@
Rol-Co
jep, erg leuk om een ton in je schoot geworpen te krijgen.
soms lijkt het dan jammer om het huis dan er maar mee te moeten aflossen.
maar anders was ik een ruime 20% er van aan belasting weer kwijt geraakt.
tja dan is de keuze erg simpel, aflossen g.v.d, fuck de belasting.
als jij dit had gekregen dan had jij precies het zelfde gedaan als ik.
(nadat je een 100k€ hebt afgelost van een 160k€, dan gaat je maand bedrag zover omlaag, dan doe je de rest waarschijnlijk ook.

)
(dank u familie

, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
ook een kleine dank aan minister Dijsselbloem voor het mogenlijk maken van de regeling
jammer dat dit maar 1x kan, heb nog meer familie met te veel geld.

)
@
reneeke1970
oei, verbouwen voor 100k€, pfff, dat is niet te doen met mijn huis.
(en zeker niet als je weet dat ik dat allemaal zelf doe als hobby)
begrijp dat grof weg de grond mij een 100k€ heeft gekost en het huis in feiten maar een 50k€.
dat was niet een oplossing die nog te doen was.
ook is eigenlijk alles in orden (had zelf al een nieuwe keuken gebouwd en badkamer pv warmtepomp etc..)
dus we hebben gekozen voor een nieuw of groter huis, maar met de tussen stap aflossen.
gewoon om daar tijd mee te winnen tot we beter weten wat we nu willen.
maar eigenlijk zit ik in mijn huidige huis ook wel lekker.
het is niet groot, maar met ons 2 is het meer als genoeg.
dicht bij het centrum, vrouw en ik werken in het centrum dus kunnen alles op de fiets.
auto is er alleen maar voor de lol, daar rijden we maar 3000km per jaar mee.
lastig om iets beters te vinden als je alles al lekker zelf verbouwd hebt met die heerlijk goedkope luxes.
(zoals PV/warmtepomp/ventilatie/isolatie etc etc..)
een grotere tuin zouden we wel leuk vinden, en dan het liefste met een kas er bij of garage met elektra voor een auto.
zoals ik hier boven aangeef, het is vrij onzinnig om aan een 50k€ huis (zonder grond) een 100k€ te gaan verbouwen.
onze keuze is dus verhuizen, met als tussen stap aflossen, zie het als parkeren van het geld.
zodat we vrij zijn in deze keuzen en wanneer we dat willen doen.
(op een manier zodat je er geen belasting over hoeft te betalen.
en op dit moment is het erg prettig, maandlasten zijn nu zo laag dat het allemaal niet meer uit maakt)
Een beetje voordeel is nog steeds voordeel[/]
nop, met een afgelost huis(of grote deels), krijg je namelijk je woning forfait terug.
(zelf even de precieze regels opzoeken.)
nu moet ik 2000€ betalen aan rente, waar van ik maar 800€ terug krijg.
dus ik kan beter geen rente betalen en 1200€ terug krijgen, dat is veel beter.
https://www.belastingdien..._kleine_eigenwoningschuld
(dit klopt niet helemaal, berekening is nog wel iets lastiger als ik hier schrijf)
Er kan van alles gebeuren, een meevaller van 100K of arbeidsongeschikt raken. Dat betekent niet dat je deze dingen niet weegt en mee kunt nemen in de beslissing.
maar ook een erfenis of andere meevallers.
het hoeft niet alleen tegen te zitten, het kan alle kanten op.
die moet je echt zelf uit zoeken en besluiten welk risico je wel of niet wil nemen.

Een (bank-)spaarhypotheek is een vorm die aflossingsvrij is. Pas heel erg op hoe en wat je zegt, gebruik voor alles de juiste termen

. Overigens kunnen hoofdletters en correcte spelling daar ook bij helpen.
nop, (bank-)spaarhypotheek is niet aflossings-vrij.
je lost niet af tijdens de loop tijd, maar wel op het einden van de loop tijd, daar is het spaar gedeelte voor.

De berekening die ik aanhaalde gaat inderdaad uit van 40,8% HRA.
die is voor velen in dit land zo, zijn maar weinig mensen die daar boven komen.
maar die gaat dus dalen als ik het goed begreep door het nieuwe kabinet.
Voor de een te ingewikkeld, voor de ander een uitdaging. Niemand kan in de toekomst kijken, maar dat betekend niet dat je geen goed advies kunt krijgen.
goed advies is altijd goed.
je zult het allen niet vinden bij mensen die dit hier als vrijwilligers werk doen.
die kun je beter doen bij iemand die je daar voor betaald en dus ook eens goed en grondig naar kijkt.
een echte kenner dus.
ik zeg ook niet dat je moet doen zoals ik doe, ik zeg alleen maar dat het balletje heel anders is gerold als ik maar had kunnen dromen in die tijd.
hou daar rekening mee, de toekomst is erg onvoorspelbaar.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)