AFCAjax schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:02:
[...]
Haha, ik geloof je direct! De Solis heeft een 3600 exemplaar
Maar ik vind 12 panelen voor eigen gebruik al een hele stap. Ik stond er altijd wat sceptisch tegenover. Wij gaan dit doen i.c.m. spouwmuurisolatie (wat ons evenveel besparing per maand oplevert als de panelen) en een duurzaamheidslening. Hierdoor gaan de maandlasten zelfs met 2 tientjes omlaag (kosten lening-besparing energie). Eventuele uitbreidingen zullen zelf bekostigd moeten worden!
solis heeft een 3.6, maar ik heb nog geen duidelijke spec sheet kunnen vinden.
(waarvan ik ook met 100% zekerheid kan zeggen dat hij klopt zonder vertaal fouten of andere kleine problemen. en zover ik het tot nu toe kan zien lijkt het mij gewoon een kloon van omniksol/hosola/goodwe etc etc.. met hun eigen eigenaardigheden en voordelen. dus over het algemeen niks mis mee.

)
met die omvormer wil je wel 12x300Wp in 1 string en dan de 2x mpp samen geknoopt aan elkaar hebben zitten. (let er op dat ze dit ook voor je doen, anders krijg je 2x6x300Wp en dat is minder tof.)
ik snap als je voor het eerst naar het spul kijkt dat je zoiets hebt van, werkt dat ook echt en echt zo goed.
en ja hoor, het werkt, en jep het werkt ook goed.
de kWh's vliegen binnen no time om de oren.
je kunt wat schaduw hebben en soms zijn mensen daar ook een beetje bang voor.
(maar de bikkels hier, die leggen hun noord dak al vol, schaduw, lol dat is pas schaduw.

)
spouwmuurisolatie die vind ik als je alleen naar de centen kijkt niet echt heel tof.
het bespaart iets, maar dat is maar net genoeg voor de kosten, wel word het in de winter veel sneller en toffer warm in huis.
gelukkig krijg je extra luxe er door.
dus isoleren = doen, maar niet speciaal voor de centen, de luxe en het millieu is een betere overweging.
PV, je merkt het al als je rond de 1€/Wp kunt hebben, dan verdien je daar best rap mee.
1Wp kan in optimum gevallen 1kWh leveren per jaar wat +/-0,19€ kost.
dus een jaar of 5 en je het het er wel weer uit.
maar ook helaas ook PV heeft zo zijn problemen met terug verdienen.
in de zomer heb je veel kWh's en in de winter heb je weer veel kWh's nodig.
nu mag je dat tegen elkaar weg strepen per jaar, salderen genaamd.
maar of de regeling van salderen eeuwig door gaat, dat weet ik wel zeker van niet.
(minister kamp heeft al gezegd dat hij het wou aanpassen, wibbes gaat er nu over en wil dit in 2020 gaan doen. ik verwacht niet al te gekke veranderingen, dat zou politieke zelfmoord zijn.
maar er gaat wel iets veranderen, de vraag is hoeveel.
laat dit je niet tegen houden, maar weet het wel al vast.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)