Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.447 views

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Panelen uitbreiding ligt er nu nu net geen week op. Bruto opbrengst 100,45 Kwh. Dit gaat een mooi jaar worden ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Bl4ckviper op 03-10-2017 15:44 ]

Be fast .... Be furious....

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Zit toch nog een beetje te twijfelen tussen Cickfit of Flatfix eindklemmen voor mijn project.
Weet iemand of de eindklemmen ook precies de paneelhoogte hebben?
In het volgende filmpje lijkt dat namelijk wel zo (op 1:40)
YouTube: FlatFix Fusion - Het innovatieve en supersnelle systeem voor platte ...
en weet iemand toevallig ook hoe ver deze klemmen nog naast het paneel uitsteken?

[ Voor 8% gewijzigd door weasel op 03-10-2017 17:10 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
weasel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:08:
Zit toch nog een beetje te twijfelen tussen Cickfit of Flatfix eindklemmen voor mijn project.
Weet iemand of de eindklemmen ook precies de paneelhoogte hebben?
In het volgende filmpje lijkt dat namelijk wel zo (op 1:40)
YouTube: FlatFix Fusion - Het innovatieve en supersnelle systeem voor platte ...
en weet iemand toevallig ook hoe ver deze klemmen nog naast het paneel uitsteken?
Je kan de juiste hoogte bestellen ze hebben 3 maten geloof ik. Steekt +- 10mm eruit.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

o, deze wasmachine kan gevuld worden met verrekte heet water
slangen kunnen dit gewoon aan hoor.
dit is een volledige hotfil machine tot de 90 graden als het moet. ;)
Komt het water dan niet te heet aan in de trommel? Dat zullen de fijne wasjes niet leuk vinden......
Wij wassen geregeld op 30 graden (ecobubble)
het klopt dat het geen warmtepomp wasmaschien is, maar door slim te combineren met mijn inventum ecolution word hij wel met de warmtepomp gehotfild, hij krijgt nu toch 50 graden voor verwarmt water wat voor 50% van de wasjes genoeg is.
(ik heb hem ook rechtstreeks aangesloten op de boiler, nog voor de na verwarming van het tap water.)
zeg maar een (relatief) goedkope warmtepomp wasmachine.
hij verwarmt een gedeelte na als het nodig is, maar dat is toch een leuke besparing. ;)
(ik kan nog steeds iedere kWh goed gebruiken.)

(ik moet nog gaan meten hoeveel het is, zal wel aardig tegen vallen ben ik bang.
maar alles is beter als mijn oude slurpende wasmachine ;) )
[...]

nice. ;)

jij hebt je systeem natuurlijk gemaakt om ook die 85 te halen, dat zou ik ook niet gaan proberen met een opslag in de kruipruimte.
kunt er natuurlijk een heel andere verhouding voor gebruiken in aantal liters opslag en heatpipes. ;)

maar nu fakkel je af(oke netjes in je hout hok als ik het goed heb onthouden.) dat zou je ook kunnen doen in de grond onder je huis, een warmte bell creëren, het kost haas niks.
(een flinke rol vloerverwarmings buis in graven, zou dat kunnen :?
en zou dat effectief zijn :? )
Het ingraven is niet zo'n probleem, maar je moet dan die buis in twee richtingen gebruiken. Voorverwarming sanitair water? met een warmte wisselaar, mag er altijd door lopen want het zal dezelfde temperatuur zijn (waterleiding loopt ook door de grond) of hoger. Moet ik wel 2 pijpen naar buiten hebben lopen. mmm Glycol gevuld? Even aan mijn vrouw vragen( zij is de tuinvrouw) of ik even wat geulen in de voortuin mag graven _O- .....

P.S. Mijn hout wordt wind gedroogd :) wat te ver weg voor affakkelen van de ZB.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• weasel
Jan-man schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:14:
[...]

Je kan de juiste hoogte bestellen ze hebben 3 maten geloof ik. Steekt +- 10mm eruit.
Dat snap ik, ik gebruik echter geen Flatfix systeem maar een aluminium koker.
Is die paneeldikte ook daadwerkelijk de hoogte van de klem, of ligt het paneel hoger/lager in de flatfix steun zodat deze hoogte van de klem afwijkt?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Jan-man
  • Nu online
weasel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:20:
[...]

Dat snap ik, ik gebruik echter geen Flatfix systeem maar een aluminium koker.
Is die paneeldikte ook daadwerkelijk de hoogte van de klem, of ligt het paneel hoger/lager in de flatfix steun zodat deze hoogte van de klem afwijkt?
Nee liggen op de zelfde hoogte.

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Kenners, even een vraag. Heb een installatie met zonnepanelen, 18 stuk van 280 Wp op een SolarEdge SE4000H. Nu vraag ik mij af of ik daar nog 4 panelen van 280Wp bij op kan zetten. Ik heb een 1 fase aansluiting (had ik misschien eerder moeten bedenken).

Tja zijn misschien domme beginnersvragen maar kan het antwoord zelf niet geven. Gezien het input vermogen 6200W moet het kunnen echter kom ik ook niet verder dan dat.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie
Cavemania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:50:
Kenners, even een vraag. Heb een installatie met zonnepanelen, 18 stuk van 280 Wp op een SolarEdge SE4000H. Nu vraag ik mij af of ik daar nog 4 panelen van 280Wp bij op kan zetten. Ik heb een 1 fase aansluiting (had ik misschien eerder moeten bedenken).

Tja zijn misschien domme beginnersvragen maar kan het antwoord zelf niet geven. Gezien het input vermogen 6200W moet het kunnen echter kom ik ook niet verder dan dat.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie
Je hebt nu dus al 5040 Wp op een 4000 watt omvormer?
Is geen zuiddak neem ik aan?
Vind dat al erg aan de krappe kant als dat wel zo is. (qua aftoppen)
Kwaad kan het niet die extra 4 panelen. Er komt gewoonweg niet meer uit dan 4000 watt uit de omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2017 19:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Cavemania
Is een Zuid/Zuidoost dak. Heb verder geen idee, dit systeem is mij zo geadviseerd. Qua vermogens heb ik er geen kijk op dus heb dat aan de deskundigen overgelaten. Volgens de Specs is het inputvermogen 6200W dus was er van uit gegaan dat dit voldoende gedimensioneerd was. Qua output heb ik niet gekeken. Ga er van uit dat dat op elkaar afgestemd is. Werd aan het twijfelen gebracht vanmiddag toen ik de vraag stelde of er nog een paar panelen bij konden en de adviseur adviseerde om er geen panelen meer bij te zetten ivm aftoppen.

Als ik jou reactie nu lees heb ik daar nu al last van?
@Cavemania
Ingangsvermogen is eigenlijk niet erg relevant.
Er komt gewoonweg niet meer dan 4000 watt uit, al sluit je er 10.000 Wp op aan.

Ff je posts opgezocht en je hebt schaduw in de late middag.
Met 5040 Wp is de kans al groot dat je omstreeks het middag uur af gaat toppen, bij geen schaduw.

Nu is aftoppen niet zo heel erg (meer slecht voor je gemoedsrust) op jaarbasis.
Maar de omvormer wordt wel vaker vol belast bij meer Wp erop.
Ik heb geen kennis van SE, maar worden die al niet aardig warm/heet ?
(misschien iets voor de kenners, om er wat van te zeggen)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2017 19:38 ]

• Cavemania
In de zomerperiode liggen de panelen inderdaad de hele dag in de volle zon tot een uur of 17:30. Ik zal dus tegen de zomerperiode problemen gaan krijgen dat de omvormer gaat aftoppen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Zeker niet omdat mijn panelen nu in het najaar niet volledig kunnen functioneren omdat ze een deel van de dag in de schaduw liggen door de laagstaande zon.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cavemania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:27:
In de zomerperiode liggen de panelen inderdaad de hele dag in de volle zon tot een uur of 17:30. Ik zal dus tegen de zomerperiode problemen gaan krijgen dat de omvormer gaat aftoppen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Zeker niet omdat mijn panelen nu in het najaar niet volledig kunnen functioneren omdat ze een deel van de dag in de schaduw liggen door de laagstaande zon.
Heb je niet iets van een portal waarin je de grafiekjes van de installatie af kan lezen? Dan moet je eens een zonnige dag in de periode mei/juni op zoeken en kijken of je grafiek afvlakt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Cavemania
Die heb ik nog niet van die periode 🙈

Heb het systeem nu een week maar zat te denken dat ik eventueel zou kunnen investeren in een paar extra panelen van de BTW teruggave

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Cavemania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:27:
Aftoppen is niet zo'n probleem. Het betekent gewoon dat als het goed zonnig is, dat je dan een deel van de stroom die je panelen kunnen leveren niet benut. De rest van de tijd (zo'n 95%) heb je gewoon extra profijt van de extra opbrengst. Meer panelen bijplaatsen op deze omvormer zou ik niet doen. Als je extra wil investeren kun je beter ook een extra omvormertje kopen. Ik zag op marktplaats een 2kW steca omvormer staan voor 325,- als je daar je 4 extra panelen en 4 van je huidige aanhangt levert dat in totaal een boel meer op dan gewoon 4 erbij prikken.

Regeren is vooruitschuiven

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:21:
@Cavemania
Mijn SE5000H heeft op de beste dag van dit jaar (1 juni) max 49 graden aangetikt, zie https://pvoutput.org/intr...019&sid=51942&dt=20170601. Op het piekmoment van die dag was echter de opbrengst veel minder dan op andere dagen. Als ik zo even rondklik op andere dagen waarop wel de max van 5.000 Watt gedurende enige tijd werd aangetikt, dan komt hij op max 51-52 graden uit.

Valt dus denk ik wel mee?

Edit: Bij mij hangt hij in de garage (9 x 5m), met een relatief grote inhoud, dus veel lucht om de warmte aan kwijt te raken.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 03-10-2017 20:06 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Cavemania
T-MOB schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:51:
[...]

Aftoppen is niet zo'n probleem. Het betekent gewoon dat als het goed zonnig is, dat je dan een deel van de stroom die je panelen kunnen leveren niet benut. De rest van de tijd (zo'n 95%) heb je gewoon extra profijt van de extra opbrengst. Meer panelen bijplaatsen op deze omvormer zou ik niet doen. Als je extra wil investeren kun je beter ook een extra omvormertje kopen. Ik zag op marktplaats een 2kW steca omvormer staan voor 325,- als je daar je 4 extra panelen en 4 van je huidige aanhangt levert dat in totaal een boel meer op dan gewoon 4 erbij prikken.
Zoiets had ik ook aan zitten denken.😁

• weasel
@Cavemania

Ff je posts opgezocht en je hebt schaduw in de late middag.
Met 5040 Wp is de kans al groot dat je omstreeks het middag uur af gaat toppen, bij geen schaduw.

Nu is aftoppen niet zo heel erg (meer slecht voor je gemoedsrust) op jaarbasis.
Maar de omvormer wordt wel vaker vol belast bij meer Wp erop.
Hier heeft mijn SE3500HD de 60 graden wel aangetikt (ik meen zelfs nog wel eens iets hoger).
https://pvoutput.org/intr...968&sid=51909&dt=20170528
Ik weet niet waar deze temperatuur precies wordt gemeten (waarschijnlijk op een case van een GTO oid.)
Op een SE omvormer zit standaard 12 jaar garantie, zou verder geen probleem moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door weasel op 03-10-2017 20:55 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

weasel schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:53:
[...]

Hier heeft mijn SE3500HD de 60 graden wel aangetikt (ik meen zelfs nog wel eens iets hoger).
Heb je hem in een kleine afgesloten ruimte, of op zolder of in de garage hangen?

Ik heb op een andere locatie overigens ook nog een SE4000HD hangen, in een bijkeuken, die tikt nog weleens de 53-54 graden aan, maar op een gemiddelde mooie dag niet meer dan 51 graden: https://pvoutput.org/intr...19&sid=52745&dt=20170709/

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:28
Wat voor weer staat er voorlopig voor eind volgende week op de planning? Dan verwacht ik eindelijk de laatste benodigdheden om 10x SF165 bij te kunnen plaatsen.

;)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:15
Taro schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:13:
[...]

Heb je hem in een kleine afgesloten ruimte, of op zolder of in de garage hangen?

Ik heb op een andere locatie overigens ook nog een SE4000HD hangen, in een bijkeuken, die tikt nog weleens de 53-54 graden aan, maar op een gemiddelde mooie dag niet meer dan 51 graden: https://pvoutput.org/intr...19&sid=52745&dt=20170709/
Volgens mij hebben de SE4000HD en hoger een 2x zo groot koellichaam op de achterkant t.o.v. de SE3680HD en lager.
Mijn SE3680HD, die op zolder hangt, komt regelmatig boven de 70 graden, bij mooie dagen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:05:
Wat voor weer staat er voorlopig voor eind volgende week op de planning? Dan verwacht ik eindelijk de laatste benodigdheden om 10x SF165 bij te kunnen plaatsen.

;)
Regen! (want wij zijn dan niet in het land :p)

De derde week van oktober moet het grijs zijn, maar wel droog...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
T-MOB schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:51:
[...]

Je schrijft ook dat enkele van je panelen buiten het seizoen in de schaduw liggen.
Mogelijk kun je juist die isoleren op een aparte omvormer? Dan heb je een grote set panelen die altijd optimaal performt op je 4000Wp omvormer en een paar panelen die je extra productie verzorgen in alleen de zomer op een kleine omvormer. .

• WoudseHoeve
Cavemania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:16:
Is een Zuid/Zuidoost dak. Heb verder geen idee, dit systeem is mij zo geadviseerd. Qua vermogens heb ik er geen kijk op dus heb dat aan de deskundigen overgelaten. Volgens de Specs is het inputvermogen 6200W dus was er van uit gegaan dat dit voldoende gedimensioneerd was. Qua output heb ik niet gekeken. Ga er van uit dat dat op elkaar afgestemd is. Werd aan het twijfelen gebracht vanmiddag toen ik de vraag stelde of er nog een paar panelen bij konden en de adviseur adviseerde om er geen panelen meer bij te zetten ivm aftoppen.

Als ik jou reactie nu lees heb ik daar nu al last van?
Panelen bijplaatsen ;lijkt me geen probleem. De opbrengst wordt bij mooie voorjaar dagen wel wat afgetopt maar dat gebeurt niet veel in Nederland, de misgelopen opbrengsten vallen erg mee.
Het alternatief:

1- Een 3 fase omvormer SE5k ( 1159 euro) of een SE7k (1295 euro) 3 fase omvormer, dat kost dan ook nog eens 200 voor het omzetten van je aansluiting, en dan de groepen kast zelf nog....

2- Een extra omvormer, geen SE (1 fase) want die moet minimaal 8 optimizers hebben.

Allemaal behoorlijk in de papieren lopende alternatieven, kan nooit uit.

Een SE omvormer mag tot 50% over gedimensioneerd worden op de ingang.
Dan heb je een beperkt verlies door aftopping maar ook minimale kosten.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WoudseHoeve schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:47:
[...]
Panelen bijplaatsen ;lijkt me geen probleem. De opbrengst wordt bij mooie voorjaar dagen wel wat afgetopt maar dat gebeurt niet veel in Nederland, de misgelopen opbrengsten vallen erg mee.
Eensch. Met 5040Wp op een 4000W omvormer heb je op jaarbasis ongeveer 0,5% piekverliezen. Plaats je 4 panelen extra, dus 6160Wp op een 4000W omvormer dan zit je op 4,1% piekverliezen (zie deze post).
Stel zonder piekverliezen 950 kWh/kWp dan:
5040Wp x 950 kWh/kWp x 99,5% = 4764 kWh
6160Wp x 950 kWh/kWp x 95,9% = 5612 kWh
Dus 4 extra panelen leveren je 848 kWh extra op en dat is best netjes.

Stel je plaatst wel een nieuwe omvormer dan zou je wellicht 4x280Wp x 950 kWh/kWp = 1064 kWh halen. Je mist dus 216 kWh per jaar = 41 euro. Als je de levensduur van een omvormer op 10 jaar stelt, zou een nieuwe omvormer én aparte groep in de meterkast én AC bekabeling niet meer dan 410 euro moeten kosten. Dat wordt erg krap. Ik zou voor de makkelijke oplossing gaan: gewoon bij de bestaande omvormer opknopen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Noord27
Aanbieders van zonnepanelen en aanverwante systemen leveren niet graag alleen het montage materiaal. Sun-solar geeft aan er geen tijd voor te hebben. Zonnekompas beloofd er de volgende dag op terug te komen, maar na herhaaldelijk contact vanuit mijn kant totale stilte. 2 lokale bedrijven telefonisch benaderd en vinden het niet interessant als ze geen panelen mogen leveren.

Nu via de firma Winkelman voor een nette prijs flatfix Fusion besteld.

• weasel
Toevallig net mijn montagemateriaal besteld voor mijn 3 groene SF panelen.
Eerst besteld bij een aanbieder die volgens hun site direct kon leveren, dag later een mailtje dat er op artikelen in mijn bestelling toch een levertijd zat.
Nu bij een andere aanbieder besteld, kreeg half uur later een telefoontje dat ik het morgen af kan halen.
Topservice!

Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:12:
Aanbieders van zonnepanelen en aanverwante systemen leveren niet graag alleen het montage materiaal. Sun-solar geeft aan er geen tijd voor te hebben. Zonnekompas beloofd er de volgende dag op terug te komen, maar na herhaaldelijk contact vanuit mijn kant totale stilte. 2 lokale bedrijven telefonisch benaderd en vinden het niet interessant als ze geen panelen mogen leveren.

Met flat fix fusion alleen sf in landscape toch?

• Noord27
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:21:
[...]

Met flat fix fusion alleen sf in landscape toch?
Nee alles in portrait opstelling: nog dank voor de tip! Er zijn dan opzetstukjes voor de hoge staanders en er staat achter de onderdelen TFP (Thin Film Panel). Veel winkels kunnen dat wel leveren, maar staan dan niet op de website.

Ik was er inmiddels wel klaar mee na 2 weken rond gebeld en gemaild te hebben wie het zou willen leveren. Jammer dat velen hun neus ophalen als ze alleen montage materiaal mogen leveren. :F

Ze (10 stuks SF-165) komen nu onder 13 graden hellingshoek @ Zuid te staan. Kijk ik daarna wel waar ik de overige 5 stuks exact wil gaan plaatsen.

[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 04-10-2017 15:56 ]

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 16:17
Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:31:
[...]

Nee alles in portrait opstelling: nog dank voor de tip! Er zijn dan opzetstukjes voor de hoge staanders en er staat achter de onderdelen TFP (Thin Film Panel). Veel winkels kunnen dat wel leveren, maar staan dan niet op de website.
Oost-West opstelling?
@Noord27
Ik dacht dat dat niet kon.
Maar dan zal ik me wel vergissen

• Noord27
@AUijtdehaag Vergissen is een groot woord. Het wordt niet meer zoveel aangeboden, omdat SF eigenlijk zich terug trekt van de Europese markt.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lymqbfxx8x573.jpg
Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:00:
@AUijtdehaag Vergissen is een groot woord. Het wordt niet meer zoveel aangeboden, omdat SF eigenlijk zich terug trekt van de Europese markt.

Voorbeeld:

[afbeelding]
Dit word niet veel aangeboden omdat sf officieel zo niet bevestigd mag worden. Maarja 20 cm sneeuw en ijs zal niet meer voorkomen denk. Ik heb er hier ook op de korte kant vast zitten

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970 Mag dat van SF zelf niet? En waarom eigenlijk? Andere fabrikanten maken hier geen melding van. En in portrait heb ik minder last van mogelijk schaduw op de onderzijde van de panelen, door de buurman zijn woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 04-10-2017 16:44 ]

Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:44:
@reneeke1970 Mag dat van SF zelf niet? En waarom eigenlijk? Andere fabrikanten maken hier geen melding van. En in portrait heb ik minder last van mogelijk schaduw op de onderzijde van de panelen, door de buurman zijn woning.
Ja sf schrijft voor op de lange kant, en dan min 20 cm uit de kant. De steunen komen zo max 80 uit elkaar anders overspanning te groot. Sf is één van de weinige met 35 mm frame, grotere panelen zijn meestal 40/45 mm dik

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970 Ok, duidelijk. Maar heb wel vertrouwen in dat Clickfit systeem. Anders zouden ze het niet aanbieden?
Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:40:
@reneeke1970 Ok, duidelijk. Maar heb wel vertrouwen in dat Clickfit systeem. Anders zouden ze het niet aanbieden?
Dat systeem is probleem niet, maar 50 kg sneeuw in het midden van paneel. Ik denk ook dat het wel mee valt maar officieel geen garantie meer, maar dat had je toch al niet hi

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970 Maar bij portrait opstelling zit er om de 1 meter een ondersteuning. En in landscape per 1.25 meter. Volgens dit systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 04-10-2017 18:09 ]

Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:06:
@reneeke1970 Maar bij portrait opstelling zit er om de 1 meter een ondersteuning. En in landscape per 1.25 meter. Volgens dit systeem.
De klemmen zitten aan het uiteinde, kijk nog maar eens naar je foto, dus 1.20 uit elkaar. En dan buigt ie met 50 kg erop verder door dan wanneer het slechts 80 cm is. Misschien na de montage in het midden een balkje onder paneel klemmen . Baat het niet dan Schaad het niet

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:12:

Greenybros in Uitgeest heeft bijna alles op voorraad en kun je zo via mail of telefoon bestellen.
Afhalen of laten bezorgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:19:
[...]

De klemmen zitten aan het uiteinde, kijk nog maar eens naar je foto, dus 1.20 uit elkaar. En dan buigt ie met 50 kg erop verder door dan wanneer het slechts 80 cm is. Misschien na de montage in het midden een balkje onder paneel klemmen . Baat het niet dan Schaad het niet
Als het hard sneeuwt even met de bladblazer erlangs, komt wel goed dan

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:06:
heb je de Mounting Guide gelezen gelezen?
daar zou eigenlijk alles in moeten staan.
www.solar-frontier.com/en...ts/pdf/module_drawing.pdf

ik heb zelf op oost ook een vergelijkbaar probleem.
platdak is maar 1,2m en daar wou ik panelen op zetten van 1,6m
(een stukje over hangend op het schuine dak.)
dan zit je ook een aardig eind buiten de specificaties.
simpel opgelost door een alu L profiel aan de binnen kant van het paneel vast te maken.
daar door is het frame meteen een stuk stijver en verwacht ik geen problemen, koste ook eigenlijk geen bal om even te doen.

creativiteit gebruiken en alles is op te lossen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Noord27
@migjes Handleiding? O-)

Komt goed. En anders ga ik inderdaad even een extra alu balk er onder tegen vast zetten.

• migjes
Noord27 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:22:
@migjes Handleiding? O-)

Komt goed. En anders ga ik inderdaad even een extra alu balk er onder tegen vast zetten.
Mounting Guide was het woord wat ik wou gebruiken.
maar kon ook niet alles te gelijkertijd. ;)

de alu balk(L profiel is goed genoeg) in het frame niet er onder, dan zit het in de weg van de rest van het bevestiging materiaal ;)

zodus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/klem/frame%20versterken.jpg
als ik het me goed herinner heb ik er een 2cm bij 2cm L profiel gebruikt ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
antonboonstra schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Eensch. Met 5040Wp op een 4000W omvormer heb je op jaarbasis ongeveer 0,5% piekverliezen. Plaats je 4 panelen extra, dus 6160Wp op een 4000W omvormer dan zit je op 4,1% piekverliezen (
Hoe zit dat met de Max DC power die in de datasheets vermeld staat.?? Bijvoorbeeld de SMA 4000-TL21 heeft een max dc power van 4200W, wat gebeurt er dan als er meer vermogen binnenkomt?

En tot hoever kan je gaan?
@Cavemania
Edit: Zie nu pas dit antwoord, maar is dat ook ergens terug te vinden in manuals?

[ Voor 24% gewijzigd door Wolly op 05-10-2017 13:58 ]

• migjes
Wolly schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:53:
[...]

Hoe zit dat met de Max DC power die in de datasheets vermeld staat.?? Bijvoorbeeld de SMA 4000-TL21 heeft een max dc power van 4200W, wat gebeurt er dan als er meer vermogen binnenkomt?

En tot hoever kan je gaan?
dat is totale onzin en uit de duim gezogen getal. ;)

zodra je meer W uit de panelen hebt dan verschuift de mpp het optimum punt een stukje naar een minder optimum punt.
als dit gebeurd, dan zie je de Vmpp ook iets oplopen. ;)
kun je opzoeken in je IV curve van je paneel als je wil weten hoeveel dat is.
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg

er zijn 2 echte grenzen, de max Voc.
(houd er rekening mee dat de Voc ook afhankelijk is van de temperatuur van de cellen.)
en de max kort sluit A. (Isc)

de omvormer die je geeft heeft helaas is niet de handigste om precies de grens aan te geven.
maar met een ruime veiligheid kan ik dit wel zeggen.

neem je dit paneel als voorbeeld:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG360Q1C-A5

dan kun je er 12 per mpp doen.
2 mpp's dus 2x12X360Wp= 8640Wp
(maar kan vast nog beter, veel meer combi's mogenlijk die nog wel hoger komen.)
12x 42.7Voc = 512.4 (omvormer kan nog verder, maar hier zit nog geen temperatuur in verwerkt)
Short circuit current (Isc) = 10.79 ruim onder de max van 15A van de mpp's ;)

maar of je dit nu doet voor een SMA 3000-TL21 of SMA 4000-TL21 of SMA 5000-TL21.
ze kunnen dus allemaal gewoon de ruime 8,6kWp aan.
ze zetten allen maar een 3kW of 4kW of 5kW het net op. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 05-10-2017 14:31 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 18:59
Een van de vorige keer een foto laten zien van hoe iemand zijn zonnepanelen op hun dak lagen, dit ivm dat ik de oude ophanging ~goedkoop~ kon overnemen.

Nu was de vraag of ik voor optie 1 of 2 moet gaan en of er echt iets 'verkeerd' is met optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BP15lYWLXXyaEiWNsXeei95g/medium.png

Laten we er even van uit gaan dat kwa dakhaken het goed vast zit... dus eerder gaat over gewichtsverdeling etc

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Icekiller2k6 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:47:
Een van de vorige keer een foto laten zien van hoe iemand zijn zonnepanelen op hun dak lagen, dit ivm dat ik de oude ophanging ~goedkoop~ kon overnemen.

Nu was de vraag of ik voor optie 1 of 2 moet gaan en of er echt iets 'verkeerd' is met optie 1
[afbeelding]

Laten we er even van uit gaan dat kwa dakhaken het goed vast zit... dus eerder gaat over gewichtsverdeling etc
Komen die dakhaken en rails goed uit met je dakpannen?
Lijkt me sterk...
En als het dan toch uitkomt, wat wil je ermee bereiken?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2017 14:57 ]

• Icekiller2k6
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:56:
[...]

Komen die dakhaken en rails goed uit met je dakpannen?
Lijkt me sterk...
En als het dan toch uitkomt, wat wil je ermee bereiken?
Bruine vlekken zijn dan ook geen dak haken... maar de bevestigingspunten ... schletter klemmen. Of bedoel je iets anders?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

@Icekiller2k6
Ik bedoel inderdaad wat anders.
Iedere dakpan heeft bijvoorbeeld 32,5 cm hoogte.
Komt die middelste rail precies uit?
Je bent dus gebonden aan de dakpan, en gaat niet uit van je zonnepaneel.
Soms kan je nog iets schuiven met die panelen. Met 1 vast punt kan dat niet meer.

• Jan-man
  • Nu online
Persoonlijk gewoon optie 2 nemen. Waarom zou je 150 euro+- willen besparen op je bevestiging ?

• Icekiller2k6
Jan-man schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:03:
Persoonlijk gewoon optie 2 nemen. Waarom zou je 150 euro+- willen besparen op je bevestiging ?
Cause I am on a budget ;), en materiaal is niet nieuw dus moet ik nieuw materiaal bij kopen...
Een extra railing, nieuwe tussen klemmen ... mogelijk extra dakhaken (at 15euro per stuk telt dat al rap door niet waar ;)). Zoals wat andere mensen in dit topic vermeld hebben is materiaal bij kopen niet altijd eenvoudig van lokale installateurs (geen volledige installatie etc)
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:03:
@Icekiller2k6
Soms kan je nog iets schuiven met die panelen. Met 1 vast punt kan dat niet meer.
Goed punt, dit is echter een ruwe schatting.. het kan zijn dat de onderste/bovenste klemmen uiteraard hoger of lager komen dan ze nu op de afbeelding staan..

[ Voor 63% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-10-2017 15:06 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Icekiller2k6 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Cause I am on a budget ;), en materiaal is niet nieuw dus moet ik nieuw materiaal bij kopen...
Een extra ailing, nieuwe tussen klemmen ... mogelijk extra dakhaken (at 15euro per stuk telt dat al rap door niet waar ;))

[...]

Goed punt, dit is echter een ruwe schatting.. het kan zijn dat de onderste/bovenste klemmen uiteraard hoger of lager komen dan ze nu op de afbeelding staan..
Hoe lag het bij de vorige eigenaar op dak dan? Dan kom je nu niet ineens tekort toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

AUijtdehaag schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:03:
@Icekiller2k6
Vanuit de middelste rails kan hij altijd drie pannen naar boven en naar beneden, dat komt altijd uit omdat hij maar twee rijen plaatst.
@Icekiller2k6 ik maak me eerder zorgen of twee panelen op één rails goed geklemd komen te zitten?
En het is lastig monteren denk ik....

1 PVoutput . Dongen NB

• Icekiller2k6
@Rol-Co

Totaal andere manier
https://www.mupload.nl/img/0o43pdkxa2ziv.jpg
https://www.mupload.nl/img/siviu9ixtjcxt.jpg

terwijl mijn dak
Garage voorkant

@reneeke1970
Op welke manier zou dit moeilijker vast te maken zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-10-2017 15:10 ]

@Icekiller2k6
Je zal toch materiaal bij moeten kopen.
Er zitten meer hoekbeugels bij, en je hebt meer tussenbeugels nodig.
Die schletter tussenklemmen zijn ook best breed. Wat blijft er over voor het paneel om op te rusten van de rail?

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2017 15:13 ]

• Icekiller2k6
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:13:
@Icekiller2k6
Je zal toch materiaal bij moeten kopen.
Er zitten meer hoekbeugels bij, en je hebt meer tussenbeugels nodig.
Yip dat is waar 1 tussen beugel heb ik extra nodig... en heb ik al voor 1 euro.. :) 2dehands bij iemand 5 min van me vandaan.

Was enkel de set aan het vergelijken hoe het door een installateur bij iemand geïnstalleerd was...

[ Voor 17% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-10-2017 15:16 ]

Icekiller2k6 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:14:
[...]

Yip dat is waar 1 tussen beugel heb ik extra nodig... en heb ik al voor 1 euro.. :) 2dehands bij iemand 5 min van me vandaan.

Was enkel de set aan het vergelijken hoe het door een installateur bij iemand geïnstalleerd was...
3 beugels per paneel.
Jij durft... ;)
(gelukkig geen hoog dak met voetgangers eronder)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2017 15:18 ]

Moeilijker omdat je de middelste rails kaars recht op je dak moet schroeven, de panelen volgen geen bocht!
En ze liggen maar twee cm op de rails ofzo????
En ze wegen 20 kg wat helaas telkens naar beneden wil. Je bovenste klem zit 1.25 boven je, kun je lastig bij

1 PVoutput . Dongen NB

• Icekiller2k6
@AUijtdehaag De bovenste rij blijft zitten..

De onderste rij zit inderdaad maar op 3 punten vast... de vraag is zijn die 2 extra hoek punten zoveel extra kwa zekerheid...?
Ik maakte me eerder zorgen over het doorbuigen van de panelen eerlijk gezegd.. :)

@reneeke1970
Als ik 4 rails doe is de bovenste nog steeds moeilijk bereikbaar of niet...? of bedoel je de tussen rail/klem?

[ Voor 19% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-10-2017 15:21 ]

Icekiller2k6 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:19:
@AUijtdehaag De bovenste rij blijft zitten..

De onderste rij zit inderdaad maar op 3 punten vast... de vraag is zijn die 2 extra hoek punten zoveel extra kwa zekerheid...?
Ik maakte me eerder zorgen over het doorbuigen van de panelen eerlijk gezegd.. :)
Wat door buigen betreft voldoe je niet aan eisen van solar frontier inderdaad.
Op de lange zijde bevestigen, min 20 cm uit de kant

Ja je tussen rails, altijd paneel lengte plus dakpan. Je bovenste rails zit toch 20/30 cm onder bovenkant paneel, scheelt veel tijdens balanceren hoor

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 05-10-2017 15:25 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Icekiller2k6
@reneeke1970
zullen het zondag eens bespreken over de koffie..

Icekiller2k6 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:28:
@reneeke1970
zullen het zondag eens bespreken over de koffie..
Met een koekje....

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-man
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Een extra railing, nieuwe tussen klemmen ... mogelijk extra dakhaken (at 15euro per stuk telt dat al rap door niet waar ;)). Zoals wat andere mensen in dit topic vermeld hebben is materiaal bij kopen niet altijd eenvoudig van lokale installateurs (geen volledige installatie etc)

[...]

15 euro per dakhaak ? Zoek eens snel een andere leverancier!!!

Is je dak vlak ? Want anders ga je gedoe krijgen met uitlijning!

Maar waarom dan niet evve doorsparen voor die extra montage materialen ? Je gaat nu naar mijn mening op de verkeerde dingen bezuinigen. Ja natuurlijk zal het goed vast zitten met 3 maar niet zo vast als de normale manier met 4 montage balken.

Wat als een paneel naar beneden komt omdat je paneel net evve 1 max 2 cm beweegt wegens een rukwind ? Want meer ruimte heb je niet op die middelste montage balk. Nu zal dat niet snel gebeuren als het goed vast zit natuurlijk maar het blijft een risico.

• Icekiller2k6
@Jan-man

je hebt uiteraard gelijk dat het misschien niet het juiste is om op te besparen, het is echter niet mijn 'idee'. Het was zo reeds gedaan en zag daarom ook niets verkeerd in om het zo te doen..

Door sparen kan uiteraard altijd, maar de terug verdientijd is dan wel altijd een belangrijk punt in dit geheel...

• Rol-Co

Rol-Co

Zover ik kan zien zit het precies het zelfde, alleen de set en rails 90 graden gedraaid. :)

Rails kan je aan elkaar koppelen met schletter koppelstukken, ik heb er pas nog 4 gekocht.
Neem wel diegene met bouten en niet de parker versie, scheelt 2 euro.
Tussen en middenklemmen kosten maar 1,- of 1,10 bij gebruikte zonnepanelen.nl, ik heb ze gewoon extra op voorraad :) rails ook

@AUijtdehaag @reneeke1970

Hebben jullie de foto's gezien van de vorige eigenaar? Daar lag het ook zo.
Rail is 40mm en de klem is 18mm dus blijft 11mm per paneel over om te klemmen, dat is meer dan de bovenkant van de klem. Plus de klemmen zijn een 70-80mm breed dus behoorlijk oppervlakte.

@Rol-Co @Icekiller2k6
Het is .com
Edit: moet die ellende nog geschroeft worden op het dakbeschot ook. ;) >:)
Dat kost weer hout.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2017 17:34 ]

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zo hier zijn de panelen er vandaag ook op gegaan, hele ochtend regen en vlak voor de omvormer aan kon ging de zon schijnen: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=61514&sid=54758

Wegens leverbaarheid zijn het TSM-270DD05A.05 (II) (mono) geworden in plaats van de verwachte TSM-270PD05 (poly). Apart want die het nu geworden zijn kan ik helemaal niet vinden op de site van Trina Solar, DD05 zou pas bij 275Wp beginnen. Hiervan 2 rijen van 5 op het dak, aan een Zeversolar 2000s.

Ik zie nu wel dat de Zevercloud slechts eens in de zoveel tijd data doorstuurt, geen idee of dat dan live is of en gemiddelde over de laatste x-minuten. Op het display al 2193W zien langskomen, dan is het een beetje jammer dat volgens het rapport +/- 1500 de top is van vandaag. Ook heeft Zevercloud zo te zien moeite met zomertijd, readings zitten er een uur naast.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:24:
@Rol-Co @Icekiller2k6
Het is .com
Edit: moet die ellende nog geschroeft worden op het dakbeschot ook. ;)
Nee, hier niet :) ik heb ze met dakhaken a la clickflut zitten. ;)

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
@Dipsausje
Jammer! Ben zelf een Poly fanboy :P

Bij PVOutput staat er bij de systeeminstellingen een 'Adjust Time' optie.
Anders even aan het tweaken:
https://github.com/solmoller/eversolar-monitor

[ Voor 23% gewijzigd door Skipper-93 op 05-10-2017 21:33 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 17:06
Maar is dat geen probleem voor de garantie van SE? Of wordt dat pas een probleem als je meer dan 50% overdimensioneert?

Voor mijn SE2200 geldt een maximaal DC vermogen (module STC)(geen idee wat dat is) van 2950 watt. Op mijn dak ligt nu 10x 270wp=2700 watt. Door de ongunstige ligging: 30 graden tov Zuid en hellingshoek van 45 graden komt mijn opbrengst eigenlijk nooit boven de 2100 watt uit. Ik zou er dus nog wel wat bij willen plaatsen, maar volgens mijn installateur mag dat niet vanwege de garantie. Op de andere kant van het dak zouden ze 60 graden tov van zuid liggen dus de pieken zouden niet overlappen.
WoudseHoeve schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:47:
[...]

Het alternatief:

1- Een 3 fase omvormer SE5k ( 1159 euro) of een SE7k (1295 euro) 3 fase omvormer, dat kost dan ook nog eens 200 voor het omzetten van je aansluiting, en dan de groepen kast zelf nog....

2- Een extra omvormer, geen SE (1 fase) want die moet minimaal 8 optimizers hebben.

Allemaal behoorlijk in de papieren lopende alternatieven, kan nooit uit.

Een SE omvormer mag tot 50% over gedimensioneerd worden op de ingang.
Dan heb je een beperkt verlies door aftopping maar ook minimale kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door blauwemac op 06-10-2017 16:59 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Meneer @Noord27 wilde u het zo?
Is van der valk rails klem
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/infhplzh63wcc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n1ioxp9jjjcnh.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970 Die zitten dus aan de onderzijde ook niet geklemd. Puur aan de zijkant..?

Wel een fraaie ondergrond die muur zeg. Heb jij ze zo zelf gemonteerd?
Noord27 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:00:
@reneeke1970 Die zitten dus aan de onderzijde ook niet geklemd. Puur aan de zijkant..?

Wel een fraaie ondergrond die muur zeg. Heb jij ze zo zelf gemonteerd?
Nee ik was bij een bedrijf en die had ze zo hangen, zonder anti afzakt middel.
Van der valk zit als een huis zegt ie.
Zo monteert hij vaker....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:10:
[...]

Nee ik was bij een bedrijf en die had ze zo hangen, zonder anti afzakt middel.
Van der valk zit als een huis zegt ie.
Zo monteert hij vaker....
Simpeler kan het bijna niet. Die ondergrond is ook niet de meest geweldige zo te zien.
Noord27 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:11:
[...]

Simpeler kan het bijna niet. Die ondergrond is ook niet de meest geweldige zo te zien.
Die roestige plaat? Ach de binnenkant loods was beton dus toch wel degelijk.
Toch wel leuk bij een zonnepanelen boer binnen neuzen, al dat leuke speelgoed....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

Die roestige plaat? Ach de binnenkant loods was beton dus toch wel degelijk.
Toch wel leuk bij een zonnepanelen boer binnen neuzen, al dat leuke speelgoed....
Heb je nog meer 2e hands spullen opgekocht dan? Kun je dit nog wel ergens kwijt.. ? >:) ;)
Noord27 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:22:
[...]

Heb je nog meer 2e hands spullen opgekocht dan? Kun je dit nog wel ergens kwijt.. ? >:) ;)
Je spreekt zo vol lof over je trina paneeltjes, ik denk die mot ik ook hebben, maar dan wel met ingebouwde tigo optimiser......
Maar ze komen nu wel in de plaats van...... En niet nogeens erbij want is beetje vol ja.

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 07-10-2017 07:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
blauwemac schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:49:
Maar is dat geen probleem voor de garantie van SE? Of wordt dat pas een probleem als je meer dan 50% overdimensioneert?

Voor mijn SE2200 geldt een maximaal DC vermogen (module STC)(geen idee wat dat is) van 2950 watt. Op mijn dak ligt nu 10x 270wp=2700 watt. Door de ongunstige ligging: 30 graden tov Zuid en hellingshoek van 45 graden komt mijn opbrengst eigenlijk nooit boven de 2100 watt uit. Ik zou er dus nog wel wat bij willen plaatsen, maar volgens mijn installateur mag dat niet vanwege de garantie. Op de andere kant van het dak zouden ze 60 graden tov van zuid liggen dus de pieken zouden niet overlappen.
[...]
Volgens mij geeft SE het zelf aan als mogelijkheid overdimensioneren tot 50%

• blauwemac
Maar 50% ten opzichte van wat? Ten opzichte van die 2200, of ten opzichte van de 2950 watt?
WoudseHoeve schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:21:
[...]

Volgens mij geeft SE het zelf aan als mogelijkheid overdimensioneren tot 50%

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• blauwemac
Bij mijn schoonouders ben ik ook nog steeds bezig met het plannen van PV. Huidige plannen luiden als volgt:

Garagedak: 24 panelen, hellinghoek 35 graden, t.o.v. zuid 60 graden
Staldak A: 15 panelen, hellingshoek 17 graden, 60 tov zuid, eind van de middag schaduw
Staldak B: 6 panelen, hellingshoek ongeveer 35 graden, 60 tov zuid, eind van de middag schaduw

Er zijn dus drie verschillende trackers nodig, denk ik, of zie ik dat verkeerd. Hoe doe je dat handig?
De bedoeling is dat het ongeveer een verbruik van 10.000 kwh afdekt, gaat dat lukken?

bij voorbaat dank voor het meedenken!

@blauwemac
Staldak A en Staldak B combineren met Jinko panelen maxim integrated en in 1 string.
Dan 24 + 21 panelen op een 3-fase omvormer. (sma of fronius of iets dergelijks)
Die panelen heeft @Jan-man ook met 2 verschillende hellingshoeken.

Edit:
Je kan staldak B ook combineren met garagedak, die hebben dezelfde hellingshoek en richting.
24+6 = 30.
2 stringen van 15 parallel (mppt1) en staldak A is ook 15.(mppt2)
Maar met parallelle strings werkt optitrac niet ideaal van een SMA.
Dus de voorkeur is het 1e voorstel en meteen schaduwmanagement op paneel nivo. (zonder dure SE optimizers op elk paneel ;) )

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 17:53 ]

blauwemac schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:02:
Bij mijn schoonouders ben ik ook nog steeds bezig met het plannen van PV. Huidige plannen luiden als volgt:

Garagedak: 24 panelen, hellinghoek 35 graden, t.o.v. zuid 60 graden
Staldak A: 15 panelen, hellingshoek 17 graden, 60 tov zuid, eind van de middag schaduw
Staldak B: 6 panelen, hellingshoek ongeveer 35 graden, 60 tov zuid, eind van de middag schaduw

Er zijn dus drie verschillende trackers nodig, denk ik, of zie ik dat verkeerd. Hoe doe je dat handig?
De bedoeling is dat het ongeveer een verbruik van 10.000 kwh afdekt, gaat dat lukken?

bij voorbaat dank voor het meedenken!
Omschrijf de schaduw eens nader, gaat het om paar panelen of gelijk hele dak?

Net even gekeken, je hebt nog 22 uur om 50 panelen te scoren op bva,als je dat lukt voor 75/100 euro per stuk zou ik die nemen. Voeg je twee stal daken samen tot één string met hosola of tigo optimisers en je weet gegarandeerd dat het goed werkt op willekeurige drie fase omvormer. Die techniek heeft zich bewezen en jinko nog niet écht ook al is het al twee jaar op de markt. En is veel duurder

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 08-10-2017 18:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Heb jij ook blauwe liggen?

• Jan-man
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:07:
[...]

Net even gekeken, je hebt nog 22 uur om 50 panelen te scoren op bva,als je dat lukt voor 75/100 euro per stuk zou ik die nemen. Voeg je twee stal daken samen tot één string met hosola of tigo optimisers en je weet gegarandeerd dat het goed werkt op willekeurige drie fase omvormer. Die techniek heeft zich bewezen en jinko nog niet écht ook al is het al twee jaar op de markt. En is veel duurder
Losse optimizers zijn duurder dan de jinkos.

Los paneel Is 175+- ik heb voor mijn Jinkos 195 incl btw betaald. Zou niet weten waar je voor 20 euro optimizers kunt kopen.

Enige wat je natuurlijk niet hebt is dat je per paneel kunt uitlezen.

Ga hier uit van all black want Jinko heb je zover ik weet niet in het blauw met maxim integrated. Want blauwe panelen zijn uiteraard paar tientjes goedkoper en dan is de Jinko weer iets duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 08-10-2017 20:35 ]

Haha noem het op en ik heb het, ik lijk wel een showroom
Hij doet vast zijn naam @blauwemac aan, en is blauw zijn lievelingskleur

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 08-10-2017 20:57 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mocht je met Evo gaan plaatsen let dan heel goed op welke rail lengtes je krijgt, wat uit de calculator komt kan wel eens net te kort zijn (vooral bij brede panelen van 1000 mm breed heb ik nu gemerkt). En hoog rails plaatsen met de hak tussen pan 1 en 2 is een uitdaging door de schroef die je moet aandraaien, waarvoor je veel meer ruimte nodig hebt. Ik hoop dat ze de traditionele nog lang blijven voeren, gaat n stuk sneller en minder gereedschap nodig op het dak.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 08-10-2017 21:32 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:31:
Mocht je met Evo gaan plaatsen let dan heel goed op welke rail lengtes je krijgt, wat uit de calculator komt kan wel eens net te kort zijn (vooral bij brede panelen van 1000 mm breed heb ik nu gemerkt). En hoog rails plaatsen met de hak tussen pan 1 en 2 is een uitdaging door de schroef die je moet aandraaien, waarvoor je veel meer ruimte nodig hebt. Ik hoop dat ze de traditionele nog lang blijven voeren, gaat n stuk sneller en minder gereedschap nodig op het dak.
Dit is de eerste negatieve info die ik lees over het Evo systeem..
Ik ben ook nog steeds het "oude" systeem trouw.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

paulv1973 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:53:
[...]

Dit is de eerste negatieve info die ik lees over het Evo systeem..
Ik ben ook nog steeds het "oude" systeem trouw.
Positieve geluiden zal je vooral van Inkoop horen (geen CFA en CFB meer, 1 haak i.p.v. 6).
Wat een geklooi met een accutol op het dak zeg... Ik mag wel extra gaan rekenen om elk jaar een verse accutol aan te schaffen omdat ie af en toe zeiknat word.

Ook zijn de haken veel dikker daar waar ze tussen de pannen door gaan dus of meer weg slijpen / kappen, of de pan staat verder open. En als ie maar een klein beetje te veel aan een kant uitsteekt, dan kan je op het dak de rail gaan afzagen.

Ook staat t veel verder van het dak af, als je een dak hebt met en flauwe helling kijk je er dus zo tussendoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 08-10-2017 22:02 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Ik was prima tevreden met het evo systeem, stuk makkelijker de rail erop te krijgen dan met het oude torsiesysteem. Sandvik zaagje mee en je bent zo door de rail heen. Enige nadeel was dat de haken dikker zijn inderdaad, past minder makkelijk tussen de pannen door. De in hoogte verstelbare haken waren erg prettig om wat oneffenheden in het dak op te pakken die anders tot hoogteverschillen tussen de panelen hadden geleid.

Was ook ietsje goedkoper en doordat je minder onderdelen hebt wel lekker makkelijk bij je te steken op het dak.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2017 22:12 ]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:12
sinds mei circa 5000wp op ons dak liggen (18*280). Dak ligt pal op het zuiden en vrijwel geen schaduw. De panelen zijn aangesloten op een SMA SB 5.0. Ivm de mogelijke aankoop van een warmtepomp wil ik er wellicht nog een panelen bijleggen. Aangezien ik wat tegenstrijdige berichten lees, stel ik hier de vragen even.

- Overdimensioneren: ik lees verschillende stelregels. Op de bestaande omvormer wil ik nog 4x280wp aansluiten. Totaal kom ik dan op 6.160WP. In het geval de SMA zou dit dan 5200*1.2 (lees dat 20% overdimensioneren mogelijk is)= 6240 zijn. Is dit aan te raden of is dit percentage meer van toepassing voor de schaduwrijke of oost-west opstelling?

- Aansluiting: ik heb een standaard 1 fase aansluiting (35A). Kan/mag ik hierop in totaal 6160wp aan zonnepanelen op aansluiten?

[ Voor 8% gewijzigd door Sjors81 op 09-10-2017 13:36 ]

@Sjors81
Ik zou het gewoon doen.
Met 11 panelen in een string wordt het rendement nog beter.
Wellicht op de betere dagen wat aftoppen, maar dat is weinig verlies op jaarbasis.

Voor de hoofdzekering maakt het niks uit, de omvormer doet nog steeds max 5000 watt

Edit: waar is je pvoutput link?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2017 13:44 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:18
hmm nieuwe SF-170S zonnepanelen 159 euro p stuk Incl BTW. Ok, prijsfoutje goedkoopste zijn 117 euro
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Ik ga in Januari/Februari 26 of 28 stuks nodig hebben.

Tijdelijk opslaan of nog even wachten? Ook vanwege de mogelijke leverstop Solar Frontier in Europa?
Of is dat een fabeltje? ik hoor dat ze in Januari 2018 met een nieuw paneel komen?

[ Voor 7% gewijzigd door (RSH) op 09-10-2017 15:25 . Reden: Typo ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

(RSH) schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:07:
hmm nieuwe SF-170S zonnepanelen 159 euro p stuk Incl BTW.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Ik ga in Januari/Februari 26 of 28 stuks nodig hebben.

Tijdelijk opslaan of nog even wachten? Ook vanwege de mogelijke leverstop Solar Frontier in Europa?
Of is dat een fabeltje? ik hoor dat ze in Januari 2018 met een nieuw paneel komen?
Bij sun-solar is de SF175S (dus 5Wp meer) 135euro inc btw. Dus zo "te mooi" is het niet.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

En dan te bedenken dat ze nieuw 119 euro incl. waren.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2017 15:20 ]

• Jan-man
  • Nu online
Mijn plan was om er 15 op noord te leggen maar sinds enkele weken worden ze ineens een stuk duurder ?. En 2e hands moet je geluk hebben om op tijd te zijn :(. Achja ik kan er ook een stuk of 8 tot 10 jinko mono panelen kwijt dan gaan we dat doen :) Hebben we alles dezelfde panelen :).

[ Voor 54% gewijzigd door Jan-man op 09-10-2017 15:36 ]

Jinko-daal ;)

• Noord27
€130,- + voor SF panelen? :'(

Ok ze zijn dan nieuw, maar hoe zit het dan met garantie? Want ze stoppen met leveren in de EU toch?

Maar dan is €850,- voor de 15 stuks 165's via BVA, niet verkeerd. Zeker niet toen ik vorige week nog de BTW er van terug kon vorderen. Ok geen garantie..

;)

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 09-10-2017 15:50 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:18
Sorry voor de verwarring, ik was zelf in de war :-)
iets met bomen en bos.....

Ik hoor nog steeds 2 verschillende verhalen. Solar Frontier stopt met leveren van panelen in Europa, en ik hoor ook dat er in Januari een nieuw paneel van Solar Frontier in europa komt... ?

Ik zit helaas nog te wachten op een definitieve datum waarop mijn dak en pannen van het woonhuis vervangen word. Daarom kan ik tot nu toe alleen maar een planning maken voor de PV uitbreiding
Is ook wel nodig ivm een complex opstelling 3 parralelle strings met verschillende gradienten.
1x 6 of 7 stuks West 50 graden , 1x 6 of 7 stuks Oost 50 graden en 2x7 stuks Oost 20 graden op 1 Solaredge 3680 of 4 K is op dit moment het plan.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• blauwemac
Schaduw is van een grote boom die vanaf een uur of 4 a 5 langzaam van links naar rechts 7 horizontaal boven elkaar geplande panelen af zal dekken. Is dat duidelijk genoeg omschreven? Boom is dicht bebladerd, laat geen licht door.

BVA ziet er wel heel aantrekkelijk uit, maar dan moet ik me eerst van een installateur verzekeren die er geen bezwaar tegen heeft om panelen die ik zelf inkoop te plaatsen. En dat lukt me niet meer voor 5 uur vanmiddag... Misschien moet ik eerst maar eens zo iemand zoeken en dan hopen op een nieuwe BVA deal... Heb je dat vaker langs zien komen?

En inderdaad, blauw is prima, toch maar een schuurdak.
reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:07:
[...]

(RSH) schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:08:
Sorry voor de verwarring, ik was zelf in de war :-)
iets met bomen en bos.....

Ik hoor nog steeds 2 verschillende verhalen. Solar Frontier stopt met leveren van panelen in Europa, en ik hoor ook dat er in Januari een nieuw paneel van Solar Frontier in europa komt... ?

Ik zit helaas nog te wachten op een definitieve datum waarop mijn dak en pannen van het woonhuis vervangen word. Daarom kan ik tot nu toe alleen maar een planning maken voor de PV uitbreiding
Is ook wel nodig ivm een complex opstelling 3 parralelle strings met verschillende gradienten.
1x 6 of 7 stuks West 50 graden , 1x 6 of 7 stuks Oost 50 graden en 2x7 stuks Oost 20 graden op 1 Solaredge 3680 of 4 K is op dit moment het plan.
Solaredge en SF-175 is geen garantie...
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Maar misschien kan je de SF-170 nog vinden (of is er iemand met 2e hands 165)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2017 16:25 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??