Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.490 views

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:55:
@mongkut
Ja, kWh meter in de meterkast (en iets wat die weer uitleest)

Kost een paar centen maar je kan er veel meer mee.
Al eens gekeken naar de mogelijkheden van Domoticz?
Domoticz - open source domotica systeem - deel 3
Ik stuur op afstand mijn mitsubsidie warmtepomp, quooker, tvhoek, etc mee aan.

Belangrijkste is dat je wifi signaal goed is naar/van de omnik...
kan dit niet met raspberry pi2 of nog goedkoper met een raspberry pi 1?
Pi2 kan ook.
Pi1 weet ik niet...
Reactie snelheid pi3 is wel prettig met domoticz (maar pi2 is ook goed "genoeg")

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 23:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Koop je ook nieuwe 170-175 sf voor..... Als ik mag kiezen. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:08:
[...]

Gezien er een "boom" staat en Jerh het "prive" had over micro omvormers met die gebr.zonp.com panelen......
ik weet het niet meer.... :P

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 23:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Rol-Co schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:08:
[...]

Klopt. Helemaal mee eens, maar ik zag die 80cm langskomen. En SF is heel veel...maar geen 80cm :P

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:12:
[...]

Klopt. Helemaal mee eens, maar ik zag die 80cm langskomen. En SF is heel veel...maar geen 80cm :P
Nee klopt, en afzagen is ook geen plan natuurlijk :+
Maar 3x80 is 2m40, en 2x sf is 2m50 , je zal die 10cm maar over houden :P

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:35
Rol-Co schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:25:
[...]

Nee klopt, en afzagen is ook geen plan natuurlijk :+
Maar 3x80 is 2m40, en 2x sf is 2m50 , je zal die 10cm maar over houden :P
Het houthok is 886 cm bij 92 cm en mijn vrouw wil liever geen overstek. Dus dat is de beperking. Ik ga er nog even op zitten broeden.

Met overstek zijn gewone panelen ook nog een optie. Dan passen er 5 in landscape.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
mongkut schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:06:
[...]

kan dit niet met raspberry pi2 of nog goedkoper met een raspberry pi 1?
Ik heb toevallig afgelopen weekeinde Domoticz geïnstalleerd op een oude pi 1 die ik had liggen. Draait snel genoeg om m'n slimme meter uit te lezen. Geen idee of ie ook vlot blijft als je je hele huis ermee gaat automatiseren.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
My-life schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:18:
De ingetekende panelen zijn nodig om het huis aan de eisen te laten voldoen. Het huis mag niet gebouwd worden zonder.

Wat zou wel een reël bedrag zijn?
Op een hier genoemde website zie ik een 'zonnepanelen set 1120Wp' van vier panelen staan voor € 1.335, wat neerkomt op € 333,75 per paneel. De montage van deze set zal toch ook wel snel € 500,- kosten? Dan kost het omgerekend per paneel niet meer dan de € 465,- die ze bij het nieuwbouw huis kosten.

Als je een grotere set laat monteren is het relatief goedkoper vermoed ik, maar waarom is de 465 euro per paneel niet reël?

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 15:29
Brutuss schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:46:
Zojuist de panelen op het dak gelegd. Viel mij op dat op diverse panelen vlekken zitten zoals de zien op de foto. Lijkt me niet goed of wel? Ze zitten vooral bij de achterste panelen.

[afbeelding]

Het lijkt om delaminatie. Morgen maar eens contact opnemen met de leverancier.
Vanmorgen wederom op het dak gaan kijken naar de vlekken op de panelen om te bepalen welke panelen het waren en de betreffende serienummers te noteren. Zie ik geen vlekken meer... 8)7
My-life schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:48:
[...]

Op een hier genoemde website zie ik een 'zonnepanelen set 1120Wp' van vier panelen staan voor € 1.335, wat neerkomt op € 333,75 per paneel. De montage van deze set zal toch ook wel snel € 500,- kosten? Dan kost het omgerekend per paneel niet meer dan de € 465,- die ze bij het nieuwbouw huis kosten.

Als je een grotere set laat monteren is het relatief goedkoper vermoed ik, maar waarom is de 465 euro per paneel niet reël?
Omdat je nu de complete bekabeling en omvormer mee rekent.
Een paneel kost afhankelijk van merk tussen de 130 en 200 euro, bevestiging 30 euro. Geen omvormer want word zo bij de bestaande panelen bij gekoppeld.
Als ze toch bezig zijn is montage tijd half uur langer, of minder.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad. Voorrijdkosten, steiger bouwen, valbeveiliging regelen, dakdoorvoer maken, nieuwe groep in de meterkast maken, kabels trekken, omvormer ophangen... die kosten zijn hetzelfde voor 4 of 40 panelen.
De marginale kosten voor een paneel erbij zijn dus lang niet zo hoog.
@My-life krijg jij ook 280Wp Suntechs?

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 04-07-2017 09:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
op mijn zuiddak heb ik nu 12 panelen, dat levert jaarlijks zo'n 80% van wat we verbruiken. Nog eens investeren in 12 panelen om het noorddak ook vol te leggen, tegen 50% opbrengst schat ik?

Ik lees hier vaker dingen als 'leg je dak helemaal vol'. Wat zijn dan zinnige beweegredenen om je hele dak vol te leggen? Je kijkt toch ook naar dingen als salderingsregeling, terugverdientijd tov de investering?

• My-life
Proton_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:49:
Inderdaad. Voorrijdkosten, steiger bouwen, valbeveiliging regelen, dakdoorvoer maken, nieuwe groep in de meterkast maken, kabels trekken, omvormer ophangen... die kosten zijn hetzelfde voor 4 of 40 panelen.
De marginale kosten voor een paneel erbij zijn dus lang niet zo hoog.
@My-life krijg jij ook 280Wp Suntechs?
Ja dat is natuurlijk ook zo.
Welk type panelen het zijn wordt niet vermeld. Enkel dat ze tussen de dakpannen komen.
Mogelijk is er nog te onderhandelen over de meerprijs. Dan is het wel fijn om voldoende geïnformeerd te zijn :) .

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 20:40
@Notehoutelade Als je toch al bezig bent om panelen te leggen, nemen de kosten per paneel/Wp af (zoals hierboven ook al is aangegeven).
Je kunt bij sommige energieleveranciers een relatief gunstige terugleververgoeding krijgen. Daarnaast ben je voorbereid op de toekomst ivm bijv. warmtepomp, elektrische auto enz. enz.

• Notehoutelade
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:11:
@Notehoutelade Als je toch al bezig bent om panelen te leggen, nemen de kosten per paneel/Wp af (zoals hierboven ook al is aangegeven).
Je kunt bij sommige energieleveranciers een relatief gunstige terugleververgoeding krijgen. Daarnaast ben je voorbereid op de toekomst ivm bijv. warmtepomp, elektrische auto enz. enz.
ik heb ze al een paar maanden op zuid liggen. Misschien had ik toen beter deze vraag kunnen stellen, maar da's achteraf :z
Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:13:
[...]

ik heb ze al een paar maanden op zuid liggen. Misschien had ik toen beter deze vraag kunnen stellen, maar da's achteraf :z
Inderdaad nu heb je twee keer montage kosten.
Maar inderdaad 50 procent rendement als dak 40 graden is.

1 PVoutput . Dongen NB

My-life schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Ja dat is natuurlijk ook zo.
Welk type panelen het zijn wordt niet vermeld. Enkel dat ze tussen de dakpannen komen.
Mogelijk is er nog te onderhandelen over de meerprijs. Dan is het wel fijn om voldoende geïnformeerd te zijn :) .
Kunt beter onderhandelen voor op dak ipv in het dak. Veel goedkoper, nu dus geen btw aftrek, en deze uitbreiden met hetzelfde systeem is peperduur

1 PVoutput . Dongen NB

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Cereal schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:37:
[...]

Ik heb toevallig afgelopen weekeinde Domoticz geïnstalleerd op een oude pi 1 die ik had liggen. Draait snel genoeg om m'n slimme meter uit te lezen. Geen idee of ie ook vlot blijft als je je hele huis ermee gaat automatiseren.
Thanx voor de info, ik heb "gewoon" een ISKRA ME162 meter.
Moet ik mijn kWh meter uitlezen alleen met een pi, of moet ik die pi dan ook aansluiten op mijn omnik?

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 17:06
Sorry, ik gaf het verkeerd aan. Huidige panelen liggen op schuin dak van 45 graden op OZO. Om kwart voor drie schijnt de zon dus al heel schuin op de panelen. Schaduw heb ik op dat moment niet. Klopt het dan wel?
TFHfony schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:31:
[...]

Ik neem aan dat je rond dat tijdstip dan ook flinke schaduw hebt? Want die 10 panelen zouden gewoon je SE2200 flink aan het werk moeten zetten op dat tijdstip en dus ruim 2kWh moeten opwekken.
Er lijkt mij dat er iets niet in orde is met je huidige setup, tenzij je dus veel, maar dan ook echt veel last van schaduw hebt.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Cereal
mongkut schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:58:
[...]

Moet ik mijn kWh meter uitlezen alleen met een pi, of moet ik die pi dan ook aansluiten op mijn omnik?
Zo te zien heb je geen slimme meter, en heeft ie dus ook geen aansluiting zoals ik heb:

https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Volgensmij zijn er wel manieren om 't optische signaal van je meter te ontvangen met je raspberry, maar ik heb zo geen idee hoe dat werkt. Wellicht staat in dit topic het antwoord: DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi
mongkut schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:58:
[...]

Als jij je omvormer wilt loggen moet je er een extra kWh meter bij plaatsen, want anders word je eigen gebruik van je opwek afgetrokken en weet je nog niks. De gegevens uit je aparte kWh meter enkel voor je omvormer kun je vervolgens uploaden naar pvoutput .
Neem aan dat je niet tevreden bent over omnik portal?

1 PVoutput . Dongen NB

blauwemac schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:10:
Sorry, ik gaf het verkeerd aan. Huidige panelen liggen op schuin dak van 45 graden op OZO. Om kwart voor drie schijnt de zon dus al heel schuin op de panelen. Schaduw heb ik op dat moment niet. Klopt het dan wel?
[...]
Ja dan klopt het aardig, maar als je andere kant ook tien panelen legt moet je rekening houden met totale vermogen panelen maal 70 procent, zo ongeveer 3500 watt piek vermogen, dus je omvormer word wat klein. @Noord27 heeft ongeveer dezelfde opstelling als wat jij wilt maken, die kan je zijn pieken wel vertellen???

1 PVoutput . Dongen NB

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Nu ik niet meer in een appartement woon maar in een gewoon rijtjes huis zijn er ook iets meer mogelijkheden met betrekking tot zonnepanelen.
Echter nu lees ik her en der dat het met een dak op het oosten-westen eigenlijk een no-go is.
Is dat echt zo ruk? Want ik zie in de straat wel een paar huizen met panelen op het dak...

Computer says no

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 19:26
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:46:
[...]

Ja dan klopt het aardig, maar als je andere kant ook tien panelen legt moet je rekening houden met totale vermogen panelen maal 70 procent, zo ongeveer 3500 watt piek vermogen, dus je omvormer word wat klein. @Noord27 heeft ongeveer dezelfde opstelling als wat jij wilt maken, die kan je zijn pieken wel vertellen???
Ze liggen hier nog geen 3 maanden. Op dagen dat het warm is en de panelen niet zo pieken zit het rond de 3500W in piekvermogen. Is het wat koeler en krijgen ze rond de middag opeens wel vol de zon er op dan heb ik al meer als 5000W als kortstondige pieken gezien. Maar over een paar uur zit je dan rond de 4000W gemiddeld. Ik verwacht in de herfst nog hogere pieken. Wanneer het dus echt kouder gaat worden.

Voornaamste reden om voor de 5000W SMA te gaan was de optie tot uitbreiding. En OptiTrac: schaduw in de avond door bomen aan de voorzijde.

Vandaag zal er ook een piek van ruim 4kW zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/trjnwtnpmwpju.png

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2017 12:55 ]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Meekoh schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:50:
Nu ik niet meer in een appartement woon maar in een gewoon rijtjes huis zijn er ook iets meer mogelijkheden met betrekking tot zonnepanelen.
Echter nu lees ik her en der dat het met een dak op het oosten-westen eigenlijk een no-go is.
Is dat echt zo ruk? Want ik zie in de straat wel een paar huizen met panelen op het dak...
Neehoor, dat kan juist kansen bieden qua totale opbrengt en spreiding over de dag. Als je exacte dakafmetingen, googlemaps afbeelding (ivm je exacte ligging in graden) en de hoek van je dak plaatst kunnen de kenners hier je vast verder helpen.

• blauwemac
Dank, maar toch begrijp ik het nog niet. Ik neem aan de je installatie piekt rondom het tijdstip dat de zon in lijn met je daknok staat. Over het afgelopen jaar bekeken heb ik op dat moment nooit een hogere piek gehad dan 1100 watt. Als in de nieuwe sitautie aan beide kanten van de daknok evenveel panelen liggen, is het toch realistisch te verwachten dat de totale piek dan naar zo'n 2200 watt gaat??
Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:56:
[...]

Ze liggen hier nog geen 3 maanden. Op dagen dat het warm is en de panelen niet zo pieken zit het rond de 3500W in piekvermogen. Is het wat koeler en krijgen ze rond de middag opeens wel vol de zon er op dan heb ik al meer als 5000W als kortstondige pieken gezien. Maar over een paar uur zit je dan rond de 4000W gemiddeld. Ik verwacht in de herfst nog hogere pieken. Wanneer het dus echt kouder gaat worden.

Voornaamste reden om voor de 5000W SMA te gaan was de optie tot uitbreiding. En OptiTrac: schaduw in de avond door bomen aan de voorzijde.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meekoh schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:50:
Nee, in tegendeel: jij kunt veel meer panelen kwijt omdat beide vlakken geschikt zijn en je krijgt een betere spreiding over de dag, dus meer eigenverbruik.
Wat wél zo is dat de opbrengst per paneel ~20% lager ligt, maar dat mag de pret niet drukken.
Dan duurt het alleen een jaartje langer voordat het terugverdiend is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Atomic2005 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:00:
[...]

Neehoor, dat kan juist kansen bieden qua totale opbrengt en spreiding over de dag. Als je exacte dakafmetingen, googlemaps afbeelding (ivm je exacte ligging in graden) en de hoek van je dak plaatst kunnen de kenners hier je vast verder helpen.
Dak oppervlakte is +-45m2, op basis an Google maps. (dus niet excl. ramen)
Helling weet ik niet uit mijn hoofd maar dat zal grofweg rond de 45 graden zijn als ik dat zo inschat. Zal het vanavond even checken.
dak

Heb qua schaduw alleen last van mijn eigen schoorsteen.

Computer says no

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Meekoh schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:34:
[...]

Dak oppervlakte is +-45m2, op basis an Google maps. (dus niet excl. ramen)
Helling weet ik niet uit mijn hoofd maar dat zal grofweg rond de 45 graden zijn als ik dat zo inschat. Zal het vanavond even checken.
[afbeelding]

Heb qua schaduw alleen last van mijn eigen schoorsteen.
Zo te zien kunnen je zowel op oost als west 2 rijen panelen in portrait kwijt (3,30m) en dan 5 of 6 per rij.
Dat is dus 20-24 standaard panelen van 165x100 van 275-300Wp per stuk voor ongeveer 6000Wp.
Dat kan vanwege de oost west ligging waarschijnlijk wel met een 5k omvormer

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Jerrythafast schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:08:
[...]

WHAHAHA Nu snap ik wat je bedoelde met "mijn vrouw ziet me aankomen..." toen het over "maak hem een beetje langer" ging _/-\o_
ff- off-topic;
Ik heb hier het houthok afgelopen week wat langer gemaakt, van 5,5 meter, 2 rijen dik, 2 meter hoog naar 8,8 meter lang. Op aanvraag van de vrouw. Er lag al jaren namelijk 3 meter breed naast het hok. (hebben is hebben en krijgen de kunst met hout, wat mij betreft).
Meet een beetje knap hout kunnen we dan 2 winters stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RPtrpwVflG3WSbcoDoG2yn3x/full.jpg
panorama uitvoering, maar ga maar pannetjes tellen, pannetje is 20 cm werkend in dit geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 04-07-2017 13:19 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Andre1973 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:04:
[...]

ff- off-topic;
Ik heb hier het houthok afgelopen week wat langer gemaakt, van 5,5 meter, 2 rijen dik, 2 meter hoog naar 8,8 meter lang. Op aanvraag van de vrouw. Er lag al jaren namelijk 3 meter breed naast het hok. (hebben is hebben en krijgen de kunst met hout, wat mij betreft).
Meet een beetje knap hout kunnen we dan 2 winters stoken.
Zonder beeldbewijs geloven we daar natuurlijk helemaal niets van...

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• Andre1973

Andre1973

Notehoutelade schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:13:
[...]

En verkrijgbaarheid van dezelfde panelen niet te vergeten.
Vaak stijgt de stroom / Wp per paneel / veranderd de dikte van de lijst, kleur / fabrikant failliet.
We hebben alle smaken hier voorbij zien komen. En dan daalt de WAF.
En een grotere omvormer word goedkoper per W aansluiting mogelijkheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 04-07-2017 13:33 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Notehoutelade
  • Niet online
Ach, het dak is praktisch niet te zien vanuit het woonerf, en heel eerlijk gezegd, functie boven vorm, ik heb er geen last van. Ik vermoed dat dezelfde panelen bij de leverancier van het zuiddak ze nog wel kan leveren, en anders een 'opvolger'. Het is me voor nu vooral de investering waar ik tegenaan hik tov de terugverdientijd.
blauwemac schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:07:
Dank, maar toch begrijp ik het nog niet. Ik neem aan de je installatie piekt rondom het tijdstip dat de zon in lijn met je daknok staat. Over het afgelopen jaar bekeken heb ik op dat moment nooit een hogere piek gehad dan 1100 watt. Als in de nieuwe sitautie aan beide kanten van de daknok evenveel panelen liggen, is het toch realistisch te verwachten dat de totale piek dan naar zo'n 2200 watt gaat??

[...]
Zoals jij dat zegt klinkt dat logisch. Maar met de zon haaks op de panelen en dan ver onder de helft van vermogen dan klopt er iets niet denk ik. Of je hebt ze steiler liggen dan het lijkt. Maar als dat zo is dan geven ze rond tien uur al 2500 watt??
In dat geval alleen maar gunstig want dan hoef je omvormer niet te vervangen

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Kunt beter onderhandelen voor op dak ipv in het dak. Veel goedkoper, nu dus geen btw aftrek, en deze uitbreiden met hetzelfde systeem is peperduur
Helaas zal dat niet gaan. Het huis maakt onderdeel uit van een project waarvan de vergunning wordt gekeurd door de gemeente. Hierbij wordt ook gekeken naar stijl en uitstraling en daarom mogen er geen wijzigingen worden aangebracht aan het aanzicht.

Overigens zijn de panelen ingetekend op de west kant terwijl dezelfde ruimte ook aanwezig is op het zuiden. (Het is een dwarskap waar aan de westkant de langkap van de buiten in komt) Zou dit zijn omdat anders de nok van het huis voor schaduw zorgt? Het lijkt mij eigenlijk dat de zon hoog genoeg staat om geen last te hebben van de nok van het dak.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://haywebattachments.blob.core.windows.net/public/1010/pr-421/6088/$l/55603142.jpg
Dit idee, en dan gaat het om de positie van het rechter huis met de voorkant op 5 graden na op het zuiden.

[ Voor 11% gewijzigd door My-life op 04-07-2017 14:47 ]

• Cereal
Jongens en meisjes, ik heb jullie hulp nodig (standaard nieuw systeem @ bestaand dak vraagje).

Zelf heb ik nu 500Wp op m'n huurhuisje liggen (2x265Wp-APS500-stopcontact). Nu moeten m'n ouders er ook aan geloven.

Ik wil de electrische installatie (incl omvormer) zelf doen, maar het leggen op het dak aan een installateur overlaten. Lijkt me een goede mix van zelf doen, en het lastige werk aan de professionals overlaten.

Geen schaduw op het dak, ligging OOZO (100Gr) ongeveer 8x4,5 meter

Heb zelf wat opties bekeken (J&M Solar webshop)
6x4 = 24 x SF170 portrait (4080Wp) ~e2850 inc
4x4 = 16 x Trina TSM-300 portrait (4800 Wp) ~e2350 inc
4200Wp Chinese omvormer (geen schaduw dus geen advanced stuff nodig toch?) zoiets bijv.
Montagemateriaal Clickfit Evo ~e600 incl
Kabels/automaat/buisjes ~e500 incl

Groep erbij, bekabeling tot zolder en monteren omvormer doen we zelf, kan ik voor de installatie op het dak uitgaan van ~1000e?

Klopt het dat ik met beide soorte panelen ongeveer op dezelfde totaalopbrengst qua KWh/jr ga uitkomen? (SF hogere opbrengst per Wp) Kan ik uitgaan van zo'n 3500~4000 KWh/jr? (Noord Limburg)

Klopt het een beetje, of praat ik onzin?
Nog op/aanmerkingen?

http://imgur.com/KAnmqWv

Members only: adres
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Cereal op 04-07-2017 15:09 ]

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 14:34
@My-life het dak van het rechter huis is wel heel erg schuin. 70 graden? Het kleine stukje zuid zal inderdaad tot 12u 's middags wel in de schaduw liggen en in de winter nog wel tot 14u. Gevoelsmatig denk ik dat je onder de 50% rendement uitkomt maar iemand met een rekenmodel kan het precies bepalen.

Kan je niet met de buurman regelen dat je de onderkant van zijn dak vol legt >:)
My-life schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:41:
[...]

Helaas zal dat niet gaan. Het huis maakt onderdeel uit van een project waarvan de vergunning wordt gekeurd door de gemeente. Hierbij wordt ook gekeken naar stijl en uitstraling en daarom mogen er geen wijzigingen worden aangebracht aan het aanzicht.

Overigens zijn de panelen ingetekend op de west kant terwijl dezelfde ruimte ook aanwezig is op het zuiden. (Het is een dwarskap waar aan de westkant de langkap van de buiten in komt) Zou dit zijn omdat anders de nok van het huis voor schaduw zorgt? Het lijkt mij eigenlijk dat de zon hoog genoeg staat om geen last te hebben van de nok van het dak.

Edit:
[afbeelding]
Dit idee, en dan gaat het om de positie van het rechter huis met de voorkant op 5 graden na op het zuiden.
Inderdaad leuk geval schaduw, maar denk eerder dat positie het makkelijkst is voor bekabeling. Dat is enige wat belangrijk is, als ze er maar liggen voor epc,al is het op zijn kop bij wijze van.....
Lijkt wel de beljaart in dongen, staan er heel veel op deze manier

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Wat denken jullie over deze configuratie?

12x Suntech STP280S-20/Web full black (3360Wp):

Optimum Operating Voltage (Vmp): 31.5 V
Optimum Operating Current (Imp): 8.89 A
Open Circuit Voltage (Voc): 39.4 V
Short Circuit Current (Isc) : 9.41 A

Op een Goodwe GW2500-NS 2500W omvormer:

DC power rating: 2700W
Max. DC voltage: 500V
MPPT voltage range: 80-450V
Starting voltage: 80V

Zuid-gerichte installatie met 10% helling.

Te zware onderdimensionering of gaat dit nog? Installatie voor in Vlaanderen dus een omvormer van 3000W zou mij jaarlijks 52.44EUR extra belasting kosten tov de 2500W omvormer.

• blauwemac
Meer dan 2100 a 2200 watt hebben ze nog nooit geleverd... Dat doen ze op en goeie dag 's morgens tussen 9 en half 12. Zouden ze dan om kwart voor 3 nog steeds meer dan de helft hiervan moeten leveren? Die 45 graden hellinghoek klopt wel zo ongeveer, misschien ietsje steiler, maar geen 50 graden. Het zijn inderdaad 10 panelen van 270wp, waarom leveren ze dan nooit de bijbehorende 2700 watt? Ik dacht dat dat was omdat de zon op zijn hoogste stand schuin op de panelen schijnt en alleen 's morgens recht daarop. Is dat bij jullie anders?
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:39:
[...]

Zoals jij dat zegt klinkt dat logisch. Maar met de zon haaks op de panelen en dan ver onder de helft van vermogen dan klopt er iets niet denk ik. Of je hebt ze steiler liggen dan het lijkt. Maar als dat zo is dan geven ze rond tien uur al 2500 watt??
In dat geval alleen maar gunstig want dan hoef je omvormer niet te vervangen

• Noord27
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:36:

Te zware onderdimensionering of gaat dit nog? Installatie voor in Vlaanderen dus een omvormer van 3000W zou mij jaarlijks 52.44EUR extra belasting kosten tov de 2500W omvormer.
Waarom een GoodWe omvormer?

• Cupid673
Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Waarom niet? (serieuze vraag)

• Noord27
Cupid673 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:12:
[...]

Waarom niet? (serieuze vraag)
Omdat ze niet bekend zijn staan als kwalitatief goed, dan wel vanwege de service? Blijft alleen de prijs over?

Goodwe omvormer wordt geproduceerd door Goodwe Power Supply uit China. Het is onderdeel; van de JXT Group, één van de grootste fabrikant van electronica in China. In Nederland is Goodwe een vrij jonge speler. Mocht u een Goodwe omvormer gaan aanschaffen dan moet u zich realiseren dat garanties door de Chinese organisatie worden gegeven. Mocht uw leverancier niet meer bestaan of niet welwillend zijn, dan zult u zich dus moeten richten tot Goodwe in China.

Iedereen zijn keuze. Wel iets om zeker rekening mee te houden.

[ Voor 53% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2017 16:23 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Cereal schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:02:
Jongens en meisjes, ik heb jullie hulp nodig (standaard nieuw systeem @ bestaand dak vraagje).

Zelf heb ik nu 500Wp op m'n huurhuisje liggen (2x265Wp-APS500-stopcontact). Nu moeten m'n ouders er ook aan geloven.

Ik wil de electrische installatie (incl omvormer) zelf doen, maar het leggen op het dak aan een installateur overlaten. Lijkt me een goede mix van zelf doen, en het lastige werk aan de professionals overlaten.

Geen schaduw op het dak, ligging OOZO (100Gr) ongeveer 8x4,5 meter

Heb zelf wat opties bekeken (J&M Solar webshop)
6x4 = 24 x SF170 portrait (4080Wp) ~e2850 inc
4x4 = 16 x Trina TSM-300 portrait (4800 Wp) ~e2350 inc
4200Wp Chinese omvormer (geen schaduw dus geen advanced stuff nodig toch?) zoiets bijv.
Montagemateriaal Clickfit Evo ~e600 incl
Kabels/automaat/buisjes ~e500 incl

Groep erbij, bekabeling tot zolder en monteren omvormer doen we zelf, kan ik voor de installatie op het dak uitgaan van ~1000e?

Klopt het dat ik met beide soorte panelen ongeveer op dezelfde totaalopbrengst qua KWh/jr ga uitkomen? (SF hogere opbrengst per Wp) Kan ik uitgaan van zo'n 3500~4000 KWh/jr? (Noord Limburg)

Klopt het een beetje, of praat ik onzin?
Nog op/aanmerkingen?

http://imgur.com/KAnmqWv

***members only***
ik zou er eerder een oost-west achtig iets van maken.
b.v. een 12x 12x(of 10x 10x etc etc..) opstelling, dan kan de omvormer nog een stapje kleiner en kun je alles nog doen op een 16A groep (misschien is het splitsen van wasmachine aansluiting mogenlijk?).

oost-west verdeeld de opbrengst over de dag beter, voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

ik doe dit met een 4000VA omvormer, op een 16A groep.
(wel heb ik de kabel dikker moeten maken de 2,5mm trok het net niet :-( )

je wil het liefste de panelen zo hoog mogenlijk op dat dak.
daar heb je minder last van de schaduw. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:36:

de regels van Vlaanderen blijven mij verbazen. :'(
een 3,3kWp kan goed op een 2kW omvormer.
(als je wil kan het zelfs op een 1kW omvormer)

zelf vind ik een oost-west wat beter als je de belasting wil omzeilen.
heb een jaar 5,6kWp op een 3kW omvormer gehad, verlies was maar 250kWh per jaar, dus zo heel erg was dat niet. ;)
(zie boven voor grafiek en meer oost-west verhaal en grafiek was met de 3kW omvormer.)

wil je erg goedkoop oost-west doen, dan kun je een omvormer gebruiken met maar 1 mpp.
maar dan moet je 2 string parallel aansluiten en die moeten even veel cellen bevatten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-07-2017 16:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cereal
@migjes Thanks! Op de Westkant staat wel een schoorsteen, die best wat schaduw geeft, wellicht dat daar boven tegen de nok 1x 8 SF kan, en aan de andere kant 2x8? Moet er qua omvormer dan ook iets speciaals gebeuren aangezien het niet 1 grote serie, of gelijkwaardige series zijn?

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:18:
[...]

Omdat ze niet bekend zijn staan als kwalitatief goed, dan wel vanwege de service? Blijft alleen de prijs over?

Goodwe omvormer wordt geproduceerd door Goodwe Power Supply uit China. Het is onderdeel; van de JXT Group, één van de grootste fabrikant van electronica in China. In Nederland is Goodwe een vrij jonge speler. Mocht u een Goodwe omvormer gaan aanschaffen dan moet u zich realiseren dat garanties door de Chinese organisatie worden gegeven. Mocht uw leverancier niet meer bestaan of niet welwillend zijn, dan zult u zich dus moeten richten tot Goodwe in China.

Iedereen zijn keuze. Wel iets om zeker rekening mee te houden.
Maar staan ze dan wel bekend als kwalitatief slecht? Of ook niet?
Verder geldt het verhaal over garantie halen in China voor zo'n beetje elke Chinese omvormer en de vraag is of dat dat echt problematisch is. Hoeveel gaan er nu daadwerkelijk kapot? En na hoeveel tijd? Kan je tegen die tijd wellicht weer gewoon beter een nieuwe ophangen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Noord27
TFHfony schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:30:
[...]

Verder geldt het verhaal over garantie halen in China voor zo'n beetje elke Chinese omvormer en de vraag is of dat dat echt problematisch is. Hoeveel gaan er nu daadwerkelijk kapot? En na hoeveel tijd? Kan je tegen die tijd wellicht weer gewoon beter een nieuwe ophangen.
Dat is de persoonlijke afweging die iedereen zelf moet maken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een bewezen betrouwbare fabrikant met goede service; echter hangt daar ook een ander prijskaartje aan. Maar nogmaals, iedereen moet dat voor zichzelf beslissen.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2017 16:34 ]

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:32:
[...]

Dat is de persoonlijke afweging die iedereen zelf moet maken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een bewezen betrouwbare fabrikant met goede service; echter hangt daar ook een ander prijskaartje aan. Maar nogmaals, iedereen moet dat voor zichzelf beslissen.
Ik wordt altijd een beetje akelig van de standaard quote van zonnepanelen.net over Chinese leveranciers. Het is voor een groot gedeelte bangmakerij. Daarnaast impliceer je met je bericht, wellicht onbedoeld, Dat GoodWe een onbetrouwbaar merk zou zijn.

Daarnaast zijn er in zonnepanelen land de afgelopen jaren voor mijn gevoel meer Europese bedrijven verdwenen dan Aziatische, met name op paneel gebied...

[ Voor 11% gewijzigd door TFHfony op 04-07-2017 16:42 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• migjes
Cereal schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:30:
@migjes Thanks! Op de Westkant staat wel een schoorsteen, die best wat schaduw geeft, wellicht dat daar boven tegen de nok 1x 8 SF kan, en aan de andere kant 2x8? Moet er qua omvormer dan ook iets speciaals gebeuren aangezien het niet 1 grote serie, of gelijkwaardige series zijn?
als je met SF werkt moet je stringen parallel maken, anders word de Voc + Vmpp te hoog. ;)
elke parallel string moet even veel cellen bevatten.
en maar maximaal 4 stringen parallel (of speciale box er voor gebruiken met extra diodes.).

elke parallel string kan een andere kant op kijken als het op de zelfde mpp zit.

(om het makkelijk voor je te maken.
met SF doe je 4 panelen serieel op een gewone TL omvormer.
dus 2x4 op 1 mpp op west, en 4x4 op oost op de andere mpp. ;)
en dan zoiets als omvormer:
http://shop.winkelman-zon...bright-3680-mtl-wifi.html
maar als je rond zoekt vind je er wel meer die ook wel kunnen. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 04-07-2017 16:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 13:40
Vraagje voor de kenners hier. Op dit moment ben ik bezig het voortraject van zelfbouw. Voor het halen van de EPC norm heb ik 6 zonnepanelen nodig. Echter wil ik dit graag uitbouwen naar 18 panelen maar de vaste leverancier van de aannemer rekent hier woekerprijzen voor. Een alternatief zou zijn om alleen de omvormer te vervangen door één die het vermogen van 18 aan kan. Zo kan ik op eigen initiatief later 12 panelen bijplaatsen maar ligt de installatie er al. Nu krijg ik een meerprijs gerekend van €2600 voor het vervangen van de onbekende oude omvormer door een Goodwe 5000. Deze kan ik echter op Inet al vinden voor een kleine €900. Nu heb ik dus de vraag. Is het vervangen van een omvormer alleen de oude ontkoppelen en een andere inpluggen of omvat het veel meer werkzaamheden die het verschil van €1700 euro verklaren. En dan neem ik niet eens mee dat de oude omvormer komt te vervallen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Andre1973

Andre1973

MrFl0ppY schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:50:
Vraagje voor de kenners hier. Op dit moment ben ik bezig het voortraject van zelfbouw. Voor het halen van de EPC norm heb ik 6 zonnepanelen nodig. Echter wil ik dit graag uitbouwen naar 18 panelen maar de vaste leverancier van de aannemer rekent hier woekerprijzen voor. Een alternatief zou zijn om alleen de omvormer te vervangen door één die het vermogen van 18 aan kan. Zo kan ik op eigen initiatief later 12 panelen bijplaatsen maar ligt de installatie er al. Nu krijg ik een meerprijs gerekend van €2600 voor het vervangen van de onbekende oude omvormer door een Goodwe 5000. Deze kan ik echter op Inet al vinden voor een kleine €900. Nu heb ik dus de vraag. Is het vervangen van een omvormer alleen de oude ontkoppelen en een andere inpluggen of omvat het veel meer werkzaamheden die het verschil van €1700 euro verklaren. En dan neem ik niet eens mee dat de oude omvormer komt te vervallen.
Alleen als ze voor die E1700,00 ook je MK ombouwen naar 3 fasen incl. meter wisseling en alles wat erbij komt.
Als het gaat om de ene 1 fase eraf, de andere erop, op dezelfde kabel, dan moet dat ook als het heel lastig is niet meer dan een halve dag kosten (en dan moet t heel lastig zijn). weet niet wat ze bij jullie in de buurt per uur / dag rekenen?

Ik hoop dat ze spoedig ophouden met EPC panelen. Ik ga er binnenkort met iemand uit de politiek over babbelen.
T is zeer slecht voor de branche.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 04-07-2017 17:23 ]

blauwemac schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:51:
Meer dan 2100 a 2200 watt hebben ze nog nooit geleverd... Dat doen ze op en goeie dag 's morgens tussen 9 en half 12. Zouden ze dan om kwart voor 3 nog steeds meer dan de helft hiervan moeten leveren? Die 45 graden hellinghoek klopt wel zo ongeveer, misschien ietsje steiler, maar geen 50 graden. Het zijn inderdaad 10 panelen van 270wp, waarom leveren ze dan nooit de bijbehorende 2700 watt? Ik dacht dat dat was omdat de zon op zijn hoogste stand schuin op de panelen schijnt en alleen 's morgens recht daarop. Is dat bij jullie anders?

[...]
Als kwart voor drie haaks op je panelen is dan is het geen ozo ,mijne liggen dat wel, tegen twee uur haaks er op.
Elf uur 240 watt
Twaalf uur 200
Één uur 160 watt
Dit zijn 320wp panelen onder 75 graden.
Jij ligt platter dus vermogen moet hoger zijn.
Even zoeken naar mijn andere onder 15 graden om twee uur, moment.....
Deze zijn 250 wp ,twaalf uur 175 watt, oplopend naar twee uur 190 watt, aflopend naar vier uur 160 watt
Maar jij zit dus met 45 graden tussen deze twee verhoudingen in.
Heb je er geen panelen tussen zitten die wat minder doen? Zie je in de logging?

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 04-07-2017 17:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 13:40
Andre1973 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:54:
[...]

Alleen als ze voor die E1700,00 ook je MK ombouwen naar 3 fasen incl. meter wisseling en alles wat erbij komt.
Als jet gaat om de ene 1 fase eraf, de andere erop, op dezelfde kabel, dan moet dat ook als het heel lastig is niet meer dan een halve dag kosten (en dan moet t heel lastig zijn). weet niet wat ze bij jullie in de buurt per uur / dag rekenen?

Ik hoop dat ze spoedig ophouden met EPC panelen. Ik ga er binnenkort met iemand uit de politiek over babbelen.
T is zeer slecht voor de branche.
Bedankt voor de snelle reply. 3 Fasen heb ik nodig omdat ik voor een zwaardere omvormer kies of heb ik die altijd nodig wanneer ik zonnepanelen wil aansluiten? Van ombouwen is geen sprake, het simpelweg de ene of andere MK installeren omdat het nieuwbouw betreft.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

MrFl0ppY schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:12:
[...]

Bedankt voor de snelle reply. 3 Fasen heb ik nodig omdat ik voor een zwaardere omvormer kies of heb ik die altijd nodig wanneer ik zonnepanelen wil aansluiten? Van ombouwen is geen sprake, het simpelweg de ene of andere MK installeren omdat het nieuwbouw betreft.
Voor zo ver ik weet is de bouwer verplicht om aan epc te voldoen anders mag hij niet bouwen, hij doet die panelen dus uit eigen zak. Zodra de nieuwe eigenaar iets laat wijzigen proberen ze gelijk om zoveel mogelijk van deze kosten op jou te gaan verhalen. Vraag jij waarom zo duur dan komen ze met advies prijzen ipv handels prijzen.
Tja en sommige mensen stinken erin omdat ze voor het blok staan

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

MrFl0ppY schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:12:
[...]

De omvormer in je lijstje is een 1 fase, die wel meer dan 20 A kan leveren, gewoon 16A groepje gaat dat niet trekken. dus er moet wel iets extra's gebeuren in de MK.

het hele punt is: ze willen het niet; dus we schrijven met een vork (zo heet dat hier).
Als ze (jij) er dan toch mee akkoord gaan, dan is dat gedoe maar word het wel dik betaald.
Iets anders dan ze kennen kost ze teveel tijd en vinden ze te veel gedoe.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

TFHfony schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:37:
[...]

Ik wordt altijd een beetje akelig van de standaard quote van zonnepanelen.net over Chinese leveranciers. Het is voor een groot gedeelte bangmakerij. Daarnaast impliceer je met je bericht, wellicht onbedoeld, Dat GoodWe een onbetrouwbaar merk zou zijn.

Daarnaast zijn er in zonnepanelen land de afgelopen jaren voor mijn gevoel meer Europese bedrijven verdwenen dan Aziatische, met name op paneel gebied...
AEG ook zo'n leuk europees bedrijf. Zonnepaneeldivisie een doorstart gemaakt maar garantie ho maar.
Leuk zo'n mooie AEG naam wat totaal geen garantiezekerheid bied.

Dear Sirs or Madams,
>
> due to a liquidity gap in our working capital structure, AEG Power
> Solutions GmbH had to file mandatory for a shield protection procedure
> in November 2016. This restructuring proceeding includes that an
> external custodian - appointed by the Court - reviewed our business
> structure. In the course of this review, the decision was taken to
> close the solar business. Solar equipment and spare parts have been
> taken from warehouse and scrapped and are not any longer available.
> Therefore, we regret that we cannot any longer follow any RMA-request.
>
> Shield protection procedure was lifted by the court after
> restructuring, AEG Power Solutions is back with its remaining business
> to normal market since 1 May 2017.
>
> With kind Regards,
>
> Indira Röring
> Service Competence Center Germany
> Tel.: +49 2902 763 208
> Fax: +49 2902 763 645
> indira.roering@aegps.com

Over GoodWe,
Ik verkoop al jaren GoodWe 3-fase omvormers omdat ze van die leuke kleine modellen (4K, 5K,) hebben met passive koeling. Ik hoor er nooit geen klachten over.
Ik las dat er nu ook ergens een flinke zonnepanelenpark in Nederland wordt gebouwd met 256 stuks GoodWe omvormers. Zo'n forse investering zullen ze niet doen als een merk onbetrouwbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door SolarKing op 04-07-2017 18:11 ]

www.sunsolar.nl

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik heb ook een GoodWe, werkt al 3mnd probleemloos :+

• Andre1973

Andre1973

De AEG omvormers waren voorheen i.i.g. niet van het ons bekende AEG (laat je niet in de steek).
Toen ik in et verleden nog wel eens voor een prijsvechter panelen en AEG omvormer plaatste ben ik daar wel eens achteraan gegaan. Solar omvormers? hebben we niet.

• Andre1973

Andre1973

SolarKing schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:52:
[...]
Zo'n forse investering zullen ze niet doen als een merk onbetrouwbaar is.
Of iets betrouwbaar is dat weet je meestal te laat.
Voor mijn vorige en laats werkgever hebben we heel veel Scheuten Solar panelen geplaatst.
Die werden verkocht als Duitse degelijke kwaliteit, waar wat extra's voor moest worden betaald.
Maar ze moesten er wel af, en het bedrijf is daar volgens horen zeggen failliet aan gegaan. Klanten achterlatend met een systeem dat niet meer aan mocht van de verzekering. En dat in de tijd dat 1 Wp alleen voor het paneel nog E3,50 kostte.

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Door het onzekere wetgevende kader hou ik de terugverdientijd liefst zo kort mogelijk.
migjes schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:24:

de regels van Vlaanderen blijven mij verbazen. :'(
een 3,3kWp kan goed op een 2kW omvormer.
(als je wil kan het zelfs op een 1kW omvormer)
OK. Ja we hebben hier inderdaad rare regels. Tot een vijftal jaren geleden werden zonnepanelen massaal overgesubsidieerd maar dan "ontdekt" de Vlaamse regering plots dat dit een bom geld kost en besluiten ze om een prosumententarief in te voeren op basis van het omvormervermogen :F Oost-west heb ik ook eens gesimuleerd maar op vlak van terugverdientijd lijkt mij dit minder gunstig.

• My-life
nklaver234 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:03:
@My-life het dak van het rechter huis is wel heel erg schuin. 70 graden? Het kleine stukje zuid zal inderdaad tot 12u 's middags wel in de schaduw liggen en in de winter nog wel tot 14u. Gevoelsmatig denk ik dat je onder de 50% rendement uitkomt maar iemand met een rekenmodel kan het precies bepalen.

Kan je niet met de buurman regelen dat je de onderkant van zijn dak vol legt >:)
Dit is niet het huis is kwestie, maar slechts een plaatje om de dakconstructie duidelijk te maken. Het dak waar het om gaat is bijna 40 graden.
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:18:
[...]

Inderdaad leuk geval schaduw, maar denk eerder dat positie het makkelijkst is voor bekabeling. Dat is enige wat belangrijk is, als ze er maar liggen voor epc,al is het op zijn kop bij wijze van.....
Zou er toch schaduw op komen ja? De zon staat op het zuiden altijd hoger als het dak zou ik zeggen en de twee panelen liggen uiteraard bovenin.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MrFl0ppY schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:50:
Bij zelfbouw kun je vaak de kosten voor grootste deel gecrediteerd krijgen en alles in eigen beheer doen.
Familielid van me laat ook een huis bouwen. Er staat letterlijk in het contract bij zonnepalene: Opdrachtgever voert dit in eigen beheer uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 04-07-2017 20:10 ]

My-life schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Dit is niet het huis is kwestie, maar slechts een plaatje om de dakconstructie duidelijk te maken. Het dak waar het om gaat is bijna 40 graden.

[...]

Zou er toch schaduw op komen ja? De zon staat op het zuiden altijd hoger als het dak zou ik zeggen en de twee panelen liggen uiteraard bovenin.
Onderschat niet hoe laag de zon in winter staat, nu allemaal prima maar over paar maanden komt ie niet boven die uitstekende punt uit. Dus dan heb je alleen namiddag wat productie

1 PVoutput . Dongen NB

• My-life
@reneeke1970
Om 12:00 uur staat de zon in het zuiden toch? Dan kun je in dit geval toch geen schaduw meer hebben? Op het westen liggen heb de zon er pas veel later op lijkt me.

• Rol-Co

Rol-Co

My-life schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:33:
@reneeke1970
Om 12:00 uur staat de zon in het zuiden toch? Dan kun je in dit geval toch geen schaduw meer hebben? Op het westen liggen heb de zon er pas veel later op lijkt me.
Half 2 in de middag zomer tijd, half 1 in de winter. ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:16
Cavemania schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:30:
Ik las en kreeg ook te horen dat Solar Frontier panelen niet meer leverbaar zouden zijn in Europa in verband met de dalende prijzen van andere panelen. Toch worden ze nog steeds hier geadviseerd. Worden ze via andere kanalen geïmporteerd?
Dat klopt, er lijken een paar bedrijven te zijn die ze nog wel leveren. Dus nog wel verkrijgbaar. Hoe dat dan moet als je garantie nodig hebt moet je dus goed vastleggen met zo'n firma.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Cupid673
TFHfony schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:37:
[...]

Ik snap zijn argumenten wel, maar bij mij hangt hij totnogtoe tevreden snorrend aan de muur. No complaints whatsoever :)

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 11:29

CodeIT

Code IT

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Door het onzekere wetgevende kader hou ik de terugverdientijd liefst zo kort mogelijk.

[...]

OK. Ja we hebben hier inderdaad rare regels. Tot een vijftal jaren geleden werden zonnepanelen massaal overgesubsidieerd maar dan "ontdekt" de Vlaamse regering plots dat dit een bom geld kost en besluiten ze om een prosumententarief in te voeren op basis van het omvormervermogen :F Oost-west heb ik ook eens gesimuleerd maar op vlak van terugverdientijd lijkt mij dit minder gunstig.
En vanaf nu kun je de GoodWe ook lokaal uitlezen Schaamteloze crosspost. Ik vond het een nadeel van GoodWe dat ze alleen te monitoren waren via hun eigen site.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Andre1973 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:50:
[...]

Of iets betrouwbaar is dat weet je meestal te laat.
Voor mijn vorige en laats werkgever hebben we heel veel Scheuten Solar panelen geplaatst.
Die werden verkocht als Duitse degelijke kwaliteit, waar wat extra's voor moest worden betaald.
Maar ze moesten er wel af, en het bedrijf is daar volgens horen zeggen failliet aan gegaan. Klanten achterlatend met een systeem dat niet meer aan mocht van de verzekering. En dat in de tijd dat 1 Wp alleen voor het paneel nog E3,50 kostte.
klopt.. maar vooraf de suggestie wekken dat een merk onbetrouwbaar is omdat van chinese makelij is is heel wat anders. Tot nu toe in de praktijk doet GoodWe het prima.

Ik kan me herinneren toen ik in 2009 Chinese Kingsun panelen verkocht. Vele verklaarden me voor gek en je kon beter meer betalen voor bijvoorbeeld die Scheuten solar panelen.. haha.. Ik heb nog steeds 20 Kingsuns op mijn dak liggen en ze doen het nog prima.

[ Voor 14% gewijzigd door SolarKing op 05-07-2017 00:11 ]

www.sunsolar.nl

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:11
Ik denk dat de meeste hier wel de verkoper gezien heeft die SF 160wp panelen verkoopt voor 40-50 euro
Nu zit ik met een vraag, ik ben van België en tot dat de prosumententarief afgeschaft wordt is het niet super interessant om zonnepanelen te leggen.

Echter heb ik wel een garage dat een redelijk groot oppervlakte (aan de achterkant, geel vlak 'bruikbaar')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/647E109sw8elG5hQeBDNIu54/medium.png

Nu vroeg ik me af wat het interessantste/makkelijkste is om hier dit stuk vol te leggen?
Het voordeel is omdat het niet hoog is dat het zelf erop kan leggen.. maar een batterij systeem ofzo zou ook handig zijn.. weet niet of dat het meest interessante is.. bv voor de pompen in de tuin van stroom te voorzien of opladen van batterijen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-11 18:11

Nhz

Zijn er hier mensen die de gebruikte Solar Frontiers van Martplaats hebben gehaald? Ik zit er over te denken om de hele schuur ermee vol te leggen (circa 130 stuks).

Groetjes

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
Bij 130 kan het toch ook wel interessant zijn "nieuw" te kijken. Je kunt dan de BTW terugvragen en hebt met een dergelijk grote afname allicht ook al een leuke korting op nieuwe panelen te pakken.

Er zijn hier wel een aantal groene panelen verkocht en die lijken te voldoen (behalve het tintje)

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 11:08
Afgelopen maandag is mijn dak door Sun-Solar mooi vol gelegd met 15 x 175Wp Solar Frontiers in combinatie met een Hosola Bright 3000 omvormer.
Om klokslag acht uur stonden ze op de stoep en werd de steiger naast ons huis opgebouwd. Een aardig klus, want het is een behoorlijk hoog huis met twee verdiepingen en daar bovenop nog een zolder.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de aanpak, manier van werken en het wat langer doorwerken om de klus voor elkaar te krijgen!
Inmiddels druppelen de kWh-tjes binnen en heb ik de Hosola via een script gekoppeld aan mijn Pvoutput account: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58915&sid=53047

Een indruk van de installatie werkzaamheden en het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/ggxrzptsl/IMG-20170703-_WA0000.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/b1zh7lv07/IMG_20170703_171128.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/tsmh0fhr5/IMG_20170704_200534.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/6sfto3jxd/IMG_20170705_094852.jpg

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Die SF panelen van marktplaats lijkt mij wel wat. Nu zit ik met het volgende: mijn garagedak is binnen de opstanden 3.4 meter dus die kan ik effectief gebruiken. De garage is ca. 19 meter lang. Als ik 4 panelen in de breedte en 15 in de lengte kan leggen kom ik op 60 panelen. Dat is een mooie opbrengst.

Nu vraag ik me af of er systemen zijn die 4 Solar Frontier panelen naast elkaar (in oost west) kunnen krijgen op 3.4 meter? Of moet ik gaan rekenen met 3 panelen naast elkaar (dus Oost west oost)?
polleke schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:11:
Afgelopen maandag is mijn dak door Sun-Solar mooi vol gelegd met 15 x 175Wp Solar Frontiers in combinatie met een Hosola Bright 3000 omvormer.
Om klokslag acht uur stonden ze op de stoep en werd de steiger naast ons huis opgebouwd. Een aardig klus, want het is een behoorlijk hoog huis met twee verdiepingen en daar bovenop nog een zolder.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de aanpak, manier van werken en het wat langer doorwerken om de klus voor elkaar te krijgen!
Inmiddels druppelen de kWh-tjes binnen en heb ik de Hosola via een script gekoppeld aan mijn Pvoutput account: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58915&sid=53047

Een indruk van de installatie werkzaamheden en het eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En hoe laat gingen ze weg?

Ziet prima uit

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:44:
[...]

[...]

jep rare regels (maar pas op, ik snap nog net niet alle kleine lettertjes. dus kan foutjes maken.)
ongeveer 100€ per kW word je belast per jaar.
maar de opbrengst is wel 25ct per kWh. (en dat is een stuk hoger als in Nederland. ;) )
als ik dat door reken is dat 400kWh wat je nodig hebt om dat te compenseren.

als ik dat door reken, dan zou ik een 2kW omvormer gebruiken voor 3,3kWp aan panelen.
(sterker nog, een 1,5kW of 1kW is dan nog steeds interessanter. :-( )

het is gewoon duur in belgie om een omvormer te hebben.
en panelen(Wp) kost eigenlijk bijna niks meer, dat is erg goedkoop geworden.
dus je wil je omvormer het liefst zoveel mogenlijk kWh laten opleveren.
en dat gaat het beste als je zoveel mogenlijk richtingen de panelen kunt laten opkijken.
voorbeeld: 6x op oost met 20 graden + 6x op west met 20 graden + 6x op zuid met 45 graden.
dan simpele poly panelen gebruiken van +/-270Wp. (geen idee waarom je voor all black kiest, dat is niet goedkoop)
de zuid panelen doen het dan beter in de lente en herfst, en de oost-west verdeeld de zomer dagen lekker.
dit kun je dan zonder problemen op een 2kW omvormer kunnen hangen.
een voorbeeld paneel: http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
en voorbeeld omvormer: http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-635-euro-sunsolar/
(pasop, de panelen zijn speciaal, Maxim Integrated!, niet veel merken die dit soort panelen bieden.)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
migjes schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:18:
[...]

jep rare regels (maar pas op, ik snap nog net niet alle kleine lettertjes. dus kan foutjes maken.)
ongeveer 100€ per kW word je belast per jaar.
maar de opbrengst is wel 25ct per kWh. (en dat is een stuk hoger als in Nederland. ;) )
als ik dat door reken is dat 400kWh wat je nodig hebt om dat te compenseren.

als ik dat door reken, dan zou ik een 2kW omvormer gebruiken voor 3,3kWp aan panelen.
(sterker nog, een 1,5kW of 1kW is dan nog steeds interessanter. :-( )

het is gewoon duur in belgie om een omvormer te hebben.
en panelen(Wp) kost eigenlijk bijna niks meer, dat is erg goedkoop geworden.
dus je wil je omvormer het liefst zoveel mogenlijk kWh laten opleveren.
en dat gaat het beste als je zoveel mogenlijk richtingen de panelen kunt laten opkijken.
voorbeeld: 6x op oost met 20 graden + 6x op west met 20 graden + 6x op zuid met 45 graden.
dan simpele poly panelen gebruiken van +/-270Wp. (geen idee waarom je voor all black kiest, dat is niet goedkoop)
de zuid panelen doen het dan beter in de lente en herfst, en de oost-west verdeeld de zomer dagen lekker.
dit kun je dan zonder problemen op een 2,5kW omvormer kunnen hangen.
een voorbeeld paneel: http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
en voorbeeld omvormer: http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-635-euro-sunsolar/
(pasop, de panelen zijn speciaal, Maxim Integrated!, niet veel merken die dit soort panelen bieden.)
Of een 2kw chint met de kap van een 1.5 : 8)7

Wat een rare regels daar..

• polleke
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:16:
[...]

En hoe laat gingen ze weg?

Ziet prima uit
Het was echt een pittige klus vanwege de hoogte. Het technisch installeren van alles, dus aansluiten omvormer, pv verdeler en meterkast aanpassingen was rond 22.00u afgerond. Hele nette service wat mij betreft, ik wilde namelijk erg graag mijn paneeltjes werkend zien :)
polleke schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:25:
[...]

Het was echt een pittige klus vanwege de hoogte. Het technisch installeren van alles, dus aansluiten omvormer, pv verdeler en meterkast aanpassingen was rond 22.00u afgerond. Hele nette service wat mij betreft, ik wilde namelijk erg graag mijn paneeltjes werkend zien :)
Dat is inderdaad flinke klus dan.
Kwam er nog stroom uit om tien uur dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• polleke
Nope.... Maar de volgende ochtend om 7.00u wel! :)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:37
Markprinsen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:16:
Die SF panelen van marktplaats lijkt mij wel wat. Nu zit ik met het volgende: mijn garagedak is binnen de opstanden 3.4 meter dus die kan ik effectief gebruiken. De garage is ca. 19 meter lang. Als ik 4 panelen in de breedte en 15 in de lengte kan leggen kom ik op 60 panelen. Dat is een mooie opbrengst.

Nu vraag ik me af of er systemen zijn die 4 Solar Frontier panelen naast elkaar (in oost west) kunnen krijgen op 3.4 meter? Of moet ik gaan rekenen met 3 panelen naast elkaar (dus Oost west oost)?
Voor een oost/west opstelling is een /\ beugel vaak wel bijna 2 x de paneel breedte in landscape.
Een SF paneel is 977 mm breed.

Ik heb bijvoorbeeld al moeite om 4 x een 105 cm breed paneel in 460 cm te krijgen met west/oost/west/oost beugels met een tussens strookje vrij. (zit wel met afstand tot dakrand die je aan moet houden)

Als je een opstand heb en onder die hoogte blijft zul je denk ik geen last van die eis hebben (hoogte van constructie MET panelen is de minimale afstand tot dakrand)
Wel heb je last van schaduw bij paneel die tegen de opstand ligt.

Dat vindt dan zelfs een SF paneel niet leuk (in landscape mode, schaduw in die richting)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
TFHfony schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:30:
[...]

Mijn Duitse Kostal Piko 10.1 ging na 2 jaar stuk ...... Duitse kwaliteit?
Importeur bestond niet meer ...

Kostal heeft de garantie zelf uitgevoerd. Formuliertje invullen, "nieuwe" omvormer werd op gestuurd, later werd de oude in dezelfde doos weer opgehaald. Kosten omhangen werd vergoed (90 euro ex) en ik kreeg 2 weken gemiste opbrengst vergoed omdat er niet direct een omvormer beschikbaar was, gewoon op mijn rekening gestort (pure winst want ik had er ff een andere aangehangen (ZP virus he) )
De andere 3 piko's doen het nog steeds goed :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
jacovn schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Voor een oost/west opstelling is een /\ beugel vaak wel bijna 2 x de paneel breedte in landscape.
Een SF paneel is 977 mm breed.

Ik heb bijvoorbeeld al moeite om 4 x een 105 cm breed paneel in 460 cm te krijgen met west/oost/west/oost beugels met een tussens strookje vrij. (zit wel met afstand tot dakrand die je aan moet houden)

Als je een opstand heb en onder die hoogte blijft zul je denk ik geen last van die eis hebben (hoogte van constructie MET panelen is de minimale afstand tot dakrand)
Wel heb je last van schaduw bij paneel die tegen de opstand ligt.

Dat vindt dan zelfs een SF paneel niet leuk (in landscape mode, schaduw in die richting)
En als ik nou SF monteer op Valk Flat Portrait? Dan kan ik dus een rij van 3 in de breedte kwijt en ca. 10 in de lengte op 10-15 graden hellingshoek?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

@polleke wat voor script heb je gebruikt voor die koppeling? Dinsdag a.s. hoop ik eenzelfde soort opstelling op het dak te hebben liggen van dezelfde leverancier :)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:37
@Markprinsen
Ik heb wel naar dit gekeken naar aanleiding van een tip van @Andre1973
http://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/
En dan speciaal de Koppelfix Oost-West

Dit is een aluminum drager rail van 6 meter maximaal. En de opzet stukken kun je buiten de voorgeboorde gaten ook wel iets anders erop zetten. Dan kun je de zaak wel wat meer op je panelen instellen en ze dichter tegen elkaar aan zetten.

Helaas leverden ze dit (nog) niet toen ik navraag deed, ik heb echter nog tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 05-07-2017 11:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Markprinsen
Of bij weslandsolar. Kun je precies oost/west schansen laten maken hoe je het zelf wilt. Je kunt zelf de paneelmaat, afstand, aantal grade/hoogte dus, etc aangeven.

Die heb ik hier op een platdak liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 05-07-2017 11:12 ]

• polleke
Pathogen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:05:
@polleke wat voor script heb je gebruikt voor die koppeling? Dinsdag a.s. hoop ik eenzelfde soort opstelling op het dak te hebben liggen van dezelfde leverancier :)
Deze: https://www.synology-foru...aar-pvoutput-te-uploaden/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14
Klopt het dat bij het opstarten van de productie 's ochtends, de string voltage eventjes sterk inzakt?
https://pvoutput.org/intr...706&sid=52850&dt=20170705
359V > 72V tussen 7:05 en 8:15AM.

Zou dit met de MPPT te maken hebben? Dat hij z'n optimale punt gaat aftasten?
Betreft een GoodWe GW3000-NS met 12x 280Wp JA Solar eraan, op zuid.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 05-07-2017 11:23 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:26
Dat script gebruik ik ook voor mijn Hosola Smart 1600TL alleen krijg ik er daarmee geen data uit. Zou een afwijkende status.js pagina kunnen zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:21:
Klopt het dat bij het opstarten van de productie 's ochtends, de string voltage eventjes sterk inzakt?
https://pvoutput.org/intr...706&sid=52850&dt=20170705
359V > 72V tussen 7:05 en 8:15AM.

Zou dit met de MPPT te maken hebben? Dat hij z'n optimale punt gaat aftasten?
Betreft een GoodWe GW3000-NS met 12x 280Wp JA Solar eraan, op zuid.
Denk dat het ook komt omdat de omvormer probeert om wat amperes te trekken maar er nog wel vermogen voorhanden is, geeft een voltagedrop.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

WoudseHoeve schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:51:
[...]

Mijn Duitse Kostal Piko 10.1 ging na 2 jaar stuk ...... Duitse kwaliteit?
Importeur bestond niet meer ...

Kostal heeft de garantie zelf uitgevoerd. Formuliertje invullen, "nieuwe" omvormer werd op gestuurd, later werd de oude in dezelfde doos weer opgehaald. Kosten omhangen werd vergoed (90 euro ex) en ik kreeg 2 weken gemiste opbrengst vergoed omdat er niet direct een omvormer beschikbaar was, gewoon op mijn rekening gestort (pure winst want ik had er ff een andere aangehangen (ZP virus he) )
De andere 3 piko's doen het nog steeds goed :)
Gemiste opbrengsten vergoeden komt tegenwoordig niet meer voor volgens mij. ABB had dat vanaf 2013 geschrapt en andere merken zoals SMA, Fronius, Steca enz geven ook geen vergoeding voor gemiste opbrengsten.
Klanten eisen dat nog vaak alsof het vanzelfsprekend is maar dat is niet zo.
Ik heb ook al eens een keer een defecte Solarmax uit eigen zak moeten betalen omdat de zwitserse Solarmax een doorstart had gemaakt en alle garanties vervallen waren.

www.sunsolar.nl

• Rol-Co

Rol-Co

SolarKing schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Gemiste opbrengsten vergoeden komt tegenwoordig niet meer voor volgens mij. ABB had dat vanaf 2013 geschrapt en andere merken zoals SMA, Fronius, Steca enz geven ook geen vergoeding voor gemiste opbrengsten.
Klanten eisen dat nog vaak alsof het vanzelfsprekend is maar dat is niet zo.
Ik heb ook al eens een keer een defecte Solarmax uit eigen zak moeten betalen omdat de zwitserse Solarmax een doorstart had gemaakt en alle garanties vervallen waren.
Moraal van het verhaal, garantie is alleen een regeltje in de handleiding, meer niet.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:47

Pathogen

Shoop Da Whoop

Thank you! PVOutput account gemaakt, alles vooringesteld op de NAS, nu wachten op de panelen :)

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-11 18:11

Nhz

jantje112 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:04:
Bij 130 kan het toch ook wel interessant zijn "nieuw" te kijken. Je kunt dan de BTW terugvragen en hebt met een dergelijk grote afname allicht ook al een leuke korting op nieuwe panelen te pakken.

Er zijn hier wel een aantal groene panelen verkocht en die lijken te voldoen (behalve het tintje)
Ik heb bij winkelman gekeken, maar die doen niet aan kortingen. In ieder geval niet voor deze aantallen. Dan ben ik dus nagenoeg het dubbele kwijt dan wanneer ik de gebruikte panelen koop. Dan is de BTW er al af.

Groetjes

Nhz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:38:
[...]

Ik heb bij winkelman gekeken, maar die doen niet aan kortingen. In ieder geval niet voor deze aantallen. Dan ben ik dus nagenoeg het dubbele kwijt dan wanneer ik de gebruikte panelen koop. Dan is de BTW er al af.
Een heel eind terug heeft @Rol-Co foto geplaatst hoe groen ze er uit zien. Als dat geen probleem is gewoon doen. Wel accepteren dat er kapotte tussen kan zitten zodat je later zelf dak op moet denk ik....

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
Ik bekijk net nogmaals de output van mijn panelen en mij valt op dat zodra ik richting maximale output ga de boel instort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0u8OdTTmPUnr1LxCRsxR9eGO/full.jpg

Overbelasting lijkt me niet (12.4kWp bij 15k omvormer)
Bewolking lijkt me ook sterk. Kan het weliswaar niet checken nu, maar ik heb dit al eerder gezien toen er geen wolken waren.

Iemand suggesties?

Cupid673 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:29:
Ik bekijk net nogmaals de output van mijn panelen en mij valt op dat zodra ik richting maximale output ga de boel instort:
[afbeelding]

Overbelasting lijkt me niet (12.4kWp bij 15k omvormer)
Bewolking lijkt me ook sterk. Kan het weliswaar niet checken nu, maar ik heb dit al eerder gezien toen er geen wolken waren.

Iemand suggesties?
Er hangt soms meer in de lucht dan je denkt, en ook is er eerder schaduw dan je denkt, dit zul je echt live moeten bekijken.
Het voltage van de string wat gebeurt daarmee?

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:16
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:10:
[...]

Een heel eind terug heeft @Rol-Co foto geplaatst hoe groen ze er uit zien. Als dat geen probleem is gewoon doen. Wel accepteren dat er kapotte tussen kan zitten zodat je later zelf dak op moet denk ik....
Met een multimeter controleren als je ze koopt. Kleine moeite maar scheelt je wel het dak opklimmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Cupid673
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:33:
[...]

Er hangt soms meer in de lucht dan je denkt, en ook is er eerder schaduw dan je denkt, dit zul je echt live moeten bekijken.
Het voltage van de string wat gebeurt daarmee?
Ligt redelijk stabiel (zegt de leek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4bqvuaiMnIvXfXZvPIQoe8Ss/thumb.jpg

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??