Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Op veel plekken komt de wind er niet onder en waar de hoge kant vrij staat gebruik ik de oude Flatfix die aan alle zijden dicht is..
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Dat klopt ook wel, want pas na de middag heb ik zon (aan de voorkant van de woning). Aan de achterkant heb ik nauwelijks zon.
Waar ik aan heb zitten denken is om twee (evt 4) panelen aan de voorkant te laten plaatsen, zodat ik van de opbrengst in ieder geval het sluipverbruik kan compenseren. Alle extra opbrengst is meegenomen.
Stroomverbruik per jaar ligt hier gemiddeld tussen de 1200 KWh en 1500 KWh. Sluipverbruikers (koelkast, CV, modem + zuinige server) vragen minimaal 30W en maximaal 100W vermogen, dus het dagelijkse sluipverbruik zal ergens rond de 1 a 2 KWh per dag uitkomen.
Sluipverbruik kan ik nauwelijks sturen (ja, dingen uitschakelen), maar op normaal verbruik kan ik wel sturen (licht uitdoen, PC uit als deze niet gebruikt wordt etc ..).
Heeft de investering in maar 2 (of 4) panelen zin? Wordt de terugverdientijd niet te lang? Ga ik uberhaupt nog enig rendement verwachten tot 2023 (voorgesteld einde salderingsregeling)? Al duurt het 10 jaar voor het terugverdiend is. Ik zie het maar als een eenmalige investering die je anders over 10 jaar uit zou smeren.
Een ruwe schatting: Op basis van offertes van kennissen die ik gezien heb (Met >= 10 panelen) zullen 2 tot 4 panelen inclusief inverter + installatie ergens tussen de E 1000,- en E 2000,- gaan kosten. Daar kan ik 3 tot 5 jaar mijn totale electriciteitsverbruik van bekostigen.
Zoals een collega laatst zei: Op je dak levert het meer op als op de bank. In mij geval zal het rendement echter beperkt zijn vanwege de mindere uren zon.
De hamvraag is dus: Doen ja of nee?
Ik ben benieuwd hoe de ervaringsdeskundigen hier tegenaan kijken.
Ik heb schuindak op 33 graden helling 5m40 x 5mtr volgelegd aan beide kanten (zuid en noord)
En heb geen energierekening meer. Het overschot wordt ook netjes uitbetaald. Gas is 2 jaar geleden afgesloten.
Hoezo maar 4 panelen?
Die zonatlas met een flinke schep zout nemen en je dak volplempen (als het budget er voor is)
Geld op de bank kost geld. Dit levert geld op.
Dit tabelletje zegt veel meer. (opbrengst op jaarbasis)
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2017 17:59 ]
Hoezo door het huis, je gooit een touw naar beneden en trekt hem in twee etappes naar boven. Ik had drie touwen dus kom drie tegelijk doen, anders loop je je suf.Speedy-Andre schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:36:
Ik heb alleen maar kreupele buren en familie woont ver weg.
De panelen moesten in huis de trap op en daar was ik gisteren al bek af van.
Bij deze oefening moesten ze eerst in de bigbag en dan door een raam naar buiten.
Eenmaal boven weer slepen en ze netjes stapelen
De opstelling naar boven sjouwen was ook wel wat, maar dat kon per onderdeel.
Maar je hebt dus nog een plat dak voor panelen zie ik, bestel nog maar wat bij haha
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil best investeren, ook als gebaar naar toekomstige generaties (alle beetjes duurzame energie helpen), maar ik probeer te vermijden dat wat ik nu investeer niet meer terugverdiend wordt binnen de technische levensduur van de apparatuur.
Een normale terugverdientijd ligt rond de 6 a 7 jaar bij het laten installeren.
Ga je het zelf doen, dan is 4,5 a 5,5 jaar mogelijk.
Dan heb ik het over de "serieuze" installaties.
Die installatie gaat langer dan 7 jaar mee...
Maar als je 4 "probeer" paneeltjes wilt leggen, kan je beter markplaats even afstruinen.
Maar begin er niet aan, voor je het weet ben je verslaafd en ligt je dak vol en heb je geen energierekening meer.
Dus doe het meteen goed, ipv 2x installatiekosten te betalen.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2017 18:18 ]
Dit zijn mooie beginnerspanelen die ook nog eens goed met schaduw omgaan.
Of deze
https://www.bva-auctions....;ca;l;a&fd=25&size=25&p=1
(komt 41% kosten bij)
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2017 18:21 ]
Niet iedereen wil groene.....Erasmo schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:19:
https://link.marktplaats.nl/m1188963912
Dit zijn mooie beginnerspanelen die ook nog eens goed met schaduw omgaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat stukje dak is niet heel groot en heeft om 15u al schaduw van het huis.reneeke1970 schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:03:
[...]
Hoezo door het huis, je gooit een touw naar beneden en trekt hem in twee etappes naar boven. Ik had drie touwen dus kom drie tegelijk doen, anders loop je je suf.
Maar je hebt dus nog een plat dak voor panelen zie ik, bestel nog maar wat bij haha
De bomen geven daar ook eerder en langer schaduw.
Dan moet je nog bij de ramen kunnen komen en vergeet het zonnescherm over de hele breedte niet
Met touwen red ik het niet wat mijn kracht cq conditie betreft, die lier heeft me wel vaker gered
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En die big bag heb je zelf om gedaan?Speedy-Andre schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:26:
[...]
Dat stukje dak is niet heel groot en heeft om 15u al schaduw van het huis.
Dan moet je nog bij de ramen kunnen komen en vergeet het zonnescherm over de hele breedte niet
Met touwen red ik het niet wat mijn kracht cq conditie betreft, die lier heeft me wel vaker gered
En mijn conditie is ook niet best, maar recht omhoog aan touw doe ik liever dan door het huis sjouwen en door een raam steken. Maar goed ze liggen boven, vanavond uitrusten en morgen weer verder
1 PVoutput . Dongen NB
Over dat zonnescherm gesproken, stel hem eens afSpeedy-Andre schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:26:
[...]
Dat stukje dak is niet heel groot en heeft om 15u al schaduw van het huis.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Het is een gebruikte, misschien is hij na 7 jaar aan mijn muur eens toe aan een controleThe Wizard schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:18:
[...]
Over dat zonnescherm gesproken, stel hem eens af
Als hij gesloten is zie je hem rechts ook wat lager hangen.
https://www.greenybros.co...-dakpankleur-dakpan-rood/, dit een idee? Valt stuk minder op.Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:40:
Ik krijg van mijn gemeente geen toestemming om zonnepanelen te plaatsen omdat ik in een beschermd stadsgezicht woon (https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschermd_stadsgezicht)
Heeft iemand daarvoor een oplossing? Ik dacht zelf aan zonnepanelen in dakpannen, maar ik mag ook geen zwarte dakpannen op mijn huis doen, ze moeten volgens de welstandsnota rood zijn.
Enige "illegale" oplossing die ik zie is schuine panelen plaatsten op mijn hok, maar dan heb ik maar een paar uur per dag zon omdat het huis van mijn buurman 3 meter meer naar achteren staat dan mijn huis, dus tja, wat is ook eigenlijk zonde van de investering.
Ik heb denk ik gewoon pech? Ik ga nog eens met ze praten binnenkort in een overleg met een paar buren, maar ze blijven schermen met het beschermd stadsgezicht).
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dan zou ik eerder voor deze gaan, wel een stukje duurder dan conventioneel denk ik maar dit vinden ze misschien nog goed.No Hands schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:21:
[...]
https://www.greenybros.co...-dakpankleur-dakpan-rood/, dit een idee? Valt stuk minder op.
https://www.eco-logisch.n...artikel.asp?ContentID=697
Kan het dak het extra gewicht van de panelen en ballast überhaupt wel hebben? De constructie van de berging is van hout. Foto's van het dak (van buiten en van binnen):
Kan de reflectie van zonlicht op de panelen nog hinder veroorzaken? Of is dat te voorkomen? Ten opzichte van de enige buren met een verdieping (waar de reflectie eventueel terecht kan komen) zit mijn berging precies op het zuidoosten.
Ik ben niet bepaald een handige klusser
Welk aantal panelen en omvormer zou hiervoor het meest geschikt zijn? Als leek lijkt mij zoiets (2x 270Wp en een YC500i micro-omvormer) ideaal, maar wat mij betreft mogen het ook wel een aantal groene SFs zijn als dat veel in de prijs scheelt
Bij de volgende aanpassing, mij even een DM sturenSpeedy-Andre schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:36:
Ik heb alleen maar kreupele buren en familie woont ver weg.
De panelen moesten in huis de trap op en daar was ik gisteren al bek af van.
Bij deze oefening moesten ze eerst in de bigbag en dan door een raam naar buiten.
Eenmaal boven weer slepen en ze netjes stapelen
De opstelling naar boven sjouwen was ook wel wat, maar dat kon per onderdeel.
Ik had graag geholpen, ondanks het
Er is nog werk zat: het oude spul los halen, nieuwe kabels maken en alles opnieuw plaatsen.Skipper-93 schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:20:
[...]
Bij de volgende aanpassing, mij even een DM sturen![]()
Ik had graag geholpen, ondanks het![]()
Morgen is het droog en mijn vakantie duurt nog een week
Hopen dat de panelen binnenkort weer in prijs zakken.
Wat is het formaat van die balken ? Liggen 60cm hoh lijkt het ? Lijkt me niet echt geschikt voor panelen.Zr40 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:54:
Ik heb nu ruim een week 10x270 Wp op mijn dak liggen, en het virus slaat inderdaad toe (goed gezien @reneeke1970) Nu heb ik nog een berging met plat dak van circa 1.8m x 2.8m waar nog geen panelen op liggen en dat wil ik veranderen
Alleen heb ik wel een aantal vragen.
Kan het dak het extra gewicht van de panelen en ballast überhaupt wel hebben? De constructie van de berging is van hout. Foto's van het dak (van buiten en van binnen):
[afbeelding] [afbeelding]
Kan de reflectie van zonlicht op de panelen nog hinder veroorzaken? Of is dat te voorkomen? Ten opzichte van de enige buren met een verdieping (waar de reflectie eventueel terecht kan komen) zit mijn berging precies op het zuidoosten.
Ik ben niet bepaald een handige klusserMaar voor zo'n klein dak is het niet bepaald kosten-effectief om het door een bedrijf te laten doen. Zelf aansluiten lukt mij vast wel, maar tillen en monteren... Hoe pak ik dat het beste aan?
Welk aantal panelen en omvormer zou hiervoor het meest geschikt zijn? Als leek lijkt mij zoiets (2x 270Wp en een YC500i micro-omvormer) ideaal, maar wat mij betreft mogen het ook wel een aantal groene SFs zijn als dat veel in de prijs scheelt
Hoeveel cm zit er tussen de plafond balken?Zr40 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:54:
Ik heb nu ruim een week 10x270 Wp op mijn dak liggen, en het virus slaat inderdaad toe (goed gezien @reneeke1970) Nu heb ik nog een berging met plat dak van circa 1.8m x 2.8m waar nog geen panelen op liggen en dat wil ik veranderen
Alleen heb ik wel een aantal vragen.
[afbeelding] [afbeelding]
Ik ben niet bepaald een handige klusserMaar voor zo'n klein dak is het niet bepaald kosten-effectief om het door een bedrijf te laten doen. Zelf aansluiten lukt mij vast wel, maar tillen en monteren... Hoe pak ik dat het beste aan?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ze zijn 4 cm breed, 14 cm hoog. Inderdaad 60 tot 62cm h.o.h.Jan-man schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:45:
[...]
Wat is het formaat van die balken ? Liggen 60cm hoh lijkt het ? Lijkt me niet echt geschikt voor panelen.
Als het niet geschikt is, prima, hoef ik er verder niet meer aan te denken
Waar zie je dat deze in prijs stijgen?GioStyle schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:42:
Heb ik weer: wil ik binnen een aantal weken SF panelen aanschaffen, stijgen deze in prijs.
Hopen dat de panelen binnenkort weer in prijs zakken.
Stt, er komt vandaag weer een grote bva partij op de markt.
Heel eerlijk valt het me wel mee/tegen (net hoe je het wilt lezen) hoe weinig van deze panelen marktplaats bereiken. Ik had eigenlijk massale handel verwacht maar het is mondjes maat.
Nog veel tweakers die vandaag paneeltje gaan proberen te bemachtigen?
Als dat niet geschikt is had er bij mij al veel ingestort. Al zijn ze meestal 5 of 6 breed. Je kunt bij twijfel langs onder een balk er tussen drukken en aan de zijkant met metalen hoek verbinding vast zetten. Dan zal het zeker niet meer door buigenZr40 schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:38:
[...]
Ze zijn 4 cm breed, 14 cm hoog. Inderdaad 60 tot 62cm h.o.h.
1 PVoutput . Dongen NB
Hou ons op de hoogteWoudseHoeve schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:59:
[...]
Ben op zoek naar de facturen .......
Volgens mij heb ik alles,
Ga het proberen.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Ik wil graag nieuwe. Bij een webshop, van 122 naar 135 euro voor een SF175S paneel.thefox154 schreef op maandag 4 september 2017 @ 07:22:
[...]
Waar zie je dat deze in prijs stijgen?
Stt, er komt vandaag weer een grote bva partij op de markt.
Heel eerlijk valt het me wel mee/tegen (net hoe je het wilt lezen) hoe weinig van deze panelen marktplaats bereiken. Ik had eigenlijk massale handel verwacht maar het is mondjes maat.
Nog veel tweakers die vandaag paneeltje gaan proberen te bemachtigen?
Ik zou gewoon bellen. Ik zie ook nog shops met 129 en 127. En aangezien je toch bewust de helft meer betaal voor nieuw als voor zwarte gebruikte (zie laatste veiling en reneeke) dan maakt die laatste paar euro toch niets meer uit lijkt me?GioStyle schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:29:
[...]
Ik wil graag nieuwe. Bij een webshop, van 122 naar 135 euro voor een SF175S paneel.
Als je scherp wilt kopen kijken even terug naar reneeke zijn bevindingen en bemachtig snel een paar van die dingen
Mwa voor de zekerheid even 2 of 3 balken ertussen zetten dan zakt de plaat ook niet meer doorZr40 schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:38:
[...]
welk paneel gebruiken, heeft meer met de technische mogelijkheden van het dak te maken.Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:08:
[...]
Migjes dank voor je feedback, hier heb ik wat aan!
Ook niet bij stilgestaan maar er zijn ook nog wel fiks wat vaste kosten. Dat maakt dat je juist relatief beter wel voor meer Wp moet gaan. De LG 320W lijkt me inderdaad met slechte condities zonde van de investering, beter kijken naar wat goedkopere 290-300W zwarte panelen.
Kom zo wel verder...
voorbeeld:
stel je hebt een lastig dakkapel, en maar 1,4m de ruimte.
dan kun je 3x4x175Wp SF gebruiken.
1x boven het dakkapel, 1x platter op het dakkapel, en 1x er onder.
door de parallel stringen die je moet maken met SF kun je dus ook je panelen in verschillende richtingen laten kijken.
met mono panelen is dat een stuk lastiger.
maar het beste kun je eerst kijken hoeveel kWh je per jaar gebruikt.
dat x 0,18 - 0,19€ doen en dan x 10 jaar.
geeft je een idee hoeveel geld je kwijt bent en hoeveel je kunt investeren.
(dit geeft zo een ruim budget, daar kom je met gemak onder.
maar er zijn er ook een stel hier, die kijken vast verder.
je hebt ook nog een verwarming (gas?).
die kan ook elektrisch gebeuren.
1000m3 gas = 8000kWh.
maar met een warmte pomp kun je dat grofweg weer delen door 3.
8000/3=2666kWh.
of je kijkt of elektrisch rijden iets voor je is.
aantal km per jaar / 3 -4 = kWh.
het hoeft niet op te houden, bij alleen je elektra rekening.
(de meeste mensen komen wel dak ruimte te kort.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dan heb je wel een Hele slechte elektrische auto, reken maar 5 tot 6 km per kWh.migjes schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:55:
[...]
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
nu moet ik eerlijk zijn: wat weet ik van auto's? ik weet dat de meeste 5 wielen hebben en 1 daarvan gebruik je om een bocht te maken.janesh schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:47:
[...]
Dan heb je wel een Hele slechte elektrische auto, reken maar 5 tot 6 km per kWh.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En met een elektrische motor haal ik makkelijk 14 km op een kWhmigjes schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:01:
[...]
nu moet ik eerlijk zijn: wat weet ik van auto's? ik weet dat de meeste 5 wielen hebben en 1 daarvan gebruik je om een bocht te maken.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/754793.html
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
[ Voor 103% gewijzigd door Jan-man op 04-09-2017 12:27 ]
Voor een vergelijk, mijn dak balken hebben een overspanning van 5.10m HOH = 80cmZr40 schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:38:
[...]
h x b = 20,5cm x 6,25cm, en buigen idd een beetje door, maar liggen daar dan ook al
110 jaar ( sinds 8 jaar met zonnepanelen op dat plat dak, tegenwoordig 27 stuks met ballast )
Kan wel wat hebben.
Reken gewoon met ~3000kWh per 20k km. Dat komt wel aardig in de buurt. Zeg maar een verdubbeling van het jaarverbruik. Ik zit nu op ~5100kWh per jaar met ~2500 van het huis en rest voor de auto.migjes schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:55:
Het lopende jaarverbruik is wel opgetrokken van ~2200 naar 3700kWh per jaar, maar nog steeds niet genoeg om al het verbruik af te dekken.
Haha ik wou net zeggen of iedereen BVA is vergeten.AUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:10:
Wat is het rustig hier of zit iedereen op BVA-actions?
De prijzen zijn beduidend lager dan de laatste veiling. Behalve op de grotere partijen
De oproep heeft gewerkt daar gaan weAUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:10:
Net 3x10 panelen gescoordAUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:10:
1 PVoutput . Dongen NB
De techniek laat me in de steek...reneeke1970 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:27:
Nou als jullie nou geen goedkope panelen gescoord hebben dan weet ik het niet meer, gewoon weg geef prijzen

(ach ja, dak is ook al vol
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2017 17:34 ]
Krijg wel de zenuwen van dat ''mijn kavels & herinneringen' scherm, ineens waren mijn kavels wegreneeke1970 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:27:
Nou als jullie nou geen goedkope panelen gescoord hebben dan weet ik het niet meer, gewoon weg geef prijzen
Nu staan ze in 'Mijn archief' dus neem aan dat dat nog goed gaat?
2250 WP Zuid PVoutput
Was overbelast denk, tijden liepen nog en in overzicht gesloten, en dan kon je weer geen bod plaatsen, ging niet helemaal goedAUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:29:
[...]
De techniek laat me in de steek...
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Die gingen juist als eerste, 25 en 50 loopt nog denk maar prijzen vlogen omhoogMdO82 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:32:
Jammer dat ze per 10 of 15 gingen (of was ik te laat)
1 PVoutput . Dongen NB
Vooral de 15 165 zijn voordelig weg gegaan...
ik zat ook overal naast.. helaas.Speedfightserv schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:36:
Prijzen waren beduidend lager maar zat er elke keer net naast.
Vooral de 15 165 zijn voordelig weg gegaan...
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ik heb er maar 4 nodig dus de partijen waren voor mij te grootreneeke1970 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:34:
[...]
Die gingen juist als eerste, 25 en 50 loopt nog denk maar prijzen vlogen omhoog
2250 WP Zuid PVoutput
Nee hoor, komt wel een keerAUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:40:
@MdO82
Ik heb er hier nog 3, als troostprijs... (wel groene)
Er zou dan ook een andere groepenkast moeten komen, of zoals we al aangaven in het electriciteit-topic een extra board plaatsen.
[ Voor 22% gewijzigd door MdO82 op 04-09-2017 17:44 ]
2250 WP Zuid PVoutput
15 x 165 ging voor rond de 55 tot 58 euro ook weg per paneel inclusief veiling kosten en btw...Noord27 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:43:
Mij nog te duur voor paneeltjes zonder garantie, transportkosten en onder de klei. Pas.
Vind ik niet duur
Ik zie prijzen van 650 voor 15 stuks, waar nog 42% bij komt en transportkosten?Speedfightserv schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:47:
[...]
15 x 165 ging voor rond de 55 tot 58 euro ook weg per paneel inclusief veiling kosten en btw...
Vind ik niet duur
Het gemiddelde van de 15-stuks kavels was 60 euro incl kosten en btw.Speedfightserv schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:47:
[...]
15 x 165 ging voor rond de 55 tot 58 euro ook weg per paneel inclusief veiling kosten en btw...
Vind ik niet duur
De laagste 53 euro en de hoogste 81 (ook incl. kosten en btw).
Zal ik ze voor je wassen?Noord27 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:43:
Mij nog te duur voor paneeltjes zonder garantie, transportkosten en onder de klei. Pas.
1 PVoutput . Dongen NB
Geen btw af trekken mogelijk en transport maken ze niet interessant meer ben ik bang; voor wat ze moeten kosten.
Dat is gewoon 88 euro per paneel, opnieuw weer crazy folks!
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518389
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518380
En dan deze, https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518413, dit is een retour gekomen partij en stock die ze reserve hadden voor omruil van panelen. Die laatste paar heb ik gezien (paneel of 20 gok ik in diverse degradaties) en die waren zoals ze zelf zeiden C kwaliteit, het zag er ook niet best uit. Als iemand betaald om het te laten retourneren dan moet de rest ook niet al te best zijn.
Of zouden ze een hele goede poetsmachine en veel commadant 3 hebben om al die krassen aan de lopende band eruit te poetsen...;)
Heb ik toch wel geluk gehad een paar veilingen terug met 3600incl alles voor 100 panelen
[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 04-09-2017 18:07 ]
Ons schuine dak is (op 11 graden naar het westen na) recht op het zuiden onder een hoek van zo'n 40 graden. Helaas passen er door een dakkapel en 2 veel te grote dakramen (ja, ineens zijn ze te groot) maar 11 mono/poly panelen op. Daarom ga ik er 20 SF170s plaatsen (helaas niet van de veiling van net).
Daarnaast hebben we ook een mooi achterdak, wat echter wel precies op het noorden is dus, maar deze heeft een helling van 25 graden, dus ik dacht, dat brengt toch ook nog zo'n 65-70% op.
Nu heb ik een 2-tal vragen. Op de voorgevel wil ik 4 strings van 5 panelen plaatsen (21 was mooier, maar eigenlijk passen er maar 19), 1 van de panelen van 1 van de strings wilde ik op het dakkapel plaatsen onder een andere hoek (10 graden tegenover 40 graden van de rest), kan dit niet heel veel kwaad of haal ik daarmee drastisch de hele string naar beneden?
Anders moet ik namelijk terug naar 18 panelen en dat ziet er op het dak dan weer niet mooi uit (naast het feit dat het er weer 2 minder zijn)
En vraag 2: op het achterdak wil ik 14 panelen plaatsen (2x7) en dan voor en achter aansluiten op een SMA STP5000TL. Ik denk dat deze niet onderbemeten zal zijn, mede door de noordligging, maar vraag het toch even voor de zekerheid. Mocht ik nog uit willen breiden, op datzelfde dak is nog ruimte voor nog een string van 7 panelen. Zou ik met 41x170 veel aftoppen op een 5kW omvormer of zal dat wel meevallen? (vraag is ook nog of die panelen er ooit komen hoor, maar als ik dit zo hoor van iedereen hier wel ;p)
ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken!
BTW mag is gewoon aftrekbaar. Weet niet waar je woon maar ophalen is ook een optie.Noord27 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:58:
[...]
Geen btw af trekken mogelijk en transport maken ze niet interessant meer ben ik bang; voor wat ze moeten kosten.
Kost je misschien 2 tientjes brandstof..
Het lastige werk van panelen op de juiste plek plaatsen (oude beugels hebben 2 of 3 panelen aan een stuk) en de nieuwe met beugel verplaatsen is klaar
Vervolgens even goed opgelet met connectors krimpen waarna ik zelf verder kon.
Alle ballast moest eerst aan de kant en dan weer terug naar de panelen.
De meeste kabels zitten erop en nu nog de lange naar de omvormer toe.
Dit is ook weer wat werk omdat er een gat in de luchtafvoer moet komen en wat pijpjes voor het mooie.
Dan de 230V groep verplaatsen want de Sma hangt aan een andere muur.
Ik ben weer dood moe en ging fouten maken, stoppen dan maar
Wordt vervolgd, morgen klaar hoop ik
Die 90 groene stonden er eerste keer ook op. En tja 88 is veel maar toch minder dan 120 in de winkel. @Noord27 vind garantie belangrijk maar ik niet, nog nooit van een kapotte sf gehoord, zelfs niet als ze groen zijn.....thefox154 schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:04:
Heerlijk, wat sommige mensen uitgeven de eerste kavel zat ik in eerste instantie op te azen.
Dat is gewoon 88 euro per paneel, opnieuw weer crazy folks!
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518389
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518380
En dan deze, https://www.bva-auctions.com/auction/lot/28656/9518413, dit is een retour gekomen partij en stock die ze reserve hadden voor omruil van panelen. Die laatste paar heb ik gezien (paneel of 20 gok ik in diverse degradaties) en die waren zoals ze zelf zeiden C kwaliteit, het zag er ook niet best uit. Als iemand betaald om het te laten retourneren dan moet de rest ook niet al te best zijn.
Of zouden ze een hele goede poetsmachine en veel commadant 3 hebben om al die krassen aan de lopende band eruit te poetsen...;)
Heb ik toch wel geluk gehad een paar veilingen terug met 3600incl alles voor 100 panelen
1 PVoutput . Dongen NB
Je komt er toch wel vanaf die SF's neem ik aan?
[ Voor 113% gewijzigd door Noord27 op 04-09-2017 19:20 ]
Je zegt het hier zelf.....Noord27 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:43:
Maar mijn excuses als ik het verkeerd begreep
1 PVoutput . Dongen NB
"bijna" klaar.
Deze kan je er nog onderhangen:
http://www.ebay.de/itm/XB...563742:g:9L4AAOxyldpR7vvB
En dan met een telefoonlader of iets aansluiten op een z-wave fibaro tussenstekker en deze op temperatuur van de omvormer laten in en uitschakelen via domoticz via je nog aan te schaffen Pi.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2017 20:29 ]
Deze zijn nog voldoende op voorraad bij solar clarityNiek_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:22:
Weet iemand nog een goed alternatief voor de LG320wp Mono LG320N1K-A5? Ze zijn momenteel niet leverbaar
140080 - BenQ / AUO Sunforte PM096B00 327 Wp
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Dat kan na de winter nog wel 😁 vooralsnog gaat het prima zo op de open overloop/trapgat.AUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:27:
@Jan-man
"bijna" klaar.
En dan met een telefoonlader of iets aansluiten op een z-wave fibaro tussenstekker en deze op temperatuur van de omvormer laten in en uitschakelen via domoticz via je nog aan te schaffen Pi.
Goed bezig! Maar ik begrijp dat je ook iets mankeert (niet zo best) dat je zo snel moe bent?Speedy-Andre schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:39:
We zijn er bijna, met veel dank aan Skipper die een paar uurtjes wilde vrijmaken![]()
Het lastige werk van panelen op de juiste plek plaatsen (oude beugels hebben 2 of 3 panelen aan een stuk) en de nieuwe met beugel verplaatsen is klaar
Dit is ook weer wat werk omdat er een gat in de luchtafvoer moet komen en wat pijpjes voor het mooie.
Ik ben weer dood moe en ging fouten maken, stoppen dan maar![]()
Wordt vervolgd, morgen klaar hoop ik![]()
[afbeelding]
Kudo's voor skipper dat hij kwam helpen
Deze types SMA zijn standaard voorzien van een get in de behuizing en een aansluitstekker voor een originele waaier van SMA...AUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:27:
@Jan-man
"bijna" klaar.
De oude TL-20 types hadden deze af fabriek ingebouwd.
De TL-21 serie niet meer door een betere koeling van de omvormer.
Maar dus wel achteraf in te bouwen net zoals de TL-20 standaard had...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Je mist nog een stukje pvc bij je rechter kabelJan-man schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:01:
[afbeelding]
Zo de kabels nu ook netjes weggewerktBen ik boven helemaal klaar nu!
2250 WP Zuid PVoutput
Dat originele SMA ding is nog duurder dan een custom xbox dubbele fan en zelfs een zwave tussenstekker er nog bijpaulv1973 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:21:
[...]
Deze types SMA zijn standaard voorzien van een get in de behuizing en een aansluitstekker voor een originele waaier van SMA...
De oude TL-20 types hadden deze af fabriek ingebouwd.
De TL-21 serie niet meer door een betere koeling van de omvormer.
Maar dus wel achteraf in te bouwen net zoals de TL-20 standaard had...
En koelt voor geen meter.
Dit werkt prima...
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2017 21:25 ]
Klopt maar dan wordt dat een stukje van 3 cm ofzo beetje nutteloos en dan moet ik de kabel wel erg ver ombuigen.MdO82 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:21:
[...]
Je mist nog een stukje pvc bij je rechter kabel
Hmmm...AUijtdehaag schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:24:
[...]
Dat ding is nog duurder dan een custom xbox dubbele fan en zelfs een zwave tussenstekker er nog bij
En koelt voor geen meter.
Dit werkt prima...
Maar verplaatst die dan wel wat lucht!?
Eigenlijk weet ik wel zeker dattie lucht verplaatst achte de omvormer. En dat wil je toch!
Zodoende "blaas" je de warme lucht achter de koelribben weg.
Ik heb zelf een SB5000TL-20 bij mijn ouders gehangen. Die ventilator blaast daar continu...
Heb er dus ook mijn handen al eens achter/voor en tussen gehouden...
Zal zeker iets van effect hebben
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik heb nooit een originele SMA fan geplaatst (kost >100 euro)
En van de verhalen op internet koelt hij dus ook slecht (en komt veels te laat in)
Met domoticz en de custom fan, kan je zelf bepalen qua temperatuur wanneer hij inschakelt.
De temperatuur gegevens komen uit de SMA zelf.
Heb even geen grafiekjes bij de hand, maar werkt prima in mijn "hete schuurtje" op een zomerdag.
Temperatuur zakt meteen. Is ook een dubbele fan, die exact past en direkt over de ribben blaast vanaf de onderkant
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2017 21:35 ]
Totaal prijs 202.803,94
Inc 287.109,58
Gemiddeldes + Max en Min (including btw + veiling)
Watt Gem P Gem W High P High W Low P Low W
145 € 56,08 € 0,39 € 65,26 € 0,45 € 49,17 € 0,34
150 € 57,85 € 0,39 € 65,26 € 0,44 € 52,38 € 0,35
155 € 59,21 € 0,38 € 72,20 € 0,47 € 53,85 € 0,35
165 € 69,90 € 0,42 € 98,39 € 0,60 € 60,88 € 0,37
Per hoeveelheid:
145
10 € 60,11 € 0,41 € 65,26 € 0,45 € 56,77 € 0,39
15 € 51,85 € 0,36 € 55,59 € 0,38 € 49,17 € 0,34
25 € 56,21 € 0,39 € 60,93 € 0,42 € 53,85 € 0,37
50 € 56,66 € 0,39 € 56,66 € 0,39 € 56,66 € 0,39
150
10 € 63,78 € 0,43 € 65,26 € 0,44 € 62,29 € 0,42
15 € 53,14 € 0,35 € 53,89 € 0,36 € 52,38 € 0,35
25 € 55,44 € 0,37 € 55,44 € 0,37 € 55,44 € 0,37
155
10 € 61,47 € 0,40 € 70,79 € 0,46 € 56,63 € 0,37
15 € 57,26 € 0,37 € 62,48 € 0,40 € 53,89 € 0,35
25 € 59,32 € 0,38 € 72,20 € 0,47 € 53,85 € 0,35
50 € 57,52 € 0,37 € 58,81 € 0,38 € 56,66 € 0,37
165
10 € 66,47 € 0,40 € 85,08 € 0,52 € 60,88 € 0,37
15 € 67,02 € 0,41 € 77,39 € 0,47 € 61,35 € 0,37
25 € 72,99 € 0,44 € 92,87 € 0,56 € 63,76 € 0,39
50 € 82,44 € 0,50 € 98,39 € 0,60 € 72,20 € 0,44
75 € 87,06 € 0,53 € 87,06 € 0,53 € 87,06 € 0,53
100 € 83,26 € 0,50 € 83,26 € 0,50 € 83,26 € 0,50
Deze keer 171.173,63 en 242.330,50
145
10 5 € 58,13 € 0,40 € 60,88 € 0,42 € 55,35 € 0,38
15 5 € 50,29 € 0,35 € 56,53 € 0,39 € 43,41 € 0,30
25 3 € 48,34 € 0,33 € 51,02 € 0,35 € 45,87 € 0,32
50 1 € 50,97 € 0,35 € 50,97 € 0,35 € 50,97 € 0,35
155
10 14 € 51,50 € 0,33 € 61,02 € 0,39 € 45,44 € 0,29
165
10 50 € 66,37 € 0,40 € 83,67 € 0,51 € 58,04 € 0,35
15 44 € 62,96 € 0,38 € 84,94 € 0,51 € 52,85 € 0,32
25 34 € 70,74 € 0,43 € 92,87 € 0,56 € 60,88 € 0,37
50 11 € 67,19 € 0,41 € 77,89 € 0,47 € 60,88 € 0,37
75 2 € 65,89 € 0,40 € 67,54 € 0,41 € 64,24 € 0,39
100 2 € 72,20 € 0,44 € 72,91 € 0,44 € 71,49 € 0,43
90 1 € 54,74
Deze keer heb ik 25 stuks voor 60,88. Iets goedkoper dus dan de vorige keer.
Ik kan beamen wat @AUijtdehaag beweerd, ik heb mijn sma 5000tl-21 voorzien van de sma fankit, deze schakeld pas in bij een temperatuur van 65°.paulv1973 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:27:
[...]
Hmmm...
Maar verplaatst die dan wel wat lucht!?
Eigenlijk weet ik wel zeker dattie lucht verplaatst achte de omvormer. En dat wil je toch!
Zodoende "blaas" je de warme lucht achter de koelribben weg.
Ik heb zelf een SB5000TL-20 bij mijn ouders gehangen. Die ventilator blaast daar continu...
Heb er dus ook mijn handen al eens achter/voor en tussen gehouden...
Zal zeker iets van effect hebben
Naar mijn mening is dat aan de late kant, zodoende ben ik ook aan het kijken naar een andere manier om de omvormer actief te koelen.
De ventilator is ook erg klein, veel lucht zal deze dan ook niet verplaatsen
Is die inschakeltemperatuur va 65' niet lager in te stellen?205Gutmann schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:43:
[...]
Ik kan beamen wat @AUijtdehaag beweerd, ik heb mijn sma 5000tl-21 voorzien van de sma fankit, deze schakeld pas in bij een temperatuur van 65°.
Naar mijn mening is dat aan de late kant, zodoende ben ik ook aan het kijken naar een andere manier om de omvormer actief te koelen.
De ventilator is ook erg klein, veel lucht zal deze dan ook niet verplaatsen
Die zijn helaas niet volledig zwart en dat is wel een vereiste. Daarnaast ook nog een stuk(je) duurder. Valt tegen wat er verkrijgbaar is. Moet toch lukken om zwarte panelen te vinden van rond de 320Wp..heb er 25 nodig. Hoeveel zitten er eigenlijk normaal gesproken op een pallet? Zou haast proberen om dan maar een pallet te kopen als dat qua aanschaffen makkelijker is.Zuluman schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:43:
[...]
Deze zijn nog voldoende op voorraad bij solar clarity
[ Voor 28% gewijzigd door Niek_ op 04-09-2017 21:56 ]
dit is er op voorraad lg en benq boven de 300wp all black is er nietNiek_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:51:
[...]
Die zijn helaas niet volledig zwart en dat is wel een vereiste. Daarnaast ook nog een stuk(je) duurder. Valt tegen wat er verkrijgbaar is. Moet toch lukken om zwarte panelen te vinden van rond de 320Wp..heb er 25 nodig. Hoeveel zitten er eigenlijk normaal gesproken op een pallet? Zou haast proberen om dan maar een pallet te kopen als dat qua aanschaffen makkelijker is.
180050 - Trina Solar TSM-330 Wp Mono Full Black 72 cell
180071 - Phono Solar PS330MBBSE-24/T All black met SolarEdge
150039 - LG Solar 280S1K-L4 Mono All Black
140071 - BenQ / AUO SunVivo - PM060MB2 PERC all black 290 Wp (EU)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik heb vorig jaar een burn-out gehad die ik blijkbaar nog niet te boven benRol-Co schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:09:
[...]
Goed bezig! Maar ik begrijp dat je ook iets mankeert (niet zo best) dat je zo snel moe bent?
Kudo's voor skipper dat hij kwam helpen
Het was achteraf gezein niet handig om na 2 weken al weer halve dagen te gaan werken.
Dit heeft mede te maken met het feit dat ik als uitzendkracht werk (al bijna 2,5 jaar bij dezelfde opdrachtgever) en ik mijn positie probeer veilig te stellen.
De oorzaak lag niet bij werkdruk maar meer bij een rumoerige narcist die me het leven zuur maakte.
Inmiddels is hij voorgoed weg (pensioen) maar de situatie heeft me wel gesloopt (te veel negatieve energie).
Gelukkig kon ik de achterstanden beperken, ik heb een specialistische functie die niemand kan overnemen).
Het gaat nog wel even duren eer ik hersteld ben, of misschien gebeurt het niet meer
Dat is minder inderdaad, burn-out kan een persoon die het niet hebt of heeft gehad geen voorstelling van maken maar een direct familie lid heeft in een vergelijkbare situatie ook een keer overspannen thuis gelopen, en nu ruim 80 roept hij nog steeds dat hij het niemand toe wenst..... Nooit.Speedy-Andre schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:49:
[...]
Ik heb vorig jaar een burn-out gehad die ik blijkbaar nog niet te boven ben![]()
Het was achteraf gezein niet handig om na 2 weken al weer halve dagen te gaan werken.
Dit heeft mede te maken met het feit dat ik als uitzendkracht werk (al bijna 2,5 jaar bij dezelfde opdrachtgever) en ik mijn positie probeer veilig te stellen.
De oorzaak lag niet bij werkdruk maar meer bij een rumoerige narcist die me het leven zuur maakte.
Inmiddels is hij voorgoed weg (pensioen) maar de situatie heeft me wel gesloopt (te veel negatieve energie).
Gelukkig kon ik de achterstanden beperken, ik heb een specialistische functie die niemand kan overnemen).
Het gaat nog wel even duren eer ik hersteld ben, of misschien gebeurt het niet meer
Nette prijzenChielos schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:31:
Vorige keer
Totaal prijs 202.803,94
Inc 287.109,58
Gemiddeldes + Max en Min (including btw + veiling)
Watt Gem P Gem W High P High W Low P Low W
145 € 56,08 € 0,39 € 65,26 € 0,45 € 49,17 € 0,34
150 € 57,85 € 0,39 € 65,26 € 0,44 € 52,38 € 0,35
155 € 59,21 € 0,38 € 72,20 € 0,47 € 53,85 € 0,35
165 € 69,90 € 0,42 € 98,39 € 0,60 € 60,88 € 0,37
Per hoeveelheid:
145
10 € 60,11 € 0,41 € 65,26 € 0,45 € 56,77 € 0,39
15 € 51,85 € 0,36 € 55,59 € 0,38 € 49,17 € 0,34
25 € 56,21 € 0,39 € 60,93 € 0,42 € 53,85 € 0,37
50 € 56,66 € 0,39 € 56,66 € 0,39 € 56,66 € 0,39
150
10 € 63,78 € 0,43 € 65,26 € 0,44 € 62,29 € 0,42
15 € 53,14 € 0,35 € 53,89 € 0,36 € 52,38 € 0,35
25 € 55,44 € 0,37 € 55,44 € 0,37 € 55,44 € 0,37
155
10 € 61,47 € 0,40 € 70,79 € 0,46 € 56,63 € 0,37
15 € 57,26 € 0,37 € 62,48 € 0,40 € 53,89 € 0,35
25 € 59,32 € 0,38 € 72,20 € 0,47 € 53,85 € 0,35
50 € 57,52 € 0,37 € 58,81 € 0,38 € 56,66 € 0,37
165
10 € 66,47 € 0,40 € 85,08 € 0,52 € 60,88 € 0,37
15 € 67,02 € 0,41 € 77,39 € 0,47 € 61,35 € 0,37
25 € 72,99 € 0,44 € 92,87 € 0,56 € 63,76 € 0,39
50 € 82,44 € 0,50 € 98,39 € 0,60 € 72,20 € 0,44
75 € 87,06 € 0,53 € 87,06 € 0,53 € 87,06 € 0,53
100 € 83,26 € 0,50 € 83,26 € 0,50 € 83,26 € 0,50
Deze keer 171.173,63 en 242.330,50
145
10 5 € 58,13 € 0,40 € 60,88 € 0,42 € 55,35 € 0,38
15 5 € 50,29 € 0,35 € 56,53 € 0,39 € 43,41 € 0,30
25 3 € 48,34 € 0,33 € 51,02 € 0,35 € 45,87 € 0,32
50 1 € 50,97 € 0,35 € 50,97 € 0,35 € 50,97 € 0,35
155
10 14 € 51,50 € 0,33 € 61,02 € 0,39 € 45,44 € 0,29
165
10 50 € 66,37 € 0,40 € 83,67 € 0,51 € 58,04 € 0,35
15 44 € 62,96 € 0,38 € 84,94 € 0,51 € 52,85 € 0,32
25 34 € 70,74 € 0,43 € 92,87 € 0,56 € 60,88 € 0,37
50 11 € 67,19 € 0,41 € 77,89 € 0,47 € 60,88 € 0,37
75 2 € 65,89 € 0,40 € 67,54 € 0,41 € 64,24 € 0,39
100 2 € 72,20 € 0,44 € 72,91 € 0,44 € 71,49 € 0,43
90 1 € 54,74
Deze keer heb ik 25 stuks voor 60,88. Iets goedkoper dus dan de vorige keer.
heb er 15 voor 56,67 per stuk, alleen kan ze door omstandigheden niet halen. enig idee of je er vanaf kan?
Goed dat je er open over bent. Je wordt nooit meer het zelfde, maar is dat het doel? Je kan er wel van herstellen zodat je weer alles (!) aan kan. Echt komt goed. Top actie van Skipper!Speedy-Andre schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:49:
[...]
Laten bezorgen, het viel best mee in de kosten.wetsteyn schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:12:
[...]
Nette prijzen.
heb er 15 voor 56,67 per stuk, alleen kan ze door omstandigheden niet halen. enig idee of je er vanaf kan?
Kost net zoveel als een busje huren om ze op te halen (of je moet die toevallig hebben).
ALs je dag 1 niet afhaalt volgt er volgens mij een bericht voor afhaaldag 2.
Die benq's zijn nogal lelijk als je ze vergelijkt met die lg'sZuluman schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:43:
[...]
Deze zijn nog voldoende op voorraad bij solar clarity
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Waar woon je? Ik kan ze misschien mee-laten bezorgen. Ik regel een transporteur.wetsteyn schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:12:
[...]
Nette prijzen.
HellevoetsluisChielos schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:50:
[...]
Waar woon je? Ik kan ze misschien mee-laten bezorgen. Ik regel een transporteur.
1 PVoutput . Dongen NB
Nice! Jij gaat via de luchtafvoer naar binnen? Ik heb ook een plat dak en ben aan het sparen voor een leuk klein beginners setje die ik zelf wil plaatsen. Het naar binnen loodsen van de kabel is het enige punt waar ik nog over twijfel. Moet binnenkort even op onderzoek op het dakSpeedy-Andre schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:39:
We zijn er bijna, met veel dank aan Skipper die een paar uurtjes wilde vrijmaken![]()
Ik ben weer dood moe en ging fouten maken, stoppen dan maar![]()
Wordt vervolgd, morgen klaar hoop ik![]()
[afbeelding]
Op het dak heb je ruimte genoeg om de kabels in te voeren, binnen heb ik een flexslang naar de MV die los kan en het gat komt waar de pijp eindigt.DJ-Promo schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:00:
[...]
Nice! Jij gaat via de luchtafvoer naar binnen? Ik heb ook een plat dak en ben aan het sparen voor een leuk klein beginners setje die ik zelf wil plaatsen. Het naar binnen loodsen van de kabel is het enige punt waar ik nog over twijfel. Moet binnenkort even op onderzoek op het dak.
Wel ruim genoeg maken en scherpe randen wegwerken, met tape zit de boel dicht
Gisteren bij bla gezamenlijk met iemand anders gelijk gehad en wel de sf165 paneeltjes kunnen kopen. Ik zit alleen nu met de vraag of ik het gewenste extra aantal wel bij mijn omvormer kan plaatsen.
Ik heb nu namelijk de Solaredge se5k handen met hieraan 34 sf170 panelen met 17 optimizers. Afgelopen jaar is de hoogste piek ongeveer 5100 geweest en zover ik kan zien kan de omvormer 6750 aan.
Ik wil er op 2 houthokken, in totaal nog 9 sf165 plaatsen (incl 5 optimizers). Deze liggen minder gunstig op het zuiden, als ik uitkregen wat deze gaan opleveren theoretisch dan kom ik op 9*165*89%*95% = 1245 wp (de 89% is het huidige max rendement op de set en de 95% is de correctie om het minder goed liggen.
Per saldo zit ik dan nog steeds onder de 6750 wp dus ik denk dat het kan, maar ik wilde het toch even voor de zekerheid aan jullie voorleggen, want wellicht haal ik de verschillende theorien wel door elkaar
Alvast bedankt.
Er is altijd de optie tot een 3e partij, welke voorziet in het vervoer.wetsteyn schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:12:
[...]
Nette prijzen.
[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 05-09-2017 09:54 ]
Ik sta er maandag met een bestelbus viano voor 20 panelen en zou de jouwe mee kunnen nemen naar het oosten des lands?wetsteyn schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 00:12:
[...]
Nette prijzen.
Kun je ze later oppikken of alsnog verkopen
Moet je ze niet te lang bij mij laten liggen, paar maand kan nog wel.
Die 3e partij vraagt 90,-. Da's 10% op zijn prijs
[ Voor 7% gewijzigd door arjants op 05-09-2017 11:25 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Zo te zien heeft hij ze al op MP, hellevoetsluis was het?arjants schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:20:
[...]
Ik sta er maandag met een bestelbus viano voor 20 panelen en zou de jouwe mee kunnen nemen naar het oosten des lands?
Kun je ze later oppikken of alsnog verkopen
Moet je ze niet te lang bij mij laten liggen, paar maand kan nog wel.
Die 3e partij vraagt 90,-. Da's 10% op zijn prijs
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=1
Als ze te lang liggen neem ik ze wel over, maar dan wel tegen de bva prijs
Heb nog wel een paar stukjes dak van 70m2 op noord wat compleet leeg is.
[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 05-09-2017 11:34 ]
Het zonnepaneel heeft als Impp (Current nominal power) 1,5A. Als ik de max current bereken is dat 165Watt/80V = 2,xx A (klopt dat, is dat max current?)
Mag ik dan maximaal 12A/2A = 6 strings paraellel op deze MPPT aansluiten?
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 05-09-2017 13:41 ]
Ja dat klopt, heb mijne naar 2.4a zien schieten maar is uitzondering natuurlijkWolly schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:41:
Vraagje, als de Max input current per MPPT 12A is:
Het zonnepaneel heeft als Impp (Current nominal power) 1,5A. Als ik de max current bereken is dat 165Watt/80V = 2,xx A (klopt dat, is dat max current?)
Mag ik dan maximaal 12A/2A = 6 strings paraellel op deze MPPT aansluiten?
1 PVoutput . Dongen NB
Sf geeft toch aan 2,2A max (even uit mijn hoofd)reneeke1970 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:15:
[...]
Ja dat klopt, heb mijne naar 2.4a zien schieten maar is uitzondering natuurlijk
6 * 2,2A = 13,2A.
Ik weet niet wat het risico is als je op een 12A input 13,2A invoer maar 6 strings lijkt mij dan teveel?
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??