Wolly schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:18:
Zit enorm te stoeien met een idee voor een schans van 4 landscape - 5 hoog SF panelen, helling 5 graden.
Dat is dus 5x5 meter.
Je hebt de
aluwinkels, die je met veel plezier een flinke schans verkopen voor EUR 1355
Qua zelfbouw heb je de (geimpregneerde) houten varianten
Voorbeeld, deze zullen erg zwaar zijn:
[
afbeelding]
Ik ga er (als amateur klusser) vanuit dat je dan spanten krijgt van balkmaat 47x150 en gordingen van 47x75, is dat overdreven?
Je zou ook zelf met alu profielen een schans kunnen maken, maar dan vraag ik mij weer af welke diktes ik moet gebruiken en of het wel stevig te krijgen is.
[
afbeelding]
Zou het met alu ook prima te doen zijn voor een goede prijs? Qua gereedschap kom ik momenteel niet verder dan een zaag en een accuboormachine maar ben bereid hierin te investeren.
probleem is niet alleen de kosten van de schans, maar ook SF willen gebruiken.
SF is een leuk paneel, maar helaas is het wel erg weinig Wp/m2.
(gelukkig produceert het wel een beetje meer kWh per Wp, maar ook weer niet zo veel.)
uiteindelijk heb je met 4x5=20SF panelen maar een 3500Wp.
en als je dat moet verdelen over een dure schans, blijft het een flinke post aan kosten.
vervang je de SF panelen voor panasonic 295Wp (grof weg zelfde m2) dan kun je de kosten verdelen over meer Wp(5900Wp), en dan is het minder duur om een schans te gebruiken.
(helaas is een panasonic paneel erg duur vs een SF)
maar je kunt ook nog voor 12x een perc paneel gaan (zitten rond de 300W per stuk).
of als je luxer wil doen 12x een LG neonx 325-360Wp. (etc etc .... naar ieders keus.)
dan kun je het schans idee laten vallen en met simpeler spul doen op het dak.
(ik zeg niet dat je geen SF moet gebruiken, maar dat je wel moet kijken naar de totaal kosten van heel het project.
SF was vorig jaar nog goedkoper als mono, maar dat verschil is bijna geheel verdampt.
zeker als je kijkt naar dat het relatief vrij duur ophangen is, met de lage hoeveelheid Wp per paneel.)
wat je zou kunnen doen, waar voor SF fantastisch is.
met SF panelen moet je al snel parallel stringen maken, anders kan je omvormer het niet aan.
elke parallel string kan een andere hoek hebben op dak (of zelfs een totaal verschillende richting op kijken.)
dus als je een schans wil maken.
maak panelen van 5 serieel, de eerste rij doe je op 10 graden, de 2de op 15 graden de 3de op .... etc etc...
door de verschillende hoeken, heb je ook op andere momenten van het jaar (steiler in de lente, platter in de zomer) meer opbrengst.
en dan ben je heel gaaf bezig met een SF paneel.

(wel "speciale" omvormer nodig die 5x serieel SF aan kan, niet iedere omvormer kan dit.

)
(ik ben geen voorstander van hout gebruiken, het kan wel.
maar net zo als met alu, kennis van materialen is wel nodig.
de 1 heeft dat en de ander niet.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)