Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste
Acties:
  • 519.937 views
30 panelen=
28 (4x7) en overige 2 SF panelen op een stecatje 300/500, en zo het stopkontakt in.
(als het niet anders kan)

Maar ik zie ook niet in waarom 2x 8 en 2x 7 niet zou kunnen?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2017 20:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Rol-Co schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:16:
[...]

Heb ik ook gedaan , 31x 100W mono met 5xSf parallel.
Ging nog best ok.
Nee Alfons dat bedoel ik niet, lager dan 165 ga ik niet.
@Rol-Co hoeveel scheelde het voltage van de string? En wat versta je onder best oke?
Ik loop met gedachte rond om 8 sf parallel te zetten met 24 poly, beide rond 720 volt

1 PVoutput . Dongen NB

format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:25:
[...]

Zeker geen gekke gedachte, ik ga dat alleen echt niet door krijgen helaas...
Ik ben nog aan het zeuren om ipv 20 er 30 te doen. Dan naar nog meer vragen, ik denk dat ik dan op de bank kan gaan slapen.
Pfff ben blij dat ik mijn eigen verdiende geld aan alles mag weg gooien waaraan ik maar wil.......
Het is zo jammer dat als je later toch naar het maximum wilt dat dan de derde rij gedraaid moet worden en dat kost SMAK nodeloos geld.....
Zou bijna zeggen begin met 21 en later het dak vullen. Waarom 21? Nou omdat je dan de string niet aan hoeft te passen.

Maarja ik ben niet jij

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:41:
[...]

Nee Alfons dat bedoel ik niet, lager dan 165 ga ik niet.
@Rol-Co hoeveel scheelde het voltage van de string? En wat versta je onder best oke?
Ik loop met gedachte rond om 8 sf parallel te zetten met 24 poly, beide rond 720 volt
31 x mono zat rond de 500v , 5x SF zo rond de 480V . Het ging in zo verre goed dat het meer kWh oplevert maar de efficientie iets achteruit. Ik zou er geen andere omvormer voor kopen, zo slecht ging het weer niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:50:
[...]

31 x mono zat rond de 500v , 5x SF zo rond de 480V . Het ging in zo verre goed dat het meer kWh oplevert maar de efficientie iets achteruit. Ik zou er geen andere omvormer voor kopen, zo slecht ging het weer niet.
Nou de omvormer heb ik wel, moet alleen 30 meter kabel ingraven en daar heb ik niet zon zin in......
Denk dat ik het eens probeer, wel diode stekker er tussen anders gaat fout denk

1 PVoutput . Dongen NB

• waterpas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-10 22:02
Een vraagje voor de kenners hier.
Als ik twee SF170 panelen parallel op een SolarEdge P405 optimizer aansluit en 1 van 2 panelen ligt in de schaduw, gaat er dan vermogen van het paneel dat in de vermogen levert "verloren" in het paneel dat in de schaduw ligt?

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-10 10:04
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:34:
30 panelen=
28 (4x7) en overige 2 SF panelen op een stecatje 300/500, en zo het stopkontakt in.
(als het niet anders kan)

Maar ik zie ook niet in waarom 2x 8 en 2x 7 niet zou kunnen?
Ik wil inderdaad ook 2x8 en 2x7 gaan doen. Maar mijn vraag was meer hoe kan ik de string leggen dat de kabel zo efficient mogelijk loopt.
Bijv links boven beginnen en dan naar rechts. String er onder ook parallel aan de bovenste en de rest verdelen over de 2 andere. Of 4 van links naar rechts, en dan weer terug en dat er naast nog een keer. Wil de kabel niet onnodig lang gaan maken, of verleng stukken overal tussen moeten zetten.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• format5
reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:48:
[...]

Pfff ben blij dat ik mijn eigen verdiende geld aan alles mag weg gooien waaraan ik maar wil.......
Het is zo jammer dat als je later toch naar het maximum wilt dat dan de derde rij gedraaid moet worden en dat kost SMAK nodeloos geld.....
Zou bijna zeggen begin met 21 en later het dak vullen. Waarom 21? Nou omdat je dan de string niet aan hoeft te passen.

Maarja ik ben niet jij
Tja ach.. een partner hebben betekend helaas dat je niet altijd kan doen wat je wilt. Samen geld is samen beslissen he.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

waterpas schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:30:
Een vraagje voor de kenners hier.
Als ik twee SF170 panelen parallel op een SolarEdge P405 optimizer aansluit en 1 van 2 panelen ligt in de schaduw, gaat er dan vermogen van het paneel dat [het] vermogen levert "verloren" in het paneel dat in de schaduw ligt?
Nee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:44:
[...]

Ik wil inderdaad ook 2x8 en 2x7 gaan doen. Maar mijn vraag was meer hoe kan ik de string leggen dat de kabel zo efficient mogelijk loopt.
Bijv links boven beginnen en dan naar rechts. String er onder ook parallel aan de bovenste en de rest verdelen over de 2 andere. Of 4 van links naar rechts, en dan weer terug en dat er naast nog een keer. Wil de kabel niet onnodig lang gaan maken, of verleng stukken overal tussen moeten zetten.
Zoiets?
https://www.mupload.nl/img/wi2runjp0hs55.jpg
Telkens 1 paneel verspringen om inductielussen te voorkomen.
Je zal voor de stringen met 7 panelen, toch twee tussenstukken moeten maken, helaas.
en 4 yconnectoren om de onderlinge gelijke strings met elkaar te verbinden.
(en er zijn meer wegen naar rome)

Een paar mtr DC kabel kost geen drol, dus zo erg is het niet, die twee stukjes.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2017 23:24 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-10 16:17

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:41:
[...]

2x8 en 2x7 is wat er volgens sunnydesignweb uit komt als meest optimale.

Gaat om 3 fasen omvormers, deze kunnen tot mijn weten vaak toch wel tot 1000v aan.
Vaak wel, niet altijd, en 8x SF165 gaat al over de 1000 VDC openklem onder omstandigheden (heb ik zelf ook gemeten) en de SF serie gaat steeds ook in openklem spanning iets omhoog met omhoog gaand aantal Wp.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een rokende sissende omvormer aan de muur waar het elektrolyt achter het raampje van het display loopt, geen pretje is (foutje van iemand op kantoor, hij werkt er niet meer..)

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 21-06-2017 23:23 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:02:
[...]

Gekke gedachte, twee rijen landscape en twee rijen portret maakt 36 stuks, eentje minder en aansluiten met 5×7 ?
Houd je zelfs een mpp over indien nodig
Je mag met SF maximaal 4 strings parallel zetten, i.v.m. de maximale stroom die kan gaan lopen bij een kapot paneel. bij 5 moet je stringboxen met zekeringen (=duur) toepassen. dan och op 2 mpp's zetten, 2x7 en 3x7 kan dan.
Maar bij 36 zou ik zet 2x3x6 zetten denk ik, mooi evenwichtig verdelen vind de elektronica ook wel fijn denk ik.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• format5
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:17:
[...]

Zoiets?
https://www.mupload.nl/img/wi2runjp0hs55.jpg
Telkens 1 paneel verspringen om inductielussen te voorkomen.
Je zal voor de stringen met 7 panelen, toch twee tussenstukken moeten maken, helaas.
en 4 yconnectoren om de onderlinge gelijke strings met elkaar te verbinden.
(en er zijn meer wegen naar rome)

Een paar mtr DC kabel kost geen drol, dus zo erg is het niet, die twee stukjes.
Zoiets inderdaad ja! Steeds 1 paneel verspringen hoor ik nu trouwens voor het eerst. Daar moet ik even verder in lezen denk ik.
En wat nodig is, is nodig. Wil het alleen liever tot een minimum beperkt houden.

@format5
Koop wel een fatsoenlijke mc4 tang (of leen hem)
https://www.marktplaats.n...s3Hzd-EUQgYvZXMQpUn1TfjkA

• format5
Bedankt voor de tip, maar die heb ik volgens mij al. Voor zo ver ik kan zien zijn dit de standaard pers tangen welke vaker voor ongeisoleerde connectors gebruikt worden.

@format5
Als het maar MC4 is en geen AMP of whatever.

• Andre1973

Andre1973

lekker kort antwoord.

Als je ze parallel zet ziet de optimizer het als een groot, lang paneel (evenveel cellen, maar in SF geval 2x zo lang) en SF heeft het grote voordeel dat als je ze deels afdekt dat er dan maar een klein deel van het vermogen verloren gaat ( daar zijn mooie animaties van te vinden, Google maar eens).

• Andre1973

Andre1973

format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:31:
[...]

Zoiets inderdaad ja! Steeds 1 paneel verspringen hoor ik nu trouwens voor het eerst. Daar moet ik even verder in lezen denk ik.
En wat nodig is, is nodig. Wil het alleen liever tot een minimum beperkt houden.
Als je dat gaat doen dan wel even alle stekkers van te voren labelen, ander word je gek op het dak.
het zit zo fout dan, en als dat in je bovenste rij zit ben je ziek.
Meet dan ook even tussentijds.

• waterpas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-10 22:02
Andre1973 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:40:
[...]

lekker kort antwoord.

Als je ze parallel zet ziet de optimizer het als een groot, lang paneel (evenveel cellen, maar in SF geval 2x zo lang) en SF heeft het grote voordeel dat als je ze deels afdekt dat er dan maar een klein deel van het vermogen verloren gaat ( daar zijn mooie animaties van te vinden, Google maar eens).
Inderdaad niet aan gedacht :z , erg logisch ! :+

• format5
En ondertussen ook aan het twijfelen over de string lengtes...
2x8 en 2x7 is wat er bij sunnyweb uit komt als meest effecient voor 30 panelen.
Dit aan houden, of 5x6 of 6x5.. ik weet het niet

[ Voor 31% gewijzigd door format5 op 22-06-2017 08:19 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:58:
@Erasmo Het zijn twee panelen? Parallel doen ze 8.8A, kunnen ze in serie met je huidige set.
Klopt maar ik heb er niet zo'n behoeft aan om ze iedere keer van het dak te peuteren als ik ze nodig heb. Ze komen mooi op het schuurdak met een kleine omvormer zodat je ze makkelijk los kan koppelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:56:
[...]

Klopt maar ik heb er niet zo'n behoeft aan om ze iedere keer van het dak te peuteren als ik ze nodig heb. Ze komen mooi op het schuurdak met een kleine omvormer zodat je ze makkelijk los kan koppelen.
We hebben eenzelfde systeem.
Het systeem is opgezet in 2013 en functioneert prima.
Het wordt gebruikt als voeding voor verlichting (spaarlamp) op 12V.
Daarnaast heb ik ooit een omvormer gekocht bij de Lidl van 300W dat werkt ook prima. Alleen oppassen met het voeden van motoren (zoals een diepvries/ijskast). Dan klapt de zekering eruit.

Op aanraden van Rol-co(?) heb ik een Stecca omvormer/accu lader gekocht. Het prul op de panelen zelf werkt niet super.
Het systeem bestaat uit:
PV koffer met 3 panelen 120W - €155,-
accu 12V 105 Ah Calcium, gesloten systeem - €129,-
3 spaarlampen van 12V (apart te schakelen, 1 brandt permanent) - €30,-
omvormer DC-AC 300 W (geen zuivere sinus, wel handig) - €28,-
Stecca regelaar voor 10A max - €80,- (uit mijn hoofd)

Tot nu toe werk alles nog perfect :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-10 15:23

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:55:
Ik vraag me af of het echt voordeel gaat hebben. Bij sf is schijnbaar de kabel lengte er genoeg voor, maar bij de meeste andere merken niet lees ik.
Morgen verder lezen.

En ondertussen ook aan het twijfelen over de string lengtes...
2x8 en 2x7 is wat er bij sunnyweb uit komt als meest effecient voor 30 panelen.
Dit aan houden, of 5x6 of 6x5.. ik weet het niet
Ik had panelen (jong gebruikte) en met die kabels kwam ik in landscape(liggende positie) amper bij elkaar. Met een oost/west schans was de 2e kant bijna niet te doen.. Dus hou er (voor je eigen humeur) een beetje rekening mee.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
format5 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:45:
[...]

Tja ach.. een partner hebben betekend helaas dat je niet altijd kan doen wat je wilt. Samen geld is samen beslissen he.
offtopic:
kan prima al 8 jaar samen en nog gewoon ons eigen geld. En zou het nooit anders willen. Als Miss Waah geen panelen zou willen had ik ze zelf wel betaald.

Hier zijn ze voor de schouw geweest. 1 paneel minder omdat die wel erg dicht bij de dakrand zou komen. Ook niet zo'n ramp. 15x280wp is prima zeker sinds we nu de oude wasdroger label B hebben ingeruild voor een a++ wasdroger.

Installatiebedrijf wilde de kabel via zolder, door een slaapkamer, naar het trapsgat (in het zicht), door de trap naar de voorraadkast, door de vloer naar de kruipruimte en weer omhoog naar de meterkast. Alles in het zicht :N

Komt door de badkamer die tussen de zolder en meterkast zit. Nu wat eigen onderzoek vond ik wel een koof, maar om er een trekveer doorheen te krijgen werd lastig, aangezien begeleiden niet kon.

Maar met behulp van het klustopic:
Waah in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"
En wat eigen inventiviteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tcm3JUBr0W1gswph0BrGqQkl/medium.jpg
ipcam gericht op de uitgang, zodat ik kon zien of de trekveer er doorheen ging of niet.
Is het toch gelukt om een trekveer er doorheen te krijgen. Kabel straks netjes uit het zicht (en meteen wat extra kabels getrokken)

De man die de schouw deed meldde dat het nu wel netter was en daar was die blij mee, maar dat het hun geen extra moeite had gekost. Nee 4x boren door keihard 20cm beton, de kruipruimte door etc is evenveel moeite als een kabel aan een trekveer verbinden. 8)7
voor hem als schouwer is het misschien evenveel moeite... Voor zijn collega's echt niet. Lekker collegiaal als het ze evenveel oplevert -O-

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 08:47

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:35:
[...]

offtopic:
kan prima al 8 jaar samen en nog gewoon ons eigen geld. En zou het nooit anders willen. Als Miss Waah geen panelen zou willen had ik ze zelf wel betaald.
Wij hebben al lang geleden afgesproken dat zijn geld voor de noodzakelijke dingen is (huur/hypotheek, eten, drinken, gas, water, licht, etc) en mijn geld voor de leuke dingen (vakanties, gadgets, etc). Wij hebben vanaf het begin ons inkomen bij elkaar op één rekening gezet.

En zolang het geld werkeloos op de spaarrekening staat, kunnen we het net zo goed uitgeven aan iets nuttigs!

Ik heb nu eindelijk duidelijk op epapier wat ik wil, nu nog bedrijven zien te vinden die kunnen uitvoeren wat ik wil...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-10 15:02
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:00:
[...]

We hebben eenzelfde systeem.
Het systeem is opgezet in 2013 en functioneert prima.
Het wordt gebruikt als voeding voor verlichting (spaarlamp) op 12V.
Daarnaast heb ik ooit een omvormer gekocht bij de Lidl van 300w dat werkt ook prima. Alleen oppassen met het voeden van motoren (zoals een diepvries/ijskast). Dan klapt de zekering eruit.

Op aanraden van Rol-co(?) heb ik een Stecca omvormer/accu lader gekocht. Het prul op de panelen zelf werkt niet super.
Het systeem bestaat uit:
PV koffer met 3 panelen 120W
accu 12V 105 Ah Calcium, gesloten systeem
3 spaarlampen van 12V (apart te schakelen, 1 brandt permanent)
omvormer DC-AC 300 W (geen zuivere sinus, wel handig)
Stecca regelaar voor 10A max

Tot nu toe werk alles nog perfect :)
Dat klinkt erg goed maar is volgens mij aardig aan de prijs, alleen de panelen kosten bijelkaar al 150 euro, steca omvormer 70?
Of heb je alles langzaam bijelkaar gesprokkeld?
wmeester schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:02:
[...]

Dat klinkt erg goed maar is volgens mij aardig aan de prijs, alleen de panelen kosten bijelkaar al 150 euro, steca omvormer 70?
Wat is je doel eigenlijk om te bereiken?

1 PVoutput . Dongen NB

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

wmeester schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:02:
[...]

Ik heb in mijn post de prijzen (ca. toegevoegd).
Elke studie kost geld ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• wmeester
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Wat is je doel eigenlijk om te bereiken?
Geen doel maar inderdaad extra studie... :) Een hobby/studie mag geld kosten maar niet te veel natuurlijk :)

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:03
ROVAOL schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:06:
@Sneezzer
Puur esthetisch. De buren kijken er elke dag naar en daar hou ik graag rekening mee. Dat ze mat zwart zijn, scheelt ook.

Wel 'schrik' ik van het aurora effect op deze foto: [afbeelding]
Dit ziet er bekend uit. Ik heb het ook, alleen is het lang niet altijd zichtbaar. Ligt ook aan de hoek waarop de zon schijnt en de temperatuur. Al mijn panelen hebben dit. Het is trouwens ook maar net hoe je er op kijkt. Vanaf de straatkant is het niet te zien, sta je dichtbij dan zie je het soms.

Ze produceren er volgens mij niet minder om..

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

wmeester schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:13:
[...]

Geen doel maar inderdaad extra studie... :) Een hobby/studie mag geld kosten maar niet te veel natuurlijk :)
Oh niks belangrijks dus haha, koop dan maar het goedkoopste zonnepaneel en lader van marktplaats die je kunt vinden. Lader een tientje en een paneel met glas schade voor 30 euro.
Wat ga je daar in hemelsnaam op bestuderen?

1 PVoutput . Dongen NB

• wmeester
De grote vraag is of ik een koelkast erop kan laten werken. Ik heb een Waeco FR-40 compressor koelkast, dus geen thermo-electrische maar 1 met compressor. Die kan tot -10 koelen en vraagt 4A als ie aanstaan, maar op andere momenten 0 en staan ongeveer 10 min/u aan.
Op vakantie moet ie mee en heb nu een absorbsie koelkast op gas. Gas-fles moet je ook meeslepen dus zat te denken; wat nou als ik de koelkast kan laten draaien op 1 (compact/vouwbaar) zonnepaneel en een kleine accu. Dan hoeft de gas-fles niet mee en ben ik mobieler.

Grote panelen liggen er voldoende op het dak maar zie maar eens compacte (40x50 cm ofzo) paneeltjes te vinden.

• format5
Een kennis van mij heeft een goal zero nomad om een 12v accu geladen te houden. Deze accu voedt vervolgens de koelkast.

Bij hem werkt dit goed voor zo ver ik weet.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-10 10:04
Hallo allemaal,

Ook ik meld me hier even, ben bezig met een nieuwbouwwoning. De tekeningen zijn inmiddels weggestuurd voor de bouwvergunning, dus het duurt nog wel even voordat ik daadwerkelijk panelen kan gaan leggen. Dat geeft me mooi de tijd om me eerst eens goed te informeren.

Hieronder de situatie waarbij wij de rechter woning hebben en waarbij de semi-horizontale streep de nok van het dak is. Aan de achterzijde komt een dakkapel dus leek het me wijs om de voorzijde zo vol mogelijk te leggen. Dakhelling is 45 graden en dak is ongeveer 6,5 x 7 meter. Buurman wil waarschijnlijk ook panelen plaatsen dus kunnen we wellicht gezamenlijk ons dak vol leggen.

Omdat het nieuwbouw is wil ik toch wel heel graag in-dak panelen plaatsen. Ook omdat het gekkenwerk is om er nieuwe dakpannen onder te gaan leggen. Ik heb al gezien dat er tal van aanbieders zijn voor deze indak systemen, ook dat er systemen zijn waarbij je zelf je raamwerk kunt bouwen op de maat van de panelen (als ik het goed gezien heb) waardoor je dus in theorie alle panelen kunt gebruiken voor in-dak.

Het huis wordt full-electric, dus ik denk dat ik het maximale aantal panelen wil plaatsen. Alleen even kijken of mijn budget dat ook toe gaat laten of dat dat eventueel op een later moment moet gebeuren.

Goed, het topic is groot genoeg, ik ga me proberen in te lezen en hou in ieder geval alle nieuwe berichten bij. Mochten er vragen zijn en ik krijg de antwoorden niet gevonden, dan horen jullie het vanzelf. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2KAQaHFts7S0BE3HHtqBP7Se/full.png

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

wmeester schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:13:
De grote vraag is of ik een koelkast erop kan laten werken. Ik heb een Waeco FR-40 compressor koelkast, dus geen thermo-electrische maar 1 met compressor. Die kan tot -10 koelen en vraagt 4A als ie aanstaan, maar op andere momenten 0 en staan ongeveer 10 min/u aan.
Op vakantie moet ie mee en heb nu een absorbsie koelkast op gas. Gas-fles moet je ook meeslepen dus zat te denken; wat nou als ik de koelkast kan laten draaien op 1 (compact/vouwbaar) zonnepaneel en een kleine accu. Dan hoeft de gas-fles niet mee en ben ik mobieler.

Grote panelen liggen er voldoende op het dak maar zie maar eens compacte (40x50 cm ofzo) paneeltjes te vinden.
De opzet van de omvormer-aanschaf was om te testen of een diepvries hierop zou kunnen draaien. Helaas klapte de omvormer er telkens uit omdat de compressor in de diepvries toch wel een grote aanloopstroom trekt.
Weer een leermomentje, dus.
Qua verlichting is het wel een oplossing. Ook veel experimenten gedaan met LED's, maar die geven óf te weinig licht per Watt, óf ze worden te heet en moeten een koellichaam hebben. Daar ligt nog wat huiswerk voor als het minder warm is, buiten.
Voor de komende kerst moet de (buiten)verlichting het doen met PV-accu. Dat moet lukken met de LED's die ik momenteel voor deze klus heb liggen. Die hoeven alleen op te vallen en niet te verlichten ;)

Daarnaast ben ik nog wat aan het prutsen met het opladen van onze powerbanks d.m.v. 2 kleinere paneeltjes van 5Wp per stuk en wat Banggood-elektronica. Die elektronica werkt trouwens verrassend goed. Niet verwacht voor die paar Euro.

Als ik weer eens wat zakgeld krijg, dan wordt er een zwaardere omvormer aangeschaft. Die diepvries MOET gewoon op PV kunnen draaien :9

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:48:
[...]

De opzet van de omvormer-aanschaf was om te testen of een diepvries hierop zou kunnen draaien. Helaas klapte de omvormer er telkens uit omdat de compressor in de diepvries toch wel een grote aanloopstroom trekt.
Ik heb geen verstand van electrotechniek, maar zou iets simpels als een auto-accu al niet kunnen werken?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Ik heb geen verstand van electrotechniek, maar zou iets simpels als een auto-accu al niet kunnen werken?
Waarschijnlijk is die dan eerder aan vervanging toe. In een systeem waar vaak veel energie wordt onttrokken aan je accu, moet die daar wel tegen kunnen. Dat noemt ment een deep-cycle accu of semi- deep-cycle accu. Die kunnen beter tegen een flinke ontlading.
Maar die zijn ook wat duurder.

wmeester schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:13:

Dan kan deze camper eigenaar je snel uit de droom helpen, met dat kleine spul wat jij wilt absoluut niet.
Ik heb 90 ah tractie accu en dat gaat net, moet er volgende dag wel voldoende zon zijn. Ik heb een 165 wp solarfrontier op een mppt regelaar (zeer belangrijk ) .die laad met pieken tot 13 ampère.
Ben even merk kwijt maar bij zaanzon te krijgen (is er maar eentje tot 150 volt ),hij kost 120 en het bijbehorende display 50 euro, maar die heb je niet perse nodig.
Wel leuk om de spanning en stroom te zien van paneel, accu en externe aansluiting.
Als je dit hebt in combi met compressor koelkast op 12 volt dan heb je enig kans van slagen. Maar twee dagen half bewolkt en je kaas is gesmolten

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Waarschijnlijk is die dan eerder aan vervanging toe. In een systeem waar vaak veel energie wordt onttrokken aan je accu, moet die daar wel tegen kunnen. Dat noemt ment een deep-cycle accu of semi- deep-cycle accu. Die kunnen beter tegen een flinke ontlading.
Maar die zijn ook wat duurder.
Zie je wel, ik heb geen verstand van accu's :P

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:12:
[...]

Zie je wel, ik heb geen verstand van accu's :P
Maar o.a. daarom zitten we op Tweakers, toch? >:)

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Hi allemaal,

Na lang meegelezen te hebben zijn wij ook van plan om dit jaar een set op ons dak te krijgen. Ik ben van plan om een klein bedrijfje (Stelwagen) alles te laten regelen (inkoop, plaatsing installatie electra etc). Maarrr ik vind het wel leuk om te begrijpen hoe alles werkt en om zaken te optimalizeren dus ik probeer zelf ook een plan te maken als input richting het bedrijf. Graag hoor ik van jullie wat jullie vinden van mijn plan. Specifieke vragen heb ik onderstreept.

Huidig:
We wonen in een rijtjeswoning met tuin & dak op precies ZW, schuin dak met de standaard ca 33 graden hoek. Het huis is 510 cm breed. Meterkast met 1x 35A aansluiting. We verbruiken ca 2700 kWh per jaar, maar ik verwacht een flinke toename in de nabije toekomst (kinderen / hydrid / electrische auto ofzo). Eerder zat er een dakraam precies op de verkeerde plaats, die is nu weg en een ander raam is geplaatst, zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/fx5egi.png

Plan:
13x 295-315 Wp mono panelen van standaard formaat (1650x991 mm) in twee strings, als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/8i34kss51/Legplan.png

Ander formaat panelen passen denk ik niet. Zo blijft er ook een beetje ruimte tussen boven- en onderdakrand (ca 40 en 20 cm). Verder had ik de strings op deze manier bedacht omdat:
  1. Beetje tijdelijke schaduw van rechts, dus 2 strings op 2 MPPTs
  2. Oppervlakte van de draden geminimaliseerd tegen inductie bij onweer. Over dat laatste heb ik niet veel gelezen in deze thread, wordt dit meestal niet gedaan?
Qua panelen heb ik de volgende op het oog:
PaneelWpVmppVocVmpp NOCTRange Wp80% kWp100% kWp110% kWp
Ja 29529532.039.628.90 - +53.0683.8354.219
Ja 30030032.339.928.90 - +53.1203.9004.290
LG 31531533.240.630.40 - +9.53.2764.0954.506

Qua inverters en monitoring ben ik er nog niet uit. Ik wil geen openbare monitoring, dat regel ik zelf wel. Dus daarvoor zou RS485 aansluiting prima zijn. Welke spanningen kan ik verwachten? Ik heb geen idee hoe ik de spanning tijdens de winter in zou moeten schatten.
Wat voor inverter met 2x MPPT zou hierbij mooi passen? Bij voorkeur een stille van ~25 dB(A).

De enige electrische groep boven op zolder is bedoeld voor de wasmachine, maar die wordt op zolder gesplitst naar verlichting etc. Kan ik deze groep nog als 'separate groep' gebruiken? Dus waar de leiding op zolder komt (nog ongesplitst), daar splitsen in 'voor inverter' en in 'voor wasmachine + WCDs + verlichting'? Of kan dat echt niet en moet er sowieso een nieuwe groep komen?

Op zolder is het plan om de inverter een beetje te verstoppen in een kast. Is het verstandig om actief een beetje stille koeling aan te brengen in de kast, of is dit inverter type afhankelijk?

Super bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dooxed op 22-06-2017 17:31 . Reden: Opmaak, tekst verbetering ]

Dooxed schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:27:
Hi allemaal,

Na lang meegelezen te hebben zijn wij ook van plan om dit jaar een set op ons dak te krijgen. Ik ben van plan om een klein bedrijfje (Stelwagen) alles te laten regelen (inkoop, plaatsing installatie electra etc). Maarrr ik vind het wel leuk om te begrijpen hoe alles werkt en om zaken te optimalizeren dus ik probeer zelf ook een plan te maken als input richting het bedrijf. Graag hoor ik van jullie wat jullie vinden van mijn plan. Specifieke vragen heb ik onderstreept.

Huidig:
We wonen in een rijtjeswoning met tuin & dak op precies ZW, schuin dak met de standaard ca 33 graden hoek. Het huis is 510 cm breed. Meterkast met 1x 35A aansluiting. We verbruiken ca 2700 kWh per jaar, maar ik verwacht een flinke toename in de nabije toekomst (kinderen / hydrid / electrische auto ofzo). Eerder zat er een dakraam precies op de verkeerde plaats, die is nu weg en een ander raam is geplaatst, zie foto.

[afbeelding]

Plan:
13x 295-315 Wp mono panelen van standaard formaat (1650x991 mm) in twee strings, als volgt:

[afbeelding]

Ander formaat panelen passen denk ik niet. Zo blijft er ook een beetje ruimte tussen boven- en onderdakrand (ca 40 en 20 cm). Verder had ik de strings op deze manier bedacht omdat:
  1. Beetje tijdelijke schaduw van rechts, dus 2 strings op 2 MPPTs
  2. Oppervlakte van de draden geminimaliseerd tegen inductie bij onweer. Over dat laatste heb ik niet veel gelezen in deze thread, wordt dit meestal niet gedaan?
Qua panelen heb ik de volgende op het oog:
PaneelWpVmppVocVmpp NOCTRange Wp80% kWp100% kWp110% kWp
Ja 29529532.039.628.90 - +53.0683.8354.219
Ja 30030032.339.928.90 - +53.1203.9004.290
LG 31531533.240.630.40 - +9.53.2764.0954.506

Qua inverters en monitoring ben ik er nog niet uit. Ik wil geen openbare monitoring, dat regel ik zelf wel. Dus daarvoor zou RS485 aansluiting prima zijn. Welke spanningen kan ik verwachten? Ik heb geen idee hoe ik de spanning tijdens de winter in zou moeten schatten. Wat voor inverter met 2x MPPT zou hierbij passen? Bij voorkeur een stille van 25 dB.

De enige electrische groep boven op zolder is voor de wasmachine, maar die wordt ook op zolder gesplitst naar verlichting etc. Kan ik deze groep nog als 'separate groep' gebruiken? Dus waar de leiding op zolder komt (nog ongesplitst), daar splitsen in 'voor inverter' en in 'voor wasmachine + WCDs + verlichting'? Of kan dat echt niet en moet er sowieso een nieuwe groep komen?

Op zolder is het plan om de inverter een beetje te verstoppen in een kast. Is het verstandig om actief een beetje stille koeling aan te brengen in de kast, of is dit inverter type gevoelig?

Super bedankt voor het meedenken! :)
Ik denk dat je beter één string kan maken op een sma met optitrack voor het beetje schaduw. Tweede mpp kun je dan later eens gebruiken voor uitbreiding met ander soort panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• Dooxed
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:37:
Tweede mpp kun je dan later eens gebruiken voor uitbreiding met ander soort panelen
Daar had ik al een beetje over nagedacht. De enige mogelijkheid voor toekomstige uitbreiding (over een jaar of ~4) zou op het dak van de uitbouw beneden zijn (op de plaats van het zonnescherm in de foto). Daar zou dan een uitbouw van 5.10x2.50 meter komen waar eventueel 3 of 4x HIT paneel op zou kunnen. Maar we hebben het dan over een uitbreiding van ~1 tot 1.5 kWp extra. Dan moeten we nu een behoorlijke overgedimentioneerde inverter nemen. Andere oplossing is een extra inverter bijplaatsen voor de mogelijke uitbreiding.

[ Voor 0% gewijzigd door Dooxed op 22-06-2017 17:02 . Reden: Juiste maat uitbouw ]

Dooxed schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:45:
[...]

Daar had ik al een beetje over nagedacht. De enige mogelijkheid voor toekomstige uitbreiding (over een jaar of ~4) zou op het dak van de uitbouw beneden zijn (op de plaats van het zonnescherm in de foto). Daar zou dan een uitbouw van 5.10x2.00 meter komen waar eventueel 3 of 4x HIT paneel op zou kunnen. Maar we hebben het dan over een uitbreiding van ~1 tot 1.5 kWp extra. Dan moeten we nu een behoorlijke overgedimentioneerde inverter nemen. Andere oplossing is een extra inverter bijplaatsen voor de mogelijke uitbreiding.
Of acht solar frontier.
1.5 kW is niet veel over dimensioneren.
Meeste omvormers hebben beste rendement tussen 30 en 60 procent, wist je dat?
Met 5 kW zit jij best mooi. Ook voor je huis aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 22-06-2017 16:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:49:
[...]

Of acht solar frontier.
1.5 kW is niet veel over dimensioneren.
Of zes mono panelen op een schans. Tegen die tijd is dat zeker 2 kW.

• Dooxed
reneeke1970 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:49:
Check. Ik heb even de SMA SB4000TL bekeken en dat lijkt een goede match voor 1 string + tot 1.5kWp uitbreiding later.

Is het heel vreemd om de strings zoals ik ze getekend heb in serie te zetten voor het maken van 1 string?
clemient schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:25:
[...]

Of zes mono panelen op een schans. Tegen die tijd is dat zeker 2 kW.
Alleen jammer dat zes panelen op één mpp niet zo lekker werkt.
Schans heeft ie vast niet nodig, hij zal wel snappen dat nieuwe afdak gelijk schuin moet zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

@Dooxed Je zou die groep mogen splitsen, maar er mag dan max een 3000 W omvormer aan, en jij wil er meer aan gaan hangen. (ooit net zo lang geleden mocht er nog 3680 (=16 x230) aan, maar daar ben jij ook niet mee gered).
13 x300 is immers 3900 Wp, en je wil ook nog kunnen uitbreiden op die omvormer.
Nieuwe draden (3x4 mm2) trekken door deze buis mag indien het een gladde buis is.
Deze beneden afzekeren met een aardlek (30 / 100 / 300 mA, SMA wil waarschijnlijk minimaal 100 mA, alleen op een 30 mA mag je ook licht en WCD 's bij plaatsen) en 20 A, en dan boven een 20 A automaat plaatsen voor de omvormer en een of meerdere 16 A /30 mA voor de wasmachine en de rest van de verdieping.

De omvormer opsluiten is nooit een goed plan, dat kost opbrengst en levensduur.
Kies een knappe omvormer met passieve koeling, die geeft heel weinig geluid.
Als je nog wil uitbreiden kijk dan goed hoe het zit met de MPPT's, ik verwacht dat het dan handig is om deze panelen nu op 1 MPPT te zetten en de uitbreiding op een andere, dan wel goed naar de spanning kijken van de uitbreiding.

De oppervlakte van de inductielus moet je idd zo klein mogelijk houden, dat moet de betere installateur wel doen, al kost dat vaak wat extra denkwerk en/of kabel.

Let op dat de warmte service vaak prijzen vermeld zonder BTW, en niet iedereen daar zomaar kan kopen (dacht ik)

Hou voor de spanning altijd +10% (koud paneel) maar ook -10% (warm paneel) aan.
en kijk naar alle spanningen zowel openklem als mpp als startspanning, als max. input (=openklem x110%).

Goed plan trouwens, raam verplaatst, dak vol en rekening houden met het virus! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Andre1973 op 22-06-2017 17:41 ]

Dooxed schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:27:
[...]

Check. Ik heb even de SMA SB4000TL bekeken en dat lijkt een goede match voor 1 string + tot 1.5kWp uitbreiding later.

Is het heel vreemd om de strings zoals ik ze getekend heb in serie te zetten voor het maken van 1 string?
Nee hoor, kun je gewoon binnen koppelen, is ook handig als je omvormer krijgt die geen 13 in een string aan kan

1 PVoutput . Dongen NB

• Dooxed
Bedankt voor reacties tot nu toe :D _/-\o_

@Verwijderd
Andre1973 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:29:
Nieuwe draden (3x4 mm2) trekken door deze buis mag indien het een gladde buis is.
Het is een standaard PVC gladde buis (20 mm diameter?). Maar bedoel je a) de huidige draden vervangen door 3x 4mm2 en dan toch boven splitsen (met 16A voor de rest en 20A zekering voor de inverter) of b) bedoel je 3x4mm2 extra door de huidige buis trekken en aansluiten als extra groep?
Ik denk dat ik het snap. Splitsen boven mag wel, maar huidige stroom wordt gelimiteerd door draden (berekend op 16 A) en zekering beneden (16A). Dus: splitsen mag, maar draden moeten naar 4mm2 en zekeringen / aardlek moeten aangepast. Klopt dat?
Andre1973 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:29:
Let op dat de warmte service vaak prijzen vermeld zonder BTW, en niet iedereen daar zomaar kan kopen (dacht ik)
Goed punt. Even gechecked, er staat incl BTW. Ze zitten in de buurt dus als ik niet als particulier mag kopen, dan valt er denk ik wel te iets regelen met het installatiebedrijf. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dooxed op 22-06-2017 17:56 ]

Ik koop vaak bij warmte service, wat ze zelf op voorraad hebben word vaak gratis gebracht

1 PVoutput . Dongen NB

@Dooxed
Je wordt al prima geholpen.
Maar ik zou een SMA 5000 TL-21 of een SB 5 1-av40 aanschaffen.
Ik heb zelf ook zuid helemaal vol (14 panelen in 1 string)
En noord helemaal vol met 16x sf-170 s

Ik heb zelfs last van een dakkapel 'smorgens van de buren.
Daar is helemaal niks van te merken met optitrac aan van de SMA.
Dus alles lekker in 1 string.

Dus neem de omvormer gewoon lekker ruim.
(voor zover dat kan met een pv verdeler, anders gewoon een aparte groep)
http://www.mg-solar-shop....Sunny-Boy-Wechselrichter/

Mocht je ooit over willen stappen naar 3-fase, dan wordt het ook weer een ander verhaal....
(direkt verbruik is altijd beter)

Een SMA kan je (prive) uitlezen met een raspberry Pi3 en SBFspot. (icm domoticz bijvoorbeeld)

Edit: en koop alvast 1 paneel meer, als die pijp eindelijk van het dak afgaat (ivm aanschaf l/w warmtepomp) :*)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2017 18:10 ]

• Dooxed
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 17:59:
Maar ik zou een SMA 5000 TL-21 of een SB 5 1-av40 aanschaffen.
Die SB 5 1-av40 is inderdaad ook een goede match!
Mocht je ooit over willen stappen naar 3-fase, dan wordt het ook weer een ander verhaal....
(direkt verbruik is altijd beter)
Had ik over nagedacht, lijkt me nu niet nodig. En een lader voor de meeste huidige electrische autos kunnen ook op 1 fase, dus dus lijkt helemaal goed te komen.
Een SMA kan je (prive) uitlezen met een raspberry Pi3 en SBFspot. (icm domoticz bijvoorbeeld)
Ja precies! Dan kan ik altijd zelf nog kiezen of ik het het internet op stuur.
Ik heb nu in de meterkast al een SDM120 metertje hangen die met RS485/Modbus en een Raspberry uitgelezen wordt :)
Edit: en koop alvast 1 paneel meer, als die pijp eindelijk van het dak afgaat (ivm aanschaf l/w warmtepomp) :*)
Of 2, want als ik het echt te pakken krijg gaat dat raam ook weer weg >:) :+
@Dooxed ik zou als eerste een vast zonnescherm plaatsen, liefst drie of vier meter diep haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

@Dooxed ja, in zowel 16 als 19 mm mag dat.
Je maakt eigenlijk een extended meterkast. En idd die 3x4mm2 is voor de stroom sterkte, i.c.m. dat het een woonhuis (je kan in je slaap overvallen worden door brand) is zou ik daar niet te zuinig mee zijn.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-10 19:33
Hier weer eens even wat bijgelezen, maar ik krijg de indruk dat hier mensen zitten die alles zelf aansluiten? :)

De investering is me op dit moment nog te hoog, en ik weet niet hoe lang ik hier nog blijf wonen. Zal niet op korte termijn vertrekken, maar had ze er toch graag uit gehaald. Daarnaast zakken de prijzen doorlopend en/of wordt de techniek steeds beter. Nog even afwachten en wat lurken :)

• Dooxed
UltraSub schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:24:
Hier weer eens even wat bijgelezen, maar ik krijg de indruk dat hier mensen zitten die alles zelf aansluiten? :)
Goede vriend van mij heeft wel alles zelf gedaan, ik heb nog geholpen met een aantal panelen op het dak leggen. Ik ga dat nu bij mijn huis zelf niet meer doen, heb geen zin om het dak op te gaan. Maar je kan natuurlijk wel zelf een plannetje maken en die samen met / door een welwillende zonnepaneelinstalateur (3x woordwaarde) uitvoeren.

• ROVAOL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-10 14:19
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:37:
[...]

Dit ziet er bekend uit. Ik heb het ook, alleen is het lang niet altijd zichtbaar. Ligt ook aan de hoek waarop de zon schijnt en de temperatuur. Al mijn panelen hebben dit. Het is trouwens ook maar net hoe je er op kijkt. Vanaf de straatkant is het niet te zien, sta je dichtbij dan zie je het soms.

Ze produceren er volgens mij niet minder om..
Bedankt voor je reactie! Ik geloof dat ik over dit euvel heen moet stappen. Momenteel ben ik aan het kijken wie allemaal de SF175 panelen levert.
Dooxed schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:49:
[...]

Goede vriend van mij heeft wel alles zelf gedaan, ik heb nog geholpen met een aantal panelen op het dak leggen. Ik ga dat nu bij mijn huis zelf niet meer doen, heb geen zin om het dak op te gaan. Maar je kan natuurlijk wel zelf een plannetje maken en die samen met / door een welwillende zonnepaneelinstalateur (3x woordwaarde) uitvoeren.
Voor 800 - 1000 euro (te besparen) kruip ik wel mijn eigen dak op hoor.
Zorg alleen voor een paar reserve pannen.
Steigertje voor je gevel en gaan met die banaan.
Het is geen rocket science...

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Uit ervaring kan ik zeggen dat het erg veel voldoening geeft om het zelf te doen, al zijn er ook legio redenen waarom je dat persé niet zou willen doen.
Zoals @AUijtdehaag aangeeft, is het allemaal geen rocket science.

• format5
Nou, de kogel is door de kerk hoor.
30x sf175
Sma 5000
Montage rails etc
Kabel
Connectoren.
Het is besteld. Nu nog geduld hebben dat het binnen is.
En zodra het er is de zonnecollectoren van het dak af en zonnepanelen er op!

• ROVAOL
format5 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:40:
Nou, de kogel is door de kerk hoor.
30x sf175
Sma 5000
Montage rails etc
Kabel
Connectoren.
Het is besteld. Nu nog geduld hebben dat het binnen is.
En zodra het er is de zonnecollectoren van het dak af en zonnepanelen er op!
Heb je SF175 besteld bij Sun-Solar? Of heb je een andere leverancier gevonden? Ik zit nog te wachten (morgen waarschijnlijk) op een offerte betreffende 25x SF175, SMA 5000?, ClickFit. Maar de beste installateur mag het voor me plaatsen :-)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-10 19:33
Nah jongens. Ik kan best wat doosjes in huis aansluiten en bekabelen, maar hier zou ik me persoonlijk niet wagen. Ook qua garantie niet. :)

• Cranberry
@format5 Mooie set! Daar ga je veel plezier van hebben!
We zijn hier altijd erg benieuwd naar de prijs... ;)
O ja, een foto als 't klaar is, wordt ook altijd gewaardeerd

• format5
Inderdaad besteld bij sun-solar.

Prijzen zijn te zien op de site.

Zodra ik er aan begin zal ik wel foto's maken.

@ROVAOL als het je te lang gaat duren gewoon even bellen. Naar wat ik begreep hebben ze het op het moment erg druk daar.
De reden van mijn keuze om daar te bestellen is het goede meedenken, nette reactie en offereren wat ik vraag en niet zo maar iets anders zonder onderbouwing in de offerte zetten.

@format5
5250 Wp SF op een SMA STP 5000 is best krap hoor...
Sf kan best wel eens langduriger hoger uitkomen dan 5250 watt op de beste (wat koudere dan nu) dagen....
Bewuste keuze die omvormer?

Hier zit @Pakhaas, toch ook wel hoger dan 3400 watt met 3400 Wp (en heeft een sma 5000 TL-21 >:) )
https://pvoutput.org/intr...7323&dt=20170501&gs=0&m=0
Blader maar eens door de dagen.
Op jaarbasis zal het aftoppen wel meevallen en niet zo gek veel schelen in opbrengst, maar ik kan er niet tegen... ;)

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2017 22:08 ]

• ROVAOL
format5 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:51:
Inderdaad besteld bij sun-solar.

Prijzen zijn te zien op de site.

Zodra ik er aan begin zal ik wel foto's maken.

@ROVAOL als het je te lang gaat duren gewoon even bellen. Naar wat ik begreep hebben ze het op het moment erg druk daar.
De reden van mijn keuze om daar te bestellen is het goede meedenken, nette reactie en offereren wat ik vraag en niet zo maar iets anders zonder onderbouwing in de offerte zetten.
Ik ben nog met een ander installateur (uit de regio) bezig, maar die moet de panelen ook ergens halen. Ik zoek een beetje mee op internet. Ik hoor inderdaad geregeld dat heel veel pv- bedrijven het nu erg druk hebben. Volgende week de keuze maar even maken. Zit inmiddels genoeg uurtjes in het uitzoeken, afspraken e.d.

• Cranberry
Welke panelen zouden een alternatief kunnen zijn/worden in het geval SF hier echt niet meer krijgen zijn?
We zijn ons momenteel aan het orienteren op een andere woning, maar e.e.a. duurt aanzienlijk langer dan we zouden willen. Ik vind het net iets te prematuur om op voorhand alvast (bijv) 30 SF-panelen aan te schaffen, waarvan nog helemaal niet zeker is dat ze het beste passen in geval van een andere woning.
Aan de andere kant raak ik ze t.z.t. misschien ook nog wel makkelijk kwijt voor 't geval dat.

Onwikkelingen staan natuurlijk niet stil. Wat denken jullie?

Verwijderd

wat is eigenlijk je beweegreden om te kijken voor SF panelen
mijn inziens als je bijvoorbeeld 2 SF panelen weglegt kan je dezelfde opbrengst heel goed met 1 paneel van 300wp bereiken. je curve is alleen iets anders
maar of je sterk overdreven gesproken in december 100kwh en juni 300 opwek (bij SF panelen )
of 50kwh in december en 350 in juni ( bij ander merk )
totaal blijft het gelijk

• format5
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:57:
@format5
5250 Wp SF op een SMA STP 5000 is best krap hoor...
Sf kan best wel eens langduriger hoger uitkomen dan 5250 watt op de beste (wat koudere dan nu) dagen....
Bewuste keuze die omvormer?

Hier zit @Pakhaas, toch ook wel hoger dan 3400 watt met 3400 Wp (en heeft een sma 5000 TL-21 >:) )
https://pvoutput.org/intr...7323&dt=20170501&gs=0&m=0
Blader maar eens door de dagen.
Op jaarbasis zal het aftoppen wel meevallen en niet zo gek veel schelen in opbrengst, maar ik kan er niet tegen... ;)
Ja.
Panelen komen zuidwest. Dat geeft al wat verlies samen met dat ze op 45graden komen.

Ik heb op pvoutput de resultaten van diverse nederlands bekeken en dan ziet het er naar uit dat sf 170 in deze combi circa 10 minder dan wp doet.

Toch wou ik in eerste instantie nog steeds de 6000 watt variant.
Echter rade daniel dit af. De verliezen door de omvormer en bij het opstarten zouden groter zijn als de paar toppen die ik zou kunnen missen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:16:
mijn inziens als je bijvoorbeeld 2 SF panelen weglegt kan je dezelfde opbrengst heel goed met 1 paneel van 300wp bereiken. je curve is alleen iets anders
maar of je sterk overdreven gesproken in december 100kwh en juni 300 opwek (bij SF panelen )
totaal blijft het gelijk
Zolang je salderen kunt is dat niet erg, maar mocht het ooit wegvallen denk ik dat je zo veel mogelijk opbrengst over de dag en jaar moet hebben wat je verbruik dekt toch ?

En als je de ruimte hebt zou ik liever 2 stuks sf175 leggen dan 1 x 300wp paneel. Maar die keus hebben de meeste mensen niet denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 23-06-2017 07:33 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Voor 800 - 1000 euro (te besparen) kruip ik wel mijn eigen dak op hoor.
Zorg alleen voor een paar reserve pannen.
Steigertje voor je gevel en gaan met die banaan.
Het is geen rocket science...
Voor die 800-1000 euro til ik me geen breuk! (schiet ook niet op als je last van hoogtevrees hebt, ook al heb je geen hoog huis...)

Verwijderd

stel even als voorbeeld op jaarbasis wek je 1200 kwh op
dan is het met SF panelen echt niet zo dat je steady iedere maand 100kwh opwekt
terwijl je met overige panelen veel meer een boog hebt

dus als de eventuele aanpassing qua saldering de enige reden is dan red je het ook niet met SF panelen.

anderzijds als je nu ziet hoe de ontwikkeling gaat aangaande thuisopslag ( zoals de tesla powerwall )
op dit moment nog niet rendabel voor de gemiddelde woning maar met een jaar of wat kan het zeker interresant worden. stel saldering word aangepast dan kan je alsnog zo'n soort powerwall plaatsen om het voor de meter op te slaan
format5 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:17:
[...]

Ja.
Panelen komen zuidwest. Dat geeft al wat verlies samen met dat ze op 45graden komen.

Ik heb op pvoutput de resultaten van diverse nederlands bekeken en dan ziet het er naar uit dat sf 170 in deze combi circa 10 minder dan wp doet.

Toch wou ik in eerste instantie nog steeds de 6000 watt variant.
Echter rade daniel dit af. De verliezen door de omvormer en bij het opstarten zouden groter zijn als de paar toppen die ik zou kunnen missen.
Toch staat Kensolar, regelmatig bovenin in de tweakers PVoutput lijst met maar 4760 Wp op een SMA STP 7000.
https://pvoutput.org/intr...530&sid=51050&dt=20170510
Ook zuidwest en 45 graden.

Maar slechte dagen zijn niet te vergelijken meestal met PVoutput, enkel de goede dagen, omdat dan iedereen nagenoeg hetzelfde weer heeft..

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2017 08:02 ]

• format5
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:55:
[...]

Toch staat Kensolar, regelmatig bovenin in de tweakers PVoutput lijst met maar 4760 Wp op een SMA STP 7000.
https://pvoutput.org/intr...530&sid=51050&dt=20170510
Ook zuidwest en 45 graden.

Maar slechte dagen zijn niet te vergelijken meestal met PVoutput, enkel de goede dagen, omdat dan iedereen nagenoeg hetzelfde weer heeft..

Je zal dus nooit de top 20 bereiken in het PVoutput team O+
Die staat echt zuidoost volgens pvoutput.
Maar deze komt inderdaad ook in de buurt van de wp
https://www.pvoutput.org/...490&sid=38802&dt=20170531

Ik heb Daniel net al een bericht gedaan met de vraag of hij de SMA al besteld heeft.

@format5
Klopt, ik vergis me, met zuidoost en zuidwest.
Je geeft nu een SE systeem aan, die zichzelf beperkt met P405 optimizers...
Enkel DJkroon kan je goed vergelijken, met 1 paneel op een P405.
Maar die heeft ook wat schaduw

• format5
Ok. Daar heb ik dan weer overheen gekeken.

Net Daniel (wakker) gebeld.
Ik kan nu nog kiezen welke van de 2.
de 5000 of de 6000
De 6000 is wel 150ex duurder. Dat moet ik er dan wel weer uit kunnen halen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:26
Ik zou het wel weten, 1x niet uit eten of jarenlang tenenkrommend toekijken hoe in het voor/na-jaar de boel afgetopt wordt...

• format5
Rouske schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:19:
Ik zou het wel weten, 1x niet uit eten of jarenlang tenenkrommend toekijken hoe in het voor/na-jaar de boel afgetopt wordt...
Als ik uit eten ga is dat niet voor 150ex hoor ;)
En ik ga al max 1 maal per jaar uit eten ;)

Wat is dit een lastige zooi hoor...
Ik zit nu al 1500 over het originele budget heen... en nu met dit er bij wordt de overschrijding met nog eens 10% verhoogd...

Andere kant, ik ken mezelf, 1 keer toppen frustreer ik me flink aan.
Net doorgegeven om de 5000 te veranderen in een 6000.

Hierbij werd wel vermeld dat met de toppen wel hebben, er onderin meer verlies gaat zijn..
Je kan het ook nooit goed doen he 8)7

• Cranberry
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:16:
totaal blijft het gelijk
In de plaats en buurt waarin we op zoek zijn naar een huis, staan nogal wat bomen enz. Vanwege schaduw heb ik daarom een voorkeur voor SF.
Wel moet ik zeggen dat in geval van het huis wat we nu op het oog hebben een deel SF (oost met nogal wat momen) en een deel reguliere mono's (redelijke schaduwvrij west).

Juist ook met het oog op saldering heb ik liever mss iets minder totaal, maar meer verspreid, zodat er meer zelf verbruikt (en in de toekomst wellicht gebufferd in een accu achter de meter) wordt.
Daarnaast vind ik het ook gewoon mooie panelen. Iets met WAF ;)

Verwijderd

5250 Wp SF op een SMA STP 5000
dit doet maximaal 5600watt
stel je hebt een bewolkt zonnig bewolkt zonnig dag
dan krijg je deze piek idd

is de kans aanwezig dat deze aftopt ja die kans is aanwezig
ga je dan kijken hoevaak dit voor zal komen dan zal dit missschien 10 dagen op jaarbasis voorkomen
stel je hebt een bewolkte dag en t zonnetje breekt door dan pas krijg je die piek echter doordat zelfde zonnetje worden de panelen heel snel warm dus gaat de opwek omlaag.
Anton boonstra heeft hierover als ik me goed herinner in deel3 als eens een uitvoerig stuk over geschreven.

ik zie liever dat de omvormer een enkele keer aftopt en zoveel mogelijk tijd maximaal benut word als dat deze het gehele jaar niet boven de 70% komt
het het er toch even bijgezocht voor je
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/39268294#39268294
Hierbij werd wel vermeld dat met de toppen wel hebben, er onderin meer verlies gaat zijn..
logisch de mpprange ligt hoger bij de 6000 als bij de 5000

het aftoppen gebeurt echt alleen op wisselvallige dagen.

@Cranberry bedenk wel dat je vebruik ook niet iedere dag hetzelfde is. swinters zit je meer binnen tv aan verlichting aan vaker de droger dan was buiten

zomers langer licht buiten zitten was buiten dus het verschil behoud je altijd wel .

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 08:36 ]

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:58
Je kunt daar gewoon als Particulier kopen, laatst nog een onderdeel voor een Grohe kraan gehaald. Prima service. Vrijdag middag gebeld. Zaterdag ochtend kon ik het al ophalen in de vestiging.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:26
@format5 het verlies onderin zal stukken moeilijker waar te nemen zijn, dit in tegenstelling tot het aftoppen, wat duidelijk zichtbaar zal zijn :P

• format5
Net even sunnydesignweb doorlopen.
Verwachte opwekking (bij SF170) verschil is 0,1kWh tussen de 5000 en 6000 (waarbij de 6000 minder doet).

Ik denk dat ik dat liever heb inderdaad dan het aftoppen zien, dat gaat gewoon lopen frustreren mij kennende.

Zucht, dan maar weer duurder..

Verwijderd

laat je nu niet gek maken en houd het gewoon bij de 5000
stel nu dat je door het aftoppen 10kwh misloopt op jaarbasis en om die reden voor de 6000 kiest
die mpprange van de 6000 ligt 50v hogert vanaf 295V ipv 245V
dus bij de 6000 zou je om die reden bijvoorbeeld 6kwh mislopen

dan is het netto verschil 4kwh voordeel bij de 6000 uitvoering
4khw is 0,8 euro

dan heb je pakembeet 170 jaar nodig om dit verschil terug te verdienen :? :? :? :?

• format5
En maar vreemd vinden dat ik niet meer weet wat ik moet doen :?

Zo tegenstrijdig allemaal 8)7

Verwijderd

je laat je gek maken, nergens voor nodig
je ziet al over je budget heen wil je dan echt nog is 150euro meer uitgeven omdat je anders 1 euro misloopt in je opwek .
als je perongeluk een keer het licht ergens hebt aangelaten of vergeten ben de tv uit te doen dan heb je dat verlies ook al.

dus niet doen. relax en blijf bij de 5000

• karazz
Vrouwlief nog eens de indak oplossingen gezien en die blijkt ze spuuglelijk te vinden, vrouwlief heeft op internet plaatjes gezien van geïntegreerde panelen die de volledige dakbedekking vormen die ze mooi vind en wil hebben. Ik vrees dat dit aanzienlijk duurder zal worden.

Nou heb ik ook gekeken en plaatjes zijn er wel te vinden, prijzen stukken minder. Ik hoop haar te kunnen overtuigen om toch voor indak te gaan aan de hand van het financiële plaatje. Weet hier iemand toevallig een leverancier of een website die daar prijzen van heeft? Of iemand zelf wellicht ervaring mee?

Bvd

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:13
Vraag haar hoe vaak ze op het dak gaat kijken. De hoofdreden van zonnepanelen is dat het financieel antrekkelijk is. Niet dat het per se een designerdak moet worden. Indak is hartstikke mooi trouwens, vind ook ik.

Hier zou ik wel een week ruzie voor over hebben.

Verwijderd

indak is stuk duurder en minder efficient
mij zou het de meerprijs niet waard zijn

• karazz
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:14:
indak is stuk duurder en minder efficient
mij zou het de meerprijs niet waard zijn
Duurder? Ook bij nieuwbouw waarbij je jezelf de kosten van de dakpannen bespaart?

En minder efficiënt? Zou je dat toe kunnen lichten?

Even voor de duidelijkheid, ik heb zo'n beeld voor me:
Afbeeldingslocatie: http://www.scx-solar.eu/wp-content/uploads/2016/11/Hoppenbrouwers-Hilvarenbeek-3.jpg

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-10 17:40
@format5 Wat laat jij je opjagen!
Ik maak mij hier nog geen eens druk om:
https://pvoutput.org/intr...186&sid=44793&dt=20170614 :D

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• format5
Blijf gewoon bij de 5000
Ik zou graag die toppen ook hebben, en ik ken mezelf, ik irriteer me als ik die niet heb.

Andere kant, 150ex is aardig veel kw, dat kan ik nooit verantwoorden als ik logisch na denk.

En ook voor de levensduur van de omvormer zal het niks uit maken.

@format5
Je maakt het voor jezelf veel te lastig.
- je ergert je aan aftoppen. (wie niet behalve swapevent waarschijnlijk)
- die 150 euro ben je heel snel vergeten als je het plezier hebt van niet aftoppen.
- SF zijn geen mono panelen. Ik "vrees" dat daniel dat nog steeds niet door heeft (is niet zo veel met logging bezig dan ons tweakers)
- juist in het voorjaar met 45 graden heb je de grootste winst en zal je aftoppen zien. En laat het daar nu net wat kouder zijn.

Maar goed, kies dan de SMA 5000. (maar niet zeuren bij een beetje aftoppen, want dat gaat er gebeuren)
Verder zal je die 150 euro inderdaad niet snel terugverdienen, maar ik vind aftoppen (voor het gevoel) erger dan 150 euro...
Zo ieder zijn mening uiteraard :)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2017 10:03 ]

Verwijderd

@karazz in het voorbeeld wat je noemt is het opbrengst verlies iets kleiner dan tov opdaksystemen
waarom toch minder simpel doordat het indak is is de ventilatie onder de panelen een behoorlijk stuk minder dus sneller warm lees minder opbrengst

als je nu voor zoiets zou gaan bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.net/wp-content/uploads/2015/06/zonnepannen_leggen-300x239.jpg

dan is de opbrengst per m2 een stuk lager als bij de panelen in jouw voorbeeld

@AUijtdehaag
(wie niet behalve swapevent waarschijnlijk)
ik zie liever af en toe aftoppen dan een luie omvormer. er is in het verleden genoeg geschreven over onderdimensioneren. ik heb hier een 4320WP op me schuur liggen met een omnik4 erop( max 4100 watt )
met de kennis die ik anno vandaag over pv heb zou ik eerder geneigt zijn om een omvormer van max 3600 erop te zetten dan een omvormer van bijv 4500watt maximaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 09:39 ]

@Verwijderd
mono is geen SF
Anders had ik je gelijk gegeven...sorry

• karazz
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:36:
@karazz in het voorbeeld wat je noemt is het opbrengst verlies iets kleiner dan tov opdaksystemen
waarom toch minder simpel doordat het indak is is de ventilatie onder de panelen een behoorlijk stuk minder dus sneller warm lees minder opbrengst

als je nu voor zoiets zou gaan bijvoorbeeld
[afbeelding]

dan is de opbrengst per m2 een stuk lager als bij de panelen in jouw voorbeeld
Snap ik, daar is het functioneel oppervlak / m2 aanzienlijk kleiner inderdaad.

Vrouwlief had zoiets gezien, maar dat lijkt me vrij prijzig. Functioneel oppervlak lijkt hierbij wat gunstiger:
Afbeeldingslocatie: http://31.3.99.114/~gjvdhulst/wp-content/uploads/2014/05/monier-systeem.jpg

Ik lees overigens dat er ook indak systemen zijn waarbij de ventilatie gewaarborgd blijft.
Doordat er ventilatie gecreëerd wordt tussen de verschillende zonnepanelen en de waterkerende laag, worden de panelen gekoeld. Dit zorgt er weer voor dat de panelen beter presteren vergeleken met een traditioneel inbouwsysteem.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 13:09
WAF..

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:41:
@Verwijderd
mono is geen SF
Anders had ik je gelijk gegeven...sorry
SF doet gewoon 10% meer vermogen geven dan het STC stickertje aangeeft (daarom scoren ze ook zo hoog qua efficiëntie 😜).
Een zwaardere omvormer nemen dan de STC vermogen van de panelen is dan niet zo'n slecht plan. Ook al levert het niet echt veel meer op.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14
@format5 zijn dat 3 fase inverters ?
5000 watt kun je op single fase al haast niet meer afzekeren als je 3x25A hebt, 6000 watt al helemaal niet lijkt me, tenzij je 1x35A aansluting hebt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??