Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.457 views

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:29
Het heeft ergens met de gegevens te maken van de locatie die goodwe gebruikt denk ik.

Als ik exact deze config overneem met als locatie Arnhem nederland kom ik uit op 2774.
Pak ik den helder dan ga ik naar 2975.

Ik kan me eigen installatie dus beter verhuizen naar Den Helder >:) Maar dat terzijde, enige manier hoe ik het kan verklaren

Werkt SMA ook met de exacte locatie in de tool? Ik ken die namelijk niet.

[ Voor 192% gewijzigd door thefox154 op 31-08-2017 11:40 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
AUijtdehaag schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:23:
@Verwijderd
Op de sma moet je 3x7 en 1x6 doen.
Veel beter rendement.
De optimale voltage tracking range van deze SMA omvormer is 175-440V (http://www.solardesigntoo...ification-data-sheet.html)

Set van 5 x SF 175 panelen aan 89,5V per stuk lijkt dus het meest optimaal
Met een set van 7 zit je al boven het maximum voltage van 550V

/Edit - Ignore bovenstaande, verkeerde omvormer bekeken

[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 31-08-2017 11:57 ]

@TWyk
Een 3-fase sma...
Lees nog eens terug.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2017 11:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:23:
@Verwijderd
Op de sma moet je 3x7 en 1x6 doen.
Veel beter rendement.
Dat levert me inderdaad 39kWh per jaar meer op, maar helaas ook meer gevoeligheid voor schaduw. Hieronder de indeling welke in in gedachten had, let hierbij op dat de schaduw van de dakopbouw van de buren van rechts komt:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2vhyd0n.jpg

Verwijderd

thefox154 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:25:
Het heeft ergens met de gegevens te maken van de locatie die goodwe gebruikt denk ik.

Als ik exact deze config overneem met als locatie Arnhem nederland kom ik uit op 2774.

Ik kan me eigen installatie dus beter verhuizen naar Den Helder >:) Maar dat terzijde, enige manier hoe ik het kan verklaren

SMA werkt alleen met Amsterdam, Groningen of Den Haag 8)7

• gewooneu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2021
*knip*. Eén keer je vraag posten binnen 24h is meer dan genoeg: gewooneu in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2017 13:29 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
gewooneu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:16:
Beste zonnepaneel goeroes. Vorig jaar hebben jullie me erg goed geholpen met informatie omtrent zonnepanelen. op dit moment heb ik 12 indakzonnepanelen met een Growatt 3000 omvormer. Hier kon ik helaas niet aan ontkomen, omdat dit via het nieuwbouw huis werd geleverd. Afgelopen jaar hebben de panelen hun werk goed gedaan. Via de afrekening zag ik dat ik energieneutraal ben.
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?

Verder ben ik zo net overgestapt op qurrent. Daar zou ik eventueel een qbox energiemonitor gratis kunnen aanvragen en voor 75 euro de Qbox solar. Heeft dit nog meerwaarde?
Ik heb begrepen dat ik met de qbox solar wel inzage kan krijgen hoeveel ik teruglever en wat de zonnepanelen me opbrengen, maar niet of er een zonnepaneel bijv. stuk is.

Mijn vraag dus wat ik het best kan doen om te monitoren? En is het nuttig om de gratis qbox energiemonitor aan te laten sluiten, dan wel qbox solar nog aan te schaffen?

Alvast bedankt voor een reactie!

Mvg Eus
Dit hoort eigenlijk thuis in: Datalogging: PV systemen. Ik denk dat je simpelgezegd 2 opties hebt:
- KwH meter + Youless op de PV groep, dan kun je grafieken gaan tekenen van je opwek gedurende de dag en als je pieken flink gaan tegenvallen kun je eens verder zoeken
- RS-485 interface van de girowatt gaan gebruiken, of kijken of je de wifi module etc nog apart kunt toevoegen achteraf.
gewooneu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:59:
Niemand die mij zou kunnen helpen met wat advies?

Beste zonnepaneel goeroes. Vorig jaar hebben jullie me erg goed geholpen met informatie omtrent zonnepanelen. op dit moment heb ik 12 indakzonnepanelen met een Growatt 3000 omvormer. Hier kon ik helaas niet aan ontkomen, omdat dit via het nieuwbouw huis werd geleverd. Afgelopen jaar hebben de panelen hun werk goed gedaan. Via de afrekening zag ik dat ik energieneutraal ben.
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?

Verder ben ik zo net overgestapt op qurrent. Daar zou ik eventueel een qbox energiemonitor gratis kunnen aanvragen en voor 75 euro de Qbox solar. Heeft dit nog meerwaarde?
Ik heb begrepen dat ik met de qbox solar wel inzage kan krijgen hoeveel ik teruglever en wat de zonnepanelen me opbrengen, maar niet of er een zonnepaneel bijv. stuk is.

Mijn vraag dus wat ik het best kan doen om te monitoren? En is het nuttig om de gratis qbox energiemonitor aan te laten sluiten, dan wel qbox solar nog aan te schaffen?

Alvast bedankt voor een reactie!

Mvg Eus
Dat ding van qurrent heb je niks aan. Zelf een losse kWh meter plaatsen voor de omvormer en uitlezen met youless en loggen op bv pvoutput,dan heb je alles in eigen beheer. Per paneel bekijken of hij defect is zal nooit gaan lukken helaas.
Een growat logt toch ook op zijn eigen website portal of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
reneeke1970 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:07:
[...]
Een growat logt toch ook op zijn eigen website portal of niet?
Een growatt met wifi (stick) kan dat wel.

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024

Sterker nog, Daglichtpanelen hebben ZEKER met de omgeving te maken.
Stel, dat je exact dezelfde installatie hebt en ook dezelfde wolken en zon)
Installatie 1 op een weiland bv in Friesland met ..kilometers in de omtrek geen bebouwing, en installatie 2 op een weiland ergens in de randstad, dan zal installatie 1 (veel) meer opbrengen dan installatie 2.
Dit heeft namelijk te maken met je omgevingslicht wat op je daglichtpanelen vallen.
En misschien heeft Goodwe dat ook in zijn tool verwerkt.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:29
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:11:
Ik ben van plan mijn dak vol te leggen met 27x SF 175-S. Qua omvormer twijfel ik tussen een SMA STP 5000TL-20 en een Goodwe GW5000-DT. Echter, nu heb ik voor beide omvormers dezelfde configuratie ingevuld in de tools op de website, en dan krijg ik twee heel verschillende uitkomsten in verwachte opbrengst:

Zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij zit er een rekenfout in de tool. Invoer van de panelen ofzo klopt niet.
Van veel panelen staan er 2 of 3 versie in.
Als ik mezelf als voorbeeld neem krijg ik met 1 versie van de sf160 een opbrengst van 670kwh (16 panelen), de AC kabellengte van 1 meter gooit al 48% verlies erin. Pak ik de SF160-new wordt die opbrengst voor 16 panelen opeens 2350kwh. In de volgende stap doet de kabellengte ook helemaal niets meer. Een verlies van 0,04 procent. Exact de vinger krijg ik er niet op. Maar hier zit wel het probleem vermoed ik :+

• waterpas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-11 03:02
*knip*, dit soort zaken zien we liever in V&A

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2017 13:33 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:41
Iemand hier die een bedrijf weet of toevallig zelf heeft en morgen nog wil versturen ?

4 x FlatFix eindklem zwart 40mm En eventueel 2 x die tussen klemmen zwart ?

Heb verkeerde eindklemmen en kleur gekregen van ander clickfit systeem. Kan ze op maat zagen dan past het ook wel maar heb liever gewoon de correcte eindstukken. En zwarte tussen klemmen ipv zilver.

Dacht het afgelopen maandag te bestellen bij warmteservice in ede (gelderland) want die zegen ze zijn binnen 3 dagen binnen. Maar je kunt het vast wel raden nu 4 dagen later zijn ze nog niet binnen.

Mijn leverancier moet ze ook bestellen dus dat is ook geen optie op zo'n korte termijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 31-08-2017 22:27 ]

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-11 21:25
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de SF-panelen van de BVA veilingen? Ik houd de aankomende veiling in de gaten en kan max. 36/39 stuks (2x 12/13 ZZW en 1x12/13 ZZO) plaatsen. En zijn er dan überhaupt nog bedrijven bereid om deze te plaatsen/installeren in de Flevopolder?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10

Exigence

dnkroz

@Jan-man
J&M Solar?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Jan-man schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:45:
Iemand hier die een bedrijf weet of toevallig zelf heeft en morgen nog wil versturen ?

4 x FlatFix eindklem zwart 40mm En eventueel 2 x die tussen klemmen zwart ?

Heb verkeerde eindklemmen en kleur gekregen van ander clickfit systeem. Kan ze op maat zagen dan past het ook wel maar heb liever gewoon de correcte eindstukken. En zwarte tussen klemmen ipv zilver.

Dacht het afgelopen maandag te bestellen bij warmteservice in ede (gelderland) want die zegen ze zijn binnen 3 dagen binnen. Maar je kunt het vast wel raden nu 4 dagen later zijn ze nog niet binnen.

Mijn leverancier moet ze ook bestellen dus dat is ook geen optie op zo'n korte termijn.
Zonnemarkt? greenybros? TU.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:03

Heeft dat niet gewoon te maken met de max efficientie die je kunt bereiken op specifieke locaties in Nederland, namelijk dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/03/Opbrengst_zonnepanelen_kaart.png
zie: https://www.bespaarbazaar...l/zonnepanelen-opbrengst/

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een vraagje...

Wij hebben sinds kort 25 x 335 LG NeON 2 panelen liggen met twee SMA inverters. Nu hebben een viertal van deze panelen een Tigo optimiser ivm schaduw (ik gok de TS4-O gezien dat de enige optimiser is die Tigo heeft). Ik wil nu eigenlijk de panelen ook individueel kunnen meten (om o.a. in de gaten te houden of ze fatsoenlijk performen en of er bijvoorbeeld geen vuilophoping ergens is of dat er een slecht paneel tussen zit).

Nu wil ik dus eigenlijk op de overige panelen de Tigo Monitor kasjes toevoegen (TS4-M), wat heb ik dan nog meer nodig om de boel te kunnen meten? en ondersteunt de TS4-O ook monitoring).

Want op de website van Tigo zie ik twee producten staan:

Cloud Connect Advanced (CCA)
Gateway

Wat doen deze precies? is de CCA alleen voor het versturen van de data naar een server? en heb ik de gateway nodig voor het uitlezen? hoe werkt het met bedrading?

En als laatste, ik zie relatief weinig winkels deze kasjes verkopen, heeft iemand nog een goed lokatie waar deze te vinden zijn? want volgens mij moet het niet erg complex zijn om dit toe te voegen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

CodeIT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:14:
[...]

Ik ben het met je eens dat het geen gezicht is. Volgens mij heb je er echter geen vergunning voor nodig en mag dit gewoon.
Is even een aanname maar dit kan idd zomaar eens een 'pesterijtje' zijn in de zin van 'oh ik mag geen panelen op het dak plaatsen?' ;)

Diverse gemeentes (en eventueel verhuurders) doen nogal panisch over panelen op daken. Deze panelen hangen boven eigen grond en zijn strak tegen de zijgevel gemonteerd. Het is maar een gokje en het ziet er niet super uit maar als mijn aanname klopt... :+
Soms moet je iets als de 'belangen' nogal uiteen liggen en rendement is stukken beter dan dat van een kale gevel.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@ronaldmathies
Voor uitleg over Tigo kun je het best even mailen of bellen met the sunshinecompany
http://www.thesunshinecompany.nl/tigo/ die werken daar veel mee.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
www.suntrol-portal.com (van SolarWorld ;w ) ligt er uit sinds gisteren.
Daar ben ik van afhankelijk voor mijn logging.

Iemand die weet of het weer online gaat komen?

Anders moet ik op korte termijn wat anders verzinnen .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vorig jaar is er bij mij begin september een set oost/west-zonnepanelen neergelegd. De afwijking ten opzichte van oost-west is ongeveer 10 graden en de dakhoek is circa 45 graden. Op de foto de oostkant:

Zonnepanelen

Het gaat om 15 JA Solar all black 280 Wp panelen, met ingebouwde optimizer. Dat maakt totaal 4.2 kWp. Op de oostkant liggen 9 panelen, en 5 op de westkant, en 1 richting zuid op een dakkapel. De panelen op het westen hebben last van twee schoorsteenpijpjes.

Vanwege de verschillende liggingen en pijpjes, heb ik gekozen voor een SolarEdge-omvormer: een SE3000. Dat is dus stevig ondergedimensioneerd, maar hij loopt nooit tegen z'n piek aan.

Er is nu een jaar om, dus tijd om de balans eens op te maken. De voorspelling was dat het rendement 85% zou zijn. In de praktijk is er afgelopen jaar ruim 4.000 kWh geproduceerd. Mogelijk speelt mee dat ik circa 6 km van zee zit, in het westen van Nederland. Dat betekent een rendement van 96%. En dat valt me enorm mee! (En misschien een klein lichtpuntje voor SE-zwartkijkers? :P )

*O*

De terugverdientijd van het hele systeem is met de huidige opbrengsten circa 7,5 jaar.

Vraag
Het systeem komt op piekdagen tot niet veel meer dan 2,8 kW. Soms een enkel piekje richting 3,0 kW. Zouden er op dit systeem straffeloos nóg één of twee panelen aangesloten kunnen worden? Of komt ik dan in de problemen met voltages enzo?

[ Voor 20% gewijzigd door Burgerman op 01-09-2017 11:12 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
@Burgerman Da's mooi! Welke woonplaats betreft het?

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Cranberry schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:29:
@Burgerman Da's mooi! Welke woonplaats betreft het?
Via DM beantwoord.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou graag zonnepanelen op mijn dak leggen. Nu is mijn dak aan 1 kant schuin, richting het noorden. Er is wel een grote dakkapel, het dak daarvan is wel gericht op het zuiden. Omdat de dakkapel een stukje onder de nok van het dak begint, zit dat wel voor een deel van de tijd in de schaduw.

Is er een mogelijkheid om zelf te berekenen wat in zo'n situatie de verwachte opbrengst is? Ergens tussen de noordopbrengst en zuidopbrengst in, maar ik kan moeilijk inschatten waar het dichterbij zal zitten.

Ik heb ooit eens (een jaar of zo geleden) een vrij high-level offerte gekregen op basis van een dak op het noorden, en daar was de terugverdientijd wel erg lang. Het gaat me niet perse om die terugverdientijd an sich, maar dat is voor mij een indicatie dat het ook milieutechnisch minder oplevert.

Toegevoegd voorbeeld foto van een zelfde soort dak:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/XxujL

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Omdat ik toch nog steeds regelmatig boven de 40 graden uitkwam ondanks mijn actieve koeling heb ik mijn oude koeling Fan vervangen voor een meer krachtigere Fan. Echter die maakte een aanzienlijk geluid. Oplossing was mijn 12 volt adapter vervangen voor een 6 volt wat ook het geluid halveerde dus weer op acceptabele oude niveau kwam. Bijgaand 2 grafiekjes met mijn en een vergelijkbaar systeem (plaats/ligging en zelfde time frame). Energie verbruik 6 watt als hij aanslaat. Actief vanaf 1 april tm 1 october. In die periode minder dan 60 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bojywqs.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NpFTBZn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d7JGQgw.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 01-09-2017 14:09 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• PClop
  • Niet online
nietorigineel schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:12:
Ik zou graag zonnepanelen op mijn dak leggen. Nu is mijn dak aan 1 kant schuin, richting het noorden. Er is wel een grote dakkapel, het dak daarvan is wel gericht op het zuiden. Omdat de dakkapel een stukje onder de nok van het dak begint, zit dat wel voor een deel van de tijd in de schaduw.

Is er een mogelijkheid om zelf te berekenen wat in zo'n situatie de verwachte opbrengst is? Ergens tussen de noordopbrengst en zuidopbrengst in, maar ik kan moeilijk inschatten waar het dichterbij zal zitten.

Ik heb ooit eens (een jaar of zo geleden) een vrij high-level offerte gekregen op basis van een dak op het noorden, en daar was de terugverdientijd wel erg lang. Het gaat me niet perse om die terugverdientijd an sich, maar dat is voor mij een indicatie dat het ook milieutechnisch minder oplevert.

Toegevoegd voorbeeld foto van een zelfde soort dak:

[afbeelding]
Als ik zo gok is de hoek van je dak ongeveer 20 graden, daar haal ik nog 60% opbrengst mee
tov zuid, en als je op het dakkapel alles vol legt gelijk met de hoek van afwatering ( is 1 a 2° hoek )
dan heb je nog een fijne opbrengst per jaar ( +70%)
Er zijn panelen te koop die bijna plat ook nog een goede afwatering hebben zag ik laatst
of frameloze panelen als die nog ergens beschikbaar zijn.

IK zou niet twijfelen maar doen. oOo

Verwijderd

mongkut schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Sterker nog, Daglichtpanelen hebben ZEKER met de omgeving te maken.
Stel, dat je exact dezelfde installatie hebt en ook dezelfde wolken en zon)
Installatie 1 op een weiland bv in Friesland met ..kilometers in de omtrek geen bebouwing, en installatie 2 op een weiland ergens in de randstad, dan zal installatie 1 (veel) meer opbrengen dan installatie 2.
Dit heeft namelijk te maken met je omgevingslicht wat op je daglichtpanelen vallen.
En misschien heeft Goodwe dat ook in zijn tool verwerkt.
Dan ga ik er maar van uit dat dit puur een verschil is in de tool en niet in de hardware.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn ouders hebben onlangs zonnepanelen laten installeren, 28x 270Wp in2 strings van 14 panelen. 1 van de 2 strings gaf echter problemen na installatie, dus die was niet aangesloten tot er iemand langs kon komen. Ik heb echter geen flauw idee wat er mis is/was - ik was niet aanwezig bij de installatie of de troubleshooting & de installateurs waren blijkbaar Spanjaarden die geen woord NL of EN spraken :w

In tussentijd dus gewoon met 1 string aangesloten, dat bracht bij zonnig weer ongeveer tussen de 14 a 17kWh per dag op. Gisteren kwam de installateur langs, en werd alles zogezegd in orde gebracht... Vandaag [zonnig] zie ik echter dat er amper opbrengst is met de 2 strings aangesloten... Volgens de logging van de omvormer, schommelt hij momenteel ergens tussen de 0 tot 200W (en een klein piekje naar 400W). Terwijl gisteren, bij bewolkt weer, makkelijk 2kW gehaald werd met amper 1 string.

Omvormer is een Growatt 7000UE, geen idee wat de panelen zijn.
Weinig informatie, maar heeft iemand misschien toch enig idee wat er mis kan zijn?
Kan ik hier zelfs iets voor controleren of aanpassen?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
Slonzo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:01:
Mijn ouders hebben onlangs zonnepanelen laten installeren, 28x 270Wp in2 strings van 14 panelen. 1 van de 2 strings gaf echter problemen na installatie, dus die was niet aangesloten tot er iemand langs kon komen. Ik heb echter geen flauw idee wat er mis is/was - ik was niet aanwezig bij de installatie of de troubleshooting & de installateurs waren blijkbaar Spanjaarden die geen woord NL of EN spraken :w

In tussentijd dus gewoon met 1 string aangesloten, dat bracht bij zonnig weer ongeveer tussen de 14 a 17kWh per dag op. Gisteren kwam de installateur langs, en werd alles zogezegd in orde gebracht... Vandaag [zonnig] zie ik echter dat er amper opbrengst is met de 2 strings aangesloten... Volgens de logging van de omvormer, schommelt hij momenteel ergens tussen de 0 tot 200W (en een klein piekje naar 400W). Terwijl gisteren, bij bewolkt weer, makkelijk 2kW gehaald werd met amper 1 string.

Omvormer is een Growatt 7000UE, geen idee wat de panelen zijn.
Weinig informatie, maar heeft iemand misschien toch enig idee wat er mis kan zijn?
Kan ik hier zelfs iets voor controleren of aanpassen?
Ik zou eerst even bellen naar de installateur en vragen wat hij gecontroleerd heeft en waarom het nu na aanpassing/controle nog niet werkt. Daarna beginnen over het mislopen van aardig wat Kwh's en dat je verwacht dat er binnen afzienbare tijd wel de beoogde hoeveelheid energie uit komt. Maximaal 2 weken bijvoorbeeld?

Meestal ga je pas over tot betalen van de installatie als hij volledig werkend is opgeleverd. Neem aan dat dat hier ook het geval is?

Zelf dingen gaan controleren wordt door een installateur al snel op 'aanpassingen doen' gegooid en dan is het een neerwaartse spiraal met vingertjes wijzen. Even afblijven is mijn advies daarom ook.

En je zou natuurlijk 1 string weer los kunnen halen op de omvormer; de string die het niet juist doet. Dan loop je in ieder geval niet 100% maar 'slechts' 50% mis.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 01-09-2017 12:19 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:14:
Ik zou eerst even bellen naar de installateur en vragen wat hij gecontroleerd heeft en waarom het nu na aanpassing/controle nog niet werkt.
Dat is het plan, maar aangezien de panelen via een groepsaankoop werden gekocht en dan via 2 onderaannemingen, is het nogal lastig om snel iemand te pakken te krijgen ;w
Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:14:
En je zou natuurlijk 1 string weer los kunnen halen op de omvormer; de string die het niet juist doet. Dan loop je in ieder geval niet 100% maar 'slechts' 50% mis.
Kan dat, dat een tweede string problemen oplevert met het rendement van de 1e? Waar ligt dat dan aan? Maar dat kan ik inderdaad wel proberen. Ik zal vanavond even een MC4/H4 tooltje printen en de 2de string gaan loshalen als het donker is.
Slonzo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:41:
[...]

Dat is het plan, maar aangezien de panelen via een groepsaankoop werden gekocht en dan via 2 onderaannemingen, is het nogal lastig om snel iemand te pakken te krijgen ;w

[...]

Kan dat, dat een tweede string problemen oplevert met het rendement van de 1e? Waar ligt dat dan aan? Maar dat kan ik inderdaad wel proberen. Ik zal vanavond even een MC4/H4 tooltje printen en de 2de string gaan loshalen als het donker is.
Weet je wel hoe het display door te lopen en te kijken wat de spanning van string 1 en 2 zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:41:
[...]

[...]

Het beste om dingen te kunnen uitsluiten is, idd de schijnbaar foute string er weer af te halen
maar dan de nu goede string op de aansluiting in prikken waar eerst de "slechte"string op
zat aan gesloten, je komt er dan zo achter of het in de omvormer zit of in de string.

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Snarfie31 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:36:
Omdat ik toch nog steeds regelmatig boven de 40 graden uitkwam ondanks mijn actieve koeling heb ik mijn oude koeling Fan vervangen voor een meer krachtigere Fan. Echter die maakte een aanzienlijk geluid. Oplossing was mijn 12 volt adapter vervangen voor een 6 volt wat ook het geluid halveerde dus weer op acceptabele oude niveau kwam. Bijgaand 2 grafiekjes met mijn en een vergelijkbaar systeem (plaats/ligging en zelfde time frame). Energie verbruik 6 watt als hij aanslaat. Actief vanaf 1 april tm 1 october...
Scheelt het veel qua opbreng? Of heb je het vooral gedaan voor de levensduur?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:47:
Weet je wel hoe het display door te lopen en te kijken wat de spanning van string 1 en 2 zijn?
Yup, met het idiote 'klop' systeem op de Growatt.
Zal de spanning vanavond even nakijken.
PClop schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:49:
Het beste om dingen te kunnen uitsluiten is, idd de schijnbaar foute string er weer af te halen
maar dan de nu goede string op de aansluiting in prikken waar eerst de "slechte"string op
zat aan gesloten, je komt er dan zo achter of het in de omvormer zit of in de string.
Goed idee, zal het zo even proberen!

Alvast bedankt voor de inbreng allemaal :)

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Chielos schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:00:
[...]

Scheelt het veel qua opbreng? Of heb je het vooral gedaan voor de levensduur?
Nee wat opbrengst betreft daar hoef je het niet voor te doen (nauwelijks waarneembaar). Het is voor mij een soort van verlenging van mn levensduur (hoop ik) en stukje veiligheid. Voor 11,- euro (5,- aan materiaal + 6,- aan stroomkosten over 10 jaar) koopje een soort van potentiele verlenging van je levensduur. Electrische componenten die heter dan 30 graden worden daar loopt de failrate exponentioneel van op (zie hieronder). De componenten en instellingen van converters zijn daar wel opgebouwd (derating etc) maar je zal net zien dat die van jouw of mij het na 10 a 11 jaar het gaat begeven. Met mijn actieve koeling word die kans aanzienlijk kleiner is mijn veronderstelling en neemt dus potentieel mijn inversterings opbrengst toe (die 11 euri is soort van lange put optie premie _O- ). Mijn converter is daarom ook iets overgedimensioneerd.

Bijgaand wat uitleg over failrate electrische componenten:

Failure rate at temperature below 30°C is very less however at 40°C temperature, failure rate is 1. It increases 10 times to close to 30 times when temperature becomes 60°C and at 80°C, it rapidly increases 100 times to 300 times. It understood that failure rate of semiconductor and electronic parts rapidly increases depending upon temperature.
Its the Law of temperature dependence of chemical reaction rate of substance. <= Google daar maar eens op.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gfJQi9A.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 01-09-2017 15:08 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 16:13

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb in juli 3600wp geinstalleerd op oost-west. Van het voorjaar ga ik op de schuur nog een 6x300=1800wp op het zuiden bij plaatsen op de schuur. Ik wou toch al een afdakje maken en de schuur ga ik van het weekend op een aparte groep zetten. En als het meezit nog eens 4x300wp oost-west op de uitbouw van de 2e verdieping. Ik dacht eerst dat de houten dakconstructie te licht was maar na een nieuwe constructieberekening blijkt het wel te kunnen. Wel nog even langs een collega constructeur langs om mijn berekeninge te laten controleren. Verbruik ligt rond de 6.000kWh.

Met het zwembad en de oranje kussen dat ben ik. ;-) ik wacht met smart op de update van google earth voor een foto met mijn panelen erop. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/coq6PkXi11PJjvu0pkQDBYJ3/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A5gESJ2L645qIfuU7GxWsWRd/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5DjwEiarxj8qv9ttbHxP7NMr/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M9SDQJ2OSWHK2AxPXCRIPhsk/medium.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Ik heb eindelijk eens tijd genomen om te kijken welke kabel ze geplaatst hebben tussen de omvormer en de meterkast.
Dit blijkt een XMvK 450/750 3*2,5mm te zijn.
Nu had ik in dit topic gelezen dat je beter een ruimere kabel kunt gebruiken (4 of 6mm) om minder weerstand te hebben.
Nu weet ik niet of dit nog veel in procenten uit zal maken als ik de kabel zou vervangen, zal van de week eens kijken of ik 4mm in mijn werkschakelaar kan plaatsen :)
Weet iemand of je 4mm kwijt kan in een Hager automaat ?

Edit: Ondertussen nog even verder gezocht.
Lees hier dat er draden van 1,5mm tot 4mm in kunnen.
http://www.hager.nl/produ...ckbusbar/mks516/31446.htm

[ Voor 36% gewijzigd door MdO82 op 01-09-2017 17:08 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit hier met het volgende bijkeukendakje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SvQLoyhbsfnZcwetLGQaseZJ/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PmMFwXGyIJEB6Bxo2NdrLxky/medium.png

Het is niet super groot(+/- 230x450) maar alle beetjes helpen.
De buren zijn flink wat hoger en daar heb ik vooral tot het middaguur last van, daarna wil het wel aardig. De pijp van de CV-ketel gaat hopelijk binnenkort weg dus dan heb je alleen nog die paddestoeltjes van de ventilatie.

Vanwege de schaduwen zat ik zelf te denken aan Solar Frontier, en dan wellicht deze, omdat die lekker goedkoop zijn kan dat het rendement compenseren.

Nu zit je natuurlijk met die afstandsregel voor platte daken, en aangezien het hier altijd hard waait zat ik te denken aan (bijna) plat, zo kun je er toch nog twee rijen op tetrissen.

Wat denken jullie hierover?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Erasmo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:10:
Ik zit hier met het volgende bijkeukendakje:

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is niet super groot(+/- 230x450) maar alle beetjes helpen.
De buren zijn flink wat hoger en daar heb ik vooral tot het middaguur last van, daarna wil het wel aardig. De pijp van de CV-ketel gaat hopelijk binnenkort weg dus dan heb je alleen nog die paddestoeltjes van de ventilatie.

Vanwege de schaduwen zat ik zelf te denken aan Solar Frontier, en dan wellicht deze, omdat die lekker goedkoop zijn kan dat het rendement compenseren.

Nu zit je natuurlijk met die afstandsregel voor platte daken, en aangezien het hier altijd hard waait zat ik te denken aan (bijna) plat, zo kun je er toch nog twee rijen op tetrissen.

Wat denken jullie hierover?
Als ik het goed inschat heb je maar weinig direct zon licht, dus je moet het van diffuus licht hebben, ik zou zeggen zo plat mogelijk ,ook voor minste ballast.
En dat gaat prima met die groene panelen uit je link.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Heren,

Ik ben nog niet uit of ik voor mijn schuurtje (wat ongunstig ligt, een kant oost met bomen andere kant muur dus schaduw) voor SF moet gaan of toch voor de dure LG Neon. LG ga ik voor een andere project sowieso gebruiken. Aangezien ik aardig technisch ben zou ik wel eens een test willen doen om nu zelf te bepalen welke paneel brengt nu het meeste op in de praktijk. Ik zit dus te denken om van beiden er een drie stuks te kopen met een omvormer. Dus drie SF panelen en drie LG Neon 2. Welke omvormer kan ik daar het best voor kopen?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:03:
Heren,

Ik ben nog niet uit of ik voor mijn schuurtje (wat ongunstig ligt, een kant oost met bomen andere kant muur dus schaduw) voor SF moet gaan of toch voor de dure LG Neon. LG ga ik voor een andere project sowieso gebruiken. Aangezien ik aardig technisch ben zou ik wel eens een test willen doen om nu zelf te bepalen welke paneel brengt nu het meeste op in de praktijk. Ik zit dus te denken om van beiden er een drie stuks te kopen met een omvormer. Dus drie SF panelen en drie LG Neon 2. Welke omvormer kan ik daar het best voor kopen?
voor een aardig technisch iemand stel je wel een hele vreemde vraag. >:)

wat denk jij dat gaat winnen: een 360Wp paneel VS een 175Wp paneel. (max Wp van beide merken.)
dat is duuhuu, 360Wp levert mee kWh omdat het flink meer Wp heeft.
dat is geen eerlijke vergelijking

ook al gezien dat een SF paneel maar +/-1,3m2 heeft en een lg al snel +/-1,7m2 aan oppervlakte heeft?
dus mischien maar vergelijken met het aantal Wp/m2?
deze wint LG met gemak.

of wil je vergelijken met het aantal kWh per Wp.
deze wint SF weer tegen gewone mono(+/-8 tot 10%), maar vs LG is het nog maar weinig ik gok nu een 4%, maar kan er een 2% naast zitten.

en zo heb je wel meer mogelijkheden om naar iets te kijken.
denk b.v. aan prijs per Wp. ;)

omvormer, geen idee, LG levert 10Ampp en 32Vmpp, SF 2Ampp en 82Vmpp.
dat zit zo ver uit elkaar dat 1 de zelfde omvormer lastig word. :?
wil je een TL omvormer gebruiken, dan moet je 12xLG 360Wp verzus 24xSF175 gaan doen, anders is er vrijwel 1 in het voordeel van een betere combi met omvormer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:36:
[...]

Als ik het goed inschat heb je maar weinig direct zon licht, dus je moet het van diffuus licht hebben, ik zou zeggen zo plat mogelijk ,ook voor minste ballast.
En dat gaat prima met die groene panelen uit je link.
Dan wordt het tijd om te gaan puzzelen. Alhoewel een extra over niet erg is, kan ik die mooi als afdakje voor de voordeur inzetten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Erasmo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:37:
[...]

Dan wordt het tijd om te gaan puzzelen. Alhoewel een extra over niet erg is, kan ik die mooi als afdakje voor de voordeur inzetten :P
Vergeet de vergunning niet. Dat verbruik 6000 is dat al inclusief geschat wp verbruik?

Edit oh sorry dat verbruik was iemand anders

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 01-09-2017 18:42 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Weet iemand waar ik een paar meter schletter rails 40x40 kan halen op een zaterdag?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jan-man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dXNiQ0Fa2TlHocERMTFN8c96/medium.jpg

Kwam vorige week deze tegen ben benieuwd wat de opbrengst is. (Ja daar ergens achter de boom zitten echt panelen stuk of 8/10)

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:15:
www.suntrol-portal.com (van SolarWorld ;w ) ligt er uit sinds gisteren.
Daar ben ik van afhankelijk voor mijn logging.

Iemand die weet of het weer online gaat komen?

Anders moet ik op korte termijn wat anders verzinnen .......
Heb je geen account voor de pico solar portal, of moet je dan het loggen naar suntrol opgeven
https://www.piko-solar-portal.com/

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37
Ik heb nu via de gemeente een offerte gekregen voor 17 zonnepanelen inclusief gehele installatie voor 4,250€. Dinsdagavond is er een infoavond waar men vragen kan stellen. In andere topics die ik heb gezien zag ik hogere prijzen dus dat is wel gunstig. Heeft iemand misschien nog tips voor juiste vragen te stellen? Ik ben een echte leek op het gebied! Zijn er bepaalde technieken welke juist wel of niet gunstig zijn?

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:40
Zorg schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:07:
Ik heb nu via de gemeente een offerte gekregen voor 17 zonnepanelen inclusief gehele installatie voor 4,250€. Dinsdagavond is er een infoavond waar men vragen kan stellen. In andere topics die ik heb gezien zag ik hogere prijzen dus dat is wel gunstig. Heeft iemand misschien nog tips voor juiste vragen te stellen? Ik ben een echte leek op het gebied! Zijn er bepaalde technieken welke juist wel of niet gunstig zijn?
Om hoeveel Wp gaat het en wat voor merk omvormer en panelen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 12:34
Zorg schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:07:
Inderdaad zoals @Speedfightserv al aangeeft, maar ook:
- merk/type paneel (of Wp per paneel)
- merk/type omvormer
- prijs in of ex BTW?
- prijs incl volledige installatie (dus ook aanpassingen meterkast, bekabeling enz)
Bovenstaande zou iets over de prijs kunnen zeggen, maar dan ben je er nog niet.
Om iets te kunnen zeggen over de aangeboden oplossing zou je een foto van je dak kunnen maken, de oriëntatie van je dak (naar welke windrichting kijkt je dak), de hellingshoek van je dak en of er objecten in de buurt staan die schaduw veroorzaken.

• Zorg
Talesun poly panelen 270 Wp met een SAJ omvormer
Prijs is all in, met monitoring via WiFi en keuringen (verplicht) en productiemeter. Ook de btw (6%) tarief. Naar mijn (beperkte) inzicht zit het prijstechnisch wel in orde. Het gaat me ook meer om wat ik qua techniek wellicht moet vermijden of juist om moet vragen. Wat is echt een toegevoegde waarde?

Dak is nog iets waar ik mee zit maar ze doen een "gratis" dakinspectie. Ik heb een vlinderdak welke dus licht hellend is. Verder helemaal niks in de buurt die het kan verstoren. Vrijstaande woning achtertuin op het noorden, voortuin op het zuiden. Dus technisch zou de achterzijde van het dak beter op de zon gericht staan. Beide delen zijn even groot

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Zorg schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:47:
Talesun poly panelen 270 Wp met een SAJ omvormer
Prijs is all in, met monitoring via WiFi en keuringen (verplicht) en productiemeter. Ook de btw (6%) tarief. Naar mijn (beperkte) inzicht zit het prijstechnisch wel in orde. Het gaat me ook meer om wat ik qua techniek wellicht moet vermijden of juist om moet vragen. Wat is echt een toegevoegde waarde?

Dak is nog iets waar ik mee zit maar ze doen een "gratis" dakinspectie. Ik heb een vlinderdak welke dus licht hellend is. Verder helemaal niks in de buurt die het kan verstoren. Vrijstaande woning achtertuin op het noorden, voortuin op het zuiden. Dus technisch zou de achterzijde van het dak beter op de zon gericht staan. Beide delen zijn even groot
Als je voortuin op het zuiden gericht staat is die zijde beter voor panelen.

En 17 x 270Wp poly panelen voor 4250euro inc btw? Dat is 92,6cent inc btw per Wp. En is het 21% btw, geen 6%. Dus je kunt daar nog de btw over terug vragen. Is 76,5cent ex btw per Wp, terug verdien tijd onder de 5 jaar..

Prima prijs als het all-in is. Kan me bijna niet voorstellen dat gemeente zoiets aanbied.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:19:
[...]

voor een aardig technisch iemand stel je wel een hele vreemde vraag. >:)

wat denk jij dat gaat winnen: een 360Wp paneel VS een 175Wp paneel. (max Wp van beide merken.)
dat is duuhuu, 360Wp levert mee kWh omdat het flink meer Wp heeft.
dat is geen eerlijke vergelijking

ook al gezien dat een SF paneel maar +/-1,3m2 heeft en een lg al snel +/-1,7m2 aan oppervlakte heeft?
dus mischien maar vergelijken met het aantal Wp/m2?
deze wint LG met gemak.

of wil je vergelijken met het aantal kWh per Wp.
deze wint SF weer tegen gewone mono(+/-8 tot 10%), maar vs LG is het nog maar weinig ik gok nu een 4%, maar kan er een 2% naast zitten.

en zo heb je wel meer mogelijkheden om naar iets te kijken.
denk b.v. aan prijs per Wp. ;)

omvormer, geen idee, LG levert 10Ampp en 32Vmpp, SF 2Ampp en 82Vmpp.
dat zit zo ver uit elkaar dat 1 de zelfde omvormer lastig word. :?
wil je een TL omvormer gebruiken, dan moet je 12xLG 360Wp verzus 24xSF175 gaan doen, anders is er vrijwel 1 in het voordeel van een betere combi met omvormer.
Uiteraard, ik begrijp je verbazing. Echter het prijsverschil is erg groot, tussen kiezen voor SF 175W of de mooie zwarte LG 320W Ik wil dus graag weten hoeveel slechter doet de LG het tov zijn eigen 320W en de SF tegen zijn 175W onder slechte omstandigheden. SF roept dat ze het zo goed doen met schaduw en diffuus licht. Klopt dit echt of doet de LG het ook nog prima onder dezelfde slechte condities? Als het verschil onderling maar marginaal slechter is dan moet ik de keuze maken of die extra kWh met de dure LG oplossing mij waard is of niet.

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:03:
[...]

En 17 x 270Wp poly panelen voor 4250euro inc btw? Dat is 92,6cent inc btw per Wp. En is het 21% btw, geen 6%. Dus je kunt daar nog de btw over terug vragen. Is 76,5cent ex btw per Wp, terug verdien tijd onder de 5 jaar..

Prima prijs als het all-in is. Kan me bijna niet voorstellen dat gemeente zoiets aanbied.
En in belgië al helemaal niet, ;)

Let op de grote van je omvormer, daar betaal je de tax voor, verder zou de prijs goed zijn mocht het een complete oplevering zijn.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:40
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:05:
[...]

Uiteraard, ik begrijp je verbazing. Echter het prijsverschil is erg groot, tussen kiezen voor SF 175W of de mooie zwarte LG 320W Ik wil dus graag weten hoeveel slechter doet de LG het tov zijn eigen 320W en de SF tegen zijn 175W onder slechte omstandigheden. SF roept dat ze het zo goed doen met schaduw en diffuus licht. Klopt dit echt of doet de LG het ook nog prima onder dezelfde slechte condities? Als het verschil onderling maar marginaal slechter is dan moet ik de keuze maken of die extra kWh met de dure LG oplossing mij waard is of niet.
Is eigenlijk een ( vind ik ) hele goede vraag,

SF doet het beter in periode dat de zon het minst schijnt, maar hoeveel beter?

Rechtvaardigt dit dat je bijvoorbeeld minder Wp op je dak leg met SF tegenover de genoemde LG omdat die in het hele jaar meer opbrengen?

Zo ja, is daar een indicatie van?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Speedfightserv schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:58:
[...]

Rechtvaardigt dit dat je bijvoorbeeld minder Wp op je dak leg met SF tegenover de genoemde LG omdat die in het hele jaar meer opbrengen?

Nee, als je het wilt weten moet iemand twee gelijke installaties naast elkaar op dak leggen zoals @migjes al voorstelde.

Uiteindelijk word het toch een gevoels keuze, want er is niemand die weet hoe vaak de zon gaat schijnen en hoe vaak het bewolkt is

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Een vlinderdak is toch een goot in het midden? Dan is achter toch echt beter als voor het zuiden is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan-man
38.7v open circuit
32.0v Maximum power

12 panelen ik meer 417V op mijn metrahit das gewoon goed toch ? Ben kapot van het plaatsen 😂 kom er op Google niet meer uit....

• Zorg
[...]

Het is in België, groepsaankoop via de gemeente en mijn regio valt onder 6% BTW tarief. Denk niet dat ik nog iets kan terugvragen.
No Hands schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:28:
[...]

Een vlinderdak is toch een goot in het midden? Dan is achter toch echt beter als voor het zuiden is.
Klopt! Was ook mijn gedachte dat achter beter zou zijn maar ik weet niet precies of ik daar 17 panelen kwijt kan, daarom denk ik deel ook op de andere zijde.

Vraag blijft nog ;) is er iets specifiek wat echt een meerwaarde kan leveren?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Speedfightserv schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:58:
[...]

SF doet het maar een heel klein beetje beter bij bewolking dan een poly/mono paneel. Als oppervlakte geen probleem is of met dak op noord/veel schaduw dan SF. In andere gevallen gewoon de LG's pakken. Is meer kWh/m2.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
PClop schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:14:
[...]

Heb je geen account voor de pico solar portal, of moet je dan het loggen naar suntrol opgeven
https://www.piko-solar-portal.com/
Ja het is het een of het ander.
het pico solar portal geeft overdag geen info alleen van de vorige dag ..... dus niet echt realtime...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

No Hands schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:28:
[...]

Een vlinderdak. Aii. Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen. 8)7

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Jan-man
Zo wat een dag wat een dag... Eens maar nooit weer :9~ Heb meer calorieën staan verbrijzelen in dit ene dagje dan in een hele maand _/-\o_. De uitbreiding wordt dus geen noord setje op het noord dak maar een oost/west setje lekker op het plat dak volgend jaar >:).

Vanmorgen om 8 uur begonnen met de kabels leggen en om 9 uur was de rolsteiger er en damn dat scheelt een hoop werk hoor! Van 10 tot 12 met 4 man het gedeelte boven het dakkapel gedaan.

Tijdens het leggen begon het opeens te onweren :S dus met een noodgang de 7 panelen vast geschroefd maar gelukkig ging de bui om ons heen.

Middags tussen 2 en 4 de laatste panelen erop gezet met 3 man en daarna was ik ook bek af! Kan merken dat ik niet meer in de bouw zit haha.

Morgen de kabels afwerken en aansluiten op de SMA en eens kijken wat er gaat gebeuren :)

Zonnepanelen plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rl8Yp3vF2CsEch2UjKfcm2VB/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h8zAhCzmqRTUlDFkqjATV4Ha/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RYtSBud31vsEhRy4onXjJG15/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q3GopL8jrJnwvT5hZAWrzNof/thumb.jpg

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt wel eer van je werk :)
Platdak schijnt prettiger werken te zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Jan-man schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:28:
Zo wat een dag wat een dag... Eens maar nooit weer :9~ Heb meer calorieën staan verbrijzelen in dit ene dagje dan in een hele maand _/-\o_. De uitbreiding wordt dus geen noord setje op het noord dak maar een oost/west setje lekker op het plat dak volgend jaar >:).

Vanmorgen om 8 uur begonnen met de kabels leggen en om 9 uur was de rolsteiger er en damn dat scheelt een hoop werk hoor! Van 10 tot 12 met 4 man het gedeelte boven het dakkapel gedaan.

Tijdens het leggen begon het opeens te onweren :S dus met een noodgang de 7 panelen vast geschroefd maar gelukkig ging de bui om ons heen.

Middags tussen 2 en 4 de laatste panelen erop gezet met 3 man en daarna was ik ook bek af! Kan merken dat ik niet meer in de bouw zit haha.

Morgen de kabels afwerken en aansluiten op de SMA en eens kijken wat er gaat gebeuren :)

Zonnepanelen plaatsen
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er mooi uit.
Kan je die vier man niet even door sturen? Ik moet het allemaal alleen doen met mijn oude knoken

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Ik krijg van mijn gemeente geen toestemming om zonnepanelen te plaatsen omdat ik in een beschermd stadsgezicht woon (https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschermd_stadsgezicht)

Heeft iemand daarvoor een oplossing? Ik dacht zelf aan zonnepanelen in dakpannen, maar ik mag ook geen zwarte dakpannen op mijn huis doen, ze moeten volgens de welstandsnota rood zijn.

Enige "illegale" oplossing die ik zie is schuine panelen plaatsten op mijn hok, maar dan heb ik maar een paar uur per dag zon omdat het huis van mijn buurman 3 meter meer naar achteren staat dan mijn huis, dus tja, wat is ook eigenlijk zonde van de investering.

Ik heb denk ik gewoon pech? Ik ga nog eens met ze praten binnenkort in een overleg met een paar buren, maar ze blijven schermen met het beschermd stadsgezicht).

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2017 22:42 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 19:39
drielp schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:42:
[...]

SF doet het maar een heel klein beetje beter bij bewolking dan een poly/mono paneel. Als oppervlakte geen probleem is of met dak op noord/veel schaduw dan SF. In andere gevallen gewoon de LG's pakken. Is meer kWh/m2.....
Ik vind die vraag ook wel een goede.

In mij geval zou het een 2e fase worden met een L vormig plat dak wat de hoek van de L op noord heeft liggen en het huis in de stompe hoek van de L (dus schaduw grootste gedeelte dag)
Een poot van L directe zon tot 10:00.
Andere poot van de L zon vanaf 14:30

Samen is het 80 m2
Zou daar dan ook panelen overwegen die zo vlak moegelijk liggen.

Maar hopen dat er dan weer een goede aanbieding van panelen is..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:42:
[...]

Vergeet maatvoering niet, soms komt een paneel niet lekker uit op je dak, de 1m25 lengte van Sf past daar vaak wel of komt beter uit.
Dan nog de kleine hoeveelheden, waar ga je 4 x320Wp paneel op aansluiten, dat worden vaak micro omvormers. 4xsf past op elke omvormer.
Levertijd zelfde paneel, een jaar later dezelfde mono bij kopen lukt al vaak niet, sf heeft allemaal dezelfde looks en maat, dus later oude of nieuwe bij kopen is geen probleem en kan je naar behoefte of budget een systeem opbouwen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:05:
[...]

als je een beetje verstandig naar de prijs kijkt.
dan reken je niet in aanschaf prijs maar in €/Wp.
dus aanschafprijs/320Wp en aanschafprijs/175Wp.
maar pas op, je hebt ongeveer 25€ per paneel nodig aan klemmen en stangen.
dus reken er ook 25/320Wp en 25/175Wp er nog bij.
(eigenlijk ook nog omvormer, hoe groter de omvormer de lager de prijs vaak word in €/W ;)
en vergeet de aansluitkabels/groep etc... niet.
en ook zeker niet dat als je het laat aanleggen er ook een prijs verschil is.)
en dan zie je dat in €/Wp het toch allemaal weer iets dichter bij elkaar zit.
reken dan even simpel dat 1Wp je 1kWh oplevert, dan kun je de €/Wp delen door de kWh prijs = TVT in jaren.
(of iets nu 5 jaar TVT is of 6 jaar, dan heb ik liever 6 jaar TVT en wel genoeg kWh, als 5 jaar en elk jaar net nog moeten bij betalen. ;) )

dunne film panelen werken met een ander deel van het licht spectrum, en dat deel gaat beter door de wolken heen, maar bewolking geeft zoizo een lagere W, met dunne film is dat alleen iets minder laag.
ook hebben dunne film panelen hele grote cellen, en als er schaduw op een gedeelte van de cel valt, dan werkt die gewoon door, pas als de hele cel schaduw heeft stopt het.
dus door de grote van de cel kun je meer schaduw hebben met dunne film, maar schaduw blijft schaduw. ;)

ook doe je met dunne film panelen vaak 4x serieel en dan verder werken parallel.
elke parallel string kan zich uit schakelen als het last heeft van schaduw, dus dan heb je een ruwe bescherming tegen schaduw. maar ook hier: schaduw blijft schaduw. ;)

kijk ik naar mijn west dak van mijn volumineuse stads villa (lees: standaard rijtjes huis.)
dan kon ik op dat dak 12x SF leggen, destijds waren dat 170Wp's, een 2040Wp.
maar nu heb ik er 10X300Wp LG liggen, dus een 3000Wp.
tja 3kWp wint het wel van 2kWp. ;)

(je maakt ook een vergelijking tussen erg dure Lg's maar kijk ook eens naar wat simpelere panelen van rond de 290 - 300Wp. ;) )
Jan-man schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:28:
en komen de eerste kWh's al binnen. >:)
(de eerste kWh's zijn altijd het leukste. ;) )

vergeet je zelf ook niet even te trakteren, pak een pilsje of iets dergelijks en geniet er van. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 03-09-2017 11:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 15:00
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:40:
Ik krijg van mijn gemeente geen toestemming om zonnepanelen te plaatsen omdat ik in een beschermd stadsgezicht woon (https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschermd_stadsgezicht)

Heeft iemand daarvoor een oplossing?
Je zou kunnen kijken naar de https://postcoderoos.com/, als de gemeente positief is dan hebben ze mischien nog wel een paar grote daken die ze belangeloos ter beschikking willen stellen :)

Verwijderd

HenkS_ schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:04:
Je zou kunnen kijken naar de https://postcoderoos.com/, als de gemeente positief is dan hebben ze mischien nog wel een paar grote daken die ze belangeloos ter beschikking willen stellen :)
Ik weet het niet, er stond afgelopen week in de krant dat mijn gemeente op al haar daken buiten het gebied waar het niet mag zonnepanelen gaat plaasten en zo flink geld gaan verdienen. Ik vermoed niet dat ik daar mijn zonnepanelen nog bij kan plaatsen :/
Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:15:
[...]

Ik weet het niet, er stond afgelopen week in de krant dat mijn gemeente op al haar daken buiten het gebied waar het niet mag zonnepanelen gaat plaasten en zo flink geld gaan verdienen. Ik vermoed niet dat ik daar mijn zonnepanelen nog bij kan plaatsen :/
Gewoon een paar op plat dak leggen, of op schuur, of tegen schutting. Gebruikt spul kopen, als ze dan gaan zeuren haal je het weg en verkoop je voor dezelfde prijs, heb je niks geleden, behalve je rug

1 PVoutput . Dongen NB

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 15:00
[...]

Ik vermoed niet dat ik daar mijn zonnepanelen nog bij kan plaatsen :/
Het kan wel, maar dan anders, zie https://www.omroepflevola...iotheek-bijna-uitverkocht.
(Iets over verkiezingen, 'groene' partijen, en dat de gemeente zich in moet zetten voor de bewoners en niet alleen om hun eigen zakken te vullen?)
De Gemeente kan organisatorisch behulpzaam zijn bij het oprichten van een co-op die deze grotere installaties beheerd.

Niet alle Provincies/Gemeentes zijn blij met 'vrije veld' installaties, voorbeeld: http://www.omroepflevolan...are-voor-meer-zonneparken, ook daar kunnen ze misschien wel iets regelen, of bestaande regels publiceren op hun website.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Gouda?

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:25
TL;DR:Welke formule/rekentool gebruiken jullie om een omvormer verliespercentage op oost/west te dimensioneren? Rekening houden met belasting op omvormervermogen in België (meer zonnepanelen/kleinere omvormer).

Ik heb momenteel een offerte lopen voor 34 x Phono Solar 270Wp; Growatt 5000 UE (3 fasig).
Zadeldak 45°, waarvan dakdelen in perfecte oost-west liggen. 50m² per dakdeel.

Berekening in PVCalc max clear-sky vermogen op 15 juni (theoretisch max): 5323W

Echter ben ik naar een formule op zoek om het verliespercentage te berekenen van deze zonnepanelen/omvormer combinatie? Aangezien ik in België woon, wil ik een zo klein mogelijke omvormer. Als het verliespercentage het toelaat, is een 4000W omvormer misschien belastingsgewijs voordeliger. Of anderzijds de mogelijkheid om met een acceptabel verliespercentage meer zonnepanelen te installeren.

Aantal zonnepanelen heb ik ongeveer bepaald door het verwacht verbruik van warmptepomp (vloerverwarming + sanitair water); alsook het huishoudelijk verbruik (koken op elektriciteit, ...). Ik reken met een geschat verbruik van 6500kWh/jaar

[ Voor 41% gewijzigd door D!zzy op 03-09-2017 14:33 ]

Verwijderd

Ik heb sinds enkele weken 3675(W 35 graden)+510 (W plat)+2720(O 35 graden) aan een AEG PV4600 hangen. Het aantal keren dat 'ie boven de 4300w uitkomt is tot op heden nihil, kan max 4980 leveren. Potentieel zou je nog wat meer eraan kunnen knopen zelfs :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=19322&sid=17177

Hier kun je het live volgen, hier zit alleen wel de Hosola bij in, daar hangt nog 4*170 op 35 graden O aan en 10*160wp op 4,5 graad O.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2017 14:57 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 14:51:
Ik heb sinds enkele weken 3675(W 35 graden)+510 (W plat)+2720(O 35 graden) aan een AEG PV4600 hangen. Het aantal keren dat 'ie boven de 4300w uitkomt is tot op heden nihil, kan max 4980 leveren. Potentieel zou je nog wat meer eraan kunnen knopen zelfs :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=19322&sid=17177

Hier kun je het live volgen, hier zit alleen wel de Hosola bij in, daar hangt nog 4*170 op 35 graden O aan en 10*160wp op 4,5 graad O.
In de lente en herfst zijn de pieken hoger. In mei tikte ik bijvoorbeeld regelmatig de max van mijn omvormer (5.000) aan, in juni, juli, augustus en tot nu toe ook in september komt het geheel nooit boven de 3.750 uit. Ik heb ook oost/west, dus verkijk je niet op wat o.a. de warmte van de zomermaanden met de efficiëntie en opbrengst doet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Rol-Co

Rol-Co

D!zzy schreef op zondag 3 september 2017 @ 14:25:
TL;DR:Welke formule/rekentool gebruiken jullie om een omvormer verliespercentage op oost/west te dimensioneren? Rekening houden met belasting op omvormervermogen in België (meer zonnepanelen/kleinere omvormer).

Ik heb momenteel een offerte lopen voor 34 x Phono Solar 270Wp; Growatt 5000 UE (3 fasig).
Zadeldak 45°, waarvan dakdelen in perfecte oost-west liggen. 50m² per dakdeel.

Berekening in PVCalc max clear-sky vermogen op 15 juni (theoretisch max): 5323W

Echter ben ik naar een formule op zoek om het verliespercentage te berekenen van deze zonnepanelen/omvormer combinatie? Aangezien ik in België woon, wil ik een zo klein mogelijke omvormer. Als het verliespercentage het toelaat, is een 4000W omvormer misschien belastingsgewijs voordeliger. Of anderzijds de mogelijkheid om met een acceptabel verliespercentage meer zonnepanelen te installeren.

Aantal zonnepanelen heb ik ongeveer bepaald door het verwacht verbruik van warmptepomp (vloerverwarming + sanitair water); alsook het huishoudelijk verbruik (koken op elektriciteit, ...). Ik reken met een geschat verbruik van 6500kWh/jaar
17x 270 =4590 daar 85-90% van aan vermogen zou ik zeggen dat een 5000 het 100,- verschil per jaar en hogere aanschaf niet goed maakt op een 45 graden dak oost en west.
Dus 4000 watt omvormer die er ook ruim over kan bijv.

• Jan-man
migjes schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:10:
[...]

(eigenlijk ook nog omvormer, hoe groter de omvormer de lager de prijs vaak word in €/W ;)
reken dan even simpel dat 1Wp je 1kWh oplevert, dan kun je de €/Wp delen door de kWh prijs = TVT in jaren.
(of iets nu 5 jaar TVT is of 6 jaar, dan heb ik liever 6 jaar TVT en wel genoeg kWh, als 5 jaar en elk jaar net nog moeten bij betalen. ;) )

dunne film panelen werken met een ander deel van het licht spectrum, en dat deel gaat beter door de wolken heen, maar bewolking geeft zoizo een lagere W, met dunne film is dat alleen iets minder laag.
ook hebben dunne film panelen hele grote cellen, en als er schaduw op een gedeelte van de cel valt, dan werkt die gewoon door, pas als de hele cel schaduw heeft stopt het.
dus door de grote van de cel kun je meer schaduw hebben met dunne film, maar schaduw blijft schaduw. ;)

ook doe je met dunne film panelen vaak 4x serieel en dan verder werken parallel.
elke parallel string kan zich uit schakelen als het last heeft van schaduw, dus dan heb je een ruwe bescherming tegen schaduw. maar ook hier: schaduw blijft schaduw. ;)

kijk ik naar mijn west dak van mijn volumineuse stads villa (lees: standaard rijtjes huis.)

(je maakt ook een vergelijking tussen erg dure Lg's maar kijk ook eens naar wat simpelere panelen van rond de 290 - 300Wp. ;) )

[...]

vergeet je zelf ook niet even te trakteren, pak een pilsje of iets dergelijks en geniet er van. ;)
Staat sinds 11 uur aan en heb nu 9.5 kWh 😁 met half bewolking niet slecht dacht ik ? Ga elk uur kijken of hij weer is opgelopen whahahahah goed voor de been spiertjes.

Heb nu even snel aangesloten kregen visite dus morgen buisjes afmeten en gaten boren en dan netjes wegwerken.

Verwijderd

Taro schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:09:
[...]

In de lente en herfst zijn de pieken hoger. In mei tikte ik bijvoorbeeld regelmatig de max van mijn omvormer (5.000) aan, in juni, juli, augustus en tot nu toe ook in september komt het geheel nooit boven de 3.750 uit. Ik heb ook oost/west, dus verkijk je niet op wat o.a. de warmte van de zomermaanden met de efficiëntie en opbrengst doet.
Maarja, hoeveel pijn heb je van dat stukje aftopping, kwestie van wat rekenen. Ik heb wel een paar piekjes richting de 4900w gezien maar da's zeldzaam, hetzelfde als toen ik met de 3675wp draaide op west: 3600 kwam af en toe voor in bv mei vlak na een bui maar meestal zo rond de 3kw, 2800-3300w ofzo en vaak wel wat lager als het echt warm is inderdaad. Met goed zonnig weer deed die set op west in de ochtend 150-200w, dus als ik eenzelfde set op oost had gelegd kwam je misschien aan de 4kw onder optimale omstandigheden.

Oost en west wisselen elkaar mooi af, dus je kunt best een stuk overdimensioneren. Procent of 20-30 is geen probleem, ik ga rustig richting de 40% in deze opstelling, ga ik weinig pijn aan hebben. Zie inderdaad de post van Anton en dat is zo goed als op zuid. 20% kleinere omvormer doet zelfs dan al weinig pijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2017 16:04 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Jan-man schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:45:
[...]

Staat sinds 11 uur aan en heb nu 9.5 kWh 😁 met half bewolking niet slecht dacht ik ? Ga elk uur kijken of hij weer is opgelopen whahahahah goed voor de been spiertjes.

Heb nu even snel aangesloten kregen visite dus morgen buisjes afmeten en gaten boren en dan netjes wegwerken.
Je zegt steeds morgen, maar je kan DC kabeltjes en zo beter in de avond in orde maken, dan is de spanning er zo goed als af en de volgende morgen begint hij weer in de nieuwe setup, mis je niets, net als vandaag tot 11:00.
Ofwel, dat had je beter gisteren avond kunnen doen ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@D!zzy hoe zit die belasting precies in elkaar?
Je kunt het best bont maken:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Ik durf uberhaupt niet te werken met 400-600v DC, stekkertjes prikken prima, maar kabels maken no way (ik soldeer MC4 ook nog). Dat doe ik als het donker is idd.
Zolang je de plus en de min niet tegelijk aanraakt, niks aan de hand hoor...
(Doe je dat wel, dan ben je genaaid... >:) Been there, done that :X )

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2017 16:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:02:
Zolang je de plus en de min niet tegelijk aanraakt, niks aan de hand hoor...
Nee maar je zult de pech maar hebben, loopt niet goed af, zekere voor het onzekere enzo :) Het is hobby, heeft geen haast, ik hoef niet twee sets per dag op een dak te leggen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2017 16:04 ]

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:03:
[...]

Nee maar je zult de pech maar hebben, loopt niet goed af, zekere voor het onzekere enzo :)
Daarom zet ik de omvomers eerst uit voordat ik iets met stroom ga doen ;). gisteren ook gedaan nar 25a groep gezet zodat mijn voorkant en achterkant nu op 1 groep zitten :p.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• Rol-Co

Rol-Co

wetsteyn schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:05:
[...]

Daarom zet ik de omvomers eerst uit voordat ik iets met stroom ga doen ;). gisteren ook gedaan nar 25a groep gezet zodat mijn voorkant en achterkant nu op 1 groep zitten :p.
Heeft niet veel zin aan de DC kant he ;)

Verwijderd

wetsteyn schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:05:
[...]

Het probleem met panelen is dat ze blijven leveren, zit geen beveiliging op. Dus als je de pech hebt dat je sluiting maakt met je hand, dan krijg je een beste klap. Daarbij is het DC en hebben je spieren maar één neiging: verkrampen.

Ik ben niet snel bang, met 220V durf ik rustig wat risico te nemen, maar daar zitten automaten en aardleks achter. Met deze voltages aan DC doe ik voorzichtig en rustig aan.

• Jan-man
Rol-Co schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:59:
[...]

Je zegt steeds morgen, maar je kan DC kabeltjes en zo beter in de avond in orde maken, dan is de spanning er zo goed als af en de volgende morgen begint hij weer in de nieuwe setup, mis je niets, net als vandaag tot 11:00.
Ofwel, dat had je beter gisteren avond kunnen doen ;)
Dat was me echt niet meer gelukt gister avond lol. Was al blij dat die 12 panelen gelukt waren. En morgen moet ik gewoon werken dus wordt zoiezo pas avond.

• Rol-Co

Rol-Co

Jan-man schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:19:
[...]

Dat was me echt niet meer gelukt gister avond lol. Was al blij dat die 12 panelen gelukt waren. En morgen moet ik gewoon werken dus wordt zoiezo pas avond.
Euhh, je had hulp toch? En op een dakkapel en steiger staan.....4 stekkertjes
het kan de leeftijd zijn natuurlijk :X

Edit:
Er is vanavond ook nog een avond >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 03-09-2017 16:38 ]

• Jan-man
Rol-Co schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:32:
[...]

Euhh, je had hulp toch? En op een dakkapel en steiger staan.....4 stekkertjes
het kan de leeftijd zijn natuurlijk :X

Edit:
Er is vanavond ook nog een avond >:)
Mwa woon in een omgeving die het boren en dergelijke op zondag niet echt leuk vinden 😄. En ik wil ook wel een avondje rust haha.

En had alleen hulp met het aangeven van de 12 panelen. Vanaf de dakgoot alles in mijn eentje gedaan dus ook over het dakkapel tillen ed.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:58:
[...]
Maarja, hoeveel pijn heb je van dat stukje aftopping, kwestie van wat rekenen. Ik heb wel een paar piekjes richting de 4900w gezien maar da's zeldzaam, hetzelfde als toen ik met de 3675wp draaide op west: 3600 kwam af en toe voor in bv mei vlak na een bui maar meestal zo rond de 3kw, 2800-3300w ofzo en vaak wel wat lager als het echt warm is inderdaad. Met goed zonnig weer deed die set op west in de ochtend 150-200w, dus als ik eenzelfde set op oost had gelegd kwam je misschien aan de 4kw onder optimale omstandigheden.

Oost en west wisselen elkaar mooi af, dus je kunt best een stuk overdimensioneren. Procent of 20-30 is geen probleem, ik ga rustig richting de 40% in deze opstelling, ga ik weinig pijn aan hebben. Zie inderdaad de post van Anton en dat is zo goed als op zuid. 20% kleinere omvormer doet zelfs dan al weinig pijn :)
Wat mij betreft geen pijn :) Ik ben zelf ook aan het kijken naar uitbreiding met 1.500-2.000 Wp. Ik wil ook in de zomermaanden en winter een hogere opbrengst, ik kan het niet verkroppen dat ik nu veel teruglever en daar in bepaalde mindere maanden op ga interen. Dat af en toe aftoppen maakt mij niet uit, maar wetende dat ik nu met 5740 Wp maar tot max 3.750 Watt kom in deze maanden frustreert mij meer :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Rol-Co

Rol-Co

Taro schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:45:
[...]

Wat mij betreft geen pijn :) Ik ben zelf ook aan het kijken naar uitbreiding met 1.500-2.000 Wp. Ik wil ook in de zomermaanden en winter een hogere opbrengst, ik kan het niet verkroppen dat ik nu veel teruglever en daar in bepaalde mindere maanden op ga interen. Dat af en toe aftoppen maakt mij niet uit, maar wetende dat ik nu met 5740 Wp maar tot max 3.750 Watt kom in deze maanden frustreert mij meer :)
Verschillende orrientaties neerleggen, dat heb ik ook
Zomer gaat alles hard, zuid met 45 graden wat minder
Voor en najaar gaat zuid super, oost-west wat minder met lage hoek
Winter en bewolkte dagen gaan ze gelijk.

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:25
@Proton_ : belasting is gemiddeld 100 euro per jaar per 1kW-vermogen van de omvormer. België 8)7

Bedankt voor de link; ik zoek inderdaad dit type berekeningen/simulatietools om een berekende keuze te maken.
Rol-Co schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:17:
[...]

17x 270 =4590 daar 85-90% van aan vermogen zou ik zeggen dat een 5000 het 100,- verschil per jaar en hogere aanschaf niet goed maakt op een 45 graden dak oost en west.
Dus 4000 watt omvormer die er ook ruim over kan bijv.
@Rol-Co : Offerte betreft een groepsaankoop. Keuze is enkel in Growatt omvormers. 4000W omvormer kan max 4200W DC-zijde aan. De vraag die ik heb is : wegens de piek die max +/- 5250W kan bereiken, wat is het verlies van dit af te toppen door een 5000W omvormer, of een 4000W omvormer. Hoewel het gevoelsmatig niet juist is, kan 4000W een perfecte berekend verlies zijn.

De link dat @Proton_ geeft, is een berekening voor Zuid(-oost) panelen. Ik neem aan dat dit type berekeningen eveneens gemaakt zijn voor oost-west ligging?

[ Voor 6% gewijzigd door D!zzy op 03-09-2017 17:02 ]

Verwijderd

migjes schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:10:
[...]

[...]

Migjes dank voor je feedback, hier heb ik wat aan!

Ook niet bij stilgestaan maar er zijn ook nog wel fiks wat vaste kosten. Dat maakt dat je juist relatief beter wel voor meer Wp moet gaan. De LG 320W lijkt me inderdaad met slechte condities zonde van de investering, beter kijken naar wat goedkopere 290-300W zwarte panelen.

Kom zo wel verder... :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Training day 8)

De opstelling van mijn zelf ontworpen lift :)
Genoeg ballast op de lier leggen zodat hij op z'n plek blijft.

overview

Paneel is onderweg, handig zo'n bigbag waar hij mooi beschermd in is _/-\o_

bijnaboven

Zodra de haak bij de balk is trekt de lier het boeltje om, dit gaat goed vanwege het gelijke gewicht :*)

kantelen

Verder kan hij niet :P

eindpunt

Laat ze daar maar rusten tot ik me weer kan bewegen :o

stapeltje

pos1

pos2

pos3

pos4

Als ik nu nog geen Tweaker ben dan weet ik het niet meer :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Rol-Co

Rol-Co

D!zzy schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:00:
[...]

belasting is gemiddeld 100 euro per jaar per 1kW-vermogen van de omvormer. België 8)7

@Rol-Co : Offerte betreft een groepsaankoop. Keuze is enkel in Growatt omvormers. 4000W omvormer kan max 4200W DC-zijde aan. De vraag die ik heb is : wegens de piek die max +/- 5250W kan bereiken, wat is het verlies van dit af te toppen door een 5000W omvormer, of een 4000W omvormer. Hoewel het gevoelsmatig niet juist is, kan 4000W een perfecte berekend verlies zijn.
Inderdaad, dat bedoel ik ook, :)
Ik neem aan dat je toch voor de 5000W omvormer meer betaald als de 4000, dat verschil nemende plus de 100,- per jaar verdien je niet terug met je extra stroom als je een 5000W omvormer hebt. Dus enige wat je er mee bereikt is dat je de staatskas met 100,- meer spekt ;)

Een 45 graden oost-west gaat in de zomer maar heel kort op piek vermogen, de rest van het jaar draai je in theorie iets efficienter op de kleinere omvormer.

[mag het eigenlijk niet zeggen modus aan]
En wie controleert of jij er later nog een growat 4000 bij hangt? ;)
[mag het eigenlijk niet zeggen modus uit ]

Verwijderd

Hoe handhaven ze eigenlijk die achterlijke regelgeving? Als ze nou per geleverde kwh minder zouden betalen, soit, die snap ik maar dit is nonsens.

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:23:
Training day 8)

De opstelling van mijn zelf ontworpen lift :)
Genoeg ballast op de lier leggen zodat hij op z'n plek blijft.

[afbeelding]

Paneel is onderweg, handig zo'n bigbag waar hij mooi beschermd in is _/-\o_

[afbeelding]

Zodra de haak bij de balk is trekt de lier het boeltje om, dit gaat goed vanwege het gelijke gewicht :*)

[afbeelding]

Verder kan hij niet :P

[afbeelding]

Laat ze daar maar rusten tot ik me weer kan bewegen :o

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik nu nog geen Tweaker ben dan weet ik het niet meer :+
Dan heb ik het toch wel makkelijk met een tiener zoon, in zo'n geval als dit geeft die ze "even" aan en ik pak ze aan op dak. De 10 sf jes van 20kg ps lagen er zo op en zonder moeite. :)

Maar mooi verzonnen zo d:)b

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb alleen maar kreupele buren en familie woont ver weg.
De panelen moesten in huis de trap op en daar was ik gisteren al bek af van.
Bij deze oefening moesten ze eerst in de bigbag en dan door een raam naar buiten.
Eenmaal boven weer slepen en ze netjes stapelen :)
De opstelling naar boven sjouwen was ook wel wat, maar dat kon per onderdeel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??