Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
@bvuaemal Check de volts, dat je af en toe wat watt misloopt omdat je meer amp binnenkrijgt dan de omvormer is niet erg.
snel bierviltje:
Enig idee wat het geschatte afgegeven max. vermogen is van 20 Oost 20 West 300W panelen op 35 graden in mid zomer om 1200 uur ? Ligt dat onder de 10kW

300 W panelen is 32 volt per stuk, x 20 is 640 volt. Oost west doet zo'n 7 amp per kant 's middags. hete panelen verliezen ook wat volts. Ik rond ze dus af op 30 volt 7 amp. Zit je op 4200 watt per kant, samen 8400watt

kan prima dus

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
migjes schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:55:
[...]

daar zou ik mee oppassen, het is wel de 3fase variant. ;)
schakelt pas in met 180V en schakelt al uit met 220V.
Oja, goed punt, je hebt gelijk. meer volts is wel gewenst.

[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 09-03-2018 15:01 . Reden: @mods, sorry voor de dubbelpost. ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
migjes schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:55:
[...]

daar zou ik mee oppassen, het is wel de 3fase variant. ;)
schakelt pas in met 180V en schakelt al uit met 220V.

[...]

zijn er weinig panelen ter vervanging voor te vinden op het moment. :-(
panasonic/benQ(sunpower) zijn de enige die ik op het moment nog zie bij de grote leveranciers.

ECSolar had er ook, maar zie ik nu nergens meer terug in de lijsten.
(en die waren best schappelijk geprijsd. ;) )

solarfrontier heeft ook wel leuk spul er voor.
alleen die worden ook steeds lastiger te krijgen. :-(

maar mischien is er nog ergens een merk die panelen levert met 5" cellen?
Deze zouden wel kunnen bijvoorbeeld?

BenQ PM060MB2 295 Full Black

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 21:00
Volgens heeft dat paneel ook een Vmpp van zo'n 32V. T.o.v. de geoffreerde JA Solars is dat dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Maar wat is dan precies het probleem? Gaan die zonnepanelen icm omvormer dan helemaal niet meer werken of krijg je gewoon minder opbrengst ?

Zou ik dan niet voor een 1-fase omvormer moeten gaan ? (Ik heb namelijk wel al een 3-fase aansluiting in de meterkast zitten)

[ Voor 31% gewijzigd door Possible op 09-03-2018 15:11 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:09:
Maar wat is dan precies het probleem? Gaan die zonnepanelen icm omvormer dan helemaal niet meer werken of krijg je gewoon minder opbrengst ?

Zou ik dan niet voor een 1-fase omvormer moeten gaan ? (Ik heb namelijk wel al een 3-fase aansluiting in de meterkast zitten)
Je hebt snufje minder opbrengst, zolang ze maar niet in schaduw komen. Ik heb er een paar hele oude op kippen hok bij gelegd met optimiser om zo het voltage iets omhoog te brengen.
Die staan in serie met de andere 9 op dak dus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:20:
[...]

Je hebt snufje minder opbrengst, zolang ze maar niet in schaduw komen. Ik heb er een paar hele oude op kippen hok bij gelegd met optimiser om zo het voltage iets omhoog te brengen.
Die staan in serie met de andere 9 op dak dus.
Aan dat verklaart ook de verwachte opbrengst van een offerte die ik had gekregen :)

7800 wp / Oost/West / Dakhelling 50 graden:

Verwachte opbrengst van installateur:

5790 kWh
0,99 per wp

Zelf installatie:
0,73 per wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Tenzij je die uitzet in menu. (NIET dat ik dat aanraad, maar geheel ter info)
paulv1973 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Helaas...
Dan krijg je een foutmelding op een SMA omvormer.
Die heeft PE aansluiting nodig... 8)7

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:47
Nog een vraag: Wat voor effect hebben Tigo optimizers op de MPPT tracking van een Omvormer. In mijn geval schat ik dat van de 20 panelen op Oost een stuk of 6 optimizers nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Zou je eerst niet zonder proberen?
AUijtdehaag in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2018 18:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
goede vraag - nog niet echt over nagedacht - bijgaand fotos van de schaduw
PS neem aan dat het niet uitmaakt of er een SMA of een trannergy omvormer wordt geplaatst

16/8 1000 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/74iL4AmeHuqolPcSYSF9GlXj/full.jpg

16/8 1200 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JlbfKdz1GuCEafKCBoDvrpXV/full.jpg

23/9 1100 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zhw1uF8H2x9YjSbi7BRhQBag/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Middagje werk, maar ze liggen er, 6 x BenQ 335Wp *O*
( bekaf dat wel )
En op naar de volgende uitbreiding, 4 a 7 erbij in dit veld.
Nu dus 6 Kwp totaal vermogen

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/DSCF1133kl.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/DSCF1134kl.JPG

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/DSCF1138kl.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 09-03-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:13:
goede vraag - nog niet echt over nagedacht - bijgaand fotos van de schaduw
PS neem aan dat het niet uitmaakt of er een SMA of een trannergy omvormer wordt geplaatst
[...]
Heeft Trannergy ook optitrac en/of schaduwmanagement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:24:
[...]

Aan dat verklaart ook de verwachte opbrengst van een offerte die ik had gekregen :)

7800 wp / Oost/West / Dakhelling 50 graden:

Verwachte opbrengst van installateur:

5790 kWh
0,99 per wp

Zelf installatie:
0,73 per wp
En dan rekent ie gunstig, ik houd het op 5400 kWh

Correctie, na het zien van de foto's van schaduw ben ik voorzichtig met 5000 kWh

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 09-03-2018 19:06 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:49:
Nog een vraag: Wat voor effect hebben Tigo optimizers op de MPPT tracking van een Omvormer. In mijn geval schat ik dat van de 20 panelen op Oost een stuk of 6 optimizers nodig hebben.
Ik vind het een behoorlijke schaduw moet ik zeggen, tigo en hosola zorgen dat de stroom blijft lopen van de goede panelen, met als bijkomstigheid dat de spanning van schaduw paneel fors naar beneden gaat, en dus de totale string ook in spanning zakt, dus zorg dat je aan de hoge kant zit. Met beide optimisers moet schaduw management van omvormer uit gezet worden anders gaat het fout.
In jou geval zou ik bijna se overwegen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:04:
[...]

Een zaag voor dat boompje is goedkoper.
De schaduw is van augustus en laat september. Weinig spannends dus lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:12:
[...]

Een zaag voor dat boompje is goedkoper.
Dat is zeker een feit, maar wie is de eigenaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:13:
[...]

Dat is zeker een feit, maar wie is de eigenaar?
De waf

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:57:
[...]

En dan rekent ie gunstig, ik houd het op 5400 kWh

Correctie, na het zien van de foto's van schaduw ben ik voorzichtig met 5000 kWh
Welke schaduw? Mijn dak heeft op zowel oost als west geen schaduw namelijk. Behalve het pijpje van de wtw installatie, welke wel verlaagd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Wat ik kan vinden is dat trannergy advanced MPPT technology heeft en 2 MPPTs
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:55:
[...]

Heeft Trannergy ook optitrac en/of schaduwmanagement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:20:
[...]

Welke schaduw? Mijn dak heeft op zowel oost als west geen schaduw namelijk. Behalve het pijpje van de wtw installatie, welke wel verlaagd kan worden.
Oh sorry, haalde je door de war met @bvuaemal
Nou dan terug naar 5400 haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Solaredge heeft technisch mijn voorkeur maar dat kost voor 40 optimizers bijna 2000E meer. Dat is bijna 0.15 E per pW meer.
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:04:
[...]

Ik vind het een behoorlijke schaduw moet ik zeggen, tigo en hosola zorgen dat de stroom blijft lopen van de goede panelen, met als bijkomstigheid dat de spanning van schaduw paneel fors naar beneden gaat, en dus de totale string ook in spanning zakt, dus zorg dat je aan de hoge kant zit. Met beide optimisers moet schaduw management van omvormer uit gezet worden anders gaat het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:22:
Solaredge heeft technisch mijn voorkeur maar dat kost voor 40 optimizers bijna 2000E meer. Dat is bijna 0.15 E per pW meer.

[...]
Ja heb je ook weer gelijk in. Maar als je met optimisers gaat werken moet je geen sma kopen, want dan koop je techniek die je niet kunt gebruiken.(optitrack)
Je kunt het eerst zonder proberen maar mocht je toch optimiser nodig hebben dan zou je willen dat je een goedkope goodwe had gekocht.

Jij ging toch zelf installeren?

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 09-03-2018 20:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
1 - Ik was egenlijk niet van plan om deze zelf te installeren.
2 - Wat er eerder in het forum genoemd werd was dat Optitrack van SMA en MPPT tracking van andere merken bijna het zelfde was (allen dat optitrack een wat groter gebied afscand om bv dubbele toppen te vinden)
3 - Kan ik konkluderen dat optimizers van Tigo/Hosala geinstalleerd op alleen de panelen die schaduw krijgen in combinatie met MPPT tracking omvormer niet gaat werken????
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:30:
[...]

Ja heb je ook weer gelijk in. Maar als je met optimisers gaat werken moet je geen sma kopen, want dan koop je techniek die je niet kunt gebruiken.(optitrack)
Je kunt het eerst zonder proberen maar mocht je toch optimiser nodig hebben dan zou je willen dat je een goedkope goodwe had gekocht.

Jij ging toch zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:41:
1 - Ik was egenlijk niet van plan om deze zelf te installeren.
2 - Wat er eerder in het forum genoemd werd was dat Optitrack van SMA en MPPT tracking van andere merken bijna het zelfde was (allen dat optitrack een wat groter gebied afscand om bv dubbele toppen te vinden)
3 - Kan ik konkluderen dat optimizers van Tigo/Hosala geinstalleerd op alleen de panelen die schaduw krijgen in combinatie met MPPT tracking omvormer niet gaat werken????

[...]
Ja hoor dat werkt gewoon, ik heb het ook. Maar niet met optitrack van sma en ook niet met een power one, zelfde als abb geloof ik. In de handleiding van tigo staat omschreven hoe het voor deze omvormers uit te schakelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Dus als je een aantal tigo optimizers in een string installeerd dan moet de MPPT tracker van de omvormer worden uitgeschakkeld???
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:50:
[...]

Ja hoor dat werkt gewoon, ik heb het ook. Maar niet met optitrack van sma en ook niet met een power one, zelfde als abb geloof ik. In de handleiding van tigo staat omschreven hoe het voor deze omvormers uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-10 21:13
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:10:
Dus als je een aantal tigo optimizers in een string installeerd dan moet de MPPT tracker van de omvormer worden uitgeschakkeld???
[...]
Niet de MPPT tracker die uitgeschakeld wordt, maar de Optitrac schaduw management van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 21:00
@bvuaemal Nee, een mpp-tracker blijft nodig. Alleen optitrack (bij SMA) moet uitgeschakeld worden. Optitrack is een soort Advanced mpp-tracker, naast apart kan worden in- of uitgeschakeld. Meerdere merken hebben een met optitrack vergelijkbare functionaliteit (bij Goodwe volgens mij shadow mppt geheten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:10:
[...]
Van de normale omvormers niet, die zijn traag en goed te volgen door de optimisers.
Die zijn niet eens uit te zetten over het algemeen....
Sma heeft speciale software en die kan aan en uit gezet worden. Indien aan geven die ook een beetje verlies volgens sma zelf. Dus alleen gebruiken indien nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Helemaal duidelijk. Tigo Optimizers installeren op de panelen die in de schaduw komen te liggen. MPPT tracking aan laten staan = Schaduw probleem opgelost tegen minimale kosten.
Weer wat geleerd.
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:18:
[...]

Van de normale omvormers niet, die zijn traag en goed te volgen door de optimisers.
Die zijn niet eens uit te zetten over het algemeen....
Sma heeft speciale software en die kan aan en uit gezet worden. Indien aan geven die ook een beetje verlies volgens sma zelf. Dus alleen gebruiken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:23:
Helemaal duidelijk. Tigo Optimizers installeren op de panelen die in de schaduw komen te liggen. MPPT tracking aan laten staan = Schaduw probleem opgelost tegen minimale kosten.
Weer wat geleerd.

[...]
Maar..... Stel je vergist je in het aantal panelen of onderschat de schaduw, dan moet je later de installateur laten komen om weer aan te passen en dat kost aardige duit. Zou je niet beter hele west kant van optimiser voorzien?
Of helemaal geen en boom omzagen hoor ik @auitdenhaag zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
daar heb je gelijk in maar:

Bomen omzagen is geen optie, beter een vriendelijke installateur op het dak dan vervolgd worden door opmerkingen over en door WAF :)

De panelen worden zo gelegd dat ik er zelf bijkan.
Zelf een extra tigo installeren dat moet wel lukken.
Panelen worden op zijn vroegst eind Mei gelegd dus heb nog tijd om exact het schaduw patroon vast te leggen en het aantal tigos te laten bepalen.

en dan maar duimen.....
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:36:
[...]

Maar..... Stel je vergist je in het aantal panelen of onderschat de schaduw, dan moet je later de installateur laten komen om weer aan te passen en dat kost aardige duit. Zou je niet beter hele west kant van optimiser voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bvuaemal schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:03:
daar heb je gelijk in maar:

Bomen omzagen is geen optie, beter een vriendelijke installateur op het dak dan vervolgd worden door opmerkingen over en door WAF :)
WAF is niet echt van toepassing wanneer je gewoon achteraf om vergifenis vraagt ipv vooraf om toestemming, het is niet dat ze met het bonnentje de boom terug kan laten groeien :p

Paar nachtjes op de bank, maar dan wel volledige opbrengst op de panelen voor de komende 20 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
@twain4me jij woont vast aleen :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:36:
[...]

Zucht...

Ik wil helemaal niks omgezaagd zien.
Maar juist dat er een omvormer met schaduwmanagement gekozen wordt die Optitrac heet en de boom laten staan.
Want ik ben van mening, dat dat genoeg is aan schaduwmanagement en dat je geen optimizers meer nodig hebt.
Voldoende spanning, dat moet wel lukken met 23 + 19 panelen per mppt ingang.

Blijkbaar werken mijn linkjes niet (bij sommige). Dus probeer ik het nog een keer.
https://pvoutput.org/comp...0150604&gs=0&t=0&c=-1&t=0

@bvuaemal
Nu met fotos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2AzHPDZaBHn6mimAdQ85hJzt/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X6YdRSS6kNz9jrkLzDvoQUdG/thumb.jpg

Zoals @migjes altijd roept, beginners zijn bang van schaduw....
Bedenk even, hoe langer en uitgestrekter de schaduw, des te slechter is de hoek op de panelen, dus kan je ook je twijfels zetten bij de impact van schaduw, want opbrengst is dan toch al ruk.

Edit: maar beetje boompje bijsnoeien kan geen kwaad misschien.. Is ook goed voor de boom O-)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2018 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:06:
[...]

Zucht...

Maar juist dat er een omvormer met schaduwmanagement gekozen wordt die Optitrac heet en de boom laten staan.
Want ik ben van mening, dat dat genoeg is aan schaduwmanagement en dat je geen optimizers meer nodig hebt.

Blijkbaar werken mijn linkjes niet (bij sommige). Dus probeer ik het nog een keer.

@bvuaemal
Nu met fotos:
[afbeelding]

[afbeelding]

Bedenk even, hoe langer en uitgestrekter de schaduw, des te slechter is de hoek op de panelen, dus kan je ook je twijfels zetten bij de impact van schaduw, want opbrengst is dan toch al ruk.

Edit: maar beetje boompje bijsnoeien kan geen kwaad misschien.. Is ook goed voor de boom O-)
En als jou mening ernaast zit?
Die schaduw van hem is tien keer erger dan de jouwe. Meer maanden met dan zonder schaduw over een half dak.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:43:
[...]

En als jou mening ernaast zit?
Die schaduw van hem is tien keer erger dan de jouwe. Meer maanden met dan zonder schaduw over een half dak.
Dan moet er alsnog een zaag aan te pas komen als ik ongelijk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Dan moet er alsnog een zaag aan te pas komen als ik ongelijk heb.
Maar aangezien de waf hem liever verder laat groeien......

Hebben we ook foto van die mooie boom @bvuaemal ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Inderdaad, laat die bladloze boom ff zien.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:50:
@reneeke1970
Oh ja, ja sorry zit hier tussen de palmbomen dan denk je daar niet aan he

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:06:
[...]

Zucht...

@bvuaemal
Nu met fotos:
[afbeelding]

[afbeelding]

Het valt me steeds meer op.
Hoe vaker ik je zie reageren hier hoe meer je anti optimizer wordt.

Heb je in het algemeen iets tegen Solar Edge?
Verkoop je zelf alleen maar SMA?

Waar zit het hem in?

Daken met deze omschrijving (en sommige met 3 of 4 dakvlakken/ orientaties zie ik je nogsteeds bij je SMA -god achtige omvormers blijven.

Deze man kan toch prima een SolarEdge systeem (laten) monteren?

Ik geef toe dat ik SolarEdge fanboy ben.
Spul werkt bij mij en al mijn vrienden met en zonder schaduw fantastisch.
Hebben we in verhouding met een stringomvormer meer betaald? Jazeker!
Hebben we een beter monitorbaar systeem (en alle ander voordelen die ik hier uit pure luiheid even weglaat)? Jazeker!

Waarom ben je zo anti?
Puur prijs kwh/kwp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op dit forum is wel eens een (hobby) test geweest met een omvormer van SMA en een omvormer van Effekta betreffende schaduw. Hieruit bleek dat het goedkopere Effekta beter met schaduw omging dan SMA.

[Edit]
Als string-omvormer zou ik dus niet voor het dure SMA gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 10-03-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ApC_IcE
Ik ben niet anti-optimizer, maar als het niet nodig is, dan geen optimizers.
Maar in vergelijking met Solar-edge lijkt het me simpel:

1x SE 10K = 1565 euro incl
23 + 19 = 42x optimizer P300 = 1856 euro incl
Totaal: 3421 euro incl

1x SMA 10K
Totaal: 2209 euro incl.

Bron: J&M

Prijsverschil: 1212 euro incl.

1212 / 0,19 = 6378 kWh aan schaduw (verlies) goedmaken? Hoeveel jaar gaat dat duren?
(Mindere SMA optitrac opbrengst tov optimizer SE ??)
Hoe duidelijker wil je mijn mening uitgelegd hebben?

Ik stop die 1212 euro liever in toekomstige batterijopslag als salderen afgelopen is

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Maar niet voor iedereen is de terugverdientijd het belangrijkste ding.
Ik denk dat ik nu ook op 1.48€ per wp uit ga komen. Zal ook 9 jaar zijn, en als saderen over 2 jaar weg valt wordt dat nog onduidelijker

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:20:
@ApC_IcE
Ik ben niet anti-optimizer, maar als het niet nodig is, dan geen optimizers.
Maar in vergelijking met Solar-edge lijkt het me simpel:

1x SE 10K = 1565 euro incl
23 + 19 = 42x optimizer P300 = 1856 euro incl
Totaal: 3421 euro incl

1x SMA 10K
Totaal: 2209 euro incl.

Bron: J&M

Prijsverschil: 1202 euro incl.

1202 / 0,19 = 6326 kWh aan schaduw (verlies) goedmaken (Mindere SMA optitrac opbrengst tov optimizer SE ??)
Hoe duidelijker wil je mijn mening uitgelegd hebben?
Vanuit jouw redenatie kan ik dus prima concluderen dat je puur en alleen naar prijs kijkt.
En dus de verhouding naar de opbrengst.
Daar is niks mis mee maar waar ik vooral op duid is de werking, controle, monitoring etc.

Zit er bij de sms 12 jaar garantie?
Kan je per paneel uitlezen?
Is bij optitrac het systeem zo dat panelen met 20% nog mee doen in de vergelijking?
Of schakelen die uit?

In je vergelijking ook de optie meegenomen met een SE15K en P600? Waardoor je er minder nodig hebt (zit op mijn telefoon dus niet gecheckt)

Er zijn altijd situaties waarbij een SMA goedkoper is (maak wel overal even 10-12 jaar garantie van ipv 5).

Alleen de vraag met het optitrack systeem bij schaduw is meerdere malen naar voren gekomen dat SE hier beter presteerd. Hoeveel beter is natuurlijk per geval verchillend.

Let op dat ik het puur en alleen over opbrengsten dan heb en de verschillen hiervan.

Ik wil per paneel zien wat er gebeurd. Ik heb al ZAT keer bij mensen gezien dat 1 of meer panelen een string anders omlaag zouden trekken.

Nogmaals: kijk niet alleen naar de prijs. Kijk ook naar de werking, monitoring, garantie, veiligheid, andere aspecten.

Jij bent niet bereid daar meer voor te betalen. Een ander wellicht wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ApC_IcE
Blij dat je tevreden bent met SE.
Maar de voordelen die jij noemt, zie ik niet.
- uitlezing per paneel, onnodig bij een nieuwe installatie. Per string (mppt ingang) is meer dan voldoende.
- garantie 12 jaar. Onnodig, je hebt geen keuze dus. bij SMA wel. En dat kan je verlengen. Verklaart meteen het prijsverschil van SE. Je hebt die garantie dus al betaald.
- hogere opbrengst? linkje? SE zou iets moeten doen aan de 6% afwijking die de omvormer teveel aangeeft.. dat zou ze sieren.

Verder worden we het nooit eens, dus hou er maar over op.
TVT en kwaliteit is belangrijk. Onnodige gadgets niet.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2018 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

1e set okt 2012
2e set jun 2014
tvt op 76% op dit moment
niet slecht totaal 6 1/2 waar ik op uit kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
In een normale stringomvormer, zoals Effekta of SMA, leveren de beschaduwde panelen helemaal geen vermogen. Een omvormer per paneel, zoals SolarEdge, zorgt ervoor dat de beschaduwde panelen alsnog vermogen leveren. Een omvormer per paneel, of liever nog per cel, zal meer fotonen omzetten in elektriciteit dan een gewone stringomvormer.

Overigens zou ik juist wel graag een uitlezing per paneel willen om defecten daarmee op te sporen. Mijn string van 11 panelen presteert per paneel ietsje anders dan mijn string van 10 panelen. De verschillen kan ik alleen verklaren als ik monitoring per paneel heb. En ook bij nieuwe installaties zou ik graag willen weten per paneel of alle panelen 'goed' zijn. Leuke en nuttige feature de monitoring per paneel, maar kost wel geld.

Het verschilt per persoon of de voordelen van een omvormer per paneel opwegen ten opzichte van de nadelen ten opzichte van een stringomvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 10-03-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jacovn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:34:
Maar niet voor iedereen is de terugverdientijd het belangrijkste ding.
Ik denk dat ik nu ook op 1.48€ per wp uit ga komen. Zal ook 9 jaar zijn, en als saderen over 2 jaar weg valt wordt dat nog onduidelijker
Tuurlijk wel !
Je investeerd in iets en daar wil je je investering weer uit hebben. Alleen bedoel je waarschijnlijk de snelheid, niet iedereen wil het perse in 4 jaar maar kiezen voor iets meer kwaliteit en hebben een jaar of 8.

Maar daar tussen zit nog zo veel.

Ik persoonlijk wil wel snel, dan er iets kWh aan verdienen en weer wat anders, dan kost het niets en blijf je fris kwa spullen. :) garanties boeien dan ook niet zo.

@Dre
Defecten kan je ook vrij simpel berekenen, voltage gedeeld door het aantal panelen, vermogen het zelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 10-03-2018 11:29 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Een 100% defect paneel wel, maar kleine verschillen kan je er niet mee verklaren. Eigenlijk zouden al mijn panelen even een flashtest moeten ondergaan, maar qua prijs kan ik dan beter alles vervangen door nieuwe panelen 300+ Wp panelen 8) (Maar die 16A zekering gaat het dan niet meer houden met 21×300 Wp :7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dre
Maar stel nou dat dat een SE systeem was.
Ik weet niet of je oude optimizers ook op die nieuwere panelen kunnen...?
Dus mag je "weer" extra geld wegleggen...

Terwijl, als je een vooruitziende blik had, je "toen" al een grotere stringomvormer op had kunnen hangen.
En simpel je nieuwe vervangende panelen op aan had kunnen sluiten.

Sommige laten hun panelen > 10 jaar liggen...Maar die zitten niet op tweakers denk ik.

(edit: die vooruitziende blik heb ik ook niet. Vandaar mijn 4e grotere stringomvormer in 5 jaar ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:34:
@Rol-Co
Een 100% defect paneel wel, maar kleine verschillen kan je er niet mee verklaren. Eigenlijk zouden al mijn panelen even een flashtest moeten ondergaan, maar qua prijs kan ik dan beter alles vervangen door nieuwe panelen 300+ Wp panelen 8) (Maar die 16A zekering gaat het dan niet meer houden met 21×300 Wp :7)
Voor dertig euro heb je een 25 ampère....
Kleine verschillen zijn ook niet belangrijk, ik, en ik denk @Rol-Co ook, gooien een zwik panelen op dak, berekenen wat ze moeten leveren per jaar en zolang ze daar aan voldoen is het goed.
Garantie vind ik ook niet belangrijk want na de tvt van 6 jaar kan ik van de winst van 4 jaar makkelijk een nieuwe omvormer kopen na tien jaar eventueel.
Eigenlijk al na drie maanden want mijn duurste omvormer is momenteel 450 euro die er hangt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Voor dertig euro heb je een 25 ampère....
Kleine verschillen zijn ook niet belangrijk, ik, en ik denk @Rol-Co ook, gooien een zwik panelen op dak, berekenen wat ze moeten leveren per jaar en zolang ze daar aan voldoen is het goed.
Garantie vind ik ook niet belangrijk want na de tvt van 6 jaar kan ik van de winst van 4 jaar makkelijk een nieuwe omvormer kopen na tien jaar eventueel.
Eigenlijk al na drie maanden want mijn duurste omvormer is momenteel 450 euro die er hangt.
Precies !
Ik ben er nooit vanuit gegaan dat het 25 jaar moet liggen ieder geval. Elektrische apparaten ga ik uit van 10 jaar zoals wasmachines, drogers, tv enz en dus ook panelen en omvormer. Gaat het langer mee ook prima natuurlijk, dan zijn de verdiensten alleen hoger.
Zolang ik nog STC vermogens of hoger zie gaat het prima en maak ik mij geen zorgen, een logging per paneel zou niets voor mij zijn, dan zou ik veel meer zien en er wat aan doen, dus nog meer kosten. ;)

Zuid was hier 5000 kWh geleden al betaald, ik heb er nog 6 dure panelen van ruim 1,- per Wp bij gelegd dus blijft het weer even liggen maar het kriebelt wel om zuid te vervangen voor meer vermogen.
Ik zie alleen nog geen oplossing om er op wat voor manier meer op te krijgen dan de 3700Wp nu, maar geheid komt/vind ik dat een keer. Noord dak kriebelt ook nog, zeker nu de boom verderop in de straat omgewaaid is een paar maanden terug, doel is 10kWp+ >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:39:
@ApC_IcE
Blij dat je tevreden bent met SE.
Maar de voordelen die jij noemt, zie ik niet.
- uitlezing per paneel, onnodig bij een nieuwe installatie. Per string (mppt ingang) is meer dan voldoende.
- garantie 12 jaar. Onnodig, je hebt geen keuze dus. bij SMA wel. En dat kan je verlengen. Verklaart meteen het prijsverschil van SE. Je hebt die garantie dus al betaald.
- hogere opbrengst? linkje? SE zou iets moeten doen aan de 6% afwijking die de omvormer teveel aangeeft.. dat zou ze sieren.

Verder worden we het nooit eens, dus hou er maar over op.
TVT en kwaliteit is belangrijk. Onnodige gadgets niet.
Spreek voor je zelf en niet als feiten aub
Jij vind dat onnodig en dat mag je vinden.

Om heel eerlijk te zijn vind ik je argumenten erg kort door de bocht.
- Uitlezing onnodig bij een nieuwe installatie (alsof je na 5 jaar opeens optimizers gaat neerleggen 8)7 )
- 12 jaar garantie onnodig (als SMA 12 jaar garantie gaf is het dan ook nog een steekhoudend argument?)
- Hogere opbrengst en dan vragen om een linkje, alsof ik bij dit systeem dat hier op voorhand al kon aantonen? of jij ? dan was de keuze wel heel makkelijk. Welke 6% afwijking bedoel je?
- Zo kan ik ook zat verhalen opnoemen (met echte mensen) die na 6 jaar met een defecte SMA zaten. (volgens mij ben je er zelf ook eentje van als ik me niet vergis) Wellicht waren het tweakers hier.

Wel ben ik het met je eens dat we het er niet over eens zijn.
Wel wil ik iedereen 1 ding meegeven, en om dat jij hier als ontzettend veel postend iemand bent die er veel vanaf weet (want dat is echt zo) vind ik het wel jammer dat je alleen maar stringomvormers adviseert. Er is nog meer dan alleen TVT zo snel mogelijk.

Zeker mensen die wel dat beetje meer willen uitgeven en voor SolarEdge kiezen er is veel meer O-)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:39:
@Dre
Maar stel nou dat dat een SE systeem was.
Ik weet niet of je oude optimizers ook op die nieuwere panelen kunnen...?
Dus mag je "weer" extra geld wegleggen...

Terwijl, als je een vooruitziende blik had, je "toen" al een grotere stringomvormer op had kunnen hangen.
En simpel je nieuwe vervangende panelen op aan had kunnen sluiten.

Sommige laten hun panelen > 10 jaar liggen...Maar die zitten niet op tweakers denk ik.

(edit: die vooruitziende blik heb ik ook niet. Vandaar mijn 4e grotere stringomvormer in 5 jaar ;) )
Je kan wel nieuwere panelen bijplaatsen later met SE.
Als je bijvoorbeeld een 320WP paneel plaatst op een P300, knijpt hij lijkt me.
Dan zou je al naar een P350 of P370 moeten en die kan je combineren (ook met P300) in een string.
Tevens heb je 2 aansluitingen op een Solar Edge (vanaf een bepaalde grootte) en kan je ook P4xx aansluiten.

Dus mocht je over 5 jaar je systeem vervangen en je had al je vooruitziende blik had je alvast een omvormer gekozen die 110% (of misschien wel 120% was van je huidige systeem.
Dat kan bij Solar Edge namelijk (als je de omvormer maar voor ongeveer 70% belast raakt hij al zijn maximale efficiëntie)

Bij een stringomvormer is het niet handig een 2000Wp aan een 3000W omvormer te hangen.
Want bij veel string omvormers zijn die max efficiënt bij 90% belasting.
Bij Solar Edge kan dat dus veel beter.

Zie link (voorbeeld en uitleg over de grootte van de omvormer t.o.v. de panelen)
http://www.altenergy.org/.../DIY/inverter-sizing.html

Dus vooruitziende blik of niet?

[ Voor 31% gewijzigd door ApC_IcE op 10-03-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Behalve als de WAF een oliefants geheugen heeft .........
twain4me schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:20:
[...]

WAF is niet echt van toepassing wanneer je gewoon achteraf om vergifenis vraagt ipv vooraf om toestemming, het is niet dat ze met het bonnentje de boom terug kan laten groeien :p

Paar nachtjes op de bank, maar dan wel volledige opbrengst op de panelen voor de komende 20 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ApC_IcE mijn string omvormer presteert het beste tussen de dertig en 65 procent vermogen belasting. Ik vond dit vreemd en ben andere gaan vergelijken en daar kwam hetzelfde beeld uit.
Daarom neem ik gerust te grote omvormers.
Sma was geloof ik de koploper vanaf twintig procent belasting.
Toen mijn 13kW omvormer slechts 500 watt leverde heb ik hem verwisseld met eentje van 4 kW, en wat denk je...... Juist 505 watt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:17:
[...]

Tuurlijk wel !
Je investeerd in iets en daar wil je je investering weer uit hebben. Alleen bedoel je waarschijnlijk de snelheid, niet iedereen wil het perse in 4 jaar maar kiezen voor iets meer kwaliteit en hebben een jaar of 8.

Maar daar tussen zit nog zo veel.

Ik persoonlijk wil wel snel, dan er iets kWh aan verdienen en weer wat anders, dan kost het niets en blijf je fris kwa spullen. :) garanties boeien dan ook niet zo..
Ik ga veel investeren wat ik er nooit meer uit haal denk ik. Dat is dan maar zo.

Mijn vrouw wil zwart, mooiste zwarte paneel is ook duurste, tja terugverdientijd is dan ruk, maar de wederhelft die er tevreden mee is, is mij dat wel waard.

En omdat ik geen onbeperkt dak heb, relatief dure panelen waarvan er 16 op dak passen, in plaats van 12 van normale maat. Hoef ik niet meerdere dakvlakken te beleggen waar mijn vrouw liever geen panelen wil (dat liever niet is dan zacht uitgedrukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:38:
@ApC_IcE mijn string omvormer presteert het beste tussen de dertig en 65 procent vermogen belasting. Ik vond dit vreemd en ben andere gaan vergelijken en daar kwam hetzelfde beeld uit.
Daarom neem ik gerust te grote omvormers.
Sma was geloof ik de koploper vanaf twintig procent belasting.
Toen mijn 13kW omvormer slechts 500 watt leverde heb ik hem verwisseld met eentje van 4 kW, en wat denk je...... Juist 505 watt.
Heb je een 13kWomvormer omgeruild met een 4kW? Of bedoelde je 14kW?

En waren het exact dezelfde types?
Zelfde merk en generatie?
Ik weet niet of je met alleen deze variabelen de vergelijking kan maken?
Was et 500w continue? Heb je hem 1 op 1 omgewisseld op exact hetzelfde moment?
Was het 500w over de dag of 500w op dat moment?

Wel leuke info. Ga ik eens induiken.
Naar mijn weten is een te grote stingomvormer juist minder efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Ik ga veel investeren wat ik er nooit meer uit haal denk ik. Dat is dan maar zo.

Mijn vrouw wil zwart, mooiste zwarte paneel is ook duurste, tja terugverdientijd is dan ruk, maar de wederhelft die er tevreden mee is, is mij dat wel waard.

En omdat ik geen onbeperkt dak heb, relatief dure panelen waarvan er 16 op dak passen, in plaats van 12 van normale maat. Hoef ik niet meerdere dakvlakken te beleggen waar mijn vrouw liever geen panelen wil (dat liever niet is dan zacht uitgedrukt)
Nou we weten wie bij jou thuis de broek aan heeft :+

Waarom gooi je dan een dak vol? Als het toch niet terug verdiend? Voor een groen ideaal? Iets anders?
Het begint om de energie rekening te verlagen, dus tvt voor 98% van de kopers, alleen zegt niet iedereen dat.
Dan nog een aantal die het voor de buurt doen, van kijk ons nou, dus blijft er 1% over die het voor "het millieu" doet.
Zwart is overigens niet echt duurder meer, alleen word zwarte mono vaak vergeleken met blauwe poly, maar daar is het prijsverschil niet alleen de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 21:51
@ApC_IcE, @AUijtdehaag,
Soms kom je met solaredge net zo duur uit als met SMA, neem deze panelen bijvoorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...-solaredge-optimizer.html

Optimizers zijn dan nog maar 20 euro (tov hetzelfde paneel zonder), plus de vrijheid om panelen in andere oriëntatie te leggen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

roelzadh schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:07:
@ApC_IcE, @AUijtdehaag,
Soms kom je met solaredge net zo duur uit als met SMA, neem deze panelen bijvoorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...-solaredge-optimizer.html

Optimizers zijn dan nog maar 20 euro (tov hetzelfde paneel zonder), plus de vrijheid om panelen in andere oriëntatie te leggen.
30,- pp
http://shop.winkelman-zon...300wp-mono-all-black.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 21:51
Je hebt gelijk, maar SMA is ook niet goedkoop. Kwam voor 22 panelen nagenoeg hetzelfde uit met een 9k omvormer. Voordeel aan solaredge, ik. Kan er nog 2 extra plat op de dakkapel leggen :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Heb je een 13kWomvormer omgeruild met een 4kW? Of bedoelde je 14kW?

En waren het exact dezelfde types?
Zelfde merk en generatie?
Ik weet niet of je met alleen deze variabelen de vergelijking kan maken?
Was et 500w continue? Heb je hem 1 op 1 omgewisseld op exact hetzelfde moment?
Was het 500w over de dag of 500w op dat moment?

Wel leuke info. Ga ik eens induiken.
Naar mijn weten is een te grote stingomvormer juist minder efficient.
500 watt op het moment, op zwaar bewolkte dag, van 13 naar 4 kW gewisseld en maakt geen donder uit, dus die rendement grafieken.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt, daar is het dan ook ideaal voor, ernstige schaduw problemen, diverse richtingen waar het aantal van 6-7 panelen niet gehaald kan worden.
Maar ik zie soms aanbiedingen voorbij komen op een schaduwloos dak, tja dan is het weggooien van geld.

Je kan ook 320Wp Qcell kopen voor 191,- met een grote chinees als omvormer, eventueel van ebay en je hebt heeeel veel bang for buck. Dat is toch wat de meesten willen hoor.

@roelzadh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik zie dat mijn vragen nogalwat reacties losmaken. Het positieve van al deze discussies is dat er veel info boven water komt. Wat mij ontzettend helpt, om voor mijn omstandigheid, de juiste keuze te maken. Hartelijk dank hiervoor!

In ieder geval bijgaand de bomen waar het om gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MRIb1E3VQAXYWgKQir5Z4k6X/full.jpg

Mijn visie (open voor discussie):
A - Technisch vind ik Solaredge de beste oplossing maar dat heeft 3 grote nadelen
1 bijna E0.20 Wp duurder
2 Keuze uit maar 1 leverancier
3 meer electronica op het dak dus grotere kans op falen
4 Alleen bij 15k kun je dubbelle SE optimizers nemen (om de kosten te drukken) maar ik haal de 15kW niet

B1- Uitkomst Saldering is onzeker, het is daarom verstandig om de kosten zo laag mogelijk te houden
(mijn aanemer adviseerd twee omvomers 6kW en 8kW maar 1 omvormer van 10 of 12kW is goedkoper)
B2- Ook gezien toekomstige verandering is het verstandig om de kosten zo laag mogelijk te houden
B3 - Poly panelen zouden het goedkoopste zijn maar die komen niet door de WAF commissie heen (die een olifants geheugen heeft)
B4 - Dus kom ik uit op 1 omvormer - 20 panelen West 19 panelen Oost met hier en daar wat optimizers voor de voorziene schaduw (met de optie om in de toekomst waar nodig nog wat extra optimizers te plaatsen)

C1 - Gezien de ligging van mijn dak oost west - 19-20 panelen per kant - zit ik tegen de grens van de omvormers aan.
C2 - Ik zou meer panelen kunnen leggen maar dan kan er geen onderhoud aan dak/kozijnen ed worden gedaan
C3 - Als ik in de toekomst nog meer panelen wil leggen op bv het platte dak heb ik een 3de string en 3de MPPT nodig maar die is niet aanwizig op de huidige omvormers. Dus een te grote omvormer heeft in mijn omstandigheid geen zin.
C4 - Als ik in de toekomst nog verder ga uitbreiden dan kan dat wel op het platte dak en garage/carport met een extra omvormer.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:50:
@reneeke1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Waarom gooi je dan een dak vol? Als het toch niet terug verdiend? Voor een groen ideaal? Iets anders?
Het begint om de energie rekening te verlagen, dus tvt voor 98% van de kopers, alleen zegt niet iedereen dat.
Dan nog een aantal die het voor de buurt doen, van kijk ons nou, dus blijft er 1% over die het voor "het millieu" doet.
Zwart is overigens niet echt duurder meer, alleen word zwarte mono vaak vergeleken met blauwe poly, maar daar is het prijsverschil niet alleen de kleur.
Groen ideaal heb ik niet. Echter gas wilde ik ook niet meer, dus alles electrisch. Zonnepanelen horen er denk ik bij. Steek er liever nu wat geld in en dan elke maand lagere energie rekening. Of die investering er dan in 4, 6 of 8 jaar pas uit is doet me er minder toe. Op de bank is de rente ook om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:28:
[...]

Groen ideaal heb ik niet. Echter gas wilde ik ook niet meer, dus alles electrisch. Zonnepanelen horen er denk ik bij. Steek er liever nu wat geld in en dan elke maand lagere energie rekening. Of die investering er dan in 4, 6 of 8 jaar pas uit is doet me er minder toe. Op de bank is de rente ook om te huilen.
Dan zijn we er uit! Dan klopt deze dus wel.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

@bvuaemal

Over hoeveel Wp panelen hebben we het hier?
Als ik uit ga van 290Wp wat prijstechnisch gunstig ligt atm kom ik op 5800Wp voor west en -290Wp voor oost.
Dat zou ik op 2x 4600-5000W omvormer zetten, je hebt wat schaduw en het blijft oost west, of een 8-10kWp omvormer met 2 mppt's.
Ik zou ivm de schaduw eerst eens kijken wat het oplevert in het jaar, daarna kan je nog actie ondernemen als het rendabel is, maar het doet altijd meer dan dakpannen en elke dag die je wacht haal je niet meer in. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 10-03-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Ik heb ook voor de keuze gestaan tussen string en SE. Ik heb een beperkt dakoppervlak maar wel een hoog verbruik.
Plan was en is om eerst 20 panelen O-W te leggen. Later voeg ik er nog 6 aan toe. LG325 panelen liggen er, dus nu ligt er 6,5KWp. Straks 8,5KWp.

Het is een oud huis met een nog niet zo oude 1-fase meterkast.
Ombouwen naar 3-fase kostte iets van 650 euro.

Keuze-opties waren:
2 SMA SB3.0 1900 euries
1 Fronius primo 6.0 1390 euries
1 Solaredge 6000H met 20x p370 2100 euries

Fronius viel af ivm lawaai icm WAF
Solaredge was voor mij dus nauwelijks (200 euro) duurder dan SMA. En ik had geen tot weinig zorgen meer over de schaduw van het schoorsteentje en dat op een tweede dakvlak pas later zonlicht kwam.

Het verschil tussen het ‘dure’ SE en SMA kan dus per individueel geval kleiner zijn dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ap vergelijking ! Sorry, 2 sma vergelijken met 1 SE en optimisers.

@clemient

Doet sma vast niet voor niets.
Ik vermoed dat je met 1 sma 5000 of andere omvormer minstens 1400, kon uitsparen waar je weer 10 x 280Wp voor hebt.
Moet je eens uitrekenen wat dat aan verschil opleverd. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Rol-Co op 10-03-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:41:
Ap vergelijking ! Sorry, 2 sma vergelijken met 1 SE en optimisers.
SMA gaat maar tot 5 bij 1-fase. Daarom moesten er twee komen.

@Rol-Co
Maar 8,5KWp leggen op een 5000 vond ik te sterk overdimensioneren en gaf teveel verlies.

Ik weet wel waarom SMA bij 5000 is gebleven. Ivm de selectiviteit van de groep. Hier rek ik de grens ook op.

Onderaan de streep heb ik die 8,5 nodig en op een goedkopere (nieuwe) manier ging ik dat met SMA niet halen.
Kortom, ik heb met mijn doelstelling niet uit het oog verloren en met SMA was het nauwelijks goedkoper te halen.
Maar nu geniet ik wel van de benefits van SE!

[ Voor 50% gewijzigd door clemient op 10-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Happy wife = happy life
Yup

In eerste instantie is dus de hoofdmotivatie
Zonnepanelen ivm gratis energie
Zonnepanelen ivm millieu
Zonnepanelen omdat het hip is (volgens mij is dat trouwens wel iets meer dan 1%)

Maar dan komt het veto recht van de vrouw: "Ik wil zwart want blauw is stom"
En dan komt het veto recht van de man: "Ik wil panasonic want ik wil geen chineese troep"
En dan komt het huis nog even moeilijk doen met een boom van de buurman en wat ongunstige schoorstenen enzo dus moeten er optimizers op het dak
En oja de meterkast moet ook nog meteen even geupdate worden.

Op dit moment komen dus de uitgangspunten in gevaar, en klopt er geen reet meer van de argumenten.
Dus of iemand moet zijn veto intrekken of je moet meer of minder panelen op het dak leggen :+
maar een t.v.t. van 10 jaar of meer is vreemd, hoe blij je vrouw er ook van wordt.
jacovn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Dat heet geld in de sloot kiepen., investeren is iets anders :p

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-03-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het wordt hoogst waarschijnlijk sunpower panelen met solaredge inverter en optimizers.
Dan kom ik op de genoemde €1.48 na btw terug gave.

En we hebben beide een broek aan. Maar het gaat wel in overleg en is geen eenrichtings communicatie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Vraag: Hoeveel effect schat je dat een stuk of vier van de 20p panelen die voor een uur of 3 in de schaduw liggen, heeft op de opbrengst van de string? Mijn aanname was dat de gehele opbrenst gedurende de schaduw tijd met 80% vermidderde
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Dan zijn we er uit! Dan klopt deze dus wel.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

@bvuaemal

Over hoeveel Wp panelen hebben we het hier?
Als ik uit ga van 290Wp wat prijstechnisch gunstig ligt atm kom ik op 5800Wp voor west en -290Wp voor oost.
Dat zou ik op 2x 4600-5000W omvormer zetten, je hebt wat schaduw en het blijft oost west, of een 8-10kWp omvormer met 2 mppt's.
Ik zou ivm de schaduw eerst eens kijken wat het oplevert in het jaar, daarna kan je nog actie ondernemen als het rendabel is, maar het doet altijd meer dan dakpannen en elke dag die je wacht haal je niet meer in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:20:
[...]

500 watt op het moment, op zwaar bewolkte dag, van 13 naar 4 kW gewisseld en maakt geen donder uit, dus die rendement grafieken.....
Super vreemd natuurlijk.
Ik ga me daar eens dieper in verdiepen.
Maar was het hetzelfde merk?
Op zich ben ik het met je eens. Al zou ik het wel voor langere tijd willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:43:
[...]

Happy wife = happy life

[...]

Yup

In eerste instantie is dus de hoofdmotivatie
Zonnepanelen ivm gratis energie
Zonnepanelen ivm millieu
Zonnepanelen omdat het hip is (volgens mij is dat trouwens wel iets meer dan 1%)

Maar dan komt het veto recht van de vrouw: "Ik wil zwart want blauw is stom"
En dan komt het veto recht van de man: "Ik wil panasonic want ik wil geen chineese troep"
En dan komt het huis nog even moeilijk doen met een boom van de buurman en wat ongunstige schoorstenen enzo dus moeten er optimizers op het dak
En oja de meterkast moet ook nog meteen even geupdate worden.

Op dit moment komen dus de uitgangspunten in gevaar, en klopt er geen reet meer van de argumenten.
Dus of iemand moet zijn veto intrekken of je moet meer of minder panelen op het dak leggen :+
maar een t.v.t. van 10 jaar of meer is vreemd, hoe blij je vrouw er ook van wordt.

[...]

Eens, maar een hoop dingen die ik zelf ook vind.

Blauw vind ik ook niks, maar mono standaard kan nog net, die zijn al een stuk donkerder
Chinees maakt me niet uit, ik vind de solar techniek allemaal "chinees" waar ze ook vandaan komen en het blijft glas en ligt op dak dus heel duur moet het ook niet zijn, je zet je bentley ook niet op de garage. :)

Geen last van veto rechten hier, zolang iedereen op zijn eigen terein blijft en doet waar hij goed in is gaat het veel beter.

" blijft er meer geld over om te shoppen of iets leuks in de keuken" werkt hier veel beter. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:49:
Vraag: Hoeveel effect schat je dat een stuk of vier van de 20p panelen die voor een uur of 3 in de schaduw liggen, heeft op de opbrengst van de string? Mijn aanname was dat de gehele opbrenst gedurende de schaduw tijd met 80% vermidderde
[...]
Moeilijk in te schatten, helemaal schakelt hij nagenoeg uit.
Ik heb er 37 liggen (kleine panelen) en schaduw van een dakkapel van west die een punt over het hele dakvlak trekt vanaf 15:00 beginnend. Een gedeeltelijk paneel in de schaduw doet meer "damage" op de string dan als het hele paneel in de schaduw is.
Daarom eerst een jaar aankijken, het kan altijd nog, en misschien valt het allemaal mee.

Edit:
Het is ook alleen op zonnige dagen dat je daar iets verlies van hebt, dagen zoals vandaag maakt het niets uit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 10-03-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
twain4me schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:43:

Happy wife = happy life

[...]

Dat meer investeren is meer een wp, douche wtw, lucht wtw, triple glas etc.
Paar dingen zijn voor lange termijn, andere voor comfort.

Buren zie ik nog een el cheapo CV ketel in een nieuw gebouwd huis hangen. Niet mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Hartelijk dank. Mijn gevoel zegt dat ik 4 optimizers op de panelen in de hoek die vol in de schaduw komen te liggen wel gaan helpen. De rest maar uitproberen.
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:00:
[...]

Moeilijk in te schatten, helemaal schakelt hij nagenoeg uit.
Ik heb er 37 liggen (kleine panelen) en schaduw van een dakkapel van west die een punt over het hele dakvlak trekt vanaf 15:00 beginnend. Een gedeeltelijk paneel in de schaduw doet meer "damage" op de string dan als het hele paneel in de schaduw is.
Daarom eerst een jaar aankijken, het kan altijd nog, en misschien valt het allemaal mee.

Edit:
Het is ook alleen op zonnige dagen dat je daar iets verlies van hebt, dagen zoals vandaag maakt het niets uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:15:
Hartelijk dank. Mijn gevoel zegt dat ik 4 optimizers op de panelen in de hoek die vol in de schaduw komen te liggen wel gaan helpen. De rest maar uitproberen.
[...]
Om mijn verhaal wat kracht bij te zetten :)

Zuid 3700Wp 37 panelen geen schaduw nog
Noord 3300Wp 20 panelen waarvan 15 vol in de schaduw
Bewolkt maar licht, geen zon (veel dagen in nederland zo)

Peanuts verschil

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/378264/FHGCbKwy.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:53:
[...]

Eens, maar een hoop dingen die ik zelf ook vind.

Blauw vind ik ook niks, maar mono standaard kan nog net, die zijn al een stuk donkerder
Chinees maakt me niet uit, ik vind de solar techniek allemaal "chinees" waar ze ook vandaan komen en het blijft glas en ligt op dak dus heel duur moet het ook niet zijn, je zet je bentley ook niet op de garage. :)

Geen last van veto rechten hier, zolang iedereen op zijn eigen terein blijft en doet waar hij goed in is gaat het veel beter.

" blijft er meer geld over om te shoppen of iets leuks in de keuken" werkt hier veel beter. _O-
Ik vindt blauw ook niets, het was maar een voorbeeld hoe een goed ideen namelijk:
"Zonnepanelen op het dak omdat je wil besparen op de maandlasten/ goed voor milleu"
Resulteert in: "ja eigenlijk leg ik ze voor jan doedel op het dak, en met een kleine tegenslag zou het zomaar kunnen dat het geld kost."

En als je dan aan jezelf zou vragen..
stel je hebt alleen maar blauw, je kan niet kiezen. wil je ze dan?
of standaard formaat panelen of helemaal niet?
Kom je er al snel achter dat sommige voorkeuren toch niet zo heel erg belangrijk zijn.

Voor mezelf heb ik besloten om ze zelf te leggen, en dat geld te steken in "mooiere" panelen.
het liefst zou ik het hele dak vol leggen met panasonics kuro's en dan loggen per paneel.
maar dan gingen de investerings kosten veel tever omhoog
Gewoon een kwestie van de doelstelling niet tever uit het oog verliezen.
Hier werkt "Er blijft meer geld over voor de badkamer"
Je weet toch wel wat je moet doen als ze buiten de keuken komt he?

de ketting inkorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Het begint om de energie rekening te verlagen, dus tvt voor 98% van de kopers
"dus" tvt?

Dus niet... Als het gaat om energie rekening te verlagen moet je het duurste van het duurste kopen voor de maximale opbrengst, dan verlaag je je energierekening het meest.

Dan schiet je tvt omhoog, maar heb je wel een lage energierekening.

Ga je voor een lage TVT, dan heb je een iets minder presterend systeem en daalt je energierekening ook minder.

Aangezien de tvt toch niet te berekenen is zonder glazen bol komt moet iedereen een eigen afweging maken.

Maar het doel "lage energierekening" is dus echt wat anders dan een "lage tvt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ocaj schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:47:
[...]

"dus" tvt?

Dus niet... Als het gaat om energie rekening te verlagen moet je het duurste van het duurste kopen voor de maximale opbrengst, dan verlaag je je energierekening het meest.

Dan schiet je tvt omhoog, maar heb je wel een lage energierekening.

Ga je voor een lage TVT, dan heb je een iets minder presterend systeem en daalt je energierekening ook minder.

Aangezien de tvt toch niet te berekenen is zonder glazen bol komt moet iedereen een eigen afweging maken.

Maar het doel "lage energierekening" is dus echt wat anders dan een "lage tvt".
Duurder is echt niet altijd meer opbrengst, hoe kom je daar bij? Wat brengt bijvoorbeeld de 1400,- extra kostende SE bij geen schaduw?
Doe je het niet en koop je voor 1400,- extra panelen heb je meer kWh, lagere rekening of zelfs dik in de min en verkoop je de kWh.... = kortere tvt.
Zoals ik al schreef, meeste "bang for buck"

1400,- aan stroom is ook een hoop kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:59:
[...]

Duurder is echt niet altijd meer opbrengst, hoe kom je daar bij? Wat brengt bijvoorbeeld de 1400,- extra kostende SE bij geen schaduw?
Doe je het niet en koop je voor 1400,- extra panelen heb je meer kWh, lagere rekening of zelfs dik in de min en verkoop je de kWh.... = kortere tvt.

En hoe groot is jouw dak? Soms kan er gewoon niet meer gelegd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:59:
[...]

Het probleem is voor mij bijvoorbeeld: plaats meer panelen.
Plat dak op 2 hoog (schaduwloos) is eindig.
Zijdak heeft schaduw, bovenste stuk langs nokpan wil ik dan panelen hangen. Zou rij onder kunnen, maar daar is meer en vaker schaduw. Dit is dan zuid/west dak van 60 graden.

Dan is er nog wel een zuid/oost dak. Geen panelen, voorkant huis. Wellicht als de panelen hangen dat mijn vrouw het minder een issue vindt,mmaar dat is afwachten.
Er is ook een noord/oost dak, maar dat op 60 graden wordt geen succes.
En een noord/west dak, ook 60 graden, ook geen succes.

Wel heb ik plat dak op 1 hoog, maar ook allemaal aan de 'verkeerde' kant van het huis.
Wellicht daar 300+ poly panelen vlak neerleggen later, en zodoende goedkope panelen te nemen voor diffuus licht en maar zien wat het opleverd.

Met solaredge kan ik er 1 kopen, aankoppelen en kijken wat het opbrengt en dan uitbreiden lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 10-03-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

clemient schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:30:
[...]

En hoe groot is jouw dak? Soms kan er gewoon niet meer gelegd worden...
Dat dacht ik ook in 2013 :) " meer dan 3500Wp krijg ik er niet op"
Inmiddels 7000Wp op dak en nog een heel noorddak over van 6 bij 5,5, maar daar ga ik geen benq of panasonic hit op leggen hoor, ik zoek wat goedkoops, een stapeltje gebruikte solar frontier bijvoorbeeld.

@jacovn
Ja je rendement gaat naar beneden op de andere dakvlakken maar totaal aantal kWh gaat omhoog. Op zulke daken moet je ook geen duur spul leggen zoals ik hierboven schreef, beetje platter en uit zicht en toch "rommelt " het lekker mee. >:)
Hoeveel zijn er inmiddels niet hier die een set gekocht hebben maar inmiddels al een 2e of 3e set hebben gelegd, het is een verslaving, maar die verslaving word al minder grappig met een paneel van 400,- en omvormers van 2100,-
Doe mij op zo'n dak maar een pallet SF met een omvormer van MP/ebay, die heb je er incl schaduw in 2 jaar uit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 01:56
bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:25:
Ik zie dat mijn vragen nogalwat reacties losmaken. Het positieve van al deze discussies is dat er veel info boven water komt. Wat mij ontzettend helpt, om voor mijn omstandigheid, de juiste keuze te maken. Hartelijk dank hiervoor!

[afbeelding]

A - Technisch vind ik Solaredge de beste oplossing maar dat heeft 3 grote nadelen
1 bijna E0.20 Wp duurder
4 Alleen bij 15k kun je dubbelle SE optimizers nemen (om de kosten te drukken) maar ik haal de 15kW niet
[...]
Wat betrefd je punt 4, je kan prima een 15k omvormer gebruiken met 39x290 watt panelen (ik heb er hier 1 draaien met 39x300, hoewel ik wel later zag dat dat eigenlijk net iets teveel vermogen is voor 1 string met optimizers). SE heeft een lage opstart drempel en is al snel in de curve effectief. Ik zou de SE optie met een 15K wel open laten, maar wat betreft je andere punten... yep, goed kijken naar de opbrengst en kosten per Wp en dan kijken wat er als beste uit komt. Ik was net geen 13k euro kwijt voor mijn installatie

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ocaj schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:47:
[...]

"dus" tvt?

De energie rekening wordt dan wel aangevuld met die duurste van het duurste investering gedeeld door de looptijd. Wellicht betaal je het niet aan de eneco, maar je investeringen zijn natuurlijk wel degelijk kosten voor energie.
Eigenlijk is het dus beter om het kosten voor energie te noemen ipv energie rekening. :)

En over foute benamingen gesproken:
De t.v.t. bestaat alleen maar omdat mensen moeite hebben met termen zoals financieelrendement
restwaarde afschrijvingen etc etc ..
sterker nog er klopt geen reet van heel die t.v.t. berekeningen.
Je hebt bv na 2 jaar nog rest waarde, dus de panelen liggen al veel eerder gratis en voor niets zonneenergie om te zetten in kWh
het zou bv kunnen zijn dat je installatie van 5000 euro na 2 jaar nog 3000 euro waard is en je hebt al 2000 euro bespaard op electra Als je dan puur kijkt naar waarde van de investering is die op dat moment terug verdiend. en zal hij hoogst waarschijnlijk daarna winstgevend worden. (al is het maar een paar euro)

Nog steeds niet goed maar iets beter zou zijn

(jaarlijkse opbrengst) - (investeringskosten/levensduur installatie) = jaarlijkse winst

100/((investeringskosten) /(jaarlijkse winst)) = rendement per jaar (over de levensduur van de installatie)

Uiteindelijk is dat het percentage waar het om zou moeten gaan en wanneer je voor de levensduur van de installatie voor het gemak de garantie termijn aanhoud kan je wel eens voor een verrassing komen te staan bij de glas/glas panelen vs 10 jaar garantie panelen, maarja ook dat klopt natuurlijk niet met de werkelijkheid.

En als laatste moetje de waarde vermeerdering van de woning nog meenemen, en ik ben er van overtuigd dat die hoger is bij een "mooie" installatie dan bij een schots en scheve 7 kleuren blauw elcheapo instal.
per saldo sta je waarschijnlijk bij een gemidelde 7 jaar tvt instal in jaar 2 al in de zwarte cijfers
en zou er bij de t.v.t. dus eigenlijk 2 jaar moeten staan ipv 7

Maargoed vanwege de vele onbekende: restwaarde, levensduur, meerwaarde woning
is de t.v.t. zo slecht niet, maar er klopt geen hout van :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jacovn schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:33:
[...]

Het probleem is voor mij bijvoorbeeld: plaats meer panelen.
Plat dak op 2 hoog (schaduwloos) is eindig.
Zijdak heeft schaduw, bovenste stuk langs nokpan wil ik dan panelen hangen. Zou rij onder kunnen, maar daar is meer en vaker schaduw. Dit is dan zuid/west dak van 60 graden.

Dan is er nog wel een zuid/oost dak. Geen panelen, voorkant huis. Wellicht als de panelen hangen dat mijn vrouw het minder een issue vindt,mmaar dat is afwachten.
Er is ook een noord/oost dak, maar dat op 60 graden wordt geen succes.
En een noord/west dak, ook 60 graden, ook geen succes.

Wel heb ik plat dak op 1 hoog, maar ook allemaal aan de 'verkeerde' kant van het huis.
Wellicht daar 300+ poly panelen vlak neerleggen later, en zodoende goedkope panelen te nemen voor diffuus licht en maar zien wat het opleverd.

Met solaredge kan ik er 1 kopen, aankoppelen en kijken wat het opbrengt en dan uitbreiden lijkt me.
en het oplossen in een nieuw te bouwen tuinhuis/houthok/buitenkeuken/carport/schutting ?
er zijn zoveel leuke en orginele manieren om die panelen te gebruiken.. er past er toch wel 1 bij jullie huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:25:

[afbeelding]

1 bijna E0.20 Wp duurder

B1- Uitkomst Saldering is onzeker, het is daarom verstandig om de kosten zo laag mogelijk te houden
(mijn aanemer adviseerd twee omvomers 6kW en 8kW maar 1 omvormer van 10 of 12kW is goedkoper)
B2- Ook gezien toekomstige verandering is het verstandig om de kosten zo laag mogelijk te houden
B3 - Poly panelen zouden het goedkoopste zijn maar die komen niet door de WAF commissie heen (die een olifants geheugen heeft)
B4 - Dus kom ik uit op 1 omvormer - 20 panelen West 19 panelen Oost met hier en daar wat optimizers voor de voorziene schaduw (met de optie om in de toekomst waar nodig nog wat extra optimizers te plaatsen)

C1 - Gezien de ligging van mijn dak oost west - 19-20 panelen per kant - zit ik tegen de grens van de omvormers aan.
C2 - Ik zou meer panelen kunnen leggen maar dan kan er geen onderhoud aan dak/kozijnen ed worden gedaan
C3 - Als ik in de toekomst nog meer panelen wil leggen op bv het platte dak heb ik een 3de string en 3de MPPT nodig maar die is niet aanwizig op de huidige omvormers. Dus een te grote omvormer heeft in mijn omstandigheid geen zin.
C4 - Als ik in de toekomst nog verder ga uitbreiden dan kan dat wel op het platte dak en garage/carport met een extra omvormer.

[...]
Waarom doe je platte dak niet als eerste? Werkt zoveel makkelijker......
Kostal pico 10.1 heeft 3 mpp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clemient schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:35:
Ik heb ook voor de keuze gestaan tussen string en SE. Ik heb een beperkt dakoppervlak maar wel een hoog verbruik.
Plan was en is om eerst 20 panelen O-W te leggen. Later voeg ik er nog 6 aan toe. LG325 panelen liggen er, dus nu ligt er 6,5KWp. Straks 8,5KWp.

Het is een oud huis met een nog niet zo oude 1-fase meterkast.
Ombouwen naar 3-fase kostte iets van 650 euro.

Keuze-opties waren:
2 SMA SB3.0 1900 euries
1 Fronius primo 6.0 1390 euries
1 Solaredge 6000H met 20x p370 2100 euries

Fronius viel af ivm lawaai icm WAF
Solaredge was voor mij dus nauwelijks (200 euro) duurder dan SMA. En ik had geen tot weinig zorgen meer over de schaduw van het schoorsteentje en dat op een tweede dakvlak pas later zonlicht kwam.

Het verschil tussen het ‘dure’ SE en SMA kan dus per individueel geval kleiner zijn dan je denkt.
Een sma is ook nog duur, voor veertig procent goedkoper heb je ook goede omvormers. Die 2×3 kW sma heb je ook als 6 kW zogenaamd b merk voor 900

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clemient schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:43:
[...]

SMA gaat maar tot 5 bij 1-fase. Daarom moesten er twee komen.

@Rol-Co
Maar 8,5KWp leggen op een 5000 vond ik te sterk overdimensioneren en gaf teveel verlies.

Ik weet wel waarom SMA bij 5000 is gebleven. Ivm de selectiviteit van de groep. Hier rek ik de grens ook op.

Onderaan de streep heb ik die 8,5 nodig en op een goedkopere (nieuwe) manier ging ik dat met SMA niet halen.
Kortom, ik heb met mijn doelstelling niet uit het oog verloren en met SMA was het nauwelijks goedkoper te halen.
Maar nu geniet ik wel van de benefits van SE!
Oh..... Ik heb al 7 kW sma één fase gezien hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Super vreemd natuurlijk.
Ik ga me daar eens dieper in verdiepen.
Maar was het hetzelfde merk?
Op zich ben ik het met je eens. Al zou ik het wel voor langere tijd willen testen.
Nee het was van het Pruts merk omnik omschakelen naar het top merk kostak pico. (ik praat nu zoals de meeste denken )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:13
twain4me schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:22:
[...]
En over foute benamingen gesproken:
De t.v.t. bestaat alleen maar omdat mensen moeite hebben met termen zoals financieelrendement
restwaarde afschrijvingen etc etc ..
sterker nog er klopt geen reet van heel die t.v.t. berekeningen.
Je hebt bv na 2 jaar nog rest waarde, dus de panelen liggen al veel eerder gratis en voor niets zonneenergie om te zetten in kWh
het zou bv kunnen zijn dat je installatie van 5000 euro na 2 jaar nog 3000 euro waard is en je hebt al 2000 euro bespaard op electra Als je dan puur kijkt naar waarde van de investering is die op dat moment terug verdiend. en zal hij hoogst waarschijnlijk daarna winstgevend worden. (al is het maar een paar euro)
Uhhhh? Wat jij hier doet is "jezelf rijk rekenen", je zou zó de politiek in kunnen, hahaha :z

Jij ziet afschrijving als een plus voor de tvt, maar dat moet je toch echt als een min zien: stel dat jij na de genoemde 2 jaar jouw setje verkoopt en inderdaad die genoemde 3K vangt, dan heb je voor de kWh die het setje in die 2 jaar heeft opgeleverd toch echt wel 2K aan harde euries betaald. De afschrijving over die periode zijn dus geen opbrengsten maar kosten ;)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@twain4me Waardevermeerdering van je woning is irrelevant.
Het is enkel relevant als je binnen redelijke tijd je woning verkoopt, maar gegarandeerd dat als jij voor 5K aan panelen aan schaft, je wonining niet opeens 5K meer waard is.

Verkoop je je woning niet, is die hele waardervermeerdering irrelevant.

Het rendement van zonnepanelen is absoluut positief en prettiger dan het rendement op de meeste spaarrekeningen, maar reken jezelf niet rijk. Ze zeggen dat bij een beetje installatie, je terugverdientijd 8-10 jaar is en da's eigenlijk al heel netjes. Veel andere besparende of opwekkende maatregelen hebben een langere tvt. (Ik geloof wel dat vloerisolatie daar fors onder zit, onder de 5 jaar. Maar dat ga ik binnenkort opnieuw laten berekenen.)

EDIT:
@zwakie Helemaal leuk, je moet het rendement van het geld op je spaarrekening zetten weer aftrekken van het rendement van je zonnepanelen. :) Nu is dat op dit moment niet veel, maar dat is nu net een van de redenen waarom zonnepanelen nu zo'n interessante investering zijn. Zou het rendement op spaargeld weer 5% zijn, zijn zonnepanelen financieel een stuk minder interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 10-03-2018 20:09 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zwakie schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:56:
[...]

Uhhhh? Wat jij hier doet is "jezelf rijk rekenen", je zou zó de politiek in kunnen, hahaha :z

Jij ziet afschrijving als een plus voor de tvt, maar dat moet je toch echt als een min zien: stel dat jij na de genoemde 2 jaar jouw setje verkoopt en inderdaad die genoemde 3K vangt, dan heb je voor de kWh die het setje in die 2 jaar heeft opgeleverd toch echt wel 2K aan harde euries betaald. De afschrijving over die periode zijn dus geen opbrengsten maar kosten ;)
klopt dat zeg ik ook :p... ik reken met de 2000 opbrengst niet met de 2000 afschrijving

die 2000 (van de opbrengst ,niet de afschrijving) plus 3000 (restwaarde) is de 5000 investering elke euro de dag daarnadaarna min de afschrijving van die dag is dus winst de tvt is dus eigenlijk al berijkt terwijl het banksaldo nog negatief is op de ballans staat het aan de kant van de invetaris/ voorraad terwijl de kas nog negatief staat en ga je vanaf die dag toch echt "winst" maken :D
je financieel vermogen is die dag immers weer het zelfde als de dag dat je het spul kocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
1 - Ik neem aan dat je dan wel 2 parrallele stringen gebruikt (max voltage is 1000V dus max 25 panelen mogelijk?) - In mijn geval zou dat 1 string met 20 panelen op West en 1 string met 19 panelen op oost? Kan dat met solar edge? Moet het aantal panelen niet gelijk zijn?
2 Kosten Solar Edge in jouw geval = 1.15E / Wp Met een string omvormer zonder optimizers zou dat ongeveer 1.0 E/Wp moeten zijn
01001000 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 17:50:
[...]

Wat betrefd je punt 4, je kan prima een 15k omvormer gebruiken met 39x290 watt panelen (ik heb er hier 1 draaien met 39x300, hoewel ik wel later zag dat dat eigenlijk net iets teveel vermogen is voor 1 string met optimizers). SE heeft een lage opstart drempel en is al snel in de curve effectief. Ik zou de SE optie met een 15K wel open laten, maar wat betreft je andere punten... yep, goed kijken naar de opbrengst en kosten per Wp en dan kijken wat er als beste uit komt. Ik was net geen 13k euro kwijt voor mijn installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Mijn visie; Iedereen wil zich graag rijk rekenen. De vraag die je moet stellen is wat iemand nog voor jouw installatie betaalt over 10 jaar? Zou ik momenteel geld over hebben voor een zonneinstallatie uit 2008? Antwoord is nee. Het zou zelf een nadeel in de toekomst kunnen zijn. Nl de nieuwe bewoner wil graag dat de oude installatie wordt verwijderd om wat beters te installeren.

Ik bekijk het maar zo: Zolang ik kosten neutraal zonepanelen kan installeren dan krijgt mijn dochter hopelijk geen natte voeten over xxx jaar. ;)
twain4me schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:17:
[...]

klopt dat zeg ik ook :p... ik reken met de 2000 opbrengst niet met de 2000 afschrijving

die 2000 (van de opbrengst ,niet de afschrijving) plus 3000 (restwaarde) is de 5000 investering elke euro de dag daarnadaarna min de afschrijving van die dag is dus winst de tvt is dus eigenlijk al berijkt terwijl het banksaldo nog negatief is op de ballans staat het aan de kant van de invetaris/ voorraad terwijl de kas nog negatief staat en ga je vanaf die dag toch echt "winst" maken :D
je financieel vermogen is die dag immers weer het zelfde als de dag dat je het spul kocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Nu online
voor een nieuw systeem inclusief een omnik 1.0 ben ik opzoek naar nieuwe panelen, passen 2x4 panelen 1x2m op. heb gekeken naar i'm solar connected en qcells. welke oh welke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Nu online
bvuaemal schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:47:
Mijn visie; Iedereen wil zich graag rijk rekenen. De vraag die je moet stellen is wat iemand nog voor jouw installatie betaalt over 10 jaar? Zou ik momenteel geld over hebben voor een zonneinstallatie uit 2008? Antwoord is nee. Het zou zelf een nadeel in de toekomst kunnen zijn. Nl de nieuwe bewoner wil graag dat de oude installatie wordt verwijderd om wat beters te installeren.

Ik bekijk het maar zo: Zolang ik kosten neutraal zonepanelen kan installeren dan krijgt mijn dochter hopelijk geen natte voeten over xxx jaar. ;)

[...]
daar kan je je nog flink in vergissen ik heb dus laatst een gebruikte soladin 600 gekocht voor 150 euro nieuw zijn die 250 geloof ik. ik zie op marktplaats een flappie uit almere geloof ik die echt de hoofdprijs vraagt voor gebruikt spul. een nieuwe wp kost 0.50 eurocent gebruikte(5 jaar ouderdom bijv yingli) wp gaat op marktplaats voor 0.45eurocent wp.

ik zie bijv. philips zonnepanelen psm125/4t op mp staan 200 euro geboden en de verkoper zegt dat ze maar 4 jaar oud zijn nou dat zijn dus panelen uit begin 2000.('00-'05)

mr.surety uit almere echt jackpot voor gebruikt spul. b merk spul voor nieuwprijs

[ Voor 10% gewijzigd door FireSheep op 10-03-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Misschien wel.
Maar het lijkt me niet erg verstandig om 5 jaar oud spul tegen 80% van de huidige nieuw prijs te kopen.
FireSheep schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:50:
[...]

daar kan je je nog flink in vergissen ik heb dus laatst een gebruikte soladin 600 gekocht voor 150 euro nieuw zijn die 250 geloof ik. ik zie op marktplaats een flappie uit almere geloof ik die echt de hoofdprijs vraagt voor gebruikt spul. een nieuwe wp kost 0.50 eurocent gebruikte(5 jaar ouderdom bijv yingli) wp gaat op marktplaats voor 0.38eurocent wp
Pagina: 1 ... 88 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??