Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.239 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

Ik hoor nu verschillende adviezen over het afzekeren van de installatie. M'n zwager (electricien) geeft aan dat afzekeren op 16A (met 3680W omvormer) en aansluiten op een bestaande aardlek prima kan.

Aan de andere kant, mijn zonnepaneel boer (:+) stelt dat er echt een aparte aardlek én groep noodzakelijk is. Een losse groep is dus evident, maar hoe zit het nu met de aardlek...?

Vooralsnog wil ik het gewoon aansluiten op een bestaande. M'n groepenkast zit namelijk al behoorlijk vol (4x brede hoofdschakelaar en 2x 4brede 3P aardlek. Mag volgens mij tegenwoordig in nieuwbouw niet eens meer... (volgende week maandag oplevering).

Iemand advies?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-07 21:21
officieel hoeft er voor een groep zonder stopcontacten geen aardlek (misschien iets genuanceerder dan ik nu zeg), maar of je dat wilt is een andere vraag

ik ben wel geen elektricien en heb er ook nooit voor geleerd, dus graag verbeteren als ik hele gekke dingen zeg :)

[ Voor 27% gewijzigd door ferrykoets op 31-10-2017 22:06 . Reden: disclaimer toevoegen ;p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MeTooPV schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:47:
Maar (als het een combinatie ALS en automaat in 1 is), dan moeten de zwarte en blauwe draad uit die automaat niet bij de 3e automaat worden gezet, maar direct op de beide verdeelblokjes rechts onder.
Ik weet niet of de ingang van de combinatie automaat aan de boven of onderkant zit, check dat meteen ook even.
Hij zit goed aangesloten en nu op de 2 rails, zie ook:

Alleen die tekst: 0,03mA :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-07 21:12

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jacovn schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:06:
[...]

De 35x100 mm set van 12 meter is zelfs nog goedkoper €17.30 / meter
Losse draadgoten zonder die betonvoeten van 60x60 is dan €14 / meter.

Zijn groothandels prijzen denk ik bij rexel..

Maar en de pv bekabeling en de potentiaal vereffening kunnen doen is wel een groot voordeel.

@Andre1973 kun je me uitleggen hoe ik met een buis onder een rij panelen door de 4 of 6 mm2 VP bedrading en de aarding erin krijg ?
Bedoel je dan stukjes buis tussen de panelen waar je elke keer de kabels tussen de panelen door legt ?
Alleen waar geen panelen staan de draden in buis / goot, onder de panelen gewoon de draden onder de panelen leggen en de stekkers in de haakjes leggen / Tywrappen.
Door ze op met een zadel op een steen te zetten, liggen ze niet los op dak / in het grind, waardoor het er netter uitziet, en je er niet achter blijft haken / de boel kapot trekt, omdat je het nu goed ziet.
En die 19 mm is voor iedereen makkelijk te krijgen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wolly schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:59:
[...]

Dit begrijp ik nog: Slagvast = hostalit (de grijze buis).
Maar welke slagvaste plug bedoel je?

[...]

Als ik google vind ik wel 25mm hostalit buis, maar welke fysieke winkel verkoopt dat? Bouwmarkten gaan maar tot 3/4.
Niet slagvaste plug, maar zadel. anders schop je na 5 jaar nog steeds de buisjes van hun plek.
https://www.rexel.nl/nln/...rijs-RAL7037/p/2700113732

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Noord27 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:13:
[...]

Maar dan nog. Een 20 groepen 3-fase kast met aardlekken, hoofdschakelaar, etc. kost ruim minder als €500,- met A-merk materiaal. Nog wat buisjes en installatiedraad zeg €550,-. Dan blijft er €950,- over voor manuren..
Dan moet ik opzoek naar een nieuwe groothandel, ik betaalde vorig jaar nog bijna E500,00 voor 4 3fase B16/30mA automaten. Dan nog een kast erbij met 6 eindgroepen van E250,00 en dat alles met groothandel korting en nog zonder BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mojo schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:59:
Ik hoor nu verschillende adviezen over het afzekeren van de installatie. M'n zwager (electricien) geeft aan dat afzekeren op 16A (met 3680W omvormer) en aansluiten op een bestaande aardlek prima kan.

Aan de andere kant, mijn zonnepaneel boer (:+) stelt dat er echt een aparte aardlek én groep noodzakelijk is. Een losse groep is dus evident, maar hoe zit het nu met de aardlek...?

Vooralsnog wil ik het gewoon aansluiten op een bestaande. M'n groepenkast zit namelijk al behoorlijk vol (4x brede hoofdschakelaar en 2x 4brede 3P aardlek. Mag volgens mij tegenwoordig in nieuwbouw niet eens meer... (volgende week maandag oplevering).

Iemand advies?
Kan ook, als je maar niet meer dan 4 groepen op die ALS zet. Echter, zoals ik hier boven al beschreef is het vervelend als je ALS er uit gaat door iets in huis je pv er ook mee stopt, dus daarom zou ik het ook apart adviseren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 17:16
Andre1973 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Dan moet ik opzoek naar een nieuwe groothandel, ik betaalde vorig jaar nog bijna E500,00 voor 4 3fase B16/30mA automaten. Dan nog een kast erbij met 6 eindgroepen van E250,00 en dat alles met groothandel korting en nog zonder BTW.
Voorbeeldje €425,- incl. BTW:

https://www.groepenkastbe...3-fase-20-groepen-330x440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Dat moet je dan zeker, een eaton 3 fase b16 alamat kost mij op het werk nog geen 100,- ex bij de TU met 65% korting.
Maar alamat zijn gewoon duurder, beter 1 x3 fase ALS pakken met 4 automaten, ben je net 200,- kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-07 21:21
Bij sandervunderink kosten 3fase B16/30mA ABB alamats 83 nog iets, incl.

De groepenkast in de link is wel alleen een 3fase hoofdschakelaar met 1fase ALS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:32:
[...]

Dat moet je dan zeker, een eaton 3 fase b16 alamat kost mij op het werk nog geen 100,- ex bij de TU met 65% korting.
Maar alamat zijn gewoon duurder, beter 1 x3 fase ALS pakken met 4 automaten, ben je net 200,- kwijt.
1 fase eindgroepen moeten (!) op 1 fase ALS tegenwoordig.
Mijn voorberaadde 3f kast kwam ook nog met 3fase ALS en 1 fase eindgroepen.
En Emat is naar mijn idee geen A-merk. Mijn MK is 100% ABB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:37:
[...]

:? Ik heb het niet over emat, eaton
Ik bedoel ook een 3 fase ALS met 4x 3 fase automaat.

Ik weet dat je geen 12 enkel fase groepen op een 3 fase ALS mag zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ferrykoets schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:01:
officieel hoeft er voor een groep zonder stopcontacten geen aardlek (misschien iets genuanceerder dan ik nu zeg), maar of je dat wilt is een andere vraag

ik ben wel geen elektricien en heb er ook nooit voor geleerd, dus graag verbeteren als ik hele gekke dingen zeg :)
hé, de aardlek discussie, daar is ie weer, Zoek maar even op in deel 5, daar staat ie om de 3 maanden ofzo.
Het heeft met de aardverspreidingsweerstand te maken, en dat hangt vaak samen met de leeftijd van je huis.
Zomaar roepen dat een ALS niet nodig is zonder info over het huis kan dodelijke gevolgen hebben!
Kortweg: huis van na 1975 introductie van de ALS, met max 166 Ohm aarde, (is simpel / goedkoop), met alle bestaande eindgroepen achter een ALS: alles altijd achter ALS (max 300mA).
Huis van voor 1975 met nog goede aarde van onder de 1Ohm (dure aarde): herkenbaar aan dat niet alles achter ALS staat, dan mag je een groep zonder ALS plaatsen, dat het wel verstandig is, je maakt het alleen maar veiliger, is wat anders. De aardverspreidingsweerstand kan immers omhoog gegaan zijn. (was o.a. bij mijn ouders het geval Bijna fameuze laatste woorden van mijn moeder:"de douche prikt")

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 01-11-2017 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
alamatje plaatsen en je bent klaar. Kosten: 3 tientjes.

* neographikal doet niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

neographikal schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:54:
alamatje plaatsen en je bent klaar. Kosten: 3 tientjes.

* neographikal doet niet moeilijk.
? Zit hij toch?
Ik neem aan dat je het over @Speedy-Andre hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Of bedoelt hij verplaatsen O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 954827

Ik heb een vraagje.

Ben bezig met PV en heb me inmiddels behoorlijk op dit forum ingelezen, maar er is mij iets niet duidelijk in de salderingsregeling.

Ik heb een meter met draaischijf en 2 telwerken die werken voor dag- en nachtstroom.

Mijn vraag is of er gesaldeerd wordt per telwerk ? Dat lijkt me namelijk niet handig.

Indien dat zo is, hoe kan ik overschakelen naar 1 telwerk, of heb ik een nieuwe digitale meter nodig ?

Heb geen antwoord op deze vraag in het forum kunnen vinden, maar er is vast wel iemand die dit weet.

Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Anoniem: 954827 Salderen is per aansluiting.
Een overschot op hoogtarief wordt dus van laagtarief afgetrokken.

Overschakelen op enkeltarief is een administratief ding, als je zo'n contract bij je leverancier afsluit worden alle meterstanden gewoon opgeteld. Je hoeft daar dus geen nieuwe meter voor.

Maar de netbeheerder zal je sowieso een digitale meter willen leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 21:44

roelbb

knorretje

automaat schakelt alleen de fasen, niet de nul (zie de 3 aansluitingen op de foto)

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 954827

@Proton_ Dank, Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
[...]

Dat is niet waar, het is inderdaad kort zo geweest.
Het is echter daarna veranderd naar een aanbeveling.
Ik vind het persoonlijk ook van de zotte (het is altijd toegestaan geweest, en nadat iemand bij de NEN een doemscenario uitgerekend heeft verboden geworden 8)7 )
Nog gewoon toegestaan dus!

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vooralsnog geen aardlek problemen meer, de 2 strings doen het prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

ferrykoets schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:01:

Komt sowieso achter een aardlek. Kan op een bestaande, maar aparte is wel zo handig. Wordt denk ik dan een alamat. Ik hoor overigens ook dat die 300ma moet zijn. Is dat ook nog echt nodig?
Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:27:
[...]

Kan ook, als je maar niet meer dan 4 groepen op die ALS zet. Echter, zoals ik hier boven al beschreef is het vervelend als je ALS er uit gaat door iets in huis je pv er ook mee stopt, dus daarom zou ik het ook apart adviseren.
Dat is zo. Losse alamat dus.
[...]

Ja dat meende ik ook al. Weet je zo waar dat in de NEN1010 staat? Dan ga ik daar een opmerking over maken bij de oplevering van m'n woning.

Voor m'n kookgroep heb ik alsnog een dergelijke ALS nodig, maar dan kan ik net zo goed een alamat pakken. Mijn groepkast is zo vol :+

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

roelbb schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:27:
[...]

automaat schakelt alleen de fasen, niet de nul (zie de 3 aansluitingen op de foto)
Ja klopt, veel 380 aparaten hebben ook geen nul zoals een doorstroom verwarmer bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Goedemorgen, hier ook een probleempje met de aardlek.
Mijn installatie (12 Solar Frontier 175 (4x3 ) met een omnik omvormer) draait zins 1 juni van dit jaar zonder problemen. Maar nu gebeurt het zins afgelopen week al twee keer dat de aardlek er willekeurig op de dag uit knalt. De omnik heeft een eigen Eaton B16A groep met een eigen Eaton Aardlekschakelaar 40A, 30mA.
Enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 20:37
Ik lees hier veel over de Solar Frontier panelen, maar wat is het verschil tussen de zwarte en groene versies? Verschillende fabriek? Is de kwaliteit verschillend?
Ik zou best een setje van de sf150 kopen, maar als ik het goed begrijp is de partij waar iedereen ze hier kocht voor 50 euro er niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
webrazor schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:41:
Goedemorgen, hier ook een probleempje met de aardlek.
Mijn installatie (12 Solar Frontier 175 (4x3 ) met een omnik omvormer) draait zins 1 juni van dit jaar zonder problemen. Maar nu gebeurt het zins afgelopen week al twee keer dat de aardlek er willekeurig op de dag uit knalt. De omnik heeft een eigen Eaton B16A groep met een eigen Eaton Aardlekschakelaar 40A, 30mA.
Enige suggesties?
Ik neem aan dat Omnik een ≥100mA aardlekschakelaar voorschrijft, je zou deze eerst kunnen vervangen.
Heb je het systeem zelf geïnstalleerd?
Unicron schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:02:
Ik lees hier veel over de Solar Frontier panelen, maar wat is het verschil tussen de zwarte en groene versies? Verschillende fabriek? Is de kwaliteit verschillend?
Ik zou best een setje van de sf150 kopen, maar als ik het goed begrijp is de partij waar iedereen ze hier kocht voor 50 euro er niet meer?
'Groene SF' waren 2e hands panelen met groene aanslag.
Heb ze sinds een paar dagen eindelijk op het dak liggen, ben benieuwd naar de opbrengst.
Ze staan inderdaad niet meer op MP.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 15:21
Ik had deze week op zondag ook opeens de aardlek eruit eind vd middag. Goodwe NS3000 + 14 panelen. Heb de panelen wel op aparte groep gezet, maar nog met 2 andere op bestaande aardlek (heb bestaande wasmachinegroep gebruikt).

Ik was thuis dus direct de aardlek weer aangedaan. Maar die ging er na een halve minuut ook weer uit. Toen maar de groep uitgeschakeld van de zonnepanelen, aardlek aan en enige tijd later deze groep ook weer aangeschakeld. Maar toen was het al donker, dus de volgende dag is alles gewoon weer aangegaan. 1 keer eerder is dit gebeurd (5 october), enige overeenkomst was dat de dag ervoor het hard waaide met neerslag (NW " storm").

Mijn omvormer hangt semi buiten (op het dak in een opbouwtje voor ventilatie dat aan een kant louvredelen heeft), dus ik heb het geweten aan het weer. Al is een Goodwe IP44. En was de neerslag een dag eerder.

Als het echt vaak gaat voorkomen wil ik de automaat vervangen door een alamat. Die kun je al voor weinig vinden van bv EMAT of ETI en een 300mA exemplaar is ook weer wat duurder - ik hoop dat dat niet nodig is. Mijn kast heeft echter ABB, dat is aanzienlijk duurder en de alamats zijn daar 2 breed en ik kan dus niet vervangen in dezelfde ruimte.

Als tussenstap kan ik misschien ook nog de panelen verwisselen met een automaat op een andere aardlek, mogelijk telt het net op tot te veel met de andere groepen nu en speelt het issue daar niet.

Ik kan ook nog de louvredelen afschermen - maar weet helemaal niet of het daardoor komt of gewoon parasitaire capaciteit bij vochtig weer. Kan ook nog dat de NW wind ervoor zorgt dat connectoren onder de panelen opeens wel vochtig worden. Maar ja, daar zit de aardlek niet op...

[ Voor 15% gewijzigd door exroosje op 01-11-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Laatst online: 01-09-2023
weasel schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:05:

Ik neem aan dat Omnik een ≥100mA aardlekschakelaar voorschrijft, je zou deze eerst kunnen vervangen.
Heb je het systeem zelf geïnstalleerd?
Inderdaad dat schrijft hij voor, vind het alleen vreemd dat het de hele zomer goed gaat en nu ineens niet meer.
Mijn omvormer hang overigens gewoon binnen op zolder. Heb alles zelf geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
weasel schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:05:

'Groene SF' waren 2e hands panelen met groene aanslag.
Heb ze sinds een paar dagen eindelijk op het dak liggen, ben benieuwd naar de opbrengst.
Ze staan inderdaad niet meer op MP.
En heeft dit nog invloed op de performance?

Jammer dat de sf150 niet meer op marktplaats staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Unicron schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:19:
[...]

En heeft dit nog invloed op de performance?

Jammer dat de sf150 niet meer op marktplaats staat
Op bva nog genoeg, niemand wil ze nog denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Ik wil een omvormer voor een 3240 Watt piek set. Nu kun je voor een euro of 500 (ongeveer) wel wat omvormers vinden die het allemaal vast prima zullen doen.
Wat zijn nou echt onderscheidende features die het nuttig maken om meer geld uit te geven? Het is me duidelijk dat het beter is om er eentje met 2 MPPT strings te pakken in plaats van 1. En eventueel al wifi aan boord, dat is allemaal wel duidelijk.

Wat ik nog kan bedenken is smart-grid functionaliteit aan board hebben. En eventueel al voorbereiding om een accu aan te sluiten in de toekomst?

Edit: wat betreft de accu/opslag kun je volgens mij alleen totaal oplossingen kopen met de accu er al in, niet dat je later nog een gel accu toevoegt ofzo.

Het is een principe een groot plakkaat, met bebouwing wat verder weg. Dus dat soort dingen zijn interessant voor de opstart periodes in de winter. Maar dat zijn ook niet echt de features die ik bedoel, wel bedankt voor de tip.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 01-11-2017 14:35 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:24
Mijn omvormers meten continu de lekstroom van de panelen. Bij dauw of regen zie ik uitschieters tot 75mA. (Bij 50 panelen met 72 cellen).
Die 30mA haal je dus vrij makkelijk.

@!null Heb je schaduw? Dan heb je het liefst een omvormer met schaduwbeheer. (MPPT Scan/Sweep of Optitrack) Bij sommige chinezen heet de instelling 'Shadow'. :+

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het 'regent' opeens aardlek problemen :+
Blijkbaar heb ik mijn situatie opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Meerdere mppt trackers heb je alleen nodig als je panelen hebt in verschillende opstellingen. Anders is juist 1 string met 1 mppt beter - krijg je op die string zoveel mogelijk volt.
Dat gezegd hebbende de meeste omvormers groter dan 2500Wpp hebben meer dan 1 mppt.. Uitzonderingen bevestigen de regel, Goodwe heeft een 3000Wpp model met 1 zowel als 2 trackers (3000NS en 3000DNS). Scheelt ca 5 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
exroosje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:47:
Meerdere mppt trackers heb je alleen nodig als je panelen hebt in verschillende opstellingen.
Dat ligt iets genuanceerder :9 Veel mensen hebben een O-W configuratie op 1 MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 17:16
Wolly schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:53:
[...]

Dat ligt iets genuanceerder :9 Veel mensen hebben een O-W configuratie op 1 MPPT.
*checkt in* Oost-West op 1MPPT. Op 2e MPPT zitten 2 strings SF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Dan heb je toch panelen in 2 opstellingen? Een string voor oost en een string voor west.

Wat ik bedoel, als je zeg 12 panelen hebt die allemaal in 1 vlak liggen dan is het het makkelijkst om die in 1 mppt aan te sluiten en biedt een extra mppt geen meerwaarde. Wel extra kabels (als je niet alles op een tracker kwijt kunt)

Als je 12 panelen hebt 6 Oost 6 West dan is een dual mppt natuurlijk wel een goed idee. All lees ik in het SMA verhaal ook daar maar een 0,25% voordeel van dual mppt bij tov een polystring design op 1 tracker..

Het ligt in elk geval ook genuanceerder als "Het is me duidelijk dat het beter is om er eentje met 2 MPPT strings te pakken in plaats van 1."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:07:
[...]

*checkt in* Oost-West op 1MPPT. Op 2e MPPT zitten 2 strings SF's.
Same here. Oost/west op MPPT1 , en 2strings SF op nummer 2 :) (SF string 3 in aantocht :*) )

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@!null Ik vind on-site logging (usb stick bv) van de belangrijke parameters (Impp, Vmpp, Vac etc) waardevol, net als een paar potentiaalvrije contacten om eea te schakelen.
Thuisaccu's lijken zich te ontwikkelen aan de AC kant en dus omvormeronafhankelijk. Voor de DC-puristen natuurlijk frustrerend, maar goed :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:49:
[...]

Same here. Oost/west op MPPT1 , en 2strings SF op nummer 2 :) (SF string 3 in aantocht :*) )
Is de insulation fout al opgelost dan? >:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:11:
[...]

Is de insulation fout al opgelost dan? >:)
Draak :P
Ja ik denk (en vooral hoop) het wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Proton_ schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:07:
@!null
Thuisaccu's lijken zich te ontwikkelen aan de AC kant en dus omvormeronafhankelijk. Voor de DC-puristen natuurlijk frustrerend, maar goed :)
Dat merkte ik ook ja, na een korte zoektocht. Ach ik heb altijd nog mijn camper met zonnepaneel waarin alles DC blijft :P

Wat betreft de Smart Grid functionaliteit, dat is nog een onderscheidend iets. Ik weet dat de SMA Sunny Boy dat heeft, maar verder is het me niet duidelijk. Ik geloof dat vele webshops het ook (nog) niet vermelden.

Smart grid is nu nog niet interessant, maar maakt het wel iets toekomstbestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

Gisteren goed nieuws, de omvormer is binnen. Morgen gaat het allemaal afgemaakt worden!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VT5AmPWtl4wB5SqYvUSEPxMY/medium.jpg

Zo wij gaan het dak weer op :( 2 paneeltjes naar beneden. Hopelijk zsm microomvormer en 2 extra onderdelen flatfix binnen dan kunnen ze weer hun werk doen op het schuurdak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
Zo dat is ook weer klaar :) Zomenteen nog even de panelen schoonmaken nu ik toch erboven bij kan :). Kwam er ook achter dat 1 van de nokpannen stuk is! Daar ook maar een nieuwe voor halen direct.

Edit: Nieuwe nokpan ook weer gefixed :)

Daar gaan er 2 :(
Helaas bleken de 2 panelen op het dakkapel toch te verschuiven bij harde wind ondanks de juiste hoeveelheid ballast. Ze verhuizen nu naar de schuur en daar komen nog 6 extra bij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yCEy36tNCXyluiOKGb2dawVY/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q17jHpduj3dPaYu1olF715ld/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xVzMEpV7KWC2Grh9Q3Bf5XSp/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T4xDRjJh2yPDCGgnExcB5zYH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wUjizbcbuiIvz3zvYDFLJNF9/thumb.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-man op 02-11-2017 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:41
succes met de nokpan / vorst, die worden volgens mij niet meer gemaakt.....

Over een aantal maanden worden bij mij alle pannen vervangen op mijn woonhuis waarna ik daar ook met de volgende PV projecten aan de gang kan. Heb nu alleen PV op de schuur liggen.
Dus als je geduld hebt dan heb ik er wel 1 tje voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jan-man schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:09:
Zo dat is ook weer klaar :) Zomenteen nog even de panelen schoonmaken nu ik toch erboven bij kan :). Kwam er ook achter dat 1 van de nokpannen stuk is!!!! Daar ook maar een nieuwe voor halen direct.

Helaas bleken de 2 panelen op het dakkapel toch te verschuiven bij harde wind ondanks de juiste hoeveelheid ballast. Ze verhuizen nu naar de schuur en daar komen nog 6 extra bij :)
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
En als je die scheur van de nokpan gewoon met Texopalte ofzo dicht smeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Atomic2005 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:04:
[...]

En als je die scheur van de nokpan gewoon met Texopalte ofzo dicht smeert?
Had inderdaad ook gekunt maar ook dat zal in loop der jaren wel een keer los gaan laten en heb liever niet een halve dakpan op mijn bolletje haha.

Heb bij de bouw zaak die wel aan consument kon verkopen een vrijwel exacte nokpan kunnen krijgen. Was 2 cm korter maar past prima :) Wel een andere kleur maar dat zie ik toch niet en over een jaar zit die ook wel onder het mos >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yCEy36tNCXyluiOKGb2dawVY/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Jan-man schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:43:
[...]

Had inderdaad ook gekunt maar ook dat zal in loop der jaren wel een keer los gaan laten en heb liever niet een halve dakpan op mijn bolletje haha.

Heb bij de bouw zaak die wel aan consument kon verkopen een vrijwel exacte nokpan kunnen krijgen. Was 2 cm korter maar past prima :) Wel een andere kleur maar dat zie ik toch niet en over een jaar zit die ook wel onder het mos >:)

[afbeelding]
Ik zou dat elke keer weer zien :p Wij hebben ook één pan op het dak die een andere kleur is dan de rest (de vraag is waarom, wij hebben nog heel veel reserve pannen liggen*!), gelukkig zie je die niet meer, want hij ligt onder de panelen. Anders was die allang vervangen door een van de juiste kleur!

* onze pannen komen van een oude boerderij die vele maten groter was dan ons huisje... dus pannen op het huis, pannen op de garage, pannen op het houthok, pannen op de deur overkapping en nog heel veel pannen in reserve :p En ja, daar zitten ook nokpannen bij!

Maar zoals ze bij jou liggen, had ik ze ook graag willen hebben, maar onze nokpannen zijn gemetseld en dus kun je pas de derde rij pannen eronder omhoog tillen. En dan wordt de afstand tot de nok weer zo groot.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:03:
[...]

Ik zou dat elke keer weer zien :p Wij hebben ook één pan op het dak die een andere kleur is dan de rest (de vraag is waarom, wij hebben nog heel veel reserve pannen liggen*!), gelukkig zie je die niet meer, want hij ligt onder de panelen. Anders was die allang vervangen door een van de juiste kleur!

* onze pannen komen van een oude boerderij die vele maten groter was dan ons huisje... dus pannen op het huis, pannen op de garage, pannen op het houthok, pannen op de deur overkapping en nog heel veel pannen in reserve :p En ja, daar zitten ook nokpannen bij!

Maar zoals ze bij jou liggen, had ik ze ook graag willen hebben, maar onze nokpannen zijn gemetseld en dus kun je pas de derde rij pannen eronder omhoog tillen. En dan wordt de afstand tot de nok weer zo groot.
Oh ja? Ik haal bij mij de derde pan weg, hang haak onder tweede rij, en trek hem naar beneden tegelijk met derde pan terug leggen. Paneel tot de nok

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 13:03

Pathogen

Shoop Da Whoop

Op je bolletje, of dat-ie gezellig over je panelen heenstuitert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jan-man
Het spijkertje valt toch wel onder de andere nokpan?
Anders hou je nog kans op lekkage...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yCEy36tNCXyluiOKGb2dawVY/medium.jpg

Er bestaan speciale RVS schroeven met een rubbertje speciaal voor nokpannen. (weet ff de naam niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:12:
@Jan-man
Het spijkertje valt toch wel onder de andere nokpan?
Anders hou je nog kans op lekkage...

[afbeelding]

Er bestaan speciale RVS schroeven met een rubbertje speciaal voor nokpannen. (weet ff de naam niet)
Had geen andere op voorraad en om een doos van 100 te kopen..... Maar onder de nokpan zit ook nog een water afscheiding dus dat komt wel goed. Vervang hem wel wanneer ik volgend jaar de panelen weer ga schoonmaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:24:
[...]

Oh ja? Ik haal bij mij de derde pan weg, hang haak onder tweede rij, en trek hem naar beneden tegelijk met derde pan terug leggen. Paneel tot de nok
Hij heeft het geprobeerd, hij kreeg die tweede pan nauwelijks gekanteld, laat staan dat je er een haak onder kon schuiven... Het is zo ongeveer het enige wat goed gedaan is door de vorige eigenaar... en het risico om het cement te breken is mij gewoon te groot, ik heb geen zin in lekkage in de nok van m'n dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Jan-man schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:09:
Zo dat is ook weer klaar :) Zomenteen nog even de panelen schoonmaken nu ik toch erboven bij kan :). Kwam er ook achter dat 1 van de nokpannen stuk is! Daar ook maar een nieuwe voor halen direct.

Edit: Nieuwe nokpan ook weer gefixed :)

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Aangelijnd en valharnas. _/-\o_ _/-\o_

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jan-man
Haha ja dat zie je niet vaak he en dat voor een consument :7.

Kost iets van 150 euro maar je staat zoveel steviger in je schoenen op 10+ meter :). En vertel een val liever na dan dat ik die 150 euro bespaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Ik krijg hier geen data meer binnen op mijn Solaredge dashboard, meer mensen hier last van?
PVOutput werkt dan uiteraard ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 10:20
weasel schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:15:
Ik krijg hier geen data meer binnen op mijn Solaredge dashboard, meer mensen hier last van?
PVOutput werkt dan uiteraard ook niet.
Gaat bij de installatie van mijn ouders nog gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik kijk naar een SMA Sunny Boy 3000tl (en concurrentie), dan zie ik wel eens 2 strings, en dan maar 1 tracker. Waar andere twee strings en twee trackers hebben, terwijl ze goedkoper zijn dan de SMA.
Mocht ik mijn zonnepanelen in twee segmenten opdelen, eentje NoordOost andere ZuidWest, dan is dat wel interessant natuurlijk. Maar de hoek zal maar 6 graden zijn (standaard afschot) dus de verschillen zullen minimaal zijn (ook omdat de zon er vrijwel nooit horizontaal op zal schijnen, vanwege bebouwing op afstand)

Dan is het toch beter om twee strings + twee trackers te hebben? En dat zijn volgens mij goedkopere omvormers t.o.v. de SMA.

Edit: En ik zie dat er een nieuwe SMA Sunny Boy 3.0 is, die moet ik dus hebben als ik Smart Grid e.d. wil.
Maar die heeft geloof ik nog steeds 2 string en 1 mppt tracker? Of lees ik de specs verkeerd.
Overigens ook 5500wp ingang mogelijk maar nog steeds 3000w output en 16A aansluiting.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 03-11-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:01:
Als ik kijk naar een SMA Sunny Boy 3000tl (en concurrentie), dan zie ik wel eens 2 strings, en dan maar 1 tracker. Waar andere twee strings en twee trackers hebben, terwijl ze goedkoper zijn dan de SMA.
Mocht ik mijn zonnepanelen in twee segmenten opdelen, eentje NoordOost andere ZuidWest, dan is dat wel interessant natuurlijk. Maar de hoek zal maar 6 graden zijn (standaard afschot) dus de verschillen zullen minimaal zijn (ook omdat de zon er vrijwel nooit horizontaal op zal schijnen, vanwege bebouwing op afstand)

Dan is het toch beter om twee strings + twee trackers te hebben? En dat zijn volgens mij goedkopere omvormers t.o.v. de SMA.
Iedere omvormer is goedkoper dan sma....
Sommige vinden het dat waard beetje kwaliteit verschil. Ik niet, ik neem goedkoop.
Als beide string gelijk zijn kun je het met één mpp af, mits hij de stroom van beide string kan verdragen.
Goodwe en hosola hebben de keuze uit één of twee mpp,alleen scheelt dat maar 50 euro of zo. Misschien dat je er één of twee procent meer rendement uithaalt omdat beide strings eigen mpp hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@reneeke1970 Iedere omvormer is inderdaad goedkoper. Maar het is me niet helemaal duidelijk welke al Smart Grid voorbereiding hebben en welke niet.

Nu nog niet relevant natuurlijk, omdat we kunnen salderen. Maar hij zal er wel even blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:12:
@reneeke1970 Iedere omvormer is inderdaad goedkoper. Maar het is me niet helemaal duidelijk welke al Smart Grid voorbereiding hebben en welke niet.

Nu nog niet relevant natuurlijk, omdat we kunnen salderen. Maar hij zal er wel even blijven hangen.
Tegen de tijd dat we dat gaan gebruiken is omvormer al aan vervanging toe. Vind ik zinloos om naar te kijken is mijn persoonlijk idee.
Anders neem je nu een gebruikte en schakel je later over op accu gedoe....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:23:
[...]

Tegen de tijd dat we dat gaan gebruiken is omvormer al aan vervanging toe. Vind ik zinloos om naar te kijken is mijn persoonlijk idee.
Anders neem je nu een gebruikte en schakel je later over op accu gedoe....
Het kan sneller gaan dan je denkt. Mij lijkt dat zo'n omvormer toch potentieel een jaartje of 20 kan hangen, wellicht gaat hij eerder kapot.
Nu kunnen we eigenllijk wat betreft het salderen niet veilig kijken voorbij 2020, al zal het nog steeds wel 2023 worden. Hoe dan ook, het moment dat salderen de deur uit gaat komt binnen de levensduur van de omvormer.
Wat we daarna voor systeem krijgen weten we nog niet, dus ook niet of je dan al smart grid nodig hebt of niet. En eventueel lader elektrische auto e.d.

Waarom zou ik dan, afgezien van de prijs uiteraard, niet al kiezen voor een omvormer met smart grid functionaliteit?

Zoals je zegt kun je later altijd nog een accu toevoegen (gaat toch op AC en niet DC lijkt het). Het is dan wel een voordeel als deze al kan babbelen met de omvormer. Zo wordt het een geheel. Zeker als mijn warmtepomp ook het taaltje praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:59:
[...]

Het kan sneller gaan dan je denkt. Mij lijkt dat zo'n omvormer toch potentieel een jaartje of 20 kan hangen, wellicht gaat hij eerder kapot.
Nu kunnen we eigenllijk wat betreft het salderen niet veilig kijken voorbij 2020, al zal het nog steeds wel 2023 worden. Hoe dan ook, het moment dat salderen de deur uit gaat komt binnen de levensduur van de omvormer.
Wat we daarna voor systeem krijgen weten we nog niet, dus ook niet of je dan al smart grid nodig hebt of niet. En eventueel lader elektrische auto e.d.

Waarom zou ik dan, afgezien van de prijs uiteraard, niet al kiezen voor een omvormer met smart grid functionaliteit?

Zoals je zegt kun je later altijd nog een accu toevoegen (gaat toch op AC en niet DC lijkt het). Het is dan wel een voordeel als deze al kan babbelen met de omvormer. Zo wordt het een geheel. Zeker als mijn warmtepomp ook het taaltje praat.
Jou visie komt niet overeen met de mijne, als jij er alvast op inspeelt prima, jou feestje....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@reneeke1970 Dat kan, maar je beantwoord de simpele vraag niet echt. Waarom zou ik geen smart grid functionaliteit nemen? Prijs is een duidelijk argument ben ik met je eens. Maar verder kan ik geen argumenten bedenken.
Hoe meer features hoe beter toch?

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 03-11-2017 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@!null
Als je dan toch koploper wil zijn in alvast voorbereid op de toekomst, kijk dan eens naar Solax Hybrid
https://ecotarius.com/124-hybrid
Ziet er leuk uit allemaal met een 400 V batterij (LGchem). Die kan je dan later toevoegen.
Ook leuk als het grid wegvalt, dan brand bij jou de lamp nog.

(auijtdehaag wacht de ontwikkelingen nog ff wat af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 21:23

databeestje

Von PrutsHausen

De aangekondige 3e generatie AC retrofit charger is wel aardig en ziet er beter uit dan de huidige "AC Charger". Deze nieuwe doet 95% naar accu en 97% terug naar AC, dat is absoluut niet verkeerd. In combinatie met 97% cycle efficiency van Lithium accu's kom je dan op 0,97*0,95*0,97 = 89% efficiency ac-dc-ac.

De AC retrofit is voor mij bruikbaarder, ik heb een soladin 600, een SMA TL 3000 en een SMA HF 2000 die allen invoeden en dus niet 1 centrale omvormer waar ik in zou kunnen haken. Met de 3kW van deze retrofit kan ik het laden van de auto volledig compenseren mits ik een 10kWh accu heb.

Toch denk ik dat een ~3kWh systeem voor veel mensen erg effectief zal zijn voor > 60% eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:08:
@reneeke1970 Dat kan, maar je beantwoord de simpele vraag niet echt. Waarom zou ik geen smart grid functionaliteit nemen? Prijs is een duidelijk argument ben ik met je eens. Maar verder kan ik geen argumenten bedenken.
Hoe meer features hoe beter toch?
Omdat je er nu voor betaald, en het iets is wat je waarschijnlijk niet gaat gebruiken voordat omvormer bijna aan vervanging toe is.
En tegen de tijd dat accu wel nuttig word weet ik vrij zeker dat er andere systemen op de markt komen die nog beter op toekomst voorbereid zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Over 5 jaar is het salderen afgelopen, een omvormer gaat toch wel wat langer mee. Maar goed, het is duidelijk hoe je erover denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
Ik heb via een veiling 20 stuks SF155 bemachtigd en mijn idee is om deze plat op het garage dak te leggen in een configuratie van 4x4. Voor 4x5 heb ik niet genoeg ruimte en dan zou ook meer opwekken dan ik verbruik wat niet veel oplevert.

Mijn idee zou zijn om een Goodwe 2500w te nemen voor 16x155=2480Wp. Is dit een beetje juist gedimensioneerd? Aangezien SF panelen meer opwekken per watt piek dan andere panelen.
Ook leek mij een tweedehands omvormer minder interessant aangezien de levensduur van omvormers vaak beperkter is dan de panelen. Ook kosten omvormers nieuw tegenwoordig niet meer zoveel.

Voor de mensen die ze hier plat op dak leggen. Leggen jullie deze nog vast aan elkaar met bijv wat tuinhout? Is dit gelijk genoeg ballast? Als ik de winddruk doorreken dan lijkt deze redelijk beperkt als ze plat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:40:
Over 5 jaar is het salderen afgelopen, een omvormer gaat toch wel wat langer mee. Maar goed, het is duidelijk hoe je erover denkt.
Over vijf jaar zitten we zeker nog in de Overgangs regeling, en het is zeker nog onduidelijk of we er slechter van worden. En daar komt bij dat het wel gigantisch slecht moet worden om een accu rendabel te maken.
Zelfs als vandaag het salderen afgeschaft word dan neem ik genoegen met de 3000 kWh die ik rechtstreeks op maak,en de 5 cent die je voor terug leveren krijgt . De duizenden euro's investering in accu verdien ik niet terug voordat accu versleten is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
Ik overweeg een SMA STP 6000TL omvormer. Nu is een van de opties van deze omvormer dat er schaduwbeheer middels OptiTrac Global Peak op zit. Dit zou er voor zorgen dat schaduw softwarematig gecorrigeerd wordt en er dus geen optimizers nodig zijn. Een optimizer is tenslotte weer een onderdeel dat kapot kan en die heb je het liefst zo min mogelijk in een installatie.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze software van SMA? Zorgt het er inderdaad voor dat er geen optimizers nodig zijn in een string waar schaduw op kan vallen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:40:
Het "risico" is dat wat je nu koopt, niet de techniek van de nabije toekomst wordt. (en je met oude spullen zit)
Ik geloof ook meer in een Redflow batterij dan in een LiOn batterij (met brandgevaar en niet volledig ontlaadbaar)
http://redflow.com/video-photon-farmer-uses-zbm2-batteries/
Maar goed... glazen bol werk

@coelho
Het ligt eraan "hoeveel" schaduw...En wat is de Vmpp spanning van de string. Parallele strings op 1 ingang? etc
(ik heb 5 jaar schaduwervaring met SMA ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:43
Iemand die in september heeft deelgenomen aan het nationaal Solar onderzoek en die zijn rapportage al binnen heeft?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:57:

@coelho
Het ligt eraan "hoeveel" schaduw...
(ik heb 5 jaar schaduwervaring met SMA ;) )
Ik neig naar twee strings. Op de ene string wellicht de schaduw van de CV afvoer, die zit er waarschijnlijk maar 50cm onder (dakhoek 50 graden). Op de andere string valt vanaf nu ongeveer net een randje schaduw van het dak van de buren (landscape panelen, onderste 10cm of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@coelho
En hoeveel panelen in een string?
Voor de rest geen enkel probleem. Er komt hier smorgens een dakkapel van de buren aan schaduw voorbij.
Is niets van te zien met optitrac aan. Wel met optitrac uit, kakt de boel in.

Edit: nog steeds 21x sunpower van 57 Vmpp?
Is prima in 2 strings. (en 2x mppt)
(maar ik zou mijn duur verdiende geld er niet aan uitgeven, sorry. Te hoge Euro/Wp)

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:06:
@coelho
En hoeveel panelen in een string?
Voor de rest geen enkel probleem. Er komt hier smorgens een dakkapel van de buren aan schaduw voorbij.
Is niets van te zien met optitrac aan. Wel met optitrac uit, kakt de boel in.

Edit: nog steeds 21x sunpower van 57 Vmpp?
Is prima in 2 strings. (en 2x mppt)
(maar ik zou mijn duur verdiende geld er niet aan uitgeven, sorry. Te hoge Euro/Wp)
Eerste string 14 panelen (2x7), tweede string 7 panelen (1x7).

Ik twijfel nog, maar heb tot op heden weinig zwarte alternatieven met hoog vermogen gezien. Bovendien hebben veel zwarte alternatieven microdraden aan de zichtkant, waar ze bij de sunpowers aan de achterkant lopen waardoor deze meer effen van kleur zijn. Allen de Solar Frontier is nog egaler, alleen die gaat niet hoger dan 170Wp en lijkt slecht verkrijgbaar te zijn.

Ik kan niet meer kwijt en wil zo dicht mogelijk bij mijn 7000kWh komen. Ik begrijp wel wat je zegt over prijs, dus dat is mijn grootste twijfelpunt.

Wat bedoel je overigens met die Vmpp en mppt? Hoe moet ik dat lezen en interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-07 10:42
Unicron schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:41:
Ik heb via een veiling 20 stuks SF155 bemachtigd en mijn idee is om deze plat op het garage dak te leggen in een configuratie van 4x4. Voor 4x5 heb ik niet genoeg ruimte en dan zou ook meer opwekken dan ik verbruik wat niet veel oplevert.

Mijn idee zou zijn om een Goodwe 2500w te nemen voor 16x155=2480Wp. Is dit een beetje juist gedimensioneerd? Aangezien SF panelen meer opwekken per watt piek dan andere panelen.
Ook leek mij een tweedehands omvormer minder interessant aangezien de levensduur van omvormers vaak beperkter is dan de panelen. Ook kosten omvormers nieuw tegenwoordig niet meer zoveel.

Voor de mensen die ze hier plat op dak leggen. Leggen jullie deze nog vast aan elkaar met bijv wat tuinhout? Is dit gelijk genoeg ballast? Als ik de winddruk doorreken dan lijkt deze redelijk beperkt als ze plat liggen.
Volgens mij prima, heb hier zelf 16 x 160 in 4x4 op de Gw2500 zitten. Die snort prima door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@coelho
Paneelspanningen optellen. (genaamd Vmpp) bij panelen in serie.
10x 57 = 570 Vmpp / 11x 57 = 627 Vmpp
Je schrijft 14 en 7, dat is raar... Niet hetzelfde dakvlak?

Of 21x 32 Vmpp (de gewone) = 672 Vmpp
Is allemaal goed. De SMA STP xxxx TL wil 595 Vmpp voor het beste resultaat.

Dit worden ook mooie paneeltjes denk ik. (mits ze eindelijk op de europesche markt komen....)
http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:19:

Dit worden ook mooie paneeltjes denk ik. (mits ze eindelijk op de europesche markt komen....)
http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html
Die vind ik weer niet mooi, vanwege die lijntjes die zichtbaar zijn. Ik wil echt zo strak mogelijk. Heb een huis onder architectuur gebouwd, dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om mijn dak vol te leggen met afzichtelijke panelen. Het is al geen mooie oplossing, dus wil ik iets wat voor mijn smaak het minst lelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coelho schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:26:
[...]

Die vind ik weer niet mooi, vanwege die lijntjes die zichtbaar zijn. Ik wil echt zo strak mogelijk. Heb een huis onder architectuur gebouwd, dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om mijn dak vol te leggen met afzichtelijke panelen. Het is al geen mooie oplossing, dus wil ik iets wat voor mijn smaak het minst lelijk is.
Ik voel met je mee.. lol

Maar X21 is ook geen O-)
http://www.solarproducts....ro---sunpower-x21---black
(of heb je betere fotos gezien?)

Ik was op zoek naar een foto van tesla solarroof en die panasonics, maar ik kan ze (even) niet meer vinden.
Dat zag er behoorlijk strak uit. (al was de foto een render)
De bars zitten al verscholen in de rand.
Die dunne lijntjes vallen straks niet meer op van een afstand.
En alle cellen zijn even zwart (volgens de foto van Panasonic)

Maar goed, Panasonic kennende wordt dit ook geen prijsknaller ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ai, nu twijfel ik nog meer, want dit ziet er stukken minder strak uit dan de foto's die ik gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@coelho
Twijfel is goed... het is bijna winter. tijd zat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 14:44
Je moet die dingen gewoon op een plek neer leggen waar je ze niet kunt zien ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Marianne Thieme heeft een motie ingediend om het salderen in stand te houden.
Helaas verworpen... :'( (even gepikt bij polderpv)

http://www.polderpv.nl/li...uering_salderen_verworpen

Stemverdeling:

https://www.tweedekamer.n...2017Z14635&did=2017D30891

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 03-11-2017 19:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Gasschuif schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:44:
Marianne Thieme heeft een motie ingediend om het salderen in stand te houden.
Helaas verworpen... :'( (even gepikt bij Polder PV)

http://www.polderpv.nl/li...uering_salderen_verworpen

Stemverdeling:

https://www.tweedekamer.n...2017Z14635&did=2017D30891
Er staat dat de regeling versoberd wordt. In het geval dat je aanbod wel tegen vraag mag wegstrepen en je alleen overproductie tegen lager tarief betaald krijgt is er natuurlijk ook sprake van een versobering. Zo lang de details niet bekend zijn is het lastig er een oordeel over te vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:50
Ik kwam deze tegen:

Welliswaar geen zonnepaneel, maar verhaal klinkt goed. Geen idee wat het kost, en wat de bijkomende kosten zijn voor leidingen, opslag en intergratie met warmtepomp/boiler.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 03-11-2017 20:06 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:33:

Ik was op zoek naar een foto van tesla solarroof en die panasonics, maar ik kan ze (even) niet meer vinden.
Dat zag er behoorlijk strak uit. (al was de foto een render)
De bars zitten al verscholen in de rand.
Die dunne lijntjes vallen straks niet meer op van een afstand.
En alle cellen zijn even zwart (volgens de foto van Panasonic)

Maar goed, Panasonic kennende wordt dit ook geen prijsknaller ;)
Panasonic:
Afbeeldingslocatie: https://www.smobserved.com/home/cms_data/dfault/photos/stories/id/6/6/2766/s_top

Ik wil deze ook wel graag voor mijn zijdak, maar gelukkig heb ik nog tijd..

De 315 wp versie zie je in USA wel online voor rond de $335, dat is inderdaad geen prijs knaller.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 04-11-2017 07:22 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
coelho schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:40:
[...]

Ai, nu twijfel ik nog meer, want dit ziet er stukken minder strak uit dan de foto's die ik gezien heb.
Maar deze foto's doen de panelen dan ook absoluut onrecht aan....
Ik heb nu ruim een jaar de X21-335BLK's op mijn dak liggen en ze zien er echt heel veel beter uit dan deze foto's. Alleen als de zon er zomers vol op staat, dan kun je de onderlinge cellen. Maar alleen bij bepaalde omstandigheden, grootste deel van de tijd zien ze er erg strak en zwart uit.
Hangt misschien ook een beetje af van de kleur pannen die er onder ligt.

Mocht je ze een keer live willen bewonderen (regio Utrecht), stuur me dan maar een PB. Of vraag je leverancier naar een adresje in je buurt. Heb ik ook gedaan, want ik wilde ze ook echt wel eerst een keer live zien voordat ik ze bestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:05:
Ik kwam deze tegen:
[video]

Welliswaar geen zonnepaneel, maar verhaal klinkt goed. Geen idee wat het kost, en wat de bijkomende kosten zijn voor leidingen, opslag en intergratie met warmtepomp/boiler.
T rare is dat dit al jaren bestaat en geproduceerd word door useallenergy http://www.useallenergy.nl/pvt-paneel/ Dus waarom een andere club daar dan een innovatie prijs voor krijgt is mij een raadsel.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 04-11-2017 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Bij useallenergy heb ik een paar keer om informatie gevraagd, maar geen enkele reactie terug ontvangen.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ze blinken beide niet uit met een duidelijke website..
Nog zo in de beginfase dat ze geen standaard prijzen kunnen geven denk ik?

Of is het zo als je er om moet vragen je het niet kan betalen ?
Zou wel een optie zijn omdat ik bijvoorbeeld geen zonneboiler panelen wil plaatsen omdat ik er liever zonnepanelen wil hebben. Als dit betaalbaar zou zijn, en je hangt het achter een normaal paneel en je haalt er dubbel rendement mee (en meer opbrengst door koelere zonnepanelen, en wat warmte voor in een boiler) dan zou het een optie zijn, en dat wellicht voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Useallenergy is al een tijdje bezig, ze hadden namelijk ook een tijd twee (1 landscape en1 portait) uitvoering voor die kleinere panelen van 150 x 80 cm.
Voor SF hebben ze nooit wat gehad helaas. ontwikkeling van een mal was schijnbaar erg duur. Of ze hebben nooit het garantie verhaal voor elkaar gekregen dat ze die module er achter mogen plaatsen en dat de fabrieks garantie in stand blijft.
Ik weet van een ander (http://www.sixways.nl/) dat ie er ook al een paar jaar geleden mee bezig is geweest om die van useallenergy te plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Andre1973 op 04-11-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:16:
Je moet die dingen gewoon op een plek neer leggen waar je ze niet kunt zien ;)
Ik weet niet of plat leggen zo verstandig is... :>
(luxe en waf probleem wss ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 14:44
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:40:
[...]

Ik weet niet of plat leggen zo verstandig is... :>
(luxe en waf probleem wss ;) )
Dat vergelijk valt me nog niet tegen.

Blijkbaar in de zomerse maanden een beter rendement door de platte ligging, en in deze periode minder.

Die paar KW's die ik nu verlies wegen niet mee op het totaal.

Die 47% verschil van November is te kort om "serieus" te nemen. We hebben hier een flink aantal bewolkte dagen gehad, vandaag gaat weer lekker :P

https://pvoutput.org/comp...56&sid1=52772&dt=20171104

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 18:31

Pelle

🚴‍♂️

Vraagje van een amateurklusser: een half jaar geleden hebben wij een huis gekocht met zowel op het dak van het huis (9 stuks), als op het dak van de garage (10 stuks) PV-panelen. Dit is door de vorige eigenaar aangebracht begin 2014.

Nu ging ik vanochtend in mijn garage bezig om een aantal ledpanelen op te hangen, en zonder erbij na te denken (dom dom dom) heb ik daarvoor gewoon de bijgeleverde schroeven gebruikt. En die waren dus mooi 5-10mm te lang, waardoor ik vanonderaf door de dakbedekking van de garage heen schroefde.

Er lag nog een mooie plas water op het garagedak, waardoor het water meteen naar beneden begon te sijpelen. Niet heel handig allemaal, dus ik het dak op om te kijken of ik dat af kon dichten. Vervelend genoeg moest ik daarvoor ook de PV-panelen van het dak gaan halen (om erbij te kunnen), en om het feest compleet te maken begon het ook nog eens flink te regenen.
Omdat ik een nat dak toch niet kan fixen, heb ik alles maar weer teruggelegd, maar toen ik op de ladder stond om naar beneden te klimmen, en een van de PV-panelen aanraakte, voelde ik een stroom lopen. Geen doodklap die je krijgt van 230V, maar wel vervelend genoeg om het niet prettig aan te vinden voelen ;)

Toen ik in de garage weer verder ging, merkte ik ook dat er spanning stond op de schroeven die door het dak gegaan waren en aan de bovenkant onder water stonden.

Dus, dat deed mij afvragen: is dat normaal? Dat er spanning staat op zo'n set PV-panelen, inclusief de montagematerialen (de rails waarop ze bevestigd zijn)?

(als ik hiervoor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 moet zijn, dan hoor ik het ook graag, dan ga ik daar verder vragen :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Pelle op 04-11-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pelle schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:15:
Vraagje van een amateurklusser: een half jaar geleden hebben wij een huis gekocht met zowel op het dak van het huis (9 stuks), als op het dak van de garage (10 stuks) PV-panelen. Dit is door de vorige eigenaar aangebracht begin 2014.

Nu ging ik vanochtend in mijn garage bezig om een aantal ledpanelen op te hangen, en zonder erbij na te denken (dom dom dom) heb ik daarvoor gewoon de bijgeleverde schroeven gebruikt. En die waren dus mooi 5-10mm te lang, waardoor ik vanonderaf door de dakbedekking van de garage heen schroefde.

Er lag nog een mooie plas water op het garagedak, waardoor het water meteen naar beneden begon te sijpelen. Niet heel handig allemaal, dus ik het dak op om te kijken of ik dat af kon dichten. Vervelend genoeg moest ik daarvoor ook de PV-panelen van het dak gaan halen (om erbij te kunnen), en om het feest compleet te maken begon het ook nog eens flink te regenen.
Omdat ik een nat dak toch niet kan fixen, heb ik alles maar weer teruggelegd, maar toen ik op de ladder stond om naar beneden te klimmen, en een van de PV-panelen aanraakte, voelde ik een stroom lopen. Geen doodklap die je krijgt van 230V, maar wel vervelend genoeg om het niet prettig aan te vinden voelen ;)

Toen ik in de garage weer verder ging, merkte ik ook dat er spanning stond op de schroeven die door het dak gegaan waren en aan de bovenkant onder water stonden.

Dus, dat deed mij afvragen: is dat normaal? Dat er spanning staat op zo'n set PV-panelen, inclusief de montagematerialen (de rails waarop ze bevestigd zijn)?

(als ik hiervoor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 moet zijn, dan hoor ik het ook graag, dan ga ik daar verder vragen :) )
Ja het komt regelmatig voor
Nee het hoort eigenlijk niet
Werken op dak eigenlijk met omvormer uit.
Omvormer test lek spanning, indien te groot dan start hij niet op.
Dus deed de omvormer het wel normaal?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QRfTJmdJxGFnAWufYcOEsUwt/thumb.jpg

Hophop micro omvormer is binnen 😁 maandag dus de 2 losse panelen weer in actie :).
Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??