Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.464 views
mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 15:50:
Ik heb een aantal jaren zoiets tussen de warm water uitloop van mijn combiketel zitten.
Deze klep word geschakeld via een timer, die 6 minuten geactiveerd wordt voor de douchetijd in te "bedwang" te houden voor de kinderen en vrouw.
Dit werkt al jaren naar alle tevredenheid, en creëert een bewust wording voor ons milieu.
Nu heb ik een 3.3kW installatie op het dak liggen, met ons jaar verbruik van 3500kW zitten we er dus onder en heb ik een goed rendement van mijn daglichtpanelen.
Nu dacht ik om mijn gas verbruik te verminderen om een instant heater tussen de waterklep en mijn combiketel te zetten en 2 daglichtpanelen er bij te zetten om dit "overschot" aan kWtjes te laten verbruiken om het water om te douchen en afwassen het hele jaar of gedeelte met die 2 extra panelen te verwarmen.
De hele extra installatie zou me ongeveer 2 extra 275Watt (2dehands) en de heather en materiaal ongeveer €200 kosten.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zou dit rendabel zijn (over x jaren?)
Het zal wel een beetje je water voor verwarmen inderdaad, hangt van snelheid water af. Als je wilt testen ik heb zon klein ding hier liggen van 3500 watt, mag je voor 30 euro hebben. Is weinig gebruikt, enkel wasbak

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Zo... ik heb de pijp leeg, alles ligt erop op 2 stuks na i.v.m. een boom die hars lekt. Dat van de week eens bespreken met de buren, die boom is echt veel te groot..Miste ook nog twee stoeptegels om het af te maken, dus het kwam allemaal mooi uit. Met het inprikken zag je de opbrengsten omhoog gaan, dus ze werken.

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0140.JPG

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0141.JPG

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0142.JPG

Ook grappig, op de zolder is het merkbaar minder warm dankzij de panelen op oost op het schuine dak. Fijn, binnenklimaat wordt steeds beter, van de week de screens achter even aansluiten :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 16:15 ]

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:09:
[...]

Het geheel wordt vóór de combiketel gehangen (voorverwarming) dus een straaltje zal wel meevallen...
Hoe groot is die inwendige doorlaat dan?
6 mm? 8 mm?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:10:
[...]

Het zal wel een beetje je water voor verwarmen inderdaad, hangt van snelheid water af. Als je wilt testen ik heb zon klein ding hier liggen van 3500 watt, mag je voor 30 euro hebben. Is weinig gebruikt, enkel wasbak
Wat voor dT haalt zoiets met 4-6l / minuut?

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Rol-Co schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

Het simpelste is gewoon een 30-50-80 liter boiler, zet die op 85 graden met een mengventiel naar 50 en de thermostaatkraan in de douche doet de rest.
Is niet echt de simpelste oplossing en zeker niet de goedkoopste, afgezien je de ruimte daar voor moet hebben.
[...]
6 min is wel erg kort zeg, of activeren ze hem dan 2x ?
6 minuten te kort ?
Heb jij zo'n groot lichaam dan, dat kan toch makkelijk in 6 minuten, ik scheer me en was me haren in die 6 minuten.
Alles langer dan die 6 minuten heeft niks meer met wassen te maken...
[...]
Die chinese doorstromer lijkt me een prul ding, voor een paar tientjes meer heb je gewoon een merk dingetje.
Het gaat alleen maar om het voor verwarmen van het water vóór de combiketel, en waarom zou dit een pruts dingetje zijn?

• mongkut
AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:15:
[...]

Hoe groot is die inwendige doorlaat dan?
6 mm? 8 mm?
Waarvan?
Mijn water toevoer en afvoer naar mijn combiketel is 15mm dus ik wil ook een 15 mm in en uitgang hebben van waterheater..
Hij hoeft alléén maar VOOR te verwarmen mijn combiketel maakt "het" af.
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:10:
Zo... ik heb de pijp leeg, alles ligt erop op 2 stuks na i.v.m. een boom die hars lekt.
...
Als ik mag zeuren....
Die schaduw valt niet echt gunstig op het paneel.
https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0140.JPG
Heb je iets van logging erop zitten?
Ik had ze ook schuiner gezet... Worden erg snel vies zo.

• mongkut
Mijn vraag was:
De hele extra installatie zou me ongeveer 2 extra panelen van 275Watt (2dehands) en de heather en het aansluit materiaal, ongeveer €200 kosten.

We verbruiken ongeveer 1.1 kuub aardgas per dag voor het verwarmen van het water...
@mongkut
Heb voor jou even mijn "oude" siemens doorstromer van 6000 watt open gemaakt.
Koperen leidinkje is 8 mm in de doorstromer. Dus inwendig nog een stuk kleiner.
Zet je dat in SERIE met je 15 mm leiding van je cv ketel, dan is het nog steeds een serieuze vernauwing.
Ik ben op zoek gegaan naar een grotere doorstroomcapaciteit, en heb dat gevonden in een Veito.
Die chinees geeft niet eens aansluitmaten erbij, laat staan inwendig...

Een boiler zoals rol-co al aangaf, lijkt me wijzer...
Hang er eerst eens een verticale douchewtw voor. Dat scheelt al 36% gas.
Moet je wel langer douchen dan 2 minuten, dan begint hij pas.

Maar dit is offtopic...
E-boiler tussen DWTW en CV-ketel

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2017 16:51 ]

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:06:
[...]

In principe zie je dat goed, maar voor die 300 wp heb je optimiser nodig want zodra er paar panelen schaduw vangen valt alles uit. Sf heeft hoge spanning dus groepjes van 3 is voldoende voor goedkope omvormer. Zodra schaduw er in komt valt het dan ook maar uit met groepjes van drie(vanwege parallel ). Dus die 50 kan best 60 procent worden, dat word koffiedik kijken
Met SF ga je dan op de groepen van drie een optimiser zetten? En ik heb wel eens gelezen dat SF in schaduw meer zou opbrengen maar ik heb nergens goede data gelezen. Misschien refereren ze eraan dat in een SF geen diode werking zit en met een normaal paneel wel. Met diode werking zal een paneel relatief sneller minder opbrengen wanneer er schaduw komt.

Wie iemand daar wat meer dan alleen maar ' commerciële info?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:09

thido

Tilburg

Te plat, teveel schaduw, wat maakt allemaal uit.
Hier een plaatje van 12:58uur vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images2/schaduw_sf.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• mongkut
AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:42:
@mongkut
Heb voor jou even mijn "oude" siemens doorstromer van 6000 watt open gemaakt.
Koperen leidinkje is 8 mm in de doorstromer. Dus inwendig nog een stuk kleiner.
Zet je dat in SERIE met je 15 mm leiding van je cv ketel, dan is het nog steeds een serieuze vernauwing.

Een boiler zoals ro-co al aangaf, lijkt me wijzer...

Maar dit is offtopic...
Dank je voor je "werkzaamheden" dan kan ik eventueel 2 van1500 Watt heaters er tussen zetten of deze heeft een half inch in en uitvoer .

• mongkut
AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:42:
@mongkut
Een boiler zoals rol-co al aangaf, lijkt me wijzer...
Hang er eerst eens een verticale douchewtw voor. Dat scheelt al 36% gas.
Moet je wel langer douchen dan 2 minuten, dan begint hij pas.

Maar dit is offtopic...
Ik heb geen ruimte voor een boiler en is ook niet echt energie zuinig (moet constant op temperatuur houden).
Maar wat is een verticale douchewtw?
@mongkut
Graag hier verder:

Kost helemaal geen energie:
https://www.warmteservice...%2C2L-min-2100mm/p/L05015

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2017 17:02 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:41:
Mijn vraag was:
De hele extra installatie zou me ongeveer 2 extra panelen van 275Watt (2dehands) en de heather en het aansluit materiaal, ongeveer €200 kosten.

We verbruiken ongeveer 1.1 kuub aardgas per dag voor het verwarmen van het water...
2 panelen van 275Wp en een doostromer koop jij voor 200,- .... No way, dat ben je aan de 2 panelen al kwijt.

Een boiler helpt je helemaal van het gas af voor sww, ik heb eerst ook een boilertje voor de cv gehad van 5 liter om alleen de start op te vangen (wat het meeste kost)

Je zegt, niet het goedkoopst maar een doorstromertje van 3600W en 7-8 liter er doorheen jagen doet niets, dat word pas zichtbaar na een jaar gebruiken, maar dat ben je snel kwijt aan stroomkosten.

Ik was 150-170 kwijt voor de boiler en 20 voor het mengventiel, en wat koperen pijp, maar geen gas meer voor de douche. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:33:
[...]

Als ik mag zeuren....
Die schaduw valt niet echt gunstig op het paneel.
https://download.neofoto.nl/open/dump/IMG_0140.JPG
Heb je iets van logging erop zitten?
Ik had ze ook schuiner gezet... Worden erg snel vies zo.
Tja het is niet anders, d'r is een reden dai ik eerst de schuine delen vol heb gelegd ;) Dit is bonusopbrengst en ik wil het esthetisch een beetje okay houden, dus so be it.
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:16:
[...]

Wat voor dT haalt zoiets met 4-6l / minuut?
Ja misschien kan ik boekje nog ergens vinden maar........
Ik gok 25 graden, maar eigenlijk weet ik het niet. Voor wasbak moest ik zachtjes laten lopen wil je echt warm water krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:49:
[...]

Met SF ga je dan op de groepen van drie een optimiser zetten? En ik heb wel eens gelezen dat SF in schaduw meer zou opbrengen maar ik heb nergens goede data gelezen. Misschien refereren ze eraan dat in een SF geen diode werking zit en met een normaal paneel wel. Met diode werking zal een paneel relatief sneller minder opbrengen wanneer er schaduw komt.

Wie iemand daar wat meer dan alleen maar ' commerciële info?
Nee zonder optimiser,dat hebben alleen die 300 wp panelen nodig in jou geval.
Sf 3 in serie zetten en vervolgens maximaal 4×3 string parallel per mpp aansluiting op goedkope omvormer. Meeste hebben twee aansluiting dus max 8 string keer 3 is 24 panelen.
Sf is beter met schaduw, beter met diffuus licht en vooral minder gevoelig voor schuine instraling dan mono panelen. Dat is een praktisch voordeel wat je niet in de folder kunt vinden

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 27-08-2017 17:45 ]

1 PVoutput . Dongen NB

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:41:
Mijn vraag was:

Als jij het nou test met dat ding van mij weet jij of het rendabel is, hang een energie verbruik meter er tussen en je weet het. Panelen plaatsen kan dan later nog.

1 PVoutput . Dongen NB

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:42:
[...]

Als jij het nou test met dat ding van mij weet jij of het rendabel is, hang een energie verbruik meter er tussen en je weet het. Panelen plaatsen kan dan later nog.
Dat ding is te duur, en waarschijnlijk ook geen goede waterflow (8mm) (€30= postnl=€37 2de hands)
Als ik 2 x boilers aanschaf en deze parallel in de waterleiding zet , en in serie elektrisch aansluit kost het me €40.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben weer op het dak wezen spelen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9SgAiPfXzQ8VjkSOjKNatBvF/medium.jpg

Ik heb de hoogte van de huidige panelen gemeten en dat is 43cm, de pijpjes zijn 40cm dus die verdwijnen geheel als er een paneel met de rug tegen aan staat :7
Dit wil ik ook doen bij een pijpje langs de rand zodat de voorste rij van 4 straks om en om staat.
Ik kan niet voorkomen dat ze onderlinge schaduw geven maar 1 of 2 stuks lost optitrac hopelijk op.
Voor de N/NO kant betekent het dat er bij de 2 voorste rijen van 2 panelen meer schaduw zal zijn, maar vanwege de richting duurt dat niet lang (ochtend).
Vergeleken met de huidige opstelling is er minder onderlinge schaduw omdat ze verder uit elkaar staan.
Met de totale breedte is het een beetje schutteren, de Flatfix frames zijn aan de zijkant wat breder.
Er is genoeg ruimte om ze aan de straatkant iets op afstand te zetten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:00:
[...]

Dat ding is te duur, en waarschijnlijk ook geen goede waterflow (8mm) (€30= postnl=€37 2de hands)
Als ik 2 x boilers aanschaf en deze parallel in de waterleiding zet , en in serie elektrisch aansluit kost het me €40.
Als jij denkt dat dat kwaliteit is.....
Vergeet je t koppelingen en extra slangen niet mee te tellen. Succes

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:00:
[...]

Er zijn hier mensen op het forum die al veel geprobeerd of getest hebben, sommige hard gevallen maar uiteindelijk toch nette oplossingen gevonden om het moeilijkste wat er is, (en dat is sww on demand maken )voor elkaar te krijgen.
Nou denk jij dat je enige vorm van besparing kan realiseren met een china doorstromertje van 40 dollar.
Voor de cv zetten is zowiezo nutteloos, er na als naverwarmer misschien.
Bied reneeke je een dingetje aan (imho voor een probeer prijs) vind je het te duur, hahahaha.
Nou inderdaad, veel succes!!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
Heb hier een clickfit fusion 13° systeem voor 2 panelen op het dakkapel. Maar tussen de pootjes en dakleer een rubberen matje leggen ter bescherming van het dakleer of zeggen jullie overbodig ? In de manual wordt daar namelijk niet over gesproken.

• Rol-Co

Rol-Co

Jan-man schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:35:
Heb hier een clickfit fusion 13° systeem voor 2 panelen op het dakkapel. Maar tussen de pootjes en dakleer een rubberen matje leggen ter bescherming van het dakleer of zeggen jullie overbodig ? In de manual wordt daar namelijk niet over gesproken.
Ik weet niet hoe groot die pootjes zijn maar ik zou het doen, of op een tegeltje zodat ze niet in het dakleer zakken.

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Jan-man schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:35:
Is niet echt nodig. Pootjes zijn groot genoeg (3 stuks toch?) waardoor het gewicht per cm2 goed te doen is.

Heb in het verleden wel eens een tropisch hardhouten dakterras op dergelijke pootjes gelegd. Daar was het ook niet nodig en dat ging om veel meer massa per pootje.

Verwijderd

En toch... voor die paar euro bij Gamma....ik heb het overal tussen gelegd, ik neem het risico niet :)

• mongkut
Rol-Co schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Er zijn hier mensen op het forum die al veel geprobeerd of getest hebben, sommige hard gevallen maar uiteindelijk toch nette oplossingen gevonden om het moeilijkste wat er is, (en dat is sww on demand maken )voor elkaar te krijgen.
Nou denk jij dat je enige vorm van besparing kan realiseren met een china doorstromertje van 40 dollar.
Voor de cv zetten is zowiezo nutteloos, er na als naverwarmer misschien.
Bied reneeke je een dingetje aan (imho voor een probeer prijs) vind je het te duur, hahahaha.
Nou inderdaad, veel succes!!
een ding weet ik wel zeker , dat jij niet goed kan lezen; :+
1; waar denk je dat dat "ding" van Reneeke vandaan komt (ik weet het niet, maar heb wel een vermoeden....
2; ik heb zo wie zo 15 mm flow nodig (ik neem aan dat het "ding" van Reneeke (wat ik vermelde) 8 mm doorstroming heeft.
3; dus ik heb er 2 nodig, €40 incl. verzenden (2 china doorstromertjes).
4: Het "ding" van Reneeke kost €30+verzenden= €37 tegen 40 voor 2 nieuw (wat is duur dan?)
5 ik zet hem niet voor de CV, maar voor de water INVOER van de combiketel (CV en WW zin 2 gescheiden systemen)
En weet jij toevallig waar de meeste (electronica) producten vandaan komen, juist ja C....
Dus ik vind het een beetje kort door de bocht om zo te reageren over keuzes die mensen uitleggen.

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 19:04:
[...]

Als jij denkt dat dat kwaliteit is.....
Vergeet je t koppelingen en extra slangen niet mee te tellen. Succes
Krijg ik die er bij dan bij jou (en als ik ze bij jou er bij krijg, zijn ze bruikbaar in mijn situatie?)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 23:20
Grolsch schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:27:
Ik weet niet of hier meer mensen zijn met een Fronius omvormer welke problemen hebben met de push service richting PV output, maar PV output heeft een "workaround" bedacht waardoor het nu wel goed zou werken.

Zie onderstaande link:

https://forum.pvoutput.or...energy-not-increasing/214

Conclusie:

The nodayenergy parameter has added the PVOutput Push Service to handle a bug in the Fronius firmware where the DAY_ENERGY data does not increase, while power (PAC) is reporting above 0W.

On the inverter push config add the following to the end -

code:
1
&nodayenergy=1

This will allow PVOutput to ignore DAY_ENERGY from Fronius and calculate energy from power reported.

There has been reports where the consumption calculation was reported at 0W during the afternoon when using the auto=1 option on the meter push.

This was due to inverter not increasing generation data, resulting in the export reported by the meter push to exceed the generation.

Ik zal hier mijn resultaten laten weten.
Ik log ook rechtstreek vanuit de Fronius naar PvOutput maar heb (volgens mij) nergens last van? Wat zou de bug moeten zijn?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:01:
[...]

een ding weet ik wel zeker , dat jij niet goed kan lezen; :+
1; waar denk je dat dat "ding" van Reneeke vandaan komt (ik weet het niet, maar heb wel een vermoeden....
2; ik heb zo wie zo 15 mm flow nodig (ik neem aan dat het "ding" van Reneeke (wat ik vermelde) 8 mm doorstroming heeft.
3; dus ik heb er 2 nodig, €40 incl. verzenden (2 china doorstromertjes).
4: Het "ding" van Reneeke kost €30+verzenden= €37 tegen 40 voor 2 nieuw (wat is duur dan?)
5 ik zet hem niet voor de CV, maar voor de water INVOER van de combiketel (CV en WW zin 2 gescheiden systemen)
En weet jij toevallig waar de meeste (electronica) producten vandaan komen, juist ja C....
Dus ik vind het een beetje kort door de bocht om zo te reageren over keuzes die mensen uitleggen.
:X _O- :X
I rest my case.

• mongkut
mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:03:
[...]

Krijg ik die er bij dan bij jou (en als ik ze bij jou er bij krijg, zijn ze bruikbaar in mijn situatie?)
Heb even gezocht in mijn spullen maar heb geen slangen van knel 15 naar 5/8 ,ik denk dat dat de maat is, buiten draad 15.5 mm.
De opmerking van 8 binnen maat is niet van mij.
Als ik zeg dat Ali rommel is dan betekend dat dat de mijne daar niet vandaan komt, anders hoef ik hem niet aan te bieden.
Het is gewoon een simpel aan uit ding zonder regel techniek. Snelheid van water bepaald temperatuur. Hij stopt gewoon 3500 watt energie in het water, simpeler kan het niet.
Dit ding ging uit assortiment, van 100 naar 65 bij vida xl.
En voor 30 kan jij spelen.
Als jij met extra slangen en koppelingen er twee aan elkaar wilt maken ook prima. Stuur maar pb als je interesse hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is vandaag uitverkoop bij Reneeke :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34
Korte vraag aan de kenners:

- 3x 270w black
- Mastervolt Soladin 600
- ZZO 90graden (gevelmontage)

Is dit verstandig?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27
hesselbeertje schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:08:
[...]

Ik log ook rechtstreek vanuit de Fronius naar PvOutput maar heb (volgens mij) nergens last van? Wat zou de bug moeten zijn?
Ik had heel veel 0 waardes bij average in de logging, zie onder andere deze dag:

https://pvoutput.org/intr...291&sid=52772&dt=20170817

Hierdoor klopte het totaal niet, voor bovenstaande dag geeft PVoutput 6780Watt weer, solarweb 10910Watt (Dit klopt).

Ik ben niet de enige Fronius bezitter met dit probleem, zie dit draadje:

https://forum.pvoutput.org/t/fronius-push/31

PV-output geeft na de aanpassing nu voor vandaag 30.008kWh op en solarweb 30.010kWh, dus aardig nauwkeurig :P

Op jouw linkje zie ik die 0 waardes niet.

Mijn "probleem" omvormer heeft firmware 3.8.1-6

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:51:
[...]

Heb even gezocht in mijn spullen maar heb geen slangen van knel 15 naar 5/8 ,ik denk dat dat de maat is, buiten draad 15.5 mm.
De opmerking van 8 binnen maat is niet van mij.
Als ik zeg dat Ali rommel is dan betekend dat dat de mijne daar niet vandaan komt, anders hoef ik hem niet aan te bieden.
Het is gewoon een simpel aan uit ding zonder regel techniek. Snelheid van water bepaald temperatuur. Hij stopt gewoon 3500 watt energie in het water, simpeler kan het niet.
Dit ding ging uit assortiment, van 100 naar 65 bij vida xl.
En voor 30 kan jij spelen.
Als jij met extra slangen en koppelingen er twee aan elkaar wilt maken ook prima. Stuur maar pb als je interesse hebt.
Heb je specs of link hier van (ik ga niet zo maar even €37 uitgeven)
en by the way, waar denk je dat al die daglichtpanelen en omvormers vandaan komen (zeker geen China rommel ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door mongkut op 27-08-2017 22:20 ]

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:17:
[...]

Heb je specs of link hier van (ik ga niet zo maar even €37 uitgeven)
en by the way, waar denk je dat al die daglichtpanelen en omvormers vandaan komen (zeker geen China rommel ;) )
Nee geen link. 3500 watt is 3500 watt met 5/8 ,dus wat wil je meer weten?

Mercedes en kia komen misschien ook wel uit dezelde fabriek.
Een vaatwasser van 1000 euro komt uit dezelde fabriek als die van 200.

1 PVoutput . Dongen NB

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:28:
[...]

Nee geen link. 3500 watt is 3500 watt met 5/8 ,dus wat wil je meer weten?
8mm binnen maat ja of nee, dit is belangrijk anders wordt de waterstroom geknepen over mijn hele WW installatie.
water temperatuur instelbaar ja of nee
hoe groot zijn de afmetingen
geaard ja of nee
reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:28:
[...]
Mercedes en kia komen misschien ook wel uit dezelde fabriek.
Een vaatwasser van 1000 euro komt uit dezelde fabriek als die van 200.
en van deze 2 zinnen begrijp ik helemaal niks van...

[ Voor 38% gewijzigd door mongkut op 27-08-2017 22:48 ]

mongkut schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:31:
[...]

8mm binnen maat ja of nee, dit is belangrijk anders wordt de waterstroom geknepen over mijn hele WW installatie.
water temperatuur instelbaar ja of nee
hoe groot zijn de afmetingen
geaard ja of nee

[...]

en van deze 2 zinnen begrijp ik helemaal niks van...
Ik heb eerder op de avond wel leuke eind zin gezien.

I rest my case.....

1 PVoutput . Dongen NB

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:56:
[...]

Ik heb eerder op de avond wel leuke eind zin gezien.

I rest my case.....
beter :Y

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Wil je nog echt advies hebben, ga dan ff hier heen. Daar pas je vraag beter.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:10:
Het huis zelf is scheef.
Zeurende mensen ook altijd. :+

(kwam ik tegen op bouwfoutjes)
Die van ons hangen ook niet helemaal recht, maar de lijn volgt wel de nok! Als dit mijn huis was geweest had ik niet betaald, totdat alles recht was getrokken. Ik zou me hier vanaf de eerste minuut aan ergeren :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mongkut
drielp schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 02:48:
[...]

Wil je nog echt advies hebben, ga dan ff hier heen. Daar pas je vraag beter.
Daar zou hij idd beter passen, maar het probleem is, daar zitten dezelfde "adviseurs" die niet.... :X :z
Om het niveau van deze "adviseurs" aan te geven, deze praten over Ali rommel (als het in hun straatje komt), maar beseffen niet waar de "rommel" van hun eigen daglicht installatie vandaan komt. ;(
Begrijp me niet verkeerd hoor, er is zeker wel kennis hier, maar wat je hier meestal voor vragen, en zeker adviezen ziet in dit forum, kan zeker 80% weg, dit is om het leesbaar en informatief te houden.
Goed lezen en "to the point" adviezen geven waar men wat aan heeft, mis ik vaak hier.
Zoals AUijtdehaag aangaf dat de doorloop wel eens kleiner kan wezen dan de de inlaat _/-\o_
dat zijn adviezen.
Maar als er later nog steeds over boilers gepraat wordt (terwijl ik aangaf dat ik geen ruimte daar voor had) en over een dwtw (terwijl mijn douche bodem op het plafond van de buurvrouw zit) dat heeft weer met goed lezen te maken, en niet "to the point" zijn.
Als ik het alles heb uitgewerkt en eventueel geïnstalleerd heb, dan ga ik mijn bevindingen en raad wel in het andere forum posten, mijn dank allen :)

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:23
d'r is 2 keer gevraagd om in een ander topic verder te gaan..... 't begint zoveel spam off-topic te worden zo :(

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
@mongkut @reneeke1970 @Rol-Co Bij deze het dringende verzoek om weer ontopic te gaan. Zaken over boilers e.d. passen prima in andere topics in het DED-subforum

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2017 08:41 ]

• mongkut
@Bockelaar en @ThinkPad lezen is ....
ik zeg toch bij het einde van mijn "betoog" ; Als ik het alles heb uitgewerkt en eventueel geïnstalleerd heb, dan ga ik mijn bevindingen en raad wel in het andere forum posten, mijn dank allen :)

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:17
sinovenator schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:08:
Ik kan voor mijn net aangeschafte 15 SF155 panelen een Omnik 3000 TL omvormer krijgen van een vriend.
Hij heeft deze over na een upgrade van zijn systeem.
Ik wil hier mijn panelen op aansluiten in 3x3 strings op 1 mppt en 2x3 op de andere.
Gaat dit goed werken of is deze omvormer te groot voor deze set en gaat dit niet (goed) werken ?
Beetje onder gesneeuwd in de vragen die dag :)
Maar kan iemand mij hier nog mee helpen?

dank je wel alvast

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
sinovenator schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

Beetje onder gesneeuwd in de vragen die dag :)
Maar kan iemand mij hier nog mee helpen?

dank je wel alvast
De sneeuw blijft hopelijk nog even weg, maar het antwoord op je vraag is: ja, het gaat werken maar niet optimaal.
Strings van 4 geven een beter voltage. Ik zou zeggen, test het uit. Je mag de Omnik van je vriend vast wel even lenen.

Je kan ook 3x4 op de 1e MPPT en 1x3 op de 2e MPPT's zetten. De omvormer start gewoon op, de tweede string gaat gewoon mee. De Omnik 3k TL kan 1750 watt verwerken per aansluiting

Ik heb een tijdje gedraaid met 10x 195 Wp op de 1e MPPT en 4x 195 Wp op de 2e MPPT. Ging best goed.

[ Voor 27% gewijzigd door drielp op 28-08-2017 13:08 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Mijn installatie (met SF170) gaf altijd bijna strak 380 V (Vdc) op de Solaredge 2200 HD, sinds 20-8 lijkt dit niet meer te lukken. Schommelt tussen de 370-375 Volt.
Aan de opbrengst kan ik het nu nog niet zien, die lijkt wel ok te zijn. Kan dit komen door vervuiling op de panelen? Ze zijn erg vuil /stoffig door de vele werkzaamheden in mijn wijk en het heeft al lang niet geregend.

Ik heb geen enkele error op de solaredge of op de optimizers.Alle verdere waardes lijken hetzelfde als altijd.
Ik moet nog verder in de details van de monitoring duiken om te kijken of ik ergens iets afwijkends kan vinden.

Nog meer SE eigenaren hier?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02
@(RSH) 'k Heb zelf ook SE, maar ik heb nooit zo gelet op het DC voltage.
Ik kan me niet voorstellen dat een lagere Vdc komt door stoffige panelen (stoffige panelen zorgen voor een beperktere instraling; dit leidt tot een lagere stroom bij een (vrijwel) gelijkblijvende spanning van een paneel). De stringspanning wordt bepaald door de omvormer en optimizers en het hele systeem van SE is erop gebaseerd om een stringspanning te hebben die zorgt voor een zo optimale mogelijke omzetting. Voor 230V is een stringspanning van 350V ideaal (tenminste dat heb ik hier in dit topic meerdere keren gelezen; de exacte achtergrond heb zo 1-2-3- niet paraat)
Ik vermoed daarom eerder dat de gewenste Vdc wordt bepaald o.b.v. Vac. Zie jij ook dat de netspanning bij jou lager is sinds 20/08?

[ Voor 10% gewijzigd door Cranberry op 28-08-2017 13:21 ]

• Jan-man
Pfff wat een hitte zeg! Vandaag vrij dus dacht ga alvast beginnen met leggen.. Maar heb 2 rails gelegd en daarna maar weer van het dak gegaan want was niet meer te harden...

Fotos en timelaps die ik gemaakt had zijn foetsie.... Best balen dus foto's komen nog! Nog zat werk te doen.

Tot dusver 2 pannen kapot :D maar heb er nog zat reserve. Tevens een hele rij met pannen moeten slijpen omdat de bouwer van het dakkapel de pannen niet op maat had geslepen maar gewoon omhoog geduwd bij de bovenkant.... dus meer werk dan verwacht maar de eerste 2 rails hangen nu!

gelukkig niet de nok los hoeven halen had net genoeg ruime om de haak er tussen te schuiven.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 23:20
Grolsch schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:23:
[...]

Ik had heel veel 0 waardes bij average in de logging, zie onder andere deze dag:

https://pvoutput.org/intr...291&sid=52772&dt=20170817

Hierdoor klopte het totaal niet, voor bovenstaande dag geeft PVoutput 6780Watt weer, solarweb 10910Watt (Dit klopt).

Ik ben niet de enige Fronius bezitter met dit probleem, zie dit draadje:

https://forum.pvoutput.org/t/fronius-push/31

PV-output geeft na de aanpassing nu voor vandaag 30.008kWh op en solarweb 30.010kWh, dus aardig nauwkeurig :P

Op jouw linkje zie ik die 0 waardes niet.

Mijn "probleem" omvormer heeft firmware 3.8.1-6
Oke, duidelijk. Ik heb dat probleem nog niet ontdekt, firmware hier is 27470 (met datalogger 3.7.4-6). Zoals ik het lees is dat de laatste update vóórdat de foute telling erin kwam. Er staat nu wel een update klaar zie in in SolarWeb, maar ik laat het lekker zo geloof ik.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@(RSH) SolarEdge optimizers zorgen dat het DC voltage altijd iets boven de piekwaarde van de netspanning zit (nominaal 230V * wortel 2, dat is de genoemde 350V. )

De stringspanning heeft bij SE dus geen relatie met instraling of temperatuur, maar met de AC spanning.
De stroom heeft wel relatie met instraling/vervuiling/... Die zal nu dus ca 1-3% hoger moeten zijn, om hetzelfde vermogen te transporteren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Anonuser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04-2023
Wij zijn sinds een week of 3 ook de trotse eigenaar van 10 zonnepaneeltjes.

Ik heb ze maar laten installeren want ik ga al op m'n smoel als ik een klapstoeltje naar zolder breng, laat staan als ik met 20 kilo op mijn rug via een dun laddertje een 7 meter hoog schuin dak op mag. Stukje zelfkennis enzo.

De ervaring met de installateur was prima, 2 man is een dagje bezig geweest en 1 trainee mocht de hele dag van beneden naar boven meekijken om het ook te leren. Originele schouw was net even van een ander ontwerp, maar dat mocht de pret niet drukken. Bekabeling buitenom achter de regenpijp langs moeten doen, ingegraven de grond in en door de fundering gestoken en onderin mijn meterkast weer naar boven. uiteindelijk scheelt het een gat in mijn dak, dus prima.

Foto's:
https://afbeeldinguploaden.nl/image/AXIHJJwO
https://afbeeldinguploaden.nl/image/fD1WQrpW

Specs:
10 x JA Solar JAM6(K)(BK)(SE)-60-295/PR
10 x Solar Edge Power Optimizer
1 x HD Wave SolarEdge SE3000 omvormer
10 x Solarconstruct schuindakinstallatie montagesysteem

Investering: € 4.359,63 inclusief btw , na BTW teruggave dus € 3.603,-

Installatie ligt op een 45 graden dak, in Zoetermeer, richting het oostzuidoosten.

Ik verwacht ongeveer 2950 kWh terug te leveren, maar kom niet helemaal uit de calculatie die aan de start of thread staat.

Iemand die me kan vertellen of m'n aanname realistisch is?

Stel dat deze klopt, dan ga ik nu uit van ongeveer 2400 kWh eigen verbruik, vanaf volgend jaar 2600 kWh ivm nieuwe keuken (lager verbruik koelkast, maar meer gebruik maken van oven, elektrisch ipv gas koken, en qooker-ish systeem).

Hierdoor zou ik 2600kWh tegen 19 cent besparen en nog zo'n 350 kWh terugleveren tegen 11 cent (via bv powerpeers ofzo) = 532 euro per jaar aan rendement, tegen de 3603 euro investering moet ik pakweg 6,7 jaar terugverdientijd hebben. Hierbij een levensduur van 20 jaar in acht houdend.

Zou ik dit bedrag in een spaardeposito hebben gegooid voor de komende 20 jaar tegen 2% praten we over een eindbedrag van :
1 € 3603,00 *102%
2 € 3675,06 *102%
3 € 3748,56 *102%
--
7 € 4057,56 *102%
--
10 € 4305,92 *102%
--
15 € 4754,08 *102%
--
20 € 5248,89

Maar door investering in panelen krijg ik dat geld gedurende de eerste 7 jaar terug, leg ik elk jaar 532,5 euro in hetzelfde theoretische deposito van 2%. Hierdoor ontstaat na 20 jaar het volgende rendement;

1 € - + € 532,50 = € 532,50 *102%
2 € 543,15 + € 532,50 = € 1.075,65 *102%
3 € 1.097,16 + € 532,50 = € 1.629,66 *102%
--
7 € 3.426,26 + € 532,50 = € 3.958,76 *102%
--
10 € 5.215,85 + € 532,50 = € 5.748,35 *102%
--
15 € 8.585,30 + € 532,50 = € 9.117,80 *102%
--
20 € 12.305,44 + € 532,50 = € 12.837,94

Totaal zorgt dat dus voor 145% méér rendement als direct sparen. Voor iedereen die nog niet overtuigd was om puur op ecologische gronden zijn portefeuille te trekken, is dit denk ik een aardig fiscaal argument om toch de spaarrekening eens te plunderen..

Ben benieuwd of jullie verder nog tips & tricks hebben, bijvoorbeeld over het onderhoud (lees schoonmaak). Sowieso leuk om mee te gaan lezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Anonuser op 28-08-2017 16:14 . Reden: 2x dezelfde foto ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik zie het... NU...
Tijd ....
En mijn agenda is te klein... :? 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Jongens de bva panelen zijn gebruikt. De klemmen zijn nog zichtbaar. Ze zijn verder wel netjes na een wasbeurt. Flinke laag stof, tot bijna klei laag toe, vooral de 150 wp

1 PVoutput . Dongen NB

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:41
Kijk dat ligt er mooi bij :) Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee, wat wil je nog meer! :D

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

@Mattie112
Verlaagde ventilatiepan en 3 panelen erbij had nog mooier geweest. ;)

reneeke1970 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:35:
Jongens de bva panelen zijn gebruikt. De klemmen zijn nog zichtbaar. Ze zijn verder wel netjes na een wasbeurt. Flinke laag stof, tot bijna klei laag toe, vooral de 150 wp
Heb je het nou over de groene, of die "nieuwe" badge?

AUijtdehaag schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:12:
[...]

Heb je het nou over de groene, of die "nieuwe" badge?
Die nieuwe batch, net gehaald

1 PVoutput . Dongen NB

• Anonuser
AUijtdehaag schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:06:
@Mattie112
Verlaagde ventilatiepan en 3 panelen erbij had nog mooier geweest. ;)
Dat ben ik echt helemaal met je eens, maar je zit net met een te breed raam, dus zit er sowieso niet in helaas, of ik moest 5 cm van de buren gaan lenen om alles een stukkie naar links te schuiven.
Installateur wilde er nog wel een rechtop naast het raam plakken maar dat leek me weer net niet goed voor m'n geestelijke gesteldheid.

Zit nog wel te denken aan ventilatiepan ivm slagschaduw op 1 van de panelen (kost pakweg 10% opbrengst op dat paneel):
- Welke problemen dat evt oplevert. (is input actief ventilatie/filtratie-systeem)
- Moet nog even kijken wat de investering is vs rendement, maar meteen even doen:
1. Het levert me ongeveer €5,32 per jaar op om het pijpje weg te slopen. (eigenlijk zelfs minder door kleine overproductie)
2. Ventilatiepan kost pakweg 35 a 40 euro (7 a 8 jaar dus)
3. Manuren van een werkspot figuur die bereidwillig is zijn leven te wagen voor 10 euro per uur kosten me nog 4 jaar extra.
4. Eindstand terugverdientijd van 12 jaar, is me eigenlijk niet de moeite of de euro's waard.

Tevens heb ik nog wat ruimte op m'n omvormer en dak om aan de andere kant van de nok op het noordwesten 3 panelen kwijt te kunnen mocht ik toch een tesla kunnen lospeuteren ergens. (niet meer dan dat ivm potentiele dakkapel). Ook kan ik achter nog op de schuur of carport creatief doen.
@Anonuser
Er bestaan ook panelen van 1580 x 1060 ipv 1650 x 992
Maar daar heb je nu niks meer aan.

Als je schaduw hebt van het pijpje staat de zon er toch niet mooi op, dus het zal wel meevallen.
Bovendien heb je optimizers.

• Anonuser
AUijtdehaag schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:26:
@Anonuser
Er bestaan ook panelen van 1580 x 1060 ipv 1650 x 992
Maar daar heb je nu niks meer aan.

Als je schaduw hebt van het pijpje staat de zon er toch niet mooi op, dus het zal wel meevallen.
Bovendien heb je optimizers.
Oh dat was inderdaad nog een optie geweest.. Die zou ik er evt ooit nog tussen kunnen proppen als m'n verbruik ooit veel meer wordt.

Inderdaad weinig effect (<10% op dat paneel, <1% op de hele installatie.)

Ik schaal hem onder de categorie helaas pindakaas.
@Anonuser
Nou ja, als er een Tesla komt, kan je deze qua budget ook wel wegleggen.
http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html

En verhuis je de huidige naar de andere kant.

Je hoeft ze nog niet te zoeken, want ze zijn er nog niet. (denk ik)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2017 17:38 ]

reneeke1970 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:19:
[...]

Die nieuwe batch, net gehaald
pics or...... ;)

• Chielos
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Deze worden als nieuw verkocht.. https://www.marktplaats.n...644&previousPage=lr&pos=1

Zijn de 165 ook tweedehands? Ik wacht nog op mijn levering.
Chielos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 18:16:
Deze worden als nieuw verkocht.. https://www.marktplaats.n...644&previousPage=lr&pos=1

Zijn de 165 ook tweedehands? Ik wacht nog op mijn levering.
De bva stikker zit nog achterop.
Geloof me maar, de afdruk van klemmen zie je in het vuil, de kabels zijn gebruikt, dopjes zijn er ook uit. En het vuil zit onder de krimp folie waarmee ze verpakt zijn.
Maar je kunt zien dat ze niet lang gelegen hebben, geen aanslag, heel weinig krassen. Waarschijnlijk heeft bedrijf project niet afgemaakt en is alles in beslag genomen door curator

1 PVoutput . Dongen NB

Ja even geduld, heb het druk, aanhanger moet vanavond nog leeg van het werk

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 18:23:
[...]

De bva stikker zit nog achterop.
Geloof me maar, de afdruk van klemmen zie je in het vuil, de kabels zijn gebruikt, dopjes zijn er ook uit. En het vuil zit onder de krimp folie waarmee ze verpakt zijn.
Maar je kunt zien dat ze niet lang gelegen hebben, geen aanslag, heel weinig krassen. Waarschijnlijk heeft bedrijf project niet afgemaakt en is alles in beslag genomen door curator
80,- is vrij veel denk ik, bij bva was je iets goedkoper uit gok ik.
Er komt wel erg veel vrij op het moment, ik vraag mij af waarom?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38
hmm alle partijen op MP verkochten als nieuw.... Schijnbaar dan toch met de kop eraf.

@reneeke1970 Panelen lijken wel door en door zwart nu, (nog) geen zichtbare verkleuringen?

• clemient
Vandaag was dan eindelijk de dag!
Ik kon lekker aan mijn kleurtje werken met het monteren van onze panelen. Ik ben er nog niet helemaal, leverancier moet AC en connectors nog aansluiten. Voor de liefhebbers onder jullie toch alvast een paar foto's.

Setup:
Solaredge 6000H
20 LG325N1C-A5
20 Solaredge p370
Flatfix fusion (2 panelen)
Valkpro+ Oost-West

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p77kedhgd99af.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lfrvfhbbefyho.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jtibgf7n0rcdo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gtkyvegkwdi7e.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hfzvke4cmtwux.jpg

In het voorjaar komen er nog 4-6 panelen bij op het lage dak.

[ Voor 4% gewijzigd door clemient op 28-08-2017 20:15 ]

thefox154 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:03:
hmm alle partijen op MP verkochten als nieuw.... Schijnbaar dan toch met de kop eraf.

@reneeke1970 Panelen lijken wel door en door zwart nu, (nog) geen zichtbare verkleuringen?
Ja in dat opzicht zijn ze gewoon uitstekend, onder de tweede pellet zat onder de folie één flink beschadigde, maar verder zijn ze netjes gestapeld en een beetje vies, lijkt wel of ze naast steen breker hebben gestaan of zo

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Gents. Kent iemand een dakdekker die dakhaken monteert op leistenen daken?

Precies zoals op dit filmpje YouTube: Montage leidak SolarBox.

Daarna klim ik zelf wel op het dak om de panelen te leggen.

[ Voor 1% gewijzigd door Chielos op 28-08-2017 20:38 . Reden: Sambalen of dakhaken. Bijna hetzelfde. ]

• clemient
@Chielos Wel een mooi stukje vakwerk.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hnpoveilphqyk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oknqainzcksfb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jdh8fqnyejieg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qefwtjko7qg9r.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0a4vrfsla9o8h.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nynnagq3waqfl.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 28-08-2017 20:52 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:13
1 Zwaar beschadigd? Die breng je dan terug?

Voor de rest ziet het er goed uit :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Chielos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:30:
Gents. Kent iemand een dakdekker die dakhaken monteert op leistenen daken?

Precies zoals op dit filmpje YouTube: Montage leidak SolarBox.

Daarna klim ik zelf wel op het dak om de panelen te leggen.
Of een tesla solar roof?
https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof?redirect=no

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Nah. Bestaand dak. Mijn zwager heeft geen zin in die investering ;)
Chielos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:37:
Nah. Bestaand dak. Mijn zwager heeft geen zin in die investering ;)
5m22 voor 1 dakhaak gaat ook in de papieren lopen... :)
Maar mooi gedaan in ieder geval in het filmpje. Succes met zoeken.

• Rol-Co

Rol-Co

Rol-Co schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:57:
[...]

Flashdata ook er bij,...... Nice!
Yep, meeste 166,maar zeker derde deel tussen 167 en 169

1 PVoutput . Dongen NB

• mongkut
clemient schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 20:10:
Vandaag was dan eindelijk de dag!
Ik kon lekker aan mijn kleurtje werken met het monteren van onze panelen. Ik ben er nog niet helemaal, leverancier moet AC en connectors nog aansluiten. Voor de liefhebbers onder jullie toch alvast een paar foto's.

Setup:
Solaredge 6000H
20 LG325N1C-A5
20 Solaredge p370
Flatfix fusion (2 panelen)
Valkpro+ Oost-West

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

In het voorjaar komen er nog 4-6 panelen bij op het lage dak.
Mooie schans ;) (heb dezelfde)
Als ik een tip mag geven, als je de (dure) zijkanten er af laat kunnen ze beter koelen, waar je opbrengst iets verhoogt bij warm weer.
Je moet dan wel genoeg ballast neer leggen voor de eventuele harde wind op te vangen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tqe8p0shyanwn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qg6hrrbansp3g.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:26:
[...]

Mooie schans ;) (heb dezelfde)
Als ik een tip mag geven, als je de (dure) zijkanten er af laat kunnen ze beter koelen, waar je opbrengst iets verhoogt bij warm weer.
Je moet dan wel genoeg ballast neer leggen voor de eventuele harde wind op te vangen.
[afbeelding]
[afbeelding]
No offence
Ik weet niet hoe hard het waait bij jou in de regio maar ik vind het bar weinig ballast, en wat er ligt lijkt er zo af te kunnen waaien, of heb je dat nog vast zitten?
Zeker met die open voorkanten.

• mongkut
Rol-Co schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:13:
[...]

No offence
Ik weet niet hoe hard het waait bij jou in de regio maar ik vind het bar weinig ballast, en wat er ligt lijkt er zo af te kunnen waaien, of heb je dat nog vast zitten?
Zeker met die open voorkanten.
het hele systeem zit aan mekaar vast met op elke hoek van een paneel 2 x 14 KG (grindtegels)
Totaal dus 40 tegels= 560 KG + systeem (12x 18.5 KG = 220KG)
560+220=780 KG+ allu.mont. = totaal dus 800KG
Het geheel zit "tussen" 2 daken (zie foto 2) (geen schaduw) .
Ik Dacht dat 800 KG genoeg was, of denk jij dat hier verbeter punten in zitten?
Zo ja dan hoor ik dat graag.
mongkut schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:06:
[...]

het hele systeem zit aan mekaar vast met op elke hoek van een paneel 2 x 14 KG (grindtegels)
Ik heb zelfs minder, maar wel oost west dus achterkant dicht, jouwe schept volle bak wind langs achter, heb ook mijn twijfels

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Het ziet er uit als 30x30 tegel en nog een dunne versie ook of vertekend de foto dat?
Een 30x30 weegt een 4-5 kilo.

• clemient
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:27:
[...]

Ik heb zelfs minder, maar wel oost west dus achterkant dicht, jouwe schept volle bak wind langs achter, heb ook mijn twijfels
Heb jij je zijkanten dicht of open?

Ik heb ook minder (volgens Valk projectplan). Ben wel benieuwd wat de impact op de ballast zou zijn als ik die open zet.

Alhoewel ik me na vandaag dit jaar niet al te druk maak om de temperatuur.

Edit: even opgezocht: montagematerieel 128 kg + 18 panelen van 20kg 360kg + ballast 200 kg. Dat is totaal 688kg.

[ Voor 10% gewijzigd door clemient op 29-08-2017 09:01 ]

• thefox154
[...]

Ik heb zelf een soort gelijk gewicht liggen. 24 SF panelen a 20kg + 36 * 9kg stoeptegel.
Deze heb ik wil in ballast profielen op de hoeken van de opstelling liggen. Er komen nog circa 6 tegels bij, deze kwam ik te kort en moet ik nog even bij een kameraad oppikken als ik daar een borrel doe.
Ik zeg nooit nooit, maar dit ligt toch wel als een huis. We zullen het tijdens de eerste najaarsstorm mee gaan maken >:)

[ Voor 31% gewijzigd door thefox154 op 29-08-2017 08:57 ]

• Rol-Co

Rol-Co

thefox154 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:56:
[...]

Ik heb zelf een soort gelijk gewicht liggen. 24 SF panelen a 20kg + 36 * 9kg stoeptegel.
Deze heb ik wil in ballast profielen op de hoeken van de opstelling liggen. Er komen nog circa 6 tegels bij, deze kwam ik te kort en moet ik nog even bij een kameraad oppikken als ik daar een borrel doe.
Ik zeg nooit nooit, maar dit ligt toch wel als een huis. We zullen het tijdens de eerste najaarsstorm mee gaan maken >:)
Ligt er zo aan hoe ze staan en hoogte. Ik heb zelf op een laag dak 15x sf zonder ballast maar liggen oost-west en heel plat.
Bij een collega mono geplaatst op een vrij en open dak 8 meter hoog en 35 graden hoek maar daar liggen 8-9 stoeptegels (dikke) per paneel en de voorkanten dicht gegooit met grind.

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:36
Offerte gekregen alles prima, ben alleen nog aan het twijfelen over welke panelen ik moet gaan kiezen:
  • 12x Amerisolar Poly 270Wp zonnepanelen (blauw) -> €2500
  • 12x Suntech STP280-20/WEB full black hypro zonnepanelen (zwart) -> €2860
  • 12x CSUN Mono 300Wp full black zonnepanelen(zwart) -> €3200
Prijzen zijn excl btw en excl montagekosten. Wel zijn bevestigingsmateriaal, omvormer (Hosola smart 3000TL) etc. inbegrepen.
Dus qua €/wp zijn natuurlijk de blauwe panelen de beste, maar ook qua wp de minste. Wat zouden jullie doen? (Mijn verbruik thuis is niet erg hoog trouwens, max 2800 kwh voorlopig)

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Jan-man
Heb je dan het hele dak volliggen of nog ruimte voor uitbreiding ?

Wat voor hoek en wat voor ligging? Als dit zuid is dan ga je flink aftoppen op die omvormer.

Verwacht je in de toekomst meer stroom nodig te hebben ?

• thefox154
HhK1907 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:33:
Offerte gekregen alles prima, ben alleen nog aan het twijfelen over welke panelen ik moet gaan kiezen:
Prijzen zijn excl btw en excl montagekosten. Wel zijn bevestigingsmateriaal, omvormer (Hosola smart 3000TL) etc. inbegrepen.
Dus qua €/wp zijn natuurlijk de blauwe panelen de beste, maar ook qua wp de minste. Wat zouden jullie doen? (Mijn verbruik thuis is niet erg hoog trouwens, max 2800 kwh voorlopig)
In ieder geval zelf eerst een op google kijken.
Ik tikte net voor de gein je Suntech STP280 in.
Als het je om de spullen exclusief montage gaat kun je ze gewoon bij een willekeurige shop bestellen.

edit: Hoe worden ze gemonteeerd?
Pannendak? 3 rijen van 4?

[ Voor 12% gewijzigd door thefox154 op 29-08-2017 09:49 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

[...]

Maar zitten de tegels ook aan het systeem vast of liggen ze er los op? Lijkt mij dat als er ooit wind onder komt ze er zo afvallen en dan heb je 0,0 ballast meer....

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier ligt (nu nog) flatfix met 5 dikke stoeptegels per paneel, bijna 500kg ballast :)
De tegels staan rechtop en maken de achterzijde dicht, de voorzijde rust op het grind.
Dit wordt straks /\ /\ /\ en de nieuwe beugels zijn open.
Dat zal zo veel mogelijk de flatfix langs de randen worden, maar ik ontkom niet aan de open beugels.
Waar er 2 een /\ vormen kan ik de zijkanten dicht maken (bijv. door ballast te stapelen).
Na veel passen en meten wil ik 6 panelen langs de randen leggen en daar tussen 2 rijen van 4 zodat ik weinig last van de pijpen heb.
Op N/NO ontkom ik niet aan de 80cm hoge pijp van de buurman, jammer dan :/

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Speedy-Andre%20full2.jpg

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

HhK1907 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:33:
Je vergelijkt nu appels met peren. Je moet een keuze maken voor kleur en los daarvan voor Wp. Je kunt ook zwarte 270 Wp panelen halen en die zijn weer goedkoper dan de 300... Zo ga je er niet uitkomen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:36
Jan-man schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:45:
Heb je dan het hele dak volliggen of nog ruimte voor uitbreiding ?

Wat voor hoek en wat voor ligging? Als dit zuid is dan ga je flink aftoppen op die omvormer.

Verwacht je in de toekomst meer stroom nodig te hebben ?
Dak ligt inderdaad wel vol, kan er niet meer op. Dak ligt op zuid-oost (120 graden), dus zal geen 100% rendement afgeven. Dak heeft een hellingshoek van 50 graden.
thefox154 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:47:
[...]

In ieder geval zelf eerst een op google kijken.
Ik tikte net voor de gein je Suntech STP280 in.
Als het je om de spullen exclusief montage gaat kun je ze gewoon bij een willekeurige shop bestellen.

edit: Hoe worden ze gemonteeerd?
Pannendak? 3 rijen van 4?
Het is wel incl montagemetriaal (bevestigingsmateriaal, kabels, stekkers etc.) Het is inderdaad een pannendak a 50 graden hellingshoek. er passen max 5 naast elkaar, en er ligt nog een dakraam ertussen. Dus zal wel 5-2-5 worden.

Maar opzich ben ik er wel over uit, alleen denk ik over soort zonnepaneel. Is het waard de extra euro's voor een zwarte zonnepaneel met een gering hogere rendement?
Taro schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Je vergelijkt nu appels met peren. Je moet een keuze maken voor kleur en los daarvan voor Wp. Je kunt ook zwarte 270 Wp panelen halen en die zijn weer goedkoper dan de 300... Zo ga je er niet uitkomen.
Je hebt gelijk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door HhK1907 op 29-08-2017 10:04 ]

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• mongkut
Rol-Co schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:51:
[...]

Het ziet er uit als 30x30 tegel en nog een dunne versie ook of vertekend de foto dat?
Een 30x30 weegt een 4-5 kilo.
dit zijn echt grindtegels van 14 KG p/st.
HhK1907 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:58:
[...]

Dak ligt inderdaad wel vol, kan er niet meer op. Dak ligt op zuid-oost (120 graden), dus zal geen 100% rendement afgeven. Dak heeft een hellingshoek van 50 graden.

[...]

Het is wel incl montagemetriaal (bevestigingsmateriaal, kabels, stekkers etc.) Het is inderdaad een pannendak a 50 graden hellingshoek. er passen max 5 naast elkaar, en er ligt nog een dakraam ertussen. Dus zal wel 5-2-5 worden.

Maar opzich ben ik er wel over uit, alleen denk ik over soort zonnepaneel. Is het waard de extra euro's voor een zwarte zonnepaneel met een gering hogere rendement?

[...]

Je hebt gelijk ;)
Misschien hebben je zwarte betere techniek maar anders heeft zwart juist minder rendement omdat ze warmer worden, ook laat de zwarte coating minder licht door, dus als blauw je niet stoort moet je die nemen want is beter rendement en goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

clemient schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:52:
[...]

Heb jij je zijkanten dicht of open?

Ik heb ook minder (volgens Valk projectplan). Ben wel benieuwd wat de impact op de ballast zou zijn als ik die open zet.

Alhoewel ik me na vandaag dit jaar niet al te druk maak om de temperatuur.

Edit: even opgezocht: montagematerieel 128 kg + 18 panelen van 20kg 360kg + ballast 200 kg. Dat is totaal 688kg.
Zijkant is open, komt maar 15 cm boven dak rand uit. Online eens gekeken, buitenste panelen moeten twintig kilo hebben en binnenste niks als alle panelen met frame aan elkaar zitten

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??