kijk maar eens het gaat vaak nog weg ook, die mr surety vraagt voor heckert paneel 149,50 dat is dan een 265wp. en particulier aangeboden.bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:54:
Misschien wel.
Maar het lijkt me niet erg verstandig om 5 jaar oud spul tegen 80% van de huidige nieuw prijs te kopen.
[...]
Ja ik dacht inderdaad om op een tuinhuisje een paar panelen te gebruiken. Alleen dat staat ook weer in schaduw huis. Tuin is 5.7 meter diep achter huis, laatste stuk huis is plat dak 1 hoog en 4 meter diep. Dus huis zelf is dan een keer7 meter van tuinhuis af. Dat is dan vlot 6 meter hoger, dus paneel staat veel in schaduw.twain4me schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:25:
[...]
en het oplossen in een nieuw te bouwen tuinhuis/houthok/buitenkeuken/carport/schutting ?
er zijn zoveel leuke en orginele manieren om die panelen te gebruiken.. er past er toch wel 1 bij jullie huis?
Plat dak 1 hoog voor fase 2 is zoiets:

Dat zijn dan op tekening poly panelen van 2x1 meter die na 15:00 pas in de zon komen.
Deze lijken me wel wat:: https://us.sunpower.com/s...mmercial-solar-panels.pdf
Er komt ook een p19
Dan heb ik ook nog 35 m2 plat aan rechterkant (boven garage en carport) maar dat is op noord oost.
Dat zou dan alleen diffus licht zijn..
Maar eerst huis klaar, en daar setup op laten maken. Staat ook in omgevingsvergunning, dus moet iets komen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Vanwege het feit dat jij en vele anderen zo denken is precies de reden dat ik lachend heel nl rond rij en aanhangers vol panelen en omvormers ophaal voor hooguit 30 procent van nieuw waarde. En ook panelen uit 2005 of ouder, en die doen het net zo goed als nieuwe. Ik log per paneel vandaar.....bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:54:
Misschien wel.
Maar het lijkt me niet erg verstandig om 5 jaar oud spul tegen 80% van de huidige nieuw prijs te kopen.
[...]
Dus mijn tvt is volgens de dagwaarde berekening ongeveer 3 maanden.
Dus ik verdien hier lachend vier keer zoveel met mijn panelen dan jij met je gloed nieuw en duur geïnstalleerd spul, realiseer je dat goed.
Dus ik ben wel blij dat mensen het snel oude meuk vinden.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is nu precies mijn punt. Tegen 30% nieuwwaarde zou ik het ook kopen maar niet 80%. Dus als jij mij 5 jaar oud spul aanbied en installeerd tegen E 0.30 per Wp dan ben ik geintresseerd 
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:10:
[...]
Vanwege het feit dat jij en vele anderen zo denken is precies de reden dat ik lachend heel nl rond rij en aanhangers vol panelen en omvormers ophaal voor hooguit 30 procent van nieuw waarde. En ook panelen uit 2005 of ouder, en die doen het net zo goed als nieuwe. Ik log per paneel vandaar.....
Dus mijn tvt is volgens de dagwaarde berekening ongeveer 3 maanden.
Dus ik verdien hier lachend vier keer zoveel met mijn panelen dan jij met je gloed nieuw en duur geïnstalleerd spul, realiseer je dat goed.
Dus ik ben wel blij dat mensen het snel oude meuk vinden.
Ik zeg ook dat het niet of moeilijk te bepalen is maar het is zeker wel relevant. wanneer je echt wilt weten waar je aan toe ben.unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:07:
@twain4me Waardevermeerdering van je woning is irrelevant.
Het is enkel relevant als je binnen redelijke tijd je woning verkoopt, maar gegarandeerd dat als jij voor 5K aan panelen aan schaft, je wonining niet opeens 5K meer waard is.
Zie het als een auto met trekhaak en airco
Dit huis met trekhaak en airco zal ten allertijde meer opbrengen dan een huis zonder trekhaak en airco
Hoeveel? tsja dat is natuurlijk de vraag die pas te beantwoorden is bij genoeg data
maar de makalaars hebben al aangegeven dat huizen met zonnepanelen naast makkelijker verkopen ook meer opbrengen.
En als we het over investeren hebben , moet je uiteraard ook de dagwaarde meenemen onder de dagwaarde kan je zien de restwaarde of de waarde vermeerdering van de woning.
Het maakt toch niet uit of je geld genereerd met het opwekken van de zon of dat je in vermogen omhoog gaat omdat je huis meer waard is?
per saldo sta je dan toch weer op waar je begonnen was? En is dus de t.v.t. eigenlijk al bereikt
op het moment dat je huis weer minder extra waard gaat worden door de leeftijd van de panelen
is je bankrekening behoorlijk gegroeid door alle opbrengsten. en maakt het op dat moment niet meer uit hoe je het de afgelopen 20 jaar hebt berekend, dat klopt en kan het irrelevant maken.
Maar bij tussentijdse verkoop is het echt en enige manier om te kijken wat het nu eigenlijk echt heeft opgeleverd
Het is een verschuivinig in de ballans van de passiva (spullen die een waarde vertegenwoordige) naar de activa (centjes)
Veranderd dat per dag? ja
Is het handig om elke dag te gaan zitten rekenen? nee
maakt dat de t.v.t. de juiste berekening? eigenlijk niet, maar veel beter is niet haalbaar/begrijpbaar voor de consument.
@jacovn @bvuaemal
Ik toonde alleen maar aan de de t.v.t. mijn inziens niet echt een juiste benaming is
Ik zou het bv eerder rendement op investering noemen
Je berekend het ook het zelfde
Investeringskosten / jaaropbrengst = t.v.t. in jaren
of
100/ (investeringskosten / jaaropbrengst) = % rendement per jaar op investering
Het klopt dat rijkrekenen niet handig is, wat wel handig is dat je weet
waar je aan begint en dat dingen zoals restwaarde wel degelijk effect hebben (dit kan zelfs negatief zijn) Zoals iemand al opperde: Wat wil iemand nu nog geven voor 15 jaar oude installatie en dit zou zelfs een negatief gevolg kunnen hebben op de verkoopwaarde van je huis (misschien heb je wel van die inbrand vlieg panelen) dan wordt het dus een beetje zoals je nu een huis koopt met asbest golfplaten op de schuur.
Het is een beetje of men de negatieve risico's (kappotte panelen etc) heeft weggestreept tegen de positieve dingen zoals waarde vermeerdering van de woning.
En toen heeft besloten dat :
Investeringskosten / jaaropbrengst = t.v.t. in jaren want dan zijn de centjes terug op de rekening
En alles wat daarna komt maakt geen flikker meer uit, en ergens is dat natuurlijk ook zo, maar dat maakt de berekening nog niet juist en de benaming al helemaal niet.
edit:
En als je dan ziet welke ongelofelijke rendementen @reneeke1970 haalt, weet je dat wij het allemaal verkeerd berekenen
wat @reneeke1970 wellicht ten nadele heeft met zoveel verschillende panelen is het uiterlijk van een lapjes deken wat negatief kan zijn bij verkoop. veder is die man echt het beste bezig van ons allemaal
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-03-2018 21:53 ]
Mocht je huis niet meer waard worden dan trek je de panelen er toch vanaf bij verkoop als ze nog een beetje bij de tijd zijn.
Ik weet bijna zeker dat ik gewoon de aanbieder neem die me het meeste aanstaat tot nu toe. Niet de godkoopste, maar wel die, die me gewoon duidelijke kloppende offerte kon geven. Tevens de meest uitgebreide offerte. De oplossing is dak volleggen met maximale capaciteit.
De prijs is verassend genoeg lager dan alle prijzen die ik online kon vinden en de andere offertes (per wp van zelfde merk).
Ik weet bijna zeker dat ik gewoon de aanbieder neem die me het meeste aanstaat tot nu toe. Niet de godkoopste, maar wel die, die me gewoon duidelijke kloppende offerte kon geven. Tevens de meest uitgebreide offerte. De oplossing is dak volleggen met maximale capaciteit.
De prijs is verassend genoeg lager dan alle prijzen die ik online kon vinden en de andere offertes (per wp van zelfde merk).
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 11-03-2018 09:25 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja sorry, dat installeren moet je dan zelf doen, eerst oefenen op je plat dak en zodra je het technisch door hebt pas je schuin dak.bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:32:
Dat is nu precies mijn punt. Tegen 30% nieuwwaarde zou ik het ook kopen maar niet 80%. Dus als jij mij 5 jaar oud spul aanbied en installeerd tegen E 0.30 per Wp dan ben ik geintresseerd![]()
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, je kan maar 1 string gebruiken omdat er minimaal 13 optimizers op 1 string moeten volgens mij (en je zou er 20 nodig hebben (1 met maar 1 paneel)), maar het is geen probleem om ze allemaal op 1 string te zetten.bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:29:
1 - Ik neem aan dat je dan wel 2 parrallele stringen gebruikt (max voltage is 1000V dus max 25 panelen mogelijk?) - In mijn geval zou dat 1 string met 20 panelen op West en 1 string met 19 panelen op oost? Kan dat met solar edge? Moet het aantal panelen niet gelijk zijn?
Dan zou ik goed kijken hoeveel schaduw en paneel verschil je last van zou hebben en of dat de moeite waard is om voor SE te gaan of niet. Ik zat op 1,10 per Wp overigens (ex btw), ik zou in de winter en lente veel verliezen omdat het huis van de buren schaduw geeft (en een boom die nu echter is omgewaaid...).2 Kosten Solar Edge in jouw geval = 1.15E / Wp Met een string omvormer zonder optimizers zou dat ongeveer 1.0 E/Wp moeten zijn
Wel knap dat het zoveel zou schelen (10%), een 15k met 20 optimizers kost ca 2000,- ex btw (online shop) dan zou je dus een 3 fase 12000 Watt omvormer voor 800 euro moeten hebben (en ik ken ze niet onder de 1600 euro, maar ik heb er al even geleden naar gezocht).
Mijn advies, vraag offertes met beide opties, SE15k en p600's en 1 met dezelfde panelen maar een andere omvormer(s). Deel het prijs verschil door 10 (jaar) en kijk of dat realistisch is terug te verdienen door de SE of niet.
[ Voor 7% gewijzigd door 01001000 op 10-03-2018 23:00 ]
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Als je genoeg dak hebt, dan is het inderdaad anders. Ik ben beperkt in mijn dakruimte, dus dan heb ik voor de maximale kwh-opbrengst dure panelen nodig met de maximale Wp/m2 en optimizers zodat ik ook wat panelen kan leggen op de plekken die dagelijks schaduw krijgen en daar dan weer het maximale uit kan halen.Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:59:
[...]
Duurder is echt niet altijd meer opbrengst, hoe kom je daar bij? Wat brengt bijvoorbeeld de 1400,- extra kostende SE bij geen schaduw?
Doe je het niet en koop je voor 1400,- extra panelen heb je meer kWh, lagere rekening of zelfs dik in de min en verkoop je de kWh.... = kortere tvt.
Zoals ik al schreef, meeste "bang for buck"
1400,- aan stroom is ook een hoop kWh
Als je beperkt bent in je dakoppervlak dan kun je voor dat extra geld dus geen extra panelen leggen, maar kun je alleen duurdere panelen met optimizers neerleggen.
Niet goed voor de tvt, wel voor de maandelijkse energierekening.
Ik heb toen ik panelen ging kopen ook naar de tvt gekeken, maar er zitten in al die tvt-berekeningen zoveel aannames (over prijsontwikkelingvan electriciteit, salderingsregels, levensduur apparatuur, degradatie etc.), dat ik het maar een vrij nietszeggend getal vond en dus ook maar ben gaan kijken naar financieel rendement en dat vergelijken met de bankrekening.
Dan zijn panelen zo interessant, dat het voor mij een no-brainer was. Natuurlijk kun je geld op je dak niet meer uitgeven, en geld van de bank wel, maar ik kon de panelen uit mijn financiële lange termijn-buffer betalen en of die nu in 8 of in 12 jaar weer aangevuld wordt, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, het levert gegarandeerd meer op dan op de bank (tenzij je risicovolle beleggingen gaat doen, maar je, die zijn risicovol en niet gegarandeerd...)
Ik snap je ook wel, maar zoals ik schreef dacht ik eerst ook dat er niet meer op kon, maar je word best creatief als "het virus" toeslaat.ocaj schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:55:
[...]
Als je genoeg dak hebt, dan is het inderdaad anders. Ik ben beperkt in mijn dakruimte, dus dan heb ik voor de maximale kwh-opbrengst dure panelen nodig met de maximale Wp/m2 en optimizers zodat ik ook wat panelen kan leggen op de plekken die dagelijks schaduw krijgen en daar dan weer het maximale uit kan halen.
Als je beperkt bent in je dakoppervlak dan kun je voor dat extra geld dus geen extra panelen leggen, maar kun je alleen duurdere panelen met optimizers neerleggen.
Niet goed voor de tvt, wel voor de maandelijkse energierekening.
Ik heb toen ik panelen ging kopen ook naar de tvt gekeken, maar er zitten in al die tvt-berekeningen zoveel aannames (over prijsontwikkelingvan electriciteit, salderingsregels, levensduur apparatuur, degradatie etc.), dat ik het maar een vrij nietszeggend getal vond en dus ook maar ben gaan kijken naar financieel rendement en dat vergelijken met de bankrekening.
Dan zijn panelen zo interessant, dat het voor mij een no-brainer was. Natuurlijk kun je geld op je dak niet meer uitgeven, en geld van de bank wel, maar ik kon de panelen uit mijn financiële lange termijn-buffer betalen en of die nu in 8 of in 12 jaar weer aangevuld wordt, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, het levert gegarandeerd meer op dan op de bank (tenzij je risicovolle beleggingen gaat doen, maar je, die zijn risicovol en niet gegarandeerd...)
Kijk maar eens met een creatieve blik, dan zal je zien dat er nog plek is en je dat ook vol had kunnen leggen voor het zelfde geld.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Klopt, er is nog wel een klein beetje plek vrij op mijn dak, maar dat heb ik vrij gelaten voor een zonneboiler/heatpipes.
En ik heb achter in de tuin nog nog een garage, waar ik misschien ooit nog wat panelen in "winterstand" (graad of 50/60 op zuid) kan zetten als de salderingsregeling heel ongunstig wordt, omdat ik nu in de zomer meer dan genoeg stroom opwek, maar de winter echt heel beroerd is. (maar dan moet ik mijn tuin opengraven, dus daarmee wacht ik wel tot de kinderen groot genoeg zijn en de schommel uit de tuin kan)
En ik heb achter in de tuin nog nog een garage, waar ik misschien ooit nog wat panelen in "winterstand" (graad of 50/60 op zuid) kan zetten als de salderingsregeling heel ongunstig wordt, omdat ik nu in de zomer meer dan genoeg stroom opwek, maar de winter echt heel beroerd is. (maar dan moet ik mijn tuin opengraven, dus daarmee wacht ik wel tot de kinderen groot genoeg zijn en de schommel uit de tuin kan)
Nooit op de winter focussen met zonnepanelen, schuin dak kan je niet anders maar plat dak is gekkenwerk.ocaj schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:11:
Klopt, er is nog wel een klein beetje plek vrij op mijn dak, maar dat heb ik vrij gelaten voor een zonneboiler/heatpipes.
Nu is dat inderdaad gekkenwerk, maar wanneer/als salderen niet meer werkt dan verschuift de focus van het maximaliseren van de jaaropbrengst naar maximaliseren van eigenverbruik.
Zomers heb ik meer dan genoeg, maar 's winters kom ik te kort. Tegen die tijd wordt het dus ineens wel zinvol om extra panelen te plaatsen waar je vooral 's winters meer eigenverbruik mee haalt.
(Maar dat is nu nog erg koffiedik kijken, voorlopig is mijn jaaropbrengst groter dan mijn jaarverbruik en verzamel ik een berg meetdata zodat ik in de toekomst een onderbouwde afweging kan maken als de regels veranderen. Rustig afwachten dus en in de tussentijd het zonneboiler-en warmtepomp-forum maar eens doorworstelen zodat ik ook iets aan de gasrekening kan gaan doen)
Zomers heb ik meer dan genoeg, maar 's winters kom ik te kort. Tegen die tijd wordt het dus ineens wel zinvol om extra panelen te plaatsen waar je vooral 's winters meer eigenverbruik mee haalt.
(Maar dat is nu nog erg koffiedik kijken, voorlopig is mijn jaaropbrengst groter dan mijn jaarverbruik en verzamel ik een berg meetdata zodat ik in de toekomst een onderbouwde afweging kan maken als de regels veranderen. Rustig afwachten dus en in de tussentijd het zonneboiler-en warmtepomp-forum maar eens doorworstelen zodat ik ook iets aan de gasrekening kan gaan doen)
Skip zonneboiler maar, direct door naar de warmtepomp, plek van de zonneboiler vullen met panelen.
Behalve als je net als @WoudseHoeve te veel dak hebt dan goed is voor je hoofdzekeringen. Je zou PVT kunnen overwegen.Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:58:
Skip zonneboiler maar, direct door naar de warmtepomp, plek van de zonneboiler vullen met panelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 11-03-2018 00:12 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb inderdaad nu ook bijna het maximum liggen van wat mijn hoofdzekering aan kan.
(vorig jaar teruglever-pieken gezien van bijna 24A)
Voor ik naar een warmtepomp overstap zal ik eerst van 1x25A naar 3x25A om moeten bouwen.
Maar zolang ik nog mijn oude ferraris-meter heb stel ik dat nog een paar jaar uit (over een paar jaar zal hij wel afgekeurd worden ivm leeftijd, de mijne is uit 1970) en mijn groepenkast is eigenlijk te vol om naar 3-fase om te bouwen, dus dat wordt ook een prijzige verbouwing, aangezien ik niet zelf aan mijn groepenkast wil sleutelen.
Voor ik naar een warmtepomp overstap zal ik eerst van 1x25A naar 3x25A om moeten bouwen.
Maar zolang ik nog mijn oude ferraris-meter heb stel ik dat nog een paar jaar uit (over een paar jaar zal hij wel afgekeurd worden ivm leeftijd, de mijne is uit 1970) en mijn groepenkast is eigenlijk te vol om naar 3-fase om te bouwen, dus dat wordt ook een prijzige verbouwing, aangezien ik niet zelf aan mijn groepenkast wil sleutelen.
Terugleverpieken van 23 Ampère haal ik ook met 4830 Wp. Dik 5400 Watt AC uit een 4600 Watt omvormerocaj schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:40:
Ik heb inderdaad nu ook bijna het maximum liggen van wat mijn hoofdzekering aan kan.
Vaak ben je te bang
Ja precies, ik ga op drie fases 27 ampère pompen. Kost hooguit 65 euro nieuwe zekering.Dre schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:05:
[...]
Terugleverpieken van 23 Ampère haal ik ook met 4830 Wp. Dik 5400 Watt AC uit een 4600 Watt omvormerMijn zekering van 16 Ampère heeft geen problemen met die 4830 Wp op zuid met een hellingshoek van 30 graden.
Vaak ben je te bang
1 PVoutput . Dongen NB
Er gaan ook al stemmen op om de energiezuinigheid mee te laten spelen in de berekening van financieringscapaciteit.Opzich ook logisch als jij ipv 150 per maand aan de energiemaatschappij slechts 50 per maand overmaakt (of 0) dan is dat zeker bij starters etc een aardig verschil.twain4me schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:37:
[...]
Ik zeg ook dat het niet of moeilijk te bepalen is maar het is zeker wel relevant. wanneer je echt wilt weten waar je aan toe ben.
Zie het als een auto met trekhaak en airco
Dit huis met trekhaak en airco zal ten allertijde meer opbrengen dan een huis zonder trekhaak en airco
Hoeveel? tsja dat is natuurlijk de vraag die pas te beantwoorden is bij genoeg data
maar de makalaars hebben al aangegeven dat huizen met zonnepanelen naast makkelijker verkopen ook meer opbrengen.
En als we het over investeren hebben , moet je uiteraard ook de dagwaarde meenemen onder de dagwaarde kan je zien de restwaarde of de waarde vermeerdering van de woning.
Het maakt toch niet uit of je geld genereerd met het opwekken van de zon of dat je in vermogen omhoog gaat omdat je huis meer waard is?
per saldo sta je dan toch weer op waar je begonnen was? En is dus de t.v.t. eigenlijk al bereikt
op het moment dat je huis weer minder extra waard gaat worden door de leeftijd van de panelen
is je bankrekening behoorlijk gegroeid door alle opbrengsten. en maakt het op dat moment niet meer uit hoe je het de afgelopen 20 jaar hebt berekend, dat klopt en kan het irrelevant maken.
Maar bij tussentijdse verkoop is het echt en enige manier om te kijken wat het nu eigenlijk echt heeft opgeleverd
Het is een verschuivinig in de ballans van de passiva (spullen die een waarde vertegenwoordige) naar de activa (centjes)
Ik weet niet hoeveel kWp je in totaal hebt, maar 23 kWp op zuid met een hellingshoek van 30 graden moet passen op 3×25 Ampère.reneeke1970 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:13:
[...]
Ja precies, ik ga op drie fases 27 ampère pompen. Kost hooguit 65 euro nieuwe zekering.
[Edit]
Meer kan ook, maar dan zou ik wel bijvoorbeeld de warmtepomp een buffervat laten opwarmen als de zon langdurige schijnt. Voor de overige 360 dagen per jaar hoef je geen maatregelen te nemen
[ Voor 28% gewijzigd door Dre op 11-03-2018 10:32 ]
Het niet zozeer dat ik bang ben, het is meer dat ik voorzichtig ben.Dre schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:05:
[...]
Terugleverpieken van 23 Ampère haal ik ook met 4830 Wp. Dik 5400 Watt AC uit een 4600 Watt omvormerMijn zekering van 16 Ampère heeft geen problemen met die 4830 Wp op zuid met een hellingshoek van 30 graden.
Vaak ben je te bang
Korte piekjes dat gaat prima, maar die panelen leveren langdurig veel stroom. Dat produceert warmte. Teveel warmte kan tot brand leiden.
Ik wil gewoon 's zomers met een gerust hart op vakantie gaan zonder dat ik allerlei verbruikers aan moet laten staan voor het geval mijn zonnepanelen een keer heel lekker produceren.
Daarnaast heb ik nog een hoofdzekering waar ik - als hij ooit uit zou vallen - Stedin voor moet laten komen, dus ook daarom blijf ik liever binnen de regels.
Qua terugleveren past het allemaal precies, daar heb ik nog wel een beetje marge (pieken tot bijna 24A, maar 5-minuten gemiddelde nog altijd onder 20A gebleven).
Maar qua verbruik heb ik met name 's winters best al wel eens een uitdaging om binnen de 25A te blijven. Ik ga daar regelmatig kortstondig overheen (zelfs tot 28-29A), de 5-minuten gemiddelden komen zelden boven de 22A verbruik uit.
Kan allemaal net, daar ben ik niet bang voor, maar om er nou ook nog een warmtepomp bij te zetten, voelt niet meer helemaal comfortabel.
En ik wil voorkomen dat ik me niet comfortabel voel in mijn eigen huis
Een zekering beschermt de bedrading van elektrische installaties tegen schade door te hoge elektrische stromen.
Hier thuis heb ik eens 44 Ampère getrokken door veel apparatuur in te schakelen. De zekering (16A) vloog er in een halve minuut uit, dat is ruim voordat de draden overbelast raken.
Hier thuis heb ik eens 44 Ampère getrokken door veel apparatuur in te schakelen. De zekering (16A) vloog er in een halve minuut uit, dat is ruim voordat de draden overbelast raken.
Klopt helemaal, helaas is dat niet haalbaar, de bank heeft namelijk geen garantie over de voortgang van salderings regelingen etc. zoiets zou alleen kunnen waneer je voor lange tijd het teruglevertarief vast zet aan het levertarief of je moet uitgaan van de kale energieprijs.Sander schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:15:
[...]
Er gaan ook al stemmen op om de energiezuinigheid mee te laten spelen in de berekening van financieringscapaciteit.Opzich ook logisch als jij ipv 150 per maand aan de energiemaatschappij slechts 50 per maand overmaakt (of 0) dan is dat zeker bij starters etc een aardig verschil.
ik vindt het ook raar dat onderhoud niet wordt meegenomen in de hypotheek berekening,
mijn 4 eeuwe oude troep die ik mijn huis noem kost een vermogen aan onderhoud waar het huis van mijn zus gemiddeld een paar honderd per jaar kost aan onderhoud. zelfde hypotheek bedrag zelfde eisen...
Het is helaas niet haalbaar om al die dingen mee te rekenen, en ik snap heel goed dat banken het niet doen. Jammer is het wel
Hallo allen!
Ik woon in Vlaanderen, wat wil zeggen dat ik onderhevig ben aan het prosumententarief - concreet: een extra belasting van een 100 euro per jaar per kW-vermogen van de omvormer.
Waar ik op dit forum meestal lees "groter is beter", is het met een prosumententarief dus juist belangrijk om de omvormer zo nipt mogelijk te dimensioneren.
Ik heb deelgenomen aan een groepsaankoop, en heb nu het volgende voorstel (jaarverbruik +-2000kWh):
- Plat dak
- 8 Boviet 270Wp polykristallijn - blauw panelen (2160 kWp)
- Zuid-orientatie
- Plaatsingshelling 13 graden
- Omnik 1.5k-TL2-M omvormer (dus prosumententarief: 150 euro/jaar)
- Gegarandeerde opbrengst 1e jaar: 1600 kWh (contractueel, dus laag ingeschat?). Op basis van een andere rekentool verwacht ik dat de opbrengst eerder richting 1800 kWh zal gaan.
De omvormer is dus aan 70% gedimensioneerd, wat volgens eerdere berichten hier de maximaal aangeraden onderdimensionering lijkt (zie analyse antonboonstra).
Nu vraag ik mij af of het beter zou zijn om een negende paneel bij te plaatsen (bij dezelfde omvormer) - dus naar een dimensionering van 60% te gaan.
Redenering is dat dan in topperiodes (erg?) afgetopt wordt, maar dat op mindere dagen een hogere opbrengst behaald wordt, en dat in totaal die 9 panelen toch in een hoger rendement resulteren dan 8.
In theorie kan ik op het dak een 10 panelen kwijt in Z opstelling (in 5 rijen op een 4x10m2 rechthoek zonder schaduw - 74cm tussen rijen). O-W zou ook kunnen, maar met zelfde aantal panelen (2 rijen van 5), dus lijkt niet echt beter (en complexere/duurdere opstelling met trackers).
Wat is wijsheid?
Tot slot: er is ook een mogelijkheid om het prosumententarief te ontlopen door een bidirectionele teller te gebruiken, maar dat lijkt pas interessant te worden indien het direct verbruik hoog genoeg is (of een batterijsysteem gebruikt wordt). Of vanaf dat een redelijke vergoeding verkregen kan worden voor geinjecteerde kWhs, maar dat lijkt vandaag nog niet vanzelfsprekend. Iemand hier ervaring mee?
Ik woon in Vlaanderen, wat wil zeggen dat ik onderhevig ben aan het prosumententarief - concreet: een extra belasting van een 100 euro per jaar per kW-vermogen van de omvormer.
Waar ik op dit forum meestal lees "groter is beter", is het met een prosumententarief dus juist belangrijk om de omvormer zo nipt mogelijk te dimensioneren.
Ik heb deelgenomen aan een groepsaankoop, en heb nu het volgende voorstel (jaarverbruik +-2000kWh):
- Plat dak
- Zuid-orientatie
- Gegarandeerde opbrengst 1e jaar: 1600 kWh (contractueel, dus laag ingeschat?). Op basis van een andere rekentool verwacht ik dat de opbrengst eerder richting 1800 kWh zal gaan.
De omvormer is dus aan 70% gedimensioneerd, wat volgens eerdere berichten hier de maximaal aangeraden onderdimensionering lijkt (zie analyse antonboonstra).
Nu vraag ik mij af of het beter zou zijn om een negende paneel bij te plaatsen (bij dezelfde omvormer) - dus naar een dimensionering van 60% te gaan.
Redenering is dat dan in topperiodes (erg?) afgetopt wordt, maar dat op mindere dagen een hogere opbrengst behaald wordt, en dat in totaal die 9 panelen toch in een hoger rendement resulteren dan 8.
In theorie kan ik op het dak een 10 panelen kwijt in Z opstelling (in 5 rijen op een 4x10m2 rechthoek zonder schaduw - 74cm tussen rijen). O-W zou ook kunnen, maar met zelfde aantal panelen (2 rijen van 5), dus lijkt niet echt beter (en complexere/duurdere opstelling met trackers).
Wat is wijsheid?
Tot slot: er is ook een mogelijkheid om het prosumententarief te ontlopen door een bidirectionele teller te gebruiken, maar dat lijkt pas interessant te worden indien het direct verbruik hoog genoeg is (of een batterijsysteem gebruikt wordt). Of vanaf dat een redelijke vergoeding verkregen kan worden voor geinjecteerde kWhs, maar dat lijkt vandaag nog niet vanzelfsprekend. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het geluk dat de vorige eigenaar (winkel) een potje had gemaakt van de meterkast, bij de verplichte meterwissel (ik zit hier in het orginele test gebied voor het uitrollen van de slimme meters van stedin) hebben ze door de gebruiker in en uit te schakelen hoofdzekeringen geplaatst.ocaj schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:35:
[...]
Ik wil gewoon 's zomers met een gerust hart op vakantie gaan zonder dat ik allerlei verbruikers aan moet laten staan voor het geval mijn zonnepanelen een keer heel lekker produceren.
Daarnaast heb ik nog een hoofdzekering waar ik - als hij ooit uit zou vallen - Stedin voor moet laten komen, dus ook daarom blijf ik liever binnen de regels.

Waarschijnlijk omdat er een hoofdschakelaar ontbrak
misschien dan toch maar bomen zagen of verhuizenjacovn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:59:
[...]
Ja ik dacht inderdaad om op een tuinhuisje een paar panelen te gebruiken. Alleen dat staat ook weer in schaduw huis. Tuin is 5.7 meter diep achter huis, laatste stuk huis is plat dak 1 hoog en 4 meter diep. Dus huis zelf is dan een keer7 meter van tuinhuis af. Dat is dan vlot 6 meter hoger, dus paneel staat veel in schaduw.
@kristel87
de 70% dimensionering is meer gestoeld op dat panelen als ze echt goed warm worden een +/-70% leveren van hun STC vermogen, vaak ook wel NOCT genoemd.
en dit met Nederlandse dimensionering.
(30% meer of 10% minder Wp als W omvormer, dat noem ik nog geen onder/over dimensioneren, dat is een afrondings-foutje.
)
bekijk je het technisch:
dan kijk je het beste naar de Omniksol-1k/1.5k/2k-TL2 range. (is een beter model als de M serie voor dit soort dingen
)
http://nl.omnik-solar.com...9/Omniksol-1k_1.5k_2k-TL2
die kunnen allemaal 12x270Wp de boviet panelen aan, geen probleem.
(maximaal 500 Vdc en dat is dan de Voc + temperatuurcoëfficiënt.
12x de boviet blijft daar wel onder, mischien kunnen er wel meer op de mpp.)
en dan maakt het geen bal uit voor de werking of je een 1kW,1,5kW of een 2kW gebruikt.
het topt alleen eerder af, maar maakt verder niet uit.
dan heb je de tabel nodig van @antonboonstra maar die had je al gevonden. cool.
en zou het berekenbaar moeten zijn welke omvormer mogenlijk het leukste is.
(ik hoop dat anton even wil helpen, maar je moet dan wel de gegevens voor hem iets beter maken.
of duidelijker hebben wat je al wil gaan doen.
)
als ik persoonlijk gok (kan het niet berekenen)
dan denk ik dat 12x270Wp=3240 op een 1kW omvormer beter is, als 8x270Wp=2160 op een 1,5kW omvormer.
(of een 10x300Wp=3000Wp paneel gebruiken op een 1kW omvormer, dat hoeft ook niet duur te zijn.)
dat prosumententarief tikt er hard in, moet alleen gokken helaas.
(geef ook aan hoeveel € je per kWh krijgt, is een stuk hoger als als in Nederland.
hoeveel kWh heb je eigenlijk nodig om een 1/2 of hele prosumententarief goed te maken?)
oost-west met maar 5 panelen, dat word lastig, de Vmpp word al snel te laag voor een leuke opstelling.
daar voor moet je groter gaan.
edit:

en dan ga ik even uit van 10X270Wp op een 1kW omvormer, wat ongeveer uitkomt op 30%.
dan denk ik 75% van de tijd topt hij nog niet af en 25% van de tijd wel.
dus je zou toch een heel eind moeten kunnen komen naar die 2000kWh op deze manier.
de 70% dimensionering is meer gestoeld op dat panelen als ze echt goed warm worden een +/-70% leveren van hun STC vermogen, vaak ook wel NOCT genoemd.
en dit met Nederlandse dimensionering.
(30% meer of 10% minder Wp als W omvormer, dat noem ik nog geen onder/over dimensioneren, dat is een afrondings-foutje.
bekijk je het technisch:
dan kijk je het beste naar de Omniksol-1k/1.5k/2k-TL2 range. (is een beter model als de M serie voor dit soort dingen
en dan maakt het geen bal uit voor de werking of je een 1kW,1,5kW of een 2kW gebruikt.
dan heb je de tabel nodig van @antonboonstra maar die had je al gevonden. cool.
en zou het berekenbaar moeten zijn welke omvormer mogenlijk het leukste is.
(ik hoop dat anton even wil helpen, maar je moet dan wel de gegevens voor hem iets beter maken.
of duidelijker hebben wat je al wil gaan doen.
dan denk ik dat 12x270Wp=3240 op een 1kW omvormer beter is, als 8x270Wp=2160 op een 1,5kW omvormer.
(of een 10x300Wp=3000Wp paneel gebruiken op een 1kW omvormer, dat hoeft ook niet duur te zijn.)
(geef ook aan hoeveel € je per kWh krijgt, is een stuk hoger als als in Nederland.
hoeveel kWh heb je eigenlijk nodig om een 1/2 of hele prosumententarief goed te maken?)
oost-west met maar 5 panelen, dat word lastig, de Vmpp word al snel te laag voor een leuke opstelling.
daar voor moet je groter gaan.
edit:

en dan ga ik even uit van 10X270Wp op een 1kW omvormer, wat ongeveer uitkomt op 30%.
dus je zou toch een heel eind moeten kunnen komen naar die 2000kWh op deze manier.
[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 11-03-2018 11:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Op 2 maart nog niet veel schaduw in ieder gevaltwain4me schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:58:
[...]
misschien dan toch maar bomen zagen of verhuizen
jacovn in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Als ik jou zo lees is het een plat dak? (13 graden)kristel87 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:44:
Hallo allen!
- Plat dak
- Zuid-orientatie
Wat is wijsheid?
Dan zou ik 2x 8-12 panelen oost-west in een string op een 1,5 of 2.0 zetten en lekker van smorgens tot savonds stroom opwekken, pieken van zuid heb je niks aan in belgie.
Het is ofwel eigen huis, of buurhuizen die in de weg staan voor panelen in de tuin. Dus schutting, dak tuinhuis etc komt pas na 16:00 in de winter in de zon. In zomeruren zal het eerder zijn afhankelijk van de stand van de zon. Kan ik pas echt beoordelen als de huizen er staan..twain4me schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:58:
[...]
misschien dan toch maar bomen zagen of verhuizen
Zie het meeste in de platte daken voor diffus licht opvangen en dan laatste paar uur dag directe zon (als die er is)
Dan zo'n soort aanbieding zien te vinden tegen die tijd:
http://www.secondsol.nl/h...power-cs6u-330p-1500v.htm
€0,385 per wp ex btw
Alleen is 26 stuks een beetje te veel in een keer
En het liefst een paneel wat donkerder is (minder zilverkleurige elementen)

Deze vindt ik mooier dan:

Wel stuk duurder.., maar ja ga er vanuit slaapkamer raam naar kijken.
Opvolger p19 start op 385 watt tot 405 watt: http://www.awsolar.com.au...19-Product-data-sheet.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 11-03-2018 22:25 ]
Die is om 14:32 genomen.AUijtdehaag schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:09:
[...]
Op 2 maart nog niet veel schaduw in ieder geval
jacovn in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
En dit is van boven rond 16:00 gemaakt:

Die bulten zand is de achtertuin, aan de achterkant houdt onze grond op.
Huis links maakt schaduw op zijdak in 3 hoek vorm, die is nu te zien uiterst rechts op de foto.
Dank voor de tip, ik zal eens vragen aan de leverancier of ze die versie ook kunnen leveren (en prijsverschil). Als ik het goed begrijp is deze beter omdat die een hogere max spanning heeft? En ook groter, dus makkelijker warmte afgeeft? Ik zie wel dat hij een hogere startup voltage heeft, kan dit verschil maken?migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:04:
bekijk je het technisch:
dan kijk je het beste naar de Omniksol-1k/1.5k/2k-TL2 range. (is een beter model als de M serie voor dit soort dingen)
Bedoel je dat de afnamekost per kWh in Belgie hoger is dan in Nederland (dus de besparing door het zelf te produceren ook hoger)? Het systeem van groenestroomcertificaten is helaas al een tijdje afgeschaft...migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:04:
(geef ook aan hoeveel € je per kWh krijgt, is een stuk hoger als als in Nederland.![]()
Interessant! Dat is een nog extremere onderdimensionering dan ik zelf in gedachten hadmigjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:04:
edit:
[afbeelding]
Ga ik zeker eens verder bekijken.
Alvast bedank voor alle hulp!
Plat dak, klopt.Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:29:
[...]
Als ik jou zo lees is het een plat dak? (13 graden)
Dan zou ik 2x 8-12 panelen oost-west in een string op een 1,5 of 2.0 zetten en lekker van smorgens tot savonds stroom opwekken, pieken van zuid heb je niks aan in belgie.
2x8 panelen kan ik niet kwijt op een oppervlakte (schaduwvrije) oppervlakte van 4x10m denk ik (eigenlijke dak is 6x10, maar er is een schouw die zon wegneem). Tenzij misschien wanneer de panelen "staand" geplaatst worden.
Visualisatie van het dak, op basis van de zonnekaart, met hun automatisch gegenereerd voorstel op Z (8 panelen, ruimte voor 10):

(Boven is noorden, afmetingen dak ongeveer 6x10m - schaduwvrije oppervlakte afgebakend in groen door het zonnekaart algoritme.)
[ Voor 21% gewijzigd door kristel87 op 11-03-2018 12:45 . Reden: Toevoegen afbeelding ]
Het kan ook niet zo denk je? Of in W vorm? Beetje schaduw is niet zo erg.kristel87 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Plat dak, klopt.
2x8 panelen kan ik niet kwijt op een oppervlakte (schaduwvrije) oppervlakte van 4x10m denk ik (eigenlijke dak is 6x10, maar er is een schouw die zon wegneem). Tenzij misschien wanneer de panelen "staand" geplaatst worden.
Zal straks eens een beeldje van het dak proberen te posten om te verduidelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 11-03-2018 12:05 ]
hogere max V is de truk, dan kun je meer panelen op een omvormer hangen.kristel87 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:54:
[...]
Dank voor de tip, ik zal eens vragen aan de leverancier of ze die versie ook kunnen leveren (en prijsverschil). Als ik het goed begrijp is deze beter omdat die een hogere max spanning heeft? En ook groter, dus makkelijker warmte afgeeft? Ik zie wel dat hij een hogere startup voltage heeft, kan dit verschil maken?
(maar het is lastig om er iets over te zeggen, omnik is niet helemaal eerlijk met zijn specs.
ze gebruiken gewoon weg vreemde cijfers als je gaat lezen, in de handleiding vertellen ze in eens andere dingen als op de website staat, wat waar is weet ik ook niet. dus praktijk kan afwijken alleen welke kant op.
dus voor het berekenen gebruik maar even niet de M verzie, gewoon omdat erg onduidelijk is af dat kan.)
in Nederland krijg je 100% van de stroom prijs die je betaald tot aan max van wat je per jaar gebruikt. (salderen)Bedoel je dat de afnamekost per kWh in Belgie hoger is dan in Nederland (dus de besparing door het zelf te produceren ook hoger)? Het systeem van groenestroomcertificaten is helaas al een tijdje afgeschaft...
prijs lag vorig jaar rond de 17-18ct per kWh.
nu is die weer aan het stijgen naar de 19-20ct per kWh.
(maar ook 10tallen commerciële bedrijven waardoor je soms de bomen door het bos niet meer kunt zien, dus lastig een duidelijke prijs aan te geven.)
wat ga jij krijgen per kWh die je opwekt?
beste is even goed uit te zoeken hoeveel panelen je kunt leggen.Interessant! Dat is een nog extremere onderdimensionering dan ik zelf in gedachten had![]()
Ga ik zeker eens verder bekijken.
Alvast bedank voor alle hulp!
worden dat er 10 (dan denk ik dat je het beste poly kunt nemen, want dat is het goedkoopst.
zitten nu rond de 0,40€/Wp ex BTW.)
dan zou je daar na een berekening aan anton kunnen vragen in de vorm van:
ik wil 2000kWh per jaar, met een omvormer van 1kW.
hoeveel Wp is daarvoor nodig?
en dan hoeveel Wp met een 1,5kW en 2kW omvormer?
daar na kun je bepalen of je 270Wp's of 320Wp's wil (of iets er tussen in.).
en dit dan verrekenen met de opbrengst per kWh v.s. kosten prosumententarief.
maar ga aan @antonboonstra niet te veel lossen vragen stellen, zal hij vast niet leuk vinden.
hij moet wel even wat SQL queries voor je maken, en dat kost hem ook tijd.
(waarschijnlijk is slijmen een optie, is hij vast gevoelig voor.
maar zoizo, een zware onder dimensionering, het kan als je maar binnen de max van de omvormer blijft.
en 12x320Wp op een 1kW omvormer is nog geen probleem, als je de juiste panelen/omvormer kiest.
(ik ben zelf ook wel benieuwd, wat beter is eigenlijk.
mijn gevoel zegt toch al snel 10x300Wp op 1kW omvormer , dat verslaat een 8x270Wp op een 1,5kW omvormer. maar gevoel en werkelijkheid is een groot verschil.
ik heb zelf een jaar gedraaid met 10x300Wp op een 2000W mpp/omvormer.
verlies was +/-250kWh, dit was voor mij voldoende om gewoon een nieuwe omvormer te scoren (kosten was 0€, tja dat is een nobrainer voor mij, salderen is geen prosumententarief
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Op zuid, zonder schaduw in België moet 1000 kWh/kWp wel haalbaar zijn.migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:27:
[...]
(ik ben zelf ook wel benieuwd, wat beter is eigenlijk.
mijn gevoel zegt toch al snel 10x300Wp op 1kW omvormer , dat verslaat een 8x270Wp op een 1,5kW omvormer. maar gevoel en werkelijkheid is een groot verschil.
3000Wp op een 1kW omvormer
Normaal gesproken 3000 kWh. Door piekverliezen (als je de grafiek doortrekt) denk ik dat je op 72% hiervan komt, dus 2160 kWh.
2160Wp op een 1,5kW omvormer
Normaal gesproken 2160 kWh. Door piekverliezen zou je op 97% hiervan uitkomen, dus 2095 kWh.
Dus inderdaad iets meer opbrengst met de eerste optie. De investering zal een stuk hoger zijn, maar het zal in België ook zo'n 50 euro per jaar aan prosumententarief schelen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Totaalkost (en dus mogelijke besparing) in Vlaanderen is ongeveer 0.27 euro/kWh elektriciteit.migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:27:
in Nederland krijg je 100% van de stroom prijs die je betaald tot aan max van wat je per jaar gebruikt. (salderen)
prijs lag vorig jaar rond de 17-18ct per kWh.
nu is die weer aan het stijgen naar de 19-20ct per kWh.
(maar ook 10tallen commerciële bedrijven waardoor je soms de bomen door het bos niet meer kunt zien, dus lastig een duidelijke prijs aan te geven.)
wat ga jij krijgen per kWh die je opwekt?
@antonboonstra
aan de snelle reactie te zien, heb je het net zo als ik gedaan, uitlezen in de grafiek en geen SQL op de data base gegooid.
grof weg kwam ik op 10x290Wp uit, doe dit in poly dan kan dat met 0,40€/Wp ex BTW. (nieuwe suntech panelen, dacht dat boviet op de zelfde prijs zat
.)
dan gokte ik op 2000kWh met 1kW omvormer.
2 x 290Wp x 0,40€ = ??? + bevestiging materiaal - lagere kosten omvormer.
etc etc....
ben benieuwd, zit allemaal weer dicht bij elkaar.
(beetje jaloers op dat soort prijzen, maar totaal niet op dat prosumenten tarief.
)
dan heb je nu alle gegevens bij elkaar.
dit zul je in een spreadsheet moeten zetten en kunnen berekenen, wat het interessantste is eigenlijk.
ik reken zelf vaak in 10 jaar, dus 50€ per jaar is al snel 500€ prosumententarief.
(het is altijd een beetje in de marge werk, het zal vast niet een al te groot verschil geven.
)
aan de snelle reactie te zien, heb je het net zo als ik gedaan, uitlezen in de grafiek en geen SQL op de data base gegooid.
grof weg kwam ik op 10x290Wp uit, doe dit in poly dan kan dat met 0,40€/Wp ex BTW. (nieuwe suntech panelen, dacht dat boviet op de zelfde prijs zat
etc etc....
dat is flink hoger als onze +/-19ct per kWh.kristel87 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:53:
[...]
Totaalkost (en dus mogelijke besparing) in Vlaanderen is ongeveer 0.27 euro/kWh elektriciteit.
(beetje jaloers op dat soort prijzen, maar totaal niet op dat prosumenten tarief.
dit zul je in een spreadsheet moeten zetten en kunnen berekenen, wat het interessantste is eigenlijk.
ik reken zelf vaak in 10 jaar, dus 50€ per jaar is al snel 500€ prosumententarief.
(het is altijd een beetje in de marge werk, het zal vast niet een al te groot verschil geven.
Dank! Dus met 9 panelen (2430Wp) op 1.5kW zou ik dan op 94% uitkomen, dus 2284kWh. En met 10 panelen (2700Wp) nog altijd op 90%, dus 2430kWh.antonboonstra schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:47:
[...]
Op zuid, zonder schaduw in België moet 1000 kWh/kWp wel haalbaar zijn.
3000Wp op een 1kW omvormer
Normaal gesproken 3000 kWh. Door piekverliezen (als je de grafiek doortrekt) denk ik dat je op 72% hiervan komt, dus 2160 kWh.
2160Wp op een 1,5kW omvormer
Normaal gesproken 2160 kWh. Door piekverliezen zou je op 97% hiervan uitkomen, dus 2095 kWh.
Met 10 panelen op 1kW omvormer (zie niet direct hoe ik er meer kwijtraak), zou ik dan op een 75% uitkomen, dus 2025kWh - net voldoende om mijn huidig verbruik af te dekken.
Klopt, ik zal met deze nieuwe informatie de dingen eens in meer detail doorrekenen - bedankt allen!migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:00:
[...]
dat is flink hoger als onze +/-19ct per kWh.![]()
(beetje jaloers op dat soort prijzen, maar totaal niet op dat prosumenten tarief.)
dit zul je in een spreadsheet moeten zetten en kunnen berekenen, wat het interessantste is eigenlijk.![]()
(het is altijd een beetje in de marge werk, het zal vast niet een al te groot verschil geven.)
@migjes @antonboonstra
En de 10x300Wp op de 1,5 optie? Met 27 cent heb je die 50,- er vast snel uit in een jaar (185 kWh)
@kristel87
Heb je ook een foto van het dak zelf ipv die zonnefoto? Ik weet niet of je het interessant vind om meer op te wekken en wat gas/mazout te besparen? Soms is de 50,- extra aan prosumen niet zo erg als het meer opbrengt dan het kost, en met 27 cent is dat gunstiger dan met onze 18 cent.
En de 10x300Wp op de 1,5 optie? Met 27 cent heb je die 50,- er vast snel uit in een jaar (185 kWh)
@kristel87
Heb je ook een foto van het dak zelf ipv die zonnefoto? Ik weet niet of je het interessant vind om meer op te wekken en wat gas/mazout te besparen? Soms is de 50,- extra aan prosumen niet zo erg als het meer opbrengt dan het kost, en met 27 cent is dat gunstiger dan met onze 18 cent.
@kristel87
ik had je al wat meer gegevens gestuurd, zodat je de berekening netter kunt maken.
(vooral de extra kosten zou je met gemak moeten kunnen berekenen met die gegevens.)
maar als je het hebt berekend, laat het hier weten, ben erg benieuwd hoe het uit komt.
dan reken ik het ook een keer na, of het allemaal klopt.
@Rol-Co
jep, je zou zelfs voor 10x300Wp op een 1kW omvormer kunnen gaan.
of zelfs nog meer.
(ik durf dan niet verder als een 0,6kW omvormer te gaan met 3000Wp, gewoon omdat je dan al begint aftoppen met bewolking.
)
maar in hoeverre krijg je 27ct/kWh als je meer produceert als je gebruik.
(ik weet de regels van de zuiderburen te slecht om daar iets van te zeggen.
)
ik had je al wat meer gegevens gestuurd, zodat je de berekening netter kunt maken.
(vooral de extra kosten zou je met gemak moeten kunnen berekenen met die gegevens.)
maar als je het hebt berekend, laat het hier weten, ben erg benieuwd hoe het uit komt.
@Rol-Co
of zelfs nog meer.
(ik durf dan niet verder als een 0,6kW omvormer te gaan met 3000Wp, gewoon omdat je dan al begint aftoppen met bewolking.
maar in hoeverre krijg je 27ct/kWh als je meer produceert als je gebruik.
(ik weet de regels van de zuiderburen te slecht om daar iets van te zeggen.
[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 11-03-2018 13:30 ]
Snachts heb je je ogen dicht en overdag zit je beneden,wie staat er nu overdag vanuit zijn slaapkamerraam zijn "landgoed" te bekijken...jacovn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:31:
[...]
Het is ofwel eigen huis, of buurhuizen die in de weg staan voor panelen in de tuin. Dus schutting, dak tuinhuis etc komt pas na 16:00 in de winter in de zon. In zomeruren zal het eerder zijn afhankelijk van de stand van de zon. Kan ik pas echt beoordelen als de huizen er staan..
Zie het meeste in de platte daken voor diffus licht opvangen en dan laatste paar uur dag directe zon (als die er is)
Dan zo'n soort aanbieding zien te vinden tegen die tijd:
http://www.secondsol.nl/h...power-cs6u-330p-1500v.htm
€0,385 per wp ex btw
Alleen is 26 stuks een beetje te veel in een keer
En het liefst een paneel wat donkerder is (minder zilverkleurige elementen)
[afbeelding]
Deze vindt ik mooier dan:
[afbeelding]
Wel stuk duurder.., maar ja ga er vanuit slaapkamer raam naar kijken.
Voor panelen die niet zichtbaar zijn vanaf het maaiveld zou het mij als architect echt niet veel uit maken hoe ze eruit zien, maar die keuze is natuurlijk persoonlijk.
En ik snap natuurlijk echt wel dat jullie een beetje bang zijn om je mooie nieuwe huis te behangen met lelijke meuk...
Ik begrijp alleen echt niet waarom het bij een nieuwbouw zoon groot probleem kan zijn.
Er zijn 101 manieren om zoon paneel te intergreren in een ontwerp. in het dak, de gevel, het tuinhek, de voordeur, het het glas , de sere, het tuinhuis, de carport, etc
Waar jij mee bezig lijkt te zijn is retrofit op een nieuwbouw, en dan mis je volgens mij een aantal kansen.
voorbeeld:
Door een zeer minimale aanpassing aan mijn nog te leveren dakelementen pasen er bij mij 12 panelen extra op het dakvlak, en omdat de overige panelen in het oorspronkelijke ontwerp indak waren, zijn er ineens heel erg veel besparingen te halen.
extra kosten: 4,5 m2 dakvlak a 50 euro
besparingen: zitten hem vooral in de nieuwe details, doordat de panelen nu passen in het dakvlak heb ik minder extra materialen nodig zoals lood, zink dakpannen indak systeem etc. (niet geheel toevallig ook deels arbeids intensieve materialen)
Het is bij mij de besparingen zo aanzienlijk dat de extra panelen "gratis" het dak opgaan.
Dus ik heb straks feitelijk een opdaksysteem met een indak uiterlijk voor minder geld dan een indak systeem met veel minder panelen. en dat zonder de nadelen van het indaksysteem.
(het is trouwens ook goedkoper dan het plaatsen van dakpannen en dan daar (minder) opdak panelen op te plaatsen, dat komt vooral door het prijsverschil tussen dakpannen en damwand profielen en de veel goedkopere bevestiging bij damwand profiel )
Een beetje moeite van een architect en het kan zo tof zijn

Ik begrijp het waarschijnlijk niet helemaal. Kan ik 40 panelen (waarvan 20 oost en 20 west) op 1 string op een solaredge omvormer installeren? Dat is 1600V , ik dacht dat de SE een max van 1000V had.
Het prijs verschil betreft een systeem zonder optimizers. Als ik op elke PV een optimizer zou moeten plaatsen dan zou ik solaredge kiezen. Alhoewel het mij niets bevalt om aan alleen solaredge vast te zitten. Dat beperkt de keuze in de toekomst
(Toch nog maar even een qoute vragen, hoewel de panelen verkopers niet byzonder geintresseerd zijn in klanten die wat verder vragen. De meesten hebben al een volle portefeulle tot eind Mei)
Het prijs verschil betreft een systeem zonder optimizers. Als ik op elke PV een optimizer zou moeten plaatsen dan zou ik solaredge kiezen. Alhoewel het mij niets bevalt om aan alleen solaredge vast te zitten. Dat beperkt de keuze in de toekomst
(Toch nog maar even een qoute vragen, hoewel de panelen verkopers niet byzonder geintresseerd zijn in klanten die wat verder vragen. De meesten hebben al een volle portefeulle tot eind Mei)
01001000 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:51:
[...]
Nee, je kan maar 1 string gebruiken omdat er minimaal 13 optimizers op 1 string moeten volgens mij (en je zou er 20 nodig hebben (1 met maar 1 paneel)), maar het is geen probleem om ze allemaal op 1 string te zetten.
[...]
Dan zou ik goed kijken hoeveel schaduw en paneel verschil je last van zou hebben en of dat de moeite waard is om voor SE te gaan of niet. Ik zat op 1,10 per Wp overigens (ex btw), ik zou in de winter en lente veel verliezen omdat het huis van de buren schaduw geeft (en een boom die nu echter is omgewaaid...).
Wel knap dat het zoveel zou schelen (10%), een 15k met 20 optimizers kost ca 2000,- ex btw (online shop) dan zou je dus een 3 fase 12000 Watt omvormer voor 800 euro moeten hebben (en ik ken ze niet onder de 1600 euro, maar ik heb er al even geleden naar gezocht).
Mijn advies, vraag offertes met beide opties, SE15k en p600's en 1 met dezelfde panelen maar een andere omvormer(s). Deel het prijs verschil door 10 (jaar) en kijk of dat realistisch is terug te verdienen door de SE of niet.
Je produceert altijd meer dan je verbruikt, die gaan nooit geljk opmigjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:18:
@kristel87
@Rol-Co
of zelf nog meer.
(ik durf dan niet verder als een 0,6kW omvormer te gaan met 3000Wp, gewoon omdat je dan al begint aftoppen met bewolking.)
maar in hoeverre krijg je 27ct/kWh als je meer produceert als je gebruik.![]()
(ik weet de regels van de zuiderburen te slecht om daar iets van te zeggen.)
Maar hij kan ook opmaken met boiler voor warm water, of warmtepomp voor verwarming, elektrische auto, fiets, motor.
Een kWh kost 27 cent en de focus lijkt te liggen op prosumen tarief, maar als je bijv 2x10 panelen oost west op een 1500W hangt haal je meer binnen dan het extra kost aan prosumen.
50,- extra prosumen moet jaarlijks 185 kWh of meer opleveren.....
Dat lukt wel. PM me maar wat je voor E0.30 per Wp in de aanbieding hebt (omvormer-panelen- bedrading - dakbevestigings materiaal )
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:18:
[...]
Ja sorry, dat installeren moet je dan zelf doen, eerst oefenen op je plat dak en zodra je het technisch door hebt pas je schuin dak.
hij meld echt dat hij maar 2x5 kan leggen in oost-west.Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:33:
[...]
Je produceert altijd meer dan je verbruikt, die gaan nooit geljk op![]()
Maar hij kan ook opmaken met boiler voor warm water, of warmtepomp voor verwarming, elektrische auto, fiets, motor.
Een kWh kost 27 cent en de focus lijkt te liggen op prosumen tarief, maar als je bijv 2x10 panelen oost west op een 1500W hangt haal je meer binnen dan het extra kost aan prosumen.
50,- extra prosumen moet jaarlijks 185 kWh of meer opleveren.....
(of dat echt zo is kan ik ook niet zeggen.)
en het is wel leuk om hier in Nederland meer als je nodig hebt op te wekken.
en dan gas/stadsverwarming/benzine kosten te besparen.
maar de regels in België zijn zo anders en dat kan alles zoveel anders maken.
ik zou het niet weten.
maar leuk dat je dat tegen mij zegt, maar eigenlijk moet je dit tegen @kristel87 zeggen.
(beetje verwarrend zo, vind ik eigenlijk.
kristel87 krijgt nu pas een berichtje dat je dit gepost hebt.
Vraag: een drie fase omvormer kan die op 3 onafhankelijke zekering worden aangesloten? Of zijn er combi zekeringen dat al als er 1 fase zekering tript de andere zekering er ook uit gaan?
Dat heet een 4p automaat, 3 fase en een nul schakelen die.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:41:
Vraag: een drie fase omvormer kan die op 3 onafhankelijke zekering worden aangesloten? Of zijn er combi zekeringen dat al als er 1 fase zekering tript de andere zekering er ook uit gaan?
Smeltveiligheden gaan er per stuk uit en gaat de omvormer in storing.
@migjes
Jij en anton waren bezig met de berekening, was benieuwd hoe dat bijv op 2x10 270Wp op een 1500W uit zou pakken.
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 11-03-2018 13:47 ]
agh ja, daar is niets raars aan, mijn persoonlijke ervaring als klein ondernemer: Mensen die vooraf veel vragen hebben/ moeilijk zijn. zijn vaak ook tijdens en na de bouw de moeilijkste.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:32:
[...]
Heb je de keus, kies je dus voor de weg van de minste weerstand en dus voor de makkelijke mensen.
Gelukkig zijn er uitzonderingen: het dak wat ik hierboven beschreef heb ik in samenwerking met een persoon van een heel erg groot nederlands panelenplaatsbedrijf kunnen berekenen.
En geheel belangeloos zijn kennis kunde en netwerk heeft ingezet om de juiste afwegingen te kunnen maken.
soms moet je even tegen de juiste persoon aanlopen
Bij solaredge heb je niets van doen met spanning panelen. De optimizer zet de paneel spanning om naar de ‘bus’ spanning. Deze bus spanning is 350 volt bij 1 fase en 750 volt bij een 3 fase.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:32:
Ik begrijp het waarschijnlijk niet helemaal. Kan ik 40 panelen (waarvan 20 oost en 20 west) op 1 string op een solaredge omvormer installeren? Dat is 1600V , ik dacht dat de SE een max van 1000V had.
[...]
Met 20 panelen is het dan 350/40 of voor zo veel panelen 750/40=18.75 volt.
Bij oost west zou je dan met 20 moeten rekenen, dus 750/20=37,5 volt.
Zou geen probleem moeten zijn met vroeg opstarten. Reken wel met €50 per paneel voor de optimizer..
Laat me de vraag anders stellen. Ik heb nog in mijn meterkast nog 3 onafhankeleijke groepen met 3 16A zekerings automaat beschikbaar. Mag/kan ik daar een 3 fase omvormer op aansluiten? Wat gebeurt er met de omvormer als er bv 1 zekerings automaat tript ?
Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:43:
[...]
Dat heet een 4p automaat, 3 fase en een nul schakelen die.
Smeltveiligheden gaan er per stuk uit en gaat de omvormer in storing.
@migjes
Jij en anton waren bezig met de berekening, was benieuwd hoe dat bijv op 2x10 270Wp op een 1500W uit zou pakken.
Dan nog even verder puzzelen.
1 - Ik heb nog de optie om wat panelen op het platte dak te leggen. Als ik dus 50 panelen kwijt kan = 15kW dan zou ik maar 25 P600/700 hoeven kopen ipv 50 P300.
2 - Kun je ook een 15kW omvormer van solaredge installeren met laten we zeggen 40 panelen met 20 P600/700? werkt dat? (Asl dat zou kunnen dan kan ik in de toekomst deze installatie verder uitbreiden naar 15kW of meer)
1 - Ik heb nog de optie om wat panelen op het platte dak te leggen. Als ik dus 50 panelen kwijt kan = 15kW dan zou ik maar 25 P600/700 hoeven kopen ipv 50 P300.
2 - Kun je ook een 15kW omvormer van solaredge installeren met laten we zeggen 40 panelen met 20 P600/700? werkt dat? (Asl dat zou kunnen dan kan ik in de toekomst deze installatie verder uitbreiden naar 15kW of meer)
jacovn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:56:
[...]
Bij solaredge heb je niets van doen met spanning panelen. De optimizer zet de paneel spanning om naar de ‘bus’ spanning. Deze bus spanning is 350 volt bij 1 fase en 750 volt bij een 3 fase.
Zou geen probleem moeten zijn met vroeg opstarten. Reken wel met €50 per paneel voor de optimizer..
@jacovn en @bvuaemal
met solaredge heb je niet veel te doen met de spanning van de panelen, maar dat is niet helemaal waar.
een optimizer heeft wel een beperkt bereik wat die kan converteren (omhoog en omlaag).
kon hij dat onbeperkt dan zou een omvormer al starten met 1 optimizer, en dat doen ze niet.
voorbeeldje:
4 panelen oost en 4 panelen west(met een flinke dakhoek van 45 graden) geeft 8 optimizers en dat is ruim voldoende om te converteren naar 350V die de (1fase)omvormer wil.
maar in de ochtend schijnt het zonnetje alleen maar op oost, en op west leveren de panelen nog niet genoeg om de optimizers te laten starten en helaas met 4 werkende optimizers kan hij geen 350V maken.
dus de omvormer start niet.
solaredge raad daar om ook aan om beide kanten dan met het minimaal aantal optimizers te doen, dus oost 8 en west 8.
helaas solaredge is niet altijd zo fexibel als mensen soms hier even snel zeggen.
soms zijn string omvormers flexibeler als solaredge soms ook weer niet.
veel info(bijna alles) is te vinden in de handleidingen bij solaredge zelf voor als je alles precies wil weten.
daar vind je ook wat wel en niet kan.
met solaredge heb je niet veel te doen met de spanning van de panelen, maar dat is niet helemaal waar.
een optimizer heeft wel een beperkt bereik wat die kan converteren (omhoog en omlaag).
kon hij dat onbeperkt dan zou een omvormer al starten met 1 optimizer, en dat doen ze niet.
voorbeeldje:
4 panelen oost en 4 panelen west(met een flinke dakhoek van 45 graden) geeft 8 optimizers en dat is ruim voldoende om te converteren naar 350V die de (1fase)omvormer wil.
maar in de ochtend schijnt het zonnetje alleen maar op oost, en op west leveren de panelen nog niet genoeg om de optimizers te laten starten en helaas met 4 werkende optimizers kan hij geen 350V maken.
dus de omvormer start niet.
solaredge raad daar om ook aan om beide kanten dan met het minimaal aantal optimizers te doen, dus oost 8 en west 8.
helaas solaredge is niet altijd zo fexibel als mensen soms hier even snel zeggen.
veel info(bijna alles) is te vinden in de handleidingen bij solaredge zelf voor als je alles precies wil weten.
Ik heb zelf ook zo'n spreadsheet gemaakt. Dacht dat het financieel optimum bij onderdimensionering naar 50 of 60% van de Wp lag. (Voor een zuid opstelling. Oost-west had ik niet berekend, mogelijks ook interessant).migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:00:
@antonboonstra
aan de snelle reactie te zien, heb je het net zo als ik gedaan, uitlezen in de grafiek en geen SQL op de data base gegooid.![]()
grof weg kwam ik op 10x290Wp uit, doe dit in poly dan kan dat met 0,40€/Wp ex BTW. (nieuwe suntech panelen, dacht dat boviet op de zelfde prijs zat.)
etc etc....
[...]
dat is flink hoger als onze +/-19ct per kWh.![]()
(beetje jaloers op dat soort prijzen, maar totaal niet op dat prosumenten tarief.)
dit zul je in een spreadsheet moeten zetten en kunnen berekenen, wat het interessantste is eigenlijk.![]()
(het is altijd een beetje in de marge werk, het zal vast niet een al te groot verschil geven.)
Probleem is dat nu al bekend is dat het prosumententarief binnenkort verdwijnt, maar niet exact wat er voor terug komt en wanneer.
Dus dan zou je nu fors onderdimensioneren, en dan schaffen ze volgend jaar dat prosumententarief ineens af...
Dat steeds veranderen van de regels is niet goed voor de PV markt volgens mij.
Dus op basis van vermogen van de aansluiting en niet meer van omvormer. Met de hoge kWh prijs in België lijkt PV dus interessant, maar dit komt door een hoog deel aan distributie en transportkosten.Ten vroegste vanaf 2019 krijgen we te maken met een nieuw stroomtarief: het capaciteitstarief. Of dat is toch het plan. Kort samengevat: een vaste kost gebaseerd op het vermogen van je elektrische installatie. Opnieuw een hogere factuur volgens de ene, onzin volgens de andere.
En net dat hele systeem gaat dus op de schop...
[ Voor 15% gewijzigd door Harrie op 11-03-2018 15:16 ]
Als ik ondernemer was zou ik dat ook doen. Momenteel is het voor de consument wat moeilijker. Ondernemers hebben te veel/genoeg werk en kunnen vragen wat ze willen. Wat dat betreft heb ik een aantal slechte ervaringen.
Maar tijden worden ook weer slechter..... De vraag blijft dan welke ondernemer het dan het langst uithoudt. Persoonlijk hoef ik niet de hoofdprijs maar ben op zoek naar goede kwalitieit - goede en eerlijke service tegen een redelijke prijs. Als ik die eenmaal heb gevonden dan ben ik een klant voor het leven.
Maar tijden worden ook weer slechter..... De vraag blijft dan welke ondernemer het dan het langst uithoudt. Persoonlijk hoef ik niet de hoofdprijs maar ben op zoek naar goede kwalitieit - goede en eerlijke service tegen een redelijke prijs. Als ik die eenmaal heb gevonden dan ben ik een klant voor het leven.
twain4me schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:46:
[...]
agh ja, daar is niets raars aan, mijn persoonlijke ervaring als klein ondernemer: Mensen die vooraf veel vragen hebben/ moeilijk zijn. zijn vaak ook tijdens en na de bouw de moeilijkste.
Heb je de keus, kies je dus voor de weg van de minste weerstand en dus voor de makkelijke mensen.
Gelukkig zijn er uitzonderingen: het dak wat ik hierboven beschreef heb ik in samenwerking met een persoon van een heel erg groot nederlands panelenplaatsbedrijf kunnen berekenen.
En geheel belangeloos zijn kennis kunde en netwerk heeft ingezet om de juiste afwegingen te kunnen maken.
soms moet je even tegen de juiste persoon aanlopen
Als je de datasheets leest, dan zie je dat je op een SE15k minimaal 13 en maximaal 30 P600's kunt aansluiten.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:33:
P700 werkt pas vanaf de SE16k,
Zie: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
P300's mogen met minimaal 16 en maximaal 50 in een string op een 3-fase omvormer, zie:
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
40 panelen op 20 P600's op een SE15k lijkt me niet zo'n probleem. 10*85volt (= max DC van een P600) = 850 Volt op de zon-kant, dat is dus heel veel regelruimte om er 750Volt van te maken (zelfs als de niet-zonkant helemaal niet mee zou dan, wat natuurlijk niet zo is).
Een SE15k "op de groei" kopen is geen probleem. De efficiency curve is nagenoeg vlak vanaf 3000Watt productie, zie: https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf
Kun je dus prima met 40 panelen beginnen en later uitbreiden met 10 extra.
Hartelijk dank. Summary voor mijn case:
1 - of Trannergy 10kW 3 fase + 20 oost + 20 west + 4-6 optimizers zonder uitbreidings mogelijkheden
2 - of SolarEdge 15kW 3 fase + 20 oost + 20 west + 20 P600 + mogelijkehijd om systeem uit te breiden met 20 panelen + 10 P600 (op het hoofdak of op de garege/carport)
1 - of Trannergy 10kW 3 fase + 20 oost + 20 west + 4-6 optimizers zonder uitbreidings mogelijkheden
2 - of SolarEdge 15kW 3 fase + 20 oost + 20 west + 20 P600 + mogelijkehijd om systeem uit te breiden met 20 panelen + 10 P600 (op het hoofdak of op de garege/carport)
ocaj schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:42:
[...]
Als je de datasheets leest, dan zie je dat je op een SE15k minimaal 13 en maximaal 30 P600's kunt aansluiten.
P700 werkt pas vanaf de SE16k,
Zie: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
P300's mogen met minimaal 16 en maximaal 50 in een string op een 3-fase omvormer, zie:
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
40 panelen op 20 P600's op een SE15k lijkt me niet zo'n probleem. 10*85volt (= max DC van een P600) = 850 Volt op de zon-kant, dat is dus heel veel regelruimte om er 750Volt van te maken (zelfs als de niet-zonkant helemaal niet mee zou dan, wat natuurlijk niet zo is).
Een SE15k "op de groei" kopen is geen probleem. De efficiency curve is nagenoeg vlak vanaf 3000Watt productie, zie: https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf
Kun je dus prima met 40 panelen beginnen en later uitbreiden met 10 extra.
Ik heb dit aangekaart bij de dealer die me een offerte deed.migjes schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:41:
@jacovn en @bvuaemal
een optimizer heeft wel een beperkt bereik wat die kan converteren (omhoog en omlaag).![]()
kon hij dat onbeperkt dan zou een omvormer al starten met 1 optimizer, en dat doen ze niet.![]()
voorbeeldje:
dus de omvormer start niet.![]()
8 panelen oost en 8 panelen west, 13 graden schans.
7 panelen west op 60 graden hoek.
P500 optimizers en een SE7k-E series. Gevraagd of er niet beter p505 ingezet konden worden. Was niet nodig omdat er altijd 13 panelen extra om iets te doen naast de 8 die oost waarts staan.
Ik dacht dat de p505 met wat hogere dc spanning op de output beter zou zijn als in 8x85 volt en dan de rest van de andere orientatie. (750 - 680 = 70 / 13 = 5.5 volt) en niet 8x60 (750-480 = 270 / 13 = 20 volt)
Zou gewoon met p500 gaan werken en die heeft al zichzelf bewezen. De p505 is nieuw en die zet hij liever niet bij klanten in voordat het bewezen is goed te zijn. Aldus die dealer.
Als het in de ochtend laat opstart ga ik wel verhaal halen. Ik heb het van te voren gevraagd. Ocaj heeft me hiet ook al opgewezen, dat was je voorbeeld met 4 panelen oost en 4 west en p500 op 1 fase.
Wel dakhoek van 45 graden of zo, en daar zal het wel inzitten als je 13 graden hoek hebt wellicht.
Nee dat kan/mag niet, die 3 automaten zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde fase, je hebt echt een 4p automaat nodig in je meterkast of in een los kastje ernaast.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:24:
Laat me de vraag anders stellen. Ik heb nog in mijn meterkast nog 3 onafhankeleijke groepen met 3 16A zekerings automaat beschikbaar. Mag/kan ik daar een 3 fase omvormer op aansluiten? Wat gebeurt er met de omvormer als er bv 1 zekerings automaat tript ?
[...]
We mogen toch wel blij zijn met @AUijtdehaag, @migjes, @Andre1973 en @Rol-Co in het topic (en wie ik verder vergeet). Want ik heb soms wel het idee dat PV-boeren soms offertes sturen waar de zaken niet geheel kloppen of beter kunnen.
Ik denk dat als we de kennis niet in dit topic hebben dat veel mensen soms wel eens de boot in gaan met pv-installaties
Ik denk dat als we de kennis niet in dit topic hebben dat veel mensen soms wel eens de boot in gaan met pv-installaties
2250 WP Zuid PVoutput
Ik kan elke automaat inclusief 3* 30mA ALS op een aparte fase zetten. Maar het zou dan ook weer kunen dat de 30mA ALS problemen geeft........ 
Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:15:
[...]
Nee dat kan/mag niet, die 3 automaten zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde fase, je hebt echt een 4p automaat nodig in je meterkast of in een los kastje ernaast.
maar waarom zou je dat willen? een 4P automaat 16A kost nog geen 3 tientjes, al is dan de ALS daarvoor wel weer wat duurderbvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:28:
Ik kan elke automaat inclusief 3* 30mA ALS op een aparte fase zetten. Maar het zou dan ook weer kunen dat de 30mA ALS problemen geeft........![]()
[...]
Vaak is het op elke fase 1 ALS met 4 groepen, wil je een krachtgroep moet je die apart maken met een 3 fase ALS. Ze hebben ook wel eens 1 drie fase ALS met over iedere fase 4 groepen.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:28:
Ik kan elke automaat inclusief 3* 30mA ALS op een aparte fase zetten. Maar het zou dan ook weer kunen dat de 30mA ALS problemen geeft........![]()
[...]
Als je laatste hebt zou het in theorie kunnen maar is verre van volgens de norm dus gewoon niet doen.
Extra 3 fase ALS met een 3 fase groep.
@ferrykoets
https://www.ebay.de/itm/A...m:mMmjrXGk-R7QZRScyyOepxA
20,60 voor een 40A 30mA ALS
En PV installateurs die geen kennis hebben genomen / willen nemen van de NEN1010:2015 normering en de daarbij bijbehorende systeem eisen. Klopt!
MdO82 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:18:
We mogen toch wel blij zijn met @AUijtdehaag, @migjes, @Andre1973 en @Rol-Co in het topic (en wie ik verder vergeet). Want ik heb soms wel het idee dat PV-boeren soms offertes sturen waar de zaken niet geheel kloppen of beter kunnen.
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Toevallig heb ik nog 3*16 A automaten en 3*40 A ALS met groepen kast op de plank liggen
ferrykoets schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:32:
[...]
maar waarom zou je dat willen? een 4P automaat 16A kost nog geen 3 tientjes, al is dan de ALS daarvoor wel weer wat duurder
Maar een extra 3 fase ALS met een 3 fase groep is waarschijnlijk verstandiger 
bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:24:
Toevallig heb ik nog 3*16 A automaten en 3*40 A ALS met groepen kast op de plank liggen
[...]
Ja, of 1 3 fase alamat, maar die zijn wat prijzig.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:26:
Maar een extra 3 fase ALS met een 3 fase groep is waarschijnlijk verstandiger![]()
[...]
Alamat is automaat en ALS in 1.
€50 euro per twee panelenjacovn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:56:
[...]
Bij solaredge heb je niets van doen met spanning panelen. De optimizer zet de paneel spanning om naar de ‘bus’ spanning. Deze bus spanning is 350 volt bij 1 fase en 750 volt bij een 3 fase.
Ik had geluk met 1 goede verkoper die goed mee dacht, installatie was wat problematischer maar dat is uiteindelijk ook allemaal prima opgelost. De andere bedrijven waren duidelijk minder flexibel/meedenkend en kwamen met mindere standaard oplossingen.
Correctbvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:33:
Yep dat kan prima, ik heb 39 panelen met 20 p600's, dit kan je uitbreiden tot maximaal 20250 Wp (69 panelen van 290 Wp) op een SE15K. Let wel dat je met 40 panelen nog net met een 3x25A aansluiting afkan, als je naar 50+ panelen gaat zal je zeer waarschijnlijk een 3x35A aansluiting nodig hebben en dat ga je niet snel terug verdienen gezien de aansluitingskosten van 3x35A of hoger (er van uitgaande dat je nu nog een standaard 3x25A aansluiting hebt.2 - Kun je ook een 15kW omvormer van solaredge installeren met laten we zeggen 40 panelen met 20 P600/700? werkt dat? (Asl dat zou kunnen dan kan ik in de toekomst deze installatie verder uitbreiden naar 15kW of meer)
Is deze vergelijkbaar met: http://www.jenm-zonnepane...a-pkn6-20-1n-c-003-c.html ?Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:46:
[...]
Vaak is het op elke fase 1 ALS met 4 groepen, wil je een krachtgroep moet je die apart maken met een 3 fase ALS. Ze hebben ook wel eens 1 drie fase ALS met over iedere fase 4 groepen.
Als je laatste hebt zou het in theorie kunnen maar is verre van volgens de norm dus gewoon niet doen.
Extra 3 fase ALS met een 3 fase groep.
@ferrykoets
https://www.ebay.de/itm/A...m:mMmjrXGk-R7QZRScyyOepxA
20,60 voor een 40A 30mA ALS(heb hem zelf ook)
Deze kreeg ik namelijk van hun in de offerte voor het gebruik van een 3-fase omvormer.
Overigens: Kopen jullie montage materiaal uit het buitenland? Of scheelt dit niet veel qua prijs.
[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 11-03-2018 19:38 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ja dat is een alamat, 2 in 1 dus niet vergelijkbaar, de link is een ALS.Possible schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:34:
[...]
Is deze vergelijkbaar met: http://www.jenm-zonnepane...a-pkn6-20-1n-c-003-c.html ?
Deze kreeg ik namelijk van hun in de offerte voor het gebruik van een 3-fase omvormer.
Overigens: Kopen jullie montage materiaal uit het buitenland? Of scheelt dit niet veel qua prijs.
Ik heb wel een aantal abb automaten besteld bij die ebay link die ik poste, 1 en 3 fase ALS voor net even 20,- per stuk, dat lukt je in NL niet.
De rest bij sander vunderink online besteld, die heeft ook redelijke prijzen voor lege kasten, kabel, flexautomaten, wcd.
Als ik 8 zonnepanelen (2m bij 1m) in portrait met Clickfit Evo plaats. Hoeveel dakhaken kan je dan het best gebruiken? Ik had zelf gedacht aan 30, maar een webshop geeft aan dat je met 14 haken wegkomt. Dat vind ik voor mijn gevoel veels te weinig.
OkeRol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:49:
[...]
Ja dat is een alamat, 2 in 1 dus niet vergelijkbaar, de link is een ALS.
Ik heb wel een aantal abb automaten besteld bij die ebay link die ik poste, 1 en 3 fase ALS voor net even 20,- per stuk, dat lukt je in NL niet.
De rest bij sander vunderink online besteld, die heeft ook redelijke prijzen voor lege kasten, kabel, flexautomaten, wcd.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Tja , alamat is altijd aan de dure kant maar spaart ruimte in de kast, je kan ook 1 3 fase ALS nemen met een automaat, dan kan je nog 3 automaten er bij zetten voor de doorstromer, kookplaat, 3 fase warmtepomp.Possible schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:04:
[...]
OkeHeb je toevallig een linkje waar je deze kan kopen? 20 of 90 euro scheelt nogal....
Alamat, iets goedkoper.
https://www.ebay.de/itm/S...5e9ab0:g:lcoAAOSwyXNaF6qw
14 lijkt me errug weinig...GioStyle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:56:
Als ik 8 zonnepanelen (2m bij 1m) in portrait met Clickfit Evo plaats. Hoeveel dakhaken kan je dan het best gebruiken? Ik had zelf gedacht aan 30, maar een webshop geeft aan dat je met 14 haken wegkomt. Dat vind ik voor mijn gevoel veels te weinig.
Ik plaats een haak om de 60/70cm.
En dan vaak aan de rand de 2e haak al rond de 40-50cm
Dus jouw 30 zou kunnen passen.
Nu ben ik niet zo bekend met EVO, maar wel met het "oudere" Click fit.
Hetgeen ik veel strakker vind dan het EVO systeem

Afgelopen week op en schuin dak geplaatst naast de panelen van de buren.
Daar zaten de haken om de 1,40meter....

Lag er wel al 3 jaar op... Dus de stormen wel doorstaan
[ Voor 12% gewijzigd door paulv1973 op 11-03-2018 20:43 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Maar zijn dat ECsolar panelen?GioStyle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:56:
Daar zit toch al bevestigingsmateriaal (hartman) bij ? En die persoon die ECsolar verkoopt, weet precies hoeveel haken er van nodig is...
@paulv1973:
Dakpan is ongeveer 30cm breed dus ik had inderdaad om de 60cm gedacht met aan de uiteinden een extra haak voor de stevigheid. Liever een dakhaak teveel dan te weinig.
@AUijtdehaag:
Ik ga het zelf plaatsen, dan kies ik wel een systeem wat voor mijn gevoel het makkelijkst is te plaatsen.
Dakpan is ongeveer 30cm breed dus ik had inderdaad om de 60cm gedacht met aan de uiteinden een extra haak voor de stevigheid. Liever een dakhaak teveel dan te weinig.
@AUijtdehaag:
Ik ga het zelf plaatsen, dan kies ik wel een systeem wat voor mijn gevoel het makkelijkst is te plaatsen.
FF kijken hoe je met de tengels uitkomt....GioStyle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:09:
@paulv1973:
@AUijtdehaag:
Misschien moet je 1 pan schuiven.
Vooral aan de einden van de rail belangrijk dat de 1e en laatste haak niet te ver van het uiteinde af zit,
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
@AUijtdehaag
Dat ‘advies’ komt trouwens van een andere webshop. Ik zie dat ze daar kant en klare sets (zonder aantallen dakhaken te noemen) verkopen van Clickfit Evo. En vervolgens ga ik terugrekenen hoeveel dakhaken er dan in zo’n set zit. Te weinig in mijn ogen.
Dat ‘advies’ komt trouwens van een andere webshop. Ik zie dat ze daar kant en klare sets (zonder aantallen dakhaken te noemen) verkopen van Clickfit Evo. En vervolgens ga ik terugrekenen hoeveel dakhaken er dan in zo’n set zit. Te weinig in mijn ogen.
Even een gedachte gang:
3 fase *25 A *230V = 17.25 kW / 300W = 57 panelen. Als we een omvormer kiezen die niet meer dan 3*25 A kan leveren kunnen wel meer panelen geinstalleerd worden. Dan wordt alleen op piek momenten de toppen niet geproduceerd. Is dit toegestaan?
PS hoeveel Watt produceerd een 300 W paneel max in Oost of West opstelling op een zonnige dag?
3 fase *25 A *230V = 17.25 kW / 300W = 57 panelen. Als we een omvormer kiezen die niet meer dan 3*25 A kan leveren kunnen wel meer panelen geinstalleerd worden. Dan wordt alleen op piek momenten de toppen niet geproduceerd. Is dit toegestaan?
PS hoeveel Watt produceerd een 300 W paneel max in Oost of West opstelling op een zonnige dag?
01001000 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:41:
[...]
Correct
[...]
Yep dat kan prima, ik heb 39 panelen met 20 p600's, dit kan je uitbreiden tot maximaal 20250 Wp (69 panelen van 290 Wp) op een SE15K. Let wel dat je met 40 panelen nog net met een 3x25A aansluiting afkan, als je naar 50+ panelen gaat zal je zeer waarschijnlijk een 3x35A aansluiting nodig hebben en dat ga je niet snel terug verdienen gezien de aansluitingskosten van 3x35A of hoger (er van uitgaande dat je nu nog een standaard 3x25A aansluiting hebt.
@Possible
Ik heb hier gekeken:
http://www.jenm-zonnepane...-sets-pannendak-portrait/
Daar worden geen aantallen genoemd.
Bij jouw webshop staan er ook maar 14 dakhaken bij 8 panelen portrait.
@AUijtdehaag
Ja, die panelen zijn midden april leverbaar geloof ik. Ik vind ze net te prijzig ten opzichte van de EC Solar 335Wp panelen.
Ik heb hier gekeken:
http://www.jenm-zonnepane...-sets-pannendak-portrait/
Daar worden geen aantallen genoemd.
Bij jouw webshop staan er ook maar 14 dakhaken bij 8 panelen portrait.
@AUijtdehaag
Ja, die panelen zijn midden april leverbaar geloof ik. Ik vind ze net te prijzig ten opzichte van de EC Solar 335Wp panelen.
[ Voor 10% gewijzigd door GioStyle op 11-03-2018 21:39 ]
Ja, het gaat om WAC dus de 15kW mag je best 60 panelen aan hangen.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:28:
Even een gedachte gang:
[...]
Technisch gezien heb je gelijk. Echter als je het netjes aan wil sluiten, dan zorg je voor selectiviteit van je groepen t.o.v. de hoofdzekering. Dan mag je omvormer slechts op een 3x16A zitten als je een 3x25A hoofdzekering hebt.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:28:
Even een gedachte gang:
Of dat nou wel of niet toegestaan is, is mij niet helemaal duidelijk, in ieder geval verschillen de meningen daarover hier sterk.
Mijn 335Wp-panelen op Oost/West 40graden pieken over de 400Watt en leveren per paneel max 2,2kWh per dag op:PS hoeveel Watt produceerd een 300 W paneel max in Oost of West opstelling op een zonnige dag?

Hartelijk dank. Wist niet dat panelen zoveel W konden leveren.
Mbt tot selectivitiet begreep ik uit dit forum dat je tot 25 A mag gaan. Omdat er altijd gebruikers om op de fases staan is de stroom export altijd lager of gelijk aan de 25A
Mbt tot selectivitiet begreep ik uit dit forum dat je tot 25 A mag gaan. Omdat er altijd gebruikers om op de fases staan is de stroom export altijd lager of gelijk aan de 25A
ocaj schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:45:
[...]
Technisch gezien heb je gelijk. Echter als je het netjes aan wil sluiten, dan zorg je voor selectiviteit van je groepen t.o.v. de hoofdzekering. Dan mag je omvormer slechts op een 3x16A zitten als je een 3x25A hoofdzekering hebt.
Of dat nou wel of niet toegestaan is, is mij niet helemaal duidelijk, in ieder geval verschillen de meningen daarover hier sterk.
[...]
Mijn 335Wp-panelen op Oost/West 40graden pieken over de 400Watt en leveren per paneel max 2,2kWh per dag op:
[afbeelding]
Officieel mag je op enkel fase 5650W en op 3 fase 11200W invoeden volgens de netbeheerder.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:53:
Hartelijk dank. Wist niet dat panelen zoveel W konden leveren.
[...]
Oef, als dat zo is kan ik maar beter mijn plannen bijstellen ......
Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:03:
[...]
Officieel mag je op enkel fase 5650W en op 3 fase 11200W invoeden volgens de netbeheerder.
Wat is het maximaal in te voeden vermogen van een zonnestroomsysteem?
Het maximaal in te voeden vermogen van een zonnestroomsysteem is afhankelijk van aanwezige hoofdzekering. In de standaard woning is deze normaal gesproken 25A, 35A of 40A. De vuistregel is dat een zekering in de groepenkast een factor 1.6 x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering. Later zullen we ook selectiviteit met betrekking automaten publiceren.
Bekijk ook onze handleiding Kabelwerkzaamheden.
Een aantal voorbeelden
De hoofdzekering is 1 × 40A - Maximale groepenkastzekering = 40A / 1.6 = 25A. De maximaal in te voeden zonnestroom is dan 230V x 25A = 5750 Watt.
De hoofdzekering is 1 × 25A - Maximale groepenkastzekering = 25A / 1.6 = 16A. De maximaal in te voeden zonnestroom is dan 230V x 16A = 3680 Watt.
U heeft een 3 fase aansluiting van 3 × 25A - Per fase kunt u dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3680 Watt invoeden. Op deze aansluiting kunt u dus drie systemen plaatsen met per systeem maximaal 3680 Watt en een totaalvermogen van 11040 Watt.
U wilt een 9900 Wp systeem aanschaffen, u heeft 1 fase
Een 9900 Watt omvormer levert ca 9900W / 230V = 43A.
Dat wil zeggen dat dit systeem met 50A afgezekerd moet worden.
De hoofdzekering moet in dit geval dus minstens 50A x 1.6 = 80A zijn.
U wilt een 9900 Wp systeem aanschaffen, u heeft 3 fasen
Het beste is om het vermogen over gelijk te verdelen, dus 3300 Watt per fase
3300W / 230V = 14A, hier is een 16A zekering per fase nodig
Uw aansluiting moet in dit geval minimaal 3 × 25A zijn.
Hoofdzekering Maximum zekering Solargroep Maximaal vermogen per omvormer Maximum te plaatsen paneelvermogen (bij 1 omvormer)
1 × 25A 16A 3680 W 3680 W 4200 W
1 × 35A 25A 5750 W 5750 W 6560 W
1 × 40A 25A 5750 W 5750 W 6560 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3680 W 11040 W 12590 W
3 × 35A 3 × 25A 3 × 5750 W 17250 W 19670 W
3 × 40A 3 × 25A 3 × 5750 W 17250 W 19670 W
3 × 50A 3 × 35A 3 × 8050W 24150 W 27530 W
3 × 63A 3 × 40A 3 × 9200W 27600 W 31460 W
3 × 80A 3 × 50A 3 × 11500 W 34500 W 39330 W
3 × 100A 3 × 63A 3 × 14490 W 43470 W 49560 W
3 × 125A 3 × 80A 3 × 18400 W 55200 W 62930 W
3 × 250A 3 × 160A 3 × 36800 W 110400 W 126000 W
U kunt ook combinaties van zekeringen kiezen tot aan de aansluitwaarde van de hoofdzekering.
Het maximaal in te voeden vermogen van een zonnestroomsysteem is afhankelijk van aanwezige hoofdzekering. In de standaard woning is deze normaal gesproken 25A, 35A of 40A. De vuistregel is dat een zekering in de groepenkast een factor 1.6 x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering. Later zullen we ook selectiviteit met betrekking automaten publiceren.
Bekijk ook onze handleiding Kabelwerkzaamheden.
Een aantal voorbeelden
De hoofdzekering is 1 × 40A - Maximale groepenkastzekering = 40A / 1.6 = 25A. De maximaal in te voeden zonnestroom is dan 230V x 25A = 5750 Watt.
De hoofdzekering is 1 × 25A - Maximale groepenkastzekering = 25A / 1.6 = 16A. De maximaal in te voeden zonnestroom is dan 230V x 16A = 3680 Watt.
U heeft een 3 fase aansluiting van 3 × 25A - Per fase kunt u dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3680 Watt invoeden. Op deze aansluiting kunt u dus drie systemen plaatsen met per systeem maximaal 3680 Watt en een totaalvermogen van 11040 Watt.
U wilt een 9900 Wp systeem aanschaffen, u heeft 1 fase
Een 9900 Watt omvormer levert ca 9900W / 230V = 43A.
Dat wil zeggen dat dit systeem met 50A afgezekerd moet worden.
De hoofdzekering moet in dit geval dus minstens 50A x 1.6 = 80A zijn.
U wilt een 9900 Wp systeem aanschaffen, u heeft 3 fasen
Het beste is om het vermogen over gelijk te verdelen, dus 3300 Watt per fase
3300W / 230V = 14A, hier is een 16A zekering per fase nodig
Uw aansluiting moet in dit geval minimaal 3 × 25A zijn.
Hoofdzekering Maximum zekering Solargroep Maximaal vermogen per omvormer Maximum te plaatsen paneelvermogen (bij 1 omvormer)
1 × 25A 16A 3680 W 3680 W 4200 W
1 × 35A 25A 5750 W 5750 W 6560 W
1 × 40A 25A 5750 W 5750 W 6560 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3680 W 11040 W 12590 W
3 × 35A 3 × 25A 3 × 5750 W 17250 W 19670 W
3 × 40A 3 × 25A 3 × 5750 W 17250 W 19670 W
3 × 50A 3 × 35A 3 × 8050W 24150 W 27530 W
3 × 63A 3 × 40A 3 × 9200W 27600 W 31460 W
3 × 80A 3 × 50A 3 × 11500 W 34500 W 39330 W
3 × 100A 3 × 63A 3 × 14490 W 43470 W 49560 W
3 × 125A 3 × 80A 3 × 18400 W 55200 W 62930 W
3 × 250A 3 × 160A 3 × 36800 W 110400 W 126000 W
U kunt ook combinaties van zekeringen kiezen tot aan de aansluitwaarde van de hoofdzekering.
Dus 3x (16A + 8A) kan ook, dus 11 kW + 5 kW driefase omvormers.Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:21:
Wat is het maximaal in te voeden vermogen van een zonnestroomsysteem?
[...]
En dan 50% meer Wp eraan, met oost/west nog meer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Uiteindelijk kom je niet lekker uit met de tengels/latten. Ikzelf heb ook extra haken geïnstalleerd.GioStyle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:09:
@paulv1973:
@AUijtdehaag:
Bovenste rij die redelijk dicht op de nok zit steeds 1 dakpan niet en dan weer wel. Zijn 18 haken voor 5 panelen dacht ik. En in het midden 2 pannen niet ivm de latten onder de dakpannen.
Onderste rij die vrij van de wind ligt heb ik er 14 voor 5 panelen.
Resultaat met die voorjaar storm afgelopen jan was dat ze geen mm zijn verschoven
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 11-03-2018 23:17 ]
Ik heb niks in de aanbieding, ben ook geen handelaar hi.bvuaemal schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:37:
Dat lukt wel. PM me maar wat je voor E0.30 per Wp in de aanbieding hebt (omvormer-panelen- bedrading - dakbevestigings materiaal )
[...]
Maar die prijzen zijn niks bijzonders hoor, gewoon je ogen de kost geven op marktplaats. Vooral degene die het niet goed omschrijven......
75 euro voor 250 wp kan makkelijk, ik heb er hier dertig hangen voor 60 euro.
Tijdens de bva veiling had je ook veel sf voor 25 cent per wp
1 PVoutput . Dongen NB
Selectiviteit word sterk aangeraden maar niet altijd een must. Ik heb er vaker over geschreven ook in deel 6 denk ik.ocaj schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:45:
[...]
Technisch gezien heb je gelijk. Echter als je het netjes aan wil sluiten, dan zorg je voor selectiviteit van je groepen t.o.v. de hoofdzekering. Dan mag je omvormer slechts op een 3x16A zitten als je een 3x25A hoofdzekering hebt.
[...]
Mijn 335Wp-panelen op Oost/West 40graden pieken over de 400Watt en leveren per paneel max 2,2kWh per dag op:
[afbeelding]
in het kort: als de kans dat het voorkomt dat de "verkeerde" zekering uit gaat groot is en daardoor kans op sabotage (overbruggen van veiligheden) aannemelijk is (inkomsten derving) dan mag het niet. (ik heb ze gezien onder met 6mm2 aangesloten en boven met 2,5 mm2 aangesloten, met aarde draad 4 mm overbrugd recht over de automaat heen, zodat er heel weinig echt vast zat)
In het geval van 1 omvormer op 1 hoofdzekering zal het alleen misschien voorkomen indien je omvormer stuk gaat met een grote kortsluiting tot gevolg. Maar je moet natuurlijk niet 2 omvormers die beide 20A kunnen leveren (zelfde oriëntatie) achter een 25A hoofdzekering plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 12-03-2018 00:08 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Standaard is bij evo in deze regio (wind 1 = hoogste te verwachten wind) 1 beugel per meter+1 op het uiteinde voor een 1x1,65 paneel per rail.GioStyle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:56:
Dus plaats je 8 panelen dan 4x4 meter + 4. kom je op 20 haken. plaats je ze als 1 rij dan 2x8+2=18 haken.
Volgens mij is de evo handleiding zo te vinden bij Esdec op de site, en staat daar vast dat je de laatste en eerste haak niet te ver uit het einde moet plaatsen (ik zet m meest op zo'n 20-30 cm vanaf het uiteinde).
Als het hier (wind 1) erg daar vanaf wijkt dan ga ik vooraf al vragen stellen.
Er zijn aanbieders die alles aanbieden of het in Wind 4 (laagste te verwachten windkracht in NL) komt, zijn ze net ff goedkoper dan die ander...
Ja inderdaad, het gaat om de selectiviteit, maar 3 systemen op 16A en 3 op 10A zou goed zijn.Proton_ schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:37:
[...]
Dus 3x (16A + 8A) kan ook, dus 11 kW + 5 kW driefase omvormers.
En dan 50% meer Wp eraan, met oost/west nog meer.
Hier moet je wel oppassen dat je niet boven de hoeveelheid Ampère komt die je rails (in de meterkast) aan kan (meestal 64A). Ook daar zit vast een gezonde marge op, maar mocht het fout gaan dan wil je dat gedoe er niet bij hebbenRol-Co schreef op maandag 12 maart 2018 @ 00:03:
[...]
Ja inderdaad, het gaat om de selectiviteit, maar 3 systemen op 16A en 3 op 10A zou goed zijn.
Het blijft 25A per fase dus 6mm2 is ruim voldoende.ferrykoets schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:42:
[...]
Hier moet je wel oppassen dat je niet boven de hoeveelheid Ampère komt die je rails (in de meterkast) aan kan (meestal 64A). Ook daar zit vast een gezonde marge op, maar mocht het fout gaan dan wil je dat gedoe er niet bij hebben
Maar als je een losse 3 fase aardlek (a 200) en een aantal 3 fase automatische zekeringen (a 75) moet kopen ben je al een heel eind op weg naar een aantal 3 fase alamat units (a 125). En zoals je al schrijft je bespaart ruimte.Rol-Co schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:16:
[...]
Tja , alamat is altijd aan de dure kant maar spaart ruimte in de kast, je kan ook 1 3 fase ALS nemen met een automaat, dan kan je nog 3 automaten er bij zetten voor de doorstromer, kookplaat, 3 fase warmtepomp.
Ik denk spaak te lopen met ruimte. Is het 1* 3 fase aardlek met ook 4* 3 fase automaat zekeringen erachter ?
Dat zou dan voor 4 stuks 3 fase groepen even duur worden: 200+ 3* 75 = 500 tegen 4 x 125 = 500
Zo maar prijzen uit webshop genomen van 1 merk, zal best wel goedkoper kunnen.
Moet wellicht de discussie met de E instalateur aan over wel of niet alamats.
Als ik het zelf uit teken met mbus meters erbij voor aantal groepen kom ik met alamats al op 68 posities uit.
Die mbus meters voor 3 fase zijn ook 4 eenheden breed.
Ik heb nog een stapel SF panelen liggen die het platte dak nog op moeten. Ze worden geplaatst in Oost-West oriëntatie in portrait. 1 dak met 20 stuks (dus 10 panelen in de lengte) en 1 dak met 14 stuks (dus 7 panelen in de lengte).
Wat zou hiervoor kosten technisch het meest interessante montage systeem zijn?
Wat zou hiervoor kosten technisch het meest interessante montage systeem zijn?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??