Ik bekijk net de foto's van jouw dak...ben meteen enorm jaloers! Eens kijken of ik het thuisfront zo gek krijg dat ik ook op mijn andere dak paneeltjes mag leggen :-)
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Dat is best duur.
Is zoiets niet voldoende: https://www.conrad.nl/nl/...12-v-24-v-6-a-110678.html
[ Voor 41% gewijzigd door TWyk op 15-06-2017 15:39 ]
Die gaat tot 300W, dat is dan toch te weinig voor twee panelen van 250Wp of maak ik (weer eens) een denkfout?TWyk schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:36:
[...]
Dat is best duur.
Is zoiets niet voldoende: https://www.conrad.nl/nl/...12-v-24-v-6-a-110678.html
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
ach ja, dan zoietsCupid673 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:40:
[...]
Die gaat tot 300W, dat is dan toch te weinig voor twee panelen van 250Wp of maak ik (weer eens) een denkfout?
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details
Het hoeft in elk geval niet 170 euro te kosten.
Voor dat geld kun je ook nog de omvormer en accu's kopen
Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/...e-stekkerdoos-514916.html
https://www.conrad.nl/nl/...-48-mm-onderh-250202.html
p.s. 2 panelen is best veel voor zo'n volkstuintje.
[ Voor 27% gewijzigd door TWyk op 15-06-2017 16:08 ]
mmm "Its all in the WAF" ( sputtert wel een beetje ... )Cupid673 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:27:
@WoudseHoeve
Ik bekijk net de foto's van jouw dak...ben meteen enorm jaloers! Eens kijken of ik het thuisfront zo gek krijg dat ik ook op mijn andere dak paneeltjes mag leggen :-)
Oude foto trouwens, er liggen er nu nog 8 bij en ze zijn nu volledig aansluitend, ook wel zo netjes.
Ook de string indeling veranderd en een extra 4kW omvormer.
Nu bezig met het dak waarvan de foto is genomen plat + schuin met solaredge. Diverse hoeken en oriëntaties ... beetje spreiden .... Oude meuk panelen met 2de hands optimizers en omvormer. Het virus he ..... De huidige planning is nu dus 4k erbij, de omvormer is 7k dus ik heb nog wat ruimte ...... Alleen de hoofd zekering ...... 14+7 > 18 ....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Overweging is niet per se financieel maar meer ecologisch, toch wel nieuwsgierig hoeveel het piek vermogen van deze opstelling verschillen van elkaar.
Het worden panelen van 275 Wp en een solaredge omvormer van 9 kW en optimizers. Helaas vanwege projectvorm geen vrije keuze.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ecologish = Oost/WestMarcelGo schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:55:
Voor ons nieuwe huis moeten we komende week de beslissing nemen, ik twijfel nog tussen 36 panelen gericht op zuid (groot plat dak) of 36 panelen oost/west.
Overweging is niet per se financieel maar meer ecologisch, toch wel nieuwsgierig hoeveel het piek vermogen van deze opstelling verschillen van elkaar.
Het worden panelen van 275 Wp en een solaredge omvormer van 9 kW en optimizers. Helaas vanwege projectvorm geen vrije keuze.
Opbrengst & financieel nu = Zuid (Levert +/- 15% meer op)
Financieel na 2020... Noone knows....
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Kan ik het wel met een kleinere solaredge omvormer af? BV de 8 kW stille versie?
Het worden 270Wp panelen lees ik nu....
[ Voor 10% gewijzigd door MarcelGo op 15-06-2017 20:57 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zoek je dit:Andre1973 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:13:
heeft iemand hier de betekenis van de foutcodes van een Delta Solvia 2.0 of 2.5? in de handleiding zie ik staan dat ik dan de fabrikant moet bellen, maar ik wil eerlijk gezegd gewoon weten wat er aan de had is.
Delta Solivia Solar Inverter Fault & Error Messages
[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 15-06-2017 21:27 ]
Ik ben sinds twee weken een blije bezitter van zonnepanelen. De panelen zijn aangesloten op een SolarEdge omvormer en ik heb inmiddels m'n login ontvangen van de monitoring portal. Deze heb ik weer gekoppeld aan PVOutput. Tot zover werkt alles prima. Maar ik heb ook nog een youless ls110 en mijn plan was om deze ook te koppelen aan PVOutput om op die manier ook m'n verbruik te meten. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar. Ik heb de handleiding gevolgd van youless, de firmware staat erop en de upload is geactiveerd volgens de youless. Ik zie alleen geen verbruik terug in m'n grafieken.
Mijn eerste vraag is eigenlijk of het wel kan wat ik wil. Zowel opbrengst als verbruik in een grafiek. Zo ja, wat doe ik fout?
Je bent naar het verkeerde topic gegaan.mattiasvdm schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:50:
Maar ik heb ook nog een youless ls110 en mijn plan was om deze ook te koppelen aan PVOutput om op die manier ook m'n verbruik te meten. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar. Ik heb de handleiding gevolgd van youless, de firmware staat erop en de upload is geactiveerd volgens de youless. Ik zie alleen geen verbruik terug in m'n grafieken.
Mijn eerste vraag is eigenlijk of het wel kan wat ik wil. Zowel opbrengst als verbruik in een grafiek.
Zo ja, wat doe ik fout?
Er zijn zowel topics voor de Youless, voor datalogging van zonnepanelen als ook voor PV output waarin logging met de youless al meermaals aan de orde is gekomen
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Datalogging: PV systemen
PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 15-06-2017 22:09 ]
ja, zo iets, maar het is helaas een andere foutcode die die geeft.
Kijken of ik bij een hopelijk toekomstige klant die al wat heeft (incl. die Delta dus) nog wat extra kan gaan plaatsen. Is dan wel leuk om ook die Delta weer aan de gang te helpen, of te vervangen door een grotere met 2 mppt's, als ie niet meer te redden is.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Hierin zie ik meer problemen dan voordelen op het moment.
SMA werkt via bleutooth en Fornius via RS485
De omvormer komt straks ongeveer 100M van mijn hoofd groepenkast op een onderverdeelkast, een bluetooth verbinding voor SMA lijkt me dan geen optie meer.
Een RS485 verbinding (direct) zal ook niet gaan omdat er daar voor geen geschikte kabel ligt. Dan komen er weer rs485-ethernet converters bij. En of dat gaat werken is ook nog maar de vraag.
Wat denken jullie, dit idee maar gewoon vergeten, of??
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Het MECC verstookt dus per jaar 2138 MWh ofwel 2,14 GWh.
Dat zijn aardig wat Watt-uren per jaar....
Schinnen-groen kan daar 822,48 jaar mee vooruit
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En ja, klopt, die heeft ethernet, kijk nu eens naar de Fronius smart meter, deze werkt via RS485 en geen ethernet. Ok, dat is wel te omzeilen met converters, maar toch.
Pas nog een sma stp 15000 tl-30 opgehangen met 55 mtr netwerkkabel.format5 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:36:
Ik ben nog even wat verder aan het kijken geweest met betrekking tot smart meters.
SMA werkt via bleutooth en Fornius via RS485
De omvormer komt straks ongeveer 100M van mijn hoofd groepenkast op een onderverdeelkast, een bluetooth verbinding voor SMA lijkt me dan geen optie meer.
Een RS485 verbinding (direct) zal ook niet gaan omdat er daar voor geen geschikte kabel ligt. Dan komen er weer rs485-ethernet converters bij. En of dat gaat werken is ook nog maar de vraag.
Naar sunnyportal en met een pi3 en sbfspot naar pvoutput.
https://pvoutput.org/intr...411&sid=52124&dt=20170616
Maar fronius heeft toch ook een netwerkaansluiting.
TWyk schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:06:
[...]
Je bent naar het verkeerde topic gegaan.
Er zijn zowel topics voor de Youless, voor datalogging van zonnepanelen als ook voor PV output waarin logging met de youless al meermaals aan de orde is gekomen
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Datalogging: PV systemen
PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
Helaas te weinig tijd gehad om het zelf helemaal na te puzzelen, maar bij het verkopende bedrijf een erg goed gevoel en ik ken de eigenaar.
Dit is besteld:
40 Solar Frontier 175 Wp zonnepanelen, zwart, 7000 Wp / 6350 kWh
1 Omvormer Fronius Symo 8.2-3 met 2 mpp-trackers.
We hebben een omvomer 8.2 aangehouden.
Hier kunnen nog 12 panelen bij op 2040 Wp +- 1750 KWh mocht blijken dat we tekort komen.
Ik kan ons verbruik moeilijk inschatten omdat het een nieuwe woning is.
We verbruikten altijd 4000KWh per jaar, maar we hebben nu een WP (L/W) en geen gas meer.
Installatie wordt alleen op platte daken geplaatst onder een minimale hoek (15 graden)
Ik zal dit topic in de gaten gaan houden
Gewoon een kabeltje trekken voor RS485?format5 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:36:
Ik ben nog even wat verder aan het kijken geweest met betrekking tot smart meters.
De kortste weg hoeft niet, dat gaat tot een kilometer ofzo.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Delta geeft toch 10 jaar garantie op die oudere omvormers.Andre1973 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:40:
[...]
ja, zo iets, maar het is helaas een andere foutcode die die geeft.
Kijken of ik bij een hopelijk toekomstige klant die al wat heeft (incl. die Delta dus) nog wat extra kan gaan plaatsen. Is dan wel leuk om ook die Delta weer aan de gang te helpen, of te vervangen door een grotere met 2 mppt's, als ie niet meer te redden is.
De mijne deed 2 jaar geleden ook niks meer en ik heb toen de NL helpdeks gebeld (moet je wel Duits of Engels spreken) en toen kreeg ik een refurbished omvormer thuis gestuurd en de kapotte kon ik in dezelfde doos terug sturen. Ze gaven zelfs een vergoeding voor de wisseling mits een erkende elektricien dit deed.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zou willen dat dat zo makkelijk was.Proton_ schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:45:
[...]
Gewoon een kabeltje trekken voor RS485?
De kortste weg hoeft niet, dat gaat tot een kilometer ofzo.
Hemelsbreed zit er ongeveer 100M tussen beide punten. En dan staat er nog vanalles in de weg. Waaronder een huis.. Daar trek je dan niet zo maar even makkelijk een kabeltje naar toe.
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Ten eerste hebben we het nu over RS485 en niet ethernet.
Ten 2e, ik wil geen homeplug in huis (Discussie waarom niet laten we maar even achterwegen).
Maar goed, Bluetooth naar raspberry naar ethernet was vrij eenvoudig geweest. Net als Bluetooth naar raspberry naar wifi, ik dacht dat een omvormer met Bluetooth in je lijstje zat.
Maar goed je geeft zelf het beste antwoord op je eigen vraag, excuses voor het mee denken.
[ Voor 14% gewijzigd door Sneezzer op 16-06-2017 16:32 ]
Jij geeft volgens mij antwoord op een vraag die niet gesteld is...
Ik heb het hier over de verbinding tussen de omvormer en de daarbij horende smart meter.
Dan heb ik toch niks te maken met heel ethernet als de omvormer of de meter dat niet ondersteund?
De meter heeft bij Fronius een RS485 uitgang welke op de omvormer gekoppeld moet worden.
Dus geen ethernet, geen bluetooth, geen wifi maar RS485
Bij SMA is er een bluetooth verbinding naar een home manager, deze heeft een netwerk verbinding naar de sma smart meter, bluetooth over 100m met een huis er tussen zie ik nog niet werken.
Bluetooth is allang niet meer hoor. (kan wel uiteraard)
Alles is via ethernet mogelijk tegenwoordig.
http://www.mg-solar-shop....anager-2-0-SMA-HM-20.html
Of goedkoper, een raspberry Pi3 met sbfspot erop, die de omvormer via ethernet en je thuis netwerk uitleest.
En als je geen ethernetkabel kan trekken, dan meet je in de meterkast met een losse kWh meter.
Die je dan uitleest via modbus, of via een youless met S0 pulsen. (ligt eraan welke kWh meter je neemt)
Maar wat is nou exact het probleem?
Afstand en uitleeskabeltje leggen?
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2017 17:01 ]
Ik bedoelde met de smart meters van sma of fronius.
Fronius heeft alleen maar rs485 en bij sma is het van ethernet naar bluetooth. Of ik heb het verkeerd begrepen
http://www.sma-sunny.com/...gentes-energiemanagement/
Waar ik naar zit te kijken is een meter die bij de omvormer hoort zodat er in de toekomst ook een bijhorende storage kan komen (als salderen slechter gaat worden of zelfs helemaal los van het net)
[ Voor 26% gewijzigd door format5 op 16-06-2017 17:04 ]
Oude info...
Klik eens op mijn link.
En fronius heeft toch een direkt "pushservice" via de ethernetkabel naar pvoutput.
Edit: SMA storage kan daarmee...
helaas nog enkel op 1-fase (dus je hebt er 3x een Sunny boy storage nodig)
En SolarEdge heeft wel een 3-fase opslag systeem met 1 battery (volgens mij)
En de tesla 2 batterij is weer onafhankelijk en heeft een eigen omvormer.
[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2017 17:10 ]
Klopt, maar daar heb ik het niet over. Het compleet monitoren van opwekking en gebruik is leuk, maar ben aan het orienteren op de toekomst, en dan meteen een stapje meer.
Daar zit inderdaad lan op. Dat is anders als de info die ik had gekregen, deze had ik ook nog niet gezien.
Een voordeel voor sma tov fronius dus
[ Voor 28% gewijzigd door format5 op 16-06-2017 17:07 ]
I know... maar nog tever weg, en niet uit ontwikkeld
Edit:
Fronius hybride icm tesla 1 battery:
http://www.mg-solar-shop....hter/Fronius-Symo-Hybrid/
https://www.tesla.com/nl_...wall#supporrted-inverters
[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2017 17:13 ]
Je hebt een spatieprobleem....AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:06:
@format5
I know... maar nog tever weg, en niet uit ontwikkeld
Mijn oude SMA uit 2010 heeft een BT verbinding met mijn Sunny Beam naast mijn laptop. Hiermee real time informatie en op de achtergrond (flashgeheugen in de Sunny Beam) de opbrengsten per uur per dag/week/maand, etc.
Via de smartphone haal ik die data ook binnen via een app en die kan ik rechtstreeks versturen naar de bekende opbrengstsites. Handig om in de tuin e.e.a. te volgen.
In de gratis app-versie is verzenden niet mogelijk. Er zijn diverse apps voorradig.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik had vroeger ook een Pieper voor het werk....
Dat heeft de ontwikkeling van de mobiele telefoon ook niet tegengehouden...
Mijn Pi3 haalt alles binnen van de SMA, ook stringspanningen en dergelijke.
Dat zie je niet op je beamertje?
Edit: bedoel er niks mee te zeggen. Maar een vaste betrouwbare kabel verkies ik boven iets draadloos... en traags. En de ontwikkelingen staan (gelukkig) niet stil.
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2017 17:18 ]
Ik heb nu 1 grote string van 21 optimizers ( 20x 300wp JA solar 1x 200wp )
12 optimizers liggen op mijn garage dak.
9 optimizers liggen er op mijn overkapping
nu heb ik alle bekabeling uitgevoerd in 6mm2. totaal 65 meter
echter aan de optimizers zit 4mm2 = 42 meter
als ik dit totaal uitreken kom ik bij 13,15A op een kabel verlies van +-85 90watt
Nu zit ik denken om er 2 strings van te maken.
zodat het kabel verlies halveert.
Echter het zou erg handig zijn als de laatste 8 meter naar de omvormer over 1 kabel mag.
hierna opsplitsen in 2 strings met een splitter.
In de omvomer zelf lijken de 2 ingangen gewoon doorgelust. dus technisch zou dit moeten kunnen.
Iemand hier ervaring mee?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
BT traag?AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:16:
@Schinnen-groen
Ik had vroeger ook een Pieper voor het werk....
Dat heeft de ontwikkeling van de mobiele telefoon ook niet tegengehouden...
Mijn Pi3 haalt alles binnen van de SMA, ook stringspanningen en dergelijke.
Dat zie je niet op je beamertje?
Edit: bedoel er niks mee te zeggen. Maar een vaste betrouwbare kabel verkies ik boven iets draadloos... en traags. En de ontwikkelingen staan (gelukkig) niet stil.
Nou, laat me eens kijken.
Op de SB heb ik de actuele levering aan zonne-energie, de dagopbrengst en de opbrengst sinds aansluiting. De opbrensten per uur/dag/maand/jaar staan op het kaartje (en gaan per maand richting PC voor wat leuke grafiekjes..).
De (gratis) app levert in een mooie grafiek het actuele vermogen, de totale energie-opbrenst tot op dit moment, de DC spanning, de DC stroomsterkte, de AC spanning, de AC stroomsterkte, evt. meldingen van de omvormer, de temperatuur van de omvormer.
Who wants more?
Oh ja, alles kan ik ook nog bekijken op mijn tablet. Wel wat ouderwets, maar prettig voor de oogjes
Ik erger me al kapot aan enkele seconden vertraging.....
ieder zijn ding..
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2017 17:30 ]
Dan ben je dus geen gebruiker van het OV?AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:29:
@Schinnen-groen
Ik erger me al kapot aan enkele seconden vertraging.....
ieder zijn ding..(en er zijn ergere dingen in het leven)
Volgens de datasheet mag je max 5700 W per string aansluiten. Daar ga je overheen.Wodan89 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:16:
Ik zit met een vraag over een solaredge hd wave se5000h,
Alleen daarom is het al handig om te splitsen
Hoe kom je aan de 13 A?
Ik zou een string 'garage' en een string 'overkapping' maken en je over het kabelverlies niet druk maken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
je mag 5700w aansluiten echter de inverter zelf is maar 5000w... dus het max vermogen wat er kan lopen is 5000w daarom heb ik ze in eerste instantie ook als 1 string uitgelegdProton_ schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:40:
[...]
Volgens de datasheet mag je max 5700 W per string aansluiten. Daar ga je overheen.
Alleen daarom is het al handig om te splitsen
Hoe kom je aan de 13 A?
Ik zou een string 'garage' en een string 'overkapping' maken en je over het kabelverlies niet druk maken.
2 strings is nu ook het plan. echter ik kan nergens vinden of je de strings zelf mag laten samen komen en dan via 1 connector aansluiten op de solaredge omvormer
Maar bedraad heeft ook mijn voorkeur. Maar dan wel een interface waar de infrastructuur al voor ligt. Ethernet dus. Om rs485 te gaan leggen zoek ik niet.
Maar je denkt dat ik beter nog niet na denk over storage?
Tenzij je de staatsloterij wint, heeft het inderdaad nog geen zin om iets aan te schaffen. (maar over nadenken kan altijd natuurlijk, dat kost niks)
De ontwikkelingen in EV (electric vehicle) gaan vast zorgen voor lagere prijzen. (en misschien is dat je batterij opslag van de toekomst wel) Wie weet...
Hier 2 strings van 10 stuks P350. De stoom per string halveert daarmee en de Cu verliezen verlaag je niet tot de helft, maar tot een kwart....Wodan89 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:16:
Ik zit met een vraag over een solaredge hd wave se5000h,
12 optimizers liggen op mijn garage dak.
9 optimizers liggen er op mijn overkapping
nu heb ik alle bekabeling uitgevoerd in 6mm2. totaal 65 meter
echter aan de optimizers zit 4mm2 = 42 meter
als ik dit totaal uitreken kom ik bij 13,15A op een kabel verlies van +-85 90watt
Nu zit ik denken om er 2 strings van te maken.
zodat het kabel verlies halveert.
Echter het zou erg handig zijn als de laatste 8 meter naar de omvormer over 1 kabel mag.
hierna opsplitsen in 2 strings met een splitter.
In de omvomer zelf lijken de 2 ingangen gewoon doorgelust. dus technisch zou dit moeten kunnen.
Een aanrader dus.
Let wel op het aantal schaduw panelen per string, dit mag niet te groot zijn.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
ik dacht als ik de stroom per string halveer en de hoeveel cu verdubbel de ohmse verliezen zouden halverenGasschuif schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:42:
[...]
Hier 2 strings van 10 stuks P350. De stoom per string halveert daarmee en de Cu verliezen verlaag je niet tot de helft, maar tot een kwart....![]()
Een aanrader dus.
Let wel op het aantal schaduw panelen per string, dit mag niet te groot zijn.
heb je deze 2 strings aangesloten op een splitter en dan via 1 kabel naar de omvormer ?
Nee, ik ga hier met 2 volledig separate strings tot aan de omvormer. Dan komen de twee samen. Immers 2 plussen en 2 minnen op de omvormer aanwezig. (is de optimale oplossing)Wodan89 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:48:
[...]
ik dacht als ik de stroom per string halveer en de hoeveel cu verdubbel de ohmse verliezen zouden halveren![]()
heb je deze 2 strings aangesloten op een splitter en dan via 1 kabel naar de omvormer ?
In jou geval is het Cu verlies in de gekoppelde string het zelfde , in de stringen op het dak halveert de stroom en daarmee de verliezen tot 1/4, immers I kwadraat *R. (voor zover ik jou situatie goed inschat.)
Ik denk dat je op het dak (voor de 2 string stromen samen komen) het meest scoort qua verlies.
[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 16-06-2017 20:30 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
http://duurzaam-actueel.n...langere-dekkingsgarantie/
temperatuurcoëfficiënt is nu -0.258% /°C ... erg goed naar mijn idee.
Ik ben al blij met mijn -0,29%, en ik zie op de Tweekers lijst van Anton mijn positie langzaam stijgen..
[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 16-06-2017 20:33 ]
Toch nog een vraag..
Dat de storage zich nu nog niet loont snap ik. Is nu ook inderdaad nog veel te duur.
Maar nu het systeem er op voorbereid hebben dat er straks alleen maar storage bij hoeft is nu een kleine meerprijs. Vandaar dat ik daar juist naar keek. Hoe denk jij daar dan over?
Mijn portomonee en wijs verstand (*kuch) zegt nee.
Om de doodsimpele reden, dat je het over (zeg) een jaar of 3 a 5 wel nodig hebt.
En net als zonnepanelen is je systeem over 5 jaar al uit de tijd. Zo ook is die ontwikkeling veel verder dan nu.
Ik heb nu 1-fase, en wil in de toekomst naar 3-fase (wanneer DE brief binnenvalt van, u MOET aan de slimme meter)
Ik blijf bij SMA. SMA biedt geen fatsoenlijke opslag voor 3-fase (voor zover ik weet), maar wel voor 1-fase.
Fronius heeft al wel de hybride omvormer, maar is ook al ruim een jaar uit, dus verouderd.
SolarEdge kan het volgens mij wel op 3-fase, maar no-way dat ik mijn geld steek in optimizers, als je het niet nodig hebt.
Kortom, het is veel te vroeg, en je wilt niet met "oude spullen" zitten over een jaar of 5
Ik heb nu een 1-fase SMA met ethernetaansluiting. (welke ik vervang als ik naar 3-fase ga)
Er komt vast wel een betere oplossing dan nu, voor 3-fase. (ipv 3 batterijen en 3 Sunny boy storage)
Afwachten maar.
En voorbereid..... je hoeft alleen maar dingen toe te voegen... (in geval van SMA)
Hoewel het gunstiger is van DC naar DC op te slaan, zijn de meeste (toekomstige) opslag systemen, gewoon omzetting van AC naar DC en weer naar AC. (nu is de glazen bol weer kapot)
YouTube: Solar battery storage Perth Australia - Updated
3:35
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2017 21:05 ]
nu is de stroom over de string 13A bij max vermogen.Gasschuif schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:07:
[...]
Nee, ik ga hier met 2 volledig separate strings tot aan de omvormer. Dan komen de twee samen. Immers 2 plussen en 2 minnen op de omvormer aanwezig. (is de optimale oplossing)
In jou geval is het Cu verlies in de gekoppelde string het zelfde , in de stringen op het dak halveert de stroom en daarmee de verliezen tot 1/4, immers I kwadraat *R. (voor zover ik jou situatie goed inschat.)
Ik denk dat je op het dak (voor de 2 string stromen samen komen) het meest scoort qua verlies.
als ik er 2 stringen van maak daalt dit toch tot 7a ( 3000w ) en 5A ( 2000w ) per string?
ik zou zeggen dat me dit +- 0,5% meer per jaar op levert
Ik lees dit in je startpostWodan89 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:26:
[...]
nu is de stroom over de 2 stringen 13A bij max vermogen.
als ik er 2 stringen van maak daalt dit toch tot 7a ( 3000w ) en 5A ( 2000w ) per string?
ik zou zeggen dat me dit +- 0,5% meer per jaar op levert
/ quote
Begrijp ik het niet goed?
Ik zie het al . ik heb het verkeerd uitgelegd.Gasschuif schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:05:
[...]
Ik lees dit in je startpost
/ quote
Begrijp ik het niet goed?
het is nu 1 grote string. ik wil deze opdelen in 2 kleiner strings
Voor zelfgebruik hoef je het allemaal niet te combineren met de PV omvormer, want je kan best van alles hebben, over meerdere fases en windrichtingen. Of een schuur, etc.AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:51:
De hobbygek en tweaker in mij, zegt nu aanschaffen, voor de heb.
Om de doodsimpele reden, dat je het over (zeg) een jaar of 3 a 5 wel nodig hebt.
En net als zonnepanelen is je systeem over 5 jaar al uit de tijd. Zo ook is die ontwikkeling veel verder dan nu.
... snip
En voorbereid..... je hoeft alleen maar dingen toe te voegen... (in geval van SMA)
Hoewel het gunstiger is van DC naar DC op te slaan, zijn de meeste (toekomstige) opslag systemen, gewoon omzetting van AC naar DC en weer naar AC. (nu is de glazen bol weer kapot)
Gewoon AC gekoppeld en gewoon de slimme meter lezing gebruiken om te zien of er netto verbruik of teruglevering is. Dan kan je gewoon de beste oplossing van het moment kiezen ongeacht de fabrikant.
Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de accu bouwer dan de omvormer fabrikant, maar dat is persoonlijk.
Ik heb me vorige week verdiept in de SE 3fase oplossing en die viel me nogal tegen. Het lijkt zo te zijn dat je voor elke accupakket dat je wil gebruiken maar op 1 fase kan werken en dat je daarvoor een los kastje, de storedge en een enkelfase omvormer moet kopen. Voor 3 fases koop je dan dus 3 storedge en 3 enkelfase omvormers en 3 accus. Ik mag toch hopen dat ik de tekening verkeerd heb gelezen of dat ze een betere oplossing bedenken anders ruk ik al die SE zooi van het dakAUijtdehaag schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:51:
De hobbygek en tweaker in mij, zegt nu aanschaffen, voor de heb.
Ik heb nu 1-fase, en wil in de toekomst naar 3-fase (wanneer DE brief binnenvalt van, u MOET aan de slimme meter)
Ik blijf bij SMA. SMA biedt geen fatsoenlijke opslag voor 3-fase (voor zover ik weet), maar wel voor 1-fase.
Fronius heeft al wel de hybride omvormer, maar is ook al ruim een jaar uit, dus verouderd.
SolarEdge kan het volgens mij wel op 3-fase, maar no-way dat ik mijn geld steek in optimizers, als je het niet nodig hebt.
Kortom, het is veel te vroeg, en je wilt niet met "oude spullen" zitten over een jaar of 5
Ik heb nu een 1-fase SMA met ethernetaansluiting. (welke ik vervang als ik naar 3-fase ga)
Er komt vast wel een betere oplossing dan nu, voor 3-fase. (ipv 3 batterijen en 3 Sunny boy storage)
Afwachten maar.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Met powerline lever je meteen weer 2x 10 = 20 Watt opbrengst in.... Toch 4 tientjes per jaar...AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:09:
Of een powerline adapter...
Weet iemand die ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
1111 (mits niet gewijzigd door iemand. Dan heb je een PUK code nodig van SMA om die te resetten)
?
Optitrac globalpeak kan je als "gebruiker" ook gewoon uit zetten toch.
Heb je een nieuw omvormertje?
(nou ja, omvormertje.....wat een bakbeest he?)
[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2017 11:58 ]
Kun je aanvragen voor slechts 59 euro (ex btw):WoudseHoeve schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:16:
Ik heb de installateurs code nodig voor een STP25000 TL30 om de optie track uit te kunnen zetten ( nergens schaduw .. )
Weet iemand die ?
http://files.sma.de/dl/22720/GRIDGUARD-en-31.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 17-06-2017 11:32 ]
Weet je het zeker?AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:34:
@TWyk
Om optitrac aan of uit te zetten heb je dat niet nodig hoor...
http://www.sma-benelux.co...n-omvormer-aanpassen.html
Ai ai, die gele PVC buisjesAUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:17:
@WoudseHoeve
1111 (mits niet gewijzigd door iemand. Dan heb je een PUK code nodig van SMA om die te resetten)
?
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Moet eigenlijk grijs zijn (slagvast)AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:13:
@weasel
Maakt het wat uit voor een boerenschuur?
Hij had er maar zat liggen...
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Dit is een systeem bij een vriend van me wat ik heb neergelegd ... 120x250Wp op 25kW omvormer.AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:17:
@WoudseHoeve
?
Alleen kom ik dus niet in de Sunny Explorer bij dat ding, hij wordt niet gezien ???
Kan wel met de "SMA Connection Assist" beperkt bij de omvormer.
Ik moet ook de land instellingen goed zetten .... niet goed gezet bij installatie
Verder een heel mooi ding, bij vol vermogen ( en dat komt best wel voor ) gaat er ongeveer 3x35A door de kabel (4x16mm2
@TWyk
Als ik die code hier kan bemachtigen
Ruim 10 jaar geleden hier al overgestapt op grijs. Veel strakker en minder opvallend.
(PaulV1973 is op vakantieWoudseHoeve schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:48:
[...]
Dit is een systeem bij een vriend van me wat ik heb neergelegd ... 120x250Wp op 25kW omvormer.
Alleen kom ik dus niet in de Sunny Explorer bij dat ding, hij wordt niet gezien ???
Ik moet ook de land instellingen goed zetten .... niet goed gezet bij installatie
Verder een heel mooi ding, bij vol vermogen ( en dat komt best wel voor ) gaat er ongeveer 3x35A door de kabel (4x16mm2) Precies de max van de aansluiting ....
@TWyk
Als het goed is, heeft hij een DHCP ipadres gekregen als er een netwerkkabel aan vast zit.
(maar een vast ip adres instellen is wijzer. Soms moet je poorten openzetten in de router om sunnyportal aan de praat te krijgen)
Met Sunny explorer en de keuze speedwire zou je er toch wel in moeten kunnen.
Sunny explorer is een beetje buggy software (vind ik).
Vaak even de software opnieuw opstarten en dan werkt het weer.
Landsinstellingen wijzigen kan je alleen maar de 1e 24 uur. Daarna is dat niet meer mogelijk zonder die code inderdaad.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2017 13:02 ]
Ik heb zo'n grid guard code maar die is wel aan mij gelinked. Mocht jij dus in de settings gaan rommelen (we hebben het immers wel over settings betreffende elektrische veiligheid) en op wat voor manier dan ook gaat er iets mis dan is te achterhalen wie het ingesteld heeft.WoudseHoeve schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:48:
[...]
Dit is een systeem bij een vriend van me wat ik heb neergelegd ... 120x250Wp op 25kW omvormer.
Verder een heel mooi ding, bij vol vermogen ( en dat komt best wel voor ) gaat er ongeveer 3x35A door de kabel (4x16mm2) Precies de max van de aansluiting ....
@TWyk
Ik vermoed dat je die code niet gaat krijgen van iemand anders dan SMA zelf. Of een bevriend instalkateur die hem heeft en het voor je doet.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
mijn installatie is nogal gewijzigd, SolarEdge is uitgebreid en ik draai nu deels op FemtoGrid, met als enige reden dat mijn schuur en een deel van mijn huis nu op gelijkstroom draaien :-)
[ Voor 3% gewijzigd door looyenss op 17-06-2017 18:06 ]
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Was een van de eerste met "micro" omvormers, dikke snoeren, er gingen kilo's koper het dak op, dat die nog bestaan.
[ Voor 51% gewijzigd door Andre1973 op 17-06-2017 20:07 ]
Hoewel ik me best kan vinden in die tekst...... Nee, ik was het niet.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:37:
'@AUijtdehaag heb jij dit geschreven?
https://www.zonnepanelen....olaredge-weggegooid-geld/
Over overdrijven en aannames gesproken, hij kan er ook wat van....
https://fritts.nl//dunnef...n-vs-gewone-zonnepanelen/
Vandaag:
Mono zuid: 13,8 kWh / 3430 = 4,02 kWh/kWp
SF NOORD: 11,7 kWh / 2550 = 4,5 kWh/kWp en counting (wat een bagger paneel
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2017 20:54 ]
Wij hebben een dakkapel geplaatst en daarboven op kan ik aardig wat panelen kwijt.
Vraagje: zijn er specifieke merken/type panelen die zeer geschikt zijn voor een hele beperkte hellingshoek?
Zodat de panelen zo horizontaal mogelijk op de dakkapel komen te liggen, zodat deze vanaf de weg niet zichtbaar zijn?
Aangezien ik ze onder vijf graden heb, en op camper zelfs plat, kan ik wel stellen dat het solar frontier is.Cass schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:57:
Inmiddels heeft het virus (na ruim anderhalf jaar met het huidige systeem) kennelijk toegeslagen...![]()
Wij hebben een dakkapel geplaatst en daarboven op kan ik aardig wat panelen kwijt.
Vraagje: zijn er specifieke merken/type panelen die zeer geschikt zijn voor een hele beperkte hellingshoek?
Zodat de panelen zo horizontaal mogelijk op de dakkapel komen te liggen, zodat deze vanaf de weg niet zichtbaar zijn?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat kan prima:
https://www.mupload.nl/img/efwfnvmlznqyt.jpg
Maar verstandig, is het niet....
Ze worden heel snel vuil en water blijft er zo goed als op liggen (met de bijbehorende vuilranden)
Dan gaat dit een (heeel) stuk beter:
https://www.mupload.nl/img/w2earj0yp7jiy.jpg
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2017 21:07 ]
Grappig dat de BE versie van Metdezon zo tegen is terwijl de Nederlandse tak ze gewoon in de webwinkel heeft liggen. https://www.zonnepanelen.nl/omvormers.htmlreneeke1970 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:37:
'@AUijtdehaag heb jij dit geschreven?
https://www.zonnepanelen....olaredge-weggegooid-geld/
Het rare is is dat optitrack mij uitgelegd is al dat de MPPT gewoon iets verder omlaag kijkt wat spanning betreft of daar net wat meer vermogen te halen is, aldus de SMA cursus.
Ik heb gewoon hier SE met SF liggen! gaat heel mooi!
Optitrack doet volgens mij ook alleen een beetje buiten het mppt bereik kijken om te zien of daar wat te halen is.
[ Voor 25% gewijzigd door No Hands op 18-06-2017 07:18 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb min of meer zelfde situatie alleen dak met 60 graden hoek.Ankh schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:20:
Meldt zich ook in dit topic!
Momenteel wordt onze nieuwbouwwoning gebouwd:
[afbeelding]
Ligging (het gaat om nr. 32):
[afbeelding]
Onze grote schuine dak ligt gunstig (nagenoeg zuid). Helaas gaan we schaduw krijgen van woning nr 31. Is het in dit geval sowieso verstandig om meteen een omvormer te gebruiken?
Een bouwer kan over het algemeen een schaduw model voor je maken, echter kost het hem tijd (en dus geld)
Toen ik nog niet getekend had heb ik een 3D model gekregen, en ja dat kon wel geupdate worden met buurhuis en schaduw.
Na het tekenen weet hij er echter niets meer van .. (Zal er wel aan liggen dat hij 20K€ van de rpijs af heeft moeten halen..)
De gratis diensten zijn blijkbaar voorbij.
Simpel gesteld: je krijgt een driehoek vormige schaduw, en afhankelijk van de stand (hoogte) van de zon kom die hoger of lager op je dak.
Hij schuift van links naar rechts over je dak heen.
Met name in de winter heb je meerdere panelen hard in de schaduw.
Met 12-18 panelen wellicht wel 6-7 in de schaduw.
Andere mensen kunnen je beter vertellen wat daarvan de impact is en of een inverter kan blijven werken.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Als ik voor maart 2017 een installateur mijn 2000Watt omvormer had laten aansluiten, dan had hij dit op een bestaande en gebruikte algemene groep in de schuur mogen doen (niet gestekkerd) in de huidige situatie moet het weer op een aparte groep.
Zijn aansluitingen die voor maart zijn gedaan nu dus als gevaarlijk te beschouwen? Of is het meer dat de stop omslaat als de zon vol schijnt en de slijptol wordt gebruikt.
En wat zijn de regels als particulier? Of zijn die er totaal niet. (Ik kanoverigens beschikken over een vrije groep, moet er alleen even een stuk voor graven om de kabel netjes diep in de grond te leggen).
[ Voor 21% gewijzigd door Sneezzer op 18-06-2017 11:41 ]
even in gewone mensen taal:Sneezzer schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:38:
Even een vraag,
Als ik voor maart 2017 een installateur mijn 2000Watt omvormer had laten aansluiten, dan had hij dit op een bestaande en gebruikte algemene groep in de schuur mogen doen (niet gestekkerd) in de huidige situatie moet het weer op een aparte groep.
Zijn aansluitingen die voormaart zijn gedaan nu dus als gevaarlijk te beschouwen?
En wat zijn de regels als particulier? Of zijn die er totaal niet. (Ik kanoverigens beschikken over een vrije groep, moet er alleen even een stuk voor graven om de kabel netjes diep in de grond te leggen).
Iedere huis installatie (ongeacht wie t doet) moet ten minste voldoen aan de regels zoals in de NEN 1010 op dat moment.
Bij bestaande bouw ga je uit van het bouwjaar van de woning, pas als meer dan 30% van de elektra veranderd word dan moet de gehele installatie naar de huidige norm getild worden.
Bestaande installaties mogen gewoon in gebruik blijven, op een aantal zaken na. Zoals stalen buizen met daarin met katoen omwonden draad moet volgens mij bij overdracht (verkoop) worden vervangen.
Dus gelukkig niet meteen gevaarlijk, maar er word een uitsterf constructie toegepast.
Dat betekend dus ook dat in een ouder huis (voor 1975) je af kunt met alleen een automaat (je sluit aan bij de regels van de bestaande installatie, je past immers niet meer dan die 30% aan) direct achter de hoofdschakelaar, en in een moderner huis je m achter een aardlek moet plaatsen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 18-06-2017 11:49 ]
Ik heb minder dan dertig procent gewijzigd dus ik val onder de regels van 1900 .Andre1973 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:44:
[...]
even in gewone mensen taal:
Iedere huis installatie (ongeacht wie t doet) moet ten minste voldoen aan de regels zoals in de NEN 1010 op dat moment.
Bij bestaande bouw ga je uit van het bouwjaar van de woning, pas als meer dan 30% van de elektra veranderd word dan moet de gehele installatie naar de huidige norm getild worden.
Bestaande installaties mogen gewoon in gebruik blijven, op een aantal zaken na. Zoals stalen buizen met daarin met katoen omwonden draad moet volgens mij bij overdracht (verkoop) worden vervangen.
Dus gelukkig niet meteen gevaarlijk, maar er word een uitsterf constructie toegepast.
Dus al dat gezever met pas op voor je verzekering is allemaal bullshit haha
1 PVoutput . Dongen NB
Je valt onder de regels van t moment van de laatste grote E-verbouwing (die 30+%).reneeke1970 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:51:
[...]
Ik heb minder dan dertig procent gewijzigd dus ik val onder de regels van 1900 .
Er komt ook een deel redelijk verstand bij kijken. Soms is dat lastig, mijn woning is van 1906, maar geen idee wanneer de laatste echte verbouwing is geweest, die bewoner leeft al lang niet mee, en de vorige eigenaar heb ik nooit gesproken. (en tekeningen zijn er helemaal niet)
Het rare is is dat in Nederland helemaal geen zoveel jaarlijkse keuring is op woningen terwijl dat bijvoorbeeld in België wel het geval is. (AREI)
Men is nog steeds bezig de "nen1010" voor heel Europa gelijk te trekken, maar de verschillen zijn zo groot dat daar nogal even overheen gaat.
Als je een NEN3140 keuring laat doen krijg je een net raportje en sta je wel sterk bij een verzekering in geval van brand in een meterkast.reneeke1970 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:51:
[...]
Ik heb minder dan dertig procent gewijzigd dus ik val onder de regels van 1900 .
Nu is het alleen de netbeheerder die een eis heeft van een hoofschakelaar na de meter and thats it, wat je er na doet is jouw zorg.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Precies dus niet verzekerd geloof ik niet zo in.Andre1973 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:56:
[...]
Je valt onder de regels van t moment van de laatste grote E-verbouwing (die 30+%).
Er komt ook een deel redelijk verstand bij kijken. Soms is dat lastig, mijn woning is van 1906, maar geen idee wanneer de laatste echte verbouwing is geweest, die bewoner leeft al lang niet mee, en de vorige eigenaar heb ik nooit gesproken. (en tekeningen zijn er helemaal niet)
Het rare is is dat in Nederland helemaal geen zoveel jaarlijkse keuring is op woningen terwijl dat bijvoorbeeld in België wel het geval is. (AREI)
Men is nog steeds bezig de "nen1010" voor heel Europa gelijk te trekken, maar de verschillen zijn zo groot dat daar nogal even overheen gaat.
Twee verschillende draad dikte onder één klem mag niet, maar als ik het dunne draadje dubbel vouw en er hard aan kan trekken zit hij mij prima. En als hij na de brand nog steeds onder klemmetjes zit wil ik wel eens zien wat verzekering klaar maakt.
Maar goed het ging over 2000 watt met stekker invoeren geloof ik......
Iets wat ik met gezond verstand nooit zou doen, alles een eigen automaat. Zo kun je alles onder controle houden
Ik voer hier via stekker 700 watt en het zit me niet lekker, snel eens gaan sleutelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een nieuwere woning uit 2013, met 16a groepen mijn omvormer is 2000Watt. Mag ik die dan zo aansluiten, als particulier, op een verdeelstuk terwijl de installateur dit mocht maar nu niet meer mag?
Ps dus niet met stekker.
Pps. Ik ga zo graven, maar wel benieuwd naar de antwoorden.
[ Voor 12% gewijzigd door Sneezzer op 18-06-2017 12:15 ]
Vaste aansluiting mag toch altijd. Alleen jij bedoelt of er andere gebruikers bij mogen zitten?Sneezzer schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:12:
Ondanks dat bovenstaande welenigzins duidelijke bewoording is, snap ik het nog niet geheel.
Ik heb een nieuwere woning uit 2013, met 16a groepen mijn omvormer is 2000Watt. Mag ik die dan zo aansluiten, als particulier, op een verdeelstuk terwijl de installateur dit mocht maar nu niet meer mag?
Ps dus niet met stekker.
Geen idee wat de regels zijn, maar als je ongecontroleerd 9 A zo naar een andere aansluiting laat lopen vind ik dat je dom bezig bent. Gewoon achter eigen automaat zonder andere gebruikers zou ik zeggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat ga ik ook doen (vandaar het graven in de volle zon nu), mijn vraag is meer, aangezien het tot begin dit de afgelopen 1,5? Jaar weer als zodanig mocht (dus met andere gebruikers). Hoe zit het met de veiligheid van die installaties?reneeke1970 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:45:
[...]
Vaste aansluiting mag toch altijd. Alleen jij bedoelt of er andere gebruikers bij mogen zitten?
Geen idee wat de regels zijn, maar als je ongecontroleerd 9 A zo naar een andere aansluiting laat lopen vind ik dat je dom bezig bent. Gewoon achter eigen automaat zonder andere gebruikers zou ik zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sneezzer op 18-06-2017 12:59 ]
Die 30% regel is mij onbekend. Wie stelt deze regel en waar kan ik die nalezen.Andre1973 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:56:
[...]
Je valt onder de regels van t moment van de laatste grote E-verbouwing (die 30+%).
De zekering in de meterkast aanpassen naar 10 Ampère zou mijn inziens een makkelijk en veilig alternatief kunnen zijn. Dat denk mijn gezonde (?) verstand, ik weet niet wat de regeltjes daarover zeggen.Sneezzer schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:12:
Ondanks dat bovenstaande welenigzins duidelijke bewoording is, snap ik het nog niet geheel.
Ps dus niet met stekker.
Dit zijn de omvormers met een eigen Webserver als ik het goed gelezen heb.
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem welke zich niet hoeft te melden in een of ander online portal maar gewoon netjes thuis bekeken kan worden alleen door mij zelf. Dit in verband met Privacy.
Verder hoop ik deze dan nog te kunnen koppelen aan Domoticz.
Bij de omvormer die logging naar een webportaal kun je dat ofwel uitzetten in de instellingen van de omvormer ofwel blokkeren in je firewall.Brutuss schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:50:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de SMA SB4.0 (of 3.0 / 5.0 enz).
Dit zijn de omvormers met een eigen Webserver als ik het goed gelezen heb.
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem welke zich niet hoeft te melden in een of ander online portal maar gewoon netjes thuis bekeken kan worden alleen door mij zelf. Dit in verband met Privacy.
Verder hoop ik deze dan nog te kunnen koppelen aan Domoticz.
Overigens zijn de betreffende webportalen standaard ook niet publieke beschikbaar.
Een omvormer eigenaar moet expliciet het systeem publiek maken via het webportaal om de gegevens door anderen te laten inzien.
Maar dan kun je ze toch niet meer uitlezen? Aangezien de meeste omvormers hun data alleen online willen opsturen?TWyk schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:56:
[...]
Bij de omvormer die logging naar een webportaal kun je dat ofwel uitzetten in de instellingen van de omvormer ofwel blokkeren in je firewall.
Overigens zijn de betreffende webportalen standaard ook niet publieke beschikbaar.
Een omvormer eigenaar moet expliciet het systeem publiek maken via het webportaal om de gegevens door anderen te laten inzien.
Ik heb een SMA en die lees ik uit met SBFspot en een raspberry pi en in domoticz
https://sbfspot.codeplex.com/documentation
Als je de SMA niet aanmeld voor sunnyportal, dan zal hij ook niet uploaden naar sunnyportal, maar sbfspot leest hem wel uit.
Edit: je zou naast het standaard ondersteund van SBFspot in domoticz, alle data ook nog eens kunnen splitsen dmv https://egregius.be/2016/sbfspot-2-domoticz/
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 17:57 ]
De omvormers die loggen naar een webportaal zijn vaak ook lokaal bv een kabel (rs485) of wifi uit te lezen.Brutuss schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:10:
[...]
Maar dan kun je ze toch niet meer uitlezen? Aangezien de meeste omvormers hun data alleen online willen opsturen?
Mijn Ginglong solis bijvoorbeeld geeft via wifi zowel een signaal naar een portaalsite als ook een signaal naar mijn lokale netwerk. ik heb dus op twee plaatsen logging
Je maakt je zorgen over kabelverlies? Neem dan een driefase SE omvormer, minder verliezen met minder koper en geen koppelstukjes nodig. Dan heb je ook meer schaduw-immuniteit.Wodan89 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:28:
[...]
Ik zie het al . ik heb het verkeerd uitgelegd.
het is nu 1 grote string. ik wil deze opdelen in 2 kleiner strings
ik maak me zorgen over DC kabel verlies.Proton_ schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:57:
[...]
Je maakt je zorgen over kabelverlies? Neem dan een driefase SE omvormer, minder verliezen met minder koper en geen koppelstukjes nodig. Dan heb je ook meer schaduw-immuniteit.
Bij mij Pa thuis hangt een SE7k 3 fase omvormer op 6000wp.
hier achter zit 25 meter 5x10mm2
nu bij mijn eigen huis heb ik een se5000H met 3x6mm2 en 2 meter kabel tot de meter
6200wp totaal
AC kabelverlies is in dit geval te verwaarlozen
DC zit er totaal 65M 6mm2 en 42meter 4mm2
met 13A max kom ik op 85watt verlies bij max vermogen.
Ik heb de Print eens goed bekeken en hier kun je zien dat de 2 sets aansluitingen zijn door gelust.
[ Voor 6% gewijzigd door Wodan89 op 18-06-2017 19:02 ]
Hierdoor nemen de DC verliezen af met 78%. Meer dan het verschil tussen 4 mm² en 6 mm².
10 mm² is écht zonde van het koper voor een 7 kW omvormer, daar had je met 5x1.5 mm² nog uit gekund.
Voorbeeldje; 5x1.5mm² weegt 215 gram per meter, 5x10mm² weegt 753 gram per meter.
Op 25 meter scheelt dat dus 13 kilo PVC en koper. We doen de vereenvoudiging dat het alleen ruw koper is á 11 kWh/kg; dan moet de dikkere kabel dus 123 kWh aan kabelverliezen goedmaken.
[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2017 21:28 ]
Dank voor jullie antwoorden.
SBFspot is ook gewoon via het netwerk uit te lezen zie ik dus dan kan ik op mijn huidige Windows Kodi / Domoticz Intel NUC SBFSpot installeren en deze weer uitlezen in Domoticz.
Ik heb gezien dat de SMA omvormers gebruik maken van OptiTrack. Dit is een soortgelijke optimalisatie als de SolerEdge omvormers met Optimizers. Maar het OptiTrack is vooral bedoelt voor panelen die in de schaduw terecht komen. Dit heeft dus geen invloed op de onderlinge panelen qua prestaties of zie ik dit verkeerd? (Het ene paneel presteert beter dan de andere).
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??