Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.447 views

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Gasschuif op 30-09-2017 22:23 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:34:
[...]

Er is al eens eerder iemand die dit soort rubber had gebruikt voor een afdak van SF dacht ik, was dat @mb1 niet?
Dat is hier gebeurt, op het dak van het houthok met 4 panelen. Wel de EPDM kwaliteit gekozen, is al een jaartje of 4 in bedrijf. Tot nu toe geen lekkage.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 19:07
Ik heb even een vraag, wat is de beste situatie:
4800 WP aan panelen op een:
3fase 4,5 kw Fronius Symo 4.5-3-M
of op een:
1 fase 5kw Goodwe 5000-D-NS
?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
genesisfm schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:07:
of op een:
?
Gegeven dat ik beide omvormers niet ken.
Persoonlijk zou ik voor 3-fasen gaan als je dat in de meterkast hebt.
Verliezen zijn kleiner en de 3-fasen omvormer heeft 't makkelijker om 't vermogen kwijt te kunnen (minder te bufferen), wat waarschijnlijk op latere leeftijd van de omvormer een + is.
En 4800 Wp op een 4.5 kW omvormer is prima, zeker als je niet allen dezelfde oriëntatie geeft, dus met meerdere strings gaat werken.
En zelfs al heb je dezelfde oriëntatie en geen schaduw enzo, dan nog kom je echt vrijwel nooit over de piek van een 4.5 kW omvormer heen. Dat is minutenwerk op jaarbasis.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

of op een:
?
Die Fronius: is naar mij idee een klasse beter, en 3 fase is altijd fijner met meer dan 3000 W (een automaat moet je eigenlijk niet langdurig met meer dan 80% van In belasten, daar word ie te warm van intern .
Met een 3 fase kan je dan gerust met een 5x2,5 mm af (als de afstanden niet heel groot worden), en deze afzekeren met een 4xB16 automaat.
en als je 4800 Wp SF hebt (?) dan kom je, afhankelijk van de oriëntatie (O-Z, met een redelijke hellingshoek))best wel eens aan de 4800 W.

[ Voor 34% gewijzigd door Andre1973 op 30-09-2017 23:50 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Dat zijn wel de pieken, ik heb bijna 7kwp aan panelen aan een AEG4600 hangen. Ik heb een paar piekjes van 4800w gezien maar veel verder dan 4kw komt het in veel gevallen niet. Tot op heden nog geen probleem op een 16A automaat, maar dit zou in het voorjaar nog wat op kunnen gaan lopen.

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 00:41:
Dat zijn wel de pieken, ik heb bijna 7kwp aan panelen aan een AEG4600 hangen. Ik heb een paar piekjes van 4800w gezien maar veel verder dan 4kw komt het in veel gevallen niet. Tot op heden nog geen probleem op een 16A automaat, maar dit zou in het voorjaar nog wat op kunnen gaan lopen.
Dat hoop ik wel voor je, heb hier o.a. 2040 Wp (12x SF170) op een SE 2200 hangen op ZW, en die tikt in het voorjaar de 2300W aan (is de bovengrens van de SE2200).
Bij een automaat die langdurig meer dan 80% word belast, word vaak erg warm, en als deze is ook nog is opgesloten tussen de andere automaten, dan kan hij ook zijn warmte lastig kwijt. We hebben al op een aantal plaatsen automaten moeten vervangen door mespatronen, die hebben daar minder last van, invloed van temperatuur is daar vaak ook minder.
Ook zijn er al automaten aangetroffen met verkleuringen / vervormingen aan de zijkanten van de kunststof behuizing, wat wijst op een te hoge temperatuur ter plaatse, waardoor een goede werking niet meer kan worden gegarandeerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Andre1973 op 01-10-2017 00:55 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Als het te bont word kan ik nog omhoog met de automaat, maar door de verschillende posities van de panelen (écht oost en west) wordt de load goed uitgespreid. Weinig piekgedrag, maar het gaat wel lang door :)

Verwijderd

Heren,

Ik ben nu bezig met constructie van mijn schuur om er een dak op te krijgen met 2x24 LG 320W panelen. Het idee is om ze in landscape te monteren op een EPDM dak. Daarnaast een goot waar het water van de panelen direct instroomt.

Mijn vraagjes;
- kunnen de panelen met hun bevestigingsschroeven ook op de korte kant gemonteerd worden, dat lijkt me in een landscape montage fraaier
- wat is de hoogte van de aluminium montage balken, is dat 40mm? of kan dit ook lager?

https://ibb.co/f7XUmG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2017 10:36 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:29:
Heren,

Ik ben nu bezig met constructie van mijn schuur om er een dak op te krijgen met 2x24 LG 320W panelen. Het idee is om ze in landscape te monteren op een EPDM dak. Daarnaast een goot waar het water van de panelen direct instroomt.

Mijn vraagjes;
- kunnen de panelen met hun bevestigingsschroeven ook op de korte kant gemonteerd worden, dat lijkt me in een landscape montage fraaier
- wat is de hoogte van de aluminium montage balken, is dat 40mm? of kan dit ook lager?

Volgens de gebruiksaanwijzing, ja dat mag
"Mounting by using clamps
•• The module may be fastened to a support by using
clamps on both the long edge and the short edge of
the modules."

Montage hoogte is afhankelijk van het gebruikte montagesysteem, kan 40mm zijn maar is vaak meer
liever niet lager i.v.m. de koeling langs de onderzijde van de panelen. ;)

Verwijderd

Dank, hier kan ik wat mee!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:29:
Heren,

Mijn vraagjes;

Dat kan maar dan zou je een systeem moeten gebruiken wat normaal op een staaldak gaat die zijn er van ongeveer 20 mm hoog, en dan net als met staalplaat daar EPDM tape tussen. Dan moet je dak wel erg vlak zijn. Het is er natuurlijk niet voor bedoeld.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 16:03
Toch ook maar even advies vragen in dit topic. Op dit moment wordt mijn nieuwe huis gebouwd en ik wil op de garage graag panelen leggen. Die moeten worden ingewerkt in het riet. Iemand hier ervaring mee?

Omdat het een nieuwe woning is weet ik niet wat mijn verbruik is, dus moet hiervan een schatting maken. Ik kom dan op 6500kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/31BgRhb94DQeAgWrgVfDNOJK/full.png

Wat is nu handig met bovenstaande oriëntatie? Alle panelen op de rechterkant? Of verdelen? Dak is 10 bij 4. In de omgeving zijn geen bomen. En is het nu handig om gewoon alles vol te gooien, of toch maar wat rekenen?

Met gestrekt been.

artbij schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:03:
Toch ook maar even advies vragen in dit topic. Op dit moment wordt mijn nieuwe huis gebouwd en ik wil op de garage graag panelen leggen. Die moeten worden ingewerkt in het riet. Iemand hier ervaring mee?

Omdat het een nieuwe woning is weet ik niet wat mijn verbruik is, dus moet hiervan een schatting maken. Ik kom dan op 6500kwh.

[afbeelding]

Wat is nu handig met bovenstaande oriëntatie? Alle panelen op de rechterkant? Of verdelen? Dak is 10 bij 4. In de omgeving zijn geen bomen. En is het nu handig om gewoon alles vol te gooien, of toch maar wat rekenen?
Ik persoonlijk deed helemaal geen riet, maar een dak van compleet panelen van links naar rechts en van boven tot onder.
Stervens duur dat riet toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:15

[afbeelding]

Heb je er al eens een offerte voor opgevraagd ? Lijkt me namelijk een dure oplossing.

Hou er ook rekening mee dat na een paar jaar pas je riet is ingezakt en dus de panelen ook naar beneden gezet moeten worden dan.

Ook verlies je een hoop oppervlakte vanwege het riet. Met 6500 kwh heb je als je dat dekend wil hebben al snel 20 stuk 300+ wp panelen nodig. Ik denk niet dat je dat op je dak kwijt kunt.

Je dakvlak is zoals ik het zie 10x+-2.5m per kant. Misschien met een oostwest opstelling dat je er +- 16/18 kwijt kunt ?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoeveel waarde hecht je aan de rieten dakbedekking? Als je je verbruik zoveel mogelijk wilt afdekken betekent dat je ook zoveel mogelijk zonnepanelen wilt leggen...

Voorbeeld 1: Een 335wp zonnepaneel van 1956x992mm
Voorbeeld 2: Een 320wp zonnepaneel van 1686x1016mm

Zoals je ziet is het tweede paneel wat duurder, vooral doordat deze een kleiner oppervlak nodig heeft om bijna hetzelfde piekvermogen te halen.

Meestal zorgt het aanschaffen van zonnepanelen ervoor dat een wens ontstaat voor nog meer zonnepanelen. Tip; leg het dak in 1x zo vol mogelijk :*)

• Artbij
Jan-man schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:01:
[...]

Heb je er al eens een offerte voor opgevraagd ? Lijkt me namelijk een dure oplossing.

Hou er ook rekening mee dat na een paar jaar pas je riet is ingezakt en dus de panelen ook naar beneden gezet moeten worden dan.

Ook verlies je een hoop oppervlakte vanwege het riet. Met 6500 kwh heb je als je dat dekend wil hebben al snel 20 stuk 300+ wp panelen nodig. Ik denk niet dat je dat op je dak kwijt kunt.

Je dakvlak is zoals ik het zie 10x+-2.5m per kant. Misschien met een oostwest opstelling dat je er +- 16/18 kwijt kunt ?
Panelen hoeven niet naar beneden, je moet ze in het begin gewoon niet te hoog leggen :).

Dak is 10x4 zoals ook in de tekst staat. Zat zelf te denken om het rechterstuk volg te leggen met SF panelen, met dat formaat heb ik het meeste dekking. Voor en achterkant nog 50 cm riet, wil de panelen nl niet zien.
Tele schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:47:
[...]

Hoeveel waarde hecht je aan de rieten dakbedekking? Als je je verbruik zoveel mogelijk wilt afdekken betekent dat je ook zoveel mogelijk zonnepanelen wilt leggen...

Voorbeeld 1: Een 335wp zonnepaneel van 1956x992mm
Voorbeeld 2: Een 320wp zonnepaneel van 1686x1016mm

Zoals je ziet is het tweede paneel wat duurder, vooral doordat deze een kleiner oppervlak nodig heeft om bijna hetzelfde piekvermogen te halen.

Meestal zorgt het aanschaffen van zonnepanelen ervoor dat een wens ontstaat voor nog meer zonnepanelen. Tip; leg het dak in 1x zo vol mogelijk :*)
Waarom zou je er steeds meer willen? Feit dat mijn garage een rieten dak krijgt zegt al wel wat over hoe ik over het uiterlijk denk. Helemaal vol leggen gaat sowieso nooit gebeuren, tenminste niet de kant die ik zelf kan zien. Wellicht wel de kant van de buren :).

Daarnaast telt uiterlijk ook wel, wil voor mijn buren wel dat ze tegen echte zwarte panelen aankijken.

Met gestrekt been.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:55
Meer willen is pv ziekte.
Ik moet mijn huis nog bouwen en denk al aan uitbreiding :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 00:45:
Dat hoop ik wel voor je, heb hier o.a. 2040 Wp (12x SF170) op een SE 2200 hangen op ZW, en die tikt in het voorjaar de 2300W aan (is de bovengrens van de SE2200).
Mijn SE2200 komt af en toe zelfs even boven de 2500Watt uit, dus een hele harde bovengrens heeft hij blijkbaar niet...
(en dat is met 4 335Wp-panelen op Oost en 4 op West, helling ca 40 graden)

• Andre1973

Andre1973

ocaj schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:52:
[...]

Mijn SE2200 komt af en toe zelfs even boven de 2500Watt uit, dus een hele harde bovengrens heeft hij blijkbaar niet...
(en dat is met 4 335Wp-panelen op Oost en 4 op West, helling ca 40 graden)
Is dat ook die nieuwe wave HD nogwat?

• ocaj
  • Niet online
@Andre1973 Nee, ik heb het over de vorige generatie SE2200, niet over de SE2200H(D-Wave)

Ik las ergens dat de HD-Wave-series wel een hardere bovengrens hebben en niet zo ver over hun gespecificeerde maximum heengaan dan de vorige generatie. Dus als jij een HD-versie bedoelde, dan zal die 2300 Watt mogelijk inderdaad de bovengrens zijn.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

of op een:
?
Ik zou ook voor de Fronius gaan, maar waarom niet de Fronius Symo 5.0-3-M?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16

[afbeelding]

Kun je op het stuk waar de panelen komen niet gewoon zwarte dakpannen onder het riet laten uitkomen en daar de panelen op plaatsen. Er is hier een duurzaamheidsboer die dat zo op zijn stolpboerderij heeft gedaan en dat is wel netjes.
Afbeeldingslocatie: https://bijvoetenergie.files.wordpress.com/2013/04/20130412-174937.jpg

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• B-lex
  • Laatst online: 17:44
Die hap uit het dak? Komen daar in die vorm de panelen in?
Heet de ontwerper toevallig Dhr. S. Wonder? :?

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:43
Ik dacht dat ik pas geleden in dit topic had gelezen dat panelen niet op riet kunnen aangezien het riet daaronder anders gaat schimmelen. Ik kan het alleen niet meer vinden als ik zoek op schimmel.

• Artbij
No Hands schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:06:
[...]

Kun je op het stuk waar de panelen komen niet gewoon zwarte dakpannen onder het riet laten uitkomen en daar de panelen op plaatsen. Er is hier een duurzaamheidsboer die dat zo op zijn stolpboerderij heeft gedaan en dat is wel netjes.
[afbeelding]
Snap niet zo goed waarom je er dakpannen onder zou doen, EPDM is voldoende.
WaSteiL schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:51:
Ik dacht dat ik pas geleden in dit topic had gelezen dat panelen niet op riet kunnen aangezien het riet daaronder anders gaat schimmelen. Ik kan het alleen niet meer vinden als ik zoek op schimmel.
Op het riet is inderdaad geen goed idee, daarom komen ze er bij mij ook niet op, maar worden ze netjes ingewerkt.

Met gestrekt been.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

WaSteiL schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:51:
Waarom? Je ziet best vaak dat riet afgedekt wordt met een andere laag (vaak golfplaat o.i.d.). Ik zou het persoonlijk niet doen, het riet wordt dan droog en brandgevoeliger (ik ken genoeg gevallen waar het het afgedekte riet bereikt en de woning volledig afbrand). En helemaal met die panelen erboven, die ook nog eens warm worden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 11:59
Ik neem aan dat het echt riet wordt? Ik heb een rieten dak. Mijn zonnepanelen liggen op de garage zonder riet. (Omdat het oud, bestaand pand was is dat veel gemakkelijker). In Pijnacker zijn ze wat woningen aan het bouwen (langs N-weg) waar ze de zonnepanlen in het riet aan het leggen waren. Heb het eindresultaat nog niet kunnen bewonderen helaas.

Als ik advies zou mogen geven zou ik zorgen dat de panelen aan de buitenzijde gelijk liggen of misschien zelfs iets hoger dan het riet. Dit omdat ik zie dat wanneer het riet wat ouder is er veel gesleten riet naar beneden komt zetten bij regen. Lijkt me dat dat snel je panelen vervuilt.

Brandgevoeligheid van riet is er natuurlijk zo ie zo. Maar redenatie van hierboven van het afdekken kan ik niet volgen. Als je rieten kap goed is dan is alleen de bovenlaag vochtig en de onderlaag juist altijd helemaal droog. (Anders begint het te lekken in huis.)
Wat ik wel snap is idd als je panelen over het riet liggen dan worden ze wel warm idd, maar dit wordt dan ook volgens mij nooit gedaan.

Verder vind ik het gaaf dat je traditioneel riet gebruikt en juist combineerd met modern. Super tof. Ben benieuwd naar het resultaat!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 19:07
Wailing_Banshee schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 07:58:
[...]

Ik zou ook voor de Fronius gaan, maar waarom niet de Fronius Symo 5.0-3-M?
Die vraag zou ik terug willen stellen? Ik krijg dit als advies. Wat zou het voordeel zijn van een zwaardere omvormer?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

genesisfm schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:57:
[...]

Die vraag zou ik terug willen stellen? Ik krijg dit als advies. Wat zou het voordeel zijn van een zwaardere omvormer?
Je noemt de Fronius 4.5 en de Goodwe 5.0.
Het zou kunnen dat ze de Goodwe 5.0 aanbieden omdat deze geen 4.5kW variant heeft (er even van uitgaande dat de 5.0 impliceert dat deze 5kW is...)

Ik ga zelf voor de Fronius 6.0 omdat er geen 5.5 is (en ik allergisch ben voor aftoppen :p)

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Ik vind dit eigenlijk 2 discussies - 1 of 3 fase en optimale Wp. Goodwe heeft ook een 5kw 3 fase exemplaar...

Optimale Wp is een onder vs overdimensionering discussie. Ik denk dat bij 4800Wp het weinig uitmaakt of je 4.5 of 5.0 omvormervermogen hebt. 5.0 kun je nog een beetje uitbreiden, da's handig als het PV virus je besmet. Dan kun je nog tot ca 5.5Kwp uitbreiden tot je omvormer de bottleneck wordt. Bv van nu 16 300Wp panelen (?) naar 2 erbij, totaal 5400Wp, kan uitstekend op een 5.0 exemplaar..

Als je oriëntatie of hellingshoek niet optimaal is, dan verschuift de optimale oplossing richting eerder onderdimensioneren.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53
Ik zou de prijs ook meenemen in de overweging. Bij Winkelman zit er een prijsverschil van slechts 13 euro (of 1%) tussen een Fronius 4.5 en een Fronius 5.0 in 3 fasen. Ik zou dan altijd voor die 5.0 gaan.

Regeren is vooruitschuiven

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:33
Binnenkort ga ik een offerte krijgen met een 3 fase SAJ omvormer. Ik kan hier echter helemaal niets over vinden, behalve dan dat het me op zich wel een redelijk merk lijkt (en op papier ook stil)
Is er iemand hier die ervaring heeft met dat merk?

• Andre1973

Andre1973

artbij schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:55:
[...]
Snap niet zo goed waarom je er dakpannen onder zou doen, EPDM is voldoende.
[...]

Op het riet is inderdaad geen goed idee, daarom komen ze er bij mij ook niet op, maar worden ze netjes ingewerkt.
Je kan ook stellen dat pannen voldoende is
Pannen zijn veel minder kwetsbaar dan EPDM, zeker als je daar nog eens op een schuindak met panelen overheen wil gaan leggen
En als je er toch panelen overheen legt dan ben je met pannen flexibel (kabel doorvoer) en de pannen zie je bijna niet dus kan je de goedkoopste (minder dan E1,00 per stuk, 11 in per m2) pannen gebruiken.

En mochten ze ooit er af meten dan heb je weer gewoon een combi van riet en pannen, die heel gebruikelijk is.

Even een beetje off topic:

Ik begreep laatst dat er op daken riet lag tot dat er genoeg geld was voor pannen.
Vandaar de combi pannen en riet, als een soort spaarplan. En "onder de pannen zijn" was een goed teken.

En weer terug naar de PV!

• Andre1973

Andre1973

T-MOB schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:00:
Ik zou de prijs ook meenemen in de overweging. Bij Winkelman zit er een prijsverschil van slechts 13 euro (of 1%) tussen een Fronius 4.5 en een Fronius 5.0 in 3 fasen. Ik zou dan altijd voor die 5.0 gaan.
Let bij Fronius wel op de uitvoering: met 1 of 2 MPP trackers.

• unezra
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

jacovn schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:19:
Meer willen is pv ziekte.
Ik moet mijn huis nog bouwen en denk al aan uitbreiding :)
Hahahaha!

Ik heb de panelen nog niet op het dak liggen (zelfs nog niet eens beslist waar ik ze ga bestellen) en ik ben al aan het nadenken over panelen op de schuur en een batterij op de overloop. :) (Terwijl ik met 15x 300Wp toch best een eindje moet komen qua opbrengst.)

De schuur komt pas over 5-10 jaar, als ik dusdanig veel gespaard heb dat ik de hele tuin in 1x kan plat gooien en opnieuw kan opbouwen. Qua ruimte moeten daar zeker nog eens 4-6 panelen op kunnen maar het word wel even oppassen met schaduwval.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:52:
[...]

Hahahaha!

Ik heb de panelen nog niet op het dak liggen (zelfs nog niet eens beslist waar ik ze ga bestellen) en ik ben al aan het nadenken over panelen op de schuur en een batterij op de overloop. :) (Terwijl ik met 15x 300Wp toch best een eindje moet komen qua opbrengst.)

De schuur komt pas over 5-10 jaar, als ik dusdanig veel gespaard heb dat ik de hele tuin in 1x kan plat gooien en opnieuw kan opbouwen. Qua ruimte moeten daar zeker nog eens 4-6 panelen op kunnen maar het word wel even oppassen met schaduwval.
Ach, de nieuwe panelen worden als het goed is over 3 weken gelegd. Ik heb dan een omvormer over. Ben er nog niet uit of ik die ga gebruiken voor panelen op het platte dak van de keuken of het schuine dak van de garage... (moet van beide nog uitrekenen hoeveel panelen erop kunnen...)

Wailing_Banshee schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:01:
[...]

Ach, de nieuwe panelen worden als het goed is over 3 weken gelegd. Ik heb dan een omvormer over. Ben er nog niet uit of ik die ga gebruiken voor panelen op het platte dak van de keuken of het schuine dak van de garage... (moet van beide nog uitrekenen hoeveel panelen erop kunnen...)
Het woordje of of is al fout natuurlijk, gewoon beide......

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:01:
[...]

Ik wilde dit weekend de knoop door hakken maar was iets te druk met mijn nieuwe PC.
Dus proberen vanavond of anders later deze week de 2 offertes die over zijn gebleven nog eens te bekijken en dan tekenen.

Naast zonnepanelen wil ik ook de complete meterkast reviseren, wil ik aarding naar boven trekken en moet d'r een gat in de kruipruimte gezaagd worden. Dat kan en wil niet iedereen. (Financieel staat het wel los van de offerte. Van beiden weet ik dat ze het kunnen, de kosten van dat deel zijn niet zo relevant.)

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik ben momenteel bezig met het legplan voor mijn budget PV installatie. Het betreft hier SF 150 panelen (de groene).

Ik heb een lange garage die uit 2 delen bestaat (de ene iets hoger dan de andere). Ik heb een huis met rijke geschiedenis dus wil de panelen niet in het zicht, derhalve monteer ik ze op een houten balkenframe met een hellingshoek 0 graden. De opstand/rand van het garage dak onttrekt ze dan aan het zicht.
Aan het huis zit nog een serre vast waar ik exact het zelfde wil doen.

De volgende materialen zijn in huis of worden aangeschaft:

35 SF150 panelen
9 SF160 panelen
SolaX Zonne omvormer X1-Mini 1.5
Goodwe GW-4600SS

Aan de materialen zal niks meer veranderen, het gaat met name om het legplan. Beide locaties (serre en garage) liggen pal op zuid zonder schaduw (geen achterburen en groot grasveld achter het huis). Door middel van MC4 splitters wil ik alles over diverse strings verdelen en heb daar het volgende legplan in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ghF4kyF.jpg

Hebben jullie waardevolle feedback op dit plan?

[ Voor 15% gewijzigd door Markprinsen op 02-10-2017 16:25 ]

• ferrykoets
ik zou de panelen toch minstens onder een hoek van 5 à 10 graden leggen, al was het maar voor het water en vuil (met 0 graden blijft er zelfs water staan door het randje van het frame lijkt me)

• Jan-man
Minimaal een paar graden inderdaad anders blijft het water staan.

Ik ken de goodwe niet echt 100% goed maar weet je zeker dat hier 5 panelen op 1 string kunnen ? Dacht dat sma 1 van de weinig is waar dat op kan ? @AUijtdehaag weet dat nog wel beter :).

• unezra

unezra

@Markprinsen Gekke vraag misschien, maar waarom ga je voor 9 stuks 150Wp panelen? Kun je niet beter voor iets minder 250Wp of 300Wp panelen gaan en later uitbreiden als je wat meer geld hebt?

• Jan-man
unezra schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:57:
@Markprinsen Gekke vraag misschien, maar waarom ga je voor 9 stuks 150Wp panelen? Kun je niet beter voor iets minder 250Wp of 300Wp panelen gaan en later uitbreiden als je wat meer geld hebt?
Deze panelen heeft hij wss bij de bva veiling gehaald voor rond de 60 euro ps. Daarnaast zijn ze kleiner als normale panelen dus in zijn geval kan ie dan meer op zijn dak kwijt :).

• ferrykoets
5 is max wat op de Goodwe kan (108Voc per stuk tot max 580V), dus dat is geen probleem

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
mddd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:28:
[...]

Inderdaad.

Overigens is het dan (afhankelijk van de meerprijzen die ze vragen) wellicht interessant om te kijken of je niet wat efficiëntere panelen kunt krijgen. Het nieuwste van het nieuwste is natuurlijk altijd duur maar 275 Wp is al een tijdje niet meer mainstream. Normale panelen (dus niet je-van-het maar gewoon betaalbare) zijn tegenwoordig eerder 295 Wp of 300Wp. Scheelt toch weer 10% ofzo. Maargoed, als je zelf koopt en kiest ligt dat wat anders dan bij een project.
Ik heb de vraag gesteld en er werd niet negatief gereageerd. Er is mij gevraagd om een wensenlijstje door te geven die hun vervolgens aan de installateur voorleggen. Daarmee ligt de bal bij mij en ik zou daar graag jullie hulp bij hebben :*) .

We hebben minimaal de opbrengst van negen 275 Wp panelen gesitueerd op een 53 graden dak op het oosten, volgens hun 1620kWh/jr, nodig. Ik wil voor de uitstraling graag 'all black' panelen. Volgens mij kan er op dit dak maximaal één rij van negen grote panelen (195*99cm) verticaal (rechtop) of twee rijen van vijf panelen met de standaard afmetingen (165*99cm) horizontaal (liggend).
Dus negen grote panelen, in totaal 17,4m2 of tien standaard panelen, in totaal 14,7m2.

Op een website die hier weleens is genoemd (sun-solar) staan bijvoorbeeld 'Suntech mono' panelen van 280 Wp voor €199,99 en grote 'EC Solar mono' panelen van 335 Wp voor €229,=. Zijn dit goede referenties?

Kan ik af met een lichtere omvormer omdat de opbrengst 53 graden op het oosten maximaal 75% is? Oftewel zal een set van 3350 Wp op z'n max 2512 Watt opleveren en is een omvormer van 2200-2500 Watt ideaal?

Wat moet ik verder nog doorgeven aan de aannemer?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het wensenlijstje wat ik moet insturen :> .

• Artbij
Iemand tips voor een installateur in de regio midden-brabant? Zeg maar tussen Eindhoven, Breda en Den Bosch?

Met gestrekt been.

@artbij
Oss valt net buiten je driehoekje, maar anders sun-solar punt nl ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Artbij
AUijtdehaag schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:35:
@artbij
Oss valt net buiten je driehoekje, maar anders sun-solar punt nl ?
Kun je die echt aanbevelen?

Is nog wel goed genoeg in de buurt :). Vind het zonde als bedrijven door heel Nederland gaan rijden als er in de buurt ook mogelijkheden zijn.

Met gestrekt been.

@artbij
Beide buren, vrienden, familie en kennissen, diverse tweakers hebben daar panelen van.
Behalve ikke niet.... (maar die kende ik 5 jaar geleden nog niet)

Dus ja.
Daniel zit ook hier op tweakers onder de naam Solarking.
(maar genoeg reclame weer ;) )

Edit: ff sidenote...
Voor indak system, wat je eigenlijk wilt doen met riet, zou ik kijken naar panelen met een hogere warmtecoefficient (of hoe dat ook heet).
Dan kakt de boel niet zover in met warme dagen.
Zo uit mijn hoofd, zijn dat solar frontier panelen en Panasonic hit panelen.
Echter de solar frontier panelen worden al aardig ingehaald tegenwoordig, door > 280 Wp panelen wat betreft Wp/m2. Dus het is een afweging.

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2017 17:55 ]

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

@Markprinsen ik zie verschillende hoeveelheden per string. Ik dacht dat dat niet kon.. maar ik laat me graag verassen.

• Andre1973

Andre1973

Chielos schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:03:
@Markprinsen ik zie verschillende hoeveelheden per string. Ik dacht dat dat niet kon.. maar ik laat me graag verassen.
en ik mis een paneel op dak 2 van de garage, er staat 15 panelen, maar er liggen er 14.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
unezra schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:57:
Heb ze inderdaad goedkoop gekocht (niet bij BVA). Ik heb straks 6000 wp waarbij ik mijn verbruik makkelijk afdek. Prijs per wp ca. €0,40.

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 09:18
artbij schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:42:
[...]

Kun je die echt aanbevelen?

Is nog wel goed genoeg in de buurt :). Vind het zonde als bedrijven door heel Nederland gaan rijden als er in de buurt ook mogelijkheden zijn.
Sun-solar d:)b
Heeft mij prima geholpen met uitzoeken van de benodigde spullen. Alles netjes thuisgebracht en alle tijd genomen om mijn vragen te beantwoorden en kennis mee te geven om de installatie zelf te doen.

Ook als je het laat installeren dan heb ik er alle vertrouwen. Zeer behulpzaam en berg aan kennis!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Heeft iemand hier een 3d programma waar je snel schaduw mee kan bekijken / berekenen?

Wil graag het schaduw verloop weten op ons nieuwbouw huis :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Geweldig, het programma weet zelfs de vorm al, terwijl de fundering net ligt _/-\o_

Fototje situatie:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/llgpg3yr5zxvo.png

Beoogd legplan:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yqntm3yzlm0yz.png

Ik heb nu dus 3 panelen die veel last hebben van shaduw (paars) door de dakkapel en de onderste rij (rode panelen) hebben in de wintermaanden last van schaduw. Dan heb ik op de dakkapel nog ruimte voor 2 panelen onder een vlakkere hoek (groen).

Verwachte verbruik op jaarbasis:
huishouden: 3000 kwh
warmtepomp: 3200 kwh (schatting)
elektrische auto: 3000 kwh

Hoe haal ik nu het meeste rendement?

A. SMA + Tigo voor paarse en groene panelen, rode panelen op aparte string?
B. SolarEdge
C. Iets anders?

[ Voor 82% gewijzigd door roelzadh op 02-10-2017 22:13 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• ocaj
  • Niet online
My-life schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:21:
[...]

Kan ik af met een lichtere omvormer omdat de opbrengst 53 graden op het oosten maximaal 75% is? Oftewel zal een set van 3350 Wp op z'n max 2512 Watt opleveren en is een omvormer van 2200-2500 Watt ideaal?
Je haalt 2 dingen door elkaar:
De 75% opbrengst uit de tabel in de openingspost is de opbrengst op jaarbasis t.o.v. zuid.

Maar dat wil niet zeggen dat je panelen nooit meer dan 75% van hun Wp-waarde opleveren!
Een paneel doet het het beste als de zon er onder een hoek van 90 graden opvalt.
Oost-panelen onder een hoek van 53 graden zullen vroeg in de ochtend gewoon hun maximum halen (en misschien op een goede zonnige zomerochtend na een koude nacht ook nog wel hoger dan dat). Vergeet niet dat de zon in de zomermaanden een stuk noordelijker opkomt dan puur oost.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat op de momenten dat de invalshoek van de zon ideaal is je niet gaat aftoppen, dan kom je op jaarbasis nog lager uit dan 75%.....

• unezra

unezra

artbij schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:24:
Iemand tips voor een installateur in de regio midden-brabant? Zeg maar tussen Eindhoven, Breda en Den Bosch?
Niet specifiek die hoek maar ik ben op dit moment (nog) in gesprek met Bruggink uit Heelweg (bij Doetinchem) en Pluimers Isolatie uit Rijssen.

Beiden besteden het overigens uit aan directe partners maar bij beiden heb ik voorlopig een dusdanig goed gevoel, dat de kans groot is dat ik tussen die 2 ga kiezen. (Met, nog los van de offerte, een voorkeur voor Bruggink omdat zij bij ons ook een verbouwing gaan doen en allerlei bijkomend werk voor hen geen probleem is.)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:13:
[...]

Het woordje of of is al fout natuurlijk, gewoon beide......
Gaat niet op één omvormer. Compleet verschillende dakhellingen en ligging en ook nog een meter of 30 uit elkaar :p
unezra schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 16:16:
[...]
Naast zonnepanelen wil ik ook de complete meterkast reviseren, wil ik aarding naar boven trekken en moet d'r een gat in de kruipruimte gezaagd worden. Dat kan en wil niet iedereen. (Financieel staat het wel los van de offerte. Van beiden weet ik dat ze het kunnen, de kosten van dat deel zijn niet zo relevant.)
Dat probleem had ik ook, er moesten niet alleen panelen gelegd worden, er moet ook een pijp weggehaald worden, dak weer dichtgemaakt en panelen verlegd worden. De meeste panelenboeren reageren dan niet eens meer...

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:41:
[...]
Dat probleem had ik ook, er moesten niet alleen panelen gelegd worden, er moet ook een pijp weggehaald worden, dak weer dichtgemaakt en panelen verlegd worden. De meeste panelenboeren reageren dan niet eens meer...
Ik heb er een gehad die letterlijk en op vrij botte toon zei "Daar hebben ze helemaal geen tijd voor."

Mijn nuchtere antwoord was dat ik er gewoon het reguliere tarief voor wilde betalen, zolang ze het maar deden. Maar het kon niet, want geen tijd. Die partij valt dus onder andere om die redenen af. (Andere redenen zijn dat ik de meneer hoe dan ook niet aardig vind en zodra ik wat is het, 7K ga uitgeven is het *minste* dat ik verwacht een beetje vriendelijkheid. Hij zal misschien best goed geweest zijn in zijn werk, maar er zijn 100 partijen die hun werk prima doen. Dus als potentiële klant met redelijk ruim budget heb je de luxe een partij af te wijzen met als voornaamste reden dat het een botte hork is. (Is ook een kwestie van vertrouwen. Als d'r over 15 jaar wat mis is met de installatie wil ik ze kunnen opbellen en verwacht ik dat ik ook dan nog vriendelijk te woord word gestaan. Dit komt een beetje over als "we plempen de panelen d'r op en daarna willen we u nooit meer spreken". Laat dan maar.

Ik heb nu 2 partijen waarvan er 1 in principe zelfs het gat in de muur van de meterkast kan zagen, maar die verder sowieso wel het complete leidingwerk kunnen doen inclusief volledige revisie van de groepenkast. (Nieuwe groepenkast, herindeling groepen, waar nodig schakelautomaten vervangen, aarding naar boven trekken voor mijn werkkamer, etc.)

• No Hands
  • Laatst online: 18:16

Gaat niet op één omvormer. Compleet verschillende dakhellingen en ligging en ook nog een meter of 30 uit elkaar :p
Kan makkelijk, SolarEdge is juist daarvoor gemaakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

No Hands schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:16:
[...]

Kan makkelijk, SolarEdge is juist daarvoor gemaakt.
Ja, en mijn huidige omvormer is geen SolarEdge. Dus dat gaat niet.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

roelzadh schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:57:
[...]
Beoogd legplan:
[afbeelding]

Hoe haal ik nu het meeste rendement?

A. SMA + Tigo voor paarse en groene panelen, rode panelen op aparte string?
B. SolarEdge
C. Iets anders?
SolarEdge lijkt mij voor deze situatie gemaakt te zijn. Persoonlijk zou ik de panelen aan de linkerkant ook in landscape leggen. Scheelt je 1 paneel, maar ziet er veel netter en rustiger uit dan jouw 'Tetris' oplossing. Desnoods wat hoog rendement panelen toepassen, zoals de LG NEON2 ofzo.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Jan-man
[...]

Jinko panelen nemen met maxim tech erin en 6mm kabels ertussen ipv 4mm geen enkel probleem :)
[...]

[...]

Dat is juist ideaal verschillende dak vlakken, als je de string spanning maar gelijk kunt krijgen, heb hier zelfs poly en sf parallel staan, en ook nog eens met 45 meter (enkel )kabel ertussen.
Maar inderdaad als je om één of twee procent verlies een traantje laat moet je het niet doen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Jan-man schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:40:
[...]

Jinko panelen nemen met maxim tech erin en 6mm kabels ertussen ipv 4mm geen enkel probleem :)
Ik zal het maar even uitschrijven aangezien mensen het niet willen snappen: die omvormer kan of in de garage hangen om daar een stuk of 16 panelen O/W op aan te sluiten. of bij de keuken om daar een stuk of 12 O/W panelen op aan te sluiten. Daarnaast is er ook een behoorlijk hoek verschil (0 tot 15 graden op het platte dak of 45 graden van de garage). En liggen ze ook nog eens zo'n 20m uit elkaar (met een rechte kabel).

Dus die omvormer komt of bij de keuken te hangen of bij de garage. En dan er bij de overgebleven dakoppervlaktes een nieuwe omvormer (in onbekende vorm) te hangen.

• My-life
ocaj schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:42:
[...]

Je haalt 2 dingen door elkaar:
De 75% opbrengst uit de tabel in de openingspost is de opbrengst op jaarbasis t.o.v. zuid.

Maar dat wil niet zeggen dat je panelen nooit meer dan 75% van hun Wp-waarde opleveren!
Een paneel doet het het beste als de zon er onder een hoek van 90 graden opvalt.
Oost-panelen onder een hoek van 53 graden zullen vroeg in de ochtend gewoon hun maximum halen (en misschien op een goede zonnige zomerochtend na een koude nacht ook nog wel hoger dan dat). Vergeet niet dat de zon in de zomermaanden een stuk noordelijker opkomt dan puur oost.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat op de momenten dat de invalshoek van de zon ideaal is je niet gaat aftoppen, dan kom je op jaarbasis nog lager uit dan 75%.....
Bedankt, ik had al zo'n vermoede.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:46:
[...]

Ik zal het maar even uitschrijven aangezien mensen het niet willen snappen: die omvormer kan of in de garage hangen om daar een stuk of 16 panelen O/W op aan te sluiten. of bij de keuken om daar een stuk of 12 O/W panelen op aan te sluiten. Daarnaast is er ook een behoorlijk hoek verschil (0 tot 15 graden op het platte dak of 45 graden van de garage). En liggen ze ook nog eens zo'n 20m uit elkaar (met een rechte kabel).

Dus die omvormer komt of bij de keuken te hangen of bij de garage. En dan er bij de overgebleven dakoppervlaktes een nieuwe omvormer (in onbekende vorm) te hangen.
Een nieuwe omvormer verdien je nooit terug met aftoppen ,doe op de garage geen 16 maar ook 12 en hang dat samen met die andere 12 op één omvormer.
Indien veel aan de max kun je altijd nog omvormer bij hangen of vergroten

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
My-life schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:21:
[...]

[CUT]

Volgens mij kan er op dit dak maximaal één rij van negen grote panelen (195*99cm) verticaal (rechtop) of twee rijen van vijf panelen met de standaard afmetingen (165*99cm) horizontaal (liggend).
Dus negen grote panelen, in totaal 17,4m2 of tien standaard panelen, in totaal 14,7m2.

Op een website die hier weleens is genoemd (sun-solar) staan bijvoorbeeld 'Suntech mono' panelen van 280 Wp voor €199,99 en grote 'EC Solar mono' panelen van 335 Wp voor €229,=. Zijn dit goede referenties?

[CUT]

Wat moet ik verder nog doorgeven aan de aannemer?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het wensenlijstje wat ik moet insturen :> .
Is het bij twee rijen onder elkaar van ieder 5 panelen verstandig om twee strings te maken? Er komt geen schaduw op de panelen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
My-life schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:53:
[...]

Bedankt, ik had al zo'n vermoede.
jep jaar opbrengst, panelen leveren verder gewoon het aantal W van de STC of te wel hun Wp.
ze doen het dan alleen minder uren per dag.

hier een dagje (warme dag, dus warme panelen vandaar dat de W iets wat laag lijkt, maar perfecte dagen zijn ook vaak warme dagen.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.

je ziet meteen dan de verspreiding over de dag van oost-west erg prettig is.
een 5,6kWp op een 3.3kW omvormer, ach het is nog niet eens een echt probleem.
het echte probleem zat in de mpp, per mpp ging deze omvormer niet verder als 2000W. :-(
dit werk je met verschillende richtingen, zorg ook voor genoeg mpp kracht.
(en niet iedere omvormer fabrikant geeft eerlijk aan dat de mpp's een beperking hebben)

ik ben zelf nu over gegaan naar een omvormer met meer mpp kracht 3000W, en 4000VA (wat nog net kan op een 16A groep, die schakelen nog net niet af als je er 17,4A door heen jast. >:) ).
er zijn wel plannen om in de toekomst de 190Wp, te gaan vervangen voor 245Wp's, maar laat ik dit eerst even terug verdienen. ;)
dan heb ik 6,4kWp op een 4kW omvormer >:)

het is een toevalligheid, om te weten hoeveel meer Wp je aan een omvormer kunt hangen met b.v. oost-west.
die komt wel over een met het grafiekje. ;)
mijn oost-west geeft met 45 graden geeft 75-80% van de jaar opbrengst.
en ik kan ook 75-80% nemen en daar meer panelen voor leggen.
voor oost een 20-15% meer en voor west ook.
en hier boven op kun je net zo als op zuid nog een 30% extra op onderdimensioneren als je dat zou willen.
niet dat ik een grote voorstander ben van onderdimensioneren, maar als het moet kan het wel. ;)
dus mijn huidige omvormer 4kVa kan nu dus maximaal een: 4000VA + (2 x 25%) + 30% (als ik wil onderdimensioneren) aan.
dus een 6kWp is wel te doen zonder onder dimensioneren maar met is een 7,8kwp wel te doen. >:)
(nu nog genoeg dak ruimte vinden. :D )

probeer iets te verzinnen met 2 verschillende richtingen, het is al snel leuker als 1 richting.
(desnoods doe je zuid + noord, zelfs dat is leuk. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:46:
[...]

oke, even uitschrijven wat hier bedoeld word. ;)

de panelen die hier bedoeld worden:
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html

die hebben 3x een maxim optimizer chip in de box zitten, dit in plaats van de diodes.
dus elk paneel heeft 3x een (pre) mpp dus elk paneel kan een andere richting hebben.
verder sluit je het gewoon aan als elk ander paneel (reken de Voc en Vmpp uit + temperatuur)
je hebt dus geen speciale omvormer(solaredge) of extra box (tigo) nodig om de vreemdste opstellingen te maken en echt heel duur is het niet.

meer info:
https://www.maximintegrat...ustries/solar-energy.html

werkt het :?
geen idee, maar er word steeds meer mee getest en het ziet er naar uit dat zoals iedere optimizer het nadelen heeft maar ook voordelen.
laat de toekomst het maar vertellen, zodra er meer cijfers beschikbaar komen kan er meer verteld worden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:02
@migjes Weet zeker waar hij over praat. Stond een beetje verbaasd te kijken medio mei toen hij al aan gaf dat het verslavend werkt en ik nog ruimte heb op mijn platte dak en tegen de gevel.

Toen (en nu) zat er 5500Wp op een 5kW omvormer. Inmiddels staat het al op de planning om bijna 8000Wp op een 5kW omvormer te gaan plaatsen. Voordeel van een SMA die niet gelimiteerd is per mppt. Door verschillende windrichtingen (Azimut) en hellingshoeken moet dat nog prima gaan zonder dat er vrijwel nooit afgetopt gaat worden. En anders kan er altijd nog een kleine omvormer bij.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Eerst die 9 nieuwe panelen (voor een totaal van 21) met de optie van nog 2 extra panelen op het grote dak van het huis (moet alleen de echtgenoot nog over zien te halen).

Daarna het dak van de keuken en de garage meten en kijken wat handig is. Gezien het gebrek aan schaduw op de keuken, zou daar de oude omvormer goed bij passen (O/W). En het schaduw verhaal van de garage zouden micro-omvormers daar veel handiger zijn. Maar ook voor deze twee dakvlakken moet ik de echtgenoot nog over zien te halen.

Maar met de aanschaf van een (electrische!) zitmaaier en die nieuwe panelen is het geld voor dit jaar echt wel op hoor!

• migjes
@Noord27
heb je al eens gekeken naar de :
http://www.bisol.com/en/p...ries-monocrystalline.html
dat zijn glas-glas panelen en mischien kun je daar mee het dakje van je uitbouw wel vervangen ;)

of zal ik maar gewoon mijn bakkes houden. >:)

@Wailing_Banshee
tja, de WAF, die heb je.

mijn oplossing:
heb een kWh meter in de meterkast opgehangen, en de vrouw geleerd hoe ze het bij moet houden.
ze schrijft dus iedere dag de stand en vult dat in een een excel blad.
gevolg: ze is nu ook verslaaft en zuurt om meer Wp. >:)

tja, centen, hoeveel je ook hebt, het is altijd zo op. ;)

@migjes met een huis met nul op de factuur (niet nul op meter ) komt het geld ook weer heel hard terug hoor.....

Alleen de water rekening, daar moet ik nog wat op verzinnen....

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
In haar geval meer de MAF _O- _O-

Eigenlijk HAF, maar MAF klinkt leuker...

[ Voor 12% gewijzigd door TFHfony op 03-10-2017 11:41 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Jan-man
Toon van het weekend kapot gevallen... Kreeg na 24 uur al commentaar dat ze de cijfers van ons verbruik niet meer kan inzien... Helpt echt om je vrouw de cijfers elke dag te laten zien hoor ;).

Komende dagen even een P1 kabeltje bestellen voor domoticz en heb toon abonnement opgezegd. Kan de vrouw de statistieken weer inzien haha.

Kreeg 2 week terug al de vraag waar de volgende panelen komen... Dus volgend jaar noord ook maar alvast inplannen. Of dat worden 15 * SF of 8 misschien 9 x Jinko Maxim panelen want die werken erg netjes op zuid. Maar denk dat ik met SF meer opbrengst zal hebben.
@Jan-man
En dan meteen een sma 1.5 voor je schuurtje. Ik weet er nog een. ;-)

• migjes
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:35:
@migjes met een huis met nul op de factuur (niet nul op meter ) komt het geld ook weer heel hard terug hoor.....

tja, je stront met perfect schoon drinkwater naar buiten spoelen hoe slim is dat. ;)

leg een water opslag aan in de kruipruimte, dan kun je de WC er op aan sluiten.
je stront heeft echt geen schoon drinkwater nodig om weg te spoelen. >:)
en stiekem gaat er veel water door de WC heen.

je hebt dan ongeveer minimaal 3m3 water nodig om droge periode te kunnen overbruggen.
(maar ik raad snel een 5m3 aan, je wil gewoon altijd genoeg hebben.)
denk creatief met stoeptegels (gratis) en een EPDM zak, het is dan nog niet kosten effectief, want water is erg goedkoop. (vooral de hydrofoor pomp is duur :-( )

je zou ook nog de water voorraad kunnen verwarmen met een simpele zonneboiler in de tuin.
de warmte zal dan wel aardig in de grond gaan zitten, maar je huis op een warmte bell hebben staan scheelt vast stook kosten.
verzin wat creatiefs, ik ben benieuwd wat er uit komt. ;)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:35:

Hoe hoog is jouw waterrekening wel niet? Ik betaal slechts € 8 per maand en circa driekwart daarvan is vastrecht :P

Nee, in mijn geval is stadsverwarming de rekening waar ik nog wat op moet verzinnen :')

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 03-10-2017 12:07 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:04:
[...]

tja, je stront met perfect schoon drinkwater naar buiten spoelen hoe slim is dat. ;)

je hebt dan ongeveer minimaal 3m3 water nodig om droge periode te kunnen overbruggen.
(maar ik raad snel een 5m3 aan, je wil gewoon altijd genoeg hebben.)
denk creatief met stoeptegels (gratis) en een EPDM zak, het is dan nog niet kosten effectief, want water is erg goedkoop. (vooral de hydrofoor pomp is duur :-( )

je zou ook nog de water voorraad kunnen verwarmen met een simpele zonneboiler in de tuin.
de warmte zal dan wel aardig in de grond gaan zitten, maar je huis op een warmte bell hebben staan scheelt vast stook kosten.
verzin wat creatiefs, ik ben benieuwd wat er uit komt. ;)
Handig in de zomer een 5 m3 water onder de vloer van 80 graden .... Airco? :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Zr40 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Hoe hoog is jouw waterrekening wel niet? Ik betaal slechts € 8 per maand en circa driekwart daarvan is vastrecht :P

Nee, in mijn geval is stadsverwarming de rekening waar ik nog wat op moet verzinnen :')
Uh..... 14 euro per maand dacht ik, gebruik 12 kuub per maand ongeveer.
Niet genoeg voor @migjes bovenstaande suggestie haha, heb wel eens gedacht om regen water op te vangen voor wc, maar als ik zie en vooral ruik hoe vies water in regenton is...... Hmm laat maar zitten

1 PVoutput . Dongen NB

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

Hier 2,5 kuub per maand ongeveer :)

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:56:
@Jan-man
En dan meteen een sma 1.5 voor je schuurtje. Ik weet er nog een. ;-)
Hahaha geld sparen geld sparen ;) Met noord heb ik al meer opwek dan verbruik dus niet direct nodig :D
Jan-man schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Hahaha geld sparen geld sparen ;) Met noord heb ik al meer opwek dan verbruik dus niet direct nodig :D
Hoezo niet nodig? Mijn terug levering betaald mijn hypotheek!!!

@Zr40 2.5 kuub??? Hoe kan dat nou toch, is voor mijn niet eens genoeg voor de wasmachine haha

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:18:
[...]
Handig in de zomer een 5 m3 water onder de vloer van 80 graden .... Airco? :)
ik ga er wel van uit dat de vloer al goed is geïsoleerd. ;)
ook 80 graden zul je niet bereiken met een koude grond er onder.
je mag al blij zijn als je aan het einde van de zomer er een 30 graden hebt. ;)
maar het is dan wel een hele grote opslag van water en de grond er onder, zou wel nieuwsgierig zijn hoelang dit dan blijft hangen :?
zou je dan nog tegen de kerst een 20 graden warme kruipruimte hebben of is dit toch al eerder op?

of te wel, het is makkelijker iets af te kraken als iets goeds toe te voegen. ;)
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:22:
[...]
Niet genoeg voor @migjes bovenstaande suggestie haha, heb wel eens gedacht om regen water op te vangen voor wc, maar als ik zie en vooral ruik hoe vies water in regenton is...... Hmm laat maar zitten
met de juiste blad af vangers en een voor bezink put, kun je het water vrij schoon houden. ;)

maar kosten effectief? nop, ik heb een 100m3 nodig en dat is best veel per jaar dat kost me maar een +/- 60€, de rest is vast recht en nog steeds flink meer geld.
ik gok dat ik daar van een 30m3 per jaar door de WC jas, dus een 18€ kan besparen. :-(

maar ach ja, mischien eens in de toekomst eens naar kijken, gebruik mijn "winst" van de panelen toch wel voor allerlei leuke dingen.
heb net een nieuwe wasmachine gekocht, met een warm water aansluiting.
die natuurlijk op mijn warmtepomp zit, zeg maar een warmtepomp wasmachine. >:)
pff wat zijn die dingen duur, dat verdien ik ook niet terug, maar leuk is het wel. ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:28:
[...]
@Zr40 2.5 kuub??? Hoe kan dat nou toch, is voor mijn niet eens genoeg voor de wasmachine haha
Dat is het toch echt, 29 kuub in een jaar :) Wasmachine is zelfs verantwoordelijk voor slechts 3.5 kuub in dat jaar. Maar het helpt vast dat ik gemiddeld maar een keer per week een volle lading was hoef te doen :P
Zr40 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Dat is het toch echt, 29 kuub in een jaar :) Wasmachine is zelfs verantwoordelijk voor slechts 3.5 kuub in dat jaar. Maar het helpt vast dat ik gemiddeld maar een keer per week een volle lading was hoef te doen :P
Vrijgezel zeker? Bofkont....
Ik wel vier of vijf wasjes, en paar vaatwassers......

@migjes ik stond laatst ook bij die wasmachines te kijken, maar die dingen moeten met warm water gevuld worden, die hebben zelf geen verwarming meer. Dat vind ik toch niks, dan vul ik mijn gewone wel vanuit de boiler met 40 graden

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:46:
[...]

Vrijgezel zeker? Bofkont....
Ik wel vier of vijf wasjes, en paar vaatwassers......

@migjes ik stond laatst ook bij die wasmachines te kijken, maar die dingen moeten met warm water gevuld worden, die hebben zelf geen verwarming meer. Dat vind ik toch niks, dan vul ik mijn gewone wel vanuit de boiler met 40 graden
ehhh, deze kun je ook gewoon met koud water vullen hoor als het moet?
er zit gewoon een elektra element in?
(als we een kook was draaien, dan levert de warmtepomp ook niet genoeg warmte, dan moet het elektra element toch nog bij springen)
http://paulissenwitgoed.n...aat?mfp=manufacturers[44]

(maar zo als je ziet, de prijs doet wel pijn, maar daar krijg je wel een leuk apparaat voor.
het enige wat jammer is, dat dit het budget voor een zonneboiler wel weer even opmaakte.
dus die moet wachten helaas. :-( )

• Jan-man
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:28:
[...]

Hoezo niet nodig? Mijn terug levering betaald mijn hypotheek!!!
Overschot leverd geen 21ct per kWh op zover ik weet. En om mijn hypotheek dekend te krijgen heb ik nog wel een paar extra daken nodig 😂. Los van de investering.
Jan-man schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:58:
[...]

Overschot leverd geen 21ct per kWh op zover ik weet. En om mijn hypotheek dekend te krijgen heb ik nog wel een paar extra daken nodig 😂. Los van de investering.
Nee omgekeerd 12 cent....
Nou reden genoeg toch om alles max vol te leggen. Jij zei ik heb het niet nodig!

1 PVoutput . Dongen NB

migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

ehhh, deze kun je ook gewoon met koud water vullen hoor als het moet?
er zit gewoon een elektra element in?
(als we een kook was draaien, dan levert de warmtepomp ook niet genoeg warmte, dan moet het elektra element toch nog bij springen)
http://paulissenwitgoed.n...utomaat?mfp=manufacturers\[44]

(maar zo als je ziet, de prijs doet wel pijn, maar daar krijg je wel een leuk apparaat voor.
het enige wat jammer is, dat dit het budget voor een zonneboiler wel weer even opmaakte.
dus die moet wachten helaas. :-( )
Ja maar dit is geen wp wasmachine en geen volledige hotfil machine, die zijn juist weer goedkoper omdat ze zelf geen verwarming hebben (800 euro )
Een wp wasmachine gaat richting 2000
Dit is een echte hightech machine die hittebestendige invoer mogelijkheid heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:34:
[...]

ik ga er wel van uit dat de vloer al goed is geïsoleerd. ;)
ook 80 graden zul je niet bereiken met een koude grond er onder.
je mag al blij zijn als je aan het einde van de zomer er een 30 graden hebt. ;)
maar het is dan wel een hele grote opslag van water en de grond er onder, zou wel nieuwsgierig zijn hoelang dit dan blijft hangen :?
zou je dan nog tegen de kerst een 20 graden warme kruipruimte hebben of is dit toch al eerder op?

of te wel, het is makkelijker iets af te kraken als iets goeds toe te voegen. ;)
mm Mijn 1m3 buffer staat in de zomer constant op 85 graden, de rest wordt af gefakkeld.
Ik zou een warmte buffer toch ook aan de onder en zijkanten isoleren.
Heb ik nog even aan gerekend voor een vriend die een nieuwe stal ging bouwen. Wilde ipv een mest kelder een wamwater buffer maken met heatpipes op het dak voor een jaarrond buffer. Kan niet uit tov een warmtepomp met zonnepanelen en saldering.
Ook een regenwater opvang bekken heeft hij niet nodig, het water komt uit de Drecht, mooi schoon en altijd beschikbaar, in principe biologisch gereinigd regen water .....

Gelukkig heb ik geen kruipruimte ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:11:
[...]

Ja maar dit is geen wp wasmachine en geen volledige hotfil machine, die zijn juist weer goedkoper omdat ze zelf geen verwarming hebben (800 euro )
Een wp wasmachine gaat richting 2000
Dit is een echte hightech machine die hittebestendige invoer mogelijkheid heeft.
o, deze wasmachine kan gevuld worden met verrekte heet water
slangen kunnen dit gewoon aan hoor.
dit is een volledige hotfil machine tot de 90 graden als het moet. ;)

het klopt dat het geen warmtepomp wasmaschien is, maar door slim te combineren met mijn inventum ecolution word hij wel met de warmtepomp gehotfild, hij krijgt nu toch 50 graden voor verwarmt water wat voor 50% van de wasjes genoeg is.
(ik heb hem ook rechtstreeks aangesloten op de boiler, nog voor de na verwarming van het tap water.)
zeg maar een (relatief) goedkope warmtepomp wasmachine.
hij verwarmt een gedeelte na als het nodig is, maar dat is toch een leuke besparing. ;)
(ik kan nog steeds iedere kWh goed gebruiken.)

(ik moet nog gaan meten hoeveel het is, zal wel aardig tegen vallen ben ik bang.
maar alles is beter als mijn oude slurpende wasmachine ;) )
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:13:
[...]

mm Mijn 1m3 buffer staat in de zomer constant op 85 graden, de rest wordt af gefakkeld.
Ik zou een warmte buffer toch ook aan de onder en zijkanten isoleren.
Heb ik nog even aan gerekend voor een vriend die een nieuwe stal ging bouwen. Wilde ipv een mest kelder een wamwater buffer maken met heatpipes op het dak voor een jaarrond buffer. Kan niet uit tov een warmtepomp met zonnepanelen en saldering.
Ook een regenwater opvang bekken heeft hij niet nodig, het water komt uit de Drecht, mooi schoon en altijd beschikbaar, in principe biologisch gereinigd regen water .....

Gelukkig heb ik geen kruipruimte ......
nice. ;)

jij hebt je systeem natuurlijk gemaakt om ook die 85 te halen, dat zou ik ook niet gaan proberen met een opslag in de kruipruimte.
kunt er natuurlijk een heel andere verhouding voor gebruiken in aantal liters opslag en heatpipes. ;)

maar nu fakkel je af(oke netjes in je hout hok als ik het goed heb onthouden.) dat zou je ook kunnen doen in de grond onder je huis, een warmte bell creëren, het kost haas niks.
(een flinke rol vloerverwarmings buis in graven, zou dat kunnen :?
en zou dat effectief zijn :? )

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:02
Zr40 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Met redelijk wat groen in je tuin is dat niet eens genoeg voor de plantjes. ;)

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33

Lief Adje

Love is in the air

Speedfightserv schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:35:
[...]

Ligt er ook wel een beetje aan waar je woon,

ik heb zelf 8 x SF-150L (groene, 2x4) en heb als maximale piek 1050. Moet wel zeggen, elke keer als de middag aanbrak (rond 12:00-14:30) had ik last van bewolking de afgelopen 1,5 maand ..
Net nog de logging van de SMA doorgelopen, vandaag een piek van 1330! (in 5min) en op pvoutput maakt hij er 1044 watt van, de dip die ervoor zat ging van 300 naar 600watt... panelen en omvormer zijn dus prima in orde, alleen pvoutput middelt het uit...

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:14:
mijn oplossing:
heb een kWh meter in de meterkast opgehangen, en de vrouw geleerd hoe ze het bij moet houden.
ze schrijft dus iedere dag de stand en vult dat in een een excel blad.
gevolg: ze is nu ook verslaaft en zuurt om meer Wp. >:)

tja, centen, hoeveel je ook hebt, het is altijd zo op. ;)
Ach, langzaam beginnen. Hij wilde in het begin ook geen panelen aan de andere kant van het dakraam (waar die nieuwe dus wel gaan komen). En daarom wilde ik ook die 6kW omvormer (ondanks het feit dat er nu ongeveer 5.5kW op het dak komt). Die overige 500W zijn die twee panelen die ik er eigenlijk nog bij wil.

Ruwe schets nieuwe situatie

Dit is een schets zoals het gaat worden, behalve dat er 9 panelen bij komen (11 op de bovenste rij, en 10 op de onderste). Wat op die tekening als paneel 8 en 9 wordt aangeduidt zouden dan paneel 22 en 23 worden. Dat is de makkelijkste aanpassing.

Die gemetselde muur die je ziet is van de keuken, daar zit dus dat platte dak op. Makkelijk om de omvormer op zolder te hangen en een kabel naar toe te trekken. De garage staat heel ergens anders...

@reneeke1970 dat nul-op-de-meter gaat hem voorlopig nog niet worden. Met de nieuwe panelen zouden we op jaar-basis net niet terugleveren...
migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:04:
[...]

Kruipruimte hebben we niet, maar we kwamen te laat achter dat er dat soort dingen bestonden. Anders hadden we een grijswater tank in de oprit gehad, die aangesloten was op de wc's en mogelijk ook wasmachine.

Maar dat is voor een ander topic :P

• T-MOB
  • Laatst online: 17:53
migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:44:
[...]
maar nu fakkel je af(oke netjes in je hout hok als ik het goed heb onthouden.) dat zou je ook kunnen doen in de grond onder je huis, een warmte bell creëren, het kost haas niks.
(een flinke rol vloerverwarmings buis in graven, zou dat kunnen :?
en zou dat effectief zijn :? )
Met een rol buis ga je niet ver komen. Maar ook op grotere schaal is het idee in de praktijk nog weinig interessant. Stel dat je een bak ingraaft van 25cm dik PIR waar je 4 kuub verwarmd water in opslaat. Bij een temperatuurverschil van 70 graden kun je daar ruwweg 326kWh aan warmte in opslaan. Als je met die 70 graden verschil rekent ten opzicht van de omgeving dan verlies 100W (U-waarde van 25cm pir is 0.08). Je verliest dus 2.4kWh per dag aan het begin en dat neemt af (omdat het water afkoelt en de de omgeving wat opwarmt). Stel dat je gemiddeld 60 watt verliest over een periode van 100 dagen (zeg van september tot december. Je verliest dan 144kWh. Je "winst" is dan 180kWh, vooropgesteld dat je de 326kWh van het begin echt over hebt 's winters.

Dat is ontzettend klein bier vergeleken met een beetje zonneinstallatie. Een minisysteempje dat je 180kWh (of zelfs 326kWh) oplevert koop je op marktplaats voor minder dan de kosten van alleen al je bak pir-platen. En dan heb we het nog niet eens gehad over het gedoe om het gat te graven. Zolang er elektra gesaldeerd kan worden zijn warmtecollectoren niet zo heel interessant.

Regeren is vooruitschuiven

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:56:
Eerst die 9 nieuwe panelen (voor een totaal van 21) met de optie van nog 2 extra panelen op het grote dak van het huis (moet alleen de echtgenoot nog over zien te halen).
[...]
Maar met de aanschaf van een (electrische!) zitmaaier en die nieuwe panelen is het geld voor dit jaar echt wel op hoor!
Dat scheelt hier:
Ik koop de zonnepanelen en alle bijkomende electronica, vrouwlief ziet onze energierekening dalen en de hypotheek daardoor sneller afgelost raken.

Die hoor je niet klagen dus. :)

Liefst zou ik ook de huidige schuur meteen vol gooien maar het dak is zo krakkemikkig dat het risico dat ze er na een jaar doorheen komen best groot is. Dat dak moet je niet opeens willen belasten met een zooi zonnepanelen. Dus dat komt als we de tuin gaan verbouwen (of eerder, als de schuur in stort en ik 'm moet herbouwen). Hou ik wel meteen rekening met de juiste richting van het dak, de dakbelasting, etc.

Moet wel zeggen dat ik er nog steeds een beetje van baal dat we uiteindelijk toch gaan voor enkel zonnepanelen en geen groen dak of combinatie. Het is of of. Beiden hebben amper nut omdat 80% van het groene dak onder de panelen zou landen. Hou ik hooguit een klein groenstrookje over. Da's niet interessant.

Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??