MtC schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:52:
Bedankt voor het meedenken. We hebben hier nog geen slimme meters, gewoon de draaischijf. Maar Bruto - opbrengst = netto, dus dat is niet het grootste probleem.
@
ocaj Wat bedoel je exact met na de hoofdschakelaar? Daar zit toch al de KWh-meter van de netwerkbeheerder? En als je in 2 richtingen meet, waarom dan nog op 2 plekken?
Oh, en BTW 3x400+N hier, dus het wordt al snel een duur grapje.
Ik heb hier ook nog de analoge meter van de netbeheerder in de kast zitten. Daarna komt een hoofdschakelaar en direct daarna de kwh-meter. Pas daarachter de aardleks en groepen.
N.a.v. de verhalen over de nauwkeurigheid van analoge en digitale meters leek het mij handig om daar een eigen meting van te doen. Mijn 47 jaar oude analoge meter wijkt in de afgelopen anderhalf jaar slechts 0,3% af van mijn eigen (MID-gecertificeerde) kwh-meter, dus die loopt prima in beide richtingen.
De reden om op 2 plekken te meten is dat je daarmee inzicht krijgt in het electriciteitsverbruik in huis.
Bij de hoofdschakelaar meet ik dus wat er in en uit gaat, dat is identiek aan wat de meter van de netbeheerder meet.
Maar daarnaast heb ik dus op de omvormer-groep een kwh-meter zitten.
Je hebt beide nodig, omdat je anders geen inzicht krijgt in het verbruik van je apparatuur:
- met de meter "kwh1" bij de hoofdschakelaar meet je de levering van/aan de netbeheerder
- met de meter "kwh2" bij de omvormer meet je productie van die omvormer
VB1: kwh1 toont 100W, kwh2 toont -1000 W, dan is je eigenverbruik dus 900 W
VB2: kwh1 toont -1000 W, kwh2 toont -1500 W, dan is je eigenverbruik 500 W
Ik lees alle kwh-meters 1 keer per seconde uit, geeft mooie live dashboards/grafieken van zowel je actuele verbruik, productie en netto teruglevering.
De nieuwste slimme meters schijnen ook 1 keer per seconde over de P1-poort hun data te kunnen melden, ik wilde graag onafhankelijk zijn van de netbeheerder en tegen de tijd dat mijn analoge meter afgekeurd wordt komt er hier een digitale meter zonder communicatiemogelijkheid, wat helaas betekent dat er ook geen lokale P1-communicatie mogelijk is.
Ik zit hier nog op 1 fase. 3-fase kwh-meters zijn inderdaad wel een stukje prijziger dan de 1-fase kwh-meters. Heb je ook een 3-fase omvormer?
(3-fase kwh-meter geeft je natuurlijk ook nog veel meer informatie, omdat die alles per fase levert, kun je dan wel weer heel mooi gebruiken om te monitoren of je verdeling van groepen over de 3 fasen een beetje in balans is)