Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.780 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 12:50
bvuaemal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:38:
Hartelijdank. Als het SE wordt dan de 16kW - is wel te groot maar dan kunnen de helft minder optimzers worden gebruikt (P700 ipv P370)

[...]
Voor de volledigheid, zie pagina 5 van dit document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@roelzadh
22x32Vmpp op 1x mpp of verdeeld over 2x mpp?
dat geeft veel marge of vrij weinig marge. :?

(let wel op, 22xVoc + temperatuur is wel hoog, omvormers zijn beveiligt tegen een te hoge Voc.
maar schaduw kan per ongeluk die beveiliging omzeilen en kan hij als nog stuk.
dit is afhankelijk van het type paneel en omvormer of dit dus: kan of niet. ;) )

gebruik je een fronius symo dan gaat die tot de 150Vmpp.
dus veel marge aanwezig, zelfs met maar 11 panelen per mpp.

6 diodes, ja dat geeft voordeel, meer kleine stapjes dat de schaduw invloed heeft.
maar heb je er echt iets aan, nop is meer voor de gedachte dat het zo is als dat het in de praktijk iets doet. ;)

edit:
qcells duo's 6 diodes :?
geen idee eigenlijk, heb er even naar zitten kijken en weet dat de diodes anders zijn ingedeeld als een "gewoon" paneel, maar weet niet of het er dan ook meer zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 26-03-2018 19:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
reneeke1970 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:15:
[...]

Nieuwste youles heeft twee aansluitingen, dus totaal 160 euro versus 330 voor se.
Betrouwbaarder in de zin van altijd je gegevens in eigen beheer, gaat niks verloren, en het werkt met alle en zelfs meerdere omvormers die op de kWh meter zijn aangesloten.
P1 poort doet ie niks mee....

En dan nog maar hopen dat er niks afwijkt, sommige meten aardige verschillen met se.

Je kunt natuurlijk de gratis pvoutput gebruiken maar die is wel wat ruim met afronden, metingen te ver uit elkaar.
Ik had de SE omvormer al en nu heb ik alles in 1 monitoring portaal. Het verbruik gemeten door mijn SE modus was volgens mij 2 kWh afwijkend over een heel jaar. Met mijn SE is er geen reden om meerdere omvormers aan te sluiten. Dus ik ben erg blij met mijn oplossing, ook al is het misschien wat duurder dan Youless. Dat zijn de keuzes die je maakt :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:31:
[...]

Als ik gelijk heb met 5,1 meter passen ze waarschijnlijk net wel... maar ik zou even meten , dan weet je het tenminste zeker. ik kom op 3,07 paneel in de hoogte uit ;)

dus de hoogte van nok naar dakgoot en de hoogte van nok naar inpandig balkon, de breedte is geen probleem
maar het zou kunnen dat er nog 2 panelen extra zouden passen op de foto is links nog net de ruimte over die je rechts tekort komt volgens mij. (of het handig is met die schoorsteen weet ik niet )
je zat er niet ver naast

dakoppervlak is 7.05m breed x 5.40m en het balkon is 2.30x2.30

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 21:51
@migjes, in de promotie video vond ik 3 boven en 3 onder. Kan een foute conclusie hebben getrokken :-)

Temperatuur idd vergeten, zal binnenkort eens een topic openen als ik precies de afmetingen heb, de dakpannen liggen nu maar ik heb ze nog niet kunnen opmeten (nieuwbouw).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
roelzadh schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:49:
@migjes, in de promotie video vond ik 3 boven en 3 onder. Kan een foute conclusie hebben getrokken :-)

Temperatuur idd vergeten, zal binnenkort eens een topic openen als ik precies de afmetingen heb, de dakpannen liggen nu maar ik heb ze nog niet kunnen opmeten (nieuwbouw).
6x, het zou goed kunnen, maar als dat echt zo was, dan zou ik dat duidelijker communiceren als ik hun was. ;)
(er zijn situaties dat het erg handig kan zijn, maar dan ook vertellen welke blokken er per diode gebruikt worden.
denk aan een situatie plat dak, met meerdere rijen achter elkaar en portrait rijen of juist landscape. ;) )

eigen topic is wel tof, voor dit soort berekeningen.
zijn tenminste alle gegevens bij elkaar en lopen de discussies niet door elkaar zonder de juiste gegevens. ;)
ik geef je een goede kans dat 22x32Vmpp wel werkt, maar een 22x37Vmpp weer niet.
dus welk paneel dan gebruikt word en wat de eisen dan zijn geeft gewoon verschillende antwoorden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 11:25
reneeke1970 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:09:
[...]

Probeer panelen te zoeken met hogere spanning, dan lukt het wel met zeven panelen. Optimiser kan je altijd nog plaatsen.
En inderdaad 7×aps500 is het beste wat je kunt hebben maar dat kost ook wat.
Ik weet niet of ik het helemaal goed lees, maar je bedoelt dus gooi ze alle 14 in 1 string op de omvormer toch? Zijn er dan nog aspecten aan de panelen/omvormer waarmee ik rekening moet houden?
Want in totaal werken er maar 7 panelen tegelijk en zijn de anderen panelen niet in gebruik toch? Of oost levert of west levert.. Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door HobbeS op 26-03-2018 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:48:
[...]

je zat er niet ver naast

dakoppervlak is 7.05m breed x 5.40m en het balkon is 2.30x2.30
Dan kan je er gewoon 14 kwijt, en was het gezichtsbedrog dat de panelen op sf panelen lijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HobbeS schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Ik weet niet of ik het helemaal goed lees, maar je bedoelt dus gooi ze alle 14 in 1 string op de omvormer toch? Zijn er dan nog aspecten aan de panelen/omvormer waarmee ik rekening moet houden?
Want in totaal werken er maar 7 panelen tegelijk en zijn de anderen panelen niet in gebruik toch? Of oost levert of west levert.. Of zie ik dat verkeerd?
lol, zoek eens goed op wat een 7x aps500 is. ;)
(grof weg is dat een 2x260W omvormer en die verpakt in 1 doosje, met 500W uit.
dit buiten gekoppeld met AC in plaats van DC.
beste geinig als je daar 14x +/-300Wp aanhangt, maar niet een fijn besnaarde oplossing.
voor oost-west is het niet mijn ding net iets te veel beperking. ;)
maar wel erg gaaf als je een tuin huis je doet, van wegen 2 panelen is al genoeg om een go te hebben. ;) )

hou rekening met deze:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
oost-west haalt op een ander moment zijn top, maar heeft ook overlap met elkaar. ;)

(maak even je eigen topic, daar kun je al je problemen bij elkaar zetten, krijg je minder korte antwoorden door waar door je meer overzicht heb in je eigen probleem.
hier loopt alles door elkaar en dat maakt het lastig voor je. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HobbeS schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Je ziet het verkeerd, beide string werken samen alleen aan de hand van de stand van de zon doet de ene iets meer dan de andere.
Nee, niet 14 in een string, dat is te hoge spanning voor omvormer en je mag geen verschillende helling hoek hebben in de zelfde string. Dus 2×7 parallel of ieder eigen mpp ,dat is hetzelfde.
7 ×32 volt werkt wel maar zodra twee stuks in schaduw stopt string er mee. Iets wat je hier al meerdere malen uitgelegd ziet worden. Maar er zijn ook panelen die 45 volt geven, en dat maal 7 is prima maar zijn wel duurdere panelen.
Goedkope panelen met aps500 kun je overwegen, @migjes vind het niet super, ik wel, was er best van onder de indruk ook zijn ze in theorie niet uitblinkende, in praktijk wel. Maar dan kom je op 7×180 euro plus nog wat aansluit spul dus tja..... Maar dan kun je wel panelen van 100 euro gebruiken ipv 250

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-10 06:46
Dure panelen doen het niet eens met APS kwam ik achter. Als de Vmp >50 is houdt het op.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:48:
Dure panelen doen het niet eens met APS kwam ik achter. Als de Vmp >50 is houdt het op.
Max 55 volt en mpp tot 45.
Tegen de hoogste grens geeft wel beste rendement volgens de test in vergelijking met panelen van 30 volt of minder, mpp is vanaf 20 volt dacht ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 06:47
Ik ben zelf geen voorstander van zonnepanelen aangezien wij maar 35 euro aan stroom verbruiken per maand. Echter nu zal mijn volgende auto een elektrische worden. Nu vraag ik mij af of mijn voordeel dan niet een stuk groter gaat worden? De baas betaalt namelijk de energie die de auto heeft om op te laden. Het nadeel is natuurlijk wel dat juist als overdag de zon schijnt ik op het werk ben en dat de auto vooral 's avonds en 's nachts aan de lader staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-10 14:51
Sunri5e schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:58:
Ik ben zelf geen voorstander van zonnepanelen aangezien wij maar 35 euro aan stroom verbruiken per maand. Echter nu zal mijn volgende auto een elektrische worden. Nu vraag ik mij af of mijn voordeel dan niet een stuk groter gaat worden? De baas betaalt namelijk de energie die de auto heeft om op te laden. Het nadeel is natuurlijk wel dat juist als overdag de zon schijnt ik op het werk ben en dat de auto vooral 's avonds en 's nachts aan de lader staat.
Zolang de salderingsregeling van kracht blijft is het geen probleem. Als ze de salderingsregeling gaan afbouwen is het maar de vraag.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Sunri5e
35€ ?
heb je rekening gehouden met de heffings-korting die je krijgt op je energie rekening?

iemand die 0kWh per jaar gebruikt betaald - € 308,54 voor elektra ex BTW.
en ja je krijgt hier ook nog eens 21% BTW boven op.
dit bedrag in de - word dan van je vastrecht afgetrokken (netbeheerder +/-235€ + leverancier vastrecht van +/-50€) en dan van je gas rekening, maar word ook uitbetaald als het niet anders kan.

beter is niet te kijken naar het totaal bedrag op je rekening, maar naar je hoeveelheid kWh die je gebruikt.
de losse kWh prijs zit rond de 0,19€ per kWh. en daar mee te rekenen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 27-03-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-10 13:11

Wailing_Banshee

You're Next

Sunri5e schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:58:
Ik ben zelf geen voorstander van zonnepanelen aangezien wij maar 35 euro aan stroom verbruiken per maand.
Hoe bereken je die 35 euro per maand? Ex of inc BTW, en ex of inc de levering en transport kosten. En heb je de mindering op de energie belasting daar ook al mee verekend?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Omdat mijn set net hangt houd ik het af en toe in de gaten.
Ik had net 30 graden als omvormertemperatuur na een korte periode (30 minuten) van rond de 2 kw.
Op moment van checken ongeveet 300V enrpnd de 6.5A.
Moet ik alvast opzoek naar een klein ventilatortje of gaat dit helemaal goed zo.
Omvormer hangt in een temperatuur stabiele kelder, behalve de warmste momenten van het jaar is die 10 graden. Buiten heet en vaak dan ook zonneboiler heet betekend 14 tot 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mfmonkey
nog niet al te moeilijk gaan doen zou ik zeggen.
(tenzij je er zoveel zin in hebt om dat te gaan doen, dan hou ik je niet tegen.)

de omvormer mag gerust 55 graden worden. (intern)
pas daar boven begint koeling wel aardig te worden om eens te gaan kijken, maar eigenlijk niet nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:12
@mfmonkey kijk ff in de manual van je omvormer of je kunt vinden met welke temperatuur 'ie gaat 'deraten'. Ik heb volgens mij wel eens een omvormer gezien die bij 40 - 45 gr al ging deraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDadm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10-2022

MDadm

MD not admin

Ik heb van een aanbieder (Zon7) onderstaand voorstel gehad voor zonnepanelen
14 LG 320 NeON 2 Black Oriëntatie:Oost West
1 Solar Edge SE 4000H HD-Wave +14 SE Optimizers P370
14 Clickfit portrait
€1,74 incl. BTW/Wp
Nu vraag ik mij af of de 4000H een goede keuze is met deze panelen met een 4480Wp en of dit niet overgedimensioneerd is. De panelen komen te liggen in Limburg.

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:30:
Omdat mijn set net hangt houd ik het af en toe in de gaten.
Ik had net 30 graden als omvormertemperatuur na een korte periode (30 minuten) van rond de 2 kw.
Op moment van checken ongeveet 300V enrpnd de 6.5A.
Moet ik alvast opzoek naar een klein ventilatortje of gaat dit helemaal goed zo.
Omvormer hangt in een temperatuur stabiele kelder, behalve de warmste momenten van het jaar is die 10 graden. Buiten heet en vaak dan ook zonneboiler heet betekend 14 tot 15 graden.
Hangt je omvormer toevallig vlak onder het pafond? passieve koeling (convectie stromen) kunnen erg veel last hebben van plafonds ( de warme lucht knalt tegen het plafond en vertraagd door wervelingen en afkoelende lucht de lucht die er achteraan omhoog komt)
veder zou ik het gewoon in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@MDadm
je geeft niet de juiste gegevens om echt te zeggen of dit goed of slecht is.

maar dit is mijn 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
op een 3kW omvormer.
dit is erg afhankelijk van de dak hoeken die je gaat toepassen, platter = grotere omvormer, steiler is kleinere omvormer nodig.

(prijsje is wel pittig, en zoizo wil je wel solaredge dat is best duur?
je kunt zo te lezen aan de hand van deze gegevens ook wel zonder mischien?
en dat is een stuk goedkoper.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 27-03-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
Cranberry schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:43:
@mfmonkey kijk ff in de manual van je omvormer of je kunt vinden met welke temperatuur 'ie gaat 'deraten'. Ik heb volgens mij wel eens een omvormer gezien die bij 40 - 40 gr al ging deraten.
Inhakend op deze discussie, dit net even opgezocht voor mijn GoodWe (GW3000-NS). In de datasheet staat dat hij gaat deraten >=45°C. 20 maart was hier een perfecte dag met een mooie parabool als resultaat. In de grafiek zie ik dat hij tussen 12:20 en 14:30 (set ligt vol op zuid) temperaturen van >=45°C heeft geregistreerd.

Zou die temperatuur (ik haal dat eruit via RS485) dan weer een andere temperatuur zijn dan waar ze het over hebben in de datasheet qua deraten? Op zolder was het echt geen 45 graden ;)

Qua opbrengst heb ik niks gemerkt, ik zie ook niet dat de parabool op z'n top is platgeslagen omdat hij hem afknijpt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Inhakend op deze discussie, dit net even opgezocht voor mijn GoodWe (GW3000-NS). In de datasheet staat dat hij gaat deraten >=45°C. 20 maart was hier een perfecte dag met een mooie parabool als resultaat. In de grafiek zie ik dat hij tussen 12:20 en 14:30 (set ligt vol op zuid) temperaturen van >=45°C heeft geregistreerd.

Zou die temperatuur (ik haal dat eruit via RS485) dan weer een andere temperatuur zijn dan waar ze het over hebben in de datasheet qua deraten? Op zolder was het echt geen 45 graden ;)

Qua opbrengst heb ik niks gemerkt, ik zie ook niet dat de parabool op z'n top is platgeslagen omdat hij hem afknijpt ofzo.
even oracelen zonder enige kennis van zaken ;)

Het zou mij niets verbazen dat ze die temperatuurcensor niet gebruiken om te bepalen of de omvormer te heet wordt. ik zou persoonlijk de efficentie als maatgevend beschouwen.
Een 2e sensor op een kritiek element is natuurlijk ook een optie
Een in de luchtstroom hangend draadje kan de temeratuurcensor behoorlijk doen afwijken van de werkelijkheid. (zowel positief als negatief)

Wellicht kunnen we het een beetje vergelijken met een pc. de pc is 25 graden maar elementen (o.a. Gpu en Cpu) worden veel warmer. (en die hebben allemaal hun eigen max temp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDadm

MDadm

MD not admin

@migjes Welke gegevens zou je nodig hebben om iets zinnigs te kunnen zeggen. Het dak staat op oost-west en kan ongeveer 14 panelen bevatten 8 voor, 6 achter. Wij hebben vanwege een elektrische auto een verbruik van ongeveer 7500 kWh en daar komt dit jaar nog een warmtepomp bij. Ik heb nu verschillende aanbiedingen gehad. Met optimizers, zonder optimizers, normale omvormers, micro-omvormers en moet eerlijk zeggen bos en bomen. Het is een oud huis met schoorsteen aan beide zijden, dus optimizers of micro-omvormers wellicht verstandig i.v.m. schaduw. Verschillende merken omvormers Growatt, GoodWe en SolarEdge, goedkoopste optie zonder optimizers is nu €1,35 incl. BTW/Wp. Ik vind het maar lastig.

M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@MDadm
je eigen topic maken, fototje van het dak er bij.
(vertel ook hoeveel graden de dak hoek is, is dat 45 of is dat 15 graden, dat maakt erg veel uit met oost-west)
dan kunnen we betere antwoorden verzinnen voor je. ;)

een simpel setupje van 8x300Wp en 6x300Wp kan met gemak op een Growatt, GoodWe, hosola, omniksol, power-one, SMA.
dat is een vrij makkelijk systeempje, maar zal nooit 7500kWh opwekken.

(probeer ook duidelijk te schrijven, je schrijft b.v. 7500 kW, wat ongeveer betekend dat je 1 kolen centrale nodig hebt om je huis te kunnen voeden met heel veel kWh's ongeveer 65 miljoen kWh per jaar.
ik gok wel dat je eigenlijk kWh bedoeld, maar gokken is brokken. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDadm

MDadm

MD not admin

@migjes Eigen topic/vraag aangemaakt met gegevens.
Op zoek naar zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
migjes schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:34:
@mfmonkey
nog niet al te moeilijk gaan doen zou ik zeggen.
(tenzij je er zoveel zin in hebt om dat te gaan doen, dan hou ik je niet tegen.)

de omvormer mag gerust 55 graden worden. (intern)
pas daar boven begint koeling wel aardig te worden om eens te gaan kijken, maar eigenlijk niet nodig. ;)
Op zich vind ik een beetje prutsen wel leuk dus een fan eronder plakken kan best een grappig klusje zijn hoe ik die automagisch laat draaien weet ik alleen nog niet. Ik kan het op vaste tijden doen met een standaard 220 fan + tijdschakelaar maar dat vind ik dan weer zonde. Het is maar voor een paar uurtjes per dag maar toch.
Cranberry schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:43:
@mfmonkey kijk ff in de manual van je omvormer of je kunt vinden met welke temperatuur 'ie gaat 'deraten'. Ik heb volgens mij wel eens een omvormer gezien die bij 40 - 45 gr al ging deraten.
Dan heb ik nog een paar graden te gaan dus. Ik zal eens zoeken naar de exacte gegevens.
twain4me schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:07:
[...]

Hangt je omvormer toevallig vlak onder het pafond? passieve koeling (convectie stromen) kunnen erg veel last hebben van plafonds ( de warme lucht knalt tegen het plafond en vertraagd door wervelingen en afkoelende lucht de lucht die er achteraan omhoog komt)
veder zou ik het gewoon in de gaten houden.
Ja en nee. Hij hangt 20cm onder het plafond van de kelder maar dan wel gelijk naast het trapgat zeg maar. Dus recht er boven welliswaar beton, 2cm naar rechts ineens 2 meter ruimte.
Maar een stukje lager kan dus ook soms helpen, onthoud ik even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 16:13
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Ik heb net ook even 20 maart erbij gepakt, de beste opbrengst dag in maart tot nu toe. mijn GW3000d-ns heeft die dag maximaal 17,9 graden gelogd. De Gw2500-ns 23,9 graden.
Hoogste temp om 13:10 gemeten.
Wel een kanttekening dat mijn set in de schaduw ligt tot 11:45 dus pas vanaf dat moment pas een beetje aan het werk moet.

Maar het is wel een groot verschil met wat jij langs ziet komen. Ik haal de data overigens uit de goodwe portal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
mfmonkey schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:54:
[...]
Op zich vind ik een beetje prutsen wel leuk dus een fan eronder plakken kan best een grappig klusje zijn hoe ik die automagisch laat draaien weet ik alleen nog niet. Ik kan het op vaste tijden doen met een standaard 220 fan + tijdschakelaar maar dat vind ik dan weer zonde. Het is maar voor een paar uurtjes per dag maar toch.
koop een goedkoop tuinverlichting setje of iets anders met een klein PV paneeltje er in.
en hang daar een computer ventilatortje aan.
start als de zon schijnt en kost geen stroom, dus geen verspilling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
thefox154 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:26:
[...]

Ik heb net ook even 20 maart erbij gepakt, de beste opbrengst dag in maart tot nu toe. mijn GW3000d-ns heeft die dag maximaal 17,9 graden gelogd. De Gw2500-ns 23,9 graden.
Wel een kanttekening dat mijn set in de schaduw ligt tot 11:45 dus pas vanaf dat moment pas een beetje aan het werk moet.

Maar het is wel een groot verschil met wat jij langs ziet komen. Ik haal de data overigens uit de goodwe portal.
Dat is wel apart, zou die GoodWe-portal een andere sensor in de omvormer raadplegen?
Eerlijk gezegd vertrouw ik die 40+ temperaturen van mij meer dan die lage temperatuur van jou. De koelribben van de omvormer worden bij mij wel warm (niet heet, kan het nog wel aanraken).
Of heb jij je omvormer buiten hangen? Dan zou de lage temperatuur te verklaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

mfmonkey schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:54:
[...]

[...]

Dan heb ik nog een paar graden te gaan dus. Ik zal eens zoeken naar de exacte gegevens.

[...]

Ja en nee. Hij hangt 20cm onder het plafond van de kelder maar dan wel gelijk naast het trapgat zeg maar. Dus recht er boven welliswaar beton, 2cm naar rechts ineens 2 meter ruimte.
Maar een stukje lager kan dus ook soms helpen, onthoud ik even
Ik heb hier er een 230VAC fan bij hangen en die schakelt op een Jumo schakelaar die schakelt op een gasgevuld (?) spiraaltje, waardoor er geen meting aan te pas komt die stroom vergt.
Soms kan het op de zolder warm worden en dan lijkt t me zinvol.
Deze:
http://www.jumo.be/media/...ct_archive/t60.4024gb.pdf
Was een rommelmarkt vondst, normaal zijn ze prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 27-03-2018 23:14 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@migjes cool idee, ga ik over nadenken.
@Andre1973 ik ben bang dat een omgevingstemperatuur meting in mijn kelder niet gaat werken. Zelfs de 550 liter (150+400) zonneboiler op 80+ graden en leidingen van collector naar vat van boven de 100 graden zorgen voor maar 5 graden temperatuurstijging. En dat dan tezamen met het openstaande raam waardoor de 25+ graden buitenlucht naar binnen kan komen.
Ik gok zo dat de warmteverlies van de boilerinstallatie groter is dan het verlies van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

mfmonkey schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:16:
@migjes cool idee, ga ik over nadenken.
@Andre1973 ik ben bang dat een omgevingstemperatuur meting in mijn kelder niet gaat werken. Zelfs de 550 liter (150+400) zonneboiler op 80+ graden en leidingen van collector naar vat van boven de 100 graden zorgen voor maar 5 graden temperatuurstijging. En dat dan tezamen met het openstaande raam waardoor de 25+ graden buitenlucht naar binnen kan komen.
Ik gok zo dat de warmteverlies van de boilerinstallatie groter is dan het verlies van de omvormer.
Als je zo'n schakelkastje boven je omvormer hangt, neem aan dat ie passief koelt?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 16:11
thefox154 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:26:
[...]

Ik koel mn omvormer al bijna 3 jaar maar daarmee haal ik geen extra rendement (uitvoerig gemeten totaal verwaarloosbaar) reden is dat al bij 40 graden je failrate exponentioneel toeneemt. Voor mij een soort van verzekering dat die omvormer langer dan 10 jaar blijft draaien. Ik koel met een desktop fan gekoppeld aan een temp schakelaar werkt perfect vanaf 1 april tot 1 october na die tijd blijft bij mij de temp structureel onder de 40 graden. Draait op een oude 12 volt mobiele telefoon adapter 5 watt per uur indien hij aanstaat schakelt dus ook verwaarloosbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 28-03-2018 11:25 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:47:
[...]

Dat is wel apart, zou die GoodWe-portal een andere sensor in de omvormer raadplegen?
Eerlijk gezegd vertrouw ik die 40+ temperaturen van mij meer dan die lage temperatuur van jou. De koelribben van de omvormer worden bij mij wel warm (niet heet, kan het nog wel aanraken).
Of heb jij je omvormer buiten hangen? Dan zou de lage temperatuur te verklaren zijn.
De omvormers hangen hier in de garage. Niet verwarmt (verwarming altijd dicht) wel geïsoleerd. Het is er nooit extreem koud. Op dit moment zal het er een graad of 12 zijn. De koelribben van de omvormer hier worden ook niet echt warm op het moment. De omgevingstemp zal denk ik wel de oorzaak zijn van het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-10 06:46
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:52:
[...]

Max 55 volt en mpp tot 45.
Tegen de hoogste grens geeft wel beste rendement volgens de test in vergelijking met panelen van 30 volt of minder, mpp is vanaf 20 volt dacht ik
Voor de meeste panelen met 5" cellen is dat te laag helaas.
Panasonic Hit N330: Vmp: 58.0 V
Benq SunForte PM096B00: Vmp: 54.7
Sunpower SPR-X21-335-BLK: Vmp: 57.3 V

Dat is STC condities, maar spanning bij lagere temperatuur is hoger..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:46
Gisteren zijn bij mij 12 LG 320Wp panelen geplaatst. Liggen er strak bij al zeg ik het zelf. Maakt er iemand hier gebruik van de Solarman app? Weet iemand waar de 'weather' gegevens vandaan komen? Volgens de Solarman app is het vandaag 24 gr. C en zonnig :+

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:39
Iemand enig idee hoe je de parameters moet instellen bij Sunny Design web als je de rendabiliteit van je PV installatie wil berekenen?

Belg hier, dus opwekking == verbruik, salderen zoals jullie dat noemen. Maar wij hebben wel het prosumententarief waarbij je per kW die je omvormer sterk is 100 EUR per jaar betaalt. Dus SMA SB3.0 = 300 EUR/jaar

Financiering heb ik op 100% eigen vermogen gezet.

De totale kosten voor de PV-panelen bedragen ---
De gemiddelde vermogensdegradatie van de PV-panelen bedraagt 0,50 %
De totale kosten voor de omvormers en de installatiebewaking bedragen ---
De kosten voor planning en installatie bedragen ---
De jaarlijkse vaste kosten bedragen 300,00 EUR
De totale investering bedraagt 7.540,00 EUR
De specifieke investeringskosten van de sleutelklare PV-installatie (CapEx / kWp) bedragen 1.300,00 EUR/kWp

De stroomafnameprijs bedraagt 0,07060 EUR/kWh
Speciale tarieven worden niet meegerekend
Het jaarlijkse stijgingspercentage van de stroomprijzen bedraagt 3,0 %
De terugleververgoeding bedraagt 0,00000 EUR/kWh
De duur van de terugleververgoeding bedraagt 20 jaar
Aftrek of vergoeding bij eigen verbruik bedraagt 0,00000 EUR/kWh
De financiële stroomopbrengst na afloop van de vergoedingsperiode bedraagt 0,05000 EUR/kWh

Maar dan krijg ik een sterk negatieve opbrengst? Ben ik een factor te veel aan het meerekenen of foute template gebruikt (PV installatie met eigen gebruik)

8 Panelen -113°/40° helling
12 Panelen 67/40° helling

Omvormer SB3.0

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 28-03-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:13:
[...]

Voor de meeste panelen met 5" cellen is dat te laag helaas.
Panasonic Hit N330: Vmp: 58.0 V
Benq SunForte PM096B00: Vmp: 54.7
Sunpower SPR-X21-335-BLK: Vmp: 57.3 V

Dat is STC condities, maar spanning bij lagere temperatuur is hoger..
Maar deze panelen moet je ook niet op aps doen, die kunnen al met 6 stuks op een string omvormer. Ook doet de aps maar 275 watt helaas.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op sbs6 was net een rond draaiend huis inclusief 21 panelen erop. Goede opbrengst denk...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-10 08:44
HyperBart schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:38:

De totale kosten voor de PV-panelen bedragen ---
De gemiddelde vermogensdegradatie van de PV-panelen bedraagt 0,50 %
De totale kosten voor de omvormers en de installatiebewaking bedragen ---
De kosten voor planning en installatie bedragen ---
De jaarlijkse vaste kosten bedragen 300,00 EUR
De totale investering bedraagt 7.540,00 EUR
De specifieke investeringskosten van de sleutelklare PV-installatie (CapEx / kWp) bedragen 1.300,00 EUR/kWp

De stroomafnameprijs bedraagt 0,07060 EUR/kWh
Speciale tarieven worden niet meegerekend
Het jaarlijkse stijgingspercentage van de stroomprijzen bedraagt 3,0 %
De terugleververgoeding bedraagt 0,00000 EUR/kWh
De duur van de terugleververgoeding bedraagt 20 jaar
Aftrek of vergoeding bij eigen verbruik bedraagt 0,00000 EUR/kWh
De financiële stroomopbrengst na afloop van de vergoedingsperiode bedraagt 0,05000 EUR/kWh

Maar dan krijg ik een sterk negatieve opbrengst? Ben ik een factor te veel aan het meerekenen of foute template gebruikt (PV installatie met eigen gebruik)
Ook Belg hier. Ik gebruik het programma zelf niet. Maar volgens mij gebruik je verkeerde waarden voor vergoeding. Stroomprijs is ongeveer 0,27€ met alle netwerkkosten etc erbij. Volgens mij moet je met dit getal ook verder rekenen, ipv zo'n 0,07€ voor de 'effectieve stroomprijs' (zonder alle taksen).

Zou al een heel positiever getal moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Na mijn "moet ik prutsen met een fan" vraag een mogelijk wat lastigere vraag.
Ik heb dus een instelbare schans welke ik in de winter ongeveer 70 graden zet. Bijna rechtop dus.
Het frame weegt in ieder geval 600 kg en in de verre hoek ligt nu minstens 1000kg tegels (50x50 grindtegels, balast berekend met 25kg per stuk), mogelijk meer dan 1200kg.
Het eigen gewicht reken ik niet mee van de 10 panelen, net als met het lager rekenen houd ik zo wat marge.
De panelen kunnen van zuid en west de volle wind vangen. Zuid heeft ongeveer 30 meter vrije ruimte, west iets meer.
Aangezien geen enkele gek de panelen zo recht plaatst kan ik online niets vinden over de benodigde balast. Kan iemand hier een mening geven? Ik kan er wel nog meer op leggen maar heeft het zin? Ik heb nog 18 tegels welke eigenlijk een ander nut hebben maar dat is dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoi, iemand ervaring met zonnepanelen aan twee kanten van het dak leggen? (die is niet zo moeilijk... :) ) Waar het lastig wordt is het volgende: we willen graag minimaal 5000 KWh opwek per jaar (ja dat is het jaarverbruik, en dat is nog exclusief de elektrische auto die er gaat komen), de ene kant van het huis kan redelijk probleemloos maar aan de andere kant van het huis zit alleen een balkon boven een gracht...
1 Leverancier wil/kan niet over de dakrand.

Met zonnepanelen (12 stuks) op 1 kant zullen we niet boven de 3100 KWh per jaar komen.

Hulp, tips en dergelijke worden op prijs gesteld.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

daemonix schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:19:
Hoi, iemand ervaring met zonnepanelen aan twee kanten van het dak leggen? (die is niet zo moeilijk... :) ) Waar het lastig wordt is het volgende: we willen graag minimaal 5000 KWh opwek per jaar (ja dat is het jaarverbruik, en dat is nog exclusief de elektrische auto die er gaat komen), de ene kant van het huis kan redelijk probleemloos maar aan de andere kant van het huis zit alleen een balkon boven een gracht...

Met zonnepanelen (12 stuks) op 1 kant zullen we niet boven de 3100 KWh per jaar komen.

Een foto helpt
Voor alles is een oplossing, lifeline,kraan met een bakje, steiger, helicopter etc
het is maar wat je er voor wil betalen.
en anders op marktplaats B de Haas opzoeken, die heeft geen rekening te houden met arbo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:12:
Na mijn "moet ik prutsen met een fan" vraag een mogelijk wat lastigere vraag.
Ik heb dus een instelbare schans welke ik in de winter ongeveer 70 graden zet. Bijna rechtop dus.
Het frame weegt in ieder geval 600 kg en in de verre hoek ligt nu minstens 1000kg tegels (50x50 grindtegels, balast berekend met 25kg per stuk), mogelijk meer dan 1200kg.
Het eigen gewicht reken ik niet mee van de 10 panelen, net als met het lager rekenen houd ik zo wat marge.
De panelen kunnen van zuid en west de volle wind vangen. Zuid heeft ongeveer 30 meter vrije ruimte, west iets meer.
Aangezien geen enkele gek de panelen zo recht plaatst kan ik online niets vinden over de benodigde balast. Kan iemand hier een mening geven? Ik kan er wel nog meer op leggen maar heeft het zin? Ik heb nog 18 tegels welke eigenlijk een ander nut hebben maar dat is dan maar zo.
Dat ding staat toch in je tuin?
Waarom "pruts"je dan met tegels en "ram" je niet gewoon een paar palen de grond in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
twain4me schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:29:
[...]

Dat ding staat toch in je tuin?
Waarom "pruts"je dan met tegels en "ram" je niet gewoon een paar palen de grond in?
Dan is het toch niet meer zo tijdelijk en zit ik aan een omvevingsvergunning vast waarvan ik nog steeds niet weet wat het kost.
Op de plek waar het nu komt zal straks een garage komen waardoor ze dan verplaatst gaan worden.
En aan die garage willen de kinderen dan misschien wel weer een "tuinhuisje" waardoor ze weer verplaatst moeten worden en... Enfin, helder denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door mfmonkey op 28-03-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:46:
[...]

Dan is het toch niet meer zo tijdelijk en zit ik aan een omvevingsvergunning vast waarvan ik nog steeds niet weet wat het kost.
Op de plek waar het nu komt zal straks een garage komen waardoor ze dan verplaatst gaan worden.
En aan die garage willen de kinderen dan misschien wel weer een "tuinhuisje" waardoor ze weer verplaatst moeten worden en... Enfin, helder denk ik.
omgevingsvergunning aanvragen is gratis, de leges (de kosten) om het te behandelen zijn openbaar
google op leges+naam gemeente of bouwleges + gemeente en je hebt meestal je antwoord :)
in de meeste gemeentes is het een percentage van de bouwsom met een ondergrens

ben je gesomeerd om een vergunning aan te vragen/ het af te breken?
je kan ook even kijken wat je vergunningsvrij neer mag zetten.. de zijkanten bekleden met kippengaas en er een kip in zetten..
(vergunningencheck op https://www.omgevingsloket.nl/ )

edit: ik zou alles proberen om die vergunning niet aan te vragejn, vraag je hem wel aan is de kans redelijk aanwezig dat ze om constructie berekeningen gaan vragen..

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-03-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
twain4me schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:04:
[...]

omgevingsvergunning aanvragen is gratis, de leges (de kosten) om het te behandelen zijn openbaar
google op leges+naam gemeente of bouwleges + gemeente en je hebt meestal je antwoord :)
in de meeste gemeentes is het een percentage van de bouwsom met een ondergrens
ik heb dit na de eerste vermelding hiervan in dit topic geprobeerd te vinden. Verder dan algemeenheden op gemeente websites kwam ik niet en ik ga niet wettekst lezen om dit uit te vinden.
Wel heb ik net op bouwleges.nl een poging gedaan... 230 euro |:( :r
We hebben het dan over 10% van de kosten er boven op omdat de gemeente graag hun burger uitknijpt...
ben je gesomeerd om een vergunning aan te vragen/ het af te breken?
je kan ook even kijken wat je vergunningsvrij neer mag zetten.. de zijkanten bekleden met kippengaas en er een kip in zetten..
(vergunningencheck op https://www.omgevingsloket.nl/ )
1m2, meer niet zo snel ik checkte. Want anders was het een groot kinderspeelhuis geworden van 1:20 hoog met hierop de panelen.
edit: ik zou alles proberen om die vergunning niet aan te vragejn, vraag je hem wel aan is de kans redelijk aanwezig dat ze om constructie berekeningen gaan vragen..
Daarom houd ik hem los van de grond. Voor iets wat verplaatsbaar is hoef je geen vergunnig. Voor een groot kippenhok hoeft dit immers ook niet.
En inderdaad, berekeningen of officiele bouwtekenigen is het 2e, naast vergunningkosten, waar ik bang voor ben. En als je een keer begonnen bent met de aanvraag en je trekt hem in wegens kostenplaatje... Dat sta je op de radar.

[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 28-03-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

daemonix schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:19:

Als je vanaf dat balkon op het dak kan komen, en er een stevige goot is, dan lijkt me dat geen probleem.
Met RSS dakrandbeveiliging (staat in de goot) kan je daar dan veilig werken.
Die RSS moeten ze dan hebben of huren (dat is wel wat duurder dan gewone dakrandbeveiliging voor platdak)

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 28-03-2018 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:41:
[...]
ik heb dit na de eerste vermelding hiervan in dit topic geprobeerd te vinden. Verder dan algemeenheden op gemeente websites kwam ik niet en ik ga niet wettekst lezen om dit uit te vinden.
We hebben het dan over 10% van de kosten er boven op omdat de gemeente graag hun burger uitknijpt...

[...]
1m2, meer niet zo snel ik checkte. Want anders was het een groot kinderspeelhuis geworden van 1:20 hoog met hierop de panelen.

[...]

Daarom houd ik hem los van de grond. Voor iets wat verplaatsbaar is hoef je geen vergunnig. Voor een groot kippenhok hoeft dit immers ook niet.
En inderdaad, berekeningen of officiele bouwtekenigen is het 2e, naast vergunningkosten, waar ik bang voor ben. En als je een keer begonnen bent met de aanvraag en je trekt hem in wegens kostenplaatje... Dat sta je op de radar.
De gemeente is er niet om je te pesten hoor:)
Ze hebben altijd wel het nadeel dat ze integer moeten zijn en jouw situatie gelijk moeten behandelen als de situatie van iemand 3 straten vederop
Dat je moet betalen is omdat het veel geld kost om een aanvraag te beordelen, en we met zijn alle vinden dat de persoon die de vergunning aanvraagd ook betaald voor de behandeling van die vergunning. (dus niet je buren)

Ik had een tijdje geleden een vergunningsvrije dakkapel en een vergunningsplichtrige dakkapel op het zelfde huis
Ik heb moeten lullen als brugman om te zorgen dat de opdrachtgever geen berekeningen hoefde aan te leveren voor de vergunningsplichtige dakkapel.

De meeste doen alleen maar hun werk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mfmonkey schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:41:
[...]

[...]

[...]

Waarom ga jij zoveel aandacht trekken met die rare constructie?
Schaf paar wapening netten aan, buig ze in cirkel, gooi vol met nat kachel hout, na een jaar verkoop je dat droog met winst, leg over de korven twee panelen om het hout droog te houden. Goedkope constructie voor panelen en geen haan die er naar kraait. Bordje met te koop er naast slaan en harstikke prachtig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mfmonkey schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:46:
[...]

Je maakt gewoon een "zandbak" voor de kinderen, met overkapping.
http://www.ecodomebv.nl/referentie/19-zonnepanelen_in_de_wei
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
twain4me schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
[...]

De gemeente is er niet om je te pesten hoor:)
Ze hebben altijd wel het nadeel dat ze integer moeten zijn en jouw situatie gelijk moeten behandelen als de situatie van iemand 3 straten vederop
Dat je moet betalen is omdat het veel geld kost om een aanvraag te beordelen, en we met zijn alle vinden dat de persoon die de vergunning aanvraagd ook betaald voor de behandeling van die vergunning. (dus niet je buren)

Ik had een tijdje geleden een vergunningsvrije dakkapel en een vergunningsplichtrige dakkapel op het zelfde huis
Ik heb moeten lullen als brugman om te zorgen dat de opdrachtgever geen berekeningen hoefde aan te leveren voor de vergunningsplichtige dakkapel.

De meeste doen alleen maar hun werk :+
Je kun het de personen werkzaam bij de gemeente ook niet kwalijk nemen, die doen inderdaad hun werk. Maar sommige regels lijken in het leven geroepen om maar werkgelegenheid te creeëren voor de ambtenarij. Ik heb liever zo min mogelijk van doen met het aparaat.
Jouw voorbeeld van moeten lullen om het gedaan te krijgen zoals gewenst is daar een voorbeeld van.
reneeke1970 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Waarom ga jij zoveel aandacht trekken met die rare constructie?
Schaf paar wapening netten aan, buig ze in cirkel, gooi vol met nat kachel hout, na een jaar verkoop je dat droog met winst, leg over de korven twee panelen om het hout droog te houden. Goedkope constructie voor panelen en geen haan die er naar kraait. Bordje met te koop er naast slaan en harstikke prachtig.
Bedankt voor het compliment.
Bijna de gehele constructie zie je niet omdat hij dus achter huis staat.

Maargoed, ik ben de ideeën fase wel een klein beetje voorbij. Mijn vraag nu gaat over ballast en hierop hoop ik een soort van antwoord op te krijgen waarmee ik een schatting kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfmonkey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Je kun het de personen werkzaam bij de gemeente ook niet kwalijk nemen, die doen inderdaad hun werk. Maar sommige regels lijken in het leven geroepen om maar werkgelegenheid te creeëren voor de ambtenarij. Ik heb liever zo min mogelijk van doen met het aparaat.
Jouw voorbeeld van moeten lullen om het gedaan te krijgen zoals gewenst is daar een voorbeeld van.

[...]

Bedankt voor het compliment.
Bijna de gehele constructie zie je niet omdat hij dus achter huis staat.

Maargoed, ik ben de ideeën fase wel een klein beetje voorbij. Mijn vraag nu gaat over ballast en hierop hoop ik een soort van antwoord op te krijgen waarmee ik een schatting kan maken.
De tijd van controleurs op de fiets is voorbij, alles vanuit de helicopter maandelijks.....

Moet je niet gewoon kracht maal arm berekenen. Kracht van wind op vierkante meters en dan de lengte van de arm.
Hier in weiland staat aardige aanhanger van gemiddeld 600 kg, daar staat reclame bord op en ligt regelmatig om door de wind....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Mijne steekt hopelijk iets minder hoog en heeft bovendien meer dan een ton meer gewicht als ballast. Wel zal hij breder zijn maar hij staat dan weer niet helemaal rechtop.

Maar juist voor die controleur, ze zien maar hoe, wil ik hem niet vast maar verplaatsbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
mfmonkey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:52:
Mijne steekt hopelijk iets minder hoog en heeft bovendien meer dan een ton meer gewicht als ballast. Wel zal hij breder zijn maar hij staat dan weer niet helemaal rechtop.

Maar juist voor die controleur, ze zien maar hoe, wil ik hem niet vast maar verplaatsbaar hebben.
https://www.wetenschapsfo...30754-kantelen-berekenen/

Als je weet hoeveel lengte 1 en 2 en de kracht is dan kun je bepalen hoeveel het geheel moet wegen om het niet om te laten waaien.

Met behulp van deze link kun je de kracht bepalen

https://issuu.com/newlec/...us_zonneenergie_rexel/108.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Voor de duidelijkheid, formeel had ik die berekening gewoon moeten aanleveren.
mocht er twijfel zijn bij vergunningsvrij, moet je het ook gewoon aantonen.
en waneer de buurman daar nu een dakkapel wil hebben moet hij die berekening wel aanleveren, en ergens is dat natuurlijk niet eerlijk ;)

In sommige gemeentes zou ik je direct naar de gemeente sturen, helaas heb ik geen ervaring in het noorden van het land. Gek genoeg hoe groter de gemeente, hoe beter ze zijn in het helpen is mijn ervaring.
busscherski schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:20:
[...]

Als je weet hoeveel lengte 1 en 2 en de kracht is dan kun je bepalen hoeveel het geheel moet wegen om het niet om te laten waaien.

opzichklopt dit maar...

Kantelpunt en wegglijden (weerstand met de ondergrond) en stijfheid/stabiliteit van de contructie zijn de elementen waar je rekening mee moet houden, alleen het niet omwaaien is onvoldoende Dan ga je er vanuit dat de constructie niet kan vervormen en zich niet onder een paar tegels uit kan wringen.
het schematische voorbeeld lijkt meer op een stoepbord (reclamebord) dan een zonneschans.

Ik durf zo niet te zeggen of het verantwoord is om alleen van dat plaatje uit te gaan.
wind doet vooral aan de achterkant van de schuinstaande panelen hele rare dingen. (de voorkant op willen tillen en verplaatsen bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
Beetje off topic, maar ik heb 5 weken geleden een aanvraag opgave zonnepaneelhouders naar de belastingdienst opgestuurd. Vooralsnog geen response.
Hoe lang heeft dat bij jullie geduurd? Het is nog maar de 1e stap in het proces om de BTW terug te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
busscherski schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:20:
[...]

Ik ben niet heel goed met die formules moet ik toegeven maar ik zie zo niet hoe ik die vertaal naar mijn panelen.
twain4me schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:37:
In sommige gemeentes zou ik je direct naar de gemeente sturen, helaas heb ik geen ervaring in het noorden van het land. Gek genoeg hoe groter de gemeente, hoe beter ze zijn in het helpen is mijn ervaring.
ik ga zowieso niet naar de gemeente met vragen. Als ze eenmaal duidelijk is dat ze geld kunnen verdienen laten ze die kans echt niet liggen denk ik.
opzichklopt dit maar...

Kantelpunt en wegglijden (weerstand met de ondergrond) en stijfheid/stabiliteit van de contructie zijn de elementen waar je rekening mee moet houden, alleen het niet omwaaien is onvoldoende Dan ga je er vanuit dat de constructie niet kan vervormen en zich niet onder een paar tegels uit kan wringen.
het schematische voorbeeld lijkt meer op een stoepbord (reclamebord) dan een zonneschans.

Ik durf zo niet te zeggen of het verantwoord is om alleen van dat plaatje uit te gaan.
wind doet vooral aan de achterkant van de schuinstaande panelen hele rare dingen. (de voorkant op willen tillen en verplaatsen bv)
De stijfheid is denk ik geen factor. Over de lengte kan het best een beetje buigen maar in de driehoek geeft jet echt geen krimp. Ik heb 5 driekhoeken met steigerpijp, daar heb ik wel vertrouwen in. En een beetje flex over de lengte gaat het spul niet van kantelen.
De tegels komen overigens vast te liggen aan het frame dus eronder vandaan komen kan alleen als het toch al stuk gaat.
Wel post daar iemand over wrijving, die is 0,45
Dat betekend dat, ik reken met 1600kg, er 720 kg aan kracht op de constructie mag staan voor deze verschuift. Maar, is die kracht haalbaar of gaat dat nooit gebeuren?
Als ik met werkelijk gewicht ga rekenen (1280 tegels, 600 frame, 100 panelen) kom ik op bijna 900 kg uit overigens.

Het lijkt erop dat schijven eerder kan gebeuren dan kantelen. Ga ik uit van 70 graden dan is het 187cm hoog. Op ongeveer 170 ligt het middelpunt van de ballast. Als ik het frame vergeet en alleen naar de tegels kijk is dit minimaal 1000kg. Er kan dan denk ik 900 kg kracht op de panelen drukken voordat deze ton opgetild kan worden. Dan zou het al schuiven dus.

[ Voor 4% gewijzigd door mfmonkey op 29-03-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
twain4me schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:37:
[...]

opzichklopt dit maar...

Ja klopt dit is inderdaad niet genoeg, je kunt de kracht natuurlijk ontbinden in een horizontale en verticale component om het optil verschijnsel mee te nemen en dan controleren of je nog genoeg wrijving hebt zodat je constructie niet wegwaait. En dan nog een dikke factor er over omdat de wind inderdaad rare dingen gaat doen. En dan nog de schans omlaag zetten als er storm wordt voorspeld.
Qua sterkte zal een rij palen in de grond natuurlijk de voorkeur hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
busscherski schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Ja klopt dit is inderdaad niet genoeg, je kunt de kracht natuurlijk ontbinden in een horizontale en verticale component om het optil verschijnsel mee te nemen en dan controleren of je nog genoeg wrijving hebt zodat je constructie niet wegwaait. En dan nog een dikke factor er over omdat de wind inderdaad rare dingen gaat doen. En dan nog de schans omlaag zetten als er storm wordt voorspeld.
Aan de kant van de nderzijde van de panelen is beschutting in de vorm van de garage en een klein stukje een schutting. Dus mocht de wind recht onder de panelen willen komen moet het hele gekke dingen doen EN uit het noorden komen.
Maar ik wil de ballast maken alsof de wind de vrije toegang heeft, dan is het gebouwd voor werkelijk elke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Paaltjes zijn lief, die schuiven niet.

Het is helaas hoe dan ook voor mij een niet standaard berekening. Ik kan mijn readers en de nen norm (daar schaam ik me wel een beetje voor, lol) niet vinden (verhuizing en midden in een verbouwing) anders zou ik het misschien kunnen opzoeken.
Het is zo lang geleden dat ik zoiets heb berekend. :(
Dit soort open constructies staan helaas niet in mijn bijbel (tabelenboek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mfmonkey schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:55:

[...]

Het lijkt erop dat schijven eerder kan gebeuren dan kantelen. Ga ik uit van 70 graden dan is het 187cm hoog. Op ongeveer 170 ligt het middelpunt van de ballast. Als ik het frame vergeet en alleen naar de tegels kijk is dit minimaal 1000kg. Er kan dan denk ik 900 kg kracht op de panelen drukken voordat deze ton opgetild kan worden. Dan zou het al schuiven dus.
of het gaat glijden hangt af van de weerstand van deondergrond.

veder klinkt je basis niet gek,Kan je me even een foto/tekening sturen?
mischien kan ik wat bij elkaar oracelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Iemand enig idee wat er met Winkelman zonnepanelen gebeurd is......

Als je ze belt krijg je een voicemail dat ze in verband met vakantie tot en met 28 juli gesloten zijn...
Wegens succes met de noorderzon vertrokken ofzo???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:12
@thefox154 de website is zeer recent op de schop gegaan. Mss de telefoniecentrale ook...??
Als je 't van de noorderzon moet hebbben .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cranberry schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:41:
@thefox154 de website is zeer recent op de schop gegaan. Mss de telefoniecentrale ook...??
juist niet, vorig jaar viel de 18e op vrijdag dit jaar op zaterdag.
het bedrijf is open van maandag t/m vrijdag
het is gewoon het vakantie bericht van vorig jaar zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:23
@ mfmonkey,
Waarom gebruik je , als je toch plek genoeg hebt, geen spandraadconstructie?
Met paaltjes in de grond wat staaldraad(rvs) en spanners, kan je geweldige krachten opvangen. Vergelijk het maar met het want van een zeiljacht. Vele tonnen aan winddruk worden opgevangen met 8mm rvsdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:10

watercoolertje

Untertitel

Kan iemand mij wat sturing geven hoe ik aan gegevens kom waar ik mee kan rekenen om te kijken of ik optimisers nodig heb:

Dak

Vanaf links gezien krijg ik het 3de dak, deze staat vanuit het zuiden gezien 30graden gedraaid naar het (zuid)oosten. Maar nu wil ik berekenen tot hoe ver de schaduw doorgaans komt van het puntdak links van ons.

Ik had zelf dit gevonden maar het exact aantal graden dat de zon staat kan ik daar niet uithalen.:
http://suncalc.net/#/52.7055,4.8157,18/2018.03.28/11:47

He dak is ongeveer 7.20m hoog en daar moeten 4 zonnepanelen in landscape boven elkaar komen, nu had de verkoper van de panelen bedacht dat de onderste 2 lagen voorzien moeten worden van optimisers ivm schaduw, maar dat is meer een gok dan ergens op gebaseerd. Zelf denk ik dat dat enkel voor de onderste rij nodig is

[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 30-03-2018 15:43 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:24:
Kan iemand mij wat sturing geven hoe ik aan gegevens kom waar ik mee kan rekenen om te kijken of ik optimisers nodig heb:

[afbeelding]

Vanaf links gezien krijg ik het 3de dak, deze staat vanuit het zuiden gezien 30graden gedraaid naar het (zuid)oosten. Maar nu wil ik berekenen tot hoe ver de schaduw doorgaans komt van het puntdak links van ons.

Ik had zelf dit gevonden maar het exact aantal graden dat de zon staat kan ik daar niet uithalen.:

He dak is ongeveer 7.20m hoog en daar moeten 4 zonnepanelen in landscape boven elkaar komen, nu had de verkoper van de panelen bedacht dat de onderste 2 lagen voorzien moeten worden van optimisers ivm schaduw, maar dat is meer een gok dan ergens op gebaseerd. Zelf denk ik dat dat enkel voor de onderste rij nodig is
Als je mijn pvouput bekijkt. Ik zit in een soortgelijke situatie. Mijn "atomic sun" is een zuid set op een vergelijkbaar dak.
Twee strings, 1 met 10x portrait boven tegen de nok. 1 met 6x landscape er strak onder. Die set ligt tm half feb ongeveer in de schaduw.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Atomic2005 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:51:
[...]

Als je mijn pvouput bekijkt. Ik zit in een soortgelijke situatie. Mijn "atomic sun" is een zuid set op een vergelijkbaar dak.
Twee strings, 1 met 10x portrait boven tegen de nok. 1 met 6x landscape er strak onder. Die set ligt tm half feb ongeveer in de schaduw.
Oei dat zou mij eigenlijk een beetje tegen vallen als een deel niet werkt in de winter, dan is een 4x4 opstelling toch niet het beste voor mij gezien ik in de breedte nog aardig wat ruimte over heb kan ik er misschien het beste 2 (portrait) rijen van maken over de complete breedte (vond ik zo lelijk, wat eigenlijk niet echt een issue is omdat je bijna niet op het dak kan kijken/kijkt).

zonnepanelen

Dit dus, met links boven nog wel een paneel maar die staat niet op de tekening want die ligt er al. Dan pak ik maar ongeveer 3,3m en wat marge vanaf de nok.

Heb jij toevallig een foto van je setup ergens die je wilt delen (mag ook via pm)?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:24:

[afbeelding]

Hoe breed is het dak?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Ongeveer 9.40m. Met ergens een luchtpijpje (vandaar 2 panelen in de boveste rij verwijderd)

Edit:

Dit is de buurman waar ik schaduw van krijg, maar het dak is verder identiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GoSykOBKUkhmc4L77SOHFhgS/full.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door watercoolertje op 30-03-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:49:
[...]

Ongeveer 9.40m. Met ergens een luchtpijpje (vandaar 2 panelen in de boveste rij verwijderd)
Dat is mooi, panelen kiezen met een wat hoger voltage, kun je string maken van links naar rechts van 9 panelen, vervolgens vier rijen boven elkaar maakt vier string parallel, naar mate schaduw hoger komt valt string voor string uit zonder de rest te benadelen vanwege parallel. Dus geen optimiser want schaduw blijft schaduw, gaat niks extra produceren. Steek die kosten liever in rij extra want in de zomer heb je geen schaduw. En al heb je het wel dan doen ze net als noord panelen minstens 55 procent rendement, en noord heeft altijd schaduw, kun je nagaan.....

Die lucht pijp heb je speciale dingen voor die onder panelen blijven

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 30-03-2018 17:00 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@watercoolertje
Je hebt pm.

En mijn dak is net iets breder, ik kon een rij van 10 stuks in portrait kwijt. Bovenste rij wel praktisch tegen de nok aan.
Je zegt : Mijn dak is zelfde als de buurman. Kun je het pijpje ook naar de andere kant verplaatsen, of plat onder een paneel kwijt?
Hoeveel panelen (opbrengst) heb je nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door Atomic2005 op 30-03-2018 17:02 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:58:
[...]

Dat is mooi, panelen kiezen met een wat hoger voltage, kun je string maken van links naar rechts van 9 panelen, vervolgens vier rijen boven elkaar maakt vier string parallel, naar mate schaduw hoger komt valt string voor string uit zonder de rest te benadelen vanwege parallel. Dus geen optimiser want schaduw blijft schaduw, gaat niks extra produceren. Steek die kosten liever in rij extra want in de zomer heb je geen schaduw. En al heb je het wel dan doen ze net als noord panelen minstens 55 procent rendement, en noord heeft altijd schaduw, kun je nagaan.....

Die lucht pijp heb je speciale dingen voor die onder panelen blijven
Ik zit wel met een beperkt budget 6500 inc btw is wel beetje de max, later mogelijk meer. Ik zal eens kijken dit weekend wat ik ipv die optimisers kan doen aan extra panelen.
Atomic2005 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:59:
@watercoolertje
Je hebt pm.

En mijn dak is net iets breder, ik kon een rij van 10 stuks in portrait kwijt. Bovenste rij wel praktisch tegen de nok aan.
Je zegt : Mijn dak is zelfde als de buurman. Kun je het pijpje ook naar de andere kant verplaatsen, of plat onder een paneel kwijt?
Hoeveel panelen (opbrengst) heb je nodig?
Ik heb maar 1 kant van het dak, de noordzijde is van een ander ;) Ik ben meer budget gebonden (zie hierboven) dan dat ik streef mijn complete verbruik te dekken, mijn huidige offerte kwam op 4800Wp en valt net op het randje van het budget inclusief 4 optimisers (voor 2 zonnepanelen per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:07:
Ik heb maar 1 kant van het dak, de noordzijde is van een ander ;)
WTF, lekkere aannemer/architect die dat anno 2018 ontwerpt. Je buurman kan dus nooit zonnepanelen leggen met een bruikbare opbrengst. Lekker handig. Waren die huizen ook een stuk goedkoper?
technoaddict schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:55:
Beetje off topic, maar ik heb 5 weken geleden een aanvraag opgave zonnepaneelhouders naar de belastingdienst opgestuurd. Vooralsnog geen response.
Hoe lang heeft dat bij jullie geduurd? Het is nog maar de 1e stap in het proces om de BTW terug te vragen.
In dit topic zijn meer ervaringen met BTW terugvragen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 28% gewijzigd door zonoskar op 30-03-2018 17:22 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:07:
[...]
Ik zit wel met een beperkt budget 6500 inc btw is wel beetje de max, later mogelijk meer. Ik zal eens kijken dit weekend wat ik ipv die optimisers kan doen aan extra panelen.

[...]
Ik heb maar 1 kant van het dak, de noordzijde is van een ander ;) Ik ben meer budget gebonden (zie hierboven) dan dat ik streef mijn complete verbruik te dekken, mijn huidige offerte kwam op 4800Wp en valt net op het randje van het budget inclusief 4 optimisers (voor 2 zonnepanelen per stuk).
Dat is dus vier breed en vier hoog 16 panelen?
Waarom dan geen twee rijen van 8 stuks langs de nok af, dan heb je geen schaduw?

Altijd rijen maken volle breedte langs nok af, hoe hoger hoe meer licht.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

zonoskar schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:18:
[...]

WTF, lekkere aannemer/architect die dat anno 2018 ontwerpt. Je buurman kan dus nooit zonnepanelen leggen met een bruikbare opbrengst. Lekker handig. Waren die huizen ook een stuk goedkoper?
Nee maar dat weet je wel wals je het koopt natuurlijk, daarnaast kregen hun 2 panelen om de EPC waarde goed te krijgen en ik maar 1 :'(

Misschien kan ik wel een stuk van mijn dak verhuren aan de buurman :+

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 30-03-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:23:
[...]
Nee maar dat weet je wel wals je het koopt natuurlijk, daarnaast kregen hun 2 panelen om de EPC waarde goed te krijgen en ik maar 1 :'(
Niet druk om maken, je hebt schitterend dak waar niet veel kWh verloren zal gaan. Overigens 4800 wp hoeft na aftrek btw maar een goeie 5000 te kosten.
En met zelf leggen zou je veel kunnen besparen, je kunt toch niet naar beneden vallen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zonoskar schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:18:

Jawel hoor, eerst een vergunningsvrije dakkapel over bijna het volledige dakvlak van het huis en ze daar bovenop leggen :P
En @watercoolertje kan er niet tegen doen zolang de brandgrens wordt gerespecteerd , dus hopelijk lezen ze dit niet ;)

Veel architecten zijn van mening dat de techniek het toch wel inhaald en dat is ook gewoon deels waar, rond 2000 legde je panelen van 100WP neer, nu nog geen 20 jaar later ruim 300 wp met diezelfde jump dus over 20 jaar of 500WP of 900WP per paneel. tegen die tijd is een schommeltoel met een afdakje misschien al genoeg voor je hele huis :p
Veder bouwen ze gewoon wat er verkoopt, dus eigenlijk is de consument de schuldige.
Maar met alle aanstaande veranderingen in het bouwbesluit zal er een behoorlijke hoeveelheid panelen op daken neergelegd moeten worden om de nieuwe epc norm betaalbaar te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
watercoolertje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:23:
[...]
daarnaast kregen hun 2 panelen om de EPC waarde goed te krijgen en ik maar 1 :'(
Dat is gek, epc gaat om geplaatst Wp, niet om opgewekt vermogen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
Helemaal niet. Die buren met een noord-dak zullen ook wel een grote noord-muur hebben, waardoor er veel minder zonnewarmte binnenkomt. Dat zal met dat paneel wel gecompenseerd worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
1 fase vs 3 fasen omvormers...

Voor degenen die nog twijfelen tussen een omvormer met 1 fase of op 3 fasen heb ik even de verliezen uitgerekend aan de hand van een uitgangsvermogen van 5 kW. Daarnaast ook nog even wat het oplevert om naar 4 mm² te gaan.

De uitslag verbaasde mij ook (en ik heb het nog extra door mijn collega's van electrical engineering na laten rekenen), maar het is toch echt zo dat op 3 fasen
  • Je vermogensverlies (en dus je opwarming van de kabels) maar 1/6 is
  • Je spanningsverlies minder dan 1/3 is
  • En de stroom uiteraard ook maar 1/3 is.
Vergeleken daarmee is de vergroting naar 4 mm² maar een zeer kleine verbetering.
Verliezen 1 vs 3 fasen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:48
Dan ga je er wel vanuit dat de omvormer altijd over 3 fase werkt en geen stroom door de nul loopt en dat is niet altijd zo. In het geval je omvormer het wel doet over 3 fase en je wasmachine tussen fase en nul werkt betaal je het verlies over de nul van de trafo tot je huis zelf. Ik begrijp heel die hype over de kabelverliezen bij op wekking niet. Bij gebruikers was dit nooit een issue daar mocht het verlies wel groot zijn. Het gaat toch om het zelfde geld?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
snameroc schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:50:
Dan ga je er wel vanuit dat de omvormer altijd over 3 fase werkt en geen stroom door de nul loopt en dat is niet altijd zo.
Waarom zou dat niet zo zijn? Heb je daar een bron van?
In het geval je omvormer het wel doet over 3 fase en je wasmachine tussen fase en nul werkt betaal je het verlies over de nul van de trafo tot je huis zelf.
Mijn (slimme)meter hangt in mijn eigen meterkast. En daar wordt gemeten wat ik afneem of teruglever. Dat verlies tussen trafo en en mijn huis is dus helemaal niet voor mij, maar voor de energieleverancier.
Ik begrijp heel die hype over de kabelverliezen bij op wekking niet. Bij gebruikers was dit nooit een issue daar mocht het verlies wel groot zijn. Het gaat toch om het zelfde geld?
Het gaat niet alleen om vermogensverlies maar ook om spanningsverlies. Bij drie fasen heb je veel minder spanningsverlies, en dus veel minder kans op uitschakelen van de omvormer door overspanning (een actueler wordend probleem in woonwijken met veel PV).
En over het vermogensverlies: Mijn grootste verbruiker wordt de warmtepomp, die wordt ook op drie fasen aangesloten. De eerstvolgende verbruiker wordt waarschijnlijk de WPboiler, die misschien 300 kWh per jaar verbruikt. Dat valt in het niet bij de 5 a 6000 kWh opbrengst van het PV systeem. En dus maakt niemand zich bij die kleine verbruiker druk over leidingverliezen.

[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 30-03-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Andrehj schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:04:
[...]

En over het vermogensverlies: Mijn grootste verbruiker wordt de warmtepomp, die wordt ook op drie fasen aangesloten.
Ik heb een 9 kw all-electric warmtepomp, maar de compressor draait op 1 fase, dat is omdat de output max. 9 kW is, en er zitten ook 9 kW (3x1kW en 3x2kW) aan elementen is voor als de temp erg laag is / grote vraag is, dan gaat ie wel op 3 fasen lopen, waarschijnlijk loopt je warmtepomp dus meestal op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:04:

En dus maakt niemand zich bij die kleine verbruiker druk over leidingverliezen.
Hey! Spreek voor jezelf:p

Ik heb een bijzonder lang huis en dus bijzonder lange leidingen en dus potentieel redelijk grote verliezen.
maar ipv alles in 4mm2 uit te gaan voeren leg ik wel een extra paneeltje neer ;)

Met de tool op deze pagina kan je ook het omvormer rendement meenemen in je vergelijking, 3 fase omvormers hebben doorgaans een hoger eigen gebruik.
Volgens mij was er ook nog iets met een rendements verschil bij weinig instraling, maar daar weten andere mensen veel meer vanaf..

https://www.vekto.nl/zonnepanelen-aansluiten-op-groepenkast
snameroc schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:50:
Ik begrijp heel die hype over de kabelverliezen bij op wekking niet. Bij gebruikers was dit nooit een issue daar mocht het verlies wel groot zijn. Het gaat toch om het zelfde geld?
Ik begrijp het wel, het is ook een stukje bewustwording, en ja ergens is het gerommel in de marge, maar bij sommige mensen en huizen maakt het wel een meetbaar verschil. die mensen en huizen zitten vaak wel met een vermogen/ kabellengte verhouding die richting het maximale gaat (zoals 20a over 20 meter 2,5mm2)
Daarnaast is het altijd wel fijn als je kabeltjes nog iets over hebben ivm toekomstige uitbreidingen enzo.
het blijft toch een verslaving en anders moet je elk jaar opnieuw de tuin open graven ;)

En misschien is het wel goed dat men bewust wordt van de sluipverbruiker leidingverlies. Misschien gaan we in de toekomst wel wetgeving krijgen dat leidingverlies niet groter mag zijn dan een X% gemotiveerd door verlies beperken en niet door veiligheid. Of dat je de leiding lengte mee moet nemen in de epc berekeningen.
Soms gaat regelgeving ineens heel erg snel, kijk wat er is gebeurd met stofzuigers en nu gaat gebeuren met cv ketels.
En wat voor enorme sprongen verplichte RC waarde en de EPC norm hebben gemaakt.
Zonder mensen die opzoek gaan naar de rommel in de marge, zouden we de EPC nooit zo dicht bij de 0 hebben gekregen, zonder het een of ander stom hippie huis te laten zijn.

Gaat dit allemaal gebeuren? Nee waarschijnlijk niet, maar rommelen in de marge moet gebeuren, want we zijn tweakers. Dus we gaan dit jaar nog 30 keer meemaken dat iemand aan leidingen gaat rekenen , en 20 keer wil iemand zijn panelen gaan afkoelen met water. O+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 31-03-2018 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
twain4me schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:59:
[...]
Met de tool op deze pagina kan je ook het omvormer rendement meenemen in je vergelijking, 3 fase omvormers hebben doorgaans een hoger eigen gebruik.
Dat waag ik te betwijfelen. Ik heb er nu twee bekeken (een Sunny Tripower 6000TL en een Goodwe GW6000-DT). Beide hebben een max rendement van zo'n 98% (net als 1-fase omvormers) en een standbyverbruik ('s nachts) van <1W.
Op welke van deze twee waarden is een 1-fase omvormer zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen. Ik heb er nu twee bekeken (een Sunny Tripower 6000TL en een Goodwe GW6000-DT). Beide hebben een max rendement van zo'n 98% (net als 1-fase omvormers) en een standbyverbruik ('s nachts) van <1W.
Dat is nou net het leuke, het rendement gaat over de stroom die over blijft, neem een se ,de optimisers gebruiken aardig stroom en van wat over blijft geeft omvormer 98 rendement.
Het is allemaal maar net hoe ze het brengen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dat snap ik niet. Als ik gewoon panelen zonder optimizer aansluit, gaat daarvan (bij juiste afstemming panelen op omvormer) toch gewoon 98% het net in?
En waarom zou een optimizer anders werken bij een 1-fase dan bij een 3-fase systeem? Kun je dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:30:
Dat snap ik niet. Als ik gewoon panelen zonder optimizer aansluit, gaat daarvan (bij juiste afstemming panelen op omvormer) toch gewoon 98% het net in?
En waarom zou een optimizer anders werken bij een 1-fase dan bij een 3-fase systeem? Kun je dit uitleggen?
Die werken ook niet anders. Die weten niet eens wat er voor omvormer er achter hangt. Behalve bij se ,want die passen de spanning aan naar totaal 360 of 720.
En spanning verhogen kost energie.

En waarom een drie fase omvormer meer eigen voeding nodig heeft om te werken weet ik niet. Vast door meer electronica.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Volgens mij hebben jullie het over 2 verschillende rendementen :)

@reneeke1970 heeft het over het totaal rendement van het systeem

@Andrehj heeft het over het rendement van alleen de omvormer en de kabels (een deel van het totaal) en dan ook nog over alleen het maximale rendement van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Ik ga een poging doen, schiet me er niet op lek, want ik heb het nooit fatsoenlijk gedocumenteerd omdat het bij mijn systeem geen verschil maakt. en mocht ik het mis hebben, dan lieg ik in commisie of heb het verkeerd onthouden :p
Niet, maar dit is alleen het maximum rendement, het gaat om de efficientie curve van de omvormer, een omvormer draait vaker op 10% dan op 100% en volgens mij zijn is die curve bij 1 fase en 3 fase niet gelijk.

Nu maar hopen dat niet iedereen die er verstand van heeft eitjes aan het verstoppen is ;)
ergens ben ik nu wel weer nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
twain4me schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 13:56:
Niet, maar dit is alleen het maximum rendement, het gaat om de efficientie curve van de omvormer, een omvormer draait vaker op 10% dan op 100% en volgens mij zijn is die curve bij 1 fase en 3 fase niet gelijk.
Nou, ik heb de curves er maar even bijgezocht:
SMA heeft daarvoor een heel handig document gemaakt, waarin alle rendementscurves van hun omvormers staan.
Wat daarin opvalt is dat hun 1-fase omvormers (de Sunny Boy of SB series) een maximaal rendement halen van zo'n 97%, terwijl de 3-fase omvormers tot 98% gaan.

In detail even de 5 kW versies vergeleken.

Eerst de 1 fase SB 5000TL-20:
SMA SB5000TL-20 efficiency
Max 97% rendement dus, en bij 20% belasting zo'n 96%

Dan de 3 fase STP 5000TL-20:
SMA STP 5000TL-20 efficiency
Max 98% dus (mits goed afgestemd qua voltage) en bij 20% belasting bijna 97% rendement.

Ik weet niet hoe het bij andere fabrikanten zit, maar in ieder geval gaat bij SMA je stelling niet op. De 3-fase omvormer is efficiënter, en dan zijn de verliezen in de bedrading ook nog een factor 6 kleiner (bij 5 kW over 15m scheelt dat nog eens 1 a 1.5% van je rendement!)
De keuze is dus gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Laatst online: 12-10 20:47
Hoeveel stroom verbruiken de SE optimizers eigenlijk?
Als je de totale effieciency van SE (omvormer + optimizer) vergelijkt met een string omvormer hoe verhoudt dat zich eigenlijk?
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Dat is nou net het leuke, het rendement gaat over de stroom die over blijft, neem een se ,de optimisers gebruiken aardig stroom en van wat over blijft geeft omvormer 98 rendement.
Het is allemaal maar net hoe ze het brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:52:
Hoeveel stroom verbruiken de SE optimizers eigenlijk?
Als je de totale effieciency van SE (omvormer + optimizer) vergelijkt met een string omvormer hoe verhoudt dat zich eigenlijk?

[...]
Dat antwoord komt pas zodra iemand beide systemen naast elkaar legt.
Ik denk dat string omvormer wint.
Er zijn al eens grafieken van verschillende modellen optimiser voorbij gekomen dus ze zullen vast ergens op google te vinden zijn. Vooral bij lage vermogen belasting kelderen ze behoorlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik ga maar weer eens zoeken.....
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:33:
[...]

Dat antwoord komt pas zodra iemand beide systemen naast elkaar legt.
Ik denk dat string omvormer wint.
Er zijn al eens grafieken van verschillende modellen optimiser voorbij gekomen dus ze zullen vast ergens op google te vinden zijn. Vooral bij lage vermogen belasting kelderen ze behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Gasschuif of jerrythafast kunnen je er vast meer over vertellen als SE expert. ;)
Gasschuif in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Gevonden ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qdn0WakJpGdfaJzrBayVWHwL/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rTRVUWWgitRqFP7kCyU6lhKj/full.jpg

Omvormer efficiency 0.975 * optimizer effciency 0.98.5 = overall effieciency 0.96???
bvuaemal schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:39:
Ik ga maar weer eens zoeken.....

[...]
Pagina: 1 ... 96 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??