Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Optitrack is iets heel anders dan een optimizer per paneel. Optitrack laat de omvormer de slechtste panelen volledig negeren (eigenlijk per 1/3 paneel) om de overige panelen wél optimaal te laten werken.
Een optimizer daarentegen, zoals SE, laat elk paneel naar rato van instraling presteren (in theorie dan, de praktijk is iets ingewikkelder).
Een mismatch van +/-5% in Vmpp of Impp is geen probleem voor een stringomvormer, laat je niet aanpraten dat dit ook 5% opbrengstverlies oplevert (er is wel iets verlies, maar veel kleiner).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brutuss
Het is zelfs beter dan SE.
reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
>:)

Maar gooi op je dak 46 x SF-175S in oost/west portrait of noord/zuid portrait en je kan een goedkope chinees pakken...
(2x 8 + 2x 7 + 2x8 op 8x8 mtr-50x50 cm )
Misschien een paar minder, anders kan je geen buitenunit meer plaatsen voor je l/w warmtepomp.

Maar zonder gekheid...
Ben je al er aan uit welke panelen?

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 20:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:39
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:56:
@Brutuss
Het is zelfs beter dan SE.
reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
>:)

Maar gooi op je dak 46 x SF-175S in oost/west portrait en je kan een goedkope chinees pakken...
(8x8 mtr)

Maar zonder gekheid...
Ben je al er aan uit welke panelen?
Haha die had ik gisteren ook al gelezen en moest nog wel even lachen om zijn opmerking ;)

8000wp is me net een beetje teveel voor de beurs ;)

Ik zat te denken aan de volgende panelen 16x Ja Solar JAM6K-60-295-PR-BK en de
SMA SB 4.0-1AV-40

[ Voor 12% gewijzigd door Brutuss op 18-06-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brutuss
Dat kan, maar passen deze niet? Of kom je dan te dicht op de rand.
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/
Qua euro per Wp maakt het weinig uit.

8x jasolar = 32 Vmpp x 8 = 256 Vmpp
8x Ecsolar = 38 Vmpp x 8 = 304 Vmpp

16x jasolar = 512 Vmpp is teveel voor 1 mppt ingang, dus moet je splitsen op 2x mppt ingang.
(niet parallel op 1 mppt ingang, want dan werkt optitrac niet goed )
Mono (of poly) panelen moeten in landscape op een platdak, vanwege de bypassdiodes.

SF-175S in portrait is ideaal, want 4x Vmpp = 350 Vmpp
(maar meer bevestiging nodig, dus duurder)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
@AUijtdehaag

Dan zou ik de SMA SB4000TL-21 moeten nemen die kost hetzelfde als de SMA SB 4.0-1AV-40 maar kan wel twee strings aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brutuss
Dat kunnen ze beiden...
Dus dat maakt niet uit

http://www.mg-solar-shop....Sunny-Boy-Wechselrichter/

Ik kijk altijd even in de datasheets..... (staan ook op die website als je een omvormer aanklikt)
Maar 350 Vmpp is meestal ideaal voor een stringomvormer. (panelen optellen)
Daar wil je zo dicht mogelijk op zitten, voor het beste rendement. (scheelt maar een 1 a 2 procent, dus niets schokkends)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutuss
@AUijtdehaag

Je hebt gelijk dan staat het hier verkeerd aangegeven:
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/sb40-1av-40-omvormer.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:55:
Optitrack is iets heel anders dan een optimizer per paneel. Optitrack laat de omvormer de slechtste panelen volledig negeren (eigenlijk per 1/3 paneel) om de overige panelen wél optimaal te laten werken.
Een optimizer daarentegen, zoals SE, laat elk paneel naar rato van instraling presteren (in theorie dan, de praktijk is iets ingewikkelder).
Een mismatch van +/-5% in Vmpp of Impp is geen probleem voor een stringomvormer, laat je niet aanpraten dat dit ook 5% opbrengstverlies oplevert (er is wel iets verlies, maar veel kleiner).
?????
Dus er is software die uit een reeks van x panelen IN SERIE kan bepalen welk paneel minder opbrengst levert en die dan uitschakelt? En dan ook nog per 1/3 paneel.
*gaat zijn diploma elektrotechniek inleveren*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Schinnen-groen Ik doel op een globale MPP sweep, waarbij de bypass diodes geleiden als bij dat instelpunt dit een hogere stroom oplevert. Geen helderziendheid nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:28:
@Brutuss

Maar 350 Vmpp is meestal ideaal voor een stringomvormer. (panelen optellen)
Daar wil je zo dicht mogelijk op zitten, voor het beste rendement. (scheelt maar een 1 a 2 procent, dus niets schokkends)
Kun je me uitleggen waarom dit de meest ideale Vmpp is? Dit geld dus voor alle stringomvormers?

Ik kan hier namelijk niks over vinden in bijvoorbeeld de datasheet van de Sunny Boy

Wel een range van 175 tot 500 per string

[ Voor 3% gewijzigd door Brutuss op 18-06-2017 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-10 18:43
In die gelinkte sunny boy handleding staat een grafiek met de efficientie bij 175, 400 en 500 volt.
Hier lijkt 400 het optimum te zijn.

Het scheelt de genoemde 1-2% (van 96 naar 97 %)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 18-06-2017 21:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Brutuss
350 Vmpp geldt voor de meeste (1-fase) stringomvormers inderdaad.

In de datasheet van de SB xxxx Tl-21 staat
MPP voltage range / rated input voltage 175 V to 500 V / 400 V
Dat is dus 400 Vmpp.

In de datasheet van SB x1-av-40 staat 365 Vmpp
Bemessungseingangsspannung 365 V

De "nieuwe" zou dus beter geschikt zijn voor "maar" 8 panelen in een string.

Op elke datasheet staat ook de rendementsgrafiek, daar kan je de verschillen zien als je verschillende spanningen bekijkt.

Kleine uitleg nog:
Elk paneel heeft een Vmpp en een Voc.
Vmpp is de spanning, bij belasting. Daarmee rekenen je naar de ideale Vmpp van de omvormer.
Voc is de onbelaste spanning, die komt voor als de omvormer net gaat starten. Daarmee reken je de maximale spanning van de omvormer. In het geval van 1av-40 is die 600Voc, ingeval van SB xxxx TL-21 is die 750 Voc

Dus Vmpp is wat laag bij jou met 8 panelen, maar ook weer niets schokkends (1 a hooguit 2% minder rendement)
Uiteraard wisselt de Vmpp. (en Voc)
Bij kouder weer is die hoger, bij warmer weer is die lager.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Brutuss een éénfase omvormer maakt eerst ~350 V DC, waarna een wisselrichter dit omzet in 230V AC.
De 230V is de gemiddelde waarde van de sinus, de topwaarde is 325 V en een omvormer moet vaak meer dan 230V maken om terug te leveren door de netimpedantie.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/230volt_50Hz.svg/1200px-230volt_50Hz.svg.png

Als de panelen zelf al ca 350V leveren, hoeft er dus minder geconverteerd te worden -> hoger rendement.

Bij een driefasenomvormer (400V) zie je dan ook dat de optimale stringlengte langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
@AUijtdehaag @Proton_ @jacovn

Dank voor het uitleggen! Weer iets geleerd.

De panelen welke ik wil neerleggen komen uit op 8x jasolar = 32 Vmpp x 8 = 256 Vmpp per string
Met een Sunny Boy 4.0 welke het beste werkt op 365 Vmpp kom ik dan uit op ongeveer 2% verlies?

Met een jaarlijks geschatte oplevering van 4248 kWh/ jaar geeft dit dan simpelweg 85Kwh minder per jaar?

Minder panelen in 1 string nemen om bijvoorbeeld onder die 500 Vmpp uit te komen helpt wel in betere efficiëntie maar geeft ook minder opbrengst.

[ Voor 16% gewijzigd door Brutuss op 18-06-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-10 09:56
Wat is wijsheid. 24 x 175Wp = 4200Wp. Oost/West op 15 graden helling.

3700Watt omvormer of een 4500Watt Omvormer. Fronius Symo 3.7-3M of 4.5-3M ?

Ben van de Steca 4000 afgestapt omdat leverancier aangeeft dat je met oost/west echt twee MPP trackers wilt. De SMA 5000TL-20 is al helemaal te zwaar. Welk piek vermogens kan ik verwachten met 12 panelen op 105 graden (bijna oost) en 12 panelen op 285 graden (bijna west). onder een helling van 15 graden.
Betekend 2 MPPT dat elke tracker max 50% van het totale vermogen kan doen?
Elke zijde kan dan optimaal (35 graden helling, 180 graden opstelling = zuid) max 2100 Watt doen. De omvormer kan voor een string dan max 1850 of 2250 Watt aan. Dus als Oost of west een afwijking van 15% geeft (wat het zeker zal doen) dan haal ik die 1850 al niet meer en zou ik met de 3700 watt omvormer nooit de max bereiken.
Of maak ik een denk-/redenatiefout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:42:
@Schinnen-groen Ik doel op een globale MPP sweep, waarbij de bypass diodes geleiden als bij dat instelpunt dit een hogere stroom oplevert. Geen helderziendheid nodig.
Voor wat meer duidelijkheid voor de meelezers:

Wikipedia: Maximum power point tracking

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[@Brutuss
Met 4720 Wp op zuid gericht is die schatting van 4248 kWh/per jaar wat aan de lage kant. (als je verder geen schaduw hebt)
Maar je hebt inderdaad ietsjes verlies. (zoals hieronder vermeld, geneuzel in de marge)

Je kan ook naar een ander paneel kijken om aan een hogere spanning te komen, Panasonic hit 295 (passen er 5 in landscape) of SF in portrait.
Maar wordt het allemaal ietsjes duurder voor wat meer opwek.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-10 18:43
Brutuss schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:42:
@AUijtdehaag @Proton_ @jacovn

Dank voor het uitleggen! Weer iets geleerd.

De panelen welke ik wil neerleggen komen uit op 8x jasolar = 32 Vmpp x 8 = 256 Vmpp per string
Met een Sunny Boy 4.0 welke het beste werkt op 365 Vmpp kom ik dan uit op ongeveer 2% verlies?
Je kunt denk ik ook beter de noct Vmpp nemen, die is dan 29,07..
http://www.jasolar.com/up...M6(L)(SE)-60_PR%20(1).pdf

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Brutuss Het is gerommel in de marge (of tweaking to the max ;)).
Als het je om de laatste procenten rendement gaat moet je niet naar SMA kijken maar naar bijvoorbeeld Steca Coolcept of Fronius Primo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat ik vreemd vind in de discussie over rendementsverbetering is het feit dat er veel wordt gedaan richting optimaliseren van het maximale vermogenspunt I/V, maar weinig of niets aan het zo laag mogelijk houden van de temperatuur van de cellen.
Zou het niet interessant zijn om eens te onderzoeken of door een andere manier van bevestiging je luchtstromen zou kunnen vergroten langs de panelen om zodoende het rendement te verbeteren?
Er zijn al discussies geweest over het koelen van de panelen met water via allerlei slimme manieren, maar door de opstelling van de panelen t.o.v. het oppervlak van montage zou je ook nuttig gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld het venturi-effect: door de hoek tussen het dak te laten varieren met de lengte van het paneeloppervlak zou je bijv. een versnelde luchtstroming kunnen opwekken. dat geeft imho ook meer koeling en dus een vergroting van het vermogensrendement.
Het kost niets en is onderhoudsvrij.
Kan er niets over vinden.

Zijn er mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nklaver234

Wat voor mij de doorslag zou geven is:

1. rendement:
Fronius: 96,9% rendement en 97,2% rendement
SMA: 97,6% rendement
Steca: 98,1% rendement

2. geluid

Verder maakt het allemaal geen r...t uit.

Heeft die leverancier dat ook onderbouwd dat je geen 4 stringen van 6 op een steca mag doen?
Want daar komt het eigenlijk gewoon op neer. Dat je geen fijne logging hebt met maar 1 mppt, is wel een feit. Maar is dat nodig om precies te zien wat oost en west apart doet?
Met 2 paralle strings op 1 mppt heb je ook niks aan schaduwmanagement. dus daar hoef je het niet voor te doen. Dat heb je ook niet nodig want het is SF in portrait.

En persoonlijk denk ik dat een 3700 watt inderdaad voldoende is.
Maar groter is ook prima. (pieken pak je dan ook mee)
Maar je moet ook niet overdrijven (kost je weer wat rendement in de ochtend en avond met een te grote omvormer)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Schinnen-groen Lijkt me dat daar wel een kern van waarheid in zit. Ik heb op 1 van mijn daken een vlak van 4x3 panelen en de panelen aan de kant waar de wind op staat doen het eigenlijk altijd - mits het lekker waait en bij voorkeur een beetje koele wind is - net ietsje beter dan de panelen die ingesloten liggen tussen andere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Schinnen-groen
Elke 2-3 graden koeler geeft inderdaad ook 1% rendementwinst.
Voor een 270 Wp paneel geeft dat een budget van 2.7 watt, daar kan je best een fannetje op laten draaien.

Kan je een schets maken van je venturi-opstelling? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp.

@nklaver234 Mijn vader heeft 24 SF170 op ZO op een Symo 4.5. Achteraf had het ook prima op een 3.7 gepast.
Voor jou dus zeker.
Disclaimer: het gaat zeker af en toe aftoppen, dat is slecht voor je hart. Op de jaaropbrengst zie je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
jacovn schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:06:
[...]

Je kunt denk ik ook beter de noct Vmpp nemen, die is dan 29,07..
http://www.jasolar.com/up...M6(L)(SE)-60_PR%20(1).pdf
Hiermee zou ik inderdaad op 465 Vmpp met 16 panelen op een string zitten. Helaas kan ik de JAM6(L) 60-295/PR niet echt ergens vinden om te kopen...
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:05:
[@Brutuss
Met 4720 Wp op zuid gericht is die schatting van 4248 kWh/per jaar wat aan de lage kant. (als je verder geen schaduw hebt)
Maar je hebt inderdaad ietsjes verlies. (zoals hieronder vermeld, geneuzel in de marge)

Je kan ook naar een ander paneel kijken om aan een hogere spanning te komen, Panasonic hit 295 (passen er 5 in landscape) of SF in portrait.
Maar wordt het allemaal ietsjes duurder voor wat meer opwek.
Proton_ schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:07:
@Brutuss Het is gerommel in de marge (of tweaking to the max ;)).
Als het je om de laatste procenten rendement gaat moet je niet naar SMA kijken maar naar bijvoorbeeld Steca Coolcept of Fronius Primo.
Uiteindelijk willen we stroom opwekken zodat we niks meer hoeven te betalen voor onze stroomrekening.
Ik kan uiteraard door enkele bedrijven offertes laten maken en een hiervan het laten maken.
Maar ik wil me er in verdiepen, ervan leren en vervolgens zelf een systeem neerleggen wat het beste in de buurt komt. Hoe ver ik hier in wil gaan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 18:53
Schinnen-groen schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:23:
Wat ik vreemd vind in de discussie over rendementsverbetering is het feit dat er veel wordt gedaan richting optimaliseren van het maximale vermogenspunt I/V, maar weinig of niets aan het zo laag mogelijk houden van de temperatuur van de cellen.
Zou het niet interessant zijn om eens te onderzoeken of door een andere manier van bevestiging je luchtstromen zou kunnen vergroten langs de panelen om zodoende het rendement te verbeteren?
Er zijn al discussies geweest over het koelen van de panelen met water via allerlei slimme manieren, maar door de opstelling van de panelen t.o.v. het oppervlak van montage zou je ook nuttig gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld het venturi-effect: door de hoek tussen het dak te laten varieren met de lengte van het paneeloppervlak zou je bijv. een versnelde luchtstroming kunnen opwekken. dat geeft imho ook meer koeling en dus een vergroting van het vermogensrendement.

Leuk, venturi optimalisatie.
Maar wat gaat dat brengen? Je wilt het paneel koel houden d.m.v. de luchtstroom achter het paneel.
Wat gaat een lokale vernauwing/stroomversnelling daar aan bijdragen?

Je kan je wel afvragen of b.v. bij een schansopstelling het handiger is om achter de panelen een plaat aan te brengen zodat er een soort schoorsteen luchtstroming ontstaat die effectiever koelt dan de panelen in de vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROVAOL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-10 11:17
Na uren het forum doorgelezen te hebben, is mijn keuze gevallen op de Solar Frontier SF170 of de LG Neon 2 320Wp Black. Beide evt. in combinatie met een SMA of Goodwe omvormer (daar ben ik nog niet helemaal over uit). Het doel is dat ik minimaal het jaarlijks verbruik van ongeveer 3900 kWh kan terugverdienen. Dak van 990x880, met dakraam, 45graden, Zuid-ZuidWest, geen schaduw.

Voordelen Solar Frontier SF170(Wp):
- Klein en daardoor mooi legplan van 25 stuks, totaal vermogen 4250Wp/4016 kWh (volgens offerte?)
- Hoger rendement t.o.v. mono.
- Zwart

Nadelen:
- Verkrijgbaarheid / garantie, aangezien Solar Frontier gestopt is met leveren in Europa.
- Aurora effect, al lees ik op dit forum hier nauwelijks iets over.
- Hogere installatiekosten

Voordelen LG Neon 2 Black, 320Wp:
- Veel vermogen met m2, legplan van 14 stuks, totaal vermogen 4480Wp/3629 kWh (volgens offerte?)
- Verkrijgbaarheid
- Zwart (nagenoeg)

Nadelen:
- Minder panelen, minder totaal vermogen/rendement t.o.v. CIS.

De uiteindelijke keuze moet nog gemaakt worden, en daar heb ik jullie hulp graag bij nodig. Wat adviseren jullie (of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:40:
@Schinnen-groen
Elke 2-3 graden koeler geeft inderdaad ook 1% rendementwinst.
Voor een 270 Wp paneel geeft dat een budget van 2.7 watt, daar kan je best een fannetje op laten draaien.

Kan je een schets maken van je venturi-opstelling? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp.

@nklaver234 Mijn vader heeft 24 SF170 op ZO op een Symo 4.5. Achteraf had het ook prima op een 3.7 gepast.
Voor jou dus zeker.
Disclaimer: het gaat zeker af en toe aftoppen, dat is slecht voor je hart. Op de jaaropbrengst zie je het niet.
Voor uitleg van de werking, zie:
Wikipedia: Venturi-effect

Je zou dit kunnen bewerkstelligen door bij een dat van bijv. 30 graden de panelen op 25 graden te monteren.
zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ROVAOL
Ik zou om te beginnen een leverancier opzoeken die SF-175S panelen aanbiedt ipv SF-170S
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/

Als zuid/zuid west vol ligt en je bent verslaafd, ga je verder op de andere kant. (dus kies de omvormer niet te klein. SMA kan met strings van 5 SF panelen)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
@ROVAOL

Solar frontier is niet gestopt.
Ps kijk even naar de sf175, net uit en goed verkrijgbaar.

Edit spuit 11

[ Voor 8% gewijzigd door Sneezzer op 18-06-2017 23:07 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
4480 Wp en dan een opbrengst van 3629 kWh? Dat klinkt mij erg voorzichtig.
Ik weet niet hoe bijzonder jouw situatie is, maar bij beide systemen zullen elkaar normaal weinig ontlopen in opbrengst. Zelf ben ik wel fan van SMA, super degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

MeTooPV schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:58:
[...]

Leuk, venturi optimalisatie.
Maar wat gaat dat brengen? Je wilt het paneel koel houden d.m.v. de luchtstroom achter het paneel.
Wat gaat een lokale vernauwing/stroomversnelling daar aan bijdragen?

Je kan je wel afvragen of b.v. bij een schansopstelling het handiger is om achter de panelen een plaat aan te brengen zodat er een soort schoorsteen luchtstroming ontstaat die effectiever koelt dan de panelen in de vrije ruimte.
Allereerst zou je de manier waarop een paneel is geconstrueerd moeten veranderen.
De onderkant is nu een soort van open bak waardoor een onderliggende luchtstroming (turbulent vs laminair) alleen maar luchtwervelingen gaat opleveren. Dat schiet niet op, dus.

De randen van aluminium moeten dus ongeveer gelijk aan het paneel worden gemaakt. Dat betekent dat de montage ook anders zou moeten. de stevigheid is anders te laag.

Zoals gezegd, je moet dus even out-of-the-(bestaande) box denken.
De onderkant van de panelen moet dus (nagenoeg) vlak zijn. De montage moet geen belemmering zijn aan de onderkant (uitstekende kanten). Dat kan door bijvoorbeeld een montage T-profiel te gebruiken met een opstaande rand omhoog (tussen de verschillende panelen). Is de onderkant vlak, de hoek met het montage-oppervlak (richting omhoog) afnemend, dan kan er een laminaire luchtstroming tot stand worden gebracht die de panelen op een natuurlijke manier kan koelen. In het midden van de panelen kan je dan als extra bevestiging alu-trippen gebruiken.

Ik zit maar wat te verzinnen.

Daar moet toch iets mee te doen zijn?

Een plaat achter de panelen werkt averechts: je krijgt dan een "warmtekamer". En dat werkt dus contra-productief.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-06-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROVAOL
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:06:
@ROVAOL
Ik zou om te beginnen een leverancier opzoeken die SF-175S panelen aanbiedt ipv SF-170S
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
...
Ik hoorde van de betreffende leverancier dat de SF-175 eigenlijk dezelfde panelen zijn als de SF-170 (zou zichtbaar zijn aan sticker). Oftewel, wat is waarheid (of is het weer een verkooppraatje)? Zou mooi zijn als Solar Frontier zelf een keer een pers bericht te wereld in stuurt. Scheelt in ieder geval weer 125Wp.

Ander kant heeft geen nut (twee onder 1 kap), maar heb nog wel een bijkeuken met wat oppervlak ;-) of meer rijen toevoegen als het virus hier ook aan slaat :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ROVAOL
Qua vorm wel, maar 5 Wp meer he?
Meest SF-170S zijn ook gewoon 172 watt, zo ook de SF-175S zijn ook "watt" meer

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Gezien mijn keuze wel redelijk vast staat kom ik alleen nog uit op het volgende... De hellingshoek van het montagesysteem op mijn plat dak.

Ik had het Fusion Flat FIix systeem op het oog, maar nu zie ik dat deze een hellingshoek heeft van 13 graden. Terwijl naar mijn mening het beter is om deze op 35 graden naar het zuiden te hebben staan.

Waarom dan een systeem van 13 graden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brutuss
Omdat je geen panelen op de grond wil hebben met storm.
(en omdat je meer onderlinge schaduw hebt)

Zet er een schuindak op? nog meer opbrengst...en geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Brutuss schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:28:
Gezien mijn keuze wel redelijk vast staat kom ik alleen nog uit op het volgende... De hellingshoek van het montagesysteem op mijn plat dak.

Ik had het Fusion Flat FIix systeem op het oog, maar nu zie ik dat deze een hellingshoek heeft van 13 graden. Terwijl naar mijn mening het beter is om deze op 35 graden naar het zuiden te hebben staan.

Waarom dan een systeem van 13 graden? 8)7
Ik heb ook 14 panelen op het flatfix fusion systeem.

Als ze op 35 graden staan, vallen de panelen in de rij erachter sneller in de schaduw van de rij zonnepanelen ervoor. (Zelf bij 13graden is dat al een beetje bij ons in sommige minder interessant maanden)

*edit*
Maar wij hebben geen *top* dak gezien de buren naast ons een extra verdieping hebben. (SolarEdge helpt wel echt enorm!)

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 18-06-2017 23:32 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Er is veel om rekening mee te houden ;)

Die 22 graden verschil qua montage is dat een groot verschil qua opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Brutuss schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:33:
Er is veel om rekening mee te houden ;)

Die 22 graden verschil qua montage is dat een groot verschil qua opbrengst?
Dat valt reuze mee. Heb het nu even niet maar vaak komt er een mooi tabel voorbij hier waar het allemaal in staat.

Je hebt ook een dure zonneschans als optie, alleen vaak kan je dan minder panelen kwijt op je de dak, omdat alles achter de schans in de schaduw valt. (Tenzij je oost-west plaatst in sommige gevallen)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROVAOL
@MeTooPV
Voor LG werd gerekend met een omrekenfactor van 0,81 en voor SF met 0,95. Dat SF meer zou gaan opleveren, was me wel bekend, hoeveel precies verschilt per situatie (5% - 15%?).

@AUijtdehaag
Alle beetjes helpen. Welke omrekenfactor wordt (gemiddeld) gebruikt bij SF panelen? Betreft regio Zwolle.

Lees weinig over het aurora 'probleem', maak ik me daar onterecht zorgen over? Al kijkt de buurman er tegenaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-10 08:38
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:26:
@ROVAOL
Qua vorm wel, maar 5 Wp meer he?
Meest SF-170S zijn ook gewoon 172 watt, zo ook de SF-175S zijn ook "watt" meer
Kan ik bevestigen, een van mijn strings SF-175S doet zelfs 181.9W (en dat is het laagste paneel in de string). Ik zie ook regelmatig pieken op de omvormer die 2-5% hoger liggen dan de officiele Wp-rating van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-10 16:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ROVAOL schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:38:
@MeTooPV
Voor LG werd gerekend met een omrekenfactor van 0,81 en voor SF met 0,95. Dat SF meer zou gaan opleveren, was me wel bekend, hoeveel precies verschilt per situatie (5% - 15%?).

@AUijtdehaag
Alle beetjes helpen. Welke omrekenfactor wordt (gemiddeld) gebruikt bij SF panelen? Betreft regio Zwolle.

Lees weinig over het aurora 'probleem', maak ik me daar onterecht zorgen over? Al kijkt de buurman er tegenaan :9
Woon je in het zuid oosten (overheen gelezen....) van het land? dan kan dat best die lagere opbrengsten per Wp.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ROVAOL schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:38:
@MeTooPV

@AUijtdehaag

Aurora wordt hier uitgelegd:
https://www.twentezon.nl/...en/solar-frontier/aurora/
Van een afstand zie je het niet.
Op een perfect zuiddak, reken ik altijd met 1,15x (dus 15% zeg maar)
Zoals ook al vermeld, ligt eraan waar je woont. Maar dat geld voor alle zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROVAOL
@Andre1973
Betreft regio Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Hoe zit het eigelijk met de spiegeling van SF panelen? Ik heb dit weekend mijn panelen op het dak gelegd (lekker klusje met dit weer) en keek bij vlagen scheel van de schittering. Gelukkig licht het dak hoog en gaan mijn buren er geen last van hebben. Maar mocht ik op mijn lage dak ook panelen willen leggen dan wordt dat wel een issue.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

http://www.zonnestroomnl....eer-zonnestroomopbrengst/

Als je hier kijkt dan zie je ook dat de verwachtte opbrengst behoorlijk lager is dan gemiddeld in nl.
Soms is er ook energie prestatie contract (is soms nodig voor subsidie) dus dan word het meestal wat laag ingeschat omdat anders de plaatsende ondernemer er extra panelen moet bijplaatsen als het niet gehaald word.
Is dus niet zo heel raar dat t wat zuinig ingeschat word. En de klant word uiteindelijk blijer als er iets meer uit komt dan verwacht.

Er zijn nog veel meer van dit soort kaartjes te googelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 19-06-2017 00:11 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ROVAOL
Omgeving zwolle, (meppel)
https://pvoutput.org/aggr...d=39913&sid=36465&v=5&t=y
45 graden bijna zuid, geen schaduw.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2017 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 13:54

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Schinnen-groen schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:23:

Daar is wel iets over te zeggen.

Hoofd parameter in deze is de wind richting. (en wind snelheid uiteraard)
Warme lucht kruipt omhoog. Staat de wind met de luchtstroom mee of tegen maakt (heel) veel uit
Paneel / wind --> wind bevorderd venturi aan de hoge zijde.
Paneel \ wind --> wind remt venturi aan de hoge zijde.

De bedoeling is dat aan de lage zijde de lucht intreedt, en ontsnapt aan de hoge zijde. geholpen door de venturi werking.

Platte daken (zoals bij mij) hebben het voordeel dat de luchtweerstand slechts een paneel is.
Schuine daken scoren daar minder, daar er panelen boven elkaar liggen, en met de stijging de lucht eronder steeds warmer wordt. Ietsje afstand tussen de rijen bevorderd de passieve koeling, daar de warme lucht onderweg dan kan ontsnappen. (zie ik haast nooit bij schuine daken)

Belangrijk is de afstand tussen paneel en onder constructie, meer is beter, daar er meer ruimte is voor de opstijgende lucht. Hier staan de panelen op "ouderwetse" kunststof bakken, maar met zeg 3 cm tussen paneel en bak, bewust gedaan voor lucht toe- en uit treding. Gaten aan de zijkant en hoge zijde bevorderen dit proces.

Aller belangrijkste is de temp coëfficiënt van het paneel zelf. Hier -0,29 %/grd C

Draaide vandaag (ondanks het warme weer 28 C) niet slecht, 7,05 kWh/kWp
https://pvoutput.org/intr...162&sid=38497&dt=20170618

Kost wat, maar dan heb je ook watt. 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Andre1973 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 00:07:
[...]

http://www.zonnestroomnl....eer-zonnestroomopbrengst/

Als je hier kijkt dan zie je ook dat de verwachtte opbrengst behoorlijk lager is dan gemiddeld in nl.
Soms is er ook energie prestatie contract (is soms nodig voor subsidie) dus dan word het meestal wat laag ingeschat omdat anders de plaatsende ondernemer er extra panelen moet bijplaatsen als het niet gehaald word.
Is dus niet zo heel raar dat t wat zuinig ingeschat word. En de klant word uiteindelijk blijer als er iets meer uit komt dan verwacht.

Er zijn nog veel meer van dit soort kaartjes te googelen.
Maar gaan de SF panelen dan echt zoveel extra brengen? denk het niet.
Lijken mij 2 leveranciers, de een optimistisch, de ander pessimistisch/neutraal.
En aan de klant om een keuze te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Schinnen-groen schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:20:
[...]

Allereerst zou je de manier waarop een paneel is geconstrueerd moeten veranderen.
De onderkant is nu een soort van open bak waardoor een onderliggende luchtstroming (turbulent vs laminair) alleen maar luchtwervelingen gaat opleveren. Dat schiet niet op, dus.

De randen van aluminium moeten dus ongeveer gelijk aan het paneel worden gemaakt. Dat betekent dat de montage ook anders zou moeten. de stevigheid is anders te laag.

Zoals gezegd, je moet dus even out-of-the-(bestaande) box denken.
De onderkant van de panelen moet dus (nagenoeg) vlak zijn. De montage moet geen belemmering zijn aan de onderkant (uitstekende kanten). Dat kan door bijvoorbeeld een montage T-profiel te gebruiken met een opstaande rand omhoog (tussen de verschillende panelen). Is de onderkant vlak, de hoek met het montage-oppervlak (richting omhoog) afnemend, dan kan er een laminaire luchtstroming tot stand worden gebracht die de panelen op een natuurlijke manier kan koelen. In het midden van de panelen kan je dan als extra bevestiging alu-trippen gebruiken.

Ik zit maar wat te verzinnen.

Daar moet toch iets mee te doen zijn?

Een plaat achter de panelen werkt averechts: je krijgt dan een "warmtekamer". En dat werkt dus contra-productief.
Dingen die boven de panelen uitsteken zijn no-go. Dat geeft schaduw.
Wel zouden de profielen onder de panelen zonder al teveel impact van gaten worden voorzien, zodat het een soort raat -liggers worden. Dat zou de luchtstroom kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MeTooPV schreef op maandag 19 juni 2017 @ 00:53:
[...]

Lijken mij 2 leveranciers, de een optimistisch, de ander pessimistisch/neutraal.
ik verwacht van die SF zo'n 15% meer opwek in kWh/ kWp t.o.v. kristallijn. Dat komt redelijk overeen met wat er in de startpost staat. (0,944 en 0,81 uit mijn hoofd)

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 19-06-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeTooPV schreef op maandag 19 juni 2017 @ 00:53:
[...]

Je hebt theorie en praktijk......
In theorie volgens labaratorium meet gegevens is sf tussen 5 en 8 procent meer. In de praktijk komt de zon ook heel vaak erg schuin over je paneel heen, en laat sf daar nou toevallig eens veel ongevoelige voor zijn dan een kristal paneel. Dat zijn dingen die testen ze niet in labaratorium......
Ik wel want ik heb beide soorten op dak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cupid673
Afgelopen weekend mijn 48 panelen op het dak gelegd. Behoorlijk klusje: 6m omhoog tillen, mussen die om je heen van het dak pletteren... Maar ze doen het:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dak_met_panelen.jpg

De kabel tussen de GoodWe en mijn router moet nog getrokken worden, maar voor de rest lijkt het allemaal te werken!

Mijn hartelijke dank voor al jullie input. Dat heeft de klus een stuk makkelijker en haarlbaarder gemaakt. Even nog wat eerste info:
- 48 x Axitec 260Wp panelen
- Goodwe 15k-DT 3 fase
- Solar Construct montage materiaal

Totale klus heeft €10.008,00 gekost (incl.), € 8.272,00 (excl.). Als ik het goed heb is dat € 0,80/Wp resp. € 0,66/Wp.

[ Voor 13% gewijzigd door Cupid673 op 19-06-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cupid673 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:46:
Afgelopen weekend mijn 48 panelen op het dak gelegd. Behoorlijk klusje: 6m omhoog tillen, mussen die om je heen van het dak pletteren... Maar ze doen het:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dak_met_panelen.jpg

De kabel tussen de GoodWe en mijn router moet nog getrokken worden, maar voor de rest lijkt het allemaal te werken!

Mijn hartelijke dank voor al jullie input. Dat heeft de klus een stuk makkelijker en haarlbaarder gemaakt. Even nog wat eerste info:
- 48 x Axitec 260Wp panelen
- Goodwe 15k-DT 3 fase
- Solar Construct montage materiaal

Totale klus heeft €10.008,00 gekost (incl.), € 8.272,00 (excl.). Als ik het goed heb is dat € 0,80/Wp resp. € 0,66/Wp.
Ziet er netjes uit. En je hebt het voor een zeer netter prijs gedaan moet ik zeggen. Ga je het systeem ook via PVOutput laten loggen? Ik ben namelijk best benieuwd naar de prestaties!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
TFHfony schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:08:
[...]

Ziet er netjes uit. En je hebt het voor een zeer netter prijs gedaan moet ik zeggen. Ga je het systeem ook via PVOutput laten loggen? Ik ben namelijk best benieuwd naar de prestaties!
Daar zal ik me nog even op moeten inlezen hoe dat moet, maar denk het wel. Ik ben mijn vrouw nu langzaam aan het bewerken om ook ons andere dak vol te leggen :+
Maar eerst dat potje met geld daarvoor zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 11:42
@Cupid673 Ziet er netjes uit! Ik ben ook benieuwd naar de prestaties ;)
Geeft je dak doorvoer trouwens geen hinderlijke schaduw?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Skipper-93 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:16:
@Cupid673 Ziet er netjes uit! Ik ben ook benieuwd naar de prestaties ;)
Geeft je dak doorvoer trouwens geen hinderlijke schaduw?
Goed gezien! Daar moet ik nog iets slims op verzinnen. Ik had wel rekening gehouden met de dakrand, maar niet met dat stomme pijpje. Slimme suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:33

SLOAPERT

Wunderbar

Na enige tijd hier meegelezen te hebben, wil ik de stap ook eindelijk eens zetten :)

Ik zou daarom graag wat advies krijgen met betrekking tot een leg plan, en met welk type panelen en omvormer. Mijn budget is zo'n 6000€, dit is wel iets rekbaar, maar niet te veel. Mijn huidige verbruik ligt op ongeveer 4000kWh per jaar, dat wil ik graag gedekt hebben, maar wat meer opwek zou mooi zijn voor toekomstige upgrades :).
Daarnaast wil ik alles zelf doen, ben werkzaam in de telecom, en daardoor voorzien van de nodige PBMs om veilig op hoogte te kunnen werken.

Het dak dat ik wil benutten ligt op zww (+/- 60gr ten opzichte van het zuiden), heeft een helling van 34gr en is schaduwvrij. De afmeting is 6,4m x +/-5,2m, met op de noord hoek nog een schoorsteen.
Dak

Ik ben gecharmeerd van de SF panelen, met name doordat deze ook bij minder weer toch opbrengst produceren. Qua maat zouden er wel 24 SF panelen op passen, maar dan kom ik wel erg dicht op de nok en bij de dakgoot uit (zoals te zien is in de tekening hieronder), komt dat wel goed, en kom ik dan met de bovenste dakhaken wel weg?
24x SF

Van de zonnepanelen in de standaart maat zouder er 17 op passen, ik hou daarmee wel meer ruimte rondom over, maar gevoelsmatig nog steeds te dicht op de nok en dakgoot. Hoeveel ruimte vanaf nok en dakgoot zou voldoende zijn?
17x standaard

Graag jullie visie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 11:42
@Cupid673
Ik lees dat ze richting Zuid-Oost liggen. Misschien valt het verlies dan mee.
Voor de rest heb ik geen slim idee. Dak doorvoeren zijn niet echt mijn specialiteit. :+

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cupid673 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:20:
[...]

Goed gezien! Daar moet ik nog iets slims op verzinnen. Ik had wel rekening gehouden met de dakrand, maar niet met dat stomme pijpje. Slimme suggesties zijn welkom!
Het principe van de doorvoer is goed, alleen een daarvoor bestemde gebogen aluminium buis komt minder hoog dan zelf PVC bochten in elkaar flansen. Zorg wel dat deze spanning vrij blijft want in de winter zegt hij snel krak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
reneeke1970 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Het principe van de doorvoer is goed, alleen een daarvoor bestemde gebogen aluminium buis komt minder hoog dan zelf PVC bochten in elkaar flansen. Zorg wel dat deze spanning vrij blijft want in de winter zegt hij snel krak
Ik heb nog wat vrije kabel onder het paneel ernaast liggen, dus dat zal wel meevallen. Ik heb alleen de connectoren ongunstig geplaasts, dus kan ze niet makkelijk loskoppelen om ze weer door dat pijpje te halen. Volgende dak moet dat slimmer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-10 00:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hoe erg vinden jullie het als er duiven zitten onder oost/west aluminium schansen van 10graden ?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Wie heeft er gehoord van het volgende probleem:
De airfryer XL van philips raakt van slag als er een (3 fase ?) omvormer in bedrijf is.
Het apparaat raakt temp. en tijd instellingen kwijt. Wordt omvormer uitgeschakeld is airfryer weer normaal te gebruiken. Is dit ergens door te veklaren? Is er een oplossing? Is het omvormer (ABB) gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29
Te hoge spanning op het net? Meet dat eens? Wat als je de waterkoker (of andere dikke verbruiker) aanzet en de Airfryer ernaast? Blijft ie dan wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 15:27
Iemand een suggestie hoe 2 zonnepanelen goedkoper dan per pallet a 60 euro van Hengelo (Winkelman) naar den Haag te krijgen?

Ik heb al 8 panelen en er blijken er nog 2 bij te kunnen (265WP Trina Honey Poly). Echter de transportkosten bederven de business case nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 21:03
Andre1973 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 01:10:
[...]

ik verwacht van die SF zo'n 15% meer opwek in kWh/ kWp t.o.v. kristallijn. Dat komt redelijk overeen met wat er in de startpost staat. (0,944 en 0,81 uit mijn hoofd)
Ik kan niets zeggen over andere panelen.

Maar mijn 2x SF170 op een steca 500 (pal zuid, 45graden) in apeldoorn, hebben in 1 jaar 411kW opgeleverd dus dat komt mooi overeen.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:19
SLOAPERT schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:23:
Na enige tijd hier meegelezen te hebben, wil ik de stap ook eindelijk eens zetten :)

Ik zou daarom graag wat advies krijgen met betrekking tot een leg plan, en met welk type panelen en omvormer. Mijn budget is zo'n 6000€, dit is wel iets rekbaar, maar niet te veel. Mijn huidige verbruik ligt op ongeveer 4000kWh per jaar, dat wil ik graag gedekt hebben, maar wat meer opwek zou mooi zijn voor toekomstige upgrades :).
Daarnaast wil ik alles zelf doen, ben werkzaam in de telecom, en daardoor voorzien van de nodige PBMs om veilig op hoogte te kunnen werken.

Het dak dat ik wil benutten ligt op zww (+/- 60gr ten opzichte van het zuiden), heeft een helling van 34gr en is schaduwvrij. De afmeting is 6,4m x +/-5,2m, met op de noord hoek nog een schoorsteen.
[afbeelding]

Ik ben gecharmeerd van de SF panelen, met name doordat deze ook bij minder weer toch opbrengst produceren. Qua maat zouden er wel 24 SF panelen op passen, maar dan kom ik wel erg dicht op de nok en bij de dakgoot uit (zoals te zien is in de tekening hieronder), komt dat wel goed, en kom ik dan met de bovenste dakhaken wel weg?
[afbeelding]

Van de zonnepanelen in de standaart maat zouder er 17 op passen, ik hou daarmee wel meer ruimte rondom over, maar gevoelsmatig nog steeds te dicht op de nok en dakgoot. Hoeveel ruimte vanaf nok en dakgoot zou voldoende zijn?
[afbeelding]

Graag jullie visie!
je moet opletten met regenwater wat snel over de panelen loopt en dan - hopelijk - niet over de dakgoot heen schiet. ik heb een vgl hellingshoek en 2 panelen (2x160) boven elkaar met de onderkant bijna gelijk aan de dakpan en dat gaat maar net aan goed. op een andere plaats steken ze over de dakpan heen en daar heb ik een extra diepe dakgoot laten plaatsen (prijzig grapje)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
wmeester schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:18:
Te hoge spanning op het net? Meet dat eens? Wat als je de waterkoker (of andere dikke verbruiker) aanzet en de Airfryer ernaast? Blijft ie dan wel werken?
Dat zou betekenen dat de specificatie van de omvormer mbt max. spanning, niet strookt met specificatie airfryer?
Kan nu niet meten, is niet mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
exroosje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:31:
Iemand een suggestie hoe 2 zonnepanelen goedkoper dan per pallet a 60 euro van Hengelo (Winkelman) naar den Haag te krijgen?

Ik heb al 8 panelen en er blijken er nog 2 bij te kunnen (265WP Trina Honey Poly). Echter de transportkosten bederven de business case nogal.
Een maat met auto van de zaak en ergens een aanhanger regelen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TFHfony schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:40:
[...]

Een maat met auto van de zaak en ergens een aanhanger regelen?
Of gewoon een stationwagen? Skoda Octavia of een Volvo V70 past dat makkelijk met de bank plat. Maar kost je wel wat tijd en als je zelf de brandstof betaald ook wel 60 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pvieter schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:04:
De airfryer XL van philips raakt van slag als er een (3 fase ?) omvormer in bedrijf is.
Het apparaat raakt temp. en tijd instellingen kwijt. Wordt omvormer uitgeschakeld is airfryer weer normaal te gebruiken. Is dit ergens door te veklaren? Is er een oplossing? Is het omvormer (ABB) gerelateerd?
Klinkt als een EMC probleem.
Je kunt een netfilter uit een oude PC halen en in het snoer van de airfryer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gewoon een keer uit eten overslaan en laten verzenden, nu baal je van €60,00 straks baal je dat je het niet gedaan hebt. Het niet uit eten ben je zo vergeten en van die twee panelen heb je nog jaren plezier. :)

Edit, goedkoop treinkaartje van het Kruidvat?

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 19-06-2017 11:51 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

SLOAPERT schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:23:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Graag jullie visie!
Zo te zien liggen je nokvorsten "los" als in niet vast in cement of Flexim.
Dan kan je op de 2e pan wel clikfit haken krijgen (beetje vloeken en handschoenen aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673

In Den Haag 2 zelfde panelen kopen die mss een tientje duurder zijn, maar die je in een half uurtje thuis hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Cupid673 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:20:
[...]

Je zou een PP eindkap (pvc met een rubber rand erin) kunnen gebruiken, daar een wartel in plaatsen, en de kabels door de wartel heen halen (maar dan moeten ze los / doorknippen).
Er zijn wartels met i.p.v. 1 gat, meerdere gaten erin, waardoor de wartel netjes om meerdere kabels heen afsluit. Zelf hobbyen met een wartel en vulkaniserende tape kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Misschien even met winkelman overleggen of ze een keer een vrachtje hebben naar bij jou in de buurt? als je even kan wachten? Zou wel een super service zijn. Even bellen en wat veren op desbetreffende plaatsen steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Andre1973 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:05:
[...]

Je zou een PP eindkap (pvc met een rubber rand erin) kunnen gebruiken, daar een wartel in plaatsen, en de kabels door de wartel heen halen (maar dan moeten ze los / doorknippen).
Tja, dat losknippen, dat wordt dus een beetje lastig. De stekkers zitten nogal onbereikbaar (no comment), dus dat gaat 'm niet worden. Mss fabriceer ik zelf een soort paddestoel die ik erop kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Cupid673 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:09:
[...]

Tja, dat losknippen, dat wordt dus een beetje lastig. De stekkers zitten nogal onbereikbaar (no comment), dus dat gaat 'm niet worden. Mss fabriceer ik zelf een soort paddestoel die ik erop kan zetten
die paddenstoelen zijn gewoon te koop in de handel, netjes van zink voor rond de E25,- kan je zelf niet snel wat voor doen.
https://www.schoorsteenwi...gegalvaniseerde-regenkap/

Dan wel even de allu rand afschermen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 19-06-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 15:27
Cupid673 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:55:
[...]

In Den Haag 2 zelfde panelen kopen die mss een tientje duurder zijn, maar die je in een half uurtje thuis hebt?
Wie in den Haag heeft deze panelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:31:
@nklaver234

Wat voor mij de doorslag zou geven is:

1. rendement:
Fronius: 96,9% rendement en 97,2% rendement
SMA: 97,6% rendement
Steca: 98,1% rendement

2. geluid

Verder maakt het allemaal geen r...t uit.

Heeft die leverancier dat ook onderbouwd dat je geen 4 stringen van 6 op een steca mag doen?
Want daar komt het eigenlijk gewoon op neer. Dat je geen fijne logging hebt met maar 1 mppt, is wel een feit. Maar is dat nodig om precies te zien wat oost en west apart doet?
Met 2 paralle strings op 1 mppt heb je ook niks aan schaduwmanagement. dus daar hoef je het niet voor te doen. Dat heb je ook niet nodig want het is SF in portrait.

En persoonlijk denk ik dat een 3700 watt inderdaad voldoende is.
Maar groter is ook prima. (pieken pak je dan ook mee)
Maar je moet ook niet overdrijven (kost je weer wat rendement in de ochtend en avond met een te grote omvormer)
Rendement is vergelijkbaar. Steca heeft misschien 1% meer maar de dubbele MPPT van de fronius schijnt het ook weer 1% beter te doen dan een enkele MPPT. Daarbij lijkt de standaard out of de box logging van de Fronius mij beter te passen dan de Steca.

Voordeel voor de Steca is misschien de geluidsproductie maar ik heb gezocht en kan geen geklaag over het geluid van de Fronius vinden.

Ik dub alleen nog erg tussen de 3.7 en de 4.5 Waarschijnlijk de 4.5 omdat ik verwacht dat mijn oost/west opstelling met 4200Wp CIS de 3700Watt maar zeer incidenteel gaat halen en het eerder bereiken van een optimaal rendement van de 3.7 meer gaat opleveren dan de extra piekjes van de 4.5
Als de SF panelen 15% rendements verlies hebben door hun oost/west opstelling van 15 graden helling dan blijf ik al onder die 3700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Andre1973 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:12:
[...]

die paddenstoelen zijn gewoon te koop in de handel, netjes van zink voor rond de E25,- kan je zelf niet snel wat voor doen.
https://www.schoorsteenwi...gegalvaniseerde-regenkap/

Dan wel even de allu rand afschermen.
Daar heb ik ook naar zitten kijken. Alleen wil ik dan de armjes wat korter maken. Er hoeven alleen een paar draadjes onderdoor, dus die kap hoeft niet zo hoog te zitten. Dat krijg ik hier in de werkplaats misschien nog wel gefixt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
Proton_ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Klinkt als een EMC probleem.
Je kunt een netfilter uit een oude PC halen en in het snoer van de airfryer zetten.
Kan ik ook losse netfilter ergens kopen, welk type heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pvieter ... ja, dat kan, zoiets.
Toch zou ik adviseren om eerst te experimenteren of dit het probleem inderdaad oplost.
Je kunt bijvoorbeeld proberen of het probleem zich op alle drie de fasen voordoet.
Er is wellicht iets aan het filter van de omvormer mis (brakke condensator?) en dan heb je misschien nog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 20:19
Sinds enige tijd heb ik een sununo 5k staan met 5.2kWpiek panelen Het viel me op dat de laatste dagen het maximale vermogen rond de 4k blijft steken en als het wat bewolkter is gaat hij tot 5k... via de webinterface zie ik wel dat de omvormer 73graden C heeft...
Zou deze het vermogen beperken door die hitte en zou het nut hebben om actief te gaan koelen met een fan? Hij staat in een loods (1 poort altijd open) dus in de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 12:53
Nu deze dagen de zon vaak langdurig op je panelen schijnt, worden de panelen flink heet. Het voltage dat ze zakt daardoor in, wat zich al snel vertaalt in meer dan 25% minder vermogen tov bewolkte dag.

Dit lijkt me het meest aannemelijk.
Wat zijn de verschillen in temperatuur van de omvormer op bewolkte en zonnige, warme dagen?

[ Voor 28% gewijzigd door Cranberry op 19-06-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Cranberry schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:20:
Nu deze dagen de zon vaak langdurig op je panelen schijnt, worden de panelen flink heet. Het voltage dat ze zakt daardoor in, wat zich al snel vertaalt in meer dan 25% minder vermogen tov bewolkte dag.
Dat lijkt me sterk, of je schrijft het wat krom op. Op een bewolkte dag haal je veel minder binnen dan dat je verliest door een paar C temperatuurverschil op een zonnige dag. Bv, zaterdag was een bewolkte dag voor mij. Resultaat 15kWh. Vandaag loop ik 3% achter op mijn beste dag ooit (target is daardoor voor vandaag 33 kWh in plaats van 34 kWh).

/edit: je bedoelt piekvermogen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 19-06-2017 14:38 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 12:53
@zonoskar nu ik e.e.a. nog eens kritisch teruglees, moet ik wel een correctie of op z'n minst een aanvulling plaatsen.

Ik bedoel te zeggen dat op een hete dag met langdurig zon het maximale vermogen dat je omvormer levert, niet de pieken haalt die je wel ziet als op een wat meer bewolkte dag de zon opeens vol op de panelen schijnt.
Dat je op deze warme dagen met 5200Wp geen 5000W haalt, is niet vreemd. Ik haal bijv. vandaag ook ternauwernood 1600W met 2295Wp aan panelen.
Let wel: we hebben het hier over het vermogen in W en niet de hoeveelheid opgewekte energie in kWh ;)

Mogelijk is het bij @Promy een kwestie van een omvormer die het een een beetje benauwd heeft....

[ Voor 88% gewijzigd door Cranberry op 19-06-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Promy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:10:
Sinds enige tijd heb ik een sununo 5k staan met 5.2kWpiek panelen Het viel me op dat de laatste dagen het maximale vermogen rond de 4k blijft steken en als het wat bewolkter is gaat hij tot 5k... via de webinterface zie ik wel dat de omvormer 73graden C heeft...
Zou deze het vermogen beperken door die hitte en zou het nut hebben om actief te gaan koelen met een fan? Hij staat in een loods (1 poort altijd open) dus in de schaduw.
Even testen met tafel ventilator, zie je binnen kwartier. Sommige omvormers doen inderdaad begrenzen indien te warm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Ben heel benieuwd. Hier straks ook 3-fase en een airfryer. Ik verwacht over een paar weken mijn ervaring te kunnen delen. Welk merk omvormer heb je? Zit de omvormer op een eigen aardlek? Dat is mij geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De mussen vallen hier van het dak.

Het record-seizoen is afgelopen, de hoogste dagopbrengst van 7,1 Wh/Wp gaan we dit jaar niet meer halen.

Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 Wp op een 4600 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 5 jaar achter elkaar.
Sterker nog, ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 jaar goed zonder problemen :)

Aangesloten op een Effekta 5000
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:
  • 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,5 kWp
  • 1× 35A hoofdzekering = maximaal 10,6 kWp
  • 3× 25A hoofdzekering = maximaal 22,3 kWp
Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb 1 fase, 2 omvormers, 1 airfryer xl maar heb het niet gehad, breng dat ding terug.
Hier ging in no time de teflon coating uit de binnenpan.
Komt niet door de omvormer overigens :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 20:19
reneeke1970 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Even testen met tafel ventilator, zie je binnen kwartier. Sommige omvormers doen inderdaad begrenzen indien te warm
Ga ik woensdag eens proberen (als het terug mooi zonnig is natuurlijk :) )
Anders doen ze het niet slecht denk ik, vandaag 34.04kWh en op 15/6 36.53kWh. Vermoed dat dit niet slecht is voor een 5.2kWpiek op 5KW omvormer? :?

[ Voor 19% gewijzigd door Promy op 19-06-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga het onderstaande bestellen nu het nog mooi weer is ;)

16x JA Solar JAM6K-60-300-PR-B 300Wp Mono met Zwart Frame (goed voor 4800Wp).
1x SMA Sunny Boy 4.0
4x4 flatfix fusion montagesysteem

Nu nog een goede prijs zien af te spreken en dan bestellen maar.

Inmiddels ben ik bezig om de 3x4mm2 kabel te leggen van de meterkast naar de plek waar de omvormer komt te hangen. De 25A 100ma Aardlek is ook onderweg. Ik ben benieuwd wanneer de eerste kwh's geleverd gaan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brutuss
Netjes...

Maar geen SB 5 1-av40 ?
Kun je nog eens wat paneeltjes ertegen aan leggen.

Die 16 kan dan 2x8 op mppt1
en die 8 nieuwe op noord op mppt 2 (hoeven niet eens dezelfde te zijn)
Vind 4800 Wp op 4000 watt omvormer ook een beetje sneu... (beetje aftoppen verwacht ik)

EN je bedoelt die 25A, 100 mA hoop ik.... (geen 30 mA)

(waarom zijn de SMA 5000 TL-21 en de 5 1-av40 even duur bij JenM?)
Scheelt hier 100 euro: http://www.mg-solar-shop....Sunny-Boy-Wechselrichter/
(echte nederlander ben ik ook he?)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
@AUijtdehaag

Ik ben eigenlijk van de 4.0 uitgegaan omdat de meeste kant en klare pakketten met 16 panelen worden aangeboden met een 4000 omvormer. Zoals bijvoorbeeld Hier, Hier en Hier

Maar als je aangeeft dat het beter is om een 5.0 te pakken dan moet ik dat overwegen. Gezien de toekomst denk ik dat je wel gelijk kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Brutuss
Ik zou het doen, anders erger je je (heel soms, op een mooie koudere dag).... en dat is geen 100 euro waard toch?
(en je kan nog wat bijleggen, mocht je dat ooit willen)

Niet helemaal jouw dakhelling, maar een (snel) voorbeeldje dat hij wel eens boven 4000 watt uitkomt:
https://pvoutput.org/intr...276&sid=29593&dt=20170525
https://pvoutput.org/intr...9593&dt=20170521&gs=0&m=0

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
@AUijtdehaag

Welke 30mA bedoel je ;) Ik heb inderdaad de 25A100mA besteld.

Hier zijn de omvormers nog beter geprijsd: http://shop.winkelman-zon...e/1252/sma-omvormers.html ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Cupid673 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:09:
[...]

Ben ook begonnen met zo'n toeter op het dak..................................

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P1010192.JPG

Later toch maar iets aangepast met wat huisvlijt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0019.JPG

Verloopje gemaakt van 120mm naar 50mm Ø

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
PClop schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:54:
[...]

Ben ook begonnen met zo'n toeter op het dak..................................

[afbeelding]

Later toch maar iets aangepast met wat huisvlijt. ;)

[afbeelding]

Verloopje gemaakt van 120mm naar 50mm Ø
Nice! Alleen krijg ik de kabels niet meer in zo'n buis. Had ik eerder aan moeten denken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:52:
[...]

Nice! Alleen krijg ik de kabels niet meer in zo'n buis. Had ik eerder aan moeten denken... 8)7
Natuurlijk wel, eerst de hulp stukken over de kabels en daarna lijmen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:01:
[...]

Natuurlijk wel, eerst de hulp stukken over de kabels en daarna lijmen
Dan moet ik dus de buizen openknippen over de kabels leggen en dan aan elkaar lijmen? Lijkt me geen makkelijke klus met van die poreuze buizen

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??