Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.589 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
loyske schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:32:

Ik wil de panelen op ongeveer 15 graden leggen. Had dus bedacht om de hoogte te creëren door enkele stoeptegels te stapelen (en aan elkaar te kitten) en hier de montagerail aan vast te zetten.
Echter de rail zal dus onder een hoek van 15 graden staan en de stoeptegels liggen plat. Lijkt me niet gewenst dus om de rail zo vast te schroeven op de tegels want dan komt de rail op 0 graden wat me niet goed lijkt voor de panelen ;)

Iemand de gouden tip hoe ik dit het beste zou kunnen oplossen!?
Je zou van die kunstof wigvormige kegjes van een laminaat legset kunnen gebruiken. Die hebben een hoek van rond de 15 graden.
Afbeeldingslocatie: https://www.voordeellaminaatvloeren.nl/img-product/quickstep-plaatsingset.jpg
Gaten ook enigzins schuin boren... Zou je tegels niet met cement aan elkaar moeten zetten, of tegellijm? Kit gaat mogelijk niet 25 jaar mee.

[ Voor 15% gewijzigd door exroosje op 07-11-2017 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2h7m3d0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/315esso.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/294ti02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/14ugtwg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jhano6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2rqzps7.jpg
Na een lange tijd in de garage te hebben gelegen, liggen de groene SFjes sinds een week op het dak.
Gemonteerd op een alu kokerprofiel met Flatfix eindklemmen en Clickfit tussenklemmen.
Aanvankelijk waren er wat problemen met het logging script, en bleek er een kabelbreuk te zitten tussen het logging printje en de omvormer.
Het topvermogen valt nog wat tegen in vergelijking met mijn andere systeem (zelfde orientatie) ik denk dat dit komt omdat deze panelen veel vlakker liggen (25 graden ipv 50) icm. met de laagstaande zon.

[ Voor 255% gewijzigd door weasel op 07-11-2017 14:24 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:39
exroosje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:56:
[...]

Je zou van die kunstof wigvormige kegjes van een laminaat legset kunnen gebruiken. Die hebben een hoek van rond de 15 graden.
[afbeelding]
Gaten ook enigzins schuin boren... Zou je tegels niet met cement aan elkaar moeten zetten, of tegellijm? Kit gaat mogelijk niet 25 jaar mee.
Ik vermoed zomaar dat die kegjes niet UV-bestendig zijn... >:) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
exroosje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:56:
[...]

[afbeelding]
Daar heb ik een doos van liggen hier, maar ben inderdaad huiverig of die dingen het volhouden in weer en wind.
Tegels kit ik aan elkaar met polymax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
loyske schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:35:
[...]

Daar heb ik een doos van liggen hier, maar ben inderdaad huiverig of die dingen het volhouden in weer en wind.
Tegels kit ik aan elkaar met polymax.
Moet je snel zijn, de verwerkingstemperatuur van Polymax is minimaal 5 graden C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:02:
[...]
(zeker ook even goed kijken naar de SF optie van @AUijtdehaag , die is leuk, maar ben bang voor de prijzen, die vallen een beetje tegen met SF de laatste tijd.)
De SF-170S van .jenm-zonnepanelen.nl is nog wel netjes geprijsd... ;)
@MarijnT

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Als die kegjes toch op de tegels onder de rail komen komen vlak onder panelen liggen ze niet in de zon. De panelen zitten er nl. vlak boven...

Maar goed, of het 25 jaar meegaat weet ik ook niet.

Massief alu blokje van 1cm dikte in lengte richting doorzagen misschien ? Moet het ca 4cm lang zijn (arctan (0.25) = 14 graad). Of een ander materiaal in deze verhouding doorzagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
loyske schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:32:
Na lang nadenken, toch eindelijk de boel besteld hier en inmiddels binnen.
[Tekst

Iemand de gouden tip hoe ik dit het beste zou kunnen oplossen!?
Stokschroeven voor pv montage op golfplaatdaken gebruiken.
De lip even ombuigen in de bankschroef ( met de bahco er op ) naar een hoek van 15°
die aan de hoge kant komen buig je naar beneden, die onder op de lage kant komen
buig je omhoog, kind kan de was doen.
:Y

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQp19a1ipPUM020ewmWOWq2V8H0-Sn8X7G1tjT3MP4zu8erMfsS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3meter
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 11:40
Wolly schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:47:
[...]

@3meter heeft het exact gedaan zoals jij beschrijft. Wellicht heeft hij gewoon in 15 graden het gat geboord?

[...]
Ja, beetje schuin de Hilti in die aan elkaar gekitte stapel tegels gezet, 10-cm plug erin met dito schroef. De kier die je krijgt door de hoek van de panelen opgevuld met speciale kit. Ben de naam kwijt, is in ieder geval erg sterk spul, wordt gebruikt voor grafmonumenten. Gewoon een dikke rups van die rommel ertussen spuiten, zit als een huis na uitharden. Hier een foto met zoiets laatst weer neergezet, 20 stuks SF150's (groene) Afbeeldingslocatie: http://heiloo.net/files/sf150.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
3meter schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:05:
[...]

Ja, beetje schuin de Hilti in die aan elkaar gekitte stapel tegels gezet, 10-cm plug erin met dito schroef. De kier die je krijgt door de hoek van de panelen opgevuld met speciale kit. Ben de naam kwijt, is in ieder geval erg sterk spul, wordt gebruikt voor grafmonumenten. Gewoon een dikke rups van die rommel ertussen spuiten, zit als een huis na uitharden. Hier een foto met zoiets laatst weer neergezet, 20 stuks SF150's (groene) [afbeelding]
Ben wel benieuwd of die lijm tussen de tegels het houdt als er vocht tussen de tegels komt en dat bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:12:
[...]

Ben wel benieuwd of die lijm tussen de tegels het houdt als er vocht tussen de tegels komt en dat bevriest.
Precies ik zou daar niet op vertrouwen, neem dan een plastic wasbak en kiep hem vol met beton, draad eind erin en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
[...]

ik zou deze gebruiken. ;)
https://www.bickwebshop.e...teenlijm-kleurloos-thixo/
(of daar een andere variant op, meeste 2 componenten lijmen kunnen dit wel.)

(heb ik mijn granieten bak(400l) die in 2 stukken gebroken was weer mee gelijmd.
en jep water dicht, is nu de boven vijver. ;)
hier nog in aanbouw:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Vijver_20130821_01.JPG
daarmee lukt het wel. ;) )

maar ook ik zou gewoon voor de wasbak met beton gaan, draad eindje en wat stukjes metaal en klaar. ;)

edit:
o, ja : @3meter gebruikt best wel een kwaliteit steen, die lukken wel met een hilti of andere boormachine.
zijn de stenen van minder kwaliteit dan breken ze snel, zet een diamant boor op een slijptol, gaat als boter (door meer als de steen >:) )

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 07-11-2017 22:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
Vandaag zijn m'n panelen geleverd, helaas is er iets mis met de omvormer waardoor de hoofdzekering er na korte tijd uit vloog. Nu zag ik dat er voor de zekering een C20 is gebruikt (3 fase+N). Ik zou zelf een B20 verwachten (omdat het een huis installatie is) maar ik vraag me af wat er normaliter word gebruikt. Hoofdzekering is overigens 3x25A gG (normaal)

Gaat om een SE 15K (met 11700WP panelen, dus die 20 Ampere is zeker niet opgewekt)

[ Voor 5% gewijzigd door 01001000 op 07-11-2017 23:50 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Hoofdzekering eruit of de aardlek? En zo ja hoofdzekering, welke dan, of allemaal?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
[...]

Nou ben ik van plan om op deze manier een Oost-West opstelling te maken, dus de tegels liggen onder de panelen. Zal weinig vocht komen denk ik. Polymax blijft elastisch als ik me niet vergis.
Maar lijkt me inderdaad goed om in de gaten te houden. In ergste geval gat doorboren in alle tegels en vastzetten met draadstang oid.

Jammer van het weer vandaag, kan/wil dus niet verder op het dak |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt polymax blijft elastisch maar echt lekker lijmen doet het vaak niet is m'n ervaring, alleen als je het heel dun aan weet te brengen hecht het echt lekker. Je zou evt ook naar van die bruislijmen kunnen kijken, dat spul vult alle porien van de steen mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Ik zou dan voor iets mechanisch gaan. Uiteindelijk is het je ballast , dus als de wind langdurig aan de bovenste tegel trekt kan de lijm langzaam loswerken van de tegel eronder en als het eenmaal een eerste beschadiging in de lijmlaag zit dan versnelt het en liggen je panelen bij de volgende storm op de grond.... Dat gebeurt misschien niet in jaar 1, maar zou wel in jaar 7 kunnen....

Bij 3 tegels gewoon er dwars door heen boren , in de onderste een plug stoppen en dan een voldoende lange (RVS ) schroef (ook niet te lang natuurlijk, bv 1cm korter als de totale hoogte van de 3 tegels). Zou met 8 of 10mm gat en bijpassende schroef /plug moeten kunnen. Heb je ook niets uitsteken aan de onderkant. Ihkv breken tegels is dunner in dit geval beter.

[ Voor 8% gewijzigd door exroosje op 08-11-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draadeind met chemisch anker werkt ook altijd. Sterker dan het steen waar het in zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
3meter schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:05:
[...]

Ja, beetje schuin de Hilti in die aan elkaar gekitte stapel tegels gezet, 10-cm plug erin met dito schroef. De kier die je krijgt door de hoek van de panelen opgevuld met speciale kit. Ben de naam kwijt, is in ieder geval erg sterk spul, wordt gebruikt voor grafmonumenten. Gewoon een dikke rups van die rommel ertussen spuiten, zit als een huis na uitharden. Hier een foto met zoiets laatst weer neergezet, 20 stuks SF150's (groene) [afbeelding]
Heb je trouwens de onderste rail ook vastzitten aan de tegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

Pelle schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:15:
[..]
Omdat ik een nat dak toch niet kan fixen, heb ik alles maar weer teruggelegd, maar toen ik op de ladder stond om naar beneden te klimmen, en een van de PV-panelen aanraakte, voelde ik een stroom lopen. Geen doodklap die je krijgt van 230V, maar wel vervelend genoeg om het niet prettig aan te vinden voelen ;)

Toen ik in de garage weer verder ging, merkte ik ook dat er spanning stond op de schroeven die door het dak gegaan waren en aan de bovenkant onder water stonden.

Dus, dat deed mij afvragen: is dat normaal? Dat er spanning staat op zo'n set PV-panelen, inclusief de montagematerialen (de rails waarop ze bevestigd zijn)?
Update: contact gehad met de installateur, en die stelde dat dat normaal was. Een lekstroom die blijkbaar vaker voorkomt, waar je je geen zorgen om hoefde te maken.

Zijn aanwijzingen: Omvormer uit, automaat in groepenkast uit, half uurtje wachten en daarna kun je aan de slag.
En inderdaad, dit was geen enkel probleem.Gisteren het dak schoongezogen (paar 100 liter water er vanaf) en alle schroefgaten gedicht met bitumenband en -kit.

Wel heb ik -n.a.v. een tip hier- nog geprobeerd de strings van de omvormer los te koppelen, maar dat zat in een lastig hoekje waar ik niet goed kon zien wat ik deed. Omdat losklikken niet ging, en draaien wel leek te lukken, heb ik 1 stekker losgedraaid. Maar dat was ook niet echt een goed idee: nu hangt de stekker los aan de omvormer, en is er geen waterdichte afsluiting mee. Ik krijg het er ook niet in teruggedraaid, dus daar zal ik nog even iets anders voor moeten vinden. Rolletje isolatietape op loslaten oid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 19:04
migjes schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:02:
[...]

de wens is het maximale aantal kWh Op te weken voor een redelijke prijs.
is duidelijk.
maar als een paneel 50€ duurder word door een optimizer (ik noem maar wat.) dan kun je ook meer Wp in de zelfde maat paneel kopen en heb je ook meer kWh.

helaas is er ook een technische grens:
aantal panelen per mpp, en met je oost-west wel erg weinig per mpp.
maar ook aantal mpp's per omvormer, die vaak beperkt zijn tot 2 stuks.

ik denk dat alles gewoon op zuid het beste uit komt als je kijkt naar de kosten.
het geld wat je dan bespaart door geen solaredge of optimizers gebruiken en dat stoppen in duurdere betere panelen je meer opleveren. (dus meer Wp in plaats van optimaliseren)

maar verschillen zijn flinter dun ;)
dat zie je ook wel aan de prijzen die je uit rekende. 0,93€/Wp of 0,95€/Wp dat doet er dan nog amper aan toe.
maar oost-west is zeker gaaf (heb ik ook maar ik kan niet anders.) zuid is nog altijd meer kWh per Wp.
zie:
[afbeelding]
en dan moeten we het gaan hebben over de cm op dak wat dan nog past.

ik raad aan, al je gegevens even bij elkaar te sprokkelen (en goed checken, garbage in is garbage uit)
en dan een eigen topic te maken, dan rekenen we even alle optie eens precies uit. ;)
als alles lekker bij elkaar staat, dan is dat een stuk gemakkelijker.
(zeker ook even goed kijken naar de SF optie van @AUijtdehaag , die is leuk, maar ben bang voor de prijzen, die vallen een beetje tegen met SF de laatste tijd.)

(ik ben een beetje bang, je hebt het over een dak van 6,5m breed.
daar passen vaak wel een stel panelen op, maar pas op de LG's zijn net een paar cm langer en dan kan het mischien net niet, het word dus wel cm neuken ben ik bang. ;)
maar zoizo, doe rustig aan, de winter staat voor de deur, en winters leveren slecht op.
dus je hoeft geen haast te maken, in maart wil je het wel hebben liggen. ;) )
Ik ga je raad opvolgen en de info tot op heden in een eigen topic plaatsen d:)b

@AUijtdehaag mooie prijs inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Wij hebben een dakkapel laten plaatsen. Ik vroeg me af wat ik daar nog op kwijt zou kunnen. Het is ongeveer 460x330 cm groot. Ik heb nog panelen over ook om erop te leggen. Ik heb wel die betonnen voeten bij sunsystems gezien, maar die geven aan alleen te verkopen in combinatie met aankoop panelen bij hen?

Of iets O-W met 10 graden, of een schans-achtig iets. De dakkapel heeft behoorlijke balken voor ballastering.

Op het schuine dakvlak begint wel vrij direct mijn huidige pv-vlak, dus de boel op de dakkapel moet daar geen schaduw op werpen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Ik ben al enige tijd aan het twijfelen of zonnepanelen goed tot hun recht zouden komen op mijn dak.
Wat is jullie mening hierover?

Ons dak is van redelijk formaat met een hoek van 45 graden en ligt op het noord-westen
bijgevoegd 2tal foto's ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kczqpcO.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aX7mVjr.png

Ik heb al redelijk wat berekeningen en informatie gezocht, alleen ik vind het maar lastig.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3meter
  • Laatst online: 20-09 11:40
loyske schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:45:
[...]

Heb je trouwens de onderste rail ook vastzitten aan de tegel?
Ja, onderste rail zit op dezelfde manier vast als de bovenste, dus wat van die kit ertussen en verder met 2 schroeven/pluggen in de tegel. Als je goeie lijm gebruikt krijg je die tegels echt niet meer los. Doe dit al 25 jaar, nooit last gehad, vroeger met satellietschotels van 1,20 of 1,50 cm doorsnede op 4 stapels tegels, dat waren ook flinke windvangers. Had er een jaartje terug eentje weg gehaald, bij het slopen brak de steen naast de lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tunda
Je dak is prima geschikt.
Maar ik zou aan 2 kanten panelen leggen, zodat je de hele dag opwek hebt. (handig als salderen versoberd)
Al eens gekeken naar SF panelen?

Als daar horizontale schaduw op valt, als ze in portrait liggen, dan heeft dat weinig invloed.
Hooguit een wat mindere opwek. Maar er kakt niks helemaal in.
Die zouden dan prima kunnen op de zuid-oost kant. (en ook op noord-west).
Maar ik heb geen afmetingen van het dak.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Bedankt alvast.
Afmetingen zijn noord-west 428, zuid-oost 281.
Met een breedte van 8,8 meter

Zou een normale omvormer volstaan, of met de shaduw een micro-omvormer beter?
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:29:
@Tunda
Je dak is prima geschikt.
Maar ik zou aan 2 kanten panelen leggen, zodat je de hele dag opwek hebt. (handig als salderen versoberd)
Al eens gekeken naar SF panelen?

Als daar horizontale schaduw op valt, als ze in portrait liggen, dan heeft dat weinig invloed.
Hooguit een wat mindere opwek. Maar er kakt niks helemaal in.
Die zouden dan prima kunnen op de zuid-oost kant. (en ook op noord-west).
Maar ik heb geen afmetingen van het dak.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
  • Laatst online: 23:17
Sinds enige tijd lurk ik hier :) Graag jullie hulp! 2 jaar terug heb ik 18xSF170's laten plaatsen met een Turbo P1 (SF/Steca) omvormer. Echter heb ik nog ruimte genoeg op onze uitbouw en garage (plat dak) goed plan om iets bij te plaatsen dacht ik.

Onlangs heb ik 9x SF150 ergens kunnen aanschaffen voor een goede prijs. Deze zou ik het liefste zelf monteren met een plat dak systeem zoals de Valkbox 3.

Mijn vraag hierbij is, welke omvormer zou ik het beste kunnen aanschaffen om deze in werking te stellen? Ik lees zaken zoals 10% onderdimensie of 20% erboven, de omvormers die ik vind zijn 1000 of 1500watt (zoals de Goodwe)
Een andere vraag is, kan ik deze omvormer op dezelfde groep als de bestaande omvormer monteren? Deze is aangesloten op een EMAT EA16-32 automaat. De hoofdzekering is 40A.

Alvast mijn dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het vermogen van je huidige omvormer?
Wat is de orientatie van de nieuwe panelen?
Hellingshoek nieuwe panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tunda schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:44:
Bedankt alvast.

[...]
door de oost-west (achtige) opstelling krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

dus erg simpel, als je 270Wp panelen pakt en dan 8 stuks per kant.
2x8x270Wp = 4320Wp, maar kan nog steeds op een 3000W omvormer, no prob.
over het algemeen doe je dat met een omvormer die 2x een mpp heeft (maar hoeft niet).

andere panelen/omvormer/verhouding(tussen oost/west) kan allemaal, hoe gek wil je het maken, lol. ;)

(schaduw? die heb je amper, of als je hem hebt dan doet dat er al bijna niet toe. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tunda schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:44:
Bedankt alvast.

[...]
Vraag even aan @Atomic2005 wat hij zou doen. ;) (heeft praktisch dezelfde situatie, met ietsjes andere ligging)
Ik zou er (eventueel) SF wegleggen, dan heb je geen schaduwmanagement of optimizers nodig.
Er komt een moment dat zuid-oost deels in de schaduw komt te liggen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

En 8x op zuid-oost is 2 stringen van 4. De ideale spanning voor een 1 fase omvormer, of alle 8 (in 1 string) op een 3-fase omvormer.
En ? x 8 op noord-west.
Met lastige invalshoek en met diffuus licht, doen de SF het ook prima.

Ik zou het dan op een SMA aan sluiten, die hebben geen beperkt vermogen op de ingangen.
Dan kan je noord-west en zuid-oost apart op 2 mppt ingang aansluiten. (en monitoren met SBFspot/pvoutput)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:06:
Wat is het vermogen van je huidige omvormer?
Wat is de orientatie van de nieuwe panelen?
Hellingshoek nieuwe panelen?
Thanks voor je reactie!

Huidige vermogen is 3300w
Orientatie van de nieuwe panelen is zuid
Hellingshoek 20 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Infinion schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:49:
Sinds enige tijd lurk ik hier :) Graag jullie hulp! 2 jaar terug heb ik 18xSF170's laten plaatsen met een Turbo P1 (SF/Steca) omvormer. Echter heb ik nog ruimte genoeg op onze uitbouw en garage (plat dak) goed plan om iets bij te plaatsen dacht ik.

Onlangs heb ik 9x SF150 ergens kunnen aanschaffen voor een goede prijs. Deze zou ik het liefste zelf monteren met een plat dak systeem zoals de Valkbox 3.

Mijn vraag hierbij is, welke omvormer zou ik het beste kunnen aanschaffen om deze in werking te stellen? Ik lees zaken zoals 10% onderdimensie of 20% erboven, de omvormers die ik vind zijn 1000 of 1500watt (zoals de Goodwe)
Een andere vraag is, kan ik deze omvormer op dezelfde groep als de bestaande omvormer monteren? Deze is aangesloten op een EMAT EA16-32 automaat. De hoofdzekering is 40A.

Alvast mijn dank :)
Hang die 9 (3 stringen van 3) gewoon aan een 1x mppt omvormer, hosola, goodwe, omnik, sma 1.5
En dan stekker eraan in het stopcontact. (ik weet het het mag niet... :P Wel lekker simpel)
Heb nog een sma 1.5 liggen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:24:
[...]

Hang die 9 (3 stringen van 3) gewoon aan een 1x mppt omvormer, hosola, goodwe, omnik, sma 1.5
En dan stekker eraan in het stopcontact. (ik weet het het mag niet... :P Wel lekker simpel)
Heb nog een sma 1.5 liggen eventueel.
Is dat niet wat veel als ik 1300watt door het stopcontact terug klets? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Infinion
Je haarfohn verbruikt meer..
Van mij mag het... (oei, fout auijtdehaag)
Wel 2,5 mm2 stekker gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:32:
@Infinion
Je haarfohn verbruikt meer..
Van mij mag het... (oei, fout auijtdehaag)
Wel 2,5 mm2 stekker gebruiken
Top, staat bovenaan de lijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Infinion schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:37:
[...]

Top, staat bovenaan de lijst :)
Die sma 1.5 die hier nog ligt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
Kosda? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Infinion schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:21:
[...]

Thanks voor je reactie!

Huidige vermogen is 3300w
Orientatie van de nieuwe panelen is zuid
Hellingshoek 20 graden
1200w omvormer is wel voldoende, strict genomen en meest veilige optie is om die omvormer op een andere groep in te prikken (mag stekkerloos op een bestaande groep, dus even een lasdoos maken). Op dezelfde groep zal pieken van een 4300w-4500w geven, maar die kunnen op zuid wat langduriger zijn. Dus op dezelfde groep inprikken zou ik zelf niet doen mits je er nog een groep in de buurt hebt liggen (waar bv. je mechanische ventilatie op zit, ik noem maar eens wat).

Het kan waarschijnlijk wel op dezelfde, ik overbelast de groep van de AEG formeel ook wel redelijk, maar doordat het pieken zijn geen problemen met een 16A B automaat. Eventueel zou ik door de korte lengte nog naar een 20A automaat kunnen gaan op 2,5mm2.

Die SF's leveren al vlot die 100v, dus 3s3p configuratie levert ca 300-345v op, dat moet je omvormer dan wel trekken. Voor het prijsverschil een simpele Hosola 1500w wel een optie bv, heb je nooit aftopping met nagenoeg geen extra kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
exroosje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:25:
Ik zou dan voor iets mechanisch gaan. Uiteindelijk is het je ballast , dus als de wind langdurig aan de bovenste tegel trekt kan de lijm langzaam loswerken van de tegel eronder en als het eenmaal een eerste beschadiging in de lijmlaag zit dan versnelt het en liggen je panelen bij de volgende storm op de grond.... Dat gebeurt misschien niet in jaar 1, maar zou wel in jaar 7 kunnen....

Bij 3 tegels gewoon er dwars door heen boren , in de onderste een plug stoppen en dan een voldoende lange (RVS ) schroef (ook niet te lang natuurlijk, bv 1cm korter als de totale hoogte van de 3 tegels). Zou met 8 of 10mm gat en bijpassende schroef /plug moeten kunnen. Heb je ook niets uitsteken aan de onderkant. Ihkv breken tegels is dunner in dit geval beter.
Dat vandaag dus maar even gedaan. Ipv te vertrouwen op de polymax, heb ik door de bovenste 3 tegels een gat geboord en daar plug met schroef (10mm) in geramd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
Op het zuid westen heb ik al panelen, op het noord westen nog plek vrij voor 9 panelen.
Via een inkoop actie heb ik nu een scherpe aanbieding polykristallijn van 265Wp met een Solaredge omvormer. Voor de instalatie is de prijs wel goed, maar het zal natuurlijk niet veel opbrengen door de ligging.

Is de combinatie poly en solaredge goed voor noord-west, of kan ik beter voor een set met SolarFrontier en een goedkope Chinese omvormer gaan, zal dat het beter doen op noord-west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
canonball schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:32:
Op het zuid westen heb ik al panelen, op het noord westen nog plek vrij voor 9 panelen.
Via een inkoop actie heb ik nu een scherpe aanbieding polykristallijn van 265Wp met een Solaredge omvormer. Voor de instalatie is de prijs wel goed, maar het zal natuurlijk niet veel opbrengen door de ligging.

Is de combinatie poly en solaredge goed voor noord-west, of kan ik beter voor een set met SolarFrontier en een goedkope Chinese omvormer gaan, zal dat het beter doen op noord-west?
Ja doet het beter, maar negen poly op string omvormer is ook goed

Kan het niet parallel met je bestaande set?

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 08-11-2017 18:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
canonball schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:32:

Wat een raar dak, als je noordwest en zuidwest hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 12:58
Piramidedak? (al zouden er dan nog 2 daken op oost over zijn ook) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ferrykoets schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:57:
Piramidedak? (al zouden er dan nog 2 daken op oost over zijn ook) >:)
Als je pastorie / notaris achtige woning hebt met achtertuin bijv op het zuidwesten. Dan heb je 1 (groot)dak op zuidwesten en een redelijk zijdak op zuidoosten.

Of zoals van @canonball , waarschijnlijk een tuin op het noordwesten of zuidwesten, dan 2 daken op noordwest en zuidwest. Dan zal er idd ook nog een zuidoost dak zijn :P

[ Voor 21% gewijzigd door Atomic2005 op 08-11-2017 20:35 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MMg2pce7BWzReGGqw3y5C62L/medium.jpg

Wie kan voor me bevestigen dat dit klopt ? Dacht het wel namelijk!

(In de meterkast zit nog een aardlek btw staat niet op de tekening)

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 08-11-2017 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Jan-man
Klopt helemaal, maar ik zou de automaat wel aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
adjego schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:55:
Hoofdzekering eruit of de aardlek? En zo ja hoofdzekering, welke dan, of allemaal?
Ik was er niet bij, maar ik zag dat alle drie de 25A smelt zekeringen zijn vervangem. En de hoofdzekering, niet de aardlek of groepen zelering. Maar met een C klasse 20A groep (3fase) zekering zal bijna altijd de smeltzekering sneller gaan volgens mij :S

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een overkapping met daarop zonnepanelen? Het zou gaan om een overkapping van een dakterras (+/- 4,5m * 2,5m) als zonwering met lichtdoorlatende panelen. Voor het idee heb ik een frame ingetekend als basis voor de overkapping. De combinatie van het platte dak en de overkapping levert een totale oppervlakte op van +/- 25m2 voor de panelen.

Omdat de voorkant van onze (tussen)woning direct aan de openbare ruimte grenst, ziet het er naar uit dat we een vergunning nodig hebben. Ik heb geen idee wat de gemeente hiervan gaat vinden, maar ik wil eerst eens kijken of zoiets überhaupt op enigszins rendabele wijze te realiseren is. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het maken van een overkapping / zonwering? En met een vergunningaanvraag voor de voorzijde van een woning? De panelen komen op zo'n 11m hoogte en zijn geheel vrij van schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/1d7c7doff3/Huis3.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PaPa op 09-11-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
PaPa schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:19:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een overkapping met daarop zonnepanelen? Het zou gaan om een overkapping van een dakterras (+/- 4,5m * 2,5m) als zonwering met lichtdoorlatende panelen. Voor het idee heb ik een frame ingetekend als basis voor de overkapping. De combinatie van het platte dak en de overkapping levert een totale oppervlakte op van +/- 25m2 voor de panelen.

Omdat de voorkant van onze (tussen)woning direct aan de openbare ruimte grenst, ziet het er naar uit dat we een vergunning nodig hebben. Ik heb geen idee wat de gemeente hiervan gaat vinden, maar ik wil eerst eens kijken of zoiets überhaupt op enigszins rendabele wijze te realiseren is. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het maken van een overkapping / zonwering? En met een vergunningaanvraag voor de voorzijde van een woning? De panelen komen op zo'n 11m hoogte en zijn geheel vrij van schaduw.

[afbeelding]
Je zou met glas/glas modules kunnen werken, zonder folie dus lichtdoorlatend is het mooist dan. En een beetje een knap systeem om dat in te hangen, dat ook nog eens mooi afdicht? Of steek je licht eens op bij solarcarports hoe die in elkaar steken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Luiaard schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:25:
[...]

Je zou met glas/glas modules kunnen werken, zonder folie dus lichtdoorlatend is het mooist dan. En een beetje een knap systeem om dat in te hangen, dat ook nog eens mooi afdicht? Of steek je licht eens op bij solarcarports hoe die in elkaar steken.
Solarcarports, da's een goeie! Glas/glas kende ik nog niet maar zo te zien kom je dan op zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/9bddargnq7/Groen_Opgewekt-5.0-4.jpg

Dat ziet er best knap uit :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:58:
@Jan-man
Klopt helemaal, maar ik zou de automaat wel aanzetten.
En hij draait 😁 nu nog zon zodat er ook wat binnen komt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jan-man
Waar is de pvoutput link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Heb de s0 counter liggen naar weet niet of die 25 meter utp leuk vind. Moet zo weer aan het werk dus dat komt dit weekend wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jan-man
Hang er youless aan.
Daar past die netwerkkabel wel in.
Werkze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:29:
@Jan-man
Hang er youless aan.
Daar past die netwerkkabel wel in.
Werkze. :)
Kost ook weer geld haha. En in maart komt er een directe 230 invoer kabel tussen de pv en meterkast waar ook de s0 counter zit. Dus eventueel hou ik gewoon tot maart het handmatig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Jan-man schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:42:
[...]

Kost ook weer geld haha. En in maart komt er een directe 230 invoer kabel tussen de pv en meterkast waar ook de s0 counter zit. Dus eventueel hou ik gewoon tot maart het handmatig bij.
Heb ik ook een tijd gedaan, totdat ik het zat werd. Dus nu hebben we een meter en een Youless werkeloos liggen :p (nieuwe omvormer is 3-fase, dus die meter kon niet meer voor de omvormer gebruikt worden, er is nu ook een ongebruikte groep...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wailing_Banshee
Bewaar hem voor de l/w warmtepomp of maak een deal met jan-man ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:52:
[...]

Heb ik ook een tijd gedaan, totdat ik het zat werd. Dus nu hebben we een meter en een Youless werkeloos liggen :p (nieuwe omvormer is 3-fase, dus die meter kon niet meer voor de omvormer gebruikt worden, er is nu ook een ongebruikte groep...)
Voor vier tientjes heb je drie fase kWh meter, betrouwbaarder kan niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@reneeke1970
Dezelfde als @Grolsch zeker?
8)
Heb er bij mij alvast 2x Finder 3-fase inzitten met m-bus. Iets meer info dan wat pulsjes ;-)
Nu nog 3-fase...

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2017 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:22:
@Wailing_Banshee
Bewaar hem voor de l/w warmtepomp of maak een deal met jan-man ;-)
Of voor de oude omvormer als daar weer panelen aan gekoppeld gaan worden :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:42:
@reneeke1970
8)
Heb er bij mij alvast 2x Finder 3-fase inzitten met m-bus. Iets meer info dan wat pulsjes ;-)
Nu nog 3-fase...
Ik heb al een nieuwe liggen :P alleen nog niet verwisseld.

Nu gewoon het aantal pulsen aangepast, dan klopt het redelijk :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:42:
@reneeke1970
8)
Nu nog 3-fase...
Die dingen zijn best prijzig... (3-fase, met terugloopblokkering, en S0 aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Hiervoor hebben we V&A.

[ Voor 88% gewijzigd door Zeehond op 09-11-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:22:
[...]

Die dingen zijn best prijzig... (3-fase, met terugloopblokkering, en S0 aansluiting)
Valt mee hoor, € 48,00 :)

http://youless.nl/winkel/...e-din-rail-kwh-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waarschijnlijk net als die meter die ik er nu in heb zitten, telt die twee kanten op. Is goed genoeg voor ons fornuis (die zal niet zoveel stroom leveren :p), maar als ik weer een meter op de omvormer zou aansluiten, wil ik echt alleen de geleverde stroom meten. Voor die tijdelijke oplossing vond ik het niet zo heel erg, maar het was wel de bedoeling dat deze omvormer een tijdje blijft hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:14:
[...]

Waarschijnlijk net als die meter die ik er nu in heb zitten, telt die twee kanten op. Is goed genoeg voor ons fornuis (die zal niet zoveel stroom leveren :p), maar als ik weer een meter op de omvormer zou aansluiten, wil ik echt alleen de geleverde stroom meten. Voor die tijdelijke oplossing vond ik het niet zo heel erg, maar het was wel de bedoeling dat deze omvormer een tijdje blijft hangen!
Ik gebruik hem alleen voor de WP, en als die stroom begint te leveren klopt er iets niet :P voor de PV vertrouw ik op m'n omvormer :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 09-11-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:33:
[...]

Ik gebruik hem alleen voor de WP, en als die stroom begint te leveren klopt er iets niet :P voor de PV vertrouw ik op m'n omvormer :P
Even het draadje teruglezen, misschien is het dan wat duidelijker :D

Wij hebben nog ruimte voor 3x 3-fase elementen: teller voor fornuis, teller voor WP en WP zelf. Dus een teller voor de omvormer gaat niet meer passen zonder er een derde kast bij te zetten.

Nog even opgezocht welke panelen er nu bijgekomen zijn:

10x DMEGC DM 295-M 156-60 Full Black.

[ Voor 8% gewijzigd door Wailing_Banshee op 09-11-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Kan iemand nog beantwoorden of de APS microomvormer van 500W z'n vermogen daadwerkelijk afkapt op 500W? En niet in een overbeveiliging schiet.
Want er mag 2x310Wp max aan gehangen worden. Zit te twijfelen tussen 2x250Wp op maat of toch 2x275 of 300W. Ze zullen op het zuiden liggen, dus genoeg zon krijgen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
@!null het max continu vermogen is 500W dus mag dan aannemen dat hij bij 500W gaat aftoppen. Er is nu geen genoeg zon om het te testen en daarnaast heb ik o/w met 2 x 285 Wp.

Overigens geven ze aan tot 310Wp is max dus lijkt me dat de omvormer gewoon gaat aftoppen ipv stoppen met werken want waarom zou je de 310wp in de datasheet zetten.

@reneeke1970 heeft er meer ervaring mee. Mischien weet hij het exact.

[ Voor 23% gewijzigd door Jan-man op 09-11-2017 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ok bedankt. Dan loont het gewoon om de krachtigere panelen erop te leggen.
Ik koop dit liever in een setje met aansluit materiaal, tot nu toe alleen een setje gezien met 275Wp, tegenover een setje met 250Wp.

Edit: Ha, ik gooi er even een zoekopdracht in met iets andere zoektermen, en ik vind meteen een betaalbaar setje met 300Wp full black panelen zoals ik het wil bij zaanzon.nl

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 09-11-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jan-man schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:22:
@!null het max continu vermogen is 500W dus mag dan aannemen dat hij bij 500W gaat aftoppen. Er is nu geen genoeg zon om het te testen en daarnaast heb ik o/w met 2 x 285 Wp.

Overigens geven ze aan tot 310Wp is max dus lijkt me dat de omvormer gewoon gaat aftoppen ipv stoppen met werken want waarom zou je de 310wp in de datasheet zetten.

@reneeke1970 heeft er meer ervaring mee. Mischien weet hij het exact.
Mijn panelen lagen op west.....
Maar ik heb begrepen dat ze toch wel langere tijd 275 watt afgeven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Heb mijn best gedaan op va nu..excuses voor het hier navragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
PaPa schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:19:

[afbeelding]
Je kunt hiervoor Bisol Lumina panelen gebruiken, en dan kiezen tussen aantal cellen /vermogen en hoeveelheid lichtdoorlatendheid

Ik wil zelf een carport op die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
NFSteef schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:35:
[...]

Heb mijn best gedaan op va nu..excuses voor het hier navragen
We hadden ooit een fijne V&A topic speciaal voor duurzame zaken. In de normale V&A zijn hier geen categorieën voor. Er is nu alleen een algemeen V&A Overig draadje. Ik vind dat persoonlijk jammer en pleit voor een nieuw leven van het duurzame V&A topic. Vooral de trouwe bezoekers hier hebben door tweaken of andere redenen af en toe wel eens spulletjes over die voor anderen interessant kunnen zijn.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@PaPa @!null

vele leuke dingen te verzinnen met glas-glas panelen.

dit is een leuk voorbeeld voor als je kwaliteit wil:
http://zonneveranda.nl/hout/
die gebruiken speciaal gelamineerd hout (kleinere kans op krom trekken) en lariks hout zodat het beter uit houd buiten.
het leuke is dat hun panelen hebben van 3 meter lengte.
dus een overkapping zonder kieren (dus ook lek loos) voor 3 meter.
maar door dat alles is het wel prijzig.

maar ook yingly heeft nu leuke panelen er voor:
http://www.yinglisolar.co...ne/panda-bifacial-144hcl/
deze heeft kleinere cellen waardoor de verhouding anders uit komt, soms is dat handig. (vooral als je een klein setje wil.)
met b.v. bisol heb je vaak meer panelen nodig om een omvormer te kunnen voeden. ;)

maar ook LG.
http://www.lg-solar.com/nl/product/neon-bifacial.jsp

(zover ik weet heeft panasonic/sanyo ze niet meer?)

deze club heeft een tijdje een zonneveranda gehad. (kan hem even niet meer vinden op de site.)
https://www.fonteyn.nl/veranda/aluminium-veranda?p=2
die gebruikte glas-glas panelen op bazis van dunne film techniek.
dan zie je dus geen cellen in het glas zitten. ;)
(ik zelf vond het niet mooi, het glas is daar door wel gekleurd, en je moet wel perse een trafo omvormer gebruiken met aarding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@migjes Je vergeet dus de Bisol Lumina :P
Die kun je mooi krijgen zoals je wil, met hoeveelheid cellen. Dus 270wp of slechts een derde ervan, wat je wil.

zonneveranda.nl is leuk en denk ik wel kwaliteit, maar voor mij te duur. Bovendien is 3 meter voor ons niet handig, carport zal andere maten krijgen.

Als ik het zelf met hout maak, dan wil ik het wat ruimte geven zodat het kan uitzetten en krimpen. Maar het is een risico.
Of toch met metaal gaan werken, al hebben we liever hout voor het uiterlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 10-11-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tot welke grootte omvormer mag je in Nederland eenfasig aansluiten? Ik heb een ABB PVS-300 8kW op de kop kunnen tikken. Er kan 9kW DC op, maar dan wordt het aan de AC kant wel een zekering van 35A. Dat is net zo veel als mijn hoofdzekering. Niet dat ik 9kW op mijn dak kwijt kan.
Wel een mooi ding, met aparte DC-zekeringen erin en een mooi display dat ook elders opgehangen kan worden dus uit de omvormer gehaald kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Luiaard op 10-11-2017 11:13 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Luiaard Als je hem moet afzekeren met dezelfde sterkte als je hoofdzekering ben je niet volgens de normen bezig, en vliegt alles er waarschijnlijk tegelijk uit.
Hoeveel kW wil je op je dak leggen? Misschien kun je hem aan de hand daarvan lager afzekeren (dus bijvoorbeeld 25A omdat je toch niet meer gaat opwekken dan 5750W)
Dat is waarschijnlijk ook niet volgens de normen, maar lijkt me in ieder geval wat veiliger.

En de draaddikte naar de omvormer moet ook voldoen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Als ik hem hier hang, komt er niet meer dan 5750W op. Is momenteel al afgezekerd met 25A en draaddikte 6 kwadraat. Maar misschien dat ik hem verkoop/ruil tegen iets anders. Ik vroeg me vooral af of we in Nederland wel gewoon zo'n omvormer enkelfasig kunnen plaatsen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Luiaard schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:11:
Tot welke grootte omvormer mag je in Nederland eenfasig aansluiten? Ik heb een ABB PVS-300 8kW op de kop kunnen tikken. Er kan 9kW DC op, maar dan wordt het aan de AC kant wel een zekering van 35A. Dat is net zo veel als mijn hoofdzekering. Niet dat ik 9kW op mijn dak kwijt kan.
Wel een mooi ding, met aparte DC-zekeringen erin en een mooi display dat ook elders opgehangen kan worden dus uit de omvormer gehaald kan worden.
oei, dat word wat, maar mischien kan het wel. ;)

ik heb mijn 4kW (ook ABB) ook op een 16A groep hangen.
daar door gaat er regelmatig 17A door die groep.
dit kan doordat een groep niet op 16A afgaat, maar daar nog een stukje marge op heeft.
ongeveer dit:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1757c90c654e24742de01eaf9ad333775d52ff34/?url=http%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg
neem je dan een 32A groep, dan kun je dus 36.48 tot 46,4A terug leveren.
(ik heb bij dit project me zelf wel een marge genomen, mijn omvormer kan ook ingesteld worden om minder W te leveren, dus mocht mijn groep het niet houden dan kan ik de nood maatregel nemen.)

(deze wil je niet doen, maar wel weten dat dit kan.)
je hebt waarschijnlijk een 35A smelt zekering, die zijn het tofst en wil je het liefst behouden.
maar als het echt niet lukt, dan kun je die laten vervangen voor automaten.
die zijn wat sneller als een smelt zekering, maar dan krijg je 1x40A in plaats van 35A. ;)
(dus als het niet anders kan kun je dat nog doen.)

nu moet je wel oppassen, meeste meter kasten die mensen in huis hebben, die kunnen eigenlijk niet meer hebben als 40A (eigenlijk is dat 63A) en nu ga je 35A hoofdzekering en 35A PV op die kast zetten.
hier rekening mee gaan houden is zeker niet onverstandig. >:)
(je kunt na de hoofdzekering 2x32A(of 2x40A) ophangen, 1x voor het huis en 1x voor de PV.
dan weet je zeker dat je huis nooit meer als 32A kan trekken en je meter kast zo in orde blijft.)

verder heeft de netbeheerder, nog de normen problemen met dat je 35A terug levert op een 35A aansluiting.
zolang je het maar goed aansluit kan het wel.
is het verstandig om te doen, hangt van je omgeving af.
35A invoeren betekend dat die 35A ook opgemaakt moet worden voor de netbeheerder zijn wijkcentrale.
(stroom kan niet door een normale wijkcentrale worden door gevoerd het net op.
daar heb je een speciale wijkcentrale voor nodig, en die kun je niet aanvragen bij de netbeheerder. ;)
dus word de stroom niet opgemaakt in de wijk, dan loopt de V omhoog en stopt je omvormer met leveren. :-( )

eigenlijk boeit het niet hoeveel Wp je aan de omvormer hangt, helaas.
(ik snap best dat het je het gevoel krijgt dat dat uitmaakt, maar er zijn gewoon meer dingen die roet in het eten gooien. ;) )

dus of je dit allemaal wel zou moeten willen is een persoonlijke vraag.
(voor gewone huizen hou A.U.B gewoon de selectiviteit aan, niet omdat het niet kan, maar er komt gewoon best veel bij kijken als je daar over heen wil gaan. ;) )
!null schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:47:
@migjes Je vergeet dus de Bisol Lumina :P
Die kun je mooi krijgen zoals je wil, met hoeveelheid cellen. Dus 270wp of slechts een derde ervan, wat je wil.

zonneveranda.nl is leuk en denk ik wel kwaliteit, maar voor mij te duur. Bovendien is 3 meter voor ons niet handig, carport zal andere maten krijgen.

Als ik het zelf met hout maak, dan wil ik het wat ruimte geven zodat het kan uitzetten en krimpen. Maar het is een risico.
Of toch met metaal gaan werken, al hebben we liever hout voor het uiterlijk.
jep, de lumia die is er ook nog. ;)

met hout heeft het niks te maken of die ruimte heeft voor uitzetten of krimpen.
maar hout heeft de neiging krom te gaan trekken als het vochtig hangt.
dit kun je tegen gaan door 3(of meer) houten (eiken/douglas/lariks etcetc..) planken op elkaar te lijmen.
en daar na door een vandiktebank te halen.
dan zitten de nerven van de planken vaak tegen elkaar en is krom trekken een minder groot probleem.
dus is op te lossen door een beetje klusser. ;)
(ik ga naar een timmer werk plaats en laat daar de balkjes maken hoor. >:)
ik heb ook geen vandiktebank in de schuur staan. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@migjes Ja dat klinkt als een goed plan qua bewerken. Dat zou ik wellicht ook kunnen laten doen.
Ik ga dit bespreken met iemand die hier meer verstand van heeft.

Als ik met metaal ga werken dan kan ik nog steeds dikke Douglas palen gebruiken als staanders, wat we mooier vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb vorige week geholpen met dit neerzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GqkuwzJc21WZgL1jDUcpJufo/thumb.jpg
Eiken constructie, Solarwatt frameloze panelen, aluminium glasprofielen met rubbers.

Het aluminium houdt het hout wel in het gareel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 10-11-2017 12:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@!null
jep aan iemand vragen voor hulp is zeker niet dom, maar mogelijkheden genoeg.

in het buitenland (binnen de EU) zie je die lamineerde balken veel vaker.
maar om een 1 of andere reden niet in nederland.

of voor een prijs, pffffff:
https://www.brand-solide....palen-120x120-gelamineerd

@Proton_
ziet er netjes uit. ;)
welke aluminium glasprofielen met rubbers heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:32:
@!null
jep aan iemand vragen voor hulp is zeker niet dom, maar mogelijkheden genoeg.

in het buitenland (binnen de EU) zie je die lamineerde balken veel vaker.
maar om een 1 of andere reden niet in nederland.

of voor een prijs, pffffff:
https://www.brand-solide....palen-120x120-gelamineerd

@Proton_
ziet er netjes uit. ;)
welke aluminium glasprofielen met rubbers heb je gebruikt?
Die gelamineerde balken kun je gewoon in de vorm van kozijn balken kopen, zelfs bij de gamma karwei......
Metsel profielen zijn ook gelamineerd, trekt niet krom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik heb wat hulp nodig met een vraagstuk.
Ik ga begin 2018 verhuizen, nu heb ik op mijn huidige woning 11 Trina 245 Wp zonnepanelen in combinatie met de SMA Sunny Boy 2500TLST-21 omvormer. Deze omvormer een een Single tracker type.
Dit geheel ligt bijna pal op het zuiden dus het presteert uitermate goed naar mijn mening en doet dit al sinds 2010.

Nu willen de kopers de zonnepanelen niet hebben, dus ik haal ze maar van het dak. Alleen nu is de layout van ons nieuwe huis geheel anders, hier heb ik namelijk de schuine daken op oost-west en aan de oostkant ook nog een dakkapel. Op het westen heb ik wel veel ruimte, zelfs meer dan ons huidige huis.

De enige schaduw bij het nieuwe huis zou de dakkapel zijn trouwens.

Nu zit ik erg te dubben welke kant ik op moet met de installatie:
- hele handel maar verkopen en voor een betere setup welke oost-west aan kan en met nieuwere generatie panelen?
- Bestaande panelen gebruiken op de west kant, met dezelfde omvormer?
- Bestaande panelen hergebruiken, op oost nieuwe panelen erbij en een omvormer die twee trackers heeft gebruiken?

Ik hoop met jullie tips een duidelijker beeld te krijgen.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@migjes ik weet niet precies waar het vandaan kwam, maar het zag er zo uit: http://www.xlglas.nl/Prof...dekprofiel-kliklijst.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Proton_ Ziet er goed uit. Wat zit er tussen de panelen in? Een los stripje?
Of is het profiel juist (of ook) over dwars gebruikt?

Er staat in die link dat het profiel vrij mag hangen tot 1,1 meter, maar dat is toch vrij ver zou ik zeggen. Hoe krijg je dat ooit goed met zaken zoals sneeuwbelasting e.d.

Ik had zelf het idee om wat in hout uit te freesen. En dan eventueel zo'n profiel met rubber erop.

Edit: Met al die profielen lijkt er niet veel te gebeuren onder de 20 euro de meter. Dat betekent met een carport van 5x4 meter en zonnepanelen van 1 meter breed iets van 500 euro aan profielen, maar waarschijnlijk meer. Dat zal wellicht uitpakken tot een grotere kostenpost dan het hout zelf :+ (tenminste, in het geval van Douglas hout)

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 10-11-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tussen de panelen een kunststof H profieltje met een randje kit.
Als je gaat frezen heb je wellicht alleen het bovenprofiel + kliklijst nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Venxir schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:25:
Ik heb wat hulp nodig met een vraagstuk.
Ik ga begin 2018 verhuizen, nu heb ik op mijn huidige woning 11 Trina 245 Wp zonnepanelen in combinatie met de SMA Sunny Boy 2500TLST-21 omvormer. Deze omvormer een een Single tracker type.
Dit geheel ligt bijna pal op het zuiden dus het presteert uitermate goed naar mijn mening en doet dit al sinds 2010.

Nu willen de kopers de zonnepanelen niet hebben, dus ik haal ze maar van het dak. Alleen nu is de layout van ons nieuwe huis geheel anders, hier heb ik namelijk de schuine daken op oost-west en aan de oostkant ook nog een dakkapel. Op het westen heb ik wel veel ruimte, zelfs meer dan ons huidige huis.

De enige schaduw bij het nieuwe huis zou de dakkapel zijn trouwens.

Nu zit ik erg te dubben welke kant ik op moet met de installatie:
- hele handel maar verkopen en voor een betere setup welke oost-west aan kan en met nieuwere generatie panelen?
- Bestaande panelen gebruiken op de west kant, met dezelfde omvormer?
- Bestaande panelen hergebruiken, op oost nieuwe panelen erbij en een omvormer die twee trackers heeft gebruiken?

Ik hoop met jullie tips een duidelijker beeld te krijgen.
Persoonlijk zou ik een nieuw setje erop gooit en deze set op marktplaats verkopen. Kun je direct meer Wp op je dak kwijt.

Gemiddelde levensduur van omvormer is 10 jaar dus die moet je zoiezo al binnen 5 jaar vervangen.

Daarnaast over een nieuwe set krijg je de btw terug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
En waarom zouden deze argumenten niet gelden voor de eventuele marktplaats koper? Ofwel wat krijg je er nog voor terug

Ik denk dat je huiskopers erop gokken dat je het teveel werk vind de panelen eraf te halen,.

Wat een idioten dat ze het niet willen, als het er al ligt. Bovendien, horen de panelen niet bij het energielabel van je woning en horen ze dus gewoon in de vraagprijs te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Meestal krijg je best nog een mooie prijs voor gebruikte sets. Groot voordeel van de huidige panelen is dat je meer Wp/m^2 hebt. BTW terug is ook een goed argument. Ik zou wel even goed kijken, gezien je zegt dat op West veel ruimte is en op Oost aanzienlijk minder.

Uiteindelijk is het een kwestie van rekenen en beschikbaar budget.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Nou als je ziet wat er tegenwoordig gevraagd wordt voor pv sets op mp dan denk ik dat je er nog verdomd veel voor terug krijgt :) lijkt afentoe net de huizenmarkt in de grote steden 😆.

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 10-11-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Iemand toevallig problemen met Goodwe Wifi vandaag? Ik heb 2 omvormers, maar de ene wil niet connecten met Wifi. En staat dus op 0kw in de portal (terwijl hij wel output geeft in de meterkast ("normal").
Modem gereset, wifi gereset. Omvormer nog niet, ik weet nooit of het Wifi Reset of Wifi Reload moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Proton_ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:19:
Tussen de panelen een kunststof H profieltje met een randje kit.
Als je gaat frezen heb je wellicht alleen het bovenprofiel + kliklijst nodig.
Ja of gewoon aluminium lat (platstaaf), eventueel op kleur, en dan een klemprofiel van rubber om de paneel randen heen, met daarbovenop een luchtkamer.

Wat ik begrijp van die profielen is dat sommige niet eens een afscheider tussen de platen/panelen hebben om ze op hun plek te houden, het is letterlijk alleen maar klemmen.
In dat opzicht hoef ik niet eens te freezen (behalve aan de buitenste randen waar ik het verzonken wil hebben zodat het mooi is afgewerkt)

Bij mij is het echter een losstaande carport en liggen de panelen niet in de aflopende daklijn maar dwars daarop. Maar alles is te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Chielos schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:20:
Iemand toevallig problemen met Goodwe Wifi vandaag? Ik heb 2 omvormers, maar de ene wil niet connecten met Wifi. En staat dus op 0kw in de portal (terwijl hij wel output geeft in de meterkast ("normal").
Modem gereset, wifi gereset. Omvormer nog niet, ik weet nooit of het Wifi Reset of Wifi Reload moet zijn.
Doet het bij mij gewoon.

Waarom niet gewoon stroom eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerste jaar rekening green choice is binnen, 510 euro retour dankzij terug levering tegen 13.3 cent inclusief per kWh.
En dat is nog inclusief 300 kuub gas van jaar geleden. Word volgend jaar helemaal feest

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:03:
Eerste jaar rekening green choice is binnen, 510 euro retour dankzij terug levering tegen 13.3 cent inclusief per kWh.
En dat is nog inclusief 300 kuub gas van jaar geleden. Word volgend jaar helemaal feest
Altijd lekker :P, ik ben na een jaar toch naar powerpeers gegaan leuke aanbieding kwam op 22 euro per maand geschat 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door wetsteyn op 11-11-2017 12:50 ]

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

migjes schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:38:
@PaPa @!null

vele leuke dingen te verzinnen met glas-glas panelen.

dit is een leuk voorbeeld voor als je kwaliteit wil:
http://zonneveranda.nl/hout/
die gebruiken speciaal gelamineerd hout (kleinere kans op krom trekken) en lariks hout zodat het beter uit houd buiten.
het leuke is dat hun panelen hebben van 3 meter lengte.
dus een overkapping zonder kieren (dus ook lek loos) voor 3 meter.
maar door dat alles is het wel prijzig.
quote van de website:
Uitvoering zonnepanelen

Semi transparante zonnepanelen (Europese productie)
Afmetingen panelen: 3000 mm. x 800 mm. uit 1 geheel, ca. 200Wp. per module
Samenstelling: 5 mm. gehard glas / EVA folie / transparante tedlar ( totaal 7.5 mm. dikte) (optimale veiligheid bij steenslag en glasbreuk)
Lichtdoorlatendheid: ca. 51%
Gewicht: ca. 30 kilo
Type cel: 6” polykristalijn
Vermogen: ca. 200 Wp per paneel
Garantie: 25 jaar vermogensgarantie
Weinig Wp voor zo'n groot paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:58:
[...]

quote van de website:

[...]

Weinig Wp voor zo'n groot paneel
Dat is toch logisch, cellen weg laten voor licht door te laten. Of dacht je dat zonnecellen licht door laten?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??