Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.453 views

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:15:
Op ons nieuwbouwhuis komen ook zonnepanelen. De aannemer gaat blijkbaar ook van wettelijk minimum conform bouwbesluit, want hij plaatst 7 panelen, terwijl er max 15 op kunnen. De overige 8 kunnen wij als meerwerk laten plaatsen, kosten Euro 650,- per stuk, Vraag: wat levert 8 zonnepanelen aan besparing op per jaar? Oftewel, is het raadzaam om panelen bij te kopen? Ze worden overigens gelegd op een plat dak.
Als er meer huizen komen als de jouwe de jouw aan de buren proberen te verpatsen, voor ff minder als de aannemer reken.
Dan hebben de buren voor minder poen dezelfde panelen, en jij koopt gewoon ergens een ander setje naar je zin.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:18:
[...]

Dank! Schaduw is er niet /nauwelijks, tenzij er een vogel overvliegt ;). Dus stel ik zou achteraf wat van die panelen bijplaatsen a 200 euro per stuk, duurt het ongeveer 4 jaar om ze terug te verdienen..

Ik vind 27e per maand wel tegenvallen, eigenlijk.
Met zulke prijzen valt zelfs 50 euro pm tegen :)

Controle op die 0,4 krijg je toch niet direct, lekker zelf regelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:18:
[...]
Ik vind 27e per maand wel tegenvallen, eigenlijk.
Er zijn maar weinig investeringen die maandelijks procentueel zo veel opleveren ;)

Maar ter vergelijking. Mijn vorige jaarverbruik zonder zonnepanelen was circa 2350 kWh. Energiekosten (alleen elektriciteit, inclusief vaste kosten) voor dat jaar: € 365. Zeg maar € 30 per maand. Met mijn zonnepanelen kan het voorschot naar nul en krijg ik jaarlijks geld toe, in de vorm van vermindering energiebelasting en een heel klein beetje netto teruglevering.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-09-2017 23:33 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Grolsch schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:25:
[...]

Met zulke prijzen valt zelfs 50 euro pm tegen :)

Controle op die 0,4 krijg je toch niet direct, lekker zelf regelen.
Mag ik vragen waarom jullie adviseren die bestaande panelen te vervangen ipv uit te breiden? Zijn het zulke slechte panelen? :P

Overigens gaan we op inductie koken, en overal ligt vloerverwarming (op gas), 3 verdiepingen ca 178m2. Ons huidige appartement stamt uit 1896 en met 75m2 zitten we aan 135 euro per maand g/e :D O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2017 23:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Andre1973

Andre1973

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:26:
[...]

Mag ik vragen waarom jullie adviseren die bestaande panelen te vervangen ipv uit te breiden? Zijn het zulke slechte panelen? :P
Komen er nog meer dezelfde huizen te staan daar? met ook de mogelijkheid tot 15 panelen op het platte dak?
Met wat geluk kan je door ze te verpatsen meer terug plaatsen voor het geld dat je ontvangt van de buren en dan heb je beide een dakje met 1 type paneel.

En nieuw bouw nog steeds op gas....

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 08-09-2017 23:33 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andre1973 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:30:
[...]

Komen er nog meer dezelfde huizen te staan daar? met ook de mogelijkheid tot 15 panelen op het platte dak?
Met wat geluk kan je door ze te verpatsen meer terug plaatsen voor het geld dat je ontvangt van de buren en dan heb je beide een dakje met 1 type paneel.
Er komen heel veel soortgelijke huizen te staan, met allemaal zonnepanelen. Onze buren aan de ene kant hebben nog ruimte voor 12 panelen en de buren aan de andere kant hebben nog ruimte voor 10 panelen. Handig zo'n overzicht van de aannemer van het hele blok :+
Andre1973 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:30:
[...]

En nieuw bouw nog steeds op gas....
Dat hoor ik iedereen zeggen.. wat is daar mis mee? Blijkbaar tegenwoordig meer uitzondering dan regel (overigens ligt het bouwbesluit al een jaar of 5 vast).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2017 23:35 ]

• Andre1973

Andre1973

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:32:
[...]

Er komen heel veel soortgelijke huizen te staan, met allemaal zonnepanelen. Onze buren aan de ene kant hebben nog ruimte voor 12 panelen en de buren aan de andere kant hebben nog ruimte voor 10 panelen. Handig zo'n overzicht van de aannemer van het hele blok :+
Dan gewoon een briefje in de bus (al die er al is) gooien, of die personen vragen of ze interesse hebben daarin.

• Andre1973

Andre1973

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:32:

Dat hoor ik iedereen zeggen.. wat is daar mis mee? Blijkbaar tegenwoordig meer uitzondering dan regel (overigens ligt het bouwbesluit al een jaar of 5 vast).
Wat er mis is, is dat er over een jaar of 15 gas echt uitstervend zal zijn, en het zo handig is om bij nieuwbouw meteen een warmtepomp te plaatsen eventueel met WKO.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 08-09-2017 23:38 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andre1973 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:35:
[...]

Dan gewoon een briefje in de bus (al die er al is) gooien, of die personen vragen of ze interesse hebben daarin.
En de omvormer op marktplaats :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:36:
[...]

Of gewoon met omvormer en al, dan hebben ze er 2, ik heb er hier 6, en daar komt er misschien nog wel eentje bij voor de noord kant.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rol-Co schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:36:
[...]

:) Maar waarom niet achteraf 8 panelen bijkopen? Of moet het hele systeem dan worden omgebouwd? Als leek lijkt het mij het makkelijkst om gewoonweg 8x panelen bij te plaatsen (evt aannemer vragen alvast voorbereidingen te doen).

https://www.installand.nl...309gBDEAYYAyABEgKDgPD_BwE
Andre1973 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:36:
[...]

Wat er mis is, is dat er over een jaar of 15 gas echt uitstervend zal zijn, en het zo handig is om bij nieuwbouw meteen een warmtepomp te plaatsen eventueel met WKO.
Dat is wel de reden voor ons om alvast inductie te nemen, is de keuken er iig op voorbereid incl alle leidingen e.d. (kost ook de hoofdprijs natuurlijk).

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2017 23:42 ]

• Andre1973

Andre1973

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:40:
[...]

:) Maar waarom niet achteraf 8 panelen bijkopen? Of moet het hele systeem dan worden omgebouwd? Als leek lijkt het mij het makkelijkst om gewoonweg 8x panelen bij te plaatsen (evt aannemer vragen alvast voorbereidingen te doen).

Ga er maar vanuit dat alles wat die aannemer anders moet doen, met een vork geschreven word. En als je dan kijkt op bijvoorbeeld www.bespaarbazaar.nl (heb ik geen belang bij, maar er staat van bijna elke maat syteem een prijs), dan kom je op hele andere prijzen uit. Puur een centen kwestie, maar je kan het ook de aannemer laten doen als geld geen rol speelt.

Op inductie koken is niet meer dan een 2 of 3 fasen groepje erbij, en een kabel naar de keuken op een Perilex WCD. Niet veel meer werk als een AC kabel naar een omvormer leggen en dat kost ruwweg E200,00. ( ik hoop dat je stevig zit)
En een inbouw inductie kan je meestal zo in het gat laten zakken van een inbouw gas plaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 08-09-2017 23:55 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien is meer panelen duur omdat de omvormer dan zwaarder moet zijn?
Ik heb geen model gezien, maar Autarco levert ook omvormers.
Overigens is Autarco Nederlands en halen ze hun spullen in Polen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:22

franssie

Save the albatross

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:40:
[...]

[...]

Dat is wel de reden voor ons om alvast inductie te nemen, is de keuken er iig op voorbereid incl alle leidingen e.d. (kost ook de hoofdprijs natuurlijk).
Al het meerwerk is boeferij zoals al eerder opgemerkt. Ik heb huizen gezien waarbij het veranderen van een keuken meer was dan het weghalen en plaatsen van een nog mooiere.

Maar gas of niet, wees blij dat je geen blok verwarming hebt!

Verder alles zo standaard mogenlijk laten en als het anders moet (inductie etc) dan is er subsidie voor waarschijnlijk.
Dat gezegd hebbende is inductie het beste van alle werelden.

Niet voor 650 per paneel bijplaatsen alsjeblieft ... dat is je laten bestelen (of las ik dat fout)?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat die aannemer ons besteelt hebben we allang geaccepteerd ;). (ik zeg: uitbouw |:( )Alternatief is de woning niet kopen. Voor onszelf hebben we het bij de VON prijs ingecalculeerd.. Achteraf nog dingen wijzigen zit ik niet op te wachten, ik moet altijd een aannemer inhuren (ben wel handig met cijfers, maar niet met een boormachine :P) en bovendien zijn de muren van Prefab beton, dus even een leiding van MK naar boven leggen geeft al zo'n enorme bende..

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2017 00:04 ]

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:59:
Dat die aannemer ons besteelt hebben we allang geaccepteerd ;). Alternatief is de woning niet kopen. Achteraf nog dingen wijzigen zit ik niet op te wachten, ik moet altijd een aannemer inhuren (ben wel handig met cijfers, maar niet met een boormachine :P) en bovendien zijn de muren van Prefab beton, dus even een leiding van MK naar boven leggen geeft al zo'n enorme bende..
Oh ja daarom was ik zo blij met mijn oude huisje.....
Die 7 verplichte laten leggen en meer niet. Later zelf bij leggen is veel goedkoper, kun je bijna zelf, nog paar dagen verder lezen hier....
Kun je er op plat dak 15 kwijt of 15 totaal, dus 8 erbij?

Oh zie het al, 15 totaal. Dat aantal past niet op omvormer maar wel 14,vraag om een iets zwaardere zodat je later die 7 zelf bij legt, je krijgt dan 2 string van 7 parallel. Maar waarschijnlijk ben jij niet op de hoogte van oost west opstelling en kunnen er nog veel meer op. Wat is afmeting plat dak?

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 09-09-2017 00:09 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:04:
[...]

Oh ja daarom was ik zo blij met mijn oude huisje.....
Die 7 verplichte laten leggen en meer niet. Later zelf bij leggen is veel goedkoper, kun je bijna zelf, nog paar dagen verder lezen hier....
Kun je er op plat dak 15 kwijt of 15 totaal, dus 8 erbij?
15 totaal op plat dak, dus 8 erbij. Daarnaast is de uitbouw 13m2 (alleen op begane grond), wellicht kan ik daar de oude op kwijt (alhoewel mijn vrouw daar waarschijnlijk niet op zit te wachten :P )

• franssie

franssie

Save the albatross

@Sport_Life vraag dan wat het kost om extra buizen alleen naar de keuken. Maar als de standaard 7 panelen in de koopprijs zitten dan is dat prima, die zitten dan vast al op een eigen groep. Laten opleveren en de bekabeling kan zwaarder ook wel aan (of is eenvoudig te vervangen). Als ze een werkende set installeren is het vervangen van een omvormer en het bijplaatsen van wat panelen iets wat velen hier kunnen. Ik heb alles zelf gedaan op een plat dak, ging prima en staat er na 12 zware stormen nog op de centimeter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:06:
[...]

15 totaal op plat dak, dus 8 erbij. Daarnaast is de uitbouw 13m2 (alleen op begane grond), wellicht kan ik daar de oude op kwijt (alhoewel mijn vrouw daar waarschijnlijk niet op zit te wachten :P )
De mijne wel, eerst wat sceptisch maar op 13 graden zie je ze niet en als de zon schijnt mag ze alle electrische apps aanzetten die ze wil (is allemaal toch A++++ dus loopt wel los). Toen ze hoorde hoeveel we per maand bespaarden ging ze meedenken en vragen om meer panelen. Het is een gewennings (of verslavings) proces waar je samen doorheen moet ;)

edit: soory voor de ^2 post

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

franssie schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:09:
[...]

De mijne wel, eerst wat sceptisch maar op 13 graden zie je ze niet en als de zon schijnt mag ze alle electrische apps aanzetten die ze wil (is allemaal toch A++++ dus loopt wel los). Toen ze hoorde hoeveel we per maand bespaarden ging ze meedenken en vragen om meer panelen. Het is een gewennings (of verslavings) proces waar je samen doorheen moet ;)

edit: soory voor de ^2 post
Geloof me, haar in een nieuwbouwhuis krijgen was al een flinke uitdaging, die zonnepanelen op de uitbouw moet ik even een tactisch moment voor kiezen :+.

Overigens, panelen worden als volgt geplaatst:
Naast een zonnepaneel en een omvormer heeft u een onder- of draagconstructie nodig. Op platte daken worden de zonnepanelen vaak zo vlak mogelijk (helling tot ca. 15 graden) geplaatst om zo min mogelijk wind te vangen en schaduw te geven aan achterliggende panelen. Alle panelen worden tegenwoordig in serie aangesloten. Uiteindelijk worden alle kabels van het dak (afhankelijk van het aantal zonnepanelen 2 tot 4 kabels) naar de woning getrokken en aangesloten op de omvormer. De omvormer wordt weer aangesloten op uw meterkast, op een aparte groep voor het inbrengen van de
zonnestroom.

• franssie

franssie

Save the albatross

Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 00:13:
[...]

Geloof me, haar in een nieuwbouwhuis krijgen was al een flinke uitdaging, die zonnepanelen op de uitbouw moet ik even een tactisch moment voor kiezen :+.

"Naast een zonnepaneel en een omvormer heeft u een onder- of draagconstructie nodig. Op platte daken worden de zonnepanelen vaak zo vlak mogelijk (helling tot ca. 15 graden) geplaatst om zo min mogelijk wind te vangen en schaduw te geven aan achterliggende panelen. Alle panelen worden tegenwoordig in serie aangesloten. Uiteindelijk worden alle kabels van het dak (afhankelijk van het aantal zonnepanelen 2 tot 4 kabels) naar de woning getrokken en aangesloten op de omvormer. De omvormer wordt weer aangesloten op uw meterkast, op een aparte groep voor het inbrengen van de
zonnestroom."

[...]
Dus alles is er. De dakbelasting van een 13 graden systeem is redelijk verwaarloosbaar (vertrouw mij, ik woon op een woonark, houtbouw, ik heb het uitgezocht en die dingen vangen zo weinig wind dat de ballast ook erg laag kan zijn. Ik heb Flatfix Fusion, dat is gewoon een combinatie van lego en meccano - super simpel en weinig ballast, zeker als je ze Oost_west legt, dan kan je twee maal de panelen kwijt bij dezelfde ballast in totaal.

edit: en bij 12 ipv 7 panelen heb je nog genoeg aan die twee kabels die zij voor je trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 09-09-2017 00:24 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39
Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:07:
[...]

Laten vervallen gaat lastig worden, omdat we dan niet aan de norm doen voor nieuwbouw. Voor oplevering dienen die panelen erop te zitten, en voor oplevering mag ik geen derde partij op het dak laten. Dankzij die panelen zitten we aan 0,4, wat de max is. Ik ga het wel vragen overigens, maar denk dat om bovengenoemde reden het niet mogelijk is.
Wat zullen die 7 panelen maandelijks opleveren? Praten we dan over 50 euro ofzo?
Maar je hebt dus iets van 0.16 bijdrage van die 7x270=1890wp aan de EPC.

Is het echt niet mogelijk een 3e partij de installatie te laten maken ?
Als de aannemer/instalateur de buis naar buiten maakt, en de groep bijplaatst dan is het zoals al geschreven veel betaalbaarder.

En wie gaat controleren of bij oplevering het huis aan de EPC norm voldoet ?

De aannemer zelf via dit: Opnameprotocol nieuwbouw’ (BRL 9500 deel 5 en 6, voor woningbouw resp. utiliteitsbouw)
https://www.lente-akkoord...ets-EPC-en-ventilatie.pdf

Als ze daar aan vast houden zou ik een blowerdoortest willen zien of de lucht dichtheid waar ze mee gerekend hebben ook gehaald wordt.

Ik denk niet dat ze dat doen, veel te bang dat ze hun eigen gestelde doelen niet halen.
Maar als ze niet de panelen (en de prijs ervoor) willen laten vervallen en 3e partij iets laten plaatsen zou ik ze maar vragen dat hele oplever protocol te doen met de hele mikmak erbij.

7 x €650 minder betalen zou wel mooi zijn, alhoewel die groep en leiding die ze wel moeten doen waarschijnlijk ook de kosten van gouden draden benaderen.

Je zou overigens haast Sunpower 360/380 watt panelen verwachten voor die prijs..

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 09-09-2017 08:24 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Minderwerk levert ongeveer 25% op.. Dus zou per paneel 150 euro zijn. Als het überhaupt al mogelijk is.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou sowieso zo'n blowertest laten doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39
Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:32:
Minderwerk levert ongeveer 25% op.. Dus zou per paneel 150 euro zijn. Als het überhaupt al mogelijk is.
Is dat hun eigen opgave ?
650€ voor paneel erbij, en €150 voor paneel eraf ?

Dan ben ik blij dat mijn aannemer alleen huis bouwt, en niet de installatie onder beheer heeft.
Ben wel veel geld kwijt aan mijn bouwcoordinator, maar die controleerd wel alles met de contracten, en als het onzinnig is wordt het aangpast of gaat eruit.

Maar ik twijfel eraan of de EPC echt gecontroleerd wordt. Bij ons had ik 8 of 16 panelen van 325 wp opgegeven. Dat gaat denk ik net niet passen, dus wordt het 8x325 en 8x245. Dan haal ik ook niet meer wat beschreven staat. Dus ik ga wel nog 8 of 10 panelen op zijdak leggen. Dat wordt wel na de oplevering.
Denk niet dat er een ambtenaar op het dak gaat klimmen om elk paneel te controleren op wat het is..
Erasmo schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:41:
Ik zou sowieso zo'n blowertest laten doen.
Bij ons staat de Qv10 als 0.6 in de EPC berkening, wat erg voorzichtig is. (Bedroevend in mijn ogen)

Dus dat moeten ze altijd wel halen bij een huis, want is volgens mij minimale norm.
Ik heb gevraagd om op 0.3 te zitten, maar dat staat niet in ons contract (fout denk ik)

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 09-09-2017 09:53 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik me trouwens afvraag.. we gaan een (open) haard laten plaatsen, heeft dat nog invloed op de EPC van 0,4 icm "systeem C"? Dus wordt de ruimte niet te droog daardoor?
jacovn schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:49:
[...]

Is dat hun eigen opgave ?
650€ voor paneel erbij, en €150 voor paneel eraf ?

Dan ben ik blij dat mijn aannemer alleen huis bouwt, en niet de installatie onder beheer heeft.
Ben wel veel geld kwijt aan mijn bouwcoordinator, maar die controleerd wel alles met de contracten, en als het onzinnig is wordt het aangpast of gaat eruit.
Dat is een schatting van mij, gebaseerd op het laten vervallen van andere zaken (bv badkamer levert 25% van de waarde op). Dit is hoe het werkt blijkbaar :). Projectmatig bouwen heeft ook zijn voordelen (vergunningaanvraag gaat vanzelf, Woningborg als garantiemiddel, kunnen al in de woning bij eerdere fases etc). Grootste nadeel is dat je voor iedere wijziging op de standard de hoofdprijs betaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2017 10:39 ]

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 14:06
carismagdi schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:50:
[...]

Leuk setje, lijkt me... heb 12 x 300wp (zuid, 10 graden) nu ook op het oog maar dan met een Goodwe 3000dns, of is een 3600dns toch aan te raden. Hoop dat je snel nog resultaten plaatst zodat ik hier wellicht op kan acteren.
Bij mij schiet hij over de 3000w heen, al doet die 3000dns tm 3900 max met 3300 nominaal. Het is wellicht wat op het randje maar denk dat een expert daar duidelijkheid over kan geven.
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:58:
[...]

Voor hoge resultaten moet je wachten tot mei haha. Neem nou maar 3600 ,is zo leuk die pieken zien
Het was gister verschrikkelijk. maar vandaag schiet hij toch over de 3100w heen bij heldere momenten. Maar nu het weer donker is met regenwolken duikt hij direct onder de 1000.

[ Voor 40% gewijzigd door BurnerT op 09-09-2017 13:04 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sport_Life een open! haard met type C ventilatie (alleen afzuiging) gaat niet zonder meer goed. Ik zou het eigenlijk een slecht idee noemen :)
Lees ook https://www.uwkachel.nl/e...ttoevoer-houtkachels.html en https://www.uwkachel.nl/houtkachel-in-een-passiefhuis.html
Je kachelboer weet hier alles van.

Als de schoorsteen en luchttoevoer luchtdicht gesloten kan worden, kan hij wellicht uit de berekening gehouden worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2017 13:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andre1973

Andre1973

sowieso is een openhaar geen goed idee als je er serieus mee wil gaan stoken.
Heb hier een HR houtkachel staan, die pakt de lucht uit de steeg, dan gaat er geen opgewarmde lucht de kachel in, en moet die weer worden aangevuld met koude.
Je kan vaak ook vanuit de kruipruimte aanzuigen met een gesloten kachel, als je niet makkelijk vanaf buiten lucht kan pakken.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er wordt idd vanuit de kruipruimte lucht aangezogen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Weet je zeker dat het een open haard is (en geen gesloten)?
Gaat wel offtopic trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 23:08:
Er wordt idd vanuit de kruipruimte lucht aangezogen.
nog ff offtopic door.
Zorg dat je droge lucht uit de kruipruimte zuigt anders heb je binnen een hoge luchtvochtigheid wat slecht is voor het verwarmen en condens in de rookgaskanaal. Ik heb in de kruipruimte landbouwplastic over het zand gelegd en vastgemaakt aan de fundering. |Scheelt heel veel,

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 16:48

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Naar aanleiding van m'n aankoop van m'n SB 1200 heb ik een setje van 7 enfinity 185's van marktplaats opgehaald.
(ca. 1625x835x17mm, en ze kleuren zo mooi bij de gordijnen bestaande panelen)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4340/36951055746_98c7098b01_c.jpg
WhatsApp Image 2017-09-09 at 13.51.11 by leon0013, on Flickr

Deze wil ik op m'n platte dak gaan plaatsen samen met m'n bestaande setje 250wp mono's

Bestaande situatie:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4430/36327251653_e0415c9bb2_c.jpgIMG_20170910_130250 by leon0013, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4404/36303827614_edd6f4ee9a_c.jpgIMG_20170910_115432 by leon0013, on Flickr

De bestaande set zal dus tegen tegen het huis geplaatst gaan worden.
Daarvoor wil ik de nieuwe panelen richting de dakrand onder een vrij lage hoek (5-10 graden)in portretstand gaan plaatsen
Ik had de oude het liefst nog iets omhoog geplaatst maar gezien ik m'n ramen ook wil kunnen openen zijn die mogelijkheden beperkt.

Om schaduw te beperken wil ik de huidige set iets achterover tillen ( van ca.35 graden naar ca.30), de nieuwe schans wil ik koppelen aan de bestaande zodat ik de nieuwe set deels kan laten meeliften met de bestaande ballast.

Ik zit nu even te tobben met wat de beste hoek voor de nieuwe schans is.
Mijn vraag is een beetje hoever ik de nieuwe set omhoog kan laten komen t.o.v. de voorkant van de bestaande set zonder significante schaduwwerking op de bestaande set en hoe laag ik de voorkant van de nieuwe set kan plaatsen zonder significante schaduw van de dakrand. ( of m'n regenwater over de rand te jagen)

De oriëntatie is ZZW ( ca. 30 graden naar het westen vanuit zuid)
's Morgens tegen dat de zon over het huis komt, staat deze al wat hoog. dus dan verwacht ik sowieso geen problemen. Het laatste uur/half uur voor zonsondergang begin ik schaduw te krijgen van de huizen/bomen haaks op mijn straat, dus ook dan moet ik het niet meer hebben van direct licht.

Wat is de handigste manier om dit te bepalen?

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Ik werdt al gewaarschuwd maar dacht dat het wel meeviel. Maar nu een week na de aanleg ben ik al aan het denken over de uitbreiding haha. Dusja het PVvirus is aangeslagen 😂. Zelfs de vrouw begon er al over.....

Nu heb ik 3420Wp op een sma sb 4000 tl21 en heb 2 opties om uit te breiden.

Optie 1:

35 graden op noord ongeveer 12 tot 15 x SF1XX panelen. Exacte maten moet ik nog berekenen. Omdat dit op noord ligt past het makkelijk op mijn huidige sma en zal aftoppen minimaal tot niet zijn.

Nadeel is dat ik wel schaduw werking heb van een pijp van de cv van de buren en wil liever geen optimizers.

Voordeel geen extra omvormer nodig en de panelen kunnen via het dakraam zo aangegeven worden dus scheelt hoop werk :).

Optie 2:

We gaan komend voorjaar een veranda aan de schuur aanbouwen. Hierdoor krijg ik een vlak van 270 breed en 675 diep. Waarbij die 675 iets rek heeft aangezien we zelf gaan bouwen.

Zou een oost west opstelling van kunnen maken met 12 x SF1XX panelen.

Dit wordt dan echter een 1900+ Wp opstelling en dat zal niet op de sma passen zonder te gaan aftoppen ben ik bang @AUijtdehaag ?

Voordeel is dat een 10/15° helling zelf gemaakt kan worden van hout en dat SF160 panelen redelijk goedkoop 2e hands gevonden kan worden.

Daar een goedkope 2kw omvormer bij met 2 strings met elk 2x3 panelen en ik ben onder de 1000 euro klaar.
@Jan-man
Ik heb ook 3430 Wp op zuid en (15x170) 2550 Wp op noord op 35 graden.
Meestal op de goede dagen zit ik rond de 4000 watt.
https://pvoutput.org/intr...683&sid=17556&dt=20170626
Dus dat zou mooi passen.

Maar het "noord" seizoen is bijna over en wordt langzaam minder nu. (minder diffuus licht en lagere zon)
Hier vind je ook zuid en noord apart (extended data)
https://pvoutput.org/intr...683&sid=15478&dt=20170626

Echter de oost/west zal het uiteraard beter doen dan de noord.
Als je niet tegen aftoppen kan, zou ik die op een andere omvormer plaatsen inderdaad.
(maar zoals vaker gezegd, aftoppen is niet erg, en is maar een klein gedeelte van de totaal opbrengst)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2017 19:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jan-man
Ja is pas iets voor in maart / april voor het er komt. Maar nu alvast uitwerken en kijken wat de beste optie is.

Met noord erbij zit ik op mijn volledige verbruik kwa dekking. Met zuid ga ik iets meer terugleveren dan verbruiken. En verwacht niet dat er een energie slurpende apparatuur bijkomt.

Maar noordt wel last van schaduw wat zal daar het effect van zijn ?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
schaduw in het noorden? hoe dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

leon0013 schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:50:
Naar aanleiding van m'n aankoop van m'n SB 1200 heb ik een setje van 7 enfinity 185's van marktplaats opgehaald.
(ca. 1625x835x17mm, en ze kleuren zo mooi bij de gordijnen bestaande panelen)

[afbeelding]
WhatsApp Image 2017-09-09 at 13.51.11 by leon0013, on Flickr

Deze wil ik op m'n platte dak gaan plaatsen samen met m'n bestaande setje 250wp mono's

Bestaande situatie:
[afbeelding]IMG_20170910_130250 by leon0013, on Flickr
[afbeelding]IMG_20170910_115432 by leon0013, on Flickr

De bestaande set zal dus tegen tegen het huis geplaatst gaan worden.
Daarvoor wil ik de nieuwe panelen richting de dakrand onder een vrij lage hoek (5-10 graden)in portretstand gaan plaatsen
Ik had de oude het liefst nog iets omhoog geplaatst maar gezien ik m'n ramen ook wil kunnen openen zijn die mogelijkheden beperkt.

Om schaduw te beperken wil ik de huidige set iets achterover tillen ( van ca.35 graden naar ca.30), de nieuwe schans wil ik koppelen aan de bestaande zodat ik de nieuwe set deels kan laten meeliften met de bestaande ballast.

Ik zit nu even te tobben met wat de beste hoek voor de nieuwe schans is.
Mijn vraag is een beetje hoever ik de nieuwe set omhoog kan laten komen t.o.v. de voorkant van de bestaande set zonder significante schaduwwerking op de bestaande set en hoe laag ik de voorkant van de nieuwe set kan plaatsen zonder significante schaduw van de dakrand. ( of m'n regenwater over de rand te jagen)

De oriëntatie is ZZW ( ca. 30 graden naar het westen vanuit zuid)
's Morgens tegen dat de zon over het huis komt, staat deze al wat hoog. dus dan verwacht ik sowieso geen problemen. Het laatste uur/half uur voor zonsondergang begin ik schaduw te krijgen van de huizen/bomen haaks op mijn straat, dus ook dan moet ik het niet meer hebben van direct licht.

Wat is de handigste manier om dit te bepalen?
Waarom niet op dat tuinhuisje?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
Nog meer mensen die morgen paneeltjes op gaan halen bij BVA @ Uden?

• Jan-man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewyknoFMlOSX68HrNQxYcon9/medium.jpg

Dat kleine raampje is mijn dak zeg maar en dat raampje gaat nog weg.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Noord27 schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:14:
Nog meer mensen die morgen paneeltjes op gaan halen bij BVA @ Uden?
Jup, mocht iemand niet kunnen dan heb ik nog wel ruimte voor 30 panalen o.i.d. in de bus.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Jan-man schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:19:
[...]

[afbeelding]

Dat kleine raampje is mijn dak zeg maar en dat raampje gaat nog weg.
Gaat de zon niet rechts over?
Dan heb je toch helemaal geen last?

Ik heb een schoorsteen en dakkapel. ;)
https://www.mupload.nl/img/goaqmkfs7z5eq.jpg
(oude foto, inmiddels ligt het vol)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2017 20:31 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:05
Wat is beter?

Twee rijen van 5 zonnepanelen (1m65 bij 1m) landscape in portrait of landscape opstelling (Clickfit Evo) bevestigen?

Het lijkt mij mooier als de panelen in landscape als portrait bevestigd worden, zodat je eigenlijk alleen aan de zijkanten rails ziet. Maar is het ook verstandig? Of maakt het allemaal niets uit, als het maar goed vast zit? :+

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:30:
[...]

Gaat de zon niet rechts over?
Dan heb je toch helemaal geen last?

Ik heb een schoorsteen en dakkapel. ;)
https://www.mupload.nl/img/goaqmkfs7z5eq.jpg
(oude foto, inmiddels ligt het vol)
Komt link op rechts gaat ie onder dit was rond 12/13.00 uur.

Edit: 12.27 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 10-09-2017 21:05 ]

@Jan-man
Geen last van dus...

• Jan-man
Jawel want de 5.40 meter rechts van die pijp is mijn dak :(.
@Jan-man
Als die pijp helemaal links zit en de zon draait rechts onder, heb je toch amper last? (gezien van noord)
Of ligt je dak zuid west? en noord oost?

Duurt meestal tot pas in de middag als de zon over het dak draait.
De rest van de ochtend is diffuus licht.
Het zijn wel SF panelen he?
Je kan er ook voor kiezen ze in landscape te leggen eventueel.
Maar voor een half uurtje een pijpje schaduw, maakt het allemaal weinig uit.

En anders haal je die schoorsteen weg. Heb ik hier ook gedaan. ;)
(tenzij hij van de buren is 8) )
L/W warmtepomp erin en draaien maar.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2017 21:20 ]

Jan-man schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:04:
[...]

Komt link op rechts gaat ie onder dit was rond 12/13.00 uur.

Edit: 12.27 😁
officieel moet sf hiervoor in landscape liggen, mijne staan in portret met een dikkerd streep schaduw dan wat jij hebt, en ik merk er niks van....

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:08:
@Jan-man
Als die pijp helemaal links zit en de zon draait rechts onder, heb je toch amper last? (gezien van noord)
Of ligt je dak zuid west? en noord oost?

Duurt meestal tot pas in de middag als de zon over het dak draait.
De rest van de ochtend is diffuus licht

En anders haal je die schoorsteen weg. Heb ik hier ook gedaan. ;)
(tenzij hij van de buren is 8) )
L/W warmtepomp erin en draaien maar.
Helaas helaas van de buren haha.

Tot ca 12.00 ligt de schaduw dan in de eerste 2 rijen SF panelen en rond 13.00 alleen de eerste rij pas na 14.00 zal het schaduw vrij zijn.

Dak ligt achter op paar graden na strak op het zuiden. Dus voorkant op paar graden na strak noorden.
@Jan-man
De zon staat op dat moment met een erg slechte invalshoek op de panelen.
Dus je zal er hoogstwaarschijnlijk amper iets van merken...

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vandaag was het weer training day in Alminder :>
Er was extra ballast nodig voor de 10 nieuwe panelen en toevallig had een broer veel 30x30cm tegels over.
Die heeft hij in een aanhanger naar Alminder gebracht waar ik de lier weer opstelde.
Deze keer overbrugde ik 2 etages zodat we niet door het huis hoefden te gaan met ruim 40 stuks.
De loopwieltjes hadden al op hun donder gehad met de panelen en dat was goed te merken aan het gepiep :P
Ook boog een loopwiel scheef waardoor de lier er af liep, gelukkig bleef de kabel op het hout liggen :X
De schroeven waren zelfs krom, dat heb je met die bouwmarkt kwaliteit :o
Ik durfde niet meer dan 2 tegels tegelijk te doen, als het mis gaat weet je niet waar de boel terecht komt.

Deze keer geen plaatjes omdat ik aan de straatkant geen camera heb, de opstelling was hetzelfde als de vorige keer en de tegels deden we in een stevige tas toen de bigbag erg onhandig bleek te werken :)
Ik ben blij dat het vandaag kon, het weer is komende week niet best en er komt met name veel wind.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 16:48

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Rol-Co schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:13:
[...]

Waarom niet op dat tuinhuisje?
Daar liggen al 8 stuks FS275 op de zuidkant, samen zo'n 2,4m x 2,4m glas op glas, goed voor 600 Wp.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4406/37151209745_674a0320df_c.jpgWhatsApp Image 2017-05-21 at 11.33.17 by leon0013, on Flickr

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Noord27
arjants schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:20:
[...]

Jup, mocht iemand niet kunnen dan heb ik nog wel ruimte voor 30 panalen o.i.d. in de bus.
Bedoeld eigenlijk wie ik allemaal tegen het lijf kon gaan lopen morgen. ;)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Paar maanden geleden zijn bij mij de panelen (LG Neon 320Wp) het dak op gegaan. Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xsRFjGaPZt8CNVhdi6UMwpIm/thumb.jpg

Helaas bleek bij het plaatsen dat er bij de opname toch een kleine 10cm verrekend was in de maten en dat was precies voldoende om eaa niet te kunnen laten passen op het rechter deel van het dak onder de schoorsteen. Dus is er ter plekke besloten eea meer naar het midden en hoger op het dak te leggen. Met hoogzomer prima, nu de zon alweer wat lager staat wel wat schaduwval van zowel schoorsteen + schotel (gaat er zsm af) als de dakkapel van de buren.

Ik merk dat de opbrengst daardoor zeker aan het einde van de dag vrij vlot terugloopt. Ik zit er daarom over te denken om de meest linker rij van 3 panelen aan de schaduwkant op een aparte omvormer (of micro-omvormers) te laten zetten. Dan zou ik tegelijkertijd aan de rechterkant nog 2 panelen bij laten leggen op de huidige omvormer (GoodWe 4200). Verder naar beneden doorleggen heeft relatief weinig zin, omdat je dan vrij snel op een stuk komt waar in de winter wel schaduw op komt. Goed idee? Tips?

Mocht ik hier nog wonen als salderen eraf gaat komt er op de noordkant ook een vracht panelen, voor nu is 3840Wp (+ evt nog 2 ter uitbreiding) wel even voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 11-09-2017 07:50 ]

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Sander schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:49:
Paar maanden geleden zijn bij mij de panelen (LG Neon 320Wp) het dak op gegaan. Ziet er zo uit:
[afbeelding]

Helaas bleek bij het plaatsen dat er bij de opname toch een kleine 10cm verrekend was in de maten en dat was precies voldoende om eaa niet te kunnen laten passen op het rechter deel van het dak onder de schoorsteen. Dus is er ter plekke besloten eea meer naar het midden en hoger op het dak te leggen. Met hoogzomer prima, nu de zon alweer wat lager staat wel wat schaduwval van zowel schoorsteen + schotel (gaat er zsm af) als de dakkapel van de buren.

Ik merk dat de opbrengst daardoor zeker aan het einde van de dag vrij vlot terugloopt. Ik zit er daarom over te denken om de meest linker rij van 3 panelen aan de schaduwkant op een aparte omvormer (of micro-omvormers) te laten zetten. Dan zou ik tegelijkertijd aan de rechterkant nog 2 panelen bij laten leggen op de huidige omvormer (GoodWe 4200). Verder naar beneden doorleggen heeft relatief weinig zin, omdat je dan vrij snel op een stuk komt waar in de winter wel schaduw op komt. Goed idee? Tips?

Mocht ik hier nog wonen als salderen eraf gaat komt er op de noordkant ook een vracht panelen, voor nu is 3840Wp (+ evt nog 2 ter uitbreiding) wel even voldoende.
Als je nu 3840Wp hebt en een 4200Wp omvormer heb je sowieso nog wat ruimte over voor extra panelen, die 2 kunnen er gewoon bij, dan kom je op 4480Wp, dat is 6% overdimensionering bij een 100% situatie (Panelen exact op zuiden, 35 graden hoek, waar je vast niet helemaal aan voldoet) . Wat dat betreft is een aparte omvormer niet echt nodig voor de 3 panelen met schaduw. Dat zou pleiten om er optimizers aan te hangen. Goedkope optimizers zijn bv de Hosola P350 , die vind je online voor 55 euro/stuk (1 per paneel nodig). Prik je er zo tussen. Er bestaan ook optimizers voor 2 panelen geloof ik, misschien is dat nog iets goedkoper. . Voordeel is tov een andere omvormer dat je opbrengst nog steeds via de Goodwe loopt en dus ook je monitoring. Ander voordeel is dat elk paneel zijn eigen schaduw optimalisatie heeft en dus een ander schaduwpatroon mag hebben. Uit ervaring weet ik dat enkele Hosola P350's prima samenwerken met een Goodwe omvormer.

Als de 3 panelen tegelijk schaduw hebben kun je ook overwegen ze op een aparte goedkope omvormer aan te sluiten. Mijn eerste gedachte was een steca500 (die kun je vaak voordelig op de kop tikken op marktplaats en mag je overal inprikken) maar daar zijn je panelen wat zwaar voor. Als je iets anders goedkoop kunt vinden van rond de 1000 watt zou dat ook moeten kunnen. Moet je nieuw kopen dan is het vast goedkoper om voor optimizers te gaan. Ook al omdat je waarschijnlijk een 2e omvormer nog moet zien aan te sluiten op het lichtnet tegen extra kosten. Een 1000w omvormer mag je niet zomaar in een vrij stopcontact inprikken....

.
.

• Sander
  • Niet online
exroosje schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:54:
[...]

Als je nu 3840Wp hebt en een 4200Wp omvormer heb je sowieso nog wat ruimte over voor extra panelen, die 2 kunnen er gewoon bij, dan kom je op 4480Wp, dat is 6% overdimensionering bij een 100% situatie (Panelen exact op zuiden, 35 graden hoek, waar je vast niet helemaal aan voldoet) . Wat dat betreft is een aparte omvormer niet echt nodig voor de 3 panelen met schaduw. Dat zou pleiten om er optimizers aan te hangen. Goedkope optimizers zijn bv de Hosola P350 , die vind je online voor 55 euro/stuk (1 per paneel nodig). Prik je er zo tussen. Er bestaan ook optimizers voor 2 panelen geloof ik, misschien is dat nog iets goedkoper. . Voordeel is tov een andere omvormer dat je opbrengst nog steeds via de Goodwe loopt en dus ook je monitoring. Ander voordeel is dat elk paneel zijn eigen schaduw optimalisatie heeft en dus een ander schaduwpatroon mag hebben. Uit ervaring weet ik dat enkele Hosola P350's prima samenwerken met een Goodwe omvormer.

Als de 3 panelen tegelijk schaduw hebben kun je ook overwegen ze op een aparte goedkope omvormer aan te sluiten. Mijn eerste gedachte was een steca500 (die kun je vaak voordelig op de kop tikken op marktplaats en mag je overal inprikken) maar daar zijn je panelen wat zwaar voor. Als je iets anders goedkoop kunt vinden van rond de 1000 watt zou dat ook moeten kunnen. Moet je nieuw kopen dan is het vast goedkoper om voor optimizers te gaan. Ook al omdat je waarschijnlijk een 2e omvormer nog moet zien aan te sluiten op het lichtnet tegen extra kosten. Een 1000w omvormer mag je niet zomaar in een vrij stopcontact inprikken....

.
.
Thanks voor de tip mbt de Hosola's, in hoeverre is dat ook ondersteund door de leveranciers? Extra omvormer zou evt op dezelfde groep als de goodwe kunnen, aangezien er idd al rekening was gehouden met uitbreiding. Zal de leverancier eens even een mailtje sturen.
Sander schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:05:
[...]

Thanks voor de tip mbt de Hosola's, in hoeverre is dat ook ondersteund door de leveranciers? Extra omvormer zou evt op dezelfde groep als de goodwe kunnen, aangezien er idd al rekening was gehouden met uitbreiding. Zal de leverancier eens even een mailtje sturen.
Ik denk dat je het schaduw verlies zwaar overschat, steek de 150 euro van die optimisers in een paneel extra en die levert meer energie op dan dat het anders aan schaduw management bespaart

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Ik ben van plan om zonnepanelen te laten installeren, maar ik weet nog niet of ik het systeem battery-proof zou maken of niet. Om er later batterijen op aan te sluiten zou ik 'Solar Edge omvormer en optimizers' moeten plaatsen (79 euro per paneel), waardoor de terugverdientijd in mijn geval met 2 jaar stijgt. Als dat niet gebeurt zou ik volgens de installateur niet off-grid kunnen gaan. Klopt dit en is het verstandig om dit al te voorzien?

Verder ben ik verrast door de meerprijs: het hele systeem met 7 panelen zou 2500 euro kosten, maar door ons leien dak is er een meerkost van 500 euro, een nieuw verdeelbord zou 300 tot 500 euro kosten en de dubbele meter vervangen door een enkelvoudige meter zou ongeveer 200 euro kosten. Daardoor vergroot de terugverdientijd van 9 naar 12,5 jaar. Met die optimizers zou het al oplopen tot 14,5 jaar...

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Laat eens een grafiek of wat data zien van een zonnige dag, dan kunnen we daar over oordelen. Mogelijk kun je een link delen van je Goodwe portaal? Het moet inderdaad wel gaan om schaduw die optreedt terwijl er nog een flinke opbrengst is. Als je dan van zeg 3000w opeens terugvalt naar 1000w zal een hosola zeker helpen en ook uit kunnen. Hebben alle 3 panelen er evenveel last van? Zo nee kun je ook met 1 beginnen die er het meeste last van heeft. Een beetje schaduw op een paneel (ook afhankelijk van de orientatie en paneeltype) hoeft inderdaad helemaal geen instortende opbrengst te betekenen.

Qua ondersteuning, welke leverancier bedoel je eigenlijk? Goodwe? Die levert ze niet zelf maar voor hen is een optimiser transparant. Hooguit zou het tracker algoritme in de war kunnen raken van veel optimisers. Bij mij werken ze in elk geval goed samen (3 optimisers op 10 panelen).
Je zonnepanelen leverancier ? Had die niet zelf het schaduw issue moeten adresseren? Of vindt die ook dat jouw schaduwprobleem marginaal is.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:25:
Ik ben van plan om zonnepanelen te laten installeren, maar ik weet nog niet of ik het systeem battery-proof zou maken of niet. Om er later batterijen op aan te sluiten zou ik 'Solar Edge omvormer en optimizers' moeten plaatsen (79 euro per paneel), waardoor de terugverdientijd in mijn geval met 2 jaar stijgt. Als dat niet gebeurt zou ik volgens de installateur niet off-grid kunnen gaan. Klopt dit en is het verstandig om dit al te voorzien?

Verder ben ik verrast door de meerprijs: het hele systeem met 7 panelen zou 2500 euro kosten, maar door ons leien dak is er een meerkost van 500 euro, een nieuw verdeelbord zou 300 tot 500 euro kosten en de dubbele meter vervangen door een enkelvoudige meter zou ongeveer 200 euro kosten. Daardoor vergroot de terugverdientijd van 9 naar 12,5 jaar. Met die optimizers zou het al oplopen tot 14,5 jaar...
Off-Grid gaan zit er niet in, tenzij je een heel groot systeem neemt welke genoeg op kan wekken en bufferen om de winter door te komen. Dit zou een aardig dure operatie worden, dus daar zou ik niet op focussen.
Heb je geen schaduw? Dan zou ik ook niet aan de solaredge gaan. Dat biedt dan normaal gesproken te weinig voordelen.
Maar 9 jaar tvt? Dat is wel heel veel. Kan je eens wat info van je offerte delen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Jan-man

Is koffiedik kijken wat 2023 brengt. Zolang je kan salderen is accu weggegooid geld.

Maar je installateur wil je meterkast geheel gaan vervangen ? Dan snel naar een andere installateur gaan kijken ;) je kan gewoon een doosje naar de huidige meterkast zetten met de aardlek ed. Zou zij elkaar met instaleren max 300 mogen kosten.

Zover ik weet mag een dubbele meter gewoon en anders je energie bedrijf bellen voor slimme meter wordt gewoon gratis geinstaleerd.

Maar je hebt leien dak ? Dat is duur leggen is erg arbeidsintensief om de dakhaken daarvoor te plaatsen.

Voor accu kun je ook naar de juiste sma omvormers kijken.

• Sander
  • Niet online
exroosje schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:30:
Laat eens een grafiek of wat data zien van een zonnige dag, dan kunnen we daar over oordelen. Mogelijk kun je een link delen van je Goodwe portaal? Het moet inderdaad wel gaan om schaduw die optreedt terwijl er nog een flinke opbrengst is. Als je dan van zeg 3000w opeens terugvalt naar 1000w zal een hosola zeker helpen en ook uit kunnen. Hebben alle 3 panelen er evenveel last van? Zo nee kun je ook met 1 beginnen die er het meeste last van heeft. Een beetje schaduw op een paneel (ook afhankelijk van de orientatie en paneeltype) hoeft inderdaad helemaal geen instortende opbrengst te betekenen.

Qua ondersteuning, welke leverancier bedoel je eigenlijk? Goodwe? Die levert ze niet zelf maar voor hen is een optimiser transparant. Hooguit zou het tracker algoritme in de war kunnen raken van veel optimisers. Bij mij werken ze in elk geval goed samen (3 optimisers op 10 panelen).
Je zonnepanelen leverancier ? Had die niet zelf het schaduw issue moeten adresseren? Of vindt die ook dat jouw schaduwprobleem marginaal is.
Heb het nog niet met de leverancier besproken, die is namelijk groot fan van SolarEdge en zal hoogstwaarschijnlijk dat als oplossing gaan aandragen, wil me dus eerst zelf verdiepen voordat ik ze erbij betrek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rnjLvIsZ1NwjjFrwD7aalEaC/thumb.png

Grafiekje van 7 augustus, zoals je ziet loopt de opbrengst eind van de middag vrij gestaag terug naar beneden wat ook gelijk valt met de tijden dat er schaduw valt op de panelen. Verlies is mogelijk marginaal, maar opbrengst valt me toch wat tegen op dit moment voor augustus, wat toch een redelijk goede maand was.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 11-09-2017 12:47 ]

Sander schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:46:
[...]

Heb het nog niet met de leverancier besproken, die is namelijk groot fan van SolarEdge en zal hoogstwaarschijnlijk dat als oplossing gaan aandragen, wil me dus eerst zelf verdiepen voordat ik ze erbij betrek.
[afbeelding]

Grafiekje van 7 augustus, zoals je ziet loopt de opbrengst eind van de middag vrij gestaag terug naar beneden wat ook gelijk valt met de tijden dat er schaduw valt op de panelen. Verlies is mogelijk marginaal, maar opbrengst valt me toch wat tegen op dit moment voor augustus, wat toch een redelijk goede maand was.
Joh dat is niks. Heb je ook grafiek string voltage? Dan kun je zien of paneel uit valt

1 PVoutput . Dongen NB

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Aaaaand done :D !

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21433171_10155021669918129_4447520429999231831_n.jpg?oh=037fe677b629da55ed24010bb9b5d3a9&oe=5A58551F
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21462897_10155021670023129_4941622715261152741_n.jpg?oh=5de06828d8aec41458378e433fa434de&oe=5A189464
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21616210_10155021670293129_2821396439812520670_n.jpg?oh=838081b29bcadb1f347f35ddfba6e2e1&oe=5A19F05A

8 panelen, teruglevering begonnen :D

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:22
Apart dat Vdc zo hoog is op je 2e foto en dat bij slechts ~1300W :?
Bij mijn SE3680H is het standaard zo rond de 370Vdc en komt Vdc pas boven de 400 zodra de omvormer tegen de max aan zit.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Rouske schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:10:
Bij mijn SE3680H is het standaard zo rond de 370Vdc en komt Vdc pas boven de 400 zodra de omvormer tegen de max aan zit.
Ik vroeg mij hetzelfde af afgelopen weekend. Hij begon bij mij ook op 440 Vdc, na een uurtje zakt ie naar rond de 380 Vdc.

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Rouske schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:10:
Staat nu op 370 Vdc met ~320W (Goed bewolkt hier)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben van plan om zonnepanelen te laten installeren
Cool.
maar ik weet nog niet of ik het systeem battery-proof zou maken of niet. [...] Als dat niet gebeurt zou ik volgens de installateur niet off-grid kunnen gaan. Klopt dit en is het verstandig om dit al te voorzien?
Off-grid gaan is nogal wat anders dan accu's gaan gebruiken. Ik ben het eens met de eerdere reacties: accu's zijn op dit moment nog totaal niet zinnig. Je kunt gratis stroom "opslaan" in het net en later weer gebruiken via de salderingsregeling. Die loopt nog lang genoeg, je hebt onderhand de boel al terugverdiend tegen die tijd. En daarna zal hij vast niet in 1x afgeschaft worden. Plannen tot nu toe spreken van langzaam verlagen.

En dan, als we eenmaal op het punt komen dat het wél lonend wordt om aan accu's te denken, dan kun je kijken wat de beste oplossing is. In principe zijn oplossingen waarbij de accu samenwerkt met de omvormer in het voordeel - je zou dan direct gelijkstroom kunnen opslaan in de accu. Dus niet eerst wisselstroom van maken. Dat scheelt rendement. Maar wie weet hoe de markt er tegen die tijd voor staat. Accu-oplossingen zullen goedkoper worden. Misschien is het dan ook wel prima om een wat lager rendement accu-oplossing te pakken en ben je in totaal nog steeds goedkoper uit.

Het is allemaal nog jaren weg en om die reden denk ik dat je beter niet nu veel kunt uitgeven voor een voordeel dat je uiteindelijk misschien helemaal niet gaat benutten!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Verwijderd

TFHfony schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:32:
[...]

Off-Grid gaan zit er niet in, tenzij je een heel groot systeem neemt welke genoeg op kan wekken en bufferen om de winter door te komen. Dit zou een aardig dure operatie worden, dus daar zou ik niet op focussen.
Heb je geen schaduw? Dan zou ik ook niet aan de solaredge gaan. Dat biedt dan normaal gesproken te weinig voordelen.
Maar 9 jaar tvt? Dat is wel heel veel. Kan je eens wat info van je offerte delen?
Dit is mijn offerte (ik lees zopas dat dit hier niet thuis hoort, maar als de topicstarter het vraagt... ;) )

De panelen zijn van Talesun en de omvormer in de standaard offerte is een SAJ. We hebben geen schaduw, is de keuze voor zwarte panelen dan wel goed? De offerte is van een groepsaankoop, zou dus voordeliger moeten zijn dan in m'n eentje, maar misschien is de tvt hoger omdat panelen/installatie in België duurder is, of de elektriciteit goedkoper Hier staat alle info.

Anders start ik wel een apart topic.
Jan-man schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:37:
[...]

Is koffiedik kijken wat 2023 brengt. Zolang je kan salderen is accu weggegooid geld.
Het gaat over België en een accu zou ik pas later overwegen.
Maar je installateur wil je meterkast geheel gaan vervangen ? Dan snel naar een andere installateur gaan kijken ;) je kan gewoon een doosje naar de huidige meterkast zetten met de aardlek ed. Zou zij elkaar met instaleren max 300 mogen kosten.
De installateur vroeg me om ze te vervangen en schatte de prijs op 300-500 euro. Mijn oom is elektromonteur, dus misschien kan het via hem ook voor 300 euro.
Zover ik weet mag een dubbele meter gewoon en anders je energie bedrijf bellen voor slimme meter wordt gewoon gratis geinstaleerd.
In België moeten we betalen voor een slimme meter of wachten tot men langs komt om de oude te vervangen. Vanaf 2019 zou men ze komen vervangen, maar hoeveel jaar het duurt om miljoenen meters te vervangen weet ik niet. Het wordt wel aanbevolen om de dubbele te laten vervangen, maar voor enkele jaren heeft het misschien geen zin om er 200 euro voor te geven.
Je hebt een dubbelvoudige meter?
Sommige elektriciteitsmeters zijn uitgerust met een dubbelvoudige teller. Zo’n meter maakt een
onderscheid tussen de piekuren (dagtarief) en de daluren (nachttarief). Het dagtarief geldt overdag
van maandag tot vrijdag en het nachttarief geldt ’s nachts. Zaterdag en zondag overdag geldt het
nachttarief ook.

De elektriciteit die je opwekt wordt altijd geregistreerd op de meter die op dat moment actief is. Je
kan over het algemeen stellen dat ongeveer 72% (5 van de 7 dagen) van de opgewekte stroom
tijdens de piekuren wordt geregistreerd, en ongeveer 28% (2 van de 7 dagen) tijdens de daluren.
Spijtig genoeg kan een overschot op één van de twee meters een tekort op de andere niet
compenseren.

Bij inschrijving heb je de optie om je dubbelvoudige meter aan te duiden, en je piek- en dalverbruik
op te geven. Hier wordt het ideale aantal panelen gegeven om te voorzien in je piekverbruik en een
deel van jouw nachtverbruik. Je kan dit nog steeds aanpassen. Om na te rekenen wat in jouw situatie
het interessantst is, geven we je volgend rekenvoorbeeld mee:

Eén zonnepaneel van 270 Wp wekt per jaar gemiddeld 242 kWh op. Met een dubbelvoudige meter
zou dit willen zeggen dat 174 kWh op je dagteller wordt geregistreerd en 68 kWh op je nachtteller.

Stel dat je per jaar ongeveer 3.500 kWh aan elektriciteit verbruikt, waarvan 2.000 kWh tijdens de
piekuren en 1.500 kWh tijdens de daluren. Je kan er dan voor kiezen alvast je verbruik tijdens de
piekuren zelf op te wekken en slechts een deel van je verbruik tijdens de daluren. Een
zonnepanelensysteem van bv. 12 panelen wekt in totaal zo’n 2.906 kWh elektriciteit op. Daarvan
wordt zo’n 2.092 kWh op de piekmeter geregistreerd en zo’n 814 kWh op de dalmeter. Zo zou je bijna
je gehele dagverbruik opwekken, en al een groot deel van je nachtverbruik.

Afhankelijk van je verbruiksprofiel kan je beslissen om je dubbelvoudige meter te behouden of te
laten vervangen door een enkelvoudige meter. In het laatste geval wordt vermeden dat een
overschot op de piekmeter verloren gaat, terwijl je nog steeds moet betalen voor verbruik op de
dalmeter.
Maar je hebt leien dak ? Dat is duur leggen is erg arbeidsintensief om de dakhaken daarvoor te plaatsen.
Ons dak zou niet sterk genoeg zijn voor pannen. Vlak voor de installatie van de panelen wordt er een nieuw dak gelegd. Volgens de ene dakwerker zou ons dak sterk genoeg zijn voor pannen, volgens de andere niet. Ik heb geen risico genomen en heb toch weer leien gekozen...

• Sander
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:56:
[...]

Joh dat is niks. Heb je ook grafiek string voltage? Dan kun je zien of paneel uit valt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1LtvwoxTZO7h6498kylgoZbE/thumb.png

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fBKsw4FDzI4YACOQTOCT6E5y/thumb.png

Reden dat ik me hier eigenlijk in ging verdiepen: Ik heb in 2 maanden krap 900 KwH opgewekt, extrapolerend en rekening houdend met weinig opbrengst gedurende de wintermaanden, twijfel ik dus of ik in de buurt ga komen van de 3600 tot 3800 voor het hele kalenderjaar. Vandaar dat ik even ging kijken naar mogelijke oorzaken van tegenvallende productie.
Sander schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:57:
[...]

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Reden dat ik me hier eigenlijk in ging verdiepen: Ik heb in 2 maanden krap 900 KwH opgewekt, extrapolerend en rekening houdend met weinig opbrengst gedurende de wintermaanden, twijfel ik dus of ik in de buurt ga komen van de 3600 tot 3800 voor het hele kalenderjaar. Vandaar dat ik even ging kijken naar mogelijke oorzaken van tegenvallende productie.
Nou dat is vrij simpel, string 1 valt een beetje weg maar dat is je eigen schuld omdat je de mpp veel te weinig spanning geeft, het is aangesloten als 2×6 en dat geeft slecht rendement, het moet als 1×12 zijn aangesloten, dan geef je de mpp ook meer speel / regel ruimte met 360 volt

1 PVoutput . Dongen NB

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
Volgens onderstaande krant is het wiel opnieuw uitgevonden |:( :')
https://www.trouw.nl/groe...het-stopcontact~a28a5f06/

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:52:

Ons dak zou niet sterk genoeg zijn voor pannen. Vlak voor de installatie van de panelen wordt er een nieuw dak gelegd. Volgens de ene dakwerker zou ons dak sterk genoeg zijn voor pannen, volgens de andere niet. Ik heb geen risico genomen en heb toch weer leien gekozen...
In dat geval ben je snel uitgepraat, als er geen pannen kunnen liggen kunnen er ook geen leien + zonnepanelen op.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

hesselbeertje schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:07:
[...]

In dat geval ben je snel uitgepraat, als er geen pannen kunnen liggen kunnen er ook geen leien + zonnepanelen op.
Tenzij je het zware lei vervangt door dakpan golfplaten, die wegen niks, en dan kan de PV er weer wel bij

1 PVoutput . Dongen NB

• Sander
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:02:
[...]

Nou dat is vrij simpel, string 1 valt een beetje weg maar dat is je eigen schuld omdat je de mpp veel te weinig spanning geeft, het is aangesloten als 2×6 en dat geeft slecht rendement, het moet als 1×12 zijn aangesloten, dan geef je de mpp ook meer speel / regel ruimte met 360 volt
Zal dat eens terugkoppelen aan de leverancier op moment dat ik er paar bij ga laten leggen. Bijleggen is eigenlijk met name omdat ik deze zomer min of meer besloten heb een l/l warmtepomp (lees: Airco) boven te gaan aanleggen, dat plus beetje extra opbrengst op de zuid kant van het huis kan geen kwaad.
Sander schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:10:
[...]

Zal dat eens terugkoppelen aan de leverancier op moment dat ik er paar bij ga laten leggen. Bijleggen is eigenlijk met name omdat ik deze zomer min of meer besloten heb een l/l warmtepomp (lees: Airco) boven te gaan aanleggen, dat plus beetje extra opbrengst op de zuid kant van het huis kan geen kwaad.
Ik persoonlijk zou niks aan de schaduw doen, en gewoon twee panelen er naast leggen en vier of meer aan onderkant, dan sluit je het aan als 2×9 en dan gaat dat prima. En anders de goodwe omruilen voor een sma of andere omvormer met beter schaduw beheer

Je kunt het nu zelf testen, je zet de twee string in serie en sluit hem op één mpp aan, kan hij wel hebben nu het piek vermogen weg is. En kijk dan maar eens wat er gebeurt met die dakkapel

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 11-09-2017 14:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

hesselbeertje schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:07:
[...]

Er zijn huizen in de buurt met hetzelfde dak + panelen. Pannen wegen veel meer dan een PV-installatie. De panelen wegen 18,5 kilo per stuk (160x99 cm - zonder bevestiging) en pannen wegen meer dan 50 kg/m². Die pannen zijn ook over het hele dak, terwijl ik slechts 7 panelen nodig heb.

• Jan-man
Hahaha en ook 600 euro paneel 😂.

Leuke foto trouwens netjes valgordel om maar nergens aan gezekerd.
En heel de dakgoot molestreren.....

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:52:
[...]
Dit is mijn offerte (ik lees zopas dat dit hier niet thuis hoort, maar als de topicstarter het vraagt... ;) )

De panelen zijn van Talesun en de omvormer in de standaard offerte is een SAJ. We hebben geen schaduw, is de keuze voor zwarte panelen dan wel goed? De offerte is van een groepsaankoop, zou dus voordeliger moeten zijn dan in m'n eentje, maar misschien is de tvt hoger omdat panelen/installatie in België duurder is, of de elektriciteit goedkoper Hier staat alle info.
Ik vind het wel prijzig, zeker gezien het een groepsaankoop is en je dus een betere prijs zou verwachten.
Even een voorbeeldje, ook 2100 Euro ex BTW:
http://shop.winkelman-zon...ck---goodwe-3000d-ns.html
Dan ligt er voor hetzelfde geld ruim 3000kWh op het dak met 11 zwarte panelen.

/edit/
Ik zit net nog even naar je offerte te kijken, maar ik vermoed dat in die 2300 ook de standaard plaatsing zit?

[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 11-09-2017 14:48 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• greatgonzo
  • Laatst online: 21-11 22:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Onlangs is de wet aangepast zodat salderen en afnemen hetzelfde tarief is.
Zijn er ook rekenprogramma's te vinden die de nieuwe berekeningen doorrekenen?

• Noord27
greatgonzo schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:51:
Onlangs is de wet aangepast zodat salderen en afnemen hetzelfde tarief is.
Zijn er ook rekenprogramma's te vinden die de nieuwe berekeningen doorrekenen?
Heb je een link naar deze wet? Salderen is toch je verbruik minus je levering (inclusief belastingen: energiebelasting, opslag Duurzame Energie en BTW)?

Voorheen mocht salderen tot maximaal 5000kWh (januari 2014), maar sinds die tijd mag je salderen tot wat je zelf als levering hebt afgenomen bij de leverancier.

De teruglevergoeding verschilt weer per energieleverancier.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 11-09-2017 14:57 ]

Verwijderd

TFHfony schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:32:
[...]
/edit/
Ik zit net nog even naar je offerte te kijken, maar ik vermoed dat in die 2300 ook de standaard plaatsing zit?
Idd, alles inbegrepen: "Compleet zonnepanelensysteem inclusief: inspectie van je dak, 7 zwarte panelen, omvormer, montagemateriaal, kosten ivm dakhoogte, productiemeter, installatiewerk, AREI keuring, monitoring, garanties" Maar zonder de extra kosten voor leien (500 euro), betonboring (50 euro), nieuwe meterkast/aardlek (vanaf 300 euro). Ik denk dat ik beter 3 of 5 jaar wacht op een gratis digitale meter ipv nu nog 200 euro te geven voor een nieuwe enkelvoudige?

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 19:59
Oké, dit is voor ons een nieuw gebied, en hebben voor vrijdag 22 september een gesprek met een zonne paneel boer die dan tevens een offerte gaat uitbrengen naar ons.

Zijn er dingen waar wij op moeten letten tijdens dit gesprek?

Wat wij willen is eigenlijk om zo min mogelijk maandbedrag bij de energie maatschappij te hebben, en daarnaast willen wij realtime zien wat deze panelen opbrengen. (eventueel incl. geschiedenis?)

Wonen in een hoekwoning, gebouwd in 2014.

Wij betalen nu á € 1157,29 volgens de jaarrekening van 2016. Hebben trouwens al wel 1 paneel icm zonne boiler.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
BaZnGaNL schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:05:
Oké, dit is voor ons een nieuw gebied, en hebben voor vrijdag 22 september een gesprek met een zonne paneel boer die dan tevens een offerte gaat uitbrengen naar ons.

Wat wij willen is eigenlijk om zo min mogelijk maandbedrag bij de energie maatschappij te hebben, en daarnaast willen wij realtime zien wat deze panelen opbrengen. (eventueel incl. geschiedenis?)

Wij betalen nu á € 1157,29 volgens de jaarrekening van 2016. Hebben trouwens al wel 1 paneel icm zonne boiler.
Je moet gewoon kijken wat je op dit moment verbruikt en dat zoveel mogelijk afdekken.
Eventueel leg je nog wat meer neer voor een eventuele warmtepomp ipv cv-installatie.
Scheelt weer geld aan gas en wellicht helemaal geen gas meer >:) ;)

Laat een aantal offertes komen en kijk wat je betaald per WP.
De prijs per WP is veel belangrijker.
Stel je laat panelen neerleggen, maar je betaald €2 per WP en bij de buren is het €0,75 per WP dan ben je mooi gen***.

Het totaalbedrag is leuk, maar kijken ook dus wat het per opbrengst kost en hoeveel tijd je nodig hebt om dit terug te verdienen binnen x aantal jaar.

2250 WP Zuid PVoutput

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
BaZnGaNL schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:05:

Heel simpel,

* Probeer meer offertes te krijgen
* Open daarna een eigen topic met de gegevens van deze offerte en wat foto's van je huis/'dak

Kosten moeten normaal gesproken (ruim) onder de 1,30 Euro/kWh kunnen blijven afhankelijk van je wensen, soort dak & hoeveelheid panelen.

Verwijderd

MdO82 schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:12:
[...]

Het totaalbedrag is leuk, maar kijken ook dus wat het per opbrengst kost en hoeveel tijd je nodig hebt om dit terug te verdienen binnen x aantal jaar.
Wat is een goede/gemiddelde terugverdientijd? De onze is 9 jaar voor een groepsaankoop van 7 panelen (België).

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 18:59
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:18:
[...]
Wat is een goede/gemiddelde terugverdientijd? De onze is 9 jaar voor een groepsaankoop van 7 panelen (België).
Hoe berekend.. incl excl turteltaks.. incl excl proconsumenttarief, incl excl verplichte slimme meter in 2 jaar.. die je moet betalen...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:18:
[...]
Ik denk normaal 6 jaar (grote set, zelf aangelegd) tot 10 jaar (kleine set, aangelegd door installateur).

Het kan nog sneller dan 6 jaar als je bijvoorbeeld (deels) tweede hands spullen gebruikt en het kan ook nog langzamer als 10 jaar als je ofwel veel extra kosten moet maken zoals het vernieuwen van je elektrische installatie, het verplaatsen van en dakraam ofwel een lage opbrengst hebt door de slechte ligging of schaduw.

De oveheid kan dat nog beinvloeden bijvoorbeeld door de energiebelasting op stroom te verlagen. Dan leveren de panelen minder voordeel op en loopt de terugverdientijd op. Dat is bvijvoorbeeld in NEderland geberut op 1-1-2016 toen de overheid de belasting op eleltriciteit met twee cent verlaagde en de belasting op gas met 5 of 6 cent verhoogde. Daardoor werd de terugverdientijd ineens voor veel mensen meer dan een half jaar langer.

• greatgonzo
  • Laatst online: 21-11 22:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Noord27 schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:55:
[...]

Heb je een link naar deze wet? Salderen is toch je verbruik minus je levering (inclusief belastingen: energiebelasting, opslag Duurzame Energie en BTW)?

Voorheen mocht salderen tot maximaal 5000kWh (januari 2014), maar sinds die tijd mag je salderen tot wat je zelf als levering hebt afgenomen bij de leverancier.

De teruglevergoeding verschilt weer per energieleverancier.
ik bedoel ik de teruglever vergoeding.. die wordt hetzelfde als het tarief dat je moet betalen

https://www.aedes.nl/arti...egeling-zonnepanelen.html

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is gewoon salderen en dat is niet nieuw. Alleen de verlenging tot 2023 (ipv 2020) is nog redelijk recent nieuws.

Normaal gesproken gaat de term 'terugleververgoeding' over het tarief voor de teruglevering die overblijft ná toepassing van saldering, en dat tarief is lager dan het normale stroomtarief dat je zou betalen. (Het component 'energiebelasting' gaat immers naar de overheid, niet naar de producent van de stroom.)

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2017 16:50 ]

• Noord27
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xtckcssznk7ap.jpg

Zo... uitbreiding binnen: 15 stuks SF-165. In tegenstelling tot de vorige veiling (van horen zeggen @reneeke1970 ) zijn deze paneeltjes nieuw, of dan wel vrijwel nieuw.

Me happy!

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 11-09-2017 17:59 ]

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:27:
[...]

Hoe berekend.. incl excl turteltaks.. incl excl proconsumenttarief, incl excl verplichte slimme meter in 2 jaar.. die je moet betalen...
Inclusief turteltaks en prosumententarief. Die slimme meter wordt toch vanaf 2019 geleidelijk ingevoerd? "Het is nog niet bekend wie de kosten van de installatie van de digitale meters zal dragen." Vermoedelijk zal iedereen meebetalen, zonnepanelen of niet.

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:46
Net als sommige anderen hier op het forum heb ik wat mooie SF panelen kunnen scoren. Ik zat aan het volgende te denken:

- ik heb plek op een schuurtje voor 4 SF panelen
- op de aanbouw van het huis heb ik plek voor 5-6 SF panelen

Kan ik deze twee sets aansluiten op één omvormer? De panelen op de aanbouw zullen eerder in de schaduw liggen dan de panelen op het schuurtje. Daarnaast heb ik al een omvormer, deze heeft een mppt van 60-300 volt en kan een max vdc aan van 400v

De panelen hebben een voc van 109 volt, vmpp = 89 volt

- zou ik in deze situatie 4 of 5 strings van 2 panelen (die dus verschillend georienteerd zijn) kunnen aansluiten op de ene mpp van de omvormer?

• Noord27
Voor mij even back to the basics:

- met welke rail zetten jullie je SF's vast tegen de gevel of plat dak? Of beter gezegd.welke bevestiging materialen?
- standaard zitten er toch zogenaamde mc4 stekkers op panelen zelf? Wat heb ik nog meer nodig aan stekkers en kabel om ze op mijn SMA te krijgen; sunclicks toch? Welke kant van/naar de panelen op welke sunclicks? Min neem ik aan naar de panelen en plus vanaf de panelen naar de SMA?

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 11-09-2017 21:22 ]

@Noord27
- sunclix aan de omvormer zijde (ebay.de) Sunclix is geen mc4
- MC4 aan de paneel zijde.
- Yconnectoren mmv of vvm om parallele strings te maken.
YouTube: MC4 T Connectors MC4 Y Connectors Solar Connections Solar Panel
Nog meer?

Oh en rail gewoon bij zonnekompas?

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2017 21:33 ]

• Noord27
Als het niet standaard rail is. Ik werk zelf in de metaalindustrie, dus er valt wel iets te maken van profielen..
Noord27 schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:39:
Als het niet standaard rail is. Ik werk zelf in de metaalindustrie, dus er valt wel iets te maken van profielen..
En stoeptegels
3meter in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Maar waarom zelf verzinnen als het voor 20 euro te koop en verstelbaar is (per paneel)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2017 21:44 ]

• Noord27
AUijtdehaag schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:42:
[...]

En stoeptegels
Maar waarom zelf verzinnen als het voor 20 euro te koop en verstelbaar is (per paneel)
Simpel en effectief. Net wat ik zoek. Wat voor rail en bevestigingamaterialen zie ik hier?
Noord27 schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:45:
[...]

Simpel en effectief. Net wat ik zoek. Wat voor rail en bevestigingamaterialen zie ik hier?
Niet mijn dak (helaas)
Oh hier staat het

(geeft wel een behoorlijke gewicht/belasting op 1 punt lijkt me)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2017 21:49 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??