Ja en Rexel krijgt 80% inkoopkorting. Dus zo is de hele keten bezig om veel geld te verdienen aan de makke schapen die zonnepanelen kopen. Nu de realiteit, er wordt op de panelen en omvormers in de keten (die jou als particulier van service en garantie voorzien) weinig marge gemaakt. Er is ook veel concurrentie, zowel op materiaal als op leverancier. Goed voor de uiteindelijke prijs welke de consument betaald maar uiteindelijk ben je spekkoper met 10% marge op materiaal.
Ja maar is dat niet gewoon hetzelfde als die SMA’s met ingebouwde batterij?Proton_ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:55:
Ja, dat kan. Die zijn te koop onder de naame DC hybride omvormers. Denk aan €1000+ met accu.
Bijvoorbeeld de Goodwe GW2500-BP:
https://www.solarchoice.n...GoodWe-energy-storage.pdf
Ik heb de schaduw wat beter inzichtelijk gemaakt, en tevens een primitief legplan ingetekend ter verduidelijking. Het gaat om 12 panelen op het schuine garagedak en 6 panelen op het dakkapeldak.LeGato23 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:55:
...
De dakligging is zuid en het dak is verdeeld in twee delen;
1. schuine pannendak 30° op de dakkapel -> geheel vrij van schaduw.
2. schuine pannendak 35° op de garage -> tot 11:00u schaduw van dakkapel en eind van de middag schaduw van boom (aanzienlijk, nu de zon nog laag staat in het voorjaar)
...

Na vele uren gelezen te hebben over de verschillen tussen SolarEdge en optimizers vs SMA met OptiTrac Globalpeak en de PV threads hier op GoT doorgelezen te hebben ben ik op zoek naar 'echte kennis en ervaringen' op dit gebied. De ene zegt SolarEdge!, terwijl een ander zweert bij OptiTrac.
De twee adviseurs die geweest zijn om de situatie terplekke te bekijken gaven beide een ander advies
Ik ben benieuwd naar jullie meningen als je kijkt naar mijn schaduwsituatie.
Wat zou voor mij het beste zijn, SolarEdge met Optimzers of SMA met OptiTrac? (het gaat dus echt om de werking en oplevering van de panelen en installatie in combinatie met de schaduw zoals op de foto's). Het gaat dus niet om de andere voordelen zoals per paneel kunnen monitoren, of goedkoper wanneer je geen optimizers gebruikt, etc.
Om het makkelijk te maken, hierbij een poll. Alvast bedankt!
Poll: Beste oplossing voor deze schaduwsituatie?
• SolarEdge & Optimizers
• SMA met OptiTrac Global Peak
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Een toelichting op je keuze wordt gewaardeerd en geeft mij juist de extra toegevoegde waarde van jouw antwoord. (mag ook per DM om het forum niet teveel te vervuilen met berichten over mijn specifieke situatie)
[ Voor 7% gewijzigd door LeGato23 op 25-03-2018 00:19 . Reden: verzoek om toelichting keuze toegevoegd ]
@LeGato23
Het is nog vroeg en ik ben misschien nog niet goed wakker, maar:
Ik tel 17,5 pannen x 30 breed = 5m25 = 5 panelen
en tel 16 pannen x 32 =5m12 = 3 panelen
Dus 15. Hoe kom je dan maar op 12 ?
Die schoorsteen, kan die weg?
Dan passen daar misschien nog 4 panelen. (ik tel 7 pannen x 30 breed = 2m10)
Kom je op 19 panelen op dat vlak. 3-fase in huis?
De dakkapel, krijg ik niet geteld...
Het is nog vroeg en ik ben misschien nog niet goed wakker, maar:
Ik tel 17,5 pannen x 30 breed = 5m25 = 5 panelen
en tel 16 pannen x 32 =5m12 = 3 panelen
Dus 15. Hoe kom je dan maar op 12 ?
Die schoorsteen, kan die weg?
Dan passen daar misschien nog 4 panelen. (ik tel 7 pannen x 30 breed = 2m10)
Kom je op 19 panelen op dat vlak. 3-fase in huis?
De dakkapel, krijg ik niet geteld...
Ik kom ook mee doen!
Gisteren de laatste panelen gelegd, 2750wp op zuid (10 graden)
nu de eerste dag, dus spannend elke 10 min refreshen

De handleiding schrijft meestal de grootte van de zekering voor, je moet een goede reden hebben om daarvan af te wijken. Ik heb zelf een 1-fase 4300W omvormer met 3920 Wp aan oost/west 15 graden panelen.GioStyle schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:43:
Maak ik ergens een denkfout door te denken dat die grotere omvormer rustig op een 20A installatieautomaat kan zonder dat ie ingrijpt?
Overgedimensioneerd dus, maar het is voorgekomen dat meer dan 4400W opwek was. Dat is dan voor erg korte duur, dus niet van groot belang voor de opbrengst. De reden voor overdimensionering was simpel: die omvormer was toevallig goedkoper. Aftoppen gebeurt nooit.
Ik heb voor de omvormer een 20A zekering met 30ms reactietijd op een 3x25A fase huisaansluiting. 20A is wel meer dan de gebruikelijke 16A, maar het betreft hier een vaste aansluiting. Vanwege de reactietijd is de kans klein dat de hoofdzekering doorslaat, dat is dan ook nog nooit gebeurt in ruim 4 jaar tijd. Dat moet ik sowieso vermijden, want dan kan ik een electricien met zegelrecht laten komen, want die zekeringen zitten in een verzegeld plastic kastje van de netbeheerder.
30ms is vrij kort voor een omvormer, en enkele keren per jaar slaat hij af wegens lekstroom, vrijwel uitsluitend bij forse regenbuien vanuit een bepaalde richting. De lek ontstaat dus ergens op het dak, waarschijnlijk een doordrenkte niet perfect sluitende M3 connector.
Leuk!AtomicShockwave schreef op zondag 25 maart 2018 @ 08:53:
Ik kom ook mee doen!![]()
[afbeelding]
Voor de nieuwsgierigen onder ons (zoals ik
- hoeveel panelen? Welk merk?
- welke omvormer?
- hoe liggen ze (zuid, Zuid-Oost, oost, noordoost)?
- al aangemeld op Pvoutput?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik kan je voor de keuze niet goed helpen maarogelijk relativeert dit iets.LeGato23 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:06:
De twee adviseurs die geweest zijn om de situatie terplekke te bekijken gaven beide een ander advies
Wat zou voor mij het beste zijn, SolarEdge met Optimzers of SMA met OptiTrac? (het gaat dus echt om de werking en oplevering van de panelen en installatie in combinatie met de schaduw zoals op de foto's). Het gaat dus niet om de andere voordelen zoals per paneel kunnen monitoren, of goedkoper wanneer je geen optimizers gebruikt, etc.
Verkopers willen graag solar edge verkopen. Wanneer er stiekem een paneel is welke minder presteert kunnen ze deze, zonder het dak op te gaan, zo aanwijzen. Erg handig als je in het contract een minimale opbrengst laat vastleggen, vooral ook omdat het gelijk opvalt i.p.v. na een jaar pas. De voordelen welke e adverteren over logging per paneel maar wat heb je daar als individuele gebruiker nu echt aan? Tot er iets stuk gaat natuurlijk... Maar het grote voordeel is er vooral voor het bedrijf. Deze hoeft namelijk voor diagnose niet te klimmen wat hem veel dure tijd scheelt.
Over wel of.niet SE, zie ook deze post. Hij legt met percentages uit hoevaak de bedrijven het niet hadden hoeven adviseren.
Lardman schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:28:
@DarkKnight Als je kunt, ga eens op het dakvlak liggen en kijk hoeveel lucht je ziet . Daarmee weet je of je veel schaduw hebt. Weinig schaduw kun je gewoon op de traditionele manier compenseren, de 'paneeltje meer en klaar is het weer' methode. Een foto van het dak zegt natuurlijk ook een stuk meer ;D
Optimisers zijn in 30% van de gevallen die ik zie nodig, in 40% van de gevallen voegt het weinig toe en in 30% van de gevallen is het belachelijk dat men ze ueberhaupt aanbiedt. Ik gok dat jij in de 2e categorie zit. Dan hoef je eigenlijk alleen maar te kijken naar budget en beschikbare dakruimte om te zien wat bij je past.
Als men niet is wezen kijken mag je 'solar edge moet' adviezen met een gezonde dosis zout nemen.....
10x canadian solar 275wp polycristallijne panelenPietervs schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:22:
[...]
Leuk!
Voor de nieuwsgierigen onder ons (zoals ik):
- hoeveel panelen? Welk merk?
- welke omvormer?
- hoe liggen ze (zuid, Zuid-Oost, oost, noordoost)?
- al aangemeld op Pvoutput?
liggen in landscape op 5 valkdouble schansen op mijn garage, aangesloten in 1 string
oriëntatie is zzw.
GoodWe 2500NS omvormer, dus nog niet aangemeld op pvoutput. Het is blijkbaar nogal een uitdaging om die data direct op te vangen. Die gaat vooralsnog naar het goodwe.com webportal. Wellicht nog een projectje voor in de toekomst.

whoop whoop
Wat deze persoon uitlegt in deze post is voor mij niet echt duidelijk. Behalve dat hij schat dat het in zijn bezoeken zo is geweest.mfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:25:
[...]
Ik kan je voor de keuze niet goed helpen maarogelijk relativeert dit iets.
Verkopers willen graag solar edge verkopen. Wanneer er stiekem een paneel is welke minder presteert kunnen ze deze, zonder het dak op te gaan, zo aanwijzen. Erg handig als je in het contract een minimale opbrengst laat vastleggen, vooral ook omdat het gelijk opvalt i.p.v. na een jaar pas. De voordelen welke e adverteren over logging per paneel maar wat heb je daar als individuele gebruiker nu echt aan? Tot er iets stuk gaat natuurlijk... Maar het grote voordeel is er vooral voor het bedrijf. Deze hoeft namelijk voor diagnose niet te klimmen wat hem veel dure tijd scheelt.
Over wel of.niet SE, zie ook deze post. Hij legt met percentages uit hoevaak de bedrijven het niet hadden hoeven adviseren.
[...]
Hoe weet hij nou overal bij elk bezoek wat elk bedrijf adviseert? Was hij overal bij? Lijkt me vrij sterk.
Er zijn daken waar Solar Edge echt een meerwaarde heeft. En dit is zo’n dak.
Je ziet in de ochtend met de schaduw van het dakkapel profijt, en in de middag met de boom.
Los van de andere voordelen die je omschrijft en los van de voordelen die ikin vorige posts heb genoemd ga je volgens mij meer opbrengst uit je panelen halen dan zonder Solar Edge.
Daarbij wil ik even reageren op je opmerking: “ de consument heeft niet echt veel aan die logging, dat is meer voor de installateur”
Ik vind dit echt nergens op slaan. Ik wil zelf wel alles bijhouden. Ook per paneel. Wat als mijn installateur failliet gaat? Ik wil zonder hem ook kunnen zien wat er gaande is. Ik wil in dit geval ook zien wat voor effect die schaduw heeft van het dakkapel en groeiende boom!
Dan de opmerking: “verkopers willen graag SolarEdge verkopen”.
Hier was er maar 1 van de 4.
Ik hoor bij veel vrienden dat ze er zelf om moesten vragen. Hoe weet jij wat alle verkopers aanbieden?
Ik probeer hier geen flame te starten maar ik ben een beetje allergisch voor mensen die hun mening of vermoeden uitspreken als feiten.
[ Voor 20% gewijzigd door ApC_IcE op 25-03-2018 12:07 ]
Deze persoon onderschrijft op basis van zijn eigen (mogelijk profesionele) ervaringen wat ik ook denk.ApC_IcE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:02:
[...]
Wat deze persoon uitlegt in deze post is voor mij niet echt duidelijk. Behalve dat hij schat dat het in zijn bezoeken zo is geweest.
Hoe weet hij nou overal bij elk bezoek wat elk bedrijf adviseert? Was hij overal bij? Lijkt me vrij sterk.
Er zijn daken waar Solar Edge echt een meerwaarde heeft. En dit is zo’n dak.
Je ziet in de ochtend met de schaduw van het dakkapel profijt, en in de middag met de boom.
Los van de andere voordelen die je omschrijft en los van de voordelen die ikin vorige posts heb genoemd ga je volgens mij meer opbrengst uit je panelen halen dan zonder Solar Edge.
Daarbij wil ik even reageren op je opmerking: “ de consument heeft niet echt veel aan die logging, dat is meer voor de installateur”
Ik vind dit echt nergens op slaan. Ik wil zelf wel alles bijhouden. Ook per paneel. Wat als mijn installateur failliet gaat? Ik wil zonder hem ook kunnen zien wat er gaande is. Ik wil in dit geval ook zien wat voor effect die schaduw heeft van het dakkapel en groeiende boom!
Ik hoor bij veel vrienden dat ze er zelf om moesten vragen. Hoe weet jij wat alle verkopers aanbieden?
Ik probeer hier geen flame te starten maar ik ben een beetje allergisch voor mensen die hun mening of vermoeden uitspreken als feiten.
Dat SE meer opzal brengen staat m.i. buiten kijf. Zelfs bij een perfect zuiddak zonder schaduw. Want ook deze daken krijgen een SE advies. Ik heb dit gezien bij mijn ouders, een paar graden naast zuid, 45 graden dak en omdat het huis hoger is dan alle objecten in de omgeving en ze op zolder niveau liggen echt 0,0 schaduw...
Bij jou 1 op de 4, hier 3 op 4. Dus 3 lui welke op het bijna perfecte dak SE wilden leggen. Nu dus 3900Wp op een 3600 steca en na 1 jaar 4400 kWh. Hoeveel beter had SE dit kunnen doen.
Het prijsverschil tussen SE en Steca/SMA is door optimizers zo groot dat dit soms niet terugverdient wordt. Als dit ook in een advies staat maar de klant wil, net als jij, toch logging per paneel dan is het zowel een uitstekende keuze als een uitstekend advies geweest. Over dat laatste, de kosten en het terugverdienen van deze kosten doe ik een aanname op basis van 3 gesprekken dat dit niet vaak gebeurt.
Natuurlijk zitten er voordelen aan de SE logging. Maar als een gewone omvormer laat zien dat een set onder de maat presteerd dan meten de meesten hier toch zelf alles even na? En dat kost, in tegenstelling tot optimizers, helemaal niets. Dat is de richting welke ik op wilde met die opmerking.
[ Voor 5% gewijzigd door mfmonkey op 25-03-2018 12:22 ]
Ik heb in de ochtend en middag ook wel wat schaduw, dus ik heb het voor mijn installatie zo geschat:
10x optimizer +500E
duurdere omvormer +200E
700E totaal extra. Hiervoor moet deze techniek +- 3300kWh extra opwekken (wat bijna anderhalve jaaropbrengst van de totale installatie is) Gaat errug lang duren voordat dat is terugverdiend, als het uberhaupt zin heeft in de levensduur van de installatie. Verder plakt het anderhalf jaar aan het terugverdienen van de investering. Ook nog: added complexity, er kan meer stuk gaan.
Mijn keuze is dus NEE geweest.
10x optimizer +500E
duurdere omvormer +200E
700E totaal extra. Hiervoor moet deze techniek +- 3300kWh extra opwekken (wat bijna anderhalve jaaropbrengst van de totale installatie is) Gaat errug lang duren voordat dat is terugverdiend, als het uberhaupt zin heeft in de levensduur van de installatie. Verder plakt het anderhalf jaar aan het terugverdienen van de investering. Ook nog: added complexity, er kan meer stuk gaan.
Ik heb gisteren lekker naar buiten kunnen kijken om te zien hoe lang het dak in de zon is.. Helaas werd om 16.30 de zon een stuk minder en kon ik geen schaduwlijnen meer zien.HobbeS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:18:
[...]
Dank je voor het meedenken! Wellicht toch een interessant idee. Ik ga is kijken hoeveel de west orientatie in de schaduw (of juist in de zon) is. Ik heb de foto namelijk vanuit mijn huis gemaakt welke zo'n 3,5x zo hoog is.. 14 panelen is natuurlijk wel interessant- en ook in de toekomst een wat stabielere manier van opwekken over de hele dag gezien (minder salderen).
De hele dag was het dak in de zon (tot 16.30) ik gok dat rond 17.00 de eerste schaduw op het dak zal gaan vallen (op de west kant). Hoe is het rendement dan? Tot hoe laat moet je het vlak ideaal gezien in de zon hebben?
Natuurlijk staat meer in de zomer de zon hoger en zal het dak dan langer in de zon zijn..
Kunnen jullie een idee geven of inschatting geven of dit rendabel is?
@HobbeS
Rendabel?
14x trina 295 2170 Euro
14x 12 euro platdak bevestiging zonnekompas = 168 euro
1x goodwe 3000 NS = 496 euro
En nog wat kleinspul, mc4, twee yconnectoren en stukje dc kabel
Totaal: 2834 euro
4130 Wp * 0,85 = 3500 kWh per jaar a 21 cent = 735 euro
2834/735 = 3,8 jaar
Rendabel?
14x trina 295 2170 Euro
14x 12 euro platdak bevestiging zonnekompas = 168 euro
1x goodwe 3000 NS = 496 euro
En nog wat kleinspul, mc4, twee yconnectoren en stukje dc kabel
Totaal: 2834 euro
4130 Wp * 0,85 = 3500 kWh per jaar a 21 cent = 735 euro
2834/735 = 3,8 jaar
Als het virus toegeslagen is dan is alles rendabel. Ik heb hier 6000 kwp liggen welke ongeveer vier uur per dag kunnen zien omdat ze achter een gebouw liggen. Rendement veertig procent oftewel 2400 kWh tegen overschot vergoeding van 13 cent.HobbeS schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:38:
[...]
Ik heb gisteren lekker naar buiten kunnen kijken om te zien hoe lang het dak in de zon is.. Helaas werd om 16.30 de zon een stuk minder en kon ik geen schaduwlijnen meer zien.
De hele dag was het dak in de zon (tot 16.30) ik gok dat rond 17.00 de eerste schaduw op het dak zal gaan vallen (op de west kant). Hoe is het rendement dan? Tot hoe laat moet je het vlak ideaal gezien in de zon hebben?
Natuurlijk staat meer in de zomer de zon hoger en zal het dak dan langer in de zon zijn..
Kunnen jullie een idee geven of inschatting geven of dit rendabel is?
Maar alles zelf doen met hele goedkope panelen die iedereen afgeschreven en ouderwets vind maakt toch een tvt van vijf jaar. Dus wat is de definitie voor rendabel?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben het volledig met je eens dat op een zuid oost tm zuid west dak met een goede hoek en bijna geen schaduw een string omvormer ook prima kan.mfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:20:
[...]
Deze persoon onderschrijft op basis van zijn eigen (mogelijk profesionele) ervaringen wat ik ook denk.
Dat SE meer opzal brengen staat m.i. buiten kijf. Zelfs bij een perfect zuiddak zonder schaduw. Want ook deze daken krijgen een SE advies. Ik heb dit gezien bij mijn ouders, een paar graden naast zuid, 45 graden dak en omdat het huis hoger is dan alle objecten in de omgeving en ze op zolder niveau liggen echt 0,0 schaduw...
Bij jou 1 op de 4, hier 3 op 4. Dus 3 lui welke op het bijna perfecte dak SE wilden leggen. Nu dus 3900Wp op een 3600 steca en na 1 jaar 4400 kWh. Hoeveel beter had SE dit kunnen doen.
Het prijsverschil tussen SE en Steca/SMA is door optimizers zo groot dat dit soms niet terugverdient wordt. Als dit ook in een advies staat maar de klant wil, net als jij, toch logging per paneel dan is het zowel een uitstekende keuze als een uitstekend advies geweest. Over dat laatste, de kosten en het terugverdienen van deze kosten doe ik een aanname op basis van 3 gesprekken dat dit niet vaak gebeurt.
Natuurlijk zitten er voordelen aan de SE logging. Maar als een gewone omvormer laat zien dat een set onder de maat presteerd dan meten de meesten hier toch zelf alles even na? En dat kost, in tegenstelling tot optimizers, helemaal niets. Dat is de richting welke ik op wilde met die opmerking.
Ik vind het dan ook zeker niet nodig overal Solar Edge neer te leggen voor anderen.(ik ben SE fan maar dat lijkt me duidelijk).
Over de prijs:
Als je alleen naar TVT kijkt en rendement kan je met SE veel minder goed uitkomen in sommige gevallen. Soms verdien je de meerwaarde niet in opbrengsten natuurlijk terug.
Alleen vind ik dat alleen TVT en rendement niet de enige factoren moeten zijn.
Dan had iedereen blauwe panelen met een 2e hands omvormertje en deden ze zelf een cursus monteren.
Ik vind dat bij een advies van een verkoper ook dit punt prima uitgelegd moet worden.
Bij een string omvormer is het natuurlijk veel lastiger te meten wat en of en waar het mis gaat als iets ondermaats presteert. en "effe doormeten" is niet zo heel makkelijk.
Je vergeet in de rekensom alleen even voor het gemak de opbrengst die Solar Edge in de schaduwperiode wel binnenhaalt en je huidige systeem niet?AtomicShockwave schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:37:
Ik heb in de ochtend en middag ook wel wat schaduw, dus ik heb het voor mijn installatie zo geschat:
10x optimizer +500E
duurdere omvormer +200E
Dus je rekensom naar je eigen voordeel rekenen begrijp ik als je de keuze wilt verdedigen.
[ Voor 56% gewijzigd door ApC_IcE op 25-03-2018 13:39 ]
Dat doe jij nu toch ook?ApC_IcE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:34:
[...]
Je vergeet in de rekensom alleen even voor het gemak de opbrengst die Solar Edge in de schaduwperiode wel binnenhaalt en je huidige systeem niet?
Dus je rekensom naar je eigen voordeel rekenen begrijp ik als je de keuze wilt verdedigen.
Wie zegt dat se in de schaduw periode meer binnen haalt? Tovert hij de schaduw weg en zien de panelen weer licht?
En alle troosteloze donkere dagen dat se beduidend minder doet, tel jij die ook mee?
1 PVoutput . Dongen NB
Het systeem waar hier een string omvormer lag, met wat schaduw (met dus het Optitrack) en daarna de SE omvormer kwam met de P300.reneeke1970 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:39:
[...]
Dat doe jij nu toch ook?
Wie zegt dat se in de schaduw periode meer binnen haalt? Tovert hij de schaduw weg en zien de panelen weer licht?
En alle troosteloze donkere dagen dat se beduidend minder doet, tel jij die ook mee?
Ik kijk niet naar de troosteloze dagen per dag zoals ik dat ook niet doe bij de top presterende dagen.
Ik kijk naar het geheel per jaar.
Je ziet dit helemaal correct. Maar er zijn nu eenmaal mensen met een klein dakje die toch perse een aantal kWh willen behalen, en daar is het goed alternatief voor. Het milieu heeft er baat bij....AtomicShockwave schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:37:
10x optimizer +500E
duurdere omvormer +200E
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, dat vergeet ik niet, ik weet het niet precies. Ik geef alleen aan dat het wel ontzettend goed moet werken om zichzelf terug te verdienen. Dat er een toename van efficiëncy twijfel ik niet over. Maar je kunt geen zonlicht uit duisternis toveren dus het heeft zeker een plafond.ApC_IcE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:34:
[...]
[...]
Je vergeet in de rekensom alleen even voor het gemak de opbrengst die Solar Edge in de schaduwperiode wel binnenhaalt en je huidige systeem niet?
Verwijderd
Ik heb even 1 opmerking over SMA. Werkt top met Optitrac (ben ervaringsdeskundige), maar ........ als er iets stuk gaat heb je een probleem. Ik heb nu een kapotte display/BT (monitor middels de BT) en dit onderdeel is niet los te krijgen voor mijn 2000HF. Ben nu in discussie met mijn leverancier hoe dit op te lossen. SMA .... koopt u maar gewoon een nieuwe of een gereviseerde a €495,- ex BTW en transport.LeGato23 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:06:
[...]
Ik heb de schaduw wat beter inzichtelijk gemaakt, en tevens een primitief legplan ingetekend ter verduidelijking. Het gaat om 12 panelen op het schuine garagedak en 6 panelen op het dakkapeldak.
[afbeelding]
Na vele uren gelezen te hebben over de verschillen tussen SolarEdge en optimizers vs SMA met OptiTrac Globalpeak en de PV threads hier op GoT doorgelezen te hebben ben ik op zoek naar 'echte kennis en ervaringen' op dit gebied. De ene zegt SolarEdge!, terwijl een ander zweert bij OptiTrac.
Om het makkelijk te maken, hierbij een poll. Alvast bedankt!
Poll: Beste oplossing voor deze schaduwsituatie?
• SolarEdge & Optimizers
• SMA met OptiTrac Global Peak
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Een toelichting op je keuze wordt gewaardeerd en geeft mij juist de extra toegevoegde waarde van jouw antwoord. (mag ook per DM om het forum niet teveel te vervuilen met berichten over mijn specifieke situatie)

Op marktplaats staat een reparateur voor omvormers, mail hem eens, heeft misschien een kapotte liggen waar hij display uit kan halen.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:56:
[...]
Ik heb even 1 opmerking over SMA. Werkt top met Optitrac (ben ervaringsdeskundige), maar ........ als er iets stuk gaat heb je een probleem. Ik heb nu een kapotte display/BT (monitor middels de BT) en dit onderdeel is niet los te krijgen voor mijn 2000HF. Ben nu in discussie met mijn leverancier hoe dit op te lossen. SMA .... koopt u maar gewoon een nieuwe of een gereviseerde a €495,- ex BTW en transport.Denk je vijf jaar en 4 maanden geleden ook een Volvo onder de omvormers te hebben gekocht. Blijkt het een Trabant te zijn.
Achteraf had ik net zo goed dus een Omniksol kunnen hangen voor de helft van het geld. Zwaar teleurgesteld in SMA wbt afterservice. Wordt weer een klusje voor de rechtbijstand.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier 2 van de 5 bij een bijna perfect dak zonder schaduw.ApC_IcE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:02:
[...]
Ik hoor bij veel vrienden dat ze er zelf om moesten vragen.
In de offerte van die 2 stond er heel dik gedrukt een opbrengst garantie,en in persoonlijk gesprekken werdt er nadrukelijk gewezen op de voordelen van loggen per paneel en dat je met degenaratie van panelen in een string eigenlijk nooit weet wat er aan de hand is (voelt een beetje als bang makerij)
Ik heb ze alle 5 een map laten zien met foto's die mijn beveiligingscamera heeft genomen in het afgelopen jaar waarop duidelijk te zien is dat er geen schaduw is.
Wat de beweegredenen zijn, ik heb geen idee. maar het is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Ik heb nadrukelijk gevraagd om financieel de beste optie, dit in verband met de onduidelijkheid rond de salderingsregeling.Daarnaast heb ik overproductie dus elk cent die je aan een optimizer betaald is er 1 teveel.
In mijn geval ga je Optimizers gewoon nooit terug verdienen en is het eigenlijk slecht advies.
En kan je niet anders oordelen dat de verkoper het voor zichzelf motiverende redenen probeerd te verkopen, of ander werk zou moeten zoeken. en 40% waardeloos advies van pro's is gewoon heel erg veel
hoelang is de garantie periode?Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:56:
[...]
Ik heb even 1 opmerking over SMA. Werkt top met Optitrac (ben ervaringsdeskundige), maar ........ als er iets stuk gaat heb je een probleem. Ik heb nu een kapotte display/BT (monitor middels de BT) en dit onderdeel is niet los te krijgen voor mijn 2000HF. Ben nu in discussie met mijn leverancier hoe dit op te lossen. SMA .... koopt u maar gewoon een nieuwe of een gereviseerde a €495,- ex BTW en transport.Denk je vijf jaar en 4 maanden geleden ook een Volvo onder de omvormers te hebben gekocht. Blijkt het een Trabant te zijn.
Achteraf had ik net zo goed dus een Omniksol kunnen hangen voor de helft van het geld. Zwaar teleurgesteld in SMA wbt afterservice. Wordt weer een klusje voor de rechtbijstand.
nog nooit zoon drama auto gehad als een volvo c70..
wat jij doet is rendabel. maar had je het ook gedaan met nieuwe panelen voor de volle prijs? ik gok zomaar van niet omdat het dan nooit uit kan.reneeke1970 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:23:
[...]
Als het virus toegeslagen is dan is alles rendabel. Ik heb hier 6000 kwp liggen welke ongeveer vier uur per dag kunnen zien omdat ze achter een gebouw liggen. Rendement veertig procent oftewel 2400 kWh tegen overschot vergoeding van 13 cent.
Maar alles zelf doen met hele goedkope panelen die iedereen afgeschreven en ouderwets vind maakt toch een tvt van vijf jaar. Dus wat is de definitie voor rendabel?
Als fan zul je inderdaad altijd daarvoor gaan. is niet erg want het is een bewuste keuze. maar veel verkopers lijken persoonlijk baat te hebben bij SE. Naast een mogelijke inkoop korting kan mijn verhaal een reden zijn. Ik vind het eigenlijk een aannemelijk verhaal.ApC_IcE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:34:
Ik ben het volledig met je eens dat op een zuid oost tm zuid west dak met een goede hoek en bijna geen schaduw een string omvormer ook prima kan.
Ik vind het dan ook zeker niet nodig overal Solar Edge neer te leggen voor anderen.(ik ben SE fan maar dat lijkt me duidelijk).
Over de prijs:
Als je alleen naar TVT kijkt en rendement kan je met SE veel minder goed uitkomen in sommige gevallen. Soms verdien je de meerwaarde niet in opbrengsten natuurlijk terug.
Alleen vind ik dat alleen TVT en rendement niet de enige factoren moeten zijn.
Dan had iedereen blauwe panelen met een 2e hands omvormertje en deden ze zelf een cursus monteren.
Ik vind dat bij een advies van een verkoper ook dit punt prima uitgelegd moet worden.
Bij een string omvormer is het natuurlijk veel lastiger te meten wat en of en waar het mis gaat als iets ondermaats presteert. en "effe doormeten" is niet zo heel makkelijk.
TVT is voor velen de hoofd reden. Waarom niet 2e hands? wie ga je aansprakelijk stellen als het na 2 maanden al stuk blijkt? Bij het kopen bij een bedrijf heb je consumentenbescherming, kan best handig zijn.Zelf leggen kan ik het alleen maar mee eens zijn overigens!
dat doet hij niet, hij vermeld dat het 3300 kWh zou moeten opleveren bovenop de opwek van de set zonder SE. En met een set die jaarlijks dat zelfde ongeveer opwekt en een levensduur van (zeg even) 10 jaar moet SE het dus 10% beter doen. voor een dak dat op de belangrijkste uren wel vol zon vangt weet ik niet of die 10% gehaald kan worden.Je vergeet in de rekensom alleen even voor het gemak de opbrengst die Solar Edge in de schaduwperiode wel binnenhaalt en je huidige systeem niet?
Dat is uiteraard een heel krachtige reden. Al vraag ik me af of je de meerprijs van optimizers niet beter in andere panelen kunt steken. Voor de zeldzame gevallen welke al de sterkste panelen legt en nog niet genoeg heeft is het mogelijk een optie.reneeke1970 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:42:
[...]
Je ziet dit helemaal correct. Maar er zijn nu eenmaal mensen met een klein dakje die toch perse een aantal kWh willen behalen, en daar is het goed alternatief voor. Het milieu heeft er baat bij....
Soms zit het mee...twain4me schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:13:
hoelang is de garantie periode?
nog nooit zoon drama auto gehad als een volvo c70..
Garantie staat (deels) los van de garantieperiode. in de EU hebben we zo ongeveer de regel dat spullen zo lang mee dienen te gaan als in redelijkheid te verwachten is. Een wasmachine heeft misschien 2 jaar garantie maar niemand verwacht van een wasmachine dat hij maar 3 jaar mee gaat. de verkoper moet dan in alle redelijkheid wel wat bieden als hij toch stuk gaat. Ik kan niet zeggen wat je zou mogen verwachten van een omvormer maar aangezien ik vaak 10 jaar hoor... Bovendien lijkt deze 10 jaar ook voor omnik enz. te gelden dus SMA zou toch minstens net zo lang mee moeten gaan.
We moet niet vergeten dat je dan alweer met 20 a 23 cent kan rekenen ipv 13 cent, althans de normale, niet verslaafde mensenmfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:21:
[...]
wat jij doet is rendabel. maar had je het ook gedaan met nieuwe panelen voor de volle prijs? ik gok zomaar van niet omdat het dan nooit uit kan.
Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met de panelen die @AUijtdehaag op de noordkant het halve jaar heeft liggen slapen. ook die blijken redendabel te zijn
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 25-03-2018 14:33 ]
hij spreekt over de terugleververgoeding. dit doet mij aan als overschot en dan geld 20 cent dus niet meer.twain4me schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:32:
[...]
je moet niet vergeten dat je dan alweer met 20 a 23 cent kan rekenen ipv 13
Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met de panelen die @AUijtdehaag op de noordkant het halve jaar heeft liggen slapen. ook die blijken redendabel te zijn
ik las iets wat er niet was, never mind:Dmfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:33:
[...]
hij spreekt over de terugleververgoeding. dit doet mij aan als overschot en dan geld 20 cent dus niet meer.
ik dacht even dat het over de t.v.t. in het algemeen ging
In jouw situatie natuurlijk super raar.twain4me schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:08:
[...]
Hier 2 van de 5 bij een bijna perfect dak zonder schaduw.
In de offerte van die 2 stond er heel dik gedrukt een opbrengst garantie,en in persoonlijk gesprekken werdt er nadrukelijk gewezen op de voordelen van loggen per paneel en dat je met degenaratie van panelen in een string eigenlijk nooit weet wat er aan de hand is (voelt een beetje als bang makerij)
Ik heb ze alle 5 een map laten zien met foto's die mijn beveiligingscamera heeft genomen in het afgelopen jaar waarop duidelijk te zien is dat er geen schaduw is.
Wat de beweegredenen zijn, ik heb geen idee. maar het is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Ik heb nadrukelijk gevraagd om financieel de beste optie, dit in verband met de onduidelijkheid rond de salderingsregeling.Daarnaast heb ik overproductie dus elk cent die je aan een optimizer betaald is er 1 teveel.
In mijn geval ga je Optimizers gewoon nooit terug verdienen en is het eigenlijk slecht advies.
En kan je niet anders oordelen dat de verkoper het voor zichzelf motiverende redenen probeerd te verkopen, of ander werk zou moeten zoeken. en 40% waardeloos advies van pro's is gewoon heel erg veel
Zeker als je zelf met sterke argumenten komt om het niet te doen.

Hier wel.mfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:33:
[...]
hij spreekt over de terugleververgoeding. dit doet mij aan als overschot en dan geld 20 cent dus niet meer.
Ga ik niet verder op in.
En de sfjes staan weer tegen de muur op een steca 500
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2018 14:41 ]
Inderdaad 13 cent. En met nieuwe inderdaad no go.mfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:33:
[...]
Mijn eerte 18 panelen waren nieuw en had daar al snel spijt van toen ik de markt leerde kennen.
Maarja iedereen gaat voor nieuw en word aan gepraat dat je toch zeker voor 290 tot 320 wp moet gaan voor 170/240 euro per stuk.
En vervolgens zie ik advertenties van 260 wp full black voor 90 euro en dan denk ik oh oh oh........
1 PVoutput . Dongen NB
mag ik die ook zienreneeke1970 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:01:
[...]
En vervolgens zie ik advertenties van 260 wp full black voor 90 euro en dan denk ik oh oh oh........
Als je het part nummer weet zou je even op EBay kunnen rond snuffelenVerwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:56:
[...]
wellicht dat jullie mij kunnen adviseren, want lijkt iets niet goed te gaan:
13 x LG 320 ( LG zonnepaneel 320Wp Neon2 (LG320N1K-A5) Full black )
SMA Sunny boy 3.6 SB5.0 1AV40
hoek 45 graden.
liggen op Zuid-Oost.
en dan met dit als opbrengst :
(PS, nieuwbouwwoning welke op punt van opleveren staat. Stroom afgetapt voor andere woning)
http://www.dumpnow.nl/img=97914a4d55
13 x LG 320 ( LG zonnepaneel 320Wp Neon2 (LG320N1K-A5) Full black )
SMA Sunny boy 3.6 SB5.0 1AV40
hoek 45 graden.
liggen op Zuid-Oost.
en dan met dit als opbrengst :
(PS, nieuwbouwwoning welke op punt van opleveren staat. Stroom afgetapt voor andere woning)
http://www.dumpnow.nl/img=97914a4d55
[ Voor 66% gewijzigd door Robwp op 25-03-2018 15:38 ]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
vanaf moment van installatie tot gister de opbrengst :
[ Voor 82% gewijzigd door Robwp op 25-03-2018 15:46 ]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Alles wat direct is verbruikt is in deze grafiek niet zichtbaar, de werkelijke opbrengst is dus een stuk hoger.Robwp schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:30:
vanaf moment van installatie tot gister de opbrengst :
[afbeelding]
bouwen verbruikt heel erg veel stroom
Verwijderd
Tnkx! Dit terwijl SMA zegt dat er geen losse onderdelen zijn. Ik doe voorlopig even niets zelf. Heb de leverancier een termijn gesteld met verwijzing naar de wet consumentengarantie en als die niets doet gaat de recht bijstand aan het werk. Slaat helemaal nergens op dat als een display en BT niet functioneert dat ik maar even ruim €500,- moet gaan aftikken. Een apparaat van destijds €1159,- moet gewoon 10 jaar probleemloos meegaan. Ik meld het hier omdat vele denken (samen met mij) dat ze een dijk van een apparaat kopen met SMA. Gelukkig levert hij nog wel stroom.PClop schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:09:
[...]
Als je het part nummer weet zou je even op EBay kunnen rond snuffelen
Overigens zie ik in de display nog wel dat hij verbonden is met het net maar alle overige info is weg en licht gaat niet aan. En BT werkt niet. Dus betwijfel of het de display die kapot is....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2018 16:08 ]
Verwijderd
Volgens mij kost die garantieverlenging 25% van de nieuwprijs. Nog een duur grapje. En zoals ik al meldde hoef je dat in NL niet erbij te kopen. Je hebt je rechten gelukkig in dit land. Is wettelijk geregeld.AUijtdehaag schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:18:
@Musicmasters
Ben je 4 maanden te laat met de garantie verlengen?
Voor 475 euro heb je een nieuwe modernere en efficiëntere.
Maar 5 jaar is kort idd
Verwijderd
@AUijtdehaag Leuk, maar is me destijds niet aangeboden en was ik niet van op de hoogte. Heb ik nu niets meer aan. Achteraf is het een koe makkelijk in zijn kont kijken.
Maar ik ga me gewoon beroepen op mijn wettelijke rechten. Komt wel goed. Heb hetzelfde gehad met mijn Pana Plasma tv.
Maar ik ga me gewoon beroepen op mijn wettelijke rechten. Komt wel goed. Heb hetzelfde gehad met mijn Pana Plasma tv.
@Musicmasters
Weet je dat zeker?
(ik heb er geen ervaring mee, voor de duidelijkheid)
Weet je dat zeker?
https://www.sma-benelux.com/osc/garantieverlenging-sma.htmlKiest u voor de SMA garantieverlenging, dan bieden wij u kosteloze ondersteuning. Ook na de 5-jarige fabrieksgarantie.
(ik heb er geen ervaring mee, voor de duidelijkheid)
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2018 17:12 ]
Ik heb van mijn installatie nog kleine stukjes 6mm2 kabel over, zo door de hand leek het ongeveer 5 meter (rood) en 5 en een klein beetje.
Van de beurt bij mijn ouders is ook nog wat over. Niet nagemeten zal het ongeveer 35 meter zijn.
Zou het de moeite zijn om dit op marktplaats te gooien of is dit kansloos?
Edit, 30+ meter 4mm2 dus.... Vergeten te vermelden
Van de beurt bij mijn ouders is ook nog wat over. Niet nagemeten zal het ongeveer 35 meter zijn.
Edit, 30+ meter 4mm2 dus.... Vergeten te vermelden
[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 25-03-2018 21:09 ]
In de tijd dat je deze vraag stelde had je het al bijna kunnen doen. Voor de juiste prijs en met genoeg geduld verkoop je bijna alles.mfmonkey schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:36:
Ik heb van mijn installatie nog kleine stukjes 6mm2 kabel over, zo door de hand leek het ongeveer 5 meter (rood) en 5 en een klein beetje.
Vergeet niet foto's bij te voegen, typenummer en de lengte precies te meten.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Bedoel je hier de C18 en C24 keurmerken mee?twain4me schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:02:
[...]
Dat dakje voeldoed aan genoeg regels niet, zoals nagenoeg elk plat tuinhuis dak en vele dakkapellen.
200kg per m2 op dat dak ga je echt niet redden zonder dat je het ijselmeer aan het creeren bent.
en omdat douglas redelijk kruiperig hout is zal het ijselmeer ook met het jaar dieper worden.
...
Je kan en mag douglas gebruiken voor contructie hout, maar dat moet wel gekeurd zijn (in dit geval vermoed ik dat dit geen constructie hout is, dit gezien het aantal, de positie en grote van kwasten.)
weet je hoe dun 14,7 cm x 5 is wanneer je het gebruikt als constructie hout?
Als ik die 2.8 meter en hoh 61 invoer in de balkenschuif (C24) komen ze met 70x145.Even ter vergelijking een garage met een overspanning van 2,8 meter en een h.o.h. afstand van 61cm zal de balk 175x75 (175x67) zijn met 1,6% afschot om extra gewicht te voorkomen en hoogstwaarschijnlijk niet van douglas.

Zit jij nou te hoog of doe ik iets verkeerd?
Ben zelf van plan om een overspanning te maken met Douglas balken van 65x190, hoh 100cm en daar dan de panelen rechtstreeks op te monteren (20kg per stuk, afm. 125x97). Is dat in jouw opinie veilig? Kan ik beter geimpregneerd vurenhout C24 gebruiken oid (evt in andere maat)?
Om het blazoen recht te houden, ik geef mensen wel eens advies in energiezaken. Deze mensen laten mij dan offertes lezen. De sample size genoemd is ongeveer representatief wat ik in de afgelopen tijden aan offertes heb mogen zien na contact met deze mensen. Ik merk dat veel installateurs die in 2010 en 2011 het werk opzagen drogen en nu de mensen niet meer aan kunnen slepen er voor kiezen om of met zonnepanelen te nokken of om flink hoge prijzen te vragen. Vaak hebben ze dan geen tijd of zin om meer dan 1 systeem en oplossing in te kopen. Overal solar-edge wegzetten met af en toe een slap excuusje houdt het inkopen simpel en je kunt er in alle situaties mee terecht. Als mensen tijd nemen en voor een maatwerk oplossing gaan dan kiezen ze voor een ander. Prima, de heren komen om in het werk en kunnen zat doen.ApC_IcE schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:02:
[...]
Wat deze persoon uitlegt in deze post is voor mij niet echt duidelijk. Behalve dat hij schat dat het in zijn bezoeken zo is geweest.
[SNIP]
Het is dus niet alleen mijn mening waarop ik constateer dat in ongeveer 30% van de mij bekende gevallen solar edge wordt aangeboden zonder dat dit enig opbrengst nut heeft. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit voor heel Nederland klopt. Ik woon in Noord Gelderland, vlak bij Deventer in de buurt. Wat je verder voor waarde aan mijn woorden wenst te hangen staat uiteraard iedereen vrij, dit is een forum tenslotte. Ik ben ook niet van flames of rants maar dit moest even
Heb je last van veel schaduw? prima, kies Solar Edge,
Heb je een beetje last van schaduw? prima, kies wat je wilt, er is meer dan 1 oplossing
Heb je totaal geen last van schaduw maar houd je van het individueel loggen van je panelen? top, solar-edge of tigo it is.
Heb je geen last van schaduw, beperkt budget en zoek je naar de grootste opbrengsten bij laagste investering bij een zo simpel mogelijke instalaltie, kijk dan verder dan alleen Solar Edge.
Tot zo ver de rant, terug naar de studio in Hilversum.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Is er ervaring in dit forum in welke gevallen een solar edge installatie zich wel terug betaald?
I.m.g ongeveer 22 panelen op west zonder schaduw en rond 26 panelen op Oost met schaduw over ongeveer de helft van de panelen. Als we eens aannemen dat er 0.15E per Wp meer moet worden betaald voor Solaredge dan kost dat 48P*310W*0.15E= E2232. (2232/0.18 = 12400kWh , laten we zeggen dat dit in 10 jaar moet worden verdiend dan is dit 1240kWh/jaar)
Dit moet worden terug verdiend door de 26 panelen op Oost die last van schaduw hebben. Die leveren ongeveer 26*310*0.75= 6045kWh/jaar zonder schaduw. Oftewel als deze panelen minder dan 4800kWh/jaar leveren dan zou het terug betalen.......
PS Als ik de helft van de panelen (13) met Tigos zou uitrusten dan kost dit maar E650.......
I.m.g ongeveer 22 panelen op west zonder schaduw en rond 26 panelen op Oost met schaduw over ongeveer de helft van de panelen. Als we eens aannemen dat er 0.15E per Wp meer moet worden betaald voor Solaredge dan kost dat 48P*310W*0.15E= E2232. (2232/0.18 = 12400kWh , laten we zeggen dat dit in 10 jaar moet worden verdiend dan is dit 1240kWh/jaar)
Dit moet worden terug verdiend door de 26 panelen op Oost die last van schaduw hebben. Die leveren ongeveer 26*310*0.75= 6045kWh/jaar zonder schaduw. Oftewel als deze panelen minder dan 4800kWh/jaar leveren dan zou het terug betalen.......
PS Als ik de helft van de panelen (13) met Tigos zou uitrusten dan kost dit maar E650.......
Dat betekent dat de panelen dus meer dan twintig procent verlies moeten draaien door schaduw. Dat is best veel aangezien dat veertig procent van de dagen maar met zon en dus schaduw is.bvuaemal schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:24:
Is er ervaring in dit forum in welke gevallen een solar edge installatie zich wel terug betaald?
En dan reken jij met salderen van 18 cent. Als salderen weg valt en er blijft maar de helft van over.........
1 PVoutput . Dongen NB
26 panelen op oost moet in 2 stringen, aangezien je boven de 1000 volt open klem komt en er nare dingen gebeuren in de winter op dat moment.
Als het andere panelen dan west mogen zijn, zou je kunnen overwegen om er 285 watt mono met maxim integrated tegenaan te gooien. maxim integrated zijn 20 euro duurder dan een gelijkwaardig paneel van hetzelfde vermogen. Ze zijn halverwege q2 weer verkrijgbaar naar ik heb horen zeggen.
Andere optie is de 13 zwakke schaduw broeders in een eigen string en je verlies er gewoon op pakken......
wat voor omvormer had je in gedachten?
Als het andere panelen dan west mogen zijn, zou je kunnen overwegen om er 285 watt mono met maxim integrated tegenaan te gooien. maxim integrated zijn 20 euro duurder dan een gelijkwaardig paneel van hetzelfde vermogen. Ze zijn halverwege q2 weer verkrijgbaar naar ik heb horen zeggen.
Andere optie is de 13 zwakke schaduw broeders in een eigen string en je verlies er gewoon op pakken......
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Geinig om te zienAUijtdehaag schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:17:
@reneeke1970
Mijn buren zijn altijd net wat eerder wakker dan ik...
Maar die 0.008 kWh....het zal wel.
Hosola 3680 MTL met 3780 Wp zuid (1-fase)
vs
SMA STP 6000 TL-20 met 3430 Wp zuid en 2550 Wp noord (3-fase)
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=32790&dt=20180317
https://pvoutput.org/comp...17556&sid1=51350&c=-1&t=m
wij zitten ook maar 13 km uit elkaar
Daar zit ik een beetje mee te stoeien. 22 Panelen zou nog net kunnen (en zit je op een hoge omvormer efficiency) maar alles wat daarboven komt dan ga je naar twee stringen dus dan ga je bij alle 3 fase omformers bv SMA of Trannergy naar 425V met een lage efficiency. Enige wat ik daar aan kan doen is het aantal panelen te verhogen naar 15 of hoger ....
1 Of Trannegy TRN10kW met 2 keer 22 panelen = goedkoopst maar geen verder uitbreiding mogelijk
2 Of Trannergy TRN12kW met 1*22 en 2*15panelen = goedkoopst maar twee stringen met lage efficiency
3 Of SMA 10/12kW 1*22 en 2*15panelen = duurder als 2
4 OF SE 16kW met P700 optimizer = duurst maar meest flexible met hogere efficiency
Panelen = Qcell Duo G5 310W
1 Of Trannegy TRN10kW met 2 keer 22 panelen = goedkoopst maar geen verder uitbreiding mogelijk
2 Of Trannergy TRN12kW met 1*22 en 2*15panelen = goedkoopst maar twee stringen met lage efficiency
4 OF SE 16kW met P700 optimizer = duurst maar meest flexible met hogere efficiency
Lardman schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:50:
26 panelen op oost moet in 2 stringen, aangezien je boven de 1000 volt open klem komt en er nare dingen gebeuren in de winter op dat moment.
Duidelijk. Vanuit een terugverdien perspective = geen SE
reneeke1970 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:48:
[...]
Dat betekent dat de panelen dus meer dan twintig procent verlies moeten draaien door schaduw. Dat is best veel aangezien dat veertig procent van de dagen maar met zon en dus schaduw is.
En dan reken jij met salderen van 18 cent. Als salderen weg valt en er blijft maar de helft van over.........
Dank voor jullie reacties, meedenken en input!LeGato23 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:06:
[...]
@AUijtdehaag Het grijze ijzeren schoorsteenpijpje kan weg. Echter ik kies bewust voor 12 panelen op dit dakvlak, zodat ik nog een klein looppaadje heb tussen panelen en dakkapel naar boven. Ik wil ook geen 'tetris' op het dak, dus kies voor een vierkant gevuld dakvlak met zonnepanelen, icm 6 panelen op de dakkapel. (6 stuks past, gezien bij de buren)
@mfmonkey Ik vind het kunnen monitoren per paneel eigenlijk niet nodig, maar het is inderdaad wel handig en voorkomt gedoe of discussie met installateur/leverancier bij problemen en garantiegevallen.
@ApC_IcE Groeiende boom... had ik nog niet eens bij stilgestaan

Ik sluit me aan bij jouw opmerking: Bij een string omvormer is het natuurlijk veel lastiger te meten wat en of en waar het mis gaat als iets ondermaats presteert. en "effe doormeten" is niet zo heel makkelijk.
@AtomicShockwave Added complexity. Is inderdaad een punt om over na te denken. Gelukkig zit er 25 jaar garantie op de SolarEdge optimizers.
@Musicmasters Vervelend om te lezen dat je problemen hebt met je SMA omvormer, maar wel bedankt dat je het hier deelt! SMA is dus toch niet de 'holy grail' qua stringomvormers zoals ik eerst dacht en de 5 jaar garantie is eigenlijk te weinig blijkt achteraf.
Ik denk dat dat bij mij op de schuur het geval is.bvuaemal schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:24:
Ik heb een schuur met een pannendak van 3x6,5 meter op de ZO kant, daar staat nu nog rechts een berk naast. (hij word wat slecht)
Toen daar voorheen 2 (subsidie)sets op lagen 2x3x205Wp kristallijn met Soladin 600, aan de linkerkant (2portrait met 1 landscape er onder) zat ik op een factor 0,75 kWh / Wp per jaar. Nu met SE links 1 per 2 panelen rechts 1 per paneel haal ik over het hele dak met SF en SE met een deel dat dichter bij de boom ligt en dus langer in de schaduw ligt erbij 0,85 kWh / Wp.
Een van die oude sets is naar het huis verhuisd, en heeft wat schaduw over den deel van de dag.
De 12 SF170's vullen mooi het dak af en gezien we gasloos zijn gegaan, wilden we graag wat meer opbrengst.
Maar goed, wat is terug betalen, wij zaten eerst nul op de meter met elektra met nog een gasaansluiting, nu zitten wij willen nul op de meter met een vrijstaande hut uit 1912, zonder gasaansluiting.
Tel ik dan ook mee dat ik geen gas vastrecht meer heb? (geen idee wat dat kostte eigenlijk).
Als nu de gemeente nog akkoord gaat dat ik een laadpaal mag plaatsen aan de stoep voor het laden van een E-auto, gevoed uit mijn meterkast (is een andere discussie), dan gaat ook de N kant vol (misschien sowieso wel), is dat rendabel?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
ja
Nee je doet het opzich goed en ik zit iets hoog(maar met een reden,daarom riep ik in de praktijk), maar je vergeet het extra eigen gewicht (panelen+bevestiging+eventueel ballast) onder jouw berekende dak mag je alleen maar zittenAls ik die 2.8 meter en hoh 61 invoer in de balkenschuif (C24) komen ze met 70x145.
[afbeelding]
Zit jij nou te hoog of doe ik iets verkeerd?
C24 is duurder hout. (en zeker geen douglas)
(betaalbaar)Douglas geschikt voor constructie is meestal sterkteklasse C18 iets duurder en meestal lastiger te vinden is sterkte klasse C22
hout sterkte klasse 24 bestaat vooral uit vuren klasse B en maranti
dus bij die tool kan je het beste uitgaan van 18 of 22 (wat je dan ook wil kopen) en dan de hoogte naar boven afronden dat is echt de minimale maat die je zou moeten hebben
Dan ben ik je nog de reden waarom ik iets hoger zit verschuldigd. Een garagedak is een dak wat net als het huis jaren mee moet gaan (50 of 100 jaar), en we dimensioneren graag een beetje ruimer dat het dak later ook bv als vliering of daktarras kan worden gebruikt.(in jouw tool dus vloer) of zonnepanelen met ballast.
daarnaast is de balkmaat 175x75 (171x 71 geschaafd (ik haalde de vorige keer 2 maten doorelkaar)) een ruim ingeburgerde standaard maat en echt overal verkrijgbaar en daarmee vaak goedkoper dan afwijkende maten. maar 171x59 is dat ook en kan ook prima voldoen
171x 34 of 171x 46 is bv lastiger te vinden en voor dergelijke maten zijn het aantal verkrijgbare balkdragers etc ook minder courant. (bij een gemiddelde bouwhandel is bijna alles geschikt voor 171x71
en als aller laatste onder een maat van 59 wordt het al lastig om te schroeven en spijkeren waar 2 plaaten elkaar raken.elke plaat moet kunnen worden vast geschroeft en dat wordt lastig in bv 34 breedt
en wat ook erg vaak gebeurd, vaak heb je op een bouw 2 of 3 verschillende maten schuren/garages/platte daken. om fouten te voorkomen wordt er vaak gekozen om overal het zelfde hout voor te gebruiken, dus niet af wijken in sterkteklasse en liever ook niet in de kopmaat. daarnaast is een vrachtwagen hout veel goedkoper dan 4x een kwart wagen.
In de bouw gaat het erom fouten te minimaliseren en zo snel mogelijk bouwen, eventuele meerkosten voor een beetje overbemeten hout vallen in het niets bij de voordelen.
Even kort door de bocht.. waneer we alles minimaal zouden dimensioneren zou nu niemand panelen met ballast op zijn plat dak mogen leggen, en toch mogen de meeste mensen dat op garagedaken neerleggen die ouder zijn dan pv panelen in het algemeen. en omdat de meerkosten misschien 200 euro zijn op een huis van 150.000, voeld niemand daar iets van.
bij tuin huisjes is er iets anders aan de hand mensen vergelijken het op prijs 2200 vs 2400 en dan is het ineens wel een heel verschil. van een tuin huisje verwacht ook niemand dat het 50 of 100 jaar staat (en dus mee moet gaan met zijn tijd) en dat resulteerd dus in zo dun mogelijk hout.
Veilig is een constructie al snel, instorten doet het echt niet heel erg snel. De vraag is hoe duurzaam je het wil (doorbuiging van de constructie met alle gevolgen van dien)Ben zelf van plan om een overspanning te maken met Douglas balken van 65x190, hoh 100cm en daar dan de panelen rechtstreeks op te monteren (20kg per stuk, afm. 125x97). Is dat in jouw opinie veilig? Kan ik beter geimpregneerd vurenhout C24 gebruiken oid (evt in andere maat)?
Of het in de toekomst een steiger moet kunnen dragen om bv de dakgoot van het huis schoon te maken en zo is de lijst eindeloos lang. van garagedeur opener tot zonnepaneel , het moet in de toekomst allemaal kunnen worden gedragen door de balken en het liefst zonder dat het afschot oid negatief wordt beinvloed.
Als ik het goed begrijp wil je dus zoiets maken als het plaatje hieronder. Ik zou persoonlijk altijd ook dwarsbalken (mag ook veel dunner) maken tegen het kromtrekken (hout is erg sterk, ook als het een kant op wil die jij niet wil, en het kan potentieel je paneel kapot drukken of trekken) niemand zal er overheen gaan lopen en niemand zal er een garage deur aan hangen.. water genoeg af en het lijkt me (afhankelijk van je overspanning) een prima oplossing

Wat betreft het douglas zorg dat het zijn stempel heeft, dan weetje (een soort van) wat je koopt
het kan ook gewoon in rode letters C22 ofzo zijn C22 is mooier (minder knoesten enzo)
de reden dat het hieronder om c18 gaat is trouwens dat het hout uit het hart van de boom is en/of teveel knoesten heeft
Voor ons thuis was een reden om voor SE te gaan niet alleen de (mogelijk) iets verbeterde opbrengst, maar ook de 25 jaar garantie die je krijgt.bvuaemal schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:51:
Duidelijk. Vanuit een terugverdien perspective = geen SE
[...]
Er zou een wachttermijn van 10 weken zijn op onze installatie vanaf punt van bestellen, er zijn 9 weken voorbij, ben eens benieuwd wanneer ze bellen. Maar ik begin toch alvast weer dit topic te lezen
In ons geval gaat het om een enkelfase SE-omvormer, en 15 Sunpower X21-335 panelen met optimisers.
Duur? Ja. Te duur? 'Waarschijnlijk'. Maar vanuit de ervaring dat goedkoop vaak ook duurkoop betekend en mijn ouders niet van plan zijn de komende tig jaar te verhuizen...
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
@LeGato23
Als het toch 12 panelen worden, heb je al gekeken naar Panasonic Hit Kuro (zwart)?
Die zijn nog niet uit, maar worden verwacht.
Die zijn 54 V en dan zou je de 12 panelen met de boomschaduw kunnen verdelen in 2 strings.
Maar de vraag is of dat er ook 6 passen op je dakkapel, gezien de afwijkende maat van het paneel.
Dan heb je 3 strings van 6 panelen, die je kan verdelen over de mppt's.
Ik heb ook een looppaadje, aan de andere kant vh dak. (naast de noord panelen)
Als de verslaving erin zit, krijg je wellicht spijt...
@defecteSMA's
Dit is dus welgeteld de 1e SMA met een probleem die hier gemeld word?
Een verouderd model met een defect display, die nog gewoon produceerd.
Idd, ik zou er ook geen meer kopen....
Edit: op een enkele varistor probleem na. Maar die zijn te vervangen en is een slijtage onderdeel.
Als het toch 12 panelen worden, heb je al gekeken naar Panasonic Hit Kuro (zwart)?
Die zijn nog niet uit, maar worden verwacht.
Die zijn 54 V en dan zou je de 12 panelen met de boomschaduw kunnen verdelen in 2 strings.
Maar de vraag is of dat er ook 6 passen op je dakkapel, gezien de afwijkende maat van het paneel.
Dan heb je 3 strings van 6 panelen, die je kan verdelen over de mppt's.
Ik heb ook een looppaadje, aan de andere kant vh dak. (naast de noord panelen)
Als de verslaving erin zit, krijg je wellicht spijt...
@defecteSMA's
Dit is dus welgeteld de 1e SMA met een probleem die hier gemeld word?
Een verouderd model met een defect display, die nog gewoon produceerd.
Idd, ik zou er ook geen meer kopen....
Edit: op een enkele varistor probleem na. Maar die zijn te vervangen en is een slijtage onderdeel.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2018 06:41 ]
Zijn er nog slimme oplossingen je werkelijk verbruik te meten wanneer je zonnepanelen op je dak hebt? (Zonder per groep een aparte meter te plaatsen of per verbruiker een stroommeter in het stopcontact te stoppen.)
Ik realiseerde me gisteren dat ik natuurlijk mooie grafiekjes van SolarEdge heb voor de opbrengst en mijn energieleverancier me per kan vertellen wat ik netto aan energie heb verbruikt of teruggeleverd die dag.
Maar alle stroom die word opgewekt en direct verbruikt word is volgens mij totaal onzichtbaar. (Immers, word niet teruggeleverd en gaat rechtstreeks van de panelen naar de verbruiker.)
Ik realiseerde me gisteren dat ik natuurlijk mooie grafiekjes van SolarEdge heb voor de opbrengst en mijn energieleverancier me per kan vertellen wat ik netto aan energie heb verbruikt of teruggeleverd die dag.
Maar alle stroom die word opgewekt en direct verbruikt word is volgens mij totaal onzichtbaar. (Immers, word niet teruggeleverd en gaat rechtstreeks van de panelen naar de verbruiker.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Je kan op je omvormer de productie toch zien? Dat - hetgeen je terug geleverd hebt op de meter en + je verbruik op de meter is je werkelijke totaalverbruik. Of begrijp ik je vraag verkeerd?unezra schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:12:
Zijn er nog slimme oplossingen je werkelijk verbruik te meten wanneer je zonnepanelen op je dak hebt? (Zonder per groep een aparte meter te plaatsen of per verbruiker een stroommeter in het stopcontact te stoppen.)
@unezra
Ik gebruik de p1 data uit de slimme meter en de data uit de omvormer.
Dan kan je eigen verbruik uit laten rekenen via een lua script.
Hier een Pi met domoticz (en helaas een sma)
(maar heb ook nog 2x 3-fase finders voor opwek en verbruik, die ik uitlees met m-bus)
Dan kan je eigen verbruik uit laten rekenen via een lua script.
(maar heb ook nog 2x 3-fase finders voor opwek en verbruik, die ik uitlees met m-bus)
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2018 07:18 ]
Sorry, ik zeg het misschien onhandig.Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:14:
[...]
Je kan op je omvormer de productie toch zien? Dat - hetgeen je terug geleverd hebt is je werkelijke verbruik. Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Ik zou inzicht wilen krijgen in mijn bruto verbruik, niet mijn netto verbruik.
Dus effectief het verbruik dat ik zou hebben zonder panelen op mijn dak. (Per dag, per uur, etc.)
Meet je dan niet alsnog je netto verbruik?AUijtdehaag schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:16:
@unezra
Dan kan je eigen verbruik uit laten rekenen.
In mijn beleving gaat de stroom die je op wekt helemaal niet door je meter heen en word rechtstreeks van je panelen in je verbruiker gestopt. (Da's immers de kortste stroomkring.) Of maak ik dan een denkfout?
[ Voor 36% gewijzigd door unezra op 26-03-2018 07:18 ]
Ah, dan zal je moeten gaan loggen met het tijdsinterval waarop je het wil weten.unezra schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:16:
[...]
Sorry, ik zeg het misschien onhandig.
Ik zou inzicht wilen krijgen in mijn bruto verbruik, niet mijn netto verbruik.
Dus effectief het verbruik dat ik zou hebben zonder panelen op mijn dak. (Per dag, per uur, etc.)
Opbrengst zonnepanelen
Verbruik volgens meter
Teruglevering volgens meter
Als je deze 3 getallen hebt met hetzelfde interval dan weet je je werkelijke verbruik.
Stel het volgende.
Meetmoment 10:15
Opbrengst PV 2.450W
Verbruik meter 0W
Teruglevering 1.350W
Daadwerkelijk gebruik in huis 1.100W
Of
Meetmoment
18:00
Opbrengst PV 45W
Verbruik meter 2.100W
Teruglevering 0W
Daadwerkelijk verbruik in huis 2.145W
Belangrijk blijft hierbij inderdaad de nauwkeurigheid van de data + hetzelfde meetmoment.
[ Voor 65% gewijzigd door Niek_ op 26-03-2018 07:29 ]
@unezra
Denkfout...
2 gegevens nodig:
Omvormerdata opwek en p1 data slimme meter.
Wat niet door de meter gaat, gebruik je dan zelf.
Edit: maar dan moet je wel aankunnen op de nauwkeurigheid van de omvormerdata.
Dat is nu even niet het geval denk ik...
Denkfout...
2 gegevens nodig:
Omvormerdata opwek en p1 data slimme meter.
Wat niet door de meter gaat, gebruik je dan zelf.
Edit: maar dan moet je wel aankunnen op de nauwkeurigheid van de omvormerdata.
Dat is nu even niet het geval denk ik...
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2018 07:20 ]
@Niek_ @AUijtdehaag
Duh! Jullie hebben helemaal gelijk, ik maak inderdaad een denkfout.
De omvormer geeft natuurlijk (met enige onzekerheid van nauwkeurigheid) aan wat 'ie op een willekeurig moment levert én de meter geeft, either via zijn P1 poort of via de uplink richting energiemaatschappij, aan wat 'ie het net op zet.
Beiden zijn in principe per uur (of nog nauwkeuriger) uit te lezen, dus dat gaat goed komen.
De omvormer geeft natuurlijk (met enige onzekerheid van nauwkeurigheid) aan wat 'ie op een willekeurig moment levert én de meter geeft, either via zijn P1 poort of via de uplink richting energiemaatschappij, aan wat 'ie het net op zet.
Beiden zijn in principe per uur (of nog nauwkeuriger) uit te lezen, dus dat gaat goed komen.
SolarEdge heeft hier een oplossing voor. De modbusmeter. Deze wordt in je meterkast geplaatst een meet op alle fasen het verbruik (dus wat je afneemt of teruglevering aan het net. Deze modbusmeter wordt aan je SolarEdge omvormer gehangen en je ziet dan in het portal en in de app alles wat je wilt weten.unezra schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:27:
@Niek_ @AUijtdehaag
Ik krijg hem volgende week binnen maar heb al wat voorbeelden mogen zien en hiermee weet je echt op de milliseconde je gebruik en verbruik.
Ik ga hem gebruiken om de laadpaal van de auto aan te sturen qua vermogen
Oh! Dat is wel gaaf.Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:28:
[...]
SolarEdge heeft hier een oplossing voor. De modbusmeter. Deze wordt in je meterkast geplaatst een meet op alle fasen het verbruik (dus wat je afneemt of teruglevering aan het net. Deze modbusmeter wordt aan je SolarEdge omvormer gehangen en je ziet dan in het portal en in de app alles wat je wilt weten.
Ik krijg hem volgende week binnen maar heb al wat voorbeelden mogen zien en hiermee weet je echt op de milliseconde je gebruik en verbruik.
Wat kost zo'n ding inclusief installatie ongeveer?
(En hoe veel ruimte neemt 'ie in beslag? Ik heb niet onbeperkt ruimte in mijn groepenkast.)
Je hebt PM!unezra schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:31:
[...]
Oh! Dat is wel gaaf.
Wat kost zo'n ding inclusief installatie ongeveer?
(En hoe veel ruimte neemt 'ie in beslag? Ik heb niet onbeperkt ruimte in mijn groepenkast.)
Als ik het me goed herinner had je toch oost-west ?bvuaemal schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:50:
Daar zit ik een beetje mee te stoeien. 22 Panelen zou nog net kunnen (en zit je op een hoge omvormer efficiency) maar alles wat daarboven komt dan ga je naar twee stringen dus dan ga je bij alle 3 fase omformers bv SMA of Trannergy naar 425V met een lage efficiency. Enige wat ik daar aan kan doen is het aantal panelen te verhogen naar 15 of hoger ....
[...]
22 panelen op oost of west doet op piekmoment 660 volt bij 7 amp. de andere kant doet dan 660 volt bij hooguit 1 amp. Je kunt dus toe met 660*8 = 5380 in de ochtend/avond
in de middag zit je op 580 volt (door de hitte) bij 6 amp oost en 6 amp west, zit je dus 6960 watt. een 6 of 8 KW 3 fasen omvormer kun je prima mee uit de voeten. De Omnik 3 fasen gaat tot en met 8kw en heeft standaard 10 jaar garantie en kost niet veel. Fronius symo voelt zich ook als een vis in het water in zo'n situatie.
Hou dus in de gaten dat de panelen niet gelijk stroom leveren, zie ook wat migjes er allemaal voor wijze woorden voor heeft gebruikt.
Ook een tip. de 310 watt qcell duo monteert alleen makkelijk in portret. Mocht je landscape willen heb je wat stekker uitdagingen.......
Let in dat geval wel op of je BTW terug kunt vragen. Zo niet, dan heb je voor nog geen tientje meer de 300Wp Percium uitvoering van deze panelen nieuw incl. garantie enz.
Ik heb dat ook aangesloten en dat werkt super. Gaat helemaal buiten de meter om. Gewoon op de fases in de meterkast en de omvormerdata.Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:28:
[...]
SolarEdge heeft hier een oplossing voor. De modbusmeter. Deze wordt in je meterkast geplaatst een meet op alle fasen het verbruik (dus wat je afneemt of teruglevering aan het net. Deze modbusmeter wordt aan je SolarEdge omvormer gehangen en je ziet dan in het portal en in de app alles wat je wilt weten.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Twee losse kWh meters met youles en dan aanmelden bij enologic lijkt mij betrouwbaarder er ook goedkoper.No Hands schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:44:
[...]
Ik heb dat ook aangesloten en dat werkt super. Gaat helemaal buiten de meter om. Gewoon op de fases in de meterkast en de omvormerdata.
1 PVoutput . Dongen NB
Even snel vergeleken.reneeke1970 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:57:
[...]
Twee losse kWh meters met youles en dan aanmelden bij enologic lijkt mij betrouwbaarder er ook goedkoper.
SE modbusmeter = 205 euro
Klemmen tbv modbusmeter = 42 euro per fase
Totaal 247 euro (1 fase) tot 331 euro (3 fase) en geen jaarlijkse (abonnements-)kosten.
kWh-meter = 22 euro (1 fase) tot 48 euro (3 fase)
Youless = 79 euro
Enologic = jaarlijks 19 euro
Totaal 101 euro (1 fase) tot 127 euro (3 fase) en 19 euro jaarlijkse (abonnements-)kosten.
Ik wordt er niet helemaal wijs uit of je nou 1 of 2 kWh-meters en 1 of 2 Youlessen nodig hebt als ik hun website raadpleeg.
Mocht het er 2 zijn dan wordt het rekensommetje: Totaal 202 euro (1 fase) tot 254 euro (3 fase) en 19 euro jaarlijkse (abonnements-)kosten.
Bovenstaande bedragen natuurlijk excl. installatie.
De Youless icm de P1 poort van een slimme meter ververst elke 10 seconden. SE doet dit direct.
Qua betrouwbaarheid, heb zelf goede ervaringen met SolarEdge en geen ervaring met enologic. Kan enkel aangeven dat SE bij mij prima werkt. Heb jij andere ervaringen waardoor je denk dat enologic betrouwbaarder is?
Inderaad Oost - West
Mijn verbruik wordt rond de 12kWh/j. Daar heb ik dus ongeveer (12000/0.75)/310= 52 panelen voor nodig.
Wil je die kwijt op een 3 fase omvormer bv Trannergy of SMA dan kom je altijd uit op 2*13P+ 2*13P of 1*22 + 2*15P. Al deze omvormers werken pas lekker by 600 of 650V dus dan heb je minimaal 20 P nodig.
Ik heb nog geen 3 fase omvormer kunnen vinden die effiecient werkt by een string lengte van 13P. Ik ben nog een door het forum heen gespit maar geen succes. Dus als iemand omvormer weet die dit wel kan dan hou ik mij aanbevolen.
Mijn Conclusie:
1 - Goedkoopste oplossing 3 fase omformer met 2*22P op oost west (te weinig geistalleerd vermogen).
2 - Minder efficiente oplossing 3 fase omvormer met 22P op West en 2*13 P op Oost (efficientie verlies)
3 - Duurste en technisch beste oplossing SE 16kW met 2*26P +2*13 P700 (Omvormer kan meer dan 25 A per fase leveren - Hoe moet dat begrenst worden)
4 - 3 keer 1fase omvormer (het zou ook met 2 *1 fase SMA omformer kunnen maar dan zijn mijn fasen uit balans) Waarschijnlijk is deze oplossing net zo duur als de SE
Mijn verbruik wordt rond de 12kWh/j. Daar heb ik dus ongeveer (12000/0.75)/310= 52 panelen voor nodig.
Wil je die kwijt op een 3 fase omvormer bv Trannergy of SMA dan kom je altijd uit op 2*13P+ 2*13P of 1*22 + 2*15P. Al deze omvormers werken pas lekker by 600 of 650V dus dan heb je minimaal 20 P nodig.
Ik heb nog geen 3 fase omvormer kunnen vinden die effiecient werkt by een string lengte van 13P. Ik ben nog een door het forum heen gespit maar geen succes. Dus als iemand omvormer weet die dit wel kan dan hou ik mij aanbevolen.
Mijn Conclusie:
1 - Goedkoopste oplossing 3 fase omformer met 2*22P op oost west (te weinig geistalleerd vermogen).
2 - Minder efficiente oplossing 3 fase omvormer met 22P op West en 2*13 P op Oost (efficientie verlies)
3 - Duurste en technisch beste oplossing SE 16kW met 2*26P +2*13 P700 (Omvormer kan meer dan 25 A per fase leveren - Hoe moet dat begrenst worden)
4 - 3 keer 1fase omvormer (het zou ook met 2 *1 fase SMA omformer kunnen maar dan zijn mijn fasen uit balans) Waarschijnlijk is deze oplossing net zo duur als de SE
Lardman schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:10:
[...]
Als ik het me goed herinner had je toch oost-west ?
22 panelen op oost of west doet op piekmoment 660 volt bij 7 amp. de andere kant doet dan 660 volt bij hooguit 1 amp. Je kunt dus toe met 660*8 = 5380 in de ochtend/avond
in de middag zit je op 580 volt (door de hitte) bij 6 amp oost en 6 amp west, zit je dus 6960 watt. een 6 of 8 KW 3 fasen omvormer kun je prima mee uit de voeten. De Omnik 3 fasen gaat tot en met 8kw en heeft standaard 10 jaar garantie en kost niet veel. Fronius symo voelt zich ook als een vis in het water in zo'n situatie.
Hou dus in de gaten dat de panelen niet gelijk stroom leveren, zie ook wat migjes er allemaal voor wijze woorden voor heeft gebruikt.
Ook een tip. de 310 watt qcell duo monteert alleen makkelijk in portret. Mocht je landscape willen heb je wat stekker uitdagingen.......
Ik denk dat ik mijn plan inderdaad ga wijzigen i.p.v. 8 panelen op het zuiden ga ik dan voor 7 panelen op het oosten & 7 panelen op het zuiden.reneeke1970 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:01:
[...]
Lang glimmend vlak zie je niet, in het midden komen ze dertig cm omhoog, vanaf de grond onzichtbaar. Je kunt 2×7 panelen kwijt, zijkanten maak je de driehoek punt mooi dicht ook met Douglas.
Wat is dan een logische installatie om te gaan aanleggen? Niet 14 panelen in 1 string toch? De helft van de panelen ligt dan altijd in de schaduw. Of is dit toch de voorkeur met optimizers?
Ik ben opzoek naar de meest interessante prijs/kwaliteit. Hoeft niet de goedkoopste oplossing te zijn maar ook zeker geen overbodige luxe.
Voor mij leek het meest logisch 2x een string (oost & west). Maar aangezien ik over een deel van de west kant na 16.30 wel schaduw krijg is misschien een oplossing met optimizers wel interessant?
Of kan ik beter direct naar micro omvormers kijken?
Kan je in het menu van de SE omvormer begrenzen. Mooiere oplossingbvuaemal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:23:
Ter info: ik heb een Youless en een abonnement bij Enelogic.Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:39:
[...]
Even snel vergeleken.
Totaal 247 euro (1 fase) tot 331 euro (3 fase) en geen jaarlijkse (abonnements-)kosten.
Youless = 79 euro
Totaal 101 euro (1 fase) tot 127 euro (3 fase) en 19 euro jaarlijkse (abonnements-)kosten.
Ik wordt er niet helemaal wijs uit of je nou 1 of 2 kWh-meters en 1 of 2 Youlessen nodig hebt als ik hun website raadpleeg.
Mocht het er 2 zijn dan wordt het rekensommetje: Totaal 202 euro (1 fase) tot 254 euro (3 fase) en 19 euro jaarlijkse (abonnements-)kosten.
De Youless icm de P1 poort van een slimme meter ververst elke 10 seconden. SE doet dit direct.
Qua betrouwbaarheid, heb zelf goede ervaringen met SolarEdge en geen ervaring met enologic. Kan enkel aangeven dat SE bij mij prima werkt. Heb jij andere ervaringen waardoor je denk dat enologic betrouwbaarder is?
Het uitmeten per 10 seconden vind ik zelf meer dan voldoende. Enige nadeel is dat het Gas verbruikmaar 1 keer per uur wordt uitgeleen.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Na met verschillende bedrijven contact gehad te hebben lijkt het erop dat ik een partij gevonden heb welke ik panelen op mijn dak zal laten leggen. Helaas is de ruimte op mijn dak net iets te beperkt voor 14-16 panelen en zal er daarom een 13 panelen oplossing worden geplaatst. Voor ik het contract teken leek het me handig om de door deze partij uitgekozen hardware hier even te posten om te kijken of iemand met meer verstand van zaken een vorm van feedback kan leveren.
Heb alle bedragen hieronder afgerond naar hele bedragen voor het gemak
De 13 panelen komen in een horizontale opstelling te liggen (landscape) gezien mijn dak een wat afwijkend formaat lijkt te hebben.
X - X
X X X
X X X
X
X
X
X
X
Schaduw is hier geen probleem (direct mijn vraag gezien de omvormer op schaduwsituaties lijkt te zijn ontworpen.. Zit hier een nadelig effect aan voor non-schaduw situaties ?)
Alle vormen van feedback zijn welkom. Heb geprobeerd me goed in te lezen in het hele gebeuren maar de hoeveelheid kennis die er nog te vergaren valt is meer dan ik in korte tijd mezelf kan leren. Vandaar dat ik het aan jullie voorleg
Volgens de aanbieder van bovenstaande zou de terugverdientijd 5.6 jaar moeten zijn. Ik ga zelf dan maar uit van 6 jaar (ook gezien ik mijn stroom een halve cent goedkoper geleverd krijg dan ze in hun berekening aannemen)
Heb alle bedragen hieronder afgerond naar hele bedragen voor het gemak
De daksituatie is gericht op SWbW (South West by West) oftewel punt 22 op een 32punts compas.Complete zonnestroomset 3835Wp
- 13 zonnepanelen QCells 295Wp mono zonnepaneel full black
- Omvormer: Trannergy SGN4000TL, met 2 onafhankelijkeingangen, ideaal bij schaduw of bij 2 dakvlakken
- Montage materiaal: schuin dak, V2
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 3x4mm
- Gratis zonnestroomset volgen via internet (t.w.v. 60 euro)
Totaal bovenstaande - 4072 euro
Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten - 150 euro
Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset - 685 euro
Gratis btw teruggave verzorgd (normaliter 114,95 euro incl btw) - 850 euro
De 13 panelen komen in een horizontale opstelling te liggen (landscape) gezien mijn dak een wat afwijkend formaat lijkt te hebben.
X - X
X X X
X X X
X
X
X
X
X
Schaduw is hier geen probleem (direct mijn vraag gezien de omvormer op schaduwsituaties lijkt te zijn ontworpen.. Zit hier een nadelig effect aan voor non-schaduw situaties ?)
Alle vormen van feedback zijn welkom. Heb geprobeerd me goed in te lezen in het hele gebeuren maar de hoeveelheid kennis die er nog te vergaren valt is meer dan ik in korte tijd mezelf kan leren. Vandaar dat ik het aan jullie voorleg
Volgens de aanbieder van bovenstaande zou de terugverdientijd 5.6 jaar moeten zijn. Ik ga zelf dan maar uit van 6 jaar (ook gezien ik mijn stroom een halve cent goedkoper geleverd krijg dan ze in hun berekening aannemen)
[ Voor 5% gewijzigd door Temujin op 26-03-2018 13:42 ]
Screenshot van Google satellite view is handig. 3835Wp op een 4000W omvormer is een beetje over gedimensioneerd, misschien kun je besparen door een 3500W omvormer te hangen. Maar misschien is je ZWW opstelling wel leuk uit te breiden met panelen aan de andere kant van het dak.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
1: om 12000kWh oost west op te wekken heb je geen 12K omvormer nodig, 8k is ruim zat, want zon.bvuaemal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:23:
Inderaad Oost - West
Mijn Conclusie:
[...]
2: kun je eens een aparte post maken met hoeveel ruimte je op welk dak hebt, het is lastig info terug zoeken en ik ben de draad een beetje kwijt
3: Een fronius symo 8.2-3M heeft bij 300 volt een 2% lagere efficiency dan bij 600 volt. zie:
http://www3.fronius.com/c...pages_694837_snapshot.pdf, pagina 5
Wees dus niet te benauwd aangaande lage string spanning. Hij doet het er nog steeds om.
een beetje aftoppen is niet erg. je zet oost dan 2x13 parallalel, of 2x15, op 1 mppt, dat trekt ie prima.
4: een 10k omvormer als je niet van aftoppen houdt kan in oost-west 16K aan inputpower kwijt zonder noemenswaardig aftoppen, het vermogen komt niet tegelijkertijd. (zie plaatjes van migjes)
Een fronius geeft met 400 volt maar één procent verlies, en er zullen er vast meerdere zijn....bvuaemal schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:23:
Inderaad Oost - West
Mijn Conclusie:
[...]
Omnik bijna twee procent.
1 PVoutput . Dongen NB
Probeer panelen te zoeken met hogere spanning, dan lukt het wel met zeven panelen. Optimiser kan je altijd nog plaatsen.HobbeS schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat ik mijn plan inderdaad ga wijzigen i.p.v. 8 panelen op het zuiden ga ik dan voor 7 panelen op het oosten & 7 panelen op het zuiden.
Wat is dan een logische installatie om te gaan aanleggen? Niet 14 panelen in 1 string toch? De helft van de panelen ligt dan altijd in de schaduw. Of is dit toch de voorkeur met optimizers?
Ik ben opzoek naar de meest interessante prijs/kwaliteit. Hoeft niet de goedkoopste oplossing te zijn maar ook zeker geen overbodige luxe.
Voor mij leek het meest logisch 2x een string (oost & west). Maar aangezien ik over een deel van de west kant na 16.30 wel schaduw krijg is misschien een oplossing met optimizers wel interessant?
Of kan ik beter direct naar micro omvormers kijken?
En inderdaad 7×aps500 is het beste wat je kunt hebben maar dat kost ook wat.
1 PVoutput . Dongen NB
Nieuwste youles heeft twee aansluitingen, dus totaal 160 euro versus 330 voor se.Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:39:
[...]
Even snel vergeleken.
Youless = 79 euro
Betrouwbaarder in de zin van altijd je gegevens in eigen beheer, gaat niks verloren, en het werkt met alle en zelfs meerdere omvormers die op de kWh meter zijn aangesloten.
P1 poort doet ie niks mee....
En dan nog maar hopen dat er niks afwijkt, sommige meten aardige verschillen met se.
Je kunt natuurlijk de gratis pvoutput gebruiken maar die is wel wat ruim met afronden, metingen te ver uit elkaar.
1 PVoutput . Dongen NB
52 panelen ×310wp ×minstens 70 procent geeft 11284 watt continu, dus 12 kW vind ik wel goede keuze.Lardman schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:49:
[...]
1: om 12000kWh oost west op te wekken heb je geen 12K omvormer nodig, 8k is ruim zat, want zon.
2: kun je eens een aparte post maken met hoeveel ruimte je op welk dak hebt, het is lastig info terug zoeken en ik ben de draad een beetje kwijt
3: Een fronius symo 8.2-3M heeft bij 300 volt een 2% lagere efficiency dan bij 600 volt. zie:
http://www3.fronius.com/c...pages_694837_snapshot.pdf, pagina 5
Wees dus niet te benauwd aangaande lage string spanning. Hij doet het er nog steeds om.
een beetje aftoppen is niet erg. je zet oost dan 2x13 parallalel, of 2x15, op 1 mppt, dat trekt ie prima.
4: een 10k omvormer als je niet van aftoppen houdt kan in oost-west 16K aan inputpower kwijt zonder noemenswaardig aftoppen, het vermogen komt niet tegelijkertijd. (zie plaatjes van migjes)
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn ervaring is dat 2x 9 stuks 270 watt aan paneel oost-west bij 25 graden dakhoek 1500 watt per kant doet om 13:00's middags zomertijd. Daarmee zit 4860 watt aan panelen prima op een 3k omvormer.reneeke1970 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:18:
[...]
52 panelen ×310wp ×minstens 70 procent geeft 11284 watt continu, dus 12 kW vind ik wel goede keuze.
60% van totaalvermogen is dus ideaal. Een 10k omvormer bij 16k panelen zuiver oost-west zal niet tot nauwlijks aftoppen.
Mooie zonnige dagen worden panelen vrij gauw NOCT in plaats van STC
Na de zomertijd ingang geeft het Goodwe portaal (en de Omnik volgens mij ook) de tijd een uur verkeerd aan.
Leren ze dat nou nooit, die omschakeling? Was bij wintertijd toch ook al een tijdje verkeerd?
Leren ze dat nou nooit, die omschakeling? Was bij wintertijd toch ook al een tijdje verkeerd?
@Temujin
Die 4072 euro is incl. Btw?
Deze wel:
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-5-4-0-euro-sunsolar/
Reken daar 1 paneel, 1 stuks bevestiging en 1x hosola 4200 mtl meerprijs bij en dan kom je op:
3540+205+32+75 = 3852 incl btw
Heb je verder nog dakvlakken?
Die 13 gaan verdeeld worden op 2x mppt. (denk ik. Even navragen?)
Dat is 6 en 7 panelen. 6 panelen is maar 186 Vmpp
De meeste omvormers willen 350 Vmpp voor het beste rendement.
Ipv een chinese omvormer, zou ik een SMA xxxx TL-21 plaatsen, die kan makkelijk 13 panelen in 1 string op 1 ingang aan. En dan heb je nog een mppt ingang over, voor uitbreiding
Deze wel:
Reken daar 1 paneel, 1 stuks bevestiging en 1x hosola 4200 mtl meerprijs bij en dan kom je op:
Ipv een chinese omvormer, zou ik een SMA xxxx TL-21 plaatsen, die kan makkelijk 13 panelen in 1 string op 1 ingang aan. En dan heb je nog een mppt ingang over, voor uitbreiding
Die 4072 is inderdaad inclusief BTWAUijtdehaag schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:04:
@Temujin
Deze wel:
Ik begrijp dat met de huidige omvormer in het lijstje wat mij toegestuurd is, een hoger rendament kan worden verwacht als alles in 1 string is aangesloten ipv verdelen over 2 strings ?
Heb nog een ander dakvlak op het Noord-Oost-Oost liggen. Zonneuren zijn op dat dakdeel een behoorlijk stukje beperkter. Heb eventueel ook nog een klein stukje plat dak beschikbaar aan de Zuid-West kant waar de huidige 13 panelen gepland staan. Daarnaast heb ik nog een stukje plat dak over waarover ik getwijfeld heb om navraag te doen of daar nog 2 a 4 panelen op geplaatst konden worden. Echter zullen deze het uitzicht van 1 van de slaapkamers verstoren en vind dit het niet waard. (Slaapkamerruimt uitklimmen en je staat op het platte dak zeg maar).
Zet die jij hierboven linkt lijkt redelijk in dezelfde WP-euro verhouding te liggen (inclusief btw).
wat ik in de vorige post niet had vermeld:
Electra verbruik 2017: +/- 4500kWh
Geschatte opbrengst offerte: 3465kWh
Ik kwam dit nog tegen, de Silicon Valley Toxics Coalition. Ze doen onafhankelijk onderzoek naar de duurzaamheid van het productieproces. Uit hun meest recente rapport:
Toppers zijn (max. score = 100 punten):
Toppers zijn (max. score = 100 punten):
- SunPower 98/100
- SolarWorld 95/100
- Trina 95/100
- Aleo 92/100
- Jinko 90/100
- First Solar 82/100
- Hanwha Q CELLS 77/100
- Mitsubishi 72/100
- Panasonic 52/100
- LG 40/100
- JA Solar 37/100
- Yingli 37/100
- Hyundai 15/100
- Solar Frontier 12/100
@Temujin
Het gaat nu dus om een plat-dak?
Dan valt de prijs mee, want ik linkte naar een schuin-dak installatie (welke meestal iets goedkoper zijn)
Zo te zien kunnen alle 13 in 1 string op de trannergy.
In zowel Vmpp als Voc.
Ook string van 6 en 7 kan, in Vmpp, met een minder rendement
Echter, hun documentatie is summier, hoeveel kan 1 mppt max leveren?
Vaak is dat maar 60% (gokje) van de omvormer capaciteit bij de chinezen.
Tenzij ze de twee ingangen kunnen parallel schakelen....
Dus navragen
Vandaar de SMA, die kan wel het volledige vermogen aan per mppt ingang, waardoor je nog een ingang over hebt.
Maar je situatie is me onduidelijk zonder foto tje of tekening.
Eigen topic ff openen?
Ik heb hier op 35 graden helling, Solar frontier panelen op noord liggen.
Doet 55% op jaarbasis. Dus noord kan.... De vraag is, hoeverre je het interessant genoeg vind.
Het gaat nu dus om een plat-dak?
Dan valt de prijs mee, want ik linkte naar een schuin-dak installatie (welke meestal iets goedkoper zijn)
Zo te zien kunnen alle 13 in 1 string op de trannergy.
In zowel Vmpp als Voc.
Ook string van 6 en 7 kan, in Vmpp, met een minder rendement
Echter, hun documentatie is summier, hoeveel kan 1 mppt max leveren?
Vaak is dat maar 60% (gokje) van de omvormer capaciteit bij de chinezen.
Tenzij ze de twee ingangen kunnen parallel schakelen....
Dus navragen
Vandaar de SMA, die kan wel het volledige vermogen aan per mppt ingang, waardoor je nog een ingang over hebt.
Maar je situatie is me onduidelijk zonder foto tje of tekening.
Eigen topic ff openen?
Ik heb hier op 35 graden helling, Solar frontier panelen op noord liggen.
Doet 55% op jaarbasis. Dus noord kan.... De vraag is, hoeverre je het interessant genoeg vind.
onderweg in PM ;-)HyperBart schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:53:
[...]
Supah, heel benieuwd.
Nog nooit zo snel thumbs up gekregen voor posts![]()
Hoe zit het nu met schaduw en bypass diodes?
Als van de 22 panelen (300wp = 6600wp totaal) er 2 hevige schaduw hebben, produceer je dan nog 6000w of is dat veel minder?
Kan je stellen dat als de voltage nog in het bereik van de omvormer valt er weinig aan de hand is?
Als van de 22 panelen (300wp = 6600wp totaal) er 2 hevige schaduw hebben, produceer je dan nog 6000w of is dat veel minder?
Kan je stellen dat als de voltage nog in het bereik van de omvormer valt er weinig aan de hand is?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Klinkt raar maar een beetje schaduw is het ergst, als er maar eenderde uit valt van het paneel gaat de rest op het zelfde niveau werken. Ligt hij volledig in schaduw gaan alle diode open en schakelt hij uit zonder de rest te hinderen. Alleen de totale string spanning word dan lager uiteraard.roelzadh schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:22:
Hoe zit het nu met schaduw en bypass diodes?
Ik heb hier een string van 13 waarvan 4 boven dakkapel. Daar kon geen sneeuw af schuiven maar bij de andere 9 wel, niks aan de hand dus. Maar een schaduw van flinke schoorsteen geeft dan weer wel aardig verlies omdat een paneel deels blijft werken.
Misschien typt @migjes zo wel een mooi technisch verhaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Hartelijdank. Als het SE wordt dan de 16kW - is wel te groot maar dan kunnen de helft minder optimzers worden gebruikt (P700 ipv P370)
Niek_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:28:
[...]
Kan je in het menu van de SE omvormer begrenzen. Mooiere oplossingis de modbusmeter van SE. Omvormer checkt dan continue je eigen verbruik + de terugleverruimte op je huisaansluiting en past daar de maximumoutput van de omvormer op aan.
@reneeke1970, gaat hier om een dakkapel op zuid met links en rechts panelen. 20 in de zon en grootste deel 2 tot 4 door een driehoek beschaduwde panelen. Probeer te berekenen wat het verlies dan wordt :-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Het verlies van die vier panelen sowieso, maar de zon schijnt maar veertig procent van de tijd. Die dakkapel is maar paar uurtjes.....roelzadh schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:42:
@reneeke1970, gaat hier om een dakkapel op zuid met links en rechts panelen. 20 in de zon en grootste deel 2 tot 4 door een driehoek beschaduwde panelen. Probeer te berekenen wat het verlies dan wordt :-)
Met een goede omvormer zoals sma zal dit reuze mee vallen. Maar een paar optimiser kan ook wonderen doen.
1 PVoutput . Dongen NB
Die 4 panelen maakt me niet uit, als de hele string onderuit gaat is veel erger. Maar SMA + 8 optimizers komt al erg dicht bij de prijs van solaredge in de buurt.
Maar als ik het goed begrijp kan je beter 3/3 diodes open hebben dan 1/3 want dan is dat de zwakste schakel dus 33% productie.
Maar als ik het goed begrijp kan je beter 3/3 diodes open hebben dan 1/3 want dan is dat de zwakste schakel dus 33% productie.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
@roelzadh
goede vraag, met lastig antwoord.
in perfecte situatie, dus schaduw is knetter hard en bijna digitaal.
dan gaat de cel in plaats van leveren gebruiken.
dit voorkomt de diode en 1/3 van het paneel (meeste panelen hebben 3 diodes) schakelt uit.
dus 1/3 minder Vmpp (of Voc) uit dat paneel.
(of met meer schaduw 2/3 of het hele paneel minder Vmpp/Voc in de string.)
helaas, het is en blijft Nederland, en veel knetter harde situaties hebben we niet.
hangt er een wolkje in de lucht die wat licht van de zon weerkaatst.
(of mist of smog of vliegtuig streep etc etc......)
dan reageert de diode dus niet, want de cel gaat niet over van leveren naar vragen.
op dat moment kun je dus 2x een bolling krijgen in je IV curve uit de string.
voorbeeld van zo een curve:

als daar 2x een bolling in ontstaat dan kan het zijn dat de mpp blijft hangen in de lagere bollig en de hogere bolling negeert.
maar daar hebben we optitrack/pvsweet/mppscanning voor uit gevonden.
1x per 15 minuten word de mpp even helemaal gereset en checkt hij even of er niet een beter punt is waar hij eigenlijk op zou moeten staan.
(allemaal erg leuk, en gaaf verhaal, verder is optitrack/pvsweet/mppscanning een helle hoop stront.

hier heb ik 2 oost-west setjes tegen over elkaar gezet.
ik zonder schaduw(rood), en de andere met schaduw van 3x een pijp (blauw.) en zonder optitrack/pvsweet/mppscanning.
je ziet dan dat de schaduw best wel wat invloed heeft, maar zo veel dat optitrack/pvsweet/mppscanning mischien wel 0,2kWh daar aan had kunnen verbeteren.
dus zolang je Vmpp/Voc maar hoog genoeg is, dan is optitrack/pvsweet/mppscanning eigenlijk niet eens nodig.
)
maar een omvormer heeft een start V, de mijne is rond de 90V.
vergis je niet dit is dus Voc en geen Vmpp.
heb het geprobeerd maar 80Vmpp doet hij nog verwerken.
(rendement is dan wel rond de 80% en niet 97%, dus flink verlies dat wel.
de 80Vmpp word intern in de omvormer omgezet naar 350Vdc voordat er 230Vac van gemaakt word zo als in iedere TL omvormer.
)
dus zolang je hoog in de Vmpp van de omvormer zijn bereik zit, dan kan hij best veel schaduw aan.
(is daar in tegen je Voc te hoog, dan start hij niet, en in sommige gevallen gaat hij zelfs stuk)
berekenen hoeveel verlies, kan ik alleen maar zegen: schaduw word vaak te zwaar ingeschat door beginners.
niet iets om te negeren, maar hoeft echt geen probleem te zijn.
verder reneke zijn verhaal volgen.
(sorrie @reneeke1970 zo snel kan ik niet typen.
)
edit:
grofweg
dus als een mpp op een random TL omvormer 12x32Vmpp heeft.
dan kunnen zonder problemen 50% van de panelen hun diodes in sper staan.
en werkt het nog aardig door.
word het meer, dan zakt het rendement snel en stopt hij met werken.
heb je maar 6x32Vmpp tja dan gaat het een stuk harder.
goede vraag, met lastig antwoord.
in perfecte situatie, dus schaduw is knetter hard en bijna digitaal.
dan gaat de cel in plaats van leveren gebruiken.
dit voorkomt de diode en 1/3 van het paneel (meeste panelen hebben 3 diodes) schakelt uit.
dus 1/3 minder Vmpp (of Voc) uit dat paneel.
(of met meer schaduw 2/3 of het hele paneel minder Vmpp/Voc in de string.)
helaas, het is en blijft Nederland, en veel knetter harde situaties hebben we niet.
hangt er een wolkje in de lucht die wat licht van de zon weerkaatst.
(of mist of smog of vliegtuig streep etc etc......)
dan reageert de diode dus niet, want de cel gaat niet over van leveren naar vragen.
op dat moment kun je dus 2x een bolling krijgen in je IV curve uit de string.
voorbeeld van zo een curve:

als daar 2x een bolling in ontstaat dan kan het zijn dat de mpp blijft hangen in de lagere bollig en de hogere bolling negeert.
maar daar hebben we optitrack/pvsweet/mppscanning voor uit gevonden.
1x per 15 minuten word de mpp even helemaal gereset en checkt hij even of er niet een beter punt is waar hij eigenlijk op zou moeten staan.
(allemaal erg leuk, en gaaf verhaal, verder is optitrack/pvsweet/mppscanning een helle hoop stront.

hier heb ik 2 oost-west setjes tegen over elkaar gezet.
ik zonder schaduw(rood), en de andere met schaduw van 3x een pijp (blauw.) en zonder optitrack/pvsweet/mppscanning.
je ziet dan dat de schaduw best wel wat invloed heeft, maar zo veel dat optitrack/pvsweet/mppscanning mischien wel 0,2kWh daar aan had kunnen verbeteren.
dus zolang je Vmpp/Voc maar hoog genoeg is, dan is optitrack/pvsweet/mppscanning eigenlijk niet eens nodig.
maar een omvormer heeft een start V, de mijne is rond de 90V.
vergis je niet dit is dus Voc en geen Vmpp.
heb het geprobeerd maar 80Vmpp doet hij nog verwerken.
(rendement is dan wel rond de 80% en niet 97%, dus flink verlies dat wel.
de 80Vmpp word intern in de omvormer omgezet naar 350Vdc voordat er 230Vac van gemaakt word zo als in iedere TL omvormer.
dus zolang je hoog in de Vmpp van de omvormer zijn bereik zit, dan kan hij best veel schaduw aan.
(is daar in tegen je Voc te hoog, dan start hij niet, en in sommige gevallen gaat hij zelfs stuk)
berekenen hoeveel verlies, kan ik alleen maar zegen: schaduw word vaak te zwaar ingeschat door beginners.
niet iets om te negeren, maar hoeft echt geen probleem te zijn.
verder reneke zijn verhaal volgen.
(sorrie @reneeke1970 zo snel kan ik niet typen.
edit:
grofweg
dus als een mpp op een random TL omvormer 12x32Vmpp heeft.
dan kunnen zonder problemen 50% van de panelen hun diodes in sper staan.
en werkt het nog aardig door.
word het meer, dan zakt het rendement snel en stopt hij met werken.
heb je maar 6x32Vmpp tja dan gaat het een stuk harder.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 26-03-2018 19:10 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In de morgen de ene kant in de middag de andere kant.reneeke1970 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:46:
[...]
Het verlies van die vier panelen sowieso, maar de zon schijnt maar veertig procent van de tijd. Die dakkapel is maar paar uurtjes.....
Met een goede omvormer zoals sma zal dit reuze mee vallen. Maar een paar optimiser kan ook wonderen doen.
Een dakkapel is best een vervelend ding hoor en maakt natuurlijk uit hoe dicht ze op de dakkapel liggen maar hier begint de schaduw punt al op de panelen om kwart over 2 in de winter en kwart over 3 in de zomer en trekt door over het hele dak en verder. En dat met 180 zuid. De hoogte van de zon bepaald of hij horizontaal over het dak gaat of hartje zomer schuin naar beneden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@migjes thnx voor de uitleg!
In mijn geval is 22 panelen in een string dus meer dan genoeg voor een 3-fase omvormer (vanaf zo'n 11 panelen werkt die al en die komen boven de dakkapel zonder kans op schaduw).
Zie dat de qcells duo's zelfs 6 diodes hebben, is dat dan een voordeel?
Schaduw van een dakkapel redelijk en dichtbij dus dat zou een voordeel kunnen zijn :-)
In mijn geval is 22 panelen in een string dus meer dan genoeg voor een 3-fase omvormer (vanaf zo'n 11 panelen werkt die al en die komen boven de dakkapel zonder kans op schaduw).
Zie dat de qcells duo's zelfs 6 diodes hebben, is dat dan een voordeel?
Schaduw van een dakkapel redelijk en dichtbij dus dat zou een voordeel kunnen zijn :-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??