Mijn (noord) achter kant zit toch bij het dak, de (West)zij kant zou kunnen, denk je dat daar meer ballast op moet?reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:27:
[...]
Ik heb zelfs minder, maar wel oost west dus achterkant dicht, jouwe schept volle bak wind langs achter, heb ook mijn twijfels
Ik heb ook een schans tegen dak staan (twintig cm), daar komt geen wind achter, maar jij hebt meters afstand dus blaast ie zo in, net als de val wind achter je auto zeg maarmongkut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:16:
[...]
Mijn (noord) achter kant zit toch bij het dak, de (West)zij kant zou kunnen, denk je dat daar meer ballast op moet?
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zal die omvormer voldoende zijn. Dacht zo uit het hoofd dat ie max 3200 doet.HhK1907 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:58:
[...]
Dak ligt inderdaad wel vol, kan er niet meer op. Dak ligt op zuid-oost (120 graden), dus zal geen 100% rendement afgeven. Dak heeft een hellingshoek van 50 graden.
[...]
Het is wel incl montagemetriaal (bevestigingsmateriaal, kabels, stekkers etc.) Het is inderdaad een pannendak a 50 graden hellingshoek. er passen max 5 naast elkaar, en er ligt nog een dakraam ertussen. Dus zal wel 5-2-5 worden.
Maar opzich ben ik er wel over uit, alleen denk ik over soort zonnepaneel. Is het waard de extra euro's voor een zwarte zonnepaneel met een gering hogere rendement?
[...]
Je hebt gelijk
Bij jouw liggen zullen de panelen als ik goed heb afgelezen op de telefoon rond de 70% presteren dus 2500 Wp +- bij 3600 Wp panelen.
Als je verwacht binnen een paar jaar meer stroom te gaan verbruiken zou ik die 300Wp panelen nemen. Achter kun je namelijk niks meer bijleggen omdat je dak volligt.
En achteraf panelen vervangen is altijd duurder
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 29-08-2017 10:29 ]
Mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op jouw voorstel, 16 stuks oost west in portrait en strak tegen elkaarAUijtdehaag schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:47:
@Exigence
Ik zou er gewoon 16 plaatsen in oost west portrait. (het is niet precies 5 mtr, iets korter nog, panelen staan schuin) Met het systeem van zonnekompas kan je de schuinte zelf bepalen.
(ik ben eigenwijs)
Of inderdaad reneekes idee. Alles op zuid, dat beetje schaduw op de volgende rij maakt niet zo gek veel uit, paneel blijft werken in portrait, en de ideale Vmpp met 4 panelen in een string.
Maar jouw idee kan ook, als ze maar ver genoeg uit elkaar staan.
Nu zit ik alleen nog op de wip met de omvormer: 16*155=2480 Wp. Volgens mij ga ik wel iets aftoppen met een 2 kW omvormer zeker? Een 2,5 kW omvormer is € 70 extra. Nu heb ik wat zitten zoeken, maar ik kan nergens een goed voorbeeld vinden van hoe ik zou moeten berekenen bij een oost/west opstelling (13 graden) hoeveel ik aftop op piek, en hoeveel mij dat dus zou schelen op jaarbasis. Als het eurowerk is dan kan ik beter voor de 2 kW gaan
Heb wel deze gevonden: http://www.zonwatt.nl/wp-...ntatie-hoek-opbrengst.png. Maar dat zegt allen iets over de opbrengst tov. zuid, en niet over de piekvermogens mij een duale opstelling...
Iemand een handige link?
@mongkut: Je schrijft dat je panelen tussen twee daken liggen. Nou ben ik geen natuurkundige, maar ik kan me voorstellen dat het zgn. Venturi-effect een rol speelt. Met harde wind kan er in een versmallende ruimte een versnelling van de wind optreden. Ik weet niet of dit in jou situatie van toepassing is.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kennis delen > DM
Als je in de toekomst nog wat wil kunnen uitbreiden dan voor de grotere gaan.
Ik heb 8 panelen op ZO, 6 op ZW (garage) met een deel van het huis ervoor en 7 op NW, samen 5740 Wp op een 5.000 W omvormer en die topt nog weleens af. Ik zou dus voor de 2.5 gaan.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Na navraag en uit ervaring weet ik dat je geen FF Fusion in O-W kan gebruiken als de panelen meer dan 100cm hoog zijn. Of je moet zuid opstellingen tegen elkaar aanzetten (dubbele achterpoot).Exigence schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:28:
[...]
Mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op jouw voorstel, 16 stuks oost west in portrait en strak tegen elkaarZo heb ik de beste dakvulling
En ik wil toch gaan voor een Flatfix Fusion systeem. Ondanks dat het Flatfix Fusion systeem volgens de handleiding en calculator niet geschikt is voor een duale opstellen oost/west, is dit volgens een leverancier toch mogelijk, dus dat wordt hem
Nu zit ik alleen nog op de wip met de omvormer: 16*155=2480 Wp. Volgens mij ga ik wel iets aftoppen met een 2 kW omvormer zeker? Een 2,5 kW omvormer is € 70 extra. Nu heb ik wat zitten zoeken, maar ik kan nergens een goed voorbeeld vinden van hoe ik zou moeten berekenen bij een oost/west opstelling (13 graden) hoeveel ik aftop op piek, en hoeveel mij dat dus zou schelen op jaarbasis. Als het eurowerk is dan kan ik beter voor de 2 kW gaan
Heb wel deze gevonden: http://www.zonwatt.nl/wp-...ntatie-hoek-opbrengst.png. Maar dat zegt allen iets over de opbrengst tov. zuid, en niet over de piekvermogens mij een duale opstelling...
Iemand een handige link?
Ik vond het ook wat raar (volgens de handleiding kan het niet, en in de calculator is er ook geen optie), maar de leverancier waar ik contact mee heb gehad beweert al een aantal systemen zo geplaatst te hebbenclemient schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:53:
[...]
Na navraag en uit ervaring weet ik dat je geen FF Fusion in O-W kan gebruiken als de panelen meer dan 100cm hoog zijn. Of je moet zuid opstellingen tegen elkaar aanzetten (dubbele achterpoot).
[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 29-08-2017 11:01 ]
De netspanning is gelijk gebleven. Ik ga verder zoeken wat het geweest kan zijn. Ik zal SolarEdge kontakteren, en vragen wat zij ervan denken.Cranberry schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:18:
@(RSH) 'k Heb zelf ook SE, maar ik heb nooit zo gelet op het DC voltage.
Ik kan me niet voorstellen dat een lagere Vdc komt door stoffige panelen (stoffige panelen zorgen voor een beperktere instraling; dit leidt tot een lagere stroom bij een (vrijwel) gelijkblijvende spanning van een paneel). De stringspanning wordt bepaald door de omvormer en optimizers en het hele systeem van SE is erop gebaseerd om een stringspanning te hebben die zorgt voor een zo optimale mogelijke omzetting. Voor 230V is een stringspanning van 350V ideaal (tenminste dat heb ik hier in dit topic meerdere keren gelezen; de exacte achtergrond heb zo 1-2-3- niet paraat)
Ik vermoed daarom eerder dat de gewenste Vdc wordt bepaald o.b.v. Vac. Zie jij ook dat de netspanning bij jou lager is sinds 20/08?
Ik ben aan het plannen voor een 3-tal extra opstellingen/uitbreidingen thuis en ben tot nu toe erg gecharmeerd van SolarEdge. Eens kijken hoever de support wil meedenken.
Voor de 3 extra opstellingen zal ik binnekort nog een apart topic openen, ik begin door de bomen het bos niet meer te zien.
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Volgens de datasheet kan het: https://www.esdec.com/img/downloads/Fusion-ENG_1.pdfExigence schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:57:
[...]
Ik vond het ook wat raar (volgens de handleiding kan het niet, en in de calculator is er ook geen optie), maar de leverancier waar ik contact mee heb gehad beweert al een aantal systemen zo geplaatst te hebbenMaar zou best kunnen dat ze met dubbele achterpoten werken en dan geen achterste winddeflector zoals op zuid.
Is ook een specifieke handleiding voor: https://www.esdec.com/img...-daken-Duaal_REV09_NL.pdfSINGLE OR DUAL SETUP
• South
• East-West
• North-South
Een iets wat rare vraag misschien,
ik heb een dak wat voorkant op zuid-oosten is +- 40 vierkante meter oppervlakte.
Heeft het nut om CIS (SF) panelen te gebruiken of kan ik even goed all black JA-solar te nemen?
Ik zou graag voorkant vol leggen en naderhand als het economisch sense maakt de achterkant ook vol leggen (noord-west) maar achterkant lijkt me SF panelen meer sense te maken kwa ongelijkere verdeling van licht... en liefst op 1 omvormer (ivm Belgie..)
ik heb een dak wat voorkant op zuid-oosten is +- 40 vierkante meter oppervlakte.
Heeft het nut om CIS (SF) panelen te gebruiken of kan ik even goed all black JA-solar te nemen?
Ik zou graag voorkant vol leggen en naderhand als het economisch sense maakt de achterkant ook vol leggen (noord-west) maar achterkant lijkt me SF panelen meer sense te maken kwa ongelijkere verdeling van licht... en liefst op 1 omvormer (ivm Belgie..)
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Dat zijn precies de handleidingen waar ik naar refereer. Duaal is uiteraard geen probleem, maar daarin staat dus dat portrait niet mogelijk is, slechts landscapeDipsausje schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:44:
[...]
Volgens de datasheet kan het: https://www.esdec.com/img/downloads/Fusion-ENG_1.pdf
[...]
Is ook een specifieke handleiding voor: https://www.esdec.com/img...-daken-Duaal_REV09_NL.pdf
Ik denk dat de hoge achter kant van mijn daglichtpanelen hooguit 1.5 mtr van het dak zitten (zou het precies moeten meten)reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:22:
[...]
Ik heb ook een schans tegen dak staan (twintig cm), daar komt geen wind achter, maar jij hebt meters afstand dus blaast ie zo in, net als de val wind achter je auto zeg maar
Ik heb in totaal 10 panelen op mijn platte dak staan (3 verdiepingen hoog herenhuis met hoge plafonds, dus 9m hoog).
Ik heb gekozen voor valkbox 3 zodat ik de panelen vrij neer kon zetten.. Ze staan nl. bovenop mijn groene dak dus het moest zo open mogelijk zijn en er zijn wat obstakels zodat de afstand tussen de rijen varieert. . De panelen staan daarmee op 20 graden en gericht richting zuiden ( en daarmee 45 graden scheef tov dak vandaar een 3-5-3 opstelling).
Valk schrijft bij mijn dakhoogte en windgebied (den Haag) 5 tegels achter en 1 tegel voor per steun. Dus in totaal 108 kilo ballast per paneel....
Ik heb de panelen aan elkaar gemonteerd. Ze staan dus niet los maar per rij aan elkaar gebout. Ik heb eigenlijk me alleen aan de aantallen gehouden aan de buitenkanten en de binnenste van wat minder ballast voorzien.
Ze hebben nu 1 tegel voor en 4 tegels achter, maar van de 2 tegels achter zijn er 2 wat kleiner , 6 kilo.
Dus in totaal ca 80 kilo per paneel. Gezien de discussies hier, is dit niet alsnog veel te veel. Zeker voor de 2e en 3e rij (die in de luwte staan van de 1e rij)
Ik heb gekozen voor valkbox 3 zodat ik de panelen vrij neer kon zetten.. Ze staan nl. bovenop mijn groene dak dus het moest zo open mogelijk zijn en er zijn wat obstakels zodat de afstand tussen de rijen varieert. . De panelen staan daarmee op 20 graden en gericht richting zuiden ( en daarmee 45 graden scheef tov dak vandaar een 3-5-3 opstelling).
Valk schrijft bij mijn dakhoogte en windgebied (den Haag) 5 tegels achter en 1 tegel voor per steun. Dus in totaal 108 kilo ballast per paneel....
Ik heb de panelen aan elkaar gemonteerd. Ze staan dus niet los maar per rij aan elkaar gebout. Ik heb eigenlijk me alleen aan de aantallen gehouden aan de buitenkanten en de binnenste van wat minder ballast voorzien.
Ze hebben nu 1 tegel voor en 4 tegels achter, maar van de 2 tegels achter zijn er 2 wat kleiner , 6 kilo.
Dus in totaal ca 80 kilo per paneel. Gezien de discussies hier, is dit niet alsnog veel te veel. Zeker voor de 2e en 3e rij (die in de luwte staan van de 1e rij)
Verwijderd
Aftopping valt wel mee, ik heb nu:
15*245wp west
16*170wp oost
3*170wp west plat
Aan een AEG PV4600 geknoopt. Tot nu toe zie ik getallen tot een 4200w eruit komen met wat uitschieters net na een bui richting de 4800w (4980W is max). Dit zijn niet de beste maanden, maar je kunt dus redelijk overdimensioneren
Ja je achterste rij misschien, maar de voorste niet, die hebben ook open achterkant hemongkut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:06:
[...]
Ik denk dat de hoge achter kant van mijn daglichtpanelen hooguit 1.5 mtr van het dak zitten (zou het precies moeten meten)
1 PVoutput . Dongen NB
Aah portrait, daar had ik overheen gelezen helaas...Exigence schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:48:
[...]
Dat zijn precies de handleidingen waar ik naar refereer. Duaal is uiteraard geen probleem, maar daarin staat dus dat portrait niet mogelijk is, slechts landscape
Wat adviseer jij me dan?reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:10:
[...]
Ja je achterste rij misschien, maar de voorste niet, die hebben ook open achterkant he
hier de situatie van boven af.
Gister contact gehad met installateur om de afspraak voor het plaatsen van mijn LG NEON 2 BLACK te bespreken (gepland op 5 september).
Volgens installateur zijn er nog steeds leverproblemen bij LG waardoor 5 september niet gehaald kan worden.
Meer mensen die dit probleem ondervinden?
Volgens installateur zijn er nog steeds leverproblemen bij LG waardoor 5 september niet gehaald kan worden.
Mijn gevoel zegt een 60 kilo per paneel.mongkut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:48:
[...]
Wat adviseer jij me dan?
hier de situatie van boven af.
[afbeelding]
Maar er zijn online tools te vinden, regio en hoogte spelen ook mee. En wat stukje hierboven al gezegd werd, misschien heb je juist hogere lucht snelheid dan wanneer er geen dak voor staat ter beschutting
1 PVoutput . Dongen NB
er ligt nu al op elke hoek van een paneel 28 KGreneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:20:
[...]
Mijn gevoel zegt een 60 kilo per paneel.
Maar er zijn online tools te vinden, regio en hoogte spelen ook mee. En wat stukje hierboven al gezegd werd, misschien heb je juist hogere lucht snelheid dan wanneer er geen dak voor staat ter beschutting
56 per paneel dan, oh nou oke, zou toch voor zekerheid online checken. En wat probleem is, het gewicht van voorkant moet aan achterkant liggenmongkut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:29:
[...]
er ligt nu al op elke hoek van een paneel 28 KG
1 PVoutput . Dongen NB
56 KG per paneel (excl. je rail waar de andere panelen op zit met ook 26KG op elke hoek)reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:48:
[...]
56 per paneel dan, oh nou oke, zou toch voor zekerheid online checken. En wat probleem is, het gewicht van voorkant moet aan achterkant liggen
Waar kan je dit checken?
[ Voor 13% gewijzigd door mongkut op 29-08-2017 13:57 ]
Is twee jaar geleden voor mij..... Weet google het niet?mongkut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:54:
[...]
56 KG per paneel (excl. je rail waar de andere panelen op zit met ook 26KG op elke hoek)
Waar kan je dit checken?
1 PVoutput . Dongen NB
Ter bevesting, op een enkele achterpoot kan je echt geen panelen hoger dan 1 meter oost-west op kwijt.Exigence schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:57:
[...]
Ik vond het ook wat raar (volgens de handleiding kan het niet, en in de calculator is er ook geen optie), maar de leverancier waar ik contact mee heb gehad beweert al een aantal systemen zo geplaatst te hebbenMaar zou best kunnen dat ze met dubbele achterpoten werken en dan geen achterste winddeflector zoals op zuid.
Ik heb een paneel van 1080mm breed:
Inderdaad, bij mijn groothandel staan ze ook als 'tijdelijk niet leverbaar'. Zowel de 315 als de 320. Een ander merk geen optie?rkvvkevin schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:18:
Gister contact gehad met installateur om de afspraak voor het plaatsen van mijn LG NEON 2 BLACK te bespreken (gepland op 5 september).
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Thanks voor de duidelijke fotoclemient schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:51:
[...]
Ter bevesting, op een enkele achterpoot kan je echt geen panelen hoger dan 1 meter oost-west op kwijt.
Ik heb een paneel van 1080mm breed:
[afbeelding]
@reneeke1970Speedfightserv schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:08:
1 Zwaar beschadigd? Die breng je dan terug?
Voor de rest ziet het er goed uit
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Zal niet lukken, getekend voor goede ontvangst.
Ik verwacht niet dat ie kapot, stuk aluminium Slijp ik er wel af
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Gewoon een ijzerzaag werkt ook prima hoor, je bent er zo doorheen, scheelt gesleep met kabels het dak op.
Dat doe ik natuurlijk op de grond hè, misschien buig je het zo om, heb nog niet naar gekekenVerwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:04:
Gewoon een ijzerzaag werkt ook prima hoor, je bent er zo doorheen, scheelt gesleep met kabels het dak op.
1 PVoutput . Dongen NB
Gisteravond even alles nagemeten en net een schets gemaakt in Sketchup.
Breedte woning 600cm, lengte dak 490cm. Stuk naast het dakkapel is 250cm breed en ook 490 van dakgoot naar nok.
Kan aan de WZW-zijde dan denk ik 12 panelen kwijt, aan de ONO-zijde nog 4 die mogelijk een klein beetje schaduw hebben (laagseizoen) van het dakkapel van de buren.
De uitgangspunten:
- zoveel mogelijk Wp op het dak zonder dat het Tetris wordt;
- voorkeur voor zwarte panelen;
- aansluiten op 1 fase, de hoofdzekering is 25A. (lees net op de website van Liander dat verzwaren naar 35A gratis is, wellicht nog iets om in het achterhoofd te houden)
Oostzijde zouden 4 panelen worden en westzijde 12 panelen (suggesties welkom!)
Stel dat ik dan de BENQ PM290 gebruik dan kom ik op 4640Wp uit, maar aangezien dit O-W ligt mag dat geen probleem zijn. Denk dat de uitdaging eerder ligt in het vinden van een omvormer die snel opstart.
Edit: of ik moet ervoor kiezen om de 4 panelen op oost op een aparte omvormer te zetten. Iemand tips/ervaringen?
Breedte woning 600cm, lengte dak 490cm. Stuk naast het dakkapel is 250cm breed en ook 490 van dakgoot naar nok.
Kan aan de WZW-zijde dan denk ik 12 panelen kwijt, aan de ONO-zijde nog 4 die mogelijk een klein beetje schaduw hebben (laagseizoen) van het dakkapel van de buren.
De uitgangspunten:
- aansluiten op 1 fase, de hoofdzekering is 25A. (lees net op de website van Liander dat verzwaren naar 35A gratis is, wellicht nog iets om in het achterhoofd te houden)
Stel dat ik dan de BENQ PM290 gebruik dan kom ik op 4640Wp uit, maar aangezien dit O-W ligt mag dat geen probleem zijn. Denk dat de uitdaging eerder ligt in het vinden van een omvormer die snel opstart.
Edit: of ik moet ervoor kiezen om de 4 panelen op oost op een aparte omvormer te zetten. Iemand tips/ervaringen?
[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 29-08-2017 18:04 ]
Lees dan ook even dat je met een storing aan 25A geen voorrijkosten hebt met en 35A welNiek_ schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:34:
Overigens dacht ik ook 25A te hebben maar bij de mterwissel vroeg ik om even te kijken en het is 35A.
Op papier bij Liander 25A en dat laat ik fijn zo
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Omvormer die snel start is heel fout begrip, dat bepalen de panelen.Niek_ schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:34:
De uitgangspunten:
[afbeelding]
12 is al ideaal voor je omvormer dus ik zou er geen 16 van maken tenzij se.
Maar anders zou ik persoonlijk die vier op een aps zetten. Of aan die kant sf panelen, dan heb je genoeg spanning voor tweede mpp
1 PVoutput . Dongen NB
Zou je kunnen toelichten waarom van 12 naar 16 enkel bij SolarEdge handig is?reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:11:
[...]
Omvormer die snel start is heel fout begrip, dat bepalen de panelen.
12 is al ideaal voor je omvormer dus ik zou er geen 16 van maken tenzij se.
Maar anders zou ik persoonlijk die vier op een aps zetten. Of aan die kant sf panelen, dan heb je genoeg spanning voor tweede mpp
Voor wie denkt dat de huidige zonnepanelen duur zijn eens 1 uit de oude doos. 

Waarschijnlijk is de tvt van de persoon die zo'n paneel heeft aangeschaft nog later dan van iemand die nu installeert.
Slechts 11 jaar geleden.

Waarschijnlijk is de tvt van de persoon die zo'n paneel heeft aangeschaft nog later dan van iemand die nu installeert.
Slechts 11 jaar geleden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Omdat se met zijn optimiser de spanning gelijk trekt voor alle 16 in één string. Een gewone omvormer moet naar 2×8 en dat kan niet door verschillende richtingNiek_ schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:18:
[...]
Zou je kunnen toelichten waarom van 12 naar 16 enkel bij SolarEdge handig is?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar wel gratis thuis bezorgd, dat dan wel weer.Rol-Co schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:19:
Voor wie denkt dat de huidige zonnepanelen duur zijn eens 1 uit de oude doos.
[afbeelding]
![]()
Slechts 11 jaar geleden.
Ah, je ging van optimizers uit. Dacht dat je enkel een SE omvormer bedoelde, vandaar dat ik het niet begreep.reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:31:
[...]
Omdat se met zijn optimiser de spanning gelijk trekt voor alle 16 in één string. Een gewone omvormer moet naar 2×8 en dat kan niet door verschillende richting
Se kan niet zonder optimiser ,die werken samen als een team. Word wel automatisch een duurder systeem, maar in jou geval misschien beter dan micro omvormer op die vier panelen.Niek_ schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:03:
[...]
Ah, je ging van optimizers uit. Dacht dat je enkel een SE omvormer bedoelde, vandaar dat ik het niet begreep.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja inderdaad! Dat kost nu al snel 50,- !PClop schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:59:
[...]
Maar wel gratis thuis bezorgd, dat dan wel weer.
De krenten pikkers
Verwijderd
Even een fiscaal vraagje tussendoor. Wij hebben in 2017 onze woning met zonnepanelen verkocht. Deze panelen hebben wij in 2016 aangeschaft voor € 2.222 excl. BTW en destijds ook de BTW teruggevraagd. Deze panelen zaten bij de prijs van de woning inbegrepen, hier is nooit een afzonderlijke waarde aan toegekend. De koper vond het prima dat de panelen er lagen, maar had ze zelf nooit gelegd.
Op 31 oktober krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Hierop willen wij zonnepanelen gaan leggen, maar natuurlijk ook de BTW terugvragen.
Heeft iemand ervaring met hoe dit in de aangifte omzetbelasting te verwerken? Het doel is natuurlijk om zo min mogelijk af te dragen over de verkoop.
Op 31 oktober krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Hierop willen wij zonnepanelen gaan leggen, maar natuurlijk ook de BTW terugvragen.
Heeft iemand ervaring met hoe dit in de aangifte omzetbelasting te verwerken? Het doel is natuurlijk om zo min mogelijk af te dragen over de verkoop.
Niet meer stilstaan bij hou oude huis. Bij het nieuwe huis het energiecontract op naam van je partner afsluiten en gewoon opnieuw een teruggave aanvragen op naam van de partner?Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:37:
Even een fiscaal vraagje tussendoor. Wij hebben in 2017 onze woning met zonnepanelen verkocht. Deze panelen hebben wij in 2016 aangeschaft voor € 2.222 excl. BTW en destijds ook de BTW teruggevraagd. Deze panelen zaten bij de prijs van de woning inbegrepen, hier is nooit een afzonderlijke waarde aan toegekend. De koper vond het prima dat de panelen er lagen, maar had ze zelf nooit gelegd.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
12x panelen met 6" cellen is perfect op een TL omvormer na keuze en dat kan dan met 2x een mpp voor oost-west achtige setup. (sma/omnik/goowe/hosola/power-one etc etc etc..)Niek_ schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:34:
De uitgangspunten:
[afbeelding]
dan kun je panelen pakken zoals de LG 360Wp of 260Wp poly (met alles er tussen in) naar kleur keuze die je wil.
oostzijde, die word lastig.
4 panelen met 6"cellen(zoals de BENQ PM290) geven maar 4x32Vmpp = 128V, (en als het echt warm is op dak is het nog minder <100V) er zijn wel omvormers die daar iets mee kunnen, maar rendement is bedroevend.
oplossing kan zijn solarfrontier panelen. (die zijn kleiner, en flink minder Wp)
die leveren 82Vmpp, dus 2x serieel en de omvormer heeft al iets beters, 3x serieel is nog beter. (4x het best, maar 3x of desnoods 2x is ook leuk.)
over het algemeen doe je die max 4x parallel.
parallel stringen kunnen een andere hoek hebben. (en vangen ook schaduw problemen op.)
dus je kunt 1x2 op het dakkapel plaatsen(vrij plat), en dan 3x2 naast het dakkapel op 1 mpp.
ook kun je kijken naar panasonic panelen, die leveren ook een hogere Vmpp.
met deze methode kun je dus 1 omvormer(met 2x mpp) gebruiken voor zowel oost als west, en dat is wel prettig, maar hoeft niet.
edit:
afhankelijk van het aantal Wp panelen die je kiest, is een 4kW omvormer soms al genoeg.

verdeling over de dag is best stevig te noemen, dus minder W omvormer als Wp op dak kan goed.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 30-08-2017 12:10 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Twee soladin 600's kan prima bij 4 panelen of mogelijk 4 losse microinverters voor elke paneel 1.migjes schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:14:
[...]
oostzijde, die word lastig.
4 panelen met 6"cellen geven maar 4x32Vmpp = 128V, (en als het echt warm is op dak is het nog minder <100V) er zijn wel omvormers die daar iets mee kunnen, maar rendement is bedroevend.
Dat lijkt me een prima advies.TFHfony schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:40:
[...]
Niet meer stilstaan bij hou oude huis. Bij het nieuwe huis het energiecontract op naam van je partner afsluiten en gewoon opnieuw een teruggave aanvragen op naam van de partner?
Al is het maar omdat je als je het op de bestaande onderneming wilt doen je de vrijstelling BTW aangifte kwijtraakt voor tenminste 5 jaar (dat meldde de belastingdienst mij tenminste) . In die 5 jaar moet je dus telkens het forfaitaire rendement ook opgeven.
Tevens zou dan de vraag gesteld kunnen worden door een wakkere inspecteur waar de oude installatie gebleven is. En of de verkoop van je oude huis (incl de zonnepanelen) niet ook tot een aangifte omzetbelasting had moeten leiden omdat feitelijk de installatie tegen dagwaarde verkocht is.
Deze vraag kun je nu vermijden.
(Al denk ik dat als je de belastingdienst belt met de vraag wat je formeel moet doen dit het antwoord is wat je krijgt. En ook al wilde de nwe bewoner weinig geven voor de panelen, als ondernemer mag je een installatie niet in 1 keer afschrijven op papier.)
als je even door leest staat er:TWyk schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:19:
[...]
Twee soladin 600's kan prima bij 4 panelen of mogelijk 4 losse microinverters voor elke paneel 1.
dus wat begrijp je niet aan de stelling: "oostzijde, die word lastig."migjes schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:14:
met deze methode kun je dus 1 omvormer(met 2x mpp) gebruiken voor zowel oost als west, en dat is wel prettig, maar hoeft niet.
zeg ik dat het onmogelijk is, of denk je dat ik niet weet dat een soladin of mircos niet kunnen?
of had je dit eigenlijk tegen @Niek_ willen vertellen en dat in zijn context willen plaatsen (bij deze dus gedaan
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat lijkt mij dus helemaal geen prima advies, een erg slecht advies zelfs!exroosje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:27:
[...]
Dat lijkt me een prima advies.
Al is het maar omdat je als je het op de bestaande onderneming wilt doen je de vrijstelling BTW aangifte kwijtraakt voor tenminste 5 jaar (dat meldde de belastingdienst mij tenminste) . In die 5 jaar moet je dus telkens het forfaitaire rendement ook opgeven.
Tevens zou dan de vraag gesteld kunnen worden door een wakkere inspecteur waar de oude installatie gebleven is. En of de verkoop van je oude huis (incl de zonnepanelen) niet ook tot een aangifte omzetbelasting had moeten leiden omdat feitelijk de installatie tegen dagwaarde verkocht is.
Deze vraag kun je nu vermijden.
(Al denk ik dat als je de belastingdienst belt met de vraag wat je formeel moet doen dit het antwoord is wat je krijgt. En ook al wilde de nwe bewoner weinig geven voor de panelen, als ondernemer mag je een installatie niet in 1 keer afschrijven op papier.)
Je bent en blijft ondernemer voor de BTW voor de belastingdienst.
Je kunt dat niet zomaar even negeren, en elders opnieuw beginnen door op een andere naam de BTW terug te vragen (kan natuurlijk wel maar neemt niet weg dat ook jij zelf nog steeds te boek staat als ondernemer voor de BTW).
Je kunt de onderneming stopzetten met als reden dat je verhuisd en de installatie achterblijft.
Je krijgt dan netjes een brief van de belastingdienst dat je ondernemer af bent.
Dan kun je daarna op het nieuwe adres weer opstarten en gewoon de BTW terug vragen.
Dat heb ik vorig jaar gedaan i.o.m. de belastingdienst, ben alleen niet weer opnieuw begonnen (dus geen BTW meer terug gevraagd).
Hier kun je overigens beter die vraag stellen:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kon je dat stopzetten onderneming kostenloos doen?thido schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:43:
[...]
Dat lijkt mij dus helemaal geen prima advies, een erg slecht advies zelfs!
Je bent en blijft ondernemer voor de BTW voor de belastingdienst.
Je kunt dat niet zomaar even negeren, en elders opnieuw beginnen door op een andere naam de BTW terug te vragen (kan natuurlijk wel maar neemt niet weg dat ook jij zelf nog steeds te boek staat als ondernemer voor de BTW).
Je kunt de onderneming stopzetten met als reden dat je verhuisd en de installatie achterblijft.
Je krijgt dan netjes een brief van de belastingdienst dat je ondernemer af bent.
Dan kun je daarna op het nieuwe adres weer opstarten en gewoon de BTW terug vragen.
Dat heb ik vorig jaar gedaan i.o.m. de belastingdienst, ben alleen niet weer opnieuw begonnen (dus geen BTW meer terug gevraagd).
Hier kun je overigens beter die vraag stellen:
zoizo moet je met dit verhaal hier zijn:exroosje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:04:
[...]
Kon je dat stopzetten onderneming kostenloos doen?
en als je er daar niet uit komt, bel de belastingdienst.
(soms is het lastiger als de meeste tweakers weten, zoveel uitzonderingen en haken en ogen.)
@WoudseHoeve Heb jij hier nog wat aan gedaan? Ik wilde dit ook gaan doen aangezien ik de panelen op 23-02-2013 had gekocht....WoudseHoeve schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:25:
Kunnen wij hier nog wat mee ????
verzoek-teruggaaf-btw-zonnepanelen-ten-onrechte-afgewezen
Volgens de rechter mag je de btw nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheelt mij weer een jaar TVT
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
@migjes @TWyk Dank voor de reacties. Ben nu onderstaande van plan, hoe kijken jullie hier tegenaan?
12 x LG Solar 320wp Mono LG320N1K-A5 op de westzijde in serie
6 x Solar Frontier SF170S (of SF175S) op de oostzijde (3 serieel en dan 2x)
1 x SMA SB 4.0
Waarbij oost op string 1/mppt 1 komt en west op string 2/mppt 2 komt.
1 x SMA SB 4.0
cool, werkt, no prob.Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:09:
@migjes @TWyk Dank voor de reacties. Ben nu onderstaande van plan, hoe kijken jullie hier tegenaan?
1 x SMA SB 4.0
(de tweaker in mij zegt wel (maar kun je gewoon negeren):
12x320 = 3840W
6x170=1020W
dat word net een beetje krap, je zult iets af toppen.
je knipt allen de tepel van de tiet vorm van de oost west af.
niet een echt groot verlies, maar geen probleem zolang je dat maar weet.
(zal maar heel soms gebeuren, 10 tot 100kWh verlies per jaar
een sma SB 4.5 zou net leuker zijn, maar die bestaat niet.
nu kun je nog kijken of je van de SF 2x serieel gaat zetten en zo nog 2 extra panelen vrijplat op je dakkapel passen(of mischien 3?), en dan zou je nog naar een sma SB 5.0 kunnen gaan.
dit is alleen maar extra info, je basis plan is goed.
Een leek vraagje:
Los van of het verstanding is of niet. Is het technisch mogelijk om bijv. een omvormer te plaatsen die 3000PW aankaan terwijl je maar 3x275PW panelen hebt? Of zou je daar negatieve prestaties van ondervinden?
Los van of het verstanding is of niet. Is het technisch mogelijk om bijv. een omvormer te plaatsen die 3000PW aankaan terwijl je maar 3x275PW panelen hebt? Of zou je daar negatieve prestaties van ondervinden?
geen is idee wat PW is, maar ik gok er even op dat je Wp bedoeld.Jabiros schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:23:
Een leek vraagje:
er zijn geen omvormers die 3000Wp aan kunnen, maar wel omvormers die 3000W aan kunnen. (met hoeveel Wp dat is, is niet belangrijk. of Wp is geen W
een standaard omvormer van rond de 3000W (meestal is dat een TL omvormer).
die heeft 350Vmpp nodig om in optimum rendement te werken van uit de panelen.
3x275Wp met 6"cellen geeft maar een 3x32Vmpp= 96Vmpp.
nu zijn er wel omvormers die daar mee wel werken, maar dit kost veel rendement.
(maar pasop, niet iedere omvormer kan dit)
(maar je hebt ook nog 5"cellen en je hebt ook nog dunne film panelen.
met flink hogere Vmpp.
zie grafiek:

eigenlijk wil een TL omvormer gewoon iets hebben tussen de 200 en 400V.
(je kunt er iets buiten gaan, maar rendement zakt hard buiten de 200 en 400V.)
als het perse moet, dan kan het wel, onder het moto alles levert meer op als dakpannen is ook alles effectief.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-08-2017 14:41 ]
Een 3000 watt omvormer begint bij 30 watt dus het gaat. Behalve dat deze drie panelen te weinig werk spanning voor de omvormer. Neem je drie solar frontier panelen dan zal hij wel starten (met heel laag rendement van80 procent )Jabiros schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:23:
Een leek vraagje:
1 PVoutput . Dongen NB
Het is best mogelijk. Maar niet het meest efficiënt. Omvormers zetten het meest efficiënt om als ze redelijk belast worden. Ongeveer vanaf 20% ofzo. Stel dat je 3000 Wp aan panelen hebt. De omvormer is 3000W. Als de zon volle kracht schijnt heb je 100% belasting. Als de zon halve kracht schijnt heb je 50% belasting. De omvormer werkt dan heel efficiënt.Jabiros schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:23:

Voorbeeld efficiëntiegrafiek van een omvormer.
Maar in jouw voorbeeld draait de omvormer bij volle zon maar op 27.5%. Dat is ook nog best efficiënt te doen. De crux zit hem erin dat de zon meestal niet vol schijnt. Dus een groot deel van de tijd draai je bijvoorbeeld maar op 15%. En dan kom je waarschijnlijk wel in het gebied waar de efficiëntie stevig terug gaat lopen dus van je 400W (halve kracht zon op 825W panelen) houd je dan ook nog eens een kleiner deel over.
Korte versie; liever niet doen.
[ Voor 13% gewijzigd door mddd op 30-08-2017 14:45 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Trouwens, 'vroeger' koos ik altijd bij schuindakmontage voor dakhaken die op het hout werden geschroefd (eventueel met een extra lat/plank op de tengel). Had daar een beter gevoel bij, zat het in ieder geval goed vast. Je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om haken te gebruiken die enkel achter de dakpannen haken en die zie ik steeds meer. Wat is jullie ervaring hierin?
Graag jullie mening.
Ik heb momenteel 4 panelen van 300Wp beneden op de schuur liggen. Hier is een Omnik (6 jaar oud > 4 jaar garantie nog) op aangesloten (1500W). Nu wil ik op zolder ook nog wat panelen neer gaan leggen. Waarschijnlijk 6x300.
Wat is nu slim om te doen.
1)
Een nieuwe omvormer beneden kopen met meer vermogen en 2x trackers. Dit houdt dan wel in dat er (buitenom) een kabel getrokken moeten worden naar beneden naar de omvormer in de schuur. Voordeel hiervan is dat ik geen nieuwe kabel naar de meterkast hoef te trekken.
2)
Op zolder een nieuwe omvormer ophangen en beneden laten voor wat het is. Moet dan wel een nieuwe hoofdkabel naar de meterkast trekken.
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb momenteel 4 panelen van 300Wp beneden op de schuur liggen. Hier is een Omnik (6 jaar oud > 4 jaar garantie nog) op aangesloten (1500W). Nu wil ik op zolder ook nog wat panelen neer gaan leggen. Waarschijnlijk 6x300.
Wat is nu slim om te doen.
1)
Een nieuwe omvormer beneden kopen met meer vermogen en 2x trackers. Dit houdt dan wel in dat er (buitenom) een kabel getrokken moeten worden naar beneden naar de omvormer in de schuur. Voordeel hiervan is dat ik geen nieuwe kabel naar de meterkast hoef te trekken.
2)
Op zolder een nieuwe omvormer ophangen en beneden laten voor wat het is. Moet dan wel een nieuwe hoofdkabel naar de meterkast trekken.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
saaie vragen zeg. 
(het hangt eerder van het dakpan type af wat je hebt, wat makkelijker is.)
de haken hangen vast aan de dakpan maar ook aan de panlat,
met de juiste haak zit dat ook gewoon klem.
(soms moet je zelfs een beetje tikken met een hamer om het over de panlat te krijgen.)
en soms heb je een perfect dak waar schroeven makkelijker is.
(stevige houten plaat onder de panlatten.)
wat is makkelijker voor je te doen?
DC kabel is vaak wat lastig te trekken, AC kabel is vaak veel simpeler.
maar het kan allemaal.
1 omvormer of 2 omvormers, nop prob wat je wil.
(ik ben wel voorstander van een "te kleine" omvormer gebruiken, als de panelen een andere hoek hebben en als het even kan oost-west kijken, gewoon omdat je dan net met een kleinere omvormer af kan.
en dan met 2x een mpp.
zie grafiek:
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
als extreem voorbeeld, maar zo heel veel boeit het niet met de nog relatief kleine setup.
)
maakt geen bal uit.Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:56:
Trouwens, 'vroeger' koos ik altijd bij schuindakmontage voor dakhaken die op het hout werden geschroefd (eventueel met een extra lat/plank op de tengel). Had daar een beter gevoel bij, zat het in ieder geval goed vast. Je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om haken te gebruiken die enkel achter de dakpannen haken en die zie ik steeds meer. Wat is jullie ervaring hierin?
(soms moet je zelfs een beetje tikken met een hamer om het over de panlat te krijgen.)
geen, eigenlijk.HeroS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:30:
wat is makkelijker voor je te doen?
DC kabel is vaak wat lastig te trekken, AC kabel is vaak veel simpeler.
maar het kan allemaal.
1 omvormer of 2 omvormers, nop prob wat je wil.
(ik ben wel voorstander van een "te kleine" omvormer gebruiken, als de panelen een andere hoek hebben en als het even kan oost-west kijken, gewoon omdat je dan net met een kleinere omvormer af kan.
en dan met 2x een mpp.
zie grafiek:
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
als extreem voorbeeld, maar zo heel veel boeit het niet met de nog relatief kleine setup.
Zo dan, daar ging ik echt even compleet mis met m'n aanname...migjes schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:58:
saaie vragen zeg.![]()
[...]
maakt geen bal uit.
Ik dacht dat die haak echt alleen aan de pan hing, maar je haakt hem dus zowel achter de pan als achter de panlat... ook goedemorgen
En doordat er nog een pan boven zit kan de haak ook niet meer omhoog om eronder vandaan te komen.Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:10:
[...]
Zo dan, daar ging ik echt even compleet mis met m'n aanname...
Ik dacht dat die haak echt alleen aan de pan hing, maar je haakt hem dus zowel achter de pan als achter de panlat... ook goedemorgen
Net dat ik dacht dat ik het een beetje onder de knie kreeg.migjes schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:31:
[...]
geen is idee wat PW is, maar ik gok er even op dat je Wp bedoeld.![]()
er zijn geen omvormers die 3000Wp aan kunnen, maar wel omvormers die 3000W aan kunnen. (met hoeveel Wp dat is, is niet belangrijk. of Wp is geen W)
een standaard omvormer van rond de 3000W (meestal is dat een TL omvormer).
die heeft 350Vmpp nodig om in optimum rendement te werken van uit de panelen.
3x275Wp met 6"cellen geeft maar een 3x32Vmpp= 96Vmpp.
nu zijn er wel omvormers die daar mee wel werken, maar dit kost veel rendement.
(maar pasop, niet iedere omvormer kan dit)
(maar je hebt ook nog 5"cellen en je hebt ook nog dunne film panelen.
met flink hogere Vmpp.)
zie grafiek:
[afbeelding]
eigenlijk wil een TL omvormer gewoon iets hebben tussen de 200 en 400V.![]()
(je kunt er iets buiten gaan, maar rendement zakt hard buiten de 200 en 400V.)
als het perse moet, dan kan het wel, onder het moto alles levert meer op als dakpannen is ook alles effectief.
Ik zal wat meer details geven.
Het gaat om de volgende panelen CSUN275-60M-BB en dan x3. En de omvormer zou dan zijn: Zeverlution S Solar Inverters.
Ik krijg misschien de optie om tegen een kleine meerprijs van een 1000W naar een 3000W omvormer te gaan. En dan natuurlijk flink uitbreiden met panelen. Maar ik wilde weten of dat in de tussentijd "ok" zou zijn.
In de tussentijd zal de omvormer niet starten, panelen zijn 30 volt keer drie is 90 voor de omvormer, helaas te weinigJabiros schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:44:
[...]
Net dat ik dacht dat ik het een beetje onder de knie kreeg.Bedankt voor de correcties!
Ik zal wat meer details geven.
Het gaat om de volgende panelen CSUN275-60M-BB en dan x3. En de omvormer zou dan zijn: Zeverlution S Solar Inverters.
Ik krijg misschien de optie om tegen een kleine meerprijs van een 1000W naar een 3000W omvormer te gaan. En dan natuurlijk flink uitbreiden met panelen. Maar ik wilde weten of dat in de tussentijd "ok" zou zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar voor die 1000W omvormer ook zeker? Welke omvormer werkt bij 90V ? Steca 500?reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:44:
[...]
In de tussentijd zal de omvormer niet starten, panelen zijn 30 volt keer drie is 90 voor de omvormer, helaas te weinig
@Jabiros
Misschien zijn micro omvormers wat voor je, aps500 bijv, kan je per 2 panelen uitbreiden (mooiste maar misschien kan een aps ook met 1 paneel werken? )
Begin je met 4 panelen en 2 aps 500.
Nou de goodwe en omnik 1000 zijn gemaakt voor drie of vier panelen ,vanaf 60 volt of zo dacht ik. Maar een 3000 kun je vergetenRol-Co schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:07:
[...]
Maar voor die 1000W omvormer ook zeker? Welke omvormer werkt bij 90V ? Steca 500?
@Jabiros
Misschien zijn micro omvormers wat voor je, aps500 bijv, kan je per 2 panelen uitbreiden (mooiste maar misschien kan een aps ook met 1 paneel werken? )
1 PVoutput . Dongen NB
Ja maar 90VOC ? Dat is met 30 graden buiten 24V per paneel in bedrijf? Zit je net 70V ....lijkt me slecht werken.reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:10:
[...]
Nou de goodwe en omnik 1000 zijn gemaakt voor drie of vier panelen ,vanaf 60 volt of zo dacht ik. Maar een 3000 kun je vergeten
Ik heb ongetwijfeld een beetje een luie vraag.
Op dit moment wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd en de aannemer geeft de optie om het aantal zonnepanelen uit te breiden. Standaard krijg ik 3 full black PV panelen waarvan opgegeven wordt dat deze in standaard omstandigheden 275 Wp aan vermogen hebben (per paneel). Ieder paneel krijgt een eigen micro-omvormer.
Nu kan ik deze uitbreiden met nog maximaal 10 panelen (dan is het dak vol, zit nog een dakraam in). De panelen komen op het westen te liggen. Op zich voel ik er wel voor om het meteen uit te breiden, gaat alles mooi via de aannemer en heb ik er later geen werk meer aan. De meerprijs per paneel ligt op € 480 inclusief installatie en micro-omvormer. Is dat een beetje in de richting van een normale prijs of is dit (veel) teveel? Een niet al te groot verschil neem ik voor lief, gemak is ook wat waard.
Het aantal extra panelen moet ik dan nog wel bepalen maar dat komt dan wel afhankelijk van het budget wat ik nog heb.
Op dit moment wordt mijn nieuwbouwwoning gebouwd en de aannemer geeft de optie om het aantal zonnepanelen uit te breiden. Standaard krijg ik 3 full black PV panelen waarvan opgegeven wordt dat deze in standaard omstandigheden 275 Wp aan vermogen hebben (per paneel). Ieder paneel krijgt een eigen micro-omvormer.
Nu kan ik deze uitbreiden met nog maximaal 10 panelen (dan is het dak vol, zit nog een dakraam in). De panelen komen op het westen te liggen. Op zich voel ik er wel voor om het meteen uit te breiden, gaat alles mooi via de aannemer en heb ik er later geen werk meer aan. De meerprijs per paneel ligt op € 480 inclusief installatie en micro-omvormer. Is dat een beetje in de richting van een normale prijs of is dit (veel) teveel? Een niet al te groot verschil neem ik voor lief, gemak is ook wat waard.
Het aantal extra panelen moet ik dan nog wel bepalen maar dat komt dan wel afhankelijk van het budget wat ik nog heb.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Je laat dus 2750Wp bijleggen, tegen 4800 Euro, wat hopelijk inclusief BTW is, dus 3966 euro Ex.BTW. Dat is dan 1,44 Euro/Wp. Dat is redelijk prijzig, maar ik moet zeggen voor een aannemer die het als meerwerk aanbiedt valt het nog niet eens heel erg tegen. Want meestal kost alles dan echt penning 16.Bastien schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:23:
Ik heb ongetwijfeld een beetje een luie vraag.
Kortom: Wat aan de prijzige kant, maar ook weer niet extreem duur, zeker gezien het gebruik van MicroInverters wat een relatief prijzige oplossing is.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Prijzen zijn inderdaad inclusief BTW. De aannemer rekent (in mijn ogen) geen heel erg overdreven meerwerkprijzen tot op heden dus ik hoopte al dat dit een redelijke prijs is. Ik heb trouwens wel de keuze gelukkig, het hoeven er geen 10 te worden. Vanavond de boel even weer doorrekenen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Volgens de specs van de 3000 omvormer zou 80v voldoende moeten zijn. Bij de 1000 ook overigens.reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:44:
[...]
In de tussentijd zal de omvormer niet starten, panelen zijn 30 volt keer drie is 90 voor de omvormer, helaas te weinig
https://www.zeversolar.co...lution-s-solar-inverters/
Hij start dan wel maar dan zit je niet in het bereik van optimaal rendement.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Tja wie ben ik om de specificatie tegen te spreken, maar heb er toch geen goed gevoel bij. Maar moet je zoveel tijd overbruggen dan?Jabiros schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:45:
[...]
Volgens de specs van de 3000 omvormer zou 80v voldoende moeten zijn. Bij de 1000 ook overigens.
https://www.zeversolar.co...lution-s-solar-inverters/
Worden die panelen niet gelijk gelegd?
1 PVoutput . Dongen NB
Ben op zoek naar de facturen .......Wimlem schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:27:
[...]
@WoudseHoeve Heb jij hier nog wat aan gedaan? Ik wilde dit ook gaan doen aangezien ik de panelen op 23-02-2013 had gekocht....
Volgens mij heb ik alles,
Ga het proberen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Woning wordt standaard opgeleverd met een 1000w omvormer en 3x 275w panelen.reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:54:
[...]
Tja wie ben ik om de specificatie tegen te spreken, maar heb er toch geen goed gevoel bij. Maar moet je zoveel tijd overbruggen dan?
Worden die panelen niet gelijk gelegd?
Maar als ik meer panelen erbij zou plaatsen dan zou ik al snel een nieuwe omvormer moeten hebben (wil ik voldoende capciteit hebben als ik de piek bereik). Nu worden de panelen op het noorden gelegd standaard.
Ik zal zelf panelen op het zuiden leggen.
Dus als ik voor een prikkie standaard een 3000w omvormer in kan laten plaatsen ipv 1000w dan scheelt dat al gelijk honderden euros. Dat is een beetje de gedachten
Als ik het dak vol wil leggen zal ik sowieso naar microomvormers moeten gaan denk ik. Ik heb last van schaduw van het dak van de buren.Rol-Co schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:07:
[...]
Maar voor die 1000W omvormer ook zeker? Welke omvormer werkt bij 90V ? Steca 500?
@Jabiros
Maar dat is een zorg voor als alles er ligt.
Nee dat is juist een zorg van nu.Jabiros schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:08:
[...]
Als ik het dak vol wil leggen zal ik sowieso naar microomvormers moeten gaan denk ik. Ik heb last van schaduw van het dak van de buren.
Maar dat is een zorg voor als alles er ligt.
Ik zou het gewoon zo goedkoop mogelijk houden en als je er woont even bij de buren polsen of er iemand interesse heeft in de 3 panelen, omvormer op marktplaats en klaar.
Je vraagt offerte aan bij een zonnepaneel installateur voor een dak vol en bij de onderhandeling bedingen dat hij de 3 panelen met bevestiging even bij de buren plaatst die het gekocht hebben.
Jij blij
Buren blij
Installateur iets minder blij maar toch blij
Beter systeem
Goedkoper klaar per Wp.
Verwijderd
Beste allen,
ik sta op het punt om op ons platte dak 16 stuks 275 wp panelen te leggen in oost-west opstelling. Het plan is om de oostelijke panelen en de westelijke op afzonderlijke strings te zetten. Ik denk aan een SMA 3.0 inverter. op bijgaand plaatje zie je dat het geen zuivere o-w is, wat is jullie idee over de opbrengst? Dank voor het schieten vast!
oeps zie even niet oe ik een foto moet toevoegen
ik sta op het punt om op ons platte dak 16 stuks 275 wp panelen te leggen in oost-west opstelling. Het plan is om de oostelijke panelen en de westelijke op afzonderlijke strings te zetten. Ik denk aan een SMA 3.0 inverter. op bijgaand plaatje zie je dat het geen zuivere o-w is, wat is jullie idee over de opbrengst? Dank voor het schieten vast!
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2017 09:00 . Reden: foto toevoegen ]
Even alles ingeven in sunnydesign en je weet het ;-)Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:57:
Beste allen,
Kan ook online: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
De richting maakt ook niet uit want gemiddeld blijft hetzelfde. Alleen helling hoek heeft invloed. Mijne liggen onder 15 graden, rendement is bij mij 82 procent met schaduw. Het maximale vermogen is 70 procent van het totale wp wat op je dak ligt. 16×275×0.7=3080 watt. Dus de pieken zul je missen maar verder geen ramp. Geen mogelijkheid voor uitbreiden anders beter 4 kW nemenVerwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:57:
Beste allen,
1 PVoutput . Dongen NB
Mwoah. Als dit op het zuiden is en zonder schaduw., zal het wel meevallen en pak je nog 70% oid.CodeIT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:00:
Dit kwam ik vanochtend tegen toen ik naar mijn werk fietste: [afbeelding]
Toevallig van een Tweaker?
Wat me opviel is dat het dakvlak links nog leeg was. Rechts kon ik niet goed zien. Het rendement van de panelen op deze manier is toch om te janken?
Niet veel schaduw. Oriëntatie van huis Oost-zuid-oost (120°). Had het nog niet eerder gezien.TFHfony schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:01:
[...]
Mwoah. Als dit op het zuiden is en zonder schaduw., zal het wel meevallen en pak je nog 70% oid.
Ontsiering kent vele gezichtenCodeIT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:00:
Wat me opviel is dat het dakvlak links nog leeg was. Rechts kon ik niet goed zien. Het rendement van de panelen op deze manier is toch om te janken?
Ik ben het met je eens dat het geen gezicht is. Volgens mij heb je er echter geen vergunning voor nodig en mag dit gewoon.Wolly schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:13:
[...]
Ontsiering kent vele gezichten. Lijkt mij dat een gemeente hier nooit een vergunning voor zal verlenen.
Beste zonnepaneel goeroes. Vorig jaar hebben jullie me erg goed geholpen met informatie omtrent zonnepanelen. op dit moment heb ik 12 indakzonnepanelen met een Growatt 3000 omvormer. Hier kon ik helaas niet aan ontkomen, omdat dit via het nieuwbouw huis werd geleverd. Afgelopen jaar hebben de panelen hun werk goed gedaan. Via de afrekening zag ik dat ik energieneutraal ben.
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?
Verder ben ik zo net overgestapt op qurrent. Daar zou ik eventueel een qbox energiemonitor gratis kunnen aanvragen en voor 75 euro de Qbox solar. Heeft dit nog meerwaarde?
Ik heb begrepen dat ik met de qbox solar wel inzage kan krijgen hoeveel ik teruglever en wat de zonnepanelen me opbrengen, maar niet of er een zonnepaneel bijv. stuk is.
Mijn vraag dus wat ik het best kan doen om te monitoren? En is het nuttig om de gratis qbox energiemonitor aan te laten sluiten, dan wel qbox solar nog aan te schaffen?
Alvast bedankt voor een reactie!
Mvg Eus
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?
Verder ben ik zo net overgestapt op qurrent. Daar zou ik eventueel een qbox energiemonitor gratis kunnen aanvragen en voor 75 euro de Qbox solar. Heeft dit nog meerwaarde?
Ik heb begrepen dat ik met de qbox solar wel inzage kan krijgen hoeveel ik teruglever en wat de zonnepanelen me opbrengen, maar niet of er een zonnepaneel bijv. stuk is.
Mijn vraag dus wat ik het best kan doen om te monitoren? En is het nuttig om de gratis qbox energiemonitor aan te laten sluiten, dan wel qbox solar nog aan te schaffen?
Alvast bedankt voor een reactie!
Mvg Eus
@CodeIT Mwa het zal wel meevallen denk ik net als @TFHfony zegt maar het aanzicht is wel om te janken
Zoiets zal bij ons in de gemeente direct verwijderd moeten worden
hier zeiken ze al over overkappingen om je fiets droog neer te zetten op prive terrein
.
Vandaag de laatste balken gemonteerd en gisteren de omvormer opgehangen (wat een lomp zwaar ding....) Morgen avond de buizen plaatsen en 230V aansluiten in de meterkast en dan zaterdag als de steiger er is de panelen op het dak!!
Vandaag de laatste balken gemonteerd en gisteren de omvormer opgehangen (wat een lomp zwaar ding....) Morgen avond de buizen plaatsen en 230V aansluiten in de meterkast en dan zaterdag als de steiger er is de panelen op het dak!!
| Public Zonnepanelen | ||
nop, dit valt niet onder vergunnings-vrij.CodeIT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:14:
[...]
Ik ben het met je eens dat het geen gezicht is. Volgens mij heb je er echter geen vergunning voor nodig en mag dit gewoon.
(maar ik heb niks gezien.
en zal het zeker niet gaan melden of zo.)
Jawel hoor want het steekt niet uit, dit is gewoon wand bekleding. Moet je voor houten betimmering ook vergunning hebben?migjes schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:17:
[...]
nop, dit valt niet onder vergunnings-vrij.
(maar ik heb niks gezien.![]()
en zal het zeker niet gaan melden of zo.)
1 PVoutput . Dongen NB
Als je er nog meer wilt zien moet je bij mij komen kijken.rendement 65 procent Hij spaart wel een installateur uit en 35 euro montage materiaal per paneel. Dus wie is er nou gek?CodeIT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:00:
1 PVoutput . Dongen NB
Mis, volgens de wet omgevingsrecht is dit niet zomaar toegestaan:reneeke1970 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:21:
[...]
Jawel hoor want het steekt niet uit, dit is gewoon wand bekleding. Moet je voor houten betimmering ook vergunning hebben?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-143.htmlIn het zesde onderdeel is de regeling gegeven voor de zo wel genoemde zonnepanelen of zonnecollectoren. Met zonnecollectoren wordt warmte opgewekt, die via warm wateropslag meestal gebruikt wordt voor de productie van warm water. Met zonnepanelen, die zonnecellen bevatten, wordt elektriciteit opgewekt op basis van zonlicht. Deze collectoren en panelen zijn beide toegestaan en anders dan in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, van het Bblb, nu samengevoegd in een enkel onderdeel. De eisen zijn nagenoeg gelijk gebleven. Toegevoegd is de eis dat de collectoren of panelen uitsluitend op een dak geplaatst mogen worden. Uit het ontbreken van eisen bij plaatsing anders dan op een dak, ontstond de opvatting dat panelen en collectoren ook aan zijgevels van gebouwen bevestigd konden worden. Dit heeft soms tot vreemdsoortige situaties geleid. In deze regeling is nu buiten discussie gesteld dat panelen en collectoren uitsluitend op een dak geplaatst kunnen worden.
Dan komt de gemeente wel met aanzicht of iets degelijksreneeke1970 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:21:
[...]
Jawel hoor want het steekt niet uit, dit is gewoon wand bekleding. Moet je voor houten betimmering ook vergunning hebben?
jep, voor een houten betimmering moet je ook een vergunning hebben, je veranderd namelijk het aanzicht van je huis. en het is ook nog de straat kant.reneeke1970 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:21:
[...]
(hoe stom dit ook klinkt, ik vind het huis met de panelen er zo veel mooier uit zien.
wat was dat een lelijke muur zeg.
eigenlijk zou je geen vergunning er voor nodig moeten hebben maar een verplichting om daar iets mee te doen.
edit:
maar in Nederland kun je met heel veel dingen weg komen, zolang maar niemand klaagt mag er veel.
maar in Nederland is er wel een heel erge klaag cultuur, dus we maken het elkaar erg moeilijk.
dus meestal klagen we en gebeurd er dus niks.
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 31-08-2017 10:28 ]
Dat is dan weer iets genuanceerdermigjes schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:26:
[...]
jep, voor een houten betimmering moet je ook een vergunning hebben, je veranderd namelijk het aanzicht van je huis. en het is ook nog de straat kant.
Uit http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2017-07-01#BijlageII artikel 2 besluit 7:
Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:
...
een kozijn, kozijninvulling of gevelpaneel, mits in de achtergevel, of een niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerde zijgevel van een hoofdgebouw, dan wel in een gevel van een bijbehorend bouwwerk, voor zover die gevel is gelegen in achtererfgebied op een afstand van meer dan 1 m vanaf openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn;
En precies volgens dat laatste heb ik gevel panelen, zo staat ook bij mijn gemeente omschreven als vergunning vrij.Wolly schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:31:
[...]
Dat is dan weer iets genuanceerder![]()
Uit http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2017-07-01#BijlageII artikel 2 besluit 7:
[...]
Maar ze mogen niet uit steken en zeker niet als afdak boven je deur dienen want dan is het de openbare kant
1 PVoutput . Dongen NB
Conclusie is dus dat niet zomaar alles is toegestaan, en dat het ook nog eens afhankelijk is van de woonplaats.reneeke1970 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:38:
[...]
En precies volgens dat laatste heb ik gevel panelen, zo staat ook bij mijn gemeente omschreven als vergunning vrij.
Maar ze mogen niet uit steken en zeker niet als afdak boven je deur dienen want dan is het de openbare kant
Vooraf informeren bij je gemeente mbt gevel panelen lijkt mij zeer raadzaam, aangezien je hier natuurlijk meer kans hebt op beroering van buurtbewoners / gemeente dan bij het plaatsen van een paneel te dicht bij de dakrand
Dat is een feit, want het probleem is de zon weerkaatsing, en dan creëer je weer overlast en dat mag niet. Maar gelukkig heb ik alleen zelf last van de weerkaatsing haha, half uurtje per dag.....Wolly schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:42:
[...]
Conclusie is dus dat niet zomaar alles is toegestaan, en dat het ook nog eens afhankelijk is van de woonplaats.
Vooraf informeren bij je gemeente mbt gevel panelen lijkt mij zeer raadzaam, aangezien je hier natuurlijk meer kans hebt op beroering van buurtbewoners / gemeente dan bij het plaatsen van een paneel te dicht bij de dakrand
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik ben van plan mijn dak vol te leggen met 27x SF 175-S. Qua omvormer twijfel ik tussen een SMA STP 5000TL-20 en een Goodwe GW5000-DT. Echter, nu heb ik voor beide omvormers dezelfde configuratie ingevuld in de tools op de website, en dan krijg ik twee heel verschillende uitkomsten in verwachte opbrengst:

Een verschil van 1220KWh is natuurlijk extreem. Het gaat over precies dezelfde opstelling en locatie op dezelfde strings (3*4 op MPPT 1 en 3*5 op MPPT 2).
Wel zie ik bij beide een melding. Bij Goodwe 'That DC input power is large will cause energy loss' en bij SMA 'Neem het maximale aantal aansluitingen in acht'.
Zie ik iets over het hoofd?

Een verschil van 1220KWh is natuurlijk extreem. Het gaat over precies dezelfde opstelling en locatie op dezelfde strings (3*4 op MPPT 1 en 3*5 op MPPT 2).
Wel zie ik bij beide een melding. Bij Goodwe 'That DC input power is large will cause energy loss' en bij SMA 'Neem het maximale aantal aansluitingen in acht'.
Is de ligging wel juist? Dat je niet in de ene setup de panelen op noord hebt liggen.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:11:
Soms is 0 graden noord en soms is 0 graden zuid afhankelijk van de tool of website die je invult
[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 31-08-2017 11:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??