Slonzo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:04:
Even een snelle vraag...
Situatie: 28 panelen, 2 strings (16 en 12 panelen), omvormer Growatt 7000UE.
Probleem: ik vermoed dat de 2de string helemaal niets opbrengt omdat er te weinig panelen aan hangen...
Dit zijn de specs van de Growatt die ik in het begin van de handleiding vond:
[
afbeelding]
MPP voltage range 300-1000V DC, en max 15A input per string dus.
De eerste string is 16 panelen, dus 384V. Tot daar geen probleem.
Maar de tweede string van 12 panelen zou in theorie op maximum 12*24 = 288V komen.
Nu lijkt het me dus dat dat helemaal niet kan werken, en in praktijk lijkt dat ook zo te zijn (afgeleid uit het rendement, en uit het feit dat MPP2 de volle 0A oplevert @ ~270V.
Echter... naar het eind van de handleiding toe vond ik dit:
[
afbeelding]
Nu ben ik de kluts even kwijt...
Wat moet ik verstaan onder 'start voltage'? Dat de omvormer pas begint te leveren vanaf 350V ipv 300V, en dat hij dan terug mag vallen tot 180V vooraleer hij er mee kapt? Waar slaat de 300-1000V uit de eerste afbeelding dan op? En wat is het 'nominale voltage' van 600V dan?
Kan iemand bevestigen dat dit ook betekent dat de 2de string nooit iets kan opbrengen? En dat het nog slechter zou gaan indien de 28 panelen in 2 strings herverdeeld zouden worden als 14/14, zoals officieel op het papiertje staat? Er was oorspronkelijk voorzien om 30 panelen te leggen ipv 28, ik vermoed dat dat ook een rol kan spelen?
Probeert de installateur ons hier te bedriegen, zijn ze incompetent, of ben ik gewoon naïef/onwetend?
Wat is hier wijsheid?
of de installateur je probeerd te bedriegen of incompetent is, nog je naïef/onwetend.
dat zal wel mee vallen.
(kleine foutjes zijn zo gemaakt, kan ook de beste overkomen.

)
Vmpp = panelen in gebuik op de omvormer.
Voc = panelen niet aangesloten of nog niet in gebruik op een omvormer.
maar "MPP voltage range 300-1000V DC" betekend dat de omvormer een Vmpp wil van tussen de 300-1000V.
normaal word een Vmpp gegeven bij 25 graden, dus even terug rekenen wat het doet bij -5 of +60 graden.
(Vmpp van paneel+temperatuur coëfficiënt ) X aantal panelen = ??
maar dat zegt niks over dat hij niet werkt met minder als 300V of meer als 1000V.
het werkt dan alleen niet echt effectief meer. (moeilijk gokken hoeveel minder effectief zal ergens rond de 5% zijn)
maar, een omvormer doet voor het starten eerst een Voc meting, is die voc boven de 1000V dat start hij gewoon niet.
maar net zo als de Vmpp is de Voc ook afhankelijk van de temperatuur.
normaal word een Voc gegeven bij 25 graden, dus even terug rekenen wat het doet bij -5 graden.
Voc van paneel + temperatuur coëfficiënt) X aantal panelen = ??
(ook veel panelen hebben een grens, van rond de 1000V als max.
maar enkele modellen te krijgen die tot de 1500V gaan.)
nu heb ik geen idee wat de 24V is in jouw geval?
(het lijkt wel of je het zelf probeert te berekenen, maar niet opzoekt in de gegevens?)
bedoel je Vmpp of Voc, en 24V is een beetje vreemd getal, niet veel panelen die dat leveren die normaal gebruikt worden?
32Vmpp met 40Voc zijn meer normale getallen?
(je hebt het over "De eerste string is 16 panelen, dus 384V. Tot daar geen probleem."
als ik 384V/16 = 24V is.
maar dat is wel een vreemd getal, en betwijfel of dit wel in orde is?
we zien maar zeldzaam panelen met 24Vmpp

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)