(niet wetende hoe hard deze grens echt is.Wolly schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:41:
Vraagje, als de Max input current per MPPT 12A is:
Het zonnepaneel heeft als Impp (Current nominal power) 1,5A. Als ik de max current bereken is dat 165Watt/80V = 2,xx A (klopt dat, is dat max current?)
Mag ik dan maximaal 12A/2A = 6 strings paraellel op deze MPPT aansluiten?
mischien kun je er over mischien niet.
mijn ervaring hier zegt wel: vaak als mensen dit soort vragen stellen, dan maken ze al eerder ergens een kapitale fout, door b.v: veel te weinig Vmpp op de omvormer te zetten of een totaal van de pot gerukte onder dimensionering.
anders kom je gewoon weg niet aan deze grens.
jep, max wat uit een paneel komt word vaak "Short Circuit Current" genoemd.
(die zoek je gewoon op in de specificaties.)
en die behoord onder de max A van de omvormer te blijven, maar dat is niet de max A van de mpp.
een +/-2000W TL omvormer, heeft vaak een max A van de mpp van rond de 10A, en dan is de "Short Circuit Current" van de mpp vaak een 12,5A.
leuk dat je dan 6x parallel stringen van 2A er aan hangt, zal de mpp echt stoppen bij de 10A.
helaas.
of hij stopt al eerder, zodra de max W is bereikt van de omvormer. (wat eerst word bereikt, dat gebeurd.
als de Vmpp 350V is, dan stop hij al met 2000W/350V = 5,7A
er zijn zelfs een paar merken, die registreren de hoeveelheid Vmpp en Ampp, zodra die over bepaalde waarden zijn geweest, dan vervalt de garantie.
(ik heb nog nooit ergens van gehoord dat ze er echt moeilijk over doen, maar wel handig om vast te weten dat het wel kan in sommige gevallen.)
ander probleempje waar na je moet kijken:
als je meerdere parallel stringen maakt, dan kan er per ongeluk een situatie ontstaan (denk aan schaduw op 1 paneel) waar door de stroom kring niet naar de mpp gaat, maar door de beschaduwde string gaat lopen.
deze stroom kan te veel zijn voor een paneel, en zodoende kapot gaan.
dus check of je niet extra diodes in je string moet plaatsen.
(of een breakoutbox moet gebruiken, ect ect..)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)