Verstelbaar ook nog via zonnekompas? Ik moet eerst eens mijn platte dak goed inmeten dan en beslissen waar en in welke richting + hoek ze moeten komen liggen.AUijtdehaag schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:42:
[...]
En stoeptegels
3meter in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Maar waarom zelf verzinnen als het voor 20 euro te koop en verstelbaar is (per paneel)
@Noord27
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Kwestie van het "paaltje" verschuiven.
Maar verwacht niet meer dan 20? graden...
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Kwestie van het "paaltje" verschuiven.
Maar verwacht niet meer dan 20? graden...
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2017 22:14 ]
@AUijtdehaag Wil ze toch behoorlijk plat gaan leggen ivm schaduw van een andere woning.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kennis delen > DM
Ben de afgelopen 2x bij BVA net 10/15 stuks SF165 misgelopen omdat ik de prijzen wel erg ver vond oplopen. Weet iemand of er nog weer een nieuwe veiling aankomt? Heb er 8 of 10 nodig. SF175 nieuw is nog geen optie ivm SolarEdge en het niet mogen gebruiken van de P405 optimizers. Daarnaast mag 10x165 wel en 10x175 niet op mijn omvormer, omdat ik dan boven de 150% AC/DC uitkom.
Of is er hier toevallig iemand die er +-10 teveel heeft gekocht?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Na een tijdje mee te hebben gelezen wil ik ook graag het virus ervaren.
Hiervoor heb ik een stukje plat dak beschikbaar en ben momenteel de opties op een rijtje aan het zetten.
Uitganspunten hierbij zijn:
- Bijna alles zelf doen
- Korte terugverdientijd
- Lage investering!
Ik zit te denken aan een installatie met Solar frontiers. Echter weet ik niet of dit gezien terugverdientijd het meest ideaal is. (Of ik moet nog wat goedkope SFjes op marktplaats kunnen vinden) Hieronder een paar fotos van mijn woning:
DJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr
maten dak by Frank Rozenberg, on Flickr
Ik vraag me of of de schaduw van mijn buurman veel invloed zal hebben op de opbrengst en op welke manier ik hier eventueel in opstelling of paneel/omvormer keuze op in kan spelen. Of kost deze schaduw me relatief gezien niet veel productie?
Hieronder een basic opstelling met Solar frontiers en tevens een indicatie van de oriëntatie, waarbij ik eigelijk niet weet of het handig is om de panelen in rijtjes van 4 te zetten. Is een blok van 2 x 9 op een schans ook een optie? Of is dit niet handig gezien de wind belasting?
panelen layout by Frank Rozenberg, on Flickr
Alle opmerkingen of ideeën zijn meer dan welkom!
Hiervoor heb ik een stukje plat dak beschikbaar en ben momenteel de opties op een rijtje aan het zetten.
- Bijna alles zelf doen
- Korte terugverdientijd
- Lage investering!
Ik zit te denken aan een installatie met Solar frontiers. Echter weet ik niet of dit gezien terugverdientijd het meest ideaal is. (Of ik moet nog wat goedkope SFjes op marktplaats kunnen vinden) Hieronder een paar fotos van mijn woning:
DJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr
maten dak by Frank Rozenberg, on FlickrIk vraag me of of de schaduw van mijn buurman veel invloed zal hebben op de opbrengst en op welke manier ik hier eventueel in opstelling of paneel/omvormer keuze op in kan spelen. Of kost deze schaduw me relatief gezien niet veel productie?
Hieronder een basic opstelling met Solar frontiers en tevens een indicatie van de oriëntatie, waarbij ik eigelijk niet weet of het handig is om de panelen in rijtjes van 4 te zetten. Is een blok van 2 x 9 op een schans ook een optie? Of is dit niet handig gezien de wind belasting?
panelen layout by Frank Rozenberg, on FlickrAlle opmerkingen of ideeën zijn meer dan welkom!
[ Voor 11% gewijzigd door Frozenberg op 12-09-2017 07:26 ]
Zet ze op een stringomvormer.Taro schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:22:
Ben de afgelopen 2x bij BVA net 10/15 stuks SF165 misgelopen omdat ik de prijzen wel erg ver vond oplopen. Weet iemand of er nog weer een nieuwe veiling aankomt? Heb er 8 of 10 nodig. SF175 nieuw is nog geen optie ivm SolarEdge en het niet mogen gebruiken van de P405 optimizers. Daarnaast mag 10x165 wel en 10x175 niet op mijn omvormer, omdat ik dan boven de 150% AC/DC uitkom.
Blijft de prijs ook lager.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Wil ze graag op mijn SE 5000H erbij op de 2e nog vrije MPPT ivm monitoring en dergelijke. Die 5x +-50 Euro voor optimizers maakt me niet zoveel uit en scheelt veel werkzaamheden eromheen in meterkast en dergelijke. Totale kosten van installatie zullen zo ook lager zijn.AUijtdehaag schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:26:
[...]
Zet ze op een stringomvormer.
Blijft de prijs ook lager.
Kan op Marktplaats nu ook geen SF165 vinden, anders maar weer even wachten...
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Je bedoelt waarschijnlijk op de de 2e set MC4 aansluitconnectoren?Taro schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:33:
[...]
Wil ze graag op mijn SE 5000H erbij op de 2e nog vrije MPPT ivm monitoring en dergelijke. Die 5x +-50 Euro voor optimizers maakt me niet zoveel uit en scheelt veel werkzaamheden eromheen in meterkast en dergelijke. Totale kosten van installatie zullen zo ook lager zijn.
Kan op Marktplaats nu ook geen SF165 vinden, anders maar weer even wachten...
In een SE omvormer zit geen MPPT, die zitten in de optimizer
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Klopt, maar dan weet wel iedereen wat je bedoeltGasschuif schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:03:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk op de de 2e set MC4 aansluitconnectoren?
In een SE omvormer zit geen MPPT, die zitten in de optimizer
Er komt morgen weer wat wind aan en ik wilde even met jullie toetsen of ik genoeg ballast heb. 
Ik zelf denk van wel maar better to be safe then sorry.
Platdakmontage +- 15 graden:
Ik heb op een rij van 4 panelen 17 30x30 tegels liggen.
Ik heb ook nog 2 x 2 panelen en beide hebben ze 10 30x30 tegels liggen
Wat vinden jullie, genoeg?
Platdakmontage +- 15 graden:
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
een foto zegt meer bijvoorbeeld
liggen je panelen in ene hoek van 10 gr dan is het ruimschoots voldoende liggen ze onder 45 gr achterkant op oos dan zou het wel is te weinig kunnen zijn
liggen je panelen in ene hoek van 10 gr dan is het ruimschoots voldoende liggen ze onder 45 gr achterkant op oos dan zou het wel is te weinig kunnen zijn
Hier een leuke lijdraad:Speedfightserv schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:06:
Er komt morgen weer wat wind aan en ik wilde even met jullie toetsen of ik genoeg ballast heb.
Platdakmontage:

Een normale 30x30x4,5 = 8 kilo. Ik zelf heb er zelfs iets meer op liggen. Better safe then sorry zal ik maar zeggen. Deze info is overigens op basis van een hoek van 15 a 20 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door TFHfony op 12-09-2017 10:40 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik mis in dit tabelletje de hellingshoek. 15 of 30 graden maakt nogal uit....
ohh edit ik zie bij hover over dat het gaat om hellingshoek 20 graden....
ohh edit ik zie bij hover over dat het gaat om hellingshoek 20 graden....
[ Voor 33% gewijzigd door exroosje op 12-09-2017 10:41 ]
En andere zeggen weer per vierkante meter, tien kg, per tien graden helling hoek. De helft van jou leidraad???TFHfony schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:38:
[...]
Hier een leuke lijdraad:
[afbeelding]
Een normale 30x30x4,5 = 8 kilo. Ik zelf heb er zelfs iets meer op liggen. Better safe then sorry zal ik maar zeggen. Deze info is overigens op basis van een hoek van 15 a 20 graden.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit komt uit de .PDF van de Flatfix ECO series.,reneeke1970 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:45:
[...]
En andere zeggen weer per vierkante meter, tien kg, per tien graden helling hoek. De helft van jou leidraad???
Gezien de kosten van stoeptegels, zou ik er in ieder geval niet op bezuinigen.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Is natuurlijk gebaseerd op open achterkant.TFHfony schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:47:
[...]
Dit komt uit de .PDF van de Flatfix ECO series.,
Gezien de kosten van stoeptegels, zou ik er in ieder geval niet op bezuinigen.
Ik heb trottoir bandjes van 100×15×5 ,die lopen makkelijk naar boven. Wegen 18 kg
1 PVoutput . Dongen NB
Yup. Voor gesloten systemen liggen de eisen veel lager. Voor mijn Flatfix Fusion systeem lvoor 16 panelen ligt er volgens mij zo'n beetje even veel ballast op als voor de 4 panelen met de Flatfix Eco. En volgens mij ook alleen maar op de hoek-panelen.reneeke1970 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:07:
[...]
Is natuurlijk gebaseerd op open achterkant.
Ik heb trottoir bandjes van 100×15×5 ,die lopen makkelijk naar boven. Wegen 18 kg
Valk solar systems schrijft voor valkbox 3. 8 -9 tegels (afh hoogte) voor windgebied 1, windgebied 2 10-11 en windgebied 3 12-14 tegels. Zij gaan uit van 1 tegel is 9 kilo dus 72-81 kilo, 90-99 kilo of 108-126 kilo afh van het gebied in NL.
Dit betreffen losse beugels per paneel geheel open met hellingshoek 20 graden.
Er moeten op een SE5000H minimaal 6 x P405 optimizers in serie, niet 5.Taro schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:33:
[...]
Wil ze graag op mijn SE 5000H erbij op de 2e nog vrije MPPT ivm monitoring en dergelijke. Die 5x +-50 Euro voor optimizers maakt me niet zoveel uit en scheelt veel werkzaamheden eromheen in meterkast en dergelijke. Totale kosten van installatie zullen zo ook lager zijn.
www.sunsolar.nl
Dat is bij een oost/west opstelling. Zonder "open" achterkant dus.reneeke1970 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:45:
[...]
En andere zeggen weer per vierkante meter, tien kg, per tien graden helling hoek. De helft van jou leidraad???
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Hoe gaat het straks eigenlijk met de verrekening 
Volgens mij hebben wij (onbewust) normaaltarief en daltarief.
Ook de teruglevering wordt op deze manier geregistreerd, onze slimme meter heeft dus 4 telwerken.
Stel verbruik per jaar
3000KWH Normaal
3000KWH Dal
Stel Opwekking per jaar
4000KWH Normaal
2000KWH Dal
Hoe gaat dat verrekend worden
Volgens mij hebben wij (onbewust) normaaltarief en daltarief.
Ook de teruglevering wordt op deze manier geregistreerd, onze slimme meter heeft dus 4 telwerken.
Stel verbruik per jaar
3000KWH Normaal
3000KWH Dal
Stel Opwekking per jaar
4000KWH Normaal
2000KWH Dal
Hoe gaat dat verrekend worden
Dat is makkelijk: je komt uit op 0 kWh normaal en 0 kWh dal. Maar als je minder opwekt ligt het aan de energieleverancier in welke volgorde het salderen plaats vindt. Twee veel voorkomende mogelijkheden:
1. Opwekking wordt eerst gesaldeerd tegen verbruik in hetzelfde tarief, en het restant in het andere tarief
2. Alle opwekking (normaal en dal) wordt eerst gesaldeerd tegen verbruik in het normale tarief, en het restant in het daltarief
Maar in de praktijk maakt het verschil tussen 1 en 2 weinig uit, want het verschil in tarief per kWh voor normaal en dal is redelijk klein, en ongeveer 5/7e deel van de opwekking door zonnepanelen vindt al plaats tijdens normaaltarief. (in het weekend en feestdagen geldt daltarief)
1. Opwekking wordt eerst gesaldeerd tegen verbruik in hetzelfde tarief, en het restant in het andere tarief
2. Alle opwekking (normaal en dal) wordt eerst gesaldeerd tegen verbruik in het normale tarief, en het restant in het daltarief
Maar in de praktijk maakt het verschil tussen 1 en 2 weinig uit, want het verschil in tarief per kWh voor normaal en dal is redelijk klein, en ongeveer 5/7e deel van de opwekking door zonnepanelen vindt al plaats tijdens normaaltarief. (in het weekend en feestdagen geldt daltarief)
[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2017 12:19 ]
ligt rond de 10 a 15 graden. pal op het zuiden. op 2,5 m hoogte,Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:12:
een foto zegt meer bijvoorbeeld
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 12-09-2017 12:27 ]
Is er een mogelijkheid om gegevens geatomatiseerd naar pvoutput.org te zetten?
Of moet dit dagelijks handmatig
?
Of moet dit dagelijks handmatig
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Datalogging: PV systemenDarkfreak schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:32:
Is er een mogelijkheid om gegevens geatomatiseerd naar pvoutput.org te zetten?
Of moet dit dagelijks handmatig?
Verwijderd
@Speedfightserv ik zou die kat vervangen door nog wat tegels
tevens als je nog wil uitbreiden zou een mooie schans ook niet misstaan
Dat .. Is een stuk meer werk/aanschaf/knutselen dan ik had gedacht
Stiekem gehoopt dat het via de slimme meter uit te lezen was (gezien mijn omvormer volgens mij geen aparte poort hiervoor heeft, enkel de data uitgang die in de router zit).
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Op ons dak liggen twee soorten panelen. 5x Trina Solar 270WP, en 24x Solar Frontier 170WP, 15 graden, grofweg oost-west. Ze liggen er sinds eind december vorig jaar. Opbrengst respectievelijk 958 kWh en 3.12 MWh. Hiermee doen de SF het zoals verwacht iets beter per WP dan de Trina Solar. Ik heb het idee dat het geheel hiermee volgens verwachting werkt, maar ik heb me wel vaker vergist
. Klopt dit?
Linkjes:
PVoutput SF: totaal/live
PVoutput Trina Solar: totaal/live
PVoutput combinatie: totaal/live
Configuratie schets: https://tweakers.net/ext/f/7qSguTmWziEi98s2NIVRS3Cp/full.png
Linkjes:
PVoutput SF: totaal/live
PVoutput Trina Solar: totaal/live
PVoutput combinatie: totaal/live
Configuratie schets: https://tweakers.net/ext/f/7qSguTmWziEi98s2NIVRS3Cp/full.png
[ Voor 44% gewijzigd door Milmoor op 12-09-2017 12:53 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Dat lukt prima met een Youless, https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-live-uitlezenDarkfreak schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:40:
[...]
Dat .. Is een stuk meer werk/aanschaf/knutselen dan ik had gedacht.
Stiekem gehoopt dat het via de slimme meter uit te lezen was (gezien mijn omvormer volgens mij geen aparte poort hiervoor heeft, enkel de data uitgang die in de router zit).
Ik ben even snel verder gaan snuffelen.PClop schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:47:
[...]
Dat lukt prima met een Youless, https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme-meter-live-uitlezen
En schijnbaar zou mijn omvormer (SolarEdge) dus een monitoringapi moeten hebben, via welke ik o.a. opbrengst in Domoticz, maar ook op PVOutput moet kunnen weergeven.
Vind echter even niet hoe ik daaraan kom en hoe ik het instel.
EDIT:
Het is gelukt:
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=54364
[ Voor 7% gewijzigd door Darkfreak op 12-09-2017 13:11 ]
onder die 2 panelen liggen 10 30x30 tegels. goed voor zo'n 80 kg denk ikVerwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:38:
@Speedfightserv ik zou die kat vervangen door nog wat tegels![]()
![]()
Die kat denkt 'mooi warm plekje in de schaduw'
schans heb ik ook aan zitten denken
Even een vraagje, ik heb SBFSpot draaien op een Raspberry Pi en hij leest de inverters uit en hij kan het uploaden naar PVOutput, echter kloppen de getallen niet en ik vermoed dat dat komt door dat ik twee inverters heb.
Ik heb beide inverters gekoppeld in SBFspot.cfg:
IP_Address=[IP1],[IP2]
De BTAddress is uitgeschakeld (dmv #)
MIS_Enabled=1
Als ik de test draai door dit te doen:
SBFspot -v -finq -nocsv
Dan zie ik netjes de twee inverters met ieder zijn eigen informatie.
Volgens mij moet dit aan deze kant van de config voldoende zijn,
nu heb ik in de SBFspotUpload.cfg het volgende toegevoegd:
PVoutput_SID=[Serial]:[PVOuputSID],[Serial]:[PVOutputSID]
Waarbij de eerste en tweede serial respectievelijk de serials zijn van de SMA's en de SID's zijn hetzelfde (van mij mag alles bij elkaar opgeteld worden).
Zou deze config moeten werken?
Mijn PVOutput:
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=60236&sid=54348
(Deze is op het moment van schrijf 5kW te laag)
Ik heb beide inverters gekoppeld in SBFspot.cfg:
IP_Address=[IP1],[IP2]
De BTAddress is uitgeschakeld (dmv #)
MIS_Enabled=1
Als ik de test draai door dit te doen:
SBFspot -v -finq -nocsv
Dan zie ik netjes de twee inverters met ieder zijn eigen informatie.
Volgens mij moet dit aan deze kant van de config voldoende zijn,
nu heb ik in de SBFspotUpload.cfg het volgende toegevoegd:
PVoutput_SID=[Serial]:[PVOuputSID],[Serial]:[PVOutputSID]
Waarbij de eerste en tweede serial respectievelijk de serials zijn van de SMA's en de SID's zijn hetzelfde (van mij mag alles bij elkaar opgeteld worden).
Zou deze config moeten werken?
Mijn PVOutput:
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=60236&sid=54348
(Deze is op het moment van schrijf 5kW te laag)
[ Voor 7% gewijzigd door ronaldmathies op 12-09-2017 14:04 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Even een snelle vraag...
Situatie: 28 panelen, 2 strings (16 en 12 panelen), omvormer Growatt 7000UE.
Probleem: ik vermoed dat de 2de string helemaal niets opbrengt omdat er te weinig panelen aan hangen...
Dit zijn de specs van de Growatt die ik in het begin van de handleiding vond:

MPP voltage range 300-1000V DC, en max 15A input per string dus.
De eerste string is 16 panelen, dus 384V. Tot daar geen probleem.
Maar de tweede string van 12 panelen zou in theorie op maximum 12*24 = 288V komen.
Nu lijkt het me dus dat dat helemaal niet kan werken, en in praktijk lijkt dat ook zo te zijn (afgeleid uit het rendement, en uit het feit dat MPP2 de volle 0A oplevert @ ~270V.
Echter... naar het eind van de handleiding toe vond ik dit:

Nu ben ik de kluts even kwijt...
Wat moet ik verstaan onder 'start voltage'? Dat de omvormer pas begint te leveren vanaf 350V ipv 300V, en dat hij dan terug mag vallen tot 180V vooraleer hij er mee kapt? Waar slaat de 300-1000V uit de eerste afbeelding dan op? En wat is het 'nominale voltage' van 600V dan?
Kan iemand bevestigen dat dit ook betekent dat de 2de string nooit iets kan opbrengen? En dat het nog slechter zou gaan indien de 28 panelen in 2 strings herverdeeld zouden worden als 14/14, zoals officieel op het papiertje staat? Er was oorspronkelijk voorzien om 30 panelen te leggen ipv 28, ik vermoed dat dat ook een rol kan spelen?
Probeert de installateur ons hier te bedriegen, zijn ze incompetent, of ben ik gewoon naïef/onwetend?
Wat is hier wijsheid?
Probleem: ik vermoed dat de 2de string helemaal niets opbrengt omdat er te weinig panelen aan hangen...

Maar de tweede string van 12 panelen zou in theorie op maximum 12*24 = 288V komen.
Nu lijkt het me dus dat dat helemaal niet kan werken, en in praktijk lijkt dat ook zo te zijn (afgeleid uit het rendement, en uit het feit dat MPP2 de volle 0A oplevert @ ~270V.

Wat moet ik verstaan onder 'start voltage'? Dat de omvormer pas begint te leveren vanaf 350V ipv 300V, en dat hij dan terug mag vallen tot 180V vooraleer hij er mee kapt? Waar slaat de 300-1000V uit de eerste afbeelding dan op? En wat is het 'nominale voltage' van 600V dan?
Kan iemand bevestigen dat dit ook betekent dat de 2de string nooit iets kan opbrengen? En dat het nog slechter zou gaan indien de 28 panelen in 2 strings herverdeeld zouden worden als 14/14, zoals officieel op het papiertje staat? Er was oorspronkelijk voorzien om 30 panelen te leggen ipv 28, ik vermoed dat dat ook een rol kan spelen?
Probeert de installateur ons hier te bedriegen, zijn ze incompetent, of ben ik gewoon naïef/onwetend?
Wat is hier wijsheid?
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 12-09-2017 15:05 ]
Dat zie je goed, hij start bij 350 en schakelt uit bij 180.Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:04:
Even een snelle vraag...
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is hier wijsheid?
De mpp werkt vanaf 300 volt, dat is de software voor schaduw beheer zeg maar.
Weet je zeker dat panelen 24 volt zijn?
Dan moeten ze alle 28 in één string namelijk mits ze dezelfde kant op kijken
1 PVoutput . Dongen NB
of de installateur je probeerd te bedriegen of incompetent is, nog je naïef/onwetend.Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:04:
Even een snelle vraag...
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is hier wijsheid?
dat zal wel mee vallen.
(kleine foutjes zijn zo gemaakt, kan ook de beste overkomen.
Vmpp = panelen in gebuik op de omvormer.
Voc = panelen niet aangesloten of nog niet in gebruik op een omvormer.
maar "MPP voltage range 300-1000V DC" betekend dat de omvormer een Vmpp wil van tussen de 300-1000V.
normaal word een Vmpp gegeven bij 25 graden, dus even terug rekenen wat het doet bij -5 of +60 graden.
(Vmpp van paneel+temperatuur coëfficiënt ) X aantal panelen = ??
maar dat zegt niks over dat hij niet werkt met minder als 300V of meer als 1000V.
het werkt dan alleen niet echt effectief meer. (moeilijk gokken hoeveel minder effectief zal ergens rond de 5% zijn)
maar, een omvormer doet voor het starten eerst een Voc meting, is die voc boven de 1000V dat start hij gewoon niet.
maar net zo als de Vmpp is de Voc ook afhankelijk van de temperatuur.
normaal word een Voc gegeven bij 25 graden, dus even terug rekenen wat het doet bij -5 graden.
Voc van paneel + temperatuur coëfficiënt) X aantal panelen = ??
(ook veel panelen hebben een grens, van rond de 1000V als max.
maar enkele modellen te krijgen die tot de 1500V gaan.)
nu heb ik geen idee wat de 24V is in jouw geval?
(het lijkt wel of je het zelf probeert te berekenen, maar niet opzoekt in de gegevens?)
bedoel je Vmpp of Voc, en 24V is een beetje vreemd getal, niet veel panelen die dat leveren die normaal gebruikt worden?
32Vmpp met 40Voc zijn meer normale getallen?
(je hebt het over "De eerste string is 16 panelen, dus 384V. Tot daar geen probleem."
als ik 384V/16 = 24V is.
maar dat is wel een vreemd getal, en betwijfel of dit wel in orde is?
we zien maar zeldzaam panelen met 24Vmpp
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Voor de fans van bijhorende energiecontracten. Ben zojuist overgestapt naar powerpeers:
- 225 welkomstkorting (indien slimme meter en gas) met code Powerpeers5 (deze korting wordt per maand uitgekeerd, verdeeld over een jaar, contract is ook per maand opzegbaar.)
- je krijgt 11 cent (hier komt geen btw op, en zit geen btw in) per kWh aan overproductie. (In de calculatie heb ik die even als 0,090909 excl btw neergezet. Komt op hetzelfde neer maar maakte m'n standaardsheetje bruikbaar).
- je krijgt 4 cent per kWh dat je niet direct zelf gebruikt maar welke het net op gaat mits iemand bij powerpeers dit weer rechtstreeks van jou afneemt. Dit betalen ze ongeacht of dit om salderende kWh's gaat. Wanneer je een calculatie doet, ga dan uit van het feit dat 80% van je productie niet rechtstreeks gebruikt wordt. in mijn geval 2950*0,8*0,04= € 94,40
- vastrecht 69,32 excl btw per product p.j., niet heel laag, maar wordt ruim goedgemaakt door welkomstkorting
- leveringstarief elektra (mocht je niet overproduceren is dat natuurlijk van belang) = 0,048 per kWh excl belastingen, zowel hoog laag als enkel.
- leveringstarief gas = 0,21447 per m3 excl belastingen
In mijn situatie zorgt dit voor de volgende som:
- 225 welkomstkorting (indien slimme meter en gas) met code Powerpeers5 (deze korting wordt per maand uitgekeerd, verdeeld over een jaar, contract is ook per maand opzegbaar.)
- je krijgt 11 cent (hier komt geen btw op, en zit geen btw in) per kWh aan overproductie. (In de calculatie heb ik die even als 0,090909 excl btw neergezet. Komt op hetzelfde neer maar maakte m'n standaardsheetje bruikbaar).
- je krijgt 4 cent per kWh dat je niet direct zelf gebruikt maar welke het net op gaat mits iemand bij powerpeers dit weer rechtstreeks van jou afneemt. Dit betalen ze ongeacht of dit om salderende kWh's gaat. Wanneer je een calculatie doet, ga dan uit van het feit dat 80% van je productie niet rechtstreeks gebruikt wordt. in mijn geval 2950*0,8*0,04= € 94,40
- vastrecht 69,32 excl btw per product p.j., niet heel laag, maar wordt ruim goedgemaakt door welkomstkorting
- leveringstarief elektra (mocht je niet overproduceren is dat natuurlijk van belang) = 0,048 per kWh excl belastingen, zowel hoog laag als enkel.
- leveringstarief gas = 0,21447 per m3 excl belastingen
In mijn situatie zorgt dit voor de volgende som:
Terechte opmerkingen over het voltage. De 24V heb ik inderdaad zelf teruggerekend adhv de logging en het aantal panelen... De installatie in kwestie is bij m'n ouders, zij kennen er niets van en het is erg moeilijk om via hen accurate informatie te verkrijgen
Ze beschikken zelf helaas ook over weinig documentatie. Ik ga het deze avond ginds zelf even nakijken, dan weet ik zeker dat ik met correcte informatie werk.
Stap 1 was het installeren van de panelen op het dak door ploeg A.
Een paar dagen later stap 2, het aankoppelen van de omvormer aan het net door ploeg B. Toen bleek er een probleem met de 2de string te zijn, maar daar moest ploeg A weer voor langskomen. Eindsituatie: string 1 met 16 panelen aangesloten op MPPTA.
Een week later stap 3, ploeg A heeft alle panelen nagekeken en de fout in de 2de string hersteld. String 2 werd aangesloten op het tweede stekkerpaar van MPPTA. Helaas deed de omvormer toen amper nog iets, hij stond meer uit dan aan en gaf amper rendement.
Toen heb ik hier ook gepost. Ik heb toen zelf de stekkers van de tweede string losgemaakt tot iemand kon langskomen, en de omvormer werkte weer normaal.
Stap 4, weer een hele poos later, was ploeg C die langskwam en opmerkte dat string 2 verkeerd was aangesloten op de omvormer. "Gaf teveel, waardoor de omvormer in storing ging en zichzelf afsloot". Eindsituatie: string 2 zit nu apart op MPPTB. We zijn nu een week later en de omvormer geeft geen problemen meer, maar het rendement komt niet hoger dan voorheen, en in de logging zie ik dat MPPTB nooit boven de 300V raakt, en tot nu toe dus nog niks heeft opgeleverd.
Daar komt nog bij dat alles via 2 tussenaannemers verloopt want het was een groepsaankoop. Snap je waarom ik een beetje pissig word
Dat noem ik geen klein foutje meer, begint helaas erg op wanpraktijk te lijken. En het is dus al bijna een maand dat m'n ouders meer dan 40% van hun rendement mislopen.
Misschien is het volgende onzin, ik werp maar een balletje op, maar... Ik weet dat DC nogal veel spanningsval kent over 'langere' afstand, en toeval wil dat de omvormer effectief nogal 'ver' van de panelen staat... (Zal makkelijk +10m zijn, denk ik) Kan dat het veel lagere voltage uit de logging (en dus de problemen) verklaren?
Kleine foutjes absoluut, maar het is helaas al de derde keer dat ze terug mogen komen omdat het niet goed werkt. En dat heb ik steeds zelf moeten ontdekken, m'n ouders kennen er amper wat van.migjes schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:00:
of de installateur je probeerd te bedriegen of incompetent is, nog je naïef/onwetend.
dat zal wel mee vallen.
(kleine foutjes zijn zo gemaakt, kan ook de beste overkomen.)
Een paar dagen later stap 2, het aankoppelen van de omvormer aan het net door ploeg B. Toen bleek er een probleem met de 2de string te zijn, maar daar moest ploeg A weer voor langskomen. Eindsituatie: string 1 met 16 panelen aangesloten op MPPTA.
Een week later stap 3, ploeg A heeft alle panelen nagekeken en de fout in de 2de string hersteld. String 2 werd aangesloten op het tweede stekkerpaar van MPPTA. Helaas deed de omvormer toen amper nog iets, hij stond meer uit dan aan en gaf amper rendement.
Toen heb ik hier ook gepost. Ik heb toen zelf de stekkers van de tweede string losgemaakt tot iemand kon langskomen, en de omvormer werkte weer normaal.
Stap 4, weer een hele poos later, was ploeg C die langskwam en opmerkte dat string 2 verkeerd was aangesloten op de omvormer. "Gaf teveel, waardoor de omvormer in storing ging en zichzelf afsloot". Eindsituatie: string 2 zit nu apart op MPPTB. We zijn nu een week later en de omvormer geeft geen problemen meer, maar het rendement komt niet hoger dan voorheen, en in de logging zie ik dat MPPTB nooit boven de 300V raakt, en tot nu toe dus nog niks heeft opgeleverd.
Daar komt nog bij dat alles via 2 tussenaannemers verloopt want het was een groepsaankoop. Snap je waarom ik een beetje pissig word
Ah kijk, dat is erg interessante informatie! Gesteld dat de panelen ipv 24V idd 32Vmpp zijn en 40Voc, dan is dat 1120Voc voor 28 panelen... De uitleg van ploeg C in bovenstaand verhaal lijkt dus plausibel. Maar dat verklaart de voltages dan niet die ik hierboven in de logging zie... String 1: 32V*16 zou 512Vmpp zijn. En string 2 dan 384Vmpp.migjes schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:00:
Vmpp = panelen in gebuik op de omvormer.
Voc = panelen niet aangesloten of nog niet in gebruik op een omvormer.
maar "MPP voltage range 300-1000V DC" betekend dat de omvormer een Vmpp wil van tussen de 300-1000V.
normaal word een Vmpp gegeven bij 25 graden, dus even terug rekenen wat het doet bij -5 of +60 graden.
(Vmpp van paneel+temperatuur coëfficiënt ) X aantal panelen = ??
maar dat zegt niks over dat hij niet werkt met minder als 300V of meer als 1000V.
het werkt dan alleen niet echt effectief meer. (moeilijk gokken hoeveel minder effectief zal ergens rond de 5% zijn)
Misschien is het volgende onzin, ik werp maar een balletje op, maar... Ik weet dat DC nogal veel spanningsval kent over 'langere' afstand, en toeval wil dat de omvormer effectief nogal 'ver' van de panelen staat... (Zal makkelijk +10m zijn, denk ik) Kan dat het veel lagere voltage uit de logging (en dus de problemen) verklaren?
ik knip je rand even weg, maar begrijp je gevoelens. 
(nu nog de vraag, waar het niet goed gaat, helaas is het soms ook de gebruiker die fouten maakt door het verkeert vertellen van gegevens of ander kleine dommigheden die door onbekendheid gebeuren.
)
het lijkt mij wel handig als je een aantal zaken gaat uitzoeken.
(en dan gewoon zelf doen, ik ken dat met ouders het is een andere generatie.
en het bedrijf lijkt mij ook niet echt zinvol gezien je ervaring met hun.)
stap1:
wat voor panelen hangen er nu op dak?
merk/Wp/soort etc etc.
is dat echt onbekend, staat meestal wel in de factuur?
echt niet te vinden? volgende stappen kunnen helpen.
een foto kan soms veel zeggen.
zijn dat panelen met 6" cellen (meest voorkomend op het moment) of 5" cellen.
hoeveel cellen zitten er per paneel? (54 60 of 72 zijn veel gehoorde getallen)
is het mono of poly (goed te zien aan de kleur. mono egaal zwart, poly een kristal structuur)
de maat van 1 los paneel, zegt ons hier ook veel. (veel voorkomende maat = 165cm bij 99cm en dan heb je meestal 60 cellen van 6" groot.)
stap 2:
als bekend is wat voor panelen het zijn, dan weet je ook wat de Voc zou moeten zijn. (is grof berekenbaar)
een Voc meting doen, met een multimeter.
(geen idee of je dat kunt, is niet moeilijk, maar zoek eerst stap 1 uit.
)
mmm, naar die set moet eens goed gekeken worden, er is duidelijk iets niet goed.Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:05:
Ah kijk, dat is erg interessante informatie! Gesteld dat de panelen ipv 24V idd 32Vmpp zijn en 40Voc, dan is dat 1120V voor 28 panelen... De uitleg van ploeg C in bovenstaand verhaal lijkt dus plausibel. Maar dat verklaart de voltages dan niet die ik hierboven in de logging zie... String 1: 32V*16 zou 512V zijn. En string 2 dan 384V.
(nu nog de vraag, waar het niet goed gaat, helaas is het soms ook de gebruiker die fouten maakt door het verkeert vertellen van gegevens of ander kleine dommigheden die door onbekendheid gebeuren.
het lijkt mij wel handig als je een aantal zaken gaat uitzoeken.
(en dan gewoon zelf doen, ik ken dat met ouders het is een andere generatie.
en het bedrijf lijkt mij ook niet echt zinvol gezien je ervaring met hun.)
stap1:
wat voor panelen hangen er nu op dak?
merk/Wp/soort etc etc.
is dat echt onbekend, staat meestal wel in de factuur?
echt niet te vinden? volgende stappen kunnen helpen.
een foto kan soms veel zeggen.
zijn dat panelen met 6" cellen (meest voorkomend op het moment) of 5" cellen.
hoeveel cellen zitten er per paneel? (54 60 of 72 zijn veel gehoorde getallen)
is het mono of poly (goed te zien aan de kleur. mono egaal zwart, poly een kristal structuur)
de maat van 1 los paneel, zegt ons hier ook veel. (veel voorkomende maat = 165cm bij 99cm en dan heb je meestal 60 cellen van 6" groot.)
stap 2:
als bekend is wat voor panelen het zijn, dan weet je ook wat de Voc zou moeten zijn. (is grof berekenbaar)
(geen idee of je dat kunt, is niet moeilijk, maar zoek eerst stap 1 uit.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 12-09-2017 18:56 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik zie overigens echt enorm veel complexe info over installaties en hun kwalitatieve output. Als extreme leek die net zo goed dummies op zijn dak zou kunnen hebben liggen baart dat me toch wel een beetje zorgen of ik wel van een goede installatie voorzien ben. De opwek so far ziet er goed uit. Maar van Voc's, MPPTA's en Vmpp's heb ik nog nooit gehoord, laat staan dat ik het zou kunnen controleren. Navraag bij de installateur lijkt me niet heel nuttig. Hoe kom ik daar nou achter?
dat is wat vreemd want in Nederland is windgebied 1 juist het gebied met de meeste wind.exroosje schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:31:
Valk solar systems schrijft voor valkbox 3. 8 -9 tegels (afh hoogte) voor windgebied 1, windgebied 2 10-11 en windgebied 3 12-14 tegels. Zij gaan uit van 1 tegel is 9 kilo dus 72-81 kilo, 90-99 kilo of 108-126 kilo afh van het gebied in NL.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Als die omvormer al in storing is geweest met 1120 volt dan is die aansluiting misschien al wel kapot??Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:05:
Terechte opmerkingen over het voltage. De 24V heb ik inderdaad zelf teruggerekend adhv de logging en het aantal panelen... De installatie in kwestie is bij m'n ouders, zij kennen er niets van en het is erg moeilijk om via hen accurate informatie te verkrijgenZe beschikken zelf helaas ook over weinig documentatie. Ik ga het deze avond ginds zelf even nakijken, dan weet ik zeker dat ik met correcte informatie werk.
[...]
Kleine foutjes absoluut, maar het is helaas al de derde keer dat ze terug mogen komen omdat het niet goed werkt. En dat heb ik steeds zelf moeten ontdekken, m'n ouders kennen er amper wat van.
Daar komt nog bij dat alles via 2 tussenaannemers verloopt want het was een groepsaankoop. Snap je waarom ik een beetje pissig wordDat noem ik geen klein foutje meer, begint helaas erg op wanpraktijk te lijken. En het is dus al bijna een maand dat m'n ouders meer dan 40% van hun rendement mislopen.
[...]
Ah kijk, dat is erg interessante informatie! Gesteld dat de panelen ipv 24V idd 32Vmpp zijn en 40Voc, dan is dat 1120Voc voor 28 panelen... De uitleg van ploeg C in bovenstaand verhaal lijkt dus plausibel. Maar dat verklaart de voltages dan niet die ik hierboven in de logging zie... String 1: 32V*16 zou 512Vmpp zijn. En string 2 dan 384Vmpp.
1 PVoutput . Dongen NB
Vermoed dat je panelen 32v zijn das logischer dan 24v. Denk dat 90% van de panelen 32 of 55v zijn.Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:04:
Even een snelle vraag...
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is hier wijsheid?
16 x 32 = 512v
12 x 32 = 385v
De opstartspanning is 350V dus dat zou goed moeten zijn met die voltages.
Beste wat je kan doen mits je het kan is met een multlimeter de strings los van elkaar doormeten dan weet je exact wat de spanningen van je strings zijn.
Dus omvormer spanningsloos maken en dan per string doormeten.
(Weet niet waar het is maar ik kan eventueel ook wel langskomen en doormeten voor je als het in de buurt is.)
Persoonlijk denk ik dat de installateur er gewoon een haastklus van gemaakt heeft en daarbij een prutswerk heeft achtergelaten.
Even een kort vraagje over de automaat tbv de meterkast: heb er hier nog een 1-polige automaat liggen die dus alleen de fase afschakelt, dat is toch ook prima voor de PV-groep?
lol, kennis is macht.Anonuser schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:29:
Ik zie overigens echt enorm veel complexe info over installaties en hun kwalitatieve output. Als extreme leek die net zo goed dummies op zijn dak zou kunnen hebben liggen baart dat me toch wel een beetje zorgen of ik wel van een goede installatie voorzien ben. De opwek so far ziet er goed uit. Maar van Voc's, MPPTA's en Vmpp's heb ik nog nooit gehoord, laat staan dat ik het zou kunnen controleren. Navraag bij de installateur lijkt me niet heel nuttig. Hoe kom ik daar nou achter?
maar maak je niet al te druk, 99,9% van de installaties die door een installateur worden gelegd is gewoon goed en probleem loos.
het is wel dat 0,1% van die installaties die niet goed zijn in het land dat ze dan wel vaak op dit forum terecht komen. dus problemen lijken hier wel eens heel groot terwijl als er niks is hoor je het niet.
of te wel: spinnende katjes mauwen niet.
maar kennis is macht, dus meer weten van je systeem is altijd prettig.
dus wat uitleg over het begin, zeg maar PV voor Dummy's
Voc = Voltage Open Clem = als je een multimeter in de stekkers van een paneel of gehele string stopt en meet hoeveel V er uit komt zonder dat het verder is aangesloten op een omvormer.
Vmpp (soms ook Vmppt) = Voltage multi power point (traker) = is het Voltage waar mee de panelen met die hoeveelheid zon en temperatuur het beste levert.
mppt (soms mpp) = Multi Power Point Traker = een apparaat in je omvormer die kijkt en probeert de beste Vmpp voor elkaar te krijgen voor de dan heersende condities.
MPPTA en MPPTB = soms hebben omvormer 2 mppt ingebouwd, de A en de B.
geef maar eens op wat je hebt hangen, dan vertel ik het verhaal daar verder wel omheen.
met je set als voorbeeld kun je meteen testen en kijken hoe goed of slecht je systeem is.
En iedereen klaar voor de eerste herfst "storm" morgen ?.
Zelf 2 op 13 graden liggen met flatfix fusion op 9 meter hoogte en dit wordt de eerste keer harde wind toch een beetje spannend
.
Heb beide balast bakken afgevuld met grind dus zou voldoende moeten zijn
.
Zelf 2 op 13 graden liggen met flatfix fusion op 9 meter hoogte en dit wordt de eerste keer harde wind toch een beetje spannend
Heb beide balast bakken afgevuld met grind dus zou voldoende moeten zijn
Nee wel binnen gehaald...
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zou ik gewoon 1 grote schans maken en geen aparte rijen.Frozenberg schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:23:
Na een tijdje mee te hebben gelezen wil ik ook graag het virus ervaren.
- Bijna alles zelf doen
- Korte terugverdientijd
- Lage investering!![]()
[afbeelding]DJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr
[afbeelding]maten dak by Frank Rozenberg, on Flickr
Ik vraag me of of de schaduw van mijn buurman veel invloed zal hebben op de opbrengst en op welke manier ik hier eventueel in opstelling of paneel/omvormer keuze op in kan spelen. Of kost deze schaduw me relatief gezien niet veel productie?
[afbeelding]panelen layout by Frank Rozenberg, on Flickr
Alle opmerkingen of ideeën zijn meer dan welkom!
Ik heb sinds juni zonnepanelen (10 canadian solar CS6U-330-P en 4 x canadian solar CS6K-270P, op een Solaredge 3500hd) op een oost-west opstelling en ben reeds besmet geraakt door het PV virus. Ik heb dus 4 gebruikte SF155 in bestelling staan, welke op mijn schuurtje komen welke ik op het zuiden laat staan. Enkel zit ik met de omvormer, mijn inziens heb ik meerdere keuzes, en hier om vraag ik ook advies.
Overigens allemaal gebruikt spul wat ik wil gebruiken ivm terugverdien tijd.
-Steca 500
-Soladin 600
-SMA Sunnyboy SWR700
De Steca 500 staat momenteel niet voor een goede prijs te koop op MP, de Soladin 600 valt eigenlijk af omdat hij nogal lawaai kan maken . Dan blijft er nog de SMA over, deze zou wel wat overgedimensioneerd zijn, maar staat wel voor een redelijke prijs te koop op MP. Welke zou nu de juiste keus zijn?
-Steca 500
-Soladin 600
-SMA Sunnyboy SWR700
De Steca 500 staat momenteel niet voor een goede prijs te koop op MP, de Soladin 600 valt eigenlijk af omdat hij nogal lawaai kan maken . Dan blijft er nog de SMA over, deze zou wel wat overgedimensioneerd zijn, maar staat wel voor een redelijke prijs te koop op MP. Welke zou nu de juiste keus zijn?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849
het is gewoon welke prijs je leuk uit komt en per ongeluk tegen komtanor schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:24:
Ik heb sinds juni zonnepanelen (10 canadian solar CS6U-330-P en 4 x canadian solar CS6K-270P, op een Solaredge 3500hd) op een oost-west opstelling en ben reeds besmet geraakt door het PV virus. Ik heb dus 4 gebruikte SF155 in bestelling staan, welke op mijn schuurtje komen welke ik op het zuiden laat staan. Enkel zit ik met de omvormer, mijn inziens heb ik meerdere keuzes, en hier om vraag ik ook advies.
-Steca 500
-Soladin 600
-SMA Sunnyboy SWR700
vind je toevallig een leuke TL omvormer met 2x mpp van pak hem beet 3000W.
dan werkt het gewoon.
(en heb je nog een mpp over voor een leuk afdakje, denk aan je virus, die wil meer straks.
als je de 4 panelen in serie zet, heb je gewoon een erg leuke Vmpp voor vrijwel elke TL omvormer.
enige voordeel van de seca500 en soladin 600 (beide gewoon 500W) is de manier van aansluiten.
geen eigen groep nodig en dat kan erg makkelijk zijn.
Verwijderd
Weet iemand een site met API voor de te verwachten hoeveelheid zon op een dag? Iets als buienradar maar dan omgekeerd, ben aan het experimenteren om het eigenverbruik te maximaliseren. Ja ik weet, we hebben nog 6 jaar, maar toch
Verwijderd
Wat dacht je van een Hosola smart 1000? Kost een 280 euro bij ESTG (wel even met KVK bestellen)anor schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:24:
-Steca 500
-Soladin 600
-SMA Sunnyboy SWR700
Ja dat is het punt, hij zou moeten komen op een bestaande groepmigjes schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:30:
[...]
het is gewoon welke prijs je leuk uit komt en per ongeluk tegen komt![]()
vind je toevallig een leuke TL omvormer met 2x mpp van pak hem beet 3000W.
dan werkt het gewoon.(oke net niet optimaal, maar werken doet het wel)
(en heb je nog een mpp over voor een leuk afdakje, denk aan je virus, die wil meer straks.)
als je de 4 panelen in serie zet, heb je gewoon een erg leuke Vmpp voor vrijwel elke TL omvormer.![]()
enige voordeel van de seca500 en soladin 600 (beide gewoon 500W) is de manier van aansluiten.
geen eigen groep nodig en dat kan erg makkelijk zijn.
is het niet zo dat een installatie alleen op een eigen eindgroep moet komen? dat als je er dus een automaat tussen zet je daar al aan voldoet?
Slecht nieuws voor postcode-roos installaties? http://www.omroepflevolan...epioniers-noordoostpolder
"Volgens Judo Bakker van EPN blijkt uit Kamervragen die net voor de zomervakantie zijn gesteld, dat energiemaatschappijen niet verplicht zijn om de energiebelasting over de opgewekte stroom terug te geven."
"Volgens Judo Bakker van EPN blijkt uit Kamervragen die net voor de zomervakantie zijn gesteld, dat energiemaatschappijen niet verplicht zijn om de energiebelasting over de opgewekte stroom terug te geven."
Kan wel, maar tot de volgende automaat mag er niets afgetakt worden.ferrykoets schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:38:
is het niet zo dat een installatie alleen op een eigen eindgroep moet komen? dat als je er dus een automaat tussen zet je daar al aan voldoet?
Ik heb ook een 16A groep in mijn meterkast. Die gaat rechtstreeks naar mijn schuur, waar een 2e zekeringkast zit en daar splits ik het naar meerdere groepen. In dat geval is er geen bedrading die overbelast kan worden.
De apparatuur in de schuur is overigens niet meer dan een LED balk, een IP camera en een rij stopcontact waar alleen wat in zit als ik het gebruik en dat is een beetje in de categorie dremel, boormachine en decoupeerzaag
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 12-09-2017 21:00 ]
Helaas is het bij mij geen aparte groep die naar de schuur gaat maar een gecombineerde met de woonkamer, dus dan zit ik vast aan de steca 500. Of een nieuwe kabel trekken naar een nieuwe groep. Voor mijn bestaande PV groep heb ik een aparte aarlek, zou ik daar extra groep bij kunnen zetten voor dit systeempje?
migjes schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:24:
stap 2:
(geen idee of je dat kunt, is niet moeilijk, maar zoek eerst stap 1 uit.)
Dit is de spec sheet van de panelen. Dus ik heb mijn huiswerk even gemaakt:Jan-man schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:08:
Beste wat je kan doen mits je het kan is met een multlimeter de strings los van elkaar doormeten dan weet je exact wat de spanningen van je strings zijn.
Dus omvormer spanningsloos maken en dan per string doormeten.

Klopt dat een beetje? Valt daar wat uit op te maken?
Oorspronkelijk waren er 30 panelen voorzien ipv 28, maar dat bleek toch niet te passen.
Maar zelfs met 28 panelen zou het in theorie dus moeten werken?
Wat betreft het uitmeten van de strings: dat kan ik, maar de komende weken heb ik daar helaas niet meteen de mogelijkheid toe
Kan best, maar het rare is dan dat de string die op desbetreffende aansluiting hangt, het momenteel wel goed doet...reneeke1970 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:04:
Als die omvormer al in storing is geweest met 1120 volt dan is die aansluiting misschien al wel kapot??
Vrees ik ook, jaJan-man schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:08:
Persoonlijk denk ik dat de installateur er gewoon een haastklus van gemaakt heeft en daarbij een prutswerk heeft achtergelaten.
[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 12-09-2017 22:30 ]
@Slonzo
75 V open klem verschil... mijn gok: twee panelen aan elkaar aangesloten ipv in de string.
Met een infraroodfoto is wellicht te zien welke twee niet meedoen.
75 V open klem verschil... mijn gok: twee panelen aan elkaar aangesloten ipv in de string.
Met een infraroodfoto is wellicht te zien welke twee niet meedoen.
[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2017 11:11 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nou is mij wel duidelijk nu dat de strings echt totaal niet kloppen! Hoeveelste keer wordt het nu dat ze er naar moeten kijken ?Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:16:
[...]
[...]
Dit is de spec sheet van de panelen. Dus ik heb mijn huiswerk even gemaakt:
[afbeelding]
Oorspronkelijk waren er 30 panelen voorzien ipv 28, maar dat bleek toch niet te passen.
Wat betreft het uitmeten van de strings: dat kan ik, maar de komende weken heb ik daar helaas niet meteen de mogelijkheid toeAan de andere kant: de omvormer toont de voltages van de strings zelf, en de logging ook (zie screenshots vorige post). Of denken jullie dat dat niet betrouwbaar is?
[...]
Kan best, maar het rare is dan dat de string die op desbetreffende aansluiting hangt, het momenteel wel goed doet...
[...]
Vrees ik ook, ja
Welke AV hebben hun ? Hebben ze opbrengst garantie gegeven ???
Ik was er allang klaar mee geweest en had een aangetekende brief gestuurd dat je ze in gebreke stelt en dat je ze x weken de tijd geeft om het te fixen! Zoniet dan alle kosten verhalen en rechtsbijstand erop zetten als je dat hebt.
Gaat prima op een Soladin 600, en ze komen toch op de schuur? dan is een beetje extra geluid toch niet zo'n probleem? alles 4 wel parallel zetten.anor schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:24:
-Steca 500
-Soladin 600
-SMA Sunnyboy SWR700
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat moet geen probleem zijn, mits ze naast elkaar staan en niet achter elkaar. De aardlek kun je meestal tot 63A belasten als ik het goed heb, dus daar kun je een groep bij zetten. Mocht je twijfels hebben, dan zou een foto('s) uitkomst bieden.anor schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:28:
Helaas is het bij mij geen aparte groep die naar de schuur gaat maar een gecombineerde met de woonkamer, dus dan zit ik vast aan de steca 500. Of een nieuwe kabel trekken naar een nieuwe groep. Voor mijn bestaande PV groep heb ik een aparte aarlek, zou ik daar extra groep bij kunnen zetten voor dit systeempje?
Alle 4 parallel ivm hoge spanning van dunne film?Andre1973 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:09:
[...]
Gaat prima op een Soladin 600, en ze komen toch op de schuur? dan is een beetje extra geluid toch niet zo'n probleem? alles 4 wel parallel zetten.
Hoe zou dat dan op een Steca 500 moeten passen? Omdat die maar tot 5A gaat?
Dan moeten er twee in serie en twee string parallel. En als je dan pech hebt met vorst kom je boven max spanning uit(230volt ). Die 500 is het eigenlijk gewoon net niet voor sfwmeester schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:34:
[...]
Alle 4 parallel ivm hoge spanning van dunne film?
1 PVoutput . Dongen NB
Jij hebt de waarden iets sneller tevoorschijn dan ik maar mijn vermoeden is bevestigd.reneeke1970 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:57:
[...]
Dan moeten er twee in serie en twee string parallel. En als je dan pech hebt met vorst kom je boven max spanning uit(230volt ). Die 500 is het eigenlijk gewoon net niet voor sf
Steca300 is leuk voor 2 SF (maar duur en moeilijk verkrijgbaar).
Steca500 zou ik wel aandurven met SF165.
Een 1 kW chinees is ook een optie
Eigenlijk is 4 parallel wel erg leuk tegen schaduw
Steca500 zou ik wel aandurven met SF165.
Een 1 kW chinees is ook een optie
Eigenlijk is 4 parallel wel erg leuk tegen schaduw
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
nice, goed je huiswerk gedaan.Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:16:
[...]
[...]
Dit is de spec sheet van de panelen. Dus ik heb mijn huiswerk even gemaakt:
[afbeelding]
Wat betreft het uitmeten van de strings: dat kan ik, maar de komende weken heb ik daar helaas niet meteen de mogelijkheid toeAan de andere kant: de omvormer toont de voltages van de strings zelf, en de logging ook (zie screenshots vorige post). Of denken jullie dat dat niet betrouwbaar is?
[...]
Kan best, maar het rare is dan dat de string die op desbetreffende aansluiting hangt, het momenteel wel goed doet...
[...]
Vrees ik ook, ja
meting van de omvormer is vrij betrouwbaar, als je begrijpt wat het betekend.
dat is dus de Vmpp (die al beïnvloed is door de buiten temperatuur, of beter gezegd de temperatuur van de cellen)
je berekend: string A = 460 - 500Vmpp, maar je hebt 350Vmpp, WTF
hier lijkt het wel of er een paar panelen niet zijn aangesloten.
(@Proton_ vertelde je dit ook al en een mogelijke oplossing
je berekend: string B = 345 - 375Vmpp, maar je hebt 270Vmpp, WTF
hier lijkt het wel of er een paar panelen niet zijn aangesloten.
maar nu zit je wel erg op de grens van de mpp zijn bereik, dus geen 100% zekerheid of de omvormer de juiste gegevens geeft, maar ook hier lijkt iets niet te kloppen net zo als string A.
proton_ gaf je de optie voor een infraroodfoto , maar dat tover je niet zomaar uit de hoed.
maar er is nog een andere test, die iets betrouwbaarder is als de Vmpp te meten.
een Voc meten. (de Voc is een stabieler getal als de Vmpp, een foute omvormer kan de vmpp in de soep laten lopen b.v.
als de Voc wel blijkt te kloppen met berekende, dan weten we dat de omvormer het probleem is.
een niet kloppende Voc dan is er iets met de panelen.
Voc meten is niet moeilijk, grofweg je haalt de stringen los en steekt er een multimeter in.
(oke, dit is soms niet iets wat elke gebruiker zo maar zou moeten doen, blijven gevaarlijke stromen die dodelijk kunnen zijn. het is niet moeilijk om te doen, maar als je er je niet prettig bij voelt is het geen schande als je het niet zelf doet, maar laat doen.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-09-2017 12:57 ]
Ik zal eens meten wanneer ik de kans krijg. Is het voldoende om de knop op de omvormer uit te schakelen om de strings overdag los te halen? Er lijkt geen aparte knop te zijn om de verbinding naar de panelen te verbreken... (maar ik ben het dak nog niet op geweest, misschien zit die daar?)
Alvast bedankt voor al de feedback, allemaal
Alvast bedankt voor al de feedback, allemaal
@Slonzo Inderdaad, eerst de omvormer zonder AC zetten, dan gaat hij uit en loopt er geen stroom meer.
Stroomloze panelen kan je loshalen. Let op: er staat nog wel spanning over (dat is de Voc die je wil meten
), maar MC4 stekkers zijn aanraakveilig dus niet echt spannend.
Natuurlijk wel uitkijken met je meetpennen, maar dat spreekt voor zich.
De procedure van foutzoeken is dan elk paneel loshalen, en Voc bij de omvormer en van het losgehaalde paneel meten.
Als een paneel niet op de string was aangesloten, kan je nog steeds Voc meten na het loshalen.
Als een paneel wel op de string is aangesloten, maar door een fout (overleden bypassdiode bijvoorbeeld) kortgesloten is, dan zal Voc van dit paneel veel lager (twee derde of minder) zijn dan van andere panelen.
Met een infraroodcamera (lenen of huren?) kan je onder goede omstandigheden aan de paneeltemperatuur zien of ze belast zijn. Als panelen onderling een lus vormen, zijn ze kortgesloten en zal de junction box warm zijn.
Als panelen helemaal niet zijn aangesloten, maar de omvormer levert wel terug (jouw string A), dan zijn de cellen van de niet-aangesloten panelen warmer (want de omvormer voert niet 16% van het vermogen af
)
Als je weet welke panelen verdacht zijn en die je het eerst moet testen, kan je dat een hoop gerommel op het dak schelen
... maar eigenlijk moet je deze post aan de leverancier laten lezen.
Stroomloze panelen kan je loshalen. Let op: er staat nog wel spanning over (dat is de Voc die je wil meten
Natuurlijk wel uitkijken met je meetpennen, maar dat spreekt voor zich.
De procedure van foutzoeken is dan elk paneel loshalen, en Voc bij de omvormer en van het losgehaalde paneel meten.
Als een paneel niet op de string was aangesloten, kan je nog steeds Voc meten na het loshalen.
Als een paneel wel op de string is aangesloten, maar door een fout (overleden bypassdiode bijvoorbeeld) kortgesloten is, dan zal Voc van dit paneel veel lager (twee derde of minder) zijn dan van andere panelen.
Met een infraroodcamera (lenen of huren?) kan je onder goede omstandigheden aan de paneeltemperatuur zien of ze belast zijn. Als panelen onderling een lus vormen, zijn ze kortgesloten en zal de junction box warm zijn.
Als panelen helemaal niet zijn aangesloten, maar de omvormer levert wel terug (jouw string A), dan zijn de cellen van de niet-aangesloten panelen warmer (want de omvormer voert niet 16% van het vermogen af
Als je weet welke panelen verdacht zijn en die je het eerst moet testen, kan je dat een hoop gerommel op het dak schelen
... maar eigenlijk moet je deze post aan de leverancier laten lezen.
@Slonzo @Proton_
eerste alinea van Proton_
maar dan deze nog even er tussen:
meet eerst de hele string (de A en B appart) de Voc. (gewoon omdat het makkelijk te doen is.)
komt daar uit wat er berekend is.
dan hoef je niet verder te lezen, probleem zit dan in de omvormer.
is het niet in orde, lees Proton_ verhaal verder.
scheelt een heel stuk geklungel op dak.
(verder alles perfect)
eerste alinea van Proton_
maar dan deze nog even er tussen:
meet eerst de hele string (de A en B appart) de Voc. (gewoon omdat het makkelijk te doen is.)
komt daar uit wat er berekend is.
dan hoef je niet verder te lezen, probleem zit dan in de omvormer.
is het niet in orde, lees Proton_ verhaal verder.
scheelt een heel stuk geklungel op dak.
(verder alles perfect)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-09-2017 14:39 ]
^ dat eerst inderdaad
Steca 500 begrenst op 5A, dus er kan wel meer worden aangesloten. Heck, ik heb zelfs een string van 3x250Wp panelen met 6'' cellen op m'n Steca aangesloten en die panelen leveren 8,3A. Ik weet het... niet ideaal, maar de panelen waren nog een stuk goedkoper dan 200Wp panelen met 5'' cellen.wmeester schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:34:
[...]
Alle 4 parallel ivm hoge spanning van dunne film?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Jou drie panelen in serie zijn over de honderd volt heen, maal 5 ampère dus je kunt makkelijk de 500 watt halen.antonboonstra schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:44:
[...]
Steca 500 begrenst op 5A, dus er kan wel meer worden aangesloten. Heck, ik heb zelfs een string van 3x250Wp panelen met 6'' cellen op m'n Steca aangesloten en die panelen leveren 8,3A. Ik weet het... niet ideaal, maar de panelen waren nog een stuk goedkoper dan 200Wp panelen met 5'' cellen.
Een warme sf met 80 volt met 5 ampère stopt het met 400 watt
1 PVoutput . Dongen NB
Een API voor jouw specifieke opwek lijkt me erg lastig. Er is wel een wolkenradar waar je eventueel iets uit zou kunnen afleiden qua voorspelling. Voor het optimaliseren van eigenverbruik lijkt het me nuttiger om te koppelen met een slimme meter. Ik weet dat er laadpalen voor elektrische auto's bestaan die je ism een slimme meter kunt inzetten om alleen (of vooral) overschot te kunnen laden. Maar je zou voor jezelf ook iets kunnen programmeren: dat je vaatwasser of wasmachine aangaat zodra de teruglevering boven de 1 kW uitkomt. Op een grillige dag als vandaag niet supernuttig (ik heb variatie van 75W tot 4kW vandaag), maar over het geheel genomen kun je daar best wat optimalisaties mee halen. Grootverbruikers waarbij timing weinig essentieel is - zoals een elektrische auto of boiler - kun je inzetten om echt overschot mee op te vangen.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:31:
Weet iemand een site met API voor de te verwachten hoeveelheid zon op een dag? Iets als buienradar maar dan omgekeerd, ben aan het experimenteren om het eigenverbruik te maximaliseren. Ja ik weet, we hebben nog 6 jaar, maar toch
Regeren is vooruitschuiven
heck, ik heb aan die steca van jouw(weet niet of het de zelfde was?)antonboonstra schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:44:
[...]
Steca 500 begrenst op 5A, dus er kan wel meer worden aangesloten. Heck, ik heb zelfs een string van 3x250Wp panelen met 6'' cellen op m'n Steca aangesloten en die panelen leveren 8,3A. Ik weet het... niet ideaal, maar de panelen waren nog een stuk goedkoper dan 200Wp panelen met 5'' cellen.
gewoon 4x300Wp lg neonX gehangen.
dit samen met wat meet apparatuur van @Gasschuif op de DC.
werkte perfect, stopte netjes bij de +/-500W en de Vmpp bleef altijd boven de 100V.
(door de 130Vmpp kwam de A niet boven de 4A.
jammer genoeg deed het dus wel iets af toppen
maar dat drukte de pret niet.
(veel kWh heeft de test me niet opgeleverd, tuin heeft wat bomen en veel schaduw. daar kan onderdimensioneren niks aan doen, lol.)
ik zou wel liever 4x 250Wp er aan hangen dan 3x250Wp, gewoon om een betere Vmpp te hebben op de steca.
je haalt dan vaker de 500W. met 3 panelen gaat hij al aftoppen rond de 460-480W.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-09-2017 15:05 ]
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ik heb het hier thuis zo ingericht dat als de ingestelde temperatuur op Toon hoger is dan de daadwerkelijke temperatuur, en het vlaggetje van de ketel staat aan (die kan immers ook aan staan als je het bad vult...) en het opgewerkte vermogen van de zonnepanelen is meer dan 1 kW dat de vloerverwarming aangaat. Dit is alleen bijverwarming naast de normale verwarming die ik ook nog heb. Ik probeer even uit of dit werkt en ik denk dat het niet zo goed is voor de pompT-MOB schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:00:
[...]
Een API voor jouw specifieke opwek lijkt me erg lastig. Er is wel een wolkenradar waar je eventueel iets uit zou kunnen afleiden qua voorspelling. Voor het optimaliseren van eigenverbruik lijkt het me nuttiger om te koppelen met een slimme meter. Ik weet dat er laadpalen voor elektrische auto's bestaan die je ism een slimme meter kunt inzetten om alleen (of vooral) overschot te kunnen laden. Maar je zou voor jezelf ook iets kunnen programmeren: dat je vaatwasser of wasmachine aangaat zodra de teruglevering boven de 1 kW uitkomt. Op een grillige dag als vandaag niet supernuttig (ik heb variatie van 75W tot 4kW vandaag), maar over het geheel genomen kun je daar best wat optimalisaties mee halen. Grootverbruikers waarbij timing weinig essentieel is - zoals een elektrische auto of boiler - kun je inzetten om echt overschot mee op te vangen.
Voor een wasmachine of vaatwasser is dit in principe hetzelfde, behalve dat hij nog een puls moet krijgen om het programma te starten, hoe vlieg je dat aan?
Wat is de minimale afstand tussen bovenkant van de panelen en de 'berg' van een golfplaat? Ik wil de panelen op een plat golfplaten dak plaatsen, maar liefst op zo'n manier dat ze niet zichtbaar zijn als je op straat staat.
Op onderstaande foto loopt de hoogte erg snel op, stokschroef (5cm?) - rails (5cm?) - Rails haaks (5 cm?) paneel (4 cm?) ... totaal bijna 20 cm?
Op onderstaande foto loopt de hoogte erg snel op, stokschroef (5cm?) - rails (5cm?) - Rails haaks (5 cm?) paneel (4 cm?) ... totaal bijna 20 cm?
@Wolly Als je nauwkeurig werkt, dan heb je aan alleen stokschroeven voldoende. Je gebruikt dan montagegaten aan de binnenkant van het paneelprofiel.
Onder de golfplaten moet dan op de paneelmaat wel hout zitten.
Ik ben al druk bezig met eigen verbruik maximaliseren d.m.v. automatisering. Ik schakel al 2 elektraboilers en het laden van mijn elektrische motor o.b.v. opbrengst en teruglevering. Daarnaast wordt het setpoint van de warmtepomp ook automatisch verhoogd en verlaagd. Werkt vlekkeloos, alleen ben er nog niet aan toe gekomen om een keer een blog/topic o.i.d. hierover te schrijven.Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:31:
Verschil tussen anderhalf jaar geleden en nu:
Percentage opwek wat ik zelf rechtstreeks verbruik van 29% naar 41%
Percentage verbruik wat ik rechtstreeks uit de panelen haal van 31% naar 45%
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
dit is wel ene heel erg open gemaakt voorbeeld, waarschijnlijk om te laten zie hoe het werkt.Wolly schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:26:
Wat is de minimale afstand tussen bovenkant van de panelen en de 'berg' van een golfplaat? Ik wil de panelen op een plat golfplaten dak plaatsen, maar liefst op zo'n manier dat ze niet zichtbaar zijn als je op straat staat.
[afbeelding]
de stokschroef plaatje kun je ook een stuk lager zetten, ongeveer 3cm van de top van de golf af.
daar na is het niet nodig om 2x een rails te gebruiken, dus nog maar 4cm hoger voor de rail.
paneel dikte kan 3,5cm zijn.
en dan kom ik op +/- 10,5cm uit.
(je bent dan wel wat langer bezig met installeren, die schroef van de stokschroef plaat aan de rails is dan wat lastig vast te zetten, maar neem je daar de tijd voor lukt het wel
of @Proton_ zijn methode.
je kunt ook nog kijken naar:
http://www.solarstell.nl/
(maar zal niet veel schelen.
die kan ik wel even meten, heb 1 zo een beugel op mijn schuurdakje hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-09-2017 15:40 ]
Even om te checken of ik het goed begrijp; je bedoelt dus zonder montagerails de panelen direct bevestigen? 4 schroeven per paneel.Proton_ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:34:
@Wolly Als je nauwkeurig werkt, dan heb je aan alleen stokschroeven voldoende. Je gebruikt dan montagegaten aan de binnenkant van het paneelprofiel.
Dan moet ik wel de stokschroeven afslijpen omdat ze anders te lang zijn, of zijn er ook die een kortere metrische draad hebben (met afsluitring tegen lekkage)?
edit: En hoe krijg je dan in hemelsnaam die moer aangedraaid onder het paneel
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 13-09-2017 15:40 ]
@Wolly Goede vragen, dat is ongeveer de reden dat iedereen makkelijk doet met rails 
Afhankelijk van de dikte van je pols (en je eeltlaag), neem je de lengte van de stokschroef zodat je er bij kan door het 'dal' van de golfplaat. Maar het is wel prutsen, ja...
@Verwijderd je kan image processing doen op https://www.buienradar.nl...-en-wolken/zonradar/3uurs
Afhankelijk van de dikte van je pols (en je eeltlaag), neem je de lengte van de stokschroef zodat je er bij kan door het 'dal' van de golfplaat. Maar het is wel prutsen, ja...
@Verwijderd je kan image processing doen op https://www.buienradar.nl...-en-wolken/zonradar/3uurs
als het niet te veel panelen zijn, kun je:Wolly schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:39:
[...]
Even om te checken of ik het goed begrijp; je bedoelt dus zonder montagerails de panelen direct bevestigen? 4 schroeven per paneel.
Dan moet ik wel de stokschroeven afslijpen omdat ze anders te lang zijn, of zijn er ook die een kortere metrische draad hebben (met afsluitring tegen lekkage)?
edit: En hoe krijg je dan in hemelsnaam die moer aangedraaid onder het paneel
4 stokschroeven in het dak draaien. (net buiten waar de panelen uit komen.)
dan 2 aluminium L proflielen achter op de panelen schroeven.
(niet te moeilijk doen, gewoon als het moet nieuwe gaatjes boren in het frame)
en dan in het geheel het dak optillen en vast zetten met de stokschroeven.
(dan is een +/- 6cm boven de top van de golf mogenlijk)
maar dan wil je liever geen rij van 10 panelen maken, maar een paneel of 3 moet wel lukken.
Iets voor de verslaafden onder ons? https://solargaps.com/
Dat wordt dure verslaving met $540 voor 1 raam. Inkorten van de lamellen lijkt me ook niet bevordelijkHenkS_ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:51:
Iets voor de verslaafden onder ons? https://solargaps.com/
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@HenkS_jacovn schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:20:
[...]
Dat wordt dure verslaving met $540 voor 1 raam. Inkorten van de lamellen lijkt me ook niet bevordelijk
Voor de echte verslaafden is de muur tussen de ramen nóg aantrekkelijker!
Wat een lompe montage op die foto, hij had toch ook de rails waar de panelen op liggen gelijk aan de stokschroeven kunnen schroeven?Wolly schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:26:
[afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wordt wel goed gekoeld zo haha maar ook hele mooie wind vangers zo....... lijkt me echt niet goed zo.Rol-Co schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:01:
[...]
Wat een lompe montage op die foto, hij had toch ook de rails waar de panelen op liggen gelijk aan de stokschroeven kunnen schroeven?
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 13-09-2017 19:37 ]
Er zijn gelukkig meerdere wegen naar Rome...Rol-Co schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:01:
[...]
Wat een lompe montage op die foto, hij had toch ook de rails waar de panelen op liggen gelijk aan de stokschroeven kunnen schroeven?

Twee SF 170 aan een Steca 500. Draait volgas c.a. 3,5 A op mijn amperemeter a la @migjes
Je kunt er dus wel 3 aanhangen met een beetje aftoppen. Op 7 graden op ZO
[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 13-09-2017 19:51 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bij koud weer kan de voltage boven de specs komen, is dit ook het geval bij de stroomsterkte? Of blijft deze altijd tussen Impp en Isc? Mijn panelen doen 9,65 A Impp en 10,16 A Isc. Bij dit weer zie ik ze bij een heldere lucht rond de 9,8 A hangen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Stokschroeven moeten toch altijd op de hoge kant?Gasschuif schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:38:
[...]
Er zijn gelukkig meerdere wegen naar Rome...![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Inmiddels geholpen door @reneeke1970 , hiervan neem ik 2 steca 300 over welke elke 2x de sf155 parallel ga aansluiten! Bedankt voor de hulp, en de discussie over de golfplaten volg ik ook met smart aangezien ze bij mij ook op een golfplaten dak komen te liggen.
Nu nog even uitdokteren hoe ik de steca's ga loggen en in mijn domoticz kan weergeven
Nu nog even uitdokteren hoe ik de steca's ga loggen en in mijn domoticz kan weergeven
[ Voor 16% gewijzigd door anor op 13-09-2017 20:05 ]
Ik heb zelf iets geknutseld met M8 draadeind RVS.Rol-Co schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:53:
[...]
Stokschroeven moeten toch altijd op de hoge kant?
Gasschuif heeft een goede draaibank
Ik geloof je, en ziet er goed uit, maar ik doelde op lekkage van het dakje i.v.m de lage kant er doorheen.Gasschuif schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:39:
[...]
Ik heb zelf iets geknutseld met M8 draadeind RVS.
Gasschuif heeft een goede draaibank
Maar ik zou zelf ook wat maken hoor, tig wel een frame in elkaar waar de paneeltjes op zitten.
hallo allemaal,
Ik wil 60 tot 75 x solar frontier 165 s op mijn dak plaatsen, naar gelang het past.
ik heb op zuid oost plaats voor ongeveer 25/30 panelen, schaduwvrij en 45 gr. en op zuidwest voor 40/50 stuks met 1 dakkapel en ook 45gr helling ongeveer.
Aansluiting 3 x 25A, slimme meter.
Mijn vraag gaat over de omvormer, ik kan voor een goede prijs 3 nieuwe 1 fase omvormers kopen, de solar maxx 3000s, mpp 550 v en 3300 watt. (op eerste staat 2750 watt en productblad zegt 3300)
http://www.google.nl/url?...d__d4VF_n8qNgJ-_1Ce5j-QwQ
Of een gebruikte 3 fase omvormer
KLNE Solartec D10000 voor €849,--
http://www.google.nl/url?...04fpNZMJzi5DqahNVMWMdEo6A
Prijs technisch komen ze op hetzelfde uit, mijn idee was met het kleine beetje schaduw en 2 richtingen, om de 3 nieuwe 1 fase te nemen, maar ik heb geen idee of dit kan goed is en waarom.
Ik heb een stuk zitten lezen maar er is zoveel gepost, dus dacht dit is een stuk sneller.
Hoop dat jullie mij wat info kunnen geven,
Alavst bedankt!!!
Mark
Ik wil 60 tot 75 x solar frontier 165 s op mijn dak plaatsen, naar gelang het past.
ik heb op zuid oost plaats voor ongeveer 25/30 panelen, schaduwvrij en 45 gr. en op zuidwest voor 40/50 stuks met 1 dakkapel en ook 45gr helling ongeveer.
Aansluiting 3 x 25A, slimme meter.
Mijn vraag gaat over de omvormer, ik kan voor een goede prijs 3 nieuwe 1 fase omvormers kopen, de solar maxx 3000s, mpp 550 v en 3300 watt. (op eerste staat 2750 watt en productblad zegt 3300)
http://www.google.nl/url?...d__d4VF_n8qNgJ-_1Ce5j-QwQ
Of een gebruikte 3 fase omvormer
KLNE Solartec D10000 voor €849,--
http://www.google.nl/url?...04fpNZMJzi5DqahNVMWMdEo6A
Prijs technisch komen ze op hetzelfde uit, mijn idee was met het kleine beetje schaduw en 2 richtingen, om de 3 nieuwe 1 fase te nemen, maar ik heb geen idee of dit kan goed is en waarom.
Ik heb een stuk zitten lezen maar er is zoveel gepost, dus dacht dit is een stuk sneller.
Hoop dat jullie mij wat info kunnen geven,
Alavst bedankt!!!
Mark
[ Voor 10% gewijzigd door hunter1102 op 13-09-2017 21:52 ]
Sinds gisteren geeft mijn grote set geen sjoege meer. Gezien de wind eerst alles binnenshuis getest en omvormer vervangen door de backup. Enige dat ik nog niet nagemeten heb (bedenk ik mij nu) is de 220V kabel naar de omvormer.
Maar het lijkt dus dat ik morgen aan de DC zijde mag gaan meten, 9 panelen. Iemand tips waar te beginnen?
Maar het lijkt dus dat ik morgen aan de DC zijde mag gaan meten, 9 panelen. Iemand tips waar te beginnen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Inderdaad. De onderzoekers van TU/e en Universiteit Utrecht modelleren elk aangemeld systeem in de Autarco software, waarmee de pitch en azimuth van de panelen zeer nauwkeurig bepaald wordt en ook de omgeving in kaart wordt gebracht. Er staat overigens een kort filmpje op www.nationaalsolaronderzoek.nl waarin wordt uitgelegd hoe het in z'n werk gaatpeacelord schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:25:
[...]
Dank vd tip. Ik heb mijn gegevens doorgegeven. Mbt je opmerkingen inzake de beperkte informatiebehoefte; op de website staat;
Nadat we van u het adres en totaal Wp vermogen van de panelen hebben ontvangen gaan studenten van de TU/e en Universiteit Utrecht uw systeem modelleren in de Autarco software. We weten dan wat er waar en hoe geïnstalleerd is.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??