Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.773 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
twain4me schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:48:
De omvormer regelt het omvormen de lader regelt het laden.
de lader zal alleen laden vanuit zonne energie.
En de lader pakt als het goed is alleen maar energie die niet direct wordt verbruikt elders in huis.
Het wordt veel interesanter als je de lader van je auto kan laten lullen met de zonnepanelen de accu's en je agenda
Alleen volladen op het moment dat er zon schijnt en pas als hij het niet vol krijgt voordat je weg moet, uit het net gaat putten.

Ik zou t.z.t. dus kiezen voor een erg slimme laadpaal/acculader en laat die omvormer maar lekker omvormen.
Precies mijn idee. De smart EV laders zijn er al. Die hebben ook een stroom klem om de binnenkomende leiding en de PV kant en stoppen met laden als de pv opbrengst terug loopt, en de feed in van het net weer begint. Dan kun je alleen van de zon je EV laden in principe.

Verder zijn ze ook al bezig met je EV als huis battery te kunnen en mogen gebruken.

Er zal dus wel een slimme controller komen die je opgewekte energie in of de huis of de EV accu stopt als er meer binnenkomt dan het huis gebruikt. Dat zal dan ook moeten als de tarieven gevarieerd worden.
Dan wil je alleen EV accus's met netstroom laden als het goedkoop is,mof als er PV overschot beschikbaar is.

[ Voor 48% gewijzigd door jacovn op 14-03-2018 21:56 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:05
reneeke1970 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:55:
[...]
De solaredge is ook stil maar word pis heet, meeste maken er ventilators onder dus vanzelf ook niet meer stil.
Wat versta je onder stil, op een meter afstand hoor je die toegevoegde pc-ventilator ook al niet meer.
De luchtstroom hoeft niet heel veel te zijn, je moet er natuurlijk ook geen 5000+ toeren ventilator onder gaan hangen :+
De mechanische ventilatie die er naast hangt maakt meer herrie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rouske schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Waarom maak je daar dan niet een beetje lucht verplaatsing mee? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouske schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Wat versta je onder stil, op een meter afstand hoor je die toegevoegde pc-ventilator ook al niet meer.
De luchtstroom hoeft niet heel veel te zijn, je moet er natuurlijk ook geen 5000+ toeren ventilator onder gaan hangen :+
Stil is niks horen. Mij boeit dat niet, hangt in garage. Maar anderen slapen onder omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:58:
[...]

Heb ik al, een dsm5.0 3 fase. Fingers crossed
Me too :X Maar ik was ook zo eigenwijs een gasloos huis te willen, dan moet je al rap naar 3 fasen, en n verse slimme meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 14-03-2018 23:36 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:58
exroosje schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:41:
[...]
Nee ikzelf op het goodwe portal.
Maar hij vond het een invalide nummer, niet een in gebruik zijnde nummer.
Ik heb hetzelfde, Exroosje. Probeer mijn Goodwe GW2500NS op het portal van Solarman aan te melden op advies van een medetweaker, maar wat ik ook probeer: het serienummer wordt niet geaccepteerd.
Misschien dat Reneeke1970 nog eens kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:54
Laatst een bedrijfje over de vloer gehad welke aangaf dat er 9 panelen aan de achterzijde passen. Echter ik heb eens zitten nameten maar volgens mij kom ik niet verder dan 6 a 7 panelen.

Wat vinden jullie? Zie hieronder even de maten erbij gezet.

Dak is geheel ongeveer 5 meter breedt en 5,04 meter hoog. Een dakpan is ongeveer 24cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rlH2rt7.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door EHA1337 op 15-03-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
bvuaemal schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:41:
Heeft iemand ervaring met het geluids nivo van Trannergy omvormers?
sgn1300TL van Trannergy heb ik tot nu toe tot 700watt belast. Muisstil. Alleen die rottige wifi AP wil niet uit.

@goodwe over solarman mensen, wat is er mis met de goodweportal?
http://www.goodwe-power.com/

@EHA1337
Als dit standaard sneldekkers zijn en jou dak loopt van schoorsteen naar de rand, dan kun je in landscape 3 onder de nok, 2 daar onder, 3 daaronder en dan rechts onder nog 1tje. Dat is 9.
ziet er niet uit, maar het past wel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Lardman op 15-03-2018 16:53 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
Lardman schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:49:
[...]@EHA1337
Als dit standaard sneldekkers zijn en jou dak loopt van schoorsteen naar de rand, dan kun je in landscape 3 onder de nok, 2 daar onder, 3 daaronder en dan rechts onder nog 1tje. Dat is 9.
ziet er niet uit, maar het past wel ;)
De schoorsteen is nog net van de buurman daarna begint mijn gedeelte. Het is 5 breedt. Een paneel is 1,69m. Dan kom ik volgens mij iets te kort kwa dak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EHA1337
Kloppen je afmetingen wel?
Ik tel in de breedte 9 (beton) dakpannen links van dat dakraam
9 x 30 cm = 2m70

Jij zegt 2m57 ?

En hoogte is vaak 32 cm. Klopt 24 cm dan?
Heb je ook gemeten met een rolmaat?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:08:
@EHA1337
Kloppen je afmetingen wel?
Ik tel in de breedte 9 (beton) dakpannen links van dat dakraam
9 x 30 cm = 2m70

Jij zegt 2m57 ?

En hoogte is vaak 32 cm. Klopt 24 cm dan?
Heb je ook gemeten met een rolmaat?
My bad, in de vluchtigheid mn berekening verkeerd opgeschreven denk? Hoogte van een pan 34cm ipv 24cm. Daarbij is een complete pan inderdaad 30cm breed.

Dat wordt opnieuw naar de tekentafel en kijken of dan 9 LG neon 2 320wp panelen wel mogelijk is :+

[ Voor 9% gewijzigd door EHA1337 op 15-03-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EHA1337
Of Panasonic hit. (of hit kuro)
Of 2x 1 mtr panelen

Post je ff een nieuw tekeningetje met alle tussenmaten?
Ik vind puzzelen wel leuk.

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:27:
@EHA1337
Of Panasonic hit. (of hit kuro)
Of 2x 1 mtr panelen

Post je ff een nieuw tekeningetje met alle tussenmaten?
Ik vind puzzelen wel leuk.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ihrrccn.jpg

Zie hier mijn mooie paint tekening met maten. :) Nu eens kijken hoe ik het mooist/effectief paneeltjes kan laten leggen.

Edit; Legplan zo ongeveer? Echter weet ik niet of ik dan uitkom met genoeg ruimte vanaf de nok en vanaf de rand van het dak..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XJLNPtw.jpg

Als ik het nu zo zie, zou ik er evt nog een bij kunnen leggen boven het bovenste dakraam?

[ Voor 19% gewijzigd door EHA1337 op 15-03-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EHA1337
ECsolar 335 of Csun 355
2x 1 mtr panelen (zie sun-solar)

bovenste rij: 2 in landscape
de rest in portrait.
Kom ik op 11 panelen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:59:
@EHA1337
ECsolar 335 of Csun 355
2x 1 mtr panelen (zie sun-solar)

bovenste rij: 2 in landscape
de rest in portrait.
Kom ik op 11 panelen uit.
Heb eens naar die panelen zitten kijken, maar blijf liever bij de LG variant. Heb deze in het echt ook kunnen zien en vind deze tot nu toe het mooist. De combi van uiterlijk en 320wp per stuk doet me toch bij deze blijven denk.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
EHA1337 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:25:
[...]

My bad, in de vluchtigheid mn berekening verkeerd opgeschreven denk? Hoogte van een pan 34cm ipv 24cm. Daarbij is een complete pan inderdaad 30cm breed.

Dat wordt opnieuw naar de tekentafel en kijken of dan 9 LG neon 2 320wp panelen wel mogelijk is :+
Weet niet of je je vast klampt aan één merk maar 320Wp QCELLS heb je al voor minder dan 200 euro ;)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=O-AyvLTLSko]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EHA1337
Lege dakpannen is minder mooi.
;-)

9x 320 of 11x 355
Ik zou nog even twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Onderweg in de spits kwam ik dit voertuig nog tegen met zonnepanelen creatief ingeladen op de aanhanger... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIzRKoeSugA7jMHHEFj6KZcw/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

EHA1337 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:44:
[...]

Heb eens naar die panelen zitten kijken, maar blijf liever bij de LG variant. Heb deze in het echt ook kunnen zien en vind deze tot nu toe het mooist. De combi van uiterlijk en 320wp per stuk doet me toch bij deze blijven denk.. :)
Je moet jezelf even afvragen wat het doel is van je installatie.
en welke compromis je wilt maken.

Dus stel eerst vast hoeveel je wilt opwekken,bepaal daarna pas welke layout en welke panelen daar het beste bij passen. je kiest geen schilderij voor op je dak uit:p

@Zr40 agh er zit toch een net overheen, wat zeur je nu :+

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 15-03-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik heb, toen ik mijn huidige woning introk, voor Greenchoice gekozen, gewoon omdat die op dat moment het goedkoopst was. Eind vorig jaar heb ik 3,3kwp op het dak laten leggen, Mijn verbruik was vorig jaar ong 2800kW.
Nu loopt over een poosje mijn contract bij GC af en kan ik uiteraard verlengen. Nu weet ik dat zij zo'n €0,11 rekenen als terugleververgoeding, maar ik lees ook dat er andere partijen zijn die mbt terugleveren aardig zijn.

Mijn vraag is...heeft dat überhaupt zin als je bijna quite lijkt te spelen inzake verbruik vs opwekking om nog over te stappen?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De hoogte van de terugleververgoeding is alleen relevant als er na salderen nog teruglevering overblijft.

Er zijn drie situaties mogelijk:
1. Je gebruikt noemenswaardig meer dan je produceert. Dan is het stroomtarief belangrijk.
2. Je gebruikt ongeveer evenveel als dat je produceert. Dan zijn de vaste kosten belangrijk.
3. Je gebruikt noemenswaardig minder dan je produceert. Dan is het teruglevertarief belangrijk.

Maar als je ook rekening wilt houden met zaken zoals overstappremies dan is zelf vergelijken best lastig. Vul je gegevens eens in bij een vergelijkingssite en kijk wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:21
PClop schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:46:
[...]

Weet niet of je je vast klampt aan één merk maar 320Wp QCELLS heb je al voor minder dan 200 euro ;)
Dat zijn panelen met een heel mooie prijs/kwaliteitsverhouding. 'k Hoop ze snel ergens geïnstalleerd te zien liggen..
Jammer dat die geleider midden in nogal opvallend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Andre1973 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 23:22:
[...]

Me too :X Maar ik was ook zo eigenwijs een gasloos huis te willen, dan moet je al rap naar 3 fasen, en n verse slimme meter.
Plug- in hybride auto en all- electric woning (3 warmtepompen) gaat het hier prima op 1 fase (35A). Apparaten zijn de laatste jaren alleen maar zuiniger geworden en is 3-fasen zeker niet al snel nodig. Die hoofdzekering gaat er zo maar niet uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Is 1x35A niet duurder dan 3x25A?

Is iemand wel eens bezig geweest met actief koelen van de panelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:21
@mfmonkey Nee, voor 1x35A/40A geldt hetzelfde cap.tarief als voor 3x25A.

[ Voor 8% gewijzigd door Cranberry op 16-03-2018 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
mfmonkey schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:14:
"alles kleiner als 1x80A" is het zelfde tarief als "alles kleiner als 3x25A."
(99% van de mensen hebben dus 1x35A of 3x25A.
heel soms zie je wel eens 1x40A, maar dat is bijna het zelfde als 1x35A door snellere groep.
en heel soms zie je wel eens dan mensen betalen voor 3x25A terwijl ze 3x35A hebben.
dat zijn dan vaak omgebouwde boerderijen.)
komt regelmatig langs in de zomer.
hobby matig kun je het doen, maar als je naar de kosten kijkt is het zo onzinnig.
een klein beetje winst voor flinke kosten.
een extra paneel leggen is goedkoper en levert meer op. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@migjes Het levert dus maar erg weinig op. Jammer, omdat ze makkelijk op de grond staan dacht ik wel iets met zwaartekracht en wat slang+vat te kunnen bedenken. Op zich kan dat nog steeds natuurlijk, het vat bijvoorbeeld heb ik al en tuinslang is niet heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

Wailing_Banshee

You're Next

mfmonkey schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:44:
@migjes Het levert dus maar erg weinig op. Jammer, omdat ze makkelijk op de grond staan dacht ik wel iets met zwaartekracht en wat slang+vat te kunnen bedenken. Op zich kan dat nog steeds natuurlijk, het vat bijvoorbeeld heb ik al en tuinslang is niet heel duur.
Zwembad erop aansluiten en je hebt gratis een verwarmd zwembad :p (een pomp heb je toch nodig bij een zwembad).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
mfmonkey schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:14:

Ik weet niet of hij hier nog op dit forum actief is, maar @Verwijderd is daar veel
mee bezig geweest.
http://www.energiebewustz...20zonne-panelen/index.php
http://www.energiebewustzeeland.nl/winst
De links werken niet meer goed helaas.

Hier een overzicht van zijn site, http://www.energiebewustzeeland.nl/
goed bezig die knakker _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 16-03-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mfmonkey
o, er zijn momenten in het jaar dat je merkt dat je panelen zwaar hebben onder de warme druk van de zon.
als je je hand op het frame legt dan doet dat dus gewoon pijn.
bij de meeste mensen licht de pijn grens rond de 60 graden.
maar de panelen kunnen goed nog hoger gaan, een 80 tot 100 graden is geen vreemd getal.
en dan zie je vaak wel dat je +/- 30% minder W hebt uit het paneel.
(van uit de kennis van zonneboilers weten we dat ruim boven de 100 graden komen geen probleem is.
weg smeltend isolatie materiaal is een bekend probleem, dus geen EPS gebruiken voor zonneboilers.)

ga je dan koelen, dan meer je wel dat je een 10% meer uit een paneel kunt halen.
met een 300Wp heb je dan 30W meer.
maar dan moet je wel het water steeds weer terug pompen, en dat kost ook wat(t). ;)
dat pompen kan wel minder W kosten als de opbrengst, klopt.
maar je moet dan niet pompen als het niet iets extra's oplevert anders is de winst zo weer weg.
dus je hebt dan een vrij dure aansturing nodig die het allemaal checkt.

paneeltje extra leggen is veel goedkoper. ;)

@PClop is sneller was ook op zoek naar die link. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
migjes schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:59:
@mfmonkey
o, er zijn momenten in het jaar dat je merkt dat je panelen zwaar hebben onder de warme druk van de zon.
als je je hand op het frame legt dan doet dat dus gewoon pijn.
bij de meeste mensen licht de pijn grens rond de 60 graden.
maar de panelen kunnen goed nog hoger gaan, een 80 tot 100 graden is geen vreemd getal.
en dan zie je vaak wel dat je +/- 30% minder W hebt uit het paneel.
(van uit de kennis van zonneboilers weten we dat ruim boven de 100 graden komen geen probleem is.
weg smeltend isolatie materiaal is een bekend probleem

ga je dan koelen, dan meer je wel dat je een 10% meer uit een paneel kunt halen.
met een 300Wp heb je dan 30W meer.
maar dan moet je wel het water steeds weer terug pompen, en dat kost ook wat(t). ;)
dat pompen kan wel minder W kosten als de opbrengst, klopt.
maar je moet dan niet pompen als het niet iets extra's oplevert anders is de winst zo weer weg.
dus je hebt dan een vrij dure aansturing nodig die het allemaal checkt.

paneeltje extra leggen is veel goedkoper. ;)

@PClop is sneller was ook op zoek naar die link. ;)
Ik kan een vat op het dak van de garage zetten (of aan de gevel zodat er regenwater in gaat) welke dus hoger staat dan de panelen.
een stuk tuinslang met gaatjes zodat het er erg langzaam uit komt boven de panelen langs.
zo gebruik ik zwaartekracht om het water over de panelen te druppen. moet ik enkel iets bedenken om het vat te vullen. dit kan ik met de hand doen, kost het niets, of dat een goed idee is weet ik niet.

ik zit dan dus met 10 x 265, scheelt behoorlijk meer, bij 10% dus 265 watt. dan kan ik zelfs af en toe het vat volpompen dus.
als aansturing denk ik aan mijzelf. gezien het met verval gaat niet meer dan een kraan of een knoop in de slang.

[ Voor 6% gewijzigd door mfmonkey op 16-03-2018 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@mfmonkey
ga lekker hobbyen, no prob.
maar verwacht niet veel koeling van uit een enkel vat, dat is zo op.

en voor de duidelijkheid.
10x265Wp zakt met warmte naar +/- 10x185W.
en met koeling word het weer 10x204W.
maar dan ben je echt flink aan het koelen. (denk aan de tuinslang er op, en stop je met spuiten binnen 5min is het effect weer weg.) ;)

(we hebben dit hier al zo vaak langs zien komen en nog nooit echt overtuigt geraakt dat het uit kan.
maar als je zin hebt ga gerust je gang, ik zou de tijd beter besteden levert meer op. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 16-03-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
migjes schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:21:
@mfmonkey
ga lekker hobbyen, no prob.
maar verwacht niet veel koeling van uit een enkel vat, dat is zo op.

en voor de duidelijkheid.
10x265Wp zakt met warmte naar +/- 10x185W.
en met koeling word het weer 10x204W.
maar dan ben je echt flink aan het koelen. ;)

(we hebben dit hier al zo vaak langs zien komen en nog nooit echt overtuigt geraakt dat het uit kan.
maar als je zin hebt ga gerust je gang, ik zou de tijd beter besteden levert meer op. ;) )
ik ga heel klein eens iets opzetten denk ik komende zomer, met maar 60 liter. doel is uitvinden hoeveel water er over het paneel moet stromen voor je effect ziet in temperatuur van het paneel. lijkt me wel leuk. misschien financieel niet aantrekkelijk maar aan de andere kant, als ik enkel verval en handmatig vullen doe en het levert iets meetbaars op dan verdient het zichzelf wel weer terug. al zou het vat uiteindelijk maar een uur lang die 204 t.o.v. 185 kunnen halen met 1 vulling, dat is kort door de bocht 0.1 kWh toch?.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@mfmonkey
grof weg 0,1kWh, mooie winst. ;)
dat is 0,019€, daar til ik nog geen vinger voor op, laat staan dat ik 6 emmers ga sjouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Het is om de hoeveelheid te bepalen en komt op zo'n hoogte te staan dat de regen ook iets zou kunnen doen. Of het haalbaar en doenbaar is gaat afhankelijk zijn van de benodigde liters per uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Leuk!

Iedereen wil een keer de panelen afkoelen met water,en moet dat ook gewoon doen

Goede ventilatie onder de panelen heeft veel effect en is gratis en is zonder moeite.
op een zonneschans warmen de panelen al minder op dan op een dak, of nog erger in een dak.

sommige gebruiken regenwater, maarja als je dan vervolgens je tuin staat te sproeien met leidingwater, heeft dat weinig zin
Je hebt een recerculatie pomp nodig wat bij jou betekend dat je je panelen waterdicht op elkaar moet aansluiten (anders heb je veel en veel teveel water nodig)
wat weer betekend dat je minder goede ventilatie hebt. en dat de stichtingskosten omhoog gaan
Deel van het water zal verdampen en moet je aanvullen dan zit je nog met bactirien groei in het water en afzetting op de panelen.
Persoonlijk hou ik het wel bij 1 keertje voor de lol kijken met de tuinslang :P

Ik heb een keer gelezen hoeveel liter per uur je nodig hebt, direct uit de kraan was in iedergeval teduur
misschien bedenk ik straks nog waar ik het heb gelezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
EHA1337 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:44:
[...]

Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel Wp je neer wil gaan leggen maar met de BenQ/AUO PM096B00-335Wp panelen zou je er zelfs 14, allemaal in portrait, kwijt kunnen.

(Legplan: 4 keer boven elkaar rechts, daarnaast 2 rijen van 4 onder de nok en tussen de ramen en dan nog 2 links van het bovenste raam.)

Ga je echt puzzelen en landscape/portrait combineren kom je nog verder (denk ik): 7x landscape rechts; 5x landscape helemaal links + 3x portrait er direct naast; en nog 2 tussen de ramen: 17 stuks.

Wellicht niet de mooiste panelen maar vanwege de geringe afmetingen (1,50x1,00m) haal je wel het maximale uit je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:58
Lardman schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:49:
[...]

@goodwe over solarman mensen, wat is er mis met de goodweportal?
http://www.goodwe-power.com/
De site van Goodwe is vaak enorm traag en soms helemaal niet bereikbaar. De Android App is een gruwel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in zonnepanelen. Heb de startpost en een deel van dit topic al doorwroet, en ga eerdaags eens wat offertes opvragen. Ik heb een dak op het zuiden, met 45 graden helling, dus in potentie ideaal.

Desondanks komen de meeste uitrekenwebsites (bijv. zonatlas.nl) die ik invul, uit op 12 panelen die dan ca 4.500,- moeten kosten, waardoor de terugverdientijd richting de 10 jaar gaat. Belangrijkste probleem lijkt te zijn dat de energie overdags wordt opgewekt, maar we natuurlijk alleen 's avonds energie verbruiken tussen 17:00 en 22:00 ongeveer (behoudens een koelkast en vriezer dan).

Hebben jullie tips hoe ik die terugverdientijd in mijn voordeel kan draaien? Ik mik liever op een jaar of 6 bijvoorbeeld. Misschien met meer panelen? Er kunnen er zo'n 20 op denk ik, als ik zo naar buren kijk.

Daarnaast zie ik dat de grootste kostenpost in ons huishouden het gas is. Ligbad en ruime woning, hoewel goed geïsoleerd (moderne woning). Als ik op diezelfde uitrekenwebsites dan voorzieningen invul voor het opwarmen van water, wat me dus ideaal lijkt, gaat de terugverdientijd gelijk naar 13 jaar. Dat vind ik gek. Hoe moet ik dat precies zien?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:37:
Ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in zonnepanelen. Heb de startpost en een deel van dit topic al doorwroet, en ga eerdaags eens wat offertes opvragen. Ik heb een dak op het zuiden, met 45 graden helling, dus in potentie ideaal.

Desondanks komen de meeste uitrekenwebsites (bijv. zonatlas.nl) die ik invul, uit op 12 panelen die dan ca 4.500,- moeten kosten, waardoor de terugverdientijd richting de 10 jaar gaat. Belangrijkste probleem lijkt te zijn dat de energie overdags wordt opgewekt, maar we natuurlijk alleen 's avonds energie verbruiken tussen 17:00 en 22:00 ongeveer (behoudens een koelkast en vriezer dan).

Hebben jullie tips hoe ik die terugverdientijd in mijn voordeel kan draaien? Ik mik liever op een jaar of 6 bijvoorbeeld. Misschien met meer panelen? Er kunnen er zo'n 20 op denk ik, als ik zo naar buren kijk.

Daarnaast zie ik dat de grootste kostenpost in ons huishouden het gas is. Ligbad en ruime woning, hoewel goed geïsoleerd (moderne woning). Als ik op diezelfde uitrekenwebsites dan voorzieningen invul voor het opwarmen van water, wat me dus ideaal lijkt, gaat de terugverdientijd gelijk naar 13 jaar. Dat vind ik gek. Hoe moet ik dat precies zien?
Hangt er vanaf hoe je warm water maakt, met een zonneboiler is niet slim. Met een warmtepomp en extra zonnepanelen verdien je het zo terug. Vraag maar gewoon wat meer offertes aan, die 4600 euro is een beetje te duur.
Tussen de 1.0 en 1.30 euro per watt piek van panelen is reeeler

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mijn tip:

leg zo snel mogelijk minstens 100% van je jaarlijkse verbruik op het dak en het liefst het hele dak vol
Wacht daarna even af wat ze in denhaag verzinnen aangaande de salderingsregeling om je besluit of en welke warmtepomp je zou willen nemen. (dat zal maximaal nog een jaar duren)
Er zijn en komen nog genoeg andere opties die wellicht beter bij jouw huishouden passen op het moment dat de salderingsregeling anders zou worden (boiler, kachel,energie opslag etc )

Het voordeel is dat je eigenlijk nooit teveel electra kan opwekken (wat er ook gaat gebeuren met de salderingsregeling) en je terugverdientijd op dit moment het voordeligst is voor je. Dit komt omdat je nu de btw regeling en de salderingsregeling maximaal kan benutten. en er een goede vergoeding is voor terug leveren wat je extra opwekt.

Ik zou de t.v.t. binnen de 6/7 jaar houden, langer kan wel eens erg negatief uitpakken bij een ongunstige salderingsregeling.
Vraag altijd meer dan 1 offerte, vergelijk die met elkaar (al is het maar met de aanbieding van ikea)
verschillende installateurs zullen ook met verschillende oplossingen komen, wellicht is er iets waar je zelf nog niet aan had gedacht. Kies voor een partij met een nette prijs,en goede referenties, er zijn aardig wat cowboy's (dat zeg ik niet om je bang te maken, maar een beetje onderzoek zal je moeten doen om het kaf van het koren te scheiden)

en zoals @reneeke1970 zegt:
Tussen de 1.0 en 1.30 euro per watt piek van panelen is reeeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@BeQuietAndDrive

Waarom bel je niet gewoon even bij die buren met zonnepanelen aan
misschien hebben ze het zelf wel gelegd en willen ze jou ook wel helpen
kans is dan groot dat je het dan ook voor een eurotje of minder p/Wp
op je dak kan krijgen,
Of dus dat je vraagt welk bedrijf het bij hun heeft gelegd en of ze daar
tevreden mee zijn/waren.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ga sowieso nog offertes aanvragen hoor, maar ik had vooraf nog wat vragen naar aanleiding van al die rekentools. En het wordt sowieso denk ik pas in het najaar of zelfs volgend jaar voorjaar, we gaan dit jaar eerst nog de badkamer en diverse zaken aan de buitenkant van het huis doen, dus is al duur zat. Maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen met informatie inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:30:
Ik ga sowieso nog offertes aanvragen hoor, maar ik had vooraf nog wat vragen naar aanleiding van al die rekentools. En het wordt sowieso denk ik pas in het najaar of zelfs volgend jaar voorjaar, we gaan dit jaar eerst nog de badkamer en diverse zaken aan de buitenkant van het huis doen, dus is al duur zat. Maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen met informatie inwinnen.
Draai je bouwvolgorde indien mogelijk om.
Badkamers zijn leuk en vooral handig, maar ze leveren geen geld op, met de besparing die je hebt met je zonnepanelen kan je een mooiere badkamer uitkiezen ;)
Doordat ik de zonnepanelen zo ver mogelijk naar voren heb getrokken tijdens de verbouw is mijn bouw budget met 3000 toegenomen (de opbrengst van de panelen tijdens de verbouw)

Het is maar een idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En na de zonnepanelen komt de l/w warmtepomp.
Dus zorg alvast voor LTV vloerverwarming en muurverwarming (en douchewtw) in/achter je badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:43:
En na de zonnepanelen komt de l/w warmtepomp.
Dus zorg alvast voor LTV vloerverwarming en muurverwarming (en douchewtw) in/achter je badkamer.
over LTV gesproken, ik kwam deze oplossing vorige week tegen

Edit: beetje offtopic , maar zo leuk dat het vast wel mag :p

Afbeeldingslocatie: https://svservice.be/onewebmedia/Technea4.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 16-03-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dat is vast lekker warm zitten :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Laatst online: 17:05
VivaAtloni schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:25:
Weet iemand of er omvormers zijn die intelligent met een accu om kunnen gaan. Hier bedoel ik mee dat ik bv een paar AGM solar wind accu's koop en wil dat de omvormer hier intelligent mee om gaat. Maw als de zonnepanelen meer opleveren dan gebruikt wordt dan moeten eerst de accu's opgeladen worden, vervolgens kan terug geleverd worden aan het net. Als de zonnepanelen minder opbrengst hebben dan gebruikt wordt, dan moet eerst de accu's gebruikt worden voordat het net wordt aangesproken.
Zijn er al dergelijke omvormers?
Victron een Nederlands bedrijf verkoopt allerlei spullen voor op boten maar ook voor Thuis. Echter is het totaal niet rendabel om dit te doen. Beter koop je extra panelen als je het vNuit financieel oogpunt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:03:
Dat is vast lekker warm zitten :)
Wel zo fijn in een sauna inderdaad...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:47:
[...]

Wel zo fijn in een sauna inderdaad...
Gelijk maar wat cameras inbouwen in die bank dan, daar zijn die saunas toch goed in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Gelijk maar wat cameras inbouwen in die bank dan, daar zijn die saunas toch goed in :)
De sauna's zelf niet maar gluurders wel ja....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Zonatlas is een sterk verouderde site, zou me niets verbazen als alles dat daarop staat erg verouderd is.
Ze gaan o.a. van uit dat kleine platte daken niet rendabel vol te leggen zijn, ook oost en west daken zijn niet rendabel (dat noemen zij minder geschikt, en kleuren het rood). En dat terwijl ik zelf systemen heb gelegd op dat soort daken, soms aaneen geregen met meerdere daken (tot 5 dakvlakken aan toe) en daar een opwek op word bereikt van meer dan een gemiddeld huishouden en alles op het dak / perceel van een huishouden.

Zonatlas is een tool (o.a.) van provincie N-H zodat ze "ook wat doen aan het milieu, omdat de wethouder (die naast nog vele andere zaken ook duurzaamheid heeft gekregen) het meestal niet snapt en dan daar naar kan verwijzen"

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Noord27 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:07:
[...]

Plug- in hybride auto en all- electric woning (3 warmtepompen) gaat het hier prima op 1 fase (35A). Apparaten zijn de laatste jaren alleen maar zuiniger geworden en is 3-fasen zeker niet al snel nodig. Die hoofdzekering gaat er zo maar niet uit. ;)
Hmm mijn warmtepomp heeft o.a. 6 elementen van totaal 9 kW, en daarnaast heb ik om voldoende WAF te verkrijgen ook nog een 6kW element in mijn boiler zitten (anders komt het bad niet vol met warm water / geen ruimte voor een groot boilervat). dus hier staat af en toe de meter met 14 kW te stampen de verkeerde kant op. dat gaat niet op 1 fase.
Maar goed weer terug naar PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hoe handig ben je? Ik heb hier het huis zelf omgebouwd van radiatoren naar convectoren , van marktplaats voor misschien maar 10% van de nieuwprijs, als er nieuwbouw woningen worden opgeleverd zitten daar tegenwoordig van convectoren in, en een deel van de mensen sloopt die er eruit en er komt vloerverwarming in. daar kan je ze bijna voor niks ophalen. Kijk even rond op het deel van de site over warmtepompen, as je dat niet al deed, daar staan veel tips in ook over aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kijk nu even in de error log van mijn Omnik en zie een paar nieuwe errors:

Relay 1 fault (14 maart, 7:33)
Current DC offset (vandaag, 7:59)

Wat betekent dit? Ik zie in mijn logging dat de Omnik inderdaad beide keren even gestopt is geweest. Maar daarbuiten lijkt de Omnik verder gewoon te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zr40
Dat betekent dat het sneeuwt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
dvl-2 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:57:
[...]

Wellicht niet de mooiste panelen maar vanwege de geringe afmetingen (1,50x1,00m) haal je wel het maximale uit je dak.
Ze zijn toch 1566 mm hoog en 1046 mm breed. Zal wellicht op dat dak okk wel passen maar met 6 landscape op een rij is het bijna 34 cm langer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Woensdag sneeuwde het toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zr40
Heb geen idee, zat toen in duitsland... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is het slim om twee strings zonnepanelen parallel aan te sluiten op 1 MPPT. Het hierbij om een zuiddak en noorddak allebei met een hellingshoek van 50º. Beide strings zijn ongeveer even lang.
De zoninstraling en temperatuur op zuid zal natuurlijk anders zijn dan op noord. Hoe werkt dat in de praktijk?

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 17-03-2018 10:52 . Reden: laatste vraag iets anders geformuleerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:05:
Is het slim om twee strings zonnepanelen parallel aan te sluiten op 1 MPPT. Het hierbij om een zuiddak en noorddak allebei met een hellingshoek van 50º. Beide strings zijn ongeveer even lang.
De zoninstraling en temperatuur op zuid zal natuurlijk anders zijn dan op noord. Geeft dat problemen bij het parallel schakelen?
Tja wat is slim, als je meer mpp hebt om te verdelen zul je iets meer winst hebben. Maar zonder extra aansluitingen zul je wel moeten en het beetje verlies voor lief moeten nemen. Ik heb 8 string sf uit alle richtingen parallel zitten, plus daarbij zelfs een string poly panelen, ja ja ik doe dat gewoon.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Dre
Ja, zonnepanelen zijn stroombegrensd :)
Wat bedoel je met 'ongeveer' even lang?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Proton_
Onder STC condities:
Zuid = 456 Volt Vmpp.
Noord = 438 Volt Vmpp.
De spanning verschilt 4%.

De omvormer heeft maar 1 MPPT.

Elke string krijgt een seriediode. Het belangrijkste vind ik dat de omvormer wel in de buurt van het optimale vermogenspunt gaat werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 17-03-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-10 13:55
Ik ben benieuwd naar wat info over het volgende:
Ik ben van plan panelen op mijn dak te laten plaatsen (heb een plat dak).
Ik heb een aparte groep voor een wasmachine en voor een droger. Die laatste heb ik niet meer, de wasmachine staat op zolder.
Begrijp ik nu goed dat ik de omvormer van de zonnepalenen via een extra groepenkastje op de kabel van de wasmachine groep kan laten aansluiten, zoals dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/05/Omvormer-op-eigen-groep.jpg

En dat betekent dan dat er geen aparte groep in mijn meterkast gemaakt hoeft te worden en er dan dus ook geen dedicated kabel voor de omvormer naar de meterkast gemaakt hoeft te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:55:
@Proton_
Onder STC condities:
Zuid = 456 Volt Vmpp.
Noord = 438 Volt Vmpp.
De spanning verschilt 4%.

De omvormer heeft maar 1 MPPT.

Elke string krijgt een seriediode. Het belangrijkste vind ik dat de omvormer wel in de buurt van het optimale vermogenspunt gaat werken.
Dat is theorie..... In praktijk liggen ze niet op dezelfde lokatie en dus verschillende temperaturen. In de winter gebruik ik hier meerdere omvormers en zie ik makkelijk dertig volt verschil tussen dezelfde stringen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBennie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:06:
Ik heb een aparte groep voor een wasmachine en voor een droger. Die laatste heb ik niet meer, de wasmachine staat op zolder.
Begrijp ik nu goed dat ik de omvormer van de zonnepalenen via een extra groepenkastje op de kabel van de wasmachine groep kan laten aansluiten, zoals dit plaatje?

[afbeelding]

En dat betekent dan dat er geen aparte groep in mijn meterkast gemaakt hoeft te worden en er dan dus ook geen dedicated kabel voor de omvormer naar de meterkast gemaakt hoeft te worden?
Dat is correct, in de mk zit dan geen aardlekschakelaar,alleen een 16 ampère automaat , die zitten er twee (aardlekschakelaar met twee verschillende waardes )in dat extra kastje, ook zit in dat kastje een 16 ampère beveiliging voor je wasmachine, dit om te voorkomen dat hij vanaf twee kanten hoge stroom kan krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Dre 4% verschil in Vmpp scheelt in de praktijk minder dan 2% opbrengst, kijk maar in de vermogensgrafiek van een paneel. Dat loopt met een boogje rond het MPP.
Dus parallelschakeling is slim als het je een omvormer uitspaart, mijn eerste antwoord was wat te kort.
Houd wel de maximale ingangsstroom van de MPPT in de gaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Dat is correct, in de mk zit dan geen aardlekschakelaar,alleen een 16 ampère automaat , die zitten er twee (aardlekschakelaar met twee verschillende waardes )in dat extra kastje, ook zit in dat kastje een 16 ampère beveiliging voor je wasmachine, dit om te voorkomen dat hij vanaf twee kanten hoge stroom kan krijgen.
Ok, mooi. Ben benieuwd, is dit een standaard manier van aansluiten? Of heeft het aansluiten van de omvormer direct op mijn groepkast in mijn meterkast de voorkeur boven deze aansluiting?
Moet ik bij een installateur aangeven dat ik de omvormer via zo'n extra groepenkastje wil of moet ik toch een directe aansluiting op mijn meterkast willen?0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deBennie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:42:
[...]

Ok, mooi. Ben benieuwd, is dit een standaard manier van aansluiten? Of heeft het aansluiten van de omvormer direct op mijn groepkast in mijn meterkast de voorkeur boven deze aansluiting?
Moet ik bij een installateur aangeven dat ik de omvormer via zo'n extra groepenkastje wil of moet ik toch een directe aansluiting op mijn meterkast willen?0
die keus is aan jou

Heb je een huis waar het lastig is om een nieuwe kabel te trekken naar de meterkast, kan je deze pv vedeler methode gebruiken.
Je kan en mag ook een nieuwe kabel naar de meterkast trekken en daar het geheel op een nieuwe groep aansluiten.

De Pv verdeler is eigelijk alleen maar bedacht voor huizen waar het lastig is om een nieuwe kabel te trekken of waar het lastig is zonder enorme kosten de meterkast uit te breiden .
Mijn voorkeur zou gaan naar een nieuwe groep in de meterkast, maar beide oplossingen zijn legaal en worden vaak gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 17-03-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:13:
@Dre 4% verschil in Vmpp scheelt in de praktijk minder dan 2% opbrengst, kijk maar in de vermogensgrafiek van een paneel. Dat loopt met een boogje rond het MPP.
Dus parallelschakeling is slim als het je een omvormer uitspaart, mijn eerste antwoord was wat te kort.
Het vervelende is dat meer zoninstraling zorgt voor een iets hogere Vmpp.
Het vervelende is dat meer warmte (=meer zoninstraling) zorgt voor een flink lagere Vmpp.

Zou het dan wat dat betreft gunstig zijn om op zuid net iets meer zonnecellen(/spanning) te hebben liggen?

Overigens vertrouw ik er wel op dat de omvormer het vermogen en de stroom begrenst. Zover ik weet meten alle omvormers de ingangsstroom.

[Edit] Staat zelfs in de handleiding:
Automatisch indien:
• Beschikbaar ingangsvermogen > max. aanbevolen PV-vermogen
• Koeling niet toereikend
• Ingangsstroom te hoog

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 17-03-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
twain4me schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:51:
[...]

die keus is aan jou

Heb je een huis waar het lastig is om een nieuwe kabel te trekken naar de meterkast, kan je deze pv vedeler methode gebruiken.
Je kan en mag ook een nieuwe kabel naar de meterkast trekken en daar het geheel op een nieuwe groep aansluiten.

De Pv verdeler is eigelijk alleen maar bedacht voor huizen waar het lastig is om een nieuwe kabel te trekken of waar het lastig is zonder enorme kosten de meterkast uit te breiden .
Mijn voorkeur zou gaan naar een nieuwe groep in de meterkast, maar beide oplossingen zijn legaal en worden vaak gedaan.
Dank voor je reactie. Heeft een nieuwe groep in de meterkast voordelen tov zo'n pv verdeler?
Ik heb ook nog een aparte groep voor een droger, die ik niet meer heb. Er loopt dus nog een draad naar mn zolder naar een stopcontact waar ik de droger eerst op had. Misschien is die ook te gebruiken voor de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Dre bij oost/west is het heel gebruikelijk om ze parallel te zetten. Daar spelen dezelfde overwegingen.
Fronius heeft een onderzoek gedaan:
http://www3.fronius.com/c...er_EN_357684_snapshot.pdf
As shown in Figure 4, the AC power curve of the east/west generator with a single inverter overlaps the
combined AC power curve of the east/west generator with separate inverters for the whole day. The different
DC voltages of the generators lead to approximately 0.5% mismatching losses but the final energy losses are
just 0.1% - within the accuracy of measurement of the energy meters of ±1%. As mentioned before, the
mismatching losses are partially compensated due to the east/west generator with a single inverter operating in
a higher efficiency range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deBennie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Dank voor je reactie. Heeft een nieuwe groep in de meterkast voordelen tov zo'n pv verdeler?
Ik heb ook nog een aparte groep voor een droger, die ik niet meer heb. Er loopt dus nog een draad naar mn zolder naar een stopcontact waar ik de droger eerst op had. Misschien is die ook te gebruiken voor de panelen?
Dat is dan het zelfde als een eigen groep, er mag gewoon niets anders op die groep worden aangesloten dan de zonnepanelen. en mits alles in de meterkast klopt met de automaat en de aardlek hoeft er dan niets te worden aangepast.

En als je goed kan shoppen kan je een wasmaschine vinden die samen met een warmtepompdroger op 1 groep kan. Dus het vervallen van je droger groep, hoeft niet te betekenen dat je in de toekomst nooit meer een droger kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBennie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:42:
[...]

Ja word veel gebruikt, in feite zit hij in je mk geïnstalleerd, zit alleen langere kabel tussen....
De kabel moet wel geschikt zijn voor continu hoge stromen vanwege warmte ontwikkeling. Dus zou dat even laten checken, bij twijfel nieuwe kabel trekken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:52:
[...]

Het vervelende is dat meer zoninstraling zorgt voor een iets hogere Vmpp.
Het vervelende is dat meer warmte (=meer zoninstraling) zorgt voor een flink lagere Vmpp.

Zou het dan wat dat betreft gunstig zijn om op zuid net iets meer zonnecellen(/spanning) te hebben liggen?

Overigens vertrouw ik er wel op dat de omvormer het vermogen en de stroom begrenst. Zover ik weet meten alle omvormers de ingangsstroom.

[Edit] Staat zelfs in de handleiding:

[...]
mmoaaa, zodra je je met oude zooi kunt werken die niks kost, dan is er veel mogenlijk. ;)
kreeg 10x 54 cel 6" panelen gratis.
en 8x 72 cel 5" gratis.
(was niet voor niks gratis, veel kapot spul zat er tussen.)
daar heb ik 4x 54 cel 6" van kunnen maken,
en 4 x 72 cel 5" nog werkend gekregen.
een paar diodes uit geschakeld zodat ik 2 stringen had die rond de 140-160Voc gaven.
en dan de 54cel panelen gebruikt als achter kant van een plat dak setje.
de 54cel's dus op noord, en de 72cel op zuid.

en dit geheel met 2 stringen parallel op een steca 500.
en dit werkte gewoon, mooi te zien als het bewolkt is, dan haalt het systeem makkelijk 1,5 tot 2A.
en dat met 110-130Vmpp, dus staat de steca voor 50% te werken.
een beetje zon en lap 100%. (mag ook wel met +/-1400Wp theoretisch vermogen)

let wel op, zodra je omvormer gaat aftoppen, dan gaat de Vmpp omhoog.
in extremen gaat het zelf naar bijna de Voc(maar zal nooit Voc halen.).
de steca had daar wel moeite mee, dus een eerder plan van de volle 4x72cel gebruiken was niet verstandig.
omvormer fabrikant zegt wel dat deze omvormer 170V aan kan, maar de mpp heeft dan al aardig problemen met 150V.
dus ga niet tegen de boven grenzen van mpp zitten. ;)
(dus 2 stringen maken met 2x een verschillende Vmpp's om noord-zuid temperatuur op te vangen, is efficiëntie zoeken op een plek waar je alle efficiënte al verloren hebt zodra je gaat aftoppen is dat onzin. ;) )

dit levert wel veel kWh op uit een steca, maar als je panelen moet betalen dan is zelfs 0,10€/Wp eigenlijk al te duur.
ook de ruimte die het in neemt op dak is een rendement om over te huilen.
wel leuk dat het nog best veel kWh oplevert met een klein omvormertje, meer als 500kWh gaat het wel doen.
(helaas logging is er ook bagger, dus ik weet erg weinig efficiëntie.
er is wel iets gemeten, en als ik dat grofjes door reken is het 450 tot 500kWh/kWp per jaar maar wel een 600 tot 800kWh uit een steca 500 en dat is niet slecht voor erg slechte panelen.)

maar uiteindelijk conclusie: moet je dit soort dingen doen, nop het is vrij zinloos.
met oude zooi is het leuk experimenteren, maar meer ook niet.
maar jouw situatie kan anders zijn. ;)

@Rol-Co heeft ook eens zijn SF op een omvormer gezet samen met 5"cellen als ik het goed heb.
werkt ook gewoon. (is wel wat gevaarlijker, door SF moet je niet per ongeluk te veel A jagen, daar kan die dunne laag niet tegen.)
omvormer weet niet wat hij voor panelen er heeft aanhangen, hij reageert alleen maar op wat hij krijgt over de kabel. ;)

succes, met experimenteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13
deBennie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Voorkeur verdient altijd de omvormer op een eigen groep te zetten in de meterkast. Dit zodat je niet op meerdere plekken beveiligingen hebben die aanspreken. Ik zou dus je droger aansluiting gaan gebruiken. Ook kun je dan in 1 oogopslag zien wat er mis is. Het is namelijk zo dat bij een sluiting zowel de pv verdeler afschakelt als de 16A groep in de meterkast. Hou er ook rekening mee dat de interne bedrading van de groepenkast de extra stroom aan kan. Ik raad minimaal 6mm² of 4mm² massief aan.

Maar dit is meer iets voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:13:
Maar van een hogere stroom gaat er niets stuk toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tja, dat hangt denk ik af van de omvormer. Een SMA zal wel goed beveiligd zijn, in een voorgangertopic zijn al wat hevig ondergedimensioneerde Omniks(?) gesneuveld.
Zolang het goed gaat, gaat het goed.

Wellicht kan je navragen bij de fabrikant waarom er een max Isc gespecificeerd is (die vaak hoger is dan max Idc van de MPPT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-10 12:24
In de Power One handleiding van mijn omvormers staat het volgende:
NOTE: If photovoltaic field connected to the inverter outputs an input
current higher than the maximum one that can be used, the inverter will not
be damaged as far as the input voltage is within allowed range.
In de ABB versie is daar niets van terug te vinden :P

De maximale kortsluitstroom waarde van de omvormer zegt wat over hoeveel de de interne bedrading mag hebben. Heb je veel strings parallel op één MPPT en één string krijgt sluiting dan wil je geen rokende omvormer..
Dus of onder die waarde blijven, of PV zekeringen gebruiken. ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

deBennie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:06:

[afbeelding]

Dit mag al moet de kabel eerst op een hoofdschakelaar komen (meestal een 40A uitvoering) en dan naar de 2 groepen toe, maar volgens mij mag het PV vermogen aan de AC kant dan maximaal 3000 W zijn. en geen 3500, al werd daar nooit moeilijk over gedaan in het verleden.
Het is wel verstandig even die groep naar de wasmachine toe af te schakelen en te controleren of er echt niet ook iets anders op aangesloten zit.

En als je omvormer het niet trekt achter 30mA dan eerst in de hoofd MK een 100mA automaat plaatsen en voor de wasmachine een B16/30mA ALA, en voor de omvormer een B16 automaat.

Er zijn veel bedrijven die dit toepassen waar mogelijk, gezien het een hoop gedoe (uren, dus ook geld) scheelt door het huis heen.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat er nog steeds wel een loze buis naar de badkamer moet zijn voor de straalkachel (toch?) en niet een voor de PV leiding (en eentje voor de monitoring als we dan toch bezig zijn).
Dat raad ik iedereen aan aan te leggen bij nieuwbouw / verbouw.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 17-03-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Andre1973 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:45:
[...]

Hoe handig ben je? Ik heb hier het huis zelf omgebouwd van radiatoren naar convectoren , van marktplaats voor misschien maar 10% van de nieuwprijs, als er nieuwbouw woningen worden opgeleverd zitten daar tegenwoordig van convectoren in, en een deel van de mensen sloopt die er eruit en er komt vloerverwarming in. daar kan je ze bijna voor niks ophalen. Kijk even rond op het deel van de site over warmtepompen, as je dat niet al deed, daar staan veel tips in ook over aanschaf.
Thanks! Niet heel handig, en al helemaal weinig tijd. Het hele huis staat vol met van die Jaga dingen, en beneden is dat gecombineerd met vloerverwarming. Dat zat er al in toen we het huis kochten.

Ik ga me eens verdiepen in convectoren, maar vooral eens wat offertes opvragen met wat we precies willen. Warmtepompen kende ik nog helemaal niet, daar ook eens naar kijken dan. Moeten ze dan maar even in de offerte zetten en voor me uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BeQuietAndDrive schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:15:
[...]

Thanks! Niet heel handig, en al helemaal weinig tijd. Het hele huis staat vol met van die Jaga dingen, en beneden is dat gecombineerd met vloerverwarming. Dat zat er al in toen we het huis kochten.

Ik ga me eens verdiepen in convectoren, maar vooral eens wat offertes opvragen met wat we precies willen. Warmtepompen kende ik nog helemaal niet, daar ook eens naar kijken dan. Moeten ze dan maar even in de offerte zetten en voor me uitrekenen.
Die Jaga dingen dat zijn toch convectoren?!(2,3 of 4 parallelle buizen die in een (dubbele)U vorm onderin die "radiator" liggen door van die aluminium plaatjes verticaal) en vloerverwarming is helemaal Top met een warmtepomp.
Eventueel zou je de Jaga's door het huis heen kunnen verplaatsen, die ik heb hebben allen dezelfde aansluiting, en daar zit een conische koppeling tussen met een rubber (?) afdicht ring. Dus makkelijk lekdicht te verkassen (kraan dicht, voetventiel dicht de rest is simpel). Dan zou je een kleine kunnen vervangen voor een grotere waar dat past.
Gezien je met een lagere temperatuur gaat / wilt gaan stoken, heb je meer oppervlak nodig om dan de warmte in de hut te krijgen.
Je kan ook DBE toepassen waar dat niet storend is.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 18-03-2018 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:35:
Tja, dat hangt denk ik af van de omvormer. Een SMA zal wel goed beveiligd zijn, in een voorgangertopic zijn al wat hevig ondergedimensioneerde Omniks(?) gesneuveld.
Zolang het goed gaat, gaat het goed.

Wellicht kan je navragen bij de fabrikant waarom er een max Isc gespecificeerd is (die vaak hoger is dan max Idc van de MPPT)
jep, maar nu deze:
Saffie_time in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

daar zit 15x260Wp op een omniksol 4k-tl2.
3900Wp zou zeker niet te veel moeten zijn, die omvormer kan met gemak 4400Wp aan.
dus geen onder dimensionering.

maar wat was er gebeurd, de vorige eigenaar had alle 15 panelen gewoon serieel, en dan de 2x mpp in tandem gezet.
een Voc meting gedaan, en dat was ruim over de 600V.
en dat is toch iets meer als zijn 550V die hij normaal aan kan. ;)

over het algemeen ben ik van omnik gewend dat hij in de ochtend een meting doet hoe hoog de Voc is en dan pas schakelt hij de AC in.
maar op oost van deze set staan allemaal grote bomen, dus veel schaduw in de ochtend.
dus waarschijnlijk toch een lager Voc, die in de middag met de volle string panelen een 480Vmpp ex temperatuur geeft.

ben bang dat hij dat niet heeft overleeft, en nu dus kaduk is.
(omvormer geeft geen Voc of Vmpp meer aan, nog dat hij nog meet of er een AC is.
string is nu ingekort naar 12 panelen.)
maar helaas is dat wel gokken en gissen.
het zou ook iets anders kunnen zijn geweest als de hoge Voc/Vmpp. ;)

(hopen dat @Saffie_time het nu opgelost krijgt met garantie.
dan eens verder experimenteren, maar hij is handig zat dus dat gaat vast wel lukken, nu nog een beetje geduld. ;) )
Skipper-93 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:25:
In de Power One handleiding van mijn omvormers staat het volgende:

[...]

In de ABB versie is daar niets van terug te vinden :P

De maximale kortsluitstroom waarde van de omvormer zegt wat over hoeveel de de interne bedrading mag hebben. Heb je veel strings parallel op één MPPT en één string krijgt sluiting dan wil je geen rokende omvormer..
Dus of onder die waarde blijven, of PV zekeringen gebruiken. ;)
abb/power-one is 1 van de weinige merken die tof is met zijn specificaties.
iets wat je erg mist in veel chinese omvormers helaas.

http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw
neem je de power-one PVI 3.0. (3000W met 2xmpp en per mpp een 2000W.)
dan weet je dat je onder de 600Voc moet blijven. (werkelijkheid is het ergens rond de 630Voc, er is een beetje marge op de meeste modellen.)
en dat doe je met ruim gemak met 12x dit paneel b.v.:
http://shop.winkelman-zon...300wp-mono-all-black.html

ook moet je onder de 12,5A short circuit current blijven, en voorbeeld paneel levert maar een 9,75A.
dus dat lukt ook.
met 2x een mpp heb je dan 2x12x300Wp=7200Wp, en dat is een flinke onder dimensionering. ;)

wil je nog verder met die omvormer, dan kun je ook dit paneel pakken:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
die kun je 7x serieel doen op de mpp.

maar dit paneel type levert maar een short circuit current van 6,02A.
dus je kunt 2 stringen parallel per mpp doen.
2x6,02= 12,04A en dat red je net.

dan heb je dus 2x2x7x330Wp=9240Wp op de omvormer hangen
dat is 9,2kWp op een 3kW omvormer. >:)

als ik dat terug reken naar wat mijn omvormer nu doet met 5,6kW, dan zou die omvormer zelfs met deze bewolking nog 1-2kW aan vermogen af geven.
ongeveer 50% dus.
verstandig? is je eigen keuze :X
maar stabiel leveren is het dan wel. ;)

edit:
de power-one PVI 3.0 3.6 4.2.
die is eigenlijk niet bedoeld om te gebruiken zoals wij het hier in dit amateur landje doen.
hij is eigenlijk bedoeld om in het open veld te worden gebruikt.
en dan 32 of 64 stuks aan elkaar te knopen op 1 centraal knoop punt met een hogere Vac als we gewend zijn.
centraal knooppunt vult dan de accu's en koppelt het aan het grid. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 18-03-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:49:
[...]

jep, maar nu deze:
Saffie_time in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

3900Wp zou zeker niet te veel moeten zijn, die omvormer kan met gemak 4400Wp aan.

maar wat was er gebeurd, de vorige eigenaar had alle 15 panelen gewoon serieel, en dan de 2x mpp in tandem gezet.
en dat is toch iets meer als zijn 550V die hij normaal aan kan. ;)

over het algemeen ben ik van omnik gewend dat hij in de ochtend een meting doet hoe hoog de Voc is en dan pas schakelt hij de AC in.
maar op oost van deze set staan allemaal grote bomen, dus veel schaduw in de ochtend.
dus waarschijnlijk toch een lager Voc, die in de middag met de volle string panelen een 480Vmpp ex temperatuur geeft.

(omvormer geeft geen Voc of Vmpp meer aan, nog dat hij nog meet of er een AC is.
het zou ook iets anders kunnen zijn geweest. ;)

dan eens verder experimenteren, maar hij is handig zat dus dat gaat vast wel lukken, nu nog een beetje geduld. ;) )
Omnik is 600 volt, en is hier van 630 niet kapot gegaan. Schakelt ook gewoon niet in trouwens.
En of zijn panelen in de schaduw boven 40 volt uitkomen??
Is het een installateur geweest of hobby?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselb
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:25
hallo,
wij hebben een woning gekocht met 44 stuks van 110 Wp siemens panelen
omvormer merk SMA Sunny Boy, type 3000TL Single Tracker
dak op het zuiden 36 graden
in 2015 was de opbrengst 2825Kwh van oktober tot oktober
de panelen zijn als geplaatst als dakkafdekking dus zonder pannen er onder

wij zitten er aan te denken om er nieuwe panelen op te leggen
wat zouden julie adviseren?

wat zou de beste keuze zijn hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Omnik is 600 volt, en is hier van 630 niet kapot gegaan. Schakelt ook gewoon niet in trouwens.
En of zijn panelen in de schaduw boven 40 volt uitkomen??
Is het een installateur geweest of hobby?
omniksol zegt zelf 590V als max ;)
en de mpp gaat maar tot de 550V met maar een bereik tot de 500V. ;)
http://nl.omnik-solar.com.../349/Omniksol-3k_4k_5k-TL
(maar meeste merken hebben wel iets van marge en niet elk getal is altijd even hard als grens. ;)
dit tegen over dat de natuur vreemde dingen kan doen. ;) )

zijn flink wat bomen op oost, pas ruim na 11 uur komt het een beetje uit de schaduw.

een bevriend persoon van de vorige eigenaar van het huis heeft het aangelegd.
(ik vond wat ik aantrof op dak meer hobby als installateur.
gewoon losse elektra buizen op dak om de DC kabels tegen de zon te beschermen,
maar die niet zo dat het water er uit kan stromen, dus alles stond vol water. :-( )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-03-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselb schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:26:
hallo,

3-fase SMA
Zuid en Noord panelen
Opbrengst ~5000 kWh
(heb het zelf ook ;) )

Edit: oh wacht... geen dakpannen.... dat veranderd de zaak een beetje...
Wat zit er dan onder?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hallo,

valt geen bal van te zeggen zo, veel te weinig gegevens.

maar een klein voorzetje kan wel:
vervang de SMA voor een model met 2x een mpp, b.v.: de SMA Sunny Boy 3.6.
die kun je dan erg simpel op de zelfde groep hangen die je nu al hebt.
heeft iets meer vermogen en 2x een mpp, dus kun je de oude set aan hangen + nog iets nieuws.
je zou dan voor een zuid-noord set-up kunnen gaan.
noord doet het nog niet eens zo heel slecht en dan hang je er met gemak nog een +/-3000-4000Wp bij.
en kan een 50% aan kWh opleveren. ;)

maar mischien heb je wel betere plekken.
wat je nu hebt is wel heel moeilijk te vervangen ben ik bang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselb
AUijtdehaag schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:29:
[...]

3-fase SMA
Zuid en Noord panelen
Opbrengst ~5000 kWh
(heb het zelf ook ;) )

Edit: oh wacht... geen dakpannen.... dat veranderd de zaak een beetje...
Wat zit er dan onder?
er schijnt dakleer onder te zitten
heb maar een schuin dak op het zuiden
eventueel op de garage nog plaats maar die heeft de hele ochtend schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@hesselb ik raad je aan een eigen topic te maken en daar wat foto's op te zetten. En, indien mogelijk, met Google de datasheets zoeken die bij de typenummers horen. Dan hebben meteen de juiste maten enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselb schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Ik ook. :+
Maar dat heeft toch ook een noord kant (als het een zuid kant heeft)
Zoals @migjes al zei: 50% voor noord (op jaarbasis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hesselb schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:40:
[...]

er schijnt dakleer onder te zitten
eventueel op de garage nog plaats maar die heeft de hele ochtend schaduw
check even mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dan zie je dat als je panelen een andere richting in laat kijken ze op een ander moment van de dag hun top behaald.

dus als je je garage dak gewoon naar west zet.
dan kun je met een kleinere omvormer nog veel meer Wp op hangen.

als je dan de tip van een iets grotere omvormer gebruikt zoals ik al eerder zei.
dan kun je vrij goedkoop een leuke uitbreiding doen.
(of zo als @AUijtdehaag ook al zegt, je zou ook noord kunnen doen, maar als het mee zit is mischien de garagedak wel iets leuker.)

maar maak je eigen topic, met foto's en zo.
wie weet wat er allemaal te verzinnen is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

en dat is toch iets meer als zijn 550V die hij normaal aan kan
. ;)

het zou ook iets anders kunnen zijn geweest. ;)

veel text
Over dat gedrag bij tandem schakeling van mpp trackers had ik al gelezen in de Danfoss gebruiksaanwijzing
( de danfoss was daar tegen bestand, mijn AEG pv4600 ook, maar flikkert er ook uit als dat voorkomt )

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot846.jpg

Hier het gedrag van de AEG pv 4600, alles in serie ( 24 panelen 8)7 ) met alle 3 mppt in tandem
dat ging een tijd goed, tot dat dat éne wolkje weer weg ging,... toen kon de master niet snel genoeg
een extra mppt bijschakelen en moest het hele vermogen zelf verwerken met stoom verlagen en
spanning verhogen, pats... heb toen maar weer de strings over twee trackers verdeeld :+

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Overspanning%20alles%20in%20serie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hallo,

Vervangen? Waarom, om meer opbrengst te krijgen? Misschien eerst eens kijken waarom 4800 wp aan panelen slechts 2800 kWh opleveren. Dat zou namelijk bijna 2000 kWh meer moeten zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@PClop
goed verhaal.
en is zeker een punt, maar ik ben bang niet geldend voor een omnik.
zover ik het kan zien heb ik niet eens het idee dat een omnik een mpp kan uitzetten en aanzetten om net zo als een danfos/aeg te werken.
sterker nog volgens mij heeft hij ook maar 1 DC/AC module.
dus kan hij niet het zelfde trukje doen als die omvormers. ;)
dus ook niet dat probleem hebben?

(die omniks zijn niet bepaald erg intelligent als je binnen in het apparaat kijkt.
alles werkt maar rond de intelligentie van de mpp zijn dc/dc convertor, meer niet eigenlijk. ;)
maar ik heb nog nooit in een aeg/danfoss kunnen kijken helaas.)

(ik deed trouwens 620Voc meten op de string.
dit met bewolking lichte regen en een buiten temperatuur van 8 graden.
weken daar voor was het soms kouder als -10 graden.
ben gewoon bang dat hij in de ochtend door de schaduw van de bomen zijn Voc check wel haalt.
maar later op de dag toch in de problemen komt.
theoretisch 480Vmpp wat de panelen leveren en dan nog een beetje temperatuur er bij en je zit boven de 500Vmpp wat de max is wat de mpp kan regelen volgens de specs (MPPT Voltage Range at Nominal Power).
zelfs de 550V(Operating MPPT Voltage Range) wat de mpp kan regelen haal je dan in de extremen wel.
maar er is geen logging, dus speculatie en gokken, meer kan ik niet helaas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

hallo,

110 Wp klinkt als van rond 2000, en er is redelijke kans op delamimatie. (vaak gelige plekken in de panelen / je ziet dat er ruimte zit tussen de panelen en de cel.
Heb je de omvormer aan de monitoring hangen? en kan je een beetje zien wat er gebeurd met de spanning en stroom?
De installatie is waarschijnlijk aangepast gedurende tijd (toen die 110Wp panelen uitkwamen was die SMA 3000TL er nog niet) of het is een samengesteld geheel van een nieuwe omvormer en gebruikte panelen.
Kans dat een deel van de panelen niet meedoet is redelijk aanwezig.
Dus als er meerdere strings bij de omvormer aankomen (wat in verwacht) en alle panelen krijgen even veel zon, dan kan je er eens aan gaan meten. Weet je zeker dat dit zuivere opbrengst is op de omvormer? niet wat je terug geleverd hebt aan het net?

Het alten liggen tot er echt iets stuk gaat is een optie, waarschijnlijk is het montage systeem niet geod geschikt voor het plaatsen van andere panelen gezien die 110 Wp panelen typisch een andere rand hebben dan wat er nu op de markt is.
Is dit toevallig in " de stad van de zon" in HHwaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselb
moet nog 6 weken geduld hebben, maar dan ga ik zeker even meten of alles klopt.
woning staat in Grou rond 2000 gebouwd met warmte pomp en panelen op het dak.
de omvormer is in 2015 vervangen
Andre1973 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:18:
[...]

110 Wp klinkt als van rond 2000, en er is redelijke kans op delamimatie. (vaak gelige plekken in de panelen / je ziet dat er ruimte zit tussen de panelen en de cel.
Heb je de omvormer aan de monitoring hangen? en kan je een beetje zien wat er gebeurd met de spanning en stroom?
De installatie is waarschijnlijk aangepast gedurende tijd (toen die 110Wp panelen uitkwamen was die SMA 3000TL er nog niet) of het is een samengesteld geheel van een nieuwe omvormer en gebruikte panelen.
Kans dat een deel van de panelen niet meedoet is redelijk aanwezig.
Dus als er meerdere strings bij de omvormer aankomen (wat in verwacht) en alle panelen krijgen even veel zon, dan kan je er eens aan gaan meten. Weet je zeker dat dit zuivere opbrengst is op de omvormer? niet wat je terug geleverd hebt aan het net?

Het alten liggen tot er echt iets stuk gaat is een optie, waarschijnlijk is het montage systeem niet geod geschikt voor het plaatsen van andere panelen gezien die 110 Wp panelen typisch een andere rand hebben dan wat er nu op de markt is.
Is dit toevallig in " de stad van de zon" in HHwaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 20:24
Staat die omvormer ook niet flink af te toppen?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hesselb
Je "tip" van de woonplaats, laat ook meteen de situatie zien.
De siemens panelen zijn 1316 x 660
http://www.siemen.co.uk/sm110_sm100.html

Vlak is nu 5264 breed en 7260 lang

Neem je LG Neon R 370 Wp met 1700 x 1016 dan passen daar wellicht 21 panelen (3 breed en 7 hoog in landscape)
https://solarclarity.co.u...6_NeON_R_NL_RZ_0908-1.pdf
21x 370 = 7770 Wp
SMA STP 7000 TL-20 (3-fase) bijvoorbeeld
Je kan er zelf ook even mee spelen: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Maar je kan ook even naar een van je buren lopen, die ze al vervangen heeft... ;)
Deze bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/map...CPYucw!2e0!7i13312!8i6656

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2018 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselb
klopt helemaal
ga zeker de buren vragen , maar mag mij graag er ook even in verdiepen

quote]AUijtdehaag schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:15:
@hesselb
Je "tip" van de woonplaats, laat ook meteen de situatie zien.
De siemens panelen zijn 1316 x 660
http://www.siemen.co.uk/sm110_sm100.html

Vlak is nu 5264 breed en 7260 lang

Neem je LG Neon R 370 Wp met 1700 x 1016 dan passen daar wellicht 21 panelen (3 breed en 7 hoog in landscape)
https://solarclarity.co.u...6_NeON_R_NL_RZ_0908-1.pdf
21x 370 = 7770 Wp
SMA STP 7000 TL-20 (3-fase) bijvoorbeeld
Je kan er zelf ook even mee spelen: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Maar je kan ook even naar een van je buren lopen, die ze al vervangen heeft... ;)
Deze bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/map...CPYucw!2e0!7i13312!8i6656
[/quote]
Pagina: 1 ... 91 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??