1 PVoutput . Dongen NB
https://commons.wikimedia...rengst-verbruik_dag_1.png
Het is een plaatje uit mijn Iungo app, omdat mijn Goodwe nog niet online is. Het is wel het soort plaatjes waar ik nog heel erg vaak blij van hoop te worden :-)
(als iemand mij overigens een pm kan sturen om uit te leggen hoe ik plaatjes zo plak dat ze niet als link, maar meteen zichtbaar verschijnen: graag! Ik ben te stom om de FAQ uitleg te snappen)
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Naar mupload.nl gaan, foto uploaden en de link die je van hun krijgt kopiëren en hier plakkenCupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:12:
Dit is overigens het grafiekje van mijn eerste volle dag met zonnepanelen:
https://commons.wikimedia...rengst-verbruik_dag_1.png
Het is een plaatje uit mijn Iungo app, omdat mijn Goodwe nog niet online is. Het is wel het soort plaatjes waar ik nog heel erg vaak blij van hoop te worden :-)
(als iemand mij overigens een pm kan sturen om uit te leggen hoe ik plaatjes zo plak dat ze niet als link, maar meteen zichtbaar verschijnen: graag! Ik ben te stom om de FAQ uitleg te snappen)
1 PVoutput . Dongen NB
Maar om ze door te knippen moeten eerst de stekkers eraf en dat kan niet met de spanning erop... Hmmm...wacht als ik op de omvormer de stekkers eruit trek, dan kan ik op het dak natuurlijk de kabels wel doorknippen... toch?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:12:
[...]
PVC is niet poreus...... Nee je kabels los maken natuurlijk. Als dat niet kan door knippen en stekkers aan zetten en weer aan elkaar
Ja, maar wel eerst omvormer uit hèCupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:15:
[...]
Maar om ze door te knippen moeten eerst de stekkers eraf en dat kan niet met de spanning erop... Hmmm...wacht als ik op de omvormer de stekkers eruit trek, dan kan ik op het dak natuurlijk de kabels wel doorknippen... toch?
Plakband aan kabel doen dan weet je welke bij welke hoort
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 20-06-2017 08:17 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
of je moet het savonds doen om een uur of 10
je kan wel de lange kabels bij je panelen even loshalen
Die zijn (door mij) een beetje lullig onder de panelen bevestigd. Wel heel netjes gedaan, maar niet handig...Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:25:
eh als je ze uit de omvormer haalt dan staat er nog steeds spanning op.
of je moet het savonds doen om een uur of 10
je kan wel de lange kabels bij je panelen even loshalen
En als ik ze in de ochtend doorknip? Nog voor de zon erop gaat? Dan zou het toch ook okay moeten zijn? Ik ga liever om 5 uur het dak op dan om 22:00.
Of coursereneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:16:
[...]
Ja, maar wel eerst omvormer uit hè
Plakband aan kabel doen dan weet je welke bij welke hoort
Verwijderd
Beetje lastig uitleggen, maar dan moet ik via de dakrand naar het eerste paneel. Paneel losschroeven, tiewrapjes losmaken, connector lospeuteren...etc... etc...kijk ik niet zo naar uit.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:48:
houd er rekening mee smorgens bij geen zon maar wel licht is wel spanning. maar de achterkant van de steunen is toch open dan kan je toch ook wel bij de connecter komen bijvoorbeeld.
Ik kan toch ook op de omvormer zien of er al spanning op de panelen staat?
Verwijderd
even als voorbeeld
de omnik die ik hier heb springt aan bij een voltage van 125V de omvormer trekt zijn eigen vebruik namelijk uit de panelen en dus niet uit het lichtnet. dus zolang de omvormer uit staan is het voltage tussen de 0 en 125V
zelfs bij een heldere nacht met volle maan kan er spanning opstaan niet genoeg A om opwek te generen maar V wel degelijk.
nu wil ik je niet laten schrikken. '
gewoon smorgens vroeg of savonds als het voltage minimaal gewoon het volgnende doen
voor de zekerheid kabels uit de omvormer
middels een goed geisoleerde tang eerst de ene kabel doorknippen
ductape op het uiteinde opdat deze niets raakt
dan de andere kabel doorknippen ductape eroverheen
dan beide kabels door de buis duwen
stekker er aan monteren en klaar
wel terug aansluiten op omvormer natuurlijk
Als ik het zo lees, zal met name de spanning op de kabel me kunnen laten schrikkenVerwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:05:
de omvormer springt pas aan bij een bepaald voltage zie specs omvormer
even als voorbeeld
de omnik die ik hier heb springt aan bij een voltage van 125V de omvormer trekt zijn eigen vebruik namelijk uit de panelen en dus niet uit het lichtnet. dus zolang de omvormer uit staan is het voltage tussen de 0 en 125V
zelfs bij een heldere nacht met volle maan kan er spanning opstaan niet genoeg A om opwek te generen maar V wel degelijk.
nu wil ik je niet laten schrikken. '
gewoon smorgens vroeg of savonds als het voltage minimaal gewoon het volgnende doen
voor de zekerheid kabels uit de omvormer
middels een goed geisoleerde tang eerst de ene kabel doorknippen
ductape op het uiteinde opdat deze niets raakt
dan de andere kabel doorknippen ductape eroverheen
dan beide kabels door de buis duwen
stekker er aan monteren en klaar
wel terug aansluiten op omvormer natuurlijk
Dankjewel voor je uitleg!
Moeilijk is het niet en met een beetje gezond verstand en goed gereedschap kom je er wel.Cupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:10:
[...]
Als ik het zo lees, zal met name de spanning op de kabel me kunnen laten schrikken![]()
Dankjewel voor je uitleg!
Maar als ik zo eens de afgelopen paar berichten hierover terug lees heb ik sterk mijn twijfels of je er zelf wel aan zou moeten beginnen. Heb nou niet bepaald het idee dat je weet waar je het over hebt als je zegt: "zal met name de spanning op de kabel me kunnen laten schrikken"
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dank voor je zorg! Gelukkig heb ik nog een electricien in de buurt die mij van stommiteiten zal behoeden...thido schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:33:
[...]
Moeilijk is het niet en met een beetje gezond verstand en goed gereedschap kom je er wel.
Maar als ik zo eens de afgelopen paar berichten hierover terug lees heb ik sterk mijn twijfels of je er zelf wel aan zou moeten beginnen. Heb nou niet bepaald het idee dat je weet waar je het over hebt als je zegt: "zal met name de spanning op de kabel me kunnen laten schrikken"
Verwijderd
Omvormer uit, beide kabels los, dat is belangrijk want dan onderbreek je de stroom kring, als je dan één voor één door knipt, en nooit meer dan één uiteinde tegelijk vast pakt , dan creeer je nooit een nieuwe stroom kring en gebeurt er niks.Cupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:36:
[...]
Dank voor je zorg! Gelukkig heb ik nog een electricien in de buurt die mij van stommiteiten zal behoeden...
En inderdaad smorgens is beste, dan ben je ook niet bezweet en gaat minste opbrengst verloren als je snel bent haha
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vond dat "virus"-verhaal beetje overdreven, maar nu mag er bij mij ook geen kWh'tje meer verloren gaan! Dus ik zal snel knippen en plakkenreneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:51:
[...]
En inderdaad smorgens is beste, dan ben je ook niet bezweet en gaat minste opbrengst verloren als je snel bent haha
Dat virus komt in maart pas, dan heb jij gezien dat je dak niet veel levert vanwege de niet schuine hoek, en dan denk jij, als ik nou eens 24 panelen tegen mijn zuid wand aan hang dan heb ik in de winter ook flinke productieCupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:55:
[...]
Ik vond dat "virus"-verhaal beetje overdreven, maar nu mag er bij mij ook geen kWh'tje meer verloren gaan! Dus ik zal snel knippen en plakken
1 PVoutput . Dongen NB
Zonnepanelen werk je snachts aan .....reneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:51:
[...]
Omvormer uit, beide kabels los, dat is belangrijk want dan onderbreek je de stroom kring, als je dan één voor één door knipt, en nooit meer dan één uiteinde tegelijk vast pakt , dan creeer je nooit een nieuwe stroom kring en gebeurt er niks.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
ik ga toch is proberen om die motoren met propellers te gaan gebruiken
deze zetten veel wind weg met heel weinig verbruik
dus 4 props op een 3,7V accu met klein paneeltje erachter dan moet je toch aardig wat kunnen koelen lijkt me
In september 2016 heb ik zonnepanelen laten plaatsen op mijn woning. Dit zijn 12 JA Solar 270WP panelen geworden, gemonteerd op een FlatFix Fusion systeem, die in combinatie met een SolarEdge SE3000 omvormer mijn energierekening naar beneden helpen.
Het is een plat dak, zonder schaduwval, maar toch voor SolarEdge gekozen omdat bij meerdere offertes de opbrengstgarantie gekoppeld was aan een SolarEdge systeem en ik het op dat moment wel leuk vond om de opbrengst per paneel in te zien. De huidige oplossing ligt er als volgt op:

Mijn opbrengst heb ik ook in PVOutput gezet : https://pvoutput.org/list.jsp?userid=59090
Erg lang kan ik niet genieten van de panelen op dit dak, want in oktober krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning en zullen we deze woning achterlaten voor de volgende starter. Aangezien de panelen nog geen jaar oud zijn, heb ik ze ter overname aangeboden en daar zijn de kopers niet op ingegaan. De panelen gaan dus mee naar de nieuwe woning.
De nieuwe woning ligt nog net wat beter op het zuiden en heeft ook een plat dak:

De nieuwe woning is 6,3M breed en 9,7M diep, het dak heeft daarmee ook deze afmetingen.
De bedoeling is dat ik de panelen zelf ga verplaatsen van de huidige naar de nieuwe woning, want mijn installateur is recent failliet gegaan, dus de installatie-garantie en opbrengstgarantie ben ik toch al kwijt.
Zelf zit ik eraan te denken om de panelen zo veel mogelijk naar de achterkant van de woning (onderkant op de afbeelding) te leggen, zodat ik mogelijk aan de voorkant nog wat ruimte vrij hou voor toekomstige uitbreiding. De omvormer wil ik in de garage ophangen, die wel aan de voorkant van de woning zit, dus de kabels moeten dan over het dak naar de voorkant en vervolgens met een goot naar beneden de garage in.
Nu hebben we veel ervaringsdeskundigen op dit forum, dus ben ik benieuwd of ik dingen over het hoofd zie en of er tips en/of adviezen zijn voor mijn plan.
Voordat je begint overtuig jezelf ervan dat je meter het doet (even een bekende bron (WCD bijvoorbeeld) meten), en er zeker van zijn dat je meter die spanning aan kan, er zijn meters die boven 250 V / 600 V DC het niet doen, en geen goede weergave tonen van de spanning.
eerst de omvormer uit zetten, daarna loopt er geen stroom meer door de DC kabels naar de omvormer.
Dan de kabels (beide dus) knippen, één voor één! en merken aan beide kanten is wel verstandig.
Even meten (2x) tussen de aarde en die van de kant die vanaf de panelen komen. als het goed is meet je geen stabiele spanning, en zou je ook de draad die van de panelen af komt 1 tegelijk! kunnen vastpakken.
de andere voor de zekerheid even aftapen. (voor je het weet gaat ie een kant op, hangt ie tegen de verwarming oid die aarde maakt.
Het is als het goed is een zwevend net.
Maar als het lukt zonder het koper vast te pakken is wel een voordeeltje, SF wil nog wel eens een beetje "kietelen".
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
5x Spectravolt SPV-260-P60-S en een Good-We 1500-NS
Nu ben ik aan het onderzoeken naar het uitbereiden van de installatie. Ik kon via de aannemer voor €4000 extra uitbereiden naar 12 panelen en heb dus niet gedaan...
Nu heb ik een aantal opties:
1: Dak bij leggen met dezelfde panelen tot het maximum van de omvormer. Uitgaande van 1950W maximaal aangesloten PV en een onderdimensionering van 20% (mag ik dat zo doen), zou ik precies 9 panelen van 260WP kunnen aansluiten.
1.1 Zelfde als 1, maar met andere panelen. Wellicht niet zo fraai om aan te zien.
2. Omvormer vervangen en in totaal 7 panelen erbij plaatsen (dat past maximaal op het dak)
2.1 Zelfde als 2.0, maar met andere panelen
3. Omvormer vervangen, 12 nieuwe panelen plaatsen. Vervolgens de bestaande 5 panelen incl. bestaande omvormer op het dak van de uitbouw (12m2 op het zuid-zuidoosten) plaatsen.
Opties 1.1 en 2.1 hebben niet de voorkeur, maar ik weet niet hoe haalbaar het gaat zijn om dezelfde panelen te plaatsen.
Wat zouden jullie adviseren? Is optie 1 haalbaar? Of ga ik met 9 panelen echt overdimensioneren?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Je hebt Fusion, dat is met 2 personen en 2 tangen en wat geduld goed te demonteren.DaLass schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:37:
Ik haak ook maar eens aan, na een poos meelezen in dit topic.
In september 2016 heb ik zonnepanelen laten plaatsen op mijn woning. Dit zijn 12 JA Solar 270WP panelen geworden, gemonteerd op een FlatFix Fusion systeem, die in combinatie met een SolarEdge SE3000 omvormer mijn energierekening naar beneden helpen.
Het is een plat dak, zonder schaduwval, maar toch voor SolarEdge gekozen omdat bij meerdere offertes de opbrengstgarantie gekoppeld was aan een SolarEdge systeem en ik het op dat moment wel leuk vond om de opbrengst per paneel in te zien. De huidige oplossing ligt er als volgt op: [afbeelding]
[afbeelding]
Mijn opbrengst heb ik ook in PVOutput gezet : https://pvoutput.org/list.jsp?userid=59090
Erg lang kan ik niet genieten van de panelen op dit dak, want in oktober krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning en zullen we deze woning achterlaten voor de volgende starter. Aangezien de panelen nog geen jaar oud zijn, heb ik ze ter overname aangeboden en daar zijn de kopers niet op ingegaan. De panelen gaan dus mee naar de nieuwe woning.
De nieuwe woning ligt nog net wat beter op het zuiden en heeft ook een plat dak:
[afbeelding]
De nieuwe woning is 6,3M breed en 9,7M diep, het dak heeft daarmee ook deze afmetingen.
De bedoeling is dat ik de panelen zelf ga verplaatsen van de huidige naar de nieuwe woning, want mijn installateur is recent failliet gegaan, dus de installatie-garantie en opbrengstgarantie ben ik toch al kwijt.
Zelf zit ik eraan te denken om de panelen zo veel mogelijk naar de achterkant van de woning (onderkant op de afbeelding) te leggen, zodat ik mogelijk aan de voorkant nog wat ruimte vrij hou voor toekomstige uitbreiding. De omvormer wil ik in de garage ophangen, die wel aan de voorkant van de woning zit, dus de kabels moeten dan over het dak naar de voorkant en vervolgens met een goot naar beneden de garage in.
Nu hebben we veel ervaringsdeskundigen op dit forum, dus ben ik benieuwd of ik dingen over het hoofd zie en of er tips en/of adviezen zijn voor mijn plan.
Als je dezelfde opstelling gaat maken, dan is het handig om de huidige positie van de optimizers te registreren, die hex code, of zelf nummeren met stift, en dan ook weer zo terug plaatsen op het nieuwe dak.
scheelt tekening aanpassen, weet niet of je dat zelf kan, wil, mag.
vermogens garantie ligt bij de fabrikant, als die nog bestaat dan is dat niet meteen een probleem.
De zij kappen zitten vastgedrukt met een soort lipjes over een pennetje, rustig loshalen, is dun spul, deze zij kappen hebben sinds kort ook gaatjes om extra vast te zetten (is vast niet gedaan bij jou) moet boven een bepaalde hoogte / windlast.
die kun je nu wel gebruiken om ze weer vast te zetten, nu d lipjes al een keer gebruikt zijn, korte zelftappers / zelfborende schroef word hier normaal voor gebruikt.
Als je garage erg vandalisme gevoelig is dan beter een kleine dakdoorvoer laten inplakken. 40 mm is zat, als je niet ook een warmtepomp
Dikke kans dat de ballastbakken nu vol liggen met grind, als er geen grind ligt op het volgende dak, dan al vast ballast apart houden.
[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 20-06-2017 11:55 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je kunt ook uitbreiden naar 12 en de bestaande omvormer aanhouden. Dat zal in de meeste gevallen ook goed gaan (Migjes komt daar wel over in de lucht denk ikMojo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:38:
Mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met Zonnepanelen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik krijg de volgende spullen geleverd.
5x Spectravolt SPV-260-P60-S en een [url=http://www.goodwe.com.cn/gridconnectedinverterseries/423.html#technical\Good-We 1500-NS[/]
Nu ben ik aan het onderzoeken naar het uitbereiden van de installatie. Ik kon via de aannemer voor €4000 extra uitbereiden naar 12 panelen en heb dus niet gedaan...
1: Dak bij leggen met dezelfde panelen tot het maximum van de omvormer. Uitgaande van 1950W maximaal aangesloten PV en een onderdimensionering van 20% (mag ik dat zo doen), zou ik precies 9 panelen van 260WP kunnen aansluiten.
1.1 Zelfde als 1, maar met andere panelen. Wellicht niet zo fraai om aan te zien.
2. Omvormer vervangen en in totaal 7 panelen erbij plaatsen (dat past maximaal op het dak)
3. Omvormer vervangen, 12 nieuwe panelen plaatsen. Vervolgens de bestaande 5 panelen incl. bestaande omvormer op het dak van de uitbouw (12m2 op het zuid-zuidoosten) plaatsen.
Opties 1.1 en 2.1 hebben niet de voorkeur, maar ik weet niet hoe haalbaar het gaat zijn om dezelfde panelen te plaatsen.
Wat zouden jullie adviseren? Is optie 1 haalbaar? Of ga ik met 9 panelen echt overdimensioneren?
Ik houd van volle daken, ik zou optie 3 doen en de 5 panelen op de tweede mpp aansluiten van nieuwe omvormer en de oude verkopen. Die 5 liefst uitbreiden naar meer vanwege laag voltage van de string. Zijn veel verkrijgbare panelen, hebben allemaal dezelfde blauwe uitstraling. Soms al voor 115 euroMojo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:38:
Mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met Zonnepanelen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik krijg de volgende spullen geleverd.
5x Spectravolt SPV-260-P60-S en een Good-We 1500-NS
1 PVoutput . Dongen NB
B.t.w. ik heb enkel de verloop van 120 naar 50mm gelijmt, de rest zit los in elkaar geschoven.Cupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:55:
[...]
Ik vond dat "virus"-verhaal beetje overdreven, maar nu mag er bij mij ook geen kWh'tje meer verloren gaan! Dus ik zal snel knippen en plakken
handiger voor als je er nog een keer bij moet
Nu ben ik aan het kijken voor de goede... Ik kom er niet helemaal uit aangezien er verschillende dingen worden beschreven. De een zegt karakteristiek A de ander B en sommige verkopen zelfs C.
Voor de Sunny Boy zegt SMA dit:
SMA omvormers kunnen geen fout-gelijkstroom veroorzaken en kunnen dus achter het normale type (type A) aardlekschakelaar geplaatst worden.
Voor de SMA omvormer zelf is geen aardlek nodig, maar om foutbescherming te garanderen voor de kabel tussen meterkast en omvormer kiest men vaak toch voor een aardlek. Indien men een aardlek wil plaatsen, raden we aan om bij transformatorloze (TL) omvormers groter dan 3kW een aardlekbeveiliging van tenminste 100mA (100mA per omvormer) te plaatsen.
Bij kleinere toestellen én bij de Sunny Tripower 5000/6000/7000/8000/9000/10000/12000TL-20 volstaat het te kiezen voor een 30mA aardlekbeveiliging.
Ik vind eigenlijk nergens een 25A Aardlek met 0.1A kar A...
Ik wil nu deze bestellen: http://new.abb.com/products/en/2CSR255140R2255/ds201-b25-a100-rcbo
Wat is jullie mening?
[ Voor 7% gewijzigd door Brutuss op 20-06-2017 14:02 ]
Gewoon plaatsen datgene wat je gekocht hebt en klapt hij er uit heb je pech en moet je alsnog een 100 of 300 ma kopen
1 PVoutput . Dongen NB
Hiermee beveilig ik dus op 25A en op een lekstroom van 30mA.
Nu is de Aardlek nog niet gebruikt en kan ik deze makkelijk retourneren dus ik doe het liever nu. Plus SMA geeft niet voor niks aan 100mA.
Ik heb zelfs een 300 genomen want dat mag in nl mits geen andere gebruikers erbij
Is 25a niet wat veel? Hoe groot is je huis aansluiting en hoe groot omvormer?
[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 20-06-2017 14:07 ]
1 PVoutput . Dongen NB
De omvormer wordt de Sunny boy 5.0 en de huisaansluiting is 40A. Naar mijn mening is 25A dus wel het maximale wat toegestaan is. De omvormer geeft maximaal 22A af aan het net.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:06:
Alle omvormers willen dat want die geven rare rimpel waar menig 30ma model op uit klapt zodra omvormer opstart.
Ik heb zelfs een 300 genomen want dat mag in nl mits geen andere gebruikers erbij
Is 25a niet wat veel? Hoe groot is je huis aansluiting en hoe groot omvormer?
[ Voor 4% gewijzigd door Brutuss op 20-06-2017 14:49 ]
De panelen komen op een schuin dak van 45graden te liggen.
Wat is het probleem precies?
https://www.twentezon.nl/...en/solar-frontier/aurora/
Ik zie op mijn panelen als ze vol in de zon liggen een soort vlak over 1 paneel heen. Maar vind het totaal niet storend. Als er weer eens Sahara zand mee komt zie ik ook vlekken (of vogelpoep).
Hoe vaak kijk je naar je dakpannen? Die zijn ook niet bepaald uniform.
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Ja dan zou ik het ook zo doen inderdaadBrutuss schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:45:
[...]
De omvormer wordt de Sunny boy 5.0 en de huisaansluiting is 40A. Naar mijn mening is 25A dus wel het maximale wat toegestaan is. De omvormer geeft maximaal 22A af aan het net.
1 PVoutput . Dongen NB
http://www.sma-benelux.co...B30-50-DNL1702-V21web.pdf
Dan zou dus theoretisch geen Aardlekautomaat nodig zijn? en zou ik dus bijvoorbeeld alleen een installatieautomaat van 25A neer kunnen hangen zodat ik de groep altijd uit kan schakelen.
Is dit wel helemaal de bedoeling van SMA?
Spiegelen de SF panelen eigenlijk? M.a.w. lopen jouw buren voortdurend met een zonnebril op?Sneezzer schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:38:
Wat is het probleem precies?
https://www.twentezon.nl/...en/solar-frontier/aurora/
IIk zie op mijn panelen als ze vol in de zon liggen een soort vlak over 1 paneel heen. Maar vind het totaal niet storend. Als er weer eens Sahara zand mee komt zie ik ook vlekken (of vogelpoep).
Hoe vaak kijk je naar je dakpannen? Die zijn ook niet bepaald uniform.
Het is ook niet voor de sma ,het is om de kabel tussen omvormer en mk te beschermen. En jezelf mocht je hem per ongeluk door knippen.....Brutuss schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:53:
Ik zie trouwens ook dat de SMA Sunny Boy's een eigen Aardlekbeveiliging heeft..
http://www.sma-benelux.co...B30-50-DNL1702-V21web.pdf
Dan zou dus theoretisch geen Aardlekautomaat nodig zijn? en zou ik dus bijvoorbeeld alleen een installatieautomaat van 25A neer kunnen hangen zodat ik de groep altijd uit kan schakelen.
Is dit wel helemaal de bedoeling van SMA?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee zijn mat zwartCupid673 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:56:
[...]
Spiegelen de SF panelen eigenlijk? M.a.w. lopen jouw buren voortdurend met een zonnebril op?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou ook een optie zijn. Ik heb een loze leiding vanaf de uitbouw naar de meterkast, vanaf daar kan ik ook wel bij de omvormer komen. Kan ik gewoon gelijkspanning door een 16mm buis trekken?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:37:
[...]
Ik houd van volle daken, ik zou optie 3 doen en de 5 panelen op de tweede mpp aansluiten van nieuwe omvormer en de oude verkopen. Die 5 liefst uitbreiden naar meer vanwege laag voltage van de string. Zijn veel verkrijgbare panelen, hebben allemaal dezelfde blauwe uitstraling. Soms al voor 115 euro
Ga je dan niet behoorlijk inleveren op rendement? Of de omvormer overbelasten? En wat bedoel je met Migjes?jantje112 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:47:
[...]
Je kunt ook uitbreiden naar 12 en de bestaande omvormer aanhouden. Dat zal in de meeste gevallen ook goed gaan (Migjes komt daar wel over in de lucht denk ik) dan spaar je rustig door voor een gepaste "grote" tzt. Zolang je de maximale spanning van de string maar binnen de specs blijft houden.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ja dan lever je nogal wat in, zou ik niet doen tenzij tijdelijk is. Omvormer word niet overbelast, hooguit warm door langdurig vol vermogen. Migjes is een persoon, met hele goeie technische onderbouwing.Mojo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:25:
[...]
Dat zou ook een optie zijn. Ik heb een loze leiding vanaf de uitbouw naar de meterkast, vanaf daar kan ik ook wel bij de omvormer komen. Kan ik gewoon gelijkspanning door een 16mm buis trekken?
[...]
Ga je dan niet behoorlijk inleveren op rendement? Of de omvormer overbelasten? En wat bedoel je met Migjes?
Ja gelijk spanning mag in buis, tenslotte komt het bij iedereen wel aantal meters naar binnen. Leg hem wel veilig in liefst goeie buis want het is niet beveiligd met zekering of zoiets. En gelijk spanning is gevaarlijker dan wissel spanning.
Ik heb ook dertig meter kabel naar omvormer toe, maar als je het zelf aan sluit weet je het ook te zitten, dat is voordeel.
1 PVoutput . Dongen NB
Uiteraard, je moet het dan ook tijdelijk doen zodat je rustig kan bijsparen voor een grotere omvormer. Terwijl je toch al een extra opbrengst hebt.Mojo schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:25:
[...]
Ga je dan niet behoorlijk inleveren op rendement? Of de omvormer overbelasten? En wat bedoel je met Migjes?
Puur esthetisch. De buren kijken er elke dag naar en daar hou ik graag rekening mee. Dat ze mat zwart zijn, scheelt ook.
Wel 'schrik' ik van het aurora effect op deze foto:
Ik zie het niet bij mij:
https://www.mupload.nl/img/dzhx1u6wwq3oa.jpg
Ook niet die tegen de muur aan staan:
https://www.mupload.nl/img/x1ilejql12etl.jpg
(het is maar net hoe het licht valt, ze hebben allemaal wel iets, maar niet zo overdreven als op jouw foto)
[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 17:11 ]
Maar zonder gekheid, dit is waarschijnlijk op een hele hete en zonnige dag.
Weet je zeker dat het aurora is?ROVAOL schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:06:
@Sneezzer
Puur esthetisch. De buren kijken er elke dag naar en daar hou ik graag rekening mee. Dat ze mat zwart zijn, scheelt ook.
Wel 'schrik' ik van het aurora effect op deze foto: [afbeelding]
Ik zie het als vuil en opdrogende panelen na ochtend dauw of regen
Kijk eens naar mono of poly met onderling kleur verschil van cellen, dat zie je veel vaker
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 20-06-2017 17:13 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn misschien nog SF-145S....op die foto
Techniek zal wel verbeterd zijn.. (minder zink of id)
Die foto is ook genomen op gelijke hoogte van het dak... Zo vaak sta je daar niet. (mag ik hopen)
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 17:14 ]
Zou kunnen, ik weet alleen dat ik ze op mijn dagelijkse fiets tocht van 35 km nooit ergens ze zo zie liggen. Zal wel fotoshop zijn van concurentAUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:13:
@reneeke1970
Zijn misschien nog SF-145S....op die foto
Techniek zal wel verbeterd zijn.. (minder zink of id)
1 PVoutput . Dongen NB
Welke concurrent?reneeke1970 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:16:
[...]
Zou kunnen, ik weet alleen dat ik ze op mijn dagelijkse fiets tocht van 35 km nooit ergens ze zo zie liggen. Zal wel fotoshop zijn van concurent
(retorische vraag)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 17:18 ]
Heb je een wietkwekerij?Brutuss schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:50:
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem welke zich niet hoeft te melden in een of ander online portal maar gewoon netjes thuis bekeken kan worden alleen door mij zelf. Dit in verband met Privacy.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Is dit een bekend probleem? Heb zelf sinds 3 weken een SE HD Wave 5000H en heb dit nog niet meegemaakt.
Iets anders: Ik zie zijn systeem regelmatig boven de 380V uitschieten, waar mijn HD Wave 5000H met 21 x 275 Wp panelen, ook op 1 string, altijd zo rond de 370-375V zit. In de datasheet zie ik 380V nominaal genoemd worden, kan dat een probleem vormen?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Nu lees ik veel positieve verhalen over de Sunny Boy van SMA als omvormer. Wat is jullie advies in deze, moet ik de ABB vervangen voor een sunny boy of zo laten?
Kijk eens naar de AC-spanning op dat moment?Taro schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:09:
Iets anders: Ik zie zijn systeem regelmatig boven de 380V uitschieten, waar mijn HD Wave 5000H met 21 x 275 Wp panelen, ook op 1 string, altijd zo rond de 370-375V zit. In de datasheet zie ik 380V nominaal genoemd worden, kan dat een probleem vormen?
Ik heb de niet-HD versie en daarbij is de DC-spanning, nagenoeg exact 1,51 x de AC-spanning. In de verkoopverhalen wordt meestal gezegd dat solaredge een string-spanning van 350Volt heeft (bij 1-fase), maar de praktijk is dus iets genuanceerder.
In mijn geval schommelt de DC-spanning rond de 340-345 V (want de AC zit hier doorgaans net onder de 230V), terwijl bij sommige anderen de DC-spanning een stuk hoger oploopt. De omvormer + optimizers zorgen er in ieder geval continu voor dat de DC-spanning precies goed blijft voor optimale DC/AC-omzetting door dus de string-spanning mee te laten variëren met de AC-spanning.
Nou gebruikt de HD-omvormer - hoop ik voor je - wellicht een net iets andere verhouding dan 1,51, anders zou je AC-spanning tegen de 250V zitten, maar ik vermoed dat de verhouding DC/AC ook bij een HD-omvormer constant is?
Dus als je privacy wilt en niet wil meedoen met de online rage waarbij je maar overal een accountje aanmaakt en god weet ik wie kan meekijken met wat je doet dan heb je een kwekerij.
Voormnaamste reden is dat ik graag mijn systeem rechtstreeks wil uitlezen en niet eerst via een online portal. Als mijn internet of die van de fabrikant en hun servers eruit liggen kan ik niet kijken. Dat heb ik dus liever zelf in de hand!
Raar dat dit het eerste is wat in je opkomt zegt denk ik meer over jou dan over mij...
Inmiddels mij ook op solar frontier georienteerd, maar de oppervlakte op het dakkapel (6,44 m bij 1,68) geeft ruimte voor 6 kleinere SF panelen van 175 WP, maar ook voor 6 normale pannelen (bijv 300 wp) in portrait mode.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:59:
[...]
Aangezien ik ze onder vijf graden heb, en op camper zelfs plat, kan ik wel stellen dat het solar frontier is.
Maar dan lopen de grote panelen (met de korte zijde) tot vlak aan de voorzijde van de dakkapel en kunnen ze daar (voor het zicht vanaf de straat) nagenoeg niet omhoog. Zijn er ook panelen met de normale afmeting ca (1.00m /1,65 m) met gelijksoortige gunstige eigenschappen als SF? dwz Relatief goed functionerend terwijl de panelen nagenoeg horizontaal liggen ?
Zijn panasonics Hits misschien iets? Schijnbaar zit daar ook iets van dunne film techniek in.
En hebben een afwatering gootje.
(maar een stukje duurder dan SF.....wat ik dan het geld weer niet waard vind, met de wetenschap, over 5 jaar is alles al verouderd en uit de tijd
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 23:53 ]
Hoe hoog zijn de uitschieters?Taro schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:09:
Heb je een linkje naar zijn PVOutput?
Kan ook zijn dat de omvormer dan op de max zit, dan gaat de DC spanning ook een flink stuk omhoog.
[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 21-06-2017 00:23 ]
Dat is de reden dat ik naar een Fronius zit te kijken. Die heeft een ingebouwde webserver en een API die JSON teruggeeft, die je zelf kunt uitlezen.Brutuss schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:41:
[...]
Dus als je privacy wilt en niet wil meedoen met de online rage waarbij je maar overal een accountje aanmaakt en god weet ik wie kan meekijken met wat je doet dan heb je een kwekerij.
Voormnaamste reden is dat ik graag mijn systeem rechtstreeks wil uitlezen en niet eerst via een online portal. Als mijn internet of die van de fabrikant en hun servers eruit liggen kan ik niet kijken. Dat heb ik dus liever zelf in de hand!
Raar dat dit het eerste is wat in je opkomt zegt denk ik meer over jou dan over mij...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Zie https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58019&sid=52745 (17 x 280). De omvormer kan tot 4.000, hij zit dus niet op zijn max. Ter vergelijk mijn systeem met 5.000 als max: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58019&sid=51942 (21 x 275).Rouske schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:22:
[...]
Hoe hoog zijn de uitschieters?
Heb je een linkje naar zijn PVOutput?
Kan ook zijn dat de omvormer dan op de max zit, dan gaat de DC spanning ook een flink stuk omhoog.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Aan de voorkant moet je ze ook niet omhoog halen, van achteren juist wel, als je daar dertig cm omhoog gaat, en dan de schuine lijn meet tot aan dat je de dakpannen raakt, heb je dan geen twee meter?Cass schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:43:
[...]
Inmiddels mij ook op solar frontier georienteerd, maar de oppervlakte op het dakkapel (6,44 m bij 1,68) geeft ruimte voor 6 kleinere SF panelen van 175 WP, maar ook voor 6 normale pannelen (bijv 300 wp) in portrait mode.
Maar dan lopen de grote panelen (met de korte zijde) tot vlak aan de voorzijde van de dakkapel en kunnen ze daar (voor het zicht vanaf de straat) nagenoeg niet omhoog. Zijn er ook panelen met de normale afmeting ca (1.00m /1,65 m) met gelijksoortige gunstige eigenschappen als SF? dwz Relatief goed functionerend terwijl de panelen nagenoeg horizontaal liggen ?
Ik op deze manier wel, kon er zo twee boven elkaar kwijt op schans en vier naast elkaar, jij zelfs 5 (×1.25=6.25)
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, bij vlakke dakmaat 1,68 hou je bij 30cm achterkant omhoog slechts 170,66 schuin vlak over.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:18:
[...]
Aan de voorkant moet je ze ook niet omhoog halen, van achteren juist wel, als je daar dertig cm omhoog gaat, en dan de schuine lijn meet tot aan dat je de dakpannen raakt, heb je dan geen twee meter?
Ik op deze manier wel, kon er zo twee boven elkaar kwijt op schans en vier naast elkaar, jij zelfs 5 (×1.25=6.25)
Leuke stoei-tool
http://www.rekenmachineonline.com/stelling-van-pythagoras/
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Bevalt prima, bier was altijd lekker koel en de andere 12V meuk kon ook goed gevoed worden.
Doe het nog maar eens langzaam terug lezen, dan begrijp je misschien wat ik bedoel.......Atomic2005 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:30:
[...]
Nee, bij vlakke dakmaat 1,68 hou je bij 30cm achterkant omhoog slechts 170,66 schuin vlak over.
Leuke stoei-tool
http://www.rekenmachineonline.com/stelling-van-pythagoras/
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet wat voor een ruimte, of pannen er achter je dakkapel zitten, maar wellicht 2 rijen van 3x 333panelen (bij sun-solar) in landscape? 1 rij strak tegen het pannendak achterstuk en 1 rij naar voren toen.Cass schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:43:
[...]
Inmiddels mij ook op solar frontier georienteerd, maar de oppervlakte op het dakkapel (6,44 m bij 1,68) geeft ruimte voor 6 kleinere SF panelen van 175 WP, maar ook voor 6 normale pannelen (bijv 300 wp) in portrait mode.
deze panelen zijn 2mx1m.
Het muntje is (nog) niet gevallen helaasreneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:18:
[...]
Doe het nog maar eens langzaam terug lezen, dan begrijp je misschien wat ik bedoel.......
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
MooiErasmo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:50:
Een tijdje terug wat gepost over PV voor op de camping en het setje is hier nu een keer mee geweest naar een festival:
[afbeelding]
Bevalt prima, bier was altijd lekker koel en de andere 12V meuk kon ook goed gevoed worden.
Welke koelkast heb je gebruikt?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Yep, en wat zijn de spec's?
Ik heb namelijk een compressor koelkast die ook op zoiets zou moeten kunnen draaien en ben op zoek naar mogelijkheden...
Een oude campinggaz peltier koelbox.
Koelkast trok 35W continue en het is een 80W paneel, in het holst van de nacht viel de koelkast uit tot een uur of 6 's ochtends maar door de goede isolatie is dat geen probleem. Ik vermoed dat het ook eerder aan de accu lag dan aan het paneel want er hing geen deep-cycle aan maar een kleine autoaccu van meer dan 5 jaar oud.wmeester schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:56:
[...]
Yep, en wat zijn de spec's?
Ik heb namelijk een compressor koelkast die ook op zoiets zou moeten kunnen draaien en ben op zoek naar mogelijkheden...
Voorlopig ga ik nog uit van 30 SF175 panelen, 2 strings van 8 panelen en 2 strings van 7.
Ik wil deze 3 hoog 10 breed over een dak van 4,6x10,2 meter
Links onder zit de doorvoer naar binnen, waar de omvormer circa 1,5m van het dak af zal hangen.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan leggen?
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik geef even een foto van de bovenzijde van het platte dak van de betreffende dakkapel (18:30 gemaakt). De zijwang van de dakkapel waar je tegenaan kijkt krijgt 's ochtends zon. In de zomer schijnt de zon over het dak heen en ligt het platte dak volledig in de zon. In de avond schijnt de zon vanaf de overzijde.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:18:
[...]
Aan de voorkant moet je ze ook niet omhoog halen, van achteren juist wel, als je daar dertig cm omhoog gaat, en dan de schuine lijn meet tot aan dat je de dakpannen raakt, heb je dan geen twee meter?
Op de foto is ook te zien dat wanneer ik de panelen schuin plaats naar de zon, dit op straat te zien is. Volledig plat valt het minst op (dak is 6,44 bij 1,68)
Ik zou wel even die strings van 8 SF175 in de calculator voeren van de omvormer, niet alle mogen / kunnen de open klemspanning van de 175 aan.format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:41:
Ben nu aan het kijken naar een legplan. Dat valt me meer tegen dan verwacht.. Met name omdat alle offertes ook weer met heel andere kabel lengtes komen, en er nog geen duidelijke legplan zichtbaar is geweest.
Voorlopig ga ik nog uit van 30 SF175 panelen, 2 strings van 8 panelen en 2 strings van 7.
Ik wil deze 3 hoog 10 breed over een dak van 4,6x10,2 meter
Links onder zit de doorvoer naar binnen, waar de omvormer circa 1,5m van het dak af zal hangen.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan leggen?
En strings gewoon eerst ff tekenen, de retour kabel moet in principe ongeveer meelopen.
Zou je 5x een string van 6 maken dan kan je allemaal boogjes maken van onder naar boven en weer terug.
Als je niet heel erg handig bent in stringen dan zou ik alle strings apart naar binnen voeren, en daar de boel aan elkaar knopen.
Er is nog n beperkte voorraad, maar die word wel snel dunner begreep ik net.Tallguy schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:04:
Ik hoor net van een leverancier dat Solar Frontier ong 3-4maanden te schijnt gestopt met leveren in Europa. Is dat zo? Hij gf aan dat leveranciers die nu nog SF verkopen, dat nog op voorraad hadden, maar dat het schijnbaar dus niet meer geleverd wordt.
Soortgelijke systemen kosten al snel 180 euro, dat is mij iets teveel voor wat spielerij. Heb jij het zelf gemaakt? Laadcontroller/accu geregeld? Of kant en klaar product?Erasmo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:36:
[...]
Een oude campinggaz peltier koelbox.
[...]
Koelkast trok 35W continue en het is een 80W paneel, in het holst van de nacht viel de koelkast uit tot een uur of 6 's ochtends maar door de goede isolatie is dat geen probleem. Ik vermoed dat het ook eerder aan de accu lag dan aan het paneel want er hing geen deep-cycle aan maar een kleine autoaccu van meer dan 5 jaar oud.
Laadcontroller zit achterop het paneel, accu had ik nog staan. Was een kant en klare set van Amazon, alleen zelf een accu toevoegen.wmeester schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:16:
[...]
Soortgelijke systemen kosten al snel 180 euro, dat is mij iets teveel voor wat spielerij. Heb jij het zelf gemaakt? Laadcontroller/accu geregeld? Of kant en klaar product?
Heb je misschien een linkje en wil je zeggen wat heb jij dan (ongeveer) hebt betaald?Erasmo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:26:
[...]
Laadcontroller zit achterop het paneel, accu had ik nog staan. Was een kant en klare set van Amazon, alleen zelf een accu toevoegen.
2x8 en 2x7 is wat er volgens sunnydesignweb uit komt als meest optimale.Andre1973 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:10:
[...]
Ik zou wel even die strings van 8 SF175 in de calculator voeren van de omvormer, niet alle mogen / kunnen de open klemspanning van de 175 aan.
En strings gewoon eerst ff tekenen, de retour kabel moet in principe ongeveer meelopen.
Zou je 5x een string van 6 maken dan kan je allemaal boogjes maken van onder naar boven en weer terug.
Als je niet heel erg handig bent in stringen dan zou ik alle strings apart naar binnen voeren, en daar de boel aan elkaar knopen.
Gaat om 3 fasen omvormers, deze kunnen tot mijn weten vaak toch wel tot 1000v aan.
Je hebt noord kapel dus? Als je achterkant tegen schuine dak klein stukje omhoog haalt zie je ze niet, je hebt vrij hoog dak. Bij mezelf zie ik ze ook niet, alleen de zijkant omdat ze daar gelijk mee liggen. Als jij er vier naast elkaar legt ben je 5 meter breed, kom je 70 cm van zijkant af dus zie je ook haast niet.Cass schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:44:
[...]
Ik geef even een foto van de bovenzijde van het platte dak van de betreffende dakkapel (18:30 gemaakt). De zijwang van de dakkapel waar je tegenaan kijkt krijgt 's ochtends zon. In de zomer schijnt de zon over het dak heen en ligt het platte dak volledig in de zon. In de avond schijnt de zon vanaf de overzijde.
Op de foto is ook te zien dat wanneer ik de panelen schuin plaats naar de zon, dit op straat te zien is. Volledig plat valt het minst op (dak is 6,44 bij 1,68)
[afbeelding]
Maar oke zes reguliere panelen kan ook, het rendement is minder maar vermogen is meer dus zal elkaar niet ontlopen.
Alleen 8 sf sluit je op iedere omvormer aan vanwege handige voltage, en die 6 reguliere zou ik niet weten waar je die met goed rendement op aansluit. Alleen 3 aps micro omvormer werkt goed denk ik (3×190 euro)
De sf zet je op 1.5 of 2.0 kW omvormer van 200 euro op mp ,nieuwe richting 450 denk
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had hier ook ergens gelezen dat een beperkt aantal leveranciers ze wel zouden kunnen blijven leveren. Maar wellicht is dat niet gefundeerd op een uitspraak van SF zelf.Andre1973 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:11:
[...]
Er is nog n beperkte voorraad, maar die word wel snel dunner begreep ik net.
Wel jammer, want ik ben fan van deze panelen. Helaas gaat het huis wat we wilde kopen voorlopig niet door. Anders zou ik graag nog een paneeltje of 30 voor een NNO-dak scoren....
Gekke gedachte, twee rijen landscape en twee rijen portret maakt 36 stuks, eentje minder en aansluiten met 5×7 ?format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:41:
[...]
2x8 en 2x7 is wat er volgens sunnydesignweb uit komt als meest optimale.
Gaat om 3 fasen omvormers, deze kunnen tot mijn weten vaak toch wel tot 1000v aan.
Houd je zelfs een mpp over indien nodig
1 PVoutput . Dongen NB
Uiteraard: https://www.amazon.co.uk/dp/B014QZY03M 110-115GPB zo uit mijn hoofd. En nu nog op zoek naar een kleine netomvormer want ook dit is gewoon weer 80 extra kWh per jaarwmeester schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:37:
[...]
Heb je misschien een linkje en wil je zeggen wat heb jij dan (ongeveer) hebt betaald?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Scheelt dus gewoon 330W
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2017 18:03 ]
Dat is dus zeker procentueel gezien een groot verschil, zo'n gedeeltelijke schaduw op 1 paneel...ThinkPadd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:02:
We hadden vanmiddag één van de Velux-dakramen open. Maar tegen het begin van de avond zorgde dit voor schaduw. Eén van de 12 panelen was ongeveer voor 1/4 bedekt met schaduw. Ik heb geen optimizers, dus dat heeft gelijk effect voor m'n setup. Raam dicht gedaan om de schaduw op te heffen en hierdoor kon ik het verschil duidelijk zien:
[afbeelding]
Scheelt dus gewoon 330W
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ja dat kan flink uit maken op kristallijn, ik heb op een lager dak SF liggen maar daar kan ik gewoon de ramen open zetten, geven ze niets om en hangen gewoon boven de panelen.ThinkPadd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:02:
We hadden vanmiddag één van de Velux-dakramen open. Maar tegen het begin van de avond zorgde dit voor schaduw. Eén van de 12 panelen was ongeveer voor 1/4 bedekt met schaduw. Ik heb geen optimizers, dus dat heeft gelijk effect voor m'n setup. Raam dicht gedaan om de schaduw op te heffen en hierdoor kon ik het verschil duidelijk zien:
[afbeelding]
Scheelt dus gewoon 330W
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Deze namiddag eens getest...het resultaat was wel raar: het lijkt dat ik door de omvormer af te koelen met een ventilator net MINDER produceer...ofwel was er toevallig een dipje in de zonnestralingreneeke1970 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:08:
[...]
Even testen met tafel ventilator, zie je binnen kwartier. Sommige omvormers doen inderdaad begrenzen indien te warm
We gaan het dus gewoon zo laten
Mneuh, het was nu puur m'n eigen schuld. Als ik het raam dichtlaat dan is er niks aan de hand hoorAUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:09:
Had maar een SMA met optitrac gekocht, Thinkpad
Of raam dicht en een airco die 300 watt slurpt.
En sowieso had het niet raam niet open gehoeven. 's Avonds de boel laten doorwaaien werkt veel beter.
Voor het prijsverschil kan dat raam de komende 10 jaar open staan denk ik.AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:09:
Had maar een SMA met optitrac gekocht, Thinkpad
Of raam dicht en een airco die 300 watt slurpt.
1 PVoutput . Dongen NB
In KifArU in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo" heb ik behoorlijk wat meetdata en grafieken staan van een oost-west opstelling op 13*. Op basis daarvan: Omvormer op 70-75% van je panelen is voldoende.nklaver234 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:03:
Wat is wijsheid. 24 x 175Wp = 4200Wp. Oost/West op 15 graden helling.
3700Watt omvormer of een 4500Watt Omvormer. Fronius Symo 3.7-3M of 4.5-3M ?
Ben van de Steca 4000 afgestapt omdat leverancier aangeeft dat je met oost/west echt twee MPP trackers wilt. De SMA 5000TL-20 is al helemaal te zwaar. Welk piek vermogens kan ik verwachten met 12 panelen op 105 graden (bijna oost) en 12 panelen op 285 graden (bijna west). onder een helling van 15 graden.
Betekend 2 MPPT dat elke tracker max 50% van het totale vermogen kan doen?
Elke zijde kan dan optimaal (35 graden helling, 180 graden opstelling = zuid) max 2100 Watt doen. De omvormer kan voor een string dan max 1850 of 2250 Watt aan. Dus als Oost of west een afwijking van 15% geeft (wat het zeker zal doen) dan haal ik die 1850 al niet meer en zou ik met de 3700 watt omvormer nooit de max bereiken.
Of maak ik een denk-/redenatiefout?
Heb ik ook gedaan , 31x 100W mono met 5xSf parallel.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:00:
Wie was degene die een tijdje met twee verschillende string van verschillende panelen parallel heeft gedraaid?
Ging nog best ok.
Zeker geen gekke gedachte, ik ga dat alleen echt niet door krijgen helaas...reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:02:
[...]
Gekke gedachte, twee rijen landscape en twee rijen portret maakt 36 stuks, eentje minder en aansluiten met 5×7 ?
Houd je zelfs een mpp over indien nodig
Ik ben nog aan het zeuren om ipv 20 er 30 te doen. Dan naar nog meer vragen, ik denk dat ik dan op de bank kan gaan slapen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??