Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 23:11
Wij zijn bezig met het bouwen van een huis en daarbij komt ook een vrijstaande schuur. Op deze schuur wil ik PV-panelen plaatsen.

Nu heb ik nog een omvormer staan met 6 poly panelen van 250 Watt. De omvormer is een Mastervolt XS2000. Niet de beste ooit, maar hij doet het. Nu wil ik naast de bestaande 6 panelen 4 extra panelen (ook Poly)plaatsen in landscape op het dak. Dat past precies met twee rijen van 5 panelen. Dan blijft er nog wat ruimte over aan beide zijde. Er zou nog een derde rij onder kunnen op termijn. Wel op zijn eigen omvormer natuurlijk.

Op de woning zelf wil ik nog even niets plaatsen, ondanks dat deze veel zuidelijker georiënteerd is.

250Wp panelen kom ik zo snel niet meer vinden, maar 270Wp zijn er nog voldoende en kosten niet veel. Deze kan je gewoon mengen met 250Wp panelen lijkt mij?

De schuur kijkt t.o.v. het oosten 39 graden naar het zuiden met een helling van ongeveer 40 graden.

De totale som zal dan zijn 10 * 250Wp = 2500Wp op de XS2000. Officieel is dat te veel, maar gezien de oriëntatie denk ik dat het niet heel problematisch is. In de data sheet staat een aanbevolen bereik van 1500W - 2000W.

De panelen hebben een VOC 37,56 en een VMP van 30,86V. Ik neem aan dat ik de VOC moet gebruiken om de Vmax in het systeem te bepalen en de VMP om binnen de MPP tracker te blijven?

Dat zou dan met 10 panelen een Vmax opleveren van 375,6V en een MPP max van 308,6V. Klopt dit?

Zouden jullie dit aanraden, of is het beter om met 8 panelen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Bijmengen met hetzelfde type paneel kan, maar de nieuwe hogere Wattage panelen zullen nooit meer gaan opleveren dan de oude. Dus oude =250Wp en nieuwe=275Wp en dit gemixed = max per paneel = 250Wp.
TLer schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:25:

250Wp panelen kom ik zo snel niet meer vinden, maar 270Wp zijn er nog voldoende en kosten niet veel. Deze kan je gewoon mengen met 250Wp panelen lijkt mij?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 23:11
TweakersAddict schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:42:
Bijmengen met hetzelfde type paneel kan, maar de nieuwe hogere Wattage panelen zullen nooit meer gaan opleveren dan de oude. Dus oude =250Wp en nieuwe=275Wp en dit gemixed = max per paneel = 250Wp.

[...]
Daar was ik al vanuit gegaan, maar dat maakt niet uit. Ik wil het maximale vermogen aan die omvormer hangen en eigenlijk net wat meer. Volgens mij zit ik dan nog steeds safe omdat ik ruim onder Vmax en MPPmax blijf. Zou dat deel wel bevestigd willen zien indien mogelijk :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-10 12:24
Die 270Wp panelen kunnen wel meer gaan opwekken dan de 250Wp panelen. Meer vermogen betekent vaak een hoger voltage.
Ik heb hier een string met één 315Wp paneel en twaalf 290Wp panelen. Die doet het altijd beter dan de rest van de strings met dertien keer 290Wp panelen. Als je wat mist komt dat door niet overeenkomende stroomsterktes.

[ Voor 3% gewijzigd door Skipper-93 op 04-03-2018 22:15 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@TLer
mixen van panelen maak je geen zorgen, check of de IV curve niet te ver uit elkaar zit.
en je haalt makkelijk 10x250Wp er uit.
uit de 4x (270-250) = 80Wp, daar haal je nog met gemak een 50% er van uit.
(lastige berekening, en heeft te maken met welk paneel dominant is in de string, 50% is laag gegokt maar heb er de gegevens niet voor om dat beter te doen.)

uit eindelijk maakt het mixen toch niet uit.
de XS2000 doet max 1575VA.
dus stopt rond de 1500W met meer leveren.
maar dan nog 2500+Wp er op aansluiten is geen probleem.
hij doet geen boem of gaat niet kapot, topt alleen maar iets af. (zelfs 12X 270wp, kan nog net)
aan de andere kant, je hebt nu 6x30,86Vmpp = 184Vmpp, met 10x heb je +/-305Vmpp, daar werkt hij een stuk lekkerder mee, en gaat je opbrengt een 2% van omhoog. (efficiëntie van de omvormer word beter ;) .)

dit raad ik allemaal niet aan als je een nieuwe set gaat aanleggen, maar als je oud spul hebt en het kan op deze manier super goedkoop, dan ga er lekker voor, zal je niet tegen vallen. ;)

(als je dan straks, de 5 extra panelen erbij wil leggen, denk dan aan een nieuwe omvormer met 2x mpp.
kun je de oude vervangen voor iets wat niet is onder gedimensioneerd en is het allemaal super prettig. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week mijn 1e jaaropgave sinds de zonnepanelen ontvangen (die er sinds 20 mei opliggen).
De cijfers:

teruglevering: 1.669 kWh
levering: 664 kWh

totale energierekening is -173 euro, en met een voorschot van 100 euro in de maand krijg ik 790 euro terug. Mijn gasverbruik was 533m3, en ik woon alleen in een tussenwoning.

Volgend weekend eens goed gaan rekenen. Kijken wat ik betaal per maand voor de panelen aan aflossing, mijn voorschot aanpassen/bekijken en hoeveel ik gespaard heb. Feit is wel dat het aantal panelen voor mij alleen teveel is. Het voorschot op 100 euro laten staan is ook een verkapte manier van sparen. Lekker als je in maar 800 euro gestort krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dit weekend eindelijk (jaja, schaam) de sinds juni tijdelijke door het trapgat hangende kabel vervangen :P Gelukkig checkte in zondagochtend nog even PVOutput want, jawel, er kwam niks door.

Oeps, de groep in de meterkast stond nog uit... Klik en hoppa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
nooberke schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:10:
Tot hoe ver is over dimensioneren verstandig?

Mijn ouders hebben momenteel de volgende opstelling liggen:
17x WINAICO WST-260P6
Omnik 4.0 TL2

Naar alle waarschijnlijkheid gaat er een warmtepomp komen dus wat extra productie zou dus prettig zijn.

Als ik de specsheetvan de Omnik en de specsheet van de Zonnepanelen erbij pak zie ik dat de Omnik maximaal 4500W kan leveren.

In de zomer komt de installatie alleen bij felle pieken richting het maximale. Op "goede" dagen komt hij tot ongeveer 3800w.

Wat zouden jullie adviseren om er maximaal bij te leggen? Op het dak is nog ruimte voor ongeveer 3/4 panelen...Als ik de 3800w doorrekenen naar 20 panelen kom ik precies tot het maximum van 4500W.

Wat zouden jullie adviseren? Ik heb hier eerder begrepen dat (fors) over dimensioneren weinig kwaad kan. hoogstens een beetje aftoppen.

Mocht het van pas komen: PVoutput
Er zijn eigenlijk 2 vragen, wat is economisch verstandig en wat is technisch haalbaar. Op zich is de omvormer al betaald, dus elk extra paneel dat je daarop aansluit is super rendabel (ook al laat je iets liggen door aftoppen). Wat dat betreft eerder 4 dan 3 panelen dus. Zelfs een 5e zou nog wel uitkunnen.
Met 5 panelen erbij is 22 totaal, dus 22*260 = 5720W op 4500W is 27% overdimensionering.

Je schrijft echter dat je blijft steken op 3800W , dat is 15% onderdimensionering. Je komt dus op netto veel minder overdimensionering uit.

Technisch haalbaar, hier zit je vooral aan de max voltages. De omvormer regelt zelf de wattages wel bij zodat max watt niet overschreden wordt. En de Omnik gaat tot 590V DC per string, dus krijg je bv 11 panelen per string moet dat makkelijk passen. De Omnik zal wel een relatief groot deel van de tijd op vol vermogen draaien. Dat is gunstig voor het rendement (en zal zelfs een deel van het aftoppen weer compenseren) maar hou wel de temperatuur goed in de gaten. Zorg ervoor dat ie z'n warmte goed kwijt kan (ventileren). Als de temp boven de 50 graden komt gaat het rendement ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
pep_82 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:26:
[...]

U zegt wij maken... ;) Fantastisch bedacht trouwens.
[afbeelding]
Da's volgens mij hier in 't Twentse land. Tussen Bentelo en Delden? :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@nooberke en @exroosje
tja tot hoever dat is zo een persoonlijke vraag.
ik had een 2000W mpp met daar op 3000Wp (west.)
dat leverde mij aardig wat aftopping op, maar op de totale set was het per jaar maar een +/-250kWh, maar nog steeds een +/-3800kWh met 5660Wp (oost-west).
dat is maar een economische waarde van +/- 50€.
maar naar 10 jaar is dat 500€.
bij verkoop oude omvormer + 500€ = ruimschoots nieuwe kunnen kopen. ;)
http://shop.winkelman-zon...k-tl2-inclusief-wifi.html
als daar 500€ van aftrekt, dan is het minimum bedrag waar je de oude voor moet verkopen een 250€ en je komt er al zonder kleerscheuren van af (dat is een makkie dus.). ;)

verder ik snap het wel, dit jaar de panelen vervangen/toevoegen, volgend jaar eens kijken of er geld is voor een grotere omvormer, is zeker geen dom idee.
(en mischien is dat niet eens meer nodig omdat je dan genoeg hebt, lol nooit genoeg natuurlijk ;) )

bekijk ik het technisch:
een omniksol-3.0-tl2, omniksol-4.0-tl2, omniksol-5.0-tl2, hebben allemaal de zelfde basis waarden die er toe doen.
dus max 12 panelen (van jouw type, durf net niet 13 te zeggen, maar mischien kan dat ook) per mpp.
dus maximaal 24 per omvormer.
en dan maakt het geen bal uit of je een 3.0/4.0/5.0 gebruikt. ;)
de 1 topt alleen eerder af als de anderen.

(hou met omniksol 1 fase TL omvormers wel rekening mee dat de mpp's niet het gehele bereik hebben van de omvormer zelf. dus verdeel de panelen wel juist over de mpp's ;) )

conclusie: gewoon doen waar je zin in hebt.
aftoppen is niet tof, maar ook niet erg.
plan vooruit zodat je straks het wel leuk kunt oplossen als je daar nog zin in hebt en alles komt goed. ;)

edit:
deze heb je ook nog:
als je 12x een 60 cellen 6"paneel aansluit.
dan heb je 12x 31Vmpp dus een +/-370Vmpp. (en als het warm is buiten dan nog iets lager +/- 350V.)
kijk je dan in het rendement grafiekje van je omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dan zie je dat je omvormer in vrijwel alle situaties zelf een beter rendement haalt.
is niet zo heel veel, maar elk % is mee genomen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 05-03-2018 11:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 12:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Wie weet er een adresje waar ik een steca 500 kan laten repareren?
Of heeft informatie zodat ik zelf een poging kan wagen?
Ik heb er eentje waarvan het ledje wel gaat knipperen, maar verder dan dat komt ie niet, hij schakelt niet naar het net.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MieJuul schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:05:
Ik heb er eentje waarvan het ledje wel gaat knipperen, maar verder dan dat komt ie niet, hij schakelt niet naar het net.
Ik wist het maar moest even graven in m,n grijze cellen, maar toch gevonden
https://www.zonnestroomproducenten.org/z-reparatie.php
Weet niet of ze het voor iedereen doen, ik ben wel lid van die club. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-10 16:01
@DJKroon @PClop
Dus....alles afgekoppeld, omvormer een reset gegeven en geen enkele foutcode meer, werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:37:
@DJKroon @PClop
Dus....alles afgekoppeld, omvormer een reset gegeven en geen enkele foutcode meer, werkt als een zonnetje.
Graag gedaan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Net als met schaduuw beheer. Als een paneel in schaduw ligt, haalt dat het rendement naar beneden van alle panelen. Vandaar b.v. SMA een optie heeft genaamd OptiTrack of via lokale optimizers achter het paneel.

Omvormer haar MPP regelt het V x A zodanig dat de maximaal haalbare VA wordt behaald. Hogere spanning van (bijplaatsen of vervangen van) een paneel kan handig zijn voor als je omvormer moeite heeft om te starten wegens een te lage totale opstart-spanning, maar wil niet zeggen dat ze door een hogere spanning meer VA opwekt.
Skipper-93 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:14:
Die 270Wp panelen kunnen wel meer gaan opwekken dan de 250Wp panelen. Meer vermogen betekent vaak een hoger voltage.
Ik heb hier een string met één 315Wp paneel en twaalf 290Wp panelen. Die doet het altijd beter dan de rest van de strings met dertien keer 290Wp panelen. Als je wat mist komt dat door niet overeenkomende stroomsterktes.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakersAddict op 05-03-2018 19:48 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopdroid
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 15:45
Ook hier een uitbreidingsvraag:
Ik heb een pand met goede ligging: bijna loodrecht N/Z een flink deel bedekt met PV panelen. ( 270Kwp)
Nu is het dak van de woning aan renovatie toe en die is ook Z georienteerd (de ene helft vd kap)
Plek voor 16 stuks.
De omvormer was destijds al groot genomen. Maar het eigen verbruik is nu al bijna dekkend op <1000 Kwh per maand na. 16 is dus eigenlijk teveel. NU.
Ik ga dan natuurlijk alles ver-elektriseren: bijverwarmen met elektra e.d ...maar toch
Mijn gevoel zegt gewoon doen en dan terugleveren maar is dat economisch slim? of minder panelen? (zonde want ik heb een perfect dak)
Nu kan het, later nooit meer qua dakconstructie. Lage opbrengst panelen zoeken? Is dat misschien ook veel goedkoper? Doorverkopen aan buren? Gebeurt dat al bij iemand, ervaring?
Geld voor verdere verduurzaming (warmtepomp e.d.) is er na dit dak voorlopig niet meer..misschien nog wel een boiler voor de douche..
GR, Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
migjes schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:36:
@nooberke en @exroosje
tja tot hoever dat is zo een persoonlijke vraag.
ik had een 2000W mpp met daar op 3000Wp (west.)
dat leverde mij aardig wat aftopping op, maar op de totale set was het per jaar maar een +/-250kWh, maar nog steeds een +/-3800kWh met 5660Wp (oost-west).
dat is maar een economische waarde van +/- 50€.
maar naar 10 jaar is dat 500€.
bij verkoop oude omvormer + 500€ = ruimschoots nieuwe kunnen kopen. ;)
http://shop.winkelman-zon...k-tl2-inclusief-wifi.html
als daar 500€ van aftrekt, dan is het minimum bedrag waar je de oude voor moet verkopen een 250€ en je komt er al zonder kleerscheuren van af (dat is een makkie dus.). ;)

verder ik snap het wel, dit jaar de panelen vervangen/toevoegen, volgend jaar eens kijken of er geld is voor een grotere omvormer, is zeker geen dom idee.
(en mischien is dat niet eens meer nodig omdat je dan genoeg hebt, lol nooit genoeg natuurlijk ;) )

bekijk ik het technisch:
een omniksol-3.0-tl2, omniksol-4.0-tl2, omniksol-5.0-tl2, hebben allemaal de zelfde basis waarden die er toe doen.
dus max 12 panelen (van jouw type, durf net niet 13 te zeggen, maar mischien kan dat ook) per mpp.
dus maximaal 24 per omvormer.
en dan maakt het geen bal uit of je een 3.0/4.0/5.0 gebruikt. ;)
de 1 topt alleen eerder af als de anderen.

(hou met omniksol 1 fase TL omvormers wel rekening mee dat de mpp's niet het gehele bereik hebben van de omvormer zelf. dus verdeel de panelen wel juist over de mpp's ;) )

conclusie: gewoon doen waar je zin in hebt.
aftoppen is niet tof, maar ook niet erg.
plan vooruit zodat je straks het wel leuk kunt oplossen als je daar nog zin in hebt en alles komt goed. ;)

edit:
deze heb je ook nog:
als je 12x een 60 cellen 6"paneel aansluit.
dan heb je 12x 31Vmpp dus een +/-370Vmpp. (en als het warm is buiten dan nog iets lager +/- 350V.)
kijk je dan in het rendement grafiekje van je omvormer:
[afbeelding]
dan zie je dat je omvormer in vrijwel alle situaties zelf een beter rendement haalt.
is niet zo heel veel, maar elk % is mee genomen. ;)
exroosje schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Er zijn eigenlijk 2 vragen, wat is economisch verstandig en wat is technisch haalbaar. Op zich is de omvormer al betaald, dus elk extra paneel dat je daarop aansluit is super rendabel (ook al laat je iets liggen door aftoppen). Wat dat betreft eerder 4 dan 3 panelen dus. Zelfs een 5e zou nog wel uitkunnen.
Met 5 panelen erbij is 22 totaal, dus 22*260 = 5720W op 4500W is 27% overdimensionering.

Je schrijft echter dat je blijft steken op 3800W , dat is 15% onderdimensionering. Je komt dus op netto veel minder overdimensionering uit.

Technisch haalbaar, hier zit je vooral aan de max voltages. De omvormer regelt zelf de wattages wel bij zodat max watt niet overschreden wordt. En de Omnik gaat tot 590V DC per string, dus krijg je bv 11 panelen per string moet dat makkelijk passen. De Omnik zal wel een relatief groot deel van de tijd op vol vermogen draaien. Dat is gunstig voor het rendement (en zal zelfs een deel van het aftoppen weer compenseren) maar hou wel de temperatuur goed in de gaten. Zorg ervoor dat ie z'n warmte goed kwijt kan (ventileren). Als de temp boven de 50 graden komt gaat het rendement ook omlaag.
Bedankt heren! Duidelijk.

Er is waarschijnlijk maar ruimte voor 3/4 panelen (stiekem wel meer maar moeders wil ze niet helemaal op 't randje van 't platte dak hebben) dus we gaan gewoon voor 't maximaal haalbare qua dak. 24 gaat toch niet passen ;)

Moet misschien alleen wel even naar de koeling kijken, kan mij herinneren dat in de zomer de Omnik al best aardig warm kan worden. Hij hangt ook niet op de meest gunstige plek (hoog in de garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik heb gisteren mijn panelen toch maar aangemeld bij energieleveren.nl

Vandaag krijg ik een mailtje dat ze adviseren om mijn ferraris meter te vervangen voor een digitale. Ik heb geen terugloopblokkering, maar volgens de mail zou mijn meter niet nauwkeurig zijn in het meten van de teruggeleverde energie.

Het lijkt mij gewoon bangmakerij, maar kan er een kern van waarheid in zitten? Ik kan het niet goed controleren, omdat 3 van de 15 panelen hun eigen kleine omvormer hebben zonder schermpje.

Verder heb ik een dubbele meter, waarbij de piek meter dus flink lager staat dan vorig jaar. Kan dit nog problemen geven?

[ Voor 34% gewijzigd door LA-384 op 05-03-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Rebunted schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:15:
Volgend weekend ben ik van plan om een nieuwe set zonnepanelen te installeren. Dit keer aan de voorkant (Noord-Oost) van de woning.

Ik heb 12x SF-175 panelen die ik aansluit op een SMA Sunny Boy. Deze dunne-film panelen hebben een hoog voltage waardoor ik er maximaal 4 op een string kwijt kan. Omdat het dak ook nog een wat gekke schaduwwerking heeft i.v.m. een puntdak van de buren, heb ik de strings ingedeeld in altijd schaduw (string 1), schaduw + zon (string 2), volop zon (string 3).

Met deze setup moet ik dus string en parallel aansluiten combineren. Ik moet toegeven; ik vind dat altijd een hele puzzel 8)7 Na een avond tekenen ben ik met de volgende tekening gekomen. Mag ik jullie om een gunst vragen door te controleren of deze klopt?

[afbeelding]

Korte legenda:
- Gele blokjes zijn Y-splitters
- Groene kabels zijn degene die ik zelf moet maken
- Bruine kabels zijn degene die al aan de panelen zelf zitten

NB: Ik heb bewust gekozen om geen optimizers / micro-omvormers te gebruiken. Het dak is nogal hoog en daarom niet makkelijk bereikbaar; ik wil daarom zo weinig mogelijk op het dak wat stuk kan gaan (ook al gaat ten koste van rendement).
Hierbij een subtiel kickje; kan iemand mij helpen? O+

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LA-384 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:28:

Vandaag krijg ik een mailtje dat ze adviseren om mijn ferraris meter te vervangen voor een digitale. Ik heb geen terugloopblokkering, maar volgens de mail zou mijn meter niet nauwkeurig zijn in het meten van de teruggeleverde energie.

Het lijkt mij gewoon bangmakerij, maar kan er een kern van waarheid in zitten? Ik kan het niet goed controleren, omdat 3 van de 15 panelen hun eigen kleine omvormer hebben zonder schermpje.

Verder heb ik een dubbele meter, waarbij de piek meter dus flink lager staat dan vorig jaar. Kan dit nog problemen geven?
misschien kan je je meter vraag beter hier stellen

Slimme energiemeter, weigeren??

Met electra meters heb ik weinig ervaring maar zowel mijn water meter als mijn gas meter weken behoorlijk af in mijn voordeel (mijn watermeter bewoog nouwelijks of niet als je de kraan maar zacht genoeg aan zetten, ik had dan ook het kraantje van het toilet maar een heel klein beetje open staan ;) ) na verplicht vervangen ging ik het dubbele gebruiken. of eigenlijk betaalde ik niet langer meer de helft.
Het gerucht gaat dat oproep tot vervangen eigenlijk altijd in je nadeel is, de keuze voor vervangen is persoonlijk. maar je kan er bijna vergif op innemen dat waneer de meter afwijkt als hij achteruit loopt , hij ook afwijkt als hij vooruit loopt (en die zijn op papier meer waard voor het energie bedrijf)

Wat betreft een lagere stand
Voor het eerste jaar zal niet heel erg moeilijk worden gedaan heb ik het vermoeden, gewoon zeggen dat je het pas kort geleden hebt gehoord en meteen hebt gedaan. Mocht het een probleem worden gewoon net zolang je van de domme houden tot ze de telefoon ophangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rebunted schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:20:
[...]

Hierbij een subtiel kickje; kan iemand mij helpen? O+

[afbeelding]
Handig was als je de wind richtingen zou aangeven en een Google earth foto of
zelf een foto neemt van het dak.
Maar je bent geen beginner zo te lezen, dus waarschijnlijk heb je al de beste
plaatsing en string verdeling hier liggen, ik heb althans te weinig info
om jou schema aan te vullen of te corrigeren.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
twain4me schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:24:
[...]

misschien kan je je meter vraag beter hier stellen

Slimme energiemeter, weigeren??
Verdorie, zit ik nog verkeerd. Ik ga dat topic nog eens doornemen, bedankt.

Ergens denk ik haast dat de meter moet afwijken in mijn nadeel. Het eerste jaar dat ik hier woonde had ik een stroomverbruik van 3000kwh, in m'n eentje :o Nu met de panelen is dat in de min. Ik wil eigenlijk zo lang mogelijk de ferrarismeter behouden, want hoe langer die er hangen, hoe langer het salderen zal blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
joopdroid schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:51:
Ook hier een uitbreidingsvraag:
Ik heb een pand met goede ligging: bijna loodrecht N/Z een flink deel bedekt met PV panelen. ( 270Kwp)
Nu is het dak van de woning aan renovatie toe en die is ook Z georienteerd (de ene helft vd kap)
Plek voor 16 stuks.
De omvormer was destijds al groot genomen. Maar het eigen verbruik is nu al bijna dekkend op <1000 Kwh per maand na. 16 is dus eigenlijk teveel. NU.
Ik ga dan natuurlijk alles ver-elektriseren: bijverwarmen met elektra e.d ...maar toch
Mijn gevoel zegt gewoon doen en dan terugleveren maar is dat economisch slim? of minder panelen? (zonde want ik heb een perfect dak)
Nu kan het, later nooit meer qua dakconstructie. Lage opbrengst panelen zoeken? Is dat misschien ook veel goedkoper? Doorverkopen aan buren? Gebeurt dat al bij iemand, ervaring?
Geld voor verdere verduurzaming (warmtepomp e.d.) is er na dit dak voorlopig niet meer..misschien nog wel een boiler voor de douche..
GR, Joop
het is zo persoonlijk, dus zoek je eigen weg er in en het lukt wel. ;)
maar een dakpan doet 0kWh leveren dus levert geheel niks op, beter is het om er een paneel over heen te leggen. ;)

tja prijzen van het spul wat je nodig hebt is de laatste jaren alleen maar goedkoper geworden.
dus een dak vol leggen is niet al te duur meer.

vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef) krijg je ook maar 1/3 tot 1/4 van de prijs van je over productie.
maar de prijs per kWh is gedaald, en de vergoeding is gestegen, je kunt nu ongeveer de 1/2 krijgen per kWh over productie.

mensen die zelf leggen kunnen vandaag de dag al onder de 0,70€/Wp uit komen.
met een vergoeding van 0,10€/kWh voor over productie kom je al snel op een TVT van maar 7 jaar.
dus dat is bijna een nobrainer om te doen. ;)
(maar als je het moet laten aanleggen, of je hebt een moeilijk dak, of maar beperkte ruimte dus je moet dure panelen gebruiken etc etc.. dan kan het lastig worden om het allemaal kosten effectief te laten zijn.)

maar zelf opmaken en zo minder of geen gas te gebruiken is ook een optie.
1m3 gas = 9,2kWh maar met wat verlies in de ketel etc.. etc.. is een 8kWh een beter getal.
dan gebruik je een boiler/elektra kachelje.
dus dat is maar matig effectief.
gebruik je een warmtepomp dan kun je het getal nog delen door 3 of 4.
en dan is het wel heel effectief.
(warmtepomp ook weer niet te moeilijk denken, een lucht/lucht unit is helemaal niet duur.
in de volksmond heet dat een airco die ook kan verwarmen.
maar zoals altijd alles heeft zijn voor en nadelen.)

ik zelf, heb de panelen een paar jaar op dak liggen, en dan heb ik ze terugverdiend (ex bevestiging spul, ex omvormer).
dan wil ik meestal wel eens iets nieuws proberen, en gaan de oude panelen naar een ander dak.
al waar ze hun oude dag mogen uitzingen. ;)
gewoon voor de fun, ik hoef geen winst te maken als de hobby zich zelf betaald vind ik het al best.
(had een paar jaar geleden 20x 190Wp liggen op oost west.
kon er 5x190Wp goedkoop bij krijgen.
en kon 10x300Wp krijgen.
10x300Wp nu op west, en 2x7x190Wp op oost.
de overige 11x190Wp hangen nu bij een vriendin op het dak, waar ze voor haar lekker de rekening om laag drukken.
de kosten voor de extra omvormer en bevestiging materiaal betaalt ze me nu terug via de korting van de elektra rekening die ze krijgt, zij blij ik blij.
zodra je daar winst op probeert te maken dan kom je in problemen met vrienden en moet je niet doen. ;)

ik hoop straks de 2x7x190Wp's te gaan vervangen voor 2x7x245Wp's.
nu heb ik nog 1700kWh + 300m3 nodig per jaar, en wil dit naar >1000kWh +300m3 te brengen.
de warmtepomp slobbert per jaar een 1700kWh, en moet ik nog afdekken. ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 06-03-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:56
Vandaag mn eerste offerte ontvangen voor zonnepanelen. Iemand ter plaatse langs geweest om te kijken naar mijn dak en wat ik er kwijt kan. Tuin op t westen. Achter op t dak maximaal 9 panelen mogelijk.

De volgende offerte ontvangen. Is dit redelijk berekend?

Dak achter 9 panelen a 2400 kwh; 4100 ex btw
Energiekosten besparing: 2400kwh x €0,19 euro = 456 euro besparing. / 12 maanden. = €38 besparing per maand.
TVT 4100 / 456 = 9 jaar TVT

Voor en achter 9 panelen 4100 kwh; 6700 euro ex btw
Energiekosten besparing: 4100 x €0,19 = 779 euro besparing / 12 maanden = €65
TVT: 6700 / 779 = 8,6 jaar TVT

Panelen zijn 300WP van solar frontier. Omvormer voor mij onbekend. Wel werd aangegeven dat ze werken met twee omvormers wanneer ik zowel achter als voor doe.

Prijs is all in, dus inclusief leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@EHA1337
geen idee wat je nu zegt. zitten zoveel fouten manieren in hoe je het zegt. :?

solarfrontier heeft geen 300Wp panelen (zover ik weet is de max nog 175-180Wp met dat merk). :?

maar 9x300Wp is een vrij gangbaar paneel type (canadian/csun/trina etc etc...).
en dat is waarschijnlijk mono met 60 cellen van 6" groot.

dat geeft je een 9x300Wp = 2700Wp en vaak zie je dan een 2500W omvormer?

je hebt ook omvormers die hebben 2x een mpp, dus kun je met 1 omvormer voor en achter doen?
(zitten wat voordeeltjes aan, niet heel groot maar helpt wel.)

beste wat je kunt doen is: aanschafprijs ex BTW delen door het aantal Wp.
(ik moet een beetje gokken, dus dit maak ik er van, corrigeer me als ik het fout doe. ;) )
4100€ / 2700Wp = 1.51€/Wp
(dit noem ik niet goedkoop. een 300Wp mono ex ex ex ex kost maar 0,50€/Wp.
dus een1€/Wp voor omvormer materiaal en leggen is erg duur. ;) )

je opbrengst is van een dak op westen. (maar ik weet geen dak hoek, dus ik moet gokken.)
en die zoek je op in de tabel:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
dan kom ik op +/- 75% uit?

dan zoek je de lokatie in het land op:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg
en neem je daar de 75% er van.
dit geeft je een kWh/kWp die doe je door 1000 delen en dat geeft je je opbrengst factor.
2700Wp * opbrengst factor = kWh per jaar (met een marge van >10%)

een kWh prijs van 0,19€ is wel oke om mee te rekenen, ik verwacht alleen komend jaar of daar op, dat we weer met 0,20€ per kWh kunnen gaan rekenen, maar heb geen kristallen bol die echt goed werkt. ;)

ben benieuwd waar je op uit komt als je het goed bereken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
migjes schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:52:
@EHA1337
je opbrengst is van een dak op westen. (maar ik weet geen dak hoek, dus ik moet gokken.)
en die zoek je op in de tabel:
Op basis van die tabel gaat het om 80 graden, Tuin op west net ietsje naar zuid gedraaid. hellingshoek 45 graden maakt ongeveer 84%?

Landlocatie is breda. maar vanaf daar houd het snappen van de berekening op :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
EHA1337 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Op basis van die tabel gaat het om 80 graden, Tuin op west net ietsje naar zuid gedraaid. hellingshoek 45 graden maakt ongeveer 84%?

Landlocatie is breda. maar vanaf daar houd het snappen van de berekening op :X
lol, ik zal helpen.

breda = 1025
daar 84% van = 861kWh/kWp
en delen door 1000 geeft opbrengst factor = 0.861 ;)

2700Wp * 0.861 = 2324.7 kWh per jaar (met een marge van 10%.)

voor TVT is deze dan weer handig:
1,51€/Wp * 0,861 (opbrengst factor) / kWh prijs 0,19€ = jaren TVT 6,84 jaar.

dat vind ik nog best lang, dit komt grote deels door dat 1,51€/Wp best duur is.
vraag meer offertes dit kan beter. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337
Ah zo, nou is hij duidelijk.

Ik ga meer offertes opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:37
MieJuul schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:05:
Paul Cornelissen
Interpaul BV

06 - 51 34 09 54

(zit in Waddinxveen, van mij ligt er ook een omvormer :( )

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

peacelord schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:01:
Iemand die in september heeft deelgenomen aan het nationaal Solar onderzoek en die zijn rapportage al binnen heeft?
Ik heb nog steeds niks gezien :?

(half november een mailtje dat het nog ff kon duren is het laatste teken van leven)

[ Voor 14% gewijzigd door hjs op 06-03-2018 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
DJKroon schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Denk dat je toch wat fout doet dan...
Laten we het op de meetfout houden, met andere multimeter ging het prima :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:49
@EHA1337 Ik heb de panelen zelf gelegd maar vind het dan nog behoorlijk aan de prijs.
In vergelijk ik heb 4720wp (16 panelen a 295wp van JA Solar) liggen en heb daar ongeveer 4300 ex voor betaald. Omvormer is een SMA 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Brutuss schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:57:
@EHA1337 Ik heb de panelen zelf gelegd maar vind het dan nog behoorlijk aan de prijs.
In vergelijk ik heb 4600wp (14 panelen a 300wp van JA Solar) liggen en heb daar ongeveer 4300 ex voor betaald. Omvormer is een SMA 5000
Dat is wel lekker goedkoop.
Mijn ouders zaten op het zelfde bedrag maar dan incl voor 13 panelen op een steca 3600. Nu schijnt schletter duurder te zijn en dat is het merk montagerails wat erop zit. Ook zijn er meer dan normaal dakhaken toegepast maar dit verklaart niet het gehele prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 11:03
Hallo allemaal,
Ik houd het topic al een tijdje in de gaten maar nu post ik toch zelf ook maar wat :)
Ik ben na het uitzoeken van een paar systemen en het installeren van 8 paneeltjes op het dak op ons vakantiehuis, aardig verslaafd geraakt aan zonnepanelen ;)
We hebben nu op ons huidige huis 15x195wp liggen uit 2012 maar om mijn verslaving tegemoet te komen en omdat de opbrengst niet ons verbruik dekt, zit ik te denken aan een soladin 600 + 2 paneeltjes op het platte dak op het zuiden. Ik houd al een tijdje marktplaats in de gaten alleen blijkt het nog aardig lastig om iets te vinden hier in het hoge noorden :-(. Heeft iemand nog 2 paneeltjes (en eventueel een soladin 600 / steca 500) liggen die ik zou kunnen overnemen? De soladin zou ik nog wel kunnen laten opsturen via marktplaats dus dat is niet zo groot probleem. Ik ben helaas nog maar 17 jaar en woon nog bij mijn ouders dus meer dan 2 panelen gaat (financieel) dan ook niet lukken :'(
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Laatst online: 00:26
bramhut schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:16:
Hallo allemaal,
Ik houd het topic al een tijdje in de gaten maar nu post ik toch zelf ook maar wat :)
Ik ben na het uitzoeken van een paar systemen en het installeren van 8 paneeltjes op het dak op ons vakantiehuis, aardig verslaafd geraakt aan zonnepanelen ;)
We hebben nu op ons huidige huis 15x195wp liggen uit 2012 maar om mijn verslaving tegemoet te komen en omdat de opbrengst niet ons verbruik dekt, zit ik te denken aan een soladin 600 + 2 paneeltjes op het platte dak op het zuiden. Ik houd al een tijdje marktplaats in de gaten alleen blijkt het nog aardig lastig om iets te vinden hier in het hoge noorden :-(. Heeft iemand nog 2 paneeltjes (en eventueel een soladin 600 / steca 500) liggen die ik zou kunnen overnemen? De soladin zou ik nog wel kunnen laten opsturen via marktplaats dus dat is niet zo groot probleem. Ik ben helaas nog maar 17 jaar en woon nog bij mijn ouders dus meer dan 2 panelen gaat (financieel) dan ook niet lukken :'(
Bedankt!
zit je nou te bedelen, no just joking ik had 1 ochtendkrantenwijk en een baantje in het weekend op die leeftijd en verdiende 400-500 euro per maand. dus dat het niet gaat lukken is een slap excuus. discipline pik en prioriteiten stellen. 3 euro per dag sparen een half jaar lang en voila. Je bent 17 en je hoeft nog geen ziektekostenverzekering te betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door FireSheep op 06-03-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
mfmonkey schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:26:
[...]

Mijn ouders zaten op het zelfde bedrag maar dan incl voor 13 panelen op een steca 3600. Nu schijnt schletter duurder te zijn en dat is het merk montagerails wat erop zit. Ook zijn er meer dan normaal dakhaken toegepast maar dit verklaart niet het gehele prijsverschil.
Ik heb wel een plat dak... Weet niet of daar qua montage systeem prijs verschil in zit.

Net nog even gekeken voor de zekerheid maar het was inderdaad €4300 ex en €5200 in BTW maar die BTW krijgen we mooi terug aangezien we een een particulier energie bedrijf bedrijf runnen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Brutuss op 06-03-2018 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brutuss schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:57:
In vergelijk ik heb 4600wp (14 panelen a 300wp van JA Solar) liggen en heb daar ongeveer 4300 ex voor betaald. Omvormer is een SMA 5000
14x300 = 4200, niet 4600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

mfmonkey schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:26:
[...]

De montage systemen voor schuindak ontlopen elkaar volgens mij niet zoveel. Vaak word de prijs terug gerekend naar ct/Wp, en dan moet je best scherp blijven, de aanbieders houden elkaar in de gaten dus.
Het enige dat duurder was dat ik weet is Flatfix Fusion, omdat dat een stuk sneller werkt dan de rest.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Heb je gelijk in! Ik heb het even aangepast, het is om precies te zijn: 16x295 = 4720wp

@Andre1973 Ik heb het flatfix fusion systeem op het dak liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist de eerste offerte binnen gekregen van BongoSolar.
Ze leveren AEG panelen met SolarEdge omvormer, inclusief optimezers.

Lijkt me een nette offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F2uDmN4Lu9bFQwXJ4N8eiQWo/full.png

Moet me even verdiepen in de gebruikte apparatuur, maar op het eerste gezicht niet onaardig. AEG en SolarEdge zijn volgens mij nette partijen. Wil wel zwarte panelen.
Twijfel wel of er niet meer panelen op het dak kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 10:00
Ik ben me aan het verdiepen in zonnepanelen, dit forum is natuurlijk een schat aan informatie, waarvoor hulde _/-\o_

Ik heb momenteel deze meter, weet iemand toevallig of deze terug kan draaien?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/uc1yea02v721qqr/IMG-20180307-WA0003.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...-20180307-WA0003.jpg?dl=0

Wat gebeurt er indien na 2020 het salderen afgeschaft wordt met meters die terug kunnen draaien?
Ik kan me voorstellen dat als het salderen afgeschaft wordt, energieleveranciers het er niet mee eens zullen zijn als ik aan het einde van het jaar 0 verbruikt hebt volgens de meter?

Is het dan een must/ beter om deze te laten vervangen door een slimme meter die ook de teruglevering meet?
Ook met het oog op een mogelijk terugleversubsidie na 2020?

*edit*, sorry kan plaatje niet werkend krijgen als foto in mijn post

[ Voor 9% gewijzigd door louzy82 op 07-03-2018 11:41 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 21:00
@louzy82 zodra salderen wordt afgeschaft, zal de overheid (en in hun kielzog de energieboeren) alles in het werk stellen om alle ferrarismeters vervangen te hebben.
Men wil nl. kunnen zien wat je teruglevert.

Ik zie op je meter geen symbool voor terugloopblokkering. Wrs zal 'ie wel werken en netjes terugdraaien.

Als 'ie terugloopt, wil je deze meter nog decennialang laten hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 10:00
Cranberry schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:47:
@louzy82 zodra salderen wordt afgeschaft, zal de overheid (en in hun kielzog de energieboeren) alles in het werk stellen om alle ferrarismeters vervangen te hebben.
Men wil nl. kunnen zien wat je teruglevert.

Ik zie op je meter geen symbool voor terugloopblokkering. Wrs zal 'ie wel werken en netjes terugdraaien.

Als 'ie terugloopt, wil je deze meter nog decennialang laten hangen ;)
Bedankt voor je reactie.
De regering kennende zullen ze vast iets verzinnen om dat voor elkaar te krijgen, dat we het niet meer kunnen weigeren.

Ik ben bang dat als ik nu zonnepanelen koop, ik in de knoei kom met de terugverdientijd omdat het niet duidelijk is wat er na 2020 gebeurt.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dat is voor iedereen onzeker. Toezeggingen zijn boterzacht gebleken.

Ik ga er nog steeds vanuit dat het financieel aantrekkelijk is te investeren in zonnepanelen. Bij onze nieuwe woning wil ik beide zijden van het dak ook volleggen met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FireSheep schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:24:
[...]
dus dat het niet gaat lukken is een slap excuus. discipline pik en prioriteiten stellen.
Op die leeftijd verkocht ik vuurwerk en ander nog minder legaal spul aan klasgenoten, alleen in de 2 weken voor de kerstvakantie verdiende ik meer dan jij in een heel jaar. Een deel van het geld heb ik gebruikt voor mijn studie, het merendeel is gewoon verdampt, om nog maar te zwijgen over al het gezeur wat ik had met school en o.a. buro halt.

Een andere klasgenoot was nederlands kampioen judo en trainde nagenoeg elke dag. Het Koste zijn ouders een vermogen om langs alle wedstrijden en trainingen te rijden, hij wilde heel graag bijdragen in de kosten, maar er was geen tijd om te werken naast school en sport.

Een 3e was elke dag bezig met zijn computer,en had uizondelijke intresse in techniek. Hij had geen intresse in sport, vuurwerk, of geld in het algemeen.
Zijn oma vroeg waarom hij toch geen bijbaantje nam, want dat is zo goed voor je ontwikkeling.
Zijn vader kreeg op verjaardagen naar zijn hoofd dat hij hett luie gedrag van zijn zoon niet moest belonen

1 keer raden wie van er in de qoute 500 staat zonder ook maar 1 bijbaantje gehad te hebben in zijn leven. (yup de nerd)

1 keer raden wie er nu architect is (dat ben ik)

1 keer raden wie er op die leeftijd het meeste respect kreeg van volwassenen en nu al 15 jaar werkeloos thuis zit. ( de sporter)

Moraal van het verhaal

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Deze jongen is 17, laat hem lekker zijn eigen pad uitstippelen en wees vooral heel blij dat hij mij niet is.

En buiten dat, wat heeft @bramhut aan meer dan 2 panelen, hij woond thuis, dus dus elke cent die hij erin stopt is om zijn kennis te vergroten, of gewoon voor de lol, hij heeft waarschijnlijk 0,0 finacieel gewin.
(of misschien heeft hij een coin miner in de kelder staan en dreigen zijn ouders om de stekker eruit te trekken, dat kan natuurlijk ook ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
De buren hebben gevraagd of wij toevallig ook zonnepanelen op ons dak willen hebben, gezien dat wij dan een korting ontvangen. Ze hebben onderstaande aanbieding gekregen 6 panelen op het zuiden gericht helling 33graden. Gegarandeerde opbrengst van 1620 Kwh per jaar met een terugverdientijd van 6.9 jaar.

Panelen zijn 300 watt mono Full Black op een Solax X1 2000TL omvormer via een PV-verdeler via groep wasmachine naar meterkast.

Over het merk Trina lees ik goede dingen hier, zijn jullie ook bekend met Solax omvormers?

Dit voor een prijs van 2843,50 in de BTW dus die kan nog terugkomen.

Is het niet beter/mogelijk om ook op het platte dak van de dakkapel panelen te leggen? Zo zijn er mogelijk 10 panelen mogelijk?

Panelen

Panelen 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mayet193 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:09:
De buren hebben gevraagd of wij toevallig ook zonnepanelen op ons dak willen hebben, gezien dat wij dan een korting ontvangen. Ze hebben onderstaande aanbieding gekregen 6 panelen op het zuiden gericht helling 33graden. Gegarandeerde opbrengst van 1620 Kwh per jaar met een terugverdientijd van 6.9 jaar.

Panelen zijn 300 watt mono Full Black op een Solax X1 2000TL omvormer via een PV-verdeler via groep wasmachine naar meterkast.

Over het merk Trina lees ik goede dingen hier, zijn jullie ook bekend met Solax omvormers?

Is het niet beter/mogelijk om ook op het platte dak van de dakkapel panelen te leggen? Zo zijn er mogelijk 10 panelen mogelijk?

[afbeelding]

[afbeelding]
Jij zegt zuid, maar je foto zegt zuid west?

Platte daken van dakkapelen zijn doorgaans niet berekend op een dergelijke gewichts toename (vooral door de ballast die nodig is), daarnaast moetje de hoogte van het paneel vrij houden langs de randen om geen problemen te krijgen met welstand.
Ik zou eerder keizen voor panelen op het schuine stuk boven de dakkapel (noord oost ??)
ze plat leggen op de dakkapel (liefst mechanisch bevestigen om gewichts toenamen te minimaliseren) is ook een mogelijkheid, (wel lastig om schoon te houden)

een overkaping bouwen in je tuin is ook nog een leuke optie al dan niet tegen je gevel aan

http://phylliskeels.com/p/2017/11/veranda-met-zonnepanelen-als-dakbedekking-pergola-945x709.jpg

edit ik zou ook niet uitgaan van 1 offerte, altijd nog een partij raadplegen (al is het maar ikea)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
twain4me schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:35:
[...]

Jij zegt zuid, maar je foto zegt zuid west?

Platte daken van dakkapelen zijn doorgaans niet berekend op een dergelijke gewichts toename (vooral door de ballast die nodig is), daarnaast moetje de hoogte van het paneel vrij houden langs de randen om geen problemen te krijgen met welstand.
Ik zou eerder keizen voor panelen op het schuine stuk boven de dakkapel (noord oost ??)
ze plat leggen op de dakkapel (liefst mechanisch bevestigen om gewichts toenamen te minimaliseren) is ook een mogelijkheid, (wel lastig om schoon te houden)

een overkaping bouwen in je tuin is ook nog een leuke optie al dan niet tegen je gevel aan

http://phylliskeels.com/p/2017/11/veranda-met-zonnepanelen-als-dakbedekking-pergola-945x709.jpg

edit ik zou ook niet uitgaan van 1 offerte, altijd nog een partij raadplegen (al is het maar ikea)
Je hebt gelijk zuid-west ligging.. logische verklaring dat ivm ballast zonnepanelen niet mogelijk zijn. Ik zal eens een offerte laten opstellen voor montage van extra panelen aan de nood-oost zijde. Je hebt verder geen ervaring met Trina panelen of Solax omvormers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mayet193 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:09:

[afbeelding]

[afbeelding]
o, van alles is mogenlijk en zeker geen probleem als je het goed doet. ;)

6x trina panelen (dus 6"en 60 cellen) is ongeveer met minimaal wat ik aanraad op een omvormer.
dat levert nog net genoeg Vmpp om lekker te werken.
(32Vmpp X 6 = 192Vmpp, dit zakt iets als de panelen warm worden, en dat worden ze in het zonnetje)
een omvormer werkt het beste met 350Vmpp.
dus je zou ook kunnen kiezen voor dit soort panelen:
https://natec.nl/panasonic/
(is niet speciaal goedkoop spul duurder als trina, en pas op zijn allemaal verschillende maten, maar deze verschillende maten kun je mixen in 1 string. dus zeker iets leuks mee te verzinnen.)
het leuke is dat deze panelen minder Ampp leveren maar meer Vmpp.
de 330Wp variant lever 58Vmpp dus 6x58Vmpp=348vmpp.
en dat levert dus meer Wp per 6x en meer Vmpp dus je haalt per Wp er een 2% meer uit (omvormer doet het dan beter).
en dit type paneel lever ook een paar % meer per Wp als andere merken, helaas kwaliteit kost wel geld. :-(

op het dakkapel, tja daar wil je maar 4 panelen, dat is wel erg weinig Vmpp voor een omvormer.
ik ken wel een omvormer die daar mee kan werken, maar echt heel prettig is dat niet.
dus daar zou je eigenlijk ook zeker de panasonic panelen eigenlijk behoren te gebruiken.
de panelen gewoon met een hele kleine hoek op noord(oost) zetten, dat is geen probleem. ;)
kleine hoek op noord(oost) levert lekker op, en heb je minder ballast nodig, dus kan het wel op een dakkapel. ;)

om 2 verschillende hoeken en setjes panelen aan te sluiten heb je een omvormer nodig met 2 mpp's.
en door je specifieke lokatie, zie ik maar 2 opties.
power-one PVI 3.0 of SMA sunnyboy 3.0.

niet de goedkoopste optie, maar je hebt dan wel lekker veel kWh. ;)
(verder niks mis met 6x trina op een simpel omvormertje, lever allen een stuk minder kWh op. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mayet193 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:58:
[...]

Je hebt gelijk zuid-west ligging.. logische verklaring dat ivm ballast zonnepanelen niet mogelijk zijn. Ik zal eens een offerte laten opstellen voor montage van extra panelen aan de nood-oost zijde. Je hebt verder geen ervaring met Trina panelen of Solax omvormers? :)
Ervaring met panelen is niet heel erg relevant, je weet gewoon niet of wat je vandaag koopt over 10 jaar gaat delamineren.

Maar om je gerust te stellen kan ik je wel vertellen dat er een kans is dat ze ook bij mij op het dak komen te liggen ;)

Edit: ik zei trouwens niet dat op een dakkapel niets mogelijk is, platte opties zoals @migjes hieronder geeft zijn eventueel wel mogelijk. ookal gaat mijn voorkeur naar mechanische bevestiging.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 07-03-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mayet193 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:58:
[...]

dakkapel, gewoon zoiets gebruiken (of andere variant):
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
lage hoek, en laag gewicht, geen probleem op een dakkapel. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Galactic schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:52:
J&M Solar, is dat een betrouwbare partij om zaken mee te doen? Ik zou voor 4.000 euro kopen, maar hoe weet ik dat de zaak bijvoorbeeld niet op rand van failliet staat.
J&M Solar lijken mij betrouwbaar, vrijdag besteld, woensdag rond 12.00u geleverd. _/-\o_
Oh ja 6x BenQ PM096B00 335Wp Sunforte

Vrijdag / zaterdag moeten ze erop liggen. :Y

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/DSCF1124%20kl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/DSCF1125%20kl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/DSCF1126%20kl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Benq%20335/Benq%20335W%20kl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
LA-384 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:28:

Om te voorkomen dat je het hele topic over de slimme meter moet doorlezen:
Geen één ferrarismeter is gecertificeerd /getest voor terugleveren / achteruit draaien.. En in de meet en veiligheidstechniek is "niet gecertificeerd voor ja" automatisch een "nee". Vandaar dat met dat in hand altijd een grond is voor dit advies. Als je kunt leveren met deze onzekerheid en deze vindt opwegen tegen de voordelen (automatische saldering) zou ik het gewoon negeren.
Echter uit een later topic over ferraismetervervanging:
Bedankt voor je reactie.
De regering kennende zullen ze vast iets verzinnen om dat voor elkaar te krijgen, dat we het niet meer kunnen weigeren.
Dat is al gebeurd. Ferraris meters worden op type 1 voor 1 technisch afgekeurd. Dat gebeurt op basis van statistisch falen, maar ook op basis van teruglopende populatie. Een self fulfilling prophecy dus, want als jij de laatste bent is jouw meter dus automatisch afgekeurd.
Een afgekeurde meter zal vervangen worden en deze vervanging kun je niet weigeren. Je kunt hooguit de slimme meter weigeren en dan krijg je een iets dommere (die ook gewoon 4 telwerken heeft.) . In elk geval is automatisch salderen daarmee beëindigd.

Enige hoop die je kunt hebben is dat je het een beetje kunt traineren tot je die laatste bent. Uiteindelijk had het allemaal al klaar moeten zijn en dat is ook bij lange na niet gehaald.

Check je meter maar eens op de lijst. Mogelijk is hij al afgekeurd: https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2017/augustus/1/afgekeurde-electriciteitsmeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
exroosje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:21:
[...]

Dat is al gebeurd. Ferraris meters worden op type 1 voor 1 technisch afgekeurd. Dat gebeurt op basis van statistisch falen, maar ook op basis van teruglopende populatie. Een self fulfilling prophecy dus, want als jij de laatste bent is jouw meter dus automatisch afgekeurd.
Een afgekeurde meter zal vervangen worden en deze vervanging kun je niet weigeren. Je kunt hooguit de slimme meter weigeren en dan krijg je een iets dommere (die ook gewoon 4 telwerken heeft.) . In elk geval is automatisch salderen daarmee beëindigd.

Enige hoop die je kunt hebben is dat je het een beetje kunt traineren tot je die laatste bent. Uiteindelijk had het allemaal al klaar moeten zijn en dat is ook bij lange na niet gehaald.

Check je meter maar eens op de lijst. Mogelijk is hij al afgekeurd: https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2017/augustus/1/afgekeurde-electriciteitsmeters
Hoewel hier een beetje off-topic: ben benieuwd of je obv rechtsongelijkheid kunt beargumenteren dat afschaffen/versoberen salderen pas kan gebeuren op het moment dat alle ferrarismeters zijn vervangen.

Vind het overigens bijzonder vreemd dat Liander stelt dat je geen gebruik kan maken van hoog/laag-tarifering als je een 'domme meter' hebt. Niet dat ik daarvan gebruik maak, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Heren: graag de discussie over slimme meter, zoals in topicwarning vermeld, niet hier voeren s.v.p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valt mij op dat sommige partijen sets aanbieden waar de Wp waarde van de panelen ~10% hoger is dan de maximale DC-input van de omvormer. Is dat normaal? Hoe gedraagt zo'n omvormer zich dan? Slaat die af op het piek-uurtje?
MikeyMan schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:28:
Zojuist de eerste offerte binnen gekregen van BongoSolar.
Ze leveren AEG panelen met SolarEdge omvormer, inclusief optimezers.

Lijkt me een nette offerte:

[afbeelding]

Moet me even verdiepen in de gebruikte apparatuur, maar op het eerste gezicht niet onaardig. AEG en SolarEdge zijn volgens mij nette partijen. Wil wel zwarte panelen.
Twijfel wel of er niet meer panelen op het dak kunnen.
1000 euro aan optimizers! Wat ga je daar van verwachten? Een 15% hoger rendement? Heb je allemaal vage bomen en vlaggemasten er voor staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:36:
[...]

1000 euro aan optimizers! Wat ga je daar van verwachten? Een 15% hoger rendement? Heb je allemaal vage bomen en vlaggemasten er voor staan?
Nee, dat niet, maar wel een deel van het dak dat door het draaien van de zon in de schaduw van de naastgelegen verdieping terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
PClop schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:47:
[...]

Handig was als je de wind richtingen zou aangeven en een Google earth foto of
zelf een foto neemt van het dak.
Maar je bent geen beginner zo te lezen, dus waarschijnlijk heb je al de beste
plaatsing en string verdeling hier liggen, ik heb althans te weinig info
om jou schema aan te vullen of te corrigeren.
;)
De string indeling ben ik inderdaad redelijk zeker van. Hierbij een foto van de zon / schaduw op het dak:

10 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/owti5SNRku6IMXqVsJaoSwBR/thumb.jpg

11 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kxzrNL9Hv6dvMhXnNFl3xSPQ/thumb.jpg

Na 12 uur komt langzaam het hele dak in de schaduw (het is de noord-kant).

Het gaat mij erom dat ik de bekabeling juist aansluit; vandaar het schema. Omdat dit altijd een hele puzzel is, zou ik het heel fijn vinden als iemand kan bevestigen dat dit zo goed gaat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rebunted op 08-03-2018 17:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
louzy82 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:39:
Ik ben me aan het verdiepen in zonnepanelen, dit forum is natuurlijk een schat aan informatie, waarvoor hulde _/-\o_

Ik heb momenteel deze meter, weet iemand toevallig of deze terug kan draaien?
[afbeelding]
https://www.dropbox.com/s...-20180307-WA0003.jpg?dl=0

Wat gebeurt er indien na 2020 het salderen afgeschaft wordt met meters die terug kunnen draaien?
Ik kan me voorstellen dat als het salderen afgeschaft wordt, energieleveranciers het er niet mee eens zullen zijn als ik aan het einde van het jaar 0 verbruikt hebt volgens de meter?

Is het dan een must/ beter om deze te laten vervangen door een slimme meter die ook de teruglevering meet?
Ook met het oog op een mogelijk terugleversubsidie na 2020?

*edit*, sorry kan plaatje niet werkend krijgen als foto in mijn post
Jouw meter is een 3-fase meter die niet op de afkeurlijst voorkomt. Gewoon zo laten.
Of de meterstand lager wordt, is niet van belang voor de jaarrekening. Bij een juiste berekening door de leverancier ontvang je als je enkele honderden kW's verbruikt al geld terug.

De toezeggingen van de salderingsregeling zijn niets waard gebleken dankzij het huidige kabinet (niet op onbetrouwbare partijen stemmen!). Hoe het wordt is nog niet bekend gemaakt. In het verleden zijn al eens gedurende kabinetsperiode bijstellingen geweest (subsidieregeling dankzij Groen Links), dus we zullen het pas definitief weten als het echt een feit is.

De salderingsregeling is hard nodig om de milieudoelstellingen te halen, en het zou dom zijn om wel grotendeels onnodig buitenlandse investeerders te belonen met miljarden (van ons energiebelastinggeld) voor windparken en eigen burgers niet (voor weinig) te belonen voor goed gedrag. Er wordt vaak net gedaan alsof salderen een dure regeling is, maar dat is helemaal niet zo. Er is geen financiele of functionele noodzaak om met die regeling te stoppen, het werkte goed. Decentraal opwekken zou juist moeten worden gestimuleerd.

Een slimme meter is niet verplicht en de kans dat dat gebeurt is erg klein. Hooguit komt er een niet-communicerende meter met apart teruglevertelwerk.

Ik zou me niet laten leiden door salderingsregelingperikelen bij de aanschaf van een nieuw systeem. Gewoon zoveel mogelijk erop leggen, rekening houden met overgang vanaf gas (b.v. een warmtepomp die op elektriciteit werkt) en nieuwe verbruikers zoals elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebunted schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:49:
[...]

De string indeling ben ik inderdaad redelijk zeker van. Hierbij een foto van de zon / schaduw op het dak:

10 uur:
[afbeelding]

11 uur:
[afbeelding]

Na 12 uur komt langzaam het hele dag in de schaduw (het is de noord-kant).

Het gaat mij erom dat ik de bekabeling juist aansluit; vandaar het schema. Omdat dit altijd een hele puzzel is, zou ik het heel fijn vinden als iemand kan bevestigen dat dit zo goed gaat :)
Waarom doe je ze niet per 3 in een string?
Het maakt weinig uit denk ik voor een noord-oost dak. (wat het van diffuus licht moet hebben meestal)
Edit:
Als je 3 in een string doet, horizontaal en je verbind het meest rechtse paneel met het meest linkse paneel en dan terug gaat naar het middelste paneel, heb je heel weing extra materiaal nodig. (y-connectoren en mc4 stekkers en dcbekabeling)
De lengtes van de standaard bekabeling op een SF paneel is meestal wel lang genoeg.
Kan je zelf even proberen als je de panelen al hebt.

Heb er ook 15 pal op het noorden liggen. (in stringen van 5) Heb er eigenlijk 16 liggen, maar ik was te lui om er stringen van 4 van te maken. (+1 op steca300)
Komt nu wel goed uit, want ik heb ze nu aan een 3-fase omvormer hangen ipv 1-fase. Dus eigenlijk moet het stringen van 8 worden nu. :+
Of stringen van 7 en 2 op een steca 300 :z
Lang verhaal kort: het is noord....

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2018 17:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@Rebunted

Ik zie nu ook dat die rosse vlakken de dakramen zijn, dacht dat het schoorstenen waren.
Het aansluiten van zonnepanelen is in feite hufterproof, dus dat kan al niet fout gaan
let wel op met de verlengkabels, daarmee wil het nog wel eens fout gaan O-)
Het schema ( vreemde manier van tekenen, maar goed ) lijkt te kloppen.
Anderzijds zou je denk ik nog meer rendement halen uit 4 strings van 3 panelen
de spanning van de SF panelen is daar hoog genoeg voor, je kunt dan mooi
van boven naar beneden werken, dus bovenste 3 string 1, de 3 daaronder string 2, enz.
Zie reactie van AUijtdehaag

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 07-03-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:36:
Valt mij op dat sommige partijen sets aanbieden waar de Wp waarde van de panelen ~10% hoger is dan de maximale DC-input van de omvormer. Is dat normaal? Hoe gedraagt zo'n omvormer zich dan? Slaat die af op het piek-uurtje?
een omvormer heeft er geen problemen mee om dit te doen:
12X320Wp op een 1000W TL omvormer te hangen.
zodra de panelen meer als 1000W leveren, dan stelt de mpp zich op een iets minder punt in en blijft het systeem 1000W leveren. (aftoppen)
of te wel zwaar onder dimensioneren van de omvormer.

12x320Wp heeft 32Vmpp en 40Voc.
12x 40Voc + temperatuur van de cellen =< als de max V waarde omvormer, en je hebt geen problemen. ;)
maximale DC-input = reclame getal door marketing verzonnen en kun je gewoon negeren. ;)
ze verkopen je liever een duurdere 3000W omvormer. >:)

(ik zeg alleen niet dat 12x320Wp op een 1000W omvormer verstandig plan is.
een goede tweaker kiest dimensionering niet onder of over, maar juist precies goed. ;)
goed is wel een beetje relatief gehand je eigen eisen en soms kosten.
standaard setjes zijn vaak bagger en voor het niet technische gepeupel ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 07-03-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Maar hoe vaak top zoiets dan af? Alleen in de koudere maanden toch (maart/april)?
In de zomer is de temperatuur van de panelen meer de beperkende factor dan die 10% onder dimensionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hjs schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:39:
Maar hoe vaak top zoiets dan af? Alleen in de koudere maanden toch (maart/april)?
In de zomer is de temperatuur van de panelen meer de beperkende factor dan die 10% onder dimensionering.
(en @Verwijderd )

voor de zomer, daar heb je de NOCT waarde voor in je specs van de panelen.
grof weg is die vaak 30% lager.

in de kust steken heb je een koud zee windje dus daar zie je wel vaker dat je zelfs STC waardes kunt hebben zelfs als de rest van het land dat niet meer heeft. dus lokatie kan uit maken. ;)

verder, lees @antonboonstra zijn verhaal er over.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
daar sta ik volledig achter, maar het prijs verschil tussen een iets zwaardere omvormer is vaak niet zo heel veel.
verdeel je die extra kosten over 10 jaar, dan heb je maar heel weinig kWh extra nodig per jaar dat je net zo goed een iets zwaardere omvormer kunt pakken.
dus eigenlijk een totaal oninteressante discussie. ;)

(ja 10% is nog niks, ik had 5660Wp op een 3300VA omvormer. >:)
ben nu wel blij met mijn 4000VA omvormer, levert mij maar een +/-250kWh extra op, maar dat kan mooi de warmtepomp in. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 07-03-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-10 20:47
Nog even bezig met het prijs optimalizeren van mijn installatie. Gedachte was om het aantal panelen te verminderen zodat er maar 1 omvormer nodig was. Bijgaand nieuw leg plan met een nieuwe offerte waarin toch weer twee 3 fase omvormers nodig werden bevonden. NL Trannergy TRB800 en TB6000 met 4 tigo optimizers voor het schaduw gedeelte op het west vlak.

Mijn vraag kan dit niet met 1 omvormer worden opgelost. Dat scheelt weer E1500. Of is het toch beter om twee optimizers te gebruiken (geeft 2 MPPT strings meer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qxIj2VrK0jMGxwpzpHEcFgIm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Iemand een link toevallig waar duidelijk uitgelegd wordt hoe een PV-verdeler aangesloten mag worden?

Voor zover ik nu kan nagaan (maar lees verschillende berichten) zou onderstaande een mogelijkheid zijn:
wasmachinegroep in meterkast zit op een 16A installatieautomaat
wandcontactdoos wasmachine eraf halen en bekabeling op hoofdschakelaar van PV-verdeler aansluiten
vanaf hoofdschakelaar via installatieautomaat 16A naar WCD tbv wasmachine
vanaf hoofdschakelaar via aardlekautomaat 16A 100mA naar PV-omvormer (deze mag dan max 3000W vermogen kunnen leveren)

Iets zegt me wel dat het niet klopt dat er 100mA voor de PV-omvormer zit maar dat de PV-verdeler in z'n geheel op een 30mA aardlekschakelaar zit in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Liggen alle panelen in dezelfde hellingshoek?
Heb je geen duidelijkere foto van de vlakken? Daken?
Hellingshoek?

Normaliter (als alles in 1 vlak ligt qua hellingshoek per mppt ingang) zou het geen probleem zijn om op 1 omvormer te plaatsen (met optitrac)
23 panelen op west wordt net een te hoge spanning (volgens sunnydesignweb) Dus vandaar 22 panelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3PLJSU3cbiqVh8pr9tJimxbC/thumb.jpg

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
http://www.jenm-zonnepane...p10000tl-20-omvormer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Daken heben dezelfde hellingshoek van ongeveer 35 graden de west kant heeft geen last van schaduw vanaf ongeveer 1100 uur de oost kant heeft wel last van schaduw bijgaand fotos genomen mid augustus om 1000 uur
foto 1 is west foto 2-3 is oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GAdZOdRL1XgmMEmzEk9DMf1F/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iE0kmKQdYNZbszmsH59mDP25/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wawJfgbQEso1bSVLLsWh9DCM/full.jpg
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:20:
@bvuaemal
Hellingshoek?

Normaliter (als alles in 1 vlak ligt qua hellingshoek per mppt ingang) zou het geen probleem zijn om op 1 omvormer te plaatsen (met optitrac)
23 panelen op west wordt net een te hoge spanning (volgens sunnydesignweb) Dus vandaar 22 panelen...

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bvuaemal
Ok duidelijk.
Lekker laag dak ook. Ga je ze zelf niet leggen?

Nou een SMA dan met optitrac.
Monitoren per mppt ingang met een Pi3 en sbfspot.
Geeft de schaduw dan nog tegenvallende resultaten, duw je er een paar optimizers onder. Maar eerst zonder proberen. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
En bomen zijn toch om om te zagen :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik was ze van plan om te laten leggen. Hoop dat ik op ongeveer 0.90 E per pW uitkom.
Daarna maar even kijken hoe het gaat en dan mischien nog wat meer panelen (boven op het platte gedeelte van het dak en op de garage carport kan ik er nog wel 30 kwijt. (hangt ook af van de nieuwe salderings regeling)

In het monitoren moet ik me nog eens verdiepen. Uiteindelijk will ik ook mijn WPs inclusief zonnepanelen monitoren. Geen idee wat dat allemaal gaat kosten...
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:55:
@bvuaemal
Ok duidelijk.
Lekker laag dak ook. Ga je ze zelf niet leggen?

Nou een SMA dan met optitrac.
Monitoren per mppt ingang met een Pi3 en sbfspot.
Geeft de schaduw dan nog tegenvallende resultaten, duw je er een paar optimizers onder. Maar eerst zonder proberen. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Al 5 omgezaagd. Alleen deze 2 komen niet door de WAF approval heen...... :'(
jacovn schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:13:
En bomen zijn toch om om te zagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
PClop schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:06:
[...]

J&M Solar lijken mij betrouwbaar, vrijdag besteld, woensdag rond 12.00u geleverd. _/-\o_

[afbeelding]
Mooie prijs, en leuk die data per paneel, allemaal positiefe tolerantie tenminste.

Ik heb er ook naar gekeken, ene dealer kan ze blijkbaar leveren, en andere vertelde me dat ze eruit gingen en niet meer leverbaar zouden zijn (dat was dan de sunforte 327) tegen de tijd dat ik ze nodig zou hebben.

AUO BenQ had natuurlijk wat juridische geschillen met sunpower, en de sunforte schijnt gebaseerd te zijn op sunpower E20 techniek, maar niet een complete maxeon cel, de achterkant zou niet van koper zijn. (Mij verteld door dealer die zowel sunpower als BenQ levert)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
twain4me schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:03:
[...]

Op die leeftijd verkocht ik vuurwerk en ander nog minder legaal spul aan klasgenoten, alleen in de 2 weken voor de kerstvakantie verdiende ik meer dan jij in een heel jaar. Een deel van het geld heb ik gebruikt voor mijn studie, het merendeel is gewoon verdampt, om nog maar te zwijgen over al het gezeur wat ik had met school en o.a. buro halt.

Een andere klasgenoot was nederlands kampioen judo en trainde nagenoeg elke dag. Het Koste zijn ouders een vermogen om langs alle wedstrijden en trainingen te rijden, hij wilde heel graag bijdragen in de kosten, maar er was geen tijd om te werken naast school en sport.

Een 3e was elke dag bezig met zijn computer,en had uizondelijke intresse in techniek. Hij had geen intresse in sport, vuurwerk, of geld in het algemeen.
Zijn oma vroeg waarom hij toch geen bijbaantje nam, want dat is zo goed voor je ontwikkeling.
Zijn vader kreeg op verjaardagen naar zijn hoofd dat hij hett luie gedrag van zijn zoon niet moest belonen

1 keer raden wie van er in de qoute 500 staat zonder ook maar 1 bijbaantje gehad te hebben in zijn leven. (yup de nerd)

1 keer raden wie er nu architect is (dat ben ik)

1 keer raden wie er op die leeftijd het meeste respect kreeg van volwassenen en nu al 15 jaar werkeloos thuis zit. ( de sporter)

Moraal van het verhaal

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Deze jongen is 17, laat hem lekker zijn eigen pad uitstippelen en wees vooral heel blij dat hij mij niet is.

En buiten dat, wat heeft @bramhut aan meer dan 2 panelen, hij woond thuis, dus dus elke cent die hij erin stopt is om zijn kennis te vergroten, of gewoon voor de lol, hij heeft waarschijnlijk 0,0 finacieel gewin.
(of misschien heeft hij een coin miner in de kelder staan en dreigen zijn ouders om de stekker eruit te trekken, dat kan natuurlijk ook ;))
het gaat mij om de :'( emoticon, komt erg huilie treurig over alsof het onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
PClop schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Vrijdag / zaterdag moeten ze erop liggen. :Y

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
ik heb dezelfde type maar dan 1x, helaas nog niet de juiste micro omvormer kunnen vinden dus zit nu op een kippenhok als sier. geweldige afwerking en zeker de moeite waard om 75-100 euro extra te betalen ten opzichte van een simpelere 270wp.

[ Voor 7% gewijzigd door FireSheep op 07-03-2018 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:43:
[...]

Mooie prijs, en leuk die data per paneel, allemaal positiefe tolerantie tenminste.

Ik heb er ook naar gekeken, ene dealer kan ze blijkbaar leveren, en andere vertelde me dat ze eruit gingen en niet meer leverbaar zouden zijn (dat was dan de sunforte 327) tegen de tijd dat ik ze nodig zou hebben.

AUO BenQ had natuurlijk wat juridische geschillen met sunpower, en de sunforte schijnt gebaseerd te zijn op sunpower E20 techniek, maar niet een complete maxeon cel, de achterkant zou niet van koper zijn. (Mij verteld door dealer die zowel sunpower als BenQ levert)
Open deur in trappen heet zo iets.
Op dit moment heb ik 27 zonnepanelen op m,n dak liggen in 3 maten mono, 36 cel, 60 cel en 72 cel
van 5 verschillende merken Simax, Enfinity, Astom, Renesola en SunLink en onderling nog met
2 dan wel 3 busbars, dan nog dat het ene soort blauwe monocellen zijn en de andere al zwarte
monocellen hebben, met daar tussen in nog welke zwartachtig blauw zijn en anderen blauwachtig
zwart.

Wil ik dat? Nee, maar zo gaat dat in PV land, dus stellen of iets niet meer leverbaar is in de toekomst
en het daarom niet kopen b.v. daar ben ik al lang van afgestapt want van boven staande merken
zijn er vast al een paar die niet meer bestaan, maar waar dan zeker al de modellen niet meer van
leverbaar zijn.
Voor de omvormers die ik hier in gebruik heb, geld hetzelfde, of over de kop ( involar ) of niet meer
leverbaar ( AEG )

En dan ben ik nog net geen 10 jaar met PV bezig ( zit in m,n negende PV jaar )
Ik koop dus dat wat ik op dit moment nodig ben en of dat volgende week niet meer bestaat
het zal me wat.

Dus, wat wilde je ook al weer aangeven? >:)

@FireSheep
Bestaat wel maar ze zijn niet goedkoop
https://www.ebay.de/itm/A...98104e:g:WjkAAOSwKBVZtlkK
maar als je blijft zoeken vind je misschien wel een koopje. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PClop op 07-03-2018 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Niek_ schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:13:
Iemand een link toevallig waar duidelijk uitgelegd wordt hoe een PV-verdeler aangesloten mag worden?

Voor zover ik nu kan nagaan (maar lees verschillende berichten) zou onderstaande een mogelijkheid zijn:
wasmachinegroep in meterkast zit op een 16A installatieautomaat
wandcontactdoos wasmachine eraf halen en bekabeling op hoofdschakelaar van PV-verdeler aansluiten
vanaf hoofdschakelaar via installatieautomaat 16A naar WCD tbv wasmachine
vanaf hoofdschakelaar via aardlekautomaat 16A 100mA naar PV-omvormer (deze mag dan max 3000W vermogen kunnen leveren)

Iets zegt me wel dat het niet klopt dat er 100mA voor de PV-omvormer zit maar dat de PV-verdeler in z'n geheel op een 30mA aardlekschakelaar zit in de meterkast.
Een B16/100 mA in de mk (beschermd de leiding tegen overbelasting / beschadigde leiding).
Dan parallel achter de hoofdschakelaar in de PV verdeler: een ALA B16/30mA voor de wasmachine en/of droger, en een zekeringsautomaat van 16A voor de omvormer.
Dan zit alles minimaal achter de 100 mA (ook de max. voor menig omvormer), en de wasmachine achter een 30 mA. (die zou achter een 100 mA mogen tot voor kort, maar gezien de PV verdelers meestal werken met een WCD die goed bereikbaar is (dus ook voor de stofzuiger, dan mag het dus weer niet) en de meeste wasmachines / drogers tegenwoordig best achter een 30mA functioneren, liever achter een 30mA)
De stroom naar de wasmachine word dan beperkt door dat B16 deel van die ALA.

Recent was er ergens een discussie hier over het wel of niet mogen toepassen van die 100 mA in een woonhuis. Maar tot voor kort en voor zover ik weet werd het altijd zo aangesloten, als je iemand had die wist wat ie deed.
Anders werd er vaak langs de ALS in de mk direct aangesloten of via een installatie automaat (dus niet in de MK een ALS) In bepaalde gevallen zou dat mogen indien de aardversprijdingsweerstand laag genoeg zou zijn, maar dat komt bijna alleen voor bij huizen van voor 1975, en soms komt het voor dat de aarde toch iets minder goed is dan jaren terug gemeten is (drogere grond als toen bij de bouw /andere grondwaterstand / vervangen leiding werk / er zat iets in de weg toen ik onder de vloer moest voor WETF.
Geen ALS toepassen zou in bepaalde gevallen goed te praten zijn (poen!), maar niet verstandig.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 08-03-2018 00:54 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
PClop schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:48:
[...]

Open deur in trappen heet zo iets.
Op dit moment heb ik 27 zonnepanelen op m,n dak liggen in 3 maten mono, 36 cel, 60 cel en 72 cel
van 5 verschillende merken Simax, Enfinity, Astom, Renesola en SunLink en onderling nog met
2 dan wel 3 busbars, dan nog dat het ene soort blauwe monocellen zijn en de andere al zwarte
monocellen hebben, met daar tussen in nog welke zwartachtig blauw zijn en anderen blauwachtig
zwart.

Wil ik dat? Nee, maar zo gaat dat in PV land, dus stellen of iets niet meer leverbaar is in de toekomst
en het daarom niet kopen b.v. daar ben ik al lang van afgestapt want van boven staande merken
zijn er vast al een paar die niet meer bestaan, maar waar dan zeker al de modellen niet meer van
leverbaar zijn.
Voor de omvormers die ik hier in gebruik heb, geld hetzelfde, of over de kop ( involar ) of niet meer
leverbaar ( AEG )

En dan ben ik nog net geen 10 jaar met PV bezig ( zit in m,n negende PV jaar )
Ik koop dus dat wat ik op dit moment nodig ben en of dat volgende week niet meer bestaat
het zal me wat.

Dus, wat wilde je ook al weer aangeven? >:)
Dat het me een mooie koop lijkt.

Ik had ze ook wel gewild, en het op offertes aangevraagd. En kreeg van 2 dealers dus totaal verschillende antwoorden. Waarvan 1 ze niet wilde offreren omdat hij niet zeker was ze te kunnen gaan leveren over 4-5 maanden.

De VP panelen wereld lijkt inderdaad snel te veranderen, en kopen wat je nodig hebt (of denkt te hebben) is wel het verstandigst. Ik ben wat voorwerk aan het doen, omdat bij einde huis bouw er ook veel andere dingen op me af gaan komen, en ik er dan geen tijd meer voor heb vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Weggejorist

[ Voor 98% gewijzigd door exroosje op 08-03-2018 13:48 . Reden: Reeds beantwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Vraag1: voor hoever maakt het verschil of ik een 10k 12k of 15k omvormer installeer ?
Vraag2: Als ik volgend jaar nog 10 panelen extra op het platte dak will gaan leggen is er dan een omvormer die dan laten we zeggen 20 panelen W 19 panelen Oost en 10 panelen extra op het platte dak aan kan. (verwarcht van niet want er zijn maar 2 MPPT trackers beschikbaar voor het oost en west dak)
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:20:
@bvuaemal
Hellingshoek?

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Andre1973 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:48:
[...]

Een B16/100 mA in de mk (beschermd de leiding tegen overbelasting / beschadigde leiding).
Dan parallel achter de hoofdschakelaar in de PV verdeler: een ALA B16/30mA voor de wasmachine en/of droger, en een zekeringsautomaat van 16A voor de omvormer.
Dan zit alles minimaal achter de 100 mA (ook de max. voor menig omvormer), en de wasmachine achter een 30 mA. (die zou achter een 100 mA mogen tot voor kort, maar gezien de PV verdelers meestal werken met een WCD die goed bereikbaar is (dus ook voor de stofzuiger, dan mag het dus weer niet) en de meeste wasmachines / drogers tegenwoordig best achter een 30mA functioneren, liever achter een 30mA)
De stroom naar de wasmachine word dan beperkt door dat B16 deel van die ALA.

Recent was er ergens een discussie hier over het wel of niet mogen toepassen van die 100 mA in een woonhuis. Maar tot voor kort en voor zover ik weet werd het altijd zo aangesloten, als je iemand had die wist wat ie deed.
Anders werd er vaak langs de ALS in de mk direct aangesloten of via een installatie automaat (dus niet in de MK een ALS) In bepaalde gevallen zou dat mogen indien de aardversprijdingsweerstand laag genoeg zou zijn, maar dat komt bijna alleen voor bij huizen van voor 1975, en soms komt het voor dat de aarde toch iets minder goed is dan jaren terug gemeten is (drogere grond als toen bij de bouw /andere grondwaterstand / vervangen leiding werk / er zat iets in de weg toen ik onder de vloer moest voor WETF.
Geen ALS toepassen zou in bepaalde gevallen goed te praten zijn (poen!), maar niet verstandig.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Nog 1 korte vraag: ik ben gewend om in huisinstallaties 6kA automaten te plaatsen. Ik lees hier in het topic dat men regelmatig naar 10kA automaten verwijst. Aan 6kA zou je toch meer dan genoeg moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andre1973 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:48:
[...]
[...]
Nog iets verder terug zat er helemaal nergens een aardlekschakelaar...

Ook maar zonder aarde bedraden dan? Werd in de droge delen tot in de jaren '80 ook nog gedaan. :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
PClop schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:26:
@Rebunted

Ik zie nu ook dat die rosse vlakken de dakramen zijn, dacht dat het schoorstenen waren.
Het aansluiten van zonnepanelen is in feite hufterproof, dus dat kan al niet fout gaan
let wel op met de verlengkabels, daarmee wil het nog wel eens fout gaan O-)
Het schema ( vreemde manier van tekenen, maar goed ) lijkt te kloppen.
Anderzijds zou je denk ik nog meer rendement halen uit 4 strings van 3 panelen
de spanning van de SF panelen is daar hoog genoeg voor, je kunt dan mooi
van boven naar beneden werken, dus bovenste 3 string 1, de 3 daaronder string 2, enz.
Zie reactie van AUijtdehaag
@PClop & @AUijtdehaag: thx voor het meedenken. Ik ga dan inderdaad gewoon voor 4 strings met 3 panelen; dat maakt het aansluiten inderdaad een stuk makkelijker (zo hebben we de zuidkant ook aangesloten) :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

No Hands schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:53:
[...]

Laten we het op de meetfout houden, met andere multimeter ging het prima :)
Gelukkig maar dat het gelukt is.
Controleer bij de eerste multimeter de zekering, vermoedelijk is deze defect waardoor je geen amperage kan meten.
Nieuwe erin en hij is weer als nieuw.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:54:
Vraag1: voor hoever maakt het verschil of ik een 10k 12k of 15k omvormer installeer ?
Vraag2: Als ik volgend jaar nog 10 panelen extra op het platte dak will gaan leggen is er dan een omvormer die dan laten we zeggen 20 panelen W 19 panelen Oost en 10 panelen extra op het platte dak aan kan. (verwarcht van niet want er zijn maar 2 MPPT trackers beschikbaar voor het oost en west dak)

[...]
Antwoord1: iets lager rendement in lage licht condities.
Antwoord2: 10 panelen op het platte dak zou ik apart op een 1-fase omvormer aansluiten. Omdat de 2 beide mppt's van de 3-fase omvormer vol zitten met 2 verschillende lengte strings. Gezien je "ietsjes" schaduw hebt is 2 gelijke stringen parallel schakelen op 1 mppt ingang niet verstandig (optitrac kan dan niet goed zijn werk doen met parallele strings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Enig idee wat het geschatte afgegeven max. vermogen is van 20 Oost 20 West 300W panelen op 35 graden in mid zomer om 1200 uur ? Ligt dat onder de 10kW?
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:00:
[...]

Antwoord1: iets lager rendement in lage licht condities.
Antwoord2: 10 panelen op het platte dak zou ik apart op een 1-fase omvormer aansluiten. Omdat de 2 beide mppt's van de 3-fase omvormer vol zitten met 2 verschillende lengte strings. Gezien je "ietsjes" schaduw hebt is 2 gelijke stringen parallel schakelen op 1 mppt ingang niet verstandig (optitrac kan dan niet goed zijn werk doen met parallele strings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:08:
Enig idee wat het geschatte afgegeven max. vermogen is van 20 Oost 20 West 300W panelen op 35 graden in mid zomer om 1200 uur ? Ligt dat onder de 10kW?
[...]
Niet meer dan 10 verwacht ik
https://pvoutput.org/intr...411&sid=52124&dt=20170626
(dit is 12150 Wp op zuid-west dus niet helemaal gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvuaemal schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:08:
[...]
Rond de 8000 ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:02:
[...]

Nog iets verder terug zat er helemaal nergens een aardlekschakelaar...

Ook maar zonder aarde bedraden dan? Werd in de droge delen tot in de jaren '80 ook nog gedaan. :|
Helaas...
Dan krijg je een foutmelding op een SMA omvormer.
Die heeft PE aansluiting nodig... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bvuaemal dat is lastig te zeggen mooie zomer dag om 12 uur 30 graden dan zal het rond de 9600 liggen
bij een temp van 20gr op dat tijdstip haal je de 10500 wel

zou me meer druk maken over de pieken in bijvoorbeeld april/mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
Ik ben nog steeds aan het oriënteren voor een zelf-installatie pakket.

Ik kreeg een offerte opgestuurd met de volgende toelichting:

Hierbij ontvangt u de offerte naar aanleiding van uw aanvraag, De offerte is als een pdf formaat toegevoegd in de bijlage.
We hebben in uw situatie alleen kunnen kiezen voor een SolarEdge omvormer dat u op het westen meer panelen heeft als op het oosten. U werkt bij een string omvormer met 2 strings. Deze diene evenwichtig worden aangsloten en de zelfde orientatie hebben wilt deze kunnen werken.
Bij SolarEdge is dit niet het geval dat de panelen een losse optimizers hebben.

Klopt dit ?

Ik had namelijk gekozen voor een Goodwe 6000 3 fase omvormer
9 x JA Solar 300 wp op Oost dak op 1 string
17 x JA Solar 300 wp op West dak op 1 string

Totaal 7800 WP

+ 1500WP van bestaande panelen die straks naar het plattedak (zuid) gaan. De SMA omvormer die er nu op zit, ga ik behouden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Possible
nop, dat is grote B.S.
de goodwe
(deze? http://shop.winkelman-zon...ppt-inclusief-wifi--.html)
heeft 2x een mpp die juist voor 2 richtingen of verschillende hoeveelheden panelen is. ;)

gevalletje: we verkopen X, dus neem maar X af, want daar maken we meer winst op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Possible Het klopt wat @migjes zegt: is idd onzin. Gaat prima werken, al is het gedeelte op het oostdak niet heel ruim qua Vmpp, maar niet problematisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 09-03-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@migjes Gaat inderdaad om die omvormer ja! @Cranberry Oke thanks!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Possible
dan heb je hem door. ;)
tja onbekende gebruikers van PV, ze zijn zo makkelijk om de tuin te praten en denken vaak al snel "o, leverancier zegt het, dus zal zo wel zijn."
we horen dat hier wel vaker.
(voor mij zou dit al genoeg zijn om die hele leverancier te negeren, is dus meer bezig met zijn eigen gewin als jouw iets moois leveren.)

verder het ook met @Cranberry eens, vind de Vmpp van 9x op oost ook wat krapjes.
werkt wel, maar zou ook liever een paneel type zien die dat ook even oplost.
(het hoeft niet, maar ja als tweaker haal je graag het onderste uit het systeem)

@Cranberry
lol, goed dat je een edit deed van je bericht, vond het wel een hele vreemde zin zo, lol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
goodwe omvormer is minimaal 5, en eigenlijk liefst 6 panelen van 30 volt per kant minimaal, verder kun je hem zo asymmetrisch belasten als je wilt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Kan een 10k omvormer hier mee omgaan? Of is het dan verstandiger om een 12k Omvormer te nemen?
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:09:
@bvuaemal dat is lastig te zeggen mooie zomer dag om 12 uur 30 graden dan zal het rond de 9600 liggen
bij een temp van 20gr op dat tijdstip haal je de 10500 wel

zou me meer druk maken over de pieken in bijvoorbeeld april/mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
migjes schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:47:
@Possible
dan heb je hem door. ;)
tja onbekende gebruikers van PV, ze zijn zo makkelijk om de tuin te praten en denken vaak al snel "o, leverancier zegt het, dus zal zo wel zijn."
we horen dat hier wel vaker.
(voor mij zou dit al genoeg zijn om die hele leverancier te negeren, is dus meer bezig met zijn eigen gewin als jouw iets moois leveren.)

verder het ook met @Cranberry eens, vind de Vmpp van 9x op oost ook wat krapjes.
werkt wel, maar zou ook liever een paneel type zien die dat ook even oplost.
(het hoeft niet, maar ja als tweaker haal je graag het onderste uit het systeem)

@Cranberry
lol, goed dat je een edit deed van je bericht, vond het wel een hele vreemde zin zo, lol. ;)
Welke panelen kunnen dit die ook schappelijk geprijsd zijn ? Dus niet a la Panasonic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Lardman schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:51:
goodwe omvormer is minimaal 5, en eigenlijk liefst 6 panelen van 30 volt per kant minimaal, verder kun je hem zo asymmetrisch belasten als je wilt.
daar zou ik mee oppassen, het is wel de 3fase variant. ;)
schakelt pas in met 180V en schakelt al uit met 220V.
Possible schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:55:
[...]
Welke panelen kunnen dit die ook schappelijk geprijsd zijn ? Dus niet a la Panasonic ;)
zijn er weinig panelen ter vervanging voor te vinden op het moment. :-(
panasonic/benQ(sunpower) zijn de enige die ik op het moment nog zie bij de grote leveranciers.

ECSolar had er ook, maar zie ik nu nergens meer terug in de lijsten.
(en die waren best schappelijk geprijsd. ;) )

solarfrontier heeft ook wel leuk spul er voor.
alleen die worden ook steeds lastiger te krijgen. :-(

maar mischien is er nog ergens een merk die panelen levert met 5" cellen?

[ Voor 47% gewijzigd door migjes op 09-03-2018 14:59 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??