HuldeAndre1973 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:55:
[...]
Voor wie met het UWV te maken heeft gehad, die weet wat voor een gez$#k dat geeft, wat je (er) niet (bij) wilt hebben. Wij hebben er voor gekozen gewoon de BTWte betalen (eenmanszaak en arbeidsongeschiktheid uitkering). Mij is die paar honderd euro de gang naar de rechter en gezeur met het UWV niet waard.
Sinds enige tijd lees ik met veel interesse en enthousiasme mee in deze PV threads.
Tijd om over te gaan naar actie!
Mijn jaarverbruik is ongeveer 4200kWh volgens de ferrarismeter.
Voor het aanzicht creeer ik het liefst 'volle' dakvlakken met zonnepanelen, zonder 'tetris' effect.
Ik realiseer me dat dit overcapaciteit geeft op dit moment en dat de terugverdientijd wellicht wat langer wordt.
De dakligging is zuid en het dak is verdeeld in twee delen;
1. schuine pannendak 30° op de dakkapel -> geheel vrij van schaduw.
2. schuine pannendak 35° op de garage -> tot 10:00u schaduw van dakkapel en eind van de middag wat schaduw van boom nu de zon nog laag staat.
Het volgende had ik in gedachten: (en ook al offerte ontvangen van SGZE aangesloten partij)
18 x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 (6 x portret dakkapel & 12 x portret garagedak)
18 x SolarEdge optimzers
1 x SolarEdge SE5000H
De hoofdzekering is 25A volgens de website van mijn netbeheerder.
Deze wil ik laten vervangen door een 35A hoofdzekering.
In de meterkast wil ik deze 25A type B 300ma aardlekautomaat monteren (heb nog net één plekje over, de rest van de groepenkast is al vol).
Voor mij is dit een onbekend merk alamat. Is er hier iemand die ervaring heeft met deze alamats?
Met zo'n 10meter kabel (3x6mm) kom ik vervolgens op de plek waar de omvormer komt te hangen.
Ik heb, vanwege kosten, de afweging gemaakt om in plaats van SolarEdge met optimizers, te kiezen voor een SMA of GoodWe omvormer zonder optimizers, maar ik ben bang dat de verschillende hellingshoeken en de schaduw teveel verlies geeft qua opbrengst, zelfs met twee strings. Daarnaast vind ik het wel prettig om duidelijk te constateren als een paneel niet goed werkt. Mijn voorkeur gaat uit naar SolarEdge.
Volgens mij is het geheel nu compleet, of ben ik nog ergens een afweging van iets vergeten?
Tijd om over te gaan naar actie!
Mijn jaarverbruik is ongeveer 4200kWh volgens de ferrarismeter.
Voor het aanzicht creeer ik het liefst 'volle' dakvlakken met zonnepanelen, zonder 'tetris' effect.
Ik realiseer me dat dit overcapaciteit geeft op dit moment en dat de terugverdientijd wellicht wat langer wordt.
De dakligging is zuid en het dak is verdeeld in twee delen;
1. schuine pannendak 30° op de dakkapel -> geheel vrij van schaduw.
2. schuine pannendak 35° op de garage -> tot 10:00u schaduw van dakkapel en eind van de middag wat schaduw van boom nu de zon nog laag staat.
Het volgende had ik in gedachten: (en ook al offerte ontvangen van SGZE aangesloten partij)
18 x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 (6 x portret dakkapel & 12 x portret garagedak)
18 x SolarEdge optimzers
1 x SolarEdge SE5000H
De hoofdzekering is 25A volgens de website van mijn netbeheerder.
Deze wil ik laten vervangen door een 35A hoofdzekering.
In de meterkast wil ik deze 25A type B 300ma aardlekautomaat monteren (heb nog net één plekje over, de rest van de groepenkast is al vol).
Voor mij is dit een onbekend merk alamat. Is er hier iemand die ervaring heeft met deze alamats?
Met zo'n 10meter kabel (3x6mm) kom ik vervolgens op de plek waar de omvormer komt te hangen.
Ik heb, vanwege kosten, de afweging gemaakt om in plaats van SolarEdge met optimizers, te kiezen voor een SMA of GoodWe omvormer zonder optimizers, maar ik ben bang dat de verschillende hellingshoeken en de schaduw teveel verlies geeft qua opbrengst, zelfs met twee strings. Daarnaast vind ik het wel prettig om duidelijk te constateren als een paneel niet goed werkt. Mijn voorkeur gaat uit naar SolarEdge.
Volgens mij is het geheel nu compleet, of ben ik nog ergens een afweging van iets vergeten?
[ Voor 0% gewijzigd door LeGato23 op 21-03-2018 00:23 . Reden: typo ]
Je hoopt dat je binnen 2 jaar nog kan uitbreiden met dezelfde panelen?Casejunkie schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:26:
Vandaag de offerte voor onze PV installatie ondertekend:
19 x Trina Solar Energy, TSM-300 DD05A.08, 300,00 W
19 x SolarEdge optimizer P370
1 x SolarEdge omvormer SE7K
We hebben gekozen voor een flinke over dimensionering van de omvormer omdat we verwachten binnen 1 a 2 jaar ook een (hybride) warmte pomp te gaan aanschaffen. Met deze setup kunnen we tot ongeveer 31 panelen zonder problemen aansluiten. Het huidige dak bied nog ruimte voor 4 extra panelen plus 8 extra panelen op de garage.
Ons dat is op het zuiden gesitueerd (190 graden) met een hellingshoek van ongeveer 42 graden. wel last van een boom van twee deuren verder waardoor we er voor gekozen hebben om alle panelen van optimizers te voorzien.
Ik ben erg benieuwd hoe deze stap ons gaat bevallen.
- de kans dat je over 2 jaar nog dezelfde vind is zeer klein. Maar nog wel vergelijkbare met iets meer Wp
- de btw terugvragen is een probleem, je hebt al vrijstelling aangevraagd/de BD voor je gedaan van de huidige set.
- salderen heeft niet het eeuwige leven. Wil je nog enigszins terugverdienen, moet je nu alles volgooien.
- was alles te duur, om de uitbreiding nu al te realiseren? (dan had je wellicht een andere omvormerfabrikant moeten kiezen, welke ook schaduwmanagement heeft, of alles zelf installeren om geld te besparen)
Terugvragen btw is geen enkel probleem, dat doe je via het suppletie formulier. Dan wordt het eenmalig behandeld. Formulier staat gewoon bij je persoonlijke btw login, overige formulieren.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 04:15:
[...]
Je hoopt dat je binnen 2 jaar nog kan uitbreiden met dezelfde panelen?
- de kans dat je over 2 jaar nog dezelfde vind is zeer klein. Maar nog wel vergelijkbare met iets meer Wp
- de btw terugvragen is een probleem, je hebt al vrijstelling aangevraagd/de BD voor je gedaan van de huidige set.
- salderen heeft niet het eeuwige leven. Wil je nog enigszins terugverdienen, moet je nu alles volgooien.
- was alles te duur, om de uitbreiding nu al te realiseren? (dan had je wellicht een andere omvormerfabrikant moeten kiezen, welke ook schaduwmanagement heeft, of alles zelf installeren om geld te besparen)
- Uitbreiden met andere zonnepanelen is geen probleem omdat overal optimizers worden gebruikt.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 04:15:
[...]
Je hoopt dat je binnen 2 jaar nog kan uitbreiden met dezelfde panelen?
- De gebruikte optimizers zijn geschikt voor zwaardere panelen betreffende vermogen.
- BTW terugvragen is geen probleem bij uitbreiding
- Salderen heeft inderdaad niet het eeuwige leven. Maar niet overcapaciteit neerleggen ga ik ook niet terug verdienen. mijn verbruik is nu al iets lager dan het vermogen wat er laten plaatsen. Meer plaatsen zal dus in verhouding te weinig opleveren.
- SolarEdge wordt door vele bedrijven geleverd waardoor de offertes relatie makkelijk te vergelijk zijn. (natuurlijk kan je ook op prijs per Wp vergelijken, maar het gebruikte materiaal is dan moeilijker te vergelijken)
- Ja, nu alles te plaatsen zonder we zekerheid hebben of we het ook gaan gebruiken vinden we nu zonde van ons geld en kunnen we beter gebruiken voor andere zaken zoals het na isoleren van ons dak en aanbrengen van vloerverwarming.
Stel we leggen nu die 3600Wp extra bovenop de ruim 1000 Wp die we al te veel gaan leggen en de salderingsregeling stopt volledig en ik kan overdag maar maximaal 5000kWh verbruiken en de rest verbuik ik in de nacht dan heb ik een installatie met enorme over capaciteit liggen zonder dat ik er echt iets mee kan. In dat geval moet ik dus gaan investeren in een thuisaccu. Dat is een beslissing die ik het liefst nog zolang mogelijk uitstel tot er meer zekerheid is over het verbruik. Dus bijvoorbeeld zodra we gaan inversteren in een (hybride) warmtepomp.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Groepenkasten kan je redelijk makkelijk en voordelig uitbreiden, dat moet naar mijn ideezeker niet je uitgangspunt zijn.LeGato23 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:55:
Moet jij niet gewoon naar 2 x 16a en 2 omvormers (of 3 fase) dan heb je ook geen 3x6mm2 nodig
eindgroepen zwaarder dan 16a is niet echt aan te raden in een woonhuis.
Voordeel is dat je dan ook je schaduw probleem verkleind en je wellicht gewoon met een string (optitrack) uit de voeten kan (2 strings in geval van 3 fase)
Een A merk omvormer werkt hoogst waarschijnlijk prima achter een 30ma alamat, en ook dat is wat je eigenlijk zou moeten willen in een woonhuis.
edit: ik wil niet opnieuw een 16a 20a 25a 30ma 100ma 300ma discusie aangaan, het is gewoon mijn mening wat je ontwerp uitgangspunt zou moeten zijn. verzwaren kan altijd nog.
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 21-03-2018 09:33 ]
Hoe is jullie ervaring met reageren op de mail van de diverse zonneboeren.
Heb er enkele een mail gestuurd met een situatieschets, maar krijg van niemand reactie.
Inclusief een paar die hier op het forum ook regelmatig genoemd worden.
Hebben deze bedrijven het zo druk dat zo arrogant zijn om niet op vragen te reageren?
Heb er enkele een mail gestuurd met een situatieschets, maar krijg van niemand reactie.
Hebben deze bedrijven het zo druk dat zo arrogant zijn om niet op vragen te reageren?
@sjnelle Paar maanden geleden heb ik een offerteaanvraag (compleet met foto's, legplan enz) gedaan bij 3 leveranciers die hier ook wel genoemd worden.
Bij één van de drie heb ik meerdere malen moeten bellen voordat ik een respons kreeg. De andere twee reageerden wel snel (volgende werkdag) of redelijk snel (paar dagen).
Volgens mij hebben ze het erg druk. Ik zie bij ons in 't dorp de laatste weken ook steeds weer nieuwe huizen met PV op 't dak.
Bij één van de drie heb ik meerdere malen moeten bellen voordat ik een respons kreeg. De andere twee reageerden wel snel (volgende werkdag) of redelijk snel (paar dagen).
Volgens mij hebben ze het erg druk. Ik zie bij ons in 't dorp de laatste weken ook steeds weer nieuwe huizen met PV op 't dak.
Ik via een aantal "vergelijkings" sites offertes opgevraagd daar was de reactie zeer minimaal op. Dit op 1 site na die contact met mij opnam over mijn wensen en vervolgende de vraag door had gezet naar 2 leveranciers.sjnelle schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:32:
Verder een offerte aangevraagd via een "collectieve" inkoop site en daar kreeg ik snel een nette offerte maar kwamen niet vrijblijvend langs en verkopen voor mij gevoel standaard pakketten. Mijn schoonouders kregen hetzelfde pakket aangeboden terwijl hun energie vraag veel lager was dan die van mij. 15 x 270Wp panelen. Ik ga aan dat ik dacht dat er meer panelen op mijn dak paste maar de reactie die ik terug kreeg was: volgens de site die wij gebruiken voor het te berekenen niet. Ook kreeg ik geen aanbod voor efficiëntere panelen.
Vervolgens zelf nog twee lokale bedrijven benaderd die vrij blijven langs zijn gekomen en alles met mij hebben doorgesproken. Uit eindelijk voor de leverancier gekozen waar ik de beste klik mee had en het beste met mij meedacht.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Arrogant wil ik het niet noemen... gewoon druksjnelle schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:32:
In de alberthein staan ze ook niet te springen om je te vertellen hoe je je biefstuk nu eigenlijk moet bakken.
Zorg dat je vraag concreet is en waar ze iets mee kunnen en vraag niet teveel. ze krijgen zo vreselijk veel mail te verstouwen op een dag. dat het goed lezen er nog wel eens bij inschiet.
Hun hele systeem is er op gemaakt om 1 enkele offerte uit te brengen, dus vraag ze niet om 2 of 3 of 4 verschillende dingen te doen. vraag dan gewoon 4 losse offertes aan.
(dit is trouwens in heel de bouwindustrie redelijk standaard 1 maximaal 2 vragen per mail, anders krijg je geen of half antwoord)
Heb je veel vragen , maak gewoon een afspraak om iemand bij je langs te sturen. dan heb je alle tijd en is het veel makkelijker uit te leggen hoe en wat met schaduw, meterkast etc.
De mensen achter de mail hebben en krijgen de tijd niet om je uitgebreid dingen uit te leggen.
Klantvriendelijker zou het zijn om dan even terug te koppelen dat ze druk hebben en aan geven dat je afspraak moet maken of meer informatie moet mee sturen.twain4me schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:43:
[...]
Arrogant wil ik het niet noemen... gewoon druk
Persoonlijk geeft mij geen reactie geen goed gevoel over het bedrijf.
Klopt, ergens is het ook raar, en stom en vreemdsjnelle schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:52:
[...]
Klantvriendelijker zou het zijn om dan even terug te koppelen dat ze druk hebben en aan geven dat je afspraak moet maken of meer informatie moet mee sturen.
Persoonlijk geeft mij geen reactie geen goed gevoel over het bedrijf.
Waneer ik een offerte aanvraag bij de lokale bouwcentre heb ik binnen 2 uur antwoord
Waneer jij dezelfde offerte aanvraagt mag je van geluk spreken als je binnen een week antwoord krijgt
Ze wegen dan af dat 90% van mijn offertes veranderen in een opdracht en dat ik al jaren een X bedrag aan omzet genereer.
Ze moeten dan dus kiezen tussen een partij die ze niet kennen en mij eventueel kwijt raken als klant.
Persoonlijk vindt ik het mismanagment dat de medewerkers de mogelijkheid niet krijgen om gewoon beide te helpen, maar kennelijk is daar het geld niet voor.
Opdrachten gaan voor offertes en benkende klanten gaan voor nieuwe klanten
als nieuwe klant kom je dus in de verloren uurtjes van de verloren uurtjes, heb je lastige vragen, helpen ze liever 10 mensen met makkelijke vragen.
De kunst is dus je vragen zo simpel mogelijk te maken.
Mijn ervaringen zijn ook slecht. Via zo een vergelijkings site helemaal.
Die
- offreren andere panelen dan dat ik vraag.. "maar deze zijn ook goed"
- kabel uit meterkast "oh niet gelezen dat u die zelf al laat aanleggen"
- Niets zeggen over aarding terwijl ik aangeef een aardleiding klaar te hebben liggen.
Ik heb de meeste een email terug gestuurd dat ik niet met ze verder wil gaan, slechts 1 mailed terug wat de reden was.
Die
- offreren andere panelen dan dat ik vraag.. "maar deze zijn ook goed"
- kabel uit meterkast "oh niet gelezen dat u die zelf al laat aanleggen"
- Niets zeggen over aarding terwijl ik aangeef een aardleiding klaar te hebben liggen.
Ik heb de meeste een email terug gestuurd dat ik niet met ze verder wil gaan, slechts 1 mailed terug wat de reden was.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik zit met een vraag/fenomeen waar ik niet onmiddellijk een duidelijk antwoord op kan formuleren. Ik hoop dat @mux of @migjes hier hun (zon)licht even op willen laten schijnen want ik vind het maar raar.
Ik heb sinds kort (staat hierboven ook even, beetje dubbel op) een PV installatie liggen:
Wat gebeurt er bij mij? Is het een kwestie dat ik nog niet voldoende panelen heb liggen en dat de omvormer gewoon niet meer het net kan opduwen omdat hij "te weinig" panelen heeft, of is mijn omvormer toch al aan het aftoppen/afvlakken maar krijg het maximum niet op het net geduwd omdat bv. het voltage nog "te laag" staat?
Ik vind het namelijk HEEL raar dat die lijn zo vlak loopt...
Het AC voltage kan ik pas vanaf 14h10 laten zien (stond toen pas in InfluxDB en Grafana) maar blijft over de gehele lengte wel rond de 250V zitten
Ik heb sinds kort (staat hierboven ook even, beetje dubbel op) een PV installatie liggen:
- Totaal 23 panelen: Bisol 280Wp
- 14 panelen Zuid Oost
- 9 panelen Zuid West
- 280Wp per paneel
- Sunny Boy 4.0 specsheet
- -38°, 51° orientatie
- 40° dakhelling
Wat gebeurt er bij mij? Is het een kwestie dat ik nog niet voldoende panelen heb liggen en dat de omvormer gewoon niet meer het net kan opduwen omdat hij "te weinig" panelen heeft, of is mijn omvormer toch al aan het aftoppen/afvlakken maar krijg het maximum niet op het net geduwd omdat bv. het voltage nog "te laag" staat?
Ik vind het namelijk HEEL raar dat die lijn zo vlak loopt...
Het AC voltage kan ik pas vanaf 14h10 laten zien (stond toen pas in InfluxDB en Grafana) maar blijft over de gehele lengte wel rond de 250V zitten

[ Voor 107% gewijzigd door HyperBart op 21-03-2018 11:26 ]
Lager aftoppen komt meestal door een niet-optimale MPPT spanning of stroom en bij slechte installatie tot een te hoge AC spanning. Het ligt heel erg aan hoe de inverter in elkaar zit. Ik GOK op basis van je data dat dit komt door de string van 9 panelen die roet in het eten gooit.
Een te hoge AC spanning maakt meestal niet zo'n mooie vlakke lijn. Die wordt juist *lager* precies op het midden van de dag wanneer er meer zonnepanelen elders invoeden. Het moet dus wel iets intern in de omvormer zijn.
Ik ben niet bekend met deze types SMA, maar als het lijkt op andere inverters, dan zitten er twee 2kW MPPTs in die invoeden op een gemeenschappelijke invertertrap. Die MPPTs hebben een maximum ingangsstroom die berekend is op de nominale spanning, in dit geval 365V. Alles daarboven werkt altijd op vol vermogen, alles daaronder kan proportioneel minder vermogen invoeden.
Je string van 14 panelen met >400V invoedingsspanning is dus prima. Je string van 9 voedt op hun MPP maar 280V in, dus het maximumvermogen dat de MPPT daarmee kan invoeden is (280/365)*2kW = ~1530W. Op basis daarvan verwacht je dat je dus zult aftoppen op ~3,5kW. In werkelijkheid zal er wel wat marge in zitten, dus topt hij iets hoger af - blijkbaar zit er zo'n 15% extra marge op, of kan de 14-paneel MPPT net iets meer dan 2kW invoeden.
Deze analyse is totale bullshit als de omvormer anders in elkaar zit, dus bergen zout enzo.
Als je een paneel bijlegt en dit fenomeen weggaat, weet je dat het hier inderdaad aan ligt.
Een te hoge AC spanning maakt meestal niet zo'n mooie vlakke lijn. Die wordt juist *lager* precies op het midden van de dag wanneer er meer zonnepanelen elders invoeden. Het moet dus wel iets intern in de omvormer zijn.
Ik ben niet bekend met deze types SMA, maar als het lijkt op andere inverters, dan zitten er twee 2kW MPPTs in die invoeden op een gemeenschappelijke invertertrap. Die MPPTs hebben een maximum ingangsstroom die berekend is op de nominale spanning, in dit geval 365V. Alles daarboven werkt altijd op vol vermogen, alles daaronder kan proportioneel minder vermogen invoeden.
Je string van 14 panelen met >400V invoedingsspanning is dus prima. Je string van 9 voedt op hun MPP maar 280V in, dus het maximumvermogen dat de MPPT daarmee kan invoeden is (280/365)*2kW = ~1530W. Op basis daarvan verwacht je dat je dus zult aftoppen op ~3,5kW. In werkelijkheid zal er wel wat marge in zitten, dus topt hij iets hoger af - blijkbaar zit er zo'n 15% extra marge op, of kan de 14-paneel MPPT net iets meer dan 2kW invoeden.
Deze analyse is totale bullshit als de omvormer anders in elkaar zit, dus bergen zout enzo.
Als je een paneel bijlegt en dit fenomeen weggaat, weet je dat het hier inderdaad aan ligt.
Ik zou juist zeggen dat de string van 14 panelen niet prima is. Wat zou kunnen zijn is dat de string van 9 zijn vermogen (1500W) helemaal kwijt kan op de tracker en die van 14 niet, die komt niet verder als 2300W als er afgetopt wordt op 3800W. Dat is dan wel heel veel minder als dat die theoretisch kan leveren.
(en dat kan op een groter deel van de dag gebeuren, ook als de andere tracker niet piekt op de 1500W)
Heb je geen logging op tracker nivo? Dan weet je het zeker (ik speculeer ook maar)
Een paneel verplaatsen van dak 1 naar dak 2 zou dan helpen. Of 1 paneel opnemen in de tracker van het andere dak, met een optimiser. Er gewoon 1 bijleggen op de kleine tracker leidt alleen maar tot nog meer onderdimensionering van de omvormer.
(en dat kan op een groter deel van de dag gebeuren, ook als de andere tracker niet piekt op de 1500W)
Heb je geen logging op tracker nivo? Dan weet je het zeker (ik speculeer ook maar)
Een paneel verplaatsen van dak 1 naar dak 2 zou dan helpen. Of 1 paneel opnemen in de tracker van het andere dak, met een optimiser. Er gewoon 1 bijleggen op de kleine tracker leidt alleen maar tot nog meer onderdimensionering van de omvormer.
Bedankt voor je feedback.twain4me schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:21:
[...]
..
Moet jij niet gewoon naar 2 x 16a en 2 omvormers (of 3 fase) dan heb je ook geen 3x6mm2 nodig
eindgroepen zwaarder dan 16a is niet echt aan te raden in een woonhuis.
Voordeel is dat je dan ook je schaduw probleem verkleind en je wellicht gewoon met een string (optitrack) uit de voeten kan (2 strings in geval van 3 fase)
Een A merk omvormer werkt hoogstwaarschijnlijk prima achter een 30ma alamat, en ook dat is wat je eigenlijk zou moeten willen in een woonhuis.
edit: ik wil niet opnieuw een 16a 20a 25a 30ma 100ma 300ma discusie aangaan, het is gewoon mijn mening wat je ontwerp uitgangspunt zou moeten zijn. verzwaren kan altijd nog.
Met 18*290Wp en SE5000H omvormer kom ik boven de 3680W uit. Op basis van de openingspost van dit topic en het onderwerp selectiviteit, zou ik uitkomen op een 25A alamat in combinatie met een 35A hoofdzekering. Dat kan en mag toch gewoon in een huisinstallatie?
Voor mij is dit een goedkopere oplossing dan twee 16A omvormers en/of het aanpassen van mijn meterkast naar 3*25A wat ook extra kosten met zich meebrengt.
De keuze voor een SE5000H 1-fase omvormer op een 25A alamat en 35A hoofdzekering is dus bewust gemaakt.
Ik twijfel echter wel over de aardlekgevoeligheid 30ma, 100ma of 300ma. Hierover is zoveel informatie, slechte en goede ervaringen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik dacht in elk geval een 'veilige' keuze te maken voor een 25A 300ma alamat die er niet bij het minste of geringste 'uit springt', maar wel voldoet aan installatienormen bij vaste aansluiting van de omvormer rechtstreeks vanuit de groep. (dus zonder tussenkomst van andere aftakkingen zoals WCD's)
is de omvormer niet gewoon op een lager vermogen ingesteld door de installateur om netjes binnen de 16A van een standaard groep te blijven? (16x230=3680 watt).HyperBart schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:31:
Wat ik nu zie in de Sunny Portal, de lokale webpagina van de SMA omvormer en mijn data in Grafana is dat de omvormer nu lijkt af te vlakken rond de 3.8kW. Een buurman die een gelijkaardige configuratie heeft liggen maar iets lichter (17 panelen, 295Wp, 10 zuidoost, 7 zuidwest met een Sunny Boy 3000TL (specsheet)) ziet de omvormer tot tegen zijn grens van 3kW gaan en daar netjes aftoppen.
Ohja, wellicht dat hij net als mijn oude Sunny Boy (de 2.5k met trafo... weegt een ton) een firmware update nodig heeft om daadwerkelijk op >16A in te voeden.
Ik zie dat ik op de solarweb website ook allerlei "gegevens" kan bekijken, maar welke gegevens zijn nu interessant om te bekijken om bijvoorbeeld de werking van het systeem te beoordelen 

@Grolsch De spanning van beide MPP-trackers lijkt me een zinvolle en als er stringen parallel (zoals in jouw geval wellicht met SF-panelen) zijn aangesloten, is de stroom ook wel zinvol.
Als panelen dezelfde ligging hebben en geen hinder ondervinden van schaduw, moeten waarden van beide MPPTs redelijk overeenkomen.
Als panelen dezelfde ligging hebben en geen hinder ondervinden van schaduw, moeten waarden van beide MPPTs redelijk overeenkomen.
De stroom loopt gelijk, dus beide string liggen in dezelfde richting en hoek en leveren net zoveel wattage.Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:51:
@Cranberry
Ik zie dan onderstaande grafiek, maar welke conclusies kan ik daar uit trekken
[afbeelding]
Alleen de spanning is verschillend, ene string heeft vier panelen in serie en andere vijf of zes gok ik
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan volgende data nog presenteren, betekent dit wat voor jullie in dit verhaal?mux schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:47:
Lager aftoppen komt meestal door een niet-optimale MPPT spanning of stroom en bij slechte installatie tot een te hoge AC spanning. Het ligt heel erg aan hoe de inverter in elkaar zit. Ik GOK op basis van je data dat dit komt door de string van 9 panelen die roet in het eten gooit.

Daar heb ik dus ook mijn twijfels bij maar ik ben zelf niet genoeg technisch onderlegd om te zien welke waarde eigenlijk niet naar behoren is en wat daarvoor moet gebeuren.exroosje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:00:
Ik zou juist zeggen dat de string van 14 panelen niet prima is. Wat zou kunnen zijn is dat de string van 9 zijn vermogen (1500W) helemaal kwijt kan op de tracker en die van 14 niet, die komt niet verder als 2300W als er afgetopt wordt op 3800W. Dat is dan wel heel veel minder als dat die theoretisch kan leveren.
Het is namelijk zo dat als ik 2 à 3 panelen wil verhuizen dat ik dan een lager gelegen klein dakje (zelfde orientatie, zelfde helling, dus zou prima kunnen) moet aanslaan en dat er daar dan ook een frame geplaatst moet worden. Misschien toch even wachten met de factuur te betalen

Dat is een valide vraag, maar volgens Sunny Explorer is dat niet het geval, maar dat gaat de installateur zodadelijk even nakijken...DanTm schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:08:
[...]
is de omvormer niet gewoon op een lager vermogen ingesteld door de installateur om netjes binnen de 16A van een standaard groep te blijven? (16x230=3680 watt).
@Grolsch Stroom is goeddeels gelijk. De instraling is dus blijkbaar gelijk (stroom is gerelateerd aan instraling).
Zoals @reneeke1970 al opmerkt, is de spanning verschillend. Waarschijnlijk verschilt het aantal panelen in de strings.
Met @reneeke1970 ben ik het oneens dat het vermogen van beide MPPTs gelijk is (P=UxI)
Zoals @reneeke1970 al opmerkt, is de spanning verschillend. Waarschijnlijk verschilt het aantal panelen in de strings.
Met @reneeke1970 ben ik het oneens dat het vermogen van beide MPPTs gelijk is (P=UxI)
hij lijkt wel redelijk exact op 16A af te kappen...HyperBart schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:58:
Dat is een valide vraag, maar volgens Sunny Explorer is dat niet het geval, maar dat gaat de installateur zodadelijk even nakijken...
TouchéDanTm schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:02:
[...]
hij lijkt wel redelijk exact op 16A af te kappen...
Vermogen van alle panelen.....Cranberry schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:02:
@Grolsch Stroom is goeddeels gelijk. De instraling is dus blijkbaar gelijk (stroom is gerelateerd aan instraling).
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij heb ik 2 MPP's en op elke MPP zitten meerdere strings.reneeke1970 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:56:
[...]
De stroom loopt gelijk, dus beide string liggen in dezelfde richting en hoek en leveren net zoveel wattage.
Alleen de spanning is verschillend, ene string heeft vier panelen in serie en andere vijf of zes gok ik
Ik heb in totaal 40 panelen.
Op MPP1 zitten volgens mij 24 panelen (die op mijn carport (20x) en 2x2 op de dakkapellen) Al deze panelen zitten ook aan de oostkant van mijn woning (met een hele kleine hoek richting het zuiden).
Op MPP2 zitten 16 panelen (die van mijn veranda) Al deze panelen zitten aan de zuid/west kant van mijn woning (met een hele klein hoek richting het zuiden)
Als ik het getal 565V van MPP1 pak en deel door 24*16 doe kom ik op 376 uit want "ongeveer" overeenkomst met wat de grafiek zegt ( 380 )
Maar dit zegt dan toch niets over de "strings"
Volgens mij heb ik per MPP meerdere strings.
Maar voorzichtige conclusie, alles werkt nog
@HyperBart Ja, die DC stromen/spanningen kloppen niet met mijn verhaal. Dit lijkt echt een beperking van 16A AC te zijn.
Mpp1 is 4×6 panelenGrolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:04:
[...]
Volgens mij heb ik 2 MPP's en op elke MPP zitten meerdere strings.
Ik heb in totaal 40 panelen.
Op MPP1 zitten volgens mij 24 panelen (die op mijn carport (20x) en 2x2 op de dakkapellen) Al deze panelen zitten ook aan de oostkant van mijn woning (met een hele kleine hoek richting het zuiden).
Op MPP2 zitten 16 panelen (die van mijn veranda) Al deze panelen zitten aan de zuid/west kant van mijn woning (met een hele klein hoek richting het zuiden)
Als ik het getal 565V van MPP1 pak en deel door 24*16 doe kom ik op 376 uit want "ongeveer" overeenkomst met wat de grafiek zegt ( 380 )
Mpp2 is 4×4 panelen ,welke ik als 2×8 had gedaan maar goed.....
Is het vermogen ook in verhouding 24/16 ,dan weet je of ze allemaal werken?
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 21-03-2018 13:13 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Er valt wel wat uit af te leiden. Als je het aantal panelen in een string weet, kun je berekenen wat grofweg de spanning op de betreffende MPPT moet zijn. Wijkt dat behoorlijk af, dan zou er sprake kunnen zijn van een defekt paneel.Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:04:
[...]
Verschilt de stroom tussen strings die een vergelijkbare ligging hebben en geen last van schaduw hebben, dan is dat ook reden om verder onderzoek te doen.
Als je, zoals jij doet de verhouding tussen de strings vergelijkt, kun je op basis daarvan ook voorzichtige conclusies trekken.
Als strings parallel zijn aangesloten, is het volgens mij wel iets lastiger om harde uitspraken te doen. Als er een probleem met één paneel in één van de strings zou zijn, dan zie je dat niet 1-2-3 volgens mij. Maar dan begeef ik me op glad ijs
SMA omvormers mag je tot 200% onderwaarderen volgens de website zonder gevolgen voor de werking of garantie.
Proton_ schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:35:
Tja, dat hangt denk ik af van de omvormer. Een SMA zal wel goed beveiligd zijn, in een voorgangertopic zijn al wat hevig ondergedimensioneerde Omniks(?) gesneuveld.
Zolang het goed gaat, gaat het goed.
Wellicht kan je navragen bij de fabrikant waarom er een max Isc gespecificeerd is (die vaak hoger is dan max Idc van de MPPT)
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Ik hoorde onlangs zelfs het woord "Sunclicks connector" langskomen! :-)
Andre1973 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:42:
[...]
LOL
Ja en je gaat er opeens ook heel raar van praten, op een bepaald moment komt gemiddeld bij elke 100 woorden wel 3 keer het woord paneel / panelen langs en 1 keer omvormer, bij sommige speciale gevallen word ook het woord optimizer en MC4 stekker gehoord....
Ook mensen om je heen, vooral partners, kijken je dan verzuchtend aan, als je een mede-patiënt hebt gevonden.
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Die 4 x 4 panelen is gedaan vanwege de schaduw die ontstaat op dat dakvlak.reneeke1970 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:10:
[...]
Mpp1 is 4×6 panelen
Mpp2 is 4×4 panelen ,welke ik als 2×8 had gedaan maar goed.....
Als we 2 x 8 hadden gedaan vallen direct 8 panelen uit als de schaduw invalt (elke dag vanaf 15:00)
Dus wat dat betreft een bewuste keuze
Wat zou volgens jou het voordeel zijn van 2 x 8 i.p.v. 4 x 4
Vermogen was 12:10Is het vermogen ook in verhouding 24/16 ,dan weet je of ze allemaal werken?
MPP1 = 3078 (60%)
MPP2 = 2029 (40%)
Dus klopt akelig nauwkeurig naar mijn mening.
@Cranberry en @reneeke1970 Tnx voor jullie feedback
[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2018 13:47 ]
Het voordeel is naar schatting twee procent meer rendement voor die string vanwege ideale spanning. Maar dan moet je de rendement grafiek er bij zoeken. Misschien is fronius wel zo goed dat het maar 0.5 procent is.Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:36:
[...]
Die 4 x 4 panelen is gedaan vanwege de schaduw die ontstaat op dat dakvlak.
Als we 2 x 8 hadden gedaan vallen direct 8 panelen uit als de schaduw invalt (elke dag vanaf 15:00)
Dus wat dat betreft een bewuste keuze
Wat zou volgens jou het voordeel zijn van 2 x 8 i.p.v. 4 x 4
[...]
Vermogen was 12:10
MPP1 = 3078 (60%)
MPP2 = 2029 (40%)
Dus klopt akelig nauwkeurig naar mijn mening.
@Cranberry en @reneeke1970 Tnx voor jullie feedback
Zie je dat schaduw beeld nu ook terug in die string? Want de schaduw blijft tenslotte altijd aanwezig?
Heb grafiek al gezien, ongeveer 1.3 procent, geen 98 maar 96.7
Dus 7000 per jaar, waarvan 2800 voor mpp2×1.3 procent is 37 kWh
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 21-03-2018 14:08 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Maar ik voorkom dus de schaduw werking die elke dag terug komt, zie hieronder mijn Excel tekenkunsten 

Die schaduw komt elke dag weer terug

Dit zijn er 12?Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:14:
Maar ik voorkom dus de schaduw werking die elke dag terug komt, zie hieronder mijn Excel tekenkunsten
[afbeelding]
Twee string van 8 met ieders twee in schaduw blijft het gelijkwaardig.
Maar voor 37 kWh moet je geen moeite doen, is niet de moeite .
1 PVoutput . Dongen NB
Sorry, het moet zijn 4 x 4, dan moet ik toch op zoek naar zijn schets, want daar zat wel die trap in.
[edit]
Ik heb de fout gevonden, het zit nog anders volgens mij, ik ga een nieuw schetsje maken
[edit]
Ik heb de fout gevonden, het zit nog anders volgens mij, ik ga een nieuw schetsje maken
[ Voor 86% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2018 14:34 ]
@reneeke1970 Volgens mij zit het zo:
het eerste getal staat voor de MPP en het 2e getal voor de string:

Dan was je bij eerste plaatje alleen dakkapel vergeten. Lekker zo laten zitten want dakkapel krijgt andere temperatuur vanwege hoogte verschil, dus is eigenlijk wel goed gedaan.Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:47:
@reneeke1970 Volgens mij zit het zo:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
We hebben er toen ook wel goed over nagedacht volgens mij, wat me wel opvalt is dat ze op m'n veranda portrait liggen en op m'n dakkapellen landscape.reneeke1970 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:51:
[...]
Dan was je bij eerste plaatje alleen dakkapel vergeten. Lekker zo laten zitten want dakkapel krijgt andere temperatuur vanwege hoogte verschil, dus is eigenlijk wel goed gedaan.
Wel een eigen string dus, maar wel op dezelfde MPP, maakt dat nog wat uit
Nee is alleen belangrijk met schaduw, die moet met sf over de korte kant over paneel schuiven, @AUijtdehaag heeft daar mooi plaatje van.Grolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:58:
[...]
We hebben er toen ook wel goed over nagedacht volgens mij, wat me wel opvalt is dat ze op m'n veranda portrait liggen en op m'n dakkapellen landscape.
Wel een eigen string dus, maar wel op dezelfde MPP, maakt dat nog wat uit
1 PVoutput . Dongen NB
mux schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:04:
@HyperBart Ja, die DC stromen/spanningen kloppen niet met mijn verhaal. Dit lijkt echt een beperking van 16A AC te zijn.
DanTm schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:02:
[...]
hij lijkt wel redelijk exact op 16A af te kappen...
De installateur heeft zonet via een Teamviewer sessie even de situatie thuis bekeken. Door weer en wind is mijn installatie op meerdere dagen doorlooptijd op het dak en in huis gezet.HyperBart schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:58:
Dat is een valide vraag, maar volgens Sunny Explorer is dat niet het geval, maar dat gaat de installateur zodadelijk even nakijken...
De net-norm (maw, datgene wat door SMA wordt beschermd door een Grid Guard code) stond bij mij nog op default (en dat was me ook al opgevallen). Deze net-norm kan tot 10 uur na de eerste power-on van de SMA inverter ingesteld worden, hierna gaat de SMA "op slot" en kan men dit soort parameters alleen aanpassen na het invoeren van een Grid Guard code die je alleen als erkende installateur met voldoende opgeleid personeel kan verkrijgen van SMA. Die code vind je trouwens ook echt heel moeilijk niet op het internet, bizar goed beschermd maar ook niet meer als normaal aangezien dit persoonlijke, unieke aan de installateur geassocieerde codes zijn.
EDIT: blijkbaar heerst er bij een aantal mensen nu het idee dat ik over deze code beschik, dit is niet het geval en moest dit al zo zijn dan ga ik die ook niet delen, de installateurs doen (terecht) er alles aan om die te beschermen want hier kan je net verstorende parameters mee aanpassen.
Na het instellen van de norm voor Belgie (C10/11:2012) (voor Nederland is die norm NEN EN-50438:2013) begon de omvormer spontaan een 180W extra op te wekken! Prima!

Had de installateur dit moeten zien? Bwoah, ik vergeef het hen, want toen men de volledige installatie wou doen waaide het zo hard dat men toen alleen de omvormer heeft geplaatst (spanningsloos). Op een andere dag hebben ze de panelen op het dak geplaatst waarbij ik maar eventjes thuis was en men kon de installatie dus niet volledig in dienst stellen want de zekeringsautomaat stond nog uit. Ik vermoed dat normaal de technici die de installatie leggen deze parameter setten binnen de 10u.
https://www.sma-benelux.c...latie/sunny-boy-1525.html
IN DIENST STELLEN
Bekijk onze video hierover: Sunny Boy 1.5/2.5: Installatie en inbedrijfstelling
De omvormer wordt geleverd met standaard instellingen, dus moet steeds ingesteld worden voor het land waar het wordt geïnstalleerd. Hierbij wordt landnorm C10/11:2012 ingesteld voor België of NEN EN-50438:2013 voor Nederland. Het in dienst nemen doet u onmiddellijk, omdat bepaalde parameters na 8 uur geblokkeerd worden door de Grid Guard bescherming. Installateurs met een SMA Grid Guard Code kunnen deze parameters te allen tijde aanpassen.
[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 21-03-2018 22:48 ]
@reneeke1970 Dus ik kan concluderen dat alles goed bedacht is en dat alles nog werkt naar behoren, dat is weer een geruststelling.
Bij de volgende zaterdag met mooi weer en tijd beschikbaar ga ik ze eens schoonmaken. Ik zie nu toch onderaan de paneeltjes een soort groene aanslag ontstaan.
* Grolsch gaat op zoek naar tijd
Bij de volgende zaterdag met mooi weer en tijd beschikbaar ga ik ze eens schoonmaken. Ik zie nu toch onderaan de paneeltjes een soort groene aanslag ontstaan.
Vraag je toch aan je baas een dagje vrijGrolsch schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:18:
@reneeke1970 Dus ik kan concluderen dat alles goed bedacht is en dat alles nog werkt naar behoren, dat is weer een geruststelling.
1 PVoutput . Dongen NB
Je krijgt twee dagen in de week vrij van je baas!reneeke1970 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:32:
[...]
Vraag je toch aan je baas een dagje vrij
Ik heb eens bekeken hoe ze eruit zagen toen ze in november toch van het dak waren. En ik moet zeggen, dat viel niet tegen. Zag zelfs niets van aanslag (alleen vogelpoep, er vloog een enorme zwerm meeuwen over toen ze bezig waren
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik heb een l*l van een baas, daar krijg ik geen vrij vanreneeke1970 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:32:
[...]
Vraag je toch aan je baas een dagje vrij
Dan heb jij een gulle baas, ik mag al blij zijn dat ik 1 dag per week vrij benWailing_Banshee schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:38:
[...]
Je krijgt twee dagen in de week vrij van je baas!
Dat snap ik, ik begrijp alleen niet waarom.LeGato23 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:01:
[...]
De keuze voor een SE5000H 1-fase omvormer op een 25A alamat en 35A hoofdzekering is dus bewust gemaakt.
Waarom niet gewoon 2, je hebt immers 2 verschillende hoeken en/of schaduw.is. (of ik begrijp je situatie niet) En misschien hoef je dan geen optimizers te gebruiken. (tis maar een idee)
Of een 25a 300ma alamat in een huis hoort daar zijn de meningen nogal verschillend over.
op grond van de 300ma mijn inziens niet. 30ma is volgens de laatste regels de max (elders in dit topic is daar meer over te lezen.)
De 25a en dan selectief zou 40a hoofdzekering zijn volgens de x1.6 richtlijn/vuistregel
op 35a zou 20 de max zijn, maar ook hier verschillen de meningen nogal over.
Het uitgangspunt is geen eindgroepen hoger dan 16a in huisinstalaties (daar is iedereen het dan weer over eens)
jouw situatie vraagt volgens mij om 2x16a of 3x16a (maar ik kan het mis hebben, omdat ik je situatie misschien verkeerd voor me zie )ik zie als oplossing 2 string omvormers (je had het over 2 verschillende hoeken) of misschien een 3fase sma met 2 strings en optitrac
1+1 is dan bij mij geen 25a groep
Ik ben bij mijn schoonvader bezig met panelen. De situatie is als volgt:
- plat dak waar hij 16 panelen op oost-west kwijt kan (geen schaduw)
- dak op zuid waarop hij in de toekomstig nog eens 12 panelen kwijt kan (soms schaduw)
In eerste instantie wil hij het platte dak vullen met de 16 panelen (Qcells Q-peak duo 320wp black frame) en in een later stadium (~2/3 jaar) het dak op zuid. Nu wil hij graag met de omvormer rekening houden mbt het vullen voor het toekomstige dak op zuid en hiervoor moet hij een omvormer hebben die 3 strings kan ondersteunen (1 voor oost, 1 voor west en 1 voor zuid). De leverancier geeft aan dat omvormers die 3 strings aan kunnen over het algemeen minder stabiel zijn en een lagere garantieperiode hebben. Hij raad daarom een Solaredge aan met optimizers.
Persoonlijk denk ik dat je goedkoper uit bent door nu een omvormer te kopen voor de 16 panelen op oost/west en over een paar jaar te kijken wat er dan op de markt is en dan wellicht een tweede omvormer of een nieuwe te plaatsen.
Ik ben benieuwd wat jullie nog advies hebben?
- dak op zuid waarop hij in de toekomstig nog eens 12 panelen kwijt kan (soms schaduw)
In eerste instantie wil hij het platte dak vullen met de 16 panelen (Qcells Q-peak duo 320wp black frame) en in een later stadium (~2/3 jaar) het dak op zuid. Nu wil hij graag met de omvormer rekening houden mbt het vullen voor het toekomstige dak op zuid en hiervoor moet hij een omvormer hebben die 3 strings kan ondersteunen (1 voor oost, 1 voor west en 1 voor zuid). De leverancier geeft aan dat omvormers die 3 strings aan kunnen over het algemeen minder stabiel zijn en een lagere garantieperiode hebben. Hij raad daarom een Solaredge aan met optimizers.
Persoonlijk denk ik dat je goedkoper uit bent door nu een omvormer te kopen voor de 16 panelen op oost/west en over een paar jaar te kijken wat er dan op de markt is en dan wellicht een tweede omvormer of een nieuwe te plaatsen.
24x sf175s + gw5000-dt op oost
@VivaAtloni
Dat gaat prima op een omvormer met 2x mppt van 5 kW
De oost west kan eerst gewoon over de beide ingangen verdeeld worden
en bij uitbreiding kan de oost west op 1 mppt parallel worden aangesloten
mits de max stoom die een enkele ingang aan kan, minimaal 15 A is
de zuid wordt dan op de dan vrije tracker aangesloten.
Dat gaat prima op een omvormer met 2x mppt van 5 kW
De oost west kan eerst gewoon over de beide ingangen verdeeld worden
en bij uitbreiding kan de oost west op 1 mppt parallel worden aangesloten
mits de max stoom die een enkele ingang aan kan, minimaal 15 A is
de zuid wordt dan op de dan vrije tracker aangesloten.
Die drie string geeft wel 7500 watt. Een kostal pico 10.1 heeft drie aansluitingen. Maar met twee kan het ook want oost west kan bij elkaar parallel. Die verkoper wil gewoon alleen solar edge leverenVivaAtloni schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:13:
Ik ben bij mijn schoonvader bezig met panelen. De situatie is als volgt:
1 PVoutput . Dongen NB
@VivaAtlonireneeke1970 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:05:
[...]
Die drie string geeft wel 7500 watt. Een kostal pico 10.1 heeft drie aansluitingen. Maar met twee kan het ook want oost west kan bij elkaar parallel. Die verkoper wil gewoon alleen solar edge leveren
Voor een 3-fase stringomvormer moeten die 8 op oost en 8 op west al panelen van 54 Vmpp zijn... (dus pana/benq 335)
Maar parallel van oost/west kan prima op mppt 1. En dan de zuid panelen op mppt 2
Deze is al te klein denk ik
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2018 19:26 ]
Top.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:22:
[...]
@VivaAtloni
Voor een 3-fase stringomvormer moeten die 8 op oost en 8 op west al panelen van 54 Vmpp zijn... (dus pana/benq 335)
Maar parallel van oost/west kan prima op mppt 1. En dan de zuid panelen op mppt 2
Deze is al te klein denk ik
Wat bedoel je met de 3fase stringomvormer, want ik ben inderdaad aangewezen op een 3 fase omvormer met een overbemeten vermogen, zodat er in een later stadium meer panelen toegevoegd kunnen worden. Kan ik met een 3 fase omvormer niet 8 panelen die ik in mijn post heb neergezet op 1 tracker aansluiten, omdat dit geen 54Vmpp is?
Is bv een Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT een goede omvormer voor deze situatie? Of is een Fronius of SMA een betere keuze?
Tevens snap ik nog niet waarom een oost-west opstelling wel op 1 tracker kan. Ik lees namelijk op van die adviessites dat je dit juist op 2 trackers moet aansluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door VivaAtloni op 21-03-2018 22:19 ]
"Masters in solar" whahaha, niet echt de meest handige manier van reclame maken...Jan-man schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:03:
[afbeelding]
Onder het mom van Solare Edge tovert extra zonnestralen op de panelen verkocht zeker
@VivaAtloni even het pdf document in deze post lezenVivaAtloni schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:06:
[...]
Tevens snap ik nog niet waarom een oost-west opstelling wel op 1 tracker kan. Ik lees namelijk op van die adviessites dat je dit juist op 2 trackers moet aansluiten.
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
[ Voor 40% gewijzigd door Rouske op 21-03-2018 22:21 ]
@VivaAtloni even het pdf document in deze post lezen
[/quote]
super thx!!
[/quote]
super thx!!
Meld me hier even omdat ik het gevoel heb dat ik een stukje mis, wonen sinds 23 december in deze woning dus het is wat nieuw voor mij.
Wij hebben 12 panelen op het dak van Solar edge, via de app kan ik de opbrengst zien.
Nu zie ik over de maand februari 195,43 KWh en over de maand januari 54,8. KWh.
Nu krijg ik mijn verbruiksoverzicht van Engie en zie het volgende (januari en februari):
Mijn verbruik :
566 KWh
Mijn teruglevering:
133 KWh
Dit zou toch 250,23 KWh moeten zijn?
Wij hebben 12 panelen op het dak van Solar edge, via de app kan ik de opbrengst zien.
Nu krijg ik mijn verbruiksoverzicht van Engie en zie het volgende (januari en februari):
Mijn verbruik :
566 KWh
Mijn teruglevering:
133 KWh
Je hebt 250kWh opgebracht, maar daar heb je zelf ook al een deel van gebruikt.wildcardxl schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:22:
Meld me hier even omdat ik het gevoel heb dat ik een stukje mis, wonen sinds 23 december in deze woning dus het is wat nieuw voor mij.
Mijn verbruik :
566 KWh
Mijn teruglevering:
133 KWh
Dus de rekensom is "verbruik = gebruikt van net + (opbrengst van panelen - levering naar net)"
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
ik tel 3 groepen per aardlek, dus er kan tussen de aardleks nog bijgeplaatst worden 2 groepen.pascoa341 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:44:
Voor mijn nieuw aan te leggen panelen, wil ik een nieuwe groep aanmaken. Echter, wij hebben nog een ouder type stoppenkast.
[afbeelding]
Kun je hier nog steeds nieuwe stoppen bij laten zetten, of moeten we de hele kast laten vervangen?
Als je goed zoekt kun je deze zekeringhouders nog vinden dan blijft de kast netjes uniform.
ik zou deze kast niet direct vervangen.
euhmmmm
Verwijderd
er mogen maximaal 4 groepen over 1 aardlek heen tevens mis ik hier een hoofdschakelaar
zit die eronder?
ik zou persoonlijk gaan voor een nieuwe groepenkast dan heb je moderne groepen , goede aardlek automaat en voldoende mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding zoals je pv set , eventueel warmtepomp of electrische kookplaat
ik heb zelf toendertijds deze geplaatst
https://www.vekto.nl/nl/1-fase-9-groepen.html

hier heb ik 1 groep extra aan toegevoegt een klasse C groep speciaal voor de PV set opdat deze er bij pieken niet uitvliegt
bij de oude smeltgroepen zou dit zomaar wel kunnen
zit die eronder?
ik zou persoonlijk gaan voor een nieuwe groepenkast dan heb je moderne groepen , goede aardlek automaat en voldoende mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding zoals je pv set , eventueel warmtepomp of electrische kookplaat
ik heb zelf toendertijds deze geplaatst
https://www.vekto.nl/nl/1-fase-9-groepen.html

hier heb ik 1 groep extra aan toegevoegt een klasse C groep speciaal voor de PV set opdat deze er bij pieken niet uitvliegt
bij de oude smeltgroepen zou dit zomaar wel kunnen
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 09:57 ]
Ik zou de kast vervangen. Voor uniformiteit en veiliger(heb ik me laten vertellen)pascoa341 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:44:
Voor mijn nieuw aan te leggen panelen, wil ik een nieuwe groep aanmaken. Echter, wij hebben nog een ouder type stoppenkast.
[afbeelding]
Kun je hier nog steeds nieuwe stoppen bij laten zetten, of moeten we de hele kast laten vervangen?
Ander voordeel is dat je hier ook de btw van kan terugvorderen.
Tussen de twee aardlekschakelaar, zit achter de kap, als het goed is een din rails, daar kun je zo een aparte zekering plus aardlekschakelaar voor zonnepanelen in klikken. Kastje lekker laten zitten.pascoa341 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:44:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
@Verwijderd Hoofdschakelaar is alleen nodig bij >2 aardlekschakelaars toch?
'Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:25:
[...]
Je hebt 250kWh opgebracht, maar daar heb je zelf ook al een deel van gebruikt.
Dus de rekensom is "verbruik = gebruikt van net + (opbrengst van panelen - levering naar net)"
Oke maar dat zie ik dan niet terug in dat overzicht. Maakt het wat onoverzichtelijk zo.
Klopt, wat je direct verbruikt weet alleen jezelf. Want dat gaat niet door de meter heen en blijft "binnenshuis".wildcardxl schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:02:
[...]
'
Oke maar dat zie ik dan niet terug in dat overzicht. Maakt het wat onoverzichtelijk zo.
Verplicht vanaf 2005, dus bij ingrijpende veranderingen aan de kast moet hij geplaatst worden.MikeyMan schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:55:
@Verwijderd Hoofdschakelaar is alleen nodig bij >2 aardlekschakelaars toch?
Wat ingrijpende veranderingen exact inhouden heeft nog nooit iemand me kunnen uitleggen.
Op de website van stedin heeft nog best lang gestaan dat 25a aansluiting geen hoofdschakelaar nodig had... toen de monteur echter langs kwam hebben we heel snel ergens een hoofdschakelaar vandaan moeten halen
Ik wil op het dak van mijn tuinhuis 4 rijen van 2 panelen gaan plaatsen. Deze liggen dan mooi richting het zuiden (korte kant, rechter kant van de foto) en wil deze plaatsen (in portrait) onder een hoek van 15 a 16 graden.

Het liefst wil ik het dak zo min mogelijk belasten. Volgens het bedrijf die hem oorspronkelijk geplaatst heeft is het dak sterk genoeg voor zonnepanelen maar het voelt voor mij vreemd om er zoveel kilo's op te gaan leggen.
Aangezien ik waarschijnlijk toch een custom frame voor de zonnepanelen moet gaan maken zou ik het liefst de constructie zoveel mogelijk verankeren aan het dak. Het dak bestaat uit bitumen op een houten dak.
Hebben jullie slimme ideeën hoe ik dit het beste kan doen?
Hoe houd ik het goed waterdicht? Zoals te zien is op de foto blijft er regelmatig een laag van 1 a 2 cm water op het dak staan..

Het liefst wil ik het dak zo min mogelijk belasten. Volgens het bedrijf die hem oorspronkelijk geplaatst heeft is het dak sterk genoeg voor zonnepanelen maar het voelt voor mij vreemd om er zoveel kilo's op te gaan leggen.
Aangezien ik waarschijnlijk toch een custom frame voor de zonnepanelen moet gaan maken zou ik het liefst de constructie zoveel mogelijk verankeren aan het dak. Het dak bestaat uit bitumen op een houten dak.
Hoe houd ik het goed waterdicht? Zoals te zien is op de foto blijft er regelmatig een laag van 1 a 2 cm water op het dak staan..
Heb je ook foto van onderkant dak?HobbeS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:25:
Ik wil op het dak van mijn tuinhuis 4 rijen van 2 panelen gaan plaatsen. Deze liggen dan mooi richting het zuiden (korte kant, rechter kant van de foto) en wil deze plaatsen (in portrait) onder een hoek van 15 a 16 graden.
[afbeelding]
Een oost west heeft veel minder ballast nodig dan zuid. En het oogt veel mooier, straks zit je tegen zijkanten van panelen aan te kijken.
Wat zijn de binnen afmetingen dak?
1 PVoutput . Dongen NB
je kan een brug constructie maken van wand naar wandHobbeS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:25:
[afbeelding]
je kan houten balken laten inplakken dan zou je nie persee te hoeven schroeven door de bestaande dakbedekking (al is dat altijd wel aan te raden)
je kan dit soort paddestoelen plaatsen (waar het hek opstaat) zelfde principe als de balk inplakken
https://s3-eu-west-1.amaz...b72-8b42-3c67907d4f96.jpg
Staand water op een dak is altijd een slecht idee,maar waneer je er ook nog panelen boven plaats zou ik dat eerst oplossen door bv de afvoer te verplaasen of het dak opnieuw op afschot brengen.
staand water veroorzaakt soms lekkages vooral in cominatie met vorst, maar onhandiger is dat waneer je dak lek gaat die bak water dus mooi naar binnen komt, en bij een normaal werkend afschot krijg je 2 druppels water binnen.
Ik zal vanmiddag/vanavond een foto maken van de onderkant. In principe is het een balkenlaag en daarop een laag met vuren (of douglas?) messing en groef planken. Het is denk ik een kwestie van smaak, mij lijkt het mooier om tegen de zijkanten aan te kijken dan tegen een lang (glimmend) vlak..reneeke1970 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:35:
[...]
Heb je ook foto van onderkant dak?
Een oost west heeft veel minder ballast nodig dan zuid. En het oogt veel mooier, straks zit je tegen zijkanten van panelen aan te kijken.
De afmetingen zijn 3,40m x 7,40m
Aan zo'n soort oplossing zat ik te denken, dat lijkt me mooi en degelijk. Alleen, stel je hebt zo'n paddenstoel of een balk ingepakt en aangebrand op het dak, gaat er dan geen water in die balk of paddenstoel trekken via de opening waar je een bout in de paddenstoel of balk hebt gedraaid? En hoe verkom je rotting aan de balk of paddenstoel die (waarschijnlijk met vocht en lucht) ingepakt zit in bitumen?twain4me schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:37:
[...]
je kan een brug constructie maken van wand naar wand
je kan houten balken laten inplakken dan zou je nie persee te hoeven schroeven door de bestaande dakbedekking (al is dat altijd wel aan te raden)
je kan dit soort paddestoelen plaatsen (waar het hek opstaat) zelfde principe als de balk inplakken
https://s3-eu-west-1.amaz...b72-8b42-3c67907d4f96.jpg
Staand water op een dak is altijd een slecht idee,maar waneer je er ook nog panelen boven plaats zou ik dat eerst oplossen door bv de afvoer te verplaasen of het dak opnieuw op afschot brengen.
staand water veroorzaakt soms lekkages vooral in cominatie met vorst, maar onhandiger is dat waneer je dak lek gaat die bak water dus mooi naar binnen komt, en bij een normaal werkend afschot krijg je 2 druppels water binnen.
Bij het plaatsen hebben ze juist bewust gekozen voor een vlak dak en de afvoer heeft een klein randje. Het dak zou dan minder uitdrogen waardoor het langer mee zou gaan?
Lang glimmend vlak zie je niet, in het midden komen ze dertig cm omhoog, vanaf de grond onzichtbaar. Je kunt 2×7 panelen kwijt, zijkanten maak je de driehoek punt mooi dicht ook met Douglas.HobbeS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:49:
[...]
Ik zal vanmiddag/vanavond een foto maken van de onderkant. In principe is het een balkenlaag en daarop een laag met vuren (of douglas?) messing en groef planken. Het is denk ik een kwestie van smaak, mij lijkt het mooier om tegen de zijkanten aan te kijken dan tegen een lang (glimmend) vlak..
[...]
Aan zo'n soort oplossing zat ik te denken, dat lijkt me mooi en degelijk. Alleen, stel je hebt zo'n paddenstoel of een balk ingepakt en aangebrand op het dak, gaat er dan geen water in die balk of paddenstoel trekken via de opening waar je een bout in de paddenstoel of balk hebt gedraaid? En hoe verkom je rotting aan de balk of paddenstoel die (waarschijnlijk met vocht en lucht) ingepakt zit in bitumen?
Bij het plaatsen hebben ze juist bewust gekozen voor een vlak dak en de afvoer heeft een klein randje. Het dak zou dan minder uitdrogen waardoor het langer mee zou gaan?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
@HobbeS neem even contact op met aluminiumstore.nl zij hebben van die voetsteunen voor je pv sets die je rechstreeks op het dak kan schroeven.
de schroefgaten even met bitumkit bewerken alsook onderkant steun en je dak blijft gegarandeert dicht
heb ze er hier ook op liggen werkt ideaal
de schroefgaten even met bitumkit bewerken alsook onderkant steun en je dak blijft gegarandeert dicht
@HobbeS
hoe platter de minder gewicht je als ballast nodig hebt.
en hoe platter de minder het uit maakt welke kant ze op kijken.
nadeel van platter is dat ze dan wel niet zo makkelijk schoon spoelen.
(maar je kunt er erg makkelijk bij om ze 1 of 2x per jaar een sopje te geven.
)
dan heb je ook nog dit speciale paneel:
https://natec.nl/panasonic/
die hebben een hoekje om af te wateren, en dat scheelt wel weer poetsen.
(zijn wel dure panelen, maar leveren gelukkig wel weer veel op.
ook kun je verschillende maten mixen in 1 string met dit type.)
die panasonic zouden wel leuk zijn als je een oost-west maakt.
dan kun je werken met 2 stringen die je parallel op een +/- 1,8 tot 2,2kW met maar 1x mpp omvormer zet.
(panasonic levert meer Vmpp dus korte string is al snel voldoende.
en oost-west kun je een iets kleinere omvormer gebruiken, maar ben bang in jouw geval van niet. )
niet de goedkoopste oplossing, je kiest dan voor een vette sportwagen en niet een boodschappen wagentje.
maar 8x 290-320Wp panelen de zelfde kant op laten kijken, kan ook. en is wel wat goedkoper.
middenklasser wagentje dus.
plat op dak leggen kan erg goedkoop gedaan worden.
stangen + klemmen van een schuin dak gebruiken exclusief de dakhaken.
simpel een paar alu strips er onder voor een paar stoeptegels ballast en je bent er al wel.
(niet te moeilijk denken, is simpeler als het lijkt.)
(maar je kunt er erg makkelijk bij om ze 1 of 2x per jaar een sopje te geven.
dan kun je werken met 2 stringen die je parallel op een +/- 1,8 tot 2,2kW met maar 1x mpp omvormer zet.
en oost-west kun je een iets kleinere omvormer gebruiken, maar ben bang in jouw geval van niet. )
niet de goedkoopste oplossing, je kiest dan voor een vette sportwagen en niet een boodschappen wagentje.
maar 8x 290-320Wp panelen de zelfde kant op laten kijken, kan ook. en is wel wat goedkoper.
simpel een paar alu strips er onder voor een paar stoeptegels ballast en je bent er al wel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dank je voor het meedenken! Wellicht toch een interessant idee. Ik ga is kijken hoeveel de west orientatie in de schaduw (of juist in de zon) is. Ik heb de foto namelijk vanuit mijn huis gemaakt welke zo'n 3,5x zo hoog is.. 14 panelen is natuurlijk wel interessantreneeke1970 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:01:
[...]
Lang glimmend vlak zie je niet, in het midden komen ze dertig cm omhoog, vanaf de grond onzichtbaar. Je kunt 2×7 panelen kwijt, zijkanten maak je de driehoek punt mooi dicht ook met Douglas.
Ga ik is naar kijken / informerenVerwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:04:
@HobbeS neem even contact op met aluminiumstore.nl zij hebben van die voetsteunen voor je pv sets die je rechstreeks op het dak kan schroeven.
Ik zat nu te denken aan de LG 320wp panelen, die lijken nu wel interessant qua prestaties, prijs & kwaliteit / looks. Omvormer nog niet echt bepaald. Door zelf installeren hoop ik op een terugverdientijd van ongveer 6 jaar te komen.. Lukt dat ook met jou Panasonic voorstel? De aanschaf mag best hoger worden als de besparingen later ook meer zijn..migjes schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:07:
@HobbeS
(maar je kunt er erg makkelijk bij om ze 1 of 2x per jaar een sopje te geven.)
dan kun je werken met 2 stringen die je parallel op een +/- 1,8 tot 2,2kW met maar 1x mpp omvormer zet.![]()
Het bouwen van een degelijke constructie lijkt me leuk om te doen. Dit idee sluit aan bij waaraan ik zit te denken. Alleen is het dan erg handig om te weten wat er op de markt te verkrijgen is.
@HobbeS
zelf bouw onder de 6 jaar, dat lukt wel.
(maar er zijn zoveel dingen die daar bij komen kijken, en resultaten van uit hte verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
)
ik vind de LG's eigenlijk nog best dure panelen.
(maar ja ze kunnen het vragen, er is gewoon weinig concurrente die hun verbeterd.)
panelen van +/-300Wp (perc/percium) zijn wel wat goedkoper.
panasonic dat is gewoon erg speciaal spul, dit door speciale cellen die half mono half dunne film zijn.
hierdoor leveren ze meer kWh per Wp op. (maar dat maakt de prijs niet goed.
)
uit eindelijk moet je niet te veel kijken naar alleen de centen, maar ook naar wat je leuk vind.
en met dit soort kleine setjes ontloopt het allemaal niet zo heel veel.
dus kies wat je leuk vind.
zelf bouw onder de 6 jaar, dat lukt wel.
(maar er zijn zoveel dingen die daar bij komen kijken, en resultaten van uit hte verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
ik vind de LG's eigenlijk nog best dure panelen.
(maar ja ze kunnen het vragen, er is gewoon weinig concurrente die hun verbeterd.)
panelen van +/-300Wp (perc/percium) zijn wel wat goedkoper.
panasonic dat is gewoon erg speciaal spul, dit door speciale cellen die half mono half dunne film zijn.
hierdoor leveren ze meer kWh per Wp op. (maar dat maakt de prijs niet goed.
uit eindelijk moet je niet te veel kijken naar alleen de centen, maar ook naar wat je leuk vind.
en met dit soort kleine setjes ontloopt het allemaal niet zo heel veel.
dus kies wat je leuk vind.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Jammer genoeg gaat het niet altijd zoals gepland. Ik had er zin in, het hele voortraject ging echt prima. Gesprekken gehad, kritische vragen, we zaten op een lijn. Plan op tafel, knoop doorgehakt, aanbetaling gedaan... en toen begon de shit.
Het is aan de straatkant, dus het moet ook nog een beetje smoelen. Het plan was twee rijen zonnepanelen, eentje boven en eentje onder de dakkapel. Oogt strak en rustig.
Eerst kon de omvormer niet op de afgesproken plek komen. Daarna blijken de panelen onder de dakkapel helemaal niet te passen. De verkoper van EnergieWonen heeft nog uit de dakkapel gehangen om te meten... ik heb drie keer in het traject gevraagd of hij echt zeker wist dat het ging passen, maar dat was voor de man geen signaal om het nogmaals te controleren.
Het plan moet dus worden aangepast, waarvoor ik zelf contact moet blijven zoeken en druk zetten. Dan krijg ik eindelijk zes offertes waarvan er vijf tegen de randvoorwaarden in gaan en een zesde die fors duurder is. Nu probeert 'ie het enige mogelijke (lelijke) alternatief te verkopen als eigenlijk beter en 'esthetisch mooier'.
EnergieWonen heeft op de site staan dat ze gemiddeld een 8,8 krijgen van klanten... maar op dit moment komen ze wat mij betreft met moeite uit op een 4. Als alles goed verloopt misschien prima, maar als er ook maar iets niet volgens plan verloopt moet je zelf aan de bak.
Wat begon als een leuk project is nu echt een drama waar ik helemaal geen zin in had, maar nu middenin zit. Zucht en grom. Geen idee wat ik ermee moet... ik trek niet snel ergens de stekker uit, maar het vertrouwen is weg en de gunfactor is inmiddels ook ver te zoeken.
Het is aan de straatkant, dus het moet ook nog een beetje smoelen. Het plan was twee rijen zonnepanelen, eentje boven en eentje onder de dakkapel. Oogt strak en rustig.
Eerst kon de omvormer niet op de afgesproken plek komen. Daarna blijken de panelen onder de dakkapel helemaal niet te passen. De verkoper van EnergieWonen heeft nog uit de dakkapel gehangen om te meten... ik heb drie keer in het traject gevraagd of hij echt zeker wist dat het ging passen, maar dat was voor de man geen signaal om het nogmaals te controleren.
Het plan moet dus worden aangepast, waarvoor ik zelf contact moet blijven zoeken en druk zetten. Dan krijg ik eindelijk zes offertes waarvan er vijf tegen de randvoorwaarden in gaan en een zesde die fors duurder is. Nu probeert 'ie het enige mogelijke (lelijke) alternatief te verkopen als eigenlijk beter en 'esthetisch mooier'.
EnergieWonen heeft op de site staan dat ze gemiddeld een 8,8 krijgen van klanten... maar op dit moment komen ze wat mij betreft met moeite uit op een 4. Als alles goed verloopt misschien prima, maar als er ook maar iets niet volgens plan verloopt moet je zelf aan de bak.
Wat begon als een leuk project is nu echt een drama waar ik helemaal geen zin in had, maar nu middenin zit. Zucht en grom. Geen idee wat ik ermee moet... ik trek niet snel ergens de stekker uit, maar het vertrouwen is weg en de gunfactor is inmiddels ook ver te zoeken.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Verwijderd
kan maar 1 advies geven aanbetaling terugvragen afzien van de koop en even rustig rondkijken hier advies winnen over het legplan en opnieuw beginnen
@HobbeS
Als de "looks" erg belangrijk is (lees zwarte panelen) dan komen er zeer binnenkort ook zwarte panasonics uit.
https://solarmagazine.nl/...l-van-320-en-325-wattpiek
Voordeel van die 54 Vmpp panelen dat je al aan de perfecte spanning van 350 Vmpp per mppt komt, bij 2 strings van 7 panelen. Bij een oost/west situatie.
Benq 335 Wp is wellicht ook interessant, maar niet zwart.
http://www.jenm-zonnepane...-335wp-mono-sunforte.html
En dan sluit je ze aan op een 2e hands SMA, dan heb je ook nog schaduwmanagement
Als de "looks" erg belangrijk is (lees zwarte panelen) dan komen er zeer binnenkort ook zwarte panasonics uit.
Voordeel van die 54 Vmpp panelen dat je al aan de perfecte spanning van 350 Vmpp per mppt komt, bij 2 strings van 7 panelen. Bij een oost/west situatie.
En dan sluit je ze aan op een 2e hands SMA, dan heb je ook nog schaduwmanagement
Omvormer is zojuist bij de leverancier afgeleverd.reneeke1970 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:28:
[...]
Nooit van gehoord, nou afwachten maar of de service goed is.
Met een begeleidende brief erbij over waar het vandaan komt, wat we gedaan hebben en met wie ik binnen het bedrijf gesproken heb.
Wordt ik zojuist gebeld:
Ja hallo u heeft een omvormer naar ons verzonden, wat moeten we daarmee doen...
Ik heb maar rustig uitleg gegeven over hoe en wat.
Ze gaan nu alles doormeten en indien niet te repareren een nieuwe sturen.
Verwachting was dat ik hem nog wel een week kwijt ga zijn voordat ze iets kunnen opsturen.
Tot zo ver dus nog niet al te slechte service!
@migjes ; onderdelen zijn onderweg (kabel is er al) dus als het een beetje weer wordt ga ik op het dak aan de slag.
[ Voor 7% gewijzigd door Saffie_time op 22-03-2018 15:24 ]
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
De opening wordt afgedicht door de schroef zelf en met edpm of een ander rubber achtige oplossingHobbeS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:49:
Aan zo'n soort oplossing zat ik te denken, dat lijkt me mooi en degelijk. Alleen, stel je hebt zo'n paddenstoel of een balk ingepakt en aangebrand op het dak, gaat er dan geen water in die balk of paddenstoel trekken via de opening waar je een bout in de paddenstoel of balk hebt gedraaid? En hoe verkom je rotting aan de balk of paddenstoel die (waarschijnlijk met vocht en lucht) ingepakt zit in bitumen?
zolang het niet onder de waterlijn is is dat prima waterdicht om staand water te voorkomen kan je het beste zorgen dat de balk niet 100% waterpas wordt gemonteerd in de meeste gevallen is het afschot van het dak al genoeg.
Rotting van het hout valt reuze mee, ja het hout heeft vocht als het erin wordt gestopt, maar dit is niet genoeg om rotting te veroorzaken en nagenoeg alle lucht is eruit, dus schimmels hebben weinig kans. laatst zag ik een een lat (kaal vuren22 x 48 mm) die was ingeplakt om te voorkomen dat het water van 3 woningen door 1 afvoer liepen. Die was 15 jaar geleden geplaatst en nog helemaal gaaf. je doet er wel verstandig aan om geen spint hout te gebruiken dus even kijken naar de kopse kant van het hout en de jaarringen. Bij twijfel kan je nog kiezen voor hardhout, dat gaat tien tallen jaren mee in de slechtste omstandigheden.
Opzich klopt het dat het minder snel zal uitdrogen, echter de randen die het eerst vergaan door de invloed van uv staan niet in het water, gewoon bitume met leislag gebruiken (in ons klimaat gaat dat 40 jaar mee) zou de juiste oplossing zijn geweest.Bij het plaatsen hebben ze juist bewust gekozen voor een vlak dak en de afvoer heeft een klein randje. Het dak zou dan minder uitdrogen waardoor het langer mee zou gaan?
Voor verkoeling en het tegen gaan van bitume geur bij oude daken worden op warme dagen in de zomer daken ookwel onder water gezet. maar wat jij hebt is gewoon een muggen kraamkamer:p
En voor een tuinhuis is dat opzich geen probleem, maar echt correct is het niet
en water moet afvoeren van het bouwbesluit of je constructie moet erop berekend zijn,
uit een keer een andere nen (waar net zoveel meningsverschillen over bestaan als de 1010)
Dit is om overbelasting te voorkomen, belasting laat de balken doorbuigen.. door de doorbuiging krijg je meer belasting. en meer doorbuigingen etc etc etc.Bij oppervlakken die water moeten afvoeren, moet een zodanig afschot zijn aangebracht, dat ook bij de doorbuiging in de eindtoestand elk punt van de oppervlakte water kan blijven afvoeren naar de aanwezige afvoerpunten."
Een muggen kraamkamer bouwen is misschien ook wel onrechtmatig naar je buren toe, en er zitten haken en ogen aan als het gaat om garantie.
Volgende keer dus gewoon afschot en kiezen voor betere dakbedekking:p
wat is de overspanning en wat is de hart op hart afstand en het formaat van de balken?
agh ja mensen maken fouten. (ook als ze uit een dakraam hangen)Kaastosti schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:42:
Duidelijk vragen wat ze willen doen om het op te lossen, duidelijk aangeven wat voor jouw de deal breakers zijn en wanneer ze het niet kunnen oplossen naar je zin, het vier stappen plan volgen:
1 in gebreken stellen (ze hebben het recht op een mogelijkheid om hun fout recht te kunnen zetten)
2 koop ontbinden (wegens niet nakomen afspraken)
3 Uithuilen
4 opnieuw beginnen
Maar probeer vooral te blijven praten, en zoek naar oplossingen ipv te blijven hangen in oude gedachte en teleurstelling.
Het is niet perse nodig, maar de prijs valt me nog mee....pascoa341 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:44:
[afbeelding]
https://www.sandervunderi...p-40a-had3333-22-h42.html
(ik zou dan altijd een versie met 3x aardlekschakelaar nemen, ook ivm toekomstige overstap 3-fase eventueel)
Voor je het weet zit je wel volgebouwd

(codering nog niet op orde, staat op de todo list)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2018 17:23 ]
Ik zie hier vaak het afkortingkje Vmpp voorbij komen. In relatie tot mijn opstelling en wat we eerder zag op de grafieken bij mij: hoe zit dat bij mij en wat is daar de uitleg achter? Ik heb nu bv. panelen liggen met een Vmpp van 31,1V en ik zie dat dit bij verschillende panelen die hier voorbij komt een stevig stukje hoger ligt?
Op een mooie maart-dag ligt dat bij mij rond de 430 tot 450V?
Op een mooie maart-dag ligt dat bij mij rond de 430 tot 450V?
@HyperBart
Zoek even op @migjes en Vmpp.
Dan vind je alle antwoorden...
Bijvoorbeeld: migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Kortgezegd: het gaat om het aantal cellen in een paneel en je probeert de ideale Vmpp te maken voor de stringomvormer ivm hoogste rendement wat je zou kunnen halen.
Dus kan je gebruik maken van 60 cell, 72 cell of 96 cell panelen, die hebben allemaal een verschillend voltage.
Zoek even op @migjes en Vmpp.
Kortgezegd: het gaat om het aantal cellen in een paneel en je probeert de ideale Vmpp te maken voor de stringomvormer ivm hoogste rendement wat je zou kunnen halen.
Dus kan je gebruik maken van 60 cell, 72 cell of 96 cell panelen, die hebben allemaal een verschillend voltage.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2018 20:34 ]
OK, er is me wat duidelijk (wat dan open klem spanning, nominale spanning en alle andere soorten willen zeggen nog niet) maar als ik dan naar de datasheet kijk van mijn SMA SB4.0 kijk:AUijtdehaag schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:29:
@HyperBart
Zoek even op migjes en Vmpp.
Dus kan je gebruik maken van 60 cell, 72 cell of 96 cell panelen, met allemaal een verschillend voltage.
http://files.sma.de/dl/28329/SB30-50-DNL1721-V24web.pdf
Max. ingangsspanning: 600 V
MPP-spanningsbereik: 140 V tot 500 V
Opgegeven ingangsspanning: 365V
Dan wil dat zeggen dat bij mij eigenlijk de string op Zuid-Oost een stevig overvoltage heeft en dat *EIGENLIJK* mijn string op het Zuid-West niet op zijn optimale spanning zit op mooie lente/voorzomer/nazomer/herfst dagen?
Open klem spanning zegt het al. Dat is spanning "onbelast", dus eigenlijk spanning "niet aangesloten".
Die treedt voornamelijk op bij het starten en stoppen van de omvormer, wanneer de stroom erg laag is.
Als die spanning te hoog is, doet de omvormer niets (meer), die 600 V dus.
Je probeert dus met het aantal panelen binnen de range van de omvormer te blijven.
Een paneel heeft dus een Voc (open klemspanning). Het is allemaal een optelsommetje van het aantal panelen.
De Vmpp is de "belaste" spanning, dus wanneer de panelen werkelijk stroom leveren.
Die probeer je, bij ontwerp, zo dicht mogelijk bij, de in jouw geval 365 Vmpp te houden.
Alles daarbuiten zal een ietsjes minder rendement geven. Hooguit enkele procent(en), dus ook niet heel schokkend.
Ik heb ook 14 panelen op zuid (dus vergelijkbare Vmpp) en 3x5 SF op noord
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Voorheen draaide dat op een 1 fase SMA, nu op een 3-fase SMA.
Volledig andere Vmpp spanningen die de omvormer als ideaal opgeeft. (400 Vmpp versus 595 Vmpp)
Toch werkt het prima op beide. (de 3-fase doet het zelfs beter, maar dat komt omdat 3-fase omvormers iets efficienter zijn)
Klik op extended data (blokje schuin onder datum) als je het kan zien zonder pvoutput account.
Zolang je maar binnen de grenzen blijft van Voc en Vmpp, komt het "meestal" wel goed.
(en factor temperatuur meegenomen)
Edit: al eens sbfspot geprobeerd op een raspberry Pi? (ook icm domoticz, lees je bijna alles uit. Wel een aangepaste versie van SBFspot...)
Die treedt voornamelijk op bij het starten en stoppen van de omvormer, wanneer de stroom erg laag is.
Als die spanning te hoog is, doet de omvormer niets (meer), die 600 V dus.
Je probeert dus met het aantal panelen binnen de range van de omvormer te blijven.
Een paneel heeft dus een Voc (open klemspanning). Het is allemaal een optelsommetje van het aantal panelen.
De Vmpp is de "belaste" spanning, dus wanneer de panelen werkelijk stroom leveren.
Die probeer je, bij ontwerp, zo dicht mogelijk bij, de in jouw geval 365 Vmpp te houden.
Alles daarbuiten zal een ietsjes minder rendement geven. Hooguit enkele procent(en), dus ook niet heel schokkend.
Ik heb ook 14 panelen op zuid (dus vergelijkbare Vmpp) en 3x5 SF op noord
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Voorheen draaide dat op een 1 fase SMA, nu op een 3-fase SMA.
Volledig andere Vmpp spanningen die de omvormer als ideaal opgeeft. (400 Vmpp versus 595 Vmpp)
Toch werkt het prima op beide. (de 3-fase doet het zelfs beter, maar dat komt omdat 3-fase omvormers iets efficienter zijn)
Klik op extended data (blokje schuin onder datum) als je het kan zien zonder pvoutput account.
Zolang je maar binnen de grenzen blijft van Voc en Vmpp, komt het "meestal" wel goed.
(en factor temperatuur meegenomen)
Klopt, maar niet zo schokkend als je het vertelt... Enkele procent(en).HyperBart schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:36:
[...]
Dan wil dat zeggen dat bij mij eigenlijk de string op Zuid-Oost een stevig overvoltage heeft en dat *EIGENLIJK* mijn string op het Zuid-West niet op zijn optimale spanning zit op mooie lente/voorzomer/nazomer/herfst dagen?
Edit: al eens sbfspot geprobeerd op een raspberry Pi? (ook icm domoticz, lees je bijna alles uit. Wel een aangepaste versie van SBFspot...)
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2018 21:01 ]
Hierbij een foto van de onderkant van het dak:reneeke1970 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:35:
[...]
Heb je ook foto van onderkant dak?

Voor de looks vind ik het vooral belangrijk dat de panelen er kwalitatief goed uit zien en netjes. Zwart is een voorkeur maar hoeft niet, bij een klein prijsverschil ga ik wel voor zwartAUijtdehaag schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:51:
@HobbeS
Goed om te horen dat als ik het goed inpak en aanbrand dat het dan lang mee zou moeten gaan. Dan kan ik de boel in ieder geval goed verankeren aan het tuinhuis. Goede tip qua hout, ik ga zorgen dat ik geen spint hout neem.twain4me schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:59:
[...]
De opening wordt afgedicht door de schroef zelf en met edpm of een ander rubber achtige oplossing
zolang het niet onder de waterlijn is is dat prima waterdicht om staand water te voorkomen kan je het beste zorgen dat de balk niet 100% waterpas wordt gemonteerd in de meeste gevallen is het afschot van het dak al genoeg.
Rotting van het hout valt reuze mee, ja het hout heeft vocht als het erin wordt gestopt, maar dit is niet genoeg om rotting te veroorzaken en nagenoeg alle lucht is eruit, dus schimmels hebben weinig kans. laatst zag ik een een lat (kaal vuren22 x 48 mm) die was ingeplakt om te voorkomen dat het water van 3 woningen door 1 afvoer liepen. Die was 15 jaar geleden geplaatst en nog helemaal gaaf. je doet er wel verstandig aan om geen spint hout te gebruiken dus even kijken naar de kopse kant van het hout en de jaarringen. Bij twijfel kan je nog kiezen voor hardhout, dat gaat tien tallen jaren mee in de slechtste omstandigheden.
[...]
Opzich klopt het dat het minder snel zal uitdrogen, echter de randen die het eerst vergaan door de invloed van uv staan niet in het water, gewoon bitume met leislag gebruiken (in ons klimaat gaat dat 40 jaar mee) zou de juiste oplossing zijn geweest.
Voor verkoeling en het tegen gaan van bitume geur bij oude daken worden op warme dagen in de zomer daken ookwel onder water gezet. maar wat jij hebt is gewoon een muggen kraamkamer:p
En voor een tuinhuis is dat opzich geen probleem, maar echt correct is het niet
en water moet afvoeren van het bouwbesluit of je constructie moet erop berekend zijn,
uit een keer een andere nen (waar net zoveel meningsverschillen over bestaan als de 1010)
[...]
Dit is om overbelasting te voorkomen, belasting laat de balken doorbuigen.. door de doorbuiging krijg je meer belasting. en meer doorbuigingen etc etc etc.
Een muggen kraamkamer bouwen is misschien ook wel onrechtmatig naar je buren toe, en er zitten haken en ogen aan als het gaat om garantie.
Volgende keer dus gewoon afschot en kiezen voor betere dakbedekking:p
wat is de overspanning en wat is de hart op hart afstand en het formaat van de balken?
De overspanning is aan de voorkant 3,82m en aan de zijkant 2,67m met 12x12cm balken. Daarop ligt een balkenlaag van 14,7x5cm balken en de staanders zijn 15x15cm. Alles is douglas hout.
Ik zou in geen geval de constructie extra verzwaren met ballast, de doorbuiging zal te groot zijn en dat is niet zo handig icm met het ontbreken van voldoende afwatering.HobbeS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:09:
[...]
[...]
De overspanning is aan de voorkant 3,82m en aan de zijkant 2,67m met 12x12cm balken. Daarop ligt een balkenlaag van 14,7x5cm balken en de staanders zijn 15x15cm. Alles is douglas hout.
Het idee om het met ingeplakt hout te doen is echt de juiste
de lengte van de balklaag is dus 2,67 m? en wat is de afstand tussen die balken?
dan kan ik even kijken of het verstandig is om het dak nog ergens te verstevigen. de hoogte van de balken is niet heel ruim bemeten. dat hoeft niet erg te zijn mits de hart op hart afstand maar niet te groot is.
[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 22-03-2018 22:24 ]
ik wil 14 panelen gaan "bestellen" maar moet ik voor 290WP gaan of is het handig met meer WP te gaan?
een "buurman" heeft dergelijke opstelling die wij ook kunnen doen.

Tja vanalles
de panelen van je buurman lijken Solar Frontier panelen te zijn , die hebben een afwijkende maat tov het standaard 1,66 x 1m paneelvso schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:54:
ik wil 14 panelen gaan "bestellen" maar moet ik voor 290WP gaan of is het handig met meer WP te gaan?
[afbeelding] een "buurman" heeft dergelijke opstelling die wij ook kunnen doen.
waarschijnlijk wordt het een andere hoeveelheid en/of een andere indeling, maar @AUijtdehaag is goed in puzzelen
misschien kan je het dak opmeten?
dak is 7x6 ongeveertwain4me schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:05:
[...]
de panelen van je buurman lijken Solar Frontier panelen te zijn , die hebben een afwijkende maat tov het standaard 1,66 x 1m paneel
waarschijnlijk wordt het een andere hoeveelheid en/of een andere indeling, maar @AUijtdehaag is goed in puzzelen
misschien kan je het dak opmeten?
Tja vanalles
gezien het aantal rijen dakpannen (gem 32cm hoog) kom ik op rond de 5,1m meter hoog uit ????
Het schiet niet op als een paneel straks 20 cm boven het dak uitsteekt, je moet rededelijk presies zijn
een pan opmeten en het aantal pannen tellen is doorgaans nouwkeurig genoeg
zal morgen dan de rij-en tellentwain4me schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:13:
[...]
gezien het aantal rijen dakpannen (gem 32cm hoog) kom ik op rond de 5,1m meter hoog uit ????
Het schiet niet op als een paneel straks 20 cm boven het dak uitsteekt, je moet rededelijk presies zijn
een pan opmeten en het aantal pannen tellen is doorgaans nouwkeurig genoeg
maar als ik het zo even samenvat .. dan gaat een standaard panneel niet passsen (lees 14)
Tja vanalles
Als ik gelijk heb met 5,1 meter passen ze waarschijnlijk net wel... maar ik zou even meten , dan weet je het tenminste zeker. ik kom op 3,07 paneel in de hoogte uitvso schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:17:
[...]
zal morgen dan de rij-en tellen
maar als ik het zo even samenvat .. dan gaat een standaard panneel niet passsen (lees 14)
dus de hoogte van nok naar dakgoot en de hoogte van nok naar inpandig balkon, de breedte is geen probleem
maar het zou kunnen dat er nog 2 panelen extra zouden passen op de foto is links nog net de ruimte over die je rechts tekort komt volgens mij. (of het handig is met die schoorsteen weet ik niet )
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 22-03-2018 22:32 ]
Goh... zou kunnen hoor maar ik heb hier OpenHAB icm InfluxDB en grafana draaien en op het eerste zicht krijg ik alle data die sbfspot genereert ook binnen. DC: U I P , AC: U I P, freq, dagopbrengst en ik heb geen afhankelijkheid van externe services.AUijtdehaag schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:44:
Klopt, maar niet zo schokkend als je het vertelt... Enkele procent(en).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??