Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.453 views

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

hesselbeertje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:19:
[...]

Wacht even, je hebt toch niet serieus al een bestelling gedaan op basis van een verkooppraatje aan de deur? En dan ook nog voor 16000 euro, zonder enige vorm van marktonderzoek???

Geleend geld moet je ook terugbetalen, en ook nog met rente 8)7
Door middel van de aangeboden constructie zou hij dit maandelijks terugbetalen met de opbrengsten uit de panelen. Veel mensen redeneren dan simpel, het kost je geen spaargeld of eigen geld en dus maakt het bedrag dan niet zoveel meer uit.

Zelfde principe zie je overigens ook vaak als mensen iets moeten betalen vs iets terugkrijgen. Als men moet betalen probeert men af te dingen, als men geld terugkrijgt en dat eigenlijk meer had kunnen zijn, dan vinden ze het wel prima zo ipv er zoveel mogelijk proberen uit te halen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Taro schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:23:
[...]

Door middel van de aangeboden constructie zou hij dit maandelijks terugbetalen met de opbrengsten uit de panelen. Veel mensen redeneren dan simpel, het kost je geen spaargeld of eigen geld en dus maakt het bedrag dan niet zoveel meer uit.

Zelfde principe zie je overigens ook vaak als mensen iets moeten betalen vs iets terugkrijgen. Als men moet betalen probeert men af te dingen, als men geld terugkrijgt en dat eigenlijk meer had kunnen zijn, dan vinden ze het wel prima zo ipv er zoveel mogelijk proberen uit te halen.
Ik vind het onvoorstelbaar. Er wordt 9000 euro de sloot in gegooid alsof het een oude fiets is. Op deze manier is het geen wonder, dat de schuldhulpverlening handen tekort komt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

hesselbeertje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:20:
[...]

Dat zal alleen gaan als je er eerst weer gelijkstroom van maakt, je kunt niet zomaar tussen de fasen herverdelen (120 graden faseverschil). Daar is wel apparatuur voor, maar is (heel) kostbaar.

Maar wat is het eigenlijke probleem? Normaal gesproken is het slim verdelen van belastingen voldoende.
Dat klopt, maar met zon apparaat word het nog simpeler natuurlijk als het niet te duur is. En een wasmachine kan nou eenmaal maar van één fase wat afsnoepen

1 PVoutput . Dongen NB

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
hesselbeertje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:25:
[...]

Ik vind het onvoorstelbaar. Er wordt 9000 euro de sloot in gegooid alsof het een oude fiets is. Op deze manier is het geen wonder, dat de schuldhulpverlening handen tekort komt.
Als mensen echt zo graag van hun geld af willen wil ik best mijn rekeningnummer geven dan heb ik er profijt van en kan ik anderen helpen :)

2250 WP Zuid PVoutput

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Sowieso zou dit @K0L3N vies geld gaan kosten. 4450 kWh per jaar x 0,19 = 845 euro per jaar. Dat is 8450 euro na 10 jaar. Dan komt ie nog 7550 euro tekort + de rente op de lening.

Er zou serieus toezicht moeten komen om dit soort 'aanbiedingen' strafbaar te maken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

Ik lees voor de grap wel een berichten/reacties van mensen op facebook welke gerelateerd zijn aan duurzame initiatieven zoals warmtepompen, zonnepanelen e.d.
Daar is goed te lezen wat een beetje de gemiddelde kennis en het niveau van mensen is m.b.t. deze materie.
Ongelofelijk hoeveel mensen er wel niet zijn die roepen dat het hen allemaal niets uit maakt en er lekker op los verbruiken omdat ze toch ieder jaar geld terug krijgen vannde energie maatschappij. Tja...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 22:52
Het ging inderdaad om een constructie waarbij de besparing per maand hoger zou zijn dan de kosten. Dat gecombineerd met een vriendelijke verkoper maakte dat we al gauw het idee hadden een prima deal af te sluiten. Dat ik vervolgens slim genoeg was om ff op tweakers aan de experts te vragen ben ik achteraf blij om :). Ik heb ondertussen bij 3 firma's offertes opgevraagd, en aan de hand daarvan gaan we eens kijken wat we er mee gaan doen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
K0L3N schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:44:
Het ging inderdaad om een constructie waarbij de besparing per maand hoger zou zijn dan de kosten. Dat gecombineerd met een vriendelijke verkoper maakte dat we al gauw het idee hadden een prima deal af te sluiten. Dat ik vervolgens slim genoeg was om ff op tweakers aan de experts te vragen ben ik achteraf blij om :). Ik heb ondertussen bij 3 firma's offertes opgevraagd, en aan de hand daarvan gaan we eens kijken wat we er mee gaan doen.
Door het oog van de naald dus, je was bijna voor gaas gegaan. Zoals ik al eerder zei, lees eerst even dit topic door. Je leert erg veel in korte tijd, en dat is best wel nodig, zo te lezen....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
  • Laatst online: 23-11 13:42
migjes schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:29:
[...]

.....
maar om je vast een stapje verder te brengen.
ik vermoed dat je deze wel moet aarden, maar:
er zijn 3 soorten aarden mogenlijk, frame aarde, zoals je zegt.
maar ook positief en negatief aarden, wat dan ook weer afhangt van welke omvormer er tussen hangt en welk paneel je gebruikt. ;)
(ga maar eens zoeken op: positief en negatief aarden, voor de rest moet ik ook gokken. )
Ze worden straks gebruikt om accu's te laden/op spanning te houden. Op onze moestuin is geen stroom en het huidige setje schreeuwde om uitbreiding. Ik wil ook gelijk testen of het lukt om een klein 12 volt koelkastje koud te houden. Handig voor op vakantie....

De panelen worden via een PWM laadstroomregelaar op een oude auto accu aangesloten. Op de moestuin is het een klein beetje inbraakgevoelig, dus daarom geen grote investeringen.
De huidige opstelling werkt al bijna twee jaar, die zorgde daar voor de watervoorziening. Helaas is nu de PWM laadregelaar van €10,- net overleden. Een nieuwe had ik al klaar liggen.

Volgende week komt een echte MPPT laadregelaar binnen, eens testen hoe dat werkt.

De aarding moet ik dan nog uitzoeken, maar dat komt wel goed...

Grappig, kom ik hier een Nederlands vakantiehuisje tegen. Daar liggen 31 van deze panelen op het dak.

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 06-09-2017 20:34 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970 met 3 Victron MultiPlus lader/inverters kan je doen wat je wil.
Je geeft aan dat je hoofdzekeringen 3x25A zijn en de PowerAssist zorgt dat 1. de laadstroom beperkt wordt zodat de 25 niet bereikt wordt door laden en 2. bij hogere vraag dan 25A springt de inverter bij.
Je sluit ze alle drie op dezelfde accu aan.
Dan kunnen bijvoorbeeld twee fasen 'laden' en eentje 'ontladen'.
Je hebt dus geen grote accu nodig :)
Wel een duur geintje.
https://www.victronenergy...us-12v-24v-48v-800va-3kva

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:43:
[...]

Gelijke string die je parallel zet mogen verschillende oriëntatie hebben. Dus als je drie fase omvormer hebt dan 2×7 ene mpp en de andere mpp 2×8.
Indien je maar één mpp hebt moet je van 2×8 ook 2×7 maken want string lengte moet hetzelfde zijn . Dan krijg je dus 4×7
Geldt dat dikgedrukte bij alle omvormers of alleen bij SMA?
Wolly schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:45:
[...]

Geldt dat dikgedrukte bij alle omvormers of alleen bij SMA?
Alle, en ik heb er zelfs 8 in string, maar volgens sommige is dat risicovol vanwege boven 1000 volt

1 PVoutput . Dongen NB

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:52:
[...]

Alle, en ik heb er zelfs 8 in string, maar volgens sommige is dat risicovol vanwege boven 1000 volt
Bedankt. Nu nog 2x een SF165 scoren met een 2MPTT 3600 omvormer :9

edit:

PS. Wat ik bij nader inzien niet begrijp is waarom je dan meerdere MPTT zou willen hebben als je met parallel schakelen van [strings van gelijke lengte] eigenlijk maar weinig inlevert?

In mijn situatie: 4x5SF panelen in dezelfde orientatie, maar eind van de dag komt de schaduw over steeds meer panelen kruipen (eerst over 2, dan 4, dan 8 etc). In 1e instantie dacht ik dan 2MPTT nodig te hebben om in ieder geval die schaduwval enigszins te compenseren, zodat de strings in de zon nog wat opleverden.

Maar nu bedenk ik mij dat bij panelen in verschillende orientaties op 1 MPTT ook de ene string wél zonlicht heeft, en de andere string niet.

Dus kan ik met mijn 4x5=20SF dan ook aan de slag met 1MPTT :?

[ Voor 55% gewijzigd door Wolly op 06-09-2017 21:07 ]

Proton_ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:44:
@reneeke1970 met 3 Victron MultiPlus lader/inverters kan je doen wat je wil.
Je geeft aan dat je hoofdzekeringen 3x25A zijn en de PowerAssist zorgt dat 1. de laadstroom beperkt wordt zodat de 25 niet bereikt wordt door laden en 2. bij hogere vraag dan 25A springt de inverter bij.
Je sluit ze alle drie op dezelfde accu aan.
Dan kunnen bijvoorbeeld twee fasen 'laden' en eentje 'ontladen'.
Je hebt dus geen grote accu nodig :)
Wel een duur geintje.
https://www.victronenergy...us-12v-24v-48v-800va-3kva
Poe Poe, denk dat ik het maar voor Vaderdag vraag.....

Nee dit is techniek die voor mij onnodig is en te kostbaar.
Ik wil eerst zo gunstig mogelijk mijn sluip verbruik verdelen en daarna met fase bewaking bv een drie fase verwarming element in buffer inschakelen zodat affakkelen van stroom toch nog een doel heeft. Maar het moet financieel wel aantrekkelijk blijven want anders kan ik net zo goed de pieken laten vliegen

1 PVoutput . Dongen NB

Wolly schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:59:
[...]

Bedankt. Nu nog 2x een SF165 scoren met een 2MPTT 3600 omvormer :9

edit:

PS. Wat ik bij nader inzien niet begrijp is waarom je dan meerdere MPTT zou willen hebben als je met parallel schakelen van [strings van gelijke lengte] eigenlijk maar weinig inlevert?

In mijn situatie: 4x5SF panelen in dezelfde orientatie, maar eind van de dag komt de schaduw over steeds meer panelen kruipen (eerst over 2, dan 4, dan 8 etc). In 1e instantie dacht ik dan 2MPTT nodig te hebben om in ieder geval die schaduwval enigszins te compenseren, zodat de strings in de zon nog wat opleverden.

Maar nu bedenk ik mij dat bij panelen in verschillende orientaties op 1 MPTT ook de ene string wél zonlicht heeft, en de andere string niet.

Dus kan ik met mijn 4x5=20SF dan ook aan de slag met 1MPTT :?
Ja één mpp is voldoende, de stecagrid die goed bij sf past heeft er ook maar één.
Hoezo twee panelen? Je hebt twee te weinig?

1 PVoutput . Dongen NB

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

K0L3N schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:15:
Heel erg bedankt, de zonnis bestelling maar eens annuleren dan en eerst maar eens wat meer offertes opvragen om de prijzen een beetje te vergelijken. Stel dat het inderdaad ietsje duurder is en prima garantie dan had ik het wel gedaan, maar als het inderdaad een paar duizend euro scheelt dan klopt er ergens iets niet.
hesselbeertje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:19:
[...]

Wacht even, je hebt toch niet serieus al een bestelling gedaan op basis van een verkooppraatje aan de deur? En dan ook nog voor 16000 euro, zonder enige vorm van marktonderzoek???

Geleend geld moet je ook terugbetalen, en ook nog met rente 8)7
Taro schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:20:
[...]

Ik heb 21 panelen (275/285Wp black/blauw gemixed) + optimizers met SolarEdge 5000H omvormer incl. installatie voor 6.050 Euro excl. BTW. Moet je nagaan hoeveel winst ze op je hadden gemaakt als je met ze in zee was gegaan.... En hoeveel mensen dit misschien al wel hebben gedaan, schandalig!
Taro schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:23:
[...]

hesselbeertje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:25:
[...]

hesselbeertje schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:29:
Sowieso zou dit @K0L3N vies geld gaan kosten. 4450 kWh per jaar x 0,19 = 845 euro per jaar. Dat is 8450 euro na 10 jaar. Dan komt ie nog 7550 euro tekort + de rente op de lening.

Er zou serieus toezicht moeten komen om dit soort 'aanbiedingen' strafbaar te maken.
Dan moet je voor de grap eens Solar Studio of Nova Volt uitnodigen.
Die hebben gouden panelen die door elfen zijn gesmeden bij maanlicht (gejat uit kabel topic).

Die vragen voor een installatie wat € 6000,- hoort te kosten lachend 8)7 _/-\o_ € 15.000,- _/-\o_ 8)7 .
En aan het eind van het gesprek zit je aan een lening vast (terwijl je geld op de bank hebt) :')

Sorry hoor maar als je daar in trapt dan heb je niet veel kennis van financiën. Dan moet je wellicht even langs een financieel adviseur voor dat je een handtekening zet.

Dit is overigens volledig te wijten aan de boven genoemde bedrijven en de onmogelijke glijers die zichzelf verkopers noemen. Uit heel betrouwbare bron komt dit meer voor dan je denkt. Of er nog meer bedrijven zijn die dit doen weet ik niet maar hier zou een undercover programma eens aandacht aan moeten besteden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 06-09-2017 21:18 ]

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:11:
[...]

Ja één mpp is voldoende, de stecagrid die goed bij sf past heeft er ook maar één.
Hoezo twee panelen? Je hebt twee te weinig?
Blijf het ongelooflijk vinden :/ Wat is dan wel het voordeel van >1 MPTT op een omvormer, het uitknkijpen van de laatste procentjes efficiency?

(Nog 2 panelen omdat ik ook nog 10 op een andere plek heb staan en ik met strings van 4 wil werken, dus 3x4 parallel)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
Erasmo schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:18:
Weet iemand waar ik wat meer informatie kan vinden over het plat monteren van zonnepanelen? Google levert vrijwel alleen maar kaf op over het monteren van zonnepanelen op een plat dak maar niet hoe je ze recht op hun ruggetje of met een hoek van maximaal vijf graden neerlegt.
Ik heb ze vrij plat liggen ( 5 graden denk ik ) en de installatie is sinds juli in gebruik.

Ten opzichte van de 3 andere PVOUTPUT gebruikers bij mij in het dorp presteert mijn installatie tot nu toe (juli/augustus/klein beetje september) goed (het beste).

Over de wintermaanden kan ik nog niet oordelen, maar ten opzichte van een in dit topic vermelde tabel zou het over het hele jaar 10% rendementsverlies betekenen over een heel jaar (5 graden tov 35 graden op zuid).

In ons geval dus zo'n 600kWh per jaar minder opbrengst * 0,19 = € 114,00 per jaar als je rekent met inkoopprijs. Voor die 20 euro per maand wil ik niet tegen die panelen aankijken :)

Ze liggen er nu 2,5 maand op en zijn nog niet smerig, maar er zal vast en zeker meer vuil op blijven liggen als onder 35 graden, maar het is echt niet zo dat je ze elke 2 weken moet gaan poetsen.

Hier een aantal foto's van onze panelen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wtjfwl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2u4hikz.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Wolly schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:19:
[...]

Blijf het ongelooflijk vinden :/ Wat is dan wel het voordeel van >1 MPTT op een omvormer, het uitknkijpen van de laatste procentjes efficiency?

(Nog 2 panelen omdat ik ook nog 10 op een andere plek heb staan en ik met strings van 4 wil werken, dus 3x4 parallel)
Het enige voordeel is goedkopere omvormer. Heeft ook nadeel, je zit zo aan de max van vier parallel.
Panelen kun je vast wel goedkoop vinden, iets duurdere heb ik wel staan, maar dan moet je naar Brabant komen

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heel erg bedankt, de zonnis bestelling maar eens annuleren dan en eerst maar eens wat meer offertes opvragen om de prijzen een beetje te vergelijken. Stel dat het inderdaad ietsje duurder is en prima garantie dan had ik het wel gedaan, maar als het inderdaad een paar duizend euro scheelt dan klopt er ergens iets niet.
Dat dit over Zonnis gaat verbaast me niet :)
Een collega heeft daar een set besteld en laten plaatsen, echter presteerde het niet zoals beloofd/verkocht.
Ik heb hem toen geholpen met uitlezen van de omvormer en toen bleek een string maar half te werken.
Zonniks kwam het wel even oplossen met een extra paneel onder de arm maar het bleef slecht ;w
Met de omvormer gegevens en het aantal panelen kon ik zo zeggen wat er loos was: een aantal panelen was foutief aangesloten waardoor de spanning bijna de helft was van wat je kan verwachten :F
Pas toen die collega met een rechtszaak begon te dreigen kwam Zonniks weer kijken en toen waren een ze een halve dag bezig om de bedrading te herstellen :z
Behalve een absurde prijs krijg je ook nog matige kwaliteit!

De constructie met geld lenen voor een aankoop bestaat al veel langer, dat werd o.a. met cvketels gedaan.
Je kreeg dan een soort abonnement met onderhoud erin dat gewoon 10 jaar liep :)
Het bedrijf krijgt in een keer een klap geld binnen van de lening en loopt geen enkel risico.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:35:
[...]

Dat laatste kan wel want bij @Rol-Co waaien ze niet weg. Wil je toch ballast dan leg je rubber matje, daarop stoep tegel van 8 dik, die blijft heel als je gat in boort om er met een plug een rails op vast te schroeven, de tweede rails geef je twee tegels en hoppa onder vijf graden.
Hier staan ze op houten steun zonder ballast onder vijf graden en waait ook niet weg
Ik woon letterlijk in het meest winderige stukje van Nederland dus wil wel wat goede ballast hebben, ook al is het maar een paar tegels.
Grolsch schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:30:
[...]

Ik heb ze vrij plat liggen ( 5 graden denk ik ) en de installatie is sinds juli in gebruik.

Ten opzichte van de 3 andere PVOUTPUT gebruikers bij mij in het dorp presteert mijn installatie tot nu toe (juli/augustus/klein beetje september) goed (het beste).

Over de wintermaanden kan ik nog niet oordelen, maar ten opzichte van een in dit topic vermelde tabel zou het over het hele jaar 10% rendementsverlies betekenen over een heel jaar (5 graden tov 35 graden op zuid).

In ons geval dus zo'n 600kWh per jaar minder opbrengst * 0,19 = € 114,00 per jaar als je rekent met inkoopprijs. Voor die 20 euro per maand wil ik niet tegen die panelen aankijken :)

Ze liggen er nu 2,5 maand op en zijn nog niet smerig, maar er zal vast en zeker meer vuil op blijven liggen als onder 35 graden, maar het is echt niet zo dat je ze elke 2 weken moet gaan poetsen.

Hier een aantal foto's van onze panelen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er interessant uit, wat voor systeem zit daaronder? Mijn platdak is maar 230x450 dus ik moet er alles eruit persen qua plaatsing.
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:36:
@Erasmo
Komt 5 euro toeslag bij (zonder panelen)
Dacht ik
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/

Misschien is een Panasonic HIT met afwatering een idee.
Die gaat de bookmarks in, dit is ongeveer wel wat ik zoek. Het wordt waarschijnlijk toch wachten tot na de winter want eerst moet die CV-pijp weg na vervanging door een warmtepomp.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:17
Speedy-Andre schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:46:
[...]

en aantal panelen was foutief aangesloten waardoor de spanning bijna de helft was van wat je kan verwachten :F
Pas toen die collega met een rechtszaak begon te dreigen kwam Zonniks weer kijken en toen waren een ze een halve dag bezig om de bedrading te herstellen :z
Behalve een absurde prijs krijg je ook nog matige kwaliteit!
Puur omdat ik nieuwsgierig ben, wat hebben ze gedaan dat ze het verkeerd aansloten?
Een string maken kan maar op 1 manier, mannetje vrouwtje etc :9 Dan moet je toch wel echt aan het prutsen zijn als je dat niet aan elkaar vast krijg..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

thefox154 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:51:
[...]

Puur omdat ik nieuwsgierig ben, wat kunnen hebben ze gedaan dat ze het verkeerd aansloten?
Een string maken kan maar op 1 manier, mannetje vrouwtje etc :9 Dan moet je toch wel echt aan het prutsen zijn als je dat niet aan elkaar vast krijg..
Bijvoorbeeld niet opletten en vrouwtje-vrouwtje maken :+
Met een rijtje panelen naast elkaar gaat het goed, de langere stukken echter ...
Dankzij de diodes loopt er dan nog stroom, maar je zet een serie panelen verkeerd in een string :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een voor mij lastig te vinden antwoord maar voor andere waarschijnlijk makkelijk te beantwoorden, een SunnyBoy 3600TL heeft in de specificaties het volgende staan:

Max. AC-schijnbaar vermogen 3680VA
Nominaal Vermogen 3680W

Wat houden deze waarden in?

Wat ik een beetje zoek:

Hoeveel Watt kan bijvoorbeeld de SB3600TL aan zonnepanelen aan (per string bij voorkeur als dat iets uit zou maken).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11 14:33
de SB3600TL kan max 750V aan, dat zou dan een string van 6 x SF175 kunnen zijn, en max 15A per MPP, wat dan neer komt op 6 parallelle strings (alleen kan ie dan weer niet dat samen gecombineerd aan natuurlijk)

andere panelen moet je even uitzoeken, op sunnydesignweb.com kun je ook makkelijk je project invoeren en dan laat ie direct zien wat een bepaalde configuratie doet op welke omvormer van SMA je pakt (of laat pakken)

• Grolsch
  • Laatst online: 21:53
Erasmo schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:50:
[...]

[...]

Ziet er interessant uit, wat voor systeem zit daaronder? Mijn platdak is maar 230x450 dus ik moet er alles eruit persen qua plaatsing.

[...]
Volgens mij heeft mijn leverancier zelf een aluminium frame gemaakt, en hij zal wel standaard klemmen gebruikt hebben :?

Als je weet welke panelen je wilt gebruiken zou je volgens mij zelf zo'n schans kunnen (laten) maken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ferrykoets
Mijn vorige vraag was is een beetje ondergesneeuwd onder de bva paneeltjes (ja...slechte timing van mij denk ik :) ), maar dan stel ik hem gewoon opnieuw:
Op mijn schuine dak op het zuiden krijg ik na lang puzzelen 21 SF panelen, in mooi 3 stringen van 7. Nu is het echter dat 2 van die panelen op een dakkapel zullen komen en dus onder een hoek van 10 graden zullen liggen tegenover 40 graden van de de rest van de string. Halen deze 2 panelen op deze manier de hele string (ver) naar beneden of valt dat wel mee?
@ferrykoets
Die 2 moet je op een steca300 of steca500 van markplaats aansluiten.
De 19 overige kan je wel op een stringomvormer plaatsen.
1-fase neem ik aan?

Kan je nog eens duidelijk omschrijven wat en hoeveel je aan panelen wilt plaatsen?
Op een steca500 kan je gewoon 3 panelen parallel doen, als de stringindeling van de overige niet uitkomt.
Omdat dat parallel is, maakt de hellingshoek niet uit.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2017 09:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ronaldmathies schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:20:
Even een voor mij lastig te vinden antwoord maar voor andere waarschijnlijk makkelijk te beantwoorden, een SunnyBoy 3600TL heeft in de specificaties het volgende staan:

Max. AC-schijnbaar vermogen 3680VA
Nominaal Vermogen 3680W

Wat houden deze waarden in?

Wat ik een beetje zoek:

Hoeveel Watt kan bijvoorbeeld de SB3600TL aan zonnepanelen aan (per string bij voorkeur als dat iets uit zou maken).
deze omvormer kan maximaal 3680W het net op zetten.
deze omvormer heeft geen grens aan hoeveel Wp hij aan kan.
hij heeft maar 2 grenzen. max A van de panelen (rekenen in kortsluit stroom), maar ik zal dit niet eens mee nemen in de berekening hier onder.
belangrijkers is de Vmpp, de omvormer heeft het liefste 350V.
(maar iets tussen de 200Vmpp en 400Vmpp is ook geen probleem)
en maximaal 750Voc (maar dit is met temperatuur berekening, die laat ik verder even weg)

dus gebruik je 320Wp LG neonX panelen, die leveren 32Vmpp.
dan kun je er 12X aan een mpp hangen. (13x zou ook nog kunnen.)
12x32Vmpp = 384Vmpp
dus per mpp kan die 12x320Wp=3840Wp hebben.
hij heeft 2x een mpp dus 2x3840Wp=7680Wp als grof weg het max Wp.

is het verstandig om 7680Wp op de omvormer te hangen, mmmm hij blijft maar 3680W het net op zetten.
de rest word dan niet gebruikt. :-(

maar ik heb b.v. een oost-west setup, en dit met 5660Wp.
op een hete dag geeft mij dat dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
tja die dag had ik het dus ook makkelijk kunnen doen met die omvormer. ;)
(sterker nog, de omvormer die ik die dag had hangen was een 3300VA omvormer. ;) )

voor setjes gewoon recht op zuid, kun je grof weg stellen, dat 30% meer Wp als W omvormer.
vrijwel geen verlies in kWh geven, maar je moet dan wel accepteren dat hij soms tegen de grens zit en aftopt.
die 30% aftopping word op zoveel andere momenten weer goed gemaakt, dat het niet echt een probleem is.
het heeft meer met je bloeddruk te maken of je dit wel of niet wil. ;)
de prijs zou ongeveer wel een 50% lager kunnen zijn.
zonder problemen.
(helaas is de BTW aftrek dan ook 50% lager, lol.)

maar over wat voor dak hebben we het?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ronaldmathies
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:24:
[...]

deze omvormer kan maximaal 3680W het net op zetten.
deze omvormer heeft geen grens aan hoeveel Wp hij aan kan.
hij heeft maar 2 grenzen. max A van de panelen (rekenen in kortsluit stroom), maar ik zal dit niet eens mee nemen in de berekening hier onder.
belangrijkers is de Vmpp, de omvormer heeft het liefste 350V.
(maar iets tussen de 200Vmpp en 400Vmpp is ook geen probleem)
en maximaal 750Voc (maar dit is met temperatuur berekening, die laat ik verder even weg)

dus gebruik je 320Wp LG neonX panelen, die leveren 32Vmpp.
dan kun je er 12X aan een mpp hangen. (13x zou ook nog kunnen.)
12x32Vmpp = 384Vmpp
dus per mpp kan die 12x320Wp=3840Wp hebben.
hij heeft 2x een mpp dus 2x3840Wp=7680Wp als grof weg het max Wp.

is het verstandig om 7680Wp op de omvormer te hangen, mmmm hij blijft maar 3680W het net op zetten.
de rest word dan niet gebruikt. :-(

maar ik heb b.v. een oost-west setup, en dit met 5660Wp.
op een hete dag geeft mij dat dus dit:
[afbeelding]
tja die dag had ik het dus ook makkelijk kunnen doen met die omvormer. ;)
(sterker nog, de omvormer die ik die dag had hangen was een 3300VA omvormer. ;) )

voor setjes gewoon recht op zuid, kun je grof weg stellen, dat 30% meer Wp als W omvormer.
vrijwel geen verlies in kWh geven, maar je moet dan wel accepteren dat hij soms tegen de grens zit en aftopt.
die 30% aftopping word op zoveel andere momenten weer goed gemaakt, dat het niet echt een probleem is.
het heeft meer met je bloeddruk te maken of je dit wel of niet wil. ;)

[...]

zonder problemen.

Mooie uitleg en gelukkig gebruik je redelijk dezelfde panelen als die ik heb. Hoe de setup nu bij ons is is als volgt:

We hebben in totaal 25 LG Neon2 (LG335N1C-A5) 335 Wp panelen.
We hebben twee SB3600TL-21 omvormers.

Op omvormer 1 zitten twee string met ieder 8 panelen. Deze panelen liggen op -100 (NOO) 15 graden.

Op omvormer 2 zit èèn string met 9 panelen. Deze panelen liggen op -7 (ZZO) en de helling is 10 graden. Vier van deze panelen kunnen last hebben van schaduw en daarom hebben deze panelen Tygo optimizers erop zitten.

Beide omvormers zitten op een andere groep in de meter kast.

Wat ik mij nu afvraag is, is deze opstelling correct of loop ik tegen bepaalde limieten aan. Ik snap dat panelen het overgrote deel van het jaar niet op 100% draaien (zeker niet de 16 panelen op NOO) maar ik wil ook niet dat in de top maanden ik teveel verlies.

Ik duizel elke keer van de getallen en ik begrijp ook niet helemaal wat welk gegeven betekend.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Grolsch schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:07:
[...]

Volgens mij heeft mijn leverancier zelf een aluminium frame gemaakt, en hij zal wel standaard klemmen gebruikt hebben :?

Als je weet welke panelen je wilt gebruiken zou je volgens mij zelf zo'n schans kunnen (laten) maken.
Prima bedankt.

Nu nog verder op zoek hoe je dakisolatie en zonnepanelen kan combineren. Ik heb een (gedeeltelijk) schuin dak waarop bitumen ligt wat binnen een jaar of 2 aan vervanging toe is, gelijk goed isoleren is natuurlijk een no-brainer dan. Iets als Kingspan Unidek is dan wellicht toch de beste oplossing, eens kijken of dat in de buurt wordt aangeboden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11 16:40

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Net een emailtje gehad van het Nationaal Solar Onderzoek:

Beste oud-deelnemer van een Tel-de-Zon actie 2014, 2015 en/of 2016,

Hoewel het in het voorjaar niet is gelukt wederom een Tel-de-Zon actie te starten, kunnen we dit als Universiteit Utrecht met hulp van Autarco, Universiteit Eindhoven en SEAC nu wel doen. In een iets andere vorm weliswaar: het Nationaal Solar Onderzoek.

Eigenaren van een zonnestroomsysteem kunnen op de website van het Nationaal Solar Onderzoek opgeven hoeveel kWh hun systeem tot de dag van invullen heeft opgewekt. Drie weken later wordt men opnieuw verzocht de kWh-opbrengst door te geven. Deze opbrengst wordt vervolgens vergeleken met een berekende verwachte opbrengst op basis van de ligging, oriëntatie, hellingshoek en vermogen van het systeem. Mogelijke beschaduwing wordt hierin ook meegenomen.

Voor meer informatie, zie:
https://www.uu.nl/nieuws/...anelen-nederland-in-kaart

U als deelnemer zal na afloop een rapport toegestuurd krijgen met daarin een analyse van de prestaties in vergelijking tot de verwachte prestaties op basis van de zoninstraling.

We hopen dat u deze keer wederom wilt meedoen.

Vind het op zich wel geinig, ik wil dus best meedoen. Wel vreemd dat ze alleen vragen om adres, merk panelen/omvormer, opgesteld vermogen en "beloofde" opbrengst.

Nergens een vraag over orientatie en hoek van de panelen :/

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Chielos
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

@migjes

Wat als je een Oost West wilt maken met 20x SF165 op oost en 20x SF165 op west. (op 10/15 graden hoek ofzo?)

Totaal WP 6600.

In mijn berekening neem ik even 10% extra = 7260 WP.

En dan 60% (in het geval van O-W) = 4356.

Ik heb zelf een Goodwe van 4600 met 1 tracker.

Gaat passen toch? :) Ik ga het wel proberen in ieder geval.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-11 12:42
Joepla schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:55:

Hoewel het in het voorjaar niet is gelukt wederom een Tel-de-Zon actie te starten, kunnen we dit als Universiteit Utrecht met hulp van Autarco, Universiteit Eindhoven en SEAC nu wel doen. In een iets andere vorm weliswaar: het Nationaal Solar Onderzoek.

Eigenaren van een zonnestroomsysteem kunnen op de website van het Nationaal Solar Onderzoek opgeven hoeveel kWh hun systeem tot de dag van invullen heeft opgewekt. Drie weken later wordt men opnieuw verzocht de kWh-opbrengst door te geven. Deze opbrengst wordt vervolgens vergeleken met een berekende verwachte opbrengst op basis van de ligging, oriëntatie, hellingshoek en vermogen van het systeem. Mogelijke beschaduwing wordt hierin ook meegenomen.

U als deelnemer zal na afloop een rapport toegestuurd krijgen met daarin een analyse van de prestaties in vergelijking tot de verwachte prestaties op basis van de zoninstraling.

Vind het op zich wel geinig, ik wil dus best meedoen. Wel vreemd dat ze alleen vragen om adres, merk panelen/omvormer, opgesteld vermogen en "beloofde" opbrengst.

Dank vd tip. Ik heb mijn gegevens doorgegeven. Mbt je opmerkingen inzake de beperkte informatiebehoefte; op de website staat;

Nadat we van u het adres en totaal Wp vermogen van de panelen hebben ontvangen gaan studenten van de TU/e en Universiteit Utrecht uw systeem modelleren in de Autarco software. We weten dan wat er waar en hoe geïnstalleerd is.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 17:45

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Joepla schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:55:

Dat laatste viel mij ook een beetle tegen..

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• migjes
ronaldmathies schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:52:
[...]

Mooie uitleg en gelukkig gebruik je redelijk dezelfde panelen als die ik heb. Hoe de setup nu bij ons is is als volgt:

We hebben in totaal 25 LG Neon2 (LG335N1C-A5) 335 Wp panelen.
We hebben twee SB3600TL-21 omvormers.

Op omvormer 1 zitten twee string met ieder 8 panelen. Deze panelen liggen op -100 (NOO) 15 graden.

Op omvormer 2 zit èèn string met 9 panelen. Deze panelen liggen op -7 (ZZO) en de helling is 10 graden. Vier van deze panelen kunnen last hebben van schaduw en daarom hebben deze panelen Tygo optimizers erop zitten.

Beide omvormers zitten op een andere groep in de meter kast.

Wat ik mij nu afvraag is, is deze opstelling correct of loop ik tegen bepaalde limieten aan. Ik snap dat panelen het overgrote deel van het jaar niet op 100% draaien (zeker niet de 16 panelen op NOO) maar ik wil ook niet dat in de top maanden ik teveel verlies.

Ik duizel elke keer van de getallen en ik begrijp ook niet helemaal wat welk gegeven betekend.
oei, jouw dit gaan uitleggen zonder dat je begint te duizelen, dat word moeilijk, zeker omdat ik dan dingen versimpeld moet gaan doen. (en dan komen er altijd wijsneuzen die gaan piepen over dat ik weer iets te veel versimpel. >:) )

ik pak even de gegevens van de panelen er bij:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG335N1C-A5
de belangrijke getallen zijn:
MPP voltage (Vmpp)=34,1V
Open circuit voltage (Voc)=41.0V
Short circuit current (Isc)=10.49A

de gegevens omvormer:
http://www.sma-benelux.co...unny-boy-30-36-40-50.html
Max. ingangsstroom per string ingang A / ingang B = 15A /15A
Max. ingangsspanning = 600V
Opgegeven ingangsspanning = 365V
(je omvormer is iets anders, maar zoveel maakt het niet uit. ;) )

belangrijk is dan:
1. "Max. ingangsstroom per string ingang A / ingang B" moet groter zijn als je panelen kunnen leveren, de "Short circuit current (Isc)"
2. "Max. ingangsspanning" moet groter zijn als je panelen kunnen leveren, de "Open circuit voltage (Voc)"
zodra de Voc de boven de 600V komt, dan start de omvormer in de ochtend niet op.
helaas is de Voc wel temperatuur afhankelijk, dus hoe kouder de panelen de hoger de Voc.
grof gesteld: 12x41.0V= 492V en blijft bij vrijwel elke Nederlandse temperatuur wel onder de 600V. ;)
3. "MPP voltage (Vmpp)" wil je het liefst zo dicht mogenlijk bij de "Opgegeven ingangsspanning" hebben.
maar de Vmpp is net zo als de Voc temperatuur afhankelijk.
12x34.1=409.2V (maar is het dan wat warmer buiten, dan zakt hij wel aardig leuk richting de 365V)

dan kun je nog naar het rendement grafiekje van de omvormer kijken.
(dit is niet de juiste omvormer, maar zal voor 99,9% vrijwel het zelfde zijn als jouw omvormer. ;) )
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
horizontaal staat de Vmpp.
dus je hebt een omvormer met 8 panelen per mpp, dus 8x34.1=272.8V
(check op je omvormer hoever dit getal klopt, de temperatuur van de panelen doet dit iets veranderen.)
verticaal staat het % van de power van je omvormer.
dus 272V lees ik die af dan heb je 20% van je omvormer zijn W nodig om boven de 95% omzettings-rendement.
20% van 3680W =736W wat je dus nodig hebt om boven de 95% omzettings-rendement te kunnen komen.
doe je dit met maar 6 panelen, dan zit je rond de 215V, dan zie je dat het erg lastig is voor de omvormer om boven de 96% omzettings-rendement te kunnen komen.

zo heb je een beetje een idee hoe het werkt.
(niet denken dat je een slecht systeem hebt, alles is best oke bij jouw, die 0.5% verschil is geen ramp.
maar aan de andere kant, wil je er nog een paar panelen bij leggen, no probleem.)

(zo als je merkt, je hebt stiekem pittige panelen. >:)
ik begon dit te schrijven met 12x een paneel, maar merk nu ik het af heb geschreven dat 11x beter was geweest.
ik ga het niet aanpassen reken het zelf maar uit. ;) )
Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
@migjes

Wat als je een Oost West wilt maken met 20x SF165 op oost en 20x SF165 op west. (op 10/15 graden hoek ofzo?)

Totaal WP 6600.

even een grafiek van de oude setup.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dit was met 1900Wp 45 graden oost, en 1950Wp 45 graden west.
flink groter verschil in dak hoek als jij plant.

nieuwe setup:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
door dat oost nu ook panelen op 15 graden heeft zie je al dat oost en west meer tegelijk produceren.

ik denk dat je met jouw setup dus iets teveel gelijk productie zult hebben, en dus wel wat gaat aftoppen.
maar als ik dan ga rekenen hoeveel verlies het per jaar zal zijn kom ik onder de 100kWh uit, dus is pinda's ;)

(mijn nieuwe setup: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
heeft een jaar lang op een power-one 3.0 gedraaid, die is maar 3300VA, en doet maar 2000W per mpp.
nu heb ik een power-one 3.6 met 4000VA en 3000Wp per mpp.
ik scoor nu een +/-250kWh extra per jaar, ik vind dat wel leuk, maar er voor doen is een ander verhaal.
ik vervang mijn oost panelen nog wel een keer en dan heb ik er vast wel een 6,5kWp op de omvormer hangen.
of te wel begrijp de relativiteit van het verhaal. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
drielp schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:25:
[...]

Ze worden straks gebruikt om accu's te laden/op spanning te houden. Op onze moestuin is geen stroom en het huidige setje schreeuwde om uitbreiding. Ik wil ook gelijk testen of het lukt om een klein 12 volt koelkastje koud te houden. Handig voor op vakantie....

De panelen worden via een PWM laadstroomregelaar op een oude auto accu aangesloten. Op de moestuin is het een klein beetje inbraakgevoelig, dus daarom geen grote investeringen.
De huidige opstelling werkt al bijna twee jaar, die zorgde daar voor de watervoorziening. Helaas is nu de PWM laadregelaar van €10,- net overleden. Een nieuwe had ik al klaar liggen.

Volgende week komt een echte MPPT laadregelaar binnen, eens testen hoe dat werkt.

De aarding moet ik dan nog uitzoeken, maar dat komt wel goed...

Grappig, kom ik hier een Nederlands vakantiehuisje tegen. Daar liggen 31 van deze panelen op het dak.
leuke paneeltjes zijn het wel. ;)
dunnefilm cellen ter grote van een 5" mono cel.
speciaal is het wel.

ik gok dat je ze negatief moet aarden.
maar dat kan wel eens moeilijk worden voor jouw.
(heb je wel iets om ze te aarden?)

sluit ze gewoon maar aan, de kans dat het fout gaat is niet zo heel groot, en als ze kapot gaan (dunne laag brand weg) dan is het maar jammer, de kans is klein en als je er last van krijgt is dat pas na een paar jaar. ;)

• Joepla

Joepla

peacelord schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:25:
[...]
Nadat we van u het adres en totaal Wp vermogen van de panelen hebben ontvangen gaan studenten van de TU/e en Universiteit Utrecht uw systeem modelleren in de Autarco software. We weten dan wat er waar en hoe geïnstalleerd is.
Ja mogelijk nemen ze dan weer contact op. Niet zo handig, een deel zal niet meer reageren en zonder die 2 essentiële parameters kun je eigenlijk niets zinnigs zeggen over de prestatie.

Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
@migjes

Totaal WP 6600.

Bij mij onder warme omstandigheden zeker 70 procent tot 75/80 als wat koeler word. Panelen ook onder 15 graden

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Dus ipv van die 60%.

Reken je dan ook met 10% extra? Of neem je 6600 * 70/75/80%.
Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:20:
Dus ipv van die 60%.

Reken je dan ook met 10% extra? Of neem je 6600 * 70/75/80%.
Inderdaad die tien procent ook extra voor sf,dus eigenlijk altijd 80 procent van totaal wp
Mijn gewone poly doen 70

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Dus dan kan ik beter een grotere hoek nemen. Of minder panelen, of een grotere omvormer.

• migjes
Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:26:
Dus dan kan ik beter een grotere hoek nemen. Of minder panelen, of een grotere omvormer.
wel nee, nergens voor nodig.
alleen als je echt perse wil en echt de allerlaatste kWh er uit wil trekken. ;)
(maar dan zou je al geen oost-west moeten doen. ;)
of geen Sf moeten gebruiken. ;) )
maar kosten effectief is het vaak niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 07-09-2017 11:29 ]

Als je de hoek groter maakt ga je schaduw geven aan elkaar.
Je zult niet veel gaan missen hoor, maar ik persoonlijk nam voor 100 extra een maatje groter inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
zoals @reneeke1970 zegt, niet nodig voor die 100kWh op de 5200+kWh die je binnen gaat halen.
leuk is het wel om te doen, maar het hoeft niet.

maar ander probleem?
hoe ga je 2x20x165Wp aansluiten op 1 mpp?
(max aantal panelen parallel van 4x?
en over het algemeen 4x panelen serieel op een TL omvormer?
of heb je een speciale manier gevonden, of heb je er nog niet over na gedacht?)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 07-09-2017 11:45 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

kan parallel x5 vermoed ik. Ga ik nog ff bekijken

en er zijn 2 aansluitpunten op de Omvormer, maar of dat apart afgezekerd is.

Of toch maar wat zekeringen ertussen :)

• migjes
Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:49:
kan parallel x5 vermoed ik. Ga ik nog ff bekijken

en er zijn 2 aansluitpunten op de Omvormer, maar of dat apart afgezekerd is.

Of toch maar wat zekeringen ertussen :)
vermoeden is geen zekerheid. >:)
(en zeker niet met SF, die knallen hoog met de Voc en hebben zoizo een hoge Vmpp.)
en het heeft ook niks met zekeringen te maken, maar met diodes (of een braekoutbox) :?

ik denk dat een SMA5000/4000-tl21 met 2x een mpp en 750Voc wel gaat lukken.
en dan 5 serieel x 4 parallel doen per mpp.
een goodwe geen idee :? (ik zie zoizo wel een goodwe 4200 en een goodwe 5000, maar jij hebt het over een 4600? die ken ik niet. ;) )

• Wolly
  • Niet online
Ik overweeg om een deel van de panelen op zo'n 30 meter van de omvormer te plaatsen, dan zal ik dus 30 meter kabel moeten hebben.

Nu zag ik DC solarkabel maar dit lijkt wel eenaderig? Moet je deze dan samenbinden met tie wraps waar deze niet in PVC buizen zit? Is deze kabel anders dan een gewone YMVK kabel qua gedrag of regelgeving?

Heeft iemand nog een goede tip waar te kopen?
Wolly schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:58:
Ik overweeg om een deel van de panelen op zo'n 30 meter van de omvormer te plaatsen, dan zal ik dus 30 meter kabel moeten hebben.

Nu zag ik DC solarkabel maar dit lijkt wel eenaderig? Moet je deze dan samenbinden met tie wraps waar deze niet in PVC buizen zit? Is deze kabel anders dan een gewone YMVK kabel qua gedrag of regelgeving?

Heeft iemand nog een goede tip waar te kopen?
Je hebt mail....

1 PVoutput . Dongen NB

• ferrykoets
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:17:
@ferrykoets
Die 2 moet je op een steca300 of steca500 van markplaats aansluiten.
De 19 overige kan je wel op een stringomvormer plaatsen.
1-fase neem ik aan?

Kan je nog eens duidelijk omschrijven wat en hoeveel je aan panelen wilt plaatsen?
Op een steca500 kan je gewoon 3 panelen parallel doen, als de stringindeling van de overige niet uitkomt.
Omdat dat parallel is, maakt de hellingshoek niet uit.
De bedoeling is om 21 (nu even gaan nadenken over 18+3 dus) op zuid samen met 14 panelen op noord (hoek van 25 graden) aan te sluiten op een SMA STP5000TL, dit vanwege de 3 fasen die er binnenkort gaan komen. (SF170, dus totaal WP is 5950, maar door noord zal dit prima passen)
Met zo'n steca500 kan ik mooi de overgebleven panelen als 3x6 aansluiten.
ferrykoets schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:25:
[...]

De bedoeling is om 21 (nu even gaan nadenken over 18+3 dus) op zuid samen met 14 panelen op noord (hoek van 25 graden) aan te sluiten op een SMA STP5000TL, dit vanwege de 3 fasen die er binnenkort gaan komen. (SF170, dus totaal WP is 5950, maar door noord zal dit prima passen)
Met zo'n steca500 kan ik mooi de overgebleven panelen als 3x6 aansluiten.
Met kleine kant tekening dat ik het niet eens ben met advies van de steca500.
Die is voor vier panelen (2×2),als je daar drie parallel op zet begrens je de omvormer tot 85 volt ×5A max omvormer is 425 watt.
Zult niet veel verliezen maar toch

1 PVoutput . Dongen NB

• ronaldmathies
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:48:
[...]

oei, jouw dit gaan uitleggen zonder dat je begint te duizelen, dat word moeilijk, zeker omdat ik dan dingen versimpeld moet gaan doen. (en dan komen er altijd wijsneuzen die gaan piepen over dat ik weer iets te veel versimpel. >:) )

ik pak even de gegevens van de panelen er bij:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG335N1C-A5
MPP voltage (Vmpp)=34,1V
Open circuit voltage (Voc)=41.0V
Short circuit current (Isc)=10.49A

de gegevens omvormer:
http://www.sma-benelux.co...unny-boy-30-36-40-50.html
Max. ingangsstroom per string ingang A / ingang B = 15A /15A
Max. ingangsspanning = 600V
Opgegeven ingangsspanning = 365V
(je omvormer is iets anders, maar zoveel maakt het niet uit. ;) )

belangrijk is dan:
1. "Max. ingangsstroom per string ingang A / ingang B" moet groter zijn als je panelen kunnen leveren, de "Short circuit current (Isc)"
2. "Max. ingangsspanning" moet groter zijn als je panelen kunnen leveren, de "Open circuit voltage (Voc)"
zodra de Voc de boven de 600V komt, dan start de omvormer in de ochtend niet op.
helaas is de Voc wel temperatuur afhankelijk, dus hoe kouder de panelen de hoger de Voc.
grof gesteld: 12x41.0V= 492V en blijft bij vrijwel elke Nederlandse temperatuur wel onder de 600V. ;)
3. "MPP voltage (Vmpp)" wil je het liefst zo dicht mogenlijk bij de "Opgegeven ingangsspanning" hebben.
maar de Vmpp is net zo als de Voc temperatuur afhankelijk.
12x34.1=409.2V (maar is het dan wat warmer buiten, dan zakt hij wel aardig leuk richting de 365V)

dan kun je nog naar het rendement grafiekje van de omvormer kijken.
(dit is niet de juiste omvormer, maar zal voor 99,9% vrijwel het zelfde zijn als jouw omvormer. ;) )
[afbeelding]
horizontaal staat de Vmpp.
dus je hebt een omvormer met 8 panelen per mpp, dus 8x34.1=272.8V
(check op je omvormer hoever dit getal klopt, de temperatuur van de panelen doet dit iets veranderen.)
verticaal staat het % van de power van je omvormer.
dus 272V lees ik die af dan heb je 20% van je omvormer zijn W nodig om boven de 95% omzettings-rendement.
20% van 3680W =736W wat je dus nodig hebt om boven de 95% omzettings-rendement te kunnen komen.
doe je dit met maar 6 panelen, dan zit je rond de 215V, dan zie je dat het erg lastig is voor de omvormer om boven de 96% omzettings-rendement te kunnen komen.

zo heb je een beetje een idee hoe het werkt.
(niet denken dat je een slecht systeem hebt, alles is best oke bij jouw, die 0.5% verschil is geen ramp.
maar aan de andere kant, wil je er nog een paar panelen bij leggen, no probleem.)

(zo als je merkt, je hebt stiekem pittige panelen. >:)
ik begon dit te schrijven met 12x een paneel, maar merk nu ik het af heb geschreven dat 11x beter was geweest.
ik ga het niet aanpassen reken het zelf maar uit. ;) )

[...]

even een grafiek van de oude setup.
[afbeelding]
dit was met 1900Wp 45 graden oost, en 1950Wp 45 graden west.
flink groter verschil in dak hoek als jij plant.

nieuwe setup:
[afbeelding]
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
door dat oost nu ook panelen op 15 graden heeft zie je al dat oost en west meer tegelijk produceren.

ik denk dat je met jouw setup dus iets teveel gelijk productie zult hebben, en dus wel wat gaat aftoppen.
maar als ik dan ga rekenen hoeveel verlies het per jaar zal zijn kom ik onder de 100kWh uit, dus is pinda's ;)

(mijn nieuwe setup: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
heeft een jaar lang op een power-one 3.0 gedraaid, die is maar 3300VA, en doet maar 2000W per mpp.
nu heb ik een power-one 3.6 met 4000VA en 3000Wp per mpp.
ik scoor nu een +/-250kWh extra per jaar, ik vind dat wel leuk, maar er voor doen is een ander verhaal.
ik vervang mijn oost panelen nog wel een keer en dan heb ik er vast wel een 6,5kWp op de omvormer hangen.
of te wel begrijp de relativiteit van het verhaal. ;) )
Wow, zwaar onder de indruk hoe je het allemaal hebt geschreven, in grote lijnen kan ik het volgen en ik ga er vanavond echt even voor zitten en op papier de boel uitschrijven.

Ik ben in ieder geval al wel meer gerust gesteld met je woorden:
Dit wist ik, want dit was mij al verteld (de installateur heeft het zo goed als mogelijk toen uitgelegd en toen kwam dit ook al naar voren). Ik was alleen bang dat het veel meer was dan bijvoorbeeld 100kWh. Mede ook omdat ik vanochtend in de offerte zag dat hij met de SMA rekenmodel andere omvormers had gebruikt (type was SB3.6-1AV-40), en dan schrik je even als de boel inmiddels al een tijdje aan het draaien is.

Het zijn inderdaad behoorlijk pittige panelen, we zouden eerst voor de 330Wp panelen gaan maar die zijn bijna nergens meer te krijgen.

Nogmaals, enorm bedankt voor je tijd en moeite, het is hier misschien niet de gewoonte om te te bedanken voor een reactie maar dit heeft mij / gaat mij een stuk verder helpen om het te gaan begrijpen.

reneeke1970 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:30:
[...]

Met kleine kant tekening dat ik het niet eens ben met advies van de steca500.
Die is voor vier panelen (2×2),als je daar drie parallel op zet begrens je de omvormer tot 85 volt ×5A max omvormer is 425 watt.
Zult niet veel verliezen maar toch
Zoals ik begrijp monteert hij 2x SF op 10 graden en 1x SF op 40 graden.
Bereik je dan nog de 425 watt met alle 3 parallel?

@ferrykoets
Dus 3x parallel op de steca500
3x 6 op zuid op de STP 5000
en 2x 7 op noord op de STP 5000 (en je kon er nog 7 extra kwijt op je dak, las ik)

Ik zeg doen!

Er is meer dan SMA, bijvoorbeeld fronius symo O-)
(maar dat heb je niet van mij ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2017 13:04 ]

• ferrykoets
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:43:
[...]

Zoals ik begrijp monteert hij 2x SF op 10 graden en 1x SF op 40 graden.
Bereik je dan nog de 425 watt met alle 3 parallel?

@ferrykoets
Dus 3x parallel op de steca500
3x 6 op zuid op de STP 5000
en 2x 7 op noord op de STP 5000

Ik zeg doen!

Er is meer dan SMA, bijvoorbeeld fronius symo O-)
(maar dat heb je niet van mij ;) )
Thx voor je input! Ik was begonnen met een Fronius Symo, tot ik er achter kwam dat ie het geluidsniveau van een wasmachine had (althans, in de specificaties ergens stond iets van 59.5dB meen ik me te herinneren). Misschien valt het allemaal wel mee, maar bij de SMA hebben ze het maar over 40dB. (nu is dat natuurlijk de max waarde en niet de nominale, maar toch). Mocht iemand dat geluid anders ervaren dan hoor ik dat graag. (al maakt het het kiezen niet makkelijker met alle opties nog/weer open :P )
@ferrykoets
De SMA hoor je niet. (de 2 ventilatoren komen ook pas bij 86 graden in of zoiets)
En is niet vol belast met jouw beoogde opstelling, dus kans is groot dat ze nooit zullen draaien.
Hier heb je een "live" temp uitlezing
https://pvoutput.org/intr...374&sid=53029&dt=20170718
en hier zijn de fan's wel aan het werk:
https://pvoutput.org/intr...282&sid=42901&dt=20170721

Dus ik deel je mening, maar ik heb geen ervaring met Fronius. (en kan er dus ook niks over vertellen)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2017 13:19 ]

• peacelord
Joepla schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:01:
[...]

Ja mogelijk nemen ze dan weer contact op. Niet zo handig, een deel zal niet meer reageren en zonder die 2 essentiële parameters kun je eigenlijk niets zinnigs zeggen over de prestatie.
Het lijkt mij dat aanvullende vragen op afstand, dwz zonder contact met installatie eigenaar, beantwoord kunnen worden.

• Joepla

Joepla

peacelord schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:05:
[...]
Het lijkt mij dat aanvullende vragen op afstand, dwz zonder contact met installatie eigenaar, beantwoord kunnen worden.
Huh? Hoe zou dat moeten gaan?

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Dat lijkt me ook vreemd. Je kunt optioneel wel de leverancier aangeven maar in mijn geval heeft die alleen maar spullen geleverd en niet installatie. En dan nog behoort die geen vragen over jouw installatie te beantwoorden.

Maar er komt nog een vraagmoment voor de 2e kwh stand dus misschien dat ze het dan vragen?

• Joepla

Joepla

@exroosje: Hoeveel leveranciers/installateurs kunnen (en willen!) nagaan welke orientatie + hoek, klant xxxxx in 2011 ook alweer had? Die gasten worden al overspoeld met offerte-aanvragen (die ze niet aankunnen) en zitten helemaal niet te wachten op nog wat extra onbetaald huiswerk.

En hoeveel leveranciers/installateurs bestaan nog na pakweg 10 jaar...

Edit: in de ontvangen email staat:

Over circa 3 weken ontvangt u een email met daarin de vraag of u nogmaals uw gegevens in wilt vullen.

Waarschijnlijk dat er dan wat uitgebreidere info moet worden ingevuld.

[ Voor 24% gewijzigd door Joepla op 07-09-2017 18:35 ]

• peacelord
Zaken als oriëntatie en hoek kunnen toch juist prima mbv satteliet beelden en goede software worden vastgesteld? Ik zie het probleem niet zo. Kijk de filmpjes maar die op de website staan, dat geeft de info die je zoekt.

• Gaitman
  • Laatst online: 18:18

Gaitman

The Real One

Klopt het volgende volgens jullie? Kwam laatst in mijn mailbox. Misschien heeft iemand een link naar een grafiekje met de actuele prijsstijgingen/dalingen
Prijzen zonnepanelen omhoog: grijp uw kans

Bent u van plan om zonnepanelen aan te schaffen? Dan kunt u dat maar beter zo snel mogelijk doen. De prijzen van zonnepanelen zijn namelijk aan het stijgen en het ligt in de verwachting dat die prijsstijging verder doorgaat.

Reden is de explosieve vraag naar zonnepanelen. Vooral vanuit Amerika is die vraag ontstaan. Dat geeft een druk op Aziatische producenten waardoor leveringen naar Europa in het geding komen.

Er is nu nog voldoende voorraad. Dus wilt u zonnepanelen aanschaffen? Maak dan gebruik van onze handige offertevergelijker en ontvang kosteloos offertes.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

migjes schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:56:
[...]

vermoeden is geen zekerheid. >:)
(en zeker niet met SF, die knallen hoog met de Voc en hebben zoizo een hoge Vmpp.)
en het heeft ook niks met zekeringen te maken, maar met diodes (of een braekoutbox) :?

ik denk dat een SMA5000/4000-tl21 met 2x een mpp en 750Voc wel gaat lukken.
en dan 5 serieel x 4 parallel doen per mpp.
een goodwe geen idee :? (ik zie zoizo wel een goodwe 4200 en een goodwe 5000, maar jij hebt het over een 4600? die ken ik niet. ;) )
https://cdn.enfsolar.com/...nverter/51beb605db9cf.pdf

Volgens mij lees ik daarop Max DC voltage 580 v

SF panelen 110 Voc = 550 Totaal? Ken dat?

Lastig om te bepalen of ik met die 2 (of 3 inputs) ook zonder diodes kan (ik zei zekering, ik bedoelde diode) :+
Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:39:
[...]

https://cdn.enfsolar.com/...nverter/51beb605db9cf.pdf

Volgens mij lees ik daarop Max DC voltage 580 v

SF panelen 110 Voc = 550 Totaal? Ken dat?

Lastig om te bepalen of ik met die 2 (of 3 inputs) ook zonder diodes kan (ik zei zekering, ik bedoelde diode) :+
Nee kan niet, met vorst komt er tien procent bij, over de 600 dus.
Vier is de max, omvormers met 700 volt of hoger kunnen vijf stuks aan

1 PVoutput . Dongen NB

@Chielos
SMA xxxx TL-21 met stringen van 5 panelen of een goodwe met stringen van 4 panelen en mc4 diodes/zekeringen.

Verwijderd

Even een paar noob-vragen, ik heb het forum even snel doorzocht op combineren van verschillende panelen in 1 string maar ik kom er niet helemaal / helemaal niet uit. Hopelijk is het voor jullie een appeltje-eitje geval.
Ik wil bij mijn zus 9 panelen plaatsen welke als Impp 7.83A hebben. Eventueel uit te breiden met 5 panelen met een Impp van 8.13A. Gaat dat werken ? Of een string van 8(7.83A) en een string van 1(7.83A)+5(8.13) ?
Kunnen < 4% afwijkende amperages van panelen samengevoegd worden ?
Edit:
Ik kan me voorstellen dat in het laatste geval het ene afwijkende paneel de 4 andere iets minder presteren maar dat dat binnen acceptabele grenzen blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2017 21:43 ]

Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:38:
Even een paar noob-vragen, ik heb het forum even snel doorzocht op combineren van verschillende panelen in 1 string maar ik kom er niet helemaal / helemaal niet uit. Hopelijk is het voor jullie een appeltje-eitje geval.
Ik wil bij mijn zus 9 panelen plaatsen welke als Impp 7.83A hebben. Eventueel uit te breiden met 5 panelen met een Impp van 8.13A. Gaat dat werken ? Of een string van 8(7.83A) en een string van 1(7.83A)+5(8.13) ?
Kunnen < 4% afwijkende amperages van panelen samengevoegd worden ?
Edit:
Ik kan me voorstellen dat in het laatste geval het ene afwijkende paneel de 4 andere iets minder presteren maar dat dat binnen acceptabele grenzen blijft.
Ja dat kan, moeten wel dezelde soort cellen zijn anders kan het zijn dat de opbouwende lijn van de stroom anders verloopt. Dan is bv de ene 3 en de andere 4 A

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 Poly vs Mono. Probleem ?
Edit:
Wordt de hele string Impp niet tot de laagste 'omlaag-gedraaid' ?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2017 21:58 ]

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:21:
[...]

Nee kan niet, met vorst komt er tien procent bij, over de 600 dus.
Vier is de max, omvormers met 700 volt of hoger kunnen vijf stuks aan
Thanks, heel forum doorgespit. Duidelijk voor mij. :-)
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:54:
@reneeke1970 Poly vs Mono. Probleem ?
Edit:
Wordt de hele string Impp niet tot de laagste 'omlaag-gedraaid' ?
In principe wel maar de mpp trekt dit toch wel beetje recht. Poly en mono niet doen want door verschillende temperatuur gaan ze uit de pas lopen

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 Ok dank je wel.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 22:52
migjes schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:24:

zonder problemen.

Het gaat voornamelijk om een plat dak op de oostkant met vrij zicht op het zuiden. De rest van het dak staat op oost en west, maar doordat aan beide zeiden een dakkapel staat wordt het lastig daar veel panelen op te schroeven. Het plan was daarom ook om het voornamelijk van het plat dak te hebben.

• Joepla

Joepla

peacelord schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:22:
Zaken als oriëntatie en hoek kunnen toch juist prima mbv satteliet beelden en goede software worden vastgesteld? Ik zie het probleem niet zo. Kijk de filmpjes maar die op de website staan, dat geeft de info die je zoekt.
Alles kan natuurlijk, maar dat lijkt me een stuk meer werk dan 2 getalletjes door de eigenaar laten invullen. Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is lijkt me.

In mijn situatie zullen ze ook nog eens behoorlijk recente beelden moeten hebben, anders pakken ze de installatie die ik in 2003 geplaatst en inmiddels vervangen heb. En hoe ze onderscheid gaan maken tussen mijn 2 installaties (1 in het systeem ingevoerd), zie ik ook niet.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Zijn er hier ook mensen die zonnepanelen hebben genomen op een (bestaand) rieten dak? Zo ja, wat is je ervaring hiermee, was het veel duurder dan op een pannendak, is het esthetisch een beetje mooi en komt er niet heel veel troep (riet) op de panelen die de opwek tegengaan?

• ApC_IcE

ApC_IcE

emnich schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:03:
Zijn er hier ook mensen die zonnepanelen hebben genomen op een (bestaand) rieten dak? Zo ja, wat is je ervaring hiermee, was het veel duurder dan op een pannendak, is het esthetisch een beetje mooi en komt er niet heel veel troep (riet) op de panelen die de opwek tegengaan?
Nog nooit gezien!
Hoe zou je dat windvast moeten monteren?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@ApC_IcE Op is misschien niet helemaal juist geformuleerd en moet het in zijn. Er zijn wel voorbeelden te vinden:
https://www.google.nl/sea...q=zonnepanelen+rieten+dak
maar het is allemaal wat beperkt dus ik hoopte hier op iemand met ervaring.

• migjes
geen idee of je bekend bent met de uitspraak : "de schaapjes op het droge brengen."?
(vroegen bouwde de boer een schuur, waar hij goedkoop riet op legde.
als hij dan een keer geld over had, dan kocht hij dak pannen en verving hij een stuk riet.
als hij dan de hele schuur had vervangen, dan had hij zijn schapen op het droge. ;) )

het is best lastig om dit met een rieten dak te doen, er zijn niet echt standaard spullen voor.
maar als het riet vervangen moet worden, dan is er tussen het riet best wel wat stangen te leggen waar je dan later nog panelen op kunt leggen. ;)
en dan ziet het er best mooi uit. (erg gaaf zelfs. >:) )
maar je rieten dak vervangen is niet goedkoop. (en zeker niet als het nog lang niet nodig is) :-(

wat je ook vaak ziet, is dat mensen een gedeelte van het riet vervangen voor dakpannen.
op die pannen kun je dan gewone manier panelen leggen.
met wat extra verhogings-blokjes kun je de panelen dan weer mooi in de lijn van het riet leggen en zie je geen dakpan meer.
erg mooi, maar ook niet goedkoop.

een rieten dak geeft wel flink wat vervuiling op de panelen. :-(
maar die daken zijn nooit echt plat, dat kan niet als je riet gebruikt, dus ze spoelen gewoon schoon en heb je geen last van. :*)
(verlies is dus minimaal ;) )

maar je bent niet de eerste die het vraagt, hier. ;)
de meeste hebben uiteindelijk maar een andere oplossing gekozen, gewoon vanwege de kosten.
het maakt niet uit of de panelen op je dak liggen, of b.v. op de schuur.
als de schuur goedkoper is, dan is daar ook goed.
andere kozen er voor om dan maar een veranda aan te bouwen aan het huis, en de panelen daar maar in te verwerken. (ook duur, maar je krijgt er ook een mooie veranda bij. ;) )

• ApC_IcE

ApC_IcE

emnich schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:33:
@ApC_IcE Op is misschien niet helemaal juist geformuleerd en moet het in zijn. Er zijn wel voorbeelden te vinden:
https://www.google.nl/sea...q=zonnepanelen+rieten+dak
maar het is allemaal wat beperkt dus ik hoopte hier op iemand met ervaring.
Ah ok, ik zie op deze plaatjes inderdaad een verwijdering van het rieten dak. Als daaronder een pannendak zit heb je je oplossing al. Riet weghalen en op de pannen plaatsen (echter heb je wel te maken met de schaduw dus niet te dicht op het dikke riet)

Overigens verder zelf geen ervaring mee.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 16:13

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik zou me er niet aan wagen om zonnepanelen op een rieten dak te monteren. Een rieten dak moet je onaangetast laten vindt ik. Daarnaast ivm met brandveiligheid zou ik het niet doen ook al zijn er maatregelen te treffen om dit te voorkomen. tenzij het dak einde levensduur is en je besluit een deel niet te bedekken met riet maar met panelen zou ik het dak niet veranderen.

En volgens mij zijn huizen met een rieten kap doorgaans geen rijtjes woning en zijn het doorgaand vrijstaande woningen met wat genoeg ruimte rondom.

Ik zou het eerder zoeken door bijgebouwen met panelen te bedekken. Carports, schuurtjes, veranda's, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Zuluman op 08-09-2017 10:43 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

migjes schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:36:
[...]

geen idee of je bekend bent met de uitspraak : "de schaapjes op het droge brengen."?
(vroegen bouwde de boer een schuur, waar hij goedkoop riet op legde.
als hij dan een keer geld over had, dan kocht hij dak pannen en verving hij een stuk riet.
als hij dan de hele schuur had vervangen, dan had hij zijn schapen op het droge. ;) )
Ik ken wel de uitdrukking `onder de pannen zijn` en dat komt op hetzelfde neer. Als je een pannendak had, had je het goed voor elkaar. Helaas ben ik niet zo rijk voor een pannendak ;)
het is best lastig om dit met een rieten dak te doen, er zijn niet echt standaard spullen voor.
maar als het riet vervangen moet worden, dan is er tussen het riet best wel wat stangen te leggen waar je dan later nog panelen op kunt leggen. ;)
en dan ziet het er best mooi uit. (erg gaaf zelfs. >:) )
maar je rieten dak vervangen is niet goedkoop. (en zeker niet als het nog lang niet nodig is) :-(

wat je ook vaak ziet, is dat mensen een gedeelte van het riet vervangen voor dakpannen.
op die pannen kun je dan gewone manier panelen leggen.
met wat extra verhogings-blokjes kun je de panelen dan weer mooi in de lijn van het riet leggen en zie je geen dakpan meer.
erg mooi, maar ook niet goedkoop.

een rieten dak geeft wel flink wat vervuiling op de panelen. :-(
maar die daken zijn nooit echt plat, dat kan niet als je riet gebruikt, dus ze spoelen gewoon schoon en heb je geen last van. :*)
(verlies is dus minimaal ;) )

maar je bent niet de eerste die het vraagt, hier. ;)
de meeste hebben uiteindelijk maar een andere oplossing gekozen, gewoon vanwege de kosten.
het maakt niet uit of de panelen op je dak liggen, of b.v. op de schuur.
als de schuur goedkoper is, dan is daar ook goed.
andere kozen er voor om dan maar een veranda aan te bouwen aan het huis, en de panelen daar maar in te verwerken. (ook duur, maar je krijgt er ook een mooie veranda bij. ;) )
Je ziet het ook maar erg weinig dus dat zal de reden wel zijn. Jammer.

Ook @Zuluman
Een veranda laten bouwen gaat me wat ver en verder heb ik alleen maar twee platte stukken dak (garage en een stukje uitbouw) maar daar zit zoveel schaduw dat dat niet de moeite waard is.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:43:
@exroosje: Hoeveel leveranciers/installateurs kunnen (en willen!) nagaan welke orientatie + hoek, klant xxxxx in 2011 ook alweer had? Die gasten worden al overspoeld met offerte-aanvragen (die ze niet aankunnen) en zitten helemaal niet te wachten op nog wat extra onbetaald huiswerk.

En hoeveel leveranciers/installateurs bestaan nog na pakweg 10 jaar...

Edit: in de ontvangen email staat:

Over circa 3 weken ontvangt u een email met daarin de vraag of u nogmaals uw gegevens in wilt vullen.

Waarschijnlijk dat er dan wat uitgebreidere info moet worden ingevuld.
Ik heb er de voorgaande jaren ook steeds aan mee gewerkt, nu krijgen ze van mij een echt hoofdpijndossier.
Ze redden zich er maar mee. >:)

Als volgt ;

Bedankt voor uw registratie
Beste xxxxxx,
Bedankt voor uw deelname aan het Nationaal Solar Onderzoek. De studenten van de TU/e en Universiteit Utrecht gaan met uw gegevens aan de slag om de Performance Ratio van uw systeem te berekenen.
E-mail: xxxxxxxxxx
Uw naam: xxxxxxxxx
Straat + Huisnummer: xxxxxxxx xx
Postcode: xxxx xx
Stad: Winschoten

Installatiedatum: 2010-08-20

Totaal Wp vermogen: 2640 Wp / 5400 Wp ( plus noord panelen = 6150 Wp

Totaal aantal panelen: 11 / 24 ( plus noord = 27 stuks )

Huidige totale kWh opbrengst: 32461.084 kWh

Beloofde kWh opbrengst per jaar: 2500 eigen beheer D.I.Y.

Bij welk bedrijf heeft u het systeem gekocht: xxxxxxxxx

Welk merk zonnepanelen heeft u: 5 verschillende merken

Welk merk omvormer heeft u: AEG PV 4600 / Involar mac 250 x 2 op noord

Zijn er optimizers toegepast in uw systeem: Ja, 4 stuks voor op de moeilijke plekjes / Hosola Power optimizer P350

_O-

• migjes
@emnich
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) was riet voor de arme mensen een oplossing.
vandaag de dag is het weer hip en eigenlijk alleen maar weg gelegd voor de rijken. >:)

het is jammer dat je het weinig ziet, maar zoals google je al aangaf, het kan soms wel heel mooi worden aangelegd. (vooral als ze goed de hoogte van de panelen netjes in schatten en het weer in 1 lijn met het riet komt. ;) )

maar jij zegt, dat je platte daken te veel schaduw hebben?
meeste beginnelingen schatten schaduw vaak veel te verkeert in. ;)
mogen wij hier over oordelen?
(dus wat foto materiaal en lokatie gegevens?)

(hell, er zijn hier mensen die leggen al panelen op hun noord dak.
als je het laat leggen, tja dan kan het moeilijk uit, maar als je het zelf doet is het al bijna een nobraier.
als je het over schaduw hebt, dan is noord wel een leuk voorbeeld. ;)
ook platte daken zijn vaak erg makkelijk zelf te doen.
gewoon een leverancier die je een zelfbouw setje (met alles er op en aan) levert.
dat kan een kluns in een weekend leggen. ;) )

• Joepla

Joepla

PClop schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:46:
[...]
Ik heb er de voorgaande jaren ook steeds aan mee gewerkt, nu krijgen ze van mij een echt hoofdpijndossier.
Ze redden zich er maar mee. >:)
Hier gaat iemand niet vrolijk van worden :)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt die vraag ook rechtstreeks aan een rietdekkers firma stellen.
http://www.rietdekkers.info/zonnepanelen.html
http://www.riet.com/het_rieten_dak/techniek/zonnepaneel.html
Kort door de bocht, geen riet onder de panelen, want dat gaat rotten
omdat het niet genoeg droogt na een regenbui.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@migjes Ik heb een hele grote boom in de tuin staan precies op het zuiden en in het westen staat een huis én een hele rij bomen.

Een snelle schets (ik zal van het weekend kijken of ik foto's kan plaatsen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qhLBSfftSjWkQ6XTkRuePzSe/medium.png

Mijn huis heeft een kleine uitbouw op het zuiden (ong 4x3) en een garage aan de west kant van het huis van 8x3. Naast de garage staat het huis van de buren die flink hoger is dan mijn garage, er staat een boom direct naast de garage en aan de west kant staat een rij hoge bomen. Daarnaast staat er in de tuin aan de zuid kant een enorme boom.

De garage ligt dus niet de hele dag in de schaduw maar wel een groot gedeelte en zeker als de zon wat lager staat. Mijn dak (Oost/West) is lekker hoog (10m) en heeft veel minder last van de schaduw dus dat leek me perfect. Daarbij vind ik persoonlijk van die schuine panelen op een plat dak niet heel mooi en zou ik het het liefst dan helemaal plat doen (wat nog slechter is voor het rendement).

@PClop Natuurlijk kan ik het daar ook stellen. Dat heb ik ook gedaan en er komt er in elk geval een langs. Het leek me ook prettig wat meer onafhankelijke informatie te hebben ipv alleen af te gaan op het verhaal van een verkoper.

• migjes
@emnich
ach, ziet er nog niet erg slecht uit.
(maar info is wel erg karig. ;)
meer info is gewenst.)

wat je eigenlijk moet weten, is dat de winter januari en december, eigenlijk al zo weinig uren licht hebben.
rond 24 december, heb je maar 5,5 uren die voor maar 50% effectief zijn. in de zomer de hele maand juni heb je 14 uur met 100% effectiviteit.
dus winter schaduw, is jammer maar absoluut geen ramp. ;)

ook hoeven panelen niet op zuid, een volledig oost of west kan ook 75- 80% opleveren.
en dat is eigenlijk al genoeg. ;)

(oke, om dan met de beperkte dakoppervlakte nog genoeg op te wekken voor je gebruik, dat word lastig.
maar wie het kleine niet eert, is het .......)

emnich schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:44:
@migjes Ik heb een hele grote boom in de tuin staan precies op het zuiden en in het westen staat een huis én een hele rij bomen.

Een snelle schets (ik zal van het weekend kijken of ik foto's kan plaatsen).
[afbeelding]

Mijn huis heeft een kleine uitbouw op het zuiden (ong 4x3) en een garage aan de west kant van het huis van 8x3. Naast de garage staat het huis van de buren die flink hoger is dan mijn garage, er staat een boom direct naast de garage en aan de west kant staat een rij hoge bomen. Daarnaast staat er in de tuin aan de zuid kant een enorme boom.

De garage ligt dus niet de hele dag in de schaduw maar wel een groot gedeelte en zeker als de zon wat lager staat. Mijn dak (Oost/West) is lekker hoog (10m) en heeft veel minder last van de schaduw dus dat leek me perfect. Daarbij vind ik persoonlijk van die schuine panelen op een plat dak niet heel mooi en zou ik het het liefst dan helemaal plat doen (wat nog slechter is voor het rendement).

@PClop Natuurlijk kan ik het daar ook stellen. Dat heb ik ook gedaan en er komt er in elk geval een langs. Het leek me ook prettig wat meer onafhankelijke informatie te hebben ipv alleen af te gaan op het verhaal van een verkoper.
Vanwege winter schaduw moet je je richten op de zomer, en dat is met bijna platte panelen, dus wat jij wilt is in je voordeel. Ik heb ten zuiden van mijn panelen op één meter afstand een berken boom staan en die is zes meter hoger dan de panelen liggen. Schaduw gaat als klok wijzer over panelen(ook plat dak), kost totaal een tien procent van de opbrengst. De helft van het jaar schijnt de zon maar, rest is diffuus licht. In het voorjaar zitten er geen bladeren aan dus merk ik helemaal niks van.
Ik heb wel per paneel een optimiser!

1 PVoutput . Dongen NB

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 16:48

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Afbeeldingslocatie: https://i28.photobucket.com/albums/c209/l0013/Solar/th_2017-09-07%20at%2019.07.11.jpeg

Gisteren een SMA SB1200 ontvangen. Mijn enige referentie is de Steca500 waarvan ik er 3 in gebruik heb.
Wat een bakbeest is dat zeg, zo'n transformator bak. daar had ik me wel even op verkeken. Dan zegt een tabelletje met afmetingen toch weinig.
Met hetzelfde volume en grofweg de helft van het gewicht kan ik 3kWp aan Steca 500tjes kan kwijt.

Even aan m'n 4stuks 250Wp geknoopt en het licht ging aan en enige tellen later leverde hij 19W in de regen om zeven uur 's avonds. Hij lijkt te werken dus.

Wel leuk (nu nog wel) bij dat lage vermogen dat je de MPP-sweep(gok ik) goed kunt horen brommen.

Nu op zoek naar grofweg 1200 Wp aan voordelige panelen om bij te plaatsen op m'n platte dak( grofweg 1,6*6,0 m beschikbaar), dan ligt dat vol. Zo heb ik gelijk een leuk projectje voor dit druilerige weer.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

leon0013 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:20:
[afbeelding]

Gisteren een SMA SB1200 ontvangen. Mijn enige referentie is de Steca500 waarvan ik er 3 in gebruik heb.
Wat een bakbeest is dat zeg, zo'n transformator bak. daar had ik me wel even op verkeken. Dan zegt een tabelletje met afmetingen toch weinig.
Met hetzelfde volume en grofweg de helft van het gewicht kan ik 3kWp aan Steca 500tjes kan kwijt.

Even aan m'n 4stuks 250Wp geknoopt en het licht ging aan en enige tellen later leverde hij 19W in de regen om zeven uur 's avonds. Hij lijkt te werken dus.

Wel leuk (nu nog wel) bij dat lage vermogen dat je de MPP-sweep(gok ik) goed kunt horen brommen.

Nu op zoek naar grofweg 1200 Wp aan voordelige panelen om bij te plaatsen op m'n platte dak( grofweg 1,6*6,0 m beschikbaar), dan ligt dat vol. Zo heb ik gelijk een leuk projectje voor dit druilerige weer.
Die 1200 is een echte travo omvormer, ik heb er ooit 129 opgehangen in Almere, als er een landing van die dingen is de bus lag moest je rekening houden met een langere remweg :-). Je hoeft niet meer naar de fitness als je ze dagelijks op hoofdhoogte op 70 cm van je af mag ophangen..

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 14:06
Zojuist mijn 12x 300wp + growatt 3600MTL-S aangeprikt. Helaas een trieste dag om te beginnen (al kan het vanaf nu alleen maar meevallen :)

Ze liggen op zuid en de helling weet ik zo niet exact.

Ben benieuwd wat het gaat brengen de komende tijd.

• carismagdi
  • Laatst online: 23-11 16:38
BurnerT schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:15:
Zojuist mijn 12x 300wp + growatt 3600MTL-S aangeprikt. Helaas een trieste dag om te beginnen (al kan het vanaf nu alleen maar meevallen :)

Ze liggen op zuid en de helling weet ik zo niet exact.

Ben benieuwd wat het gaat brengen de komende tijd.
Leuk setje, lijkt me... heb 12 x 300wp (zuid, 10 graden) nu ook op het oog maar dan met een Goodwe 3000dns, of is een 3600dns toch aan te raden. Hoop dat je snel nog resultaten plaatst zodat ik hier wellicht op kan acteren.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

carismagdi schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:50:
[...]

Leuk setje, lijkt me... heb 12 x 300wp (zuid, 10 graden) nu ook op het oog maar dan met een Goodwe 3000dns, of is een 3600dns toch aan te raden. Hoop dat je snel nog resultaten plaatst zodat ik hier wellicht op kan acteren.
Voor hoge resultaten moet je wachten tot mei haha. Neem nou maar 3600 ,is zo leuk die pieken zien

1 PVoutput . Dongen NB

• ferrykoets
mocht er nog iemand behoefte hebben aan 6 MPP trackers in een enkele omvormer: SMA heeft er nu eentje, al is die wel goed voor 50kW
de Core 1

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Op ons nieuwbouwhuis komen ook zonnepanelen. De aannemer gaat blijkbaar ook van wettelijk minimum conform bouwbesluit, want hij plaatst 7 panelen, terwijl er max 15 op kunnen. De overige 8 kunnen wij als meerwerk laten plaatsen, kosten Euro 650,- per stuk, Vraag: wat levert 8 zonnepanelen aan besparing op per jaar? Oftewel, is het raadzaam om panelen bij te kopen? Ze worden overigens gelegd op een plat dak.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:15:
Op ons nieuwbouwhuis komen ook zonnepanelen. De aannemer gaat blijkbaar ook van wettelijk minimum conform bouwbesluit, want hij plaatst 7 panelen, terwijl er max 15 op kunnen. De overige 8 kunnen wij als meerwerk laten plaatsen, kosten Euro 650,- per stuk, Vraag: wat levert 8 zonnepanelen aan besparing op per jaar? Oftewel, is het raadzaam om panelen bij te kopen? Ze worden overigens gelegd op een plat dak.
Hangt helemaal van de aantal Wp per paneel af en de hoek en ligging.

650 euro per paneel is wel erg duur. Gemiddeld paneel kost 190/200 euro incl btw. En dan 25 euro montage kosten per stuk. Verdient ie mooi 400 euro per paneel lol.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jan-man schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:22:
[...]

Hangt helemaal van de aantal Wp per paneel af en de hoek en ligging.

650 euro per paneel is wel erg duur. Gemiddeld paneel kost 190/200 euro incl btw. En dan 25 euro montage kosten per stuk. Verdient ie mooi 400 euro per paneel lol.
Ik kan weinig vinden, eerlijk gezegd ook niet echt naar gevraagd, aangezien de panelen er "gratis" op ligen. Volgens mij gaat het om het volgende:
Merk: Autarco
◾1650 x 992 x 40mm PV modules
◾Based on 6′ polycrystalline cells in 6 x 10 layout
◾For a cost-effective solution with good efficiency
◾Available in 250Wp to 260Wp

Eens dat de prijzen relatief hoog zijn, wat voor een deel valt te verklaren ivm afwijken van de standard en met alleen panelen ben je er niet natuurlijk , moet ook kabels komen, dak constructie, iemand moet tekeningen wijzigen, kopers begeleiden, etc ;). Maar nogmaals: meerwerk = duur! :).

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:15:
Probeer die 7panelen te laten vervallen. En als dat niet lukt zo ik die 7panelen naar ander dak of schuur/garage proberen te laten verplaatsen.
Dan kun je zelf je hoofddak voor (véél) minder geld helemaal vol leggen en hoef je niet (te) duur panelen bij et kopen bij de aannemer.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sport_Life schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:32:
[...]

Ik kan weinig vinden, eerlijk gezegd ook niet echt naar gevraagd, aangezien de panelen er "gratis" op ligen. Volgens mij gaat het om het volgende:
Merk: Autarco
◾1650 x 992 x 40mm PV modules
◾Based on 6′ polycrystalline cells in 6 x 10 layout
◾For a cost-effective solution with good efficiency
◾Available in 250Wp to 260Wp

Eens dat de prijzen relatief hoog zijn, wat voor een deel valt te verklaren ivm afwijken van de standard en met alleen panelen ben je er niet natuurlijk , moet ook kabels komen, dak constructie, iemand moet tekeningen wijzigen, kopers begeleiden, etc ;). Maar nogmaals: meerwerk = duur! :).
Allemachtig, ik heb 270Wp JA Solar poly voor €144 incl. btw gekocht en de btw krijg ik terug.
Als je het zelf regelt dan kan je de hele straat vol leggen :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Atomic2005 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:49:
[...]

Probeer die 7panelen te laten vervallen. En als dat niet lukt zo ik die 7panelen naar ander dak of schuur/garage proberen te laten verplaatsen.
Dan kun je zelf je hoofddak voor (véél) minder geld helemaal vol leggen en hoef je niet (te) duur panelen bij et kopen bij de aannemer.
Laten vervallen gaat lastig worden, omdat we dan niet aan de norm doen voor nieuwbouw. Voor oplevering dienen die panelen erop te zitten, en voor oplevering mag ik geen derde partij op het dak laten. Dankzij die panelen zitten we aan 0,4, wat de max is. Ik ga het wel vragen overigens, maar denk dat om bovengenoemde reden het niet mogelijk is.
Wat zullen die 7 panelen maandelijks opleveren? Praten we dan over 50 euro ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2017 23:08 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maandelijks is lastig, want niet elke maand geeft evenveel zonlicht.

Jaarlijks kan je bij een optimale plaatsing wel uitgaan van ongeveer 1 kWh per Wp. Met 7 panelen van 250 Wp zou dat dan 1750 kWh zijn. Als je € 0,19 per kWh zou betalen, dan is een jaarlijkse opwek van 1750 kWh een besparing van € 332,50. Dus ongeveer € 27 per maand.

Als je schaduw gaat hebben of ze zijn niet op het zuiden gericht, dan natuurlijk wat minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-09-2017 23:17 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:13:
Maandelijks is lastig, want niet elke maand geeft evenveel zonlicht.

Jaarlijks kan je bij een optimale plaatsing wel uitgaan van ongeveer 1 kWh per Wp. Met 7 panelen van 250 Wp zou dat dan 1750 kWh zijn. Als je € 0,19 per kWh zou betalen, dan is een jaarlijkse opwek van 1750 kWh een besparing van € 332,50. Dus ongeveer € 27 per maand.

Als je schaduw gaat hebben of ze zijn niet op het zuiden gericht, dan natuurlijk wat minder.
Dank! Schaduw is er niet /nauwelijks, tenzij er een vogel overvliegt ;). Dus stel ik zou achteraf wat van die panelen bijplaatsen a 200 euro per stuk, duurt het ongeveer 4 jaar om ze terug te verdienen..

Ik vind 27e per maand wel tegenvallen, eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2017 23:19 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??