Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 106 Laatste
Acties:
  • 518.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
wmeester schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:12:
Mux heeft daar laatst nog een aardig blogje over geschreven, ben toen wel op zoek gegaan maar kwam geen aanbieder tegen met een bonus van 315€
Joepla schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:20:
@wmeester ja dat was inderdaad een prima blog. Zelf stapte ik al jaarlijks over, ik heb nog geen betere manier gevonden om in 10 minuten ca. EUR 300,- te verdienen.
Misschien kijk ik bij de verkeerde aanbieders maar in mijn ervaring is de premie meestal meer in de richting van 100 euro als je voor 1 jaar overstapt. 300 euro krijg je wel als je voor 3 jaar gaat maar niet voor 1 jaar. Tenminste wat ik heb gezien.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Met modbus kun je makkelijk meer uitlezen dan met mbus als ik het goed gelezen heb toch ?

Wel een 3 draads verbinding, maar goed dat maakt minder uit als je haast alles in de meterkast hebt zitten.
En de modbus dingen hebben power nodig via de draadverbinding, en mbus zou zelfs een batterij, of althans in het algemeen las ik. (Hvac forum)

Ook is modbus beter geschikt als je vaak gegevens op vraagt.

Dus maar modbus nemen dan ?

3 fase Eastron met mid en modbus is dan €165 en zonder MID 12€ goedkoper.

Is MID de moeite waard omdat hij nauwkeurigef is ?

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 22-11-2017 10:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:30:
Ik lees alle kwh-meters 1 keer per seconde uit, geeft mooie live dashboards/grafieken van zowel je actuele verbruik, productie en netto teruglevering.
Dat is wel heel chic inderdaad.

Ik lees de P1 van de slimme meter continu uit en die geeft 1 bericht per 10 seconden. De status van de omvormer ongeveer zo snel als hij aankan (elke paar seconden). Dat is al best netjes en al véél nuttiger dan wanneer je op 5 minuten interval gaat kijken bijvoorbeeld op PVOutput. Maar je kunt toch nog gekke waarden krijgen als je meetpunten net niet tegelijk liggen en er sterk wisselende bewolking is. Dan kun je bijvoorbeeld opwekking 500W, hoofdaansluiting -600W krijgen wat zou betekenen een eigen verbruik van -100W en dat kan natuurlijk niet. Maargoed dat zijn wel extremen, als je op een wat langere tijdbasis kijkt klopt het allemaal best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

ocaj schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:30:
[...]

Ik heb hier ook nog de analoge meter van de netbeheerder in de kast zitten. Daarna komt een hoofdschakelaar en direct daarna de kwh-meter. Pas daarachter de aardleks en groepen.
N.a.v. de verhalen over de nauwkeurigheid van analoge en digitale meters leek het mij handig om daar een eigen meting van te doen. Mijn 47 jaar oude analoge meter wijkt in de afgelopen anderhalf jaar slechts 0,3% af van mijn eigen (MID-gecertificeerde) kwh-meter, dus die loopt prima in beide richtingen.

De reden om op 2 plekken te meten is dat je daarmee inzicht krijgt in het electriciteitsverbruik in huis.

Bij de hoofdschakelaar meet ik dus wat er in en uit gaat, dat is identiek aan wat de meter van de netbeheerder meet.
Maar daarnaast heb ik dus op de omvormer-groep een kwh-meter zitten.
Je hebt beide nodig, omdat je anders geen inzicht krijgt in het verbruik van je apparatuur:
- met de meter "kwh1" bij de hoofdschakelaar meet je de levering van/aan de netbeheerder
- met de meter "kwh2" bij de omvormer meet je productie van die omvormer

VB1: kwh1 toont 100W, kwh2 toont -1000 W, dan is je eigenverbruik dus 900 W
VB2: kwh1 toont -1000 W, kwh2 toont -1500 W, dan is je eigenverbruik 500 W

Ik lees alle kwh-meters 1 keer per seconde uit, geeft mooie live dashboards/grafieken van zowel je actuele verbruik, productie en netto teruglevering.

De nieuwste slimme meters schijnen ook 1 keer per seconde over de P1-poort hun data te kunnen melden, ik wilde graag onafhankelijk zijn van de netbeheerder en tegen de tijd dat mijn analoge meter afgekeurd wordt komt er hier een digitale meter zonder communicatiemogelijkheid, wat helaas betekent dat er ook geen lokale P1-communicatie mogelijk is.

Ik zit hier nog op 1 fase. 3-fase kwh-meters zijn inderdaad wel een stukje prijziger dan de 1-fase kwh-meters. Heb je ook een 3-fase omvormer?
(3-fase kwh-meter geeft je natuurlijk ook nog veel meer informatie, omdat die alles per fase levert, kun je dan wel weer heel mooi gebruiken om te monitoren of je verdeling van groepen over de 3 fasen een beetje in balans is)
Aha, hetgeen ik wil bereiken is net iets anders. Ik wil mijn verbruik weten, ongeacht of dat van de omvormer of van het net komt. Ik moet dus 2 meters tussen omvormers en verbruikers hebben. Eén meet enkel de opbrengst van de omvormer, de tweede meet alles wat er richting verbruikers gaat, ongeacht of het van het net of van de omvormer komt. Teruglevering interesseert me minder, aangezien dat in BE toch niet vergoed wordt.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:58
MtC schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:53:
[...]

BenQ geeft, alvast op de HR panelen, ook 25 jaar productgarantie hoor.
Klopt, maar dat is een uitzondering, niet de regel. Zelfs bij BenQ.
Van zonnepanelen.nl:

Standaard productgarantie voor de zonnepanelen:
Merk Talesun: 10 jaar
Merk Phono Solar: 10 jaar
Merk Suntech: 10 jaar
Merk DMEGC: 10 jaar
Merk Axitec: 12 jaar
Merk JA-Solar: 10 jaar
Merk Orange Solar: 20 jaar
Merk Tenka: 10 jaar
Merk Seablue: 10 jaar
Merk XuYang Solar: 10 jaar
Merk Trunsun: 10 jaar
Merk ASP-S2-80 dunne film: 10 jaar
Merk LG: 12 jaar
Merk BenQ: 10 jaar
Merk Jinko: 10 jaar
Merk Luxor: 10 jaar
Merk Canadian Solar: 10 jaar

Op het vermogen van de zonnepanelen: 90% van het vermogen van de zonnepanelen voor de eerste 10 jaar en 80% van het vermogen van de zonnepanelen voor de 15 jaar volgend op de eerste 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

exroosje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:00:
[...]

Klopt, maar dat is een uitzondering, niet de regel. Zelfs bij BenQ.
Van zonnepanelen.nl: MetdeZon (verkoper)

Standaard productgarantie voor de zonnepanelen:
Merk Talesun: 10 jaar
Merk Phono Solar: 10 jaar
Merk Suntech: 10 jaar
Merk DMEGC: 10 jaar
Merk Axitec: 12 jaar
Merk JA-Solar: 10 jaar
Merk Orange Solar: 20 jaar
Merk Tenka: 10 jaar
Merk Seablue: 10 jaar
Merk XuYang Solar: 10 jaar
Merk Trunsun: 10 jaar
Merk ASP-S2-80 dunne film: 10 jaar
Merk LG: 12 jaar
Merk BenQ: 10 jaar Sunforte ook 25 jaar
Merk Jinko: 10 jaar
Merk Luxor: 30 jaar
Merk Canadian Solar: 10 jaar

Op het vermogen van de zonnepanelen: 90% van het vermogen van de zonnepanelen voor de eerste 10 jaar en 80% van het vermogen van de zonnepanelen voor de 15 jaar volgend op de eerste 10 jaar.
En vermogensgarantie werkt per merk ook wel eens anders.
BenQ heeft
Vermogensgarantie:Gegarandeerde output van 95% voor 5 jaar en lineaire degradatie tot 87% voor 25 jaar
bron https://solarclarity.nl/project/benq-solar-sunforte/

Maar goed in grote lijnen klopt het voor een groot deel (ik dacht even miereneuken O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Yep...

Blijft interessant inderdaad wat een productgarantie doet in jaar 24. Ook al bestaat je leverancier nog.
Als jij nu een installatie had van 24 jaar oud met een defect paneel en nog productgarantie, de leverancier komt kijken en een paneel is inderdaad stuk, want dan? Onderdelen zijn er niet. Vervangende panelen passen waarschijnlijk niet icm de bestaande 24 jaar oude. Geld terug voor 1 paneel zou je dan denken, maar dat is normaal niet onderdeel van een garantie (want komt neer op ontbinden van de koop). Maar wat als je installatie niet functioneert met een paneel minder. Korting op een nieuwe installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Panasonic heeft nu ook 25 jaar garantie: https://eu-solar.panasonic.net/nl/2700.htm

voordeel: Superieure Temperatuurcoëfficiënt: -0,258%/°C

[ Voor 46% gewijzigd door jacovn op 22-11-2017 13:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-06 16:03

Pathogen

Shoop Da Whoop

exroosje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:25:
Yep...

Blijft interessant inderdaad wat een productgarantie doet in jaar 24. Ook al bestaat je leverancier nog.
Als jij nu een installatie had van 24 jaar oud met een defect paneel en nog productgarantie, de leverancier komt kijken en een paneel is inderdaad stuk, want dan? Onderdelen zijn er niet. Vervangende panelen passen waarschijnlijk niet icm de bestaande 24 jaar oude. Geld terug voor 1 paneel zou je dan denken, maar dat is normaal niet onderdeel van een garantie (want komt neer op ontbinden van de koop). Maar wat als je installatie niet functioneert met een paneel minder. Korting op een nieuwe installatie?
Als het gaat om puur productgarantie zullen ze je waarschijnlijk een vervangend paneel aanbieden. De fabrikant zal het weinig kunnen schelen of die binnen jouw installatie past, dat is maatwerk van de installateur.

Echter, als je je garantie via de installateur kunt laten lopen zal die wellicht beter met je kunnen meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Ik lees net de voorwaardes van panasonic door. Daarin geven ze aan dat als je dealer failliet is dat ze een andere aanwijzen. Da's natuurlijk prima.

Naast een hele rits uitsluitingen beperken ze je aansprakelijkheid tot het aanschafbedrag en je moet allerlei documenten hebben / registraties gedaan etc. BV als je je huis verkoopt met panelen.

Als je na 24 jaar reclameert en je hebt al de juiste documenten gevonden, en je dealer is er niet meer zal panasonic wel het aankoopbedrag overmaken. De kans voor panasonic dat dit optreedt is vast erg klein.

Tenzij natuurlijk na een jaar of 20 een algemene product fout optreedt met al je panelen. Bv een loslatende lijm /lamineerlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:10

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

mddd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:31:
Misschien kijk ik bij de verkeerde aanbieders maar in mijn ervaring is de premie meestal meer in de richting van 100 euro als je voor 1 jaar overstapt. 300 euro krijg je wel als je voor 3 jaar gaat maar niet voor 1 jaar. Tenminste wat ik heb gezien.
1 jaar vast, de 1e 5 aanbieders hadden allemaal een premie van > EUR 200,-.
Wat krijg je als je het nu invult bij bv. gaslicht.com of energievergelijker.nl ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Joepla schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:57:
1 jaar vast, de 1e 5 aanbieders hadden allemaal een premie van > EUR 200,-.
Wat krijg je als je het nu invult bij bv. gaslicht.com of energievergelijker.nl ?
Dan krijg ik idd ook hogere bedragen te zien. Dan zal ik me wel vergist hebben.
Dank, goeie motivatie om nog eens op te zoeken wanneer mijn eigen contract afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Als je met zonnepanelen een door het salderen laag verbruik hebt zou ik zeggen dat je het beste voor zo'n hoog mogelijke premie kunt gaan (aangenomen dat de tarieven van gas en electra zelf dan juist relatief hoog zijn).

Wel moet je bij een hoge premie uitkijken dat je niet het jaar erop vergeet over te stappen, anders wordt je alsnog uitgekleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 11:39
exroosje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:44:
Als je met zonnepanelen een door het salderen laag verbruik hebt zou ik zeggen dat je het beste voor zo'n hoog mogelijke premie kunt gaan (aangenomen dat de tarieven van gas en electra zelf dan juist relatief hoog zijn).

Wel moet je bij een hoge premie uitkijken dat je niet het jaar erop vergeet over te stappen, anders wordt je alsnog uitgekleed.
Let er ook op dat je een aanbieder neemt met een laag vastrecht. Ik zit bij EnergieDirect, zij hebben een vastrecht van € 1,- per product per maand, sommige vragen ook gewoon € 7,5 per product per maand, kan je zo al 100 euro schelen op jaarbasis. Vooral met een laag verbruik interessant.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar houden vergelijkingssites ook rekening mee. Verbruikstarief, teruglevertarief, vastrecht en overstapbonus worden allemaal meegenomen bij de jaarkosten (of jaaropbrengst).

Wat vergelijkingssites niet goed kunnen vergelijken zijn leveranciers met tariefcomponenten die niet voorspelbaar zijn. Bijvoorbeeld Powerpeers die een extra vergoeding heeft bij teruglevering vóór saldering afhankelijk van vraag van andere klanten, of Easyenergy met variabele tarieven per uur afhankelijk van de energiemarkt. Dergelijke componenten worden dan afhankelijk van de vergelijker buiten beschouwing gelaten of veilig ingeschat, of de leverancier komt überhaupt niet voor in de vergelijking.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 22-11-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De bonus bij Eneco is ook afhankelijk van het verbruik. Als ik mijn invul dat ik geen panelen heb en een verbruik van 4000kWh, dan is de bonus 315 euro. Maar vul ik de panelen wel in (en dan kom ik voor elektra onder de nul uit), dan wordt de bonus ineens maar 135 euro.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat staat ook in de actievoorwaarden van Eneco:
De hoogte van de eenmalige korting is afhankelijk van het door u ingeschatte verbruik van stroom en gas bij uw aanmelding. Als uw historische jaarverbruik en uw daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van uw zelf ingeschatte verbruik dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van de eenmalige korting op uw jaarnota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:10

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

zonoskar schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:13:
De bonus bij Eneco is ook afhankelijk van het verbruik. Als ik mijn invul dat ik geen panelen heb en een verbruik van 4000kWh, dan is de bonus 315 euro. Maar vul ik de panelen wel in (en dan kom ik voor elektra onder de nul uit), dan wordt de bonus ineens maar 135 euro.
Gek genoeg heb ik op normaal tarief een fors negatief verbruik, in daltarief een paar honderd kWh verbruik. Dit is ook bevestigd in mijn contract. Toch heb ik de max. bonus... Wellicht dat mijn gasverbruik (1400 m3) eea compenseert.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
exroosje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:50:
Ik lees net de voorwaardes van panasonic door. Daarin geven ze aan dat als je dealer failliet is dat ze een andere aanwijzen. Da's natuurlijk prima.

Naast een hele rits uitsluitingen beperken ze je aansprakelijkheid tot het aanschafbedrag en je moet allerlei documenten hebben / registraties gedaan etc. BV als je je huis verkoopt met panelen.

Als je na 24 jaar reclameert en je hebt al de juiste documenten gevonden, en je dealer is er niet meer zal panasonic wel het aankoopbedrag overmaken. De kans voor panasonic dat dit optreedt is vast erg klein.

Tenzij natuurlijk na een jaar of 20 een algemene product fout optreedt met al je panelen. Bv een loslatende lijm /lamineerlaag.
Na 20+ jaar moeten ze een vervangend paneel uit een museum gaan halen vrees ik.
Voor ons nieuwe dak wil ik dan panasonic panelen hebben omdat dat het beste past met veel opbrengst.
Zal wel een lange terugverdientijd op zitten, maar het zij zo. Hele huis is een slecht terugverdienhuis met de eisen die we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:09:
[...]

Na 20+ jaar moeten ze een vervangend paneel uit een museum gaan halen vrees ik.
Voor ons nieuwe dak wil ik dan panasonic panelen hebben omdat dat het beste past met veel opbrengst.
Zal wel een lange terugverdientijd op zitten, maar het zij zo. Hele huis is een slecht terugverdienhuis met de eisen die we hebben.
Nog geen nieuws wanneer beschikbaar? >:) ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:14:
[...]

Nog geen nieuws wanneer beschikbaar? >:) ;)
Ik weet nog steeds niet wat het de maat van plat dak op 2 hoog gaat worden.
Laatste tekening heb ik wat geprobeerd wat te meten wat we krijgen.

Breedte van nokpan tot nokpan top rond de 4,70 meter
Lengte van nokpan tot nokpan top rond de 8,70 meter.

Platte stuk is dan zeg maar 430x830 cm met daarom heen de afwateringsgoot (iets dieper liggend stukje dak) en dan de nokpan.

Dakluik maat weet ik nu wel: 1088x1088 dus in de lengte nog steeds geen probleem voor 2 x 2 panelen in landcape (rond 6.4 meter met dakluik ertussen)
Dakluik steekt overigens wel 18 cm boven dak uit.

Met de 105 cm brede Panasonic panelen zou ik als ik niet de paneel einden tot de nokpan laat lopen net loopruimte van 15 cm overhouden. Paar cm boven de goot wellicht voor paar cm breedere ruimte.

Maar het bouwen begint volgende week, dus ik kom het vast een keer te weten.

Ik heb wel alle pijpen op het dak eraf gekregen. Die (lucht wtw aan en afvoer en ontluchting riool) komen aan Noord/Oost kant en steken amper boven de nokpan uit. Zullen alleen in winter bij zonsopkomst schaduw opleveren denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 23-11-2017 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:47:
Ook is modbus beter geschikt als je vaak gegevens op vraagt.

Dus maar modbus nemen dan ?

3 fase Eastron met mid en modbus is dan €165 en zonder MID 12€ goedkoper.

Is MID de moeite waard omdat hij nauwkeurigef is ?
MID betekent niet noodzakelijk dat het nauwkeuriger is, maar is een product-certificering die aangeeft dat het een product is met een (type)goedkeuring die geschikt is om op basis van de meting energie te verrekenen. Bij een eventuele discussie met de netbeheerder of energieleverancier over meterstanden sta je sterker als je een eigen meting doet met een goedgekeurde meter.

Mogelijk heeft de leverancier er wat extra testen op gedaan, maar misschien is het ook alleen een verrekening van de certificeringskosten. Het zou zomaar kunnen dat de producten zonder het MID-stempeltje technisch identiek zijn aan de producten zonder stempel.

(ik heb mijn meter met MID gekocht, maar iedereen mag daar zijn/haar eigen keuze in maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
MtC schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:07:
[...]

Aha, hetgeen ik wil bereiken is net iets anders. Ik wil mijn verbruik weten, ongeacht of dat van de omvormer of van het net komt. Ik moet dus 2 meters tussen omvormers en verbruikers hebben. Eén meet enkel de opbrengst van de omvormer, de tweede meet alles wat er richting verbruikers gaat, ongeacht of het van het net of van de omvormer komt. Teruglevering interesseert me minder, aangezien dat in BE toch niet vergoed wordt.
Afhankelijk van hoe je een en ander aansluit heb je dan misschien de meter tussen de omvormer niet nodig.

Als je 1 kwh-meter neemt en plaatst die tussen de verbruikers-groepen aan 1 kant en de omvormer + netvoeding aan de andere kant, dan ben je er ook. Dan meet je alleen je verbruik (en heb je niet eens een 2-richting kwh-meter nodig).

• MtC
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

ocaj schreef op woensdag 22 november 2017 @ 23:27:
[...]

Afhankelijk van hoe je een en ander aansluit heb je dan misschien de meter tussen de omvormer niet nodig.

Als je 1 kwh-meter neemt en plaatst die tussen de verbruikers-groepen aan 1 kant en de omvormer + netvoeding aan de andere kant, dan ben je er ook. Dan meet je alleen je verbruik (en heb je niet eens een 2-richting kwh-meter nodig).
Klopt, maar dan heb ik weer geen zicht op de productie van de pv-installatie op die meter :-)

--handige links mogen niet van de mods--

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik liep gisteren even in de achtertuin en keek naar mijn panelen.
Nu zag ik dat ik op dit moment doordat de zon lager staat meer last heb van de huizen achter mijn woning.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LIt10x4.png

Tussen 16:00 uur en 16:05 uur zie je hierdoor een flinke drop.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tWrE6adl.jpg

Ik heb een Omnik 2.0tl2 hangen en ben benieuwd of ik de bovenste 3 panelen in een aparte string zou kunnen zetten van de onderste 6 panelen ?

Ik heb geen idee wat dit extra op zal leveren 10 minuten extra ?

Maar was benieuwd of zoiets wat ik in mijn gedachte heb kan.

Als ik mij namelijk niet vergis heeft de Omnik maar 1 MPPT ?

2250 WP Zuid PVoutput

5183

MdO82 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:47:
Nu zag ik dat ik op dit moment doordat de zon lager staat meer last heb van de huizen achter mijn woning.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb een Omnik 2.0tl2 hangen en ben benieuwd of ik de bovenste 3 panelen in een aparte string zou kunnen zetten van de onderste 6 panelen ?

Een Omnik kan 1 of 2 MPPT's hebben. Mijn vorige had er 2, mijn huidige 1. Verder hetzelfde 3kW model bij mij.

Ik denk niet dat je er een voordeel van hebt. Je hebt meer baat bij een hoger voltage door je string heen over de hele dag genomen. Daardoor gaat de omvormer wat eerder aan en zal hij efficiënter werken. Dat levert meer op dan 10 of 20 minuten een lauw zonnetje in de winter.

[afbeelding]

[afbeelding]

Die schaduw duurt wel langer dan tien min..... Maar ja je kunt er drie panelen mee redden die 30 watt geven, lekker boeie.
Je kunt bij mij twee aps micro kopen voor die drie panelen en overige zes op je omvormer houden. Een tvt van heel lang haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27

snip

Klopt, de omnik heeft maar 1 MPPT. Zelfs al kreeg je het voorelkaar, dan nog heeft de MPPT minstens 120 volt nodig om te kunnen werken, dus moet je ze al per 4 panelen aansluiten. Leuk verzonnen, maar het gaat niet werken. Optimaliseer je installatie voor tussen 1 maart en 1 oktober, niet voor 1 oktober tot 1 maart.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

@MdO82
Ik heb nog een SMA 3600 tl-21 met optitrac.
Dan kun je de andere kant ook volgooien.

AUijtdehaag schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:09:
@MdO82
Ik heb nog een SMA 3600 tl-21 met optitrac.
Dan kun je de andere kant ook volgooien.
Zou wel leuke proef zijn om te kijken of die de string kan redden met zes panelen in schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Nou dan moet hij hem ff op komen halen vanavond ;-)

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13
Weet iemand wie er nog de oude MC3 connectoren levert?
Of liefst een verloopkabeltje MC3-MC4 want ik heb geen MC3 krimptang.
Een quick-scan bij diverse webwinkels leverde niets op. :+

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jaari schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:08:
Weet iemand wie er nog de oude MC3 connectoren levert?
Of liefst een verloopkabeltje MC3-MC4 want ik heb geen MC3 krimptang.
Een quick-scan bij diverse webwinkels leverde niets op. :+
hoeveel verloop setjes heb je nodig? ik heb er nog wel kant en klaar denk ik.
Je hebt ook PB

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:13
Andre1973 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:26:
[...]

hoeveel verloop setjes heb je nodig? ik heb er nog wel kant en klaar denk ik.
Je hebt ook PB
prima geregeld, kom ze zo halen _/-\o_

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Vraagje over Growatt omvormers. Daar heb je van die wifi sticks voor. Waar worden de gegevens opgeslagen? Kun je dan vanaf de omvormer de historie terug lezen of moet hij altijd internet verbinding hebben om de gegevens op een online portal te zetten die je raadpleegt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06 13:35
Is ergens ook na te lezen/rekenen hoeveel je op had kunnen wekken op basis van zonuren in een x-periode?

Ik krijg net mijn jaarafrekening en verbaas me namelijk over de lage teruglevering. Ik heb 14 panelen op een plat dak, op het zuiden. Er staat vrijwel altijd zon op, geen belemmeringen. Toch heb ik de afgelopen 12 maanden schijnbaar krap 1200 kwh opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:30
@Prosac Als je alleen puur op je jaarrekening afgaat, kom je nooit te weten hoeveel je hebt opgewekt. Een deel van de opgewekte energie heb je zelf direct verbruikt en is dus nooit langs de meter gegaan.
Welke meter heb je?

Via deze kun je een inschatting maken van wat je grofweg kunt verwachten aan de hoeveelheid op te wekken energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Prosac schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:25:
Is ergens ook na te lezen/rekenen hoeveel je op had kunnen wekken op basis van zonuren in een x-periode?

Ik krijg net mijn jaarafrekening en verbaas me namelijk over de lage teruglevering. Ik heb 14 panelen op een plat dak, op het zuiden. Er staat vrijwel altijd zon op, geen belemmeringen. Toch heb ik de afgelopen 12 maanden schijnbaar krap 1200 kwh opgewekt.
Kun je het ook op je omvormer aflezen, of heb je een portal waar je op kunt inloggen? Want anders weet je niet wat je werkelijk hebt opgewekt.

Op je jaarafrekening is je directe verbruik onzichtbaar.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Laatst online: 27-06 15:52
Na wat mee te lezen maar met nog maar beperkte kennis heb ik een offerte aangekregen die ik zou willen afchecken.

Omdat het dak van het huis niet zo gunstig ligt (45° oost-west) zou ik ze willen plaatsen op het plat dak van mijn aanstaande garage.
Afmetingen zijn 6.5m breed en 6.35 diep. De offerte is van gutami solar projects (groepsaankoop).

Ze stellen volgende voor:
2 strings van 6 niet-zwarte Poly 270Wp panelen met een GRO 3000MTLS omvormer. (zuid geplaatst)
Ze gaan uit van een instralingsfactor van 90% en opbrengstfactor adv orientatie en hellingshoek van 85% waardoor het verwacht vermogen op 2466kWh komt.

In totaal komen ze inclusief installatie en btw uit op €3400 met een terugverdientijd van 9 jaar.
Mijn jaarlijks verbruik zit nu rond de 3kWh, maar gaat de volgende jaren nog stijgen.
Ik ben woonachtig in belgië en moet dus het prosumententarief betalen.
Oost-west denk ik niet dat een goede optie is met de schaduw van mijn huis.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik een grotere opbrengst ging kunnen halen met een kortere terugverdientijd.

Ook nog het legplan en foto van schaduw van mijn woning.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GevAK5Y.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UkHODk0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06 13:35
8)7 Ach ja natuurlijk. Stupid me. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@donderz
Een huisdak op 45 graden oost-west, doet meer dan een plat dak op 12-15 graden in de winter lijkt me.
In de winter heb je het grootste stroomverbruik. (helemaal met een warmtepomp)
Bovendien kan je op oost-west met een kleinere omvormer uit de voeten, wegens je prosumententarief.

Je hebt op je platdak op zuid gericht echt een zomerset, hoe zit het met de terugleververgoedingen op jaarbasis in belgie?
(ik zou dus meer de nadruk leggen op spreiding van opbrengst over de dag dus schuindak, dan een zo hoog mogelijke opbrengst piek in de zomer, dus platdak)

Ook duurt het lang voordat de panelen van je platdak volledig schaduwvrij zijn...(ivm je huis)
Die 85% lijkt me ook dan erg positief. (en lijkt erop dat ze het zichzelf makkelijk willen maken)
Ook poly panelen in portrait, met lage zonstand, geeft onderlinge schaduw, waardoor heel het paneel niets meer doet. Beter is ze in landscape te monteren op een platdak. Maar daar zit je dan weer met schaduw van het huis, wat nadelig is.

Alles samengevat: je huisdak lijkt me interessanter.
(en alles is te combineren, huisdak + platdak eventueel, 10 huisdak oost/10 huisdak west, en je platdak kan allemaal op 1 omvormer, dan heb je helemaal spreiding van opwek.)

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 19:24
Het virus heeft weer toegeslagen >:) en ik ga dit weekend 16 paneeltjes SF165S op het dak schroeven;
Na 2011 ( 2200Wp Zuid-dak) en 2014 (720 Wp Oost) gaan deze op het Oost dak, schaduwvrij, 60 graden hellingshoek, ik verwacht daarmee ongeveer 70% van de maximale opbrengst.

Ik wilde eerst 8 Oost en 8 West plaatsen, maar heb nu toch besloten alle 16 op Oost te zetten.
In 2 rijen van 8 :




Vmp = 85.5 Volt, en Imp. = 1.93 Ampere, wat is wijsheid ? Eén, twee of vier strings ? Of nog anders ?

En welke omvormers zijn daarbij geschikt (met een goede prijs / kwaliteitsverhouding) ?

Alvast bedankt!

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timterhorst
16 panelen is 4 strings van 4.
Kan op iedere 1-fase omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
@AUijtdehaag Oké dank je, puur uit nieuwsgierigheid : wordt anders de spanning te hoog van een string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timterhorst
Nee, 16 is deelbaar door 4..
Maar 8 panelen in een string, zou ook kunnen, maar niet op een 1-fase omvormer. Wel op een 3-fase omvormer.

Max is 5 panelen in een string op een 1-fase SMA xxxx TL-21

Maar met 4 is niks mis, dat is de ideale spanning voor een 1-fase stringomvormer. (350 Vmpp)
Dat kan al op een 1 mppt omvormer.
bijv: http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html
Wel heb je y-connectoren nodig uiteraard.

Wat voor omvormer(s) heb je nu hangen?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Ah, zo wordt mijn kennis van kwadraten ook weer opgefrist :+

Maar seriously, dank je wel, en Y-connectoren is het antwoord op de volgende vraag die ik wilde gaan stellen, hoe pruts ik die vier strings in één omvormer ingang.

Ik heb nu voor elke string een eigen omvormer(tje) hangen:
4x Steca500
1x Soladin600

Liefst zou ik dat allemaal integreren maar dat lijkt me onhaalbaar omdat de strings zo verschillend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timterhorst
Om het uit te rekenen of het kan op 1 nieuwe (of 2e handse) omvormer met 2x mppt ingang, heb ik ook de gegevens nodig van de panelen. (hoeveelheid panelen)
Maar die growatt is al een mooie prijs toch?

Die steca's en soladin doen het nog best goed op markplaats. (hint)

y-connectoren... (multicontact mc4)
https://www.groepenkastbestellen.nl/Solar-kabel
Ik zou ze op het dak achter de panelen laten...
Anders krijg je een kerstboom onder de omvormer

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Wat er nu hangt is :

1 string van 3 Canadian Solar 260 = 3x34V en 7,4 A op de Soladin
4 strings van 3 Kingsun JYM190 met 5 Ampere, voltage vind ik zo gauw niet, elk op z’n eigen Steca

De Soladin vind ik een onding, met z'n opstijgende Boeing imitatie, daar zou ik wel vanaf willen.

Die Goodwe (=Growatt?) is al een mooie inderdaad.

De Canadian Solar string ga ik naar de Westkant verhuizen overigens, dan heb ik de hele dag door wat opbrengst.

Ben benieuwd wat er mogelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timterhorst
De 3 canadian solar op een steca500. (haal je überhaupt die 7,4 amp straks? of is die 5 amp voldoende)
En de 12 kingsun (in 1 string) + 16 SF (4x4) op een SMA xxxx tl-21 van markplaats?
(ff eigen reclame maken, ik heb nog een refurbished SMA 3600 TL-21 met webconnectmodule)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Die Canadian Solar werd me destijds door de leverancier afgeraden op een Steca te zetten, inderdaad vanwege de grote stroomsterkte. Of dat er in de praktijk ook doorheen gaat moet ik vanavond even nakijken in de plugwise statistieken van afgelopen zomer.

En de rest op een 2 mpp omvormer is wel een idee inderdaad. Dan wel iets zwaardere uitvoering, de Kingsunnetjes leveren samen al 1800 Watt op de goede uren en daar komt dan zo'n 1800 Watt SF bij, weliswaar een aantal uren verschoven op de dag (oost en zuid). Bijvoorbeeld 3600 W :)
Ik heb wel een voorkeur voor een nieuwe omvormer, die dingen hebben toch een beperkte levensduur. Of heeft refurbished dezelfde levensduur verwachting als nieuw ?

ik had wel bewust voor 4 strings Kingsun gekozen omdat over die dakzijde 's ochtends een schaduw glijdt, maar dat is in een tijdbestek van 1 a 2 uur, dus of ik daar zoveel mee verlies, valt misschien ook wel mee.

Het hele spul zit wel op een aparte groep, maar ik kom toch al aardig in de buurt van de 16 Ampere, heeft het nog zin om over 3-fasen te gaan nadenken ?

[ Voor 18% gewijzigd door timterhorst op 24-11-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timterhorst
Een refurbished is als nieuw, maar er zit wss geen garantie meer op (vanwege refurbished)

3-fase heeft alleen zin, als je ook 3-fase in de groepenkast hebt.
Bovendien zijn die omvormers heel wat duurder.
(maar dan is 12 kingsun, weer net wat weinig spanning voor goed rendement, maar het kan in ieder geval wel)

Een sma heeft optitrac, dus 12 in 1 string en schaduw, moet goed te doen zijn.
De kingsuns zijn 38 Vmpp (dacht ik), dus voldoende spanning.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

timterhorst schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:14:
Die Canadian Solar werd me destijds door de leverancier afgeraden op een Steca te zetten, inderdaad vanwege de grote stroomsterkte. Of dat er in de praktijk ook doorheen gaat moet ik vanavond even nakijken in de plugwise statistieken van afgelopen zomer.

En de rest op een 2 mpp omvormer is wel een idee inderdaad. Dan wel iets zwaardere uitvoering, de Kingsunnetjes leveren samen al 1800 Watt op de goede uren en daar komt dan zo'n 1800 Watt SF bij, weliswaar een aantal uren verschoven op de dag (oost en zuid). Bijvoorbeeld 3600 W :)
Ik heb wel een voorkeur voor een nieuwe omvormer, die dingen hebben toch een beperkte levensduur. Of heeft refurbished dezelfde levensduur verwachting als nieuw ?

ik had wel bewust voor 4 strings Kingsun gekozen omdat over die dakzijde 's ochtends een schaduw glijdt, maar dat is in een tijdbestek van 1 a 2 uur, dus of ik daar zoveel mee verlies, valt misschien ook wel mee.

Het hele spul zit wel op een aparte groep, maar ik kom toch al aardig in de buurt van de 16 Ampere, heeft het nog zin om over 3-fasen te gaan nadenken ?
Overgaan naar 3 fasen alleen voor de opbrengst van de PV zou ik niet doen, een 2e 16 A groep erbij kan altijd.
Naar 3 fasen gaan is nogal een ingreep, ben ze zomaar E400 kwijt als je je oude mk kan recyclen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

donderz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:50:
Na wat mee te lezen maar met nog maar beperkte kennis heb ik een offerte aangekregen die ik zou willen afchecken.

Omdat het dak van het huis niet zo gunstig ligt (45° oost-west) zou ik ze willen plaatsen op het plat dak van mijn aanstaande garage.
Afmetingen zijn 6.5m breed en 6.35 diep. De offerte is van gutami solar projects (groepsaankoop).

Ze stellen volgende voor:
2 strings van 6 niet-zwarte Poly 270Wp panelen met een GRO 3000MTLS omvormer. (zuid geplaatst)
Ze gaan uit van een instralingsfactor van 90% en opbrengstfactor adv orientatie en hellingshoek van 85% waardoor het verwacht vermogen op 2466kWh komt.

In totaal komen ze inclusief installatie en btw uit op €3400 met een terugverdientijd van 9 jaar.
Mijn jaarlijks verbruik zit nu rond de 3kWh, maar gaat de volgende jaren nog stijgen.
Ik ben woonachtig in belgië en moet dus het prosumententarief betalen.
Oost-west denk ik niet dat een goede optie is met de schaduw van mijn huis.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik een grotere opbrengst ging kunnen halen met een kortere terugverdientijd.

Ook nog het legplan en foto van schaduw van mijn woning.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een zuid dak (36 graden) en ik had graag een O-W dak gehad, dat is tegenwoordig best gunstig.
Als ik jou was zou ik een 3 fasen 4.1 pico omvormer aanschaffen (als je 3 fasen hebt) met 3 MPP's en dan zowel op O als W als Z panelen plaatsen en dan zou je i.p.v. die 2x6 3x6 kunnen plaatsen d.m.v een schans.
Dan heb je een niet te grote omvormer voor je aantal Wp (wat gunstig is i.v.m. het prosumenten tarief) en veel versprijde opbrengst, waardoor je niet te veel aftopping hebt.

Is wel een iets grotere installatie als je nu van plan bent, maar dan kan je ook meteen doorstomen voor de warmtepomp.

Je kan m natuurlijk ook n delen opbouwen, maar dan heb je wel die grote omvormer hangen met de kosten daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:17

shades

huh ?

Hallo,

Ik heb vorige week twee china-made panelen op mijn stroomloze garage geplaatst om in ieder geval verlichting te hebben en de accu van mij motor en boormachines op te laden. De panelen zitten aan een pwm lader en die gaat weer naar een accu. Puur uit hobby en interesse voor zonne energie alles aangesloten totaal niet gehinderd door enige kennis (van zonne energie wel te verstaan). Veel verder dan de richting van de panelen klopt er weinig van denk ik. De panelen staan 40 gr rechtop geloof ik. Frame zelf gemaakt en verzwaard met tegels die ik nog had liggen. De 40gr omdat de zon in de winter lager staat en ik de accu van de motor juist wil laden in de winter. Is de filosofie althans :D - Ik schaam me eigenlijk voor de amateuristisch aanpak maar was heel leuk om te doen :)

Maar nu dacht ik. Als ik serieus werk wil maken en energie wil besparen, waarom leg ik dat hele (platte) dak dan niet vol. "Mijn" stukje is 3 bij 5 meter. Daar moet via een zonneschans toch wel iets mee te doen zijn. Mijn eerste vraag ik eigenlijk of het uberhaupt wel zinvol is om hier 8 of 10 panelen op te leggen gezien de ligging van mijn garage t.o.v. de huizen. Gelukkig staan de huizen niet pal zuid. Het idee is om een schans te maken/kopen en daarop 2 x 5 panelen op te leggen. Enige is dat de panelen 165 lang zijn en 2 x 165cm (is standaard maat geloof ik) is breder dan het dak van mijn garage. Denk niet dat de eigenaar van de andere garage blij is met dat idee.

Ik heb al gekeken naar installateurs in de buurt maar ik zie door de bomen van installateur en adviseurs het bos niet meer. Als het zin heeft om het op onderstaande situatie te doen dan gaan we natuurlijk iets serieuzer te werk en zal er een installateur bij gehaald worden. (Ook bos/bomen vwb panelen)

Situatie is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
        +--------------------+
        |                    |
        |                    |
        |                    |
        |                    |
        +--------------------+
        |                    |
        |                    |
        |                    |
        |                    |
        +--------------------+
        |                    |
        |                    |
        |                    |
        |                    |
        +******* ~ 5mtr *****+
        *                    +---------------------------------------- - - 
        * <--- ~ 33 gr z/w   |                                             
    N   * ~ 3mtr              |                                             
   /    *                    |                                             
  /     +********************+                                             
 Z      |                    |                                             
        |                    |                   Huizenblok       ^         
        |                    |                     achterkant     |     
        |                    |                                    |         
        +--------------------+                                             
        |                    +----------------------------------------- - -
        |                    |                                             
        |                    |                      voorkant      |         
        |                    |                                    |         
        +--------------------+                                    v    
                             |                                        
                             |                                        
                             |                                        
                             |                                        
                             |                                        
                             +----------------------------------------

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

timterhorst schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:17:
Het virus heeft weer toegeslagen >:) en ik ga dit weekend 16 paneeltjes SF165S op het dak schroeven;
Na 2011 ( 2200Wp Zuid-dak) en 2014 (720 Wp Oost) gaan deze op het Oost dak, schaduwvrij, 60 graden hellingshoek, ik verwacht daarmee ongeveer 70% van de maximale opbrengst.

Ik wilde eerst 8 Oost en 8 West plaatsen, maar heb nu toch besloten alle 16 op Oost te zetten.
In 2 rijen van 8 :




Vmp = 85.5 Volt, en Imp. = 1.93 Ampere, wat is wijsheid ? Eén, twee of vier strings ? Of nog anders ?

En welke omvormers zijn daarbij geschikt (met een goede prijs / kwaliteitsverhouding) ?

Alvast bedankt!
Ik weet niet in welke plaats je zit, maar hier in N-H aan de kust heb ik een systeem hangen dat ik kan monitoren met SF dat tegen de 1 doet (1kWh/Y/W) op oost met 45 graden dak helling, dank dat je wel wat hoger uit komt.

Een 2k5 SMA altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Prosac schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:25:

Kijk eens in Tweakers PVOutput lijst of je vergelijkbare systemen in je regio kan vinden.

Waar haal je die 1200 kWh vandaan trouwens? Is dat rechtstreeks uit de omvormer of uit je slimme meter? Bij die laatste is je eigen verbruik er al afgehaald namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
Dank voor de adviezen, voor nu weet ik even genoeg, het wordt dan wss een SMA en als het kan de Canadians op een Steca, en de rest in de aanbieding op MP;
@AUijtdehaag als ik zover ben stuur ik je een dm over de SMA die je hebt liggen
@Andre1973 ik zag een beetje op tegen nog een keer een groep aan te leggen, maar je hebt wel gelijk, dat is zinniger dan 3 fasen aanleggen. Ik dacht, de aansluiting is 3x25A maar daarmee ben ik er nog niet ;(
Wil in de toekomst ook naar warmtepomp, dan gaan de Canadians weg en leg ik de westkant vol met SF.
Ik woon in de buurt van Haarlem, en die 70% is de huidige praktijk van het Oostdak; ik hoop wel dat de SF de belofte waar gaan maken dat ze het relatief beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

timterhorst schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:14:
Dank voor de adviezen, voor nu weet ik even genoeg, het wordt dan wss een SMA en als het kan de Canadians op een Steca, en de rest in de aanbieding op MP;
@AUijtdehaag als ik zover ben stuur ik je een dm over de SMA die je hebt liggen
@Andre1973 ik zag een beetje op tegen nog een keer een groep aan te leggen, maar je hebt wel gelijk, dat is zinniger dan 3 fasen aanleggen. Ik dacht, de aansluiting is 3x25A maar daarmee ben ik er nog niet ;(
Wil in de toekomst ook naar warmtepomp, dan gaan de Canadians weg en leg ik de westkant vol met SF.
Ik woon in de buurt van Haarlem, en die 70% is de huidige praktijk van het Oostdak; ik hoop wel dat de SF de belofte waar gaan maken dat ze het relatief beter doen.
Hier in Uitgeest geeft een installatie van 3200 Wp SF, met iets schaduw, 9325 kWh in 3 jaar, dat is een factor 0,97.
Afhankelijk van wat voor warmtepomp (hybride / all-electric) is het zinvol om naar 3F te gaan.
Ik ben in 2016 naar 3F gegaan vanwege een all-E Wp, inductie koken en een back-up / badkuip E-element. Nou was de MK ook wel aan een upgraden toe en ik kan een hoop zelf en makkelijk inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
@Andre1973 dat is een heel nette opbrengst! We zitten in dezelfde zone qua zon, 45 graden vs. 60 graden dakhelling kost me ongeveer 10%, dus dan zijn mijn verwachtingen van de SF panelen hooggespannen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 21:02
@donderz Zou inderdaad kijken voor oost-west.
Hier idem situatie met 32x190wp waarvan helft oost, helft west op een sma 3600.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lijkt erop dat de combinatie van "normale" 265wp panelen en 16 SF170's bij pa ook richting de factor 1 gaat. Bijzonder netjes allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Nock372 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:55:
@donderz Zou inderdaad kijken voor oost-west.
Hier idem situatie met 32x190wp waarvan helft oost, helft west op een sma 3600.
@donderz En je kunt aardig onderdimensioneren met je omvormer bij Oost/West. Scheelt je ook in je Belgische prosumenten belasting.

Kijk in
Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo
voor wat vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Laatst online: 27-06 15:52
Bedankt voor de input!
En moest ik voor oost/west gaan, zou ik de terugverdientijd dan ook kunnen verlagen? (dus minder dan 9 jaar)
Ik wist dat oost/west meer en meer gedaan werd, maar ik ging er vanuit dat het rendement met een hoek van 45° een stuk lager zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

donderz schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:04:
Bedankt voor de input!
En moest ik voor oost/west gaan, zou ik de terugverdientijd dan ook kunnen verlagen? (dus minder dan 9 jaar)
Ik wist dat oost/west meer en meer gedaan werd, maar ik ging er vanuit dat het rendement met een hoek van 45° een stuk lager zou zijn.
Ligt er ook heel erg aan hoeveel je zelf wilt doen. Als je bijv een gebruikte ( SMA )omvormer van koopt, en panelen van ruim onder de 50cent per Wp.
Dan kun je je terugverdientijd ruim onder de 5jaar krijgen. (Dan hou ik even geen rekening met de Belgische prosumentenheffing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomic2005 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:36:
[...]

Ligt er ook heel erg aan hoeveel je zelf wilt doen. Als je bijv een gebruikte ( SMA )omvormer van koopt, en panelen van ruim onder de 50cent per Wp.
Dan kun je je terugverdientijd ruim onder de 5jaar krijgen. (Dan hou ik even geen rekening met de Belgische prosumentenheffing)
Van 2ehands.be
Staat alleen niet veel soeps tussen..

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 16:28
Hallo medetweakers!

Ik wil graag wat extra zonnepanelen erbij leggen, ik heb nog wat plaats op het platdak van mijn garage. Ik was van plan 3 setjes van 2 panelen te leggen met een micro-omvormer (500W per stuk). Hierdoor komt er dus 230V op het dak te liggen. Mag ik vanaf een groep (met andere gebruikers) uit de meterkast een lange kabel trekken naar het platdak van de garage, en daar de 3 sets op aansluiten? Of heb ik hiervoor een extra PV-verdeler nodig (die dan ergens op de lange kabel komt te zitten, tussen meterkast en mico-omvormers)? Of is er een andere oplossing (dan 3 losse lange kabels naar 3 gebruikte groepen in de meterkast)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:53
In onze nieuwbouwwoning krijgen we 9 zonnepanelen die ook nodig zijn om de benodigde epc van 0,4 te halen. In de EPC berekening staat bij de panelen: 'minimale belemmering'. Nu hebben we ook voor de optie dakkapel gekozen en die heeft de bouwer dus ook geplaatst. De panelen liggen op pal west. Wie durft hier een inschatting te maken met hoeveel procent de productie afneemt door de dakkapel die dus aan de zuidkant van een aantal panelen ligt, bouwer heef na vragen van mijn kant aangegeven optimizers te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NmHE7Ds.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
vandermark schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:36:
In onze nieuwbouwwoning krijgen we 9 zonnepanelen die ook nodig zijn om de benodigde epc van 0,4 te halen. In de EPC berekening staat bij de panelen: 'minimale belemmering'. Nu hebben we ook voor de optie dakkapel gekozen en die heeft de bouwer dus ook geplaatst. De panelen liggen op pal west. Wie durft hier een inschatting te maken met hoeveel procent de productie afneemt door de dakkapel die dus aan de zuidkant van een aantal panelen ligt, bouwer heef na vragen van mijn kant aangegeven optimizers te plaatsen:
[afbeelding]
Zonder dakhelling en oriëntatie is daar weinig over te zeggen.
Ik zou me zelf eerder druk maken over het feit dat je huis 9! panelen nodig heeft om een EPC 0.4 te halen.
Dat zou met huidige bouwmethodes echt niet nodig zijn.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
arjants schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:51:
[...]

Zonder dakhelling en oriëntatie is daar weinig over te zeggen.
Ik zou me zelf eerder druk maken over het feit dat je huis 9! panelen nodig heeft om een EPC 0.4 te halen.
Dat zou met huidige bouwmethodes echt niet nodig zijn.
Orientatie is pal west zoals ik al schreef toch? Dakhoek is 40 graden.
Verder hebben de meeste woningen in ons project slechts 3 panelen nodig. Isolatie RC is keurig 4,5-4,5 en 6 (vloer, wanden en dak) maar met een gas aansluiting en twee platte daken door twee uitbouwen scoor je al vrij slecht voor de epc met dus 9 panelen als maatregel. Ik ben allang blij dat ik geen epc punten verdien door duur warmtenet ;)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

vandermark schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:57:
[...]

Orientatie is pal west zoals ik al schreef toch? Dakhoek is 40 graden.
Verder hebben de meeste woningen in ons project slechts 3 panelen nodig. Isolatie RC is keurig 4,5-4,5 en 6 (vloer, wanden en dak) maar met een gas aansluiting en twee platte daken door twee uitbouwen scoor je al vrij slecht voor de epc met dus 9 panelen als maatregel. Ik ben allang blij dat ik geen epc punten verdien door duur warmtenet ;)
Maar je hebt bij een nieuwbouwhuis toch geen gasaansluiting genomen neem ik aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:03

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Korte check, de installateur van mijn nieuwbouwwoning levert 12 PV panelen van 280Wp waarbij ik totaal op 3360WP zit.

Hij levert een ABB UNO plus 3,3 Kw omvormer en volgens hem kan je beter aan de krappe kant zitten dan te ruim.

Klopt dit? De eerste volgende omvormer is de 4.0Kw variant en dat is volgens hem ongunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[afbeelding]
Hoeveel procent het afneemt? Nou ik denk dat je kunt stellen dat er drie of vier panelen gewoon voor Piet snot op liggen, ook al hebben ze optimiser,ze blijven in de schaduw, ze zullen alleen de rest van de panelen niet meer hinderen.
Alleen op bewolkte dagen zullen ze hun aandeel mee leveren, dus schat ik 30 procent verlies. Op west is sowieso maar 75 procent rendement dus in het geheel ga je naar de helft van wat normaal die negen panelen zouden doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigg Balls schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:47:
Korte check, de installateur van mijn nieuwbouwwoning levert 12 PV panelen van 280Wp waarbij ik totaal op 3360WP zit.

Hij levert een ABB UNO plus 3,3 Kw omvormer en volgens hem kan je beter aan de krappe kant zitten dan te ruim.

Klopt dit? De eerste volgende omvormer is de 4.0Kw variant en dat is volgens hem ongunstig.
Ja daar heeft hij gelijk in. Waar het wel mis gaat is dat deze omvormer twee aansluitingen heeft en dan is het vaak zo dat één aansluiting niet het volle vermogen aan kan, vaak maar 70 procent ongeveer.
Twaalf panelen horen in één string te zitten. Ik gok dat hij 2×6 aan wil sluiten en daarmee gaat er nogal wat rendement verloren.
Moet je even navragen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Óf je moet de twee MPPT's parallel kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:17

shades

huh ?

Kan dat dan?

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 00:00:
[...]
Twaalf panelen horen in één string te zitten. Ik gok dat hij 2×6 aan wil sluiten en daarmee gaat er nogal wat rendement verloren.
Moet je even navragen
Volgens sma rekentool levert 12 LG's in 1 string 30kwh extra opbrengst op vergeleken met 2x6. Met een SMA 3600 omvormer. Rendementsverlies valt dus mee in dit voorbeeld. Mocht je last hebben van schaduw dan schijnt 2x6 juist voordeliger te zijn. Dit laatste zegt een partij die mij een aanbieding heeft gedaan. Mochten er andere inzichten zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 00:00:
[...]

Ik gok dat hij 2×6 aan wil sluiten en daarmee gaat er nogal wat rendement verloren.
Kan iemand die 'nogal wat' specificeren?
Die omvormer heeft toch gewoon een minimale en maximale MPPT spanning? Als je daarop zit met je 6 panelen dan is het goed. Als dat rendement zou kosten dan hadden ze dat wel hoger opgegeven lijkt me.
Wij doen zo vaak 6 oost en 6 west bv op een 3000W omvormer met 2 MPPTs, werkt prima. Hartstikke mooie opbrengsten worden er gehaald. Is er een percentage bekend wat het aan rendement zou schelen of je op 200V of 400V MPPT spanning zit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

[afbeelding]
Waarom wordt er nog een schoorsteen op het dak gezet? Is er pal Oost nog plek voor een zelfde aantal panelen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
No Hands schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:57:
[...]

Kan iemand die 'nogal wat' specificeren?
Die omvormer heeft toch gewoon een minimale en maximale MPPT spanning? Als je daarop zit met je 6 panelen dan is het goed. Als dat rendement zou kosten dan hadden ze dat wel hoger opgegeven lijkt me.
Wij doen zo vaak 6 oost en 6 west bv op een 3000W omvormer met 2 MPPTs, werkt prima. Hartstikke mooie opbrengsten worden er gehaald. Is er een percentage bekend wat het aan rendement zou schelen of je op 200V of 400V MPPT spanning zit?
Sommige omvormers zetten er een rendement grafiek bij met de string voltage. Procent of 3/4 minder meestal.
Maar dat is theorie.
In praktijk gaan zes panelen met bewolkt of regenachtig weer gewoon zakken naar 150/160 volt. Je omvormer gaat overdag gewoon uit.
Als er één paneel in schaduw komt valt daarvan spanning ook weg en kan de mpp niks meer vanwege buiten spanning gebied. Dus in de praktijk is verlies wel wat meer dan de tabellen vertellen. Heb er maand of vier mee gedraait dus ik heb de omvormer vaak genoeg uit zien gaan.... (Dankzij paar bomen die nu kachel hout zijn )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]
Ik hoop dat ie dan P405 optimisers toepast, en 1 per paneel, want anders start de boel mogelijk ook pas laayt op omdat alle andere opimizers minimaal 7 stuks met opbrengst moeten hebben en alleen de P405 met 6 stuks al start.
Met google sketchup (?) kan je een schaduw projecteren per dag van het jaar.
maar gedurende een grootdeel van de dag zal er zich een driehoek scahduw aftekenene op de panelen naast het dakkapel hoe hoger hoe erger.

( |:( en het is nog indak ook, Andre houd niet van indak)

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 25-11-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Laatst online: 24-04-2022
ALGEMENE vraag:
Zijn er in december wel van die donkere dagen dat geen enkel PV paneel (panelen) inclusief de omvormer enig nuttig stroom opwekt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

frisianstar schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:56:
ALGEMENE vraag:
Zijn er in december wel van die donkere dagen dat geen enkel PV paneel (panelen) inclusief de omvormer enig nuttig stroom opwekt?
in november had ik die wel. i.i.g. Op mijn ZW systeem met 12x SF 170 en 9x P405 met een 2200 HD.
Staat hier ook wel een bom in de weg, en een schuur van de buurman en het huis van n andere buurman en mijn eigen huis. Maar af en toe was het zo grijs dat er 1Wh of 0Wh opgewekt was.

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 26-11-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Laatst online: 24-04-2022
Sneeuw op het dak, had ik nog niet aan gedacht...!
Ik denk dat je dat wel weg kan smelten door stroom op de PV panelen te gooien...

Ik heb eens gelezen dat PV panelen een bepaalde 'lux' drempel hebben voordat er stroom wordt geleverd, of ligt dat aan de omvormer?, die heeft ook stroom nodig om te kunnen werken?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frisianstar schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:09:
Ik denk dat je dat wel weg kan smelten door stroom op de PV panelen te gooien...

Ik heb eens gelezen dat PV panelen een bepaalde 'lux' drempel hebben voordat er stroom wordt geleverd, of ligt dat aan de omvormer?, die heeft ook stroom nodig om te kunnen werken?
Het is de combinatie van, die het een goed werkend systeem maakt. Maar zelfs op donkere regen dagen komt er minimaal stroom uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frisianstar schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:09:

Als op zo een dag de zon doorbreekt, heb je zo een lawine.... Als er eentje ontdooid, komt de rest vanzelf.
Serieus, stond er op te kijken, vanaf beneden, toen het hele zooitje naar beneden viel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:24:
[...]

Het is de combinatie van, die het een goed werkend systeem maakt. Maar zelfs op donkere regen dagen komt er minimaal stroom uit.
Heb jij ze al dan, reneeke?
https://www.zelfenergiepr...en-in-de-regen-stroom-op/ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee die zijn nog in onderzoek stadium.
Maar misschien gebruikte Sharp vroeger ook al grafeen want ik verbaas me soms dat er in de regen nog zoveel watt uit kan komen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:25:
[...]

Sommige omvormers zetten er een rendement grafiek bij met de string voltage. Procent of 3/4 minder meestal.
Maar dat is theorie.
In praktijk gaan zes panelen met bewolkt of regenachtig weer gewoon zakken naar 150/160 volt. Je omvormer gaat overdag gewoon uit.
Als er één paneel in schaduw komt valt daarvan spanning ook weg en kan de mpp niks meer vanwege buiten spanning gebied. Dus in de praktijk is verlies wel wat meer dan de tabellen vertellen. Heb er maand of vier mee gedraait dus ik heb de omvormer vaak genoeg uit zien gaan.... (Dankzij paar bomen die nu kachel hout zijn )
Dit is interessante informatie. Zou je hier wat meer over willen vertellen? Welke panelen (hoeveel watt per paneel) en welke omvormer? Was het altijd minder gunstig of alleen onder bepaalde omstandigheden?

Ik sta voor de keus hoe 12 LG 320watt panelen op een SMA 3.6 omvormer aan te sluiten. Het bedrijf adviseert, vanwege schaduw, om dit in 2x6 te doen ipv 1x12. Dit zou gunstiger zijn.

Is het wellicht een optie om beide mogelijk te maken dat ik bij de omvormer de kabels anders aansluit en op deze manier tussen 2 strings en 1 string kan wisselen of is dit veel extra installatiewerk of zelfs onmogelijk?

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJ^ schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:20:
[...]

Dit is interessante informatie. Zou je hier wat meer over willen vertellen? Welke panelen (hoeveel watt per paneel) en welke omvormer? Was het altijd minder gunstig of alleen onder bepaalde omstandigheden?

Ik sta voor de keus hoe 12 LG 320watt panelen op een SMA 3.6 omvormer aan te sluiten. Het bedrijf adviseert, vanwege schaduw, om dit in 2x6 te doen ipv 1x12. Dit zou gunstiger zijn.

Is het wellicht een optie om beide mogelijk te maken dat ik bij de omvormer de kabels anders aansluit en op deze manier tussen 2 strings en 1 string kan wisselen of is dit veel extra installatiewerk of zelfs onmogelijk?
Nee hoor is niet moeilijk, heb ik ook, gewoon twee sets kabels naar binnen en dan gewoon in serie aan elkaar klikken. Toch wel raar advies, sma heeft optitrack,een mooi schaduw beheer software prog, en die heeft juist hoge spanning nodig om goed te functioneren.

In mijn situatie ging het om 30 volt panelen, wattage is niet belangrijk. Als het donker weer was dan scheelde het gewoon een uur dat hij later in en uit schakelde vergeleken met andere systemen in de buurt. In najaar toen zon achter boom viel was het met één of twee in de schaduw gewoon gebeurt ondanks dat mijn omvormer vanaf 80 volt zou moeten werken.
Vermogen is voltage maal ampère. Één van die twee mag een lage waarde hebben maar niet beide.
Mijn huidige 13k omvormer schakelt uit bij 250 volt volgens specificatie.
Als ik hem geef 200 volt en tien ampère maakt hij 2000 watt.
Geef ik 200 volt en een halve ampère word het geen 100 watt maar gaat omvormer uit.
Geef ik hem 700 volt en de ampère afbouwen naar nul dan schakelt hij pas uit onder 25 watt totaal vermogen.
Dus of ampère of voltage moet hoog zijn, zijn beide laag is het einde verhaal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:39:
[...]

Nee hoor is niet moeilijk, heb ik ook, gewoon twee sets kabels naar binnen en dan gewoon in serie aan elkaar klikken. Toch wel raar advies, sma heeft optitrack,een mooi schaduw beheer software prog, en die heeft juist hoge spanning nodig om goed te functioneren.

In mijn situatie ging het om 30 volt panelen, wattage is niet belangrijk. Als het donker weer was dan scheelde het gewoon een uur dat hij later in en uit schakelde vergeleken met andere systemen in de buurt. In najaar toen zon achter boom viel was het met één of twee in de schaduw gewoon gebeurt ondanks dat mijn omvormer vanaf 80 volt zou moeten werken.
Vermogen is voltage maal ampère. Één van die twee mag een lage waarde hebben maar niet beide.
Mijn huidige 13k omvormer schakelt uit bij 250 volt volgens specificatie.
Als ik hem geef 200 volt en tien ampère maakt hij 2000 watt.
Geef ik 200 volt en een halve ampère word het geen 100 watt maar gaat omvormer uit.
Geef ik hem 700 volt en de ampère afbouwen naar nul dan schakelt hij pas uit onder 25 watt totaal vermogen.
Dus of ampère of voltage moet hoog zijn, zijn beide laag is het einde verhaal.
Eerder aan of later uit heeft eigenlijk meer te maken met de hoeveelheid panelen op de omvormer. Ik heb hier in de morgen en avond vaak 540V maar 0W omdat het nog te donker is. Het voltage is er dus wel met zijn 37e maar te weinig licht om wat A te geven.
Grote systemen zie je dan wel wat doen, bijv 80W omdat op 80 panelen er maar 1W uit hoeft te komen.

Niet dat het allemaal veel uit maakt hoor, in de zomer met volle zon moet je kijken, dan mag het niet te laag worden maar liefst in het ideale gebied.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:39
Wellicht een simpele vraag. Ik wil twee nieuwe groepen plaatsen in mijn meterkast. Echter zie ik geen mogelijkheid om de omvormer uitschakelen.

Ik wil dit zo veilig mogelijk doen. Ik lees hier en daar dat als de hoofdschakelaar uitgezet wordt dat de omvormer dan ook uit valt.

Mijn plan is als volgt:

- Wachten tot het donker is, dan de hoofdschakelaar uit zetten
- Alamat groep van de zonnepanelen uitschakelen
- Groepen plaatsen en de alamat groep en hoofdschakelaar weer aan zetten.

Is dit veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@biggydeen2
Ik zou niet wachten tot het donker is met je werkzaamheden...
Dan zie je niks meer.

Hoofdschakelaar uit, en je kunt je gang gaan. Omvormer doet niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
Wil je echt helemaal safe werken dan trek je de mc4 stekkers uit de omvormer. Maar als jouw omvormer geen voeding uit het net krijgt doet ie ook niks meer. Da's een beveiliging voor als bijvoorbeeld de netbeheerder onderhoud uitvoer in de wijk. Zodra daar dr spanning eraf gaat doen de omvormers ook niks meer ookal schijnt de zon volop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Sinds een paar weken hebben we een mooie ruimte er bij voor 3 panelen (3 m breed x 4 m lang plat dak op ZZW) en ik ben aan het kijken of we hier dus 3 panelen met portrat oriëntatie op te krijgen. Dat zal wel lukken met 3 x Trina 300watt panelen (http://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-300wp-zonnepaneel.html) oid. Mijn huidige setup is met SolarEdge en optimizers en dat bevalt goed. Wanneer je dit doet voor 3 panelen dan wordt het wel een duur "grapje" (3 x 44,20 voor de optimzers met 649 euro voor de inverter). Da's dus duurder dan de panelen !!!

Ik ben aan het kijken geweest naar wat andere inverters (bijvoorbeeld WVC-1200 https://nl.aliexpress.com.../1494756_32227440954.html) maar die inverters zijn niet zo efficient en betrouwbaarheid is ook niet je van het.

Wat is nu een betaalbare en goede inverter oplossing voor 3 panelen ??

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
Cor-Jan schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:36:
Sinds een paar weken hebben we een mooie ruimte er bij voor 3 panelen (3 m breed x 4 m lang plat dak op ZZW) en ik ben aan het kijken of we hier dus 3 panelen met portrat oriëntatie op te krijgen. Dat zal wel lukken met 3 x Trina 300watt panelen (http://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-300wp-zonnepaneel.html) oid. Mijn huidige setup is met SolarEdge en optimizers en dat bevalt goed. Wanneer je dit doet voor 3 panelen dan wordt het wel een duur "grapje" (3 x 44,20 voor de optimzers met 649 euro voor de inverter). Da's dus duurder dan de panelen !!!

Ik ben aan het kijken geweest naar wat andere inverters (bijvoorbeeld WVC-1200 https://nl.aliexpress.com.../1494756_32227440954.html) maar die inverters zijn niet zo efficient en betrouwbaarheid is ook niet je van het.

Kun je er niet 4 kwijt ? Want dan kan je deze 2x gebruiken. Nog niet goedkoop maar werkt prima hier :). 3 kan ook natuurlijk dan laat je 1 mppt ongemoeid maja dat vind ik zonde haha.

En anders kom je op 2e hands soladin 600 omvormers want die worden niet meer gemaakt helaas.

Verder heb je niet veel opties denk ik want je string spanning is te laag voor gewone omvormers.

http://shop.winkelman-zon...l---10-jaar-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cor-Jan schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:36:

Kun je die drie niet koppelen aan je huidige systeem?
En anders van marktplaats twee aps micro omvormers kopen voor 250 euro, is gelijk voor vier panelen en perfect schaduw beheer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
reneeke1970 schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:35:
[...]Kun je die drie niet koppelen aan je huidige systeem?
Helaas niet, huidige systeem zit helemaal tot aan de rand toe "vol". Ik zal eens naar die APS dingen zoeken, hoop dat er MPPT oid in zit, maar daar gaan we achter komen.

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Jan-man schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:44:
[...]Kun je er niet 4 kwijt ? Want dan kan je deze 2x gebruiken. Nog niet goedkoop maar werkt prima hier :). 3 kan ook natuurlijk dan laat je 1 mppt ongemoeid maja dat vind ik zonde haha.

En anders kom je op 2e hands soladin 600 omvormers want die worden niet meer gemaakt helaas.

Verder heb je niet veel opties denk ik want je string spanning is te laag voor gewone omvormers.

http://shop.winkelman-zon...l---10-jaar-garantie.html
Wellicht kunnen er vier in portrait modus staan, maar moet ook even aan de buren denken, wil niet te hoog gaan. Die AP's die je aangeeft lijkt een goede oplossing, zal eens kijken of dat wat is. Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cor-Jan schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:43:
[...]

Helaas niet, huidige systeem zit helemaal tot aan de rand toe "vol". Ik zal eens naar die APS dingen zoeken, hoop dat er MPPT oid in zit, maar daar gaan we achter komen.

Bedankt voor de tip
Jazeker, per paneel zelfs, kan eigenlijk niet beter.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 66 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??