Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:05:
[...]
Uiteraard, ik begrijp je verbazing. Echter het prijsverschil is erg groot, tussen kiezen voor SF 175W of de mooie zwarte LG 320W Ik wil dus graag weten hoeveel slechter doet de LG het tov zijn eigen 320W en de SF tegen zijn 175W onder slechte omstandigheden. SF roept dat ze het zo goed doen met schaduw en diffuus licht. Klopt dit echt of doet de LG het ook nog prima onder dezelfde slechte condities? Als het verschil onderling maar marginaal slechter is dan moet ik de keuze maken of die extra kWh met de dure LG oplossing mij waard is of niet.
als je een beetje verstandig naar de prijs kijkt.
dan reken je niet in aanschaf prijs maar in €/Wp.
dus aanschafprijs/320Wp en aanschafprijs/175Wp.
maar pas op, je hebt ongeveer 25€ per paneel nodig aan klemmen en stangen.
dus reken er ook 25/320Wp en 25/175Wp er nog bij.
(eigenlijk ook nog omvormer, hoe groter de omvormer de lager de prijs vaak word in €/W
en vergeet de aansluitkabels/groep etc... niet.
en ook zeker niet dat als je het laat aanleggen er ook een prijs verschil is.)
en dan zie je dat in €/Wp het toch allemaal weer iets dichter bij elkaar zit.
reken dan even simpel dat 1Wp je 1kWh oplevert, dan kun je de €/Wp delen door de kWh prijs = TVT in jaren.
(of iets nu 5 jaar TVT is of 6 jaar, dan heb ik liever 6 jaar TVT en wel genoeg kWh, als 5 jaar en elk jaar net nog moeten bij betalen.

)
dunne film panelen werken met een ander deel van het licht spectrum, en dat deel gaat beter door de wolken heen, maar bewolking geeft zoizo een lagere W, met dunne film is dat alleen iets minder laag.
ook hebben dunne film panelen hele grote cellen, en als er schaduw op een gedeelte van de cel valt, dan werkt die gewoon door, pas als de hele cel schaduw heeft stopt het.
dus door de grote van de cel kun je meer schaduw hebben met dunne film, maar schaduw blijft schaduw.
ook doe je met dunne film panelen vaak 4x serieel en dan verder werken parallel.
elke parallel string kan zich uit schakelen als het last heeft van schaduw, dus dan heb je een ruwe bescherming tegen schaduw. maar ook hier: schaduw blijft schaduw.
kijk ik naar mijn west dak van mijn volumineuse stads villa (lees: standaard rijtjes huis.)
dan kon ik op dat dak 12x SF leggen, destijds waren dat 170Wp's, een 2040Wp.
maar nu heb ik er 10X300Wp LG liggen, dus een 3000Wp.
tja 3kWp wint het wel van 2kWp.
(je maakt ook een vergelijking tussen erg dure Lg's maar kijk ook eens naar wat simpelere panelen van rond de 290 - 300Wp.

)
en komen de eerste kWh's al binnen.
(de eerste kWh's zijn altijd het leukste.

)
vergeet je zelf ook niet even te trakteren, pak een pilsje of iets dergelijks en geniet er van.
[
Voor 9% gewijzigd door
migjes op 03-09-2017 11:52
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)