Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.777 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:36
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 07:14:
@HyperBart
Kun je de database van SBFspot direkt inlezen in Grafana?
Wat gebruik je? een Pi?
Neen, ik gebruik SBFspot totaal niet, da's gek he? :P

Ik heb een SMA SB4.0 en dat beestje heeft ingebouwd een wifi module en een ethernet module (volgens mij alles wat een beetje recent is heeft wifi of ethernet). Blijkt dat er ook een lokale website draait op die SMA. Door de website wat te inspecteren kwam ik op een pagina uit met "momentane waardes". De hele website vuurt requests af om JSON's te getten en parsed die gewoon op de webpagina.

Wel, dat duurde niet lang voor ik die request ook kon replayen met CURL en dan was het een kwestie van een paar dagen knabbelen over hoe ik die JSON in OpenHAB items kon laten lezen.

Dat dan gedaan en mijn OpenHAB sitemap aangepast, even in de gaten gehouden en toen besloten om het in InfluxDB op te laten slaan. Omdat ik InflxuDB al als persistence had geconfigureerd voor OpenHAB (voor mijn KNX systeem; temperaturen, lichtintensiteiten, lichtstatus, verbruik) was dat eigenlijk niet zo veel werk.

Ik heb nu ongeveer een 10-tal datapunten die ik om de paar seconden (5 dacht ik) uitlees via de JSON.

Ik zou eigenlijk nog eens aan sessiebeheer moeten doen want de request in CURL bevat nu een statisch meegegeven Session ID. Maar dat moet ook geen probleem zijn want in de inlogpagina heb ik ook al gezien dat er gewoon een request wordt gedaan waarna er een JSON terugkomt met het SID. Maar ik kijk er zo tegenop om weer een script te gaan schrijven in Linux/Bash waar ik weer tegen 46 rare dingen aanloop met path-variables, dingen die hij niet vindt omdat het onder een andere context draait en van die onzin 🙄 dat ik het nu even ga laten en genieten van het huidige resultaat:

https://snapshot.raintank...pq5CCFXVYFjmjedSz?orgId=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10 18:19
HyperBart schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:38:
[...]

Neen, ik gebruik SBFspot totaal niet, da's gek he? :P

Ik heb een SMA SB4.0 en dat beestje heeft ingebouwd een wifi module en een ethernet module (volgens mij alles wat een beetje recent is heeft wifi of ethernet). Blijkt dat er ook een lokale website draait op die SMA. Door de website wat te inspecteren kwam ik op een pagina uit met "momentane waardes". De hele website vuurt requests af om JSON's te getten en parsed die gewoon op de webpagina.

Wel, dat duurde niet lang voor ik die request ook kon replayen met CURL en dan was het een kwestie van een paar dagen knabbelen over hoe ik die JSON in OpenHAB items kon laten lezen.

Dat dan gedaan en mijn OpenHAB sitemap aangepast, even in de gaten gehouden en toen besloten om het in InfluxDB op te laten slaan. Omdat ik InflxuDB al als persistence had geconfigureerd voor OpenHAB (voor mijn KNX systeem; temperaturen, lichtintensiteiten, lichtstatus, verbruik) was dat eigenlijk niet zo veel werk.

Ik heb nu ongeveer een 10-tal datapunten die ik om de paar seconden (5 dacht ik) uitlees via de JSON.

Ik zou eigenlijk nog eens aan sessiebeheer moeten doen want de request in CURL bevat nu een statisch meegegeven Session ID. Maar dat moet ook geen probleem zijn want in de inlogpagina heb ik ook al gezien dat er gewoon een request wordt gedaan waarna er een JSON terugkomt met het SID. Maar ik kijk er zo tegenop om weer een script te gaan schrijven in Linux/Bash waar ik weer tegen 46 rare dingen aanloop met path-variables, dingen die hij niet vindt omdat het onder een andere context draait en van die onzin 🙄 dat ik het nu even ga laten en genieten van het huidige resultaat:

https://snapshot.raintank...pq5CCFXVYFjmjedSz?orgId=2
Gaaf! Kun je aangeven welke JSON;s je nu gebruikt voor je SMA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
grotegok schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:42:
[...]

Gaaf! Kun je aangeven welke JSON;s je nu gebruikt voor je SMA?
Thanks, ik was er anders ook ferm van in mijn nopjes :7 .

Ik was nog van plan om ergens in de OpenHAB community hier iets over te schrijven, want er is tot nog toe niets of niemand die daar iets voor geschreven had, en wie weet is er dan ook iemand die die onzin van dat script even voor zich wil nemen.

Je moet
  1. je IP van je SMA maar eens opzoeken in je DHCP leases
  2. Daar naar toe surfen
  3. Aanmelden met gebruiker (pwd: 0000) of installateur (pwd: 1111) en doe je zelf dan ook een lol en pas die aub aan...
  4. En dan ergens het kopje "momentane waardes"
  5. F12 in Chrome
  6. XHR knopje
  7. En dan ga je normaal een pak JSON's voorbij zien vliegen periodiek
  8. Eentje daarvan zit in een request GetOnlValues ofzoiets
  9. Doe je mij dan even een lol en post je die eens in een DM naar mij als je wil? Ik wil die eens vergelijken met die van mij want die JSON heb ik ook even moeten inspecteren eer ik de juiste waardes vond en kon transfomeren
Die laatste stap moet ik een tweede JSON voor hebben om conclusies uit te trekken. Maar als mijn vermoeden klopt kan ik hier binnenkort een lijstje met alle JSONPATH statements waarmee je al die waardes uit de JSON kan vissen oOo

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 23-03-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10 18:19
HyperBart schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:47:
[...]

Thanks, ik was er anders ook ferm van in mijn nopjes :7 .

Ik was nog van plan om ergens in de OpenHAB community hier iets over te schrijven, want er is tot nog toe niets of niemand die daar iets voor geschreven had, en wie weet is er dan ook iemand die die onzin van dat script even voor zich wil nemen.

Je moet
  1. je IP van je SMA maar eens opzoeken in je DHCP leases
  2. Daar naar toe surfen
  3. Aanmelden met gebruiker (pwd: 0000) of installateur (pwd: 1111) en doe je zelf dan ook een lol en pas die aub aan...
  4. En dan ergens het kopje "momentane waardes"
  5. F12 in Chrome
  6. XHR knopje
  7. En dan ga je normaal een pak JSON's voorbij zien vliegen periodiek
  8. Eentje daarvan zit in een request GetOnlValues ofzoiets
  9. Post die eens in een DM naar mij als je wil? Ik wil die eens vergelijken met die van mij want die JSON heb ik ook even moeten inspecteren eer ik de juiste waardes vond en kon transfomeren
Ga ik dit weekend even doen, wordt vervolgd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
grotegok schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:49:
[...]

Ga ik dit weekend even doen, wordt vervolgd ;-)
Supah, heel benieuwd.

Nog nooit zo snel thumbs up gekregen voor posts :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:25
twain4me schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:34:
[...]

Ik zou in geen geval de constructie extra verzwaren met ballast, de doorbuiging zal te groot zijn en dat is niet zo handig icm met het ontbreken van voldoende afwatering.
Het idee om het met ingeplakt hout te doen is echt de juiste

de lengte van de balklaag is dus 2,67 m? en wat is de afstand tussen die balken?
dan kan ik even kijken of het verstandig is om het dak nog ergens te verstevigen. de hoogte van de balken is niet heel ruim bemeten. dat hoeft niet erg te zijn mits de hart op hart afstand maar niet te groot is.
Sorry, slordig van mij dat ik de h-o-h maat er niet bij heb gezet.. Die is 57cm.
De balken beginnen op de achterste balk (die je op de foto ziet) en loopt naar voren waar de balken ongeveer 40cm doorsteken over de voorste balk.
reneeke1970 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:45:
@HobbeS ik zou op deze balken geen zuid opstelling maken die 60/80 kg per paneel nodig hebben.
Bedoel je met deze opmerking om zoieso geen zuid opstelling te doen of geen zuid opstelling met ballast (dus evt. wel met verankering aan het dak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HobbeS schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:55:
[...]

Sorry, slordig van mij dat ik de h-o-h maat er niet bij heb gezet.. Die is 57cm.
De balken beginnen op de achterste balk (die je op de foto ziet) en loopt naar voren waar de balken ongeveer 40cm doorsteken over de voorste balk.

[...]

Bedoel je met deze opmerking om zoieso geen zuid opstelling te doen of geen zuid opstelling met ballast (dus evt. wel met verankering aan het dak)?
Als je het zonder ballast doet tja..... Blijft 25 kg per paneel. Douglas is niet zo heel stevig dus gaat toch ietsje buigen, ik heb het zelf ook, en wat er dan gebeurt is dat je plas water geen 2 maar 4 of 5 cm gaat worden wat ook weer extra gewicht betekent.
Ik zou een lange balk regelen van 7 meter en 25 hoog, die in het midden over je dak leggen, en daar vanaf de zijkant je panelen op laten rusten.
Dan heb je oost west 2×7 zonder ballast.
Voor paar honderd euro extra kun je overwegen een laag punt dakje op je schuur te maken waar je vervolgens je panelen op legt. Dan heb je gelijk het probleem van je door hangende dak opgelost voor de toekomst.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@HobbeS
niet te moeilijk denken, dat dakje kan wel wat hebben.
ik zou niet te stijl gaan, want dan moet je wel erg veel ballast gebruiken, maar doe het platter en je red alles wat je maar wil. ;)

simpele test:
pak een ladder en loop eens een rondje op het dak.
stort de heleboel niet in en zak je er niet door, dan kun je al snel 100kilo per m2 gebruiken. >:)
(je moet over dit soort daken kunnen lopen, anders kun je nooit het dakleer aanbrengen.
en de onder grond moet ook stijf genoeg zijn ander gaat het dakleer schuren.
dus wees maar niet bang, er is van alles mogenlijk.)

100kilo per m2, maar een paneel is niet 1m2 maar vaak +/-1,6m2.
dus per paneel max een 160kilo ballast wat het dak aan kan.

leg je vrij plat, en maak je de achter kant dicht tegen de wind, dan is een >50kilo per paneel al genoeg. ;)
(een stoep tegel of 7 tot 10 per paneel afhankelijk van het type dat je hebt.)

dus gewoon lekker aanleggen wat je wil.
(gewoon 8x300Wp plat leggen, en af en toe een beetje poetsen.
dan kun je onder de 30kilo per m2 blijven.
dat is gewoon erg goedkoop en kan onder de 4 jaar TVT komen. ;)
is gewoon een lekker begin set om van te leren als je het huis dak gaat doen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:53:
[...]

Supah, heel benieuwd.

Nog nooit zo snel thumbs up gekregen voor posts :+
We zijn hier nu eenmaal gek op plaatjes en grafiekjes. >:)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Screenshot-2018-3-23%20System%20status.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HobbeS
koop gewoon een paar(4x) van dit soort rails (deze zijn eigenlijk voor een schuin dak met dakpannen.)
http://www.solarstell.nl/solarstell-montagerail-4-2-meter
en een paar van dit soort klemmen:
http://www.solarstell.nl/easy-middenklem-45mm
en een paar begin/eind klemmen:
http://www.solarstell.nl/easy-eindklem-35mm

dan scoor je in de lokale bouwmarkt gewoon alu L profielen.
daar zaag je een klein hoekje van af en schroef je gewoon onder de montage rail.
en dan 2x ongeveer 30cm(de grote van je stoep tegels) van elkaar af.
dan heb je een perfecte houder voor een paar stoeptegels er in te plaatsen.
(stoeptegels kun je gratis afhalen van marktplaats, mensen zijn blij als je ze gratis komt ophalen.)

je hebt dan ook nog een aantal van dit soort dingen nodig (scoor je ook in de beter bouwmarkt):
http://www.solarstell.nl/solarstell-mat-voor-paneelsteun
dit is er om je dakleer te beschermen. ;)

je zou nog als je wil aan 1 kant van het dak 1 of 2 stoeptegels kunnen doen.
zodat 1 kant net iets hoger is. (tot aan de rand van de dakrand. ;) )

op deze manier heb je helemaal niet veel ballast nodig, de wind kan er gewoon haast niet onder komen doordat het zo plat is. ;)

en dit is nog goedkoper als werken met een houten frame.
(en simpeler, met hout is gewoon weg best moeilijk, komt veel bij kijken.)

dit heeft zo weinig ballast nodig, dit is geen probleem op je schuurtje.
alles lekker simpel en goedkoop. ;)

@reneeke1970
zoek eens niet zoveel problemen, hij kan het gewicht van de panelen gewoon verdelen over +/-15 balken.
en dat kunnen ze met gemak aan.
zolang je maar niet te gek doet kan bijna alles op dat dakje. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 23-03-2018 09:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@migjes ik zoek geen problemen, ik spreek uit ervaring. Ik heb veertig panelen boven Douglas balken zweven, en jij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@reneeke1970
8 stuks met een nog veel lichtere dakopbouw. ;)
dit soort daken moeten 200kilo per m2 kunnen hebben anders mogen ze niet gebouwd worden.
(vergunnings-vrij betekend niet zonder regels. ;) )

je moet ze gewoon weg niet met een dak hoek van 30+ graden zetten.
dan heb je teveel ballast nodig.
leg je ze gewoon zo plat als ik voorstel en je komt onder de 30kilo per m2 uit. (wat al meer ballast is als wat nodig is.)
ruim binnen iedere marge. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Alles aan elkaar vast maken in een groot 4x2 frame met wat extra tactisch geplaatst alu zorgt dat je nog minder ballast nodig hebt. 15 graden is wel een aanrader iig.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
PClop schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:26:
[...]

We zijn hier nu eenmaal gek op plaatjes en grafiekjes. >:)

[afbeelding]
Godverdikke dat is een mooie bergje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:01:
@reneeke1970
dit soort daken moeten 200kilo per m2 kunnen hebben anders mogen ze niet gebouwd worden.

leg je ze gewoon zo plat als ik voorstel en je komt onder de 30kilo per m2 uit. (wat al meer ballast is als wat nodig is.)
Ik gebruik geen ballast, schroef zo op de balken. Een blokhut met een berekening?
Als die er al is, dan is hij zeker niet voor Douglas gemaakt, dat is geen bouw materiaal. Dan word grenen of vuren gebruikt en die is veel sterker dan Douglas. Maar @HobbeS mag lekker zelf het risico nemen, het is zijn schuurtje....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:24
De laatste 2 weken heb ik nu 3 maal een overvoltage gehad. Mijn situatie : 14 panelen Trina Solar 265Wp op een Goodwe 3000NS. Dit draait sinds september.

Normaliter zit het voltage rond de 420V. In de randen van de dag een stukje lager want ik heb op 3 panelen hosola optimizers voor schaduw van schoorstenen, die tot 11 uur of vanaf 4 uur 1-2 panelen beschaduwt.

Ik wist al wel dat overvoltage een probleem is als de installatie overdag opgestart wordt. Dan is Voc >500V (vaak zie ik 510-520). Dat kreeg ik als bv de aardlek eruit ging op die dagen waar meerdere tweakers daar last van hadden. Echter sinds 2 week een aardlekautomaat 16A100mA geplaatst waardoor ik hoop van dat probleem af te zijn.

Deze nieuwe overvoltages treden echter op rond een uur of 1 op dagen waar het wisselend bewolkt is en lekker fris. Als dan opeens vanuit bewolking de zon voluit gaat schijnen schiet het voltage omhoog , komt boven de 500 en de omvormer gaat uit. En ook niet meer aan want Voc blijft consistent boven de 500, tenzij het wel erg donker wordt .

Mijn remedie is tot nu toe geweest om een paneel af te dekken, de zaak gaat aan, voltage gaat terug naar onder de 400V want paneel trekt alles mee naar beneden, afdek er af en de zaak stabiliseert zich weer rond de 420V. Dat is nog verdraait lastig, een dekentje is niet genoeg om Voc onderuit te brengen, het paneel moet echt geen licht meer ontvangen.

Gisteren heb ik een makkelijker methode ontdekt: Op 1 van de optimizers het paneel afkoppelen. De kring blijft intakt, maar de optimizer gaat 0V leveren .

Dus bedacht ik me een "structurelere" oplossing, een schakelaar tussen 1 paneel en zijn optimizer te zetten en deze af te koppelen als de omvormer uit gaat wegens overvoltage.Bestaan er dergelijke schakelaars. Op afstand bediend zou erg handig zijn. Of zou je iets met diodes in connectoren kunnen proberen.

Een andere oplossing zou zijn om 2 strings te maken in parallel van 7 panelen. Maar dan zakt het voltage naar 210V, wat suboptimaal is. Bovendien heb ik dus 3 optimizers, wat volgens mij slecht te parallelliseren is. .

De echte oplossing is natuurlijk om 1 paneel duurzaam uit de installatie te halen, maar dan moet ik eerst verzinnen hoe ik een 2e installatie ga maken.

Ik hoop dat als het warmer wordt dit probleem ook weer weg zal gaan. En mogelijk zal dit na 1 seizoen draaien ook niet meer voorkomen vanwege inslijten van de panelen. Is dat een reële verwachting?

[ Voor 5% gewijzigd door exroosje op 23-03-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:09:
De laatste 2 weken heb ik nu 3 maal een overvoltage gehad. Mijn situatie : 14 panelen Trina Solar 265Wp op een Goodwe 3000NS. Dit draait sinds september.

Normaliter zit het voltage rond de 420V. In de randen van de dag een stukje lager want ik heb op 3 panelen hosola optimizers voor schaduw van schoorstenen, die tot 11 uur of vanaf 4 uur 1-2 panelen beschaduwt.

Ik wist al wel dat overvoltage een probleem is als de installatie overdag opgestart wordt. Dan is Voc >500V (vaak zie ik 510-520). Dat kreeg ik als bv de aardlek eruit ging op die dagen waar meerdere tweakers daar last van hadden. Echter sinds 2 week een aardlekautomaat 16A100mA geplaatst waardoor ik hoop van dat probleem af te zijn.

Deze nieuwe overvoltages treden echter op rond een uur of 1 op dagen waar het wisselend bewolkt is en lekker fris. Als dan opeens vanuit bewolking de zon voluit gaat schijnen schiet het voltage omhoog , komt boven de 500 en de omvormer gaat uit. En ook niet meer aan want Voc blijft consistent boven de 500, tenzij het wel erg donker wordt .

Mijn remedie is tot nu toe geweest om een paneel af te dekken, de zaak gaat aan, voltage gaat terug naar onder de 400V want paneel trekt alles mee naar beneden, afdek er af en de zaak stabiliseert zich weer rond de 420V. Dat is nog verdraait lastig, een dekentje is niet genoeg om Voc onderuit te brengen, het paneel moet echt geen licht meer ontvangen.

Gisteren heb ik een makkelijker methode ontdekt: Op 1 van de optimizers het paneel afkoppelen. De kring blijft intakt, maar de optimizer gaat 0V leveren .

Dus bedacht ik me een "structurelere" oplossing, een schakelaar tussen 1 paneel en zijn optimizer te zetten en deze af te koppelen als de omvormer uit gaat wegens overvoltage.Bestaan er dergelijke schakelaars. Op afstand bediend zou erg handig zijn. Of zou je iets met diodes in connectoren kunnen proberen.

Een andere oplossing zou zijn om 2 strings te maken in parallel van 7 panelen. Maar dan zakt het voltage naar 210V, wat suboptimaal is. Bovendien heb ik dus 3 optimizers, wat volgens mij slecht te parallelliseren is. .

De echte oplossing is natuurlijk om 1 paneel duurzaam uit de installatie te halen, maar dan moet ik eerst verzinnen hoe ik een 2e installatie ga maken.

Ik hoop dat als het warmer wordt dit probleem ook weer weg zal gaan. En mogelijk zal dit na 1 seizoen draaien ook niet meer voorkomen vanwege inslijten van de panelen. Is dat een reële verwachting?
Ik heb het ook gehad, de felle flitsen van de zon gingen te snel voor de optimiser om bij te regelen, en dan werd het even te hoog. Maar 5 min later startte hij wel gewoon weer op. Oplossing uiteindelijk één paneel minder.
Maar serieus 14 panelen op een 500 volt omvormer.....
Van de week heeft iemand een omvormer op geblazen die 590 volt kon hebben ook met 14 panelen.
Kun jij niet beter 2×7 aansluiten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@exroosje
ik zeg niet voor niks 12x dat soort paneel op een omvormer zijn mpp. ;)
(oke 12x is dan de veilige marge, mischien kan het net met 13 en soms 14.
het is maar net hoeveel je wil experimenteren en wat je bloeddruk aan kan. ;) )

veel mensen kijken met hun logging vaak via de software van de fabrikant.
en die software is vaak maar bagger en doet een hoop uit vlakken en langzaam loggen.
zelf log ik met een com poort (RS485), waar ik de snelheid nu onder de 0,7seconde van heb gekregen.
dus een log regel <1sec zonder berekeningen dus kale data.
en dan zie je beter dat als het zonnetje begint te schijnen, dan knalt de Vmpp eerst omhoog en pas na een paar seconde reageert de mpp er op en zakt de Vmpp weer.
als je dan op de grens zit dan merk je dat de natuur soms vreemde dingen kan doen. ;)

je zou eens kunnen kijken naar tigo.
die hebben optimizers in de LS (long string) range en dat zou een perfecte oplossing voor je zijn.
(is wel niet speciaal goedkoop te noemen.
maar kijk er eens na, mischien vind je het wel leuk.
zitten wel meer voordelen aan als alleen LS. ;) )

maar als het weer warmer word dan trekt dit probleem trouwens gewoon weer weg. ;)

kan je omvormer hier tegen?
als het goed is hij wel beveiligt er tegen.
maar de beveiliging is vaak nooit perfect en kan falen onder sommige omstandigheden.
(ik zou in ieder geval niet panieken, ik geef je een erg grote kans dat er niks aan de hand is met de setup die je zo hebt. check even tigo)

edit:
of een SMA zoals @AUijtdehaag ook zegt.
die gaan hoger met de Voc, helaas niet erg veel meer met de Vmpp.
fronius kan ook een optie zijn of stecagrid (als het nog ergens te krijgen is?)

edit2:
mmm, ik zie zo snel deze:
https://www.gebruiktezonn...cagrid-3600-coolcept.html
(vind het wel prijzig, en er zijn ook nadelen aan dit soort omvormers.
maar ook voordelen. ;)
dus als je dat wil, dan moeten we nog wel even rekenen met je set of dit echt wel iets is. ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 23-03-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@exroosje
Zoek een leuke SMA xxxx TL-21 op via MP of ebay.de (zoek op sma wechselrichter)
Die gaan tot 750 Voc en je kan uitbreiden op mppt 2

Heb reeds 4 jaar lang op een sma xxxx tl-21 gedraaid met 14 panelen. Geen probleem.
Nu heb ik een 3-fase sma opgehangen met dezelfde panelen ivm overstap 3-fase.
Werkt ook prima.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 11:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
migjes schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:35:
@exroosje
zelf log ik met een com poort (RS485), waar ik de snelheid nu onder de 0,7seconde van heb gekregen.
dus een log regel <1sec zonder berekeningen dus kale data.
Vertel eens wat meer hierover? Is dit ook van toepassing op mijn SMA SB4.0? Jouw driefase omvormer was ook een SMA, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HyperBart schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:34:
[...]

Vertel eens wat meer hierover? Is dit ook van toepassing op mijn SMA SB4.0? Jouw driefase omvormer was ook een SMA, toch?
@AUijtdehaag heeft een 3fase SMA.
ik heb een power-one PVI 3.6 4000VA 1 fase. ;)

met deze software:
http://auroramonitor.sourceforge.net/

en dat werkt op basis van deze:
http://www.curtronics.com/Solar/AuroraData.html

dan is het even proberen met verschillende converters en instellingen hoe snel je hem kunt krijgen. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 23-03-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@exroosje
Gewoon de bedrading van 1 paneel naar binnen leiden en een Involar micro omvormer plaatsen
( binnen, gaan ze langer mee ) en je probleem is opgelost op de logging na.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:01:
@reneeke1970

Dat dakje voeldoed aan genoeg regels niet, zoals nagenoeg elk plat tuinhuis dak en vele dakkapellen.

200kg per m2 op dat dak ga je echt niet redden zonder dat je het ijselmeer aan het creeren bent.
en omdat douglas redelijk kruiperig hout is zal het ijselmeer ook met het jaar dieper worden.

Wat ik me afvraag wat die 200kg/m2 moet voorstellen?
de belasting combinaties? er moet nog steeds op worden gelopen, er moet nog steeds wind worden opgevangen en er moet nog steeds sneeuw op kunnen liggen
of de veiligheids factoor? die zit er om kleine constructie fouten, afrondingsfouten, spijkers etc, en die ene storm waar niemand van dacht dat hij zou komen op te vangen.(en niet te vergeten gebruikers die maar wat doen)
Is dit bij elkaar 200kg/m2? waarschijnlijk wel
Mag je dat dan voor iets anders gebruiken? Nee

het moet dus uit de over dimensionering komen want het eigen gewicht veranderd met (30kg+ het gewicht van de panelen (nog eens 30 kg) en dat is nooit meegenomen in de berekeningen (die er waarschijnlijk niet zijn)

De dikke balk in het midden van het dak zaols @reneeke1970 voorsteld is een prima oplossing
en voorkomt taloze problemen. Zeker waneer je die helemaal naar de wand kan brengen.
een balk in het midden betekend dat 1/2 van het eigen gewicht van de panelen lekker dicht bij de wand terecht komt en de helft perfect verdeeld over alle balken kan worden gedragen.
een betere optie zou zijn waneer je de balk van wand naar wand kan plaatsen zodat hij zelf dragend is

Je kan en mag douglas gebruiken voor contructie hout, maar dat moet wel gekeurd zijn (in dit geval vermoed ik dat dit geen constructie hout is, dit gezien het aantal, de positie en grote van kwasten.)
weet je hoe dun 14,7 cm x 5 is wanneer je het gebruikt als constructie hout?

M=I/8 *QL^2 => halveer of verddubbel de overspanning (L) en je verkleind met een factor 4

en het Oppervlaktetraagheidsmoment
is I=(b*H^3)/12 De halveer of verdubbel de hoogte van de balk (h) en dat heeft dus een factoor 2x2x2= 8 verschil

een enkele cm extra hoogte maakt dus een enorm verschil.

zal het breken? nee waarschijnlijk niet, of je moet een slechte balk tussen hebben zitten (of 1 met een spijker of een gat voor een electrabuis ofzo)
zal het door buigen? ja behoorlijk

Even ter vergelijking een garage met een overspanning van 2,8 meter en een h.o.h. afstand van 61cm zal de balk 175x75 (175x67) zijn met 1,6% afschot om extra gewicht te voorkomen en hoogstwaarschijnlijk niet van douglas.

Volgens de regels zou in dit geval de toelaatbare doorbuiging 0,0cm zijn omdat er geen afwatering is.
en zou de contructie dus onvervormbaar moeten zijn (is hij natuurlijk niet)
normaal houden we rekening met 0,004L in de eind toestand (dus 4 mm per meter) in dit geval zou maximale doorbuiging zou dus rond de cm mogen liggen.
we houden dus niet alleen maar rekening met tot waneer een balk breekt, maar ook met de maximale vervorming om andere problemen te voorkomen zoals het nog open en dicht gaan van deuren/ afwatering en glas breuk

Je moet gewoon secuur omgaan met daken waar mensen onder zitten, pleurt het in elkaar is de kans groot dat iemand het niet na kan vertellen
@HobbeS hoeft echt niet bang te zijn dat de boel meteen inelkaar klapt, maar de oplossing van @reneeke1970 zal de problemen in iedergeval niet of nauwelijks groter maken. gewoon een zooi tegels het dak op pleuren maakt de problemen in iedergeval groter.
De huidige contructieve oplossing is echt minimaal te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan ze ook gewoon aan het dak vast monteren zodat je geen balast nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:08:
je kan ze ook gewoon aan het dak vast monteren zodat je geen balast nodig heb
dat is deze oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat klinkt al beter idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 22:27

DarkKnight

Narf

Mijn vriendin en ik zijn ook gestart met het project "zonnepanelen op Huize DarkKnight" [naam is nog onder discussie met de wederhelft :+ ].
En ik moet zeggen dat het toch wel flink veel zoekwerk en vergelijken is. Wat gegevens: Zuid-ligging, helling van de dakdelen waarop ze zouden moeten komen is 30 graden, ruimte is grofweg 26m² (verdeeld in 10m² en 16m²), gewenste opbrengst: ongeveer 3000kWh, dat zou dan ergens tussen 3250 en 3500 Wp moeten zijn. Oh, en grote voorkeur voor All-black, wat zo ongeveer de enige échte eis is van mijn vriendin.

Groot vraagstuk voor mij is hoe het gaat zitten met omvormer/optimizer(s) voor onze situatie. Het betreft een vrijstaand huis, zonder hoge zaken in de buurt, behalve een rij bomen aan de andere kant van de weg én een lantaarnpaal zo'n 4 meter van het huis.
De eerste 2 offertes die we hebben gekregen (zonder dat ze langs zijn geweest om te kijken) gaven gelijk aan dat er een SolarEdge omvormer met 12 micro-optimizers nodig gaat zijn.
Na wat rondzoeken, snap ik dat deze opzet de hoogste opbrengst zal leveren, maar ook met navenant hoge kosten. Waarbij de investering niet altijd in verhouding is tot de winst.
Hoe kan ikzelf bepalen of dit nodig is? Kan ik makkelijk berekenen of beredeneren hoeveel schaduw er gaat zijn gedurende de dag/jaar vanuit de zonnepanelen bekeken?

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@DarkKnight Als je kunt, ga eens op het dakvlak liggen en kijk hoeveel lucht je ziet . Daarmee weet je of je veel schaduw hebt. Weinig schaduw kun je gewoon op de traditionele manier compenseren, de 'paneeltje meer en klaar is het weer' methode. Een foto van het dak zegt natuurlijk ook een stuk meer ;D
Optimisers zijn in 30% van de gevallen die ik zie nodig, in 40% van de gevallen voegt het weinig toe en in 30% van de gevallen is het belachelijk dat men ze ueberhaupt aanbiedt. Ik gok dat jij in de 2e categorie zit. Dan hoef je eigenlijk alleen maar te kijken naar budget en beschikbare dakruimte om te zien wat bij je past.
Als men niet is wezen kijken mag je 'solar edge moet' adviezen met een gezonde dosis zout nemen.....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 16:08

AMDFreak

Intel is zo..

Denk ook aan het toekomstperspectief..

Zelf heb ik wel optimizers genomen, omdat m'n ene buurman een dakkapel heeft. Op zich niet zo heel spannend.. maar het wordt toch anders als mijn andere buurman over 4 jaar ook een dakkapel op laat laat plaatsen. Dan ben ik blij dat ik toen der tijd heb gekozen voor optimizers.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMDFreak schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:32:
Denk ook aan het toekomstperspectief..

Zelf heb ik wel optimizers genomen, omdat m'n ene buurman een dakkapel heeft. Op zich niet zo heel spannend.. maar het wordt toch anders als mijn andere buurman over 4 jaar ook een dakkapel op laat laat plaatsen. Dan ben ik blij dat ik toen der tijd heb gekozen voor optimizers.
Je kunt ze later altijd toevoegen indien nodig en zelf geen hoogtevrees....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben blij dat ik SMA gekozen heb met optitrac voor de schaduw van de dakkapel vd buren.
Geen optimizers nodig.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Of ie neemt Jinko panelen heb je ook geen last van de schaduw en kost maar een fractie meer als gewone panelen. Kan je zelfs met verschillende hellingen werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou mogelijkheden genoeg inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 20-10 16:08

AMDFreak

Intel is zo..

Jan-man schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:41:
Of ie neemt Jinko panelen heb je ook geen last van de schaduw en kost maar een fractie meer als gewone panelen. Kan je zelfs met verschillende hellingen werken :).
Jinko is toch incl optimizers? (heb ze zelf ook namelijk)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Nee is geen echte optimizer. De diodes zijn vervangen door een maxim chip zodat hij beter omgaat met beperkte schaduw. Optimizer is een heel andere techniek.

Heb zelf 12 Jinko paneeltjes :).

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 23-03-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:24
Hmm, die Goodwe heb ik voor 400 euro op de kop getikt , alternatieven lijken aanzienlijk duurder.
Maar goed als ie stuk gaat heb je helemaal niks.....

2x strings van 7 heb ik ook overwogen, maar dus de minder optimale Vpv bij normaal gebruik (hoe meer hoe beter lees ik hier altijd) en de aanwezigheid van schoorstenen en dus schaduw met optimizers lijkt me dat onmogelijk te maken.

1 paneel gecontroleerd uitzetten lijkt me een goede tussenoplossing.
Ik zie op ebay wel MC4 schakelkastjes, maar dat zijn meer mechanische kill switches. Mogelijk kun je in een waterdichte installatiedoos MC 4 connectoren monteren (Dat gebeurt uiteindelijk bij die switches ook) en dan een relais schakelaar erin? Of een pneumatische schakelaar als bij een bubbelbad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:50:
Hmm, die Goodwe heb ik voor 400 euro op de kop getikt , alternatieven lijken aanzienlijk duurder.
Maar goed als ie stuk gaat heb je helemaal niks.....

2x strings van 7 heb ik ook overwogen, maar dus de minder optimale Vpv bij normaal gebruik (hoe meer hoe beter lees ik hier altijd) en de aanwezigheid van schoorstenen en dus schaduw met optimizers lijkt me dat onmogelijk te maken.

1 paneel gecontroleerd uitzetten lijkt me een goede tussenoplossing.
Ik zie op ebay wel MC4 schakelkastjes, maar dat zijn meer mechanische kill switches. Mogelijk kun je in een waterdichte installatiedoos MC 4 connectoren monteren (Dat gebeurt uiteindelijk bij die switches ook) en dan een relais schakelaar erin? Of een pneumatische schakelaar als bij een bubbelbad.
Heb ik ook overwogen maar als je gaat schakelen is er altijd kort moment van geen contact, en dat vind omvormer niet fijn denk ik. Dus die moet toch uit, en dan het paneel er tussenuit. En met de hand los klikken is ook maar minuut.
Maar met de afgelopen weken mis je met één paneel toch aardig wat kWh dus ik zou permanente oplossing zoeken.
De tigo ls is geen optie want die begrenst enkel de voc.eenmaal in bedrijf hanteerd hij gewoon de spanning van paneel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Oh link ik naar een defecte?
Sorry haha. Foutje..

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Lardman schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:28:
@DarkKnight Als je kunt, ga eens op het dakvlak liggen en kijk hoeveel lucht je ziet . Daarmee weet je of je veel schaduw hebt. Weinig schaduw kun je gewoon op de traditionele manier compenseren, de 'paneeltje meer en klaar is het weer' methode. Een foto van het dak zegt natuurlijk ook een stuk meer ;D
Dit zijn een foto van de huidige situatie met aangegeven waar ongeveer de panelen moeten komen en een satellietfoto. Helaas is die al wat verouderd, de grote boom net naast het huis is niet meer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b6GAK9a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tRMmUde.png

De belichting op de tweede foto is wat lastig, want de foto is genomen ergens in de avond in de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
ik tel iets meer dan 2 meter in de hoogte, krap 9 meter breed voor het grote dakdeel links, 5 bij 2 rechts.
dus 8 panelen links, 4 rechts, alles in 1 string, gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:42:
daar zaag je een klein hoekje van af en schroef je gewoon onder de montage rail.
en dan 2x ongeveer 30cm(de grote van je stoep tegels) van elkaar af.
dan heb je een perfecte houder voor een paar stoeptegels er in te plaatsen.
Ik heb hem nog niet helemaal door, je hebt dus twee van die rails die je parrallel aan elkaar horizontaal legt.

En hoe komt hij dan aan een hellingspercentage en hoeveel stoeptegels kan hij dan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkKnight schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Dit zijn een foto van de huidige situatie met aangegeven waar ongeveer de panelen moeten komen en een satellietfoto. Helaas is die al wat verouderd, de grote boom net naast het huis is niet meer:
[afbeelding]
[afbeelding]

De belichting op de tweede foto is wat lastig, want de foto is genomen ergens in de avond in de afgelopen week.
Heb je er ook nog wat "exacte" maten bij?
Gissen is missen
Gokken is dokken

Edit: wel zonde, nog zoveel lege dakpannen over... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Lardman schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:29:
ik tel iets meer dan 2 meter in de hoogte, krap 9 meter breed voor het grote dakdeel links, 5 bij 2 rechts.
dus 8 panelen links, 4 rechts, alles in 1 string, gaan met die banaan :)
Dat was ook ons idee. En inderdaad kloppen je maten vrij goed. @AUijtdehaag
Tja, die lege dakpannen zijn bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DarkKnight en foto van de schaduw boom want daar ging het mede om?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DarkKnight
1x 2 mtr panelen dan maar?
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...n-e246-incl-btw-sunsolar/

4 optimizers op dat dak wat "dieper" ligt?
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-voor-e55-incl-btw/

Hier zijn lege dakpannen ook bewust (bedekt met panelen en zelfs op noord, waar de zon nooit schijnt :) )

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:47
Waarom is de SMA optitrack beter dan de andere "normale" MPPT trackers.
Ergens anders op dit forum werd genoemd dat dit allemaal niet zoveel uitmaakte en de "Optitrack" een soort goede verkoop gimick werd gebruikt
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:40:
Ik ben blij dat ik SMA gekozen heb met optitrac voor de schaduw van de dakkapel vd buren.
Geen optimizers nodig.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Je wilt van mij een alwetend antwoord hebben?
Die heb ik niet.

Wat werkt voor mij werkt misschien wel niet voor een ander.
Gezien ik geen ervaring in SE heb en geen ervaring in optimizers of micro omvormers, blijf ik je het antwoord schuldig wat "beter" is.

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
https://www.sma-benelux.c...llatie/schaduwbeheer.html
https://pvoutput.org/comp...0150604&gs=0&t=0&c=-1&t=0

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
1 Nee geen alwetend antwoord. Common sense zegt dat SE met optimizers altijd meer moet opleveren dan SMA zonder optimizers maar daar betaal je wel E0.20 /Wp voor. Dus als je veel last hebt van schaduw dan zou dit zich wel eens kunnen terug betalen

2 I.m.g heb ik een offerte gekregen voor 23 * 310W Qcell DUO panelen West zonder schaduw, 19 panelen Oost met redelijk wat schaduw - 4 tigo optimizers - 1keer 12k trannergy 3fase omformer - complete installatie = E0.93 E/Wp)

Vervang ik de 12k trannergy omvormer door 2 keer 1 fase SMA 3.6 dan stijgt het bedrag tot 0.98 E/WP
(voordeel is 2 meer MPPT tracker en nog verdere uitbreidings mogelijkheden op de laatste vrije fase).

Dus de echte vraag is of de Trannergy MPPT tracker het veel slechter doen dan de SMA MPPT tracker?
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:36:
@bvuaemal
Je wilt van mij een alwetend antwoord hebben?
Die heb ik niet.

Wat werkt voor mij werkt misschien wel niet voor een ander.
Gezien ik geen ervaring in SE heb en geen ervaring in optimizers of micro omvormers, blijf ik je het antwoord schuldig wat "beter" is.

https://www.sma-benelux.c...llatie/schaduwbeheer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
1. Die optimizers verbruiken ook stroom...
2. je past 4 tigo optimizers toe, dus je leverancier weet er ook geen antwoord op?

Volgens sunnydesignweb is 23 panelen in 1 string een "risico".
Ik heb even de 315 Wp gepakt, want de 310 Wp kent sunnydesignweb ff niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zY7vTh1pv5FhWsWeCBfWqa1p/thumb.jpg

Verder.
Doe waar je je goed bij voelt.
(en mijn gevoel zegt, duitse degelijkheid boven chinese ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:15
Even inhaken over aftoppen:

Ik heb een omvormer op het oog die hoogstwaarschijnlijk op bepaalde momenten gaat aftoppen. Is niet heel erg in mijn ogen, maar aan de andere kant ook ergens een beetje jammer. De beoogde omvormer heeft een output van 19A en een max apparant power van 4200VA. Omvormer wordt aangesloten op 4mm^2 en in de groepenkast afgezekerd op 20A. Hoofdaansluiting is 35A en dus lekker selectief. Helemaal goed eigenlijk.

Maaaar... Dezelfde omvormer één maatje groter heeft een output van 20.9A en een max apparent power van 4600VA.

Als er gesproken wordt over 4600VA, dan denk ik: 4600VA / 230V = 20A vermogen. Past net op een 20A installatieautomaat.

Bij ons is de spanning altijd >230V. Vaak rond de 235V.

Maak ik ergens een denkfout door te denken dat die grotere omvormer rustig op een 20A installatieautomaat kan zonder dat ie ingrijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Dat is nu het probleem. Ik heb geen gevoel voor hoeveel die schaduw mijn opbrengst kan verminderen, zal dat 10% of 50% zijn??? Trannergy 2 MPPTs vs SMA tegen 4 MPPTs.

(Op mijn Oostdak kunnen behoorlijk wat panelen en het zuidkant van het dak komt redelijk in de schaduw. Je kunt dus op je klompen aanvoelen dat dit de opbrengs gaat verminderen van de gehele string).

Inderdaad de SMA 3.6 is aan de kleine kant eigenlijkmoeten er een paar panelen minder op die string
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:14:
@bvuaemal
1. Die optimizers verbruiken ook stroom...
2. je past 4 tigo optimizers toe, dus je leverancier weet er ook geen antwoord op?

Volgens sunnydesignweb is 23 panelen in 1 string een "risico".
Ik heb even de 315 Wp gepakt, want de 310 Wp kent sunnydesignweb ff niet.

[afbeelding]

Verder.
Doe waar je je goed bij voelt.
(en mijn gevoel zegt, duitse degelijkheid boven chinese ...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:43:

Ik heb een omvormer op het oog die hoogstwaarschijnlijk op bepaalde momenten gaat aftoppen. Is niet heel erg in mijn ogen, maar aan de andere kant ook ergens een beetje jammer. De beoogde omvormer heeft een output van 19A en een max apparant power van 4200VA. Omvormer wordt aangesloten op 4mm^2 en in de groepenkast afgezekerd op 20A. Hoofdaansluiting is 35A en dus lekker selectief. Helemaal goed eigenlijk.

Maaaar... Dezelfde omvormer één maatje groter heeft een output van 20.9A en een max apparent power van 4600VA.

Als er gesproken wordt over 4600VA, dan denk ik: 4600VA / 230V = 20A vermogen. Past net op een 20A installatieautomaat.

Maak ik ergens een denkfout door te denken dat die grotere omvormer rustig op een 20A installatieautomaat kan zonder dat ie ingrijpt?
Ik mag eigenlijk niet zeggen van ja doe maar want dan beginnnen er hier te stuiteren haha. Je moet nogal lang over de 20 heen gaan voor hij springt.
Ik stuur hier soms twee uur lang 22 door een 20 automaat en er gebeurt niks. Maar de schroevendraaier en een 25 automaat ligt klaar want echt fijn voelt het niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Ik kan je niet meer volgen...
1x trannergy 12 K (3-fase) met 2x mppt of 2x SMA 3.6 (1-fase) met 4x mppt ?

Waarom niet gewoon een SMA STP 10.000 in plaats van die trannergy 12 k ?
Is volgens mij groot zat voor:
2 I.m.g heb ik een offerte gekregen voor 23 * 310W Qcell DUO panelen West zonder schaduw, 19 panelen Oost met redelijk wat schaduw - 4 tigo optimizers - 1keer 12k trannergy 3fase omformer - complete installatie = E0.93 E/Wp)
Maar dan wel 22 panelen ipv 23 ivm de Voc spanning (bij koud weer)
En zonder de 4 optimizers op die 19. Valt het dan nog tegen (ik denk het niet) kan het altijd nog.

Maar waar zit @reneeke1970 ?
(edit: ah daar is ie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben hier, verwacht je reactie hi?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal wat kost die omvormer als ik vragen mag?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
2 keer 1 SMA 1 fase met 2 MPPT trackers = 4 trackers

Plan was om later nog een derde 1 fase SMA te installeren en extra panelen bij te leggen.
Waarschijnlijk is het beter om het maar simple te houden. 1 keer een 3fase omvormer met extra capaciteit en dan maar wat extra optimizers gebruiken als het tegenvalt

Deze discussies zijn voor mij byzonder waardevol. Het geeft me het gevoel welke kant ik uit moet. :)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:54:
@bvuaemal
Ik kan je niet meer volgen...
1x trannergy 12 K (3-fase) met 2x mppt of 2x SMA 3.6 (1-fase) met 4x mppt ?

Waarom niet gewoon een SMA STP 10.000 in plaats van die trannergy 12 k ?
Is volgens mij groot zat voor:

[...]

Maar dan wel 22 panelen ipv 23 ivm de Voc spanning (bij koud weer)
En zonder de 4 optimizers op die 19. Valt het dan nog tegen (ik denk het niet) kan het altijd nog.

Maar waar zit @reneeke1970 ?
(edit: ah daar is ie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik weet niet naar welk merk je aan het kijken bent maar sma heeft een functie fusegarde, waarschijnlijk hebben meer fabrikanten dat. Zoals ik het begrijp schakeld de sma een aantal panelen uit boven een bepaalde waarde. (maar ik heb er geen verstand van ofzo :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
1x 19 op een 3-fase SMA is beter dan 1x 9 en 1x 10 op een 1-fase SMA...voor schaduwmanagement.
Bovendien zit je met 10x weer onder de optimale 360 Vmpp voor de 1-fase SMA, maar met 19x weer prima boven 595 V voor de 3-fase SMA

Optitrac wil een wat hogere spanning hebben dan normaal...

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Weet ik niet. Ik zie alleen verschil in het totaal bedrag van de offerte.

Een trannergy 12k omvormer kost bij rexel 2600 E een SMA 3.6 kost bij winkelman 1028E. dus vanuit die optiek is het erg vreemd dat de qoute duurder uitkomt (waarschijlijk wordt er extra werkloon gerekend)
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:00:
@bvuaemal wat kost die omvormer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Op naar de volgende aanbieder.
SMA 12K is goedkoper
http://www.jenm-zonnepane...p12000tl-20-omvormer.html
En dat is zeldzaam ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:12:
Weet ik niet. Ik zie alleen verschil in het totaal bedrag van de offerte.

Een trannergy 12k omvormer kost bij rexel 2600 E een SMA 3.6 kost bij winkelman 1028E. dus vanuit die optiek is het erg vreemd dat de qoute duurder uitkomt (waarschijlijk wordt er extra werkloon gerekend)

[...]
2600??????
Een sma 1800
Een goodwe 1300

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Prijzen bij Rexel zijn bizar. Mss als ze 'gratis' installeren, kom je op een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Zover was ik nog niet. Ik probeerde eerst te kijken of ik mijn Oost dak en West dak in 4 vlakken kon delen
2*11 en 2*12 panelen en elk vlak door 1 MPPT tracker te laten sturen met 2 1 fase omvormers.

Misschien is de Kostal Pico nog een optie die heeft 3 MPPT tracker (dus 1 voor west en 2 voor de schaduwrijke oostkant)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:14:
@bvuaemal
Op naar de volgende aanbieder.
SMA 12K is goedkoper
http://www.jenm-zonnepane...p12000tl-20-omvormer.html
En dat is zeldzaam ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:22:
Zover was ik nog niet. Ik probeerde eerst te kijken of ik mijn Oost dak en West dak in 4 vlakken kon delen
2*11 en 2*12 panelen en elk vlak door 1 MPPT tracker te laten sturen met 2 1 fase omvormers.

Misschien is de Kostal Pico nog een optie die heeft 3 MPPT tracker (dus 1 voor west en 2 voor de schaduwrijke oostkant)

[...]
Nu ga je van 23 naar 46 panelen..... Die je overigens wel goed aansluit.
Dus wat wil je nu eigenlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kostal piko 10.1
Euro eff: 96,4%

SMA 10
Euro eff: 97,6%

SMA 12
Euro eff: 97,9 %

Ik ga filmpie kijken. Auijtdehaag has left the discussion ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:28:
Kostal piko 10.1
Euro eff: 96,4%

SMA 10
Euro eff: 97,6%

SMA 12
Euro eff: 97,9 %

Ik ga filmpie kijken. Auijtdehaag has left the discussion ;-)
Moest er met optitrack geen 2 procent af?
Of wast nou 0.2.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Met optitrac uit verlies ik 2% 8)

Edit: Niet nagerekend
https://pvoutput.org/comp...0150604&gs=0&t=0&c=-1&t=0

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Is SMA niet dat B merk wat er steeds op te hoge aardlek stromen uit flikkert.?
( heb je nog meer % verlies )
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee nee, ik heb het ooit ergens gelezen, de software metingen kosten rendement omdat de mpp ook in het slechte gebied gaat zoeken naar een optimaal punt. Om rendement te verbeteren kun je het aantal metingen per minuut verlagen.

Daarom was het voor mij snel duidelijk dat een optimiser altijd wint, zeker in combi met veel goedkopere omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PClop
De tellerstand klopt tenminste bij SMA
En hier in de 5 jaar nog geen 1x een probleem gehad...
En jij?

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Misschien niet helemaal duidelijk

I.m.g heb ik een offerte gekregen voor 23 * 310W Qcell DUO panelen West zonder schaduw, 19 panelen Oost met redelijk wat schaduw - 4 tigo optimizers - 1keer 12k trannergy 3fase omformer - complete installatie = E0.93 E/Wp)

Vervang ik de 12k trannergy omvormer door 2 keer 1 fase SMA 3.6 dan stijgt het bedrag tot 0.98 E/WP
(voordeel is 2 meer MPPT tracker en nog verdere uitbreidings mogelijkheden op de laatste vrije fase).

Dus totaal 42 panelen die ik later nog verder will uitbreiden. (achtergrond mijn stroomverbruik gaat van 5000kWu/j omhoog naar 12000 kWh/jaar door installatie van warmte pompen en de gaskraan te sluiten)
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:25:
[...]

Nu ga je van 23 naar 46 panelen..... Die je overigens wel goed aansluit.
Dus wat wil je nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:40:
Misschien niet helemaal duidelijk

I.m.g heb ik een offerte gekregen voor 23 * 310W Qcell DUO panelen West zonder schaduw, 19 panelen Oost met redelijk wat schaduw - 4 tigo optimizers - 1keer 12k trannergy 3fase omformer - complete installatie = E0.93 E/Wp)

Dus totaal 42 panelen die ik later nog verder will uitbreiden. (achtergrond mijn stroomverbruik gaat van 5000kWu/j omhoog naar 12000 kWh/jaar door installatie van warmte pompen en de gaskraan te sluiten)

[...]
Oh ik dacht 19 zonder en 4 met, totaal 23.
String van 23 geeft teveel spanning met die grote panelen, 21 is wel zat denk.

Maar een 3.6 is te klein, word zeker 2×5 wat het nog duurder maakt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 22:53
@Cranberry Rexel is een elektrotechnische groothandel, de prijzen die je daar ziet zijn bruto verkoop prijzen.
Als particulier kun je daar niets kopen.

@bvuaemal Circa 1,5 jaar geleden heb ik redelijk wat gewerkt met Trannergy, de reden dat we ermee gestopt zijn is de slechte ondersteuning bij garantie en storingen, geen fatsoenlijke Nederlandstalige helpdesk.
Ook beschikten de 3 fase Trannergy omvormers destijds (nog?) niet over de systeemverklaring 6mA wat inhoud dat je officieel een aardlekschakelaar van RCD klasse B moet gebruiken voor het beveiligen van je pv groep.
Deze aardlekschakelaars zijn behoorlijk kostbaar.

Ik wil je niet richting een specifiek merk omvormer sturen, maar ik zou wel even rond kijken welke merken hier positieve reacties over te vinden zijn.

Ik heb voor mijn eigen installatie omwille van de prijs getwijfeld tussen SMA en Trannergy, uiteindelijk gekozen voor de SMA ondanks de stevige meerprijs maar ik heb er tot op heden nog geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Sorry voor het onderbreken van lopende discussies...
Ik ben in de buurt van groningen bij het bedrijf geweest waar ik eerder de aanbieding van gepost heb, omnik 2.5 voor 325 ex btw. 2 jaar oud en ongebruikt in doos.
Ik ging er vanuit dat er nog 1 lag maar ze hebben een hele stapel met deze net niet nieuwe omvormers. En niet alleen de 2.5, ook andere omvormers. Ik heb niet gevraagd wat ze allemaal hebben, ik kwam er met een ander doel. Maar als er intresse is kan ik wel om een lijstje vragen zodat ik die kan verspreiden.
Ik heb nu dus eindelijk de stekker erin, wel al 1.25 kWh binnengehaald door meerdere foutjes maar het begin is er.
Uiteindelijk kwam ik op 16 meter van de meterkast naar de omvormer en 31 meter naar de panelen. Ik had met 10 en 20 gerekend en zelfs toen kon 3x 4mm2 en 2x 6mm2 uit, met deze afstand zal het verschil nog groter zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mfmonkey schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:39:
Sorry voor het onderbreken van lopende discussies...
Ik ben in de buurt van groningen bij het bedrijf geweest waar ik eerder de aanbieding van gepost heb, omnik 2.5 voor 325 ex btw. 2 jaar oud en ongebruikt in doos.
Ik ging er vanuit dat er nog 1 lag maar ze hebben een hele stapel met deze net niet nieuwe omvormers. En niet alleen de 2.5, ook andere omvormers. Ik heb niet gevraagd wat ze allemaal hebben, ik kwam er met een ander doel. Maar als er intresse is kan ik wel om een lijstje vragen zodat ik die kan verspreiden.
Ik heb nu dus eindelijk de stekker erin, wel al 1.25 kWh binnengehaald door meerdere foutjes maar het begin is er.
Uiteindelijk kwam ik op 16 meter van de meterkast naar de omvormer en 31 meter naar de panelen. Ik had met 10 en 20 gerekend en zelfs toen kon 3x 4mm2 en 2x 6mm2 uit, met deze afstand zal het verschil nog groter zijn gok ik.
Cool, de eerste is binnen, nu op naar de eerste 1000 :)

Je hebt toch wel het bier gekoeld met je eerste kWh? ;)
Het is zo anticlimax alsje eerst kWh op is gegaan aan zoiets stoms als stofzuigen ofzo. :p

Ik heb wel intresse in de naam van het bedrijf, kan je dat ff via de privee berichten sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Met maar max 300 watt op enig moment was denk ik het meeste al op voor ik er over na had kunnen denken...
Al valt ons sluipverbruik mee, max 50 watt volgens enelogic. 36 komt ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:12

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Andre1973 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:35:
[...]

Uitval van de P405 is sowieso uitzonderlijk hoog t.o.v. de andere optimizers.
Ik ga regelmatig met en zooi opstap om uit te wisselen, en dat zal de komende jaren nog wel doorgaan gezien we er 1000 den hebben hangen.
Hier nu nr 2 (van de 7) overleden. Bijna 2 jaar oud. Dat geeft te denken...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:40:
@PClop
De tellerstand klopt tenminste bij SMA
En hier in de 5 jaar nog geen 1x een probleem gehad...
En jij?
Nee hier ook niet, hier ook een duitser aan het werk, AEG, waar die dan ook gemaakt wordt, China?, en SMA, ook China, Taiwan
Ik vind het gewoon een afgang voor welk merk dan ook als deze niet zonder kunst en vliegwerk aan het net kan worden gehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
ElMacaroni schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:23:
[...]

Hier nu nr 2 (van de 7) overleden. Bijna 2 jaar oud. Dat geeft te denken...
Zal me niet verbazen als ze niet tegen de (relatief) hoge spanning van SF-paneeltjes kunnen. De optimizer is toch niet geschikt voor de SF175? Straks wordt ' ie ook incompatble verklaard met de SF170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:38:
[...]

Nee hier ook niet, hier ook een duitser aan het werk, AEG, waar die dan ook gemaakt wordt, China?, en SMA, ook China, Taiwan
Ik vind het gewoon een afgang voor welk merk dan ook als deze niet zonder kunst en vliegwerk aan het net kan worden gehangen.
Sma omvormers wordt nog steeds in Niestetal GmbH gemaakt.
Zal ik aankomende woensdag een fototje maken als ik weer de bocht maak bij Kassel.
Of onderdelen uit Taiwan komen weet ik niet. Ook daar ben ik al 5x geweest. Kan me geen SMA herinneren... Wel TSMC.
*knip*, die laatste opmerking hoeft niet

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman

SNIP

punten om mee te nemen:
1: De 20 a 30 uur max vermogen die je mis loopt wordt gecompenseerd door hogere opbrengsten bij slecht weer wegens lichtere omvormer
2: Meer ampère door kabel is niet alleen meer weerstand en hitte, maar ook grotere kans op doorslaande kabels en of zekeringen die knallen
3: je maakt extra kosten voor de omvormer, die ga je niet terugverdienen met het minieme extra beetje stroom die je opwekt.

Ik zou het lekker laten hangen zoals het nu hangt. Voorbeeld:
Heb een Omnik 1000 TL2 aan 6 stuks 265 watt poly hangen, werkt als een tierelier, maar het topt af als een malle. Draait sinds begin mei 2017 en heeft al 900kWh op de teller. (oost nederland). De Omnik kan tijdelijk op 1100 watt draaien voor 5 minuten, dan schakelt ie terug naar 1000 watt voor 5 minuten, je krijgt een tafelberg met Kantelen, erg mooi om te zien, maar tot nu toe draait de omvormer zo veel fijner op 180 volt dan dat ie op 150 volt draait dat het aftoppen tot nu toe netjes gecompenseert wordt. Dat zo lezende is een paar % verlies echt een lachertje. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:12

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Cranberry schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:44:
[...]

Zal me niet verbazen als ze niet tegen de (relatief) hoge spanning van SF-paneeltjes kunnen. De optimizer is toch niet geschikt voor de SF175? Straks wordt ' ie ook incompatble verklaard met de SF170.
Overleden na een stervenskoude nacht, 96 V om 09:00 s' ochtend van het paneel/ 2 panelen?
Wel de hele dag geleverd. Volgende ochtend dood.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

PClop schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:38:
[...]

all made in taiwan....

https://www.youtube.com/watch?v=qJczSB7bago

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat de refurbished sma uit Duitsland komen...... _O-

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:15
Lardman schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:58:
[...]

punten om mee te nemen:
1: De 20 a 30 uur max vermogen die je mis loopt wordt gecompenseerd door hogere opbrengsten bij slecht weer wegens lichtere omvormer
2: Meer ampère door kabel is niet alleen meer weerstand en hitte, maar ook grotere kans op doorslaande kabels en of zekeringen die knallen
3: je maakt extra kosten voor de omvormer, die ga je niet terugverdienen met het minieme extra beetje stroom die je opwekt.

Ik zou het lekker laten hangen zoals het nu hangt. Voorbeeld:
Heb een Omnik 1000 TL2 aan 6 stuks 265 watt poly hangen, werkt als een tierelier, maar het topt af als een malle. Draait sinds begin mei 2017 en heeft al 900kWh op de teller. (oost nederland). De Omnik kan tijdelijk op 1100 watt draaien voor 5 minuten, dan schakelt ie terug naar 1000 watt voor 5 minuten, je krijgt een tafelberg met Kantelen, erg mooi om te zien, maar tot nu toe draait de omvormer zo veel fijner op 180 volt dan dat ie op 150 volt draait dat het aftoppen tot nu toe netjes gecompenseert wordt. Dat zo lezende is een paar % verlies echt een lachertje. :D
Er hangt momenteel alleen een 20A installatieautomaat. De rest moet nog worden aangeschaft.

Er komt hoogstwaarschijnlijk:
- 8 x 335Wp (2680Wp) op 45 graden richting het oosten. Helaas ‘s ochtends schaduw van dak van de buren.
- 8 x 335Wp (2680Wp) op 10 graden richting het oosten. Richting het westen kan ook, maar dan krijg ik laat op de middag schaduw door de buren. Dan liever alles op oost voor maximale opwek zolang de huidige salderingsregeling er is.

Dus totaal 5360Wp op een 4200VA omvormer. Dat is al 20% ondergedimensioneerd of 4600VA. Dan is het maar 15%.

Blijft lastig.

Huidige panelen 6 x 270Wp (1620Wp) op 10 graden zuid zie ik nooit verder pieken dan 1200W. Hangt op een omvormer van 1500VA.

Ik neig toch weer naar de kleine omvormer, want ‘lekker veilig in de marge qua veiligheid.’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Dat betekend dat je 10 graden panelen 75% doen nu.
Als je die doortrekt haal je straks met de nieuwe panelen op 10 graden ongeveer 2kW.
Voor de 4600 omvormer moeten de 45 graden panelen 30% meer doen dan je 10 graden, namelijk 2600. Hoe vaak denk je dat dit gehaald wordt?

Ook van belang, starten beide omvormers op het zelfde voltage? Als de 4600 namelijk later start is de keuze denk ik niet moeilijk, dan moet het de kleinere worden.
Kennelijk niet waar, mijn excuses

[ Voor 4% gewijzigd door mfmonkey op 24-03-2018 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 06:54:
[...]

Er hangt momenteel alleen een 20A installatieautomaat. De rest moet nog worden aangeschaft.

Er komt hoogstwaarschijnlijk:
- 8 x 335Wp (2680Wp) op 45 graden richting het oosten. Helaas ‘s ochtends schaduw van dak van de buren.
- 8 x 335Wp (2680Wp) op 10 graden richting het oosten. Richting het westen kan ook, maar dan krijg ik laat op de middag schaduw door de buren. Dan liever alles op oost voor maximale opwek zolang de huidige salderingsregeling er is.

Dus totaal 5360Wp op een 4200VA omvormer. Dat is al 20% ondergedimensioneerd of 4600VA. Dan is het maar 15%.

Blijft lastig.

Huidige panelen 6 x 270Wp (1620Wp) op 10 graden zuid zie ik nooit verder pieken dan 1200W. Hangt op een omvormer van 1500VA.

Ik neig toch weer naar de kleine omvormer, want ‘lekker veilig in de marge qua veiligheid.’
Nou wees niet bang, alles op oost gaat niet boven 4000 watt uitkomen. Houd het maar op 70/75 procent van het aantal wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook van belang, starten beide omvormers op het zelfde voltage? Als de 4600 namelijk later start is de keuze denk ik niet moeilijk, dan moet het de kleinere worden.
Ik blijf het raar vinden dat dit fabeltje van belang blijft gevonden. Het is toch al vaak zat verteld dat dit niks uit maakt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:24:
[...]

Ik blijf het raar vinden dat dit fabeltje van belang blijft gevonden. Het is toch al vaak zat verteld dat dit niks uit maakt.
ik sta open voor correcties. Logica zegt mij dat hoe lager het getal hoe makkelijker de omvormer opstart. natuurlijk zal het wattage niet hoog zijn maar als een omvormer een half uur eerder start in de zomer en dan 0,5kW binnenhaalt is dat toch mooi meegenomen.
als ik fout zit hoor ik het erg graag, ik moet nog HEEEEL veel leren over PV en begin pas net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mfmonkey schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:29:
[...]

ik sta open voor correcties. Logica zegt mij dat hoe lager het getal hoe makkelijker de omvormer opstart. natuurlijk zal het wattage niet hoog zijn maar als een omvormer een half uur eerder start in de zomer en dan 0,5kW binnenhaalt is dat toch mooi meegenomen.
als ik fout zit hoor ik het erg graag, ik moet nog HEEEEL veel leren over PV en begin pas net.
Stel.... Je paneel heeft 100 volt en je hebt twee omvormers, eentje start bij 75 en de andere bij 50.
Dan denk jij dat die met 50 volt eerder start omdat dat punt eerder bereikt is.
Nou helaas, een paneel op de helft van zijn voltage doet nog niks, er komt nog geen A uit, dat komt pas als het voltage bijna helemaal is opgebouwd, laten we zeggen bij 90 volt. Dan pas komt de eerste 0.1 ampère er uit. 90×0.1=9 watt
Als je omvormer daar mee kan inschakelen heb je geluk maar de meeste moeten wachten tot er totaal een 20 watt is, eerder gaan ze niet aan.

Dus als je 9 panelen hebt van 30 volt, bij elkaar 270 volt.
Dan zal een omvormer van 80 volt of 200 volt opstart spanning, toch op nagenoeg hetzelde moment aan gaan, zodra er genoeg wattage is dus.
Dit voorbeeld heb ik zelf getest met een 3 kW één fase omvormer en een 13.5 kW drie fase omvormer. Beide een string van 9 panelen en zat 5 min tussen inschakelen. Die op oost ging voor west.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mfmonkey schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:29:
[...]

De karakteristiek van zonnepanelen betreffende instraling (W/m2) versus de spanning staat bijna altijd in de datasheet van je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Mijn buren zijn altijd net wat eerder wakker dan ik...
Maar die 0.008 kWh....het zal wel.

Hosola 3680 MTL met 3780 Wp zuid (1-fase)
vs
SMA STP 6000 TL-20 met 3430 Wp zuid en 2550 Wp noord (3-fase)

https://pvoutput.org/comp...78&sid1=32790&dt=20180317

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:17:
@reneeke1970
Mijn buren zijn altijd net wat eerder wakker dan ik...
Maar die 0.008 kWh....het zal wel.

Hosola 3680 MTL met 3780 Wp zuid (1-fase)
vs
SMA STP 6000 TL-20 met 3430 Wp zuid en 2550 Wp noord (3-fase)

https://pvoutput.org/comp...78&sid1=32790&dt=20180317
Klopt, maar ligt niet aan de spanning, ligt puur aan de wattage, jouwe begint twintig min later maar met slechts 12 watt. Je panelen doen gewoon niet meer. Als het een opstart probleem is dan schakelt hij in gelijk met 100 watt bv, dan klopt er iets niet.
Maar is dat je buurman? Wel leuk dat die grafieken over elkaar vallen zeg.

Trouwens wel laat zeg, ik start om 07.00

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Ik heb ook nog een buurvrouw aan de andere kant
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=31559&dt=20180317

Die begint wat later dan ik.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:31:
[...]

Klopt, maar ligt niet aan de spanning, ligt puur aan de wattage, jouwe begint twintig min later maar met slechts 12 watt. Je panelen doen gewoon niet meer. Als het een opstart probleem is dan schakelt hij in gelijk met 100 watt bv, dan klopt er iets niet.
Maar is dat je buurman? Wel leuk dat die grafieken over elkaar vallen zeg.
Vergeet eigenverbruik omvormer niet, het kan zijn dat alphons al 40W doet maar registratie van 12W door aftrek eigenverbruik van de zwaardere omvormer.

Mijn systeem registreerd ook pas bij 12-15W maar dan is de omvormer al een half uur aan als het niet langer is met 1-12W. Het voltage helpt wel iets bij eerder starten maar is peanuts, ik heb een mpp spanning van 700V en de omvormer start al bij 340V, hij is bij schemer al aan maar geeft 0-2W :O

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wat ik me afvraag. Stel nu dat je een aftoppende omvormer hebt.

Zou het dan niet efficienter zijn om met de DC stromen die de omvormer niet naar AC kan omzetten een batterij op te laden die

De dalen veroorzaakt door bewolking kan compenseren
En daarenboven als buffer voor optimale teruglevermomenten kan dienen als je omvormer tijdelijk het bericht krijgt dat het wat te goedkoop is om nu terug te leveren.

Ideetje maar he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41

Proton_

Team Welles

Ja, dat kan. Die zijn te koop onder de naame DC hybride omvormers. Denk aan €1000+ met accu.
Bijvoorbeeld de Goodwe GW2500-BP:
https://www.solarchoice.n...GoodWe-energy-storage.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:29

BCC

Cranberry schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:19:
Prijzen bij Rexel zijn bizar. Mss als ze 'gratis' installeren, kom je op een acceptabele prijs.
Als grootafnemer krijg je 40% korting.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??