Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste
Acties:
  • 520.091 views

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 12:16
@AUijtdehaag
Het maakt dus geen verschil in oplevering of je 1x8 op mpp1 en 1x8 op mppt2 zet of 2x8 op mpp1?

Schaduw heb ik geen last van op het plat dak.

Als ik nu bijvoorbeeld 4 panelen extra op Noord ga zetten is dat naar mijn mening te weinig om op een mppt te zetten omdat het Vmpp maar maximaal op 128 uit kan komen.

Klopt verkeerd gekeken startspanning is zowel bij de 4.0 als de 5.0 125V.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:34:
[...]

Foei foei aansnijden ? Beter knippen met de zijknip, snijden ga je snel door de isolatie van de ader, in vochtige plekken echt not done!
Sorry beroeps deformatie :)
Aan snijden, ja, met het juiste gereedschap. :P

Afbeeldingslocatie: https://www.totaal-gereedschap.nl/WebRoot/StoreLNL/Shops/62779745/4D1B/8685/DB6B/E082/291E/C0A8/29BA/50AD/83427128.jpg
@Brutuss
Je moet natuurlijk wel aan die minimale spanning komen dan....anders doet-tie-het-niet (op die ingang)

En het rendementsverhaaltje hebben we al gehad toch. (360 Vmpp is ideaal)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2017 12:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

@PClop
Moet je het wel juist gebruiken. 8)
Sommigen krijgen het nog voor elkaar alles door te snijden.

• PClop
  • Niet online
Je moet die rode instel knop idd wel gebruiken om de snij diepte intestellen.
:Y

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 12:16
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:43:
@Brutuss
Je moet natuurlijk wel aan die minimale spanning komen dan....anders doet-tie-het-niet (op die ingang)

En het rendementsverhaaltje hebben we al gehad toch. (360 Vmpp is ideaal)
Klopt kan beter proberen die strings van 8 te vergroten met meer panelen in de toekomst.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Idd @AUijtdehaag . Ik heb er 24panelen vandaan.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Brutuss schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Klopt kan beter proberen die strings van 8 te vergroten met meer panelen in de toekomst.
Nu alles in 1 string op een stecagrid 4200 of op een 3-fase sma stp xxxx tl-20 kan ook.
Zelf ff bekijken...

Verwijderd

Beste lezers,

Heb me geprobeerd in te lezen in deze materie, maar ik vind het moeilijk te begrijpen allemaal. Hopelijk kan iemand me adviseren met het volgende.

Ik heb een nieuwbouw huis gekocht met standaard 4 zonnepanelen. Hier zit een standaard string-omvormer bij 1 fase 230 V. Deze waarde zegt me niet veel.. Ik ben samen met mijn vriendin en we gebruiken dus niet zo veel stroom. Kinderen zal nog een aantal jaar duren.
Panelen komen op het westen/zuid-westen te liggen.
Nu zijn er opties voor extra panelen en micro-omvormers.
Een extra paneel kost 450 euro. Ik neig er momenteel naar 1 extra paneel te nemen, dit kan immers nooit kwaad.(?)
Maar, wil je ook micro omvormers hierbij kost dit nog eens 1405 euro.
Ik heb geen tot zeer weinig last van schaduw in de omgeving, omdat ik behoorlijk vrij zit.
Van wat ik lees hebben deze micro omvormers vooral nut indien je soms deels in de schaduw valt..

Hebben micro omvormers dus nut in mijn situatie?
Is het slim om nu al een extra paneel te nemen? Of misschien nog wel meer.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:38:
Beste lezers,

Heb me geprobeerd in te lezen in deze materie, maar ik vind het moeilijk te begrijpen allemaal. Hopelijk kan iemand me adviseren met het volgende.

Ik heb een nieuwbouw huis gekocht met standaard 4 zonnepanelen. Hier zit een standaard string-omvormer bij 1 fase 230 V. Deze waarde zegt me niet veel.. Ik ben samen met mijn vriendin en we gebruiken dus niet zo veel stroom. Kinderen zal nog een aantal jaar duren.
Een extra paneel kost 450 euro. Ik neig er momenteel naar 1 extra paneel te nemen, dit kan immers nooit kwaad.(?)
Ik heb geen tot zeer weinig last van schaduw in de omgeving, omdat ik behoorlijk vrij zit.
Van wat ik lees hebben deze micro omvormers vooral nut indien je soms deels in de schaduw valt..

Panelen bijbestellen via een aannemer is veel te duur. Mijn advies is via een zonnepanelenbedrijf flink uitbreiden naar 12 panelen bijvoorbeeld voor een mooie prijs.
Bij geen schaduw zijn micro omvormer niet nodig en alleen maar een extra kostenpost.

www.sunsolar.nl

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 15:31

Wailing_Banshee

You're Next

Beste lezers,

Ergens heb ik het idee dat je prijzen ergens niet kloppen (of ik begrijp het niet zo goed).

450 euro voor een extra paneel?? En 1405 euro extra voor micro-omvormers voor 4 panelen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PClop schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:47:
Je moet die rode instel knop idd wel gebruiken om de snij diepte intestellen.
:Y
Daar hebben we toch allemaal geen tijd voor kerel, zijknipper en klaar, zie ik elke geroutineerde elektricien doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:07:
[...]

Ergens heb ik het idee dat je prijzen ergens niet kloppen (of ik begrijp het niet zo goed).

450 euro voor een extra paneel?? En 1405 euro extra voor micro-omvormers voor 4 panelen?
Dat is inclusief het huis ;)

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Atomic2005 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:08:
[...]

Idd @AUijtdehaag . Ik heb er 24panelen vandaan.
en hoe is de ervaring?

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Een beetje dubbel. Aan de eene kant werden de (gebruikte) best vuil, smerig, en met lichte (frame) beschadigingen geleverd. Dat viel me een beetje tegen. Dat lag vooral aan mijn te hoge verwachting denk ik.

Technisch gezien waren ze prima.

Let alleen heel goed op dat ze OF staand geleverd worden. OF horizontaal/liggend met van die fixeer voetjes er tussen. Bij mij was de vervoerder (een externe partij dus) dusdanig lomp dat de onderste 2 panelen in elkaar waren geschoven. Ze waren los gestapeld met folie eromheen. Dat heeft me diverse telefoontjes en gezeur/gedoe/... gekost om die vergoed te krijgen.

Juridisch gezien was het ook mijn eigen fout. Want ik was zo "dom" geweest om te tekenen voor correct ontvangt. Dus eerst goed checken voor je voor juist ontvangst tekend. En wat helpt is tekenen onder voorbehoud. Je naam zetten+ handtekening. en erbij zetten : Onder voorbehoud. En foto's overal van maken. Dat geldt trouwens voor iedere levering, van welke partij dan ook.

Al met al zou ik er zo weer zaken mee doen. Je kunt bij ideal betaling nog 5% korting krijgen, en als je even belt en kletst kun je het bedrag ook nog wel afronden..

• Tweeke
  • Niet online
Zouden jullie even kunnen meedenken? Wil graag panelen plaatsen op de schuur in de tuin. Schuin dak, 2 dakvlakken, zuiver Oost-West. Aan de westkant gedeeltelijk schaduw vanaf ca. 18.00 bij hoge zonstand. De oostkant zou schaduwvrij moeten zijn, ik verwacht wel een beetje schaduw in de winter afkomstig van bomen aan zuid-oost zijde. Zie afbeelding voor situatieschets en eerste legplan.

Ik ben een voorstander van zoveel mogelijk opwekken, want wil gedeelte van de verwarming gaan elektrificeren (lucht-lucht warmtepompen).

Wat voor paneel/omvormer combinaties zouden goed kunnen werken? Bijv. 2 strings met 8x (Oost) + 6x (West) ~300Wp mono's op een Goodwe 3000 D-NS (of vergelijkbaar)?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fVSRtQ/Legplan_schuurtje.png

@Atomic2005 Zie plaatje voor afmetingen. Doel is maximaal opwekken. Meer opwekken dan eigen verbruik is niet erg, dat maak ik wel op of ik accepteer de lagere terugleververgoeding. 1-fase 25A aansluiting, gaat niet de beperkende factor zijn met het beschikbare dakoppervlak icm oost/west.

[ Voor 21% gewijzigd door Tweeke op 27-06-2017 17:14 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Tweeke
Denk dat de kenners graag de exacte afmetingen willen weten. Wat voor electra aansluiting heb je? 1fase of 3fase. Wat is je huidige verbruik? etc

PS : de afbeelding is niet zichtbaar.

Tweeke schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:54:
Zouden jullie even kunnen meedenken? Wil graag panelen plaatsen op de schuur in de tuin. Schuin dak, 2 dakvlakken, zuiver Oost-West. Aan de westkant gedeeltelijk schaduw vanaf ca. 18.00 bij hoge zonstand. De oostkant zou schaduwvrij moeten zijn, ik verwacht wel een beetje schaduw in de winter afkomstig van bomen aan zuid-oost zijde. Zie afbeelding voor situatieschets en eerste legplan.

Ik ben een voorstander van zoveel mogelijk opwekken, want wil gedeelte van de verwarming gaan elektrificeren (lucht-lucht warmtepompen).

Wat voor paneel/omvormer combinaties zouden goed kunnen werken? Bijv. 2 strings met 8x (Oost) + 6x (West) ~300Wp mono's op een Goodwe 3000 D-NS (of vergelijkbaar)?

[afbeelding]

@Atomic2005 Zie plaatje voor afmetingen. Doel is maximaal opwekken. Meer opwekken dan eigen verbruik is niet erg, dat maak ik wel op of ik accepteer de lagere terugleververgoeding. 1-fase 25A aansluiting, gaat niet de beperkende factor zijn met het beschikbare dakoppervlak icm oost/west.
Waar er nu zes staan kun je er negen stuks van 2×1m kwijt, en die andere kant wel 3×5=15 van 1.65×1m
Totaal meer dan 7000wp wat 5000 watt op de piek gaat geven, dus je 25A is dus wel te klein, maar 35 van laten maken kost niet veel

Dus je kunt maken wat je wilt haha

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 27-06-2017 17:35 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:13:
[...]

Daar hebben we toch allemaal geen tijd voor kerel, zijknipper en klaar, zie ik elke geroutineerde elektricien doen.
OT.

Bij welke firma's werken die dan, firma Bdehaas&Co zeker. :P

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PClop schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:53:
[...]

OT.

Bij welke firma's werken die dan, firma Bdehaas&Co zeker. :P
Nope,
Zo'n stripper werkt prima als je hele lange stukken moet strippen om in de lengte te snijden en dikke kabels maar 2,5-6mm2 aanpellen voor een lasdoos of wcd gaat gewoon met de zijknip.
Als je in de food zit net als ik moet je dat ding zowiezo in de bak gooien, verschillende dikten kabel, en 1x te diep snijden krijg je zoveel spijt van, een druppeltje vocht er op en je zoekt je het Lazerus.....een maand later.
Zelf doe ik het ook nooit, gaat prima met een zkt

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Beste lezers,

Ik zou vragen aan de aannemer of ze helemaal geen panelen op het dak leggen. Creditfactuur van 1800 euro voor de 4 paneeltjes en nog zo'n soort bedrag voor de omvormer...

Vervolgens koop je het hele dak vol voor hetzelfde bedrag en wek je veel meer op dan je zou doen met die EPC schaampanelen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cf1lfmGWwAA6hDl.jpg

De schaampanelen kan je ook doorverkopen aan de buren, en zelf voor normale prijzen elders inkopen. Aannemer aanmelden voor het TV-programma Opgelicht.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dre schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:32:
[...]
Ik zou vragen aan de aannemer of ze helemaal geen panelen op het dak leggen. Creditfactuur van 1800 euro voor de 4 paneeltjes en nog zo'n soort bedrag voor de omvormer...
Ik ben het met je eens (ik heb een aanbod van €6210,- incl BTW voor 2160 Wp erbij vriendelijk uitgelachen), ware het niet dat het huis zonder de standaardpanelen niet aan de bouwvergunning voldoet. Dus de schaampanelen moeten er bij oplevering op liggen.
@Verwijderd dus niet doen. Houd het bij de standaardpanelen, leg ze na oplevering op je schuur en leg je hele dak vol voor dezelfde prijs.
Met wat pech heb je indak panelen, maar dan nog is achteraf goed doen de helft goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 27-06-2017 19:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Proton_ @Verwijderd
Je kunt volgens mij gewoon die panelen laten vervallen en een creditnota vragen. Familielid van mij zit in hetzelfde traject en krijgt 2600euro ex btw of iets in die buurt terug voor 6panelen+omvormer.

Bouwer trekt wel de leiding met bekabeling en de (door ons uitgezochte) automaat in de meterkast.

Er staat gewoon in het bouwbestek : Opdrachtgever verzorgt zelf de zonnepanelen.

Dus we kunnen gewoon een gebruikte SMA regelen+ panelen en zelf veranda dak+garage vol leggen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
Een alternatieve instalateur kan toch ook panelen op het dak leggen voor oplevering ?
Of zou de bouwer er een kickback fee voor krijgen ?

Onze bouwer gaf aan dat wat in die EPC berekening staat niet zo bindend is en dat je vergelijkbaar of beter ook mag toepassen. Werd overigens wel tegengesproken hier op tweakers dst het volledig moet kloppen.
Ik ga dus maar een kloppende laten maken.
Dus wellicht na vragen bij gemeente waar je woont hoe ze hier mee om gaan.

6K euro voor 2160 wp erbij is haast diefstal lijkt me.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Atomic2005 Da's inderdaad een betere oplossing, ik was in de veronderstelling dat het niet kon.
Ik ga kijken of ik het nog kan regelen :)
@jacovn indak met micro-omvormers :|

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:34:
[...]

Foei foei aansnijden ? Beter knippen met de zijknip, snijden ga je snel door de isolatie van de ader, in vochtige plekken echt not done!
Sorry beroeps deformatie :)
Ik gebruik daarvoor een Jokari mes, eerst diepte checken, dan snijden.
Vooral als je nog wel een XMVK en VMVK door elkaar gebruikt.
Maar goed we dwalen af.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 27-06-2017 21:16 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:47
Ik gebruik haast altijd een skeletool om kabels mee te strippen. O-)
Of een knippex kniptang met 1,5 en 2,5mm2 strip functie er in voor installatiedraad.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-11 12:53
format5 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:35:
Of een knippex kniptang met 1,5 en 2,5mm2 strip functie er in voor installatiedraad.
Knipex

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat dat zomaar kan, panelen bedingen voor schandalige prijzen en anders voldoet het niet aan de eisen.... Bijzonder.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fairy De projectpanelen zijn bij de prijs inbegrepen, wat die kosten is dus onzichtbaar.
Het gaat om de meerprijs voor extra panelen (dus de extra groep etc ligt er dan al).
En de meerprijs voor dingen die de bouwer niet zelf doet is altijd exorbitant (€100 voor een stopcontact bijvoorbeeld).

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:07:
[...]

Er liggen standaard 4 panelen van 1,61x1,00m op mijn dak i.v.m. bouwnormen etc. Deze kunnen dus niet komen te vervallen voor de oplevering.
Opties tot extra panelen is 450,- / paneel.
Omvormers bij 5 panelen 1405,-
Bij 6 panelen 1655,-
Enz.

Maar wat ik begrijp uit jullie reacties is het dus bij de standaard laten. En later door een andere partij mijn dak vol laten leggen voor een betere prijs?
Wat is wel een redelijke prijs voor een gemiddeld (extra) paneel?
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:04:
[...]

Er liggen standaard 4 panelen van 1,61x1,00m op mijn dak i.v.m. bouwnormen etc. Deze kunnen dus niet komen te vervallen voor de oplevering.
Bij 6 panelen 1655,-
Enz.

Maar wat ik begrijp uit jullie reacties is het dus bij de standaard laten. En later door een andere partij mijn dak vol laten leggen voor een betere prijs?
200 euro inclusief montage.....
Je moet vragen of ze die vier ergens links boven in hoek leggen zodat je later aan kunt vullen. Als ze voor het mooie makkelijke midden op dak komen dan moeten ze verplaatst worden, en daar maakt de nieuwe installateur dan weer een gouden rekening voor

1 PVoutput . Dongen NB

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

@AUijtdehaag Ik wacht nog op 2 offertes, maar heb inmiddels wel SunSolar binnen
22x SF-175 met een Goodwe GW4000DT 3-fase omvormer
1x Klöder dakpan en 1x een snelpan (ivm die pijpjes)
1x KwH meter
incl 3-fase automaat komt het nu rond de €4900 bruto uit.

Dan heb ik 3850Wp erop liggen, het knutselwerk mbt de pijpjes geregeld en alles op een 3-fase aangesloten.

specs | 3360wP met SE3000

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Bij 6 panelen 1655,-
Enz.

Afhankelijk van de kwaliteit van panelen en omvormer die tijdens de bouw geïnstalleerd worden zou ik ook zeker 2 offertes laten maken:
- Alles nieuw met andere omvormer (en dan kijken wat je voor de rest kunt terugkrijgen)
- Aanvullen + andere omvormer (en dan kijken wat je voor de omvormer terugkrijgt)

• Andre1973

Andre1973

[...]

Bij 6 panelen 1655,-
Enz.

Ik zou bij wat buren een briefje in de bus gooien als dat al gaat en de 4 tegen een "aantrekkelijke" prijs aanbieden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Andre1973 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:09:
[...]

Ik zou bij wat buren een briefje in de bus gooien als dat al gaat en de 4 tegen een "aantrekkelijke" prijs aanbieden.
Waarom zou ik dit willen doen? Die 4 panelen zitten in de aanneemsom en liggen er straks al op.
Is het niet gewoon het beste om na oplevering er nog bijvoorbeeld 6 bij te plaatsen?
(Sorry, ben een complete leek op dit gebied)

• Tweeke
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:18:
[...]

Waar er nu zes staan kun je er negen stuks van 2×1m kwijt, en die andere kant wel 3×5=15 van 1.65×1m
Totaal meer dan 7000wp wat 5000 watt op de piek gaat geven, dus je 25A is dus wel te klein, maar 35 van laten maken kost niet veel

Dus je kunt maken wat je wilt haha
Okay, iets aan nuancering dan, 4500Wp is meer dan voldoende. Dan zouden we zelfs volledig kunnen elektrificeren.
Uitgaande van ca. 4500Wp panelen verdeeld over de twee dakvlakken, wat is dan een gunstige configuratie?

- 6x JA Solar 300Wp op West en 10x zelfde op Oost. Met Goodwe / Omnik / Hosola?. Gaat dat beetje vliegen?
- 10x SF175Wp op West en 16x zelfde op Oost. Welke omvormer?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Tweeke schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:57:
[...]

Okay, iets aan nuancering dan, 4500Wp is meer dan voldoende. Dan zouden we zelfs volledig kunnen elektrificeren.
Uitgaande van ca. 4500Wp panelen verdeeld over de twee dakvlakken, wat is dan een gunstige configuratie?

- 6x JA Solar 300Wp op West en 10x zelfde op Oost. Met Goodwe / Omnik / Hosola?. Gaat dat beetje vliegen?
- 10x SF175Wp op West en 16x zelfde op Oost. Welke omvormer?
De truc is om de juiste spanning te vinden die panelen creeeren en de omvormer lekker vind. Met groepjes van vier solar frontier lukt dat altijd.
Zes ja solar geeft een te lage spanning. Dan moet je panelen gaan zoeken van 72 cellen.
Maar als je toch schaduw hebt zou ik een sma pakken met willekeurige panelen, of solar frontier die dan voor schaduw management zorgen met willekeurige omvormer.
Misschien heb je voorkeur welke panelen je mooi vind?
Jij kunt eigenlijk alles leggen, je hebt makkelijk dak. Maar ik zou wel rekening houden met het feit dat je later gaat uitbreiden. Dus begin in hoek met leggen zodat je niet moet gaan schuiven.

Ik persoonlijk zou de solar frontier nemen, is ook eenvoudig uitbreiden omdat het met string per vier gaat

1 PVoutput . Dongen NB

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:25:
[...]

Waarom zou ik dit willen doen? Die 4 panelen zitten in de aanneemsom en liggen er straks al op.
Is het niet gewoon het beste om na oplevering er nog bijvoorbeeld 6 bij te plaatsen?
Wij krijgen volgende week de sleutel van onze nieuwbouwwoning en er zaten bij de bouw standaard 6 panelen van 275WP. Uitbreiden kon voor rond de €400,- per paneel met een maximum van 15 panelen, volgens de aannemer konden er niet meer panelen op het dak (in totaal 4125WP).

We hebben de panelen laten vervallen en kregen daarvoor rond de €2400,- terug.

Zelf panelen aangeschaft, inclusief installatie voor ruim €6000,- voor 6000WP!!! (excl btw)

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

• Tweeke
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:34:
[...]

De truc is om de juiste spanning te vinden die panelen creeeren en de omvormer lekker vind. Met groepjes van vier solar frontier lukt dat altijd.
Zes ja solar geeft een te lage spanning. Dan moet je panelen gaan zoeken van 72 cellen.
Maar als je toch schaduw hebt zou ik een sma pakken met willekeurige panelen, of solar frontier die dan voor schaduw management zorgen met willekeurige omvormer.
Jij kunt eigenlijk alles leggen, je hebt makkelijk dak. Maar ik zou wel rekening houden met het feit dat je later gaat uitbreiden. Dus begin in hoek met leggen zodat je niet moet gaan schuiven.

Ik persoonlijk zou de solar frontier nemen, is ook eenvoudig uitbreiden omdat het met string per vier gaat
Kijk dat zijn de betere tips! Kleur is niet heel belangrijk maar zwart(ig) staat wel mooier op de donkere pannen. Kunnen er meerdere strings op een MPPT? En hoe kom ik achter het max. vermogen per MPPT van al die budget-omvormers, staat niet in de specs... [edit: ah, wel gevonden voor Hosola, Omnik, niet voor Goodwe]

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01
Ik vind het te belachelijk voor woorden die schaampanelen. Ik zou zeggen; behaal die EPC op een andere manier:
-Meer isolatie
-DWTD
-betere beglazing
etc
Was er al gezegd dat de bouw conservatief is?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
Betere isolatie is duurder en moeilijker te realiseren. In de bouw zijn het gewoon centenknijpers.

Regeren is vooruitschuiven

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:25:
[...]

verkoop je die tegen de prijs waarvoor ze je die extra panelen je aanbieden, en leg je zelf een mooi vlak panelen neer. voor de opbrengst en misschien nog een beetje erbij.

Tweeke schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:59:
[...]

Kijk dat zijn de betere tips! Kleur is niet heel belangrijk maar zwart(ig) staat wel mooier op de donkere pannen. Kunnen er meerdere strings op een MPPT? En hoe kom ik achter het max. vermogen per MPPT van al die budget-omvormers, staat niet in de specs... [edit: ah, wel gevonden voor Hosola, Omnik, niet voor Goodwe]
Goed bezig, meestal ligt vermogen iets boven de helft van totale vermogen. Een 4000 watt is 2250 per mpp ongeveer.
Met de spanning zit je het liefst in het midden van het mpp bereik, vaak 350 volt.
Meerdere string parallel heeft één vereiste dat het dezelfde aantal panelen zijn voor gelijke spanning. Bij parallel tel je de stroom op dus let op de maximale stroom per mpp.
Een sma is makkelijke omvormer, kan volledige vermogen per mpp aan, kan hogere string spanning aan en heeft optitrack voor schaduw. Maar wel duurder.....
Een solar frontier is van zichzelf ongevoelig voor schaduw dus kan op willekeurige omvormer. Sf heeft ook hoge spanning, vier stuks is al 350 volt dus makkelijk inzetbaar.
Vandaar dat jij veel mogelijkheden hebt, alleen paneel moet bij omvormer passen, meer niet

1 PVoutput . Dongen NB

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Pvoutput is sinds vanmiddag kapoet: "503 Service Unavailable. No server is available to handle this request."

Hopelijk geen NotPetya gedoe...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 00:23
Mijn ouders zijn bezig met het aanschaffen van zonnepanelen en ik ben er op den duur ook zeker in geïnteresseerd nu heeft mijn vader iemand van exasun over de vloer gehad en zit er over te denken om met hun in zee te gaan.
Wat ik van mijn vader hoor en wat ik op het web lees is dat de panelen hier in Nederland worden gemaakt.
Het feit dat er 30jaar garantie op zit spreekt ze ook erg aan.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met deze partij? (via de search kwam ik wat oude posts tegen uit 2015).

Ik ben benieuwd :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:23
Grolsch schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:44:
Wij hebben ook zojuist de panelen besteld.

Helaas te weinig tijd gehad om het zelf helemaal na te puzzelen, maar bij het verkopende bedrijf een erg goed gevoel en ik ken de eigenaar.

Dit is besteld:

40 Solar Frontier 175 Wp zonnepanelen, zwart, 7000 Wp / 6350 kWh
1 Omvormer Fronius Symo 8.2-3 met 2 mpp-trackers.

We hebben een omvomer 8.2 aangehouden.
Hier kunnen nog 12 panelen bij op 2040 Wp +- 1750 KWh mocht blijken dat we tekort komen.

Ik kan ons verbruik moeilijk inschatten omdat het een nieuwe woning is.

We verbruikten altijd 4000KWh per jaar, maar we hebben nu een WP (L/W) en geen gas meer.

Installatie wordt alleen op platte daken geplaatst onder een minimale hoek (15 graden)

Ik zal dit topic in de gaten gaan houden :)
Een kleine update, volgende week donderdag komen ze de panelen installeren, dus laat het mooie weer maar komen 8) 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

hantheman schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:45:
Mijn ouders zijn bezig met het aanschaffen van zonnepanelen en ik ben er op den duur ook zeker in geïnteresseerd nu heeft mijn vader iemand van exasun over de vloer gehad en zit er over te denken om met hun in zee te gaan.
Wat ik van mijn vader hoor en wat ik op het web lees is dat de panelen hier in Nederland worden gemaakt.
Het feit dat er 30jaar garantie op zit spreekt ze ook erg aan.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met deze partij? (via de search kwam ik wat oude posts tegen uit 2015).

Ik ben benieuwd :)
Ik heb geen ervaring met deze partij maar 30 jaar garantie bieden op een produkt heeft niet zoveel waarde.

www.sunsolar.nl

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
De partijen die het meest lang al mee draaien geven de kortste garanties op hun producten. Dus de de kwaliteit zit in een product of niet. Denk aan SMA?

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Grolsch schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:17:
[...]

Een kleine update, volgende week donderdag komen ze de panelen installeren, dus laat het mooie weer maar komen 8) 8)
Daar ga je echt wel meer mee opwekken dan 6350, denk sowieso 7500kWh.. en misschien wel meer. Of heb je veel last van schaduw en liggen ze ongunstig?

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-11 13:08
Joepla schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:42:
Pvoutput is sinds vanmiddag kapoet: "503 Service Unavailable. No server is available to handle this request."

Hopelijk geen NotPetya gedoe...
Yep. ligt er nog steeds uit. Een traceroute stopt ergens in Japan. Duurt nu wel erg lang...

EDIT: En hij doet het weer :) .

[ Voor 4% gewijzigd door Aegle op 28-06-2017 22:56 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
reneeke1970 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:34:
[...]

6 ja solar op een omnik/hosola of weet ik wat werkt prima. Die gaan aan bij 100v ofzo. 6 oost en 6 west werkt dus ook prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
SolarKing schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Ik heb geen ervaring met deze partij maar 30 jaar garantie bieden op een produkt heeft niet zoveel waarde.
Eens maar er zijn verassend veel mensen die dit toch bijzonder belangrijk lijken te vinden vreemd genoeg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Grolsch
Atomic2005 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:33:
[...]

Daar ga je echt wel meer mee opwekken dan 6350, denk sowieso 7500kWh.. en misschien wel meer. Of heb je veel last van schaduw en liggen ze ongunstig?
We gaan er achterkomen, de panelen worden gelegd op een plat dak welke op oost ligt, en op een plat dak welke op zuid ligt.

Wel zo plat mogelijk (kleine hoek) en een klein beetje last van schaduw, maar volgens de berichten presteren deze panelen ook nog redelijk als ze niet vol in de zon liggen.

Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:34:
[...]
Wel zo plat mogelijk (kleine hoek) en een klein beetje last van schaduw, maar volgens de berichten presteren deze panelen ook nog redelijk als ze niet vol in de zon liggen.
Dat ligt eraan hoe de schaduw valt.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Uiteraard heb je ook nog parallelle strings.
Op noord doen ze het ook prima bij mij. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 08:08 ]

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:05:
[...]

Dat ligt eraan hoe de schaduw valt.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Uiteraard heb je ook nog parallelle strings.
Zie hieronder een 2-tal tekeningen, het zuiden is echt het zuiden, het gaat dus om de 2 platte daken, en op de dakkappellen komen ook PV panelen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/344p750.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/51ca68af50f517b16d288bb8621515ec84bdbdef/?url=http%3A%2F%2Fi63.tinypic.com%2Fegaesi.jpg

Ik moet eigenlijk ook nog een energieleverancier kiezen (ik zit nu bij NUON), zijn er nog zaken om rekening mee te houden?

Ik verwacht 7000kWh per jaar te gaan verbruiken, en stel dat ik dat ook op ga wekken.
Ik heb geen gas.

Als ik bovenstaande invul op gaslicht.com krijg ik geld toe :? Dat lijkt me haast te mooi om waar te zijn :?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/i1y5jk.jpg

@Grolsch
Ik zit bij vandebron zonnecollectief (als leverancier) en heb ook geen gasaansluiting.
Vergoeding is "meer" dan "prima" van wat ik krijg voor mijn overschot. :X

Uiteraard krijg je geld toe, al is je verbruik en opwek precies 0 kWh
Dat komt door de heffingskorting en geen gasaansluiting (vastrecht betaal je niet daarvoor).
Daar heb je zelfs geen bonus voor nodig om geld "toe" te krijgen.
Ik stap ook nooit meer over... ;)

Edit: Je weet toch dat alle SF panelen in een string (op een stringomvormer) dezelfde helling en kijkrichting moeten hebben? En de lengte van de string hetzelfde moet zijn bij parallel schakelen?
Kan dat dan met een paar panelen op de dakkapellen?

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 08:45 ]

Grolsch schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:10:
[...]

Zie hieronder een 2-tal tekeningen, het zuiden is echt het zuiden, het gaat dus om de 2 platte daken, en op de dakkappellen komen ook PV panelen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik moet eigenlijk ook nog een energieleverancier kiezen (ik zit nu bij NUON), zijn er nog zaken om rekening mee te houden?

Ik verwacht 7000kWh per jaar te gaan verbruiken, en stel dat ik dat ook op ga wekken.
Ik heb geen gas.

Als ik bovenstaande invul op gaslicht.com krijg ik geld toe :? Dat lijkt me haast te mooi om waar te zijn :?

[afbeelding]
Waarschijnlijk bij je bij van de bron nog goedkoper uit, de vergelijking site houd geen rekening met zonne collectief, verdubbeling terug levering tarief, en halvering vast recht

1 PVoutput . Dongen NB

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:35:
@Grolsch
Ik zit bij vandebron zonnecollectief (als leverancier) en heb ook geen gasaansluiting.

Dat komt door de heffingskorting en geen gasaansluiting (vastrecht betaal je niet daarvoor).

Edit: Je weet toch dat alle SF panelen in een string (op een stringomvormer) dezelfde helling en kijkrichting moeten hebben? En de lengte van de string hetzelfde moet zijn bij parallel schakelen?
Maar volgens mij wordt jij ook een beetje gematst 😇 Zelf bij greenchoice voor een jaar en daarna zijn we wel verder. Plan is om uiteindelijk half september 7000kwp op dak te hebben...overbodig maar who cares 😁WP komt eraan dan als ik de vrouw kan overtuigen gas vrij 😎

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• TFHfony
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
wetsteyn schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:47:
[...]
Maar volgens mij wordt jij ook een beetje gematst 😇 Zelf bij greenchoice voor een jaar en daarna zijn we wel verder. Plan is om uiteindelijk half september 7000kwp op dak te hebben...overbodig maar who cares 😁WP komt eraan dan als ik de vrouw kan overtuigen gas vrij 😎
Zal ik hem maken? Nehhh...
Of het k-tje weg, of 3 nullen weg denk ik.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

[...]

Vandaar de "meer" in mijn zin. :P
Vergoeding is "meer" dan "prima" van wat ik krijg voor mijn overschot

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:35:
@Grolsch

Daar had die panelen legger het ook al over, dus daar heeft hij over nagedacht neem ik aan.

@Grolsch
Je kan ook zelf eens "nadenken" toch?
Dan hoef je niet alles achteraf te herstellen... >:) ;)
Van een goedkope Fronius stringomvormert, een Solaredge systeem maken met 1 optimizer per paneel, gaat in de papieren lopen... :>

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 11:47 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
[...]

Ik maak hem wel..

7000kwp = 7 miljoen Wp.. :*) :X

• Cupid673
Noord27 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Ik maak hem wel..

7000kwp = 7 miljoen Wp.. :*) :X
Daarmee ik zou ik mijn vrouw wel weten te overtuigen 8)

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:39:
@Grolsch
Je kan ook zelf eens "nadenken" toch?
Dan hoef je niet alles achteraf te herstellen... >:) ;)
Van een goedkope Fronius stringomvormert, een Solaredge systeem maken met 1 optimizer per paneel, gaat in de papieren lopen... :>
Ik heb me niet 600% in PV panelen verdiept en heb daar (helaas) ook geen tijd voor.

Ik heb wel het woordje "optimizer" laten vallen, maar volgens hem heeft dat (bij juiste stringindeling) in ons geval geen nut, omdat het niet voor gaat komen dat 1 paneel van de string in de schaduw gaat vallen.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik stel de vraag hier nog een keer..

Ik heb oost/west schansen, 10graden, op EPDM dak. Hier zitten regelmatig duiven onder. Hoe erg is dat?
En zo ja, wat is de makkelijkste oplossing?

• Andre1973

Andre1973

Atomic2005 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:42:
Ik stel de vraag hier nog een keer..

Ik heb oost/west schansen, 10graden, op EPDM dak. Hier zitten regelmatig duiven onder. Hoe erg is dat?
Niet erg denk ik, tenzij ze je ook je hele dak = PV vol sch**ten.
Niks aan doen dus. Als je ze kwijt wil zijn er van die soort hengels met zo'n roofvogel vlieger eraan, tegen meeuwen helpt dat, vast ook tegen duiven.

https://www.allestegenong...JWixKDw4tQCFTYz0wodnJsAsg

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Atomic2005 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:42:
Opeten

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-10 16:14
Voor zonnepanelen op een schuin dak wordt er wel is vogelschroot gebruikt om de onderzijde van de zonnepanelen af te schermen. Op die manier heb je wel ventilatie maar geen vogelnesten die je koeling van je panelen verhindert. Mogelijk hier ook een idee? Anders kippengaas bij elke opening?

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik heb mijn 40 SF 170's (zonder optimizers) nu een jaar liggen en ze hebben 7650kWh opgebracht. Ze liggen op WZW en hebben vrijwel geen last van schaduw (enkel in de avond een klein beetje). Dit was ook veel meer dan de verwachte 6300-6500kWh die de zonnepanelenboer verwachtte. Ben er dus dik tevreden mee!
Grolsch schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:17:
[...]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Andre1973 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Niet erg denk ik, tenzij ze je ook je hele dak = PV vol sch**ten.
Niks aan doen dus. Als je ze kwijt wil zijn er van die soort hengels met zo'n roofvogel vlieger eraan, tegen meeuwen helpt dat, vast ook tegen duiven.

https://www.allestegenong...JWixKDw4tQCFTYz0wodnJsAsg
Maar als ze een nest oid er onder bouwen zou je niet problematisch vinden? Die vogelverschrikker gaat niet, want het is een hoog dak, op hoeklocatie in historisch stadscentrum :)

Ander vraagje in het verlengde daarvan : Waar kan ik goedkoop die duivenpinnen krijgen. Zie allemaal prijzen van 2,50+ per 50cm.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik denk dat een nest nog wel eens een brandgevaartje zou kunnen worden als je panelen warm worden op een hete dag.

• Andre1973

Andre1973

T lijkt me dat je die bitumen net zo makkelijk in de fik krijgt als dat nest materiaal.
De vogelschade die ik op een dak zie is vooral aan isolatie van airco's. Schade door vogels aan bijvoorbeeld solarkabel heb ik nog niet gezien. Bij 1 melding van vogel overlast was t vooral geluidsoverlast van scharrelende kauwen op en schuin dak tussen de pannen bij een van der valk systeem, daar zit wat meer ruimte tussen de panelen en de pannen dan bij CF.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Atomic2005 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:56:
[...]

Maar als ze een nest oid er onder bouwen zou je niet problematisch vinden? Die vogelverschrikker gaat niet, want het is een hoog dak, op hoeklocatie in historisch stadscentrum :)
Bij de plaatselijke Blokker hier hadden ze (plastic ? zo uitgebreid heb ik ze niet bestudeerd) roofvogels, die zouden moeten werken tegen duiven. Zagen er neutraal zwart uit, ook voor in een historisch centrum. Niet al te duur, ik meen 2,95 of 3,95. Misschien die een of twee rond de panelen zetten ?
Pathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:56:
Hmm, ik denk dat een nest nog wel eens een brandgevaartje zou kunnen worden als je panelen warm worden op een hete dag.
Mjammie... Gegrilde duif :Y)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Knoetie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:23:
Voor zonnepanelen op een schuin dak wordt er wel is vogelschroot gebruikt om de onderzijde van de zonnepanelen af te schermen. Op die manier heb je wel ventilatie maar geen vogelnesten die je koeling van je panelen verhindert. Mogelijk hier ook een idee? Anders kippengaas bij elke opening?
Volgens mij vinden die vogels bij ons het daar veel te warm. Ze zitten allemaal onder de pannen aan de andere kant van het huis...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Knoetie
Bedenk je wel dat als er vogels onder pannen kunnen zitten er waarschijnlijk ook isolatie weggeplukt kan worden. (Bij ons 70 cm diep...)
@Atomic2005
Stukje kippen gaas halen bij de (friese) boerenbond en onder je panelen proppen?
linkje

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 14:45 ]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:34:
@Atomic2005
Stukje gaas halen bij de (friese) boerenbond en onder je panelen proppen?
linkje
Ben benieuwd wat voor "slecht" youtube filmpje dit weer is :+

Verwijderd

Inmiddels contact gehad met de bouwer.
Kunnen mij niet exact aangeven waar de panelen precies worden geplaatst. Op de indicatieve tekening staan er namelijk 6 getekend, en ik heb er 4.
Maar of ik wel even voor 7 juli wil besluiten wat ik er mee doe.. wat zijn dit voor praktijken.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:52:
Kunnen mij niet exact aangeven waar de panelen precies worden geplaatst. Op de indicatieve tekening staan er namelijk 6 getekend, en ik heb er 4.
Maar of ik wel even voor 7 juli wil besluiten wat ik er mee doe.. wat zijn dit voor praktijken.
In dat geval zou ik tegen de bouwer zeggen dat hij ze mag houden. En dat ik het zelf wel regel.

Knoetie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:23:
Boven het nest is ruimte voor de duif dus geen probleem voor koeling. Ik heb liever dat hij onder panelen schijt dan er bovenop. Dus ik zie ze er graag onder vliegen, beetje dier vriendelijkheid kan geen kwaad.....

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:52:
Welkom in de boevenwereld van "de aannemer".
Hij gaat zelf die panelen niet plaatsen en heeft dit uitbesteed aan de goedkoopste bieder. Hij heeft geen zin om dit voor je uit te zoeken. En jij zal het er toch mee moeten doen, want je hebt je huis al gekocht...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Knoetie
reneeke1970 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:06:
[...]

Boven het nest is ruimte voor de duif dus geen probleem voor koeling. Ik heb liever dat hij onder panelen schijt dan er bovenop. Dus ik zie ze er graag onder vliegen, beetje dier vriendelijkheid kan geen kwaad.....
Ah dan zal het allemaal wel meevallen, bereid je er wel op voor dat de duiven daar elk jaar (of vaker) terugkomen om te broeden.

Zelf ben ik ook een vogelliefhebber alleen die liefde verdween, toen ik erachter kwam dat er door de kauwtjes heel wat isolatie was verdwenen en ik dus zinloos gas aan het verstoken was. Desalniettemin is het op z`n tijd en zonder overlast best leuk :)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier vreselijk veel overlast er van. Ze schuiten alles er onder. Goten ieder jaar helemaal vol met ontlasting, nauwe kieren tussen een paar muren vol met duivenlijken. Diverse keren lekkage en overgelopen goten gehad daardoor. etc etc.

En ze worden hier helaas ook gevoerd voor de deur. En het "voer verbod" is helaas recent uit de APV gehaald... :(

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 20:26

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Kan iemand mij ook vertellen of je voor enphase M250 ook een 100MA aardlek nodig hebt? Ik heb begrepen dat een SMA 100ma nodig heeft. Ik heb nu een aardelkautomaat van 16A en 100MA maar ik wil uitbreiden naar 14 stuks x300WP oost west. (maximum van enphase). al kwam ik wel een oudere video van enphase M250 tegen op youtube waar ze 16 als max opgeven.

voor 14x300wp heb ik een 20A automaat nodig en voor 16x300 stuks een 25A. de vraag is dus of een 30MA automaat voldoende is of heb je net als een SMA 100MA nodig?

scheelt nogal in prijs. en ik ga zaterdag de meterkast aanpakken en wil het in een keer goed doen en voorbereid zijn op de uitbreiding. ben nu de installatiehandleiding aan het lezen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
Ik heb momenteel een offerte installatie door een bedrijf:
  • 13x 300 Wp Csun black mono panelen (opbrengstgarantie 90% na 10 jaar / 80% na 25 jaar)
  • 1x SMA SB 5.0 - 1AV - 40 (5 jaar garantie)
  • Clickfit / hartmann bevestiging
  • Plaatsing + aansluiting
Prijs komt uit op 1.40 E/Wp (incl btw).
Hebben jullie een mening over de prijs, Csun panelen en het bevestigingssysteem?
@Dooxed
Komt van Daniel vandaan zo te zien... Dus zal wel in orde zijn... 8)
Waarom 3900 Wp op een 5000 watt omvormer? Uitbreidingsplannen?

Edit: spuit 11, ja dus
Dooxed in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Goed bezig... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 22:42 ]

• ROVAOL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-10 14:19
De knoop is doorgehakt! Binnenkort liggen hier als het goed is 25x SF175-S paneeltjes aan een SMA SB 5.0 hun WattPiekjes door te geven (Sun-Solar). Iedereen bedankt voor de reacties en het actief meedenken. Ik heb maar weinig (tot geen) reactie gekregen op vragen gaande over LG Neon 2 Black panelen. Valt me op dat SF175-S hier een goede naam heeft. Keuze is dan snel duidelijk ;)

Ik heb voor dit type paneel gekozen i.v.m. mooi legplan, goede opbrengst, 'All Black' en blijkbaar toch wel leverbaar zijn (in tegenstelling dat sommige leverancier melden).

Zodra de paneeltjes liggen, zal ik een foto online zetten. Tot die tijd blijf ik het forum monitoren, wellicht krijg ik het PV-virus ook onder de leden. Of misschien langzaam nadenken over een zonneboiler.... Volgend huis (ooit) moet puur elektrisch worden. :9

• Sander
  • Niet online
ROVAOL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:01:
De knoop is doorgehakt! Binnenkort liggen hier als het goed is 25x SF175-S paneeltjes aan een SMA SB 5.0 hun WattPiekjes door te geven (Sun-Solar). Iedereen bedankt voor de reacties en het actief meedenken. Ik heb maar weinig (tot geen) reactie gekregen op vragen gaande over LG Neon 2 Black panelen. Valt me op dat SF175-S hier een goede naam heeft. Keuze is dan snel duidelijk ;)
De LG's liggen hier op 10 juli op het dak, dan kan ik je meer vertellen ;-)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Sander schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:19:
[...]

De LG's liggen hier op 10 juli op het dak, dan kan ik je meer vertellen ;-)
In tegenstelling tot Solar Frontier panelen zijn LG neon 2 full black panelen slecht leverbaar.

www.sunsolar.nl

• Cupid673
SolarKing schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:06:
[...]

In tegenstelling tot Solar Frontier panelen zijn LG neon 2 full black panelen slecht leverbaar.
Ik dacht dat juist SF niet meer leverbaar is in Europa. Maar daar wordt lustig mee gestrooid, terwijl LG schijnbaar krap zit (hoor ik overigens wel meer).

• Pathogen
  • Laatst online: 02-11 11:25

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, eindelijk het laatste stukje procrastinatie doorbroken en de offerte getekend teruggestuurd :) Kan niet wachten om straks zelf energie op te wekken!
Ben ook ontzettend benieuwd naar het hele installatieproces enzo. Denk dat ik er vrij voor ga nemen ook al is vrouwlief thuis :P

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
procrastinatie. Die moest ik even opzoeken :D

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
@Pathogen Wat heb je uiteindelijk besteld?

Dat SF verhaal is raar. Veel websites berichten dat SF stopt in Europa, maar ik kan op de eigen website niks vinden. Dus het zou goed kunnen dat het een hoax was om snel 'de laatste voorraad' te verkopen.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:47
En ik kreeg net bericht dat de omvormer vandaag verwacht wordt en de vraag wanneer er geleverd kan worden :D

ASAP!!!!! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 30-06-2017 10:14 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Dooxed schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:36:
@Pathogen Wat heb je uiteindelijk besteld?

Dat SF verhaal is raar. Veel websites berichten dat SF stopt in Europa, maar ik kan op de eigen website niks vinden. Dus het zou goed kunnen dat het een hoax was om snel 'de laatste voorraad' te verkopen.
Wat is daar raar aan? Een beetje leverancier die naar de wensen van de klant luisterd die besteld een gewild product gewoon rechtstreeks in China of weet ik waar.
Die heeft geen groothandel in Europa nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-10 07:26
Zuluman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:16:
Kan iemand mij ook vertellen of je voor enphase M250 ook een 100MA aardlek nodig hebt? Ik heb begrepen dat een SMA 100ma nodig heeft. Ik heb nu een aardelkautomaat van 16A en 100MA maar ik wil uitbreiden naar 14 stuks x300WP oost west. (maximum van enphase). al kwam ik wel een oudere video van enphase M250 tegen op youtube waar ze 16 als max opgeven.

voor 14x300wp heb ik een 20A automaat nodig en voor 16x300 stuks een 25A. de vraag is dus of een 30MA automaat voldoende is of heb je net als een SMA 100MA nodig?

scheelt nogal in prijs. en ik ga zaterdag de meterkast aanpakken en wil het in een keer goed doen en voorbereid zijn op de uitbreiding. ben nu de installatiehandleiding aan het lezen.
aantal Wp is totaal oninteressant.
het gaat over het uitvoer vermogen van de omvormer.
en die is maar 250W als ik het goed heb ;)
14X 250W = 3500W ruim onder de 16A dus. (of 14x 1,09A = 15,3A)
een 16A groep kan 3800W verstouwen, maar er is ook nog een karakteristiek van de groep, dus een 4100W voor een bepaald aantal seconden en de 16A kan het nog steeds aan. ;)
met 16X deze omvormer, dan pas kom je in een situatie dat soms/afentoe/misschien een 20A nodig is, maar vaak ook niet.
heb zelf 5,66kWp op een 4kW omvormer op een 16A groep, geen probleem gehad deze lente en hij heeft toch flink wat uren op max staan draaien.
(wel had ik een dikkere kabel nodig, niet dat een 2,5mm kabel het niet aan kan, maar er zijn ook nog koppel punten nodig en dat gaat veel beter met een dikkere kabel. ;) )

30 of 100 mA, tja hoe hoger de mA de betrouwbaarder de verbinding(de kans dat het reageert word lager.), maar de hoger de mA de gevaarlijker de installatie(de kans dat het te langzaam reageert word groter).
zelfs SMA's hang ik gewoon aan een 30mA, en heb er eigenlijk nooit problemen mee.
(hang eigenlijk bijna alles aan gewoon 30mA, zijn er wel problemen dan is het eigenlijk niet de omvormer die het veroorzaakt, maar een ander apparaat en dan kun je beter dat probleem oplossen ;) .)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sinovenator
  • Laatst online: 19:05
Ik ben nieuw in deze materie, we hebben pas een ander huis gekocht waar op de schuine kant al 6 panelen liggen, dit willen we uitbreiden.
Hiervoor denk ik dat mijn garage de beste plek is, omdat deze geen schaduw heeft. Het heeft een plat dak met kiezels en hierop wil ik de zonnepanelen plaatsen, ruimte is 3.5 meter bij 7.2 meter.
Is een oost/west opstelling met 4 rijen van 3 in portrait een goede oplossing, zo zou ik er 12 kwijt kunnen.
Garage ligt in de lengte op 125 graden zuidoost.

Wat voor panelen en omvormer kan ik het beste gebruiken om een zo goed mogelijke kWh / Euro verhouding te krijgen.

Weet iemand ook een goede leverancier/installateur in de omgeving Amersfoort.

Alle tips zijn welkom

• Sander
  • Niet online
SolarKing schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:06:
[...]

Klopt, zit ook een week of 8 te wachten op levering, met name omdat er inderdaad wat vertragingen waren. Maar ze zijn binnen bij de installateur.
Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??