@
-MD-
geen enkele omvormer is echt stil, hoe groter de lastiger het word om ze stil te krijgen.
wil je dat, dan kun je beter even rond kijken of hij niet ergens kan hangen waar het geluid geen probleem is.
(zo heb je ook omvormers die buiten kunnen hangen, ik raad vol in de zon niet aan en ook liever met iets van een afdakje zodat het niet de volle regen schept.
ik heb op zolder een power-one PVI 3.6 en die kun je ook buiten hangen.
maar als het moet kun je soms ook lagere DC kabels gebruiken en zo het ook oplossen, maar net wat je situatie is.)
dus daar kun je nog wel even naar kijken.
Omnik app, tja ik vind het ook niet echt een voorbeeld van perfectie.
maar logging is maar net wat je wil en hoe precies je het wil doen.
dus zo persoonlijk.
(ik zelf heb gewoon een kWh meter in de meter kast, voordeel is al vervang ik de omvormer.
ik blijf de loging behouden. leuk dat ik straks het huis kan verkopen en kan zeggen, dit is de stand die ik in X jaren heb gedaan met het systeem. maar verder heb je er ook niet veel aan.)
dus echt daar mee kunnen we niet helpen, is allemaal zo persoonlijk.
dat mag je allemaal zelf bepalen, ik kan je situatie niet zien, dus weet ook niet wat handig is voor je.
maar een paar puntjes die ik je nog wel kan geven:
waarom 15X270Wp? (poly? is dat omdat je toch niet naar looks kijkt, of is het mono?)
waarom geen 12x300-320Wp mono panelen (als je wil kan dat zelfs all-black)?
daar is een simpelere omvormer voor nodig (1mpp is genoeg, of 2x mpp's in tandum dan meestal).
12x 300Wp op een mpp, geeft een stuk betere Vmpp waardoor schaduw minder een probleem is.
en kan met gemak op een 16A groep en is goedkoper aan te leggen.
ook doordat de zelfde klemmen een 300Wp als een 270Wp vast kunnen houden, zal het de prijs niet veel duurder maken ook hebt flink minder klemmen nodig met maar 12 stuks.
dus dat hoeft het niet veel duurder te maken als dat al zo is.
het zal allemaal niet veel uit maken, maar als je leuk kunt schuiven, dan kun je aardig voor het zelfde geld meer "bang voor de buck" krijgen.
(als je een eigen topic aanmaakt, werkt het een stuk handiger.
dan zijn al je gegevens bij elkaar en is de situatie een stuk duidelijker.
niet dat het in vette letters gedrukt staat onder dit topic hoor.

)
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 13-03-2018 13:35
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)