33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Weggooien idd, weet je zeker dat t MC 4 is en niet sunclix? (dat zit bij SMA, en lijkt erg op MC4)weasel schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:29:
Ik heb hier een setje MC4 connectoren liggen waar de pinnen al vast geklikt zitten in de plastic behuizing.
Deze kunnen met een grote boog in de prullenbak of kunnen de pinnen nog worden verwijderd?
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 18-09-2017 15:48 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Echter, er is nu nog maar één Involar defect, maar ik verwacht dat de tweede ook defect gaat. En dan is een vervanger voor beide Involars wat handiger.
Een Soladin 600 kan, maar prijs-technisch is een APS micro omvormer YC500 is natuurlijk ook een optie. Ik zie ze hier voor en redelijke prijs. Ik heb dan waarschijnlijk alleen nog een kabeltje nodig om het geheel op een WCD in te prikken. Of zie ik wat over het hoofd en is de Soladin 600 toch beter.
De twee panelen op het schuurdak zijn 235 Wp poly panelen, dat was ik nog even vergeten te melden...
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Is het niet toevallig een Crimp-free exemplaarweasel schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:38:
Had ze gekregen bij een eindje kabel dat ik via MP had gekocht.
Dan toch enkel maar mijn Chinese MC4 connectoren gebruiken
[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 18-09-2017 23:48 ]
Knock on wood hier, maar één werkt hier al een jaar of vier, de andere twee jaar.
@drielp Ja ik ook, 1979, ik was toen onder den wapenen, lichting 79'-5 geloof ik, gut wat ben ik al oud.
[ Voor 27% gewijzigd door PClop op 19-09-2017 18:20 ]
Knock on wood, das een oudje 👍. Toen was ik nog jong.PClop schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:23:
@drielp
Knock on wood hier, maar één werkt hier al een jaar of vier, de andere twee jaar.
De beide Involars zijn al een keer vervangen omdat ze de geest hadden gegeven. Nu weer eentje stuk, dat geeft niet zoveel vertrouwen. Ik hoop dat de APS het langer volhoud. Ik ga deze bestellen. De 10 jaar garantie is ook wel handig.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Zondagavond was alles klaar en stekkers erin gedaan. Zondag al omvormer test gedraaid op de bestaande panelen.
Toen viel me al een hoge piep op. ( vergelijkbaar met oude CRT televisies ) Een maat die kwam helpen viel het ook al op bij de voordeur.
Ik had gehoopt met de iets hogere spanning van de 7 nieuwe panelen t.o.v. de oude ( ~315Voc/250Vmp resp. 250/200) dat het beter zou zijn.
Ikzelf kon het nog niet als storend ervaren zodra ik een verdieping lager zit maar m'n vriendin wel.
Zelf ben ik momenteel zelf de deur uit voor de zon opgaat en pas thuis tegen dat de panelen niet veel meer doen dus kan ik het pas tegen het weekeinde echt voor mezelf beoordelen.
Zij werkt echter wisselende diensten in de zorg dus is (logischerwijs) nogal gesteld op de mogelijkheid om uit te slapen en niet d'r bed uit gefloten te worden zodra de zon schijnt.
Is er aan die piep-/fluit toon nog wat te doen ?
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
Kan ik de panelen in 7 strings in serie (5 panelen is 407.5 v per string) aansluiten op de omvormer? Ik wil dit doen met deze verloopstekkers: https://www.aliexpress.co...143&productId=32804753099
[ Voor 22% gewijzigd door Markprinsen op 19-09-2017 15:00 ]
Je link naar de verloopstekker werkt niet als je niet als jou bent ingelogd bij Ali.
Je zult ook stringdiodes (van 4A/1000V) in elke string moeten toevoegen om de panelen bij storingen te beschermen.
Ik zou de GW-4600DS nemen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De omvormer ligt al thuis dus de tip van het andere type is voor mij te laat. Met een stringdiode bedoel je bijvoorbeeld deze: https://www.acosolar.com/...de-mc4?___store=solar_all ? En dan 7 stuks (voor elke string 1)
Yes dat is prima.Markprinsen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:46:
Sorry, dit is hopelijk de juiste link: https://nl.aliexpress.com...d-F-MMMM/32804753099.html
Je kan die kabel ook op Amazon bestellen, Kun je over twee dagen al aan de gang ipv over drie weken..
Hij is er nu wel een euro duurder dan vorige maand toen ik hem bestelde...
https://www.amazon.de/dp/...etails?_encoding=UTF8&me=
[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 19-09-2017 15:51 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb eerst vier string parallel zitten, en die dan over één diode laten lopen, maar dan wel eentje van 15 ampèreMarkprinsen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:53:
De kabel is al (een tijdje) onderweg dus die verwacht ik deze week wel. Nu nog de MC4 verlengkabels ergens vandaan halen (en blijkbaar de diodes).
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.amazon.de/Sic...r=8-30&keywords=mc4+diode
1 aanbieder gaat uit van 9 panelen in landscape op een Van Der Valk solar systeem. Waarbij er dan 3 rijen van 3 panelen ontstaan.
- De maximale opbrengst is 2655 PW.
- De kosten per KW zijn 1,24 €.
- De totale opbrengst is dan 2400 PW.
- De kosten per KW zijn 1,40 €
- Hij maakt gebruik van optimizers.
- De kosten per KW, zijn die reëel?
- Het gebruik van optimizers maakt de totale kosten hoger, levert dat een hogere efficiëntie op? Ik ga nu uit van een efficiëntie van 90%, wordt dit hoger met de optimizers?
Waarschijnlijk zal het de Techneco Loria 6010 duo worden.
Verwacht extra elektra verbruik ca. 4000 kWh.
Mijn huidige PV installatie bestaat op dit moment uit 27 SF170 met 14 SE P405 optimizers op 1 string en een SE5K 3 fase omvormer (op de groei gekocht). Het totale vermogen van de installatie op dit moment is dus 4590 Wp.
Wij wonen in zuidoost Groningen en het geheel is gelegen WZW op een schuin dak van ongeveer 50º. De huidige opbrengst is ongeveer 3800 kWh (1e jaar) hetgeen op dit moment bijna ons gebruik dekt.
Ik heb voldoende ruimte om op WZW en/of ONO op hetzelfde of ander gelegen schuine dak van 50º extra panelen te leggen.
Uitbreiding bij voorkeur geen Solar Frontier wegens staken verkoop in Europa (of is dat misschien een voordeel/kans ?) en daardoor voor mij onzeker in toekomst.
Welke configuraties zien jullie als mogelijkheid ?
Ligt het aan mij of is die 3800 een matige opbrengst voor 4590Wp aan SF en SE? Ik weet 50 graden is niet ideaal maar zijn ze niet een paar panelen vergeten aan te sluiten of zo?TvanW schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:42:
Wij overwegen om voor de verwarming en SWW tot aanschaf van een warmtepomp over te gaan.![]()
Waarschijnlijk zal het de Techneco Loria 6010 duo worden.![]()
Mijn huidige PV installatie bestaat op dit moment uit 27 SF170 met 14 SE P405 optimizers op 1 string en een SE5K 3 fase omvormer (op de groei gekocht). Het totale vermogen van de installatie op dit moment is dus 4590 Wp.
Wij wonen in zuidoost Groningen en het geheel is gelegen WZW op een schuin dak van ongeveer 50º. De huidige opbrengst is ongeveer 3800 kWh (1e jaar) hetgeen op dit moment bijna ons gebruik dekt.
Ik heb voldoende ruimte om op WZW en/of ONO op hetzelfde of ander gelegen schuine dak van 50º extra panelen te leggen.
Uitbreiding bij voorkeur geen Solar Frontier wegens staken verkoop in Europa en daardoor voor mij onzeker in toekomst.
Edit:
827kWh/kWp per jaar
Mijn SF die van 1 sept tot 1 april voor 2/3 in de schaduw ligt haalt nog 850kWh/kWp.
Dan is het echt wat laag.
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 19-09-2017 17:41 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Is zelfs nog enkele procenten boven de prognose.Rol-Co schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:34:
[...]
Ligt het aan mij of is die 3800 een matige opbrengst voor 4590Wp aan SF en SE? Ik weet 50 graden is niet ideaal maar zijn ze niet een paar panelen vergeten aan te sluiten of zo?
Edit:
827kWh/kWp per jaar
Mijn SF die van 1 sept tot 1 april voor 2/3 in de schaduw ligt haalt nog 850kWh/kWp.
Dan is het echt wat laag.
Alles is te monitoren en voor zover ik kan zien zijn er geen grote verschillen.
De weersomstandigheden zijn hier vaak erg ongustig t.o.v. andere delen van het land, wat bevestigd wordt door de Topic over de Pv productie.
[ Voor 6% gewijzigd door TvanW op 19-09-2017 18:08 ]
Ik geloof je gelijk, komen de panelen wel aan hun vermogen verder? Heb je veel schaduw dat je SE hebt?TvanW schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:06:
[...]
Is zelfs nog enkele procenten boven de prognose.
Alles is te monitoren en voor zover ik kan zien zijn er geen grote verschillen.
De weersomstandigheden zijn hier vaak erg ongustig t.o.v. andere delen van het land, wat bevestigd wordt door de Topic over de Pv productie.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb wel wat schaduw maar heb eigenlijk voor SE gekozen omdat de panelen, meest per 2 in mijn geval, te monitoren zijn. Ofwel niet omdat het moet maar omdat het kan.Rol-Co schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:49:
[...]
Ik geloof je gelijk, komen de panelen wel aan hun vermogen verder? Heb je veel schaduw dat je SE hebt?
Ik heb overigens ook wel pieken boven de 5000Wp.
[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 19-09-2017 19:30 ]
Thanks!Chielos schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:42:
Ziet er netjes uit! Clickfit?
[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 19-09-2017 21:48 ]
Euh. Even wat anders, SF mag toch niet op een solaredge?TvanW schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:42:
Wij overwegen om voor de verwarming en SWW tot aanschaf van een warmtepomp over te gaan.![]()
Uitbreiding bij voorkeur geen Solar Frontier wegens staken verkoop in Europa en daardoor voor mij onzeker in toekomst.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
En waarom dan wel nietSpeedfightserv schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:00:
[...]
Euh. Even wat anders, SF mag toch niet op een solaredge?
[ Voor 1% gewijzigd door ferrykoets op 19-09-2017 22:37 . Reden: typo ]
Ik heb 1595 kwh gehaald met mijn set van 1,53 kwp SF + SE combo op OZO met 40 graden helling.
Dan valt jouw resultaat toch wel tegen @TvanW
[ Voor 12% gewijzigd door DJKroon op 19-09-2017 23:24 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Geen schaduw en gericht op z/zo ca 35 graden.
Moet ik meer kunnen verwachten of is mijn combi te scheef?
[ Voor 4% gewijzigd door Lief Adje op 20-09-2017 14:27 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
klik voor groot

Net nieuwe kabel erop gezet en alles werkt weer helemaal, gelijk goede test voor de backup omvormer - die doet het dus, zo de oude er weer op voor de logging en weer gaan met met de zon
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niemand een idee/suggestieTvanW schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:42:
Uitbreiding bij voorkeur geen Solar Frontier wegens staken verkoop in Europa (of is dat misschien een voordeel/kans ?) en daardoor voor mij onzeker in toekomst.
Waarom nietAUijtdehaag schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:37:
@TvanW
Ik heb wel een idee.
https://m.bva-auctions.co...Query=Zonnepanelen&page=1
Maar dat wilde je niet horen.
Maar ik hoor ook graag suggesties omtrent ligging en vermogen
Het presteert een beetje ondermaats, naar mijn mening.Lief Adje schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:26:
Een vraagje, ik heb 10x SF150S (groene) op een SB 1600-TL10 draaien (2x5) daarmee heb ik tot nu toe qua piek maximaal 1280w gehaald. (afgelopen 1,5 maand)
Maar wat mag je verwachten van "groene" panelen?
Heeft wss toch wel iets invloed denk ik.
Ook een wat oudere omvormer met een transformator, die toch wel ietsjes minder rendement heeft tov nieuwere transformatorloze omvormers.
Voordeel van pvoutput is dat je kan vergelijken.
https://pvoutput.org/comp...54086&sid1=51050&c=-1&t=m
Kijk eens of je iets vergelijkbaars in de buurt heb zitten.
Er bestaat ook een solar frontier team op pvoutput. Misschien kan je, je systeem daar eens vergelijken.
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=62
Je zegt dat je systeem op zuid oost ligt.
Ipv 10 graden bedoel je denk ik 170 graden op pvoutput.
Voor die australiers is noord 0 graden en zuid 180 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2017 17:30 ]
Omvormer is trouwens wel transformatorloos.
Ik had er zelf iets meer van verwacht, maar inderdaad het is niet optimaal.
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:26:
[...]
Het presteert een beetje ondermaats, naar mijn mening.
Maar wat mag je verwachten van "groene" panelen?
Heeft wss toch wel iets invloed denk ik.
Ook een wat oudere omvormer met een transformator, die toch wel ietsjes minder rendement heeft tov nieuwere transformatorloze omvormers.
Voordeel van pvoutput is dat je kan vergelijken.
https://pvoutput.org/comp...54086&sid1=51050&c=-1&t=m
Kijk eens of je iets vergelijkbaars in de buurt heb zitten.
Er bestaat ook een solar frontier team op pvoutput. Misschien kan je, je systeem daar eens vergelijken.
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=62
Je zegt dat je systeem op zuid oost ligt.
Ipv 10 graden bedoel je denk ik 170 graden op pvoutput.
Voor die australiers is noord 0 graden en zuid 180 graden.
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Ik vind het zo slecht niet 1280 watt uit 1500 wp als je bijna west zit.Lief Adje schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:29:
Bedankt, was trouwens een autocorrectie foutje... het moet z/zw zijn
Omvormer is trouwens wel transformatorloos.
Ik had er zelf iets meer van verwacht, maar inderdaad het is niet optimaal.
[...]
Mijn west mono panelen doen maar een 70 procent van hun wattage
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, ik heb wel wat tips. Op secondsol.de kun je kleine partijen nwe of gebruikte panelen kopen. Warmteservice heeft ook goedkope panelen, en als je dit forum doorleest zie je wel meer aanbiedingen en koopjes, bv op gebruiktezonnepanelen.nl. Een omvormer is ook zo te scoren, en kijk ook eens op marktplaats.Frozenberg schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:23:
Na een tijdje mee te hebben gelezen wil ik ook graag het virus ervaren.
Hiervoor heb ik een stukje plat dak beschikbaar en ben momenteel de opties op een rijtje aan het zetten.
Uitganspunten hierbij zijn:
- Bijna alles zelf doen
- Korte terugverdientijd
- Lage investering!
Voor de constructie kan je zelf iets knutselen met alu profielen of hout. En mocht je zelf niet in je meterkast willen prutsen dan wil ik je daarbij wel helpen, ik woon vlakbij.
Succes.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Ligt er ook wel een beetje aan waar je woon,Lief Adje schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:26:
Een vraagje, ik heb 10x SF150S (groene) op een SB 1600-TL10 draaien (2x5) daarmee heb ik tot nu toe qua piek maximaal 1280w gehaald. (afgelopen 1,5 maand)
ik heb zelf 8 x SF-150L (groene, 2x4) en heb als maximale piek 1050. Moet wel zeggen, elke keer als de middag aanbrak (rond 12:00-14:30) had ik last van bewolking de afgelopen 1,5 maand ..
Een 150l ?? Hmm waar zou die L voor staan want ik heb 165S ?Speedfightserv schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:35:
[...]
Ligt er ook wel een beetje aan waar je woon,
ik heb zelf 8 x SF-150L (groene, 2x4) en heb als maximale piek 1050. Moet wel zeggen, elke keer als de middag aanbrak (rond 12:00-14:30) had ik last van bewolking de afgelopen 1,5 maand ..
1 PVoutput . Dongen NB
Nu wil ik nog 2 extra panelen plaatsen op de schuur, maar daar verwacht ik wel wat schaduwwerking van de carport. Volgens mij heb ik wel wat gevonden voor het bepalen van de mogelijke schaduwwerking op http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zon_bouwfysica. Aan de hand van de grafiek op deze site heb ik een inschatting gemaakt van de schaduwwerking.
Ik wilde even bij jullie toetsen, of ik het zo goed interpreteer. Zie afbeelding voor de situatieschets, waarbij ik ook de grafiek van TU Delft heb staan en een daggrafiek van Migjes met zijn oost-west-opstelling:

Schaduw zal dus later in de middag spelen in de maanden februari t/m november.
Daarom wil ik voor deze 2 panelen met schaduw waarschijnlijk optimizers toepassen. Optimizers van Tigo of Hosola leken mij het beste geschikt, omdat deze alleen maar op de 2 panelen met schaduw toegepast dienen te worden. Ik twijfel alleen nog wel een beetje over de optimizer op de noordoostelijke paneel. De hele string van NO panelen zal later in de middag toch al niet zoveel meer opleveren (zie mijn interpretatie van grafiek van Migjes met de oranje lijn voor NO paneel). Is het dan nog lonend om een optimizer toe te passen?
Als omvormer heb ik nu een offerte liggen voor de Goodwe GW5000-DT (3 fase-omvormer met 2 MPP trackers). Heeft deze omvormer nog iets van schaduwoptimalisatie, zodat de NO-string van 10 panelen nog wel wat opbrengst heeft, als 1 paneel (op schuur) later op de middag schaduw van de carport krijgt?
Ik weet, dat bijvoorbeeld de SMA-omvormers meestal wel goed met schaduw om kunnen gaan, maar ik vraag me af, of de hogere prijs (ongeveer € 1000 t.o.v. Goodwe) van een SMA STP 5000TL wel weer terug verdiend kan worden.
Geen idee, waar staat de S voor?reneeke1970 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:06:
[...]
Een 150l ?? Hmm waar zou die L voor staan want ik heb 165S ?
Hier staat er ook weinig over in https://www.energymatters...r/solar-frontier-150w.pdf
Volgens mij zijn alle panelen ouder dan 2013 van de 'L' serie. Ik heb zelf 155L panelen uit 2012.Speedfightserv schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:11:
[...]
Geen idee, waar staat de S voor?![]()
Hier staat er ook weinig over in https://www.energymatters...r/solar-frontier-150w.pdf
Rond die tijd zijn ze ook begonnen in een nieuwe fabriek dus misschien zijn ze toen naar de S-serie overgestapt. Het is me opgevallen dat de 'L' serie een + en een - tolerantie op het vermogen heeft, en de 'S' alleen een + tolerantie.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Op 5x6 mtr passen ook 24x sf-175 panelen.
Dan speelt schaduw nog een kleinere rol wss.
4 stringen van 6 op een 3-fase omvormer. Panelen in portrait.
Montagemateriaal zonnekompas utrecht.
Edit: 18 gewone panelen oost/west is maar 9 panelen in een string.
Te weinig vmpp voor een goed rendement op een 3-fase omvormer.
Dan moet je al 50 vmpp panelen gaan nemen. De dure panasonics bijvoorbeeld.
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2017 10:47 ]
Zijn dat momenteel een beetje nuttige prijzen? lijkt mij wel zo op het eerste oog, maar dat komt louter en alleen door de lage opbrengst per m2 zeker?AUijtdehaag schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:37:
@TvanW
Ik heb wel een idee.
https://m.bva-auctions.co...Query=Zonnepanelen&page=1
Maar dat wilde je niet horen.
openkat.nl al gezien?
Daarom wilde ik nog 2 extra panelen plaatsen, zodat er 10 in een string zijn. Dan kom ik toch op ruim 300 V. Is dat nog steeds te weinig? Bij de specs van de omvormers zie ik meestal staan vanaf ongeveer 200 V.
300 vmpp is een 1-fase omvormer spanning.
Een 3-fase wil graag het dubbele per mppt ingang.
Als je gebruik wil maken van sma optitrac, dan verlaagd deze de spanning ook nog eens om meer vemogen te creeren.
Dus je kan met 10 monopanelen in een string voor een 1-fase omvormer gaan of voor 3-fase met Sf.
Niks mis met meerdere 1-fase omvormers in huis op een 3-fase aansluiting, maar mijn voorkeur gaat voor een 3-fase omvormer uit.
Dan lever je over 3-fase tegelijk en direkter verbruik.
Een 3-fase omvormer is ook net wat efficienter dan een 1-fase omvormer.
Moeten wel de vmpp spanningen kloppen uiteraard.
Edit: een beetje out-of-the-box:
18 jinko maxim integrated monopanelen in 1 string op oost west op een 3-fase onvormer.
Net als @Jan-man heeft met 2 panelen een andere hellingshoek.
Maar dat is gedurfd ;-)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2017 12:04 ]
Dus opgegeven spanningsbereik van 200-800V voor bijvoorbeeld de Goodwe GW5000-DT betekent in de praktijk, dat de omvormer niet goed werkt bij 320 V. Waarom geven ze dan 200 V als minimum op, als de omvormer niet eens goed werkt bij 320 V.
Dat is dan even een misrekening aan mijn kant, want ik heb al opdracht gegeven om een 3 fase draad naar de schuur te laten trekken bij mijn nieuwbouw woning. Ik dacht juist, dat dat noodzakelijk was, omdat de installatie van 6000 Wp niet op een gewone 2-fase-groep kon.
Ook vreemd dat de mogelijke leverancier dan niets zegt hierover en gewoon een offerte stuurt voor 20 panelen oost-west met een 3-fase-omvormer.
Even een kleine update, zojuist is de Software Version: V3.9.1-4 voor mijn Fronius beschikbaar gekomen (dus ik neem ook aan voor de rest).Grolsch schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:23:
[...]
Ik had heel veel 0 waardes bij average in de logging, zie onder andere deze dag:
https://pvoutput.org/intr...291&sid=52772&dt=20170817
Hierdoor klopte het totaal niet, voor bovenstaande dag geeft PVoutput 6780Watt weer, solarweb 10910Watt (Dit klopt).
Ik ben niet de enige Fronius bezitter met dit probleem, zie dit draadje:
https://forum.pvoutput.org/t/fronius-push/31
PV-output geeft na de aanpassing nu voor vandaag 30.008kWh op en solarweb 30.010kWh, dus aardig nauwkeurig
Op jouw linkje zie ik die 0 waardes niet.
Mijn "probleem" omvormer heeft firmware 3.8.1-6
Het probleem staat omschreven, dus ik ben nu aan het updaten en zal jullie laten weten of het probleem nu is opgelost:
- Solar.API: GetInverterRealtimeData.cgi: The value TOTAL_ENERGY should now always be delivered correctly
- Solar.API: GetArchiveData.cgi: A problem with incorrectly calculated daily totals of the meter has been fixed.
Laat je niet gek maken, het gaat om hooguit 95% tegenover 98% omzettingsrendement, waarschijnlijk minder verschil
Er zit steevast een fors verschil tussen de opgewekte stroom volgens mijn inverter (SolarEdge) en wat er daadwerkelijk in de slimme meter verschijnt.
Volgens de portal van SE heb ik in augustus 496 kWh gegenereerd, maar volgens mijn slimme meter heb ik maar 316 kWh teruggeleverd. Een verschil van 36%.
Nu zit de inverter op de wasmachine/drogergroep. Wordt, als die apparaten aanstaan, de opgewekte stroom meteen 'opgemaakt' voordat hij bij de slimme meter uitkomt?
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Als je de exacte opbrengst wil zien dan zal je een eigen energiemeter moeten plaatsen tussen de omvormer en de groep, zonder dat er verbruikers zitten tussen de eigen meter en de omvormer.
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 21-09-2017 13:06 ]
Technisch gaat het dus wel werken, maar met een paar % lager rendement. OK, daar kan ik wel mee leven. Wel bedankt voor de info.
Heeft iemand al gekeken, of mijn interpretatie van de mogelijk schaduw klopt? Zijn 2 optimizers op de panelen op schuur dan ook de juiste oplossing?
Tekening van situatie staat op: https://www.dropbox.com/s...20schaduwwerking.png?dl=0
Ja dat kan, een duo optimiser van tigo is goedkoopst. Maar als één extra per string word dan twee keer hosola Je kunt nog kiezen voor panelen die tegen de 45/50 volt zitten, dan krik je de string spanning wat omhoogKuo schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:02:
@AUijtdehaag @Proton_
Technisch gaat het dus wel werken, maar met een paar % lager rendement. OK, daar kan ik wel mee leven. Wel bedankt voor de info.
Heeft iemand al gekeken, of mijn interpretatie van de mogelijk schaduw klopt? Zijn 2 optimizers op de panelen op schuur dan ook de juiste oplossing?
Tekening van situatie staat op: https://www.dropbox.com/s...20schaduwwerking.png?dl=0
1 PVoutput . Dongen NB
Het antwoord is dus JaTwan V schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:50:
Wordt, als die apparaten aanstaan, de opgewekte stroom meteen 'opgemaakt' voordat hij bij de slimme meter uitkomt?
Als je bij elkaar optelt: totaal opgewekt - teruglevering + verbruik bij elkaar op, en je weet precies wat je op een dag verbruiktTwan V schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:50:
Ik snap er geen hout meer van...
Er zit steevast een fors verschil tussen de opgewekte stroom volgens mijn inverter (SolarEdge) en wat er daadwerkelijk in de slimme meter verschijnt.
Volgens de portal van SE heb ik in augustus 496 kWh gegenereerd, maar volgens mijn slimme meter heb ik maar 316 kWh teruggeleverd. Een verschil van 36%.
Nu zit de inverter op de wasmachine/drogergroep. Wordt, als die apparaten aanstaan, de opgewekte stroom meteen 'opgemaakt' voordat hij bij de slimme meter uitkomt?
Kijk ook even naar de tabel voor de verdere ontwikkeling.
https://solarmagazine.nl/...49b03-6da659ad68-35913773
[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 21-09-2017 14:02 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Die 6000Wp zegt niet zoveel, als je dat op een 5000W omvormer zet kan en mag dat prima op één fase.Kuo schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:03:
@AUijtdehaag
Dus opgegeven spanningsbereik van 200-800V voor bijvoorbeeld de Goodwe GW5000-DT betekent in de praktijk, dat de omvormer niet goed werkt bij 320 V. Waarom geven ze dan 200 V als minimum op, als de omvormer niet eens goed werkt bij 320 V.
Dat is dan even een misrekening aan mijn kant, want ik heb al opdracht gegeven om een 3 fase draad naar de schuur te laten trekken bij mijn nieuwbouw woning. Ik dacht juist, dat dat noodzakelijk was, omdat de installatie van 6000 Wp niet op een gewone 2-fase-groep kon.
Ook vreemd dat de mogelijke leverancier dan niets zegt hierover en gewoon een offerte stuurt voor 20 panelen oost-west met een 3-fase-omvormer.
Eventueel later uitbreiden is dan weer niet handig.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Niks gedurfd aan je moet het gewoon doen haha. De theorie van het systeem klopt. De praktijk moet het nu uitwijzen. Enige irritante is dat het een vrij nieuw systeem is in Nederland en er dus geen vergelijkings materiaal is te vindenAUijtdehaag schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:45:
@Kuo
300 vmpp is een 1-fase omvormer spanning.
Een 3-fase wil graag het dubbele per mppt ingang.
Als je gebruik wil maken van sma optitrac, dan verlaagd deze de spanning ook nog eens om meer vemogen te creeren.
Dus je kan met 10 monopanelen in een string voor een 1-fase omvormer gaan of voor 3-fase met Sf.
Niks mis met meerdere 1-fase omvormers in huis op een 3-fase aansluiting, maar mijn voorkeur gaat voor een 3-fase omvormer uit.
Dan lever je over 3-fase tegelijk en direkter verbruik.
Een 3-fase omvormer is ook net wat efficienter dan een 1-fase omvormer.
Moeten wel de vmpp spanningen kloppen uiteraard.
Edit: een beetje out-of-the-box:
18 jinko maxim integrated monopanelen in 1 string op oost west op een 3-fase onvormer.
Net als @Jan-man heeft met 2 panelen een andere hellingshoek.
Maar dat is gedurfd ;-)
Ja dat Fusion is echt mooi spul, werkt hartstikke eenvoudigNiek_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:48:
Hier gelukkig weer wat medicatie tegen het virus binnen. Morgenavond de panelen erop
[afbeelding]
[ Voor 71% gewijzigd door No Hands op 21-09-2017 17:09 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
27 SF170 met 14 x P405 op WZW 4590Wp bestaand.
uitbreiden met:
8 SF170 met 4 x P405 op WZW, 1360Wp en
8 SF170 met 4 x P405 op ONO, 1360Wp.
Totaal dus (4590+1360+1360) 7310Wp
Dit alles op de bestaande SE5K 3 fasen.
Wat voor systeem heb je dan, wat vrij nieuw is?
Panelen en omvormer heb ik nog niet gekocht en ben ik dus nog helemaal vrij om te kiezen. Werkt je systeem ook goed in de praktijk?
3-fase-leiding heb ik al besteld als meerwerk bij mijn nieuwe woning. De bouwer is even flexibel als een betonblok, dus dat wijzigen naar 2 of 3 leidingen van 2-fase zal niet lukken.
Nou heb je geluk dat je op een drie fase kabel ook een één fase omvormer kunt aansluiten. Sterker nog, je kunt iedere fase apart een omvormer geven, de nul en aarde kabel word dan gedeelt. In feite is je meterkast ook zo ingedeeldKuo schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:01:
@Jan-man
Panelen en omvormer heb ik nog niet gekocht en ben ik dus nog helemaal vrij om te kiezen. Werkt je systeem ook goed in de praktijk?
3-fase-leiding heb ik al besteld als meerwerk bij mijn nieuwe woning. De bouwer is even flexibel als een betonblok, dus dat wijzigen naar 2 of 3 leidingen van 2-fase zal niet lukken.
1 PVoutput . Dongen NB
Heb Jinko panelen met maxim chips erin welke werken als 3 mppt trackers. Elke rij van 20 cellen heeft dus een eigen mppt tracker zeg maar.Kuo schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:01:
@Jan-man
In theorie heb je dus geen optimizers meer nodig als je in de zelfde string verschillende hoeken hebt of schaduw.
Zelf heb ik 10 panelen op 35° en 2 op 13° in 1 string op een sma sb 4000tl21 omvormer. Tot dusver werkt het prima
Overigens zonder schaduw en op zuid.
1) Q CELLS Q.PEAK BLK-G4.1 295Wp in combinatie met een Benning Solar TLS 6.3; Clickfit
2) Trina TSM295DD05 in combinatie met een SMA STP 6000TL-20; Clickfit Evo
3) Q CELLS Q.PEAK BLK-G4.1 290Wp in combinatie met SAJ Suntrio Plus TL6K; Van der Valk
Zijn er zaken ten aanzien van kwaliteit, logging en bevestigingsmateriaal waardoor 1 van de sets de voorkeur geniet, of juist af valt?
Trina + SMA =GrootB86 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 19:32:
Even een vraagje aan de kenners qua voorkeuren, zonder daar direct een apart topic voor te openen. Ik heb momenteel 3 offertes liggen die qua prijs per Wp dicht bij elkaar liggen (rond de €1/Wp ex btw). In alle gevallen gaat het om 28 panelen (15 oost, 13 west) op een 6kW 3-fase omvormer:
1) Q CELLS Q.PEAK BLK-G4.1 295Wp in combinatie met een Benning Solar TLS 6.3; Clickfit
2) Trina TSM295DD05 in combinatie met een SMA STP 6000TL-20; Clickfit Evo
3) Q CELLS Q.PEAK BLK-G4.1 290Wp in combinatie met SAJ Suntrio Plus TL6K; Van der Valk
Zijn er zaken ten aanzien van kwaliteit, logging en bevestigingsmateriaal waardoor 1 van de sets de voorkeur geniet, of juist af valt?
Filmpje ook goed ?AUijtdehaag schreef op donderdag 21 september 2017 @ 19:20:
Geef hem ook een linkje dan:
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
(maar jij had ze ergens anders vandaan geloof ik?)
YouTube: Jinko Smart MAXIM - MX built in
YouTube: Solar Cell Optimizers Significantly Improve Module Performance
Heb ze bij zonnekompas vandaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 21-09-2017 20:24 ]
Waarom zijn er eigenlijk geen panelen met hogere Wp dan 285 met deze techniek?
300 Wp komt toch al best veel voor bij gewone panelen. Met 285 Wp verlies ik weer wat vermogen t.o.v. 300 Wp en ik vraag me af, of dat wel goed gemaakt wordt door 20 panelen in 1 string te zetten i.p.v. 2 strings van 10.
Als ik het goed bekijk, is het misschien ook wel de moeite waard om met 2 omvormers te gaan werken. Ik had eerst nog niet bedacht, dat ik de 3 fase leiding ook zo kan gaan wijzigen, dat er dan 3 groepen te gebruiken zijn. Zo zie je maar weer, dat het goed is om hier om advies te vragen.
Officieel is dat volgens mij niet toegestaan, zo'n kabel mag alleen gebruikt worden om 1 apparaat op aan te sluiten.reneeke1970 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:22:
[...]
Nou heb je geluk dat je op een drie fase kabel ook een één fase omvormer kunt aansluiten. Sterker nog, je kunt iedere fase apart een omvormer geven, de nul en aarde kabel word dan gedeelt. In feite is je meterkast ook zo ingedeeld
Je mag immers ook niet verschillende groepen door 1 electrabuis voeren om die op het einde weer op te splitsen.
Lagen de SF panelen bij jou nu ook akelig plat?
Heb hier wat zitten schetsen en de voorlopige opstelling zou uit komen op 5x 3 stuks SF panelen. 5x parallel dus. waarvan 6 stuks tegen de gevel en 9 stuks behoorlijk vlak in portrait naast elkaar.
Als de drie fase kabel één aardlekschakelaar heeft of automaat is het niet apart toch?Wolly schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:38:
[...]
Officieel is dat volgens mij niet toegestaan, zo'n kabel mag alleen gebruikt worden om 1 apparaat op aan te sluiten.
Je mag immers ook niet verschillende groepen door 1 electrabuis voeren om die op het einde weer op te splitsen.
Alle meterkast komt toch drie fase binnen en daarna opsplitsen?
Ach en richtlijnen is geen wet......
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat het wel mag als je er op het einde een zekeringskastje tussen zet die per fase een zekering heeft. Dan is de 3 fase kabel immers een voedingskabel ?reneeke1970 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:42:
[...]
Als de drie fase kabel één aardlekschakelaar heeft of automaat is het niet apart toch?
Alle meterkast komt toch drie fase binnen en daarna opsplitsen?
Ach en richtlijnen is geen wet......
En ach, er zijn inderdaad veel regels en het is aan ieder de keuze welke regels te volgen. Het moet alleen wel duidelijk zijn dat de regels er zijn om bepaalde redenen (veelal veiligheid) en dat er dus negatieve consequenties kunnen zijn bij al te vrije interpretaties
Zou ik zo'n Jinko Maxim paneel ook kunnen combineren met gewone panelen in 1 string?
Dan zit ik te denken aan 9 gewone 300 Wp panelen met 1 Jinko paneel van 285 Wp op de plek, waar ik schaduw verwacht. 300 Wp paneel heeft ongeveer 9,3 A (max power current) en de Jinko 8,9 A. Is dat nog goed te combineren?
Dan verwacht ik de hogere opbrengst van de 300 Wp panelen te combineren met de schaduwbestendigheid van de Jinko Maxim integrated paneel, die een soort ingebouwde optimizer heeft. Maak ik hierbij nog een denkfout?
Dan heb ik straks 2 strings van 10 panelen op 2 enkelfasige omvormers, die dan met zo'n 320 V een beter rendement gaan leveren dan een 3-fasige omvormer, die een beter rendement gaat geven pas bij zo'n 500 V. Qua investering maakt het ook niet zoveel uit: 2 enkelfasige omvormers van 3000 W zijn ongeveer even duur als 1 3-fasige omvormer van 6000 W.
Ik heb ze inderdaad redelijk akelig plat liggen, graadje of 5 denk ikNoord27 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:41:
@Grolsch
Lagen de SF panelen bij jou nu ook akelig plat?
Heb hier wat zitten schetsen en de voorlopige opstelling zou uit komen op 5x 3 stuks SF panelen. 5x parallel dus. waarvan 6 stuks tegen de gevel en 9 stuks behoorlijk vlak in portrait naast elkaar.
Als ik sommige mensen hier moet geloven zou ik ze nu bijna niet weer moeten kunnen vinden vanwege al het vuil welke er opgehoopt zou moeten zijn, maar zojuist ff uit het raam gekeken, en ik zie ze nog steeds, en van alle PV output gebruikers in mijn dorp (4 stuks) heb ik tot nu toe de beste opbrengst
Zonnekompas heeft voor 20 euro ex. Btw per paneel een montage systeem. Ligt er bij mij ook op en is makkelijk te leggen.Noord27 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:25:
@Grolsch Heb je ze zelf gemonteerd of laten leggen? Ik ben op zoek naar een montage-systeem voor SF's die ook maximaal 15 graden schuin moeten komen liggen op een plat dak.
Ook in portrait O-W voor SF?Speedfightserv schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 00:16:
[...]
Zonnekompas heeft voor 20 euro ex. Btw per paneel een montage systeem. Ligt er bij mij ook op en is makkelijk te leggen.
voorbeeld opgesteld:

[ Voor 38% gewijzigd door Speedfightserv op 22-09-2017 09:00 ]
Geen idee of het kan maar lijkt me niet verstandig is toch flink verschil.Kuo schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:16:
@Jan-man
Zou ik zo'n Jinko Maxim paneel ook kunnen combineren met gewone panelen in 1 string?
Dan zit ik te denken aan 9 gewone 300 Wp panelen met 1 Jinko paneel van 285 Wp op de plek, waar ik schaduw verwacht. 300 Wp paneel heeft ongeveer 9,3 A (max power current) en de Jinko 8,9 A. Is dat nog goed te combineren?
Dan verwacht ik de hogere opbrengst van de 300 Wp panelen te combineren met de schaduwbestendigheid van de Jinko Maxim integrated paneel, die een soort ingebouwde optimizer heeft. Maak ik hierbij nog een denkfout?
Dan heb ik straks 2 strings van 10 panelen op 2 enkelfasige omvormers, die dan met zo'n 320 V een beter rendement gaan leveren dan een 3-fasige omvormer, die een beter rendement gaat geven pas bij zo'n 500 V. Qua investering maakt het ook niet zoveel uit: 2 enkelfasige omvormers van 3000 W zijn ongeveer even duur als 1 3-fasige omvormer van 6000 W.
Daarnaast wil het oog ook wat denk ik ? Ineens een heel ander paneel kwa design lijkt ook nergens op. Denk dat je in jouw geval beter 1 optimizers erbij kunt nemen met een 300wp paneel.
Een hoek van 5 graden geeft een stijging van 9 cm per meter. Zo kun je voor je eigen paneel uitrekenen.loyske schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:15:
@Speedfightserv Thanks! Ziet er goed uit. Hoeveel graden is dat voorbeeld?
Als ik de foto zie is door middel van verschillende hoogte in pootjes in combinatie met kunnen schuiven in de rails, alle hoogtes breedtes en schuinte te creeeren die je maar wilt
1 PVoutput . Dongen NB
Intersant.Speedfightserv schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 08:41:
@loyske Je kan met hem overleggen wat je wil, hij maakt alles sowieso op maat voor de zelfde prijs
voorbeeld opgesteld:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik neem haast aan dat de montage 'pootjes' de hoek in zich hebben ?
Voor mij zou een oost/west moeten komen. Dan onder rails langer (zodat er oost/west/oost/west op past) en dan de 'pootjes' zo instellen dat er in landscape een 798mm en een 1053 mm breed paneel op passen.
Zou geen probleem mogen zijn.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
ik had berekend rond de 15 a 20 maar je kan zelf schuiven met het "pootje" (rails kan je langer krijgen)loyske schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:15:
@Speedfightserv Thanks! Ziet er goed uit. Hoeveel graden is dat voorbeeld?

je kan die onderste rails ook van 4 meter nemen en dan meerdere panelen op de zelfde rails,jacovn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:30:
[...]
Intersant.
Ik neem haast aan dat de montage 'pootjes' de hoek in zich hebben ?
Voor mij zou een oost/west moeten komen. Dan onder rails langer (zodat er oost/west/oost/west op past) en dan de 'pootjes' zo instellen dat er in landscape een 798mm en een 1053 mm breed paneel op passen.
Zou geen probleem mogen zijn.
Maar zit het plaatje op de bovenkant 'pootje' dan zo dat de hoek te varieren is ?Speedfightserv schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:51:
[...]
ik had berekend rond de 15 a 20 maar je kan zelf schuiven met het "pootje" (rails kan je langer krijgen)
[afbeelding]
je kan die onderste rails ook van 4 meter nemen en dan meerdere panelen op de zelfde rails,
Dichterbij is dan grotere hoek, en verderweg een kleinere hoek.
Dat zou het erg felxibel maken.
Zijn er ook zijkappen etc ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
je kan dat pootje inderdaad schuiven. Mijn rails is niet langer omdat dit voor mij goed is maar anders kan hij verder naar achteren.jacovn schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:55:
[...]
Maar zit het plaatje op de bovenkant 'pootje' dan zo dat de hoek te varieren is ?
Dichterbij is dan grotere hoek, en verderweg een kleinere hoek.
Dat zou het erg felxibel maken.
Zijn er ook zijkappen etc ?
Met schuiven zal er wel iets ruimte tussen komen maar dat maakt in principe niet uit.
Ik had wel gevraagd of hij zijkappen had maar als antwoord kreeg ik "die plaats ik nooit" dus denk het niet
Die hebben een vaste hoek idd. bij mij zit er iets ruimte tussen omdat de hoek niet helemaal overeen komt maar dit heeft geen invloed.ferrykoets schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:17:
nu kan je dat pootje wel verschuiven voor een andere hoek, maar de plaatjes die bovenop de pootjes zitten waar je panelen op liggen hebben toch een vaste hoek t.o.v. de pootjes? of zie ik dat verkeerd?
Heb inmiddels contact met Patrick gehad; hij hoopt er vanavond op terug te kunnen komen. Voor 2x5 SF in portrait op plat dak en 1x5 ook in portrait tegen de gevel. Plus eventueel 1x een extra Trina 290Wp paneel aan de voorzijde, zodat voor en achterzijde beide 10 stuks hebben. Is beter voor de SMA: kunnen die op 1 mppt zonder al te veel verlies.Speedfightserv schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:16:
[...]
Die hebben een vaste hoek idd. bij mij zit er iets ruimte tussen omdat de hoek niet helemaal overeen komt maar dit heeft geen invloed.
Ik heb het een dag getest, maar het werkt nog niet zoals het hoort, dus ik ga weer terug naar de "&nodayenergy=1", dat werkt voor mij goed.Grolsch schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:09:
[...]
Even een kleine update, zojuist is de Software Version: V3.9.1-4 voor mijn Fronius beschikbaar gekomen (dus ik neem ook aan voor de rest).
Het probleem staat omschreven, dus ik ben nu aan het updaten en zal jullie laten weten of het probleem nu is opgelost:
[...]
Met de berekening uit de startpost kom ik op 1060 * (95/85) * 3072 * 0,88 = 3202. Laten we dat iets corrigeren naar realiteit en uitgaan van 3000kWh.
Mijn normaaltarief is momenteen 0,18ct/kWh dat voor de komende drie jaar vastligt. Daarna komt er ongetwijfeld iets bij, maar laten we voor het gemak dan uitgaan van 0,20ct/kWh over de komende jaren.
Dan ga ik dus grof geschat 3000 * 0,18 = €540,- per jaar beparen. De gehele installatie kost zo'n €4450,- na teruggave van BTW (lokale regeling), dus zou ik de hele installatie in 8,2 jaar terugverdienen. De efficientie van panelen neemt in de loop der tijd af, dus laten we daar 8,5 jaar van maken.
Dat is best een flinke periode, helemaal als je bedenkt dat het systeem van salderen op losse schroeven staat vanaf 2023. De laatste 2,5 jaar kunnen dus zomaar een stuk langer worden. En na 10 jaar garantie kan de omvormer er ook mee ophouden, weer €800,- verder.
Met bovenstaande in gedachten, zou ik concluderen dat het op dit moment voor ons financieel _niet_ opportuun is om aan zonnepanelen te beginnen. Zouden jullie dezelfde conclusie trekken, of mis ik factoren in het hele verhaal?
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Om welke panelen en welke omvormer gaat het?
8,5 jaar is zowiezo te duur.
Als je zelf handig bent: 4,5 - 5,5 jaar.
Als je zelf niet handig bent: 5,5 - 6,5 jaar
Ik heb er al 5 jaar op zitten, en de energiemaatschappij betaalt mij ipv andersom...
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2017 16:04 ]
Heb een paar offertes liggen, maar degene die nu het beste naar voren komt:AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:03:
@Kaastosti
Om welke panelen en welke omvormer gaat het?
8,5 jaar is zowiezo te duur.
Als je zelf handig bent: 4,5 - 5,5 jaar.
Als je zelf niet handig bent: 5,5 - 6,5 jaar
12 Sharp NQ-R256A panelen voor een opbrengst van 3072Wp
1 SMA SB 3.0-1AV-40 Omvormer
...plus montagespullen en de montage zelf
Ik ben best handig, maar er is no way dat ik het dak op mag van mijn wederhelft... daarnaast wil ik de boel wel degelijk geïnstalleerd hebben met bijbehorende garantie.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??