Aangezien we besloten hebben in ons huidige huis te blijven wonen willen we gaan investeren in zonnepanelen. Momenteel hebben we een jaarverbruik van 7500 KWh, dit wordt mede veroorzaakt door een elektrische auto. Daaraan wordt dit jaar een warmtepomp toegevoegd, dus het verbruik zal alleen maar toenemen. Een deel van dit verbruik willen we nu gaan opvangen met zonnepanelen.
Ons huis staat in Maastricht en heeft een oost-west ligging. Het dak aan zowel de voor als achterzijde is ongeveer 5 meter breed. Aan de achterzijde bevindt zich een dakraam van ongeveer 1,3 x 1,3 m. Aan de voorzijde bedraagt de lengte van de rand van de dakkapel tot aan de nok ongeveer 4,0 m. Aan de achterzijde bedraagt de lengte van de rand van het dak tot aan de dakkapel ongeveer 6,8 m.
De hoek van het dak aan de voorzijde bedraagt ongeveer 25,7 graden
De hoek van het dak aan de achterzijde bedraagt ongeveer 28,6 graden
Het uiterlijk van de panelen vind ik niet ontzettend belangrijk, m.n. ook omdat het dak grotendeels niet te zien is vanaf de straat of vanuit de tuin.

Ik vind het moeilijk te bepalen of we moeten kiezen voor micro-omvormers of een reguliere omvormer met optimizers, of alleen een omvormer. Gezien het grote verbruik lijkt het me zinvol panelen te kiezen met een hoog Wp. Zoals te zien op de foto hebben we aan zowel de noord als zuidzijde 'schoorstenen'.
Wat is op dit moment een redelijk €/Wp bedrag waar je mee mag rekenen.
Ons huis staat in Maastricht en heeft een oost-west ligging. Het dak aan zowel de voor als achterzijde is ongeveer 5 meter breed. Aan de achterzijde bevindt zich een dakraam van ongeveer 1,3 x 1,3 m. Aan de voorzijde bedraagt de lengte van de rand van de dakkapel tot aan de nok ongeveer 4,0 m. Aan de achterzijde bedraagt de lengte van de rand van het dak tot aan de dakkapel ongeveer 6,8 m.
De hoek van het dak aan de voorzijde bedraagt ongeveer 25,7 graden
De hoek van het dak aan de achterzijde bedraagt ongeveer 28,6 graden
Het uiterlijk van de panelen vind ik niet ontzettend belangrijk, m.n. ook omdat het dak grotendeels niet te zien is vanaf de straat of vanuit de tuin.

Ik vind het moeilijk te bepalen of we moeten kiezen voor micro-omvormers of een reguliere omvormer met optimizers, of alleen een omvormer. Gezien het grote verbruik lijkt het me zinvol panelen te kiezen met een hoog Wp. Zoals te zien op de foto hebben we aan zowel de noord als zuidzijde 'schoorstenen'.
Wat is op dit moment een redelijk €/Wp bedrag waar je mee mag rekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door MDadm op 27-03-2018 17:19 ]
M6N 1,7 Banias M10 1024MB Travelstar 7K60 IPW2100 Combi en nu ook MacBook C2D 2,0Ghz 2048MB