Van CV-ketel naar L/W WP+boiler, graag mening over offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
Mijn ouders willen graag van 't gas af. Enerzijds hebben ze niet zulke goede ervaringen met gas (3x gaslek gehad) en anderzijds vinden ze de duurzaamheid en investering erg interessant.

Inmiddels ligt er een offerte van een bedrijf waar mijn ouders erg over te spreken zijn. Graag hoor ik hoe jullie denken over de situatie en de geboden oplossing.

Het huis:
Vrijstaande bungalow uit 1979, niet bijster groot (~110/120 vierkante meter), volledig gelijkvloers.
Drie jaar terug volledig gerenoveerd en gemoderniseerd o.a.
  • Overal nieuw glas/kozijnen (veel glas, HR++, aluminium)
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • Enkel LTV vloerverwarming met 5 zones (woon/bad/slaap/slaap/slaap)
  • Nieuwe keuken (inductie)
  • Nieuwe CV-ketel, aanvoer op ~45 graden
  • Nieuwe meterkast 3-fasen
  • Zonnepanelen 4420Wp
  • Enexis gebied
Verbruik gas afgelopen jaar ongeveer 1350m3, mijn schatting is hiervan 250m3 aan tapwater, naar alle waarschijnlijkheid gaat het gas verbruik voor verwarming iets stijgen en van tapwater dalen doordat ik afgelopen zomer uit huis ben gegaan :+

Overschot stroom afgelopen jaar ongeveer 700kWh, naar verwachting zal dit richting de 1000kWh gaan door mijn vertrek. Ook is er nog ruimte voor een paar extra zonnepanelen.

Exacte warmteverliesberekeningen zijn er niet, en zijn waarschijnlijk erg lastig door de mate waarin het huis verbouwd is. Er is geen centrale mechanische ventilatie of WTW aanwezig.

De leverancier komt met het volgende voorstel:
  • Daikan Altherma LT 7.4kw + 180liter boiler op het binnendeel
  • Buffervat 50 liter i.v.m. de gebruikte zoneregeling
  • C20A drie fase groep
Hierbij komt het binnendeel in het "CV-hok" een los toegankelijke ruimte van circa één vierkante meter. Het buitendeel komt in de tuin naast de garage te staan (circa 6 meter afstand). Slangen komen onder het split/bestrating.

Totaal prijs een kleine 9000 euro inclusief installatie exclusief subsidie.

Ik kan erg weinig over de genoemde Daikan met boiler, dit maakt het ook qua prijs lastig te vergelijken.

Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie voor een andere oplossing gaan? Is de prijs scherp?

Alvast bedankt :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is dat een hybride met cv deel?
http://dev.samangroep.nl/...n-altherma-hybride-7-4kw/
Verkeerde keuze als je van het gas af wil....

Ik zou persoonlijk voor een "eigen oplossing" gaan, met een WP uit het buitenland (pana of mitsu)
En een flink buffervat met hygienespiraal (ala hellmann FSK) en 3-fase doorstroomverwarmer.
Zo kan je in het na-saldeertijdperk ook nog wat warm water maken om af te fakkelen. (winter uitgezonderd)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2018 07:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hybride is niet handig nee.

Paar dingen om over te denken:

Neem een iets grotere wp als je ook sww / tapwater gaan maken, tijdens dat water warm maken verwarm je niet je huis, een grotere unit doet beide wat makkelijker en te groot ben je niet snel.

Buffervat hoeft niet perse, zeker niet met 5 groepen vvw maar als je dan toch 1 neemt pak dan 1 met intern spiraal voor sww met een doorstromer bijv.

Voor sww kan je eventueel ook een e-boiler pakken, bijv een 30/50 daalderop boiler op 75-85 graden met een mengventiel geeft resp 75/110 liter douche water en de boiler is goed aan te sturen om te warmen op zonnestroom.
De wp kan dan gewoon ongestoord door warmen en hoeft dan ook niet groter.

En net wat hierboven al geroepen was, je kan beter zelf even shoppen, de daikin kost 4400 dus er zit ook 4500 tussen in wat best veel is voor een installatie plus buffervaatje 50L en een groepje aanleggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
AUijtdehaag schreef op zondag 4 maart 2018 @ 07:42:
Is dat een hybride met cv deel?
http://dev.samangroep.nl/...n-altherma-hybride-7-4kw/
Verkeerde keuze als je van het gas af wil....

Ik zou persoonlijk voor een "eigen oplossing" gaan, met een WP uit het buitenland (pana of mitsu)
En een flink buffervat met hygienespiraal (ala hellmann FSK) en 3-fase doorstroomverwarmer.
Zo kan je in het na-saldeertijdperk ook nog wat warm water maken om af te fakkelen. (winter uitgezonderd)
Het is geen hybride systeem, het is volledig gasloos. Ik vermoed dat het om de volgende combinatie gaat:
https://www.samangroep.nl...ermodel-180-liter-boiler/

Zelf installeren is geen optie voor mijn ouders, ik denk dat een installateur geen WP uit het buitenland zal willen installeren. Of je moet een installateur weten die het wel doet, mijn ouders zitten in dezelfde regio (Zevenbergen)

In de offerte zitten eigenlijk twee buffervaten als ik er zo over nadenk. Eentje van 180 liter en eentje van 50 liter? Klinkt voor mij logischer om dit samen te nemen. Of zou het 180 liter "boiler" deel op een andere manier werken dan een buffervat? De 500 liter Hellman is al best fors, ik denk dat het meten gaat worden of dat samen met een binnenunit in het CV-hok past.
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:11:
Hybride is niet handig nee.

Paar dingen om over te denken:

Neem een iets grotere wp als je ook sww / tapwater gaan maken, tijdens dat water warm maken verwarm je niet je huis, een grotere unit doet beide wat makkelijker en te groot ben je niet snel.

Buffervat hoeft niet perse, zeker niet met 5 groepen vvw maar als je dan toch 1 neemt pak dan 1 met intern spiraal voor sww met een doorstromer bijv.

Voor sww kan je eventueel ook een e-boiler pakken, bijv een 30/50 daalderop boiler op 75-85 graden met een mengventiel geeft resp 75/110 liter douche water en de boiler is goed aan te sturen om te warmen op zonnestroom.
De wp kan dan gewoon ongestoord door warmen en hoeft dan ook niet groter.

En net wat hierboven al geroepen was, je kan beter zelf even shoppen, de daikin kost 4400 dus er zit ook 4500 tussen in wat best veel is voor een installatie plus buffervaatje 50L en een groepje aanleggen.
Als ik je goed begrijp kan de WP geen verwarming leveren als hij het SWW aan het opwarmen is? Of slokt het SWW verwarmen dermate veel vermogen op dat er niet veel meer over blijft voor de verwarming?

De vloerverwarming bestaat uit 8 knoppen, de woonkamer groep heeft 4 knoppen, de rest ééntje.

Eigenlijk bevestig je deels mijn gedachte, het lijkt mij logischer om de buffer en de boiler te combineren naar één geheel.

Dus eigenlijk zeg je ga of voor een grotere WP met één grote buffer of kies voor SWW via een E-boiler en zie dat los van de WP? Of gebruik je bij de E-boiler hotfill vanaf de WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2 is misschien wel bereid om een nieuwe pana monoblock te installeren...
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0013332.html
Aangezien hij ook in Roosendaal komt binnenkort.... :>

Met een buffervat met hygienespiraal en 3-fase doorstroomverwarmer kan je wel beiden doen..
Verwarmen en CV tegelijkertijd en kan de WP kleiner blijven.
Je hoeft immers geen 60 graden te maken met de WP, maar enkel maar 30 graden.
De doorstromer doet de rest. En tegelijkertijd. ;)

En bij overschot van de zonnepanelen overdag, kan je er voor kiezen om het water toch 60 graden te maken, en de doorstromer (deels) niets meer te laten doen....
(wordt allemaal wel tweakerachtig, en daarom misschien onbegrijpbaar voor je ouders?)

Nog een voordeel. Gaat 1 van de 2 stuk, heb je nog steeds warm water.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2018 09:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 16:43
je vermeld niet of er een bad gevuld moet worden. Als dat het geval is, ga je dat met een doorstromer niet redden en wordt het raadzaam een boiler te nemen.
Een buffervat heeft een andere functie dan een boiler. Een buffer dient om de WP hydraulisch te ontkoppelen van de verwarmingsinstallatie. Je hebt dan geen issues met flow. Een buffer wordt i.h.a. ook op een andere temperatuur gehouden dan een boiler; buffer op de lage verwarmingstemperatuur, boiler op hogere temperatuur voor SWW.
Verder heb ik een vrijwel gelijke situatie met een vrijstaande bungalow van 1965 met een vergelijkbaar oppervlak. 7,4 kW inclusief SWW lijkt me niet ruim, maar ik heb het hier zonder gas bijstook gered met 5kW (maar zonder SWW). Wat levert die Daikin bij -10? Als dat nog steeds 7,4 kW is, verwacht ik dat het kan. Maar vaak zie je dat de specificaties sterk terug lopen bij lage temperaturen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nooberke schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:15:

Als ik je goed begrijp kan de WP geen verwarming leveren als hij het SWW aan het opwarmen is? Of slokt het SWW verwarmen dermate veel vermogen op dat er niet veel meer over blijft voor de verwarming?

De vloerverwarming bestaat uit 8 knoppen, de woonkamer groep heeft 4 knoppen, de rest ééntje.

Eigenlijk bevestig je deels mijn gedachte, het lijkt mij logischer om de buffer en de boiler te combineren naar één geheel.

Dus eigenlijk zeg je ga of voor een grotere WP met één grote buffer of kies voor SWW via een E-boiler en zie dat los van de WP? Of gebruik je bij de E-boiler hotfill vanaf de WP?
Hij kan, net als een cv ketel maar 1 ding tegelijk, echter het warmen van een boiler met de warmtepomp is op lage temperatuur en duurt natuurlijk wel even, zeker als dat een 2-300 liter is, in die tijd verwarm je geen huis en moet dat "ingehaald" worden. Daar heb je meer vermogen voor nodig dan alleen verwarmen, warm houden, dus daarom groter.

8 groepen vloerverwarming is al een beste buffer, maar je zou een 50-100 liter buffer met hygiene spiraal kunnen doen en daar je e-boiler mee hotfillen of een doorstromer er achter, echter werkt dit in de zomer natuurlijk niet/minder omdat de wp niet verwarmd. Een hygiene boiler kan wel maar zijn vaak "huge" en moet je wel kwijt kunnen.

Zelf gebruik ik een 7kW wp in een kleiner en misschien ook wel beter geeisoleerd huis zonder buffer en loopt bij -9 afgelopen week nog heerlijk rustig net boven zijn laagste stand. Sww doe ik met 2x 30 liter boiler met een mengventiel en kunnen we ruimschoots mee douchen met zijn 5e in huis, met 1 boiler ging al goed.
Reken wel op 1200 kWh voor sww en 2000kWh voor de wp, doet de wp alles ga je ook wel richting de 25-2600kWh, dat is een keuze, ik ging voor snelheid/altijd warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Hij kan, net als een cv ketel maar 1 ding tegelijk, echter het warmen van een boiler met de warmtepomp is op lage temperatuur en duurt natuurlijk wel even, zeker als dat een 2-300 liter is, in die tijd verwarm je geen huis en moet dat "ingehaald" worden. Daar heb je meer vermogen voor nodig dan alleen verwarmen, warm houden, dus daarom groter.

8 groepen vloerverwarming is al een beste buffer, maar je zou een 50-100 liter buffer met hygiene spiraal kunnen doen en daar je e-boiler mee hotfillen of een doorstromer er achter, echter werkt dit in de zomer natuurlijk niet/minder omdat de wp niet verwarmd. Een hygiene boiler kan wel maar zijn vaak "huge" en moet je wel kwijt kunnen.

Zelf gebruik ik een 7kW wp in een kleiner en misschien ook wel beter geeisoleerd huis zonder buffer en loopt bij -9 afgelopen week nog heerlijk rustig net boven zijn laagste stand. Sww doe ik met 2x 30 liter boiler met een mengventiel en kunnen we ruimschoots mee douchen met zijn 5e in huis, met 1 boiler ging al goed.
Reken wel op 1200 kWh voor sww en 2000kWh voor de wp, doet de wp alles ga je ook wel richting de 25-2600kWh, dat is een keuze, ik ging voor snelheid/altijd warm water.
Jij maakt dus gebruik van een 30 liter elektrische boiler voor het SWW? Bij mijn ouders douchen er maar twee mensen dus dat scheelt nogal wat met vijf personen.

De verwachting is totaal wel zo'n 3000kWh extra nodig te hebben, dus het loopt wel in de lijn de verwachting.
jaari schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:39:
je vermeld niet of er een bad gevuld moet worden. Als dat het geval is, ga je dat met een doorstromer niet redden en wordt het raadzaam een boiler te nemen.
Een buffervat heeft een andere functie dan een boiler. Een buffer dient om de WP hydraulisch te ontkoppelen van de verwarmingsinstallatie. Je hebt dan geen issues met flow. Een buffer wordt i.h.a. ook op een andere temperatuur gehouden dan een boiler; buffer op de lage verwarmingstemperatuur, boiler op hogere temperatuur voor SWW.
Verder heb ik een vrijwel gelijke situatie met een vrijstaande bungalow van 1965 met een vergelijkbaar oppervlak. 7,4 kW inclusief SWW lijkt me niet ruim, maar ik heb het hier zonder gas bijstook gered met 5kW (maar zonder SWW). Wat levert die Daikin bij -10? Als dat nog steeds 7,4 kW is, verwacht ik dat het kan. Maar vaak zie je dat de specificaties sterk terug lopen bij lage temperaturen.
Er is geen bad aanwezig. Dus dat is geen probleem.

Wat betreft de extra buffer is het duidelijk, de extra buffer is specifiek voor de verwarming wat dus volledig losstaat van het SWW.

Eigenlijk zou je de boiler kunnen zien als een tweede buffer voor SWW met extra verwarming erin?

Ik kan niet echt uitgebreide technische specificaties van de Daikan vinden helaas, wat was jou gasverbruik voordat je op een warmtepomp overging?
AUijtdehaag schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:21:
@koevlaas2 is misschien wel bereid om een nieuwe pana monoblock te installeren...
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0013332.html
Aangezien hij ook in Roosendaal komt binnenkort.... :>

Met een buffervat met hygienespiraal en 3-fase doorstroomverwarmer kan je wel beiden doen..
Verwarmen en CV tegelijkertijd en kan de WP kleiner blijven.
Je hoeft immers geen 60 graden te maken met de WP, maar enkel maar 30 graden.
De doorstromer doet de rest. En tegelijkertijd. ;)
Is die opstelling ook mogelijk met een vat kleiner dan de eerder aangehaalde 500 liter? Qua tapwater is er echt niet zo'n grote hoeveelheid nodig. En 500 liter op temperatuur houden lijkt mij ook aardig wat energie te kosten?
En bij overschot van de zonnepanelen overdag, kan je er voor kiezen om het water toch 60 graden te maken, en de doorstromer (deels) niets meer te laten doen....
(wordt allemaal wel tweakerachtig, en daarom misschien onbegrijpbaar voor je ouders?)

Nog een voordeel. Gaat 1 van de 2 stuk, heb je nog steeds warm water.
Mijn ouders gaan niet door het jaar heen allerlei instellingen aanpassen en veranderen. Twee maal per jaar een instelling wijzigen (bijvoorbeeld van zomer naar winter en weer van winter naar zomer) moet nog net lukken :P

Eigenlijk zie ik dat SWW toch wel het lastigste deel is, ik zie/hoor een aantal opties:
1: Boiler direct op de WP (voorstel leverancier):
7.4 kw WP aan de krappe kant
Geen verwarming tijdens opwarmen

2: E-boiler losstaand van de WP
Hoger stroomverbruik
Veel water
Technisch relatief simpele oplossing voor SWW

3: Buffervat met hygiëne spiraal met doorstroom verwarmer
Veel ruimte nodig i.v.m. groot buffervat
Relatief weinig water?
Technisch gezien lastigere oplossing

Hoe efficiënt is optie 1 en 3 in de zomerperiode? Als er geen verwarming nodig is moet wel de WP aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nooberke schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:43:
[...]

Jij maakt dus gebruik van een 30 liter elektrische boiler voor het SWW? Bij mijn ouders douchen er maar twee mensen dus dat scheelt nogal wat met vijf personen.

De verwachting is totaal wel zo'n 3000kWh extra nodig te hebben, dus het loopt wel in de lijn de verwachting.

[...]

Er is geen bad aanwezig. Dus dat is geen probleem.

Wat betreft de extra buffer is het duidelijk, de extra buffer is specifiek voor de verwarming wat dus volledig losstaat van het SWW.

Eigenlijk zou je de boiler kunnen zien als een tweede buffer voor SWW met extra verwarming erin?

Ik kan niet echt uitgebreide technische specificaties van de Daikan vinden helaas, wat was jou gasverbruik voordat je op een warmtepomp overging?

[...]

Is die opstelling ook mogelijk met een vat kleiner dan de eerder aangehaalde 500 liter? Qua tapwater is er echt niet zo'n grote hoeveelheid nodig. En 500 liter op temperatuur houden lijkt mij ook aardig wat energie te kosten?

[...]

Mijn ouders gaan niet door het jaar heen allerlei instellingen aanpassen en veranderen. Twee maal per jaar een instelling wijzigen (bijvoorbeeld van zomer naar winter en weer van winter naar zomer) moet nog net lukken :P

Eigenlijk zie ik dat SWW toch wel het lastigste deel is, ik zie/hoor een aantal opties:
1: Boiler direct op de WP (voorstel leverancier):
Geen verwarming tijdens opwarmen

2: E-boiler losstaand van de WP
Hoger stroomverbruik
Veel water
Technisch relatief simpele oplossing voor SWW

3: Buffervat met hygiëne spiraal met doorstroom verwarmer
Veel ruimte nodig i.v.m. groot buffervat
Relatief weinig water?
Technisch gezien lastigere oplossing

Hoe efficiënt is optie 1 en 3 in de zomerperiode? Als er geen verwarming nodig is moet wel de WP aan de gang.
Ja precies, de wp loopt bij 1 en 3 ook in de zomer af en toe, staat die in de buurt van je terras waar je zit of slaapkamer raam die open staat is dat niet fijn denk ik.
Als het geen lange douchers zijn met 12-13 liter per minuut maar gewoon normaal 5-10 min met een liter of 7-8 is een 50 liter boiler echt ruim voldoende, dat is 110-120 liter douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 14:36

psy

Ik heb een Daikin Altherma LT 16 kW met 260 liter boiler. Afgezien van het grotere afgiftevermogen en de grotere (dubbel hoge) buitenunit die ik heb is die verder gelijk.

De 180 liter waar je het over hebt is puur voor warm tapwater en zit volledig geïntegreerd in het binnendeel.

De 9000 euro is fors, maar mijn installatie was met een dikke 13k ook niet echt goedkoop, Daikin hoort bij de wat duurdere installaties.

Buffervat voor cv vind ik een twijfelgeval. Het maakt de installatie wel wat complexer. Ik heb het zelf (nog) niet omdat ik het eerst zonder wilde proberen. Heb op 1 etage 100m2 vloerverwarming oppervlak (kelder zitten Jaga's), en ik kan van deze 12 groepen 9 groepen dichtzetten zonder enig probleem (lager ben ik nog niet gegaan).

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 04-03-2018 17:41 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Als er alleen gedouched wordt zou je ook een kleine elektrische boiler overwegen inderdaad. Of met een douche wtw en eventueel doorstroomverwarmer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 16:43
nooberke schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:43:
[...]
De boiler is geen tweede buffer, want een boiler wordt geregeld via een driewegklep en zorgt dus niet voor hydraulische ontkoppeling.
Wat je misschien bedoelt is dat je een buffervat met extra spiraal erin (zoals door @AUijtdehaag voorgesteld) kunt gebruiken als "tweede boiler" met doorstroomverwarming voor je SWW.
Mijn gasverbruik was 1100-1300m3 (incl 100m3 SWW).
Ik bedoelde te zeggen dat die 7.4kW bij -10oC geleverd moet kunnen worden. Ik heb genoeg specificaties gezien waarbij het vermogen bij deze temperatuur ineens een paar kW lager was dan de "nameplate capacity".

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:31:
[...]

Ja precies, de wp loopt bij 1 en 3 ook in de zomer af en toe, staat die in de buurt van je terras waar je zit of slaapkamer raam die open staat is dat niet fijn denk ik.
Als het geen lange douchers zijn met 12-13 liter per minuut maar gewoon normaal 5-10 min met een liter of 7-8 is een 50 liter boiler echt ruim voldoende, dat is 110-120 liter douchewater.
Het geluid maak ik mij voor de zomer geen zorgen om, hij komt helemaal uiterst rechts op 't perceel in de tuin te staan naast het huis. Het huis staat relatief ver naar rechts op het perceel dus dat is een strook tuin waar we nooit zitten. Zit ingesloten tussen de oprit en de moestuin. Mijn ouders slapen volledig aan de andere kant van het huis.

Het geen geen lange douchers, het is echter wel een (vermoedelijk) niet heel zuinige regendouche.
psy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:38:
Ik heb een Daikin Altherma LT 16 kW met 260 liter boiler. Afgezien van het grotere afgiftevermogen en de grotere (dubbel hoge) buitenunit die ik heb is die verder gelijk.

De 180 liter waar je het over hebt is puur voor warm tapwater en zit volledig geïntegreerd in het binnendeel.

De 9000 euro is fors, maar mijn installatie was met een dikke 13k ook niet echt goedkoop, Daikin hoort bij de wat duurdere installaties.

Buffervat voor cv vind ik een twijfelgeval. Het maakt de installatie wel wat complexer. Ik heb het zelf (nog) niet omdat ik het eerst zonder wilde proberen. Heb op 1 etage 100m2 vloerverwarming oppervlak (kelder zitten Jaga's), en ik kan van deze 12 groepen 9 groepen dichtzetten zonder enig probleem (lager ben ik nog niet gegaan).
Interessant! Kan je wat meer toelichting geven op het samenwerken van de WP en de boiler? Gezien ze echt als een set verkocht worden lijkt het mij dat ze goed samen werken. Houd hij 24/7 het water op temperatuur?

Een elektrische boiler lijkt qua aanschaf goedkoper te zijn dan de Daikan combo unit, zou dit veel schelen qua stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nooberke schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:51:
[...]

Een elektrische boiler lijkt qua aanschaf goedkoper te zijn dan de Daikan combo unit, zou dit veel schelen qua stroomverbruik?
Een 50-80 daalderop e-boiler koop je op mp voor een 200-250, max, verbruik ligt 2x hoger dan met de wp ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 14:36

psy

nooberke schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:51:
Interessant! Kan je wat meer toelichting geven op het samenwerken van de WP en de boiler? Gezien ze echt als een set verkocht worden lijkt het mij dat ze goed samen werken. Houd hij 24/7 het water op temperatuur?

Het is geen set, het is volledig gecombineerd. Je hebt een buitenunit, en een binnenunit. De binnenunit lijkt op een grote staande vriezer/koelkast. Hier zit het cv gedeelte in, maar dus ook de boiler (180 of 260 liter).
Je kan alles instellen zoals je maar wil. Hij houdt constant de temperatuur in de gaten. Zakt hij onder een bepaalde waarde, zal hij normaal direct het water gaan verwarmen tot het minimum weer bereikt is. Je kan ook er voor kiezen dat hij alleen bijvoorbeeld overdag het water gaat verwarmen, maar dan loop je dus wel risico dat je warm water op een gegeven moment niet warm genoeg meer is tot het moment dat hij weer gaat verwarmen.

Je kan een elektrische boiler niet vergelijken met een warmtepomp. Een elektrische boiler is veel duurder in gebruik (minstens 3x zo duur).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
psy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:43:
[...]

Het is geen set, het is volledig gecombineerd. Je hebt een buitenunit, en een binnenunit. De binnenunit lijkt op een grote staande vriezer/koelkast. Hier zit het cv gedeelte in, maar dus ook de boiler (180 of 260 liter).
Je kan alles instellen zoals je maar wil. Hij houdt constant de temperatuur in de gaten. Zakt hij onder een bepaalde waarde, zal hij normaal direct het water gaan verwarmen tot het minimum weer bereikt is. Je kan ook er voor kiezen dat hij alleen bijvoorbeeld overdag het water gaat verwarmen, maar dan loop je dus wel risico dat je warm water op een gegeven moment niet warm genoeg meer is tot het moment dat hij weer gaat verwarmen.

Je kan een elektrische boiler niet vergelijken met een warmtepomp. Een elektrische boiler is veel duurder in gebruik (minstens 3x zo duur).
In hoeverre merk je dat het opwarmen van de boiler invloed heeft op de verwarming? Je hebt natuurlijk een wat zwaardere warmtepomp maar ook een grotere boiler. Als ik je zo hoor is het samenspel tussen de binnen en de buitenunit erg goed, in hoeverre is het systeem fool proof? Juist de combinatie binnen één systeem maakt het technisch gezien iets minder ingewikkeld.

Ik ga denk is de exacte technische gegevens van de voorgestelde oplossing navragen. Ik ben wel benieuwd naar het vermogen onder verschillende omstandigheden. Ik kan echter alleen over de 8kw variant vinden, dus ik ga de leverancier vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben wel een buffervat (200ltr) met een 2e cv pomp achter de Altherma zitten.
De Altherma is een inverter dus voor het pendelen hoef je het niet te doen. Het buffervat overbrugt wel de opwarmtijd van de ingebouwde tapwater boiler. Je cv draait dan op het buffervat.

Warmtepompen zijn in het algemeen ook erg traag, met een buffervat vang je dit gedeeltelijk op. Als bv alle vv groepen dicht zijn omdat er geen warmtevraag is en er gaat 1 groep open, dan krijgt die groep meteen warm cv water.

Comfort gaat dus omhoog, verbruik misschien ook een beetje maar comfort kost nu eenmaal geld.

Gr
Pagina: 1