ronaldmathies schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:52:
[...]
Mooie uitleg en gelukkig gebruik je redelijk dezelfde panelen als die ik heb. Hoe de setup nu bij ons is is als volgt:
We hebben in totaal 25 LG Neon2 (LG335N1C-A5) 335 Wp panelen.
We hebben twee SB3600TL-21 omvormers.
Op omvormer 1 zitten twee string met ieder 8 panelen. Deze panelen liggen op -100 (NOO) 15 graden.
Op omvormer 2 zit èèn string met 9 panelen. Deze panelen liggen op -7 (ZZO) en de helling is 10 graden. Vier van deze panelen kunnen last hebben van schaduw en daarom hebben deze panelen Tygo optimizers erop zitten.
Beide omvormers zitten op een andere groep in de meter kast.
Wat ik mij nu afvraag is, is deze opstelling correct of loop ik tegen bepaalde limieten aan. Ik snap dat panelen het overgrote deel van het jaar niet op 100% draaien (zeker niet de 16 panelen op NOO) maar ik wil ook niet dat in de top maanden ik teveel verlies.
Ik duizel elke keer van de getallen en ik begrijp ook niet helemaal wat welk gegeven betekend.
oei, jouw dit gaan uitleggen zonder dat je begint te duizelen, dat word moeilijk, zeker omdat ik dan dingen versimpeld moet gaan doen. (en dan komen er altijd wijsneuzen die gaan piepen over dat ik weer iets te veel versimpel.

)
ik pak even de gegevens van de panelen er bij:
http://www.lg.com/us/busi...l-products/lg-LG335N1C-A5
de belangrijke getallen zijn:
MPP voltage (Vmpp)=34,1V
Open circuit voltage (Voc)=41.0V
Short circuit current (Isc)=10.49A
de gegevens omvormer:
http://www.sma-benelux.co...unny-boy-30-36-40-50.html
de belangrijke getallen zijn:
Max. ingangsstroom per string ingang A / ingang B = 15A /15A
Max. ingangsspanning = 600V
Opgegeven ingangsspanning = 365V
(je omvormer is iets anders, maar zoveel maakt het niet uit.

)
belangrijk is dan:
1. "Max. ingangsstroom per string ingang A / ingang B" moet groter zijn als je panelen kunnen leveren, de "Short circuit current (Isc)"
2. "Max. ingangsspanning" moet groter zijn als je panelen kunnen leveren, de "Open circuit voltage (Voc)"
zodra de Voc de boven de 600V komt, dan start de omvormer in de ochtend niet op.
helaas is de Voc wel temperatuur afhankelijk, dus hoe kouder de panelen de hoger de Voc.
grof gesteld: 12x41.0V= 492V en blijft bij vrijwel elke Nederlandse temperatuur wel onder de 600V.
3. "MPP voltage (Vmpp)" wil je het liefst zo dicht mogenlijk bij de "Opgegeven ingangsspanning" hebben.
maar de Vmpp is net zo als de Voc temperatuur afhankelijk.
12x34.1=409.2V (maar is het dan wat warmer buiten, dan zakt hij wel aardig leuk richting de 365V)
dan kun je nog naar het rendement grafiekje van de omvormer kijken.
(dit is niet de juiste omvormer, maar zal voor 99,9% vrijwel het zelfde zijn als jouw omvormer.

)

horizontaal staat de Vmpp.
dus je hebt een omvormer met 8 panelen per mpp, dus 8x34.1=272.8V
(check op je omvormer hoever dit getal klopt, de temperatuur van de panelen doet dit iets veranderen.)
verticaal staat het % van de power van je omvormer.
dus 272V lees ik die af dan heb je 20% van je omvormer zijn W nodig om boven de 95% omzettings-rendement.
20% van 3680W =736W wat je dus nodig hebt om boven de 95% omzettings-rendement te kunnen komen.
doe je dit met maar 6 panelen, dan zit je rond de 215V, dan zie je dat het erg lastig is voor de omvormer om boven de 96% omzettings-rendement te kunnen komen.
zo heb je een beetje een idee hoe het werkt.
(niet denken dat je een slecht systeem hebt, alles is best oke bij jouw, die 0.5% verschil is geen ramp.
maar aan de andere kant, wil je er nog een paar panelen bij leggen, no probleem.)
(zo als je merkt, je hebt stiekem pittige panelen.
ik begon dit te schrijven met 12x een paneel, maar merk nu ik het af heb geschreven dat 11x beter was geweest.
ik ga het niet aanpassen reken het zelf maar uit.

)
Chielos schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
@
migjes
Wat als je een Oost West wilt maken met 20x SF165 op oost en 20x SF165 op west. (op 10/15 graden hoek ofzo?)
Totaal WP 6600.
In mijn berekening neem ik even 10% extra = 7260 WP.
En dan 60% (in het geval van O-W) = 4356.
Ik heb zelf een Goodwe van 4600 met 1 tracker.
Gaat passen toch?

Ik ga het wel proberen in ieder geval.
even een grafiek van de oude setup.

dit was met 1900Wp 45 graden oost, en 1950Wp 45 graden west.
flink groter verschil in dak hoek als jij plant.
nieuwe setup:

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
door dat oost nu ook panelen op 15 graden heeft zie je al dat oost en west meer tegelijk produceren.
ik denk dat je met jouw setup dus iets teveel gelijk productie zult hebben, en dus wel wat gaat aftoppen.
maar als ik dan ga rekenen hoeveel verlies het per jaar zal zijn kom ik onder de 100kWh uit, dus is pinda's
(mijn nieuwe setup: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
heeft een jaar lang op een power-one 3.0 gedraaid, die is maar 3300VA, en doet maar 2000W per mpp.
nu heb ik een power-one 3.6 met 4000VA en 3000Wp per mpp.
ik scoor nu een +/-250kWh extra per jaar, ik vind dat wel leuk, maar er voor doen is een ander verhaal.
ik vervang mijn oost panelen nog wel een keer en dan heb ik er vast wel een 6,5kWp op de omvormer hangen.
of te wel begrijp de relativiteit van het verhaal.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)