Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:15:
@hesselb

Maar je kan ook even naar een van je buren lopen, die ze al vervangen heeft... ;)
Deze bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/map...CPYucw!2e0!7i13312!8i6656
@hesselb
Bouwkundig geen slechte oplossing! alleen een ander kleurtje kan mooier zijn :P
Ze hebben een damwandprofielplaat geplaatst als waterkerende laag.
Je kan mede daar uit opmaken dat er waarschijnlijk geen bitume onder zit, maar een simpel folie misschien van epdm oid.

Gezien de platte bevestiging zitten de nieuwe panelen waarschijnlijk vast met deze rail van wurth.
En anders heeft valk ook een oplossing om panelen simpel en goedkoop direct op damwandprofiel te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://media.wuerth.com/stmedia/shop/348px/894527.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
De K2 minirail is ook nog een goede optie voor bevestiging op damwand of sandwich panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:15
Klopt het dat ik door het aanbrengen van zonnepanelen eigenlijk een soort isolatie aan de buitenkant van het dak aanbreng? De zonnepanelen pakken de zonnestralen waardoor de dakpannen niet gloeiend heet kunnen worden, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Even een aantal korte vragen over micro-omvormers. Ik wil bij ons achter op het schuurtje 4 panelen aansluiten. In eerste instantie dacht ik ze op string te zetten, maar eigenlijk zijn micro omvormers toch handiger denk ik. Als echte beginner zit ik nog met de volgende basic vragen:

1. Idealiter wil ik gewoon 2 x 2 panelen rechtstreeks op het stopcontact zetten. Volgens mij moet dit kunnen, aangezien je onder de wettelijke norm (600w) blijft. Echter, ik neem aan dat deze wettellijke norm per groep is? Klopt dit en maakt het nog wat uit wat er verder op de groep staat (bv wasmachine)?

2. Ik zag dat enphase 250w per paneel ondersteund (maar wel 20 jaar garantie) en AP systems nu tot 600 (voor 2 panelen) ondersteund (met slechts 10 jaar garantie)? In onze situatie zouden de panelen in de middag waarschijnlijk volle zon hebben (20 graden richting zuidewesten). Volgens de schemaatjes zouden we onder een hoek van 10 graden dan zon'n 87% efficientie hebben. Uitgaande van 300Wp zonnepanelen, kom je dan dus net boven de 250 uit. Hoe vaak komt dit echter voor (dat zonnepanelen maximaal efficient werken?

3. Van wat ik begrepen heb, is de enige manier om te loggen, als je niet een complete extra unit koopt, met een kwh metertje. Zijn er kwh meters te krijgen die direct met wifi data doorsturen naar een online database of iets dergelijks, of zou ik dit altijd handmatig moeten bijhouden?

4. Hoe moeilijk is het om micro omvormers aan te sluiten? Is het ene merk moeilijker/makkelijker dan een andere? En is dit te doen voor een behoorlijk handige doe-het-zelver? En zijn er nog andere goede merken buiten Enphase en Ap Systems (ik hoor van Steca, maar die pakt volgens mij 2 panelen in string en we hebben wat schaduw).

[ Voor 4% gewijzigd door pascoa341 op 18-03-2018 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:38
Mayet193 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:47:
Klopt het dat ik door het aanbrengen van zonnepanelen eigenlijk een soort isolatie aan de buitenkant van het dak aanbreng? De zonnepanelen pakken de zonnestralen waardoor de dakpannen niet gloeiend heet kunnen worden, klopt dat?
Ja de zon schijnt dan niet meer direct op de dakpannen. De panelen kunnen wel flink heet worden maar als er wat lucht tussen de panelen en de dakpannen kan stromen blijven de dakpannen een stuk koeler.
Wat voor dakisolatie heb je nu? Als je ook al 195 mm steenwol in je dak hebt maakt het denk ik niet zoveel verschil.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mayet193 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:47:
Klopt, bij mij ligt er waar de panelen liggen, alleen pannen en hout, en daar was nooit te komen in de zomer en nu wel, al is het zittend en kruipend. De pannen krijgen geen directe zonestralen meer, dus een stuk koeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 19-03-2018 00:32 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
@pascoa341
Een opbrengstmeter met wifi, bedoel je zoiets?
http://www.plugin-zonnepa...en-app-android-en-i-phone

Je mocht altijd tot 2.5 A invoeren op een groep ongeacht het andere verbruik erop, via een gewoon stopcontact. Dat mag echter maar 1 keer. Want de gedachte erachter is dat 2.5mm bedrading meer dan 16A kan trekken en tijdens een kortsluiting loopt er 16A vanuit de stop + 2.5 A vanuit de omvormer naar de kortsluiting voordat de stop eruit klapt. Maar of dat met de laatste NEN norm nog steeds mag?
Er is even een tussentijd geweest dat het zelfs tot 10A mocht met dus max 2000W. Maar dan weer zonder stopcontact. Dat mag nu zeker niet meer.

Aan de andere kant, als het eerder wel mocht en je steekt het gewoon in het stopcontact, waarom zou dat vandaag opeens niet meer mogen.

Je kunt ook een goedkope omvormer met wifi nemen, zoals de 1000W modellen van Goodwe en Onmik. En daar dan minder zonnepaneel vermogen aan hangen. Maar goed, die horen dus tegenwoordig een eigen aansluiting te hebben.

Als de schuur een eigen groep heeft kun je het met een wasmachine aftakking oplossen die je vooraan in de schuur plaatst (voor andere stopcontacten en lichtpunten. ). Dna mag je gewoon 16A aansluiten en kun je dus 4 panelen van 300W nemen en op een 1200W Omnik aansluiten met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:39
Vandaag toon over de vloer gehad voor installatie toon zon. Waarom je hebt toch ook al pvoutput ? Jhup klopt maar de vrouw wou het graag.

Maar die monteur zijn dus dat het verplicht is een last scheider te hebben tussen 220v en omvormer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Laatst online: 21:23
Nu a.s. vrijdag bij ons een 2e pelletkachel wordt geplaatst is de volgende stap: Sparen voor zonnepanelen.

Echter biedt de gemeente Emmen als enige gemeente in noord Nederland een alternatief: Een duurzaamheidslening/zonnelening voor 1,2% rente. Ik heb inmiddels een offerte voor panelen en een omvormer (16 panelen, incl omvormer compleet geïnstalleerd € 4200). Dit zou me bij mijn huidige energierekening 64 euro per maand opleveren, terwijl de premie voor de eventuele zonnelening +/- 37 euro per maand zou kosten (bij 10 jaar looptijd). Ik ga dus meteen 27 per maand besparen. Daarnaast mag ik boetevrij tussendoor aflossen met de keuze lagere maandpremie of kortere looptijd.

Op zich lijkt me dit erg gunstig. Ik was voornemens eerst te sparen, maar nu kan ik meteen al profiteren. Daarnaast is mijn CV-ketel naar verwachting binnen 0-5 jaar aan z'n eind en wil ik deze vervangen voor een boiler voor warm tapwater. Samen met elektrische radiatoren voor het sporadisch verwarmen boven, en de 2 pelletkachels beneden zou ik 100% gasloos kunnen gaan.

Wie heeft ervaring met zulke duurzaamheidsleningen? Ik heb naast m'n hypotheek geen enkele lening, hou ook niet van lenen, maar dit triggert me toch ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

OK, en hoe lang moet je sparen om dit gewoon contant te kunnen betalen? Hoeveel levert je dit op lange termijn op? Waar zit het kantelpunt? Da's hoe je het beste een beslissing kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
emil_406 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:41:

Wie heeft ervaring met zulke duurzaamheidsleningen? Ik heb naast m'n hypotheek geen enkele lening, hou ook niet van lenen, maar dit triggert me toch ergens.
ik heb destijds mijn panelen ook met een duurzaamheidslening gekocht.
Heb het toen uitgerekend, en volgens mij is het tegen zulke rentepercentages goedkoper om te lenen dan om er eigen geld in te steken.
Heb het overigens later wel afgelost, maar dat was meer omdat het fijner voelt om geen leningen te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
mux schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:45:
OK, en hoe lang moet je sparen om dit gewoon contant te kunnen betalen? Hoeveel levert je dit op lange termijn op? Waar zit het kantelpunt? Da's hoe je het beste een beslissing kunt maken.
Ik denk dat ik een jaar of 2 / 3 bezig ben om dit als spaardoel (naast wat andere doelen) te bereiken. Het voordeel zou er voor mij inzitten dat ik de geplande tapwaterboiler en elektrische radiotoren al over een jaar of 2 kan aanschaffen waardoor ik vanaf dan gasloos ben. Terugverdientijd bij eigen investering zou 5,5 / 6 jaar zijn.

In het verleden heb ik wel vaker naar huur/lease-contructies gekeken maar dat vond ik niet interessant. In dit geval wordt het door de gemeente geïnitieerd tegen een enorm gunstige rente. Daarnaast kan ik bij eventuele financiële meevallers de komende jaren gewoon boetevrij aflossen. Ik kan me voorstellen dat ik alles binnen 5 jaar reeds afbetaald heb. Daarnaast kan ik m'n eigen spaarcentjes op de bank houden voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@emil_406
tja als je echt je zaken goed onder controle hebt en je budgettering klopt volgens de regels van het nibud.
https://www.wijzeringeldz...p-orde/financiele-buffer/
dan behoor je het geld gewoon te hebben liggen, en hoef je niet te lenen of rente te betalen. ;)

uiteindelijk is PV zo goedkoop, dat je buffer eigenlijk al hoger behoord te zijn.
is dat niet zo, dan behoor je jezelf zeker eens af te vragen of lenen wel zo slim is. ;)

(als je PV hebt , dan behoord je buffer ook groter te zijn, je kunt dan ook stukken hebben aan de PV.
hoe meer je bezit de meer buffer je nodig hebt om verlies daarvan te kunnen dekken. ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 19-03-2018 13:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
DanTm schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:50:
[...]

ik heb destijds mijn panelen ook met een duurzaamheidslening gekocht.
Heb het toen uitgerekend, en volgens mij is het tegen zulke rentepercentages goedkoper om te lenen dan om er eigen geld in te steken.
Heb het overigens later wel afgelost, maar dat was meer omdat het fijner voelt om geen leningen te hebben :)
Dat is precies wat ik ook voornemens ben. Met lening aanschaffen maar tussentijds versneld aflossen. 2x een 13e maand en het is voldaan. Maar ik hou we de ruimte om dat spaargeld elders in te zetten als de auto eens stuk gaat, het dak begint te lekken of als de kozijnen ineens rot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
migjes schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:59:
@emil_406
tja als je echt je zaken goed onder controle hebt en je budgettering klopt volgens de regels van het nibud.
https://www.wijzeringeldz...p-orde/financiele-buffer/
dan behoor je het geld gewoon te hebben liggen, en hoef je niet te lenen of rente te betalen. ;)

uiteindelijk is PV zo goedkoop, dat je buffer eigenlijk al hoger behoord te zijn.
is dat niet zo, dan behoor je jezelf zeker eens af te vragen of lenen wel zo slim is. ;)
Maar als ik zelf investeer is een deel van het buffer weg. In het andere geval behoud ik mijn buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emil_406 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:00:
[...]

Maar als ik zelf investeer is een deel van het buffer weg. In het andere geval behoud ik mijn buffer.
Ik zou het ook lenen, zelfs het geld voor een warmtepomp boiler, gas loos worden scheelt je veel geld waardoor je versnelt weer aflost. Taktisch rekenen noem ik dat.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Net als migjes heb ik twijfel bij je financiële gezondheid als je 4000 euro niet op de bank hebt staan en het 2 jaar duurt voordat je dat wel hebt. Dit is geen verwijt uiteraard, maar een flinke reden om niet te lenen. Lenen kost je extra geld, en dat is geld dat je blijkbaar goed kunt gebruiken.

Aan de andere kant is geld lenen voor zonnepanelen bijna een no-brainer. Zowel in absolute zin (direct financieel voordeel) als relatief (zonnepanelen brengen veel meer dan 1,2% per jaar van hun investering terug) is het gunstig. In dat opzicht is het lenen voor zonnepanelen geen risico. Het KOST je echter nog steeds geld - een klein beetje, maar alsnog geld.

Als je versneld gasloos kunt worden is dat al helemaal een gigantische plus. Financieel én voor het milieu. Dat is dus nog een plus.

Dit is wel iets anders dan lenen voor een nieuwe badkamer of auto. Zonnepanelen geven tenminste gegarandeerd rendement, en flink wat. In die zin denk ik niet dat het een heel slecht idee is om die lening te nemen. Echter, ik zou me zorgen maken over de rest van je financiën als je zo weinig kunt sparen. Dat is echt het enige wat hier roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd geleden dat ik hier was. Mooi te zien dat het topic nog steeds zo actief is.

Heb nu 6 jaar PV met een SMA 2000HF naar volle tevredenheid, maar heb nu een probleem. Ik kon vandaag mijn opbrengst niet meer uitlezen (doe ik middels Felix Solar app en Bluetooth) wat al jaren zo lekker werkt. Ik naar boven naar mijn omvormer. Display doet niets meer en BT is dood. Levert nog wel stroom aan het netwerk (meter draait vrolijk terug). Nu heb ik gebeld met SMA en blijkbaar is dan het communicatiebord kapot. Weet iemand of dit makkelijk zelf is te vervangen of moet ik daar mijn vingers niet aan branden (wellicht letterlijk O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
mux schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:08:
Net als migjes heb ik twijfel bij je financiële gezondheid als je 4000 euro niet op de bank hebt staan en het 2 jaar duurt voordat je dat wel hebt. Dit is geen verwijt uiteraard, maar een flinke reden om niet te lenen. Lenen kost je extra geld, en dat is geld dat je blijkbaar goed kunt gebruiken.

Aan de andere kant is geld lenen voor zonnepanelen bijna een no-brainer. Zowel in absolute zin (direct financieel voordeel) als relatief (zonnepanelen brengen veel meer dan 1,2% per jaar van hun investering terug) is het gunstig. In dat opzicht is het lenen voor zonnepanelen geen risico. Het KOST je echter nog steeds geld - een klein beetje, maar alsnog geld.

Als je versneld gasloos kunt worden is dat al helemaal een gigantische plus. Financieel én voor het milieu. Dat is dus nog een plus.

Dit is wel iets anders dan lenen voor een nieuwe badkamer of auto. Zonnepanelen geven tenminste gegarandeerd rendement, en flink wat. In die zin denk ik niet dat het een heel slecht idee is om die lening te nemen. Echter, ik zou me zorgen maken over de rest van je financiën als je zo weinig kunt sparen. Dat is echt het enige wat hier roet in het eten gooit.
Maak je geen zorgen over mn'n financiele buffer. Die is er ruim voldoende. Daarnaast spaar ik meer, maar ik heb meerdere spaardoelen. Zo staat er een bruiloft, een lange reis, en een mooie klassieke auto op het wensenlijstje. Voor de panelen zou ik extra geld opzij moeten zetten. Dat kleine beetje extra sparen kost me 2 jaar, naast dat wat ik nu reeds spaar.

Naar mijn idee ga ik met de zonnelening juist meteen besparen en zou ik dus theoretisch sneller kunnen sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, op die fiets. Ja, dat is min of meer zoals wij ook werken; wij hebben ook aparte (virtuele, SNS-bank) spaarpotjes voor van alles.

Je zult netto harder sparen als je géén lening neemt, je bent dan alleen een stuk liquide middelen kwijt. In dat geval moet je de afweging maken of die liquide middelen je de leenkosten waard zijn. Hoeveel vaste kosten zitten er aan die zonnelening vast? Meestal is het niet alleen die 1,2%, je moet soms nog een verzekering erbij afsluiten en afsluitkosten betalen. Als je dat allemaal optelt krijg je een goed idee van wat het je netto kost.

1,2% per jaar annuïtair over 10 jaar betekent dat een lening van 4000 euro €35,39/mnd kost, dus totaal 4246,80 na 10 jaar. Je lening kost je dus uiteindelijk 250 euro extra, plus whatever de vaste kosten zijn. Heb je die 250 euro over voor 4000 euro extra liquiditeit nu, plus een BKR-notering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
emil_406 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:14:
[...]

Maak je geen zorgen over mn'n financiele buffer. Die is er ruim voldoende. Daarnaast spaar ik meer, maar ik heb meerdere spaardoelen. Zo staat er een bruiloft, een lange reis, en een mooie klassieke auto op het wensenlijstje. Voor de panelen zou ik extra geld opzij moeten zetten. Dat kleine beetje extra sparen kost me 2 jaar, naast dat wat ik nu reeds spaar.

Naar mijn idee ga ik met de zonnelening juist meteen besparen en zou ik dus theoretisch sneller kunnen sparen...
dus dan leen je om de PV te betalen op papier, maar de praktijk zegt dus dat je het doet voor een bruiloft/reis/auto.
gewoon omdat je daar de buffer die je er voor behoord te hebben niet voor wil gebruiken.
(je kunt op papier schuiven wat je wil, maar je budget blijft 1 potje waar het uit komt.)

(ik zelf zou kiezen voor de bruiloft, dat is het duurzaamste wat je kunt hebben als je het goed doet.
dit gaat bij mij ruim voor PV op de prio lijst en niet een klein beetje ook. ;)
ben zelf wel relatief goedkoop getrouwd, we wouden daar ook niet teveel geld aan uitgeven, liefde is prijsloos.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
mux schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:08:

Volgens mij kost het geen geld.

Als je eerst x jaar moet sparen om het geld bij elkaar te brengen ben je ook x jaar nog niets aan het besparen (dat kost veel meer).

Heb je het geld al liggen dan moet het ook wel mogelijk zijn om zonder veel inspanning 1.2% rendement daar op te creëren (maar zal het verschil kleiner zijn dan het eerste scenario).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je hebt uiteraard gelijk onder de streep. Een lening in dit geval kost je bruto geld, maar netto ga je er meer op vooruit als je wél leent.

Ik ben extreem conservatief op het gebied van geld, en zie het niet contant kunnen betalen van iets als een gebrek van vooruitzicht, en dus een symptoom van financiële ongezondheid. Vandaar dat ik zo terughoudend ben. Dat is echter puur mijn mening en ik zie best in dat het in dit geval misschien niet zo behulpzaam is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
mux schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:33:
Je hebt uiteraard gelijk onder de streep. Een lening in dit geval kost je bruto geld, maar netto ga je er meer op vooruit als je wél leent.

Ik ben extreem conservatief op het gebied van geld, en zie het niet contant kunnen betalen van iets als een gebrek van vooruitzicht, en dus een symptoom van financiële ongezondheid. Vandaar dat ik zo terughoudend ben. Dat is echter puur mijn mening en ik zie best in dat het in dit geval misschien niet zo behulpzaam is :)
Daarom heb ik mijn duurzaamheidslening ook afgelost, het voelt beter.
Maar puur financieel gezien is lenen rendabeler.
Dat is ook de reden dat bedrijven geld lenen om te investeren, met het doel dat het meer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
mux schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:33:

Ik ben ook relatief conservatief. Zoals ik al aangaf is de hypotheek de enige lenig die ik heb. Voor alles geldt bij mij, eerst sparen dan kopen. Echter vond ik dit er interessant.

- Het is geen consumptief krediet bij een bank, maar een lenig gestimuleerd door de overheid. In de vorm van een bouwdepotje (dus ook niet anders te besteden) tegen een gunstige rente mét de mogelijkheid boetevrij af te lossen
- Ik ga er meteen 25/30 euro per maand netto op vooruit
- Door deze lening is de stap naar gasloos een stuk dichterbij en wordt de toekomstige besparing alleen maar groter
- We hebben een stuk of 6 spaarpotjes. Eentje met de naam "rest" waar dit uit gefinancierd zou kunnen worden. Daar hoef ik nu niet aan te komen. Of ik zou eenzelfde bedrag in een crowdfundingprojectje kunnen steken met nog meer rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:39
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:11:
Tijd geleden dat ik hier was. Mooi te zien dat het topic nog steeds zo actief is.

Heb nu 6 jaar PV met een SMA 2000HF naar volle tevredenheid, maar heb nu een probleem. Ik kon vandaag mijn opbrengst niet meer uitlezen (doe ik middels Felix Solar app en Bluetooth) wat al jaren zo lekker werkt. Ik naar boven naar mijn omvormer. Display doet niets meer en BT is dood. Levert nog wel stroom aan het netwerk (meter draait vrolijk terug). Nu heb ik gebeld met SMA en blijkbaar is dan het communicatiebord kapot. Weet iemand of dit makkelijk zelf is te vervangen of moet ik daar mijn vingers niet aan branden (wellicht letterlijk O-) ?
Zit er geen garantie meer op (extra bijgekocht boven de standaard 5 jaar ?) Want dan sturen ze gewoon een nieuwe (refurbished) sma op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:59

Saffie_time

Why use this? 42!

migjes schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:49:
[...]

jep, maar nu deze:
Saffie_time in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

daar zit 15x260Wp op een omniksol 4k-tl2.
3900Wp zou zeker niet te veel moeten zijn, die omvormer kan met gemak 4400Wp aan.
dus geen onder dimensionering.
<Knip> Lang verhaal met een boel verbeterpunten waar ik mee aan de slag kan </knip>
Inmiddels onderweg sinds vandaag naar de leverancier die de Omnik aan een testopstelling gaan hangen.
Nu rest nog maar 2 dingen:
1. Wachten op een uitslag.
2. Hopen dat dit onder de garantie gaat vallen :+

Ik merk wel dat ik al pratend met @migjes en al lezende hier best rap wat aan kennis aan het opdoen ben d:)b maar ook dat ik nog een boel niet weet O-)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saffie_time schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:50:
[...]

Inmiddels onderweg sinds vandaag naar de leverancier die de Omnik aan een testopstelling gaan hangen.
Nu rest nog maar 2 dingen:
1. Wachten op een uitslag.
2. Hopen dat dit onder de garantie gaat vallen :+

Ik merk wel dat ik al pratend met @migjes en al lezende hier best rap wat aan kennis aan het opdoen ben d:)b maar ook dat ik nog een boel niet weet O-)
Hoe oud is de omvormer eigenlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

reneeke1970 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Hoe oud is de omvormer eigenlijk?
Ik heb geen exacte leverdatum maar de offertedatum is van eind augustus 2016.
Dus van ergens daarna. Met erbij 15 jaar garantie gekocht...
Zolang het dus niet onder *prutswerk bij aansluiten* geschoven kan worden zal het dus wel onder garantie gaan vallen als ik het zo moet inschatten.
Maar gezien de dingen waar migjes me op gewezen heeft die 'voor verbetering vatbaar' zijn, is er ook een kans dat dit dus geen garantie gaat worden.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saffie_time schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:13:
[...]

Ik heb geen exacte leverdatum maar de offertedatum is van eind augustus 2016.
Dus van ergens daarna. Met erbij 15 jaar garantie gekocht...
Zolang het dus niet onder *prutswerk bij aansluiten* geschoven kan worden zal het dus wel onder garantie gaan vallen als ik het zo moet inschatten.
Maar gezien de dingen waar migjes me op gewezen heeft die 'voor verbetering vatbaar' zijn, is er ook een kans dat dit dus geen garantie gaat worden.
In mijn ogen moet hij beveiligd zijn tegen over spanning, als dat niet blijkt te zijn....
En als jij geen log hebt dan hebben hun dat ook niet toch?
Mogen we leverancier weten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nooit van gehoord, nou afwachten maar of de service goed is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-man schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Zit er geen garantie meer op (extra bijgekocht boven de standaard 5 jaar ?) Want dan sturen ze gewoon een nieuwe (refurbished) sma op.
Nope.

Edit: Erger is dat ik nu bijna heel de middag heb gebeld en er geen enkel bedrijf is wat panklaar een antwoord heeft het op te lossen. Het is duidelijk dat de PV wereld erg goed in verkopen en plaatsen is, maar problemen snel oplossen een tweede is. Ga morgen maar weer bellen met SMA die mij een zogenaamde erkende installateur had aangewezen en die het antwoord ook schuldig moest blijven.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 15:47
emil_406 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:41:
Nu a.s. vrijdag bij ons een 2e pelletkachel wordt geplaatst is de volgende stap: Sparen voor zonnepanelen.

Echter biedt de gemeente Emmen als enige gemeente in noord Nederland een alternatief: Een duurzaamheidslening/zonnelening voor 1,2% rente. Ik heb inmiddels een offerte voor panelen en een omvormer (16 panelen, incl omvormer compleet geïnstalleerd € 4200). Dit zou me bij mijn huidige energierekening 64 euro per maand opleveren, terwijl de premie voor de eventuele zonnelening +/- 37 euro per maand zou kosten (bij 10 jaar looptijd). Ik ga dus meteen 27 per maand besparen. Daarnaast mag ik boetevrij tussendoor aflossen met de keuze lagere maandpremie of kortere looptijd.

Op zich lijkt me dit erg gunstig. Ik was voornemens eerst te sparen, maar nu kan ik meteen al profiteren. Daarnaast is mijn CV-ketel naar verwachting binnen 0-5 jaar aan z'n eind en wil ik deze vervangen voor een boiler voor warm tapwater. Samen met elektrische radiatoren voor het sporadisch verwarmen boven, en de 2 pelletkachels beneden zou ik 100% gasloos kunnen gaan.

Let hier goed mee op, in die zin of het aanbod wel voordelig is. Ik kon in mijn gemeente kiezen voor "zorgeloos zonnepanelen" met 1% rente, MAAR de aanbieder die de aanbesteding in de gemeente had gewonnen was wel 30% duurder. En had minder opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

JAHRASTAFARI schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Let hier goed mee op, in die zin of het aanbod wel voordelig is. Ik kon in mijn gemeente kiezen voor "zorgeloos zonnepanelen" met 1% rente, MAAR de aanbieder die de aanbesteding in de gemeente had gewonnen was wel 30% duurder. En had minder opbrengst.
Dit soort leningen zijn in feite bouwdepots. Je bent zelf vrij je installateur te kiezen. Mocht dit niet kunnen zou ik de lening van SVn (duurzaamheidslening) adviseren dan ben je in ieder geval zeker vrij in je keuze.

Let wel op dat je maar een deel mag gebruiken voor zonnepanelen het is dus in combinatie met een andere energiebesparende maatregel.

[ Voor 10% gewijzigd door Bl4ckviper op 19-03-2018 15:57 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
JAHRASTAFARI schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Ik mag zelf de installateur kiezen.
Bl4ckviper schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:54:
[...]

Dit soort leningen zijn in feite bouwdepots. Je bent zelf vrij je installateur te kiezen. Mocht dit niet kunnen zou ik de lening van SVn (duurzaamheidslening) adviseren dan ben je in ieder geval zeker vrij in je keuze.

Let wel op dat je maar een deel mag gebruiken voor zonnepanelen het is dus in combinatie met een andere energiebesparende maatregel.
Dit gaat via de SVN in samenwerking met de gemeente. Dit hebben ze omgevormd tot zonnelening waarbij je dus wél 100% mag gebruiken voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@emil_406

Dat is mooi dan is het gewoon een kwestie van vele installateurs offertes laten maken :) Pas beginnen over die lening na opgemaakte offertes anders denken ze wellicht het kan wel iets duurder want hij merkt het och niet.

Mbt tot ervaringen zeer goed. Als je alle info goed aanlevert handelen ze het snel af. Ook betalen ze na de factuur van de installateur snel.

Je installateur moet wel een verklaring invullen en hij krijgt pas achteraf betaald. Dus aanbetalingen gaan niet, niet iedere installateur wil dit. De gene die het concept al kennen zijn minder huiverig.

Rente is goed in mijn geval lager dan mijn hypotheek. Geld wat ik voor de PV uitbreiding en WP zou gebruiken gebruik ik nu voor extra aflossing op mijn hypotheek en de laatste restjes isolatie (dak).

[ Voor 54% gewijzigd door Bl4ckviper op 19-03-2018 16:17 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@emil_406 die lening van 1,2% zou ik aanpakken, dit klinkt al een goede investering. Zeker als de onderliggende waarde verzekerd is / ja daar voldoende garantie op hebt.
Zelf zou ik nooit een lening van1,2% versneld aflossen maar het dat geld juist wegzetten tegen een hoger percentage, dan word het weer goedkoper, maar dat moet je wel liggen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Is dit al eerder langs geweest?

EU: importheffingen op Chinese zonnepanelen stoppen per 3 september 2018

https://solarmagazine.nl/...ppen-per-3-september-2018

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:07:
Zelf zou ik nooit een lening van1,2% versneld aflossen maar het dat geld juist wegzetten tegen een hoger percentage, dan word het weer goedkoper, maar dat moet je wel liggen.
Wegzetten op een risicomijdende manier voor meer dan 1% is wel moeilijk op het moment..
Weet je wat ik heb gedaan toen ik 3 jaar geleden daarnaar zocht? Juist, zonnepanelen gekocht. 8)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Fyi:

Ik heb zojuist een statement van Growatt mogen ontvangen wat betreft de dc lekstroom. Alle gangbare modellen van Growatt hebben een maximale lekstroom van 3mA.

Dat is minder dan 6mA, waardoor je met de aardlekschakelaar type a wegkomt in plaats van de dure type b.

Had een paar weken geleden een mailtje gestuurd, maar had al weinig hoop op een relevant antwoord. Ik ben nu weer een stap dichterbij bij mijn nieuwe installatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@emil_406 , ook duurzaamheidsleningen worden door SVN gedaan en vallen onder de normale regels voor een lening, dus BKR toets en registratie. Ik ga hem zelf denk ik ook nodig hebben voor een warmtepomp in de toekomst, maar dat komt omdat een nieuwe keuken, uitbouw en van het gas af samen net iets te veel geld is om in 1x op te hoesten.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Lardman schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:00:
@emil_406 , ook duurzaamheidsleningen worden door SVN gedaan en vallen onder de normale regels voor een lening, dus BKR toets en registratie. Ik ga hem zelf denk ik ook nodig hebben voor een warmtepomp in de toekomst, maar dat komt omdat een nieuwe keuken, uitbouw en van het gas af samen net iets te veel geld is om in 1x op te hoesten.
Je kan het ook finacieren in een verbouwingshypotheek , dan heb je ook nog de keuze om dingen zelf te doen bij de duurzaamheidslening moet er een bedrijf komen voor elke spijker, schroef m2 isolatie of paneel die zij financieren.
Bij sommige hypotheken is dit zeer simpel en goedkoop aan te vragen, ga in iedergeval een gesprek aan met een adviseur zou ik zeggen, dan heb je tenminste overwegingsgronden om je beslissing op te nemen.
Indien de keuze valt op de duurzaamheids lening zou ik persoonlijk kiezen voor de korte looptijd, dan liggen de garantie periode en de looptijd van de lening lekker dicht bij elkaar en voorkom je het risico (een beetje) dat je betaald voor iets wat al op de sloop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:08

watercoolertje

Untertitel

Ik ben druk bezig met offertes op te vragen voor mijn binnenkort opgeleverde (nieuwbouw) huis, ondanks dat ik me wel aardig aan het inlezen ben, blijft het een hoop (theoretisch) geleuter met veel getalletjes en berekeningen :D

Nu lees ik bijv dat het overdimensioneren heel gewoon is maar wat is nou de sweetspot? Ik heb offertes waar de WP/omvormer 100% is (4500WP op 4500watt omvormer) en het andere uiterste is 83% (4350WP op 3500Watt omvormer). De panelen liggen allemaal bijna recht op het zuiden (tussen zuid en zuidoost), en vangen of allemaal zon of allemaal niet.

De prijzen variëren tussen de €1.10 en €1.17 (exclusief BTW) per WP inclusief complete installatie, iemand die mij kan vertellen of dat eerlijke prijzen zijn?

Ik heb helaas het geld ook niet zelf (huis gekocht, praktisch zonder eigen geld, vriendin had net een maand een vaste baan) maar leen het geld voor de panelen bij mijn ouders (rond de 6000 euro, wat ik binnen 2 jaar terug wil hebben betaald), panelen komen er linksom of rechtsom en dan liever nog zo lang mogelijk van de huidige regels genieten.

[ Voor 5% gewijzigd door watercoolertje op 20-03-2018 11:16 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De financiën even terzijde (daar is al genoeg over gesproken de laatste pagina's): over- of onderdimensioneren van een omvormer kan allemaal, en heeft niet heel veel invloed op je opbrengst, behalve als je het echt heel extreem maakt.

Meer zonnepanelen = meer opwek, zelfs als je omvormer veel te klein is. Je gaat dan simpelweg je pieken aftoppen. Je kunt je omvormer gemakkelijk 15-20% onderdimensioneren en <5% verschil in opwek zien. Ook omdat je omvormer dan efficiënter zal werken bij lagere zoninschijning. Onderdimensioneren van de omvormer (aka overdimensioneren van het aantal panelen) is al helemaal risicoloos bij bijv. oost-westopstellingen. Maargoed, je zegt in dit geval een installatie op zuid te hebben.

De belangrijkste reden om een omvormer te onderdimensioneren is je aansluiting. Een 4kWp omvormer kan nog net op één 16A groep bijvoorbeeld, dus dat scheelt bij het nieuw moeten aanleggen van een 20A of 25A groep ('kookgroep'). Omdat de elektricien al gauw 300-400 euro kost om een nieuwe, zwaardere groep aan te leggen, zitten daar een hoop extra kosten in met weinig baten.

Overdimensioneren van een omvormer doe je vaak op driefasen. Een 3-fase 6kWp omvormer is veel goedkoper dan een éénfase 5kWp omvormer. Het voornaamste nadeel daarvan is dat je wat opwek in de ochtend en avond mist, omdat de omvormer vaak pas begint terug te leveren bij 100+ watt uit de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
@mux Ik heb 7000WP en een Fronius Symo 8.2-3-M (8200,0 W) (3 fasen) omvormer en ik zie 's ochtends en 's avonds 2 tot 3 Watt binnenkomen (eerste / laatste meting), hoe kom je dan bij 100+ Watt :?

Ik heb de omvormer bewust wat overgedimensioneerd mocht ik in de toekomst meer PV willen aanschaffen, volgens de experts in dit topic schijnt het PV virus besmettelijker te zijn als de griep :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat de omvormer 3W teruggeeft aan het net wil niet zeggen dat het MPP van de panelen op dat moment dan ook 3W is. De omvormer is maar een paar procent efficiënt bij dat vermogen, dus uit de panelen komen dan al tientallen watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:31:
@mux Ik heb 7000WP en een Fronius Symo 8.2-3-M (8200,0 W) (3 fasen) omvormer en ik zie 's ochtends en 's avonds 2 tot 3 Watt binnenkomen (eerste / laatste meting), hoe kom je dan bij 100+ Watt :?

Ik heb de omvormer bewust wat overgedimensioneerd mocht ik in de toekomst meer PV willen aanschaffen, volgens de experts in dit topic schijnt het PV virus besmettelijker te zijn als de griep :+
3-kwart van die post heb ik mijn vraagtekens bij... 8)7 O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
paulv1973 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:34:
[...]

3-kwart van deze post heb ik mijn vraagtekens bij... 8)7 O-)
Waar heb je vraagtekens bij :P

Ik vertel alleen wat ik zie op PV-Output :P

https://pvoutput.org/intr...291&sid=52772&dt=20180319

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:35:
[...]

Waar heb je vraagtekens bij :P

Ik vertel alleen wat ik zie op PV-Output :P

https://pvoutput.org/intr...291&sid=52772&dt=20180319
NEEE... Niet de jouwe...
Die post waar jij ook op reageert... :*)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waar heb je dan vraagtekens bij...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mux schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:34:
Dat de omvormer 3W teruggeeft aan het net wil niet zeggen dat het MPP van de panelen op dat moment dan ook 3W is. De omvormer is maar een paar procent efficiënt bij dat vermogen, dus uit de panelen komen dan al tientallen watts.
Zal het 50Watt per dag schelen :? Ik denk het niet.

De eerste lading watjes tot een vermogen van 100Watt en de laatste vanaf 100Watt is in totaal 8Watt per dag, dat zet volgens mij geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Mag de eenhedenpolitie even zeuren over het verschil tussen watt en wattuur ?
dank u. :P

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

watercoolertje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:12:

blijft het een hoop (theoretisch) geleuter met veel getalletjes en berekeningen
HeY! cijfertjes zijn lief!
De prijzen variëren tussen de €1.10 en €1.17 (exclusief BTW) per WP inclusief complete installatie, iemand die mij kan vertellen of dat eerlijke prijzen zijn?
Ligt eraan wat je ervoor krijgt, opzich zit je in de juiste range.
Voor goedkope omvormer met goedkope panelen kan het denk ik nog net iets goedkoper

let wel dat 7 die cent verschil weinig lijkt maar toch ruim 1% verschil geeft op je jaarlijks financieel rendement. (dit kan met een lening (rente) in het spel net het verschil maken tussen, zin en waanzin)
Ik heb helaas het geld ook niet zelf (huis gekocht, praktisch zonder eigen geld, vriendin had net een maand een vaste baan) maar leen het geld voor de panelen bij mijn ouders (rond de 6000 euro, wat ik binnen 2 jaar terug wil hebben betaald), panelen komen er linksom of rechtsom en dan liever nog zo lang mogelijk van de huidige regels genieten.
Ah een ongewone situatie, let dan hier even op ivm BTW terug gave:

let op dat je factuur op naam staat van de persoon op wiens naam de electra rekening staat.
ook moet die persoon het terug vragen bij de belastingdienst.
Het mag niet anders! (ookal wordt dat wel gedaan)
Dit kan ook handige info zijn wanneer een van de twee toevallig zzper of een ondernemer is. (die moet ze dus niet kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Laat ik het extreme geval nemen: je installeert een 3-fase 99.2% efficiënte 10kW inverter op 100Wp aan paneeltjes en vergelijkt dit met een 100W 88% efficiënte microinverter.

Die microinverter zal de hele dag op z'n maximumefficiëntie kunnen werken, of dicht daarbij. De giga-inverter werkt zelfs op het midden van de dag maar op 1% van zijn maximumbelasting, en is daar dus <20% efficiënt, of start niet eens op. Dus de giga-inverter zal bijna niks terugleveren over de hele dag, terwijl de microinverter bijna de hele potentie van de panelen opwekt.

Dit is waarom het té veel overdimensioneren van een inverter aardig wat kan schelen in je opbrengst. Dit meest extreme geval is maar om uit te leggen hoe het werkt, in de praktijk zie je maar een paar procent verschil bij bijv. een 1,5x overgedimensioneerde inverter.

De reden dat er een verschil zit tussen enkelfase en 3-faseninverters is dat een 3-faseninverter, met name de grotere die fasen niet kunnen uitschakelen, aardig veel eigenverbruik hebben. Typisch in de orde van 10-30W, terwijl een TL enkelfase-inverter maar zo'n 3-5W zelf nodig heeft. Daarom zie je wat lagere efficiëntie bij kleine installaties op een 3-faseninverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:34:
Nee hoor is niet waar, ik kan mijn tigo al uitlezen voor dat de omvormer wakker is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 dat onderschrijft mux' punt juist.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
watercoolertje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:12:
Ik ben druk bezig met offertes op te vragen voor mijn binnenkort opgeleverde (nieuwbouw) huis, ondanks dat ik me wel aardig aan het inlezen ben, blijft het een hoop (theoretisch) geleuter met veel getalletjes en berekeningen :D

Nu lees ik bijv dat het overdimensioneren heel gewoon is maar wat is nou de sweetspot? Ik heb offertes waar de WP/omvormer 100% is (4500WP op 4500watt omvormer) en het andere uiterste is 83% (4350WP op 3500Watt omvormer). De panelen liggen allemaal bijna recht op het zuiden (tussen zuid en zuidoost), en vangen of allemaal zon of allemaal niet.

moeilijk, en is erg afhankelijk van je persoonlijke kijk en mogelijkheden.

b.v.: voor zelf bouwers komen er vaak 3kW omvormertjes vrij via marktplaats.
om dat mensen toch een zwaardere omvormer willen of andere redenen.
die kunnen zo goedkoop zijn dat het dan geen bal meer uit maakt of je er 5kWp aan hangt of niet. ;)

en je hebt de overgangs-grens kan ik een kabel leggen die ruim meer als 16A aan kan of ben ik gebonden aan max 16A. en dan kan een +/-4000VA omvormer leuk zijn met meer Wp als oplossing.

maar is je huis vlak bij de kust, dan heb je ook vaak in de zomer een koud zee windje over je dak.
en dat maakt onderdimensioneren van de omvormer erg zinloos.
(je bent dan een basterd als je dat doen, dat zijn gebieden die met een iets betere omvormer met gemak 1200kWh/kWp kan halen. >:) )

verder is onder of over dimensioneren vrij zinloos, fabrikanten weten dit, dus die maken hun prijzen van omvormer zo dat je het gewoon terugverdiend in de 10 jaar.

veel belangrijker is om er voor te zorgen dat je Vmpp goed is.
ga niet te veel bij de grenzen zitten van de omvormer, dus niet te hoog en niet te laag.
dan haal je het beste rendement uit het systeem.
voorbeeld je van een random 1fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
die wil dus het liefste +/-350Vmpp en als je dan nog even mee rekent dat als het zonnig is de Vmpp daalt door de hoge temperaturen van de cellen. wil je eigenlijk iets van 350 tot de 400Vmpp hebben. ;)

hier mee zeg ik niet dat de omvormer ook niet werkt met minder als 200Vmpp, als het perse moet kan deze omvormer zelfs met 80Vmpp werken, of zelfs boven de 400Vmpp kost alleen snel rendement of het een keer niet starten van de omvormer. ;)

@mux
als je een 3fase 9kW omvormer pakt, en je hangt daar een 12 tot 15X een 200Wp (5"cellen met 36Vmpp) aan.
dan zit je nog onder de 3kWp en zul je merken dat je omvormer het stiekem nog erg leuk doet.
alleen met bewolking merk je wel aardig wat verlies.
12x36Vmpp= 432Vmpp is voldoende (met zelfs wat extra ruimte voor warmte van de cellen) voor dat type omvormer en eigenlijk is de rest dan niet meer zo heel belangrijk. ;)
zolang je Vmpp maar goed is werkt het vrij aardig en dan pas kijken naar de W die de omvormer kan omzetten en alles komt goed.

laat je niet gek maken door die jopperts, efficiëntie komt hier vaak na de ego. >:)
ze zijn vaak meer opzoek naar een kleine uitzondering in een verhaal waar ze hun eigen ego mee kunnen strelen als iets begrijpen van de strekking van het verhaal. ;)
gelukkig niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee hij zegt dat er al tientallen watts zijn als omvormer aan gaat.
Als er van mijn 60 panelen 20 wakker zijn met 1 watt ,dan schakelt hij in met 20 watt. Het is niet zo dat de panelen 80 watt geven en omvormer maar 20.
Misschien dat dat bij se gebeurt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

mux schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:21:
De financiën even terzijde (daar is al genoeg over gesproken de laatste pagina's): over- of onderdimensioneren van een omvormer kan allemaal, en heeft niet heel veel invloed op je opbrengst, behalve als je het echt heel extreem maakt.

Meer zonnepanelen = meer opwek, zelfs als je omvormer veel te klein is. Je gaat dan simpelweg je pieken aftoppen. Je kunt je omvormer gemakkelijk 15-20% onderdimensioneren en <5% verschil in opwek zien. Ook omdat je omvormer dan efficiënter zal werken bij lagere zoninschijning. Onderdimensioneren van de omvormer (aka overdimensioneren van het aantal panelen) is al helemaal risicoloos bij bijv. oost-westopstellingen. Maargoed, je zegt in dit geval een installatie op zuid te hebben.

De belangrijkste reden om een omvormer te onderdimensioneren is je aansluiting. Een 4kWp omvormer kan nog net op één 16A groep bijvoorbeeld, dus dat scheelt bij het nieuw moeten aanleggen van een 20A of 25A groep ('kookgroep'). Omdat de elektricien al gauw 300-400 euro kost om een nieuwe, zwaardere groep aan te leggen, zitten daar een hoop extra kosten in met weinig baten.

Overdimensioneren van een omvormer doe je vaak op driefasen. Een 3-fase 6kWp omvormer is veel goedkoper dan een éénfase 5kWp omvormer. Het voornaamste nadeel daarvan is dat je wat opwek in de ochtend en avond mist, omdat de omvormer vaak pas begint terug te leveren bij 100+ watt uit de panelen.
Helder, dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Op termijn wil ik mogelijk meer panelen (kan er geloof ik bijna 30 kwijt, huidige offertes zijn voor 15/16 panelen) dus dan is een ruime 3 fase omvormer misschien wel handig.
twain4me schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:44:
[...]

HeY! cijfertjes zijn lief!

[...]

Ligt eraan wat je ervoor krijgt, opzich zit je in de juiste range.
Voor goedkope omvormer met goedkope panelen kan het denk ik nog net iets goedkoper

let wel dat 7 die cent verschil weinig lijkt maar toch ruim 1% verschil geeft op je jaarlijks financieel rendement. (dit kan met een lening (rente) in het spel net het verschil maken tussen, zin en waanzin)

[...]

Ah een ongewone situatie, let dan hier even op ivm BTW terug gave:

let op dat je factuur op naam staat van de persoon op wiens naam de electra rekening staat.
Dit kan ook handige info zijn wanneer een van de twee toevallig zzper of een ondernemer is. (die moet ze dus niet kopen)
Paar euro meer of minder kan ik niet van wakker liggen. En rente hoef ik niet te betalen dus dat vakt weer mee. BTW en factuur zullen dus op mijn naam moeten ivm eigen bedrijf van mijn vriendin. Ook jij bedankt voor de info.

Het betreft trouwens 16x IBC Monosol 300ZX5 Black monokristallijn
En een Fronius Symo 4.5-3-M, 3-fasen omvormer

Dit is wel de duurste offerte in toaal maar per WP is deze 1.13 excl. Btw

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dat eigen bedrijf is ook niet helemaal zoals @twain4me omschrijft. Ik ben ook ondernemer (BV) en heb gewoon de BTW op persoonlijke naam teruggekregen.

ZZP'ers of eenmanszaken kunnen er "problemen" meekrijgen denk ik.

@watercoolertje als jij er in de toekomst 15 panelen bij wil leggen zou ik een grotere omvormer nemen.

Je zit nu al aan 4800WP op een 4,2KW omvormer, nog een keer 4800WP erbij gaat deze omvormer niet trekken :P (of in ieder geval flink afvlakken)

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 20-03-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:36
Nou, ik mag me hier sinds een weekje ook melden...
mux schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:21:
Dus in opbrengst scheelt het weinig, zo moet ik je interpreteren he?
DAT (!) merk ik hier dus gigantisch, er moet nog maar een beetje daglicht zijn hier en de omvormer hier (SMA SB 4.0) schiet al direct in gang om 7:00 's morgens. Met 23 panelen in ZO/ZW 14/9 configuratie en 6440Wp in totaal.

Hier in België doen we omwille van het prosumententarief heel graag aan onderdimensioneren, per kW AC die een omvormer sterk is betaal je hier een 100 EUR "prosumentarief" omdat je als mini centrale op het net zit te duwen.

Het zotste (NL, lees "meest maffe") wat ik tot nog toe heb gehoord is met mijn opstelling ZO/ZW -38°, 51° en circa 6200Wp een 3kW AC omvormer en des te meer ik er over nadenk des te beter mij die optie lijkt. Nu ja, ik zit volgens mij (toch @mux ?) met deze opstelling ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:26:
Dat eigen bedrijf is ook niet helemaal zoals @twain4me omschrijft. Ik ben ook ondernemer (BV) en heb gewoon de BTW op persoonlijke naam teruggekregen.

@watercoolertje als jij er in de toekomst 15 panelen bij wil leggen zou ik een grotere omvormer nemen.

Je zit nu al aan 4800WP op een 4,2KW omvormer, nog een keer 4800WP erbij gaat deze omvormer niet trekken :P (of in ieder geval flink afvlakken)
Verdubbelen gaat hem ook niet worden maar een paneeltje of 4/5 zie ik er misschien wel bij komen, maar, ik verbruik veel energie maar ook niet zo veel (we zijn maar een 2 persoon huishouden die beide full time werken) met een mooie (lucht) warmtepomp en 2 dikke computers en zo nu en dan een miningrig die mee draait. Zit nu rond de 3800kw verbruik per jaar en met die WP erbij verwacht ik dat het tussen de 5000/6000kw komt (volgens ecolution zou het gemiddelde verbruik 1200 tot 1500 kWh zijn).
migjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:13:
[...]

moeilijk, en is erg afhankelijk van je persoonlijke kijk en mogelijkheden.

b.v.: voor zelf bouwers komen er vaak 3kW omvormertjes vrij via marktplaats.
om dat mensen toch een zwaardere omvormer willen of andere redenen.
die kunnen zo goedkoop zijn dat het dan geen bal meer uit maakt of je er 5kWp aan hangt of niet. ;)

en je hebt de overgangs-grens kan ik een kabel leggen die ruim meer als 16A aan kan of ben ik gebonden aan max 16A. en dan kan een +/-4000VA omvormer leuk zijn met meer Wp als oplossing.

maar is je huis vlak bij de kust, dan heb je ook vaak in de zomer een koud zee windje over je dak.
en dat maakt onderdimensioneren van de omvormer erg zinloos.
(je bent dan een basterd als je dat doen, dat zijn gebieden die met een iets betere omvormer met gemak 1200kWh/kWp kan halen. >:) )

verder is onder of over dimensioneren vrij zinloos, fabrikanten weten dit, dus die maken hun prijzen van omvormer zo dat je het gewoon terugverdiend in de 10 jaar.

veel belangrijker is om er voor te zorgen dat je Vmpp goed is.
ga niet te veel bij de grenzen zitten van de omvormer, dus niet te hoog en niet te laag.
dan haal je het beste rendement uit het systeem.
voorbeeld je van een random 1fase omvormer:
[afbeelding]
die wil dus het liefste +/-350Vmpp en als je dan nog even mee rekent dat als het zonnig is de Vmpp daalt door de hoge temperaturen van de cellen. wil je eigenlijk iets van 350 tot de 400Vmpp hebben. ;)

hier mee zeg ik niet dat de omvormer ook niet werkt met minder als 200Vmpp, als het perse moet kan deze omvormer zelfs met 80Vmpp werken, of zelfs boven de 400Vmpp kost alleen snel rendement of het een keer niet starten van de omvormer. ;)
Liefst koop ik alles nieuw met garantie (7/10 jaar) dan weet ik dat het voor de terugverdien periode gewoon goed zit en daarna zal ik in de komende 25 jaar vast nog eens een nieuwe omvormer moeten kopen (misschien is dat het moment dat ik er ook extra panelen op zou willen leggen).

Ik woon in Langedijk vlak bij Alkmaar, net niet kust, maar volgens zonuren overlays ziet het er niet verkeerd uit voor me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@watercoolertje wat ik mij nog kan herinneren van de gesprekken met de PV leverancier is dat een stapje hoger in dezelfde range van de omvormer vaak niet eens zo heel veel duurder hoeft te zijn.

Je moet je dan alleen afvragen hoeveel inefficienter als het wordt, maar ik vind persoonlijk een 4500Watt omvormer met 4800WP aan panelen al aan de krappe kant, vooral als je nog uit wilt breiden en alles op zuid legt.

Vraag eens wat de meerprijs is voor een 5.0 of 6.0 Symo, gaat je meevallen denk ik.

Dan moet je natuurlijk wel voornemens zijn binnen enkele jaren PV bij te gaan kopen, als dit plan +10 jaar duurt dan kun je gewoon met een 4.5kW omvormer af.

kleine edit

5KW is 13 euro duurder
6KW is 27 euro duurder

Bron: http://shop.winkelman-zon...87/fronius-omvormers.html

Dan wist ik het wel met jouw plannen :P

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 20-03-2018 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:26:

klopt, iets vollediger dit keer :D

De zakelijke constructies die dit probleem wel hebben zijn zzp, eenmansaak, en mogelijk vof en zou het zomaar kunnen dat je elk jaar het forfaits moet betalen omdat je niet meer van je btw afdraag plicht afkomt.
Hoe dan ook, iets om in de gaten te houden. @watercoolertje
Dus alle ondernemingen die een rechtspersoonlijkheid hebben (BV,NV etc ) hebben er geen last van.
In dat geval ben je voor de belasting ook gewoon in dienst van die BV en blijf je dus gewoon zelf een particulier (met aandelen in een BV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
watercoolertje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:23:
[...]

Helder, dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Op termijn wil ik mogelijk meer panelen (kan er geloof ik bijna 30 kwijt, huidige offertes zijn voor 15/16 panelen) dus dan is een ruime 3 fase omvormer misschien wel handig.

[...]
Paar euro meer of minder kan ik niet van wakker liggen. En rente hoef ik niet te betalen dus dat vakt weer mee. BTW en factuur zullen dus op mijn naam moeten ivm eigen bedrijf van mijn vriendin. Ook jij bedankt voor de info.

Het betreft trouwens 16x IBC Monosol 300ZX5 Black monokristallijn
En een Fronius Symo 4.5-3-M, 3-fasen omvormer

Dit is wel de duurste offerte in toaal maar per WP is deze 1.13 excl. Btw
lol, je maakt het zo wel heel makkelijk. ;)

15X 60cellen van 6"panelen (zoals de IBC) doen +/-32Vmpp.
15x32Vmpp = 480Vmpp is een beetje laag voor een 3fase omvormer, maar is nog steeds een ruime voldoende. (3fase wil graag 720Vmpp, maar veel merken hebben de omvormer optimaliseert voor rond de 600Vmpp, die 480Vmpp is dus ruim binnen vrijwel ieder merk zijn 3fase lijn.)

een omvormer zoals de fronius symo die hebben 2x een mpp.
als je voor 15 of 16X gaat, hang ze dan allemaal aan 1 mpp anders heb je wel een erg lage Vmpp als je gaat verdelen. (7x32Vmpp=224Vmpp en dat is wel erg krap bij het start voltage van 200V. ;) )

de keuze voor 300Wp panelen is wel een beetje waar het optimum zit op het moment.
(moet ook mee rekenen dat een 270Wp paneel even duur kost aan beugels als een 365Wp paneel om op te hangen. ;) )

je hebt best wel een leuke kust lokatie dus, meer als 1kWh per Wp per jaar klinkt al als mogenlijk.
(niet te veel onder dimensioneren zou ik zeggen, met die lokatie ;) )

een Fronius Symo 4.5-3-M, kost +/- 1000€ ex BTW
een meer als 2x zo zware Fronius Symo 10.0-3-M kost een +/-1500€ ex BTW.
leuke keuze, maar als jij echt 30 panelen daar op kunt hangen in de toekomst.
dan heb je waarschijnlijk 10.000kWh op te maken per jaar.
(jij kunt dus gewoon voor kolenfooi zelfs de set terug gaan verdienen, jij basttardo grr jaloers. ;) )
maar je kunt ook gerust een 8 of 7 of 6 of 4,5 kW verzie pakken.
ze kunnen allemaal 15 of 30 panelen aan van je voorbeeld paneel. ;)

ga lekker voor 15 panelen met "te zware" omvormer, betaal je ouders terug.
en leg er lekker een 15 bij in de toekomst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 11:49
Even een vraagje:
Bij een neef van me waar ik zonnepanelen heb helpen installeren hebben ze problemen met een te hoge net spanning 253 V+
Nu hebben we al een keer de omvormer op een andere fase gezet met een lagere spanning. Maar er komen steeds meer zonnepanelen in die buurt (wijk).
Nu is het een probleem van Liander maar ja die gaat niet ff snel nieuwe kabels leggen .....

Volgens mij moet het mogelijk zijn de Omnik 3.0k TL op een andere land code te zetten ... een met een wat hogere maximale spanning. ( De omnik mag tot 276v+) Hoeft niet veel hoger.... gewoon net ff hoger als de rest :) Ben aan het googelen geweest maar kon niks vinden.

Iemand die het weet ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:50:
Je moet je dan alleen afvragen hoeveel inefficienter als het wordt, maar ik vind persoonlijk een 4500Watt omvormer met 4800WP aan panelen al aan de krappe kant, vooral als je nog uit wilt breiden en alles op zuid legt.

<snip>
kleine edit

5KW is 13 euro duurder
Met dit prijsverschil zou ik niet eens kijken naar de 4.5kW versie, maar gelijk voor de 5 gaan. Ik zat in hetzelfde schuitje: 5.7kWp geplanned, maar wel voor de 6kW omvormer gegaan. Uiteindelijk maar goed ook, want er ligt nu 6kWp op het dak (paste toch nog een paneel extra op)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:42:
Even een vraagje:
Bij een neef van me waar ik zonnepanelen heb helpen installeren hebben ze problemen met een te hoge net spanning 253 V+
Nu hebben we al een keer de omvormer op een andere fase gezet met een lagere spanning. Maar er komen steeds meer zonnepanelen in die buurt (wijk).
Nu is het een probleem van Liander maar ja die gaat niet ff snel nieuwe kabels leggen .....

Volgens mij moet het mogelijk zijn de Omnik 3.0k TL op een andere land code te zetten ... een met een wat hogere maximale spanning. ( De omnik mag tot 276v+) Hoeft niet veel hoger.... gewoon net ff hoger als de rest :) Ben aan het googelen geweest maar kon niks vinden.

Iemand die het weet ?
Advies van omnik zelf, Australië.....
Tja wat was die code ook alweer, vier nullen of vier enen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Even een vraagje:

Iemand die het weet ?
heb dit probleem ook een keer gehad met een omvormer die gewoon de Vac niet goed deed meten. ;)
(omvormer vervangen onder garantie en opgelost.
maar kosten mij veel tijd voordat ik dat gevonden had. ;) )

check ook eerst met een externe multimeter of dit probleem ook in de meter kast zo is.
en meten bij de omvormer zelf.
(met omvormer aan en de omvormer uit.)
is de V dan wel in orde, dan zit het probleem in je eigen kabels/koppel punten/omvormer en moet je dat daar oplossen. ;)

is er een slimme meter dan gaat liander het wel zien dat je de V te hoog hebt gezet.
dus pas het verhogen van de max V liever niet toe. (of zeer matig verhogen)
alleen als aller laatste redmiddel, mag je daar pas aan denken.
het grote gevaar kan zijn dat je hier door het probleem niet oplost, maar alleen maar groter maakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:07
Ik ben bezig met het bouwen van een (passief)huis. Mijn dak staat op 198° (ZZW) met een dakhoek van 35°.
Ik heb 3 opties om de panelen neer te leggen (10x3, 11x3 (portrait) en 6x6, landscape). Nokhoogte is 9,8 meter. De pijpen die uit het dak komen zijn van de WTW en rioolbeluchting (en zijn enigszins verplaatsbaar). Het dak bestaat uit geïsoleerde trapezium sandwichpanelen.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/i28Q2x/10_8_10_portrait.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mPJ3pc/11_9_11_portrait.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jL4MaH/6x6_2_landscape.jpg

Hoever moet je uit de rand blijven (bij alle opties iig 300 mm) en zijn er suggesties wat dan de meest geschikte optie is?
Mijn voorkeur gaat uit naar 3 rijen van resp. 11, 9, 11 panelen. De onderste rij (van 11 panelen) kan wat schaduw krijgen, dus die gaan op de ene MPP en de 20 andere panelen op de 2e.
De panelen die ik op het oog heb zijn QCELLS Q-peak Duo 320Wp + een Fronius SYMO 8.2-3 M. Als alternatief heb ik de Trina TSM-300 DD05A.08 (II) Percium op het oog. Voor het prijsverschil heb ik wel graag wat extra Wp'jes.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tinus5 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:55:
Ik ben bezig met het bouwen van een (passief)huis. Mijn dak staat op 198° (ZZW) met een dakhoek van 35°.
Ik heb 3 opties om de panelen neer te leggen (10x3, 11x3 (portrait) en 6x6, landscape). Nokhoogte is 9,8 meter. De pijpen die uit het dak komen zijn van de WTW en rioolbeluchting (en zijn enigszins verplaatsbaar). Het dak bestaat uit geïsoleerde trapezium sandwichpanelen.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Hoever moet je uit de rand blijven (bij alle opties iig 300 mm) en zijn er suggesties wat dan de meest geschikte optie is?
Mijn voorkeur gaat uit naar 3 rijen van resp. 11, 9, 11 panelen. De onderste rij (van 11 panelen) kan wat schaduw krijgen, dus die gaan op de ene MPP en de 20 andere panelen op de 2e.
De panelen die ik op het oog heb zijn QCELLS Q-peak Duo 320Wp + een Fronius SYMO 8.2-3 M. Als alternatief heb ik de Trina TSM-300 DD05A.08 (II) Percium op het oog. Voor het prijsverschil heb ik wel graag wat extra Wp'jes.
Rioolontluchting/beluchting kan onder de panelen met een hele platte dakdoorvoer
wtw (mv) zou ik dat niet mee doen, maar verplaatsen (mits nog in ontwerpfase) naar een zijkant maar bij voorkeur naar een ander dakvlak. of door een gevel.

Veder zou ik het hele dak gewoon vol gooien, van rand tot rand en van net onder de nok tot dakgoot (en daar het dak formaat op aanpassen) en Zorgen dat je randafwerking werkt als windscherm
het waterkerende dak zou ik maken van damwand profiel (al dan niet als sandwichpaneel)

voordelen:

Dak wordt een net aangezicht zonder rare rommel
Meer opbrengst van het dakvlak
Van minder partijen afhnakelijk voor het eind resultaat (minder kans op fouten)

Ik ben toevallig zelf bezig met een dergelijk dakvlak en heb het gewoon heilig verklaard, dus geen doorvoeren o.i.d. Hierdoor moeten soms dingen veranderen (bv geen dakraam of de haard moet een meter naar rechts) ,maar dat is dan maar zo. Je moet er iets voor over hebben en een goed architect kan hiermee omgaan :P

edit: Ohw en ik zou ze in landscape leggen, wel even letten op de diodes in de panelen die je koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tinus5
een rioolontluchting hoeft geen pijpje te zijn.
daar heb je hele platte dakpannen voor die nog onder de panelen passen. ;)

een WTW oke, maar je tekent 1 pijp en voor een WTW heb je 2 pijpen nodig en die wil je niet te dicht bij elkaar hebben zitten anders zuig je de geventileerde lucht weer terug naar binnen.
dat zou het ventileren onzinnig maken. ;)
op zich zijn WTW pijpen ook niet echt speciaal, die kunnen ook door een muur of een heel andere plek verplaatst worden.

QCELLS Q-peak Duo oke, panelen met halve cellen. (yingly is daar ook mee bezig.)
vind het een vreemd verschijnsel om eerlijk te zijn, verwacht dat ze gewoon goed werken en niks mis mee zal zijn.
maar begrijp nog niet wat het grote voordeel daar van nu is. :?
(mischien dat ze dan 6 diodes kunnen gebruiken in plaats van 3, maar dat is geen echt groot voordeel.)

heb je het dan over wat LG doet, die maken nu cellen met meer en kleinere bush bars, en met cellen die net een tikkie groter zijn, tja dan begrijp ik het weer wel, dat is gaaf.

(@twain4me is wat sneller als ik vandaag, dus verder vind je het wel bij hem. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-03-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:21
Over die QCELLS gesproken: 'k ben heel benieuwd hoe die er uit zien. Op de plaatjes die ik heb gezien, ben ik nog niet positief over het esthetische aspect van deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
Goedemiddag heren,

Wij zijn na wat wikken en wegen ook gaan kijken naar een set panelen van 12 stuks. Ik heb nu een offerte liggen van MetDeZon/Zonnepanelen.nl voor het volgende:

12 JaSolar panelen (290Wp), opbrengst in mijn geval 0,95x (zuid, 30 graden) = ca 3300 opbrengst.
1 SMA omvormer
Montagesysteem, alles in 1 installatie
Gratis BTW teruggave

Totale setprijs ca 5350 euro.

Nu is de set met Solis omvormer in plaats van SMA ca. 4750 euro. Wat is de meerwaarde van SMA tegenoever Solis? Tevens twijfel ik om 12x 300 Wp te nemen voor 100 euro meer = 114 extra opbrengst per jaar.

Ik wil niet (heel veel) meer gaan opwekken dan ik verwacht nodig te hebben komende maanden i.v.m. saldering.

Iemand die ervaring heeft met deze partij? En wat betreft de prijs, hoe is deze en wat zou er nog af kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@AFCAjax
Er zit een zoekfunctie in het forum
https://gathering.tweaker...5B%5D=71&keyword=metdezon
;)

Reken voor montage te laten doen een 800-1000 euro:
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-5-4-0-euro-sunsolar/
Bovenstaand voldoet ook in jouw situatie (zonder schaduw)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2018 15:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
@AFCAjax Korte vraag (zoals je huidige post) stellen is prima, maar bij uitgebreidere vragen/posts over je situatie graag een eigen topic aanmaken. Zie ook de topicwarning :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@AFCAjax
ik doe geen uitspraken over bepaalde installateurs of verkopers. (net zo als ik niet doe over schoonmaakmiddelen ;) )
maar vraag altijd meerdere offertes en check en vergelijk.

beste kun je dan wel totaalprijs ex BTW/aantal Wp doen.
dan heb je een €/Wp prijs en vergelijkt gemakkelijker. ;)

verder 12x een paneel met 6"cellen en 60 stuks.
dat geeft een perfecte Vmpp voor een 1fase omvormer.
12x32Vmpp = oke.

dus vrij wel iedere 1fase TL omvormer zal het voor je doen.
sma/power-one/hosola/omniksol/ etc etc...
kies maar, maar net wat je het leukste vind. ;)
(heeft de omvormer 2x een mpp, dat wil je niet maar dan knoop je de 2x mpp bij elkaar tot 1 grote mpp en is dat ook opgelost.)

edit:
oeps, @ThinkPad bemoeit zich er al mee.
ik duik snel onder tafel en ga vast bibberen, lol.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 20-03-2018 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
migjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:52:
@AFCAjax
ik doe geen uitspraken over bepaalde installateurs of verkopers. (net zo als ik niet doe over schoonmaakmiddelen ;) )
maar vraag altijd meerdere offertes en check en vergelijk.

beste kun je dan wel totaalprijs ex BTW/aantal Wp doen.
dan heb je een €/Wp prijs en vergelijkt gemakkelijker. ;)

verder 12x een paneel met 6"cellen en 60 stuks.
dat geeft een perfecte Vmpp voor een 1fase omvormer.
12x32Vmpp = oke.

dus vrij wel iedere 1fase TL omvormer zal het voor je doen.
sma/power-one/hosola/omniksol/ etc etc...
kies maar, maar net wat je het leukste vind. ;)
(heeft de omvormer 2x een mpp, dat wil je niet maar dan knoop je de 2x mpp bij elkaar tot 1 grote mpp en is dat ook opgelost.)

edit:
oeps, @ThinkPad bemoeit zich er al mee.
ik duik snel onder tafel en ga vast bibberen, lol.
Dank voor de € per WP tip, 300Wp wint het hier op €0,02 ex btw per Wp :).

Meerdere offertes zijn opgevraagd + er is nog een afspraak ingepland.

Omvormers zijn niet zo spannend maak ik op uit jouw post? Daar gaat namelijk het grootste verschil in zitten in dit geval.

Thanks voor je input! Mijn vraag is grotendeels beantwoord!
@AFCAjax
Er zit een zoekfunctie in het forum
https://gathering.tweaker...5B%5D=71&keyword=metdezon
;)

Reken voor montage te laten doen een 800-1000 euro:
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-5-4-0-euro-sunsolar/
Bovenstaand voldoet ook in jouw situatie (zonder schaduw)
Dank! Tevens ook hier een offerte opgevraagd :)

[ Voor 11% gewijzigd door AFCAjax op 20-03-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AFCAjax schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Dank voor de € per WP tip, 300Wp wint het hier op €0,02 ex btw per Wp :).

Meerdere offertes zijn opgevraagd + er is nog een afspraak ingepland.

Omvormers zijn niet zo spannend maak ik op uit jouw post? Daar gaat namelijk het grootste verschil in zitten in dit geval.

Thanks voor je input! Mijn vraag is grotendeels beantwoord!
met 12 van jouw gekozen type panelen zit je al snel goed met vrijwel elk merk.
geeft je lekker veel keuzes. ;)

onder dimensioneren, tja, dat zou ik niet snel doen.
dus 12x300Wp = +/-3600W omvormer.
nu heeft niet elk merk een 3600W omvormer, soms zit er niks tussen de 3000w en de 4000W.
maar nog steeds keuzes genoeg.

een andere tip: begin niet aan PV, zeer verslavende hobbie.
voor je het weet begin je te zoeken hoe je het huis met elektra kunt verwarmen in plaats van gas.
en een elektra auto in plaats van benzine te moeten kopen.
etc.. etc..

en dan heb je ook nog deze:
je kunt 12x300Wp ook op een SMA sunnyboy 3.0 (3000W) hangen.
dat is geen probleem, dan heb je 2x een mpp waar je nu 1 mpp van gebruikt.
later hang je op noord dak (wat het ook nog best leuk doet.) gewoon de andere mpp ook even vol.
zelfs 6000Wp, dat hoeft geen probleem te zijn voor een 3000W omvormertje.
je zult dan wel flink wat aftoppen, maar nog steeds meer kWh scoren.

(niet dat je over een half jaar terug komt met de vraag, ik wil meer Wp >:)
je bent vast gewaarschuwd, ik wrijf hem er straks wel lekker in. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
migjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:15:
[...]

met 12 van jouw gekozen type panelen zit je al snel goed met vrijwel elk merk.
geeft je lekker veel keuzes. ;)

onder dimensioneren, tja, dat zou ik niet snel doen.
dus 12x300Wp = +/-3600W omvormer.
nu heeft niet elk merk een 3600W omvormer, soms zit er niks tussen de 3000w en de 4000W.
maar nog steeds keuzes genoeg.

een andere tip: begin niet aan PV, zeer verslavende hobbie.
voor je het weet begin je te zoeken hoe je het huis met elektra kunt verwarmen in plaats van gas.
en een elektra auto in plaats van benzine te moeten kopen.
etc.. etc..

en dan heb je ook nog deze:
je kunt 12x300Wp ook op een SMA sunnyboy 3.0 (3000W) hangen.
dat is geen probleem, dan heb je 2x een mpp waar je nu 1 mpp van gebruikt.
later hang je op noord dak (wat het ook nog best leuk doet.) gewoon de andere mpp ook even vol.
zelfs 6000Wp, dat hoeft geen probleem te zijn voor een 3000W omvormertje.
je zult dan wel flink wat aftoppen, maar nog steeds meer kWh scoren.

(niet dat je over een half jaar terug komt met de vraag, ik wil meer Wp >:)
je bent vast gewaarschuwd, ik wrijf hem er straks wel lekker in. ;) )
Haha, ik geloof je direct! De Solis heeft een 3600 exemplaar :)

Maar ik vind 12 panelen voor eigen gebruik al een hele stap. Ik stond er altijd wat sceptisch tegenover. Wij gaan dit doen i.c.m. spouwmuurisolatie (wat ons evenveel besparing per maand oplevert als de panelen) en een duurzaamheidslening. Hierdoor gaan de maandlasten zelfs met 2 tientjes omlaag (kosten lening-besparing energie). Eventuele uitbreidingen zullen zelf bekostigd moeten worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
AFCAjax schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:02:
[...]

Haha, ik geloof je direct! De Solis heeft een 3600 exemplaar :)

Maar ik vind 12 panelen voor eigen gebruik al een hele stap. Ik stond er altijd wat sceptisch tegenover. Wij gaan dit doen i.c.m. spouwmuurisolatie (wat ons evenveel besparing per maand oplevert als de panelen) en een duurzaamheidslening. Hierdoor gaan de maandlasten zelfs met 2 tientjes omlaag (kosten lening-besparing energie). Eventuele uitbreidingen zullen zelf bekostigd moeten worden!
solis heeft een 3.6, maar ik heb nog geen duidelijke spec sheet kunnen vinden. :-(
(waarvan ik ook met 100% zekerheid kan zeggen dat hij klopt zonder vertaal fouten of andere kleine problemen. en zover ik het tot nu toe kan zien lijkt het mij gewoon een kloon van omniksol/hosola/goodwe etc etc.. met hun eigen eigenaardigheden en voordelen. dus over het algemeen niks mis mee. ;) )

met die omvormer wil je wel 12x300Wp in 1 string en dan de 2x mpp samen geknoopt aan elkaar hebben zitten. (let er op dat ze dit ook voor je doen, anders krijg je 2x6x300Wp en dat is minder tof.)

ik snap als je voor het eerst naar het spul kijkt dat je zoiets hebt van, werkt dat ook echt en echt zo goed.
en ja hoor, het werkt, en jep het werkt ook goed.
de kWh's vliegen binnen no time om de oren. >:)

je kunt wat schaduw hebben en soms zijn mensen daar ook een beetje bang voor.
(maar de bikkels hier, die leggen hun noord dak al vol, schaduw, lol dat is pas schaduw. ;) )

spouwmuurisolatie die vind ik als je alleen naar de centen kijkt niet echt heel tof.
het bespaart iets, maar dat is maar net genoeg voor de kosten, wel word het in de winter veel sneller en toffer warm in huis.
gelukkig krijg je extra luxe er door.
dus isoleren = doen, maar niet speciaal voor de centen, de luxe en het millieu is een betere overweging. ;)

PV, je merkt het al als je rond de 1€/Wp kunt hebben, dan verdien je daar best rap mee.
1Wp kan in optimum gevallen 1kWh leveren per jaar wat +/-0,19€ kost.
dus een jaar of 5 en je het het er wel weer uit.
maar ook helaas ook PV heeft zo zijn problemen met terug verdienen. :-(
in de zomer heb je veel kWh's en in de winter heb je weer veel kWh's nodig.
nu mag je dat tegen elkaar weg strepen per jaar, salderen genaamd.

maar of de regeling van salderen eeuwig door gaat, dat weet ik wel zeker van niet. :-(
(minister kamp heeft al gezegd dat hij het wou aanpassen, wibbes gaat er nu over en wil dit in 2020 gaan doen. ik verwacht niet al te gekke veranderingen, dat zou politieke zelfmoord zijn.
maar er gaat wel iets veranderen, de vraag is hoeveel. ;)
laat dit je niet tegen houden, maar weet het wel al vast.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:43:
[...]

dus isoleren = doen, maar niet speciaal voor de centen, de luxe en het millieu is een betere overweging. ;)
Het is maar wat je luxe vindt.

Het lekkerste dat ik ooit heb gewoond was in een tochtig en ongeisoleerd huis met de kachel op maximaal (sorry groningen)
Maar met stijgende energie prijzen is dat gewoon niet meer haalbaar/wensbaar

Het hoofddoel van isoleren is besparen. en dat kan je dus uitdrukken in geld, de bespaar cijfers die je worden voorgehouden slaan echter nergens op, dus je besparing van te voren meerekenen is niet verstandig.
dat is namelijk heel erg afhankelijk van de overige bouwkundige details.

Spouwmuur isolatie is de isolatie methode die ik pas zou kiezen als ik niets anders meer te doen heb in huis dubbel glas, zolder isoleren vloer isoleren kier dichting etc
En er geen mogelijkheid is tot isoleren aan de buitenkant van de muur, of met voorzetwanden binnen.
Het is en blijft een beetje troep in een donker gat spuiten en hopen dat het goed komt.
Bij koude bruggen en balkkoppen (indien houten vloer) kan je problemen verwachten.

@AFCAjax om (veder) topic vervuiling te voorkomen heb ik je een priveebericht gestuurd
maar of de regeling van salderen eeuwig door gaat, dat weet ik wel zeker van niet. :-(
(minister kamp heeft al gezegd dat hij het wou aanpassen, wibbes gaat er nu over en wil dit in 2020 gaan doen. ik verwacht niet al te gekke veranderingen, dat zou politieke zelfmoord zijn.
Politieke zelfmoord denk ik niet, de regeling was bedoeld om panelen binnen 7 jaar tvt te krijgen , we zitten daar nu door de BTW regeling ver onder, je kan het zelfs politiek onverstandig vinden om het zo te laten, er zijn genoeg Nederlanders die een hekel hebben aan subsidies.
Agh ja over een paar jaar mogen we weer een rondje roodkleuren en daarna teleurgesteld zijn in de coalitie :)
of je nu op een partij heb gestemt die meeregeerd zit of niet, tegenvallen doet het toch, lang leven het polderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Vandaag en zondag de omvormer voor het eerst uitgeschakeld door een te hoge netspanning, wat kan ik het beste hieraan doen?
Kan uiteraard de kniptang in het zegel van de zekeringkast zetten en een fase opzoeken die een lagere spanning heeft.
Heeft de netbeheerder hierin ook nog enige verplichtingen?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@weasel
je bent de 2de vandaag al. ;)
@WoudseHoeve had ook al zo een probleem (bij zijn neef.).

zijn er al meer mensen die hier last van hebben?

(ik heb wel wat vreemds gezien.
dit probleem speelt al een tijdje:
https://www.rtlnieuws.nl/...oblemen-met-stroomnetwerk
en van ochtend zag ik dat het allemaal ruim onder de 50Hertz
later deze middag zat het wel regelmatig boven de 50Hertz
en dat heb ik al maanden niet meer gezien dat het boven de 50 komt :?
dus stond er wel van te kijken.

geen idee of dat dit mischien met elkaar te maken heeft.
maar er zijn problemen en maar weinig info er over.)

edit:
jij hoeft de zegel niet te verbreken, maar kunt gewoon meten in het gedeelte waar je zelf bij kunt.
die 50cm 5x6mm kabel, dat maakt geen verschil uit voor het meten.
het is geen 10 meter, he ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 20-03-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Ah heb het even teruggelezen.

Hier geen problemen met afwijkende frequenties, anders was ook dat wel terug te vinden in de logs van mijn omvormer.

Moet mijn zegel wel verbreken, heb maar een enkelfase installatie.

edit: had niet gezien dat het om zo'n klein verschil ging, zie de netfrequentie hier inderdaad wel eens een paar honderste hertzen verschillen.
@WoudseHoeve Heb mijn omvormer op landcode belgie gezet.
https://www.sma-benelux.c...-te-hoge-netspanning.html
Ben benieuwd.

[ Voor 47% gewijzigd door weasel op 20-03-2018 20:02 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@weasel
dus je hebt een enkel fase feraris/slimme etc.. meter?
met een enkel fase meter kast?

(zou je echt wel zelf gaan kiezen welke fase je wil zitten zonder de netbeheerder daar van op de hoogte te brengen?
je wil dan dingen in het netwerk aanpassen voor het gedeelte waar jij aan mag zitten.
ik betwijfel of dit wel verstandig is. en zeker als boven staande klopt wat ik daar zeg?)

edit:
herz probleempje mag ook echt niet te groot worden.
sommige elektra motoren werken daar zelfs mee en lopen nu dus harder of zachter.
erg belangrijk probleempje wat niet uit de hand mag lopen anders zijn de popen aan het dansen. >:)
maar ook omvormer s kunnen daar niet tegen, ook daar voor mag er niet te gek veel verschil zijn. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 20-03-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Die zegels zitten er natuurlijk niet voor niets. Deels inkomsten-bescherming zodat je niet af kunt tappen voor een wietplantage, maar misschien nog wel belangrijker: 99% van de mensen heeft niks te zoeken in een kast waar je onbeschermd aan electrische vermogens blootgesteld kunt worden die je mogelijk niet gaat overleven.

Afblijven dus.

Je kunt in je groepenkast meten of de spanning daar 253 Volt is, en als het in je groepenkast wel ok is, maar bij je omvormer niet, dan heb je een te zuinige/dunne kabel aangelegd. Vervang de kabel tussen groepenkast en omvormer door 6mm2 of meer en je bent weer ok.

Is de spanning in de groepenkast al 253Volt, dan contact opnemen met de netbeheerder. Die zijn daar van, hebben er verstand van en zijn ook verplicht er wat aan te doen (maar ze zijn dus niet van de kabel naar je omvormer).

Meer dan 253Volt wil je ook niet in huis hebben. Voor je het weet gaat er van alles en nog wat stuk en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Ligt nu een metertje of 20 3G4 overstappen naar 3G6 zet ook geen zoden aan de dijk.
Ik zal morgens eens bellen met de netbeheerder, de tang erin kan altijd nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
Even een vraagje:

Iemand die het weet ?
Die 253V is ook de grens voor apparatuur in huis. Als je het omvormervoltage hoger laat worden heb je ook een hoger V in je hele huis.
Liander moet gewoon de spanning in de straat verlagen. Daarvoor kun je een verzoek indienen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:36
No Hands schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:10:
[...]

Die 253V is ook de grens voor apparatuur in huis. Als je het omvormervoltage hoger laat worden heb je ook een hoger V in je hele huis.
Liander moet gewoon de spanning in de straat verlagen. Daarvoor kun je een verzoek indienen.
Zo eenvoudig is dat allemaal niet, die discussie hebben we hier in België met Infrax ook al eens gevoerd. De huizen op het einde van de lijn die moeten nl. ook nog een voltage binnen krijgen wat binnen de spec's ligt... En als het net wat kiele-kiele is dan kan je er naar fluiten.

Hier in BE hebben ze afaik de spec's van het net al opgetrokken naar 264,5V... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HyperBart schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:20:
[...]

Zo eenvoudig is dat allemaal niet, die discussie hebben we hier in België met Infrax ook al eens gevoerd. De huizen op het einde van de lijn die moeten nl. ook nog een voltage binnen krijgen wat binnen de spec's ligt... En als het net wat kiele-kiele is dan kan je er naar fluiten.

Hier in BE hebben ze afaik de spec's van het net al opgetrokken naar 264,5V... 8)7
Niet mauwen en gewoon oplossen, het is toch wel een beetje lomp om je klanten met 260 volt op te zadelen
trafo huisje erbij, of een slimmer trafo huisje en gewoon gaan..

klik klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 15-10 15:01
Vandaag de offerte voor onze PV installatie ondertekend:

19 x Trina Solar Energy, TSM-300 DD05A.08, 300,00 W
19 x SolarEdge optimizer P370
1 x SolarEdge omvormer SE7K

We hebben gekozen voor een flinke over dimensionering van de omvormer omdat we verwachten binnen 1 a 2 jaar ook een (hybride) warmte pomp te gaan aanschaffen. Met deze setup kunnen we tot ongeveer 31 panelen zonder problemen aansluiten. Het huidige dak bied nog ruimte voor 4 extra panelen plus 8 extra panelen op de garage.

Ons dat is op het zuiden gesitueerd (190 graden) met een hellingshoek van ongeveer 42 graden. wel last van een boom van twee deuren verder waardoor we er voor gekozen hebben om alle panelen van optimizers te voorzien.

Ik ben erg benieuwd hoe deze stap ons gaat bevallen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Grolsch schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:31:

Dat van die griep klopt niet hoor.

Eerder Ebola ofzo, je hebt te zo, en je komt er nooit meer vanaf.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:44:
[...]

Of een of andere uitkering geniet, dan kan je namelijk geen eigen bedrijf starten zonder in de problemen te komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:31:
[...]

Dat van die griep klopt niet hoor.

Eerder Ebola ofzo, je hebt te zo, en je komt er nooit meer vanaf.. :-)
bedoel je niet Herpes ofzo... Ebola.. LOL :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:36:
[...]

bedoel je niet Herpes ofzo... Ebola.. LOL :D
LOL

Ja en je gaat er opeens ook heel raar van praten, op een bepaald moment komt gemiddeld bij elke 100 woorden wel 3 keer het woord paneel / panelen langs en 1 keer omvormer, bij sommige speciale gevallen word ook het woord optimizer en MC4 stekker gehoord....
Ook mensen om je heen, vooral partners, kijken je dan verzuchtend aan, als je een mede-patiënt hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Even een vraagje:

Iemand die het weet ?
Je kan het wel aangeven bij Liander en ze kunnen de wijktravo een stap lager zetten, dat hebben ze bij Wennekers ook gedaan, daar was ie niet lang mee bezig, misschien willen ze het wel eerst even monitoren.
De opwek deze dage n is natuurlijk ook super! helder weer, en een koude wind erover.

gewoon meer mensen aan de warmtepomp helpen, gaat die spanning vanzelf weer naar beneden.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 20-03-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:35:
[...]

Of een of andere uitkering geniet, dan kan je namelijk geen eigen bedrijf starten zonder in de problemen te komen.....
hmm, die was ik nog niet tegen gekomen

Zou dat nog steeds zo zijn? dat lijkt me iets wat na een paar jaar wel glad zou zijn gestreken (gedoogd)
of afgedwongen via een rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:51:
[...]

hmm, die was ik nog niet tegen gekomen

Zou dat nog steeds zo zijn? dat lijkt me iets wat na een paar jaar wel glad zou zijn gestreken (gedoogd)
of afgedwongen via een rechter.
Voor wie met het UWV te maken heeft gehad, die weet wat voor een gez$#k dat geeft, wat je (er) niet (bij) wilt hebben. Wij hebben er voor gekozen gewoon de BTW ;w te betalen (eenmanszaak en arbeidsongeschiktheid uitkering). Mij is die paar honderd euro de gang naar de rechter en gezeur met het UWV niet waard.

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 20-03-2018 22:57 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??