Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.490 views

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
De garantie op de panelen zag ik inderdaad al een beetje als een wassen neus zeg maar. Heb er diverse aanbieders naar gevraagd en ze kwamen allemaal met hetzelfde verhaal dat het buiten de productgarantie eigenlijk geen garantie meer is.

Wat zie je als voordeel om een rij van bijvoorbeeld 18 micro omvormers binnenshuis te hangen? Alleen het vervangen als er een defect raakt? Raken die dingen zo vaak defect dan?

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 08:52

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

sun-solar.nl eens mailen, en vragen naar een SMA (of een chinees) met SF'jes.
@SolarKing

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cavemania schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:35:
De garantie op de panelen zag ik inderdaad al een beetje als een wassen neus zeg maar. Heb er diverse aanbieders naar gevraagd en ze kwamen allemaal met hetzelfde verhaal dat het buiten de productgarantie eigenlijk geen garantie meer is.

Wat zie je als voordeel om een rij van bijvoorbeeld 18 micro omvormers binnenshuis te hangen? Alleen het vervangen als er een defect raakt? Raken die dingen zo vaak defect dan?
Er gaan er vast wel eens kapot, maar wat dacht je van
In een droge ruimte
Minder warm
Bij twijfel/defect eenvoudig te vinden en te wisselen
Bij betere verkrijgbaar simpel wisselen.
Bij vervanging naar string omvormer makkelijker zelf te doen
Bij defect niet het dak op

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Cavemania schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 21:48:
Na hier gister al super veel informatie te hebben gehad zou ik graag weten wat jullie zouden doen in mijn situatie. Ik heb al een aantal offertes gekregen, allen gebruiken een SolarEdge als omvormer, panelen Sunpower, NSP of BenQ.

Ik ben niet van plan om de komende 15 á 20 jaar te verhuizen, dus de terugverdientijd is iets minder belangrijk dan kwaliteit.
Als je er van plan bent te blijven wonen, dan verdient het zich altijd terug. Als je de kans wil vergroten dat je ook de komende 15-20 jaar er geen omkijken meer naar hebt, dan kun je gewoon voor de wat duurdere kwaliteitsspullen gaan.

Heb je er lol in om over 5 of 10 jaar weer met aanpassingen of upgrades aan de slag te gaan, dan zijn dure spullen zonde van het geld, maar als het gewoon 15-20 jaar moet blijven werken, dan is er niks mis mee om wat meer uit te geven.

Er wordt hier heel vaak sterk op lage prijs ge-adviseerd, maar als je je lekkerder voelt om wat meer uit te geven voor top-spul -> Gewoon doen!

Zeker met die schaduw haal je er met Solaredge het maximale uit, heel simpel, het hele jaar door, niks ingewikkelds met string-verdelingen die dan toch eigenlijk elk jaargetijde een ander optimum zouden hebben ivm schuivende schaduw.

(even een tegengeluid van een tevreden Solaredge+Sunpower bezitter tegen alle "Solaredge is duur"-geluiden)

• Cavemania
Kijk, ook dat is goed om te horen @ocaj. Ik ben iemand die het leuk vindt om het iets te kopen met een goede prijs/kwaliteit verhouding maar waar je weinig aan hoeft te doen. Ik laat de panelen er op leggen en wil er eigenlijk niet meer naar om kijken. Het moet gewoon goed werken en bedrijfszeker zijn. Het enige waar ik over een aantal jaren in wil gaan investeren is een zonneboiler.

Heb nu een offerte liggen voor 18 NSP panelen met een SolarEdge omvormer voor €1,21 /Wp ex btw. Lijkt mij toch een hele redelijke prijs.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Cavemania schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:18:
Het enige waar ik over een aantal jaren in wil gaan investeren is een zonneboiler.
Weet je dat zeker? niet liever meer PV en dan de E in een warmtepomp stoppen? het net is nu een 100% rendement accu, en bij een zonneboiler heb je het probleem dat in de zomer je een overcapaciteit ( hij is snel weer op temperatuur en daarna doet ie niets meer) hebt en in de winter een ondercapaciteit.
Kijk ook eens rond op dit deel van ons forum.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1753285/0
Maar pas op, voor je weet heb je ook dat virus te pakken koop je een inductie plaat om de WAF alvast te verhogen voor het af laten sluiten van het gas. })

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

Cavemania schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:18:
Kijk, ook dat is goed om te horen @ocaj. Ik ben iemand die het leuk vindt om het iets te kopen met een goede prijs/kwaliteit verhouding maar waar je weinig aan hoeft te doen. Ik laat de panelen er op leggen en wil er eigenlijk niet meer naar om kijken. Het moet gewoon goed werken en bedrijfszeker zijn. Het enige waar ik over een aantal jaren in wil gaan investeren is een zonneboiler.

Heb nu een offerte liggen voor 18 NSP panelen met een SolarEdge omvormer voor €1,21 /Wp ex btw. Lijkt mij toch een hele redelijke prijs.
Oh dat hoor ik wel vaker, op het dak en niet meer naar om kijken :? Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb ze 5 jaar en kijk nog elke dag een paar keer per dag ! Dus somehow ga ik niet geloven dat je er niet meer naar om kijkt.

Wat is de reden dan dat je zonnepanelen neemt? Geld maakt niet uit, we kijken er niet meer naar om maar gaan wel per paneel loggen met solaredge 8)7
Dan moet het vanuit millieu standpunt zijn. Of om ook te kunnen roepen dat je zonnepanelen hebt. :+
Sorry, ik vat het niet.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als je 2500 euro of meer kunt besparen door kritisch naar de componenten te kijken.. dat lijkt me toch serieus geld.

• Cavemania
Andre1973 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:25:
[...]

Weet je dat zeker? niet liever meer PV en dan de E in een warmtepomp stoppen? het net is nu een 100% rendement accu, en bij een zonneboiler heb je het probleem dat in de zomer je een overcapaciteit ( hij is snel weer op temperatuur en daarna doet ie niets meer) hebt en in de winter een ondercapaciteit.
Kijk ook eens rond op dit deel van ons forum.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1753285/0
Maar pas op, voor je weet heb je ook dat virus te pakken koop je een inductie plaat om de WAF alvast te verhogen voor het af laten sluiten van het gas. })
Ga ik me eens in verdiepen. Thnx
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:26:
[...]

Oh dat hoor ik wel vaker, op het dak en niet meer naar om kijken :? Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb ze 5 jaar en kijk nog elke dag een paar keer per dag ! Dus somehow ga ik niet geloven dat je er niet meer naar om kijkt.

Wat is de reden dan dat je zonnepanelen neemt? Geld maakt niet uit, we kijken er niet meer naar om maar gaan wel per paneel loggen met solaredge 8)7
Dan moet het vanuit millieu standpunt zijn. Of om ook te kunnen roepen dat je zonnepanelen hebt. :+
Sorry, ik vat het niet.
Wat ik bedoelde te zeggen dat ik niet over 5 jaar andere panelen ga leggen of een nieuwe omvormer omdat die net wat efficiënter is. Uiteraard ga ik wel onderhoud doen door de panelen schoon te maken en de opbrengst in de gaten te houden.

Drijfveer voor het aanschaffen van het systeem is met name om te kunnen voorzien in de eigen energiebehoefte, ik zou het prachtig vinden om volledig zelfvoorzienend te zijn qua energiebehoefte. Echter zit dat er hier nog even niet in.

[ Voor 24% gewijzigd door Cavemania op 01-07-2017 23:39 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:29:
Als je 2500 euro of meer kunt besparen door kritisch naar de componenten te kijken.. dat lijkt me toch serieus geld.
Het is net als met een bankstel, je kan een hele dure kopen maar die durf je na 10 jaar niet weg te doen omdat hij zo duur was maar eigenlijk wil je wat anders.
Of je koopt een goedkope omdat je weet dat jij of je vrouw toch wat anders wilt na 10 jaar.

Geef mij de laatste maar, dan heb je nog eens wat nieuws ;)
[~Cavemania] schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:37:
[...]

Wat ik bedoelde te zeggen dat ik niet over 5 jaar andere panelen ga leggen of een nieuwe omvormer omdat die net wat efficiënter is. Uiteraard ga ik wel onderhoud doen door de panelen schoon te maken en de opbrengst in de gaten te houden.

Drijfveer voor het aanschaffen van het systeem is met name om te kunnen voorzien in de eigen energiebehoefte, ik zou het prachtig vinden om volledig zelfvoorzienend te zijn qua energiebehoefte. Echter zit dat er hier nog even niet in.
Als dat de drijfveer is spreek ik je over een jaartje wel als je nog wat panelen bij wilt leggen omdat er toch meer in de warmtepomp gaat dan je dacht.
En dat gezegt hebbende, plemp dan maar gewoon het dak vol van nok tot dakgoot voor een normale prijs.

[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 01-07-2017 23:42 ]

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Na lang lezen toch maar even hier advies in winnen...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wzhtyiqapfrvv.png

Situatie:
Zuid, dakkapel in het midden die wat schaduw kan gooien. Naar de onderste rij panelen is het 22 graden, dus vanaf de nok van de buren. Verder geen schaduw aanwezig.

Heeft het zin de onderste rij panelen te leggen?
Kan ik beter 25 * 295wp (7375 wp) leggen of 32 * SF-175 (5600wp)?

[ Voor 9% gewijzigd door roelzadh op 01-07-2017 23:49 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Cavemania
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:38:
[...]

Als dat de drijfveer is spreek ik je over een jaartje wel als je nog wat panelen bij wilt leggen omdat er toch meer in de warmtepomp gaat dan je dacht.
En dat gezegt hebbende, plemp dan maar gewoon het dak vol van nok tot dakgoot voor een normale prijs.
Denk dat dat nog wel langer gaat duren. De wens is er wel maar het geld niet ;)

Maar wie weet hoe het over een jaar is of over 5 jaar. De tijd zal het leren.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Cavemania Als ik toen wist wat ik nu weet... had ik het thuis ook heel anders gedaan. Heb thuis voor 1,35inc btw laten leggen in 2013. En vorig jaar met hulp van diverse tweakers zelf een platdak vol gelegd met oost/west panelen voor 69cent ex btw per Wp. All-in.. panelen, montage, schansen, kabels, alles..

Dat heeft me minimaal 3500euro bespaard...

Cavemania schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:46:
[...]

Denk dat dat nog wel langer gaat duren. De wens is er wel maar het geld niet ;)

Maar wie weet hoe het over een jaar is of over 5 jaar. De tijd zal het leren.
Hoezo het geld is er niet? Je legt goud op je dak en dan is geld op.....
Leg dan iets goedkopers wat bijna net zo goed werkt maar waar je 2000 euro mee uitspaart. Kun je een mooie warmtepomp kopen waar je vervolgens weer geld mee bespaart omdat je zonder gas kunt. Over vijf jaar ben je te laat want dan is subsidie foetsie.

1 PVoutput . Dongen NB

• Cavemania
Dat is inderdaad een overweging. Ik ga me eens verdiepen in de warmtepompen. Wie weet is dat wel wat voor ons. Dacht altijd dat dat niets voor ons was. Als ik het zo hoor van jullie zou het een serieuze optie kunnen zijn.
roelzadh schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:38:
Na lang lezen toch maar even hier advies in winnen...

[afbeelding]

Situatie:
Zuid, dakkapel in het midden die wat schaduw kan gooien. Naar de onderste rij panelen is het 22 graden, dus vanaf de nok van de buren. Verder geen schaduw aanwezig.

Heeft het zin de onderste rij panelen te leggen?
Kan ik beter 25 * 295wp (7375 wp) leggen of 32 * SF-175 (5600wp)?
Heb je er ook afmetingen bij?
SF heb je geen schaduwmanagement nodig, en kan je de "kortere" strings zo indelen dat de schaduw minder impact heeft dan met monopanelen. Je volgt gewoon de zon en zijn schaduw met stringindeling. :>
Scheelt je ook een dure omvormer of optimizers tov monopanelen.
3-fase neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 01:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Cavemania schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:12:
Dat is inderdaad een overweging. Ik ga me eens verdiepen in de warmtepompen. Wie weet is dat wel wat voor ons. Dacht altijd dat dat niets voor ons was. Als ik het zo hoor van jullie zou het een serieuze optie kunnen zijn.
Dus je wilt (wat) geld over houden voor een warmtepomp. Niet mee wachten, subsidie is er nu.

Met zoveel dakoppervlak heb je mogelijkheden.
1-fase valt dan snel af, want je kan meer panelen kwijt dan 1-fase aan kan. (De PV verslaving treedt in binnen een jaar)
Dus je gaat nu al over naar 3-fase. Over een paar jaar ben je toch aan de "beurt" voor een slimme meter.
Hoef je nu ook niet moeilijk te doen, met een eventueel overschot op een ferraris (ik heb hem nog, met zwaar overschot, maar zou ook best over willen naar 3-fase, maar vooralsnog red ik me prima )
Goedkope 3-fase omvormer (goodwe bijvoorbeeld), want schaduwmanagement is onnodig/ niet heel belangrijk, met SF en zo vol mogelijk (als het budget toe rijkend is) met SF-175 S

Voorste vlak ca. 310 breed 630 hoog
Achterste vlak ca. 620 breed 510 hoog
"perfecte SF maten met 1257x 977"
En je kan ook gewoon om je dakramen heen werken.

Dan hou je geld over voor een l/w warmtepomp, quooker, eventueel e-boiler voor tapwater badkamer, e-doorstroom 3-fase verwarmer, douchewtw, inductiekookplaat en in de toekomst een e-auto.

Niks geen SE of Sunpower (oei, boze reacties). kost teveel geld. Met zoveel dak ook zwaar overbodig om dure panelen te nemen met hoogste Wp. En je houd geld over voor andere belangrijkere zaken om die energierekening naar 0 te krijgen en van het gas af te komen.
Kijk eens rond op het tweakers forum. Er zijn er al velen "bijna?? (dubbel vraagteken, waarom niet?)" gasloos op deze manier.

(op marktplaats staan 2e hands SF-150 en SF-160 voor 50% van de nieuwprijs van SF-175 S, maar helaas "groenig" ipv zwart, dus waarschijnlijk niet wat je zoekt)

Maar op een stoeltje graag toekijken, hoe je geld opgemaakt wordt, in 1 dag, die snap ik ff niet ;)
Met slim inkopen van een L/w warmtepomp in het buitenland, heb je die al gratis, als je zelf de handjes uit de mouwen steekt op je eigen dak.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 02:07 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Cavemania
Als je nu een ferraris meter hebt zou ik de 1-fase aansluiting gewoon laten zitten. 2× Stecagrid 4200 en dan dak vol. Dak vol bij jou kan makkelijk op 1-fase. Overstap naar 3-fase als je veel extra verwarmingsapparatuur hebt kan dan altijd nog.

Geldgebrek is geen argument aangezien je kan lenen voor minder dan netto 1% rente op jaarbasis.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 02-07-2017 07:38 ]

• ocaj
  • Niet online
Dre schreef op zondag 2 juli 2017 @ 07:31:

Geldgebrek is geen argument aangezien je kan lenen voor minder dan netto 1% rente op jaarbasis.
Dure spullen kopen vond ik juist wat minder problematisch omdat ik het geld toch had. I.p.v. 1-3% rendement op mijn geld bij de bank haal ik nu ca 8% rendement op mijn geld. Met goedkoper spul was het misschien wel 10-11% geweest, maar financieel gezien vind ik 8% ook een prima opbrengst.

Lenen voor een investering gaat mij wat te ver, moet je alleen doen als je een strakke financiële planning en het inzicht hebt. Met de onzekerheden over de ontwikkelingen in de energiemarkt in de komende jaren loop je m.i. een risico met zo'n lening.

(en daarnaast heb ik een lastig dak wat ook niet heel ruim is, dus ik wilde graag een hoge opbrengst per m2, dat was ook een reden om voor panelen met ruim 21% energie-rendement te gaan.)

• ocaj
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:26:
[...]

Ik vind het ook leuk om naar de opbrengst bezig te zijn en te kijken hoe ze het doen, maar wat ik bedoelde met "geen omkijken meer naar" was dat ik geen zin heb om regelmatig steigers/ladders en mensen in mijn tuin en op mijn dak te hebben. Dus: één keer neerleggen en dan gewoon van afblijven.

• roelzadh
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:08:
[...]

Heb je er ook afmetingen bij?
SF heb je geen schaduwmanagement nodig, en kan je de "kortere" strings zo indelen dat de schaduw minder impact heeft dan met monopanelen. Je volgt gewoon de zon en zijn schaduw met stringindeling. :>
Scheelt je ook een dure omvormer of optimizers tov monopanelen.
3-fase neem ik aan?
Even de maten erbij gezet:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/laehv8vt2ltvs.png

Ik vind de SF panelen wel erg mooi om te zien, enkele buren hier hebben ze ook (vol op zuid), maar met puzzelen haal ik meer wattpiek met gewone panelen (meer oppervlak bedekt).

3-fase weet ik nog niet, nog geen bevestiging van de aannemer (ze moeten nog bouwen).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

@roelzadh
Ik kom aan 35x SF (6125 Wp) op je dak:
- Links van je dakkapel 8 panelen in portrait. (2x4)
- De rest in landscape, 7 onder je dakkapel, 14 boven je dakkapel, en 6 rechts van je dakkapel
- kan je nog aanvullen eventueel met SF op je dakkapel. (maar geven dan wat schaduw op panelen erboven misschien)
(helaas past alle panelen in landscape, "net" niet, qua breedte)

35x SF kan op een 3-fase, 5 stringen van 7 panelen
6125 Wp x 1,15 = 7043 kWh op een schaduwvrij dak. (wss iets minder wat je hebt schaduw)

En doe eens gek, en leg noord ook gewoon vol.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 09:34 ]

• roelzadh
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:19:
@roelzadh
Ik kom aan 35x SF (6125 Wp) op je dak:
- Links van je dakkapel 8 panelen in portrait. (2x4)
- De rest in landscape, 7 onder je dakkapel, 14 boven je dakkapel, en 6 rechts van je dakkapel
- kan je nog aanvullen eventueel met SF op je dakkapel. (maar geven dan wat schaduw op panelen erboven misschien)
(helaas past alle panelen in landscape, "net" niet, qua breedte)

35x SF kan op een 3-fase, 5 stringen van 7 panelen
6125 Wp x 1,15 = 7043 kWh op een schaduwvrij dak. (wss iets minder wat je hebt schaduw)

En doe eens gek, en leg noord ook gewoon vol.
Liggen ze dan niet te dicht bij de nok / rand van het dak?

35x zou het dilemma wel een stukje makkelijker maken >:)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

En dan??
Op een SMA STP7000TL20?? O-) >:)

[ Voor 13% gewijzigd door paulv1973 op 02-07-2017 09:44 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

roelzadh schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:40:
[...]

Liggen ze dan niet te dicht bij de nok / rand van het dak?

35x zou het dilemma wel een stukje makkelijker maken >:)
Mijn panelen liggen zelfs half op de nok op noord.
Geen probleem hoor.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:40
Hier ook panelen tot de nok:
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvdak/installatie-fotos/WP_20160203_005_x25.jpg

Paste precies en ligt prima. Bij echt harde rukwinden hoor je ze als het stil is in huis wel een klein beetje rommelen op zolder.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:37
roelzadh schreef op zondag 2 juli 2017 @ 08:05:
[...]
3-fase weet ik nog niet, nog geen bevestiging van de aannemer (ze moeten nog bouwen).
3-fase ga je in de toekomst denk ik toch echt wel nodig hebben.
Bij ons staan de PV, de Kookplaat, en de laadpaal van de Renault Zoe er op.
Met 11kW kan je een auto nog relatief snel laden, op 1 fase wordt dat lastig.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Andre1973

Andre1973

mgroen81 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Ik mis nog een warmtepomp in deze opsomming l })
Bedenk dat als je nu de keuken koopt met een gasplaat erin, deze het end van de keuken niet haalt, hetzelfde geld voor een gasketel.
Nu voor velen nog niet voor te stellen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:37
Andre1973 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Ik mis nog een warmtepomp in deze opsomming l })
Bedenk dat als je nu de keuken koopt met een gasplaat erin, deze het end van de keuken niet haalt, hetzelfde geld voor een gasketel.
Nu voor velen nog niet voor te stellen.
Ja ik heb wel een warmtepomp geïnstalleerd maar die is maar 5kW en dus enkelfasig. De Boosters staan natuurlijk wel over de fasen verdeeld.

edit: En oh ja, de gasmeter staat op slot. :o

[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 02-07-2017 10:56 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• roelzadh
mgroen81 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Weet ik, 3 fase staat niet op de optielijst helaas (helemaal niks qua elektra). Maar gezien ik hard richting de 12 groepen ga zal 3 fase de enige oplossing zijn ;)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Rol-Co

Rol-Co

roelzadh schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:01:
[...]

Weet ik, 3 fase staat niet op de optielijst helaas (helemaal niks qua elektra). Maar gezien ik hard richting de 12 groepen ga zal 3 fase de enige oplossing zijn ;)
Maakt bij de bouw van een huis ook niets uit, tientjes verschil.
Doe je het later kost het wel wat meer.

@VivaAtloni
je post is pleitte ineens...
(verhuist)

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 20:45 ]

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb weer een nieuw project op het oog (de buren) die ik ga helpen. Op zich was ik tevreden over solarstell. Weet iemand waar ik dat zo kan kopen?

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Chielos schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:47:
Ik heb weer een nieuw project op het oog (de buren) die ik ga helpen. Op zich was ik tevreden over solarstell. Weet iemand waar ik dat zo kan kopen?
Net hun website bekeken...niet onder de indruk. Ik zou solar construct eens bekijken als alternatief. Dat heb ik net gebruikt en vond ik erg okay.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:21

thido

Tilburg

Zo, ik stond van de week eens bij de buren op het dak naar mijn panelen te kijken.
Te veel vrije vierkante meters als je het mij vraagt.
Vandaag alles wat dichter naar elkaar geschoven en de twee panelen die een verdieping lager lagen ervoor gelegd. Boel werk weer, dat onderschat je al snel ;-)
Nu dus tien stuks boven op. Hoop dat de tussen ruimte voldoende is (55cm tussen de panelen die onder een hoek van 15 graden staan).
Hier de oude situatie:

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_8088.JPG

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Jerrythafast
@thido, als ze toch in de schaduw blijken te komen kun je altijd nog omleggen naar oost-west met zo'n dak. :Y)
@Jerrythafast
Zuid-noord lijkt me een beter idee... he @thido ? ;)
Maar ik vind het nog steeds een mooi SF dakje in landscape :>

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 22:39 ]

• thido

thido

Tilburg

Jerrythafast schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:35:
@thido, als ze toch in de schaduw blijken te komen kun je altijd nog omleggen naar oost-west met zo'n dak. :Y)
Dat gaat hem niet worden vrees ik. De foto is gemaakt vanaf de opbouw van de buren.
Ik fotografeer richting NW op die foto.
De oost panelen zullen niet genoeg zon zien vrees ik ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Jerrythafast
@thido, aah oké. Dan ben ik het met @AUijtdehaag eens. Zuid-noord. Doe maar SF richting noord dan, zuiden kan prima deze panelen houden mijns inziens. Diodes zitten toch de goede kant op mocht het nodig zijn.

• thido

thido

Tilburg

@thido
Maar wel voor zuid/noord in landscape met SF.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Had je er niet nog een paar liggen toevallig?

• thido

thido

Tilburg

Ik heb er toevallig nog een paar staan ja ;-)
Heb nu dus op de laagbouw ruimte gemaakt ervoor.
Ook schaduw natuurlijk maar ach, alles beter dan geen panelen denk ik dan maar.

Deze set doet het, ondanks de schaduw, te goed om weg te halen.

thido schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:38:
[...]

Dat gaat hem niet worden vrees ik. De foto is gemaakt vanaf de opbouw van de buren.
Ik fotografeer richting NW op die foto.
De oost panelen zullen niet genoeg zon zien vrees ik ;-)
Een oost west opstelling is niet bedoelt om oost zon te vangen. Die opstelling is bedoelt om meer panelen per m2 kwijt te kunnen zonder dat ze schaduw geven aan elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:53:
[...]

Een oost west opstelling is niet bedoelt om oost zon te vangen. Die opstelling is bedoelt om meer panelen per m2 kwijt te kunnen zonder dat ze schaduw geven aan elkaar
In mij geval kun je dan beter alleen de west panelen neerleggen :o

thido schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:55:
[...]

In mij geval kun je dan beter alleen de west panelen neerleggen :o
Nee want dan moeten ze weer afstand houden voor eigen schaduw, dus weer verloren m2

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:29:
[...]

Nee want dan moeten ze weer afstand houden voor eigen schaduw, dus weer verloren m2
Zuid-noord en lekker plat (10 graden) dan is het vanzelf een oost-zuid-west-noord ;)

Rol-Co schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:37:
[...]

Zuid-noord en lekker plat (10 graden) dan is het vanzelf een oost-zuid-west-noord ;)
Dat klopt, maar dan kan hij zijn huidige montage niet gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:16
Chielos schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:47:
Greenybros in uitgeest hebben dat op voorraad
Www.greenybros.com, staat alleen niet op de webiste. Je kunt het zo afhalen in hun winkel

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:03
WIj hebben een dak op het zuiden (schuin dak, zonder enige schaduw). Nu kwam ik dit pakket tegen:

https://zaanzon.nl/shop/c...-zonnepanelen-set-3400wp/

Zelf zie ik dat SF erg goed uit de test komt, en kwa prijs lijkt het niet veel te verschillen met 'gewone'?

Mij lijkt dit een erg goede prijs voor wat het gaat opleveren, iemand die hier wat nuttigs over kan zeggen?
(heb mij wel aardig ingelezen maar beetje het bomen en bos verhaal)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:53:
[...]

Het viel mij op dat in het zonneveld bij Delfzijl die dingen ook oost-west liggen. De meeste velden zie je toch alleen zuid liggen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Andre1973

Andre1973

Wailing_Banshee schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:30:
[...]

Het viel mij op dat in het zonneveld bij Delfzijl die dingen ook oost-west liggen. De meeste velden zie je toch alleen zuid liggen.
Door O-W te plaatsen heb je ook een lagere max. AC stroom, omdat de opwek meer verspreid is.
Ik kan me voorstellen dat ze ergens tegen een max. AC stroom aan lopen, en dat er wel ruimte was voor veel PV.
Een hele nieuwe kabel aanleggen of een nieuw 10 kV station plaatsen loopt nogal in de papieren.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:37
SF paneelen op Noord/West kan vast ook wel uit. Iets langere terugverdientijd wellicht. Maar met groene sf160 panelen voor 50€ is het nog te doen :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:25:
[...]

Greenybros in uitgeest hebben dat op voorraad
Www.greenybros.com, staat alleen niet op de webiste. Je kunt het zo afhalen in hun winkel
Gratis?
>:)

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Ik kreeg vandaag te horen dat de (aankomende) schaarste omtrent de SMA en Solaredge omvormers wordt veroorzaakt door een microchip waar moeilijk aan te komen is.

De toeleverancier schijnt leveringsproblemen te hebben.

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 15:29
clemient schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:14:
Ik kreeg vandaag te horen dat de (aankomende) schaarste omtrent de SMA en Solaredge omvormers wordt veroorzaakt door een microchip waar moeilijk aan te komen is.

De toeleverancier schijnt leveringsproblemen te hebben.
Dat verklaard waarom ik zo lang moet wachten... Hopelijk krijg ik deze week beter bericht. Na het lezen van dit bericht vermoed ik dat het deze week ook niks gaat worden :(

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
meenkdrie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:07:
WIj hebben een dak op het zuiden (schuin dak, zonder enige schaduw). Nu kwam ik dit pakket tegen:

https://zaanzon.nl/shop/c...-zonnepanelen-set-3400wp/

Mij lijkt dit een erg goede prijs voor wat het gaat opleveren, iemand die hier wat nuttigs over kan zeggen?
(heb mij wel aardig ingelezen maar beetje het bomen en bos verhaal)
Prijs is wel ok, 1.13 euro/Wp en je hebt dan een berg mooie SF panelen. Je moet het dan nog wel zelf op het dak leggen en electrisch aansluiten in de meterkast etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Dooxed op 03-07-2017 15:23 ]

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:03
Dooxed schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:22:
[...]

Prijs is wel ok, 1.13 euro/Wp en je hebt dan een berg mooie SF panelen. Je moet het dan nog wel zelf op het dak leggen en electrisch aansluiten in de meterkast etc.
Ik had op de betreffende site nog niet verder gekeken. SF is misschien helemaal niet nodig in mijn situatie. Voor 12x275 Wp betaal ik flink wat minder en kom ik ook al een heel eind. Alleen als ik op https://www.zonnepanelen.net/ kijk, naar de 'beste' panelen, en dan op deze merken zoek vind ik nergens complete systemen hiervan.

Wat een keuzes.. Maak mezelf ook helemaal gek hiermee

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
meenkdrie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:27:
Wat een keuzes.. Maak mezelf ook helemaal gek hiermee
Een stappenplan:
1) Wat helpt is je voor jezelf bedenken waarom je zonnepanelen wilt. Geld besparen, milieu sparen, technologiefan, meer onafhankelijk worden, bijdragen aan geopolitieke ofhankelijkheid van oliestaten, toekomstige uitbreiding van gezin / wamtepomp / Tesla etc.

2) Dan zijn er nog eventuele beperkende factoren, zoals dakoppervlak, budget, esthetische wensen, WAF, meterkastaansluiting, schaduwval, eigen technische kennis & kunde.

3) Keuze voor een bepaalde soort paneel, aantal, omvormer, zelf vs laten leggen etc op basis van stap 1 en 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Dooxed op 03-07-2017 15:41 ]

Verwijderd

Zo, weer acht SF170 paneeltjes geleverd, had er al 12 plat op het achterdak liggen. Ze gaan nu met z'n allen op het oost-zuid-oost dak in een configuratie van 4 hoog 5 breed = 20 panelen. De meest linker kolom aan panelen heeft potentieel wat last van de dakkapel van de buurman, dus ik denk eraan om de panelen verticaal door te verbinden (strings van 4) i.p.v. horizontaal zodat ik die meest linker set 4 panelen evt. op een eigen mppt kan zetten.

Dat zou helaas wel een nieuwe omvormer betekenen; ik heb alle drie de mppt's al bezet op de AEG PV4600. Zou het nuttig zijn om dat te doen, die aparte omvormer?

De AEG gaat het druk krijgen met 7600wp eraan :P Door de oost-west ligging gaat het geen probleem vormen trouwens, nu heb ik 2550wp plat liggen waardoor rond het middaguur die dingen pieken samen met de array op west (3675wp) die op begint te komen, dan topt de omvormer heel soms even af, maar meerendeel van de tijd <4kw. Met het schuin leggen van de panelen worden die pieken kleiner en de opbrengsten meer gespreid over de dag en zal het jaarrendement fors toenemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2017 16:25 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:35
Ben aan het kijken om op mijn houthok panelen te leggen. Ik heb al eens foto's gepost van mijn huidige geintegreerde dak waarop al 27 panelen liggen. Ik houd al stroom over.

Reden om op het houthok te leggen is om de waterdichtheid te verbeteren. Het is van hardhouten palen gemaakt met een dakpans gewijs gemonteerde douglas planken, daar komt best nog wat water doorheen.

Maten:
886 cm x 92 cm, mag iets oversteken dat scheelt dan weer water naar binnen.

-20 graden tov zuid, 20 graden helling

Ik heb zitten kijken naar solar frontier, bijvoorbeeld die van mp, maar dan kom ik op 7 stuks uit en volgens mij is dat best lastig. Gewone 1x1.6 panelen kan ook of bijvoorbeeld de 80x158 paneleen. Het ligt goed bereikbaar en er is zit een doos met wcd in het houthok. Alles hangt uiteraard wel buiten.

Iemand met ideeen?

[ Voor 2% gewijzigd door jerh op 03-07-2017 16:34 . Reden: richting toegevoegd ]

Verwijderd

Nadeel van zeven panelen SF zijn de voltages, er zijn bijzonder weinig omvormers die 7x113VOC trekken en 2x3 parallel lukt je ook niet met 7. Iets om over na te denken :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

7 SF is inderdaad niet triviaal, want priem :)
Wat je kan doen is de tweedehands 150 of 160 Wp panelen pakken en dan met z'n allen parallel op een Trannergy SGN1300.
Die MPPT begint al bij 50V en heeft dus aan één paneel genoeg :)
Wel een klein klemmendoosje regelen voor wat diodes.

De enige omvormer die ik ken die 7 in serie wel lust is de Fronius Primo (gaat tot 1 kV), maar die begint bij 3 kW. Da's wat overkill (sowieso geen goedkope omvormer).
Het alternatief is een kleine omvormer (<=1.5 kW) met 2 MPPTs, kent iemand er zo een?

Of geen SF. Dat kan natuurlijk ook. Elke omvormer weet wel raad met 7 gewone panelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 03-07-2017 17:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cavemania
Ik las en kreeg ook te horen dat Solar Frontier panelen niet meer leverbaar zouden zijn in Europa in verband met de dalende prijzen van andere panelen. Toch worden ze nog steeds hier geadviseerd. Worden ze via andere kanalen geïmporteerd?

• jerh
Proton_ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:54:
7 SF is inderdaad niet triviaal, want priem :)
Wat je kan doen is de tweedehands 150 of 160 Wp panelen pakken en dan met z'n allen parallel op een Trannergy SGN1300.
Die MPPT begint al bij 50V en heeft dus aan één paneel genoeg :)
Wel een klein klemmendoosje regelen voor wat diodes.

De enige omvormer die ik ken die 7 in serie wel lust is de Fronius Primo (gaat tot 1 kV), maar die begint bij 3 kW. Da's wat overkill (sowieso geen goedkope omvormer).
Het alternatief is een kleine omvormer (<=1.5 kW) met 2 MPPTs, kent iemand er zo een?

Of geen SF. Dat kan natuurlijk ook. Elke omvormer weet wel raad met 7 gewone panelen.
thanks, gewone panelen worden er dan maximaal 5, 886/166 = 5.3

Opbrengst is ook niet zo verschrikkelijk belangrijk, houd nu al ruim 1000 kWh over en ben al all-electric.
jerh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:16:
[...]

Opbrengst is ook niet zo verschrikkelijk belangrijk, houd nu al ruim 1000 kWh over en ben al all-electric.
http://www.secondsol.de/h...BHN240SJ25-240Wp-Mono.htm

Mindestbestellmenge:10 Stück
Misschien ken je nog iemand met een houthok.. :P

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 18:57 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
[...]
Tijd voor die Tesla 3 !!
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:43:
[...]

199euro 7(8)7

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Daarom adviseer ik ook liever SF. ;)
De oplossing voor @jerh is gewoon zijn houthok groter maken, voor 8x 50 euro panelen SF.
Of 9 in portrait (3x3)

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 19:19 ]

[...]

Waarom neem je niet 7 groene sf?
Eentje als dummy reserve en gewoon 2×3 aansluiten.
Dat groen past mooi bij je Douglas

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:19:
[...]
Op die dummy sluit je 8x 12v computerfan aan in serie. Droogt dat hout wat sneller :+
(of op een stecatje 300/500)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 19:23 ]

• jerh
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:43:
[...]

Dan lijkt me:
https://www.gebruiktezonn...hcp-200wp-mono-nieuw.html

een betere optie... of zie ik dat verkeerd?
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:01:
@reneeke1970
Daarom adviseer ik ook liever SF. ;)
De oplossing voor @jerh is gewoon zijn houthok groter maken, voor 8x 50 euro panelen SF.
Of 9 in portrait (3x3)
Mijn vrouw ziet me aankomen... het isl een houthok van bijna 9 meter, er past ruim 10 kuub hout in. Onder de veranda heb ik een nieuwe plek gemaakt, want ik kwam een leuk partijtje hout tegen dat ik alleen hoefde te kloven. Daar ligt nu nog een keer 10 kuub. Ik kan wel een paar jaar vooruit....
[...]

Dat is wel een interessante optie. Welke omvormer moet ik dan hebben?
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:22:
[...]

Op die dummy sluit je 8x 12v computerfan aan in serie. Droogt dat hout wat sneller :+
(of op een stecatje 300/500)
En ook dat is wel een geinig hobbyproject. Houthok staat uiteraard gunstig op de wind, maar sneller drogen is altijd goed. Kwestie van gewoon aansluiten of heb ik daar van alles voor nodig?
jerh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:33:
[...]

Dan lijkt me:

een betere optie... of zie ik dat verkeerd?

[...]

Mijn vrouw ziet me aankomen... het isl een houthok van bijna 9 meter, er past ruim 10 kuub hout in. Onder de veranda heb ik een nieuwe plek gemaakt, want ik kwam een leuk partijtje hout tegen dat ik alleen hoefde te kloven. Daar ligt nu nog een keer 10 kuub. Ik kan wel een paar jaar vooruit....

[...]

[...]

En ook dat is wel een geinig hobbyproject. Houthok staat uiteraard gunstig op de wind, maar sneller drogen is altijd goed. Kwestie van gewoon aansluiten of heb ik daar van alles voor nodig?
Ventilator 8 in serie en zo er op. De rest op een 1.0 of 1.5 omvormer, 3×85 volt altijd goed

1 PVoutput . Dongen NB

jerh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:33:
[...]
...

Voor een dummy paneel heb je deze nodig. :P

Reneeke1970 kan je alles daarover vertellen. Heeft genoeg (reis) ervaring met 1 paneel... >:)

AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:43:
[...]

Voor een dummy paneel heb je deze nodig. :P

Reneeke1970 kan je alles daarover vertellen. Heeft genoeg (reis) ervaring met 1 paneel... >:)
Snap die link en dummy niet helemaal geloof ik......
Ja ik heb er eentje op camper, werkt als een treintje

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

ivm met SF-160, wat is dan het handigst als je 33 panelen doet? 3 strings van 8 en 1 string van 9?

Omvormer is een Goodwe 5000 (die ik op het oog hebt). Met 2 MPPT's en max 1000v input.

Dus mijn theorie:
8 x 110 = 880 (3 strings)
9 x 110 = 990 (1 string)

Of beter
7 x 110 = 770 (3 strings)
6 x 110 = 660 (2 strings)

Of beter maar 4 x8 doen (1 paneel minder), wat minder fraai is...

• thido

thido

Tilburg

Ik ben druk aan het schuiven met panelen om er wat van die Sf160'ers bij te leggen.
Nu ligt er nog een 1000Wp setje in de weg, als die opgeschoven is kan ik sowieso 9 SF'ers kwijt.

Nu is het wel zo dat er geen vrije groep meer is.
Die 1000Wp zit op een PV verdeler (B16 automaat).
Wat is wijsheid? Die B16 in de PV verdeler vervangen door twee B10 automaten waardoor er twee groepen ontstaan en er toch aan selectiviteit gedaan wordt?

Andere optie zou zijn die 1000Wp set opofferen en 12x SF160 leggen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Chielos
7 en 6 lijkt me beter verdeeld.
Ik kom er niet achter wat het maximum vermogen per MPPT is, bij de goedkopere omvormers is dat maar een beetje meer dan de helft.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 03-07-2017 21:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

@Chielos
7 x 110 = 770 (3 strings)
6 x 110 = 660 (2 strings)
lijkt me beter. 990 V is weer kantje boord qua Voc
5280 Wp ga je soms wel een beetje aftoppen op een 5000 watt omvormer. (maar op jaarbasis verwaarloosbaar naar het schijnt)

@thido
SMA SB xxxx TL-21 met 2x mppt? (MP) en alles op 1 omvormer (die 1000 Wp, zijn 50 Vmpp panelen toch?)
12x is ook mooi met 3x 4 panelen

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 21:06 ]

• thido

thido

Tilburg

AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:03:

@thido
SMA SB xxxx TL-21 met 2x mppt? (MP) en alles op 1 omvormer (die 1000 Wp, zijn 50 Vmpp panelen toch?)
12x is ook mooi met 3x 4 panelen
Nog niet gedacht aan werken met één omvormer.
Vrees dat 4 panelen te weinig is voor 1 tracker.
Wellicht een Hosola ofzo, die mppt werkt vanaf een lager voltage.
Weet alleen niet of die twee trackers beperkt zijn in vermogen.

thido schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:12:
[...]
Weet alleen niet of die twee trackers beperkt zijn in vermogen.
https://drive.google.com/...6TFgxdjQ/view?usp=sharing

• thido

thido

Tilburg

Die had ik inmiddels gevonden inderdaad.
Van de growatt kan ik niets vinden maar zal denk ik wel vergelijkbaar zijn.
OP zich zou een 2500MTL wel mooi uitkomen dan.
SF ligt sowieso helemaal plat dus komt vast niet aan zijn max vermogen.

thido schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:25:

Als er 2 cm stof op ligt al helemaal niet. :|

• jerh
[...]

nog even foto's toevoegen van het houthok:
houthok

en van het dak er van:
houthok-02

het dak is nu al een tikkie groen zie ik.....
thido schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:25:
Die had ik inmiddels gevonden inderdaad.
Van de growatt kan ik niets vinden maar zal denk ik wel vergelijkbaar zijn.
OP zich zou een 2500MTL wel mooi uitkomen dan.
Haha 205 watt om precies te zijn uit een platte 165wp

1 PVoutput . Dongen NB

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 17:06
Op mijn huis liggen sinds vorige zomer 10 x 270wp JASolar op 45 graden en op Zuidwesten op een SE2200. In verband met de installatie van een warmtepomp wil ik er nu ook 10 a 12 op mijn andere dak richting Noordoost. Het lijkt mij dat de huidige inverter dit nog aan zou moeten kunnen. De zon staat in rechte lijn op de daknok om ongeveer 14.45 uur. Om dat tijdstip heb ik nooit meer dan 1,1Kw aan opbrengst, volgens de Solaredge-app. Met panelen aan beide kanten, zou dit dus nooit meer dan 2,2 worden, of zie ik dat verkeerd? Wat raden jullie mij aan? Ik heb de toenmalige installateur gebeld en die zegt dat Solaredge geen garantie meer geeft bij zo veel panelen op deze omvormer. Moet ik mij daardoor laten weerhouden? De huidige inverter is ook niet veel meer waard als ik die nu door zou verkopen, ben ik bang. Alvast dank voor jullie hulp.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Rol-Co

Rol-Co

blauwemac schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:56:
Op mijn huis liggen sinds vorige zomer 10 x 270wp JASolar op 45 graden en op Zuidwesten op een SE2200. In verband met de installatie van een warmtepomp wil ik er nu ook 10 a 12 op mijn andere dak richting Noordoost. Het lijkt mij dat de huidige inverter dit nog aan zou moeten kunnen. De zon staat in rechte lijn op de daknok om ongeveer 14.45 uur. Om dat tijdstip heb ik nooit meer dan 1,1Kw aan opbrengst, volgens de Solaredge-app. Met panelen aan beide kanten, zou dit dus nooit meer dan 2,2 worden, of zie ik dat verkeerd? Wat raden jullie mij aan? Ik heb de toenmalige installateur gebeld en die zegt dat Solaredge geen garantie meer geeft bij zo veel panelen op deze omvormer. Moet ik mij daardoor laten weerhouden? De huidige inverter is ook niet veel meer waard als ik die nu door zou verkopen, ben ik bang. Alvast dank voor jullie hulp.
Met 10-12 panelen kan je toch ook een andere inverter bij hangen? gewoon een string omvormertje van 2,5-3kW.
Geen gezeur ook

• Jerrythafast
Pff wat een drama, hoe je ze ook draait of keert (letterlijik), je hebt altijd irritante schaduw. Kun je niet aan de buren vragen of ze hun huis wat lager maken? 8)7 Of zelf een stukje erop bouwen :Y)
jerh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:31:
[...]

nog even foto's toevoegen van het houthok:
[afbeelding]
WHAHAHA Nu snap ik wat je bedoelde met "mijn vrouw ziet me aankomen..." toen het over "maak hem een beetje langer" ging _/-\o_

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik krijg over 2 weken een setje panelen met een omvormer.
Deze omvormer wil ik monitoren via pvoutput.
Wie weet hoe ik mijn Omnik Omniksol 3.0 zijn data automatisch kan uploaden naar pvoutput, of waar kan ik een beschrijving vinden hoe dat moet.
De thuis situatie is een KPN modem experia box v10 en een netgear R6300.

• jerh
Jerrythafast schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:08:
[...]

WHAHAHA Nu snap ik wat je bedoelde met "mijn vrouw ziet me aankomen..." toen het over "maak hem een beetje langer" ging _/-\o_
Net nog even met haar naar gekeken, ze wil eigenlijk dat ze niet oversteken... Langer maken is geen optie. Dus moeten dan denk ik 80 cm panelen worden.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
blauwemac schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:56:
Ik neem aan dat je rond dat tijdstip dan ook flinke schaduw hebt? Want die 10 panelen zouden gewoon je SE2200 flink aan het werk moeten zetten op dat tijdstip en dus ruim 2kWh moeten opwekken.
Er lijkt mij dat er iets niet in orde is met je huidige setup, tenzij je dus veel, maar dan ook echt veel last van schaduw hebt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

mongkut schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:14:
Ik krijg over 2 weken een setje panelen met een omvormer.
Deze omvormer wil ik monitoren via pvoutput.
Wie weet hoe ik mijn Omnik Omniksol 3.0 zijn data automatisch kan uploaden naar pvoutput, of waar kan ik een beschrijving vinden hoe dat moet.
De thuis situatie is een KPN modem experia box v10 en een netgear R6300.
Koop een raspberry pi3 en een 16 gb kwaliteitskaartje.
En neem dan weer even kontakt op met mij via de DM als ze liggen :+

Er zijn teveel verschillende manuals te vinden en de kans is groot dat je er niet aan uit komt.
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

Edit: gelukkig GEEN ziggo UBEE 8)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 22:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:21:
Zo, weer acht SF170 paneeltjes geleverd, had er al 12 plat op het achterdak liggen. Ze gaan nu met z'n allen op het oost-zuid-oost dak in een configuratie van 4 hoog 5 breed = 20 panelen. De meest linker kolom aan panelen heeft potentieel wat last van de dakkapel van de buurman, dus ik denk eraan om de panelen verticaal door te verbinden (strings van 4) i.p.v. horizontaal zodat ik die meest linker set 4 panelen evt. op een eigen mppt kan zetten.

Dat zou helaas wel een nieuwe omvormer betekenen; ik heb alle drie de mppt's al bezet op de AEG PV4600. Zou het nuttig zijn om dat te doen, die aparte omvormer?
Iemand hier nog een idee over? :)

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 15:29
Zojuist de panelen op het dak gelegd. Viel mij op dat op diverse panelen vlekken zitten zoals de zien op de foto. Lijkt me niet goed of wel? Ze zitten vooral bij de achterste panelen.

Vlekken Zonnepanelen

Het lijkt om delaminatie. Morgen maar eens contact opnemen met de leverancier.

[ Voor 16% gewijzigd door Brutuss op 03-07-2017 23:16 ]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

jerh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:16:
[...]

Net nog even met haar naar gekeken, ze wil eigenlijk dat ze niet oversteken... Langer maken is geen optie. Dus moeten dan denk ik 80 cm panelen worden.
80cm brede mono panelen nieuw.

@Verwijderd
Hoeveel kan 1 mppt ingang aan, in vermogen? Je hebt er 3 zie ik.

Je kan toch gewoon stringen parallel schakelen, als ze gelijk zijn in aantal panelen met yconnectoren.
Iedere string is zijn eigen zonne fabriek.

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:48:
@Verwijderd
Hoeveel kan 1 mppt aan, in vermogen? Je hebt er 3 zie ik.

Je kan toch gewoon stringen parallel schakelen, als ze gelijk zijn in aantal panelen met yconnectoren.
Iedere string is zijn eigen zonne fabriek.
8.5amp bij max ~700v, maar ik heb nu:

MPPT1: 3 panelen erker SF170
MPPT2: 15 panelen 255WP
MPPT3: 12 panelen SF170 plat (6S2P)

die laatste gaat naar 20 panelen op zuidoost op het schuine dak (5 strings van 4 panelen verticaal is dan het idee om die ene kolom los te kunnen trekken, anders 4 strings van 5 panelen horizontaal, laatste is een fractie efficienter op de omvormer door het hogere voltage). De vraag is even hoeveel pijn ik heb aan die dakkapel op die ene kolom aan panelen.

Vraag is ook of het nodig is...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2017 22:54 ]

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:38:
[...]

Koop een raspberry pi3 en een 16 gb kwaliteitskaartje.
En neem dan weer even kontakt op met mij via de DM als ze liggen :+

Er zijn teveel verschillende manuals te vinden en de kans is groot dat je er niet aan uit komt.
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

Edit: gelukkig GEEN ziggo UBEE 8)
deze oplossing vind ik wel prijzig €60+
Is er geen andere oplossing voor deze data up te loaden?
@mongkut
Ja, kWh meter in de meterkast (en iets wat die weer uitleest)

Kost een paar centen maar je kan er veel meer mee.
Al eens gekeken naar de mogelijkheden van Domoticz?
Domoticz - open source domotica systeem - deel 3
Ik stuur op afstand mijn mitsubsidie warmtepomp, quooker, tvhoek, etc mee aan.

Belangrijkste is dat je wifi signaal goed is naar/van de omnik...

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-07-2017 23:03 ]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:55:
@mongkut
Ja, kWh meter in de meterkast (en iets wat die weer uitleest)

Kost een paar centen maar je kan er veel meer mee.
Al eens gekeken naar de mogelijkheden van Domoticz?
Domoticz - open source domotica systeem - deel 3
Ik stuur op afstand mijn mitsubsidie warmtepomp, quooker, tvhoek, etc mee aan.
En niet alleen je eigen tvhoek :+

Atomic2005 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:00:
[...]

En niet alleen je eigen tvhoek :+
Nog even en ik leg heel nederland plat :+

Pagina: 1 ... 14 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??