Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.447 views
weasel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:56:
[...]

Deze lijken mij erg smal, het lijkt me dat deze vrij snel 'om het paneel heen trekken' aangezien ik ze enkel met bouten vast kan zetten.
De normale clickfit modules zijn wat breder, deze kan ik dan precies op mijn gewenste hoogte afzagen (zodat hij strak klemt of juist niet.

[...]

Dat zou mooi zijn!

Die klemmen moeten toch wel aardig vast zitten, anders glijden de panelen zo van het gladde kokerprofiel af, hoe doet clickfit dat zelf?
Ik zou eventueel een mm ruimte kunnen houden per paneel, dat lijkt mij meer dan genoeg (3 panelen naast elkaar in portrait).
Klemmen zijn 7 mm, zit écht kei vast. Als één kant vast zit kun je maar klein stukje lichten om kabels te vissen
Die eind klem kun je afzagen ja, rails is 30 dus hij valt boven op jou 40 koker

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
weasel schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:56:
Dat zou mooi zijn!

Die klemmen moeten toch wel aardig vast zitten, anders glijden de panelen zo van het gladde kokerprofiel af, hoe doet clickfit dat zelf eigenlijk?
Ik zou eventueel een mm ruimte kunnen houden per paneel, dat lijkt mij meer dan genoeg (3 panelen naast elkaar in portrait).
de stang is 30mm breed.
de eind klem is 40mm breed.

(maar sorry mijn meet apparatuur is iets te precies.
waar de 1ne stang mij een 29mm geeft heeft de andere 31mm. (dit kan door de schroef komen, die druk het iets uit elkaar.)
ik kan maar zo snel bij 1 eind klem, dus geen 2de gemeten.
mijn foto toestel weigerde helaas diens, anders had ik een foto gemaakt.
dus hoop dat ik de juiste maat voor je heb gemeten. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-09-2017 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 12:01
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:27:
@biggydeen2 De enige beperking is de temperatuur van de cellen en aansluitingen. Met spiegels en lenzen worden dure multi-junction cellen bestookt met 50-100 maal versterkt zonlicht. Dat is dus 1 kW op een vierkante decimeter. Zolang je de cel koel houdt, levert die ene cel dus het 50-100 voudige op.

En ook in Nederland kom je op momenten ver over de 1000 W/m²: bijvoorbeeld bij schapenwolkjes, waarbij als de zon net achter de wolken vandaan komt, je bovenop de directe zonnestraling ook nog forse indirecte lichtval van de witte wolken krijgt.
Helemaal duidelijk. Hoe zit het dan precies met Solar Frontier panelen? Deze panelen leveren in vergelijking per WP meer kwh op dan mono of poly panelen.

Deze panelen gaan dus eigenlijk efficienter om met de zonnestraling. Mede omdat dit type panelen minder warm worden dan mono/poly panelen.

Dit is best interessant want ik dacht dat zonnepanelen technisch gezien gelimiteerd zijn op basis van het aantal WP. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Weer wat geleerd :)

P.s. @Zr40 en @mddd jullie ook bedankt voor de toelichting!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
migjes schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:14:
[...]

de stang is 30mm breed.
de eind klem is 40mm breed.

(maar sorry mijn meet apparatuur is iets te precies.
waar de 1ne stang mij een 29mm geeft heeft de andere 31mm. (dit kan door de schroef komen, die druk het iets uit elkaar.)
ik kan maar zo snel bij 1 eind klem, dus geen 2de gemeten.
mijn foto toestel weigerde helaas diens, anders had ik een foto gemaakt.
dus hoop dat ik de juiste maat voor je heb gemeten. ;) )
Wat bedoel je precies met een eindklem die 40 mm breed is?
Als de rail 30mm breed is dat verwacht ik dat de klem ongeveer 2-4mm breder is (zodat deze om de rail heen klemt).
Ik heb ongeveer 2,5cm ruimte over naast beide buitenste panelen, hoeveel ruimte nemen deze eindklemmen in (het gedeelte dan naaste het paneel valt)?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@biggydeen2 Solar Frontier is altijd minder efficiënt.
Door de andere cellen (met een andere bandgap) gebruikt hij een ander deel van het spectrum.
Zonlicht bevat meer geel dan licht dat door wolken gefilterd is.
Siliciumpanelen doen ook wat met dat geel, dus bij bewolking missen ze een deel.
SF doet nooit iets met het geel, dus bij bewolking missen ze het ook niet en wordt het verschil met silicium kleiner.
Ook is inderdaad de temperatuur-afhankelijkheid van SF beter dan goedkoop silicium (maar minder goed dan bijvoorbeeld Pana HIT, wat ook kristallijn silicium is).

kWh/kWp is een onhandige maat om verschillende panelen(/technologieën) mee te vergelijken.
Dat doe je beter met kWh/€ of kWh/m².
De opbrengst is niet het onderscheidende punt van SF, maar de flexibele stringindeling, compacte maten, relatieve ongevoeligheid voor instralingsverschillen zijn dat wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:02
WoudseHoeve schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:02:
[...]

Zit ook een sticker op de zijkant met sn en de Flash waarde ( laatste 3 cijfers)
Goede tip! Van de 15 stuks SF-165 heb ik er dan eentje met 166, 3x 167 en de overige zijn ongeveer net zoveel 168 als 169.

Is dat standaard dat vrijwel elk SF paneel boven specificaties zit? :?

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Heb bij WInkelman eerde rdit jaar mijn zonnepanelen gekocht, Trina Solar 265Wp Poly (TSM-265PD05)

Wil er 3 bij hebben, maar Winkelman heeft ze niet meer op de site staan.

Weet iemand een ander adresje die deze (goedkoop) kan leveren . Niet al te ver van den Haag of bezorgd tegen redelijke kosten.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53
Proton_ schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:08:
kWh/kWp is een onhandige maat om verschillende panelen(/technologieën) mee te vergelijken.
Dat doe je beter met kWh/€ of kWh/m².
De opbrengst is niet het onderscheidende punt van SF, maar de flexibele stringindeling, compacte maten, relatieve ongevoeligheid voor instralingsverschillen zijn dat wel.
En wat mij betreft ook niet onbelangrijk: De impact van de productie op de leefomgeving.

Regeren is vooruitschuiven

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
biggydeen2 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:49:

Dit is best interessant want ik dacht dat zonnepanelen technisch gezien gelimiteerd zijn op basis van het aantal WP. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Weer wat geleerd :)
Zie mijn reactie eerder in dit topic met een grafiekje van de pieken per paneel:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52145223

• exroosje
Dubbele post

[ Voor 93% gewijzigd door exroosje op 28-09-2017 14:07 . Reden: dubbele post ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Noord27 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:26:
[...]

Goede tip! Van de 15 stuks SF-165 heb ik er dan eentje met 166, 3x 167 en de overige zijn ongeveer net zoveel 168 als 169.

Is dat standaard dat vrijwel elk SF paneel boven specificaties zit? :?
Tolerantie is 0 .. 3% dacht ik, als een paneel tussen de 165 en 169 zit is het een 165Wp paneel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 16:48

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Frustratie!

Een tijdje terug een tweedehands SMA SB1200 op de kop getikt en er 1295Wp aan mono paneeltjes bij gescharreld.

Alles gaat goed in de eerste instantie, aan de muur gehangen, paneeltjes op het dak, kabel door 't dak. 's avonds kabels aansluiten en 's morgens werkte 't gewoon netjes.

Tegenvaller 1 : M'n vriendin had last van het (hoge)geluid van de SMA.
Na wat zoeken lijkt dit typisch iets van de SB's te zijn, die willen kennelijk wel eens wat geluid maken.

Tweedehands stond er niets boeiend om e.e.a. uit te wisselen dus nieuw naar wat Chinees spul gekeken.
Growatt 1000s voldeed netjes aan wat ik wilde (betaalbaar, passief gekoeld, Transformatorloos, kan 1300W DC behappen) en de kreet erbij : uiterst stille omvormer

Deze week ontvangen, gisteravond geinstalleerd, kom ik thuis : tegenvaller 2... je moet de setup doorlopen voor hij wat doet... ok.. mijn fout... boekje onvoldoende bestudeerd. Jammer dat dat alleen kan met DC spanning erop.

Setup doorlopen - klop- -klop- -klop- -dubbelklop-
Omvormer loopt z'n systeemcontroles door, ik hoor een relais schakelen en... 't kreng gaat al fluitend terugleveren...

Ik vind deze zo mogelijk nog irritanter dan m'n SMA.
Is dit iets typisch van deze omvormers? Heb ik een maandagochtend model? Ik had gehoopt deze op 't geluidsniveau zat van m'n Steca-500tjes..

Oh well.. een voordeel.. dit is een nieuwe aanschaf dus retourrecht.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

@leon0013 ik heb ook eens een nieuwe goodwe 1000 opgehangen. Piept ook als een malle..

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Chielos Hoe is dat toen opgelost ? 1 op 1 omruiling voor een gelijke?

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Hangt er nog. Ver genoeg weg om hem nooit te horen..
leon0013 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:34:
Frustratie!

Een tijdje terug een tweedehands SMA SB1200 op de kop getikt en er 1295Wp aan mono paneeltjes bij gescharreld.

Alles gaat goed in de eerste instantie, aan de muur gehangen, paneeltjes op het dak, kabel door 't dak. 's avonds kabels aansluiten en 's morgens werkte 't gewoon netjes.

Na wat zoeken lijkt dit typisch iets van de SB's te zijn, die willen kennelijk wel eens wat geluid maken.

Tweedehands stond er niets boeiend om e.e.a. uit te wisselen dus nieuw naar wat Chinees spul gekeken.
Growatt 1000s voldeed netjes aan wat ik wilde (betaalbaar, passief gekoeld, Transformatorloos, kan 1300W DC behappen) en de kreet erbij : uiterst stille omvormer

Deze week ontvangen, gisteravond geinstalleerd, kom ik thuis : tegenvaller 2... je moet de setup doorlopen voor hij wat doet... ok.. mijn fout... boekje onvoldoende bestudeerd. Jammer dat dat alleen kan met DC spanning erop.

Omvormer loopt z'n systeemcontroles door, ik hoor een relais schakelen en... 't kreng gaat al fluitend terugleveren...

Is dit iets typisch van deze omvormers? Heb ik een maandagochtend model? Ik had gehoopt deze op 't geluidsniveau zat van m'n Steca-500tjes..

Ik heb nog wel een veel te grote hosola voor je, maar wel dood stil hi

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
  • Laatst online: 16:16
Kdenk dat een paar goede oordoppen voor de wederhelft de goedkoopste oplossing is ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Nou, zelf ervaarde ik de SMA ook als storend, maar dan moest ik dichterbij staan... Het nadeel is dat hier alles naast het trapgat van de open trap hangt... En dichtmaken komt de koeling weer niet ten goede natuurlijk ..

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 10:39
Frustratie!

Ga dan voor GoodWe. Die van mij is stil. Alleen een paar klikjes met aan en uit gaan.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Speedfightserv de Goodwe 1000NS stond op mijn lijstje als 2de. De Growatt 1000s had voor dat de aangesloten nominale DC vermogen 1300 W mocht zijn.
Bij de Goodwe is dit 1200. Verder verwacht ik er geen problemen mee(heb zelf 7x 185: 1295, vandaar)

Wat me verder opviel bij growatt is dat als je bij 3 shops de datasheet opvraagt dat ze onderling allemaal verschillen.... bij de ene is hij aan de AC-zijde begrensd op 4,7 A. dan weer 5A, dan weer 5,5A
Het ene keer is het gewicht 5 kg, wat ik geleverd heb gekregen is ca.7kg... Reviseren ze zoveel ?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedfightserv schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:26:
[...]

Ga dan voor GoodWe. Die van mij is stil. Alleen een paar klikjes met aan en uit gaan.
Chielos schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:37:
@leon0013 ik heb ook eens een nieuwe goodwe 1000 opgehangen. Piept ook als een malle..
Hmmm..wat is het stilste omvormer merk? Een piep in huis is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
@leon0013
Ik hoor mijn SMA 5000 TL-21 ook niet.
Geen piep niks. Enkel tikt hij wat in de ochtend en avond als hij aangaat (en uit)

En bovendien hangt hij ook nog in de schuur, met 4x 23 mtr 6 mm2 DC kabel er aan vast.
Dan heb je ook nergens last meer van.
Misschien had je beter een "nieuwer" modelletje aangeschaft van SMA.
(heb nog een nieuwe sma 1.5 liggen)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2017 20:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Frustratie!

Ik heb hier nog een SAJ sununo plus 1K liggen met weinig op de teller. Helemaal stil :-)
Is over omdat het setje wat erop.draaide bijgeprikt is op de tweede mppt van een amdere omvormer na uitbreiding.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
10 Micro Omvormers voor mijn 20 panelen op het dak en helemaal niets binnenshuis wat ook maar kan piepen, klikken, fluiten of blazen. Zalig!

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 28-09-2017 20:07 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@AUijtdehaag
Mijn SB1200 is niet transformatorloos, wellicht dat dat ermee te maken heeft. 't is toch echt een ander soort beestje.... Al is mijn Growatt, wel een TL-type, kennelijk niet bepaald stil :) Maar goed, als m'n schuurtje groter was lag daar meer op. Dat is helaas niet mijn geval :)

Gelukkig is de rust wedergekeerd. (de zon is onder)
We gaan de verkoper eens bellen en kijken wat daar voor suggesties vandaan komen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik heb hier de afgelopen tijd vaker gepost, met als doel SF165 panelen op het resterende dakdeel van mijn garage te plaatsen. Door meerdere oorzaken is dat niet gelukt. Ik zag Axitec panelen langskomen op BVA en mijn schoonmoeder wil ook zonnepanelen op haar garagedak, dus ik wil er een stuk of 30 gaan aanschaffen, waarvan +-8-10 voor mij.

Zie de tekening van het dak hieronder. Het huis staat dus een groot deel van de dag voor dit deel van de garage, dat ik voor het gemak blauw heb gemaakt, de maten en richtingen staan erbij. De kavel is aan het eind van de achtertuin een paar meter breder dan de oprit en voortuin samen zijn, de garage loopt dus naar achteren toe ook iets breder uit. Ik heb de breedte wel iets verminderd omdat er een afvoerpijpje van de afzuigkap op dit dak zit, die is niet te verplaatsen en zit direct tegen het huis aan. De weergegeven breedte is dus volledig beschikbaar, met hier en daar 10-30 cm extra.

Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/Zonnepanelen-garage.png

In de zomer valt er tussen 6:00 en +-11:00 voldoende direct zonlicht op, daarna staat het huis er 100% voor gedurende de rest van de dag. In de winter zal het nagenoeg alleen diffuus licht zijn.

Ik wek al meer op dan ik verbruik, ik reken dus met 0,07 Euro per kWh en de kans dat ik dit ga terugverdienen acht ik nihil.

Vragen:
  1. Zijn goedkope poly's zoals de Axitec van BVA een optie? Of zouden jullie toch echt SF panelen adviseren?
  2. Hoe zouden jullie deze panelen plaatsen? NW/ZO, allemaal op O, allemaal op ZO, of volledig voor diffuus gaan, nagenoeg plat?
  3. Ik moet minimaal 6 panelen en optimizers plaatsen. De SE5000H omvormer start door de andere 21 panelen sowieso al wel op tijd op. Moet ik op deze ingang ook een minimaal voltage halen, of is dat niet nodig? Op https://www.zonnepanelen....s/929-20150204-152555.pdf zie ik 38V staan, dan is 10 stuks gewenst neem ik aan, maar dan moet ik ze denk ik erg rechtop zetten wil het passen, met als gevolg extra schaduw. Ik kan natuurlijk ook wat andere panelen bij de nieuwe panelen op dezelfde string zetten als 8 of 10 niet haalbaar is om in ieder geval rond de 370V uit te komen, maar dan zijn de installatiekosten weer hoger..
Wat raden jullie mij aan? Poly of SF? Ik wil geen groene, voor SF175 zijn er nog geen optimizers, dat wordt dus lastig en daarnaast duur. En welke richting op en hoe zouden jullie ze leggen?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Speedfightserv
leon0013 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:37:
@Speedfightserv de Goodwe 1000NS stond op mijn lijstje als 2de. De Growatt 1000s had voor dat de aangesloten nominale DC vermogen 1300 W mocht zijn.
Bij de Goodwe is dit 1200. Verder verwacht ik er geen problemen mee(heb zelf 7x 185: 1295, vandaar)

Wat me verder opviel bij growatt is dat als je bij 3 shops de datasheet opvraagt dat ze onderling allemaal verschillen.... bij de ene is hij aan de AC-zijde begrensd op 4,7 A. dan weer 5A, dan weer 5,5A
Het ene keer is het gewicht 5 kg, wat ik geleverd heb gekregen is ca.7kg... Reviseren ze zoveel ?
GoodWe 1000ns is tot en met 1300 watt.
Staat niet op de site maar is wel het geval :)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

En is die wel stil? @leon0013 ligt het niet aan de grootte?

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Chielos Nee, ik ben redelijk goed in appels met appels vergelijken, is onderling allemaal de 1000s waar ik naar keek.

ter onderbouwing bekijk de PDF bijvoorbeeld op

https://www.solar-outlet....owatt-1000s-omvormer.html
(1100W(ac) max, 5.5A(ac), 4,7 kg, start 90V(dc))
en
(1000W(ac) max, 4,7 A(ac), 6,1 kg, start 80v(dc))
https://www.wdsolar.nl/pr...1000-s-gratis-lan-module/

@Speedfightserv Kennelijk zijn ook de Goodwe-Chinezen nogal wispelturig met specificaties als de Goodwe 1000NS ook tot 1300W(DC) gaat ondanks geen website vermelding. Heb je hier een bron van ?

[ Voor 19% gewijzigd door leon0013 op 28-09-2017 23:07 ]

Verwijderd

Zowel de AEG als de Hosola hier hoor ik praktisch niet, bij heel hoge stromen bromt de AEG lichtjes, zeker op een houten ondergrond. De Hosola heb ik nog geen kick horen geven, ook geen coil whine ofzo.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@leon0013 ik bedoel eigenlijk. Zijn kleine omvormers niet gewoon allemaal wat luider/piepers.

Verwijderd

zowiezo wat is luid
hier hangt een omnik2 op de overloop pal naast de slaapkamerdeur
als deze net aanspringt hoor je hem niet maar pas zodra tie echt boven de 1000 watt gaat leveren hoor je hem iets.
normaliter zijn we tegen die tijd al lang uit bed ook ja ook ik het weekend
dus is het niet hinderlijk.
maar ik kan me anderzijds helemaal voorstellen dat iemand smorgens wakker word van die 2 kliks die je hoort op het moment dat tie aanspringt dus ja wat is luid

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:40

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Vorig jaar een (2ehands, 0 uur gebruikte) SB1200 in de garage gemonteerd, 1125 Wp aangesloten. Bij bepaalde vermogens (rond de 250 W dacht ik) hoor je wel dat typische 50 Hz gebrom, redelijk zacht, maar hoorbaar.

Zodra dit soort apparatuur ouder wordt, wil er wel eens wat ruimte komen op de spoelen, door continu warm/koud worden. Daardoor kan het geluid toenemen.
Weet niet hoe oud jouw SB1200 is, maar als die er al bv. 15000 uur op heeft zitten, zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Chielos Ik heb als referentie 3 stuks stecagrid 500, deze hoor je alleen bij grofweg 80% vermogen of meer. En dan moet je er al naast staan. Deze zijn ook klein.

@Verwijderd Een relais dat een keer klikt is duidelijk aanwezig, dit is geen bezwaar en zelfs geruststellend. -klik- het werkt.

@Joepla Deze is zo'n 5 jaar oud ( op basis van de productiedatum, nov 2012).
De 50hz brom is ook hoorbaar, echter niet storend, vooral inderdaad bij lagere vermogens als hij de MPP-sweep uitvoert.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Speedfightserv schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:26:
[...]
Ik vind mijn GoodWe GW3000-NS anders behoorlijk irritant. Tijdens het terugleveren is hij stil, maar 's ochtends vroeg en 's avonds als er (nog) bijna geen zon (meer) is dan is het klik, klik-klak, klik. En dat kan zo een halfuur doorgaan. Hij ziet dan dat er al wel wat prik op de panelen staat, maar nog niet genoeg spanning om volledig op te starten.
Hij hangt bij ons op zolder, de trap naar zolder is open. Als we de deur van de slaapkamer open hebben dan word ik daar soms wel eens wakker van :(

Verder een uitstekende omvormer, maar dat relais is wel stom.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2017 08:57 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:15
Ik heb een sma sb 4000 tl21 maar op de relay na hoor je echt helemaal niks.

https://www.duurzaambedri...rsiteit-ziet-grote-kansen

Ook grappige techniek lijkt me maar wat als 1 van je gemetselde blokjes stuk gaan 😂.

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@ThinkPad Dat doet die Growatt dan weer wel goed... die zag ik gisteravond tegen zonsondergang nog 0,3 W ( ja, nul komma drie Watt) op de display weergeven. Geen geklik waar de SMA onder de ~15 W het voor gezien houdt. (ook zonder het relais te schakelen trouwens)

• Speedfightserv
leon0013 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:04:

@Speedfightserv Kennelijk zijn ook de Goodwe-Chinezen nogal wispelturig met specificaties als de Goodwe 1000NS ook tot 1300W(DC) gaat ondanks geen website vermelding. Heb je hier een bron van ?
sticker op mijn omvormer ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j58CQ3h.png
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:56:
[...]

Ik vind mijn GoodWe GW3000-NS anders behoorlijk irritant. Tijdens het terugleveren is hij stil, maar 's ochtends vroeg en 's avonds als er (nog) bijna geen zon (meer) is dan is het klik, klik-klak, klik. En dat kan zo een halfuur doorgaan. Hij ziet dan dat er al wel wat prik op de panelen staat, maar nog niet genoeg spanning om volledig op te starten.
Hij hangt bij ons op zolder, de trap naar zolder is open. Als we de deur van de slaapkamer open hebben dan word ik daar soms wel eens wakker van :(

Verder een uitstekende omvormer, maar dat relais is wel stom.
Inschakelen is meestal met 1 klik.
Alleen als hij uit gaat klikt hij een paar keer.
Wat heb je voor panelen? Ik heb SF, misschien dat door de hogere spanning hij bij mij sneller inschakeld?

[ Voor 85% gewijzigd door Speedfightserv op 29-09-2017 09:48 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik heb ook een goodwe 1000 NS op mijn houthokje achter 5 yingli panda's
1300w DC is max input power. Output schiet wel eens een paar watt boven de 1000, maar nooit gek lang. Bij goodwe staat het label van de omvormer voor de power aan de AC kant.

Het getrut met de relais is een bekend issue bij goodwe. Ik heb ze er over aangesproken, het lijkt alsof de inregeling van de omvormer er vanuit gaat dat er een snelle zonsondergang is, dus dat je tussen de 0 en 30 graden van de evenaar verwijderd bent.
De omvormer start, maar de MPPT gooit de stringspanning onder de 80 volt om voldoende ampère te halen. Daarna probeert ie de volts weer omhoog te gooien, maar voor ie boven de 80 volt is zal ie al weer afschakelen. Dat proces kan aardig vaak gebeuren. Daarna krijg je een tijdje dat ie niet eens meer probeert om in te schakelen, hij schakelt aan, ziet dat het hem niet gaat worden en schakelt weer af. Dat kan aardig wat geklik geven op een dag. Ook mijnn 1000NS kan aardig klikken op een druilerige winterdag met mist.

De vertegenwoordiging van Goodwe in NL zei: Meneer, we geven 10 jaar garantie op alle NS modellen, als er iets stuk gaat aan het relais door dit gedrag valt dat gewoon onder garantie.
Dat is ook een manier om een probleem op te lossen....
Verder prima spul, dat goodwe, verder geen klagen.

[ Voor 21% gewijzigd door Lardman op 29-09-2017 09:52 . Reden: ik was wat vaag ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Speedfightserv schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:38:
[...]
Inschakelen is meestal met 1 klik.
Alleen als hij uit gaat klikt hij een paar keer.
Wat heb je voor panelen? Ik heb SF, misschien dat door de hogere spanning hij bij mij sneller inschakeld?
Ik heb JA Solar 280Wp. Zou best kunnen dat dat verschil maakt inderdaad.

@Lardman Dat is inderdaad precies het gedrag wat ik probeerde te beschrijven.
Verder een prima omvormer inderdaad. Via RS485 kun je er overigens een stuk meer data uit trekken dan via de standaard WiFi-portal. Met dit project: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger kun je RS485 > PVoutput doen :)

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2017 09:54 ]

• migjes
leon0013 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:04:
@Chielos Nee, ik ben redelijk goed in appels met appels vergelijken, is onderling allemaal de 1000s waar ik naar keek.

ter onderbouwing bekijk de PDF bijvoorbeeld op

https://www.solar-outlet....owatt-1000s-omvormer.html
(1100W(ac) max, 5.5A(ac), 4,7 kg, start 90V(dc))
en
(1000W(ac) max, 4,7 A(ac), 6,1 kg, start 80v(dc))
https://www.wdsolar.nl/pr...1000-s-gratis-lan-module/

lekker lastig he die chinese omvormers. >:)
(kijk naar gegevens van de fabrikant en negeer webshop's die hebben vaak geen goed update belijd voor specs van omvormers. ;) )

kijk bij hierboven bij @Speedfightserv op de stikker.
dan zie je 5Aac rated current. (die klopt meestal wel, word geen marketing bij gebruikt want dat kan soms snel gevaarlijk zijn, zeldzaam dat ze iets meer leveren maar gebeurd wel eens)
en dan moet je meten hoeveel V je bij je meterkast hebt.
dit zit meestal rond de 230V, ik zelf heb vaak een 238V.
238X5=1190VA
heb je een ouderwetse wijkcentrale (er is er nog 1 hier in de stad.) dan heb je maar 220V.
220x5=1100VA

met echt perfecte omstandigheden levert hij dan 1300VA(253Vx5A en afronden naar boven), maar marketing vind een 1300W leuker klinken. ;)

(maar vraag je het mij persoonlijk, of hij nu 1000W of 1300W levert, het boeit allemaal toch niet zoveel.
de panelen leveren maar zo weinig uren op hun top dat het eigenlijk maar 1 of 2 kWh per jaar uit maakt.
dus ik zou me er geen zorgen over maken. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 29-09-2017 10:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
@ Thinkpad:

Oeh, RS485 logging voor Goodwe, ik zie een nieuw projectje aankomen, dank!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@migjes

Klopt, het geringe verlies is me bekend.

Mijn motivatie was juist met het oog op eventuele toekomstige garantieclaims. Dan is het wel fijn om je systeem binnen de aanbevolen specificaties te houden. Dan krijg je nooit discussies: Nee uw garantie is verlopen want u heeft 1Wp teveel vermogen

Voor wat betreft de variabele stickers... we zullen het maar op "Chinese Gründlichkeit" houden

@ThinkPad Voordeel bij mij is dan ook dat ik alles op 5" cellen heb. Geeft ook een wat hogere stringspanning, wellicht dat daardoor bij mij ook niets herhaaldelijk klikt, Ik zit met 315Voc,

• Lardman
leon0013 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:18:

@ThinkPad Voordeel bij mij is dan ook dat ik alles op 5" cellen heb. Geeft ook een wat hogere stringspanning, wellicht dat daardoor bij mij ook niets herhaaldelijk klikt, Ik zit met 315Voc,
Veel volt en weinig amp 's avonds is klikken in goodwe land. Bij 300 volt en .05 ampère gaat ie aan, zegt NOPE en gaat weer uit. Daar houd ie pas mee op als stringspanning onder de 100 volt zakt en dat is pas rond zonsondergang. Ik heb zelf ook een systeem met 5" cellen, maar die zit achter een AEG PV1500, dus die heeft het probleem niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Lardman op 29-09-2017 10:22 . Reden: beter lezen suffie ]

• migjes
leon0013 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:18:
@migjes

Klopt, het geringe verlies is me bekend.

Mijn motivatie was juist met het oog op eventuele toekomstige garantieclaims. Dan is het wel fijn om je systeem binnen de aanbevolen specificaties te houden. Dan krijg je nooit discussies: Nee uw garantie is verlopen want u heeft 1Wp teveel vermogen

Voor wat betreft de variabele stickers... we zullen het maar op "Chinese Gründlichkeit" houden

om garantie te behouden kun je niet meer als het volgende op deze omvormer aansluiten.
(grofweg, misschien kan er wel meer op? geen zin om het precies te berekenen. ;) )

10x LG neon 2 320Wp
deze dus: http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
dit geeft 10x 40Voc en dat is altijd minder als de 500V met welke temperatuur van de cellen dan ook.
oke het aantal Wp is dan meer als wat hij aankan, maar dat kan zonder probleem of garantie verlies. ;)

of te wel aantal Wp heeft niks met garantie te maken, aantal Voc vaak wel. ;)
(maar dat is ook afhankelijk van het merk.)

jij gebruikt 5" cellen, cool, hoeveel Voc verwacht je uit de string, en bij welke temperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 29-09-2017 10:29 ]

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@migjes Ik ben toch van mening dat die max. DC vermogens er met een reden vermeld staan.

Als ik de maximale stroom (10A) en maximale spanning (450V) aan zou houden zou ik dus 4,5kW aan panelen kunnen aansluiten. Ik verwacht dan toch dat hier de beveiliging of koeling gaat opspelen. 't is toch vermogen er doorheen gaat.

Ik heb 7 stuks met ~45Voc(STC) goed voor zo'n 315Voc nominaal, al zal dat bij zonsopgang doorgaans wat hoger liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door leon0013 op 29-09-2017 10:57 ]

• migjes
leon0013 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:54:
@migjes Ik ben toch van mening dat die max. DC vermogens er met een reden vermeld staan.

Als ik de maximale stroom (10A) en maximale spanning (450V) aan zou houden zou ik dus 4,5kW aan panelen kunnen aansluiten. Ik dan toch verwacht dat hier de beveiliging of koeling gaat opspelen.

Ik heb 7 stuks met ~45Voc(STC) goed voor zo'n 315Voc nominaal, al zal dat bij zonsopgang doorgaans wat hoger liggen.
je mag de mening gerust hebben, maar helaas dat is niet zo. ;)

ik weet niet wat bij sommige chinesjes de 10A echt in houd. :?
beter spul geeft dit vaak op met 2 getallen, max wat de mpp verwerkt en max kortsluit A.
dan zie je vaak dat 10A de max is die de mpp verwerkt en de panelen mogen dan niet meer als 12,5A korsluit leveren.
(waarschijnlijk doen 2 stringen van jouw 5"cellen percies 12,5A kostsluit leveren ;)
maar of die kleine goodwe dan 2 stringen parallel aan kan, geen idee? )

de 450V slaat alleen maar op dat de mpp dan nog lekker zijn werk kan doen.
maar uiteindelijk wil je altijd minder als 500V, maar dat is wel Voc + temperatuur van de cellen (en dat nog het liefst bij -10 graden, hoewel ik -5 vaak ook wel oke vind ;) , het is maar hoever je op de grens wil zitten ;) )

kijk eens naar mijn set:
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
jep, dat is 5660Wp >:)
die heb ik een jaar lang op een power-one PVI 3.0 gehad. (heb hem nu vervangen voor een 3.6)
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw

10x300Wp= 3000W, maar de mpp van de 3.0 is maar 2000W. >:)
geen probleem want 10X40V is altijd kleiner als zijn 600V. ;)
ook geven die 300Wp panelen nooit meer als 11A kortsluit. ;)
de 2x7x190Wp leveren maar 7x45Voc en 2x6,2A kortsluit, dus dat ging ook goed.

ik zag de omvormer wel wat aftoppen, lol 5660Wp op 3300VA, maar geen problemen.
(zelfs de man van ABB vond het een leuke setup en zij ook garantie geen probleem. ;) )

hier een dag dat ik aftopping had op west op de 3.0.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
omvormer gaat officieel maar tot 2000VA per mpp, maar stiekem deed hij een 2090VA.
hij zet gewoon de mpp net niet op het juiste punt voor de panelen als het teveel word.

je ziet dit doordat de Vmpp bij het aftoppen iets hoger word. ;)
en die kun je opzoeken in je IV curve van de panelen.
voorbeeld (van een paneel met 6" cellen vervangen voor een 5" verzie ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve%205inc.jpg
oke, het zelfde dus al ik heb met mijn 2x7x190Wp. (grofweg)
helaas heb ik er wat kapotte panelen tussen zitten (en geen zin om ze van het dak te halen en te repareren)
dus ik scoor maar een +/-200Vmpp en een 270Voc.
ik neem aan dat je met nominaal dus een temperatuur van 25 graden bedoeld.
je zou nog uit kunnen rekenen hoeveel dat is bij -10 graden (delta van 35 dus). (maar ik weet al uit het hoofd dat je veilig zit. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 29-09-2017 11:39 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@Lardman en @ThinkPad als je dat projectje gaat doen. Let me know! Ik ben niet zon soldeertypje, maar als er een goeie step by step is. Houd ik me aanbevolen.

Ik heb 3 omvormers. 3600dns en 3000dns werkend. En 4600 ns op de plank. Dus nog al wat werk.

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@migjes, duidelijke uitleg. bedankt daarvoor.

Voor mij was het echter geen overweging van technisch mogelijk maar voor 2 omvormers die op alle relevante punten qua reputatie tot specs gelijk scoren dat het voor mij de veilige keuze was om diegene te kiezen die ook "officieel" het nominaal DC vermogen mag.

Het is beide een sprong in de diepe en het geeft een mogelijk discussiepunt minder mocht het op garantie aankomen. (Ik ben zelf maar al te bekend met de mogelijke (onzin) argumenten rond garantie/prestatie discussies, aan beide kanten van het verhaal)

Momenteel ligt mijn vraag bij de leverancier. Ik werd aan de telefoon in ieder geval vriendelijk te woord gestaan. Dat geeft op zijn minst al een gerust gevoel.

• Lardman
@leon0013
Onderstaande omvormer is geschikt voor je suntechjes en zeker weten stil. De logger is soms wat dodgy, maar prima omvormer:

http://shop.winkelman-zon...-smart-1000-tl-wifi-.html
https://www.google.nl/url...vLej-AZYuw3JbvAg4Mdc2L3DA

P.S:
Ik ben in geenszins commercieel betrokken bij bovenstaande partijen hoor :D

• exroosje
In de handleiding van Goodwe staat letterlijk: "It is recommended that the total peak power of PV strings should not exceed 130% of maximum DC power of inverter listed in the table"

Ofwel een Goodwe Gw1000-NS heeft max DC power van 1200W en dus moet je onder 130%*1200= 1560W houden. Blljf je daar onder kan dus niemand wat op je aanmerken.

Voor bv een GW2000 is het 2300W, dus 130% is 2990W.
Ik heb een tijdje 2650W op een GW2000 gedraaid en dat ging inderdaad prima, met ook duidelijk betere rendementscijfers als toen er 2120W aan hing (al werd er wel duidelijk afgetopt op ca 2000W)

Natuurlijk moet je ook zorgen binnen de andere maxima blijven van V en A.

• migjes
leon0013 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:09:
@migjes, duidelijke uitleg. bedankt daarvoor.

Voor mij was het echter geen overweging van technisch mogelijk maar voor 2 omvormers die op alle relevante punten qua reputatie tot specs gelijk scoren dat het voor mij de veilige keuze was om diegene te kiezen die ook "officieel" het nominaal DC vermogen mag.

Het is beide een sprong in de diepe en het geeft een mogelijk discussiepunt minder mocht het op garantie aankomen. (Ik ben zelf maar al te bekend met de mogelijke (onzin) argumenten rond garantie/prestatie discussies, aan beide kanten van het verhaal)

Momenteel ligt mijn vraag bij de leverancier. Ik werd aan de telefoon in ieder geval vriendelijk te woord gestaan. Dat geeft op zijn minst al een gerust gevoel.
het getal ""officieel" het nominaal DC vermogen" word samen gesteld door marketing mensen niet de technische dienst ;)

neem de omvormer die @Lardman hier zegt.
http://www.hosola.com/2015/smartseries_0525/30.html#div02
(check altijd de fabrikant geloof geen shop en zelfs geen importeur.
importeurs hebben zelf geen panelen op dak, die snappen er vaak nog minder van. ;)
dozen schuiven meer kunnen die vaak niet doen, zolang dat geld oplevert is het leuk. wat er in de doos zit interesseert ze niet.)

dan zie je dat de hosola zelfs 11A aan kan in plaats van 10A, en de V(Voc) kan zelfs naar 550V. ;)
en dan zeggen ze: "Max. DC Input Power [W] 1100"
dus daar kun je in theorie nog meer Wp op hangen, maar het blijft een 1kVa omvormer. ;)

kijken naar die 1300W is zo onzinnig. ;)

(je weet waarschijnlijk nog niet dat je 7x185Wp stiekem in speciale gevallen soms meer lever als 185W.
dat loopt waarschijnlijk nog op naar de 200W, gebeurd niet vaak genoeg om er een zwaardere omvormer voor te kopen (minder als 15 minuten per jaar).
dus wil je dit onzinnig stand punt echt volgen dan kun je beter een 1400+W omvormer kopen >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 29-09-2017 14:30 ]

• leon0013

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Allen dank voor de bijdragen.
Ik ga eerst de respons v.w.b. de Growatt afwachten.
Als deze alleen maar retour kan i.p.v. een tweede exemplaar te proberen zal ik kijken naar wat anders en de vernoemde Hosola of GoodWe zeker in beschouwing nemen.

@ migjes Ik ben bekend met stijging van vermogen bij lagere paneel temperatuur.maar om de omvormer daarop de gaan dimensioneren ... Ik was niet van plan er langdurig veel vloeibaar stikstof overheen te gieten...

En voor wat betreft het gegeven dat de importeur of verkoper (nagenoeg) niets weet : dat kan zo zijn. maar de discussie loopt doorgaans wel met die partijen (helaas).

[ Voor 20% gewijzigd door leon0013 op 29-09-2017 14:56 ]

• migjes
leon0013 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:54:
@ migjes Ik ben bekend met stijging van vermogen bij lagere paneel temperatuur.maar om de omvormer daarop de gaan dimensioneren ... Ik was niet van plan er langdurig veel vloeibaar stikstof overheen te gieten...
is geen stikstof voor nodig.
panelen worden geclassificeerd met 1000W/m2, maar daar houd de natuur zich niet aan.
zeker niet net na een regenbuitje dan is de lucht lekker schoon van vervuiling en dan heb je soms meer als 1100W/m2 van de zon. ;)

het is heel normaal dat panelen meer W als Wp leveren, het gebeurd allen niet vaak genoeg om daar een omvormer voor te dimensioneren.

maar goed elke omvormer kan zoizo een ruime 30% meer aan vermogen op de mpp hebben al hij kan verwerken. dat is niks nieuws onder de zon. ;)
de 1ne fabrikant vermeld dat vast in de specs de andere doet dat niet.

@Zr40
geclassificeerd , is ook mooie benaming. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 29-09-2017 15:42 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

migjes schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:33:
[...]

panelen worden gemaakt voor 1000W/m2, maar daar houd de natuur zich niet aan.
zeker niet net na een regenbuitje dan is de lucht lekker schoon van vervuiling en dan heb je soms meer als 1100W/m2 van de zon. ;)
Je kan beter zeggen dat panelen geclassificeerd worden onder testomstandigheden met 1000 W/m2.

Het testresultaat bepaalt of dat het paneel op de 270 Wp, 280 Wp, 290 Wp of 300 Wp stapel terecht komt. Komt er bijvoorbeeld 284 watt uit het paneel onder de testomstandigheden, dan is het een 280 Wp paneel geworden. (Mits de fabrikant alleen positieve tolerantie toepast, natuurlijk. Bij -5W/+5W tolerantie zou dit een 285 Wp paneel worden.)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2017 15:42 ]

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
My-life schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:13:
In een tabelletje staat 'oriëntatie: oost (53 gr)'. Mag ik aannemen dat 53 graden de hellingshoek van het dak is? Als ik naar het plaatje in de TS kijk dan betekend dit een maximale efficiëntie van 70-75%, klopt dat?

Ook staat er 'opbrengst per optioneel te kiezen paneel (afhankelijk van de oriëntatie) [kWh/jr]:

oriëntatieopbrengst (kWh/jr)
noord (53 gr.)103
oost (40 gr)192
oost (53 gr)180
zuid (40gr)245
west (53gr)178

Kun je hieruit afleiden hoeveel Wattpiek een paneel is?
Inmiddels heb ik begrepen dat het om 'JA Solar 275' panelen gaat. Ik krijg maar mondjesmaat informatie, het merk en type omvormer zijn nog onbekend.

In dit topic lees ik dat aardig wat Tweakers dit merk panelen heeft en ik lees geen kritiek. In principe prima merk dus?

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
My-life schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:03:
In dit topic lees ik dat aardig wat Tweakers dit merk panelen heeft en ik lees geen kritiek. In principe prima merk dus?
Inderdaad.

Overigens is het dan (afhankelijk van de meerprijzen die ze vragen) wellicht interessant om te kijken of je niet wat efficiëntere panelen kunt krijgen. Het nieuwste van het nieuwste is natuurlijk altijd duur maar 275 Wp is al een tijdje niet meer mainstream. Normale panelen (dus niet je-van-het maar gewoon betaalbare) zijn tegenwoordig eerder 295 Wp of 300Wp. Scheelt toch weer 10% ofzo. Maargoed, als je zelf koopt en kiest ligt dat wat anders dan bij een project.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:40

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Hmmm... het nationaal solar onderzoek vraagt of ik mijn productie wil invoeren, zodat ze een analyse kunnen maken. Klikken op de link geeft me een uitnodiging voor de European Utility Week in de RAI 8)7

Deze actie is misschien toch wat commerciëler dan ik dacht. Leek het eerst op een universitair onderzoek met dito email (uu.nl), nu wordt alleen nog de bedrijfsnaam en -email gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Joepla op 29-09-2017 16:55 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:42
Ze zitten daar te suffen idd. Nu wel de goede link maar komen ze met een foutieve parameter ( maximale wattpiek i.p.v. verbruik tot nu toe) en uiteindelijk komt het dan wel goed. Veel vertrouwen in de rapportage geeft het bij mij iig niet. Fouten maken mag natuurlijk maar hier is de vrijdagmiddag borrel wel heel erg vroeg begonnen.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• My-life
mddd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:28:
[...]

Inderdaad.

Overigens is het dan (afhankelijk van de meerprijzen die ze vragen) wellicht interessant om te kijken of je niet wat efficiëntere panelen kunt krijgen. Het nieuwste van het nieuwste is natuurlijk altijd duur maar 275 Wp is al een tijdje niet meer mainstream. Normale panelen (dus niet je-van-het maar gewoon betaalbare) zijn tegenwoordig eerder 295 Wp of 300Wp. Scheelt toch weer 10% ofzo. Maargoed, als je zelf koopt en kiest ligt dat wat anders dan bij een project.
De aannemer (Trebbe) wil totaal niet meewerken aan wijzigingen anders dat zij op de optielijst hebben gezet. Ook gaat het contact met de 'kopersbegeleiding' zeer traag.
Ik ben bang dat het vragen om ander type panelen op niets uit loopt, maar ik kan het proberen.

Het plan is nu om het minimaal aantal panelen om een EPC van 0,26 te halen door de aannemer te laten leggen en daarmee korting op de hypotheekrente te krijgen. Wel heel erg jammer dat Trebbe totaal geen interesse lijkt te hebben in het halen van een optimaal rendement of iets in die richting.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

My-life schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:59:
[...]

De aannemer (Trebbe) wil totaal niet meewerken aan wijzigingen anders dat zij op de optielijst hebben gezet. Ook gaat het contact met de 'kopersbegeleiding' zeer traag.
Ik ben bang dat het vragen om ander type panelen op niets uit loopt, maar ik kan het proberen.

Het plan is nu om het minimaal aantal panelen om een EPC van 0,26 te halen door de aannemer te laten leggen en daarmee korting op de hypotheekrente te krijgen. Wel heel erg jammer dat Trebbe totaal geen interesse lijkt te hebben in het halen van een optimaal rendement of iets in die richting.
Kun je alle panelen ook laten vervallen en alles in eigen beheer doen? Ik heb in de familie 2 situaties van mensen die alle pv laten vervallen (6panelen+omvormer) en daarmee 2600euro terug krijgen/korting krijgen. Daarna in de bouwaanvraag op laten nemen: "PV in eigen beheer opdrachtgever"

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Noord27
Hmm.. tijdje terug via BVA 15 stuks SF paneeltjes bemachtigd. Nu kreeg ik vandaag de melding dat het weer tijd is voor de belastingaangifte van die kwartaal. BVA kun je gewoon de btw van terug vorderen heb ik begrepen. Dus als ik uiterlijk morgen nog bevestingsmateriaal bestel kan ik daarvan ook de btw terug vragen toch? Want zit natuurlijk wel met het eigen forfait te kijken..

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Noord27 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 00:39:
Hmm.. tijdje terug via BVA 15 stuks SF paneeltjes bemachtigd. Nu kreeg ik vandaag de melding dat het weer tijd is voor de belastingaangifte van die kwartaal. BVA kun je gewoon de btw van terug vorderen heb ik begrepen. Dus als ik uiterlijk morgen nog bevestingsmateriaal bestel kan ik daarvan ook de btw terug vragen toch? Want zit natuurlijk wel met het eigen forfait te kijken..
Volgend kwartaal kan dat toch nog steeds? Voor het forfait maakt dat geen verschil, dat vul je eenmalig in bij de eerste kwartaalaangifte van het jaar.
Doet u per kwartaal aangifte? Vul dan in de 1e aangifte het volledige forfaitaire bedrag in dat u voor dat jaar verschuldigd bent.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2017 00:55 ]

• Noord27
Zr40 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 00:48:
[...]

Volgend kwartaal kan dat toch nog steeds? Het forfait geef je maar één keer per jaar op.
Serieus? Het forfait heb ik 2e kwartaal al rekening mee gehouden namelijk, met de levering en installatie van 19 stuks 290Wp panelen.

Dan ga ik morgen eens wat bevestingsmateriaal, kabels en stekkers bestellen. Op zijn kop in de garage liggend brengen ze helemaal niets op die SF's.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Oh, bedoel je dat door de uitbreiding met de SFs het forfaitaire bedrag voor het jaar hoger is geworden dan
het bedrag dat je in de aangifte voor een eerder kwartaal van dit jaar hebt ingevuld? Zoals ik het lees zou je dan het nieuwe forfait minus het eerder ingevulde forfait moeten invullen. (Maar bel voor de zekerheid de Belastingdienst om dit te controleren!)

Voor de teruggaaf zou het geen enkel verschil moeten maken of dat de facturen in de derde of in de vierde kwartaalaangifte vallen. Wel in hetzelfde belastingjaar, want het forfait geldt per belastingjaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2017 01:14 ]

• Noord27
@Zr40 Ik zou gaan van 5510Wp naar 7985Wp. Heb al tot 6000Wp een forfait van €120,- af getrokken in het 2r kwartaal. Tot 8000Wp zie ik dat het €160,- is. Dus dan blijft er nog €40,- aan forfait over.
Zr40 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 01:07:
Oh, bedoel je dat door de uitbreiding met de SFs het forfaitaire bedrag voor het jaar hoger is geworden dan
het bedrag dat je in de aangifte voor een eerder kwartaal van dit jaar hebt ingevuld? Zoals ik het lees zou je dan het nieuwe forfait minus het eerder ingevulde forfait moeten invullen. (Maar bel voor de zekerheid de Belastingdienst om dit te controleren!)

Voor de teruggaaf zou het geen enkel verschil moeten maken of dat de facturen in de derde of in de vierde kwartaalaangifte vallen. Wel in hetzelfde belastingjaar, want het forfait geldt per belastingjaar.
Moet echt wel in hetzelfde kwartaal, wat morgen bestelt is komt over drie maanden aan de beurt.
Maar ze controleren toch niks dus vul maar wat in.....

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
Atomic2005 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 21:44:
[...]

Kun je alle panelen ook laten vervallen en alles in eigen beheer doen? Ik heb in de familie 2 situaties van mensen die alle pv laten vervallen (6panelen+omvormer) en daarmee 2600euro terug krijgen/korting krijgen. Daarna in de bouwaanvraag op laten nemen: "PV in eigen beheer opdrachtgever"
Voor een 'Groenhypotheek' is een groenverklaring nodig en voor zover ik weet kan alleen de projectontwikkelaar die aanvragen. Als het huis wat hij opleverd (nog) niet voldoet aan de EPC-waarde dan wordt deze verklaring niet afgegeven.
My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 09:29:
[...]

Voor een 'Groenhypotheek' is een groenverklaring nodig en voor zover ik weet kan alleen de projectontwikkelaar die aanvragen. Als het huis wat hij opleverd (nog) niet voldoet aan de EPC-waarde dan wordt deze verklaring niet afgegeven.
Dan heb je dus indirect toch een dure hypotheek......

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 09:42:
[...]

Dan heb je dus indirect toch een dure hypotheek......
De hypotheek wordt goedkoper en dat geld kan gebruikt worden om de panelen te betalen. Je blijft voordeel houden van de panelen.
Of bedoel jij wat anders?
My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:12:
[...]

De hypotheek wordt goedkoper en dat geld kan gebruikt worden om de panelen te betalen. Je blijft voordeel houden van de panelen.
Of bedoel jij wat anders?
Is je hypotheek voldoende goedkoper om de te dure panelen te compenseren? Zo bedoel ik het

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
Volgens de consumentenbond brengt de korting op de hypotheekrente in 10 jaar ongeveer 3.000 euro op (https://www.consumentenbo...-huis/rabo-groenhypotheek). Om de EPC-waarde op 0,26 te krijgen moeten er op dit huis zeven extra PV-panalen gelegd worden. 7 gedeeld door 3.000 is ongeveer 430 euro per paneel (incl. omvormer en installatie). Misschien komt dit niet helemaal uit, maar door de panelen zal de energierekening volgens de berekening ook 250 euro per jaar lager zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door My-life op 30-09-2017 10:30 ]

My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:25:
Volgens de consumentenbond brengt de korting op de hypotheekrente in 10 jaar ongeveer 3.000 euro op (https://www.consumentenbo...-huis/rabo-groenhypotheek). Om de EPC-waarde op 0,26 te krijgen moeten er op dit huis zeven extra PV-panalen gelegd worden. 7 gedeeld door 3.000 is ongeveer 430 euro per paneel (incl. omvormer en installatie). Misschien komt dit niet helemaal uit, maar door de panelen zal de energierekening volgens de berekening ook 250 euro per jaar lager zijn.
Die 250 euro bespaar je met eigen panelen ook natuurlijk, en die laat je voor 1000 euro goedkoper aanleggen dan je nu indirect betaald. Maar dan heb je nog 2000 inderdaad verdient.
Leuke regeling, behalve dat je tien jaar vast zit.....

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
@reneeke1970
Als je een hypotheek afsluit dat zit je daar over het algemeen wel 10 jaar of langer aan vast. Ik zie in dit geval niet echt een verband met de zonnepanelen.
My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:29:
@reneeke1970
Als je een hypotheek afsluit dat zit je daar over het algemeen wel 10 jaar of langer aan vast. Ik zie in dit geval niet echt een verband met de zonnepanelen.
Klopt, we gaan het maar niet over hypotheken hebben.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ABN geeft je een groene hypotheek (en rente voordeel) als je EPC 0.4 is en dus aan bouwbesluit voldoet.
Beetje vaag voor een nieuw huis, maar goed.

Ik ben van plan de zonnepaneel kosten maar in een lokale lening te stoppen. Die is 1.6% belast, en dan moet je in 10 jaar aflossen. Wat me nu de energie rekening kost (€140 per maand) denk ik nog een restbedrag over te houden (zeg €40) en dan los ik zeg 90€ per maand af. De netto lasten voor rente zijn dan minder dan 10€ en gaan omlaag.

Op die manier betaal ik het niet in 30 jaar 1.5x zoals in andere dingen in je hypotheek.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• My-life
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:35:
[...]

Klopt, we gaan het maar niet over hypotheken hebben.....
offtopic:
Toch best leuk hoor :)
jacovn schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:40:
ABN geeft je een groene hypotheek (en rente voordeel) als je EPC 0.4 is en dus aan bouwbesluit voldoet.
Beetje vaag voor een nieuw huis, maar goed.

Ik ben van plan de zonnepaneel kosten maar in een lokale lening te stoppen. Die is 1.6% belast, en dan moet je in 10 jaar aflossen. Wat me nu de energie rekening kost (€140 per maand) denk ik nog een restbedrag over te houden (zeg €40) en dan los ik zeg 90€ per maand af. De netto lasten voor rente zijn dan minder dan 10€ en gaan omlaag.

Op die manier betaal ik het niet in 30 jaar 1.5x zoals in andere dingen in je hypotheek.
Op een hypotheek mag je doorgaans ook jaarlijks 10% boetevrij aflossen, soms meer. Als je die aflossing kunt opbrengen hoef je er dus ook niet langer aan vast te zitten. Daarnaast is de rente aftrekbaar.

[ Voor 0% gewijzigd door My-life op 30-09-2017 13:15 . Reden: 'boetevrij' tussen gevoegd ]

• migjes
My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:47:
[...]

offtopic:
Toch best leuk hoor :)

[...]

Op een hypotheek mag je doorgaans ook jaarlijks 10% aflossen, soms meer. Als je die aflossing kunt opbrengen hoef je er dus ook niet langer aan vast te zitten. Daarnaast is de rente aftrekbaar.
je mag vrijwel elke hypotheek gewoon 100% per jaar aflossen, mits je de boete die daar voor staat ook betaald.
(en ook de boete kun je gewoon aftrekken van de belasting net zo als de rente, dus die is niet eens zo heel erg.)
vaak mag je maar een gedeelte boete vrij aflossen, en ik denk dat je die bedoeld. ;)
(niet om te kutten, maar pas heel erg op hoe en wat je zegt, gebruik voor alles de juiste termen anders worden het snel domme discussies. ;) )

verder: PV in de hypotheek en PV als EPC excuus, pas er erg mee op.
ook adviseurs zijn niet altijd onpartijdig dus reken echt alles goed na.
(en er zijn een hoop regels die elke keer toch iets anders uitpakken als je zou verwachten.)
vergis je niet dat een EPC af en toe ook een wasse neus is, en als banken kortingen geven, betekend dat alleen maar dat ze dan meer winst zien. ;)

ik zelf heb maar 12k€ neto aan hypotheek meer over, dit is erg prettig.
bruto is het 41k€, maar met een spaarpot van 29k€.
ik heb ook 8 jaar geleden precies tegen de stroom van de adviseur en bank in gehandeld.

toen had ik een hypotheek (spaar hypotheek mocht toen nog) van 160k€ genomen en meteen op dag 1 10k€ in het spaar gedeelte gestort.
tussen door is er geld vrij gekomen (100k€ van de familie) en heb ik een flink stuk afgelost.
en spaar pot is nu gegroeid naar een 29k€, en heb zelf ook nog wat afgelast, zodoende heb ik nog maar 41k€ hypotheek over.
41k€ - 29k€ = 12k€
die ga ik komen de 2 jaren wel aflossen, geen probleem want ik hoef nu maar 250€ per maand te betalen aan mijn hypotheek, dus dat is een makkie. (en van dat bedrag krijg ik nog een 100€ van de rente aftrek, en de spaar pot krijg ik ook nog een 100€ aan rente van, en ik ben verplicht om elke maand een 100€ in de spaarpot te duwen, dus eigenlijk verdien ik nu 50€ per maand aan mijn hypotheek, maar het voelt niet zo.)

nu probeer ik niet te vertellen, doe zo als ik doe (dat kan tegenwoordig ook niet meer.)
maar ik probeer je allemaal duidelijk te maken: je hebt geen kloten idee hebt hoe anders de situatie er over 10 20 of 30 jaar is.
en een hypotheek loopt wel zo lang.
dus je moet altijd gokken. ;)
maar pas op met te hoog gokken je kunt dan meer kwijtraken als je lief is.
(ik heb ook vrienden die nu nog een rest schuld hebben van een huis van 50k€ :-(
dus geen huis en wel een hypotheek schuld, het balletje kan ook heel anders rollen)
als ik geweten had hoe dit zou lopen zo als het is gegaan, dan had ik heel andere keuzes gemaakt, maar achter af is het mooi wonen. ;)

ik zeg dus: niet-niet doen, maar ook niet-wel doen of wel-wel doen. >:)
PV en hypotheek zijn niet de combi's die ik graag bij elkaar heb.
maar daar moet je zelf over na denken ;)

edit:
mooi voorbeeld: heb je het journaal gisteren gezien, met de plannen van het nieuwe kabinet over het belastingstelsel en de hypotheek rente aftrek. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-09-2017 13:03 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@migjes
Het is boete :)

En het is maar net wat je belangrijk vind, jij om je huis af te lossen blijkbaar en ik weer niet.
Ik leef nu dus ga geen extra geld in mijn hypo steken, ik betaal een x bedrag per maand aan rente en spaargedeelte en dat is een lachertje tov bijv huren waar ik nog een leuk zakcentje per jaar van terug krijg.

Uiteindelijk betaal je met het spaargedeelte je huis over 30 jaar waar de waarde van de hypo inmiddels in de buurt van een middenklasse stationwagen ligt.
Prima wat mij aan gaat, ik wil voor een redelijk bedrag wonen en hoef er geen huis aan over te houden, daar heb ik niks aan als ik dood en begraven ben. :)
Ik heb het geld nu harder nodig met 3 opgroeiende kinderen en als enige kostwinner, niet wanneer ik 65 ben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• My-life
Het nemen van extra zonnepanelen om de EPC waarde van 0,4 te verlagen naar 0,26 zou wel zijn om de hypotheekrente over 100.000 euro te verlagen met 0,5%. Maar het was niet mijn bedoeling om hier over hypotheken te gaan praten :D .

Mijn vragen hier zijn vooral om de goede keuzes te maken v.w.b. de PV-installatie.

• migjes
@Rol-Co
even voor de duidelijkheid, het was niet mijn keuze om de hypotheek af te lossen.
die is mij verplicht door de regels, anders mag je geen schenking belastingvrij krijgen van 100k€ namelijk
dus je hoeft niet te doen of ik die keuze zelf maak, die heeft de regering voor mij gemaakt. ;)

ik had wel een keuze, die 100k€ niet accepteren en niet af te lossen, of die 100k€ wel accepteren en wel af te lossen.
dan snap je vast dat ik er voor heb gekozen dat ik het wel doe. ;)
(dan had jij ook gedaan, lol)

na die 100k€, toen was mijn hypotheek al zo laag, dat het gewoon veel interessanter is om het wel af te lossen. voor dat kleine beetje hypotheek rente aftrek is het niet interessant om dat nog te hebben.
de voordelen van aflossen wegen gewoon ruim op tegen de nadelen.

maar uiteindelijk snap je wel wat ik wil zeggen?
"je hebt geen kloten idee hebt hoe anders de situatie er over 10 20 of 30 jaar is."
balletjes kunnen vreemd rollen, vreemde dingen gebeuren en over een lange tijd worden die zaken soms heel anders.
als ik dit alles van te voren had geweten, dan had ik een veel grote deel aflossings-vrij genomen en een veel kleiner deel spaar hypotheek.
of te wel: achter af is het mooi wonen. ;)

(ik gok dat zodra ik de hypotheek heb afgelost (waarschijnlijk met nog wat rust tijd er tussen om nog wat extra te sparen) mijn huis verkoop en een leuk hutje op de hei koop of zo iets, of ik bouw zelf een huis of zo.
maar dat is toekomst er staat nog niet vast)
My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:22:
Het nemen van extra zonnepanelen om de EPC waarde van 0,4 te verlagen naar 0,26 zou wel zijn om de hypotheekrente over 100.000 euro te verlagen met 0,5%. Maar het was niet mijn bedoeling om hier over hypotheken te gaan praten :D .

Mijn vragen hier zijn vooral om de goede keuzes te maken v.w.b. de PV-installatie.
als je daar door te dure panelen voor moet laten aanleggen (zoals je ook melde)
dan zou ik het niet in een hypotheek stoppen, dan lijk je te besparen maar val het toch anders uit.

de 0,5% rente die je als korting krijgt, is natuurlijk leuk, maar op dit moment krijgt je geen 0,5% korting.
je krijgt de korting op de rente die je weer kunt aftrekken. (hypotheek rente aftrek)
dus die valt op dit moment 40,8% (gok ik, ik weet je inkomen niet) lager uit, helaas.

gisteren zijden ze nog op het journaal dat de 40,8% waarschijnlijk gaat veranderen naar 37%, maar met de bij spraak dat er ook iets gaat veranderen aan de hypotheek rente aftrek. wat dat is allemaal nog onduidelijk.
wat er veranderd geen idee. :?
maar pas op, iedereen heeft een andere situatie, dus ook voor iedereen is het iets anders.
en om het nog leuker te maken, ook veranderen de regels nog tijdens de looptijd van de hypotheek, dus soms is er helemaal geen touw aan te trekken.
niemand hier daar in kan je een goed advies geven, ik geef alleen maar een voorbeeld van mij zelf die ik totaal niet had verwacht.

maar uiteindelijk zijn deze dingen zo ingewikkeld, ik zou oppassen met advies hier, is het beste advies die ik kan geven. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 30-09-2017 13:42 ]

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:25:
@Rol-Co
even voor de duidelijkheid, het was niet mijn keuze om de hypotheek af te lossen.
die is mij verplicht door de regels, anders mag je geen schenking belastingvrij krijgen van 100k€ namelijk
dus je hoeft niet te doen of ik die keuze zelf maak, die heeft de regering voor mij gemaakt. ;)

ik had wel een keuze, die 100k€ niet accepteren en niet af te lossen, of die 100k€ wel accepteren en wel af te lossen.
dan snap je vast dat ik er voor heb gekozen dat ik het wel doe. ;)
(dan had jij ook gedaan, lol)

na die 100k€, toen was mijn hypotheek al zo laag, dat het gewoon veel interessanter is om het wel af te lossen. voor dat kleine beetje hypotheek rente aftrek is het niet interessant om dat nog te hebben.

"je hebt geen kloten idee hebt hoe anders de situatie er over 10 20 of 30 jaar is."
balletjes kunnen vreemd rollen, vreemde dingen gebeuren en over een lange tijd worden die zaken soms heel anders.
als ik dit alles van te voren had geweten, dan had ik een veel grote deel aflossings-vrij genomen en een veel kleiner deel spaar hypotheek.

(ik gok dat zodra ik de hypotheek heb afgelost (waarschijnlijk met nog wat rust tijd er tussen om nog wat extra te sparen) mijn huis verkoop en een leuk hutje op de hei koop of zo iets, of ik bouw zelf een huis of zo.
maar dat is toekomst er staat nog niet vast)
Kijk! Dat maakt het al een hoop duidelijk :) niet iedereen krijgt natuurlijk een ton in de schoot geworpen.

Hutje op de hei is echt wat voor jou , hei is laag dus schaduw vrij ;)

@migjes je had ook voor 100k kunnen verbouwen of bijleggen in nieuw groter huis. Dus toch wel beetje keuze

1 PVoutput . Dongen NB

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
Ik heb net geconstateerd dat onder mijn afdakje (waar mijn panelen op liggen), op 2 plekken vocht door de dakplaten heen komt.
Nu liggen er wel van die dakleer shingles op en daarboven een klikfit-systeem met de panelen.
Ik vermoed dat er bij forse regenbuien relatief veel water tussen de panelen door stroomt en daar een weg gevonden heeft tussen de shingles door.
De vochtplekken zitten namelijk ter hoogte van de bovenkant van de onderste rij panelen.

Nu zat ik te denken aan dit soort strips tussen de panelen:
Afbeeldingslocatie: https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1L28pOpXXXXc1XFXX760XFXXXZ/Photovoltaic-pv-industry-rubber-sealing-strip.png

Iemand een idee waar die strips te krijgen zijn?
Bij de Alibaba staan ze volop, maar ik denk niet dat ik kilometers per week nodig ga hebben :)
Het liefst in NL en helemaal mooi als ik vandaag nog naar een bouwmarkt kan rijden, wanneer iemand weet waar je dat zou kunnen krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 30-09-2017 13:59 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• My-life
Nog een keer off-topic dan:
migjes schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:25:
@Rol-Co
Zoals @reneeke1970 al aangeeft, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Een beetje voordeel is nog steeds voordeel.
Er kan van alles gebeuren, een meevaller van 100K of arbeidsongeschikt raken. Dat betekent niet dat je deze dingen niet weegt en mee kunt nemen in de beslissing.
Een (bank-)spaarhypotheek is een vorm die aflossingsvrij is. Pas heel erg op hoe en wat je zegt, gebruik voor alles de juiste termen ;) . Overigens kunnen hoofdletters en correcte spelling daar ook bij helpen.
[...]

als je daar door te dure panelen voor moet laten aanleggen (zoals je ook melde)
dan zou ik het niet in een hypotheek stoppen, dan lijk je te besparen maar val het toch anders uit.

de 0,5% rente die je als korting krijgt, is natuurlijk leuk, maar op dit moment krijgt je geen 0,5% korting.
je krijgt de korting op de rente die je weer kunt aftrekken. (hypotheek rente aftrek)
dus die valt op dit moment 40,8% (gok ik, ik weet je inkomen niet) lager uit, helaas.
De berekening die ik aanhaalde gaat inderdaad uit van 40,8% HRA.
gisteren zijden ze nog op het journaal dat de 40,8% waarschijnlijk gaat veranderen naar 37%, maar met de bij spraak dat er ook iets gaat veranderen aan de hypotheek rente aftrek. wat dat is allemaal nog onduidelijk.
wat er veranderd geen idee. :?
maar pas op, iedereen heeft een andere situatie, dus ook voor iedereen is het iets anders.
en om het nog leuker te maken, ook veranderen de regels nog tijdens de looptijd van de hypotheek, dus soms is er helemaal geen touw aan te trekken.
niemand hier daar in kan je een goed advies geven, ik geef alleen maar een voorbeeld van mij zelf die ik totaal niet had verwacht.

maar uiteindelijk zijn deze dingen zo ingewikkeld, ik zou oppassen met advies hier, is het beste advies die ik kan geven. ;)
Voor de een te ingewikkeld, voor de ander een uitdaging. Niemand kan in de toekomst kijken, maar dat betekend niet dat je geen goed advies kunt krijgen.

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:58:
Ik heb net geconstateerd dat onder mijn afdakje (waar mijn panelen op liggen), op 2 plekken vocht door de dakplaten heen komt.
Nu liggen er wel van die dakleer shingles op en daarboven een klikfit-systeem met de panelen.
Ik vermoed dat er bij forse regenbuien relatief veel water tussen de panelen door stroomt en daar een weg gevonden heeft tussen de shingles door.
De vochtplekken zitten namelijk ter hoogte van de bovenkant van de onderste rij panelen.

[afbeelding]

Bij de Alibaba staan ze volop, maar ik denk niet dat ik kilometers per week nodig ga hebben :)
Het liefst in NL en helemaal mooi als ik vandaag nog naar een bouwmarkt kan rijden, wanneer iemand weet waar je dat zou kunnen krijgen.
Ik heb hier wel eens aparte stukken rubber gehaald maar of ze dat rubber hebben wat je zoekt.
Wel ver weg voor jou.
http://www.haaglanden-rubber.nl/?page=home

TD-er schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:58:

[afbeelding]

Zijn waarschijnlijk anti slip profielen voor trap tredes. Dus een raab karcher of een leys......

1 PVoutput . Dongen NB

• TD-er
@Rol-Co Dat is inderdaad wat ver weg voor even op-en-neer :)

@reneeke1970 Dat is wellicht ook een goede zoekrichting om eens te kijken wat er in de buurt te krijgen is.

Ik zat zelf ook al te denken aan gewoon afdichtstrip/tochtstrip, alleen is dat meestal schuimachtig en dat zuigt natuurlijk water op. Dat is dan een mooie garantie voor alg-afzetting en problemen bij vorst.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• migjes
@Rol-Co
jep, erg leuk om een ton in je schoot geworpen te krijgen.
soms lijkt het dan jammer om het huis dan er maar mee te moeten aflossen.
maar anders was ik een ruime 20% er van aan belasting weer kwijt geraakt.
tja dan is de keuze erg simpel, aflossen g.v.d, fuck de belasting. >:)

als jij dit had gekregen dan had jij precies het zelfde gedaan als ik. ;)
(nadat je een 100k€ hebt afgelost van een 160k€, dan gaat je maand bedrag zover omlaag, dan doe je de rest waarschijnlijk ook. ;) )

(dank u familie _/-\o_ oOo *O* d:)b , ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
ook een kleine dank aan minister Dijsselbloem voor het mogenlijk maken van de regeling _/-\o_
jammer dat dit maar 1x kan, heb nog meer familie met te veel geld. >:) )

@reneeke1970
oei, verbouwen voor 100k€, pfff, dat is niet te doen met mijn huis.
(en zeker niet als je weet dat ik dat allemaal zelf doe als hobby)
begrijp dat grof weg de grond mij een 100k€ heeft gekost en het huis in feiten maar een 50k€.
dat was niet een oplossing die nog te doen was.
ook is eigenlijk alles in orden (had zelf al een nieuwe keuken gebouwd en badkamer pv warmtepomp etc..)

dus we hebben gekozen voor een nieuw of groter huis, maar met de tussen stap aflossen.
gewoon om daar tijd mee te winnen tot we beter weten wat we nu willen.

maar eigenlijk zit ik in mijn huidige huis ook wel lekker.
het is niet groot, maar met ons 2 is het meer als genoeg.
dicht bij het centrum, vrouw en ik werken in het centrum dus kunnen alles op de fiets.
auto is er alleen maar voor de lol, daar rijden we maar 3000km per jaar mee.
lastig om iets beters te vinden als je alles al lekker zelf verbouwd hebt met die heerlijk goedkope luxes.
(zoals PV/warmtepomp/ventilatie/isolatie etc etc..)
een grotere tuin zouden we wel leuk vinden, en dan het liefste met een kas er bij of garage met elektra voor een auto.
My-life schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:06:
Nog een keer off-topic dan:
[...]
Zoals @reneeke1970 al aangeeft, er zijn meerdere wegen naar Rome.
zoals ik hier boven aangeef, het is vrij onzinnig om aan een 50k€ huis (zonder grond) een 100k€ te gaan verbouwen. ;)
onze keuze is dus verhuizen, met als tussen stap aflossen, zie het als parkeren van het geld.
zodat we vrij zijn in deze keuzen en wanneer we dat willen doen.
(op een manier zodat je er geen belasting over hoeft te betalen. ;)
en op dit moment is het erg prettig, maandlasten zijn nu zo laag dat het allemaal niet meer uit maakt)
Een beetje voordeel is nog steeds voordeel[/]
nop, met een afgelost huis(of grote deels), krijg je namelijk je woning forfait terug.
(zelf even de precieze regels opzoeken.)
nu moet ik 2000€ betalen aan rente, waar van ik maar 800€ terug krijg.
dus ik kan beter geen rente betalen en 1200€ terug krijgen, dat is veel beter. ;)
https://www.belastingdien..._kleine_eigenwoningschuld
(dit klopt niet helemaal, berekening is nog wel iets lastiger als ik hier schrijf)
Er kan van alles gebeuren, een meevaller van 100K of arbeidsongeschikt raken. Dat betekent niet dat je deze dingen niet weegt en mee kunt nemen in de beslissing.
maar ook een erfenis of andere meevallers.
het hoeft niet alleen tegen te zitten, het kan alle kanten op.
die moet je echt zelf uit zoeken en besluiten welk risico je wel of niet wil nemen. ;)
Een (bank-)spaarhypotheek is een vorm die aflossingsvrij is. Pas heel erg op hoe en wat je zegt, gebruik voor alles de juiste termen ;) . Overigens kunnen hoofdletters en correcte spelling daar ook bij helpen.
nop, (bank-)spaarhypotheek is niet aflossings-vrij.
je lost niet af tijdens de loop tijd, maar wel op het einden van de loop tijd, daar is het spaar gedeelte voor. ;)
De berekening die ik aanhaalde gaat inderdaad uit van 40,8% HRA.
die is voor velen in dit land zo, zijn maar weinig mensen die daar boven komen.
maar die gaat dus dalen als ik het goed begreep door het nieuwe kabinet.
Voor de een te ingewikkeld, voor de ander een uitdaging. Niemand kan in de toekomst kijken, maar dat betekend niet dat je geen goed advies kunt krijgen.
goed advies is altijd goed.
je zult het allen niet vinden bij mensen die dit hier als vrijwilligers werk doen.
die kun je beter doen bij iemand die je daar voor betaald en dus ook eens goed en grondig naar kijkt.
een echte kenner dus. ;)

ik zeg ook niet dat je moet doen zoals ik doe, ik zeg alleen maar dat het balletje heel anders is gerold als ik maar had kunnen dromen in die tijd.
hou daar rekening mee, de toekomst is erg onvoorspelbaar. ;)

TD-er schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:24:

@reneeke1970 Dat is wellicht ook een goede zoekrichting om eens te kijken wat er in de buurt te krijgen is.

Ik zat zelf ook al te denken aan gewoon afdichtstrip/tochtstrip, alleen is dat meestal schuimachtig en dat zuigt natuurlijk water op. Dat is dan een mooie garantie voor alg-afzetting en problemen bij vorst.
Wat ik persoonlijk zou doen is eerst foam er in doen tot één cm diep en dan van die bitumen dak reparatie kit, als daar zon op komt vloeit vanzelf weer in elkaar dus blijft waterdicht zolang de foam blijft zitten

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Er is al eens eerder iemand die dit soort rubber had gebruikt voor een afdak van SF dacht ik, was dat @mb1 niet?

Edit:

Zoek bij google eens op t rubber :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 30-09-2017 14:42 ]

• migjes

speciale afdichtstrip/tochtstrip die ook worden gebruikt om kunststof ramen te dichten?
(ik zie het spul wel liggen bij de hornbach, weet de naam niet zo snel)
daar zou het ook wel mee lukken.
a gevonden:
https://www.hornbach.nl/s...-mtr/5101546/artikel.html

maar ik zelf zou de panelen gewoon even verwijderen, en een bus of 2 Shell tixophalte kit.
de zaak echt dicht maken bij de bevestiging punten, er komt altijd wel water van allerlei kanten onder de panelen.
dus het probleem bij de bron aan pakken lijkt mij een stuk simpeler en effectiever. ;)

duur is het niet. ;)
https://www.hornbach.nl/s....mc_id=nl14a999&WT.srch=1

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-09-2017 14:47 ]

• TD-er
Rol-Co schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:34:
[...]

Er is al eens eerder iemand die dit soort rubber had gebruikt voor een afdak van SF dacht ik, was dat @mb1 niet?
Zo zat ik net ook al te denken.
Op de site van Elize zonnepanelen (kom ik vaak langs onderweg naar m'n werk) hebben ze ook een carport staan, die volgens de tekst lichtdoorlatend is. Dan moet je wel zulke strips gebruiken.

@reneeke1970 Liever doe ik er een strip in die je eventueel met wat uitrekken er nog in kunt proppen.
Afkitten zie ik niet echt zitten, want dan moet ik er eigenlijk recht boven hangen en het is 1 vlak van 5x3 panelen.

TD-er schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:44:
[...]

Op de site van Elize zonnepanelen (kom ik vaak langs onderweg naar m'n werk) hebben ze ook een carport staan, die volgens de tekst lichtdoorlatend is. Dan moet je wel zulke strips gebruiken.

@reneeke1970 Liever doe ik er een strip in die je eventueel met wat uitrekken er nog in kunt proppen.
Afkitten zie ik niet echt zitten, want dan moet ik er eigenlijk recht boven hangen en het is 1 vlak van 5x3 panelen.
Ja kost paar tubes maar dan heb je ook wat. De kruispunten van die rubber moet je ook kitten, en die strips zijn niet uv bestendig dus drie jaar.......
Kun je misschien beter @migjes tip opvolgen met lekker weer

1 PVoutput . Dongen NB

• TD-er
migjes schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:44:
[...]

speciale afdichtstrip/tochtstrip die ook worden gebruikt om kunststof ramen te dichten?
(ik zie het spul wel liggen bij de hornbach, weet de naam niet zo snel)
daar zou het ook wel mee lukken.

maar ik zelf zou de panelen gewoon even verwijderen, en een bus of 2 Shell tixophalte kit.
de zaak echt dicht maken bij de bevestiging punten, er komt altijd wel water van allerlei kanten onder de panelen.
dus het probleem bij de bron aan pakken lijkt mij een stuk simpeler en effectiever. ;)

duur is het niet. ;)
https://www.hornbach.nl/s....mc_id=nl14a999&WT.srch=1
Ik stap zo wel ff in de auto naar de Hornbach.
Die kit heb ik gebruikt bij de aansluiting van de montagebeugels en juist daar lekt het niet.
De lekkage komt echt in het midden van de dakplaten. Daar heb ik ook echt het verkeerde materiaal gebruikt. (vader die zegt: "Nee niet dat dure spul, dit is goed zat" en "nee, hoeft niet te verven onder de shingles")
Maar goed, eerst maar eens kijken of het afdakje wel blijft staan en indien ja, dan ga ik die panelen wel eens loshalen en dingen echt goed oplossen. (Hangt af van wat het CVW besluit te doen met onze (koop)huizen ivm versterking wegens aardbevingsellende)

@AUijtdehaag Ik heb die profielen inmiddels ook gezien. Ik zal eens opmeten wat de afstand is tussen de panelen en dan eens rond gaan kijken :)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

TD-er schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:44:
[...]

Soloroof had / heeft ook allerlei bouwsels waarbij het dak word gevormd door panelen (en als je bijvoorbeeld Bisol) neemt, dan is het nog lichtdoorlatend ook. dat werkt doordat de panelen in een soort vakjes liggen waaronder gootjes zitten, en er afdekstrips zijn geplaatst met PU foam. Vaak is dan wel weer condens en probleem.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• TD-er
Ik heb de strips gevonden bij de Hornbach, tegen een redelijk concurrerende prijs.
Jammer alleen dat ze per 1m30 zijn en niet langere stukjes.
Maar goed, er zijn er nog voldoende op voorraad in Stad, dus * TD-er gaat die kant op.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

TD-er schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:21:
Ik heb de strips gevonden bij de Hornbach, tegen een redelijk concurrerende prijs.
Jammer alleen dat ze per 1m30 zijn en niet langere stukjes.
Maar goed, er zijn er nog voldoende op voorraad in Stad, dus * TD-er gaat die kant op.
Let wel op dat deze traprubbers niet van EPDM kwaliteit zijn, dus niet UV en weerbestendig. Ik vraag mij af hoe lang ze het volhouden. Pas zoiets niet? http://www.rubbermagazijn..._volrubber-t-profiel.html

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• TD-er
antonboonstra schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:25:
[...]

Let wel op dat deze traprubbers niet van EPDM kwaliteit zijn, dus niet UV en weerbestendig. Ik vraag mij af hoe lang ze het volhouden. Pas zoiets niet? http://www.rubbermagazijn..._volrubber-t-profiel.html
Ik was niet op de hoogte van die EPDM-kwaliteitsvoordelen. Maar zoveel UV zal 'ie toch niet krijgen? ;)

Hmm, ondanks de voorraadindicatie van Hornbach, hadden ze er maar 3 op voorraad. :(
Dus wellicht dat ik die van de Hornbach dan terugbreng en die uit jouw linkje bestel.
Aan de andere kant, kan ik die uit jouw linkje alsnog bestellen en experimenteren met die van de Hornbach, of die laatste gebruiken voor de plekken waarbij de afstand > 4mm is.

Ook wel mooi dat er geen ribbel op zit.
Maar goed, er zijn 2 plekken waar 't ietwat dringender is dan op andere plekken, dus daar prop ik dan de Hornbach strips tussen.

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 30-09-2017 21:06 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??