Bij clickfit zit het in een metalen bak dus grind kan geen kant op.migjes schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:31:
@Jan-man
ik heb toch minder ballast als jij heb. (als ik op dak ben zal ik een kijken en precies uitrekenen/controleren, doe het nu uit het hoofd.)
ook hangen de panelen iets boven de opstaande rand (8cm van de dakrand af. tja dakapel is maar 1,4m en mijn panelen zijn 1,6m)
wel geen click-fit, maar een zelfbouwsetje voor 5 panelen, die ik zelf groter heb gemaakt voor 7 panelen.
ballast is wel stoeptegels, vind ik een stuk toffer als flexibel grind.
(stapel stoeptegels, draadje er omheen en zit vast aan het frame.
grind blijft een beetje flexibel.)
na het plaatsen van het frame en stoep tegels het grind weer terug gelegd op dak, dan is de kans op schuiven een stuk minder.
ik heb voor alle zekerheid, nog wel 2 dak haken vast geschroefd (dank aan @AUijtdehaag ) en met een staaldraad het frame vast gemaakt, gewoon voor als het toch niet genoeg bleek te zijn.
maar waarschijnlijk overbodig.
dus het zou allemaal makkelijk moeten kunnen, ook op jouw dak.
Ben gewoon heel simpel gaan rekenen met 18 panelen heb ik straks ruim 750 tot 1000 kWh ruimte. Op het schuurdak passen straks 8 panelen en dan 10 op het dak zelf.
Dan hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over die 2 op het dakkapel als ik er niet ben oid. En verzekeringstechnisch ook makkelijker (verzekering wil dat alles vast zit en ballast valt daar niet onder) Aangezien we het dak gaan isoleren van de schuur wil ik direct haken laten aanbrengen voor de panelen constructie. Is dat verzekeringstechnisch ook gedekt.
We willen nog airco en andere dingen dus die 1000 kWh komt ook wel op. En binnen 5 jaar een aanbouw en dan denk ik toch maar gas eruit te doen dus een warmtepomp erbij. Gooien we dan noord ook vol met zonnepanelen. Zolang de saldeer regels een beetje voordelig blijven natuurlijk.