iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Hier liggen ze bijna 1 jaar. Ze zien er goed uit en doen hun werk prima.Betonzicht schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:50:
Heb een offerte met 16x 275 Wp mono all black Canadian Solar CS6P275M, maar kom ze niet veel tegen...
Zijn er mensen die ervaringen hebben (gehoord) met panelen van Canadian Solar?
Ze lagen ook bij mn dochter, prima rendement. Op Zuid (195º) een opbrengst van ruim 1150 kWh/kWp. Een gewoon chinees paneeltje...Betonzicht schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:50:
Heb een offerte met 16x 275 Wp mono all black Canadian Solar CS6P275M, maar kom ze niet veel tegen...
Zijn er mensen die ervaringen hebben (gehoord) met panelen van Canadian Solar?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Taiwan he, geen Chinees, is net iets andersdrielp schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:25:
[...]
Ze lagen ook bij mn dochter, prima rendement. Op Zuid (195º) een opbrengst van ruim 1150 kWh/kWp. Een gewoon chinees paneeltje...
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Gewoon doen.Urza- schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:20:
Ik wil ook aan de PV!
Helaas hebben we een dakkapel op zuid. Onder het dakkapel passen precies 6 panelen (1,6mx1m variant).
Daarboven nog 2 (3 als we ooit gasloos gaan, ivm rookgaspijp) in landscape en 1tje op het dakkapel.
Het dak op noord is leeg.
We hebben aan het oosten wat bomen naast het huis dus schaduw tot ~10a11 u smorgens.
Ik twijfel ook over een soortgelijke opstelling als AUijtdehaag, dus SF op noord. en mono op zuid. Ik vraag me af inhoeverre de 55% rendement op noord gaat inkakken ivm gebrek aan ochtendzon. Maargoed ik kan nu goedkoop aan een stel panelen komen.
Plan is om ~300 WP panelen op zuid te doen (eerst 9 en zodra gasketel weg is de 10e erbij, dus wel al paneel in huis + beugels plaatsen) dus 2700 a 3000 WP op zuid.
SF panelen kunnen we er 24 kwijt (of 4 meer in portrait maar dat wordt wel lelijk).
Dacht aan sf145-sf165 (afhankelijk van waar ik goedkoop een partij van kan krijgen).
Waar moet ik rekening mee houden mbt de omvormer? Want hij moet wel overweg kunnen met SF en de mono panelen. Is het specifiek de SMA die AUijtdehaag heeft, of kan een solaredge 5k ook (dacht eraan om bij de mono panelen optimizers te plaatsen ivm schaduw smorgens). Of dienen de spanningen vd panelen juist op elkaar afgestemd te worden bij een dergelijke opstelling?
Als het kan zou ik geen "groene" sf nemen.
Ik heb zo een voorgevoel dat die niet het maximale nog eruit halen tov de zwarte. (maar ik kan me vergissen)
Maar neem dan de zwarte (indien mogelijk)
Houdt ebay.de en markplaats in de gaten voor een SMA 5000 TL-21
Of koop hem in duitsland
Aan al die optimizers heb je weinig met SF. Zeker niet op noord waar de zon (bijna) nooit komt.
Zonde van de extra investering.
Misschien kan je nog wat SF op je dakkapel kwijt, te samen met noord op 1 ingang en gelijke stringen.
Een paar betonvoeten en aansluiten maar.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 20:34 ]
Weet iemand of ik 3 SF panelen kwijt kan op een profiel van 3 meter?
De panelen zijn 977mm breed, ik vind wisselende informatie over de breedte van clickfit tussenklemmen (7 a 8mm) en hoeveel ruimte moet ik over houden voor de eindklemmen?
Ik ben van plan om deze drie panelen te bevestigen op een aluminium kokerprofiel en deze op de golfplaten te schroeven.
Een (nog) mooiere manier zou zijn om een clickfit-rail vast te schroeven tegen de golfplaten.
Kan ik een golfplaatschroef (diameter 6,5mm) door deze rail heen krijgen?
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
[ Voor 99% gewijzigd door freelh op 25-09-2017 20:44 ]
Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
Ik heb zelf ook Solaredge, bevalt tot nu toe prima (ook 12 jaar garantie op omvormer FWIW).
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Dat moet prima passen op 3 mtr rail. (ik houd altijd minimaal 2,5 cm aan voor de eindklem per kant)weasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:43:
Ik hier hier mijn groene SF panelen al bijna 2 maanden in de garage staan, deze moet eigenlijk nog even het dak op.
Weet iemand of ik 3 SF panelen kwijt kan op een profiel van 3 meter?
De panelen zijn 977mm breed, ik vind wisselende informatie over de breedte van clickfit tussenklemmen (7 a 8mm) en hoeveel ruimte moet ik over houden voor de eindklemmen?
Ik ben van plan om deze drie panelen te bevestigen op een aluminium kokerprofiel en deze op de golfplaten te schroeven.
Een (nog) mooiere manier zou zijn om een clickfit-rail vast te schroeven tegen de golfplaten.
Kan ik een golfplaatschroef (diameter 6,5mm) door deze rail heen krijgen?
(is alleen geen clickfit, maar sun-solar rail)
Weet je (of iemand anders) toevallig ook hoe breed clickfit tussenklemmen & eindklemmen precies zijn?AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:52:
[...]
Dat moet prima passen op 3 mtr rail. (ik houd altijd minimaal 2,5 cm aan voor de eindklem per kant)
(is alleen geen clickfit, maar sun-solar rail)
bij een tussenklembreedte van 8mm zou ik 69mm - 16mm = 53mm overhouden dat is 26,5mm per eindklem.
Dat moet genoeg zijn?
Weet iemand ook of ik een gat zou kunnen maken voor een golfplaatschroef (diameter 6,5mm) door een clickfit-rail heen?
Die maten kloppen wel, maak eens tekening van je denkbeeldige gat, dan probeer ik het even?weasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:03:
[...]
Weet je (of iemand anders) toevallig ook hoe breed clickfit tussenklemmen & eindklemmen precies zijn?
bij een tussenklembreedte van 8mm zou ik 69mm - 16mm = 53mm overhouden dat is 26,5mm per eindklem.
Dat moet genoeg zijn?
Weet iemand ook of ik een gat zou kunnen maken voor een golfplaatschroef (diameter 6,5mm) door een clickfit-rail heen?
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:13:
[...]
Die maten kloppen wel, maak eens tekening van je denkbeeldige gat, dan probeer ik het even?

Zo had ik het in gedachte, ik weet niet of ik dan ook nog een dop 15,5mm om de kop van de bout heen krijg.
[ Voor 18% gewijzigd door weasel op 25-09-2017 21:38 ]
Maar gaat dat niet enorm lekken, dwars door de rail?
Een rail heeft een gootje. Ik kan me voorstellen dat het water zo het gat in loopt.
Tenzij je de rubber dop "onder" de rail houdt. maar dan nog....
Die m10x200 zijn lang zat in ieder geval.
Het half maantje van Migjes is iets betrouwbaarder, dan kan je horizontaal door de rail. (of met beugeltjes)
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 21:42 ]
Ik wil juist geen stokschroeven van clickfit gaan gebruiken (erg duur) heb zelf nog genoeg schroeven liggen voor het monteren van golfplaten.AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:38:
Plaatje werkt niet.
Een rail heeft een gootje. Ik kan me voorstellen dat het water zo het gat in loopt.
Het half maantje van Migjes is iets betrouwbaarder, dan kan je horizontaal door de rail.
Wellicht is het dan toch handiger om een aluminium kokerprofiel tegen de golfplaten te schroeven.
Alleen het uitlijnen moet dan wel precies omdat de gaten geboord moeten worden door het profiel heen.
Montage kan dan wel redelijk waterdicht.
Kan je daarmee de efficiency van de panelen beoordelen of alleen een mogelijke jaarlijkse afwijking?pa3eia schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:19:
[...]
Hier worden de Kostal Piko Sensors ook gebruikt op de 7.0.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Schletter kan je een M10 zeskant kop in schuiven, dus bijv stokschroef met moer en moer er onder om vast te zetten, dan hoef je geen gaten te boren.weasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:03:
[...]
Weet je (of iemand anders) toevallig ook hoe breed clickfit tussenklemmen & eindklemmen precies zijn?
Dat moet genoeg zijn?
Andere kant een M8 glijmoer om de panelen vast te zetten met M8 bouten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Valt mee tochweasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:45:
[...]
Ik wil juist geen stokschroeven van clickfit gaan gebruiken (erg duur) heb zelf nog genoeg schroeven liggen voor het monteren van golfplaten.
Wellicht is het dan toch handiger om een aluminium kokerprofiel tegen de golfplaten te schroeven.
Alleen het uitlijnen moet dan wel precies omdat de gaten geboord moeten worden door het profiel heen.
Montage kan dan wel redelijk waterdicht.
http://www.ebay.de/itm/St...a49cf0:g:ObwAAOSwopRYkMv~
De rails is wel op zijn kop.....weasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:35:
[...]
[afbeelding]
Zo had ik het in gedachte, ik weet niet of ik dan ook nog een dop 15,5mm om de kop van de bout heen krijg.
Met dop sleutel gaat niet lukken, dan revet er onder. Waarom neem je geen koker? Het gaatje voor de klemmen telkens voor boren en er gaat zo een schroef in toch?
1 PVoutput . Dongen NB
AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:38:
Plaatje werkt niet.
Het half maantje van Migjes is iets betrouwbaarder, dan kan je horizontaal door de rail. (of met beugeltjes)
Ik denk dat dat inderdaad de goedkoopste oplossing is.reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:50:
[...]
De rails is wel op zijn kop.....
Met dop sleutel gaat niet lukken, dan revet er onder. Waarom neem je geen koker? Het gaatje voor de klemmen telkens voor boren en er gaat zo een schroef in toch?
Mijn idee is zo:

Zo verdwijnt de kop van de schroef netjes in het profiel en is het i.c.m. een rubbertje tussen koker en golfplaat ook redelijk waterdicht.
De bouten voor de klemmen van de panelen kunnen dan van onder af ook in het profiel verdwijnen (deze kunnen voor het aandraaien eventueel nog vastgezet worden met een beetje kit zodat ze niet uit de koker vallen).
Deze koker zouden met dan rond de 20-25 euro per 3 meter kosten (ongeveer even duur als de clickfit rail).
Ik hoop dan wel dat 3 meter genoeg is
Het uitlijnen van de kokers op het dak moet dan wel precies gebeuren anders passen de panelen er niet meer op
[ Voor 5% gewijzigd door weasel op 25-09-2017 22:03 ]
Wat jij wilt kan denk ik niet. Of op zijn minst moeten er 2 rails bij. Je kan geen 3 rijen panelen aan slechts 4 rails bevestigen. Elke rij heeft 2 rails nodig.Wolly schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:06:
Vraagje, op veel foto's zie ik de montagerail verticaal (en dan twee rails per kolom).
Is het ook mogelijk om de rails en klemmen zo te monteren? Zijn de klemmen van de verschillende fabrikanten te 'draaien' ?
[afbeelding]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Waarom niet?zonoskar schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:01:
[...]
Wat jij wilt kan denk ik niet. Of op zijn minst moeten er 2 rails bij. Je kan geen 3 rijen panelen aan slechts 4 rails bevestigen. Elke rij heeft 2 rails nodig.
Als je de klemmen gewoon kan draaien op de rails dan moet dat wel kunnen.
Je zou dan gewoon tussenklemmen kunnen gebruiken tussen de panelen in.
Met koker is 3 meter zeker genoeg want jij kan 2 mm van uiteinde nog wel een schroef bevestigen. Ik zat met zes panelen meen ik op 5.90 meterweasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:01:
[...]
[...]
Ik denk dat dat inderdaad de goedkoopste oplossing is.
Mijn idee is zo:
[afbeelding]
Zo verdwijnt de kop van de schroef netjes in het profiel en is het i.c.m. een rubbertje tussen koker en golfplaat ook redelijk waterdicht.
De bouten voor de klemmen van de panelen kunnen dan van onder af ook in het profiel verdwijnen (deze kunnen voor het aandraaien eventueel nog vastgezet worden met een beetje kit zodat ze niet uit de koker vallen).
Deze koker zouden met dan rond de 20-25 euro per 3 meter kosten (ongeveer even duur als de clickfit rail).
Ik hoop dan wel dat 3 meter genoeg is![]()
Het uitlijnen van de kokers op het dak moet dan wel precies gebeuren anders passen de panelen er niet meer op
1 PVoutput . Dongen NB
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ja dat weet ik maar dat ging toch om een dak waar geen pannen op lagen?AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:10:
@weasel
Zonoskar reageert op Wolly...
Met bezuiniging op rails, wat niet uitkomt met de panverdeling en panelen wss.
Op een pannendak is het natuurlijk geluk hebben (gaat altijd fout natuurlijk).
Dat waren ook SFjes?reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:09:
[...]
Met koker is 3 meter zeker genoeg want jij kan 2 mm van uiteinde nog wel een schroef bevestigen. Ik zat met zes panelen meen ik op 5.90 meter
Ik hoop dat die koker bij de eindklemmen niet krom trekt, maar ik vond een koker van 40x40x2 toch behoorlijk taai.
Welke clickfit eindklemmen zou ik dan moeten hebben (aangezien ik geen clickfit rail gebruik).
CFA of CFB?
https://www.euro-electron...tCategory=2541687&Index=2
En door zowel eindklemmen als tussenklemmen gaan m6 bouten?
[ Voor 57% gewijzigd door weasel op 25-09-2017 22:20 ]
Ja ook sf. De bouten zijn hetzelfde inderdaad. Maar met koker kun je de eind klem niet gebruiken want die schuift om de klik fit rails heen.weasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:14:
[...]
Ja dat weet ik maar dat ging toch om een dak waar geen pannen op lagen?
Op een pannendak is het natuurlijk geluk hebben (gaat altijd fout natuurlijk).
[...]
Dat waren ook SFjes?
Ik hoop dat die koker bij de eindklemmen niet krom trekt, maar ik vond een koker van 40x40x2 toch behoorlijk taai.
Welke clickfit eindklemmen zou ik dan moeten hebben (aangezien ik geen clickfit rail gebruik).
CFA of CFB?
https://www.euro-electron...tCategory=2541687&Index=2
En door zowel eindklemmen als tussenklemmen gaan m6 bouten?
Jij moet dan gewoon tussen klem gebruiken met een vul blokje ernaast net zo hoog als paneel.
1 PVoutput . Dongen NB
In voorbeelden zie ik dat men rekent met 0.15 tot 0.25 euro cent per kWh waarop men het terugverdien model op baseerd. Het grootste deel hiervan zijn kosten voor energiebelasting en opslag duurzame energie. De verbruikskosten zijn ongeveer 5 cent per kWh, en dit is het deel dat door de panelen in mindering word gebracht.
1 WP kost je ongeveer 1.5 euro (gunstige schatting) en deze levert per jaar 1kWh uur op (gunstige schatting). Dan levert deze investering van 1.5 euro slechts 5 cent per jaar op, en heb je het naar 30 jaar terugverdient.
Of je niets weet (zoals je nick suggereert), weet ik niet maar rekenen kan je in ieder geval niet.ik weet niks schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:22:
Kan iemand mij vertellen waarom het interessant is om zonnepanelen te nemen?
In voorbeelden zie ik dat men rekent met 0.15 tot 0.25 euro cent per kWh waarop men het terugverdien model op baseerd. Het grootste deel hiervan zijn kosten voor energiebelasting en opslag duurzame energie. De verbruikskosten zijn ongeveer 5 cent per kWh, en dit is het deel dat door de panelen in mindering word gebracht.
1 WP kost je ongeveer 1.5 euro (gunstige schatting) en deze levert per jaar 1kWh uur op (gunstige schatting). Dan levert deze investering van 1.5 euro slechts 5 cent per jaar op, en heb je het naar 30 jaar terugverdient.
Echt het hele internet staat vol met die berekeningen en je komt hier vragen hoe het werkt?
Maar als particulier verdien je ook de energie heffing en transport kosten terug dus je kan het zelf uitrekenen, 5 a 7 jaar met die 20/c per kwh.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En daar zit de fout in je redenering. Energie die je zelf opwekt en direct gebruikt kost niets. Geen verbruikskosten, geen energiebelasting, geen opslag duurzame energie, helemaal niets. En zolang salderen blijft bestaan (in ieder geval tot en met 2023) geldt hetzelfde voor energie die je vandaag opwekt en op een ander moment in het jaar van je energienota verbruikt.ik weet niks schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:22:
Kan iemand mij vertellen waarom het interessant is om zonnepanelen te nemen?
De financiële opbrengst van de zonnepanelen is dus gelijk aan de bespaarde energiekosten. Als je jaarlijks 3000 kWh opwekt, zelf minimaal 3000 kWh verbruikt, en je energietarief is € 0,19 per kWh, dan is de opbrengst van de zonnepanelen € 0,19 × 3000 = € 570 per jaar.
Wek je per jaar meer op dan je zelf verbruikt, dan ontvang je voor het overschot inderdaad een lager tarief. Maar zeker meer dan € 0,05 per kWh als je de juiste energieleverancier kiest. € 0,11 per kWh is mogelijk. Rekenvoorbeeld: opwek 4000 kWh, eigen verbruik 3000 kWh. Financiële opbrengst: € 0,19 × 3000 + € 0,11 × 1000 = € 680 per jaar.
Overigens is het nog steeds nuttig om energie te besparen zelfs wanneer je een overschot in opwek hebt, ondanks dat het tarief voor netto teruglevering lager is dan het verbruikstarief. Zonder overschot zou een bespaarde kWh zorgen voor een lager te betalen bedrag op de energienota, met overschot zorgt een bespaarde kWh voor een hogere teruggaaf.
Wat gebeurt er na 2023? Niemand kan het zeggen. Maar je kan wél redeneren op basis van de zekerheden die er nu zijn. Hoeveel levert het op tot en met 2023? Tenzij je een zeer slechte offerte accepteert heb je voor 2023 al een groot deel van de aanschafprijs terugverdiend. En tegen de tijd dat de regelgeving na 2023 vastgelegd wordt, heb je nog ruim voldoende tijd om je te oriënteren op aanpassingen om een eventuele impact daarvan te verkleinen.
[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 26-09-2017 00:02 ]
Optimizers zou ik alleen op de mono panelen doen. Ivm schaduw en orientatieverschillen. SF alleen op noord.AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:30:
[...]
Gewoon doen.![]()
Als het kan zou ik geen "groene" sf nemen.
Ik heb zo een voorgevoel dat die niet het maximale nog eruit halen tov de zwarte. (maar ik kan me vergissen)
Maar neem dan de zwarte (indien mogelijk)
Of koop hem in duitsland
Aan al die optimizers heb je weinig met SF. Zeker niet op noord waar de zon (bijna) nooit komt.
Zonde van de extra investering.
Misschien kan je nog wat SF op je dakkapel kwijt, te samen met noord op 1 ingang en gelijke stringen.
Een paar betonvoeten en aansluiten maar.
Op het dakkapel wilde ik ook 1 monopanel kwijt. Mischien is SF daar beter idd ivm de hoek en dat ik er dan 2 kwijt kan ipv 1.
Hoe zorg ik dat de panelen te combineren zijn(SF en mono op dezelfde omvormer) ? En maak je op noord met SF grotere strings of is dat gevaarlijk?
Maar op een Sma heb je 2 mppt ingangen.
Dus een voor de mono en een voor de SF.
Maximaal 5 sf in een string op een 5000 TL-21 en maximaal 4 op een 5.0 1-av-40.
Bij meer dan 4strings op een ingang moet je mc4 zekeringen of diodes gebruiken.
Twee sf is weer wat te weinig.
Betekent dat je noord ook stringen van 2 moet maken. En parallel schakelen. Zou ik niet doen.
Dan beter 1 monopaneel op een aps micro omvormer of jinko mono met maxim intergrated voor je zuiddak en dakkapel. Net als @Jan-man
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2017 08:49 ]
Natuurlijk direct ff de omvormer gekoppeld aan PVoutput, en ik heb het systeem in mijn eigen favorieten gezet.
Het gekke is dat als ik nu op "Favourites" klik ik hun systeem niet zie staan.
Als ik hem opzoek op naam vind ik hem wel, en als ik op "Favourite" klik ik de melding krijg "This system is already in your favourites"
Herkent iemand van jullie dit probleem
Dat had ik ook begrepen, die Clickfit klemplaat bedoel je?Rol-Co schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:18:
[...]
De meeste klemmen kan je draaien omdat de bout in het midden zit. Ikzelf heb schletter 40x40 profiel en de klemmen zijn 18mm tussen de panelen, clickfit is slechts 8mm.

Helemaal niet overbodig, elke tip is welkom!Gasschuif schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:58:
[...]
Wellicht overbodig, maar toch maar even melden, ik heb destijds op de kopse kant van het rubber een klein dotje vet gedaan aan weerszijde van het klemplaatje. To be shure
Heb ik over nagedacht, echter staat er in de manual van Solar Frontier dat bij gebruik van klemmen de klemmen aan de 'lange' zijde moeten. De balken staan evenwijdig met de 'korte' zijde...reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:41:
[...]
Waarom maak je je houten frame niet exact op paneel maat? Geen rails nodig, alleen van boven een klem die je in het hout schroeft. Naadje van zeven mm van de klem gewoon dicht kitten. Gegarandeerd waterdicht en de klem kracht van de panelen houd het hout recht, gaat niet krom trekken
Lange is 125cm, korte is 99cm.

Zou dat kunnen, panelen ondersteunen aan de korte zijde? Het staat niet in de manual maar als het geen kwaad kan....
De balken kunnen natuurlijk een maatje groter, maar ik wil niet dat de panelen doorbuigen bij sneeuw (of erger: breken)
Het plaatsen van extra tussenbalkjes haaks op de balken zie ik niet echt zitten, erg veel werk en dan moeten de kabels er ook weer doorheen/onderlangs.
De overkappingen bij de buren hebben balken met 100cm hart-op-hart tussenafstand en polycarbonaatplaten. Kleiner dan die 100cm kleiner (60cm hoh bijvoorbeeld) wil ik liever niet gaan omdat het dan echt een balkenpaleis wordt. Aan de andere kant, als zo'n polycarbonaatplaat al een overspanning van 100cm aankan, dan zou een zonnepaneel met alu frame dat toch zeker moeten kunnnen?
Als ik het echt voor het kiezen had zoek ik eigenlijk zulke klemmen die ik direct op de balken zou willen schroeven, hiermee kan het trapprofiel rubber gewoon doorlopen zonder onderbreking bij de klemmen:
Dat zou gewoon veel rails schelen en de panelen hoeven de hoogte (5cm) niet in.
Hier is een 5000TL-21 ook goedkoop.AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:30:
[...]
Of koop hem in duitsland
Die haakse balkjes is niet veel werk, even op maat zagen, twee metalen balk dragers en hij valt er zo tussen. Met de frees sleuf aan bovenkant maken voor de kabel en klaar. Dus je legt je draag balken onder afschot, tussen maat 97 cm, en om de 125 een dwars balk. Heb je toch aan de voorschriften voldaan van sfWolly schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:22:
[...]
Dat had ik ook begrepen, die Clickfit klemplaat bedoel je?
[afbeelding]
[...]
Helemaal niet overbodig, elke tip is welkom!
[...]
Heb ik over nagedacht, echter staat er in de manual van Solar Frontier dat bij gebruik van klemmen de klemmen aan de 'lange' zijde moeten. De balken staan evenwijdig met de 'korte' zijde...
[afbeelding]
Zou dat kunnen, panelen ondersteunen aan de korte zijde? Het staat niet in de manual maar als het geen kwaad kan....
De balken kunnen natuurlijk een maatje groter, maar ik wil niet dat de panelen doorbuigen bij sneeuw (of erger: breken)De helling is slechts het afschot, zo'n 2cm per meter dus er kan wel wat sneeuw op blijven liggen.
Het plaatsen van extra tussenbalkjes haaks op de balken zie ik niet echt zitten, erg veel werk en dan moeten de kabels er ook weer doorheen/onderlangs.
De overkappingen bij de buren hebben balken met 100cm hart-op-hart tussenafstand en polycarbonaatplaten. Kleiner dan die 100cm kleiner (60cm hoh bijvoorbeeld) wil ik liever niet gaan omdat het dan echt een balkenpaleis wordt. Aan de andere kant, als zo'n polycarbonaatplaat al een overspanning van 100cm aankan, dan zou een zonnepaneel met alu frame dat toch zeker moeten kunnnen?
Als ik het echt voor het kiezen had zoek ik eigenlijk zulke klemmen die ik direct op de balken zou willen schroeven, hiermee kan het trapprofiel rubber gewoon doorlopen zonder onderbreking bij de klemmen:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je dit niet beter gebruiken?weasel schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:03:
[...]
Dat moet genoeg zijn?
tja, het is altijd wat je wil bouwen, wat bepaald hoe je het doet.Wolly schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:22:
[...]
Dat had ik ook begrepen, die Clickfit klemplaat bedoel je?
[afbeelding]
[...]
Helemaal niet overbodig, elke tip is welkom!
[...]
Heb ik over nagedacht, echter staat er in de manual van Solar Frontier dat bij gebruik van klemmen de klemmen aan de 'lange' zijde moeten. De balken staan evenwijdig met de 'korte' zijde...
[afbeelding]
De balken kunnen natuurlijk een maatje groter, maar ik wil niet dat de panelen doorbuigen bij sneeuw (of erger: breken)De helling is slechts het afschot, zo'n 2cm per meter dus er kan wel wat sneeuw op blijven liggen.
[afbeelding]
is het een simpel vrij staand dak in de tuin, dan maak je een houten frame.
daar op leg je stroken alu (2x breder als de onder balk van de panelen + 1cm) die je in het hout schroeft.
daar op plak je een tocht strip, zodat de panelen niet vast/vast zitten maar een beetje kunnen bewegen.
van onder kun je dan gewoon een paar boutjes gebruiken om het vast te maken aan het alu.
(desnoods boor je wat extra gaten in het paneel als dat beter uit komt, no prob)
en smeer je in de 1 cm tussen de panelen gewoon een paar bussen Shell tixophalte kit.
water dicht, no prob.
problemen zitten eerder wil je tegen een muur aanbouwen, en wil je het bij de muur ook water dicht hebben?
dat is een stuk lastiger.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zijn mensen gek geworden ofzo? nieuwe SF175 heb je voor rond de 125-130 euro...
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 26-09-2017 15:25 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ja gisteren was het al absurd hoog en de eindsprint moet nog komen.Speedfightserv schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:19:
ik zit even op BVA te kijken naar de SF165, de partijen van 25 stuks gaan weg voor meer dan 112 euro per stuk...
Zijn mensen gek geworden ofzo? nieuwe SF175 heb je voor rond de 125-130 euro...
Een koopje word het niet meer in ieder geval....
1 PVoutput . Dongen NB
De 100 stuks SF165 daarentegen zijn wel interessant met ongeveer 65 euro p.s. mjah wat moet je met 100 stuks haha
Mijn 300WP panelen waren 199 p.s. nog altijd goedkoper dan bovengenoemde bij 25 st.
[ Voor 13% gewijzigd door metallicattim op 26-09-2017 17:35 ]
Had interesse getoond in clickfit fusion. Maar zelfs met 25% korting zou ik dan meer betalen voor het bevestigingsmateriaal als de panelen..
[ Voor 48% gewijzigd door Noord27 op 26-09-2017 17:46 ]
Ik ben inderdaad eens aan het kijken of ik goedkoop aan gebruikte panelen kan komen. De BVA partij die me aansprak (25 x SF165) zit inmiddels bijna bij de nieuwprijs van een SF175. Voor de platdak constructie wil ik inderdaad zelf iets maken van alu profielen.Bamboe48 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:13:
[...]
Ja, ik heb wel wat tips. Op secondsol.de kun je kleine partijen nwe of gebruikte panelen kopen. Warmteservice heeft ook goedkope panelen, en als je dit forum doorleest zie je wel meer aanbiedingen en koopjes, bv op gebruiktezonnepanelen.nl. Een omvormer is ook zo te scoren, en kijk ook eens op marktplaats.
Voor de constructie kan je zelf iets knutselen met alu profielen of hout. En mocht je zelf niet in je meterkast willen prutsen dan wil ik je daarbij wel helpen, ik woon vlakbij.
Succes.
Eerder opperde iemand in dit forum dat ik het beste de panelen kon plaatsen op 1 grote schans. Is dat wel handig gezien de te behalen hoek en de daarbij aanzienlijke hoogte die de constructie dan bereikt? Wellicht 2 x keer een schans van 3x4 panelen?
Wat betreft het prutsen in de meterkast kan ik alle hulp wel gebruiken! Als het zover is stuur ik je wel een bericht!
@migjes @AUijtdehaag @The Wizard @weasel @reneeke1970Niek_ schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:16:
Zo, alles aangeslotenDraai aan de DC-lastscheider (pagina 39) gegeven en niks
. Helaas morgen pas de beschikking over een multimeter.
Wat zijn de (logische) stappen qua foutopsporing?
1) AC
Had wel een spanningszoekertje bij me en omvormer zit voor zover ik kan nagaan goed aangesloten op het 230V net. Bij insteken AC-stekker gaat de groene led ook kort even branden, zie dit filmpje.
2) DC
- Kan het mij niet voorstellen, maar mogelijk de + en - omgewisseld bij het monteren van de MC4-stekkers bij de omvormer. Kan ik dit op een eenvoudige/snelle manier nagaan?
- Volgende stap zou daarna (denk ik) het meten van de stroom op de kabels die van de panelen afkomen zijn. De kortsluitstroom is 10,19A per paneel. Er liggen 12 panelen in serie, maar dat zou voor de stroom niet uit moeten maken. Als alles goed is aangesloten zou ik met de multimeter dus 10,19A moeten meten. Toch?
- Daarna wellicht de spanning meten. De openklemspanning van de panelen is 40,8V, hier zou ik met 12 panelen dus rond de 490V moeten uitkomen.
3) Omvormer
Zoals je ziet heb ik de afgelopen 6 keer dat ik panelen heb gelegd nooit op zoek hoeven gaan naar een fout van dit type, deze keer wel en ik heb daar niet echt ervaring mee.Erg benieuwd naar jullie input!
*kuch*...iets met + en - omgedraaid hebben....
Nu nog even checken hoe ik de nieuwe SMA Sunny Boy 4.0 op PVOutput kan krijgen.
Tja, behoort eigenlijk standaard handeling te zijn de plus en min checken voor je hem er in steekt. Of eigenlijk voor je de stekker er aan knijpt want nu kon je er twee weg gooien hi.Niek_ schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:50:
[...]
@migjes @AUijtdehaag @The Wizard @weasel @reneeke1970
Ik controleer het altijd want de omvormer is er wel tegen beveiligd, maar met veel parallelle strings gaat die beveiliging niet op natuurlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
hahaha, dus tochNiek_ schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:50:
[...]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
1 PVoutput . Dongen NB
1 keer raden wat ik in het vervolg absoluut zal doen voordat ik de panelen op de omvormer aansluit. Sterker nog, ik vraag me af of ik niet voordat ik de panelen op het dak heb liggen of halverwege ofzo een check moet doen. Moet er niet aan denken om alles weer los te moeten halen. Hoe doet een professionele panelenlegger dit eigenlijk?reneeke1970 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:54:
[...]
Tja, behoort eigenlijk standaard handeling te zijn de plus en min checken voor je hem er in steekt. Of eigenlijk voor je de stekker er aan knijpt want nu kon je er twee weg gooien hi.
Ik controleer het altijd want de omvormer is er wel tegen beveiligd, maar met veel parallelle strings gaat die beveiliging niet op natuurlijk.
OplettenNiek_ schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:02:
[...]
1 keer raden wat ik in het vervolg absoluut zal doen voordat ik de panelen op de omvormer aansluit. Sterker nog, ik vraag me af of ik niet voordat ik de panelen op het dak heb liggen of halverwege ofzo een check moet doen. Moet er niet aan denken om alles weer los te moeten halen. Hoe doet een professionele panelenlegger dit eigenlijk?
De panelen kan je niet fout doen, daar zitten de stekkers aan, als je de zelfgemaakte kabels kabel voor kabel doet kan het ook niet mis als je 2 verschillende stekkers klaar legt en buiten begint, dan moet aan de andere kant van die kabel de andere.
Altijd goed.
Handig bij de SMA is dat je de connectors eraf kan halen en opnieuw doen.
Een elektro man markeert meestal kabels voor hij ze aansluit.
Loggen kan je doen met SBFspot op een Raspberry of desnoods een Windows pc (tablet)
Ik heb even met een Android app gelogd die via bluetooth met de SMA was verbonden, deze kan ook uploaden naar pvoutput.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tsja de gouden regel geldt nog altijd: Meten is weten, gissen is.........Niek_ schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:50:
[...]
Mooi dat het nu werkt!
Graag zou ik jullie opinie willen hebben, bij deze de mogelijkheden:
1: 16x S-Energy SN290M-10 (totaal 4640 wp verwachte opbrengst =4176 kwh) + Goodwe 4200-NS-D = 5100 euro (netto)
2. 15x Axitec Solar 300 WP (totaal 4500 wp verwachte opbrengst =4300 kwh) + Goodwe 4200-NS-D = 5000 euro (netto)
3. 15x Axitec Solar 300 WP (totaal 4500 wp verwachte opbrengst >4300 kwh) + SMA Sunnyboy SB4.0 = 5275 euro (netto)
Ik heb een schaduwvrij dak op het zuiden (capaciteit maximaal 16 panelen).
De vragen welke ik heb zijn:
- Welke optie zal jou voorkeur hebben en waarom?
- Ik zou 16 panelen op het dak kwijt kunnen echter zal ik dan moeten overstappen naar een 3 fase omvormer (deze is aanwezig) ivm stroom.
Ik had eerst het idee om m6 bouten met carrosserieringen te gebruiken als tussen- en eindklemmen.reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:45:
[...]
Ja ook sf. De bouten zijn hetzelfde inderdaad. Maar met koker kun je de eind klem niet gebruiken want die schuift om de klik fit rails heen.
Jij moet dan gewoon tussen klem gebruiken met een vul blokje ernaast net zo hoog als paneel.
Heb het idee toch maar aan de kant gezet om de ringen aan de buitenkant waarschijnlijk langs het paneel gaan trekken.
Het leek mij daarom beter om originele eindklemmen (en gelijk ook maar tussenklemmmen) te gebruiken omdat deze zowel van boven als vanaf de zijkant goed tegen het paneel klemmen.
Het lijkt er inderdaad op dat de gekartelde randjes te lang zijn en dus tegen de koker aankomen.
Als ik nu de eindklemmen inkort met een zaag dan zou ik deze precies op paneeldikte kunnen afzagen, met daarna een schroef erdoor moet dat toch aardig vastzitten.
Goed idee?
Het lijkt me sterk dat zonnepanelen na 2023 ineens heel onaantrekkelijk worden.Zr40 schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:39:
[...]
En daar zit de fout in je redenering. Energie die je zelf opwekt en direct gebruikt kost niets. Geen verbruikskosten, geen energiebelasting, geen opslag duurzame energie, helemaal niets. En zolang salderen blijft bestaan (in ieder geval tot en met 2023) geldt hetzelfde voor energie die je vandaag opwekt en op een ander moment in het jaar van je energienota verbruikt.
De financiële opbrengst van de zonnepanelen is dus gelijk aan de bespaarde energiekosten. Als je jaarlijks 3000 kWh opwekt, zelf minimaal 3000 kWh verbruikt, en je energietarief is € 0,19 per kWh, dan is de opbrengst van de zonnepanelen € 0,19 × 3000 = € 570 per jaar.
Wek je per jaar meer op dan je zelf verbruikt, dan ontvang je voor het overschot inderdaad een lager tarief. Maar zeker meer dan € 0,05 per kWh als je de juiste energieleverancier kiest. € 0,11 per kWh is mogelijk. Rekenvoorbeeld: opwek 4000 kWh, eigen verbruik 3000 kWh. Financiële opbrengst: € 0,19 × 3000 + € 0,11 × 1000 = € 680 per jaar.
Overigens is het nog steeds nuttig om energie te besparen zelfs wanneer je een overschot in opwek hebt, ondanks dat het tarief voor netto teruglevering lager is dan het verbruikstarief. Zonder overschot zou een bespaarde kWh zorgen voor een lager te betalen bedrag op de energienota, met overschot zorgt een bespaarde kWh voor een hogere teruggaaf.
Wat gebeurt er na 2023? Niemand kan het zeggen. Maar je kan wél redeneren op basis van de zekerheden die er nu zijn. Hoeveel levert het op tot en met 2023? Tenzij je een zeer slechte offerte accepteert heb je voor 2023 al een groot deel van de aanschafprijs terugverdiend. En tegen de tijd dat de regelgeving na 2023 vastgelegd wordt, heb je nog ruim voldoende tijd om je te oriënteren op aanpassingen om een eventuele impact daarvan te verkleinen.
Als je ziet hoe ver Nederland achterloopt qua duurzame energie, dat zou de doodsteek voor de groei van het aantal panelen in Nederland.
Er zit ook veel werkgelegenheid in de zonnepanelen branche.
Ik denk persoonlijk dat de regeling na 2023 niet heel erg versoberd, maar dat is natuurlijk puur speculatie van mijn kant.
[ Voor 52% gewijzigd door weasel op 26-09-2017 21:15 ]
Misschien lees ik verkeerd, maar tussenklemmen heb je toch altijd nodig? Anders glijden de panelen in het midden zo van je dak af......weasel schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:09:
[...]
Ik had eerst het idee om m6 bouten met carrosserieringen te gebruiken als tussen- en eindklemmen.
Heb het idee toch maar aan de kant gezet om de ringen aan de buitenkant waarschijnlijk langs het paneel gaan trekken.
Het leek mij daarom beter om originele eindklemmen (en gelijk ook maar tussenklemmmen) te gebruiken omdat deze zowel van boven als vanaf de zijkant goed tegen het paneel klemmen.
Het lijkt er inderdaad op dat de gekartelde randjes te lang zijn en dus tegen de koker aankomen.
Als ik nu de eindklemmen inkort met een zaag dan zou ik deze precies op paneeldikte kunnen afzagen, met daarna een schroef erdoor moet dat toch aardig vastzitten.
Goed idee?
Die ga ik uiteraard toepassen.Fairy schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:14:
[...]
Misschien lees ik verkeerd, maar tussenklemmen heb je toch altijd nodig? Anders glijden de panelen in het midden zo van je dak af......
Ik vraag me af wat de beste eindklemmen zijn voor montage van zonnepanelen op aluminium kokerprofielen.
Gewoon 16 panelen leggen (dak vol)genesisfm schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:03:
Beste mensen, ik ben zover dat ik een aantal serieuze offertes heb ontvangen en een keuze wil gaan maken.
Graag zou ik jullie opinie willen hebben, bij deze de mogelijkheden:
1: 16x S-Energy SN290M-10 (totaal 4640 wp verwachte opbrengst =4176 kwh) + Goodwe 4200-NS-D = 5100 euro (netto)
2. 15x Axitec Solar 300 WP (totaal 4500 wp verwachte opbrengst =4300 kwh) + Goodwe 4200-NS-D = 5000 euro (netto)
3. 15x Axitec Solar 300 WP (totaal 4500 wp verwachte opbrengst >4300 kwh) + SMA Sunnyboy SB4.0 = 5275 euro (netto)
Ik heb een schaduwvrij dak op het zuiden (capaciteit maximaal 16 panelen).
De vragen welke ik heb zijn:
- Welke optie zal jou voorkeur hebben en waarom?
- Ik zou 16 panelen op het dak kwijt kunnen echter zal ik dan moeten overstappen naar een 3 fase omvormer (deze is aanwezig) ivm stroom.
Ipv 3-fase (wat mijn voorkeur zou hebben) kun je ook 2 kleinere 1-fase omvormers plaatsen.
3-fase:
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-5000TL-20.html
http://www.mg-solar-shop....Fronius-Symo-4-5-3-S.html
De fronius kan wat ventilator geluid maken.
1-fase:
2x http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html
Of hang 2x 2ehands SMA-3000 TL op van markplaats
Geen andere dakvlakken meer? (incl noord?)
Deze?weasel schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:17:
[...]
Die ga ik uiteraard toepassen.
Ik vraag me af wat de beste eindklemmen zijn voor montage van zonnepanelen op aluminium kokerprofielen.
https://www.esdec.com/Com...FlatFix-eindklem-40mm.htm
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Stap 1 zou voor mij het dak op zuid vol leggen en het liefst zo optimaal mogelijk (kosten vs opbrengst).AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:37:
[...]
Gewoon 16 panelen leggen (dak vol)
Ipv 3-fase (wat mijn voorkeur zou hebben) kun je ook 2 kleinere 1-fase omvormers plaatsen.
3-fase:
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-5000TL-20.html
http://www.mg-solar-shop....Fronius-Symo-4-5-3-S.html
De fronius kan wat ventilator geluid maken.
1-fase:
2x http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html
Of hang 2x 2ehands SMA-3000 TL op van markplaats
Geen andere dakvlakken meer? (incl noord?)
Wellicht in de toekomst de schuur nog vol leggen (ben ook beperkt in mijn budget).
De meerwaarde van een 3fase omvormer ontgaat mij op dit moment nog even.
Niet dat dat uitmaakt, ik ken geen Nederlandse energiemeter die verbruik of teruglevering per fase apart registreert.AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:52:
@genesisfm
Iets efficienter en als salderen ophoudt te bestaan, heb je over alle 3 de fases direkt verbruik.
Nou ze zijn er al wel hoor...Zr40 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:56:
[...]
Niet dat dat uitmaakt, ik ken geen Nederlandse energiemeter die verbruik of teruglevering per fase apart registreert.
(je kan in de meter kijken met een p1 kabeltje)
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2017 21:58 ]
[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2017 18:11 ]
[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2017 18:11 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Okay thanks voor de info.AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:47:
Je had het over solaredge, vandaar dat ik over optimizer begon.
Maar op een Sma heb je 2 mppt ingangen.
Dus een voor de mono en een voor de SF.
Maximaal 5 sf in een string op een 5000 TL-21 en maximaal 4 op een 5.0 1-av-40.
Bij meer dan 4strings op een ingang moet je mc4 zekeringen of diodes gebruiken.
Twee sf is weer wat te weinig.
Betekent dat je noord ook stringen van 2 moet maken. En parallel schakelen. Zou ik niet doen.
Dan beter 1 monopaneel op een aps micro omvormer of jinko mono met maxim intergrated voor je zuiddak en dakkapel. Net als @Jan-man
Misschien beter om dan 20x SF 150 te doen op noord.
Dan zit ik op 3000 WP noord en 2880 zuid en 320 losse micro omvormer.
Apart registreren niet, passen geen twaalf tellers op zon klein ding. Maar apart meten wel hoor, hangt bij mij in de kast....Zr40 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:56:
[...]
Niet dat dat uitmaakt, ik ken geen Nederlandse energiemeter die verbruik of teruglevering per fase apart registreert.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik stel voor om deze rekensom te nemen:
1
2
3
4
5
6
| dagopbrenst omvormer / (WP / 365) = dagopbrengstcijfer Voorbeeld: 20 kWh / (5700WP / 365 = 15,616) = 1,280 dagopbrengstcijfer of 16 kWh / (5400WP / 365 = 14,795) = 1,081 dagopbrengstcijfer |
Zou daar interesse voor zijn? Gewoon voor de fun
Je kunt ook hier kijkenmetallicattim schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:33:
Wordt er hier ook bijgehouden, soort competitietje, wie de beste dagopbrengst heeft? Lijkt me wel leuk om te zien wat de Tweakers opwekken per dag relatief met hun installatie
code:
1 2 3 4 5 6 dagopbrenst omvormer / (WP / 365) = dagopbrengstcijfer Voorbeeld: 20 kWh / (5700WP / 365 = 15,616) = 1,280 dagopbrengstcijfer of 16 kWh / (5400WP / 365 = 14,795) = 1,081 dagopbrengstcijfer
Het grote "jouw productie" topic - Deel 3
1 PVoutput . Dongen NB
Hier kun je je helemaal uitleven...metallicattim schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:33:
Wordt er hier ook bijgehouden, soort competitietje, wie de beste dagopbrengst heeft? Lijkt me wel leuk om te zien wat de Tweakers opwekken per dag relatief met hun installatie
code:
1 2 3 4 5 6 dagopbrenst omvormer / (WP / 365) = dagopbrengstcijfer Voorbeeld: 20 kWh / (5700WP / 365 = 15,616) = 1,280 dagopbrengstcijfer of 16 kWh / (5400WP / 365 = 14,795) = 1,081 dagopbrengstcijfer
Het grote "jouw productie" topic - Deel 3
en hier:
Tweakers PVOutput lijst
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
De richting/werking van de zwaartekracht lijkt mij een stuk sterker bij dezelfde manier (beugels, rails en klemplaatjes) van monteren. Tenminste als ze alleen aan de zijkant gemonteerd zouden worden. Kan dat ook aan de onderzijde gedaan worden?
@AUijtdehaag Jij hebt een SF aan je schutting hangen als proef. Wat zou jij doen als het geen proef opstelling maar permanent zou moeten zijn?
Het zouden 5 stuks SF in portrait opstelling moeten worden.
[ Voor 57% gewijzigd door Noord27 op 27-09-2017 12:58 ]
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
sticker op de achterkant?meenkdrie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:23:
Iemand bekend met de solar frontier panelen? Kan ik ergens zien welke panelen het zijn? (170 of 175wp)
Ik heb ze nog niet, maar wil graag wel even een controle kunnen doen of straks de goede het dak op gaan.
Ah, er zit een grote sticker op de achterkant met alle informatie.meenkdrie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:50:
[...]
Ik heb ze nog niet, maar wil graag wel even een controle kunnen doen of straks de goede het dak op gaan.
Zit ook een sticker op de zijkant met sn en de Flash waarde ( laatste 3 cijfers)meenkdrie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:50:
[...]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Welke heb je besteld ? Maak foto's van de langwerpige stickertjes op de zijkant.meenkdrie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:50:
[...]
Heb je de flashdata gelijk.
Volgens mij stonden die gewoon schuin tegen muur zonder bevestiging.AUijtdehaag schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:47:
@Noord27
Had @reneeke1970 er geen aan de muur hangen?
Ik heb gewoon 2 dakhaken aan de schutting gehangen en daar het paneel aan als kapstok.
Hmm.. vreemd... Zou dit bij zijn buren zijn?Noord27 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:25:
[...]
Volgens mij stonden die gewoon schuin tegen muur zonder bevestiging.
reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2017 18:01 ]
Een paneel van 300 WP kan onder ideale omstandigheden (getest in een lab) 300 Watt opwekken (300 khw per jaar). Deze ideale testen zijn gedaan met ~1000 w/m2. Echter kan het natuurlijk voorkomen dat de zonnestraling hoger is dan 1000w/m2.
Maar wat bepaalt nu de maximale opbrengst per paneel als de zonnestraling geen limiterende factor is? Kan hetzelfde paneel met een zonnestraling van 2000 w/m2 het dubbele (600WP) opleveren?
Volgens Wikipedia levert de zon circa 1361 W/m2 aan instraling op het punt op aarde waar deze loodrecht op schijnt, de atmosfeer vermindert dit naar 1120 W/m2 (inclusief indirect licht). Rond de evenaar zou het voor kunnen komen dat de instraling bij de hoogste stand van de zon hoger is dan 1000 W/m2 op een heldere dag, maar in Nederland komt dat niet voor. Daarvoor zitten we te ver naar het noorden.biggydeen2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:35:
Ik heb een vraagje betreffende het maximale vermogen/opbrengst van een zonnepaneel. Ik ben nu al een tijd aan het zoeken maar kan geen duidelijk antwoord vinden.
Een paneel van 300 WP kan onder ideale omstandigheden (getest in een lab) 300 Watt opwekken (300 khw per jaar). Deze ideale testen zijn gedaan met ~1000 w/m2. Echter kan het natuurlijk voorkomen dat de zonnestraling hoger is dan 1000w/m2.
Ja, gedeeltelijk. Twee keer zoveel instraling levert twee keer zoveel energie op, maar het paneel wordt er ook warmer door en dat vermindert de efficiëntie.Maar wat bepaalt nu de maximale opbrengst per paneel als de zonnestraling geen limiterende factor is? Kan hetzelfde paneel met een zonnestraling van 2000 w/m2 het dubbele (600WP) opleveren?
Overigens noem je het dan Watt, niet Watt-piek. Watt-piek refereert naar wat het paneel op zou leveren onder Standard Test Conditions, dat is 1000 W/m2 met een celtemperatuur van 25ºC.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2017 20:10 ]
Een belangrijke factor is de temperatuur. Hoe kouder hoe hoger de opbrengst. Dus als de zon op een koude dag achter de wolken vandaan komt (en de panelen dus nog koud zijn) dan kunnen ze makkelijk meer opleveren dan de standaard Wp waarde. Een normale waarde is iets van 0.5% per graad. De standaardwaarde is bij 25 graden dus als je panelen 5 graden zijn kun je 10% meer opbrengst zien. (Kanttekening: dat zal niet heel lang duren want zodra de zon er hard op schijnt warmen ze natuurlijk op).biggydeen2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:35:
Maar wat bepaalt nu de maximale opbrengst per paneel als de zonnestraling geen limiterende factor is? Kan hetzelfde paneel met een zonnestraling van 2000 w/m2 het dubbele (600WP) opleveren?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Nieuwe ronde nieuwe kansen ze hebben weer een partij zonnepanelen bij bva 260wp poly panelen. Lijkt wel of ze partijen opkopen en met dikke winst gaan proberen te verkopen...
En ook in Nederland kom je op momenten ver over de 1000 W/m²: bijvoorbeeld bij schapenwolkjes, waarbij als de zon net achter de wolken vandaan komt, je bovenop de directe zonnestraling ook nog forse indirecte lichtval van de witte wolken krijgt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heb gebeld, gemaild en Whatsapp geprobeerd. Bellen en Whatsapp is wel op gereageerd, maar zou een paar dagen geleden al uitsluitsel op gekregen moeten hebben. Blijft helaas (te) stil.loyske schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:13:
Iemand nog iets vernomen van Patrick van Zonnekompas? Of is hij niet meer bereikbaar op dat gmail adres?
Leuker kunnen we het niet maken:Jan-man schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:45:
https://m.bva-auctions.com/auction/lot/29327
Nieuwe ronde nieuwe kansen ze hebben weer een partij zonnepanelen bij bva 260wp poly panelen. Lijkt wel of ze partijen opkopen en met dikke winst gaan proberen te verkopen...
https://solarmagazine.nl/...racht-van-belastingdienst
Ik hoop dat ik de eind klemmen (na eventueel inkorten van de "kartelranden") op mijn koker van 40x40 kan laten rusten, zo ontstaat een maximale klemkracht.
Heb je mijn post van twee dagen geleden gemist? De flatfix eindstukken zijn degene zonder kartelrand. In verschillende lengtes te verkrijgen voor de verschilende diktes van panelen. Makkelijker word het niet.weasel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:25:
Weet iemand toevallig hoe breed een clickfit eindklem (of rail) is?
Ik hoop dat ik de eind klemmen (na eventueel inkorten van de "kartelranden") op mijn koker van 40x40 kan laten rusten, zo ontstaat een maximale klemkracht.
[afbeelding]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ok dan wacht ik nog maar even geduldig ofzoNoord27 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:43:
[...]
Heb gebeld, gemaild en Whatsapp geprobeerd. Bellen en Whatsapp is wel op gereageerd, maar zou een paar dagen geleden al uitsluitsel op gekregen moeten hebben. Blijft helaas (te) stil.
ik kan even uit mijn dakraam gaan hangen en meten, no prob.weasel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:25:
Weet iemand toevallig hoe breed een clickfit eindklem (of rail) is?
[afbeelding]
(het regent allen nu, dus straks zou ik wel even kunnen kijken.)
maar, het idee van de eind klem is juist niet vast klemmen.
door de kartel rand krijg je juist dat het paneel wel vast zit, maar niet hard geklemd.
dit is er voor om te zorgen dat de panelen nog een beetje kunnen uitzetten en krimpen als ze warmer of kouder worden.
(dit is eigenlijk zeldzaam een echt probleem, de meeste mensen hebben eigenlijk maar vrij kleine rijen en dan heb je dat probleem eigenlijk maar amper. maar heb je wel een flink lange rij dan moet je daar wel rekening mee houden.(bij hoe lang precies, geen idee eigenlijk?))
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
alleen als je een lange rij echt strak tegen elkaar legt (bijvoorbeeld in zo'n inschuifprofiel) moet je er wel rekening mee houden, maar dan nog maar een paar cm in totaal
dat is erg lastige vraag en vrij wel niet te beantwoorden.biggydeen2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:35:
Ik heb een vraagje betreffende het maximale vermogen/opbrengst van een zonnepaneel. Ik ben nu al een tijd aan het zoeken maar kan geen duidelijk antwoord vinden.
eerst maakt een fabrikant het paneel.
daar na gaat hij een test machine in die een 1000W/m2 (en nog wat andere gegevens, zoals temperatuur en wind snelheid.) op het paneel afvuurt.
(over het algemeen is dat zelfs niet altijd 1000W/m2 en andere gegevens, maar een ander getal en dan word het verrekend door de test machine. dat is veel simpeler als de echte test condities na te maken.
uit die test kan dan komen dat een paneel 304,9W is en dan word hij verkocht als een 300Wp paneel.
maar uit de test kan ook komen dat het paneel een 30Vmpp levert en een 10,16Ampp.
of dat hij 33Vmpp levert en een 9,23Ampp.
in beide gevallen is het dan nog steeds een 300Wp paneel.
maar die van 30Vmpp zal het waarschijnlijk beter doen als je er 2000W/m2 op zet.
(dit is een gokje, de cellen zijn dan iets dikker als ik het goed heb.)
verdubbel je de W/m2 naar een 2000 b.v. dan worden de cellen wel heel erg heet.
waarschijnlijk ga je dan niet naar de 600W.
maar hoeveel dan? geen idee.
maar uiteindelijk, cellen zijn gemaakt met een bepaalde dikte, zodat ze het best werken in onze atmosfeer om dat we uit gaan van een 1000W/m2.
ik heb nog nooit een paneel meer A zien leveren als zijn kortsluit A. (en dit ook in Nederland)
in theorie je zou cellen Kunnen maken die 2x zo dik zijn en dan kunnen ze wel werken met een 2000W/m2.
(dit is niet een helemaal kloppend verhaal, er zijn veel meer variabelen, lees even de na de openings-post van voor gaande delen, daar heeft @Bartjuh meer info voor je.
Bartjuh in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" )
@ferrykoets
of te wel, jij weet het ook niet, lol.
tja een stang kan soms wel 10 meter worden, en dan zou het al 2,3mm zijn.
maar op dat moment zijn de panelen dus ook heet en iets breder dus zou het weer geen probleem moet zijn.
en dan kom ik op het zelfde verhaal als mijn oude douche vloer uit.
de oude vloer had dus geen kit rand(dilatatie voeg) en door het verwarmen en afkoelen is die toch gaan schuren na verloop van tijd(+/-18 jaar).
dus toen ik die opnieuw bouwde heb ik maar voor een dilatatie voeg gezorgd met wat kit.
dus ik weet uit eerste hand dat uitzetting en afkoeling zeker een punt is, maar waar het punt precies zit en onder welke omstandigheden geen idee.
(het zou ook nog het verschil in uitzetting tussen glas en aluminium kunnen zijn.
paneel is meer glas als alu, de stang er onder is puur alu.
meer info van uit de bouw:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dilatatie.shtml
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 28-09-2017 11:14 ]
Deze lijken mij erg smal, het lijkt me dat deze vrij snel 'om het paneel heen trekken' aangezien ik ze enkel met bouten vast kan zetten.thido schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:38:
[...]
Heb je mijn post van twee dagen geleden gemist? De flatfix eindstukken zijn degene zonder kartelrand. In verschillende lengtes te verkrijgen voor de verschilende diktes van panelen. Makkelijker word het niet.
De normale clickfit modules zijn wat breder, deze kan ik dan precies op mijn gewenste hoogte afzagen (zodat hij strak klemt of juist niet.
Dat zou mooi zijn!migjes schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:06:
[...]
ik kan even uit mijn dakraam gaan hangen en meten, no prob.
(het regent allen nu, dus straks zou ik wel even kunnen kijken.)
maar, het idee van de eind klem is juist niet vast klemmen.
door de kartel rand krijg je juist dat het paneel wel vast zit, maar niet hard geklemd.
dit is er voor om te zorgen dat de panelen nog een beetje kunnen uitzetten en krimpen als ze warmer of kouder worden.
(dit is eigenlijk zeldzaam een echt probleem, de meeste mensen hebben eigenlijk maar vrij kleine rijen en dan heb je dat probleem eigenlijk maar amper. maar heb je wel een flink lange rij dan moet je daar wel rekening mee houden.(bij hoe lang precies, geen idee eigenlijk?))
Die klemmen moeten toch wel aardig vast zitten, anders glijden de panelen zo van het gladde kokerprofiel af, hoe doet clickfit dat zelf eigenlijk?
Ik zou eventueel een mm ruimte kunnen houden per paneel, dat lijkt mij meer dan genoeg (3 panelen naast elkaar in portrait).
[ Voor 47% gewijzigd door weasel op 28-09-2017 12:06 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??