Mijn ouders willen graag van 't gas af. Enerzijds hebben ze niet zulke goede ervaringen met gas (3x gaslek gehad) en anderzijds vinden ze de duurzaamheid en investering erg interessant.
Inmiddels ligt er een offerte van een bedrijf waar mijn ouders erg over te spreken zijn. Graag hoor ik hoe jullie denken over de situatie en de geboden oplossing.
Het huis:
Vrijstaande bungalow uit 1979, niet bijster groot (~110/120 vierkante meter), volledig gelijkvloers.
Drie jaar terug volledig gerenoveerd en gemoderniseerd o.a.
Overschot stroom afgelopen jaar ongeveer 700kWh, naar verwachting zal dit richting de 1000kWh gaan door mijn vertrek. Ook is er nog ruimte voor een paar extra zonnepanelen.
Exacte warmteverliesberekeningen zijn er niet, en zijn waarschijnlijk erg lastig door de mate waarin het huis verbouwd is. Er is geen centrale mechanische ventilatie of WTW aanwezig.
De leverancier komt met het volgende voorstel:
Totaal prijs een kleine 9000 euro inclusief installatie exclusief subsidie.
Ik kan erg weinig over de genoemde Daikan met boiler, dit maakt het ook qua prijs lastig te vergelijken.
Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie voor een andere oplossing gaan? Is de prijs scherp?
Alvast bedankt
Inmiddels ligt er een offerte van een bedrijf waar mijn ouders erg over te spreken zijn. Graag hoor ik hoe jullie denken over de situatie en de geboden oplossing.
Het huis:
Vrijstaande bungalow uit 1979, niet bijster groot (~110/120 vierkante meter), volledig gelijkvloers.
Drie jaar terug volledig gerenoveerd en gemoderniseerd o.a.
- Overal nieuw glas/kozijnen (veel glas, HR++, aluminium)
- Dakisolatie
- Vloerisolatie
- Enkel LTV vloerverwarming met 5 zones (woon/bad/slaap/slaap/slaap)
- Nieuwe keuken (inductie)
- Nieuwe CV-ketel, aanvoer op ~45 graden
- Nieuwe meterkast 3-fasen
- Zonnepanelen 4420Wp
- Enexis gebied
Overschot stroom afgelopen jaar ongeveer 700kWh, naar verwachting zal dit richting de 1000kWh gaan door mijn vertrek. Ook is er nog ruimte voor een paar extra zonnepanelen.
Exacte warmteverliesberekeningen zijn er niet, en zijn waarschijnlijk erg lastig door de mate waarin het huis verbouwd is. Er is geen centrale mechanische ventilatie of WTW aanwezig.
De leverancier komt met het volgende voorstel:
- Daikan Altherma LT 7.4kw + 180liter boiler op het binnendeel
- Buffervat 50 liter i.v.m. de gebruikte zoneregeling
- C20A drie fase groep
Totaal prijs een kleine 9000 euro inclusief installatie exclusief subsidie.
Ik kan erg weinig over de genoemde Daikan met boiler, dit maakt het ook qua prijs lastig te vergelijken.
Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie voor een andere oplossing gaan? Is de prijs scherp?
Alvast bedankt