48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Ik zou zeggen een schans van 3 rijen van 4 landscape op zuiden. Die 12 panelen kunnen allemaal mooi in 1 string op de omvormer voor optimale rendement. (360V)sinovenator schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:47:
Ik ben nieuw in deze materie, we hebben pas een ander huis gekocht waar op de schuine kant al 6 panelen liggen, dit willen we uitbreiden.
Hiervoor denk ik dat mijn garage de beste plek is, omdat deze geen schaduw heeft. Het heeft een plat dak met kiezels en hierop wil ik de zonnepanelen plaatsen, ruimte is 3.5 meter bij 7.2 meter.
Is een oost/west opstelling met 4 rijen van 3 in portrait een goede oplossing, zo zou ik er 12 kwijt kunnen.
Garage ligt in de lengte op 125 graden zuidoost.
Wat voor panelen en omvormer kan ik het beste gebruiken om een zo goed mogelijke kWh / Euro verhouding te krijgen.
Weet iemand ook een goede leverancier/installateur in de omgeving Amersfoort.
Alle tips zijn welkom
Het goedkoopste zijn 270Wp poly panelen. (blauw met zilveren rand)
Mooier maar ook wat duurder zijn mono full black panelen.
Ik zit zelf in Oss maar we hebben welleens vaker in Amersfoort geplaatst.
www.sunsolar.nl
[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2017 11:24 ]
14x SF-175 met een Hosola Bright 2500MTLDooxed schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:36:
@Pathogen Wat heb je uiteindelijk besteld?
Dat SF verhaal is raar. Veel websites berichten dat SF stopt in Europa, maar ik kan op de eigen website niks vinden. Dus het zou goed kunnen dat het een hoax was om snel 'de laatste voorraad' te verkopen.
SF's vanwege de afmetingen, maar ook de eigenschappen in gedeeltelijke schaduw (wat vooral bij de onderste rij zal gaan spelen).
De Hosola is eigenlijk wat er standaard bij aangeboden is, maar daar zie ik geen bezwaren aan.
Het SF verhaal vind ik zeker erg vaag, en als potentiële SF-klant volg ik dit ook met véél aandacht! Ik heb dus ook al letterlijk van partijen gehoord dat ze niet meer kunnen leveren (eerder in dit topic gepost).
Ik heb nog steeds geen flauw idee wat nou het issue is, maar ik vermoed dat SF de betrekkingen met enkele distributeurs heeft opgeschort of iets dergelijks, want de ene partij kan zonder problemen leveren en de andere partij kan het gewoon echt niet.
Iemand tips voor welke panelen te kiezen en waarom?
Prijs/prestatie is bij LG niet zo best. Wel zeer degelijk materiaal. Dus ik snap de offerte van Sun Solar wel.rkvvkevin schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:27:
Hier ook offertes opgevraagd voor LG Neon2 panelen. Leverancier heeft mij ook een alternatief aangeboden in de vorm van EC Solar 335Wp panelen.
Bij mij komen er 15 SF's icm een Hosola Bright 3000. Ben benieuwd. Worden binnenkort geplaatst.Many thanks for making contact and your interest in Solar Frontier products.
Solar Frontier Europe is considering to provide PowerSets in Europe. Claims, guarantee/warranty issues are and will be handled as usual from our office in Grünwald / München.
All the best,
Pathogen schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:27:
[...]
14x SF-175 met een Hosola Bright 2500MTL
SF's vanwege de afmetingen, maar ook de eigenschappen in gedeeltelijke schaduw (wat vooral bij de onderste rij zal gaan spelen).
De Hosola is eigenlijk wat er standaard bij aangeboden is, maar daar zie ik geen bezwaren aan.
Het SF verhaal vind ik zeker erg vaag, en als potentiële SF-klant volg ik dit ook met véél aandacht! Ik heb dus ook al letterlijk van partijen gehoord dat ze niet meer kunnen leveren (eerder in dit topic gepost).
Ik heb nog steeds geen flauw idee wat nou het issue is, maar ik vermoed dat SF de betrekkingen met enkele distributeurs heeft opgeschort of iets dergelijks, want de ene partij kan zonder problemen leveren en de andere partij kan het gewoon echt niet.
het verschil tussen B of C en D is niet zo groot als je goed kijkt.Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:23:
Geen idee hoe de karakteristiek van een 'normale' 16 Ampère zekering (type B ) er uit ziet. Hier zit er toch maar een 25A zekering in de meterkast naar de SMA. Nu met hogere temperaturen zie ik de SMA niet boven de 3500W uit komen. Maar op dagen dat het wisselvallig en koud is heb ik 5000W+ gezien. En ik denk niet dat een 16A B type zekering dat aan kan, ongeacht de duratie van een dergelijke piekspanning?
(verschillen gebruik je voor start stromen van apparaten.
die kunnen fors zijn als het over elektro motoren gaat.

grof weg betekend het dat als je een 16A B hebt, dat je dan voor 4 seconden 48A er door heen kunt stouwen.
maar PV werkt wel wat langer als 4 seconden (als het goed is
maar je kunt nog steeds 1,13 Inom voor een 60 minuten doen.
of grof gezegd 16A X 1,13 = 18,08A of 20A x1,13 = 22,6A.
(het maakt dan wel uit of je 220V van je netbeheerder krijgt of een ruime 235V, dat kan net een kleine verschuiving zijn die het net niet lukken er van maakt, maar dat heb je altijd als je op de grens gaat zitten, dan heb je kleine risico's in bedrijfs-zekerheid)
dus blijf je onder de 18A dan lukt het wel met een 16A groep, of blijf je onder de 22A dan lukt het ook met een 20A groep.
(ik dacht uit het hoofd dat een SMA5000 wel onder de 22A bleef
(voor installateurs is dit vaak niet verstandig (bedrijfs-zekerheid bij klant), tenzij je echt weet wat je doet, voor zelf bouwers zijn dit wel leuke gegevens, soms lost het net de kleine problemen op die je hebt.
voorbeeld: stel je moet een wasmachine aansluiting splitsen met maar 2,5mm kabel en 16A.
dan zou je nog net een 4kW omvormer kunnen gebruiken, maar pas op! vervang wel alle koppelpunten, je zit erg op de grens! weet wat je doet! klein foutje is zo gemaakt en brandje is zo ontstaan. gebruik hier goed spul voor.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-06-2017 11:53 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Bij mij passen er precies 13x (1460x 1000 mm) panelen op het dak, groter past precies niet. De EC Solars zijn veel langer qua formaat, 1956mm vs standaard 1640mm. Dus dat is voor mij geen optie. Ik twijfel tussen binnenkort gaan voor 300Wp panelen, of wachten tot september/oktober. Dan worden de LG Neon 2 weer beschikbaar. De LGs zijn uiteraard minder gunstig in termen van euro/Wp, maar als je een klein dak hebt en je wilt wel veel opwekken moet je toch voor hoge Wp/m2 kiezen.rkvvkevin schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:27:
een alternatief aangeboden in de vorm van EC Solar 335Wp panelen.
Hoe zit het dan met de degelijkheid van EC Solar?Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:30:
[...]
Prijs/prestatie is bij LG niet zo best. Wel zeer degelijk materiaal. Dus ik snap de offerte van Sun Solar wel.
Staan richting oost opgesteld en leveren zo'n 2500 a 2600Kwh per jaar op.
Nu zit ik al enige tijd te denken aan extra panelen om de rest van het verbruik (4200Kwh) ook zelf op te wekken.
Ik verwacht dat op termijn het volledig salderen eraf gaat en daarom zit ik ook te denken om een 2 tal extra sets te gaan leggen, maar wel op 1 omvormer.
Heb een plat dak van 2,90x7m en hierop zou ik zo'n 4 a 5 panelen kunnen leggen op zuid.
Dit plat dak (uitbouw) zit vast aan de rest van het huis en daar kan ik ook een aantal panelen leggen.
Dit dak is west gericht.
Kan ik deze 2 sets aansluiten op een omvormer met 2 MPPT ingangen en waar moet ik dan rekening mee houden?
Zit te denken aan een TRANNERGY SGN3400TL.
Kan ik op de ene ingang 4 panelen aansluiten en op de andere 6 panelen?
Werken deze dan afzonderlijk van elkaar?
In de pdf zit ik namelijk geen gegevens per MPPT staan, alleen voor de complete omvormer.
Dit alles wordt waarschijnlijk gelegd door een installatiebureau van mn zwager, maar wil graag zelf ook de kennis hiervan opdoen. Zodat ik een beetje op niveau kan meepraten ;-)
Wat voor omvormer heb je momenteel want misschien is het daar wel mee te combineren omdat je verschillende richtingen gaat combineren?wezep schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:08:
Goede 2 jaar geleden een set van 12x260W zonnepanelen op de dak van het schuur gelegd.
Staan richting oost opgesteld en leveren zo'n 2500 a 2600Kwh per jaar op.
Nu zit ik al enige tijd te denken aan extra panelen om de rest van het verbruik (4200Kwh) ook zelf op te wekken.
Ik verwacht dat op termijn het volledig salderen eraf gaat en daarom zit ik ook te denken om een 2 tal extra sets te gaan leggen, maar wel op 1 omvormer.
Heb een plat dak van 2,90x7m en hierop zou ik zo'n 4 a 5 panelen kunnen leggen op zuid.
Dit plat dak (uitbouw) zit vast aan de rest van het huis en daar kan ik ook een aantal panelen leggen.
Dit dak is west gericht.
Kan ik deze 2 sets aansluiten op een omvormer met 2 MPPT ingangen en waar moet ik dan rekening mee houden?
Zit te denken aan een TRANNERGY SGN3400TL.
Kan ik op de ene ingang 4 panelen aansluiten en op de andere 6 panelen?
Werken deze dan afzonderlijk van elkaar?
In de pdf zit ik namelijk geen gegevens per MPPT staan, alleen voor de complete omvormer.
Dit alles wordt waarschijnlijk gelegd door een installatiebureau van mn zwager, maar wil graag zelf ook de kennis hiervan opdoen. Zodat ik een beetje op niveau kan meepraten ;-)
Zit de omvormer soms op zijn max vermogen dat je weet?
1 PVoutput . Dongen NB
Voorkeur zal wel naar all black gaan. Schans zou idd het mooiste zijn, maar er zit nog een garage van de buurman naast. Als ik een schans plaats heeft hij in de toekomst bijna geen mogelijkheid meer om deze ruimte ook te benutten. Vandaar de Oost-West opstelling gedachte.SolarKing schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:18:
[...]
Ik zou zeggen een schans van 3 rijen van 4 landscape op zuiden. Die 12 panelen kunnen allemaal mooi in 1 string op de omvormer voor optimale rendement. (360V)
Het goedkoopste zijn 270Wp poly panelen. (blauw met zilveren rand)
Mooier maar ook wat duurder zijn mono full black panelen.
Ik zit zelf in Oss maar we hebben welleens vaker in Amersfoort geplaatst.
Stuur me maar eens via een DM een schatting van het financiële plaatje als je zelf ook installeert. Ben heel benieuwd
Bedankt voor je reactie.reneeke1970 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:18:
[...]
Wat voor omvormer heb je momenteel want misschien is het daar wel mee te combineren omdat je verschillende richtingen gaat combineren?
Zit de omvormer soms op zijn max vermogen dat je weet?
De huidige omvormer is een Mastervolt 3000 (1 ingang).
Echter tussen de schuur (waar deze omvormer hangt) en het huis zit een tuin van 10meter lang.
Dus deze omvormer is hiervoor niet te gebruiken (en gezien de capaciteit ook te klein voor uitbreiding).
Nou die overbrugging van tien meter is geen probleem, ik heb er 30 meter tussen zitten. Het vermogen van je omvormer is maar een heel klein beetje te klein als je we combineert met 12 panelen op west, die kan dan parallel met je andere 12 ,vermogen word niet gelijktijdig op de dag geleverd.wezep schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:02:
[...]
Bedankt voor je reactie.
De huidige omvormer is een Mastervolt 3000 (1 ingang).
Echter tussen de schuur (waar deze omvormer hangt) en het huis zit een tuin van 10meter lang.
Dus deze omvormer is hiervoor niet te gebruiken (en gezien de capaciteit ook te klein voor uitbreiding).
Maar het probleem is dat je er geen 12 kwijt kunt in één string dezelfde richting in geloof ik?
Jij bent Kees toch of niet?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb 75 tussen beide gebouwen, met bijna 100meter kabel er tussen.
Wel heb ik meteen 5G6 gelegd voor de aankomende panelen.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Waar ik dus naar toe wil, is een 3tal richtingen:reneeke1970 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:15:
[...]
Nou die overbrugging van tien meter is geen probleem, ik heb er 30 meter tussen zitten. Het vermogen van je omvormer is maar een heel klein beetje te klein als je we combineert met 12 panelen op west, die kan dan parallel met je andere 12 ,vermogen word niet gelijktijdig op de dag geleverd.
Maar het probleem is dat je er geen 12 kwijt kunt in één string dezelfde richting in geloof ik?
Jij bent Kees toch of niet?
-oost (nu 12)
-zuid (4 a 5)
-west (6)
Oost zit al op een omvormer en haalt z'n piek rond 11uur a half 12 (max 2800W).
De schuur staat op 10meter van het huis, waar ik zuid en west wil liggen.
Idee is om deze set panelen te combineren op een 2e omvormer.
Aangezien het gaat om 2 richtingen, dacht ik dat een 2tal ingangen noodzakelijk was.
Klopt dat?
BTW ik ben niet Kees ;-)
Nee geen noodzaak maar wel makkelijker.wezep schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:49:
[...]
Waar ik dus naar toe wil, is een 3tal richtingen:
-oost (nu 12)
-zuid (4 a 5)
-west (6)
Oost zit al op een omvormer en haalt z'n piek rond 11uur a half 12 (max 2800W).
De schuur staat op 10meter van het huis, waar ik zuid en west wil liggen.
Idee is om deze set panelen te combineren op een 2e omvormer.
Aangezien het gaat om 2 richtingen, dacht ik dat een 2tal ingangen noodzakelijk was.
Klopt dat?
BTW ik ben niet Kees ;-)
Vier of zes panelen geeft een te lage spanning voor de mpp.
Als je maar kleine daken ter beschikking hebt kun je beter naar solar frontier kijken, dat paneel heeft hoge spanning.
Drie of vier panelen in een string, en tot vier stringen parallel per mpp aansluiting.
De string die parallel staan moeten wel dezelde hoeveelheid panelen zijn. Maar als je twee aansluitingen hebt kun je de ene voor drie en andere voor vier gebruiken. Stel dat je overal groepjes van vier kunt leggen kun je die op één mpp doen en je huidige 12 panelen in serie op de andere mpp(mits dat 30 volt panelen zijn ).je kunt dan je oude omvormer weg doen en een iets grotere nieuwe voor terug hangen
Oh voor duidelijkheid, string die parallel staan mogen alle richtingen op kijken, alleen de string zelf (van drie of vier)die moeten dezelfde hoek en richting hebben
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 30-06-2017 15:05 ]
1 PVoutput . Dongen NB
14 x Sunpower E19-320 Full Black met een SolarEdge SE4000 HD Wave met optimizers 4480 WP
15 x NSP Neo Solar 290 Wp Full Black met een SolarEdge SE4000 HD Wave met optimizers 4350 WP
15 x NSP Neo Solar 290 Wp Full Black met een Enphase omvormers 4350 WP
Nu zit ik een beetje in twijfel. Sunpower is de meest veilige keuze qua garantie echter de panelen presteren volgens tests iets minder dan de NSP panelen. De NSP panelen hebben 10 jaar productgarantie en 25 jaar vermogensgarantie. Hoe het na de 10 jaar productgarantie zal gaan met de vermogensgarantie is niet bekent, wat doet een leverancier als de vermogensgarantie niet meer behaald wordt door bijvoorbeeld verwering van het buitenste paneel van het zonnepaneel.
Verder wordt mij geadviseerd om micro omvormers te gaan plaatsen ipv een grote omvormer omdat dit veiliger zou zijn. Nadeel hiervan is de hogere prijs en lager WP vermogen van het zonnepaneel. Ik moet dus meer panelen leggen t.o.v. een systeem met een SolarEdge
Wat adviseren jullie mij. Ook qua merk panelen.
Is iemand ook bekend met DMEGC zonnepanelen?
Laten we eens bij het begin beginnen..
Waar komen de panelen te liggen en heb je schaduw?
Je krijgt nu het duurste van het duurste aangeboden. Hoe snel denk je dat terug te verdienen?
Salderen kan wel eens ophouden te bestaan in 2023.... (glazen bol werk)
Laten we eerst eens kijken of je dat allemaal wel nodig hebt, die optimizers en micro omvormers...en dure panelen.
[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 16:37 ]
Dit behoeft wel enige onderbouwing denk ik...Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:30:
[...]
Prijs/prestatie is bij LG niet zo best. Wel zeer degelijk materiaal. Dus ik snap de offerte van Sun Solar wel.
Reden dat ik voor de LG's gegaan ben is juist de prijs/prestatie en de hoge opbrengst en efficiency per m2. Daardoor kon ik het af zonder optimisers (want alles hoger op dak wegleggen weg van alle schaduw gebieden). Dus waarom is LG prijs/prestatie in jouw ogen niet best?
Leg de prijs van een LG maar eens naast een Trina (heb ik hier liggen) paneel. Wat kost de LG dan per WP of een ander merk? LG leveren wel wat meer per m2. Maar ze kosten nog meer, in verhouding.Sander schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:34:
[...]
Dit behoeft wel enige onderbouwing denk ik...
Reden dat ik voor de LG's gegaan ben is juist de prijs/prestatie en de hoge opbrengst en efficiency per m2. Daardoor kon ik het af zonder optimisers (want alles hoger op dak wegleggen weg van alle schaduw gebieden). Dus waarom is LG prijs/prestatie in jouw ogen niet best?
LG 320Wp paneel circa €275,- > €0,86 per Wp.
Trina 290Wp paneel circa €175,- > €0,60 per Wp.
Zeg 0,25 per Wp verschil x 5500Wp (eigen Wp) scheelt €1375,-
[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2017 16:45 ]
Het huis waar we wonen blijven we nog jaren wonen. Dus kwaliteit is voor mij iets belangrijker dan de prijs.AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:33:
@Cavemania
Laten we eens bij het begin beginnen..
Waar komen de panelen te liggen en heb je schaduw?
Je krijgt nu het duurste van het duurste aangeboden. Hoe snel denk je dat terug te verdienen?
Salderen kan wel eens ophouden te bestaan in 2023.... (glazen bol werk)
Laten we eerst eens kijken of je dat allemaal wel nodig hebt, die optimizers en micro omvormers...en dure panelen.
De panelen liggen (in deze periode) vanaf ongeveer 7:00 tot 16:30 á 17:00 in de volle zon, daarna valt de schaduw over de panelen. Voor mij is het belangrijk dat de panelen er optisch ook "mooi" uitzien, dat is de reden van de Full Black panelen. Ze liggen bij ons namelijk vol in het zicht. Ik woon in een boerderij en mijn goothoogte is circa 1,8 meter.
Ligging van het dak is ZZO en de dakhoek is circa 40 graden. Op zich ideale ligging.
Verbruik op dit moment is 4500kWh met drie opgroeiende kinderen van 5, 10 en 12 dus het verbruik zal komende jaren wat hoger gaan worden denk ik.
Mijn hoofdzekering is 1x35A en heb een heerlijke ouderwetse ferrarismeter van 1965
Wat voor info is nog meer gewenst?
Het advies micro omvormers is niet van een leverancier maar van iemand die verstand heeft van elektrisch wat ik totaal niet heb.
[ Voor 5% gewijzigd door Cavemania op 30-06-2017 16:50 ]
Meer info is niet gewenst.
Neem gewoon 14 van deze:
Dooxed in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Edit: 15x zou ook nog "net" kunnen qua DC spanning op 1 string. (4500 Wp) (en dan kan je nog uitbreiden op een ander dakvlak met SF-175 S panelen eventueel)
Dan heb je ook schaduwmanagement en een iets betere prijs (schat ik)
(maak ik weer reclame... sorry.... sun streepje solar punt nl en vraag even een fototje op van de panelen of het naar je zin is)
[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 17:07 ]
Per Wp klopt, maar uiteindelijke opbrengst is het verschil een stuk kleiner omdat de efficiency factoren waarmee gerekend worden anders zijn, net als bij SF panelen. Ik heb wat resultaten naast elkaar gezien van vergelijkbare situaties waarin de LG's duidelijk beter presteerden dan andere panelen.Noord27 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:40:
[...]
Leg de prijs van een LG maar eens naast een Trina (heb ik hier liggen) paneel. Wat kost de LG dan per WP of een ander merk? LG leveren wel wat meer per m2. Maar ze kosten nog meer, in verhouding.
LG 320Wp paneel circa €275,- > €0,86 per Wp.
Trina 290Wp paneel circa €175,- > €0,60 per Wp.
Zeg 0,25 per Wp verschil x 5500Wp (eigen Wp) scheelt €1375,-
Overigens is het in mijn geval ook 100% WAF-proof aankoop en dat had ik met SF ook gered maar met die Trina 290Wp zeker niet.
Ruimte genoeg op het ZZO dakvlakAUijtdehaag schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 16:50:
@Cavemania
Meer info is niet gewenst.
Neem gewoon 14 van deze:
Dooxed in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Edit: 15x zou ook nog "net" kunnen qua DC spanning op 1 string. (4500 Wp) (en dan kan je nog uitbreiden op een ander dakvlak met SF-175 S panelen eventueel)
Dan heb je ook schaduwmanagement en een iets betere prijs (schat ik)
(maak ik weer reclame... sorry.... sun streepje solar punt nl en vraag even een fototje op van de panelen of het naar je zin is)
Wat is het voordeel van het systeem wat jij noemt m.u.v. de prijs. Ik zit nu onder de €1,50 per Wp wat ik op zich zonder onderhandelen al een redelijk goede prijs vindt voor het systeem wat ik geoffreerd heb gekregen (NSP met SolarEdge).
Hoe moet ik het schaduwmanagement zien van de SMA dan? Wat ik er van gelezen heb presteert de SMA niet zo goed als er een deel schaduw op de panelen zit. Wat zou het voordeel van de SMA dan zijn t.o.v. de SolarEdge?
Heb zelfs al zitten denken om 18 NSP panelen op het dak te gooien, maar goed, dat is op dit moment nog niet meer dan een hersenspinsel
Dan zou ik (en ook anderen hoogst waarschijnlijk) graag die situaties ook willen zien. Kun je dat 'hard' maken?Sander schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:08:
[...]
Per Wp klopt, maar uiteindelijke opbrengst is het verschil een stuk kleiner omdat de efficiency factoren waarmee gerekend worden anders zijn, net als bij SF panelen. Ik heb wat resultaten naast elkaar gezien van vergelijkbare situaties waarin de LG's duidelijk beter presteerden dan andere panelen.
Overigens is het in mijn geval ook 100% WAF-proof aankoop en dat had ik met SF ook gered maar met die Trina 290Wp zeker niet.
Dus ik laats de bal weer terug. Ik kom met cijfers en een vluchtige berekening; wat tevens dus de onderbouwing is waarom ik persoonlijk juist niet voor LG heb gekozen. Wellicht doel je op zogenaamde Percium panelen? Die liggen hier er op.
@migjes Was het niet zo dat LG en Trina voor bepaalde types identieke celtechniek hanteerden?
[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2017 17:39 ]
Zoek eens in dit forum (of de vorige forums) op optitrac. Werkt prima. Heb zelf ook last van een dakkapel waar niks van te zien is in de opwek.
Voor de rest ga ik het allemaal niet meer uitleggen, verschil tussen SMA en Solaredge.
Is ook genoeg van te vinden.
Korte reactie, sorry...
Dus je dak is niet vol.
Neem dan gewoon 18 panelen en 300 Wp panelen. Is toch 180 Wp meer?
Je kan je geld beter in je zakken houden, voor batterij opslag. Want dat gaat zeker nog een keer ervan komen, als je het voordeel van salderen wilt behouden.
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 17:49 ]
Optitrac was ik nog niet van op de hoogte. Verschil tussen SMA en Solaredge al veel over gelezen. Heb weer wat leesvoer m.b.t. de optitrac.AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:47:
@Cavemania
Zoek eens in dit forum (of de vorige forums) op optitrac. Werkt prima. Heb zelf ook last van een dakkapel waar niks van te zien is in de opwek.
Voor de rest ga ik het allemaal niet meer uitleggen, verschil tussen SMA en Solaredge.
Is ook genoeg van te vinden.
Korte reactie, sorry...
Dus je dak is niet vol.
Neem dan gewoon 18 panelen en 300 Wp panelen. Is toch 180 Wp meer?
Je kan je geld beter in je zakken houden, voor batterij opslag. Want dat gaat zeker nog een keer ervan komen, als je het voordeel van salderen wilt behouden.
Salderen is sowieso niet meer interessant over een paar jaar denk ik. Dan maar eens kijken wat de accu's dan doen qua prijs
SolarEdge is heel leuk, enkel wel vrij prijzig. Wij konden niet anders omdat onze directe buren (direct west, rijstjeshuis) een extra verdieping hebben.Cavemania schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 18:00:
[...]
Optitrac was ik nog niet van op de hoogte. Verschil tussen SMA en Solaredge al veel over gelezen. Heb weer wat leesvoer m.b.t. de optitrac.
Salderen is sowieso niet meer interessant over een paar jaar denk ik. Dan maar eens kijken wat de accu's dan doen qua prijs
Het is vaak enkel slim om de duurdere panelen te nemen als je maar beperkt de ruimte hebt voor een aantal panelen, zonder een mogelijkheid om uit te breiden.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Sorry hoor maar veel gelezen over verschillen tussen sma en se , maar optitrack over het hoofd zien.Cavemania schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 18:00:
[...]
Optitrac was ik nog niet van op de hoogte. Verschil tussen SMA en Solaredge al veel over gelezen. Heb weer wat leesvoer m.b.t. de optitrac.
Sma is de ontwikkelaar van optitrack wat iedereen nabootst.
Ik denk dat je dan eens niet op sites moet gaan lezen die se promoten, die verdoezelen optitrack
1 PVoutput . Dongen NB
Er is zoveel informatie en voor een leek op dit gebied is het wel heel veel informatie om door te worstelen. Tot een week of drie geleden wist ik er niets van. Denk dat ik nu wel een en ander weet maar nog geen 10% van wat er allemaal over bekend is.
Voor de normale burger is het een ondoorzichtige wereld waar heel veel in gepraat wordt over allerlei zaken waar ze niets van weten. Goed advies is belangrijk maar de meeste bedrijven kijken alleen maar hoe ze zo snel mogelijk veel geld kunnen verdienen over de rug van de onwetende burger. Maar goed, dat is mijn mening.
Maar ik laat me graag hier goed adviseren over het perfecte systeem voor de perfecte prijs. Daarom kwam ik hier ook om me van informatie te (laten) voorzien en tips en trucs op te doen.
Gelukkig zijn er hier mensen die er veel van weten en goed advies geven en niet gaan roepen dat je er niets van weet en verder ook niets aan informatie geven.
Daarom is het ook goed dat je, je hier meld en je niet zo maar een systeem aan laat smeren.
Prijs is belangrijk vind ik. En over 10 jaar zijn al die platen op het dak uit de tijd en achterhaald, dus maak het niet te duur. Dan is er vast weer veel beters te krijgen. (niet dat het nodig is, maar stel...)
Er zijn hier voor en tegenstanders van SMA en Solaredge.
Als je geen schaduw had, had ik gewoon een chinese stringomvormer aanbevolen. Doet ook wat het moet doen zonder problemen.
SMA is prima spul. Solar edge zal ook prima werken (maar ik kan mijn centen niet geven aan iets wat niet perse nodig is, tenzij je gek bent van logging per paneel). SMA is ook niet goedkoop, dat vooropgesteld.
Dit filmpje van duifjes die zichzelf voeren in de graansilo zou jou misschien wel goed doen...Atomic2005 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:24:
Hier vreselijk veel overlast er van. Ze schuiten alles er onder. Goten ieder jaar helemaal vol met ontlasting, nauwe kieren tussen een paar muren vol met duivenlijken. Diverse keren lekkage en overgelopen goten gehad daardoor. etc etc.
En ze worden hier helaas ook gevoerd voor de deur. En het "voer verbod" is helaas recent uit de APV gehaald...
In other news, ik heb vandaag mijn nieuwste twee zonnepanelen mogen ontmoeten. Een en ander was nog niet aangesloten. Komende winter maar op zoek naar iemand die ze eraf wil halen voor een mooi prijsje.
Ik had eerst in mijn hoofd om voor de Sunpower panelen te gaan maar ben toen toch eens na gaan denken over het verhaal prijs kwaliteit. Ik had ook nog een offerte van NSP liggen en een met DMEGC. Op een of andere manier voelen de DMEGC panelen voor mij niet goed. Vraag me niet waarom, gewoon gevoel. Dus vandaar de NSP.
In mijn situatie is door iedereen een SolarEdge aangeraden ivm de schaduw. Nu hoor en lees ik andere mogelijkheden hier op het forum.
Er werd mij ook geadviseerd om Enphase omvormers te nemen aangezien deze veiliger zouden zijn. Normaal is de bedrading tot de omvormer gelijkspanning (toch). Doordat deze in serie staan heb je eigenlijk een hoogspanningsnet op je dak liggen wat pas bij de omvormer wordt omgezet in 230V wisselspanning (zo zeg ik het toch goed of is het net andersom). Als je een Enphase omvormer per paneel hebt heb je een stroomkabel op je dak liggen met gewoon 230V wat veel veiliger zou zijn.
Wellicht leuk om deze tekst toe te voegen aan de startpost, als ik jullie zo hoor is dit precies de juiste uitleg.
https://www.zonnepanelen....olaredge-weggegooid-geld/
Ik kan dus gewoon volstaan met een SMA omvormer
[ Voor 16% gewijzigd door Cavemania op 30-06-2017 19:50 . Reden: laatste drie regels toegevoegd ]
Bij een SolarEdge systeem gaat trouwens de DC spanning naar 1 Volt per paneel wanneer er niet wordt geproduceerd. Dus dat is op dat moment minstens even veilig als Enphase.
Die weer weg is als de panelen liggen...
Wat is het risico voor de gebruiker daarna, die er nooit meer aan (hoeft te) kom(en)t
Ik las hier onlangs dat iemand zijn (vlamboog) beveiliging maar uit had gezet...anders deed de omvormer het niet...
Leuk al die elektronica... maar wat is de meerwaarde voor de gebruiker...
Een SMA stopt ook met leveren als er een aardfout optreedt. (staat dan nog wel spanning op de panelen uiteraard), maar je weet dat er iets fout is.
(en ja, ik weet spanning is gevaarlijk...)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 20:00 ]
Een sma valt onder de string omvormer.Cavemania schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 18:52:
Groot deel van mijn informatie is afkomstig van leveranciers en diverse sites op internet. Ook heb ik de startpost van dit topic doorgelezen. Ik zie bij de omvormers 3 soorten, de stringomvormer, de micro omvormer en de optimizers. Daar wordt de SolarEdge goed beschreven, de door jullie genoemde SMA wordt daar niet in genoemd.
Er is zoveel informatie en voor een leek op dit gebied is het wel heel veel informatie om door te worstelen. Tot een week of drie geleden wist ik er niets van. Denk dat ik nu wel een en ander weet maar nog geen 10% van wat er allemaal over bekend is.
Voor de normale burger is het een ondoorzichtige wereld waar heel veel in gepraat wordt over allerlei zaken waar ze niets van weten. Goed advies is belangrijk maar de meeste bedrijven kijken alleen maar hoe ze zo snel mogelijk veel geld kunnen verdienen over de rug van de onwetende burger. Maar goed, dat is mijn mening.
Maar ik laat me graag hier goed adviseren over het perfecte systeem voor de perfecte prijs. Daarom kwam ik hier ook om me van informatie te (laten) voorzien en tips en trucs op te doen.
Gelukkig zijn er hier mensen die er veel van weten en goed advies geven en niet gaan roepen dat je er niets van weet en verder ook niets aan informatie geven.
Persoonlijk vind ik dat na 17.00 schaduw eigenlijk geen schaduw is. Ik heb veel meer schaduw en het verlies valt best mee. Ik besteed tenminste geen geld meer om het tegen te gaan, ik leg wel paneel extra. En dat is mijn advies aan jou ook. Neem geen sma maar een goedkope omvormer en neem paar panelen extra. Jij hebt zoveel ruimte. Kies een mooie uit en leg rijen zo hoog mogelijk op je dak voor het meeste licht en minste schaduw. Kies de panelen zo dat ze met voltage perfect op je omvormer aansluiten.
Maar dit gaat tegen advies in van @AUijtdehaag want die is sma fan met solar frontier panelen.
Dus ik kijk wel toe verder haha
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik jou was zou ik het hele dak (100m2) vol leggen met de goedkoopste mooie panelen die je kan vinden. Een paar strings parallel of op een andere MPPT en dan valt de schaduw ook wel mee. Wellicht zijn de panelen van Solar Frontier geschikt voor je.
1,5 euro per Wp is echt veel te veel. Onder de 1,0 euro moet je toch wel uit komen met installatie erbij.
Op welke manier kan ik zien welk voltage aansluit op de omvormer.
Man, man, man, het wordt weer moeilijker qua keuze. Maar dat maakt het nu ook weer leuker
En met een andere omvormer kom ik qua prijs al weer een stuk lager uit per Wp
[ Voor 16% gewijzigd door Cavemania op 30-06-2017 20:08 ]
Als je van een omvormer naar de mpp range kijkt, moet je proberen in het midden te gaan zitten of ietsje hoger.Cavemania schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:05:
Kijk, prima adviezen zo. Daar kan ik wat mee
Op welke manier kan ik zien welk voltage aansluit op de omvormer.
Man, man, man, het wordt weer moeilijker qua keuze. Maar dat maakt het nu ook weer leuker
Meestal één fase omvormer 350 volt en drie fase 700 volt.
Meeste Gangbare panelen zijn 32 volt, sommige 45,en solar frontier is koploper met bijna 90 volt.
Jij moet eerst kijken welke panelen je mooi vind en van daaruit verder puzzelen
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt niks van Reneeke....reneeke1970 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:00:
[...]
Maar dit gaat tegen advies in van @AUijtdehaag want die is sma fan met solar frontier panelen.
Dus ik kijk wel toe verder haha
Onlangs nog een hosola (laten installeren) met 24x SF.
Schaduwmanagement is dan niet nodig (wel slim panelen plaatsen, landscape of portrait, ivm schaduw)
Ik beveel een SMA aan met SF, als men nog een ander dakvlak heeft, die ook tjokkievol moet.
(ivm maximaal belastbare ingangen en 2x mppt, want bij een chinees "vaak" niet kan en je beperkt bent qua vermogen op de ingangen)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 20:15 ]
Dan zou ik dus met een Sunny Boy 5000 Smart Energy twee strings van 10 panelen kunnen doen op mijn 1 fase aansluiting van 35A
Per MPP zou ik dan 356,2V hebben wat mooi in de range zit van 175 - 500V
20*290= 5800 Wp maar dat haal je niet en ik kan een belasting aan van 5750W
[ Voor 13% gewijzigd door Cavemania op 30-06-2017 20:18 ]
De SMA 5 1av40 (of 5000 TL-21) geeft maximaal 5000 (5060) watt af.
Voor monopanelen, is dat prima met 5800 Wp.
Voor SF-175 S en 5800 Wp is je omvormer wel te klein en ga je flink aftoppen ;-)
Een nieuw modelletje kiezen met wifi?
http://www.mg-solar-shop....richter-SB5-0-1AV-40.html
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 20:35 . Reden: verkeerde link ]
Voor 2 jaar terug zat ik ook in dezelfde situatie. Wat moet er op het dak komen? Ongeveer dezelfde setup (iets minder) en dak op ZZO en 45gr. Wilde het beste van het beste echter na enig lezen en enkele adviezen gekozen voor 15x 265 JA Solar All black i.c.m. StecaGrid 3600. Totaal 3975Wp. Nog steeds prima spul en incl. installatie toen voor +/-1,18€ per Wp.Cavemania schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:16:
Kijk, dat is nog eens informatie....
Dan zou ik dus met een Sunny Boy 5000 Smart Energy twee strings van 10 panelen kunnen doen op mijn 1 fase aansluiting van 35A
Per MPP zou ik dan 356,2V hebben wat mooi in de range zit van 175 - 500V
20*290= 5800 Wp maar dat haal je niet en ik kan een belasting aan van 5750W
Mocht ik nog een keer de beslissing moeten nemen dan zou ik het wel aandurven om voor 'minder' spul te gaan. Ik zie setjes voorbij komen op PvOutput die kwalitatief 'minder' zouden zijn maar die het toch echt prima doen.
Is dat niet te krap?
76× Solar Frontier 170 = 12.920 Wp
2× StecaGrid 4200
Past ook perfect op 35 Ampère hoofdzekering 1-fase
All-in onder de 90 cent denk ik?
Overschot gewoon verkopen aan de energieleverancier.
Ja dat is krapbadFISH schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:26:
Weet iemand waarom SMA in de Sunny design web met 27x SF175 (4725 Wp) met een Sunny Boy 4000 komt.
Is dat niet te krap?
(ik denk dat SMA geen rekening houdt met de paneel eigenschappen en ze ziet als monotjes qua Wp)
Ga ook niet investeren om te leveren aan het net. Ook al is dat op dit moment betere rente dan de spaarrekening.
Ik wil maximaal tussen de 4500 en 5000 kWh opwekken
Het overschot kan je ook in je warmtepomp of elektrische kachels stoppen. Goedkoper verwarmen dan gas.
Anders iets van 30× SF 170 op een StecaGrid 4200. En dan volgend jaar tot de conclusie komen dat je toch meer wilt (het 'PV-virus')
Niet leveren aan het net...... Het kan maar één keer goedkoop, tweede keer montage is weer 1000 euro.Cavemania schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:33:
@dre, dat gaat ongeveer 4000 euro over mijn budget ;-)
Ga ook niet investeren om te leveren aan het net. Ook al is dat op dit moment betere rente dan de spaarrekening.
Ik wil maximaal tussen de 4500 en 5000 kWh opwekken
Salderen voor 18 of verkopen voor 13 cent, niet zo groot verschil toch?
Ik heb het verbruik van de wp van afgelopen winter ingehaald, sta nu op -200 kWh en heb nog 3 maanden te gaan tot afrekening
1 PVoutput . Dongen NB
Twee weken geleden mijn dak volgelegd: 48xAxitec 260Wp panelen op de veiling gekocht, Goodwe 15k omvormer, zelf buiten geïnstalleerd, binnen laten doen: €0,64/Wp! 4 jaar terugverdientijd. Laat dat zonnetje maar schijnenDre schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:47:
[...]
3 jaar geleden zat 3 kWp gebruikte panelen op 0,83 cent. Installatie buitenshuis laten doen en binnenshuis zelf gedaan. Nu 3 jaar later lijkt me 13 kWp nieuw toch niet zo gek voor 90 cent.
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kan ik die Omvormer Fronius Symo 8.2-3 straks zo aan PV output koppelen, of moet ik nog truucjes uithalen of apparatuur extra aanschaffen
Ik heb het nog net gezien, en wij hebben toch ook al wat oudere installaties met SF liggen.Dre schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:41:
Is het eigenlijk normaal dat SF panelen groen verkleuren na verloop van tijd.
Maar als het zo is dat je dat pas ziet als je er haaks op kijkt, dan is dat misschien ook lastig te zien bij bestaande installaties.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Echte groene energie dus.thido schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:38:
Voor de liefhebbers, er staan weer groene SF'ers op MP ;-)
Dit vind ik vreemd:
SF 160 : zonder krassen € 55,--
SF 160 : zonder krassen € 45,--
SF 160 : zonder krassen € 35,--
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2017 21:58 ]
Ik zou een netwerk kabeltje trekken.Grolsch schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:49:
Ik ben al bezig met de "Voorbereidende werkzaamheden".
Kan ik die Omvormer Fronius Symo 8.2-3 straks zo aan PV output koppelen, of moet ik nog truucjes uithalen of apparatuur extra aanschaffen
en verder: Fronius push naar PVoutput
Onze set op zuid-west wekt 30% van de opbrengst op na 17:00 in deze tijd van het jaar... Ligt er dus maar net aan waar je panelen naartoe kijkenreneeke1970 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:00:
[...]
Een sma valt onder de string omvormer.
Persoonlijk vind ik dat na 17.00 schaduw eigenlijk geen schaduw is.
Helaas heb ik de omvormer nog niet gekregen aangezien SMA leveringsproblemen heeft.
Wel netjes dat er dus een deel levering gedaan wordt zodat ik al aan de slag kan met de panelen en het leggen van de kabels.
[ Voor 18% gewijzigd door Brutuss op 30-06-2017 22:27 ]
Hij schijnt ze rechtstreeks bij SMA vandaan te halen.
Ze hadden aangegeven dat ze volgende week geleverd gingen worden..
Het zal me benieuwen.
Tenminste. Ik kan via mijn leverancier nog gewoon alles krijgen
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Kabeltje ligt er al, tnx!AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:04:
[...]
Ik zou een netwerk kabeltje trekken.
en verder: Fronius push naar PVoutput
Er staat nu:eAUijtdehaag schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:55:
[...]
Echte groene energie dus.
Dit vind ik vreemd:
[...]
SF 160 : met kleine krasjes € 45,--
AF 160 : met grote krassen € 35,--
Maar als je een pallet van die panelen opgestapeld ziet staan, kan het haast niet anders dan krassen geven als er niets tussen ligt lijkt me.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Er lagen vorige week wel netjes kartonnetjes tussen als hij ze zelf weg legt. Wel goed op de foto het groen te zien wat ik bedoelde.jacovn schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 07:28:
[...]
Er staat nu:e
SF 160 : met kleine krasjes € 45,--
AF 160 : met grote krassen € 35,--
Maar als je een pallet van die panelen opgestapeld ziet staan, kan het haast niet anders dan krassen geven als er niets tussen ligt lijkt me.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ga geen erwtensoep op dak leggen, wil geen duif op gaan zitten.....Rol-Co schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:04:
[...]
Er lagen vorige week wel netjes kartonnetjes tussen als hij ze zelf weg legt. Wel goed op de foto het groen te zien wat ik bedoelde.
1 PVoutput . Dongen NB
Veroordeel niet, verwonder u slechts
DM gestuurd....No Hands schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:06:
Hm toch wel aantrekkelijk, een extra string maken op mijn SE omvormer met SF. Helaas zit mijn omvormer al ramvoliemand nog een SE7K te koop voor weinig misschien?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Is 465 - 515 euro per paneel een reële prijs?
[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 01-07-2017 14:33 . Reden: prijs is 465 en niet 495 wat er eerst stond ]
Antwoord: nee
Beter nog: laat alle panelen vervallen en leg zelf achteraf het dak vol.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank. Maar ik heb de keuze al gemaakt, ik ga de bestelling niet meer aanpassen en ik geloof dat ik met 25 SF175 en SMA SB 5.0 meer dan prima spul heb gekozen. Prijs technisch zou het goedkoper kunnen, maar hoef niet perse voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. (als ze nu maar niet groen worden, zoals ik hier net lees / zieSander schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:19:
[...]
De LG's liggen hier op 10 juli op het dak, dan kan ik je meer vertellen ;-)
Ben wel benieuwd naar een foto van jouw dak met LG...
Nee, sowieso niet. Probeer je geld terug te krijgen van de bestaande panelen en die laten vervallen. En ga je hier inlezen en advies vragen om het (achter) zelf te regelen.My-life schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:27:
Ik heb een nieuwbouwhuis gezien waar standaard twee panelen op zitten. Voor 465 euro p/s kunnen panelen bijgekocht worden. Dit is inclusief installatie, in sommige gevallen komt er een micro-omvormer voor 50 euro per paneel extra bij wanneer er schaduw van een dakkapel o.i.d. op het paneel komt.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Wat zou wel een reël bedrag zijn?
Is het een project iets? Of laat je het zelf bouwen? Bij zelf laten bouwen kun/mag je het gewoon zelf regelen.My-life schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:18:
De ingetekende panelen zijn nodig om het huis aan de eisen te laten voldoen. Het huis mag niet gebouwd worden zonder.
Wat zou wel een reël bedrag zijn?
Reële prijs vraagt een bouwer sowieso niet voor aanvullende panelen.
Dan niks doen, je verlies nemen. En achteraf het goed (laten) regelen. Die panelen die geplaatst worden kun je er dan altijd aftrekken en verplaatsen naar een schuur/garage/... en een fatsoenlijke set op je hoofddak plaatsen.My-life schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:27:
Het is een project inderdaad.
Al heb ik de zwartste die ik kon vinden, rara waar liggen ze?reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:25:
[...]
Ga geen erwtensoep op dak leggen, wil geen duif op gaan zitten.....
Ik zou met de (aanstaande) buren contact opnemen en vragen wie er tegen een reële prijs jouw panelen wil overnemen, dan verkoop je straks die er nu liggen compleet aan een van hen, en plaats je zelf een dak vol.My-life schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:27:
Ik heb een nieuwbouwhuis gezien waar standaard twee panelen op zitten. Voor 465 euro p/s kunnen panelen bijgekocht worden. Dit is inclusief installatie, in sommige gevallen komt er een micro-omvormer voor 50 euro per paneel extra bij wanneer er schaduw van een dakkapel o.i.d. op het paneel komt.
Ik vind het schandalig dat je de EPC norm mag halen met behulp van PV.
Je mag toch hopen dat het huis en isolerende zaken langer meegaan de de PV, en het is naar mijn idee erg slecht voor de PV markt op de lange termijn.
Op al die nieuwbouw komen een paar paneeltjes te liggen, waar tegen de tijd dat de bewoner er weer wat geld voor hebben en er klaar voor zijn, dat type niet meer beschikbaar is, waardoor er voor uitbreiding weinig WAF te vinden is, en ook de panelen die er liggen zeer in waarde zijn gedaald t.o.v. wat de bewoner er voor denk te hebben betaald.
De kans dus dat er lang gewacht gaat worden totdat er uitbreiding komt is groot.
Wat als gevolg heeft dat er veel nieuwbouw wijken komen met grote daken waar maar een beetje PV op ligt
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Niet teveel uit dakraam kijken......Rol-Co schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:15:
[...]
Al heb ik de zwartste die ik kon vinden, rara waar liggen ze?
[afbeelding]
Laat je ze gewoon los liggen?
1 PVoutput . Dongen NB
Jareneeke1970 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:33:
[...]
Niet teveel uit dakraam kijken......
Laat je ze gewoon los liggen?
Liggen ze al 2 jaar deze maand.
Gewoon plat of misschien met wat tegels eronder zoals bij jou.
Is wel een verdieping hoger...
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik zou toch een beetje rekening houden met de zuigkracht van de wind. Leg er dan een houten balk onderdoor, die laat je beetje uitsteken voor trottoir bandje of iets in die geestthido schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:46:
Ben ook aan het kijken om ze bij de buren op de opbouw te leggen.
Gewoon plat of misschien met wat tegels eronder zoals bij jou.
Is wel een verdieping hoger...
1 PVoutput . Dongen NB
Ligt aan de windrichting,reneeke1970 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 19:53:
[...]
Ik zou toch een beetje rekening houden met de zuigkracht van de wind. Leg er dan een houten balk onderdoor, die laat je beetje uitsteken voor trottoir bandje of iets in die geest
Ik heb nooit noorden wind, alle andere hoeken heeft de wind er geen vat op of staat mijn huis er voor. Er is de afgelopen 2 jaar echt wel wind geweest.
Ik ben niet van plan om de komende 15 á 20 jaar te verhuizen, dus de terugverdientijd is iets minder belangrijk dan kwaliteit.
Advies wat ik gister al kreeg was een SMA SB 5.0 - 1AV - 40. Wat ik echter wel zie is dat hier "maar" 5 jaar garantie op zit. Enphase omvormers zit 20 jaar garantie op en de SolarEdge 12 jaar. De garantieperiode van de laatste twee omvormertype geeft wat meer vertrouwen dan die van de SMA. Zit er niet op te wachten om over 6 jaar weer €1.000 uit te moeten geven voor een nieuwe omvormer.
Hoe zit het verder met de garantie van de panelen, veelal 10 jaar productgarantie en 25 jaar ca. 80% vermogensgarantie. Als nu na 11 jaar blijkt dat één van de panelen door bijvoorbeeld een doffe bovenplaat door UV instraling zijn vermogen niet meer haalt en op 78% zit. Is dit dan vermogensgarantie of jammer dan?
Gegevens
- Opbrengst uit panelen ca. 4500kWh
- Verbruik jaarlijks ca. 4500kWh
- Dakoriëntatie ZZO
- Dakhelling ca. 40 graden
- Budget ca. € 7.500 ex. BTW
- Afstand van omvormer naar groepenkast ca. 25m
- Hoofdzekering 1x35A
- Ca. 16 panelen
- ferrarismeter

Voorste vlak ca. 310 breed 630 hoog
Achterste vlak ca. 620 breed 510 hoog
Andere zijde dak minder interessant ivm schaduw, dakramen, pijpjes en een grote dakkapel
Schaduwsituatie

Ben heel benieuwd naar jullie reacties. Als dit in een apart topic moet hoor ik het ook graag.
[ Voor 3% gewijzigd door Cavemania op 01-07-2017 22:07 ]
Ben je bereid dingen zelf te doen?
Al die garantietermijn zou ik niet teveel naar kijken, tegen de tijd dat je er eventueel aansprak op wilt maken bestaat of het bedrijf niet meer, of de techniek is achterhaald. Beide keren heb je zelf indirect de garantie bij aanschaf al betaald.
SMA garantie kan gewoon verlengd worden.
http://www.sma-benelux.co...oor-systemen-in-huis.html
Je hebt ruimte zat. Ik zou het volgooien met SF-175 S
(nog een voordeel van een stringomvormer tegenover SE: gaat SE failliet zit je met de gebakken peren en lastig aan spullen te komen, gaat SMA failliet hang je gewoon een ander merk stringomvormer op)
[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2017 22:14 ]
Vorige post aangepast met de gevraagde zakenAtomic2005 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 21:56:
@Cavemania Voor de kenners alvast de exacte dakmaten noteren. En heb je ook een andere kant van dat dak? Zo ja is daar plek?
Ben je bereid dingen zelf te doen?
Al die garantietermijn zou ik niet teveel naar kijken, tegen de tijd dat je er eventueel aansprak op wilt maken bestaat of het bedrijf niet meer, of de techniek is achterhaald. Beide keren heb je zelf indirect de garantie bij aanschaf al betaald.
Ik wil alles laten uitvoeren. Ben zelf geen ster met elektrisch. Wel handig maar vind het ook wel eens lekker om er in de tuinstoel bij te zitten kijken.
Zoals anderen al hebben geopperd, zou ik serieus SolarFrontier panelen adviseren.
Het is dan wel handig om maten te weten.
Verder is SolarEdge een mooi systeem (heb het zelf ook omdat ik ook nogal wat last van schaduw heb). Wel ben je dan gebonden aan SolarEdge. De investering is een stuk hoger. Kies je voor een gewone omvormer, dan kun je die t.z.t vervangen voor een andere.
Echt slechte panelen zijn er tegenwoordig volgens mij niet meer en het is, zoals meerderen hier al genoemd hebben, nog maar de vraag of de fabrikanten dan nog bestaan en eenzeflde paneel kunnen leveren.
[ Voor 45% gewijzigd door Cranberry op 01-07-2017 22:14 ]
Als je met SolarEdge gaat werken is het minder van belang wat voor vervangingspaneel je krijgt. Met een normale stringomvormer zal je dan niet het optimale uit je nieuwe paneel halen
@Noord27 Helemaal mee eens
@AUijtdehaag Zijn inderdaad mooie panelen, WP is wel wat lager maar dat wordt weer opgeheven door een hogere efficiëntie lees ik
[ Voor 28% gewijzigd door Cavemania op 01-07-2017 22:22 ]
Garantie op je omvormer ....ok, en 10 jaar is zat denk ik, ik ga met elektrische apparaten altijd uit van een levensduur van 10 jaar.Noord27 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:10:
Liever een fabrikant waarbij je kan kiezen hoe lang je garantie wenst tegen meerprijs als een duurder product waarbij je die optie niet hebt toch?
Bij panelen ligt dit anders, dat is op geheel defect na niet te bewijzen / aan te tonen, dan krijg je vast verhalen van: "ja meneer de opbrengst valt wat tegen maar misschien had u meer bewolking dan de rest van Nederland"
Of
" nee dat ligt niet aan de panelen, de omvormer(s) is/zijn niet goed meer"
Niet te doen dus, gewoon een redelijk merk nemen dan loopt dat wel los.
Nu in jouw geval je dak, het is veel schaduw maar zo te zien een boom, dus te veranderen in de toekomst, het schaduw beeld is net zoiets als zuid met een dakkapel van de buren, die begint ook om een uur of 5.
Kleine panelen met kleine strings op een omvormer met schaduw management dus.
Kom ik op solar frontier, strings van 5-6 op een sma omvormer.
2e optie
Mono 270W panelen met aps 500 micro omvormers en die allemaal binnen hangen zodat je die bij een defect zelf kan wisselen, koste je alleen iets meer dc kabel.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??