Cavemania schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:12:
Dat is inderdaad een overweging. Ik ga me eens verdiepen in de warmtepompen. Wie weet is dat wel wat voor ons. Dacht altijd dat dat niets voor ons was. Als ik het zo hoor van jullie zou het een serieuze optie kunnen zijn.
Dus je wilt (wat) geld over houden voor een warmtepomp. Niet mee wachten, subsidie is er nu.
Met zoveel dakoppervlak heb je mogelijkheden.
1-fase valt dan snel af, want je kan meer panelen kwijt dan 1-fase aan kan. (De PV verslaving treedt in binnen een jaar)
Dus je gaat nu al over naar 3-fase. Over een paar jaar ben je toch aan de "beurt" voor een slimme meter.
Hoef je nu ook niet moeilijk te doen, met een eventueel overschot op een ferraris (ik heb hem nog, met zwaar overschot, maar zou ook best over willen naar 3-fase, maar vooralsnog red ik me prima )
Goedkope 3-fase omvormer (goodwe bijvoorbeeld), want schaduwmanagement is onnodig/ niet heel belangrijk, met SF en zo vol mogelijk (als het budget toe rijkend is) met SF-175 S
Voorste vlak ca. 310 breed 630 hoog
Achterste vlak ca. 620 breed 510 hoog
"perfecte SF maten met 1257x 977"
En je kan ook gewoon om je dakramen heen werken.
Dan hou je geld over voor een l/w warmtepomp, quooker, eventueel e-boiler voor tapwater badkamer, e-doorstroom 3-fase verwarmer, douchewtw, inductiekookplaat en in de toekomst een e-auto.
Niks geen SE of Sunpower (oei, boze reacties). kost teveel geld. Met zoveel dak ook zwaar overbodig om dure panelen te nemen met hoogste Wp. En je houd geld over voor andere belangrijkere zaken om die energierekening naar 0 te krijgen en van het gas af te komen.
Kijk eens rond op het tweakers forum. Er zijn er al velen "bijna?? (dubbel vraagteken, waarom niet?)" gasloos op deze manier.
(op marktplaats staan 2e hands SF-150 en SF-160 voor 50% van de nieuwprijs van SF-175 S, maar helaas "groenig" ipv zwart, dus waarschijnlijk niet wat je zoekt)
Maar op een stoeltje graag toekijken, hoe je geld opgemaakt wordt, in 1 dag, die snap ik ff niet

Met slim inkopen van een L/w warmtepomp in het buitenland, heb je die al gratis, als je zelf de handjes uit de mouwen steekt op je eigen dak.
[
Voor 24% gewijzigd door
AUijtdehaag op 02-07-2017 02:07
]