Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.448 views

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
@Kaastosti Zonnepanelen is een betere investering dan het geld op een spaarrekening laten staan, dat was voor ons het argument om het te doen.

P.S. Zodra je het wilt gaan hebben over vergelijken van offertes dan graag even een topic aanmaken voor jouw specifieke situatie :)
@Kaastosti
Wat een aparte maat zonnepanelen die Sharp: 1.318 x 980 x 46 mm
Is dat bewust gekozen ivm afmetingen dak?

10x 300 Wp: 10 x 228: 2280 euro
http://www.sun-solar.nl/i...nnepanelen-e228-incl-btw/
10x 29 euro bevestiging schuindak: 290 euro
Klein materiaal (meterkast+kabels+stekkers): 200 euro
2770 euro incl (2188 excl)

1x SMA 3000 van MP: 625 euro
https://www.marktplaats.n...html?query=sma%20omvormer
625+2188 = 2813 euro voor 3000 Wp/ 3000 kWh

4450 - 2813 = 1637 euro goedkoper dan jou "aanbieding"

Met een steiger voor je gevel en een vanggordel kan er weinig fout gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2017 16:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
Een vraag voor jullie, een bepaald nog te bouwen huis heeft een EPC-waarde van 0,4 (minimaal verplicht sinds 2015). De aannemer heeft aangegeven dat door het toevoegen van 7 extra panelen op het schuine dak (35-40 graden) aan de oost-kant de EPC zou dalen naar 0,26. Hierdoor kan rentekorting op een deel van de hypotheek worden verkregen (zie bijvoorbeeld https://www.consumentenbo...-huis/rabo-groenhypotheek),

Nu krijgt dit huis ook een uitbouw van 1,20m met een plat dak. Zouden de panelen op dit platte dak niet efficiënter zijn dan op het oosten?
@My-life
Leg het minimum aan panelen op je platdak door de aannemer. (liefst helemaal niks door de aannemer)
Aannemers hanteren prijzen per paneel van >400 euro, terwijl deze maar de helft kost.

Wanneer het huis is opgeleverd, gooi je het dak zelf helemaal vol.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39
Komen er ook niet vrij goedkope poly panelen aan die 320/330 wattpeak zijn ?
Wel 2 m2 aan paneel dan, maar voor rond de 50 cent per wp of zo zou wel mooi zijn als je dakruimte genoeg hebt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
My-life schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:17:
Een vraag voor jullie, een bepaald nog te bouwen huis heeft een EPC-waarde van 0,4 (minimaal verplicht sinds 2015). De aannemer heeft aangegeven dat door het toevoegen van 7 extra panelen op het schuine dak (35-40 graden) aan de oost-kant de EPC zou dalen naar 0,26. Hierdoor kan rentekorting op een deel van de hypotheek worden verkregen (zie bijvoorbeeld https://www.consumentenbo...-huis/rabo-groenhypotheek),

Nu krijgt dit huis ook een uitbouw van 1,20m met een plat dak. Zouden de panelen op dit platte dak niet efficiënter zijn dan op het oosten?
Die panelen zijn de goedkoopste manier voor de aannemer om de EPC-waarde te halen. Als de prijs al vast ligt de aannemer de EPC-waarde laten halen zonder panelen. Dan moet hij wel beter isoleren. En naderhand dan zelf panelen eventueel er op leggen en/of warmtepomp. Dan heb je er ook niet zoveel nodig als de EPC-waarde puur uit isolatie gehaald wordt.

;)

• My-life
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:27:
@My-life
Leg het minimum aan panelen op je platdak door de aannemer. (liefst helemaal niks door de aannemer)
Aannemers hanteren prijzen per paneel van >400 euro, terwijl deze maar de helft kost.

Wanneer het huis is opgeleverd, gooi je het dak zelf helemaal vol.
Dan kan er geen korting worden verkregen op de hypotheekrente. In dit geval zou de aannemer zo min mogelijk panelen aanbrengen om een EPC van 0,26 te halen.
Noord27 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:40:
[...]

Die panelen zijn de goedkoopste manier voor de aannemer om de EPC-waarde te halen. Als de prijs al vast ligt de aannemer de EPC-waarde laten halen zonder panelen. Dan moet hij wel beter isoleren. En naderhand dan zelf panelen eventueel er op leggen en/of warmtepomp. Dan heb je er ook niet zoveel nodig als de EPC-waarde puur uit isolatie gehaald wordt.

;)
Het huis voldoet al aan de EPC eis van 0,4. De aannemer heeft zelf geen belang om dit verder te verlagen.

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-11 18:20
@ronaldmathies Je hebt 4 verschillende varianten van Timo optimizers. Maar het beste kun je gewoon de TS4-O nemen omdat daar monitoring in zit. Dan moet je echter wel cloud connect erbij kopen, dan kun je per paneel lezen wat de opbrengst is. De gateway hang je onder tegen een paneel in het midden van alle gemonitorde panelen, die maakt connectie met alle Tigo's, met een kabel verbind je deze aan de CCA en die maakt op zijn beurt weer connectie via internet. Via een browser kun je alles inregelen en bijv op een (iPhone) app de real time waarde uitlezen. Tip: deze apparatuur in in UK (volgens mij Solar & Wind) gunstig geprijsd, zeker met koers Britse Pond (sept 2017). Ik heb er daar 18 gekocht incl. de CCA.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:54:
[...]

Haha 205 watt om precies te zijn uit een platte 165wp
SF ligt sowieso helemaal plat dus komt vast niet aan zijn max vermogen.
Was je hier serieus ? 8)7 Een SF165 die 205 watt opbrengt?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor een paar seconden/ minuten gaan panelen makkelijk over het STC vermogen. SF nog makkelijker dan anderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Wolly schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:24:
[...]

[...]

Was je hier serieus ? 8)7 Een SF165 die 205 watt opbrengt?
Ja in mijn camper, 85 volt en 2.42 ampère, maar het was maar kort uiteraard

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Een Piko Kostal Sensor gescoord op Marktplaats voor weinig. Voor aan mijn Kostal Piko 10.1
Kijken wat dat mij verteld ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• GrootB86
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:12
Bedankt voor je reactie, ik had gehoopt op iets meer onderbouwing (behalve dat je het zelf ook hebt) :P

Maar als er geen harde voorkeuren zijn verder dan is dat natuurlijk ook een uitkomst :)
GrootB86 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik had gehoopt op iets meer onderbouwing (behalve dat je het zelf ook hebt) :P

Maar als er geen harde voorkeuren zijn verder dan is dat natuurlijk ook een uitkomst :)
Ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt. Panelen gaan zelden kapot. En degradatie???? Hier liggen er van 15 jaar oud en doen het net zo goed als nieuwe. Het belangrijkste is een paneel kopen die je later eventueel kunt vervangen, en dan niet wat betreft merk, maar afmeting, kleur, en vooral elektrische waarden moeten overeen komen. Dan zit je altijd safe. Garantie zegt ook niks want over vijf jaar is je paneel er niet meer. Alleen van een solar frontier is die kans wel groot.

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:12:
Een Piko Kostal Sensor gescoord op Marktplaats voor weinig. Voor aan mijn Kostal Piko 10.1
De BA sensor of de sensor voor temperatuur en instraling?

• My-life
My-life schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:17:

Iemand anders nog een reactie hierop? Het gaat er dus niet om dat een aannemer duurder is dan later zelf panelen leggen, maar of het in bovenstaande situatie beter is om panelen op een plat stuk dak op het zuiden te laten leggen dan op een schuin dan op het oosten.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zuid is beter dan oost, dat scheelt ca 15%.
Dat is dus niet heel veel. Plaatsing in rijen die elkaar beschaduwen, of minder indirect licht omdat het platdak lager ligt, zal dit verschil kleiner maken.
Of het interessant is voor de rentekorting (weet je zeker dat je de EPC na oplevering niet mag laten herberekenen?), hangt erg af van je hypotheek en de prijs die de aannemer rekent.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

DMEG panelen met geintegreerde optimizers....
Volgens de Spec sheet werken deze met alle merken omvormers...

Zit hier nog eeen aaddertje onder het gras?
Solaredge key of zo?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• My-life
In een tabelletje staat 'oriëntatie: oost (53 gr)'. Mag ik aannemen dat 53 graden de hellingshoek van het dak is? Als ik naar het plaatje in de TS kijk dan betekend dit een maximale efficiëntie van 70-75%, klopt dat?

Ook staat er 'opbrengst per optioneel te kiezen paneel (afhankelijk van de oriëntatie) [kWh/jr]:

oriëntatieopbrengst (kWh/jr)
noord (53 gr.)103
oost (40 gr)192
oost (53 gr)180
zuid (40gr)245
west (53gr)178

Kun je hieruit afleiden hoeveel Wattpiek een paneel is?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
paulv1973 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:06:
DMEG panelen met geintegreerde optimizers....
Volgens de Spec sheet werken deze met alle merken omvormers...

Zit hier nog eeen aaddertje onder het gras?
Solaredge key of zo?
Link naar het paneel ?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dmeg

DM290-M156-60BKS

De typeaanduiding BKS geeft aan dat het Solaredge embedded is.
Krijg helaas geen link...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Jan-man
  • Nu online
paulv1973 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:02:
[...]

Dmeg

DM290-M156-60BKS

Helemaal niks over te vinden of en hoe je ze kan uitlezen. Maar als die optimizers zijn ingebouwd zou ik het niet doen.

Je ziet hier best vaak langskomen dat optimizers stuk gaan en dan kan je een heel paneel gaan vervangen ipv alleen de optimizers.
@paulv1973
Iets met safe-dc key?
DJKroon in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Kweet het niet, heb geen SE...

Edit: pagina 16?
https://www.zelfstroom.nl...ptimizer-handleiding-.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2017 15:17 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
paulv1973 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:02:
[...]

Dmeg

DM290-M156-60BKS

Dan werkt het met alle SolarEdge optimizers.
Die Key van SolarEDge heb je niks aan, daar kun je de safe mode van optimizers mee uitzetten en dan zou het ook moeten werken op alle omvormers, maar die blijven zelf ook hun mppt punt zoeken.
SolarEdge is niet voor niks gestopt met de indop optimizers.

Als bij een embedded paneel de optimizer stuk is kun je er gewoon een losse optimizer op monteren. Niet het hele paneel hoeft dan vervangen te worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Ik heb mijn opstelling nu een maandje draaien en kijk alweer naar verdere optimalisatie. Nu speel ik met het idee om de muur van de buren (op NNO) te voorzien van een spiegel zodat er meer licht op de panelen valt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dxwl8s0x7gfzf.jpeg

Zijn er meer mensen die dit al gedaan hebben? Hoe zijn de ervaringen daarmee en levert het nog iets extra op?

Zijn er nog andere zaken om op te letten?

• Noord27
@clemient Muur van buren blijft muur van de buren; niet van jou?

• clemient
Noord27 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:45:
@clemient Muur van buren blijft muur van de buren; niet van jou?
Klopt. Ik sta op hele goede voet met ze. Het is geen probleem zolang er geen serieuze schade ontstaat aan de gevel. Montage moet ik nog uitzoeken.

• Noord27
Als je dan het toch aan durft op te gaan schroeven: waarom niet een paneel op de gevel? ;)
En andere buren die verblind worden door je spiegel?

• clemient
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:51:
En andere buren die verblind worden door je spiegel?
Andere buren zitten een verdieping lager, hebben geen ramen aan deze zijde of zitten meer dan 40 meter ver weg.

Maar fair point @Noord27, waarom dan geen panelen daar. Zouden nog 69% renderen.

• Jan-man
  • Nu online
clemient schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:41:
Ik heb mijn opstelling nu een maandje draaien en kijk alweer naar verdere optimalisatie. Nu speel ik met het idee om de muur van de buren (op NNO) te voorzien van een spiegel zodat er meer licht op de panelen valt.

[afbeelding]

Zijn er meer mensen die dit al gedaan hebben? Hoe zijn de ervaringen daarmee en levert het nog iets extra op?

Zijn er nog andere zaken om op te letten?
Heb je al het apv en gevel bekleding gecontroleerd bij de gemeente ? Denk niet dat dat zomaar mag ;).

Daarnaast hoe goed de relatie met je buren ook is ik zou er minimaal 10x over nadenken om zoiets te doen.
Jan-man schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:06:
[...]

Heb je al het apv en gevel bekleding gecontroleerd bij de gemeente ? Denk niet dat dat zomaar mag ;).

Daarnaast hoe goed de relatie met je buren ook is ik zou er minimaal 10x over nadenken om zoiets te doen.
Ben ik met je eens, ik heb ook wat gaatjes geboord in stenen muur van buren, maar dat is toch anders dan mooi geverfd houtwerk vol met gaten boren met extra hout rot.....

1 PVoutput . Dongen NB

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik heb een nieuw modem gekregen van Ziggo. Vandaag aangesloten en ben vergeten de fronius galvo 3.1.1 om te zetten. Ik kan de omvormer nu niet vinden via wifi.

Hoe kan ik de omvormer weer in het netwerk krijgen?

Heb al geprobeerd via de app solar.web live om een nieuwe verbinding te maken maar daar moet ik op de omvormer de wifi herstarten maar die staat in de setup niet meer in het menu....

Hoe verbinding te maken?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Proton_

Proton_

Team Welles

@groxgrox
Volgens mij kan je dat resetten in het installateursmenu. Dan moet je een viercijferige code invullen die in de installation manual staat.
Workaround: maak met een AP (Android telefoon?) weer een netwerk met je oude SSID en key. Dan kan je er in ieder geval weer bij :)

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik ben dus van plan een nieuwe garage te bouwen. Nok van 5. Goot van 2.5. En dat dan vol leggen met SF's. Wat zouden jullie als dakbedekking doen? Iemand ervaring daarmee?

• Jan-man
  • Nu online
Gewoon dat wat er ook op het dak van het huis ligt dus wss dakpannen ;).

Als als je nog moet bouwen zorg dan dat je nok hoogte zo hoog wordt dat de panelen ook netjes passen :) zo wordt mijn veranda aanbouw volgend jaar 10cm langer dan de planning want dan kan ik 8 ipv 6 panelen kwijt 😁
@Chielos
5 x 2.52 mtr is mooi 10 panelen.
En leg de andere kant ook vol.
Indak een optie?
jerh in "Vrijstaande nieuwbouw woning bouwen. Welke energie techniek"

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Voor mijn nieuwbouwhuis ben ik me aan het oriënteren voor PV opwekking. Mijn installateur heeft 24 PV panelen all black aangeboden van 275wp per stuk. Voor 7200 euro totaal. Volgens best een oké prijs.

Toch twijfel ik nog. Ten eerste omdat ik de panelen erop niet super elegant vind. Daarnaast omdat ik dan voor mijn gevoel een dubbel dak heb. Eerst leg het dak helemaal vol met dure keramische dakpannen en vervolgens komen er op 1 kant van het dak allemaal PV panelen overheen.

Nu heb ik best wat nagezocht naar geïntegreerde systemen of van die dakpannen met PV cellen erop, maar daar lees ik enkel slechte verhalen over. Vooral mbt het rendement van die dingen.

Nu was ik afgelopen week bij de groothandel om dakpannen uit te zoeken. We hebben gekozen voor de Domino vlakke pan. Wij houden wel van strak en minimalistisch. Nu zag ik later thuis dat die leverancier een best oké PV product lijkt te hebben voor vlakke integratie van PV producten.

Dakpan
http://www.eternit.nl/dak...eipannen/products/domino/

PV product
http://www.eternit.nl/~/m...4B14BC03C80F9FCDFE97.aspx

Ik ben benieuwd hoe jullie dit product ervaren. Ik ben echt nog te veel een noob om te kunnen inschatten of dit echt een goed product is of dat ik toch maar beter dat dak moet volleggen met pannen en de PV panelen er overheen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Jan-man
  • Nu online
GAEvakYD schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:27:
Voor mijn nieuwbouwhuis ben ik me aan het oriënteren voor PV opwekking. Mijn installateur heeft 24 PV panelen all black aangeboden van 275wp per stuk. Voor 7200 euro totaal. Volgens best een oké prijs.

Toch twijfel ik nog. Ten eerste omdat ik de panelen erop niet super elegant vind. Daarnaast omdat ik dan voor mijn gevoel een dubbel dak heb. Eerst leg het dak helemaal vol met dure keramische dakpannen en vervolgens komen er op 1 kant van het dak allemaal PV panelen overheen.

Nu heb ik best wat nagezocht naar geïntegreerde systemen of van die dakpannen met PV cellen erop, maar daar lees ik enkel slechte verhalen over. Vooral mbt het rendement van die dingen.

Nu was ik afgelopen week bij de groothandel om dakpannen uit te zoeken. We hebben gekozen voor de Domino vlakke pan. Wij houden wel van strak en minimalistisch. Nu zag ik later thuis dat die leverancier een best oké PV product lijkt te hebben voor vlakke integratie van PV producten.

Dakpan
http://www.eternit.nl/dak...eipannen/products/domino/

PV product
http://www.eternit.nl/~/m...4B14BC03C80F9FCDFE97.aspx

Ik ben benieuwd hoe jullie dit product ervaren. Ik ben echt nog te veel een noob om te kunnen inschatten of dit echt een goed product is of dat ik toch maar beter dat dak moet volleggen met pannen en de PV panelen er overheen.
7200 is niet duur is best netjes.

Voor dat andere systeem vraag maar eens een offerte op ;) is volgensmij onrendabel duur.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
K*t...
Gisteren zonnepanelen op het dak gelegd. Helaas zo verstandig geweest (gewoon vergeten) om de MC4 connectors aan de omvormerzijde nog niet te monteren, daar kom je natuurlijk pas achter als je alles hebt liggen. Moet dus wachten tot het donker is voordat ik daar aan kan/ga zitten.

(tenminste, ik doe voor het gemak even de aanname dat het aanraken van de draad terwijl het zonnetje schijnt niet heel erg slim is)

[ Voor 18% gewijzigd door Niek_ op 24-09-2017 09:52 ]

• Jan-man
  • Nu online
Als je zorgt dat je de andere draad niet aanraakt dus evve aftapen kan er niks gebeuren. Hoe denk je dat installateurs dat doen ? Die komen echt niet avonds terug hoor ;).

• Niek_
Meen je dat nou? Was echt in de veronderstelling dat ook het aanraken van 1 van de 2 draden al voldoende was om een tik te krijgen. (en ga er vanuit dat een installateur niet zo'n stomme fout maakt en/of goed geïsoleerd gereedschap heeft)

[ Voor 28% gewijzigd door Niek_ op 24-09-2017 09:58 ]

@Niek_
Je kan gerust de plus of de min vastpakken met ontblote aders.
Zolang je het maar niet allebei doet, dan wordt je een deel van de stroomkring en krijg je een (flinke) opdonder.

@GAEvakYD
Wil je strak, dan zou ik eens kijken naar Tesla Solar Roof.
nieuws: Tesla neemt bestellingen aan voor Solar Roof in België en Nederland

(als geld en tvt geen probleem is)

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
AUijtdehaag schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:19:
@GAEvakYD
Wil je strak, dan zou ik eens kijken naar Tesla Solar Roof.
nieuws: Tesla neemt bestellingen aan voor Solar Roof in België en Nederland

(als geld en tvt geen probleem is)
Haha nou geld is zeker wel een uitdaging met een nieuw huis. Dat systeem van Tesla is toch nog niet te krijgen hier in NL?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

@GAEvakYD
Op termijn wel denk ik hoor.
Dan wil niemand meer die "platen" op het dak hebben.

Voordeel van die "platen" is dat het betaalbaar is en vervangbaar, indien nodig.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Niek_ Geïsoleerd werken (handschoenen, gereedschap) en de stekkers pas ergens insteken als ze er allebei op zitten.
Kan je niet makkelijk een stekker op het dak loshalen?

• Priet
  • Laatst online: 20:21

Priet

To boldly do what no one has..

Zuluman schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:24:
Ik heb deze cursus gevolgd. http://www.edusun.nl/doe-...nepanelen-plaatsen-1-dag/
Ik had voor de cursus nooit een groepenkast zelf durven aanraken laat staan open maken. Heb van de week bij de buurvrouw een pv groep geïnstalleerd. kabel getrokken door de loze leiding. aardlekautomaat aangesloten.

Ook al ga je het niet zelf doen. zou je een dergelijke cursus aanraden. je weet precies wat er allemaal nodig is en wat er gedaan moet worden. je krijgt een overzicht van alle systemen op de markt. de verschillende voor en nadelen en je gaat zelf aan de slag met de panelen en een groepenkast. Je kan best je groepenkast laten doen en de panelen zelf monteren.

ik heb na de cursus besloten de stringomvormer terug te sturen en om te ruilen voor micro inverters. De veiligheid, de toekomstigbestendigheid (accu toevoegen) en monitoring hebben mij overtuigd. Zonder de cursus had ik het nooit geweten. Ik kon aan de hand van de verstrekte info een eigen gefundeerde beslissing maken. Wellicht niet een beslissing die iedereen hier zou adviseren maar het is mijn beslissing toegespitst op mijn situatie en mijn eisen en wensen. Het probleem met veel huidige installateurs is dat zij "van wc eend, wc eens adviseren". Advies en engineering moet je loskoppelen van uitvoering. maar ik ben een bouwkundig, duurzaamheids- en kostenadviseur van beroep dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld.
Dank voor de tip! Ik ben afgelopen zaterdag geweest. Erg nuttig :) Ik kan het iedereen aanraden die iets met zonnepanelen gaat doen.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• My-life
My-life schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:13:
In een tabelletje staat 'oriëntatie: oost (53 gr)'. Mag ik aannemen dat 53 graden de hellingshoek van het dak is? Als ik naar het plaatje in de TS kijk dan betekend dit een maximale efficiëntie van 70-75%, klopt dat?

Ook staat er 'opbrengst per optioneel te kiezen paneel (afhankelijk van de oriëntatie) [kWh/jr]:

noord (53 gr.)103
oost (40 gr)192
oost (53 gr)180
zuid (40gr)245
west (53gr)178

Iemand?

• Niek_
Zo, alles aangesloten *O* Draai aan de DC-lastscheider (pagina 39) gegeven en niks -O-. Helaas morgen pas de beschikking over een multimeter.
Wat zijn de (logische) stappen qua foutopsporing?
1) AC
Had wel een spanningszoekertje bij me en omvormer zit voor zover ik kan nagaan goed aangesloten op het 230V net. Bij insteken AC-stekker gaat de groene led ook kort even branden, zie dit filmpje.
2) DC
- Kan het mij niet voorstellen, maar mogelijk de + en - omgewisseld bij het monteren van de MC4-stekkers bij de omvormer. Kan ik dit op een eenvoudige/snelle manier nagaan?
- Volgende stap zou daarna (denk ik) het meten van de stroom op de kabels die van de panelen afkomen zijn. De kortsluitstroom is 10,19A per paneel. Er liggen 12 panelen in serie, maar dat zou voor de stroom niet uit moeten maken. Als alles goed is aangesloten zou ik met de multimeter dus 10,19A moeten meten. Toch?
- Daarna wellicht de spanning meten. De openklemspanning van de panelen is 40,8V, hier zou ik met 12 panelen dus rond de 490V moeten uitkomen.
3) Omvormer

Zoals je ziet heb ik de afgelopen 6 keer dat ik panelen heb gelegd nooit op zoek hoeven gaan naar een fout van dit type, deze keer wel en ik heb daar niet echt ervaring mee. :| Erg benieuwd naar jullie input!
Niek_ schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:16:
Zo, alles aangesloten *O* Draai aan de DC-lastscheider (pagina 39) gegeven en niks -O-. Helaas morgen pas de beschikking over een multimeter.
1) AC
Had wel een spanningszoekertje bij me en omvormer zit voor zover ik kan nagaan goed aangesloten op het 230V net. Bij insteken AC-stekker gaat de groene led ook kort even branden, zie dit filmpje.
2) DC
- Kan het mij niet voorstellen, maar mogelijk de + en - omgewisseld bij het monteren van de MC4-stekkers bij de omvormer. Kan ik dit op een eenvoudige/snelle manier nagaan?
- Volgende stap zou daarna (denk ik) het meten van de stroom op de kabels die van de panelen afkomen zijn. De kortsluitstroom is 10,19A per paneel. Er liggen 12 panelen in serie, maar dat zou voor de stroom niet uit moeten maken. Als alles goed is aangesloten zou ik met de multimeter dus 10,19A moeten meten. Toch?
- Daarna wellicht de spanning meten. De openklemspanning van de panelen is 40,8V, hier zou ik met 12 panelen dus rond de 490V moeten uitkomen.
3) Omvormer

Zoals je ziet heb ik de afgelopen 6 keer dat ik panelen heb gelegd nooit op zoek hoeven gaan naar een fout van dit type, deze keer wel en ik heb daar niet echt ervaring mee. :| Erg benieuwd naar jullie input!
Inderdaad per string even spanning meten voor plus en min oke? Stroom is niet belangrijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Niek_
je hebt nu een multimeter nodig. :-(

er van uitgaande dat de AC nu goed zit aangesloten.
moet je de DC nog meten.

maar dat is wel anders als je verwacht, je zult geen 10A krijgen.
(het aantal A is afhankelijk van de hoeveelheid zon op de panelen en hoe recht het er op schijnt. ;) )
je moet beginnen met de Voc te meten* en die moet dan rond de 490V zitten.
de A op dat moment is dan 0A anders zou je geen Voc meten maar Vmpp ;)

(je zou nog even kunnen proberen om de groep uit te zetten, en dan weer aan.
mischien wil de omvormer eerst nog een test doen en is dat om een 1 of andere reden nog niet gelukt.)

*) multimeter op 1000V DC zetten en dan in de + en - kabel(stekkers) van de panelen steken.
een beetje licht is dan wel nodig, dus niet in de nacht doen >:)
kun je meteen ook zien of de + en - stekkers goed zitten. ;)

(ben je er erg onbekend mee, doe het met zen 2e, ieder een eigen stekker doen, dan kan er nooit een gevaarlijke stroom kring ontstaan.
ik kan er de vrouw erg mee op de kast jagen, door te zeggen: "als het boem doet, snel weg duiken" >:) )

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 24-09-2017 13:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Niek_
@migjes Inderdaad, meten is weten :) Hoe zit dat trouwens met de openklemspanning, als de panelen gewoon goed zijn dan moet ik rond de 490V uitkomen en zodra ik iets niet goed heb zitten is het direct 0? Dan heb ik nog een uitdaging...kan ik het dak op om de stekkers na te lopen. Irritante is dat ik 'zeker' weet dat de stekkers allemaal goed geklikt zitten, je hoort die klik vrij duidelijk.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Niek_ schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:56:
@migjes Inderdaad, meten is weten :) Hoe zit dat trouwens met de openklemspanning, als de panelen gewoon goed zijn dan moet ik rond de 490V uitkomen en zodra ik iets niet goed heb zitten is het direct 0? Dan heb ik nog een uitdaging...kan ik het dak op om de stekkers na te lopen. Irritante is dat ik 'zeker' weet dat de stekkers allemaal goed geklikt zitten, je hoort die klik vrij duidelijk.
jep, meten is weten, gokken is brokken.

even kijken 12 panelen van een 40,8Voc geeft een 489.6Voc.

maar op dit moment geven mijn panelen een iets lagere Vmpp, dus de Voc zal ook wel iets lager zijn.
mijn beste gok is dat je +/-480V zult meten.
dit heeft te maken met de temperatuur van de cellen. ;)

ook is elk paneel net iets anders, soms heb je een iets hoger Vmpp en dan een iets lagere Ampp, wat dan nog steeds de zelfde aantal Wp maakt en dat zie je dan ook in de Voc.
en dat geeft ook een kleine afwijking.

meet je rond de 440Voc, dan is er 1 paneel gewoon weg niet aangesloten. >:)
(dit overkomt zelfs de beste installateurs, lol.)
meet je 0V, dan is er ergens 1 stekker (of meerder) niet aan gesloten en is de kring niet rond.
(een Voc meting doen is altijd erg belangrijk, gewoon om zeker te weten dat alles werkt, voordat je de omvormer aansluit.
zoals jij je fout aangeeft klinkt het of er ergens 1 stekker niet goed zit. ;)
maar meten is weten, het kan ook dat je de + en - hebt omgedraaid. :? )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 24-09-2017 14:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

@Niek_
AC: 230 volt en nul niet verkeerd aangesloten?
Aardlekbeveiliging: is deze niet aangesproken? SMA is nogal gevoelig voor 30 mA aardlekbeveiliging en moet >100 mA hebben.
Zodra de omvormer aan staat, zou je online kunnen kijken met het IP-adres, wat de foutmelding is.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2017 14:32 ]

• Niek_
@migjes Hoop dat ik mazzel heb en ik de + en - omgedraaid heb. Zit er niet op te wachten om de stekkers na te lopen, was allang blij dat ze lagen en dan moet alles weer los :X
@AUijtdehaag 230V zit goed, heb dat inderdaad ook nog even gecheckt. Aardlek zit er ook nog in, dus dat is 'm niet. Omvormer gaat in z'n geheel niet aan, enkel bij aansluiten 230V even kort het groene lampje, verder niks. Kan er daardoor ook niks mee. Hij zou in actie moeten komen na het op 1 zetten van de DC-lastscheider, maar helaas.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23

The Wizard

Moderator Mobile
Niek_ schreef op zondag 24 september 2017 @ 15:03:
@migjes Hoop dat ik mazzel heb en ik de + en - omgedraaid heb. Zit er niet op te wachten om de stekkers na te lopen, was allang blij dat ze lagen en dan moet alles weer los :X
@AUijtdehaag 230V zit goed, heb dat inderdaad ook nog even gecheckt. Aardlek zit er ook nog in, dus dat is 'm niet. Omvormer gaat in z'n geheel niet aan, enkel bij aansluiten 230V even kort het groene lampje, verder niks. Kan er daardoor ook niks mee. Hij zou in actie moeten komen na het op 1 zetten van de DC-lastscheider, maar helaas.
De + en - heb ik hier nu al 2x omgedraaid gehad :P, gelukkig zijn de omvormers hier tegen beschermd.
Dus grote kans dat dat het geval is.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Niek_ schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:16:
1) AC
2) DC
3) Omvormer

Sorry maar al zes keer panelen gelegd en geen multimeter bij de hand 8)7 .
Hoog tijd om er een te kopen! :P

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Niek_
weasel schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:55:
[...]

Sorry maar al zes keer panelen gelegd en geen multimeter bij de hand 8)7 .
Hoog tijd om er een te kopen! :P
Gevalletje multimeter nog in de schuur en niet in de gereedschapskist... |:(
Niek_ schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:11:
[...]

Gevalletje multimeter nog in de schuur en niet in de gereedschapskist... |:(
En wat zei de meter toen je hem erin stak?

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Niet online
My-life schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:13:

noord (53 gr.)103
oost (40 gr)192
oost (53 gr)180
zuid (40gr)245
west (53gr)178

Nee niet echt maar heb je er zelf al moeite voor gedaan om het uit te rekenen. :P
Ik kom uit op panelen van 250 / 270Wp

• Niek_
reneeke1970 schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:34:
[...]

En wat zei de meter toen je hem erin stak?
Dat ga ik je morgenavond zeker even laten weten, dan kan ik er weer bij. Dusse, duimen maar :)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik bedoel meer 11x5 schuur. Met een oost west kant met een dakoppervlak van 3.5×11 per kant.

Ik was van plan een stalen constructie te maken met dakpan dakplaten. Maar als ik iets kan maken wat meteen integreert is dat misschien beter.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Chielos schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:25:
[...]

Ik bedoel meer 11x5 schuur. Met een oost west kant met een dakoppervlak van 3.5×11 per kant.

Ik was van plan een stalen constructie te maken met dakpan dakplaten. Maar als ik iets kan maken wat meteen integreert is dat misschien beter.
Nee hoor indak is meestal veel duurder en veel arbeid intensiever dan een opdak systeem, ondanks dat je het idee hebt dat je 2x en dak an het maken bent. Lekker eerst een sandwich dak plaatsen, en dan er PV overheen leggen. Heb een aantal Indak systemen gedaan en t liefst doe k dat nooit meer.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@Andre1973 thanks! Had al een beetje een voorgevoel

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:08
Ik meld me ook in dit topic :)

Heb sinds 19 september zonnepanelen op de daken liggen, 9 op het schuine dak en 10 op het platte dak. Samen goed voor 5700WP.
Beste opbrengst tot nu toe is vandaag met 21,1 kWh.

Moet alleen morgen eff contact met de leverancier opnemen, want de kWh die de omvormer aangeeft is meer dan wat de stroommeter aangeeft en dat verschil wordt groter per dag, hebben meer mensen dat (gehad)?

• metallicattim
Staat er niet tussen: Goodwe GW5000D-NS.
Maar het verschilt nu al gauw 27 kW/h (58 op meter t.o.v. 85 op omvormer) na 5 dagen al, dus lijkt me niet zomaar een afwijking te zijn.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

metallicattim schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:01:

Heb sinds 19 september zonnepanelen op de daken liggen, 9 op het schuine dak en 10 op het platte dak. Samen goed voor 5700WP.

Moet alleen morgen eff contact met de leverancier opnemen, want de kWh die de omvormer aangeeft is meer dan wat de stroommeter aangeeft en dat verschil wordt groter per dag, hebben meer mensen dat (gehad)?
Houd er wel rekening mee dat de meter pas gaat terugtellen als je meer opbrengt dan dat je verbruikt. Als je je verbruik niet echt kent, is het moeilijk om te beoordelen of de waardes kloppen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

metallicattim schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:08:
[...]

Staat er niet tussen: Goodwe GW5000D-NS.
Maar het verschilt nu al gauw 27 kW/h (58 op meter t.o.v. 85 op omvormer) na 5 dagen al, dus lijkt me niet zomaar een afwijking te zijn.
Grote kans dat je zelf 27/5 = Iets meer dan 5 kWh/dag hebt verbruikt?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Jan-man
  • Nu online
metallicattim schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:01:

Je bedoeld de hoofd meter in de meterkast ? Dat kan wel kloppen. Wat jij verbruikt tijdens het opwekken komt rechtsreeks van jouw panelen. Op dat moment wordt er geen energie teruggeleverd (tenzij je op dat moment meer opwekt dan verbruikt) maar ook niet opgenomen vanuit het vaste net (tenzij je meer verbruikt dan opwekt op dat moment).

Dus het teruggeleverd aantal kWh op de hoofd meter is altijd lager dan wat jouw omvormer aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 24-09-2017 21:16 ]

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik heb een tweetal offertes aangevraagd voor 15 zonnepanelen. Beide offertes komen per wp uit op 1,21 euro inclusief installatie exclusief btw.
Op zich een prima prijs volgens mij, beide offreren wel een solaredge omvormer met de bijbehorende optimizers. Dit ivm schaduw van mijn schoorsteen rond het middaguur. De meerprijs van deze optimizers is iets van 50 euro per paneel, wat dus in totaal behoorlijk aantikt. Ik vraag me af of deze losse optimizers nog steeds de beste oplossing zijn. Een van de leveranciers vertelde mij dat SMA ook goed met schaduw overweg kan, en hier een softwarematige oplossing voor heeft. Voordeel van het solaredge systeem is uiteraard het kunnen monitoren per paneel en een defect paneel snel kunnen detecteren, maar ik vraag me af hoe vaak dit gaat gebeuren. Her en der lees ik dat solaredge in het algemeen de panelen efficiënter maakt, ik vraag me af of dit daadwerkelijk zo is, of dat het mooie marketing praat is.

Ofwel, is solaredge nog steeds the way to go igv een beetje schaduw of hebben andere fabrikanten ook (goedkopere) oplossingen?

[ Voor 6% gewijzigd door T-8one op 24-09-2017 21:23 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• metallicattim
Ik had al zo'n vermoeden dat die van elkaar afgetrokken werden, dus heb gisteren de standen opgeschreven:

23-09:
2158 kWh verbruik op de hoofdmeter
58 kWh opbrengst op de hoofdmeter
86 kWh opbrengst op de omvormer

24-09:
2167 kWh verbruik op de hoofdmeter
75 kWh opbrengst op de hoofdmeter
107 kWh opbrengt op de omvormer

Er is dus 9 kWh "extra" verbruikt buiten "zontijden", er is 17 kWh opbrengst bij gekomen op de hoofdmeter, maar 21 kwh opbrengst op de omvormer bijgekomen. Het verschil is 32 kWh inmiddels.

Dat klopt i.m.o. nog altijd niet? Of snap ik het niet :9

P.s. ik heb trouwens een dal/normaal digitale meter, dus heb 4 waardes, maar heb die voor het gemak hier bij elkaar opgeteld.

[ Voor 9% gewijzigd door metallicattim op 24-09-2017 21:29 ]

• metallicattim
Taro schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:09:
[...]

Grote kans dat je zelf 27/5 = Iets meer dan 5 kWh/dag hebt verbruikt?
Nee, per dag verbruik ik gem. 13 kWh totaal.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

metallicattim schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:29:
[...]
Lees: 5 kWh/dag binnen de tijden dat je zonnepanelen stroom opwekken. Buiten die tijden heb je dus gemiddeld per dag nog 8 kWh aanvullend verbruikt en van het net afgehaald.

Wat je omvormer opwekt is niet wat hij teruglevert aan het net. Je levert alleen het restant terug aan het net, nadat het interne (sluip)verbruik er af is gehaald. Je verbruikt op dat moment dus geen stroom van het net, maar direct vanaf je zonnepanelen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

metallicattim schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:29:
[...]

Een deel van je opgewekte energie verbruik je rechtstreeks.
Dit gaat dus niet door de meter en meet je dus ook niet op de hoofdmeter.
De Omvormer meet het wel.

Gen probleem dus

• metallicattim
Ja ik snap al waar ik de rekenfout gemaakt heb :X

Per saldo ga ik inderdaad de "min" in, want de verbruiksmeter is maar 9 kWh opgelopen, maar de opbrengst meter is 17 kWh opgelopen, dus ik ga 8 kWh de min in per saldo sinds gisteren.

Pfff had eff een duf moment hoor :9

Maar ben wel heel blij met m'n paneeltjes! Ik hoop dat ik ze op 3, max. 4 jaar afbetaald kan krijgen en vanaf dan ongeveer een kleine 1000 euro per jaar besparen 8) 5.000 kWh zou moeten lukken met 5700WP.

[ Voor 34% gewijzigd door metallicattim op 24-09-2017 22:11 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
PClop schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:48:
[...]
De BA sensor of de sensor voor temperatuur en instraling?
Temperatuur en instraling, nog geen tijd gehad voor montage en aan te sluiten ......
BA sensor??

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 13:40
Vraagje aan de kenners hier. Wij zijn bezig met "zelf" een huis te bouwen en zijn nu een leverancier aan het zoeken voor de zonnepanelen. We weten wat onze wensen zijn en we weten ook hoe de toekomstige situatie eruit komt te zien (dakopp. helling, shaduw, WP etc.). Alleen ik verdwaal helemaal in het aantal leveranciers van zonnepanelen. Er zijn er zoveel, en ze leveren allemaal wat anders qua merken. Zie alleen al de lijst in de startpost en daar bestaat een groot deel al niet eens meer van...

Hoe hebben jullie een goede selectie gemaakt van leveranciers waarvan je offertes hebt opgevraagd?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Grolsch
  • Laatst online: 21:53
Wij hebben het bij een bekende van mij aangevraagd die goed bekend staat in de buurt bij ons.

Ook de prijs (1,11 per WP, excl. BTW) was netjes.
Hij bood SF panelen met een Fronius omvormer aan, en volgens de meesten in dit topic zijn dit goede panelen, dus toen maar besteld :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:39:
[...]

Temperatuur en instraling, nog geen tijd gehad voor montage en aan te sluiten ......
BA sensor??
http://www.kostal-solar-e...behoer/PIKO%20BA%20Sensor

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MrFl0ppY schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:17:
Hoe hebben jullie een goede selectie gemaakt van leveranciers waarvan je offertes hebt opgevraagd?
Ik ben na wat onderzoek en rondneuzen op de verschillende sites bij sun-solar uitgekomen (post ook hier wel eens). Maar dat was ook omdat ik perse thin-film panelen van TSMC wou (die helaas niet meer leverbaar zijn). Snel contact en maakte er geen problemen van om steeds een nieuwe aanpassing aan mijn kant door te rekenen en een nieuwe offerte te leveren. Uiteindelijk zonder omvormer besteld en voor zelf-installatie. Goede uitleg gekregen over hoe te monteren en hij heeft de panelen zelf afgeleverd (en geholpen ze even in huis te leggen).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Heb een offerte met 16x 275 Wp mono all black Canadian Solar CS6P275M, maar kom ze niet veel tegen...

Zijn er mensen die ervaringen hebben (gehoord) met panelen van Canadian Solar?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nu begint het lege platdak van mijn schuurtje toch echt te kriebelen bij mij. Er zullen twee panelen op moeten komen om de kriebel te verhelpen :P

Als ik voor die twee panelen een APS YC500i micro-omvormer gebruik, heb ik dan qua kabels alleen een APS Losse AC kabel + connector nodig, en twee MC4 kabels voor het tweede paneel? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Voor de montage twijfel ik ook nog tussen 2x Flatfix Eco, of juist een schansopstelling met een Van der Valk ValkDouble. Wat is beter?

• Wolly
  • Niet online
Vraagje, op veel foto's zie ik de montagerail verticaal (en dan twee rails per kolom).

Is het ook mogelijk om de rails en klemmen zo te monteren? Zijn de klemmen van de verschillende fabrikanten te 'draaien' ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6vz5lv9.png

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 16:31
@Wolly Ja dat kan. Ik heb zelf ClickFit (de 'oude' versie) en m'n rails ook zoals hierboven getekend gemonteerd.
Je kunt kiezen tussen horizontale of verticale montagerails.

[ Voor 18% gewijzigd door Cranberry op 25-09-2017 14:24 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

sorry, verkeerde forum. Ik heb de vraag inmiddels gepost in het PVOutput Info en Discussie forum: Pietervs in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

[ Voor 91% gewijzigd door Pietervs op 25-09-2017 15:05 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Wolly
  • Niet online
Cranberry schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:21:
@Wolly Ja dat kan. Ik heb zelf ClickFit (de 'oude' versie) en m'n rails ook zoals hierboven getekend gemonteerd.
Je kunt kiezen tussen horizontale of verticale montagerails.
Bedankt. Heb nog niet door welk type nu de horizontale rails of de verticale is, heb je daar een artikelnr van?

Heb wel een ander merk gevonden die begrijpt wat ik bedoel:

K2
Afbeeldingslocatie: https://k2-systems.com/files/Content/Products/Systems/MiniRail/MiniRail-portrait-landscape-orientation.jpg
Zr40 schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:04:
Nu begint het lege platdak van mijn schuurtje toch echt te kriebelen bij mij. Er zullen twee panelen op moeten komen om de kriebel te verhelpen :P

Als ik voor die twee panelen een APS YC500i micro-omvormer gebruik, heb ik dan qua kabels alleen een APS Losse AC kabel + connector nodig, en twee MC4 kabels voor het tweede paneel? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Voor de montage twijfel ik ook nog tussen 2x Flatfix Eco, of juist een schansopstelling met een Van der Valk ValkDouble. Wat is beter?
En een eind kap om ingang volgende aps af te dekken.
Kun je geen vier panelen kwijt? Ik heb nog twee complete aps met alle toebehoren

1 PVoutput . Dongen NB

• kvandt
  • Registratie: December 2007
!null schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:37:
Ik ben aan het kijken naar licht doorlatende / semi transparante panelen.

Als ik het goed begrijp zijn er twee types. Dunne film panelen die als rookglas/geblindeerd glas lijken.
En dan Mono panelen waar de tussenruimte doorzichtig is.

Ik kan er alleen weinig concreets over vinden. Zeker als ik prijzen wil weten. Er zijn wel bedrijven die totaaloplossingen bieden. Zonneveranda.nl werkt in ieder geval met panelen waar de cellen zover uit elkaar staan dat je lekker licht krijgt, maar de opwek voor mij te laag zou zijn.

Het enige wat ik daadwerkelijk met een paneel prijs heb kunnen vinden is dit:
https://www.alma-solarsho...-bmo-250-transparant.html

Wat me een prima prijs lijkt? Bij deze komt er ook niet heel veel licht doorheen omdat de cellen dichter bij elkaar staan, maar dit zou denk ik voor ons voldoende zijn, en met dus nauwlijks een meerprijs.
Maar ik kan weinig over deze webshop vinden qua ervaringen, en wat meer vergelijkingsmateriaal zou fijn zijn. Er moet toch meer leverbaar zijn.
@!null Ben je nog iets verder gekomen in je zoektocht naar de Bisol Lumina panelen? Ik zoek er ook 10 (250Wp), maar is nogal lastig aan te komen via een webshop. Heb ook geen ervaringen met alma-solar gevonden, maar vind de nederlandse vertalingen af en toe wel erg slecht. Geeft een beetje vaag gevoel om daar te bestellen, ondanks dat de prijzen verder wel ok zijn.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Zr40 schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:04:

Volgensmij heb je geen extra MC4 kabels nodig voor het 2e paneel, de omvormer heeft 2x2 aansluitingen voor 2 panelen.
Aan de AC kant heb ik een kabel eraan zitten die naar m'n stopcontact gaat. Verder heb ik er niets op zitten.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wolly schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:06:
Vraagje, op veel foto's zie ik de montagerail verticaal (en dan twee rails per kolom).

Is het ook mogelijk om de rails en klemmen zo te monteren? Zijn de klemmen van de verschillende fabrikanten te 'draaien' ?

[afbeelding]
Als ik goed begrijp wat je bedoeld dan kan dit wel horizontaal alleen niet op de plek die jij tekent,
jij denkt even 2 rails uit te sparen natuurlijk. ;)
Komt zeldzaam goed uit met je dakhaken en pannen.....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:47:
[...]

Kun je geen vier panelen kwijt? Ik heb nog twee complete aps met alle toebehoren
Nee, 2x2 (of zelfs 3x1) gaat niet passen, volgens mij ook niet met SF panelen. De dakrand heeft een verhoging en dan zou de constructie scheef komen te staan.
Cereal schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:43:
[...]

Volgensmij heb je geen extra MC4 kabels nodig voor het 2e paneel, de omvormer heeft 2x2 aansluitingen voor 2 panelen.
Aan de AC kant heb ik een kabel eraan zitten die naar m'n stopcontact gaat. Verder heb ik er niets op zitten.
Bij een schansopstelling klopt dat inderdaad, maar bij een 2x1 opstelling heb ik die volgens mij wel nodig. Of zijn de kabels van het paneel zelf al lang genoeg om bij de APS bij het andere paneel te komen?

• Wolly
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:37:
[...]

Als ik goed begrijp wat je bedoeld dan kan dit wel horizontaal alleen niet op de plek die jij tekent,
jij denkt even 2 rails uit te sparen natuurlijk. ;)
Komt zeldzaam goed uit met je dakhaken en pannen.....
De foto is van een schuin dak omdat ik niets anders kon vinden, maar het komt bij mij op enkele houten balken die ik op twee muren wil leggen om een overkapping te hebben. Vlak dak dus.

Dus verticaal komen de liggende balken en horizontaal wil ik de rails monteren. Daartussen de trapprofielen van Gasschuif en hopen dat het waterdicht is.

Dus die rails kan ik precies daar monteren waar het nodig is :)

Weet jij welk typenr klem ik kan draaien zodat het mogelijk is?

Mocht het niet mogelijk zijn dan kan ik altijd nog rails verticaal monteren, alleen staat in de montagehandleiding dat bij gebruik van klemmen dat de klemmen aan de 'lange' zijde moeten. Bij SF is de lange 125cm (montage klemmen op 25cm van de rand, tussenafstand klemmen wordt 75cm) en de korte zijde wordt niet genoemd bij 'Mounting with clamps'.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 25-09-2017 19:17 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wolly schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:14:
[...]

De foto is van een schuin dak omdat ik niets anders kon vinden, maar het komt bij mij op enkele houten balken die ik op twee muren wil leggen om een overkapping te hebben. Vlak dak dus.

Dus verticaal komen de liggende balken en horizontaal wil ik de rails monteren. Daartussen de trapprofielen van Gasschuif en hopen dat het waterdicht is.

De meeste klemmen kan je draaien omdat de bout in het midden zit. Ikzelf heb schletter 40x40 profiel en de klemmen zijn 18mm tussen de panelen, clickfit is slechts 8mm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:12:
Hier worden de Kostal Piko Sensors ook gebruikt op de 7.0.

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-11 22:10
Ik wil ook aan de PV!
Helaas hebben we een dakkapel op zuid. Onder het dakkapel passen precies 6 panelen (1,6mx1m variant).
Daarboven nog 2 (3 als we ooit gasloos gaan, ivm rookgaspijp) in landscape en 1tje op het dakkapel.
Het dak op noord is leeg.
We hebben aan het oosten wat bomen naast het huis dus schaduw tot ~10a11 u smorgens.

Ik twijfel ook over een soortgelijke opstelling als AUijtdehaag, dus SF op noord. en mono op zuid. Ik vraag me af inhoeverre de 55% rendement op noord gaat inkakken ivm gebrek aan ochtendzon. Maargoed ik kan nu goedkoop aan een stel panelen komen.

Plan is om ~300 WP panelen op zuid te doen (eerst 9 en zodra gasketel weg is de 10e erbij, dus wel al paneel in huis + beugels plaatsen) dus 2700 a 3000 WP op zuid.
SF panelen kunnen we er 24 kwijt (of 4 meer in portrait maar dat wordt wel lelijk).
Dacht aan sf145-sf165 (afhankelijk van waar ik goedkoop een partij van kan krijgen).

Waar moet ik rekening mee houden mbt de omvormer? Want hij moet wel overweg kunnen met SF en de mono panelen. Is het specifiek de SMA die AUijtdehaag heeft, of kan een solaredge 5k ook (dacht eraan om bij de mono panelen optimizers te plaatsen ivm schaduw smorgens). Of dienen de spanningen vd panelen juist op elkaar afgestemd te worden bij een dergelijke opstelling?
[...]

Mocht het niet mogelijk zijn dan kan ik altijd nog rails verticaal monteren, alleen staat in de montagehandleiding dat bij gebruik van klemmen dat de klemmen aan de 'lange' zijde moeten. Bij SF is de lange 125cm (montage klemmen op 25cm van de rand, tussenafstand klemmen wordt 75cm) en de korte zijde wordt niet genoemd bij 'Mounting with clamps'.
Waarom maak je je houten frame niet exact op paneel maat? Geen rails nodig, alleen van boven een klem die je in het hout schroeft. Naadje van zeven mm van de klem gewoon dicht kitten. Gegarandeerd waterdicht en de klem kracht van de panelen houd het hout recht, gaat niet krom trekken

1 PVoutput . Dongen NB

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Wellicht overbodig, maar toch maar even melden, ik heb destijds op de kopse kant van het rubber een klein dotje vet gedaan aan weerszijde van het klemplaatje. To be shure ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:42
reneeke1970 schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:47:
[...]

Mmmm, zou hier ook één kunnen gebruiken...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 50 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??