Proton_ schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 19:35:
Tja, dat hangt denk ik af van de omvormer. Een SMA zal wel goed beveiligd zijn, in een voorgangertopic zijn al wat hevig ondergedimensioneerde Omniks(?) gesneuveld.
Zolang het goed gaat, gaat het goed.
Wellicht kan je navragen bij de fabrikant waarom er een max Isc gespecificeerd is (die vaak hoger is dan max Idc van de MPPT)
jep, maar nu deze:
Saffie_time in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
daar zit 15x260Wp op een omniksol 4k-tl2.
3900Wp zou zeker niet te veel moeten zijn, die omvormer kan met gemak 4400Wp aan.
dus geen onder dimensionering.
maar wat was er gebeurd, de vorige eigenaar had alle 15 panelen gewoon serieel, en dan de 2x mpp in tandem gezet.
een Voc meting gedaan, en dat was ruim over de 600V.
en dat is toch iets meer als zijn 550V die hij normaal aan kan.
over het algemeen ben ik van omnik gewend dat hij in de ochtend een meting doet hoe hoog de Voc is en dan pas schakelt hij de AC in.
maar op oost van deze set staan allemaal grote bomen, dus veel schaduw in de ochtend.
dus waarschijnlijk toch een lager Voc, die in de middag met de volle string panelen een 480Vmpp ex temperatuur geeft.
ben bang dat hij dat niet heeft overleeft, en nu dus kaduk is.
(omvormer geeft geen Voc of Vmpp meer aan, nog dat hij nog meet of er een AC is.
string is nu ingekort naar 12 panelen.)
maar helaas is dat wel gokken en gissen.
het zou ook iets anders kunnen zijn geweest als de hoge Voc/Vmpp.
(hopen dat @
Saffie_time het nu opgelost krijgt met garantie.
dan eens verder experimenteren, maar hij is handig zat dus dat gaat vast wel lukken, nu nog een beetje geduld.

)
Skipper-93 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:25:
In de Power One handleiding van mijn omvormers staat het volgende:
[...]
In de ABB versie is daar niets van terug te vinden
De maximale kortsluitstroom waarde van de omvormer zegt wat over hoeveel de de interne bedrading mag hebben. Heb je veel strings parallel op één MPPT en één string krijgt sluiting dan wil je geen rokende omvormer..
Dus of onder die waarde blijven, of PV zekeringen gebruiken.

abb/power-one is 1 van de weinige merken die tof is met zijn specificaties.
iets wat je erg mist in veel chinese omvormers helaas.
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw
neem je de power-one PVI 3.0. (3000W met 2xmpp en per mpp een 2000W.)
dan weet je dat je onder de 600Voc moet blijven. (werkelijkheid is het ergens rond de 630Voc, er is een beetje marge op de meeste modellen.)
en dat doe je met ruim gemak met 12x dit paneel b.v.:
http://shop.winkelman-zon...300wp-mono-all-black.html
ook moet je onder de 12,5A short circuit current blijven, en voorbeeld paneel levert maar een 9,75A.
dus dat lukt ook.
met 2x een mpp heb je dan 2x12x300Wp=7200Wp, en dat is een flinke onder dimensionering.
wil je nog verder met die omvormer, dan kun je ook dit paneel pakken:
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
die kun je 7x serieel doen op de mpp.
maar dit paneel type levert maar een short circuit current van 6,02A.
dus je kunt 2 stringen parallel per mpp doen.
2x6,02= 12,04A en dat red je net.
dan heb je dus 2x2x7x330Wp=9240Wp op de omvormer hangen
dat is 9,2kWp op een 3kW omvormer.
als ik dat terug reken naar wat mijn omvormer nu doet met 5,6kW, dan zou die omvormer zelfs met deze bewolking nog 1-2kW aan vermogen af geven.
ongeveer 50% dus.
verstandig? is je eigen keuze
maar stabiel leveren is het dan wel.
edit:
de power-one PVI 3.0 3.6 4.2.
die is eigenlijk niet bedoeld om te gebruiken zoals wij het hier in dit amateur landje doen.
hij is eigenlijk bedoeld om in het open veld te worden gebruikt.
en dan 32 of 64 stuks aan elkaar te knopen op 1 centraal knoop punt met een hogere Vac als we gewend zijn.
centraal knooppunt vult dan de accu's en koppelt het aan het grid.
[
Voor 40% gewijzigd door
migjes op 18-03-2018 11:38
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)