Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.607 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07
migjes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:31:
@Jan-man
ik heb toch minder ballast als jij heb. (als ik op dak ben zal ik een kijken en precies uitrekenen/controleren, doe het nu uit het hoofd.)
ook hangen de panelen iets boven de opstaande rand (8cm van de dakrand af. tja dakapel is maar 1,4m en mijn panelen zijn 1,6m)

wel geen click-fit, maar een zelfbouwsetje voor 5 panelen, die ik zelf groter heb gemaakt voor 7 panelen.
ballast is wel stoeptegels, vind ik een stuk toffer als flexibel grind.
(stapel stoeptegels, draadje er omheen en zit vast aan het frame.
grind blijft een beetje flexibel.)
na het plaatsen van het frame en stoep tegels het grind weer terug gelegd op dak, dan is de kans op schuiven een stuk minder.

ik heb voor alle zekerheid, nog wel 2 dak haken vast geschroefd (dank aan @AUijtdehaag ) en met een staaldraad het frame vast gemaakt, gewoon voor als het toch niet genoeg bleek te zijn.
maar waarschijnlijk overbodig. ;)
dus het zou allemaal makkelijk moeten kunnen, ook op jouw dak. ;)
Bij clickfit zit het in een metalen bak dus grind kan geen kant op.

Ben gewoon heel simpel gaan rekenen met 18 panelen heb ik straks ruim 750 tot 1000 kWh ruimte. Op het schuurdak passen straks 8 panelen en dan 10 op het dak zelf.

Dan hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over die 2 op het dakkapel als ik er niet ben oid. En verzekeringstechnisch ook makkelijker (verzekering wil dat alles vast zit en ballast valt daar niet onder) Aangezien we het dak gaan isoleren van de schuur wil ik direct haken laten aanbrengen voor de panelen constructie. Is dat verzekeringstechnisch ook gedekt.

We willen nog airco en andere dingen dus die 1000 kWh komt ook wel op. En binnen 5 jaar een aanbouw en dan denk ik toch maar gas eruit te doen dus een warmtepomp erbij. Gooien we dan noord ook vol met zonnepanelen. Zolang de saldeer regels een beetje voordelig blijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
migjes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:53:
@Jan-man

[...]

jij doet dit met een omvormer die geen mogelijkheden heeft om te reageren op te grote veranderingen in je string.
en met panelen die alleen maar diodes hebben. ;)

in dit geval heeft de omvormer daar meer als genoeg mogelijkheden om te kunnen reageren.
en de panelen hebben geen diodes maar maxim chips (zeg maar 3x een mpp per paneel).
(als een 60% van de panelen uitvallen dan werkt de omvormer gewoon door. >:)
alleen schatten wat de maxim chips doen is mij nog iets onduidelijk, dus met hoeveel schaduw schakelt hij ook echt uit, geen idee?)

dus ik ga er van uit: dat het wel mee zal vallen. ;)

(de wind baard mij meer zorgen, er is niet genoeg ballast)
ff googelen:
"For every cell that was shaded (in one cell string only), Maxim ran 0.3% to 0.4% better than solarEdge."
Wat de chip kan doen met slechts 2 pennen begrijp ik niet. Ze zitten ipv de diodes. Bij schaduw zal de totale string spanning wel dalen, mogelijk onder de MPPT van de omvormer. Maar dat scheeld slechts procenten en niet tientallen.
Wel jammer dat de panelen in portrait staan, de chips zitten per 2 verticale cel rijen. Landscape had de invloed nog verder verkleind.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
migjes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:53:
@Jan-man

[...]

en de panelen hebben geen diodes maar maxim chips (zeg maar 3x een mpp per paneel).

alleen schatten wat de maxim chips doen is mij nog iets onduidelijk, dus met hoeveel schaduw schakelt hij ook echt uit, geen idee?)
Die maxim chips kunnen de spanning verlagen naar eenzelfde niveau als de andere panelen. In tegenstelling tot optimizers, die kunnen de spanning ook verhogen.
Maxim is buck converter en optimizer is buck en boost converter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Is een kabelgoot onder de panelen ook een handig iets ? Bijvoorbeeld als je de panelen/optimizers wilt aarden dan heb je alweer een draad lopen. Alles met ty-wraps die verouderen is niet goed. Geen kabels in water op dak (stekkers met name) lijkt me ook wel een pluspunt.

Iets als dit wellicht:

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 30-10-2017 18:57 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dit wordt vaker gebruikt maar meestal in commerciele installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jacovn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:57:
Is een kabelgoot onder de panelen ook een handig iets ? Bijvoorbeeld als je de panelen/optimizers wilt aarden dan heb je alweer een draad lopen. Alles met ty-wraps die verouderen is niet goed. Geen kabels in water op dak (stekkers met name) lijkt me ook wel een pluspunt.

Iets als dit wellicht:
[video]
Wij gebruiken precies deze tussen de velden in, en in de velden worden stekkers met industriële Tywraps vast gezet, dan we in de haakjes geplaatst die de fabrikant van het systeem heeft aangebracht.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
No Hands schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:19:
Dit wordt vaker gebruikt maar meestal in commerciele installaties
Het lijkt niet overdreven duur als dit een prijs ex btw is:
https://www.rexel.nl/nln/...KST-60X60-HD/p/2700342482

Set van 12 meter voor 231€ incl btw met voeten etc erbij. Dat is onder de 20€ per meter.
Je kunt er blijkbaar direct potentiaal vereffening op monteren.

Maar eens over denken als het zo ver is.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jacovn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:42:
[...]

Het lijkt niet overdreven duur als dit een prijs ex btw is:
https://www.rexel.nl/nln/...KST-60X60-HD/p/2700342482

Set van 12 meter voor 231€ incl btw met voeten etc erbij. Dat is onder de 20€ per meter.
Je kunt er blijkbaar direct potentiaal vereffening op monteren.

Maar eens over denken als het zo ver is.
Als je tot 4 draden over een route hebt lopen dan kan je ook kiezen om met een steenboor een gat 6 te maken in steen die je normaal ook zou gebruiken als ballast, stoeptegels bijvoorbeeld, en daar een plug in, daar met een RVS schroef een slagvaste beugel op zetten en daarop 19 mm slagvaste pijp monteren.
Die stoeptegels zijn meestal gratis, en de rest is een stuk goedkope dan E20,00 de meter.
Wel ff slim boren, dus tegels op elkaar, en dan alleen de bovenste boren.
Door een 19 mm buis krijg je met wat oefening 4x 4mm2 solar kabel heen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Op ons nieuwe huis komt dan een plat dak op 2e verdieping van 4.2x8.2 meter ongeveer.
Ik wil er dan 8x panasonic N320 en 8x panasonic N245 in oost west op plaatsen, met smalle loop ruimte tussen de 2 rijen, en tevens op genoeg afstand van de nokpan voor de bliksem afleiding.

Dus een gootje ergens in de hoge kant van de oost/west punt zou wel een gootje onder passen.
Maar kijken wat de uiteindelijke oplossing wordt en hoe de string moet lopen langs de panelen.

Er komt dan ook een pvbox met dc beveiliging en die is met 4 ingangen beschikbaar. Die zitten intern gekoppeld dus kan ik denk ik 4 strings invoeren die weer tot 1 string samengevoegd worden daar.

Morgen komt de instaleur van de bliksem beveiliger langs om even te overleggen of de aangeboden setup klopt voor nieuw huis. Die leveren standaard de producten van conduct.
Deze aanbieder wilde wel voor scherpe prijs de dingen ook los leveren. De Roofduct is ook wel interesant om een lucht dichte kabel voor PV naar buiten te krijgen.

De dame van conduct liet per ongeluk de marge weten die een dealer krijgt en deze dealer lijkt niet heel veel marge op de producten te willen en een redelijke uurprijs.
Dus allicht maar de benodigde dingen daar via afnemen. Zal de bouwer de dakdoorvoeren moeten laten maken, altijd handiger met lek garantie en wat niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 31-10-2017 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andre1973 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

Als je tot 4 draden over een route hebt lopen dan kan je ook kiezen om met een steenboor een gat 6 te maken in steen die je normaal ook zou gebruiken als ballast, stoeptegels bijvoorbeeld, en daar een plug in, daar met een RVS schroef een slagvaste beugel op zetten en daarop 19 mm slagvaste pijp monteren.
Die stoeptegels zijn meestal gratis, en de rest is een stuk goedkope dan E20,00 de meter.
Of anders 25mm slagvaste grijze buis. Dat past zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Yay! Mijn electro leverancier heeft een nette offerte neergelegd voor totale revisie van mijn meterkast (grofweg €1500 voor het hele project) en zegt de 15e al te kunnen beginnen!

Da's fijn, want dan is dat deel maar achter de rug. :)

Nu hopen dat vanmiddag een beetje mee valt en Stedin tegen een redelijk tarief en op korte termijn ons naar 3x25A of beter kan brengen.

Donderdag of vrijdag hoop ik meer te weten over de planning van installatie van de panelen.

Het lijkt nu allemaal echt te gaan beginnen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

De 35x100 mm set van 12 meter is zelfs nog goedkoper €17.30 / meter
Losse draadgoten zonder die betonvoeten van 60x60 is dan €14 / meter.

Zijn groothandels prijzen denk ik bij rexel..

Maar en de pv bekabeling en de potentiaal vereffening kunnen doen is wel een groot voordeel.

@Andre1973 kun je me uitleggen hoe ik met een buis onder een rij panelen door de 4 of 6 mm2 VP bedrading en de aarding erin krijg ?
Bedoel je dan stukjes buis tussen de panelen waar je elke keer de kabels tussen de panelen door legt ?

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 31-10-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58
@unezra €1500,- voor een meterkast om naar 3 fasen gaan? Is dat ruim 2 dagen werk?

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 31-10-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Noord27 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:36:
@unezra €1500,- voor een meterkast om naar 3 fasen gaan? Is dat ruim 2 dagen werk?
'Totale revisie'
Ik neem aan dat dan ook de hele kast vervangen wordt en dat ie van enkelfase 2 oude draaistoppen naar 3 fase, aardleks en 20 groepen gaat oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dit begrijp ik nog: Slagvast = hostalit (de grijze buis).
Maar welke slagvaste plug bedoel je?
No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:16:
[...]

Of anders 25mm slagvaste grijze buis. Dat past zeker
Als ik google vind ik wel 25mm hostalit buis, maar welke fysieke winkel verkoopt dat? Bouwmarkten gaan maar tot 3/4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:47:
[...]

'Totale revisie'
Ik neem aan dat dan ook de hele kast vervangen wordt en dat ie van enkelfase 2 oude draaistoppen naar 3 fase, aardleks en 20 groepen gaat oid :)
Ik zou denken een dubbele kast met de 230 en 400 gescheiden met een aantal kwh meters om per fase te kunnen meten. Plus hoofdschakelaar en krachtgroep.
Nog wat meters voor warmtepomp en pv natuurlijk.
Nieuwe 5 aderige kabel in de grond.
4 kabels van de meterkast naar de keuken
Aansluiting kookplaat (inductie)

Ow wacht, nee dat was bij mijzelf.....en dat koste lange na nog geen 1500,- :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:59:
[...]

[...]

Als ik google vind ik wel 25mm hostalit buis, maar welke fysieke winkel verkoopt dat? Bouwmarkten gaan maar tot 3/4.
Neem je 32 ;) riool buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Wildkamp?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:47:
[...]

'Totale revisie'
Maar dan nog. Een 20 groepen 3-fase kast met aardlekken, hoofdschakelaar, etc. kost ruim minder als €500,- met A-merk materiaal. Nog wat buisjes en installatiedraad zeg €550,-. Dan blijft er €950,- over voor manuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:59:
[...]

Ik zou denken een dubbele kast met de 230 en 400 gescheiden met een aantal kwh meters om per fase te kunnen meten. Plus hoofdschakelaar en krachtgroep.
Nog wat meters voor warmtepomp en pv natuurlijk.
Nieuwe 5 aderige kabel in de grond.
4 kabels van de meterkast naar de keuken
Aansluiting kookplaat (inductie)

Ow wacht, nee dat was bij mijzelf.....en dat koste lange na nog geen 1500,- :+
Volgens mij was het bij ons wel ergens iets in die prijs categorie. Maar hij was al 3 dagen bezig om een gat te graven van de muur naar de nieuwe meterkast :p (metertje of 3 lang, en 1 meter diep)
Noord27 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:13:
[...]

Maar dan nog. Een 20 groepen 3-fase kast met aardlekken, hoofdschakelaar, etc. kost ruim minder als €500,- met A-merk materiaal. Nog wat buisjes en installatiedraad zeg €550,-. Dan blijft er €950,- over voor manuren..
Dat is een dag of zo man uren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

Volgens mij was het bij ons wel ergens iets in die prijs categorie. Maar hij was al 3 dagen bezig om een gat te graven van de muur naar de nieuwe meterkast :p (metertje of 3 lang, en 1 meter diep)

[...]

Dat is een dag of zo man uren.
Offerte liet hier namelijk €785,- zien om naar 3-fasen te gaan inclusief volledig nieuwe meterkast met 20 groepen, aardlekschakelaars, hoofdschakelaar, etc. Gewoon bij een lokale installateur. Dan moet er wel inderdaad erg veel meerwerk in zitten om op bijna het dubbele uit te komen.

Is er maar 1 offerte op gemaakt overigens? Anders is het niet te zeggen of het een nette offerte is.

Ok, bank on-topic met PV! >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 31-10-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

[...]

Gewoon de TechnischeUnie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Valt niet mee als particulier. Dus niet gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Volgens mij kun je daar gewoon als particulier naar binnen lopen en ook wat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:19:
Volgens mij kun je daar gewoon als particulier naar binnen lopen en ook wat kopen.
Technische Unie is een technische groothandel die zich richt op het bedrijfsleven.
Heeft u als particulier interesse in ons assortiment?
Neem dan contact op met een installateur bij u in de buurt of bezoek thuiscomfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:57

Exigence

dnkroz

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:46:
[...]

Valt niet mee als particulier. Dus niet gewoon. :)
Er zijn genoeg webwinkels die direct vanaf de Technische Unie (of Rexel, Solar, etc.) leveren ;) Zo vaak gehad dat ik installatiemateriaal bestelde en het door een vrachtwagen van de TU afgeleverd werd :P De eerste keer stond ik wel even raar te kijken.

Uit mijn hoofd bijvoorbeeld Installatievakwinkel, Elektrobode en Elektrototaalmarkt, maar er zijn er vast meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Momenteel huren wij, en zitten we bij GreenChoice waarbij je 11c per k/w terug krijgt als het goed is.. Binnenkort een koophuis met een lessenaarsdak op het zuidwesten van ongv 40graden. Ideaal voor zonnepanelen dus. Nu is mijn vraag, is het raadzaam om het hele dak ramvol platen te leggen? Of gewoon voor wat wij ongv denken nodig te hebben (in de toekomst, 4000Wp)?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 12:58
Wat ik begrepen heb van de plannen van de regering willen ze particulieren stimuleren zoveel mogelijk panelen weg te leggen, al is dat 'nogal' onduidelijk hoe ze dat precies willen doen. Daarnaast is het goedkoper om het in 1 keer vol te leggen dan in fases (o.a. vanwege btw, maar ook keuze omvormer e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Noord27 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:36:
Nope. :)

Maar wel:
- Verbouwen van de meterkast (complete vervanging / revisie)
- Verwijderen / herindelen groepen
- Plaatsen 20A automaat voor de zonnepanelen
- Trekken CAT7 bekabeling naar 2 plekken (2+4)
- Aanleggen geaard stopcontact op aparte groep + plaatsen kabelgoot
- Uitbreken gat naar kruipruimte

En nog wat andere kleine dingen. Die €1500 is inclusief materiaal. (Kan €1600 worden omdat ik wat onderdelen zelf ga aanleveren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
NeFoRcE schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:40:
Momenteel huren wij, en zitten we bij GreenChoice waarbij je 11c per k/w terug krijgt als het goed is.. Binnenkort een koophuis met een lessenaarsdak op het zuidwesten van ongv 40graden. Ideaal voor zonnepanelen dus. Nu is mijn vraag, is het raadzaam om het hele dak ramvol platen te leggen? Of gewoon voor wat wij ongv denken nodig te hebben (in de toekomst, 4000Wp)?
ram vol leggen komt het voor 99% van de mensen wel op neer. ;)
(en dan halen ze het vaak nog niet en moeten ze nog bij kopen.)

je begint met kijken wat je per jaar aan elektra gebruikt. gokje 4000kWh.
daar na neem je de gas rekening, het aantal m3 die je dan X 8 als je elektrisch wil verwarmen. gokje 1000m3.
(waarom gas kopen als je elektrische kunt verwarmen.)
1000m3 gas x 8 = 8000kWh
maar verstandiger is om dit te doen met een warmtepomp.
dan is 1m3 gas is dan vervangbaar voor 2 tot 3 kWh.
1000m3 gas x 3 = 3000kWh
dan koop je een elektra auto.
(waarom benzine kopen als je elektrische kunt rijden.)
1 liter benzine = 3kWh
etc etc.....

dus eigenlijk heb je meer kWh's nodig als je dak kan opwekken. >:)

hoe groter de set, de duurder de totaal prijs word.
maar de prijs die je betaalt per Wp word wel lager.
dus reken alles om naar €/Wp en beslis daar op. (vergelijkt offertes ook een stuk beter.)
1 Wp kan 1 kWh op leveren per jaar. (met perfecte daken)
dus €/Wp delen door kWh prijs (+/-19ct) en je weet hoe lang je moet wachten voor je het verdiend hebt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Als ik zo'n 4KWp aan panelen wil aansluiten in mijn schuur, dan kan ik dit toch gewoon doen middels zo'n mini-groepenkast?
Dus een groep voor de schuur verbruikers, en een groep voor de zonnepanelen. Alles vermoedelijk op 16A.

En dan zal ik ook de draaddikte moeten checken die naar de schuur ligt, of dit voldoende dik is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:40:
Gezien de aankomende veranderingen met salderen is het niet heel zinnig om veel meer te produceren dan je gaat gebruiken. Het rendement van je investering wordt dan duidelijk lager. Zolang je al je productie op een nuttige manier kunt inzetten (zoals @migjes zegt) is het interessant om meer neer te leggen. Dat hangt dus vooral van je (toekomstig) gebruik af.

Als je elektrisch kunt/wilt rijden dan is het zinnig. Als je elektrisch kunt/wilt verwarmen dan is het zinnig. Maar die zaken vergen natuurlijk meer investeringen dan enkel de zonnepanelen.
migjes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:51:
dus €/Wp delen door kWh prijs (+/-19ct) en je weet hoe lang je moet wachten voor je het verdiend hebt. ;)
Dat vind ik met de huidige inzichten wel een klein beetje misleidend. Ten eerste verdien je die 19 ct enkel wanneer je het echt zelf gebruikt zoals reeds besproken. En zelfs dan gaat het de komende jaren veranderen en gaat het van "alleen als je het zelf gebruikt" naar "alleen als je het zelf gebruikt op het moment dat je het opwekt". De rest van de tijd gaat die 19 cent langzamerhand steeds meer omlaag en dat scheelt nogal.

[ Voor 23% gewijzigd door mddd op 31-10-2017 12:01 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Ik heb nu een volle maand mijn zonnepanelen bijgehouden:
Verbruikt op de meter: 281
Opgewekt op de meter: 152

Ik heb dus naast het opwekken en rechtstreeks verbruiken nog 129 kWh van het net gehaald deze maand.
129 kWh is ongeveer 30% van mijn totaalverbruik per maand.

Ik heb een 5700WP systeem, dat zou ±100% van mijn verbruik moeten opwekken, zijn de zomermaanden dan zoveel meer rendabel t.o.v. deze maanden? Want komende maanden zal het wel nog minder worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:54:
Als ik zo'n 4KWp aan panelen wil aansluiten in mijn schuur, dan kan ik dit toch gewoon doen middels zo'n mini-groepenkast?
Dus een groep voor de schuur verbruikers, en een groep voor de zonnepanelen. Alles vermoedelijk op 16A.
En dan zal ik ook de draaddikte moeten checken die naar de schuur ligt, of dit voldoende dik is.
Klopt allemaal. Ik weet niet hoe optimaal je schuurdak ligt.. maar als de panelen een beetje gunstig liggen en je goeie zon hebt kom je een flink eind in de buurt van die 16A. Dus het is zeker van belang om alle aansluitingen en bedrading heel goed te checken. Check ook even of er niks anders op die groep zit in je (hoofd) meterkast. Dus niet 1 tak naar de schuur en 1 tak naar iets anders want dan kun je alsnog te grote stromen krijgen op die aftakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
metallicattim schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:03:
Hierin mist nog het belangrijke getal: hoeveel heb je eigenlijk opgewekt. Met deze twee getallen kun je nog niet zoveel zien.

In zijn algemeenheid: ja, het is in de zomer inderdaad veel hoger dan in de winter. Beetje afhankelijk van de oriëntatie maar je kunt best in de zomer 4 of 5x zoveel opbrengst hebben als in de winter. En momenteel zit het daar dus een beetje tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb dus naast het opwekken en rechtstreeks verbruiken nog 129 kWh van het net gehaald deze maand.
129 kWh is ongeveer 30% van mijn totaalverbruik per maand.

Ik heb een 5700WP systeem, dat zou ±100% van mijn verbruik moeten opwekken, zijn de zomermaanden dan zoveel meer rendabel t.o.v. deze maanden? Want komende maanden zal het wel nog minder worden lijkt me.
Klopt helemaal, in Jan nog maar de helft van oktober, maar in juni weer drie keer zoveel. Hangt natuurlijk helemaal van de situatie van de panelen af.
Het zal nooit lukken om in de winter je eigen gebruik op te wekken. Daarom is salderen of een vorm daarvan zo belangrijk voor ons.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:09:
[...]
Het zal nooit lukken om in de winter je eigen gebruik op te wekken. Daarom is salderen of een vorm daarvan zo belangrijk voor ons.
Het zou wel moeten lukken, maar dan heb je een overproductie in de zomer waar je u tegen zegt :p
om even een perspectief te geven, mijn verwachte totaalopbrengst in december (60kWh) is ongeveer 3 mooie dagen in juni... 4 als er wat sluierbewolking is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
mddd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Hierin mist nog het belangrijke getal: hoeveel heb je eigenlijk opgewekt. Met deze twee getallen kun je nog niet zoveel zien.

In zijn algemeenheid: ja, het is in de zomer inderdaad veel hoger dan in de winter. Beetje afhankelijk van de oriëntatie maar je kunt best in de zomer 4 of 5x zoveel opbrengst hebben als in de winter. En momenteel zit het daar dus een beetje tussenin.
Heb in totaal 266 kWh opgewekt ( volgens de omvormer ).

Met die 266 kWh heb ik wel bijna evenveel bespaart als dat ik aan lening moet terugbetalen, dat is het voornaamste als oktober als een gem. maand genomen kan worden.

@Wailing_Banshee hehe dat is een verschil zeg! Hoeveel WP heb jij als ik vragen mag?

[ Voor 5% gewijzigd door metallicattim op 31-10-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
metallicattim schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:20:
[...]
@Wailing_Banshee hehe dat is een verschil zeg! Hoeveel WP heb jij als ik vragen mag?
Dat geld voor heel veel PV systemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Noord27 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:28:
[...]

Dat geld voor heel veel PV systemen. ;)
Dat snap ik, maar als ik zijn totale WP weet, kan ik een schatting maken van wat ik zelf kan verwachten die maand(en) :)

Het is voor mij nog allemaal nieuw :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je een PVGIS schatting? Die komt redelijk in de buurt van de werkelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
mddd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:05:
[...]
Check ook even of er niks anders op die groep zit in je (hoofd) meterkast. Dus niet 1 tak naar de schuur en 1 tak naar iets anders want dan kun je alsnog te grote stromen krijgen op die aftakking.
Dit laatste is volgens mij wel het geval. Maar ik hoop dat ik hem goed kan vinden waar hij de meterkast in komt, en dan op een aparte groep zetten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
metallicattim schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:32:
[...]

Dat snap ik, maar als ik zijn totale WP weet, kan ik een schatting maken van wat ik zelf kan verwachten die maand(en) :)

je kunt naar iemand zijn jaar cijfers kijken of een schatting maken met PVGIS.

hier mijn cijfers:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/jaar%20opbengsten.jpg
heb je 1000Wp of 1kWp, dan geeft dit je het aantal kWh.
het je 2000Wp of 2 kWp dan moet je de getallen x2 doen voor het aantal kWh.
etc etc.... ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb hier zelfs 40mm gebruikt, daar kon de helezooi zo door met stekkers en al. :P

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0019.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PClop schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:05:
[...]

Heb hier zelfs 40mm gebruikt, daar kon de helezooi zo door met stekkers en al. :P

[afbeelding]
En pur je die dicht? Of sluit je dat op een andere manier nog af?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:32:
[...]

Ik zou het met siliconenkit doen, dan kan je het vrij makkelijk nog eens los halen mog dat nodig zijn.

@PClop
d:)b
Wij deden het op het werk ook vaak zo, alleen een paar maten groter ;) eerst de boel overal doorheen steken en dan in elkaar schuiven met een beetje siliconen er in gesmeerd.
Werkt super en waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Atomic2005 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:32:
[...]

Nee hoor, alles zit gewoon los inelkaar geschoven, de knie
op de 120/40 verloop is gelijmt, dat wat het dak raakt ( is niet zichtbaar ) is
open om eventueele condens vorming in de pijp af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

metallicattim schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:32:
[...]

Haar, en wij hebben 3120Wp liggen, op ZWZW (zuid westelijk van zuid west) met in de zomer practisch geen schaduw. Oh, en in NO Groningen (maakt ook nog behoorlijk wat verschil uit, waar je in Nederland woont :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:09:
[...]

Haar, en wij hebben 3120Wp liggen, op ZWZW (zuid westelijk van zuid west) met in de zomer practisch geen schaduw. Oh, en in NO Groningen (maakt ook nog behoorlijk wat verschil uit, waar je in Nederland woont :p)
Doen die nieuwe panelen het nog niet dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:21:
[...]

Doen die nieuwe panelen het nog niet dan?
Nee, omvormer is nog niet binnen....

Nog een foto met de zon erbij (toont gelijk veel vriendelijker).

In het zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:23:
[...]

Nee, omvormer is nog niet binnen....

Nog een foto met de zon erbij (toont gelijk veel vriendelijker).

[afbeelding]
De opbrengst is nu dusdanig laag dat je toch gewoon die stringen parallel op de oude omvormer kunt hangen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

De opbrengst is nu dusdanig laag dat je toch gewoon die stringen parallel op de oude omvormer kunt hangen?
Geen idee. Wij zouden niet eens weten hoe je dat zou moeten doen, daar hebben we experts voor ingehuurd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:35:
[...]

Geen idee. Wij zouden niet eens weten hoe je dat zou moeten doen, daar hebben we experts voor ingehuurd :p
Gewoon met een y stekker, jou stringen zijn toch nagenoeg gelijk. Ik zou zelfs gedurende de winter voor een betere efficiëntie alles op die kleine laten hangen. Zolang je nog geen ander doel hebt voor die kleine omvormer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WMXx4Covl1DRumIjhdPiJvYo/medium.jpg

Ik denk dat ik weet waarom de hoofd aardlek eruit gaat ipv die van de Sma 8)7
Helemaal links de toegevoegde pv aardlek/switch en daar naast de Siemens die er al zat.
De voeding is betrokken via de andere aardlek dus de pv doet vrolijk mee met het totaal -O-
Met dank aan de installateur die in 2012 de pv plaatste :')

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Wat een zootje....
Blanke kamrails kan echt niet meer anno 2017 :P

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:11:
[afbeelding]

Helemaal links de toegevoegde pv aardlek/switch en daar naast de Siemens die er al zat.
De voeding is betrokken via de andere aardlek dus de pv doet vrolijk mee met het totaal -O-
Gewoon door gelust?
Is toch normaal, alleen moet de kabel wel dik genoeg zijn om alle stroom te verdragen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andre1973
Hij heeft het zo wel veilig kunnen aansluiten met de aardlekschakelaar als hoofdschakelaar ;-)
Hij is slim geweest maar toch dom, haha

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-10-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:31:
[...]

Gewoon door gelust?
Is toch normaal, alleen moet de kabel wel dik genoeg zijn om alle stroom te verdragen
Hij moet niet doorgelust zijn bij de groepen die door de oude aardlek heen gaan omdat die dan ook de verschilstroom van de omvormer meet (en je hebt dan meer dan 4 groepen op die aardlek).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:32:
@Andre1973
Hij heeft het zo wel veilig kunnen aansluiten met de aardlekschakelaar als hoofdschakelaar ;-)
Hij is slim geweest maar toch dom, haha
Volgens mij ben ik die Andre niet :9
Helemaal rechts zit een hoofdschakelaar, ik heb er niet nog een nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:09:
[...]

Scuzi! :o

Met 3120WP een 20+ dagopbrengst is niet verkeerd, die had ik vorige maand ook nog een aantal dagen! Dan kan ik wel 30-35+ verwachten in de zomer met mijn 5700WP die nog gloedje nieuw is O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Hij moet niet doorgelust zijn bij de groepen die door de oude aardlek heen gaan omdat die dan ook de verschilstroom van de omvormer meet (en je hebt dan meer dan 4 groepen op die aardlek).
In dat geval zit jou oude aardlekschakelaar verkeerd aangesloten, onderkant is voeding, en niet de kant van de verbruikers. Maar als hij langer had gekeken had hij het kunnen zien inderdaad. Je moet PV aardlekschakelaar gewoon even op die blanke aansluiting bij doen, is nog plekje vrij

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 31-10-2017 15:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
metallicattim schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:43:
[...]

Met 3120WP een 20+ dagopbrengst is niet verkeerd, die had ik vorige maand ook nog een aantal dagen! Dan kan ik wel 30-35+ verwachten in de zomer met mijn 5700WP die nog gloedje nieuw is O+
En nog wel 40 ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

metallicattim schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:43:
[...]

Dat is echt wel het max hoor (21.24kWh is mijn absolute max: strak blauwe lucht en een flinke koude wind). Ik mis het meeste van de morgen, want de zon komt pas tegen een uur of 10/11 op de panelen. Ik houd wel van die grijze ochtenden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

Volgens mij ben ik die Andre niet :9
Helemaal rechts zit een hoofdschakelaar, ik heb er niet nog een nodig :+
als helemaal rechts de hoofdschakelaar is snap ik er nog minder van. ;)

(ik denk wel dat je gelijk heb, maar de foto geeft maar een gedeelte van het geheel.
zo zie ik 2 kabels van de meter afkomen(gok ik.) en die word gesplitst naar 4 kabels.
(waar van ik dan ook nog twijfel of die 4 kabels wel allemaal 6mm zijn, maar dat zie ik niet goed op de foto. :? )
dit gebeurd nog voor de hoofdschakelaar?
dus ik vraag me af of: als je de hoofdschakelaar omhaalt, gaan dan wel alle groepen uit :?
eigenlijk is dat wel de bedoeling ;) )

edit:
zoizo, zodra je de hoofdschakelaar nu uitzet blijven die 2 schroef klemmen rechts onder dan onder spanning?
dat maakt de hele hoofdschakelaar totale onzin. :?

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 31-10-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:13:
@knuppelhout De 2 partijen tussen wie ik uiteindelijk heb gekozen:
http://nl.bw-energy.de/nl/contact.html
https://www.pluimers.nl/

De 1e is het geworden. :)

De 2e doet het overigens niet zelf (bij de 1e ben ik ook via een andere partij, Bruggink Bouw uit Heelweg terecht gekomen maar werkt nauw samen met een partij waarvan ik de naam vergeten ben.

Beiden hebben bij mij een zeer positieve indruk achter gelaten.

Ik heb in ieder geval geleerd dat het niet alleem om geld gaat. Liever €1000 meer bij een partij waar ik vertrouwen in heb, dan €1000 bespaard en mijn geld uitgeven aan een partij waar ik geen goed gevoel bij heb.

Het ligt 30 jaar op je dak, over 25 jaar wil je ze *ook* nog kunnen bellen. Er lijken heel veel cowboys te zijn in het wereldje die er alleen in zijn gedoken vanwege het snelle geld. Leuk. Maar zo'n partij ga ik mijn geld niet aan geven.
even een update
ik heb de door jullie genoemde bedrijven allemaal benaderd, deze partijen waren niet actief in de regio rdam of niet in particuliere projecten, maar Thyser wel, die is nu met nog 1 andere lokale partij nog in de running om met een goede maatwerk offerte te komen na een bezoekje aan t huis om een optimale legrichting te kunnen adviseren +max aantal panelen etc. (de buitenunit van de L-W warmtepomp staat er ook en geeft wat ochtendschaduw, dus daarachter zijn de panelen minder zinvol denk ik.
Prijs waar we nu op uitkomen lijkt zo'n beetje 1,20 a 1,40 per WP (exc btw) te zijn. Keurig vind ik, met SE5K omvormer, optimizers, 3 fase aansluiting en ong 20 panelen met 300 tot 325Wp.

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:51:
[...]

als helemaal rechts de hoofdschakelaar is snap ik er nog minder van. ;)

(ik denk wel dat je gelijk heb, maar de foto geeft maar een gedeelte van het geheel.
zo zie ik 2 kabels van de meter afkomen(gok ik.) en die word gesplitst naar 4 kabels.
(waar van ik dan ook nog twijfel of die 4 kabels wel allemaal 6mm zijn, maar dat zie ik niet goed op de foto. :? )
dit gebeurd nog voor de hoofdschakelaar?
dus ik vraag me af of: als je de hoofdschakelaar omhaalt, gaan dan wel alle groepen uit :?
eigenlijk is dat wel de bedoeling ;) )
Die met de groene adereindhulsjes gaan naar de hoofdschakelaar, die andere 2 horen daar niet te zitten als er niet nog een schakelaar tussen zit 8)7
Je wilt niet weten wat voor soepzooi ik al in dit huis heb aangetroffen zoals o.a. afbrekende waterleidingen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
[afbeelding]

Aardlek achter aardlek haha en de pv is zeker zwaarder dan de Siemens aardlek ?

Waarom niet direct eronder aangesloten op die 2 voedings? Rails ? Is nog precies 1 vrij op beide kanten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:07:
[...]

Die met de groene adereindhulsjes gaan naar de hoofdschakelaar, die andere 2 horen daar niet te zitten als er niet nog een schakelaar tussen zit 8)7
Je wilt niet weten wat voor soepzooi ik al in dit huis heb aangetroffen zoals o.a. afbrekende waterleidingen ;w
ik kan niet alles over zien, nog dat je alles op de juiste manier verteld.
(en dan moet ik gaan gokken en dat doe ik niet met dit soort materie. )

het is wel een soepzooitje, jep.

wil je dit allemaal gaan aanpassen?
wil je het zelf doen? (kun je dat wel?)

erg waarschijnlijk is de hele zaak wel goed te maken met het spul wat je hebt, maar is toch wel een flinke klus.

(een een losse kwh meter naast de kast hebben hangen 8)7
doe die meteen ook even goed. ;) )

edit:
Die met de groene adereindhulsjes gaan naar de hoofdschakelaar, die andere 2 horen daar niet te zitten als er niet nog een schakelaar tussen zit
eigenlijk wil je helemaal niet meer dat soort koppelingen gebruiken.
moderne kasten hebben dat ook gewoon niet meer.
nu kun je het blijven gebruiken als je niet te duur uit wil zijn. (dat is een keuze)
maar je wil wel eerst naar de hoofdschakelaar en dan pas naar die koppeling.
gewoon om er voor te zorgen dat je alles gewoon kunt aan raken als de hoofdschakelaar uit staat. ;)

als jij zegt dat helemaal rechts een hoofdschakelaar is , dan denk ik mmmmm.
volgens mij is dat een aardlek en geen hoofdschakelaar.
dus ik kan niet schatten wat jij wel begrijpt of niet begrijpt. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 31-10-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een hoofd schakelaar die door gelust is naar drie automaten zonder aardlekschakelaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
[...]

Ach, zo heb ik nog wel wat 'leuke' voorbeelden.

- Boren in keukenvloer, omdat er volgens de vorige bewoners geen vloerverwarming in ligt. Zit er dus wel. Ze hebben 12 jaar gewoond zonder dit te merken. Waren overtuigd dat er alleen in de woonkamer VV aanwezig was.
- Oude trekveer volledig verroest in een elektra buis tegen komen; kreeg mijn eigen trekveer er niet doorheen. Duh..
- Volledige keuken (behalve kookplaat) en garage op 1x16A groep afgezekerd. Dus oven, magnetron, afzuigkap, koelkast, wasmachine en wasdroger > die 16A moet er vaak uit hebben gelegen;
- en nog 4 groepen waar niets op aangesloten zit tegen komen in de meterkast. Die was vervangen om de stroomvraag beter te kunnen verdelen.
- grondkabels tegen komen in de tuin die daarvoor helemaal niet bedoeld zijn
- Vloerverdeler unit zonder thermostaat regeling waardoor het water van de stadsverwarming direct met 70-80 graden de vloer in gaat.
Etc..

:F

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 31-10-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jan-man schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:07:
[...]

Aardlek achter aardlek haha en de pv is zeker zwaarder dan de Siemens aardlek ?

Waarom niet direct eronder aangesloten op die 2 voedings? Rails ? Is nog precies 1 vrij op beide kanten ?
Ze zijn beide 30mA, de Diehl 2100H waar ik mee ben begonnen heeft een trafo dus dan kan het wel.
Of de 30ma te gevoelig is moet nog blijken, als hij gescheiden zit
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:28:
[...]

Een hoofd schakelaar die door gelust is naar drie automaten zonder aardlekschakelaar?
Misschien wel, ik kan de draadjes hier vandaan (werk) niet volgen :+
Als ik het me goed herinner zag ik bij de buren nog draai stoppen zitten dus mijn prutskast kwam later.
migjes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:22:
[...]

(een een losse kwh meter naast de kast hebben hangen 8)7
doe die meteen ook even goed. ;) )
Die zit (nog) op de pv groep omdat de Diehl destijds vaak resette en de dagopbrengst kwijt raakte.
Nu de Sma er zit ben ik nog steeds blij met dat ding, hij verdient wel een net behuizinkje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
[afbeelding]
...

Een onafgeschermd fase verdeelblokje?

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

Van links naar rechts

B16 automaat
Aardlek schakelaar
6 automaten
Aardlekschakelaar

Rechter aardlek zitten 3 groepen op
Linker ook 3 groepen en daar zit die b16 bijgeprutst, wat zit daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jsaturnus schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:02:
[...]

Een onafgeschermd fase verdeelblokje?
Het kan in Alminder :+
Gelukkig dekt de klep alles af, maar zonder klep is het niet handig om iets aan te raken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:09:
[...]

Van links naar rechts

B16 automaat
Aardlek schakelaar
6 automaten
Aardlekschakelaar

Rechter aardlek zitten 3 groepen op
Linker ook 3 groepen en daar zit die b16 bijgeprutst, wat zit daar op?
Die rechter is een Hager CD 540G, idd ook een aardlek met 30mA en wel 40A!
In dat geval zit wel alles achter een aardlek en moet ik iets anders verzinnen voor de pv combi, die zou dan op de 2 rails moeten komen of mag dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:15:
[...]

In dat geval zit wel alles achter een aardlek en moet ik iets anders verzinnen voor de pv combi, die zou dan op de 2 rails moeten komen of mag dat niet?
Dat is een aardlek maar alleen met 3 groepen hoor, de linker 3 van de 6 groepen zitten op de linker aardlek.

Allen
Er zit helemaal geen hoofdschakelaar in :) die mag hij gelijk aanschaffen bij een vervanging/grote aanpassing.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 31-10-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Dat is een aardlek maar alleen met 3 groepen hoor, de linker 3 van de 6 groepen zitten op de linker aardlek.

Allen
Er zit helemaal geen hoofdschakelaar in :) die mag hij gelijk aanschaffen bij een vervanging/grote aanpassing.
Duidelijk, maar de pv zou dan op de onderste strips moeten komen als extra groep met eigen ALS die ik eventueel 100 of 300mA kan maken als het fout blijft gaan.
Als de rest maar aan blijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:37:
[...]

Duidelijk, maar de pv zou dan op de onderste strips moeten komen als extra groep met eigen ALS die ik eventueel 100 of 300mA kan maken als het fout blijft gaan.
Als de rest maar aan blijft :P
En waar wil je die extra aardlek (2p) en automaat (1p) laten in deze kast? Een alamat zou misschien nog lukken als je groepen niet te vol zitten, dan kan je de 6 groepen terug naar 5 brengen en de pv groep vervalt dan.
Een alamat is 2p maar of die te vinden zijn in 100mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co
Met deze:
https://www.groepenkastbe...kautomaat-C-20A-300ma-1PN
Kan de kWh meter ook weer in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32
Gekke-Gerrit meld zich!

Net bij BVA Auctions 15x260wp panelen op de kop getikt voor 1700 incl btw (113,-) per paneel.
Met het dak op het zzo, moet dat wel snel terug te verdienen zijn :D

Nu nog bevestigingsmateriaal en een omvormer op de kop tikken

1700,- is incl alle kosten van BVA Auctions

[ Voor 11% gewijzigd door gekke-gerrit op 31-10-2017 17:54 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja kan ook, ik weet niet wat er op die 2p b16 zit maar die kan je ook vervangen voor een 1p versie, dan kan die meter er ook in.

Ik had hier ook zo'n 220x220 kastje, oorspronkelijk met 2xALS in het midden met 4 groepen er naast en had de huisverbruikers op de linker 4 groepen en de pv met 2 meters op de rechter 4 groep plekken over die 2e aardlek.
Als er iets is met het huis gaat de pv niet uit, als er iets is met de pv gaat het huis niet plat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gekke-gerrit schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:53:
Gekke-Gerrit meld zich!

Net bij BVA Auctions 15x260wp panelen op de kop getikt voor 1700 incl btw (113,-) per paneel.

Ik heb nog een SMA 3600 TL-21 liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:15:
[...]

Ja dat mag, lijkt me ook het beste. Enige aanmerking die ik heb is dat bij mij die kale klemmen voor de aarde kabels worden gebruikt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:25:
[...]

Ja dat mag, lijkt me ook het beste. Enige aanmerking die ik heb is dat bij mij die kale klemmen voor de aarde kabels worden gebruikt....
Ik heb dit rommeltje niet aangelegd, gelukkig zit ik er alleen zelf aan.
Dan probeer ik het eerst met de huidige 30mA daar op en als hij er nog uit gaat bestel ik een >=100mA versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
gekke-gerrit schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:53:
Gekke-Gerrit meld zich!

Ik had ook een tijdje meegeboden, maar naar mijn mening gingen de prijzen veelste hoog. Voor zo'n 140 euro heb je al een JA solar van 270Wp. Voor de bedragen waarvoor de zonnepanelen zijn geveild ben je alleen al zo'n 2 a 2.5 jaar kwijt om de panelen terug te verdienen. Hopelijk binnenkort weer een veiling met wat schappelijkere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze lijkt me wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat ga je daar mee doen dan?

Als je nu even kijkt wat er op de 7 groepen zit, misschien kan je dat terugbrengen naar 4 door meerdere op 1 groep te zetten, dan houd je een aardlek over voor je pv groep.
Van de 7 groepen is al 1 pv dus nog 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:24:
[...]

Ik heb dit rommeltje niet aangelegd, gelukkig zit ik er alleen zelf aan.
Dan probeer ik het eerst met de huidige 30mA daar op en als hij er nog uit gaat bestel ik een >=100mA versie.
Het was toch je huis aardlekschakelaar die sprong? Blijkbaar is je huidige PV aardlekschakelaar minder gevoelig. En wat rol co zegt is ook waar, paar groepen samen voegen om plek te creëren indien nodig. Nieuwe kast is niet nodig, alleen andere bedrading

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:48:
[...]

Wat ga je daar mee doen dan?

Als je nu even kijkt wat er op de 7 groepen zit, misschien kan je dat terugbrengen naar 4 door meerdere op 1 groep te zetten, dan houd je een aardlek over voor je pv groep.
Van de 7 groepen is al 1 pv dus nog 6.
Ik ben juist blij met zo veel groepen, elke airco een groep, 2 boilers idem en de keuken/kookplaat apart.
Waar nog ruimte zit is een groepje voor een wcd in de voortuin, die is nu schakelbaar en beveiligd.
Deze heb ik bij de schuur groep weggehaald maar daar kan hij zo weer bij.
Die ALS in m'n linkje is niet wat ik nodig heb, dat moet een combi 16 of 20A met ALS zijn zoals nu.
Ik denk dat de ALS die er nu uit vliegt al een lekstroom had en dat de pv erbij de druppel is.
Die ga ik dus verplaatsen naar de rails en dan maar duimen dat alles aan blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:01:
[...]

Ik ben juist blij met zo veel groepen, elke airco een groep, 2 boilers idem en de keuken/kookplaat apart.
Waar nog ruimte zit is een groepje voor een wcd in de voortuin, die is nu schakelbaar en beveiligd.
Deze heb ik bij de schuur groep weggehaald maar daar kan hij zo weer bij.
Die ALS in m'n linkje is niet wat ik nodig heb, dat moet een combi 16 of 20A met ALS zijn zoals nu.
Ik denk dat de ALS die er nu uit vliegt al een lekstroom had en dat de pv erbij de druppel is.
Die ga ik dus verplaatsen naar de rails en dan maar duimen dat alles aan blijft :)
Ik hoop het voor je, maar meestal is er echt iets, wcd in de voortuin ook op die ALS?

Een schuurtje en een tuin wcd kan makkelijk bij elkaar, zo heb ik ook. En de warmtepomp en de vaatwasser zitten ook op 1 bij mij tijdelijk. Aparaten boven 2000W moet een eigen groep dus daar moet je een beetje rekening houden.
Kan je later nog eens een ander net kastje kopen of maken.met 2 rijen, dan kan je alles appart maken.
Nu is het een beetje aan elkaar geknoopte bende. :)

Ik ben inmiddels al bij de 2e groepenkast, zondag morgen gebouwd/bedraad en in de avond even gewisseld.

Btw
Die beide ALS zitten al op die verdeelblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:18:
[...]

Ik hoop het voor je, maar meestal is er echt iets, wcd in de voortuin ook op die ALS?

Een schuurtje en een tuin wcd kan makkelijk bij elkaar, zo heb ik ook. En de warmtepomp en de vaatwasser zitten ook op 1 bij mij tijdelijk. Aparaten boven 2000W moet een eigen groep dus daar moet je een beetje rekening houden.
Kan je later nog eens een ander net kastje kopen of maken.met 2 rijen, dan kan je alles appart maken.
Nu is het een beetje aan elkaar geknoopte bende. :)

Ik ben inmiddels al bij de 2e groepenkast, zondag morgen gebouwd/bedraad en in de avond even gewisseld.

Btw
Die beide ALS zitten al op die verdeelblokjes.
De omvormer zat op de ALS groep met keuken, wasmachine en huiskamer.
Het vocht dat ik in de keuken had/heb is een factor, dat is nabij de vaatwasser en Grohe RD.
Ik heb de PV groep verhuisd naar de strips en morgen kijk ik hoe het met 2 strings gaat.
Nu zou alleen de omvormer groep uit moeten gaan of alles blijft gewoon werken, we 'll see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:19:
[...]

De omvormer zat op de ALS groep met keuken, wasmachine en huiskamer.
Het vocht dat ik in de keuken had/heb is een factor, dat is nabij de vaatwasser en Grohe RD.
Ik heb de PV groep verhuisd naar de strips en morgen kijk ik hoe het met 2 strings gaat.
Nu zou alleen de omvormer groep uit moeten gaan of alles blijft gewoon werken, we 'll see :)
Dus de omvormer heeft nu alleen een automaat en geen ALS meer begrijp ik.
Dus als hij er nu nog uit gaat is het geen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:24:
[...]

Dus de omvormer heeft nu alleen een automaat en geen ALS meer begrijp ik.
Dus als hij er nu nog uit gaat is het geen omvormer.
Het is een combi van automaat en ALS, 2 modules breed maar wel slechts 30mA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:26:
[...]

Het is een combi van automaat en ALS, 2 modules breed maar wel slechts 30mA :)
Had je die nog liggen? Staat niet op de foto iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:27:
[...]

Had je die nog liggen? Staat niet op de foto iedergeval.
Hij zit helemaal links naast de Siemens ALS.
Het is een Eaton B16 ding die in 2012 tegelijk met de pv is geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-10-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:30:
[...]

Hij zit helemaal links naast de Siemens ALS.
Het is een Eaton B16 ding die in 2012 tegelijk met de pv is geplaatst.
Ok, en dat is een alamat dus? Zit daar je pv op? Vroeg al eens wat daar op zat maar geen antwoord.
Waarom zit hij dan in godsnaam over de aardlek?
Dus het is geen alamat maar gewoon een automaat.
Of het was geen elektricien die dat ding geplaatst en aangesloten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:35:
[...]

Ok, en dat is een alamat dus? Zit daar je pv op? Vroeg al eens wat daar op zat maar geen antwoord.
Waarom zit hij dan in godsnaam over de aardlek?
Dus het is geen alamat maar gewoon een automaat.
Of het was geen elektricien die dat ding geplaatst en aangesloten heeft.
Ik mag hopen voor de leverancier dat die vent geschoold was :X
Het is een 16A automaat met 30mA ALS in een :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
Maar (als het een combinatie ALS en automaat in 1 is), dan moeten de zwarte en blauwe draad uit die automaat niet bij de 3e automaat worden gezet, maar direct op de beide verdeelblokjes rechts onder.
Ik weet niet of de ingang van de combinatie automaat aan de boven of onderkant zit, check dat meteen ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:41:
[...]

Ik mag hopen voor de leverancier dat die vent geschoold was :X
Het is een 16A automaat met 30mA ALS in een :)
Ja een alamat, dat is alvast mooi, maar dan zo aansluiten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 12:58
laatst hier alle groepen (4 van de 6 waren van die ronde lastscheiders met een smeltzekering) vervangen voor busboard alamats, dat is een opruiming zeg! en dan nog een kastje ernaast waar binnenkort de zonnepanelen en krachtgroep komen.
Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??