Luiaard schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:11:
Tot welke grootte omvormer mag je in Nederland eenfasig aansluiten? Ik heb een ABB PVS-300 8kW op de kop kunnen tikken. Er kan 9kW DC op, maar dan wordt het aan de AC kant wel een zekering van 35A. Dat is net zo veel als mijn hoofdzekering. Niet dat ik 9kW op mijn dak kwijt kan.
Wel een mooi ding, met aparte DC-zekeringen erin en een mooi display dat ook elders opgehangen kan worden dus uit de omvormer gehaald kan worden.
oei, dat word wat, maar mischien kan het wel.
ik heb mijn 4kW (ook ABB) ook op een 16A groep hangen.
daar door gaat er regelmatig 17A door die groep.
dit kan doordat een groep niet op 16A afgaat, maar daar nog een stukje marge op heeft.
ongeveer dit:

neem je dan een 32A groep, dan kun je dus 36.48 tot 46,4A terug leveren.
(ik heb bij dit project me zelf wel een marge genomen, mijn omvormer kan ook ingesteld worden om minder W te leveren, dus mocht mijn groep het niet houden dan kan ik de nood maatregel nemen.)
(deze wil je niet doen, maar wel weten dat dit kan.)
je hebt waarschijnlijk een 35A smelt zekering, die zijn het tofst en wil je het liefst behouden.
maar als het echt niet lukt, dan kun je die laten vervangen voor automaten.
die zijn wat sneller als een smelt zekering, maar dan krijg je 1x40A in plaats van 35A.
(dus als het niet anders kan kun je dat nog doen.)
nu moet je wel oppassen, meeste meter kasten die mensen in huis hebben, die kunnen eigenlijk niet meer hebben als 40A (eigenlijk is dat 63A) en nu ga je 35A hoofdzekering en 35A PV op die kast zetten.
hier rekening mee gaan houden is zeker niet onverstandig.
(je kunt na de hoofdzekering 2x32A(of 2x40A) ophangen, 1x voor het huis en 1x voor de PV.
dan weet je zeker dat je huis nooit meer als 32A kan trekken en je meter kast zo in orde blijft.)
verder heeft de netbeheerder, nog de normen problemen met dat je 35A terug levert op een 35A aansluiting.
zolang je het maar goed aansluit kan het wel.
is het verstandig om te doen, hangt van je omgeving af.
35A invoeren betekend dat die 35A ook opgemaakt moet worden voor de netbeheerder zijn wijkcentrale.
(stroom kan niet door een normale wijkcentrale worden door gevoerd het net op.
daar heb je een speciale wijkcentrale voor nodig, en die kun je niet aanvragen bij de netbeheerder.
dus word de stroom niet opgemaakt in de wijk, dan loopt de V omhoog en stopt je omvormer met leveren.

)
eigenlijk boeit het niet hoeveel Wp je aan de omvormer hangt, helaas.
(ik snap best dat het je het gevoel krijgt dat dat uitmaakt, maar er zijn gewoon meer dingen die roet in het eten gooien.

)
dus of je dit allemaal wel zou moeten willen is een persoonlijke vraag.
(voor gewone huizen hou A.U.B gewoon de selectiviteit aan, niet omdat het niet kan, maar er komt gewoon best veel bij kijken als je daar over heen wil gaan.

)
!null schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:47:
@
migjes Je vergeet dus de Bisol Lumina
Die kun je mooi krijgen zoals je wil, met hoeveelheid cellen. Dus 270wp of slechts een derde ervan, wat je wil.
zonneveranda.nl is leuk en denk ik wel kwaliteit, maar voor mij te duur. Bovendien is 3 meter voor ons niet handig, carport zal andere maten krijgen.
Als ik het zelf met hout maak, dan wil ik het wat ruimte geven zodat het kan uitzetten en krimpen. Maar het is een risico.
Of toch met metaal gaan werken, al hebben we liever hout voor het uiterlijk.
jep, de lumia die is er ook nog.
met hout heeft het niks te maken of die ruimte heeft voor uitzetten of krimpen.
maar hout heeft de neiging krom te gaan trekken als het vochtig hangt.
dit kun je tegen gaan door 3(of meer) houten (eiken/douglas/lariks etcetc..) planken op elkaar te lijmen.
en daar na door een vandiktebank te halen.
dan zitten de nerven van de planken vaak tegen elkaar en is krom trekken een minder groot probleem.
dus is op te lossen door een beetje klusser.
(ik ga naar een timmer werk plaats en laat daar de balkjes maken hoor.
ik heb ook geen vandiktebank in de schuur staan.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)