Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.590 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-man schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:30:
[afbeelding]

Hophop micro omvormer is binnen 😁 maandag dus de 2 losse panelen weer in actie :).
Zwaar hè die dingen, heb er ook nog twee op de plank liggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
@reneeke1970 nou inderdaad stond ik van te kijken toen ik evve dat kleine doosje wou pakken.... 10 van die dingen en postnl wil het niet meer vervoeren haha. Volgend jaar komen er nog 3 erbij maar dan moet eerst de meterkast omgebouwd worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Pelle schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:15:
Vraagje van een amateurklusser: een half jaar geleden hebben wij een huis gekocht met zowel op het dak van het huis (9 stuks), als op het dak van de garage (10 stuks) PV-panelen. Dit is door de vorige eigenaar aangebracht begin 2014.

Nu ging ik vanochtend in mijn garage bezig om een aantal ledpanelen op te hangen, en zonder erbij na te denken (dom dom dom) heb ik daarvoor gewoon de bijgeleverde schroeven gebruikt. En die waren dus mooi 5-10mm te lang, waardoor ik vanonderaf door de dakbedekking van de garage heen schroefde.

Er lag nog een mooie plas water op het garagedak, waardoor het water meteen naar beneden begon te sijpelen. Niet heel handig allemaal, dus ik het dak op om te kijken of ik dat af kon dichten. Vervelend genoeg moest ik daarvoor ook de PV-panelen van het dak gaan halen (om erbij te kunnen), en om het feest compleet te maken begon het ook nog eens flink te regenen.
Omdat ik een nat dak toch niet kan fixen, heb ik alles maar weer teruggelegd, maar toen ik op de ladder stond om naar beneden te klimmen, en een van de PV-panelen aanraakte, voelde ik een stroom lopen. Geen doodklap die je krijgt van 230V, maar wel vervelend genoeg om het niet prettig aan te vinden voelen ;)

Toen ik in de garage weer verder ging, merkte ik ook dat er spanning stond op de schroeven die door het dak gegaan waren en aan de bovenkant onder water stonden.

Dus, dat deed mij afvragen: is dat normaal? Dat er spanning staat op zo'n set PV-panelen, inclusief de montagematerialen (de rails waarop ze bevestigd zijn)?

(als ik hiervoor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 moet zijn, dan hoor ik het ook graag, dan ga ik daar verder vragen :) )
Daarom worden systemen nu vereffend. Aardedraad vanaf systeem naar een geschikt aardepunt binnen trekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Pelle schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:15:
Vraagje van een amateurklusser: een half jaar geleden hebben wij een huis gekocht met zowel op het dak van het huis (9 stuks), als op het dak van de garage (10 stuks) PV-panelen. Dit is door de vorige eigenaar aangebracht begin 2014.

Nu ging ik vanochtend in mijn garage bezig om een aantal ledpanelen op te hangen, en zonder erbij na te denken (dom dom dom) heb ik daarvoor gewoon de bijgeleverde schroeven gebruikt. En die waren dus mooi 5-10mm te lang, waardoor ik vanonderaf door de dakbedekking van de garage heen schroefde.

Er lag nog een mooie plas water op het garagedak, waardoor het water meteen naar beneden begon te sijpelen. Niet heel handig allemaal, dus ik het dak op om te kijken of ik dat af kon dichten. Vervelend genoeg moest ik daarvoor ook de PV-panelen van het dak gaan halen (om erbij te kunnen), en om het feest compleet te maken begon het ook nog eens flink te regenen.
Omdat ik een nat dak toch niet kan fixen, heb ik alles maar weer teruggelegd, maar toen ik op de ladder stond om naar beneden te klimmen, en een van de PV-panelen aanraakte, voelde ik een stroom lopen. Geen doodklap die je krijgt van 230V, maar wel vervelend genoeg om het niet prettig aan te vinden voelen ;)

Toen ik in de garage weer verder ging, merkte ik ook dat er spanning stond op de schroeven die door het dak gegaan waren en aan de bovenkant onder water stonden.

Dus, dat deed mij afvragen: is dat normaal? Dat er spanning staat op zo'n set PV-panelen, inclusief de montagematerialen (de rails waarop ze bevestigd zijn)?

(als ik hiervoor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 moet zijn, dan hoor ik het ook graag, dan ga ik daar verder vragen :) )
Nee is zeker niet normaal, waarschijnlijk ligt er ergens een stekker in het water. Stekkers horen opgebonden te zijn, dan wel met goede Ty-wraps, dan wel in de haakjes die aan het systeem vast zitten.
Het zou ook kunnen dat er ergens anders een "lek" in het circuit zit natuurlijk, beschadigde kabel / paneel.

Afhankelijk van de omvormer mag je verwachten dat er een isolatiefout word waargenomen en dat de omvormer daarop reageert, maar niet alle omvormers hebben die functie, en dan moet er ook nog een kring naar aarde worden gevormd vanaf de DC kant van de panelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

Andre1973 schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:36:
[...]

Nee is zeker niet normaal, waarschijnlijk ligt er ergens een stekker in het water. Stekkers horen opgebonden te zijn, dan wel met goede Ty-wraps, dan wel in de haakjes die aan het systeem vast zitten.
Het zou ook kunnen dat er ergens anders een "lek" in het circuit zit natuurlijk, beschadigde kabel / paneel.

Afhankelijk van de omvormer mag je verwachten dat er een isolatiefout word waargenomen en dat de omvormer daarop reageert, maar niet alle omvormers hebben die functie, en dan moet er ook nog een kring naar aarde worden gevormd vanaf de DC kant van de panelen.
Dan zal ik al die panelen + aansluitingen eens na gaan kijken. Als ik gewoon de omvormer uit zet, dan kan ik dit helemaal risicoloos doen? Of moet ik nog aan andere dingen denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
@Pelle ook je hele string loskoppelen van de omvormer!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Vooral wanneer de panelen vochtig zijn is een statische ontlading normaal. Die voel ik soms ook in de steel van mijn wasborstel :)
Wanneer ze droog zijn hoor je niets te voelen.

Dat is ook het hele idee van de frames aarden. Puur om die statische schokjes waarvan je kunt schrikken te voorkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Skipper-93 op 05-11-2017 11:24 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

@Jan-man Je bedoelt dan die 2 stekkers die vanaf de panelen onderin de omvormer gaan, neem ik aan?

@Skipper-93 Het was niet een statisch schokje, het was echt een doorlopende stroom. Tintelingen in je hand zegmaar. Of mijn frame geaard is weet ik niet overigens, maar ik vermoed in dit geval dus van niet. Ik zal in ieder geval eens op onderzoek uitgaan om te zien of er niet inderdaad stekkers in het water liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-08 08:31
Vraagje van een leek: Woningstichting heeft afgelopen vrijdag 2 rijen van 4 panelen (JAM6(R)(BK)-60-270 MONO BLACK) op ons dak (40 graden, oost, zuid-oost) gelegd en aangesloten op een Sunny Boy 2.5.
Nadat de installateur het apparaat niet wilde aansluiten op het netwerk maar dit uiteindelijk op mijn verzoek half heeft gedaan heb ik hem zelf gisteren in de SunnyPortal aangemaakt. Dit werkt op zich prima, maar ik krijg afwijkende resultaten. Ik had netjes de 2160 Wp die we hebben ingevuld in sunnyportal, in de sunnyboy zelf kan ik deze instelling niet vinden (wel Currently set active power limit: 2500W) maar krijg afwijkende resultaten. Onze kWh meter geeft 5,22 aan; Sunny Boy 5,096 Wh en SunnyPortal 4231Wh.
Vooral de afwijking tussen die laatste twee vind ik vreemd; kan dit een setting zijn en zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

53645714n schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:01:
Vraagje van een leek: Woningstichting heeft afgelopen vrijdag 2 rijen van 4 panelen (JAM6(R)(BK)-60-270 MONO BLACK) op ons dak (40 graden, oost, zuid-oost) gelegd en aangesloten op een Sunny Boy 2.5.
Nadat de installateur het apparaat niet wilde aansluiten op het netwerk maar dit uiteindelijk op mijn verzoek half heeft gedaan heb ik hem zelf gisteren in de SunnyPortal aangemaakt. Dit werkt op zich prima, maar ik krijg afwijkende resultaten. Ik had netjes de 2160 Wp die we hebben ingevuld in sunnyportal, in de sunnyboy zelf kan ik deze instelling niet vinden (wel Currently set active power limit: 2500W) maar krijg afwijkende resultaten. Onze kWh meter geeft 5,22 aan; Sunny Boy 5,096 Wh en SunnyPortal 4231Wh.
Vooral de afwijking tussen die laatste twee vind ik vreemd; kan dit een setting zijn en zo ja, welke?
Waarom zou je die 2160 willen invullen in de Sunnyboy?
Waar zit "onze" kWh meter?

Power limit kan je aanzetten om (tijdelijk) de omvormer in te perken (AC output) vanwege een te kleine zekering oid.

verschil tussen sunnyportal en de SB zelf kan ik niet verklaren, misschien even wachten, soms duurt het even voordat alle info er is

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 05-11-2017 14:16 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
Andre1973 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:14:
[...]

Waarom zou je die 2160 willen invullen in de Sunnyboy?
Waar zit "onze" kWh meter?
Omdat ik het in sunnyportal ook in heb gevuld en ik afwijkende resultaten zie, willen is een groot woord maar ik dacht misschien maakt het uit?
De kWh meter zit in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

53645714n schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:16:
[...]

Omdat ik het in sunnyportal ook in heb gevuld en ik afwijkende resultaten zie, willen is een groot woord maar ik dacht misschien maakt het uit?
De kWh meter zit in de meterkast.
:-) ja, maar die kWh meter is alleen voor de opbrengst van de omvormer of ook van de rest van het huis?

Dat je die 2160 invult in de portal is om een vergelijking te kunnen maken tussen systemen onderling, en zodoende fouten op te sporen.

Er zit minder dan 3% tussen die 2 waardes, van de kWh meter en de SB. dat is binnen de marge van wat je mag verwachten.

[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 05-11-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
Andre1973 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:18:
[...]

:-) ja, maar die kWh meter is alleen voor de opbrengst van de omvormer of ook van de rest van het huis?

Dat je die 2160 invult in de portal is om een vergelijking te kunnen maken tussen systemen onderling, en zodoende fouten op te sporen.

Er zit minder dan 3% tussen die 2 waardes, van de kWh meter en de SB. dat is binnen de marge van wat je mag verwachten.
kWh meter is inderdaad alleen voor de opbrengst van de omvormer, afwijking met SB vindt ik ook niet zo spannend; is al vanaf het begin.
Maar waar kan die afwijking in de SunnyPortal dan vandaan komen?

[ Voor 26% gewijzigd door 53645714n op 05-11-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Vanochtend de hond uitgelaten in een nieuwe woonwijk. Wat gaat er hier mis. Ze hebben echt zitten slapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4TAAlMay6Cg64mbNNhaR85fm/full.jpg

Foto 2

Overigens nog veel meer mis in deze wijk. Overal panelen die schaduw hebben van pijpen die op het dak staan. Ik hoop voor de nieuwe woning eigenaren dat ze zijn aangesloten op Micro omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Heel simpel. Loodgieter zet pijpen neer en panelenlegger kwakt er panelen op. Die twee praten nooit met elkaar. De architect had die pijpen allemaal aan de andere kant moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
No Hands schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:15:
Heel simpel. Loodgieter zet pijpen neer en panelenlegger kwakt er panelen op. Die twee praten nooit met elkaar. De architect had die pijpen allemaal aan de andere kant moeten tekenen.
Bedrijven zijn gewoon met hun eigen takje bezig, en het totaal interesseerd men niet

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik kan het zelf even niet bedenken, ik heb 2 omvormers en op beide omvormers zijn 2 strings aangesloten. Alle strings zitten rond de 265V. Op 1 omvormer heb ik op beide strings ca 7.5A. Op de andere omvormer hebben beide strings net boven de 0.5A.
Orientatie, type panelen is hetzelfde. Waarom dan zo een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

No Hands schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:17:
Ik kan het zelf even niet bedenken, ik heb 2 omvormers en op beide omvormers zijn 2 strings aangesloten. Alle strings zitten rond de 265V. Op 1 omvormer heb ik op beide strings ca 7.5A. Op de andere omvormer hebben beide strings net boven de 0.5A.
En het aantal panelen per string/omvormer? En schaduws/geen schaduw?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
Is er iemand bekend met www.exasun.nl ? Het ze panelen die zoals een dakpan kan monteren, ben wel bang dat het aan de prijs is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Kijk even op de 2e foto op het board wat ze daar gaan bouwen ROFLOL.
5 verdiepingen hoog.. panelen van die huizen liggen op het zuiden..........

[ Voor 36% gewijzigd door frk123 op 05-11-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Atomic2005 schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:19:
[...]

En het aantal panelen per string/omvormer? En schaduws/geen schaduw?
9 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
No Hands schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:17:
Tjonge jonge. Al opgelost. Logger logde niet meer en er stonden oude waardes daar 😂😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
53645714n schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:01:
Sunnyportal gaat pas meten als jij je account hebt aangemaakt. Als er dan al bijna 1 kWh binnen is dan mis je doe dus in sunnyportal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
frk123 schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:21:
Kijk even op de 2e foto op het board wat ze daar gaan bouwen ROFLOL.
5 verdiepingen hoog.. panelen van die huizen liggen op het zuiden..........
Hihi, dan maken die pijpjes op hun eigen daken ook geen deuk meer in de opbrengst
daar zorgt flatje voor hun neus dan wel voor ( of je moet al een dip in een dip kunnen meten )
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Tot mijn verbasing bouwen ze bij ons nieuwe huizen in de aanburige wijk waar ze op elk huis 10 full size panelen geplaatst hebben.
Of het is iets wat ze als heel zuinig verkopen, of het is allemaal nodig om EPC 0.4 te halen.

Was 3000 wp niet iets van 0.1 verlaging op d EPC ?
Met 10 panelen kom je daar wel al haast in de buurt, al zal het wel niet een 300 wp paneel zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
Jan-man schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:55:
[...]

Sunnyportal gaat pas meten als jij je account hebt aangemaakt. Als er dan al bijna 1 kWh binnen is dan mis je doe dus in sunnyportal.
Correct, maar opbrengst/dag verschilde ook. Blijkt aan de kWp instelling te liggen, die moet op 2600 staan, een waarde die ik verder nergens aan kan repareren maar de cijfertjes kloppen weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 19:04
Voor mijn legplan heb ik eerst gekeken naar het verschil tussen SF en Jinko panelen waarbij met Jinco panelen de meeste WP wordt gehaald. Nu vraag ik mij af of het uitmaakt hoe ik de panelen oost-west leg. Naar mij idee is er weinig verschil, dus wat is volgens jullie beter \/\/!\/ of /\/\!/\? https://imgur.com/a/eLYGN

Daarnaast kom ik met de panelen op het schuine dak in portret op max 18 panelen uit, 5130 WP. Doordat de opstelling oost/west en zuid is zal er geen omvormer nodig zijn die de 5130 WP tegelijk aan kan. Maar hoeveel dan wel? In principe wil ik uit gaan van een gewone stringomvormer (ivm Jinco en integrated maxim). Voor wat betreft aansluiten lijkt mij 1x string oost, 1 string west en 1 string zuid, mochten er betere opties zijn dan zie ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
18 panelen verdelen over 3 velden wordt nog een probleem om daar een geschikte omvormer voor te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
@PClop in welk opzicht bedoel je precies? Wellicht is 1 string of 1 string oost/west en 1 string zuid een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MarijnT schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:03:
Voor mijn legplan heb ik eerst gekeken naar het verschil tussen SF en Jinko panelen waarbij met Jinco panelen de meeste WP wordt gehaald. Nu vraag ik mij af of het uitmaakt hoe ik de panelen oost-west leg. Naar mij idee is er weinig verschil, dus wat is volgens jullie beter \/\/!\/ of /\/\!/\? https://imgur.com/a/eLYGN

Daarnaast kom ik met de panelen op het schuine dak in portret op max 18 panelen uit, 5130 WP. Doordat de opstelling oost/west en zuid is zal er geen omvormer nodig zijn die de 5130 WP tegelijk aan kan. Maar hoeveel dan wel? In principe wil ik uit gaan van een gewone stringomvormer (ivm Jinco en integrated maxim). Voor wat betreft aansluiten lijkt mij 1x string oost, 1 string west en 1 string zuid, mochten er betere opties zijn dan zie ik die graag.
In principe is \/\/\/ beter, dan heb je minder last van die pijp.
Het punt is wel dat je dan uit minder montage systemen kan kiezen. Met Fusion kan dat wel, maar met n hoop andere systemen weer niet.

Kijk naar het aantal kWh per Y i.p.v. Wp. het zou idd leuk zijn als je over het pijpje heen kan. als dat geen CV afvoer is dan is de kans groot dat dat wel kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 05-11-2017 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@MarijnT
Oost/west moet wel met een gelijk aantal panelen als je er 1 string van wilt maken, nu heb je daar
5 om 6 panelen, komt nog bij dat de totale stringspanning wat aan de lage kant blijft = 150/180V
en dan zit je op de meeste omvormers in de laagste rendement regionen ( als de omvormer daar op al wil opstarten )
Met die 7 op zuid heeft het ook niet veel over maar werkt wel al beter dan met 5 of 6 panelen.
Ik denk dat micro omvormers beter zal gaan werken, maar dan zijn die Jinko/maxim panelen
weer net iets te over, je investeert dan in twee dure schaduw corrigerende technieken in één systeem
en dat is een beetje overkill ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MarijnT schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:03:

Onder welke hoek komen die oost/west te liggen? Ik heb zelf platte oost/west set liggen onder 10 of 11graden. Die heb ik na 6weken ofzo uiteindelijk op 1 mppt gezet om mppt2 vrij te krijgen voor andere zuid panelen.

Als ze plat genoeg liggen kun je ze op 1mppt zetten dus.

De betere optie is in mijn ogen je foto 2 ( vangt minder wind, zijn goedkopere schansen/beugels voor te leveren etc.) Is er ook een mogelijkheid om het pijpje te laten vervallen, of korter te maken? dan kun je 2 strings van 6stuks maken.

Op wat voor omvormer komt het? Want 6stuks poly/mono per string is qua voltage _net_ niet ideaal.
1 of 2 panelen meer is beter voor de meeste 1fase omvormers. Heb je een 1 of 3fase aansluiting? De keuze qua omvormer ligt hopelijk nog niet vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
Dank voor alle reacties, het pijpje is van de CV en kan ik helaas niet omheen. Het plan is om de panelen onder een hoek van 10 graden te leggen. Zowel de panelen als omvormer kan ik nog wijzigen. De keuze voor jinko met Maxim is een als alternatief voor solaredge met het idee dat een normale stringonvormer dan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
@MarijnT heb je ook schaduw dan ? Omdat je voor Jinkos wil gaan ? Of vanwege de 2/3 afwijkende hoeken ? Weet namelijk niet of en 35°+- zuid gaat werken icm 10° oost west.

Je kan ook micro omvormers overwegen van aps met goedkopere polys. Is denk ik wel iets duurder maar geen omvormer meer nodig. En dan op je schuindak als je die ziet neem je zwarte panelen ?

[ Voor 58% gewijzigd door Jan-man op 06-11-2017 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

En helemaal klaar!

Alle panelen liggen er nu op. De rechter panelen zijn 12x260W, de linker panelen 10x295W (weet even het merk niet meer, de oude zijn Trina Solars).

Het mooie van je set verdubbelen: je krijgt in november cijfers te zien die je zelfs de afgelopen jaar in mei/juni niet eens zag!

Edit: even een before picture:

Zo was het

[ Voor 18% gewijzigd door Wailing_Banshee op 06-11-2017 08:56 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
@Jan-man jinkos vanwege schaduw op schuinedak en CV pijpje, daarbij nog de afwijkende hoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
@Wailing_Banshee die uitbreiding was ook omdat je het echt kan gebruiken of onder het mom van we hebben nog ruimte dus volgooien die hap (pv virus)

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 06-11-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MarijnT heb je al gerekend aan goedkope panelen met hosola optimiser?

Of wat @Jan-man zegt, goedkope panelen met aps micro omvormer.

Beide mogelijkheden werken beter dan jou opzet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Jan-man schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:25:
@Wailing_Banshee die uitbreiding was ook omdat je het echt kan gebruiken of onder het mom van we hebben nog ruimte dus volgooien die hap (pv virus)
Verschillende redenen.
We hadden ongeveer de helft van ons verbruik afgedekt, nu ongeveer volledig (afhankelijk van verschillende factoren :p). Daarnaast was het niet symmetrisch (vanwege die pijp). En natuurlijk is het zonde om niet je hele dak te gebruiken.
Het enige probleem met het leggen was dat de nieuwe panelen een halve cm dikker waren, waardoor je dus die grote kier hebt tussen de oorspronkelijke 12 en die twee nieuwe.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
@reneeke1970
Ik heb niet specifiek met hosola gerekend, wel met solaredge, omnik en sma. Vanwaar de keus voor hosola?
Daarnaast ook jaSolar panelen bekeken.
Jasolar + SE 3 fase omvormer SE 5K = € 1,06
Jasolar + SE 1 fase omvormer SE 4000 = € 1,01
SF + Goodwe GW4000-DT 3 fase 2MPPT inclusief Wifi = € 1,01
SF + Goodwe GW3600D-NS = € 0,95
Jinko + OMNIK 4.0 TL2 = € 0,88
Jinko + SMA SB 3.0-1AV-40 = € 0,94
Jinko + Goodwe GW4000-DT 3 fase € 0,94
Jinko + ginlong solis 4 k = € 0,84

[ Voor 4% gewijzigd door MarijnT op 06-11-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@MarijnT Als ik het goed lees, heeft @reneeke1970 het over Hosola Optimizers (i.c.m. dus met een willekeurige omvormer).
Uitbreiding van je keuzes dus. Hosola optimizers kun je prima gebruiken met omvormers van andere merken. Dit i.t.t. tot SolarEdge Optimizers waar je 1) verplicht bent een SE omvormer te gebruiken en 2) je alle panelen van een optimizer moet voorzien. Voor Hosola gelden deze eisen dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
A oké. In mijn beleving is dat eenzelfde soort oplossing dan als jinkos met integrated Maxim, dat is toch een geintergreerde optimiser. Dat zou dan ook met elke omvormer moeten kunnen werken toch?
Ik zal kn iedergeval de hosola optimisers bekijken en berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Cranberry schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:12:
@MarijnT Als ik het goed lees, heeft @reneeke1970 het over Hosola Optimizers (i.c.m. dus met een willekeurige omvormer).
Uitbreiding van je keuzes dus. Hosola optimizers kun je prima gebruiken met omvormers van andere merken. Dit i.t.t. tot SolarEdge Optimizers waar je 1) verplicht bent een SE omvormer te gebruiken en 2) je alle panelen van een optimizer moet voorzien. Voor Hosola gelden deze eisen dus niet!
SE had eerst ook een tooltje waarmee je hun optimizers geschikt kon maken voor elke omvormer. Wij hebben dat eens getest en het bracht echt nagenoeg niks meer op dan diezelfde set zonder optimizers.
Is er een vergelijkende test ergens van Hosola optimizers op een set panelen die daar wel meerwaarde aan geeft? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@MarijnT Hosola optimizer komt idd overeen met panelen met de geïntegreerde Maxim-oplossing. Overwegingen daarbij zijn dat er in mijn beleving nog niet zoveel ervaringen zijn met Maxim en dat in geval van problemen een paneel mogelijk in z'n geheel vervangen moet worden.

Daarnaast moet je idd ff rekenen wat voordeliger is. Goedekope panelen met Hosola Optimizer of duurdere met Maxim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
MarijnT schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:25:
A oké. In mijn beleving is dat eenzelfde soort oplossing dan als jinkos met integrated Maxim, dat is toch een geintergreerde optimiser. Dat zou dan ook met elke omvormer moeten kunnen werken toch?
Ik zal kn iedergeval de hosola optimisers bekijken en berekenen.
Jinko Maxim is zeker geen geintegreerde optimizer. Er zit een chip in die het voltage van de panelen naar beneden kan trekken om het gelijk te trekken met de andere panelen. Optimizers kunnen het voltage zowel naar beneden als naar boven bijstellen. Buck en boost.

Edit: dan zijn de Hosola optimizers dus ook volgens het Buck principe. SE is wel buck en boost.
Edit 2: de specsheet van Hosola zegt toch anders, dat is interessant. Al is de max input 60V, dus alle 72 cells panelen vallen al af. En max output is ook 60V. Even verder zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door No Hands op 06-11-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarijnT schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:57:
@reneeke1970
Ik heb niet specifiek met hosola gerekend, wel met solaredge, omnik en sma. Vanwaar de keus voor hosola?
Daarnaast ook jaSolar panelen bekeken.

[...]
Een jinko kost 190?
Goedkoop paneel van 130 plus hosola optimiser van55 is 185, en dan weet je zeker dat je bewezen techniek hebt, alle panelen kunnen in één string op drie fase omvormer.

Of je neemt aps micro omvormer, naar boven afgerond 200 euro voor twee panelen, dus 100 plus 130 goedkoop paneel is 230 maar dan vallen kosten omvormer weg.
Je kunt ieder merk paneel pakken en door elkaar. alle richtingen en hellingshoek door elkaar. Perfect rendement, perfect schaduw beheer. En voor ruim 200 euro dacht ik heb je een logging kastje voor alle panelen afzonderlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@No Hands Thx voor de aanvulling en correcties op mijn post. Ik was ook in de veronderstelling dat de Maxim-oplossing functioneel gezien redelijk overeenkomt met een optimizer, maar dat is dus zeker niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heel blij verrast met mn nieuwe SFjes. Ze gaan de eerste uren gewoon gelijk op. Erg benieuwd wat in het voorjaar 7560Wp op een SMA5000 gaat doen :)

Mppt1 is 6240Wp in Oost/West
Mppt2 is 6x 2x4 SF165 = 1320, heel steil op zuid.

https://screenshots.firef...SLkVWUaR5a35/pvoutput.org

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 06-11-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:50:
Heel blij verrast met mn nieuwe SFjes. Ze gaan de eerste uren gewoon gelijk op. Erg benieuwd wat in het voorjaar 7560Wp op een SMA5000 gaat doen :)

Mppt2 is 6x SF165 = 1320, heel steil op zuid.

https://screenshots.firef...LwGN6RiAvaxD/pvoutput.org
In de zomer ga jij snel sparen voor een sma6000 haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:52:
[...]

In de zomer ga jij snel sparen voor een sma6000 haha
Ik heb bij familie nog een sma7000 liggen voor een project volgend jaar. Zou het opvallen als ik ze omwissel? :+ Want eigenlijk wil ik nog 4 SF'jes erbij. Dan kom ik op 8220Wp totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomic2005 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:54:
[...]

Ik heb bij familie nog een sma7000 liggen voor een project volgend jaar. Zou het opvallen als ik ze omwissel? :+ Want eigenlijk wil ik nog 4 SF'jes erbij. Dan kom ik op 8220Wp totaal
Hosola omvormertje erbij scoren? :) Kost een 300e en dan ben je rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:54:
[...]

Hosola omvormertje erbij scoren? :) Kost een 300e en dan ben je rond :)
Heb ook al een gebruikte SMA2100TL gescoord voor 190euro. Die kan ik er ook voor gebruiken :*)
Die moet ik alleen nog opahelen oid uit Dordrecht. En ik zit in Friesland, dus moet een keer "in de buurt" zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Atomic2005 op 06-11-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen of ik op de noordkant op het garagedak nog een paar panelen aan Enphase microomvormer ga knopen. Rendement zal niet top zijn, veel schaduw daar maar op bewolkte dagen helpen ze vast nog wel mee. Plus dat ik dan tenminste 10kwp heb liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No Hands schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:33:
[...]

Jinko Maxim is zeker geen geintegreerde optimizer. Er zit een chip in die het voltage van de panelen naar beneden kan trekken om het gelijk te trekken met de andere panelen. Optimizers kunnen het voltage zowel naar beneden als naar boven bijstellen. Buck en boost.

Edit: dan zijn de Hosola optimizers dus ook volgens het Buck principe. SE is wel buck en boost.
Edit 2: de specsheet van Hosola zegt toch anders, dat is interessant. Al is de max input 60V, dus alle 72 cells panelen vallen al af. En max output is ook 60V. Even verder zoeken.
Alleen se brengt spanning omhoog, daarom is rendement met bewolkt weer zo slecht, er blijft te weinig stroom over.
Een hosola doet net als tigo de stroom (doorlaat )verhogen zodat alle panelen kunnen blijven leveren. Helaas zakt daardoor de spanning want vermogen blijft gelijk natuurlijk. Maar met voldoende panelen is je omvormer blijer met een hoge stroom dan met een hoge spanning, indien er laag vermogen is....
Verschillend personen hier op forum hebben de hosola al bewezen met de deken test.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
@reneeke1970 @No Hands ok, de Maxim chip is dus geen optimiser. In mijn situatie lijkt een optimiser of microomvormer beter. Daarnaast lijkt het nu of SE Buck en boost is en hosola niet. Ik ga deze opties in iedergeval beter bekijken en berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
Atomic2005 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:50:

Mppt2 is 6x SF165 = 1320, heel steil op zuid.

https://screenshots.firef...SLkVWUaR5a35/pvoutput.org
Krijg je geen problemen met 6x SF in 1 string? Dat kan boven de 600V uit komen? Ik zie mijn 2 strings van 5 stuks regelmatig op 500V zitten. Uitgaande van SMa ... -TL21: die kan maximaal 550V aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 06-11-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
MarijnT schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:42:
@reneeke1970 @No Hands ok, de Maxim chip is dus geen optimiser. In mijn situatie lijkt een optimiser of microomvormer beter. Daarnaast lijkt het nu of SE Buck en boost is en hosola niet. Ik ga deze opties in iedergeval beter bekijken en berekenen.
ik snap je beweeg reden om zo veel mogenlijk Wp op dak te krijgen.
maar ben wel bang dat je het daar door te veel gaat kosten.
(liefst geen optimizeres/maxim of micro's gebruiken, dat is en blijft helaas duur.)

als je gaat rekenen.
reken dan ook eens uit om gewoon alle panelen op zuid te zetten.
daardoor heb je minder Wp op dak maar kom je wel goedkoper uit.
(en een simpele 2x mpp TL omvormer. ;) )
het geld wat dan vrij komt tegen over de duurdere oost-west oplossing dan stoppen in duurdere panelen met meer Wp.
(je kunt dan uit wijken naar percium panelen van 300Wp of desnoods LG 320Wp panelen.
etc etc etc...)

ik weet geen maten, maar gok dat een paneel of 8 wel lukt op dat dak (en heb je geen last van je pijpje)
dit gewoon op zuid.
dit samen met de 7x lager.
geeft b.v. 7+8 X 300Wp = 4500Wp met +/-4500kWh opbrengst.

de oost-west-zuid variant met 18 panelen van 270Wp.
18x 270 = 4860Wp
maar dat levert geen +/- 4860kWh op.
dit zal eerder iets zijn rond de +/- 4300 kWh opleveren.

dus dit gaat een moeilijke en lastige berekening voor je worden. ;)
(het zal er om hangen wat beter is, ik ben benieuwd. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van een oost-west opstelling is wel dat de load veel breder uitgesmeerd wordt over de dag; gunstig met afschaffen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:06:
Voordeel van een oost-west opstelling is wel dat de load veel breder uitgesmeerd wordt over de dag; gunstig met afschaffen salderen.
Vind ik ook wel een groot voordeel inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:06:
jep, voor mij is dat wel zo, dit door mij 2x dakhoek van 45 graden, dan begint het echt lekker vroeg in de ochtend.
maar voor mij is dit ook weer niet zo, echt winter opbrengst met oost-west is nog slechter als zuid.
dus daar verlies je weer een hoop helaas.

(het enige voordeel wat bij mij wel werkt, door mijn relatief extreme hoeken kan ik een absurde hoeveelheid Wp op mijn omvormer zetten zonder onder te dimensioneren.
dit maakt ook dat ik nog steeds met bewolkt weer een lekkere opbrengst binnen hark.
ruim voldoende om de omvormer lekker te laten presteren. ;) )

maar hier boven word het op een plat dak gedaan, en dat word dus een veel minder extreme hoek.
dus het uitsmeren valt erg tegen kan ik je vertellen.
(Sins ik ook panelen heb met een hoek van 12 graden, valt me dit erg op. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
HopHop 2 paaneeltjes liggen nu op het schuurdak :) Nu met voldoende balast dat zelfs het stelen van deze panelen een hele opgave wordt haha. Alleen nog even de AC kabel netjes vastzetten langs de muur :).

Oost west pv
Oost west opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RdNiK6ZxTVeVMr9o018kChZz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sRJ5sM2krnOtzepsom1onXSt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WYt9axhs1izkyLm0psn9r8Sq/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PCcSu7SI2BiWkT8bjiKFGXg4/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/poSfaGdvh5fLGEDW1iWxTD3Q/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ju96MgUxcWAseyjNnHWlcgni/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R5RR0RUtowE7MyhWNd2tDDGq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mJhT4pGG4cKltVThq0RwYHiq/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-man schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:14:
HopHop 2 paaneeltjes liggen nu op het schuurdak :) Nu met voldoende belast dat zelfs het stelen van deze panelen een hele opgave wordt haha. Alleen nog even de AC kabel netjes vastzetten langs de muur :).

Oost west pv
Oost west opstelling
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Mag toch hopen dat je die aps en zijn stekker aan hoogste punt van paneel hebt bevestigd?
Verstopte regenpijp en 230 volt op je dak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor jou @migjes vamorgen elf uur, 15 graden oost west en rechts boven wat schaduw.....
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/prdkwxbrfduyr.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:58:
[...]

Alleen se brengt spanning omhoog, daarom is rendement met bewolkt weer zo slecht, er blijft te weinig stroom over.
Een hosola doet net als tigo de stroom (doorlaat )verhogen zodat alle panelen kunnen blijven leveren. Helaas zakt daardoor de spanning want vermogen blijft gelijk natuurlijk. Maar met voldoende panelen is je omvormer blijer met een hoge stroom dan met een hoge spanning, indien er laag vermogen is....
Verschillend personen hier op forum hebben de hosola al bewezen met de deken test.
Kun je mij dit uitleggen ?

Vermogen is toch product van spanning en stroomsterkte ?

Een (SE)optimizer heeft toch een uitgaande kant (380/aantal panelen voor single fase, en 750/aantal panelen 3 fase) en een mpp traker aan kant van paneel. Is er dan een relatie tussen de spanning wat van paneel binnenkomt en wat aan de output kant er moet zijn ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:06:
[...]

Kun je mij dit uitleggen ?

Vermogen is toch product van spanning en stroomsterkte ?

Een optimizer heeft toch een uitgaande kant (380/aantal panelen voor single fase, en 750/aantal panelen 3 fase) en een mpp traker aan kant van paneel. Is er dan een relatie tussen de spanning wat van paneel binnenkomt en wat aan de output kant er moet zijn ?
Alleen se houd die spanning van 380/750 aan door de stroom te verlagen.
Alle andere optimiserr werken alleen staand, niet als team verband in een string.
Als een string 3 ampère leverd, maar er zit één paneel tussen die slechts 1 ampère leverd, dan creëert hij een extra stroom doorlaat zodat het toch 3 ampère blijft. Volgens de formule p=u×i word dan helaas de originele paneel spanning verlaagd van 30 naar slechts 10 volt
Schaduw paneel is 30 watt, dat is
30volt×1ampère =30 watt. Dat word
10volt×3ampère =30 watt

Dus met veel schaduw panelen blijft stroom gelijk maar totale string spanning daalt

En dan is mijn vermoeden dat Maxim het in drie stappen kan verlagen omdat hij drie rijen cellen heeft. Een rij uitschakelen kan een chip prima.
En tigo en hosola doen het traploos, dus net wat beter.

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 06-11-2017 14:38 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:18:
[...]

Mag toch hopen dat je die aps en zijn stekker aan hoogste punt van paneel hebt bevestigd?
Verstopte regenpijp en 230 volt op je dak
Daar heb je wel een punt inderdaad! Hoewel hij nu ook hoger ligt dan de dakrand maar zal straks even kijken of hij nog wat hoger kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:23:
[...]

En dan is mijn vermoeden dat Maxim het in drie stappen kan verlagen omdat hij drie rijen cellen heeft. Een rij uitschakelen kan een chip prima.
En tigo en hosola doen het traploos, dus net wat beter.
Ok ik doelde inderdaad op SE optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Noord27 schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:47:
[...]

Krijg je geen problemen met 6x SF in 1 string? Dat kan boven de 600V uit komen? Ik zie mijn 2 strings van 5 stuks regelmatig op 500V zitten. Uitgaande van SMa ... -TL21: die kan maximaal 550V aan?
Typfoutje, bedoelde 8stuks. Het zijn 2x 4stuks.
En de omvormer is een 3fase SMA STP5000, dus die heeft bereik van 245V tot 800V
Dus als er nog 4panelen bij komen kan ik het ook in 2strings van 6 verdelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Atomic2005 op 06-11-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Wat betreft de APS micro-omvormer. Die kan tot 2x310Wp aangesloten hebben.
De 2 panelen setjes die worden aangeboden zijn vaak met 250W of 275Wp.
Nou zullen ze bij mij wel aardig de volle laag krijgen op het dak op het zuiden.

Dus vraag ik me af of ik gewoon af kan met 250Wp o.i.d. of dat het het waard is om 300 of 310Wp te doen?
300Wp betekent in minder omstandigheden meer opbrengst. Maar gaat de APS omvormer ook gewoon z'n maximale 500W doen? Of als er dan 600W komt, slaat hij dan af in een beveiliging?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MarijnT
Voordat je extra kosten gaat maken aan optimizers/micro omvormers, is dit nog een ideetje?
https://www.mupload.nl/img/tqsuilvxbc4qi.jpg

Schaduw test. (panelen in portrait op de schuine zijde dus, vanwege horizontale schaduw)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:23:
[...]

Alle andere optimiserr werken alleen staand, niet als team verband in een string.
Als een string 3 ampère leverd, maar er zit één paneel tussen die slechts 1 ampère leverd, dan creëert hij een extra stroom doorlaat zodat het toch 3 ampère blijft. Volgens de formule p=u×i word dan helaas de originele paneel spanning verlaagd van 30 naar slechts 10 volt
Schaduw paneel is 30 watt, dat is
30volt×1ampère =30 watt. Dat word
10volt×3ampère =30 watt

Dus met veel schaduw panelen blijft stroom gelijk maar totale string spanning daalt
De string spanning bij SE is van begin tot einde bedrijf als een streep (behalve in de begrenzing), ook met veel schaduw. De panelen met zon worden op een hogere spanning gezet met de optimizers om de panelen met schaduw te compenseren.
Hoe het precies werkt lees je hier:

https://www.solaredge.com..._fixed_string_voltage.pdf

quote:
/quote

Dat SE met slecht PV weer wat lager in vermogen gaat draaien als een gewone string omvormer wordt veroorzaakt door het teruglopende rendement van de overzet verhouding van de optimizers.
Dit effect begint vanaf een watt of 40, en is spanning afhankelijk. Het best draaien 72 cel panelen, vanwege de 40 V. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uItZUoSl.png

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 06-11-2017 18:50 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 17:16
Vandaag mijn Axitec PV Solarpanels AC-260P / 156-60S kunnen laten ophalen door mijn pa!

Zonnepanelen binnen

3900WP! hopelijk gaat het snel t dak op :) morgen gaat de dakdoorvoer van de cv en mechanische ventilatie naar de andere kant verhuizen!

Nu nog het van der valk montage systeem en de Sunny boy binnen krijgen :o

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
migjes schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:05:
[...]

ik snap je beweeg reden om zo veel mogenlijk Wp op dak te krijgen.
maar ben wel bang dat je het daar door te veel gaat kosten.
(liefst geen optimizeres/maxim of micro's gebruiken, dat is en blijft helaas duur.)

als je gaat rekenen.
reken dan ook eens uit om gewoon alle panelen op zuid te zetten.
daardoor heb je minder Wp op dak maar kom je wel goedkoper uit.
(en een simpele 2x mpp TL omvormer. ;) )
het geld wat dan vrij komt tegen over de duurdere oost-west oplossing dan stoppen in duurdere panelen met meer Wp.
(je kunt dan uit wijken naar percium panelen van 300Wp of desnoods LG 320Wp panelen.
etc etc etc...)

ik weet geen maten, maar gok dat een paneel of 8 wel lukt op dat dak (en heb je geen last van je pijpje)
dit gewoon op zuid.
dit samen met de 7x lager.
geeft b.v. 7+8 X 300Wp = 4500Wp met +/-4500kWh opbrengst.

de oost-west-zuid variant met 18 panelen van 270Wp.
18x 270 = 4860Wp
maar dat levert geen +/- 4860kWh op.
dit zal eerder iets zijn rond de +/- 4300 kWh opleveren.

dus dit gaat een moeilijke en lastige berekening voor je worden. ;)
(het zal er om hangen wat beter is, ik ben benieuwd. ;) )
Ik ook, dacht met jinkos (met maxim 285WP) oost/west + zuid en een stringomvormer uit te kunnen en draai nu weer terug naar zuid en blijkt een stringomvormer met jinkos lastig ;)

Maten van het plattedak zijn overigens 6,5m x 4,1m. en op het schuine gedeelte verwacht ik harde schaduw van het huis van de buren.
AUijtdehaag schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:11:
@MarijnT
Voordat je extra kosten gaat maken aan optimizers/micro omvormers, is dit nog een ideetje?
https://www.mupload.nl/img/tqsuilvxbc4qi.jpg

Schaduw test. (panelen in portrait op de schuine zijde dus, vanwege horizontale schaduw)
Deze optie met SF kan ook echter zou deze minder WP en dus minder kWh opbrengen dan met 15 panelen allemaal op zuid volgens @migjes.

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MarijnT
Migjes is de expert...

Hoe bedoel je allemaal zuid? Hoeveel tussenruimte heb je dan op je platdak?
ik moet eerst lezen.. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
Het platte dak dus in zuid i.p.v. oost-west, dan kan 3 rijen landscape met 0,5 meter ertussen en in de laatste rij mist dan het middelste paneel i.v.m. cv-pijp of 1x3 landscape en 1x 5 portret past ook, dan uiteraard meer tussenruimte dus wellicht beter.

Daarnaast heb ik ook alvast wat gerekend, alleen vraag me af met de schaduw op het schuine dak met enkel 2 strings een goede optie is of dat toch optimisers. Daarnaast is de vraag hoeveel kWh de oostwest opstelling oplevert en of dat inderdaad rendabel gaat zijn. denk dat ik daar morgen pas aan toe kom.

Onderstaande berekening alvast op basis van €/WP (inclusief bevestigingsmateriaal).

Zuid optie
15 x LG 320 Omnik 4.0 TL2 4800WP € 0,93
15 x JA 300 Omnik 4.0 TL2 4500WP € 0,83
15 x JA 300 SolarEdge 4500WP € 1,00
15x JA 300 Omnik 4.0 TL2 + hosola optimiser 4500WP € 0,98

Oost-West optie
24 x SF 175 Omnik 4.0 TL2 4300WP € 0,92
18 x JA 300 SolarEdge 5400WP € 0,95
18 x JA 300 Omnik 4.0 TL2 + hosola optimiser 5400WP € 0,94

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Na lang nadenken, toch eindelijk de boel besteld hier en inmiddels binnen.
@AUijtdehaag bedankt voor het meehelpen om tot een keuze te komen!

Aangezien ik geen betaalbare oplossing zo snel vond, had ik bedacht om zelf iets te bouwen voor het volgende: 2x7 SF170 in portret in O-W op plat dak.
Panelen zijn besteld incl van der valk montagerails en klemmen.
Ik wil de panelen op ongeveer 15 graden leggen. Had dus bedacht om de hoogte te creëren door enkele stoeptegels te stapelen (en aan elkaar te kitten) en hier de montagerail aan vast te zetten.
Echter de rail zal dus onder een hoek van 15 graden staan en de stoeptegels liggen plat. Lijkt me niet gewenst dus om de rail zo vast te schroeven op de tegels want dan komt de rail op 0 graden wat me niet goed lijkt voor de panelen ;)

Iemand de gouden tip hoe ik dit het beste zou kunnen oplossen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarijnT schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:17:
Het platte dak dus in zuid i.p.v. oost-west, dan kan 3 rijen landscape met 0,5 meter ertussen en in de laatste rij mist dan het middelste paneel i.v.m. cv-pijp of 1x3 landscape en 1x 5 portret past ook, dan uiteraard meer tussenruimte dus wellicht beter.

Daarnaast heb ik ook alvast wat gerekend, alleen vraag me af met de schaduw op het schuine dak met enkel 2 strings een goede optie is of dat toch optimisers. Daarnaast is de vraag hoeveel kWh de oostwest opstelling oplevert en of dat inderdaad rendabel gaat zijn. denk dat ik daar morgen pas aan toe kom.

Onderstaande berekening alvast op basis van €/WP (inclusief bevestigingsmateriaal).

Zuid optie
15 x LG 320 Omnik 4.0 TL2 4800WP € 0,93
15 x JA 300 Omnik 4.0 TL2 4500WP € 0,83
15 x JA 300 SolarEdge 4500WP € 1,00
15x JA 300 Omnik 4.0 TL2 + hosola optimiser 4500WP € 0,98

Oost-West optie
24 x SF 175 Omnik 4.0 TL2 4300WP € 0,92
18 x JA 300 SolarEdge 5400WP € 0,95
18 x JA 300 Omnik 4.0 TL2 + hosola optimiser 5400WP € 0,94
Voor je zuid optie is je omvormer te klein, moet 5 kW zijn. Tussen afstand 0.5 meter is eigenlijk te weinig.
15 panelen word string van 7 en 8, werkt wel maar kost 2/3 procent rendement.
15 stuks in één string op drie fase lijkt mij beter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
loyske schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:32:

Aangezien ik geen betaalbare oplossing zo snel vond, had ik bedacht om zelf iets te bouwen voor het volgende: 2x7 SF170 in portret in O-W op plat dak.
Ik wil de panelen op ongeveer 15 graden leggen. Had dus bedacht om de hoogte te creëren door enkele stoeptegels te stapelen (en aan elkaar te kitten) en hier de montagerail aan vast te zetten.
Echter de rail zal dus onder een hoek van 15 graden staan en de stoeptegels liggen plat. Lijkt me niet gewenst dus om de rail zo vast te schroeven op de tegels want dan komt de rail op 0 graden wat me niet goed lijkt voor de panelen ;)

@3meter heeft het exact gedaan zoals jij beschrijft. Wellicht heeft hij gewoon in 15 graden het gat geboord?
3meter schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:55:
[...]

Nee, deze foto is wat duidelijker misschien. Rail zit met 3 flinke schroeven/pluggen in de tegel vast, met kit ertussen.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:32:

Zelf verzinnen
of
betonvoeten
of
montage zonnekompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:45:
[...]

Voor je zuid optie is je omvormer te klein, moet 5 kW zijn. Tussen afstand 0.5 meter is eigenlijk te weinig.
15 panelen word string van 7 en 8, werkt wel maar kost 2/3 procent rendement.
15 stuks in één string op drie fase lijkt mij beter.
Flatfix fusion heeft std. 0.5m tussenruimte op landscape opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No Hands schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:05:
[...]

Flatfix fusion heeft std. 0.5m tussenruimte op landscape opstelling
Precies, en die geven schaduw aan elkaar momenteel ondanks 13 graden?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Wolly schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:47:
[...]

@3meter heeft het exact gedaan zoals jij beschrijft. Wellicht heeft hij gewoon in 15 graden het gat geboord?

[...]
@3meter Hoe heb jij de rail vastgemaakt aan de tegels? Kan het niet goed zien op de foto!
Betonvoeten krijg je alleen als je ook de panelen besteld ;)
Zonnekompas heb ik gemaild, maar nooit meer iets van gehoord....

[ Voor 42% gewijzigd door loyske op 07-11-2017 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:45:
[...]

@3meter Hoe heb jij de rail vastgemaakt aan de tegels? Kan het niet goed zien op de foto!

[...]

Betonvoeten krijg je alleen als je ook de panelen besteld ;)
Zonnekompas heb ik gemaild, maar nooit meer iets van gehoord....
Uit betrouwbare bron weet ik dat je ze kan kopen met 5 euro toeslag.
En zonnekompas is inderdaad slecht bereikbaar helaas. (Hoor je wel vaker hier)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:30
Mede dankzij jullie advies en hulp hier, zelf aangelegd en operationeel! (foto genomen tijdens de opbouw)
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2n0t0sh.jpg
Piekte gisteren mooi op 12:00 in de middag dus denk dat de orientatie goed is :)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2evdpb8.jpg

Meet de opbrengst (en verbruik) trouwens met de CEMM, top ding. Heb er een kleine review over geschreven. Wellicht is het ook een optie voor 1 van jullie.
productreview: Cedel CEMM basic review door procyon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Gisteren is mij een offerte doen toekomen waarin er een opzetje is gemaakt voor 18 panelen van 275Wp. Daarin is een 1-fase omvormer opgenomen, waar ik erg mijn twijfels over heb. Ik wil niet de offerte bespreken, daar ik €9500,- incl. montage en BTW echt teveel vindt voor onderstaand lijstje, maar ik denk ook niet dat dit lijstje aansluit op de mogelijkheden binnen onze woning.

Onze woning is voorzien van 3 fases. Dit in verband met een warmtepomp. De fases zijn 25A. Als ik kijk naar het rekenvoorbeeld in de OP komt dit per fase uit op 3680Wp per fase. Is het dan zo dat als je gebruik zou maken van een 1-fase omvormer dat ik ook maximaal 3680Wp kan plaatsen? Of wordt dit nog steeds verdeeld over de 3 fases? En hoe zit het met salderen?

Daarnaast is in de offerte gekozen voor een SolarEdge SE4000 incl. WiFi. Allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me dan af waarom ik niet direct zou kiezen voor een H-versie, en waarom ik überhaupt een omvormer zou nemen die zo dicht op het maximale kWh zit dat de panelen kunnen leveren. Met een zoninstraling van 80% kunnen deze 3960kWh leveren. Uitbreiden is dan niet meer mogelijk lijkt me, en wat als de zoninstraling hoger ligt? Het zou toch veel slimmer zijn om voor een 3-fase omvormer te gaan?

Producten:
18 x Cadadian Solar Full Black 275Wp
18 x Optimizer Solar Edge P300
SolarEdge SE4000 incl. WiFi

Woning
3 fases à 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Tarabass Om überhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen, is het handig om te weten hoe de panelen geplaatst worden. Welke richting? Wat is de hoek waaronder de panelen geplaatst worden?

Met 25A drie fasen kun je sowieso 3 x 3680W terugleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Cranberry op 07-11-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Een SE4000 moet gewoon achter een B16 automaat kunnen, daar de maximale uitgangsstroom 16A is.
Economisch is een 4000W omvormer waarschijnlijk wel de beste keus (je zult echter wel aftopping gaan zien).
Ik persoonlijk heb gekozen voor een iets zwaardere omvormer (3500 ipv 3000 op 3850 Wp) ik realiseer me echter wel dat ik de meerprijs van de omvormer (~60 euro) waarschijnlijk nooit meer terugverdien.
9500 euro is wel erg veel, het systeem in mijn sig heeft ongeveer 5000 incl btw en installatie gekost (lijken mij dezelfde panelen).
Edit: een 3-fase SE omvormer begint pas bij de SE5k (5000 Watt)

[ Voor 5% gewijzigd door weasel op 07-11-2017 10:24 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tarabass schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:09:
Onze woning is voorzien van 3 fases. Dit in verband met een warmtepomp. De fases zijn 25A. Als ik kijk naar het rekenvoorbeeld in de OP komt dit per fase uit op 3680Wp per fase. Is het dan zo dat als je gebruik zou maken van een 1-fase omvormer dat ik ook maximaal 3680Wp kan plaatsen? Of wordt dit nog steeds verdeeld over de 3 fases? En hoe zit het met salderen?
op zich is er geen enkel probleem om 1x25A op een 3x25A in te voeren.
de techniek laat je niet in de steek, en werkt gewoon.
maar Wp is geen W, dus wel je max 3680W in voeren, dan kun je dat ook doen met 5000Wp.
(ik zelf voer op een 1x16A of 3680W groep met een 4000VA omvormer en 5660Wp er op in.
dit ter voorbeeld dat je zo niet moet rekenen. ;) )

het officiële antwoord van de netbeheerder, invoeren is appart gemeten in een slimmemeter, maar word software matig opgeteld voor afrekening.
dus lever je 1000W op 1 fase, en gebruik je 1000W op de andere fase, dan ziet de netbeheerder dit wel, maar jij gebruikt dan op dat moment 0W en word daar op afgerekend.
(maar zoals bijna altijd met netbeheerders, dit kan veranderen, en antwoorden zijn altijd een beetje om de hete brei heen draaien. ;) )
Daarnaast is in de offerte gekozen voor een SolarEdge SE4000 incl. WiFi. Allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me dan af waarom ik niet direct zou kiezen voor een H-versie, en waarom ik überhaupt een omvormer zou nemen die zo dicht op het maximale kWh zit dat de panelen kunnen leveren. Met een zoninstraling van 80% kunnen deze 3960kWh leveren. Uitbreiden is dan niet meer mogelijk lijkt me, en wat als de zoninstraling hoger ligt? Het zou toch veel slimmer zijn om voor een 3-fase omvormer te gaan?

Producten:
18 x Cadadian Solar Full Black 275Wp
18 x Optimizer Solar Edge P300
SolarEdge SE4000 incl. WiFi

Woning
3 fases à 25A
een 5kWp op een 4kW omvormer, op zich is dit geen probleem werkt gewoon en verlies is minimaal.

toch zou ik dit niet willen, vind het wel een flinke onderdimensionering.
ondanks dat het verlies maar erg minimaal is.
maar dit is zo persoonlijk. ;)
ik zelf zou ook geen solaredge willen, gewoon omdat ik het erg duur vind.

ik zelf zou wel voor 3fase omvormer gaan als ik 3fase had in huis.
maar dat is dan niet voor de 3fase te gebruiken.
een 1 fase omvormer werkt het lekkerst met 10X tot 12X panelen aangesloten per mpp.
een 3fase wil liever 18X tot 20X hebben per mpp.
aan gezien je het over 18X hebt lijkt mij een 3fase dan leuker.
(maar eigenlijk moet je meer vertellen om dit punt waar te maken, de situatie kan zo anders zijn, dus lees relatief.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Kleine referentie vraag om even te checken of alles optimaal is opgesteld:

Ik heb 2430 Wp liggen op het zuiden met een hellingshoek van 20 graden (plat dak zonder schaduw) en de maximale opbrengst was gisteren (erg zonnige dag) 1300 Watt. Is dat wat ik zou mogen verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
procyon schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:35:
Kleine referentie vraag om even te checken of alles optimaal is opgesteld:

Ik heb 2430 Wp liggen op het zuiden met een hellingshoek van 20 graden (plat dak zonder schaduw) en de maximale opbrengst was gisteren (erg zonnige dag) 1300 Watt. Is dat wat ik zou mogen verwachten?
dat zit heel dicht bij wat het zou moeten zijn.
dus alles in orde. ;)

je panelen liggen vrij plat, dus de zon schuint nu schuin op de panelen, vandaar dat de W een beetje laag is. ;)

maar er is een betere manier om te checken of alles goed werkt.
kijk op de omvormer wat je Vmpp is (soms noemen ze dit gewoon V ). ;)
je hebt 9 panelen die 32Vmpp zouden moeten leveren.
dus 9x32=288Vmpp zou je moeten zien.

maar het is ook nog vrij koud buiten, en hoe kouder de cellen de hoger de Vmpp is.
ik haal nu zelf 34Vmpp per paneel, dus als je een 9x34=306Vmpp ziet is dat ook nog oke. ;)

(pasop, ik gok dat je panelen 32Vmpp zijn, is dat zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
migjes schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:42:
maar er is een betere manier om te checken of alles goed werkt.
kijk op de omvormer wat je Vmpp is (soms noemen ze dit gewoon V ). ;)
je hebt 9 panelen die 32Vmpp zouden moeten leveren.
dus 9x32=288Vmpp zou je moeten zien.

maar het is ook nog vrij koud buiten, en hoe kouder de cellen de hoger de Vmpp is.
ik haal nu zelf 34Vmpp per paneel, dus als je een 9x34=306Vmpp ziet is dat ook nog oke. ;)

(pasop, ik gok dat je panelen 32Vmpp zijn, is dat zo?)
Dank voor je reactie migjes :)
Ik moest even zoeken, mijn panelen hebben een Vmpp van 31.08. Dus als ik iets rond 280 zie is het oke?
Hoe moet ik een afwijking (hoger of lager) interpreteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
procyon schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:52:
[...]

Dank voor je reactie migjes :)
Ik moest even zoeken, mijn panelen hebben een Vmpp van 31.08. Dus als ik iets rond 280 zie is het oke?
Hoe moet ik een afwijking (hoger of lager) interpreteren?
minimaal 280V zien is dan oke.

de 31,08Vmpp is gemeten bij 25 graden (ik denk dat het kouder is buiten, maar heb mijn neus nog niet naar buiten gestoken, dus kan het mis hebben. >:) )
in theorie kun je dan aan de hand van je temperatuur coëfficiënt precies uit rekenen hoeveel de Vmpp nu zou moeten zijn.
(maar de temperatuur van de cellen schatten is moeilijk, bij mij liggen ze nu in de zon, en ze zijn zwart, dus warmen ook snel op.)
zie jij nu iets tussen de 280 en de 300V, dan ben je niet vergeten een paneel aan te sluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Cranberry schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:15:
@Tarabass Om überhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen, is het handig om te weten hoe de panelen geplaatst worden. Welke richting? Wat is de hoek waaronder de panelen geplaatst worden?

Met 25A drie fasen kun je sowieso 3 x 3680W terugleveren.
Voor nu wil ik eerst uitgaan van wat er in de offerte beschreven staat. Daarvoor is de ligging niet belangrijk. De beste man is aan huis geweest en heeft berekent wat de zoninstraling zal zijn. Bij 4950Wp denkt hij aan een opbrengst van 3960kWh p.j..

Zover ik het nu begrijp kan ik met 3 fases van 25A inderdaad 3 x 3680W terugleveren. Maar kan dit ook met een 1 fase omvormer? En met het oog op de toekomst (2023), is het zo dat ik nu zelf de opbrengst van maar 1 fase/groep zelf kan gebruiken?
weasel schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:19:
Een SE4000 moet gewoon achter een B16 automaat kunnen, daar de maximale uitgangsstroom 16A is.
Economisch is een 4000W omvormer waarschijnlijk wel de beste keus (je zult echter wel aftopping gaan zien).
Ik persoonlijk heb gekozen voor een iets zwaardere omvormer (3500 ipv 3000 op 3850 Wp) ik realiseer me echter wel dat ik de meerprijs van de omvormer (~60 euro) waarschijnlijk nooit meer terugverdien.
9500 euro is wel erg veel, het systeem in mijn sig heeft ongeveer 5000 incl btw en installatie gekost (lijken mij dezelfde panelen).
Edit: een 3-fase SE omvormer begint pas bij de SE5k (5000 Watt)
De prijs is inderdaad veel te hoog. Ik weet er zelf niet zoveel van, maar prijzen vergelijken op bijvoorbeeld winkelman kan ik wel. En daar rollen dan inderdaad de prijzen uit die jij aangeeft. Als ik mijn lijstje daar bekijk kom ik op maximaal €7400,- uit. De offerte komt uit op €1,60 per Wp.
migjes schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:31:
[...]

op zich is er geen enkel probleem om 1x25A op een 3x25A in te voeren.
de techniek laat je niet in de steek, en werkt gewoon.
maar Wp is geen W, dus wel je max 3680W in voeren, dan kun je dat ook doen met 5000Wp.
(ik zelf voer op een 1x16A of 3680W groep met een 4000VA omvormer en 5660Wp er op in.
dit ter voorbeeld dat je zo niet moet rekenen. ;) )

het officiële antwoord van de netbeheerder, invoeren is appart gemeten in een slimmemeter, maar word software matig opgeteld voor afrekening.
dus lever je 1000W op 1 fase, en gebruik je 1000W op de andere fase, dan ziet de netbeheerder dit wel, maar jij gebruikt dan op dat moment 0W en word daar op afgerekend.
(maar zoals bijna altijd met netbeheerders, dit kan veranderen, en antwoorden zijn altijd een beetje om de hete brei heen draaien. ;) )

[...]

een 5kWp op een 4kW omvormer, op zich is dit geen probleem werkt gewoon en verlies is minimaal.

toch zou ik dit niet willen, vind het wel een flinke onderdimensionering.
ondanks dat het verlies maar erg minimaal is.
ik zelf zou ook geen solaredge willen, gewoon omdat ik het erg duur vind.

ik zelf zou wel voor 3fase omvormer gaan als ik 3fase had in huis.
maar dat is dan niet voor de 3fase te gebruiken.
een 1 fase omvormer werkt het lekkerst met 10X tot 12X panelen aangesloten per mpp.
een 3fase wil liever 18X tot 20X hebben per mpp.
aan gezien je het over 18X hebt lijkt mij een 3fase dan leuker.
(maar eigenlijk moet je meer vertellen om dit punt waar te maken, de situatie kan zo anders zijn, dus lees relatief.)
Hoe moet ik dan wel rekenen? 5000Wp / 230 Volt = 21,7 Ampère? Afgerond naar boven zou dit op een 25A fase kunnen inderdaad.

Het gaat inderdaad om minimaal 18 panelen. Ons verbruik zit, ivm de warmtepomp en geen gas, op 6500kWh p.j.. Als ik voor nu 4000kWh zelf ga produceren is er nog genoeg ruimte om meer panelen bij te plaatsen. Maar is daar een 3-fase omvormer voor nodig? Dit omdat de 25A fase ook opgehoogd kan worden naar 35A.

Ik neig voor nu naar een 3-fase omvormer. Ook omdat het salderen kan veranderen. Zover ik begrijp kan je de stroom alleen zelf verbruiken als de apparaten op dezelfde fase zijn aangesloten. Of heb ik dat helemaal mis?

Hoe zou een opzet er uitzien als jullie het voor het vertellen hadden? Verbruik is dus 6500kWh p.j. en de meterkast is voorzien van 3x25A. Budget is rond de €7500,- ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Ho wacht even, de ligging is zeer belangrijk voor het kiezen van een systeem.
Zou je bijvoorbeeld panelen leggen op 1 enkele dak richting het zuiden, dan zou ik geen Solaredge adviseren (als er ook geen sprake is van schaduw).
Ga je echter op meerdere dakvlakken panelen leggen, dan KAN een solaredge omvormer wel een goede keus zijn.
Een situatieschets is toch nodig wil je iets kunnen zeggen over de offerte die je nu hebt gekregen.
Wil je (wellicht) later uitbreiden dan zou ik inderdaad gaan kijken naar een zwaardere omvormer.
Dat kan een solaredge zijn (SE5K of zwaarder) maar ook een ander merk, nogmaals dit hangt af van je dak.

[ Voor 18% gewijzigd door weasel op 07-11-2017 12:02 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

weasel schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:54:
Ho wacht even, de ligging is zeer belangrijk voor het kiezen van een systeem.
Zou je bijvoorbeeld panelen leggen op 1 enkele dak richting het zuiden, dan zou ik geen Solaredge adviseren (als er ook geen sprake is van schaduw).
Ga je echter op meerdere dakvlakken panelen leggen, dan KAN een solaredge omvormer wel een goede keus zijn.
Een situatieschets is toch nodig wil je iets kunnen zeggen over de offerte die je nu hebt gekregen.
Wil je (wellicht) later uitbreiden dan zou ik inderdaad gaan kijken naar een zwaardere omvormer.
Dat kan een solaredge zijn (SE5K of zwaarder) maar ook een ander merk, nogmaals dit hangt af van je dak.
Begrijp ik, maar ik wil en mag in dit topic niet de offerte ter discussie stellen. Het gaat voor mij nu om te begrijpen waarom het wellicht slimmer is een 3-fase omvormer te nemen ten opzichte van een 1-fase. Dit omdat ik al 3 fases heb, ruimte heb en wil om later panelen bij te leggen en met oog op het salderen wat in 2023 dreigt te veranderen.

Maar goed, het gaat om één dak. De helling is +-35% en is gelegen op het zuidwesten. Aan het eind van de middag valt er iets schaduw op het dak door hoge bomen aan de overkant van de weg.

Wat ik nu geleerd heb van jullie is dat 5kWp makkelijk kan op 1 fase. Iets wat ik zelf als onmogelijk zag. Technisch gezien zou de 1-fase omvormer het kunnen icm de 18 panelen. Verder proef ik dat een 3-fase omvormer wellicht slimmer zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Tarabass schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:47:
[...]
Hoe moet ik dan wel rekenen? 5000Wp / 230 Volt = 21,7 Ampère? Afgerond naar boven zou dit op een 25A fase kunnen inderdaad.
je omvormer levert een aantal W of beter gezegd levert een aantal A.
krijgt de omvormer meer W van je panelen, dan zal hij de panelen een klein beetje uit het beste rendement zetten en zo er voor zorgen dat hij nooit meer W of A zal leveren.
dus in theorie kun je een 16A omvormer pakken (zoals een SMA3600TL21).
die heeft 2x een mpp, per mpp kan hij 12X 320Wp aan.
dan heb je er 7680Wp aanhangen en de omvormer levert nooit meer als 16A.

ik zelf doe dit met een 4000VA omvormer, die levert op zijn piek 17,4A.
dit kan nog steeds op een 16A groep, want die kan 17,4A verwerken zolang het maar onder de 10.000 seconde duurt (ongeveer 2,5 uur). ;)
door dat mijn panelen oost-west hangen en dat verdeelt de opbrengst meer over de dag blijf ik met gemak onder de 2,5 uur. ;)
(met zelf bouw kun je dit soort dingen vaak goed doen, laat je het aanleggen dan raad ik het af, want dan heb je er dus ook niet genoeg kennis van. ;) )
Het gaat inderdaad om minimaal 18 panelen. Ons verbruik zit, ivm de warmtepomp en geen gas, op 6500kWh p.j.. Als ik voor nu 4000kWh zelf ga produceren is er nog genoeg ruimte om meer panelen bij te plaatsen. Maar is daar een 3-fase omvormer voor nodig? Dit omdat de 25A fase ook opgehoogd kan worden naar 35A.
ik zou even goed opzoeken wat een 3x25A en een 3x35A kost.
(vastrecht per jaar opzoeken bij je netbeheerder, ik weet nu al: dit wil je niet betalen. >:)
1x80A of 3x25A dat is leuk te betalen, alles daar boven is te duur. ;) )
Ik neig voor nu naar een 3-fase omvormer. Ook omdat het salderen kan veranderen. Zover ik begrijp kan je de stroom alleen zelf verbruiken als de apparaten op dezelfde fase zijn aangesloten. Of heb ik dat helemaal mis?
het is onmogenlijk om stroom van 1 fase naar een andere fase over te brengen.
dat doet boem >:)
dus ja wil je het zelf gebruiken dan moet je dus op de zelfde fase het gebruiken.

maar de netbeheerder, rekent je niet af op wat je gebruikt per fase, alleen het totaal. ;)
dus met een administratief trucje kan het dus wel om stroom van 1 fase naar een andere fase over te brengen.
hoewel het dus niet echt gebeurd word je wel zo afgerekend. ;)
Hoe zou een opzet er uitzien als jullie het voor het vertellen hadden? Verbruik is dus 6500kWh p.j. en de meterkast is voorzien van 3x25A. Budget is rond de €7500,- ;)
ik snap dat 3fase logisch klinkt, maar dat heeft voor en nadelen.
de meeste omvormers (1 en 3 fase) hebben b.v. meestal 2x een mpp.
als je dan 3x een 1 fase ophangt, dan heb je 6x een mpp ter beschikking en dat kan voordelig zijn.

maar een mpp heeft ook een beperking, er is vaak wel een minimum aantal panelen nodig per mpp.
met 1 fase is dat vaak minimaal 6 panelen, met 3 fase is het vaak 10 panelen minimaal per mpp.
(en het liefst 12x per mpp met 1 fase en 18x met 3 fase, werkt een stuk beter.)

dus kun je straks 24 panelen leggen, dan zijn 2x een 1 fase omvormer met 1x mpp wel erg leuk.
worden het er 36, dan is een 3 fase met 2x mpp wel erg leuk.
etc.. etc...
vele opties mogenlijk maar net wat je wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnT
@reneeke1970 @No Hands

Dan lijkt 1 rij van 3 landscape en 1 rij van 5 portret de betere keuze in verband met meer tussenruimte. Het omvormerverhaal vind ik lastig worden, icm het schuine dak. Op het schuine dak komt in de winter schaduw in de zomer verwacht ik schaduwvrij. In de winter wek je beperkt op maar als de panelen op het schuin dak in de schaduw liggen in 1 string met de panelen op het platte dak heb je volgens mij niets...
Hierdoor was eerder de keuze op jinko met Maxim gevallen. Echter blijkt jinko anders te werken dan optimisers zoals SE of Hosola (info [~migjes] moet @No Hands zijn). Mijn wens is het maximale aantal kWh Op te weken voor een redelijke prijs.
Belangrijke vraag is wat levert het meeste op, optimisers of toch alleen een stringomvormer? Daar krijg ik geen goed antwoord voor gevonden.
En dan laat ik het verschil in optie met oost/west op het platte dak en zuid op schuin tov alles zuid nog achterwege...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MarijnT schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:40:
@reneeke1970 @No Hands

Dan lijkt 1 rij van 3 landscape en 1 rij van 5 portret de betere keuze in verband met meer tussenruimte. Het omvormerverhaal vind ik lastig worden, icm het schuine dak. Op het schuine dak komt in de winter schaduw in de zomer verwacht ik schaduwvrij. In de winter wek je beperkt op maar als de panelen op het schuin dak in de schaduw liggen in 1 string met de panelen op het platte dak heb je volgens mij niets...
Hierdoor was eerder de keuze op jinko met Maxim gevallen. Echter blijkt jinko anders te werken dan optimisers zoals SE of Hosola (info @migjes ). Mijn wens is het maximale aantal kWh Op te weken voor een redelijke prijs.
Belangrijke vraag is wat levert het meeste op, optimisers of toch alleen een stringomvormer? Daar krijg ik geen goed antwoord voor gevonden.
En dan laat ik het verschil in optie met oost/west op het platte dak en zuid op schuin tov alles zuid nog achterwege...
de wens is het maximale aantal kWh Op te weken voor een redelijke prijs.
is duidelijk.
maar als een paneel 50€ duurder word door een optimizer (ik noem maar wat.) dan kun je ook meer Wp in de zelfde maat paneel kopen en heb je ook meer kWh.

helaas is er ook een technische grens:
aantal panelen per mpp, en met je oost-west wel erg weinig per mpp.
maar ook aantal mpp's per omvormer, die vaak beperkt zijn tot 2 stuks.

ik denk dat alles gewoon op zuid het beste uit komt als je kijkt naar de kosten.
het geld wat je dan bespaart door geen solaredge of optimizers gebruiken en dat stoppen in duurdere betere panelen je meer opleveren. (dus meer Wp in plaats van optimaliseren)

maar verschillen zijn flinter dun ;)
dat zie je ook wel aan de prijzen die je uit rekende. 0,93€/Wp of 0,95€/Wp dat doet er dan nog amper aan toe.
maar oost-west is zeker gaaf (heb ik ook maar ik kan niet anders.) zuid is nog altijd meer kWh per Wp.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
en dan moeten we het gaan hebben over de cm op dak wat dan nog past.

ik raad aan, al je gegevens even bij elkaar te sprokkelen (en goed checken, garbage in is garbage uit)
en dan een eigen topic te maken, dan rekenen we even alle optie eens precies uit. ;)
als alles lekker bij elkaar staat, dan is dat een stuk gemakkelijker.
(zeker ook even goed kijken naar de SF optie van @AUijtdehaag , die is leuk, maar ben bang voor de prijzen, die vallen een beetje tegen met SF de laatste tijd.)

(ik ben een beetje bang, je hebt het over een dak van 6,5m breed.
daar passen vaak wel een stel panelen op, maar pas op de LG's zijn net een paar cm langer en dan kan het mischien net niet, het word dus wel cm neuken ben ik bang. ;)
maar zoizo, doe rustig aan, de winter staat voor de deur, en winters leveren slecht op.
dus je hoeft geen haast te maken, in maart wil je het wel hebben liggen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
procyon schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:54:
Mede dankzij jullie advies en hulp hier, zelf aangelegd en operationeel! (foto genomen tijdens de opbouw)
[afbeelding]
Staat goed strak, maar zie valkbox3 (dus montagesysteem individueel per paneel). Heb je de panelen aan elkaar vastgeschroefd of is je dak zo vlak? (heb zelf ze aan elkaar vastgezet zodat de middelste dan minder ballast nodig heeft). Heb door de zijkant op 15cm van uiteinde er gewoon een gat doorheen geboord.

[ Voor 12% gewijzigd door exroosje op 07-11-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
exroosje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:44:
Staat goed strak, maar zie valkbox3 (dus montagesysteem individueel per paneel). Heb je de panelen aan elkaar vastgeschroefd of is je dak zo vlak? (heb zelf ze aan elkaar vastgezet zodat de middelste dan minder ballast nodig heeft). Heb door de zijkant op 15cm van uiteinde er gewoon een gat doorheen geboord.
Ze staan in principe los van elkaar dus denk een vlak dak :)
Waarom heeft de middelste minder ballast nodig als ze per 3 aan elkaar zijn vastgezet? Als je per paneel een x aan ballast nodig hebt heb je voor 3 panelen toch 3x ballast nodig? Ik bedoel het frontaal oppervlakte voor de wind is ook exact 3 keer meer dan een enkel paneel, de kracht die de wind op 3 aan elkaar geknoopte panelen uitoefent is dan ook 3 keer zo groot. Of gaat deze 'vlieger' niet op? :)
Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??