Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.455 views

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Wolly schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:41:
Vraagje, als de Max input current per MPPT 12A is:

Het zonnepaneel heeft als Impp (Current nominal power) 1,5A. Als ik de max current bereken is dat 165Watt/80V = 2,xx A (klopt dat, is dat max current?)

Mag ik dan maximaal 12A/2A = 6 strings paraellel op deze MPPT aansluiten?
(niet wetende hoe hard deze grens echt is.
mischien kun je er over mischien niet.
mijn ervaring hier zegt wel: vaak als mensen dit soort vragen stellen, dan maken ze al eerder ergens een kapitale fout, door b.v: veel te weinig Vmpp op de omvormer te zetten of een totaal van de pot gerukte onder dimensionering. :?
anders kom je gewoon weg niet aan deze grens. ;) )

jep, max wat uit een paneel komt word vaak "Short Circuit Current" genoemd.
(die zoek je gewoon op in de specificaties.)
en die behoord onder de max A van de omvormer te blijven, maar dat is niet de max A van de mpp. ;)

een +/-2000W TL omvormer, heeft vaak een max A van de mpp van rond de 10A, en dan is de "Short Circuit Current" van de mpp vaak een 12,5A.

leuk dat je dan 6x parallel stringen van 2A er aan hangt, zal de mpp echt stoppen bij de 10A.
helaas.
of hij stopt al eerder, zodra de max W is bereikt van de omvormer. (wat eerst word bereikt, dat gebeurd. ;) )
als de Vmpp 350V is, dan stop hij al met 2000W/350V = 5,7A ;)

er zijn zelfs een paar merken, die registreren de hoeveelheid Vmpp en Ampp, zodra die over bepaalde waarden zijn geweest, dan vervalt de garantie. ;)
(ik heb nog nooit ergens van gehoord dat ze er echt moeilijk over doen, maar wel handig om vast te weten dat het wel kan in sommige gevallen.)

ander probleempje waar na je moet kijken:
als je meerdere parallel stringen maakt, dan kan er per ongeluk een situatie ontstaan (denk aan schaduw op 1 paneel) waar door de stroom kring niet naar de mpp gaat, maar door de beschaduwde string gaat lopen.
deze stroom kan te veel zijn voor een paneel, en zodoende kapot gaan.
dus check of je niet extra diodes in je string moet plaatsen. ;)
(of een breakoutbox moet gebruiken, ect ect..)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:52:
[...]

(niet wetende hoe hard deze grens echt is.
mischien kun je er over mischien niet.
mijn ervaring hier zegt wel: vaak als mensen dit soort vragen stellen, dan maken ze al eerder ergens een kapitale fout, door b.v: veel te weinig Vmpp op de omvormer te zetten of een totaal van de pot gerukte onder dimensionering. :?
anders kom je gewoon weg niet aan deze grens. ;) )
Ben inderdaad bezig om te kijken hoe de berekeningen werken :)
ander probleempje waar na je moet kijken:
als je meerdere parallel stringen maakt, dan kan er per ongeluk een situatie ontstaan (denk aan schaduw op 1 paneel) waar door de stroom kring niet naar de mpp gaat, maar door de beschaduwde string gaat lopen.
deze stroom kan te veel zijn voor een paneel, en zodoende kapot gaan.
dus check of je niet extra diodes in je string moet plaatsen. ;)
(of een breakoutbox moet gebruiken, ect ect..)
Goed dat je erover begint, heb daar ook een vraag over. Begreep uit dit topic dat je bij SF panelen max 4 strings parallel kan zetten ivm die stroom. Bij meer dan 4 zou je een diode of fuse moeten plaatsen.

Maximale stroom van een SF paneel, dan zie ik dit bron (pdf):
Reverse current applied to the modules should not exceed 7A under any circumstances.
Pak ik dan de SMA pagina over stringzekeringen:
ISC max = factor 1,25 * maximale kortsluitstroom van het paneel.
1,25 * 1,76A = 2,2
LIMIET: Maximale verdraagbare stroom per paneel of string staat volgens NEN norm beschreven als factor 1,35 x IMOD_MAX_OCPR
1,35 * 7A = 9,45A
Plaats stringzekeringen als LIMIET < MAX STROOM, dus: 1,35 x IMOD_MAX_OCPR < (N-1) x ISC max
9,45A < (4 strings - 1 string) x 2,2 = 6,6 ==> Geen stringzekering

9,45A < (5 strings - 1 string) x 2,2 = 8,8 ==> Geen stringzekering ???

Met 5 strings zou ik volgens die berekening dus geen diode hoeven? Of is het puur voor de zekerheid dat het advies luidt max 4 strings parallel?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En we zijn weer in de lucht sinds 14u oOo
De 2 strings werkten direct dus kabeltjes maken en goed aansluiten kan ik wel :P
Nog wel wat puntjes op de i zetten zoals de ballast verdelen en de kabels in huis netjes afwerken.
Er zat al een kWh-teller op de groep dus die kan ik mooi gebruiken.
Mijn W10 tablet is aan het zwoegen op Sunny Explorer te installeren, als dat lukt hoef ik niet meer op het display te kijken :)
Dan nog zien wat ik met de camera op het dak ga doen, hij ziet nu minder en zou eigenlijk hoger moeten komen (wat weer meer schaduw geeft) :')

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1.76A is niet de maximale kortsluitstroom. Die is namelijk 2.2A volgens je link.
[edit] je hebt bij de NOCT specs ("gemiddelde zomerdag") gekeken, maar de STC specs ("realistisch best case scenario") zijn leidend.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 05-09-2017 15:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:25:
[...]

1.76A is niet de maximale kortsluitstroom. Die is namelijk 2.2A volgens je link.
[edit] je hebt bij de NOCT specs ("gemiddelde zomerdag") gekeken, maar de STC specs ("realistisch best case scenario") zijn leidend.
Dank. _/-\o_
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:14:
En we zijn weer in de lucht sinds 14u oOo
...
Ik zie nog niks verschijnen op pvoutput....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

thefox154 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:49:
[...]

Sf geeft toch aan 2,2A max (even uit mijn hoofd)
6 * 2,2A = 13,2A.

Ik weet niet wat het risico is als je op een 12A input 13,2A invoer maar 6 strings lijkt mij dan teveel?
Dat begrenst de omvormer dus geen enkel probleem. Ja heb toch echt 2.42A gezien, tenzij mijn meting afwijkt van de accu lader, die geeft ingangsstroom en spanning aan

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:44:
[...]

Ik zie nog niks verschijnen op pvoutput....
Misschien ben ik daar nog mee bezig :9
Sunny Explorer doet al vervelend op m'n tablet met z'n oude .net framork 2.0, dit moet wel eerst gaan werken voor ik verder kan :)
De laptop heeft te weinig bluetooth bereik en hij heeft een vaste plek ivm de vele usb dingen die erin zitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

@Speedy-Andre
Een pi3 al geprobeerd met SBFspot (en de ingebouwde bleutooth van de pi)?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2017 16:31 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:30:
@Speedy-Andre
Een pi3 al geprobeerd met SBFspot (en de ingebouwde bleutooth van de pi)?
Nee, ik heb een Rpi2 en die werd behoorlijk ziek van mijn bluetooth stickje :o
Hij liet de usb en netwerk poorten crashen waardoor Domoticz op z'n gat ging :+

@Speedy-Andre
Pi3 heeft er een ingebouwd zitten...
En anders een webconnect zoeken op ebay.de
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=2

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2017 16:39 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Lees je wel eens wat ik post?
Ik heb geen pi3 en tot de webconnect binnen is pruts ik wel even door :)

@Speedy-Andre
Ik lees alles..
Maar denk niet in problemen maar in oplossingen. ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ga iig geem Pi3 halen omdat er al een webconnect onderweg is :P
SBF-spot werkt met de webconnect, dat ga ik straks wel proberen met de Rpi2.
Tot dan even de dagopbrengst invoeren.

[ Voor 46% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-09-2017 16:45 ]

Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:41:
Ik ga iig geem Pi3 halen omdat er al een webconnect onderweg is :P
SBF-spot werkt met de webconnect, dat ga ik straks wel proberen met de Rpi2.
Tot dan even de dagopbrengst invoeren.
Zie liever een live satelliet foto van de noeste arbeid!!!

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou zeggen bestel er even een ;)

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:46
Ik heb een huis gekocht met daarop een mooie set zonnepanelen. De vorige eigenaar heeft echter niet het hele dak vol gelegd en mijn plan is om dit alsnog te doen. Om het dak mooi te houden zou ik er het liefst panelen op willen hebben van het zelfde type/merk.

Kun je het merk en type achterhalen door enkel een serienummer?

Serienummer van het paneel is S6M0621308AKE2966
Robert.r schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:09:
Ik heb een huis gekocht met daarop een mooie set zonnepanelen. De vorige eigenaar heeft echter niet het hele dak vol gelegd en mijn plan is om dit alsnog te doen. Om het dak mooi te houden zou ik er het liefst panelen op willen hebben van het zelfde type/merk.

Kun je het merk en type achterhalen door enkel een serienummer?

Serienummer van het paneel is S6M0621308AKE2966
Kun je niet met lange arm onder je paneel en een foto maken, daar staat merk en type

1 PVoutput . Dongen NB

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gisteren ook wat panelen kunnen kopen op BVA voor de toekomstige woning.
Deze word op dit moment gebouwd en zal aan de zuidzijde van LG's voorzien worden.
op west en noord wil ik dan deze SF's gaan leggen (10x155 en 10x165)
Het bouwen duurt nog een jaartje en mijn tijdelijk woning beschikt over een lange garage waar ik de panelen misschien wel tijdelijk wil monteren (tot 04-18) op een houten schans.

Zeggen jullie op voorhand dat dit een onnodige actie is ivm besparing of is er met een klein budget toch alvast gebruik van te maken?
Er is een extra stoppenkast aanwezig in de schuur ivm krachtstroom vorige eigenaar.
Tevens mag ik creatief bouwen want het huis word volgend jaar gesloopt :P

[ Voor 12% gewijzigd door arjants op 05-09-2017 17:24 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

arjants schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:23:
Gisteren ook wat panelen kunnen kopen op BVA voor de toekomstige woning.
Deze word op dit moment gebouwd en zal aan de zuidzijde van LG's voorzien worden.
op west en noord wil ik dan deze SF's gaan leggen (10x155 en 10x165)
Het bouwen duurt nog een jaartje en mijn tijdelijk woning beschikt over een lange garage waar ik de panelen misschien wel tijdelijk wil monteren (tot 04-18) op een houten schans.

Zeggen jullie op voorhand dat dit een onnodige actie is ivm besparing of is er met een klein budget toch alvast gebruik van te maken?
Er is een extra stoppenkast aanwezig in de schuur ivm krachtstroom vorige eigenaar.
Tevens mag ik creatief bouwen want het huis word volgend jaar gesloopt :P
Mijne staan vanwege weinig tijd gewoon op de grond tegen muur aan, heeft al veertig kWh gedaan

1 PVoutput . Dongen NB

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:30:
[...]

Mijne staan vanwege weinig tijd gewoon op de grond tegen muur aan, heeft al veertig kWh gedaan
Hoeveel heb je er staan en op welke omvormer als ik vragen mag?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
Kogel is door de kerk: aanstaande maandag heb ik 15 stuks SF-165 beschikbaar om mijn platte dak (eventueel zuidgevel van de woning) mee te gaan vullen. Opzet is om 3 stringen te maken naar 1 mppt op de SMA. En dat de huidige Oost-West set op de andere mppt komt. De Oost-West is al getest een aantal dagen op 1 mppt en dat gaat prima.

Nu ben ik aan het oriënteren naar systemen waarmee panelen op een plat dak gelegd kunnen worden. Allemaal vrij prijzig in mijn optiek. Er zijn vast wel tweakers die iets met cementmortel (emmers) en draadstangen gebruikt hebben om de panelen onder een geringe hoek te leggen op een plat dak? En zijn er ook tweakers die panelen tegen de gevel hebben gemonteerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 05-09-2017 18:23 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Noord27 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:21:
Kogel is door de kerk: aanstaande maandag heb ik 15 stuks SF-165 beschikbaar om mijn platte dak (eventueel zuidgevel van de woning) mee te gaan vullen.

Nu ben ik aan het oriënteren naar systemen waarmee panelen op een plat dak gelegd kunnen worden. Allemaal vrij prijzig in mijn optiek. Er zijn vast wel tweakers die iets met cementmortel (emmers) en draadstangen gebruikt hebben om de panelen onder een geringe hoek te leggen op een plat dak? En zijn er ook tweakers die panelen tegen de gevel hebben gemonteerd?
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-11 10:39
Noord27 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:21:
Kogel is door de kerk: aanstaande maandag heb ik 15 stuks SF-165 beschikbaar om mijn platte dak (eventueel zuidgevel van de woning) mee te gaan vullen. Opzet is om 3 stringen te maken naar 1 mppt op de SMA. En dat de huidige Oost-West set op de andere mppt komt. De Oost-West is al getest een aantal dagen op 1 mppt en dat gaat prima.

Voor 20 ex btw per paneel heb je bij zonnekompas een platdak montage systeem helemaal compleet.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:30
paulv1973 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:45:
[...]

Is die inschakeltemperatuur va 65' niet lager in te stellen?
Ik heb deze vraag bij sma neergelegd en zij geven aan dat het niet mogelijk is, het bedrijf waar ik werk doet redelijk wat zaken met sma, dus ik durf hem wel aan dat het ook daadwerkelijk zo is.
Achja nu heb ik i.i.g. een veel te duur multifunctioneel relais waar ik nog een toepassing voor moet vinden |:(

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen satelliet maar toch iets :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Ly96tYG2yUu6Vm1salD5nm8/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qXenAa49gp40js6CqJOcfjGd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o1OvJXsTCo1L8sSeohrcS4YA/medium.jpg

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Speedy-Andre het ligt er toch wel netjes bij met al die obstakels :) Welke panelen zijn het?

[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2017 19:05 ]

• Noord27
Speedfightserv schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:41:
[...]

Voor 20 ex btw per paneel heb je bij zonnekompas een platdak montage systeem helemaal compleet.
Ok.. Die firma heeft hier de zonnepanelen op Oost-West gelegd en aangesloten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zr40 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:02:
@Speedy-Andre het ligt er netjes bij :) Welke panelen zijn het?
De eerste foto zijn de oude Komaes 235Wp, de volgende JA Solar 270Wp poly :)
Ik heb nu 2 strings met eigen MPPT op een SMA 4000TL21.
Veel spul komt van het forum behalve de panelen en steunen :9

Keurige puzzel, je hebt je roeping gemist

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

205Gutmann schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:43:
[...]

Ik heb deze vraag bij sma neergelegd en zij geven aan dat het niet mogelijk is, het bedrijf waar ik werk doet redelijk wat zaken met sma, dus ik durf hem wel aan dat het ook daadwerkelijk zo is.
Achja nu heb ik i.i.g. een veel te duur multifunctioneel relais waar ik nog een toepassing voor moet vinden |:(
Kun je hem niet soort van Kortsluiten zodat hij gewoon continu draait....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:30
Ik ga liever niet met de originele elektronica knutselen, ik heb nu een projectje van @Snarfie31 overgenomen dat ik ga proberen.
Dit mij een nette low budget oplossing, mocht dit naar wens werken laat ik het uiteraard hier ook weten.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 16:52
@Speedy-Andre Ziet er goed uit, lekker doorgewerkt!
Mooi dat er iemand is die weerstand biedt tussen al dat plofketel geweld _/-\o_
Gelukkig past je anti-vogelstront bouwsel er nog naast ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:28
Goedenavond allemaal,

Nu het zo goed als zeker is dat de huidige salderingsregeling nog 3 jaar verlengd gaat worden (dus nog zeker 5 jaar salderen) heb ik besloten ook zonnepanelen aan te gaan schaffen.

Ik heb me al ingelezen en wat adviezen van collega's gehad die recent zonnepanelen hebben aangeschaft. De eerste offerte die ik heb ontvangen heeft 3 opties qua zonnepanelen:
- JA Solar 280 Wp
- BenQ 300 Wp
- SolarWatt 295 Wp

Er passen op het stuk dak waar de panelen opkomen 14 panelen, omdat het een T-kap woning is valt er later op de dag wel een stukje schaduw op. Qua omvormer wil ik daarom gaan voor de SolarEdge met power-optimzers per paneel, waardoor de panelen die in de zon liggen (het merendeel) optimaal blijven presteren.

Op de offerte staat dit model optimizer:
1 x SolarEdge HD Wave SE3500H

De netto prijzen (dus BTW er al af) zijn dan alsvolgt:
- JA Solar 280 Wp: € 5.182,83
- BenQ 300 Wp: € 5.809,50
- SolarWatt 295 Wp: € 7.589,08

Ik neig nu om voor de BenQ te gaan, wat ik me afvraag: is het dan niet verstandiger om voor een SE4000H omvormer te gaan? De meerprijs hiervan zou +/- 50 euro moeten zijn, maar dan kunnen de panelen wel meer van hun energie kwijt. Of is het zo dat in het merendeel van de tijd je niet aan de max. zit en dan de SE3500H minder verlies heeft en onder de streep de SE3500H een hogere totaal productie zou opleveren?

En nog extremer: voor nog 3 tientjes meer zou je de SE5000H moeten hebben, die zou ten alle tijde de opgewekte energie aan moeten kunnen (en dus niet aftoppen), of krijg je dan toch een lager totaal productie vanwege hogere verliezen.

Dus ik ben er bijna uit en wil voor de BenQ panelen gaan (of kan iemand me hier overtuigen voor een andere keuze?), dan rest de vraag: welke omvormer is dan de beste combi daarbij: de 3500, 4000 of 5000?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Paul

P.S. Hier nog een foto van hoe de panelen op het dak zouden komen (uit de offerte gehaald) en eentje die ik zelf heb gemaakt van het stuk dak om de schaduw te laten zien, dat was afgelopen augustus, de 22e, rond 17.30u.

Voorstel zonnepanelen

Dak op 22-8 om 17.30u

• Hogader
  • Laatst online: 23-11 13:12
Voor het nieuwbouw huis wat ik gekocht heb is het bijna tijd voor de opties af te strepen. Nu houd ik het in het begin bij de standaard door de aannemer opgelegde panelen voor behalen van de EPC, maar wil ik later het dak vol leggen. (dak op schaduwvrije zuiden).

Ik heb me al veel ingelezen en denk dat ik nu het juiste pakket heb om in de toekomst zonder al teveel moeite een totaal van 15 a 16 panelen (max mogelijk) op de achterkant te gooien.

Standaard elektra aansluiting: 1x 40A
Aansluiting: 1-fase (3 fase is volgens mij niet nodig met maximaal 16 panelen)
Extra optie: 19mm loze leiding van meterkast tot zolder (locatie omvormer) voor later aanbrengen PV panelen.

Mis ik nu iets of kan ik hiermee prima later meer zonnenpanelen installeren en geen gedoe hebben met extra bekabeling etc?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik zou er nog 2x25mm pvc leiding bijleggen...
In de toekomst altijd handig.
Nu zo gepiept.
Later spijt dat je het niet gedaan hebt

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Skipper-93 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:50:
@Speedy-Andre Ziet er goed uit, lekker doorgewerkt!
Mooi dat er iemand is die weerstand biedt tussen al dat plofketel geweld _/-\o_
Gelukkig past je anti-vogelstront bouwsel er nog naast ;)
Het is wel een plofketel buurtje ja, ik ben bang dat het niet snel zal veranderen :z
De pinnen doen weer mee, het latje was al geschikt voor diverse rare posities :)
Ik denk dat ik alsnog die te lange struikelprofielen ga inkorten zodat die panelen bijna tegen elkaar kunnen.
Het looppad komt dan langs de straatkant en dan zie je mijn zonnepark niet meer vanaf de straat.
Er is nog wel meer ballast nodig, ik ga eens kijken naar objecten die de nieuwe beugels in een keer afsluiten :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:32:
[...]

Keurige puzzel, je hebt je roeping gemist
Ik heb vakantie dus daar heb ik de tijd voor genomen.
De schaduw die er nu nog is van de pijpen komt veel minder ver dan bij de oude opstelling.
Overigens ben ik een elektronica ontwerper (schema's en pcb's) en dan leer je wel puzzelen :D
Volgende project is de ipcam, ik ga uitzoeken hoe hij eenvoudig in hoogte verstelbaar gemaakt kan worden zonder at het een fortuin kost :)

Deze is een beetje overdreven :+

[Vimeo: https://vimeo.com/65668980]

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-09-2017 22:11 ]

Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:51:
[...]

Ik heb vakantie dus daar heb ik de tijd voor genomen.
De schaduw die er nu nog is van de pijpen komt veel minder ver dan bij de oude opstelling.
Overigens ben ik een elektronica ontwerper (schema's en pcb's) en dan leer je wel puzzelen :D
Volgende project is de ipcam, ik ga uitzoeken hoe hij eenvoudig in hoogte verstelbaar gemaakt kan worden zonder at het een fortuin kost :)

Deze is een beetje overdreven :+

[video]
Hij is wel cool haha, waarom niet twee nemen en over schakelen?

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-man
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:02:
Goedenavond allemaal,

Nu het zo goed als zeker is dat de huidige salderingsregeling nog 3 jaar verlengd gaat worden (dus nog zeker 5 jaar salderen) heb ik besloten ook zonnepanelen aan te gaan schaffen.

Ik heb me al ingelezen en wat adviezen van collega's gehad die recent zonnepanelen hebben aangeschaft. De eerste offerte die ik heb ontvangen heeft 3 opties qua zonnepanelen:
- JA Solar 280 Wp
- BenQ 300 Wp
- SolarWatt 295 Wp

Er passen op het stuk dak waar de panelen opkomen 14 panelen, omdat het een T-kap woning is valt er later op de dag wel een stukje schaduw op. Qua omvormer wil ik daarom gaan voor de SolarEdge met power-optimzers per paneel, waardoor de panelen die in de zon liggen (het merendeel) optimaal blijven presteren.

Op de offerte staat dit model optimizer:
1 x SolarEdge HD Wave SE3500H

De netto prijzen (dus BTW er al af) zijn dan alsvolgt:
- JA Solar 280 Wp: € 5.182,83
- BenQ 300 Wp: € 5.809,50
- SolarWatt 295 Wp: € 7.589,08

Ik neig nu om voor de BenQ te gaan, wat ik me afvraag: is het dan niet verstandiger om voor een SE4000H omvormer te gaan? De meerprijs hiervan zou +/- 50 euro moeten zijn, maar dan kunnen de panelen wel meer van hun energie kwijt. Of is het zo dat in het merendeel van de tijd je niet aan de max. zit en dan de SE3500H minder verlies heeft en onder de streep de SE3500H een hogere totaal productie zou opleveren?

En nog extremer: voor nog 3 tientjes meer zou je de SE5000H moeten hebben, die zou ten alle tijde de opgewekte energie aan moeten kunnen (en dus niet aftoppen), of krijg je dan toch een lager totaal productie vanwege hogere verliezen.

Dus ik ben er bijna uit en wil voor de BenQ panelen gaan (of kan iemand me hier overtuigen voor een andere keuze?), dan rest de vraag: welke omvormer is dan de beste combi daarbij: de 3500, 4000 of 5000?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Paul

P.S. Hier nog een foto van hoe de panelen op het dak zouden komen (uit de offerte gehaald) en eentje die ik zelf heb gemaakt van het stuk dak om de schaduw te laten zien, dat was afgelopen augustus, de 22e, rond 17.30u.

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarom 14 optimizers ? Aan 2 of 3 heb je zat meer panelen komen niet in de schaduw te liggen als ik de foto zo zie ?. Elke optimizers is weer 40/50 euro.

Met die 3500 ga je wel aftoppen denk ik met 4200 Wp aan panelen maar dat niet super veel zijn denk ik.

Offertes zelf vind ik ook aan de hoge kant maar dat zal wel door die optimizers komen ?

Die benq zijn niet full black trouwens mocht dat een eis zijn ?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Jan-man schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:17:
[...]

Waarom 14 optimizers ? Aan 2 of 3 heb je zat meer panelen komen niet in de schaduw te liggen als ik de foto zo zie ?. Elke optimizers is weer 40/50 euro.

Met die 3500 ga je wel aftoppen denk ik met 4200 Wp aan panelen maar dat niet super veel zijn denk ik.
Omdat een SolarEdge omvormer een optimizer per paneel (of 1 per 2 SF panelen vereist) en niet met panelen zonder optimizers werkt. Of alle panelen optimizers met een SE omvormer, of een andere omvormer met een alternatief systeem (SMA? :)).

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:15:
[...]

Hij is wel cool haha, waarom niet twee nemen en over schakelen?
Ik wil juist een nog hogere paal voorkomen (op dezelfde plek), het zou kunnen aan de andere kant maar dan kijkt hij tegen de zon in en sluit hij de iris (been there, done that).

• Dreamer-1982
Taro schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:35:
[...]

Omdat een SolarEdge omvormer een optimizer per paneel (of 1 per 2 SF panelen vereist) en niet met panelen zonder optimizers werkt. Of alle panelen optimizers met een SE omvormer, of een andere omvormer met een alternatief systeem (SMA? :)).
Inderdaad, je hebt dus altijd een optimizer per paneel. SMA heb ik ook even naar gekeken, maar daar is de omvormer weer een stuk duurder dan de SolarEdge, dus zoveel bespaart dat niet. En de SolarEdge met optimizers heeft nog wel wat voordelen, waaronder altijd per paneel kunnen zien wat de opbrengst is. Is er een paneel wat (na verloop van tijd) niet zo lekker meer werkt dan is dat makkelijk te zien. Ook zou er minder kans op brand zijn met het systeem van SolarEdge.

De panelen zijn inderdaad niet full black, maar deze hebben een wat betere opbrengst doordat ze koeler blijven, en ik vind ze niet lelijk (ja full black is iets mooier, maar ik kijk er sowieso niet de hele dag naar :P)

Ik twijfel nu vooral tussen de 3500 en 4000 omvormer, ik las na wat zoekwerk dat de panelen meestal (> 90% van de tijd) maar op max. 70% rendement draaien, en als je onder de 80 a 70% van het max. vermogen van de omvormer gaat draaien dan gaat het rendement naar beneden. Dus wellicht is de 3500 dan toch een betere match. Ben benieuwd of daar meer mensen een onderbouwde kijk op hebben.

En ik ben nog wel benieuwd of mensen eerder voor de JA Solar panelen zouden gaan in plaats van BenQ, dan past de 3500 omvormer er wel prima bij (met de 3920Wp van de JA set)

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamer-1982 op 05-09-2017 23:03 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:55:
Ik twijfel nu vooral tussen de 3500 en 4000 omvormer, ik las na wat zoekwerk dat de panelen meestal (> 90% van de tijd) maar op max. 70% rendement draaien, en als je onder de 80 a 70% van het max. vermogen van de omvormer gaat draaien dan gaat het rendement naar beneden. Dus wellicht is de 3500 dan toch een betere match. Ben benieuwd of daar meer mensen een onderbouwde kijk op hebben.
Toevallig heb ik laatst in een ander topic een onderbouwd antwoord op deze vraag gegeven:
zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52419101

(tl;dr : Koop voor die kleine meerprijs met een gerust hard een grotere omvormer. Solaredge-HD heeft een heel andere (betere) efficiency-curve dan welke andere omvormer dan ook)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 22:52
Vandaag een verkoper van Zonnis aan de deur gehad, die dus een aantal zonnepanelen wil komen plaatsen.

Als ik het allemaal goed begrepen heb gaan we een lening aan waarbij we in 10 jaar de installatie aflossen, waarbij we ondertussen meer terugverdienen dan dat het kost per maand.

Is er een goede reden om dit niet te doen? (er vanuit gaande dat we momenteel niet het geld hebben om dit zonder lening te doen)

Het gaat om 18 AEG zonnepanelen van 290Wp die samen ongeveer 4437Wp op zouden moeten gaan brengen.
Daarnaast een Solar Edge omvormer

Dit alles zou 16 duizend gaan kosten, waarvan we nog 2700 btw terug kunnen vragen.

Ik kan niet echt veel info vinden of ik dit nu dus wel of niet moet doen. Opzich klinkt de samenwerking met TU delft wel positief, maar dat kan natuurlijk ook een marketingpraatje zijn.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
K0L3N schreef op woensdag 6 september 2017 @ 02:26:
Vandaag een verkoper van Zonnis aan de deur gehad, die dus een aantal zonnepanelen wil komen plaatsen.

Als ik het allemaal goed begrepen heb gaan we een lening aan waarbij we in 10 jaar de installatie aflossen, waarbij we ondertussen meer terugverdienen dan dat het kost per maand.

Is er een goede reden om dit niet te doen? (er vanuit gaande dat we momenteel niet het geld hebben om dit zonder lening te doen)

Het gaat om 18 AEG zonnepanelen van 290Wp die samen ongeveer 4437Wp op zouden moeten gaan brengen.

Dit alles zou 16 duizend gaan kosten, waarvan we nog 2700 btw terug kunnen vragen.

Ik kan niet echt veel info vinden of ik dit nu dus wel of niet moet doen. Opzich klinkt de samenwerking met TU delft wel positief, maar dat kan natuurlijk ook een marketingpraatje zijn.
Euh, heb je dit topic al doorgelezen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

@K0L3N
16000 euro voor 5220 Wp?
Snel naar de volgende aanbieder.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2017 06:36 ]

• Jan-man

Pfffff 16k.... wordt jij evve afgezet....

Even hierboven heeft 1 een offerte rond de 8k voor 14 panelen. En dat vind ik al redelijk stevig.

Je kan beter een lening nemen en direct profiteren van de lagere maandlasten. Heb je a een vele malen beter rendement en b binnen 6/7 jaar terugverdient ipv 10 jaar niks verdienen.

Wat is je verbruik btw ? Heb je wel 14 panelen nodig ? En wat is de ligging ? Wel of geen schaduw ?

Ik zelf ben rond de 3300 kwijt geweest incl btw voor 12 panelen maar dat is wel zelf gelegd Dan! En zonder optimizers.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53

Je wordt genaaid (met de broek aan).
Dit komt neer op € 3,06 per Wp wat vorstelijk veel is.
Zelf heb ik recentelijk (juli dit jaar) € 1,35 / Wp betaald. (7000Wp). Dit was inclusief alles (BTW, montage(materiaal), AC/DC aanpassingen)

Nu zal de prijs per Wp wel iets stijgen als je minder Wp besteld, maar € 3,06 / Wp is gewoon diefstal.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:17

Ik splits offertes altijd voor mezelf uit:

Aeg 290WP full black € 235 inclusief * 18 = € 4230
Solar Egde (ga even uit van 5000wp) = € 1390
Solar Edge Optimizers 18 stuks a 50 = € 900
Montage materiaal circa 20 per positie = € 360
Dag twee man op het dak 45*8*2 = € 640
Totaal €7600,- inclusief BTW.
*Er zal nog wat klein materiaal bijkomen, een kabeltje hier, connector daar.

Jou offerte: 16000 / 5220 = € 3,06 per WP (hoogste prijs op tweakers ooit? :9 )
Hierboven: 7600 / 5220 = € 1,45 per WP (ook nog relatief hoog)

En ik heb geen enkele moeite gedaan een scherpe prijs te zoeken voor onderdelen etc. Kan vast nog wel wat vanaf. Een pakketprijs van meerdere onderdelen is vaak goedkoper :+

De lening kun je altijd aangaan, loopt volgens mij in alle gemeentes wel. Kun je zelf zo opzoeken bij de gemeente. TU delft is marketing praatje. Dit kan elke beunhaas (zoals ik) verzinnen en samenstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door thefox154 op 06-09-2017 08:41 ]

• Hogader
  • Laatst online: 23-11 13:12
paulv1973 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:27:
Ik zou er nog 2x25mm pvc leiding bijleggen...
In de toekomst altijd handig.
Nu zo gepiept.
Later spijt dat je het niet gedaan hebt
25mm is niet mogelijk, maar een 2e 19mm laat ik wel aanleggen. Die is in eerste instantie voor wat anders bedoeld, maar zou ik altijd nog kunnen omgooien.

Maar als ik jou goed begrijp is dat alles enkel voor eventuele toekomstige andere situaties en niet voor de situatie die ik in mijn post schetste.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

Zelfs wij zullen nauwelijks boven de 10K uitkomen en dan zou het in twee delen gelegd zijn waarbij de eerste set helemaal verplaatst zal gaan worden en er ook nog iets aan het dak gedaan moet worden (totaal 21 panelen zullen er dan liggen). En dan heb ik het over inc BTW!

Ik had ze gelijk de deur gewezen voor dat bedrag... Dan maar geen zonnepanelen (dat krijg je toch nooit terug verdiend?)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Noord27
@reneeke1970 Staan ze nog lekker tegen je muur hun werk te doen die SF's?

Maandag heb ik ook 15 stuks beschikbaar. Voor een nette prijs, gratis bezorging en waarvan ik nog de BTW kan aftrekken..
Noord27 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:52:
@reneeke1970 Staan ze nog lekker tegen je muur hun werk te doen die SF's?

Maandag heb ik ook 15 stuks beschikbaar. Voor een nette prijs, gratis bezorging en waarvan ik nog de BTW kan aftrekken..
Jazeker, vanaf de muur gaan ze het dak op, niet langer dan een dag kWh missen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• thefox154
reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:12:
[...]

Jazeker, vanaf de muur gaan ze het dak op, niet langer dan een dag kWh missen haha
Wel een idee, er staan er hier nog 30 in de garage. even tegen de schutting aanzetten :*)
Nu leveren ze zeker niets op.

[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 06-09-2017 09:18 ]

thefox154 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:18:
[...]

Wel een idee, er staan er hier nog 30 in de garage. even tegen de schutting aanzetten :*)
Nu leveren ze zeker niets op.
Daar stonden ze bij mij eerste dag al haha, was ook korter lopen dan de garage in. En ik dacht dan spoelt de regen ze schoon, maar alleen maar viezer van opspattend vuil pfff

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970 Niet huiverig dat ze om waaien zonder vergrendeling?

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 12:16
Op zich kun je hier al stoppen met lezen.....

Stofzuigers en beddegoed aan de deur kosten ook 3 maal te veel.
Noord27 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:41:
@reneeke1970 Niet huiverig dat ze om waaien zonder vergrendeling?
Strak tegen elkaar dus kan geen wind achter, en anders ligt ie plat.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39
En je krijgt er ook een BKR lening van 16.000€ bij. Als je ooit ergens anders iets voor moet lenen (hypotheek of zo) zien ze dat ook en telt die ook mee..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Dreamer-1982
ocaj schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 23:14:
[...]

Toevallig heb ik laatst in een ander topic een onderbouwd antwoord op deze vraag gegeven:
zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52419101

(tl;dr : Koop voor die kleine meerprijs met een gerust hard een grotere omvormer. Solaredge-HD heeft een heel andere (betere) efficiency-curve dan welke andere omvormer dan ook)
Dat is interessante informatie! Ik had zelf al gezocht naar de efficientie-grafieken van de SolarEdge omvormers, maar ze nog niet gevonden. Zelfs als je een SE5000H pakt dan is die bijv 500W al zeer efficient, dus je kunt rustig over dimensioneren.

Enige wat ik vreemd vond aan de grafieken: de SE5000H is op lage belasting (zoals 500W) efficienter dan de SE4000W, dan zou je denken: ja die blijft dan koeler, maar dit zelfde effect zag ik niet tussen de SE3500H vs de SE4000H.

Met deze info lijkt het me wel verstandig om altijd voor de SE4000H (of zelfs dus SE5000H) te gaan, ook bij lage belasting halen die minstens dezelfde efficientie als de SE3500H. Ze zijn wel 2 strings ipv 1 string dus er zal wat extra bij komen voor de bekabeling. Ik vraag even na deze opties in de offerte te verwerken.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Dreamer-1982 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:27:
[...]

Dat is interessante informatie! Ik had zelf al gezocht naar de efficientie-grafieken van de SolarEdge omvormers, maar ze nog niet gevonden. Zelfs als je een SE5000H pakt dan is die bijv 500W al zeer efficient, dus je kunt rustig over dimensioneren.

Enige wat ik vreemd vond aan de grafieken: de SE5000H is op lage belasting (zoals 500W) efficienter dan de SE4000W, dan zou je denken: ja die blijft dan koeler, maar dit zelfde effect zag ik niet tussen de SE3500H vs de SE4000H.

Met deze info lijkt het me wel verstandig om altijd voor de SE4000H (of zelfs dus SE5000H) te gaan, ook bij lage belasting halen die minstens dezelfde efficientie als de SE3500H. Ze zijn wel 2 strings ipv 1 string dus er zal wat extra bij komen voor de bekabeling. Ik vraag even na deze opties in de offerte te verwerken.
Het gaat bij SE niet alleen om de efficientie van de omvormer maar ook van de optimizers. Het verlies van beiden moet je bij elkaar optellen.
Onder de 40-50W doen die het nogal slecht.

• migjes
ook wetende dat in 2023 het salderen afgebouwd gaat worden. >:)
het zal vast niet 0ct per kWh gaan worden, maar het zal ook geen volle 19ct per kWh meer zijn.
maar het meer terugverdienen als de rente die je moet betalen. :?

maar buiten dat, ga eens verder kijken, 3€/Wp is absurd (dit soort mensen geven PV een slechte naam. :-( )
dat kan voor de helft van die prijs en dan is het vaak goedkoop genoeg voor mensen om het zonder lening te doen. ;)
iets van 1,5€/Wp vind ik al erg duur vandaag de dag (maar kan soms gebeuren op lastige daken).
een prijs van <1€/Wp all in is soms ook mogenlijk (als het dak toevallig erg makkelijk is) ;)

dus vraag eens meerdere offertes, en laat je verbazen. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Noord27
migjes schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:51:
[...]

ook wetende dat in 2023 het salderen afgebouwd gaat worden. >:)
het zal vast niet 0ct per kWh gaan worden, maar het zal ook geen volle 19ct per kWh meer zijn.
maar het meer terugverdienen als de rente die je moet betalen. :?

maar buiten dat, ga eens verder kijken, 3€/Wp is absurd (dit soort mensen geven PV een slechte naam. :-( )
dat kan voor de helft van die prijs en dan is het vaak goedkoop genoeg voor mensen om het zonder lening te doen. ;)
iets van 1,5€/Wp vind ik al erg duur vandaag de dag (maar kan soms gebeuren op lastige daken).
een prijs van <1€/Wp all in is soms ook mogenlijk (als het dak toevallig erg makkelijk is) ;)

dus vraag eens meerdere offertes, en laat je verbazen. :*)
Daarop in hakende: heb jij nog tips voor montage van panelen op platte daken? Ving iets op over cementmortel en draadstangen?

En ja.. ik moet je nu al gelijk geven: de eerste uitbreiding is al bijna een feit. Vanaf maandag zullen er een aantal SF panelen te liggen wachten op montage. Moet ook weer denken aan je opmerking van panelen aan de gevel. Blijft een optie! O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 06-09-2017 11:09 ]

• migjes
Noord27 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:08:
[...]

Daarop in hakende: heb jij nog tips voor montage van panelen op platte daken? Ving iets op over cementmortel en draadstangen?

En ja.. ik moet je nu al gelijk geven: de eerste uitbreiding is al bijna een feit. Vanaf maandag zullen er een aantal SF panelen te liggen wachten op montage. Moet ook weer denken aan je opmerking van panelen aan de gevel. Blijft een optie! O-)
https://www.novadic-kentron.nl/
>:)

creativiteit gebruiken.
met een paar stukken alu aan het paneel in een emmer steken.
emmer vullen met beton.
klaar.

de vraag is dan alleen maar hoe mooi wil je het hebben?

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11 10:08

CodeIT

Code IT

Noord27 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:08:
[...]

Bij mij kriebelt het ook al. Vooral nu ik nog geen vrijstelling heb van de belastingdienst. Heb jij ze rechtstreeks bij BVA gekocht?
Als ik ze nog goedkoop kan krijgen ga ik ze waarschijnlijk ook 'alternatief' monteren. Het voelt heel zonde om voor 20 euro montagemateriaal te gebruiken voor een paneel van rond de 60. Ik wil zoiets gaan maken: http://thuiszonnepanelen....zonnepanelen-op-plat-dak/

• Noord27
CodeIT schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:04:
[...]

Bij mij kriebelt het ook al. Vooral nu ik nog geen vrijstelling heb van de belastingdienst. Heb jij ze rechtstreeks bij BVA gekocht?
Als ik ze nog goedkoop kan krijgen ga ik ze waarschijnlijk ook 'alternatief' monteren. Het voelt heel zonde om voor 20 euro montagemateriaal te gebruiken voor een paneel van rond de 60. Ik wil zoiets gaan maken: http://thuiszonnepanelen....zonnepanelen-op-plat-dak/
Ik neem de 15 stuks van @wetsteyn over. Lang verhaal, maar hij moest er vanaf. Heb inmiddels (bijna gratis) vervoer weten te regelen. Dus dat gecombineerd met ook nog eens BTW om terug te vragen (heb nog geen vrijstelling aan gevraagd) kon ik niet weigeren.

Ik ben niet gecharmeerd van hout wat in de buitenlucht decennia mee moet gaan. Dan veel liever aluminium. Makkelijk te hanteren en vergaat niet. Heb de tip van @migjes gekregen om de bevestiging van de panelen eens goed te bekijken als ze binnen zijn en dat als basis te gebruiken voor een zelf gefabriceerd alu frame. Tegels/stenen zijn op veel plaatsen gratis af te halen. bij de stort moet men er voor betalen om er vanaf te komen..

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 06-09-2017 12:17 ]

• jacovn
@Noord27 dat is een mooie prijs dan toch :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

Noord27 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:13:
[...]

Ik neem de 15 stuks van @wetsteyn over. Lang verhaal, maar hij moest er vanaf. Heb inmiddels (bijna gratis) vervoer weten te regelen. Dus dat gecombineerd met ook nog eens BTW om terug te vragen (heb nog geen vrijstelling aan gevraagd) kon ik niet weigeren.

Ik ben niet gecharmeerd van hout wat in de buitenlucht decennia mee moet gaan. Dan veel liever aluminium. Makkelijk te hanteren en vergaat niet. Heb de tip van @migjes gekregen om de bevestiging van de panelen eens goed te bekijken als ze binnen zijn en dat als basis te gebruiken voor een zelf gefabriceerd alu frame. Tegels/stenen zijn op veel plaatsen gratis af te halen. bij de stort moet men er voor betalen om er vanaf te komen..
Gewoon bij Zonnekompas bestellen voor 25 euro per paneel.
Op maat gemaakt zoals jij het wilt. Ga je niet redden met zelfbouw aluminium steunen + alle moeite die daarmee gepaard gaat.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Noord27
@thido

Heb een mail eruit gedaan naar zonnekompas. Sinds dat hij de panelen hier geleverd en geïnstalleerd heeft ligt de website er (bewust vanwege drukte) uit.
Doet het anders prima hier.
http://www.zonnekompas.nl/contact/

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2017 13:51 ]

• Noord27
@AUijtdehaag Dat is een algemene website waar je niets kan bestellen. Er staat alleen wat algemene informatie op met weinig informatie. Een website had hij eerst wel waar je zelf onderdelen kon bestellen. Dat is verleden tijd en heeft hij bewust voor gekozen, omdat daar teveel tijd in ging zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 06-09-2017 13:56 ]

• jacovn
er staan ook wat rare spelling:

Een voorbeeld van een paneel dat ik leveren is de Yingli Panda 270 Wp variant

• thefox154
Noord27 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:49:
@thido

Heb een mail eruit gedaan naar zonnekompas. Sinds dat hij de panelen hier geleverd en geïnstalleerd heeft ligt de website er (bewust vanwege drukte) uit.
Zoals @AUijtdehaag zegt zonnekompas bellen.
De beste heer heeft terwijl hij op vakantie ging (hoop dat hij niet teveel commentaar van zijn vrouw heeft gehad) voor mij zelfs nog een pakket opmaatgemaakt en opgestuurd voor montage van 51 panelen. En dat zijn wel wat onderdeeltjes en wat werk omdat bij elkaar te krijgen en te verkpakken.
Echt iemand met passie en hart voor zijn vak, kom je niet vaak meer tegen d:)b d:)b d:)b
thefox154 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:01:
[...]

Zoals @AUijtdehaag zegt zonnekompas bellen.
De beste heer heeft terwijl hij op vakantie ging (hoop dat hij niet teveel commentaar van zijn vrouw heeft gehad) voor mij zelfs nog een pakket opmaatgemaakt en opgestuurd voor montage van 51 panelen. En dat zijn wel wat onderdeeltjes en wat werk omdat bij elkaar te krijgen en te verkpakken.
Echt iemand met passie en hart voor zijn vak, kom je niet vaak meer tegen d:)b d:)b d:)b
Oh maar dat heb ik laatst ook bij een goedkope leverancier gedaan, werd zelfs in het weekend bezorgd.....

1 PVoutput . Dongen NB

• thefox154
reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:18:
[...]

Oh maar dat heb ik laatst ook bij een goedkope leverancier gedaan, werd zelfs in het weekend bezorgd.....
Hij had oko kunnen zeggen sorry ben gesloten, vakantie.
Dat had jou goedkope leverancier misschien wel gedaan als hij vakantie had....
Dus ik snap het punt niet helemaal wat je nu probeert te maken?

Oja na zijn vakantie belde hij me ook nog netjes even op of alles gelukt was met het systeem etc. Dat is toch gewoon netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door thefox154 op 06-09-2017 14:27 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

kmf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:53:
[...]
20cm is de no go zone. Daar is meer dan voldoende aan voldaan. De nok is niet meegeteld als dakpan. En ook de rechterrand heeft min al 30cm over.
Hier heb ik even een vraag over. Ik heb momenteel offertes lopen bij verschillende leveranciers.
Ik heb een dakkapel, en op het schuine stuk dak wat daarboven nog ligt, wil ik graag nog een stel panelen kwijt. Gemeten vanaf de (bovenkant) nok tot de rand van de dakkapel is 120 cm.
Nou zeggen 2 van de 3 leveranciers dat ze daar zeker geen panelen willen leggen (3 stuks landscape) want kans dat het eraf cq stuk waait en de 3e leverancier zegt juist dat dat geen enkel probleem is.
20 cm zou no-go zone zijn. Maar ik heb de nok in dit geval meegerekend.

Het dak ligt vrijwel strak op het zuiden.

Heeft iemand een advies daarin?

Alles kan stuk.

• Jan-man
remco_k schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:04:
[...]

Hier heb ik even een vraag over. Ik heb momenteel offertes lopen bij verschillende leveranciers.
Ik heb een dakkapel, en op het schuine stuk dak wat daarboven nog ligt, wil ik graag nog een stel panelen kwijt. Gemeten vanaf de (bovenkant) nok tot de rand van de dakkapel is 120 cm.
Nou zeggen de 2 van de 3 leveranciers dat ze daar zeker geen panelen willen leggen (3 stuks landscape) want kans dat het eraf cq stuk waait, en de 3e leverancier zegt juist dat dat geen enkel probleem is.
20 cm zou no-go zone zijn. Maar ik heb de nok in dit geval meegerekend.

Het dak ligt vrijwel strak op het zuiden.

Heeft iemand een advies daarin?
Bij mij en alle installaties hier in de buurt ligt alles tot onderkant nok nog nooit problemen gezien.

1.20 panelen zijn 99 cm en komen nog eens 5a6 cm omhoog dus effectief heb je ca 1.25+ ruimte zat aan de bovenkant.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Vraagje, net 2 van deze dunne film paneeltjes binnen gekregen voor mijn 12 volt systeem op de moestuin. Ik kan alleen niet vinden of ik deze ook moet voorzien van een aardkabeltje. Op het frame staat dit wel aangegeven, maar dan aard je alleen het frame.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/m8kxf8.jpg

Het zijn twee oudjes (2004), maar voldoen nog prima voor het doel waar ik ze voor ga gebruiken. Koelkastje en waterpomp voor de moestuin.

[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 06-09-2017 16:04 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• migjes
drielp schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:59:
Vraagje, net 2 van deze dunne film paneeltjes binnen gekregen voor mijn 12 volt systeem op de moestuin. Ik kan alleen niet vinden of ik deze ook moet voorzien van een aardkabeltje. Op het frame staat dit wel aangegeven, maar dan aard je alleen het frame.

[afbeelding]

Het zijn twee oudjes (2004), maar voldoen nog prima voor het doel waar ik ze voor ga gebruiken. Koelkastje en waterpomp voor de moestuin.
oei, geen idee voor deze panelen. (is dit CIS of CIGS cellen? )
zo snel ook nog geen gegevens van gevonden, of nog geen gegevens omdat ook hoe en waarop je ze wil aansluiten wel anders is als ik zo snel vind. ;)

maar om je vast een stapje verder te brengen.
ik vermoed dat je deze wel moet aarden, maar:
er zijn 3 soorten aarden mogenlijk, frame aarde, zoals je zegt.
maar ook positief en negatief aarden, wat dan ook weer afhangt van welke omvormer er tussen hangt en welk paneel je gebruikt. ;)
(ga maar eens zoeken op: positief en negatief aarden, voor de rest moet ik ook gokken. )

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet iemand waar ik wat meer informatie kan vinden over het plat monteren van zonnepanelen? Google levert vrijwel alleen maar kaf op over het monteren van zonnepanelen op een plat dak maar niet hoe je ze recht op hun ruggetje of met een hoek van maximaal vijf graden neerlegt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Weet er iemand hoe zon ding heet die de verschillende stromen over de fases gelijkmatig verdeelt?
Dus als fase één meer verbruikt dan fase twee dan brengt hij dat tot één niveau, dus dat ze beide net zoveel verbruiken?

1 PVoutput . Dongen NB

@Erasmo
Ik weet wel dat ze snel vuil worden en water erop blijft staan.
En weinig opbrengst in de maanden met lager staande zon.
https://www.mupload.nl/img/ax7nswfi7wjjy.jpg

Erasmo schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:18:
Weet iemand waar ik wat meer informatie kan vinden over het plat monteren van zonnepanelen? Google levert vrijwel alleen maar kaf op over het monteren van zonnepanelen op een plat dak maar niet hoe je ze recht op hun ruggetje of met een hoek van maximaal vijf graden neerlegt.
En wat wil je daar over weten dan?
Hoe dat te doen?

1 PVoutput . Dongen NB

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AUijtdehaag schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:22:
@Erasmo
Ik weet wel dat ze snel vuil worden en water erop blijft staan.
En weinig opbrengst in de maanden met lager staande zon.
https://www.mupload.nl/img/ax7nswfi7wjjy.jpg
Dat is een mooie steun die ook nog eens ballast is, waar komt die vandaan?
Schoonmaken is geen probleem, ze liggen op het bijkeukendak. Met een graad of 5 moet het meeste water er wel af spoelen. Minder opbrengst in die maanden maakt minder uit, dan zorgen de zuiderburen toch voor schaduw :P
reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:25:
[...]

En wat wil je daar over weten dan?
Hoe dat te doen?
Een paar praktijkvoorbeelden zouden wel mooi zijn. Je kan ze moeilijk letterlijk plat op het dak leggen zonder een steuntje met ingebouwde ballast :P

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 06-09-2017 18:32 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Erasmo schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:31:
[...]

Dat is een mooie steun die ook nog eens ballast is, waar komt die vandaan?
Schoonmaken is geen probleem, ze liggen op het bijkeukendak. Met een graad of 5 moet het meeste water er wel af spoelen. Minder opbrengst in die maanden maakt minder uit, dan zorgen de zuiderburen toch voor schaduw :P

[...]

Een paar praktijkvoorbeelden zouden wel mooi zijn. Je kan ze moeilijk letterlijk plat op het dak leggen zonder een steuntje met ingebouwde ballast :P
Dat laatste kan wel want bij @Rol-Co waaien ze niet weg. Wil je toch ballast dan leg je rubber matje, daarop stoep tegel van 8 dik, die blijft heel als je gat in boort om er met een plug een rails op vast te schroeven, de tweede rails geef je twee tegels en hoppa onder vijf graden.
Hier staan ze op houten steun zonder ballast onder vijf graden en waait ook niet weg

1 PVoutput . Dongen NB

@Erasmo
Komt 5 euro toeslag bij (zonder panelen)
Dacht ik
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/

Misschien is een Panasonic HIT met afwatering een idee.

reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:21:
Weet er iemand hoe zon ding heet die de verschillende stromen over de fases gelijkmatig verdeelt?
Dus als fase één meer verbruikt dan fase twee dan brengt hij dat tot één niveau, dus dat ze beide net zoveel verbruiken?
Dat heet een 1-fase omvormer met zonnepanelen. :>

AUijtdehaag schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:49:
[...]

Dat heet een 1-fase omvormer met zonnepanelen. :>
Zucht......

1 PVoutput . Dongen NB

Een paar batterijtjes dan? ;)
Wikipedia: Load balancing (electrical power)

Maar waarom zou je dat willen balanceren voor 2023?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2017 18:53 ]

AUijtdehaag schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:51:
[...]

Een paar batterijtjes dan? ;)
Wikipedia: Load balancing (electrical power)

Maar waarom zou je dat willen balanceren voor 2023?
Om de zekeringen (langer )heel te houden

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elk driefase opslagsysteem kan dat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:11:
Reneeke wil graag een linkje ;)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 22:52
Heel erg bedankt, de zonnis bestelling maar eens annuleren dan en eerst maar eens wat meer offertes opvragen om de prijzen een beetje te vergelijken. Stel dat het inderdaad ietsje duurder is en prima garantie dan had ik het wel gedaan, maar als het inderdaad een paar duizend euro scheelt dan klopt er ergens iets niet.

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11 14:33
Als er een fase veel meer verbruikt dan een andere kan je lijkt mij het beste gaan puzzelen met de groepen op die fasen. Ik denk niet dat er iets bestaat (behalve een verbruiker die het op zo'n manier gelijk trekt) om verschillende fases 'precies' evenveel te belasten
Proton_ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:11:
Ik wil het niet opslaan, maar gelijk verdelen

1 PVoutput . Dongen NB

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
K0L3N schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:15:
Heel erg bedankt, de zonnis bestelling maar eens annuleren dan en eerst maar eens wat meer offertes opvragen om de prijzen een beetje te vergelijken. Stel dat het inderdaad ietsje duurder is en prima garantie dan had ik het wel gedaan, maar als het inderdaad een paar duizend euro scheelt dan klopt er ergens iets niet.
Wacht even, je hebt toch niet serieus al een bestelling gedaan op basis van een verkooppraatje aan de deur? En dan ook nog voor 16000 euro, zonder enige vorm van marktonderzoek???

Geleend geld moet je ook terugbetalen, en ook nog met rente 8)7

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

ferrykoets schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:17:
Als er een fase veel meer verbruikt dan een andere kan je lijkt mij het beste gaan puzzelen met de groepen op die fasen. Ik denk niet dat er iets bestaat (behalve een verbruiker die het op zo'n manier gelijk trekt) om verschillende fases 'precies' evenveel te belasten
Jawel, dik jaar geleden hier al eens voorbij gekomen, meen Australië veel gebruikt omdat ze daar per fase apart afrekenen

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

K0L3N schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:15:
Ik heb 21 panelen (275/285Wp black/blauw gemixed) + optimizers met SolarEdge 5000H omvormer incl. installatie voor 6.050 Euro excl. BTW. Moet je nagaan hoeveel winst ze op je hadden gemaakt als je met ze in zee was gegaan.... En hoeveel mensen dit misschien al wel hebben gedaan, schandalig!

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
reneeke1970 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:18:
[...]

Ik wil het niet opslaan, maar gelijk verdelen
Dat zal alleen gaan als je er eerst weer gelijkstroom van maakt, je kunt niet zomaar tussen de fasen herverdelen (120 graden faseverschil). Daar is wel apparatuur voor, maar is (heel) kostbaar.

Maar wat is het eigenlijke probleem? Normaal gesproken is het slim verdelen van belastingen voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 06-09-2017 19:21 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1 ... 44 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??