Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Voor €77 had ik er ook nog wel 50 willen hebben...Rol-Co schreef op zondag 25 juni 2017 @ 07:13:
[...]
Hadden we niet beter een inkoop actie kunnen doen met de sf-170s? jij 24, ik 10, thido 12 en er zijn vast nog wel een paar mensen.
Dan hadden we nieuwe
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Nou heb ik ook een zijgevel die volledig op West zit en behoorlijk wat zon (lijkt) te vangen. Gevolg, in de zomer is de muur heet en is boven, binnen, de muur voelbaar warm (beneden extra isolatie).
Heeft iemand ervaring met gevelpanelen op West? Schaduwvrij, maar ik zou ze dan wel vlak tegen de gevel monteren. Er zou dan ongeveer 8x3 meter + 3x2 meter op kunnen (tetris blokje 3 breed, 2 hoog in het midden, 1 hoog op de rest). Totaal zo'n 30m2 op west, schaduwvrij op 90 graden hoek.
(calculators komen met ~50%, maar heeft iemand een dergelijke opstelling?)
[ Voor 7% gewijzigd door Tasma op 25-06-2017 09:02 ]
Noem je dat redelijk?Tasma schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:25:
Ik heb al een tijdje 4680WP op het dak liggen en dat draait redelijk (Amerisolar, hosola & growatt omvormers) perfect op zuid. Jaarlijks haal ik ongeveer 4600-4800kwh.
Nou heb ik ook een zijgevel die volledig op West zit en behoorlijk wat zon (lijkt) te vangen. Gevolg, in de zomer is de muur heet en is boven, binnen, de muur voelbaar warm (beneden extra isolatie).
Heeft iemand ervaring met gevelpanelen op West? Schaduwvrij, maar ik zou ze dan wel vlak tegen de gevel monteren. Er zou dan ongeveer 8x3 meter + 3x2 meter op kunnen (tetris blokje 3 breed, 2 hoog in het midden, 1 hoog op de rest). Totaal zo'n 30m2 op west, schaduwvrij op 90 graden hoek.
Volgens mijn is dat gewoon goed.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik kijk altijd met verwondering naar de >1kwh/WP sets in het opbreng topic, en gezien mijn bijna optimale opstelling (deel is 15 graden, deel is ~35 graden) had ik gehoopt daar bij in de buurt te komenpaulv1973 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:28:
[...]
Noem je dat redelijk?
Volgens mijn is dat gewoon goed.
Maar, ik ben niet ontevreden, vooral niet omdat de set van 5000,- g vanwege een werk voordeel (eerste 1600,- panelen aftrekbaar van inkomen) en het btw voordeel uitkwam op ~3300,- . Dat geeft een mooie tvt.
Dat aankoopvoordeel via werk is er nog steeds, ook voor uitbreiding (1x per jaar). Dus dat maakt de eventuele gevelpanelen op west nog interessanter.
EDIT: ik zie nu de typo in mn eerste post.
Dat komt omdat je in Brabant woont...Tasma schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:01:
[...]
Ik kijk altijd met verwondering naar de >1kwh/WP sets in het opbreng topic, en gezien mijn bijna optimale opstelling (deel is 15 graden, deel is ~35 graden) had ik gehoopt daar bij in de buurt te komen
Dat is vast gezellig wonen als ik Guus Meewis mag geloven, maar helaas wel wat minder zonuren en wat warmer. Voor het optimale resultaat zou je op de wadden moeten wonen.
Google maar eens op zonuren per jaar etc.
Edit: nog even wat gezocht: hier staat zowel de opbrengst in NL als de opbrengst per hellingshoek en oriëntatie, je komt met wet op 90 graden helling op zo'n 55-60 % uit van optimaal.
https://www.bespaarbazaar...l/zonnepanelen-opbrengst/
[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 25-06-2017 09:28 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Nou als ik migjes moet geloven niet, halen daar 1080 op jaarbasis.Andre1973 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:10:
[...]
Dat komt omdat je in Brabant woont...
Dat is vast gezellig wonen als ik Guus Meewis mag geloven, maar helaas wel wat minder zonuren en wat warmer. Voor het optimale resultaat zou je op de wadden moeten wonen.
Google maar eens op zonuren per jaar etc.
Ja dat kan.format5 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:34:
Vraagje aan de loggers hier.
Ik heb nog een pi3 slingeren welke ik wil gebruiken om de sma te loggen en uploaden naar pvoutput.
Kan deze dan ook de slimme meter (die nog gaat komen) uitlezen, of heb ik hier een extra pi voor nodig?
Maar heb je er wat aan?
Je meet niet je direkte verbruik wat afkomt van je panelen en wat niet door de meter gaat, dus moet je (laten) rekenen
https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput
En dan nog heb je maar elke 5 minuten data (uit de omvormer met sbfspot).
Ik heb hier 2 Finder kWh meters (opwek en verbruik) en 2 youlessen en is wel direkt.
[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2017 14:20 ]
Ik heb ze onder 75 graden, een graad of twintig richting het noorden zelfs nog met veel schaduw. In zomer vier uur zon, en de winter één uurtje. Rendement is 40,de tegenovergestelde kant vangt meer uren zon, die doet 60.Tasma schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:25:
Ik heb al een tijdje 4680WP op het dak liggen en dat draait redelijk (Amerisolar, hosola & growatt omvormers) perfect op zuid. Jaarlijks haal ik ongeveer 4600-4800kwh. 4400-4600KwH typo![]()
(calculators komen met ~50%, maar heeft iemand een dergelijke opstelling?)
Jij zult het wel echt van de zon moeten hebben want met diffuus licht merk je wel dat een naar boven kijkend paneel het een stuk beter doet. Ik log per paneel dus ik zie dat.
1 PVoutput . Dongen NB
Is het zo erg dan dit om de 5min te hebben?AUijtdehaag schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:31:
[...]
Ja dat kan.
Maar heb je er wat aan?
Je meet niet je direkte verbruik wat afkomt van je panelen en wat niet door de meter gaat, dus moet je (laten) rekenen
https://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput
En dan nog heb je maar elke 5 minuten data (uit de omvormer met sbfspot).
Ik heb hier 2 Finder kWh meters (opwek en verbruik) en 2 youlessen en is wel direkt.
2 youless en 2 finder 3-fasen meters zijn niet goedkoop.. en heb in de kast er geen ruimte meer voor.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Hij heeft enkel fase, dat scheelt een stukje in prijs.format5 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:08:
[...]
Is het zo erg dan dit om de 5min te hebben?
2 youless en 2 finder 3-fasen meters zijn niet goedkoop.. en heb in de kast er geen ruimte meer voor.
DaL software op de RaspBerry Pi op Windows 10 IOT
KWh meters kopen op ebay.de, ook de 3 fase en een apart abb mistral kastje om ze in te zetten, dat is allemaal niet zo duur.
Ik ga hier met 6 kWh meters loggen, 3x een fase, pv1, pv2, warmtepomp.
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 25-06-2017 10:29 ]
Oh ja, 3-fase...format5 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:08:
[...]
Is het zo erg dan dit om de 5min te hebben?
Ik heb ook fibaro zwave tussenstekkers met energiemeting.
(En 4 youlessen)
Mijn hobbys kosten geld... ;-)
Edit:modbus kWH meters kan ook
https://www.domoticz.com/..._Domoticz_and_to_PVOutput
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2017 10:25 ]
Alles ligt al wel op het dak, moet alleen nog even de vrije groep aansluiten.
Hij had circa 1100 panelen in totaal.
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
[ Voor 102% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2017 14:21 ]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Dat heb je vlot voor elkaar, fotootje?Sneezzer schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:40:
Ik heb vrijdag ook 12 stuks sf150 opgehaald.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kan je de max pieken beter zien, ik kan via lokaal netwerk per 15 sec refresh zien, en via pvoutput op 1 minuut.format5 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:35:
Maar wat is nou eigenlijk de meerwaarde van realtime tov 5min loggen?
Na de vakantie.
Maar ze liggen niet superstrak, te weinig dakhaken waardoor eea doorbuigt en de montage hulpen zijn niet geleverd. En het dak is enigszins hol...
Waren ze nog een beetje zwart?Sneezzer schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:40:
Ik heb vrijdag ook 12 stuks sf150 opgehaald.
Ze liggen hier ook al

Maar nog altijd beter dan die blauwe lelijke dingen.
[ Voor 33% gewijzigd door Sneezzer op 25-06-2017 12:15 ]
Jij hebt de mooiste eruit gevist :-)Rol-Co schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:12:
[...]
Waren ze nog een beetje zwart?
Ze liggen hier ook al![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2017 14:23 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Nou misschien wel, ze lagen apart iedergeval, ik ga geen panelen met krassen, of verkleuringen meenemen, jij geeft er misschien niks om maar als ik ze misschien weer een keer weg doe valt iedereen er over en kan je ze alleen nog weggooien.
Krassen op panelen lijkt mij ook niet goed, vocht onder coating, vorst en weg is de boel.Rol-Co schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:25:
[...]
Nou misschien wel, ze lagen apart iedergeval, ik ga geen panelen met krassen, of verkleuringen meenemen, jij geeft er misschien niks om maar als ik ze misschien weer een keer weg doe valt iedereen er over en kan je ze alleen nog weggooien.
Het frame is onmogelijk kras vrij te houden, er de trap mee op en je hebt er al drie.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, maar niet bovenop van het op elkaar liggen, kaal tot het alu.reneeke1970 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:49:
[...]
Krassen op panelen lijkt mij ook niet goed, vocht onder coating, vorst en weg is de boel.
Het frame is onmogelijk kras vrij te houden, er de trap mee op en je hebt er al drie.
Krassen (en echt diep) op de voorkant maar ook op de achterkant door het witte laminaat, lek dus!
Ik heb er ook gewoon 50,- ps voor betaald omdat ze goed waren, die groene of met een kras kon je ook voor minder mee krijgen begreep ik van hem.
Hij was er zelf ook niet blij mee. Een partij van 5500 panelen, een groot gedeelte naar een maat van hem dus zou me niets verbazen als marktplaats straks overspoeld word met gebruikte sf, ik wacht wel even
1 PVoutput . Dongen NB
Daarover gesproken. Wellicht dat jullie even mee kunnen rekenen om te zien of ik het goed doe.
Heb nu 28x SF170S op een SolarEdge 5K omvormer. Per 2 panelen 1x een P405 optimizer.
De 14-20 panelen die ik hierboven benoem is puur qua ruimte op het dak. Moet natuurlijk wel passen op de omvormer..
Als ik de specs van de SE5K omvormer erbij pak:
max 6750W
max 950V (nominaal 750V en dat wordt door de P405 optimizers ook netjes doorgegeven)
max 8,5A
Als ik de specs van de P405 erbij pak:
max 405W (en dat kan dus prima met 2 panelen erop)
En tenslotte de specs van de SF170S panelen:
nominaal 170W
nominaal 87,5V
Kan ik dan concluderen dat ik de max van 6750W input voor de omvormer kan delen door de 'max' 170W output van de panelen en dus theoretisch 39 panelen aan de omvormer kan hangen? Mogelijk zelfs een paar meer omdat het een oost-westopstelling betreft?
[ Voor 62% gewijzigd door Niek_ op 25-06-2017 14:40 ]
Wij hebben nog geen aanbieding gevonden, wij hopen dat allemaal tegen te komen. Één iemand was het in verleden tegen gekomen, meer niet......ThinkPadd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:16:
@Rol-Co @Cupid673 @TRG550 @clemient @Aegle @DJKroon @wetsteyn (en anderen die wellicht mee wilden liften):
[modbreak]
Het is prima dat jullie een mooie aanbieding voor zonnepanelen hebben gevonden. Helaas is het niet toegestaan om een inkoopactie via Tweakers te organiseren (ook niet in een nieuw topic!).
Ik wil jullie dan ook vragen om de discussie daarover te stoppen.
Elkaar wijzen op scherpe aanbiedingen en op individuele basis panelen aanschaffen is geen probleem, maar in collectieve vorm dus niet, helaas.
Posts in de trant van: "Doe mij er ook maar 5!", "Kan ik ook meedoen?" e.d. zullen worden verwijderd[/modbreak]
Hij wist niet dat anderen ook zochten helaas.
1 PVoutput . Dongen NB
Je bent misschien wat vroeg, ik maakte alleen de opmerking "we hadden misschien beter" verder nog helemaal niets. En mocht dat er wel komen gaat dat via de leverancier van de panelen en niets met tweakers te maken aangezien die ze niet verkoopt.ThinkPadd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:16:
@Rol-Co @Cupid673 @TRG550 @clemient @Aegle @DJKroon @wetsteyn (en anderen die wellicht mee wilden liften):
[modbreak]
Het is prima dat jullie een mooie aanbieding voor zonnepanelen hebben gevonden. Helaas is het niet toegestaan om een inkoopactie via Tweakers te organiseren (ook niet in een nieuw topic!).
Ik wil jullie dan ook vragen om de discussie daarover te stoppen.
Elkaar wijzen op scherpe aanbiedingen en op individuele basis panelen aanschaffen is geen probleem, maar in collectieve vorm dus niet, helaas.
Posts in de trant van: "Doe mij er ook maar 5!", "Kan ik ook meedoen?" e.d. zullen worden verwijderd[/modbreak]
Zoals ik dus zei, je bent wat (overdreven) vroeg, maak je geen zorgen.
Clickfit?Sneezzer schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:11:
[...]
Na de vakantie.
Maar ze liggen niet superstrak, te weinig dakhaken waardoor eea doorbuigt en de montage hulpen zijn niet geleverd. En het dak is enigszins hol...
Je weet toch dat er in hoogte verstelbare haken bestaan?
https://www.warmteservice...ndaard-30-39mm/p/07500125
Mijn "oude"
Ziet er niet uit, bij een krom dak.
Ik wacht ff op zwarte Panasonics hit. Dan gaat de boel er weer af.
(en vooral die triplex stroken om de haken mee vast te schroeven onder de pan
Ach als ik zijn heb na de vakantie, kan ik er altijd nog wat aan doen 😀
Het kan wel op een krom dak, maar het is wel een kunstje, duurde bij mij ook een paar daken en veel denkwerk voordat ik het door had, maar het kan wel en ik gebruik zeer zelden verstelbare haken.AUijtdehaag schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:35:
[...]
Clickfit?
Je weet toch dat er in hoogte verstelbare haken bestaan?
https://www.warmteservice...ndaard-30-39mm/p/07500125
Mijn "oude"systeem van 4 jaar oud, had ook geen "in hoogte verstelbare" haken.
Ziet er niet uit, bij een krom dak.
Ik wacht ff op zwarte Panasonics hit. Dan gaat de boel er weer af.![]()
(en vooral die triplex stroken om de haken mee vast te schroeven onder de pan)
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Overigens heeft het niet kunnen voorkomen dat het twee matige dagen waren met rond de 2Kwh/Wp
Maar dat dunne geel/groene draadje, is dat nu bedoelt om de bliksem in je huis te krijgen? De meeste bliksemafleiders zijn dik en gaan _met een reden_ buiten het gebouw om.
Op de PE draad van de omvormer aansluiten is geen aanrader. Liever direct naar een aardpen. Met lage weerstand als het even kan
Misschien scheelt de frames aarden wel bij indirecte inslag. Zelf heb ik liever helemaal kapot dan half...
[ Voor 19% gewijzigd door Skipper-93 op 25-06-2017 21:05 ]
Hehe...ach nulletje meer of minder...Dre schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:54:
2000 Wh/Wp is niet slecht
Maar dat dunne geel/groene draadje, is dat nu bedoelt om de bliksem in je huis te krijgen? De meeste bliksemafleiders zijn dik en gaan _met een reden_ buiten het gebouw om.
Nee beetje dun om bliksem af te leiden. Maar wel prima voor restspanning heb ik mij laten wijsmaken.
Ik heb liever helemaal geen inslag als je het niet erg vindtSkipper-93 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:02:
De frames aarden is vooral om te voorkomen dat je zelf een schok krijgt bij aanraking. Bij directe inslag gaat waarschijnlijk gewoon alles aan gaas.
Op de PE draad van de omvormer aansluiten is geen aanrader. Liever direct naar een aardpen. Met lage weerstand als het even kan
Misschien scheelt de frames aarden wel bij indirecte inslag. Zelf heb ik liever helemaal kapot dan half...
Er staat een hoge boom pal naast het huis die moet zijn taak maar vervullen!
Weet nog niet wat ik er mee ga doen maar ze kunnen vast maar schoon zijn :-)
Valt mee dat ze überhaupt zwart zijnthido schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:10:
Zo, in de rij voor een was beurtje.
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ze zijn wel groenig hoor.
Op deze foto wat minder goed te zien.
Zou ze in ieder geval niet naast nieuwe zwarte leggen.
Hebben we het dan over een structurele verkleuring of gewoon groene aanslag?Sneezzer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 05:06:
Bij mij op dak lijken ze ook gewoon zwart hoor, het is enkel groenig als je er haaks en van dichtbij op kijkt.
Wel aardige afmetingen..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Structurele verkleuringSchinnen-groen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 06:36:
[...]
Hebben we het dan over een structurele verkleuring of gewoon groene aanslag?
Wel aardige afmetingen..
Afmeting is 125cm bij 98cm (solar frontier).
Denk je? Suggestie voor andere tape/oplossing?ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:12:
@Cupid673 Is dat de definitieve oplossing? Die ductape gaat het niet lang volhouden, gaat helemaal afbrokkelen door UV-straling.
De oplossing op de foto zal het moeten doen. Met de kanttekening dat ik dus wellicht e.e.a. anders zal moeten vastzetten!
[ Voor 180% gewijzigd door Cupid673 op 26-06-2017 09:44 ]
Er is ook van die vettige zelf vulcaniserende tape,die blijft wel paar jaar zittenCupid673 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:41:
Ja, die ken ik wel, maar dat werkt niet om meerdere redenen.
De oplossing op de foto zal het moeten doen. Met de kanttekening dat ik dus wellicht e.e.a. anders zal moeten vastzetten!
1 PVoutput . Dongen NB
Dit heb ik gevonden en zou idd de klus moeten klaren:reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:56:
[...]
Er is ook van die vettige zelf vulcaniserende tape,die blijft wel paar jaar zitten
Tesa zelfvulkaniserende tape 3mx25mm zwart
Precies, lekkere plak zooi aan je vingersCupid673 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:02:
[...]
Dit heb ik gevonden en zou idd de klus moeten klaren:
Tesa zelfvulkaniserende tape 3mx25mm zwart
1 PVoutput . Dongen NB
Ik hoor het al: weer iets om naar uit te kijken!reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:09:
[...]
Precies, lekkere plak zooi aan je vingers
Ductape houdt het hier ongeveer 2 jaar in de buitenlucht. Ik heb er vaker gebruik van gemaakt.Cupid673 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:34:
[...]
Denk je? Suggestie voor andere tape/oplossing?
Kijk eens voor UV-bestendige tape
https://www.google.nl/sea...1j0i8i13i30k1.JAQ7V3LOUbI
Ook met zelfvulcaniserende tape van Tesa heb ik ervaring.
Er ligt nog een halve rol in de garage waar ik vaker een stukje van gebruik voor isolatie.
De rol is meer dan 40 jaar oud !!!!
[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 26-06-2017 10:39 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Tegen die tijd verwacht ik dat mijn panelen wel zijn afgeschrevenSchinnen-groen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:37:
[...]
Er ligt nog een halve rol in de garage waar ik vaker een stukje van gebruik voor isolatie.
De rol is meer dan 40 jaar oud !!!!
Rubbere flap eromheen enCupid673 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:34:
[...]
Denk je? Suggestie voor andere tape/oplossing?
UV bestendige Tie-raps....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
[ Voor 124% gewijzigd door Andre1973 op 26-06-2017 12:03 ]
Dat krijg je als je allemaal gehaast vanaf het dak mee leestAndre1973 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:00:
ik was ff spuit 11 ...
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is voor mijn dak wel acceptabel.. waar vind ik de aanbieder? Want op MP zie ik zo snel niets..thido schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:10:
Zo, in de rij voor een was beurtje.
[afbeelding]
Dan kijk jij niet goed, 12 voor 600 euro maar hij heeft er 1100 geloof ikjantje112 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:46:
[...]
Dit is voor mijn dak wel acceptabel.. waar vind ik de aanbieder? Want op MP zie ik zo snel niets..
1 PVoutput . Dongen NB
Hij zal de enige niet wezenreneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:02:
[...]
Dan kijk jij niet goed, 12 voor 600 euro maar hij heeft er 1100 geloof ik
Staat er niet meer op, hij wilt eerst uitzoeken.reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:02:
[...]
Dan kijk jij niet goed, 12 voor 600 euro maar hij heeft er 1100 geloof ik
@jantje112
Stuur maar een pm, ik ga zijn nummer niet hier neer plempen.
Tegen de schutting gezet in strings van zes panelen.
Blijft leuk, spelen met zonnepanelen :-)
Netjes 150wp?thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:56:
Heb ze net even getest.
[afbeelding]
[afbeelding]
160Wp in dit geval.
Het ging me erom dat ze allemaal werkten, enige relevante gegevens op de foto's zijn dus het wattage en voltage. De dagopbrengst die erop staat is van de10x SF170 OW op mijn garage.
Beterthido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:10:
[...]
160Wp in dit geval.
Het ging me erom dat ze allemaal werkten, enige relevante gegevens op de foto's zijn dus het wattage en voltage. De dagopbrengst die erop staat is van de10x SF170 OW op mijn garage.
Vandaag 2,28 kWh opgewekt tot 18:00 plat in de tuinthido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:56:
Heb ze net even getest.
[afbeelding]
[afbeelding]
Het wachten is op de verloopkabeltjes.....
Heb je nog plek op je dak?Rol-Co schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:19:
[...]
Vandaag 2,28 kWh opgewekt tot 18:00 plat in de tuinmet 5 stuks 150.
Het wachten is op de verloopkabeltjes.....
Ik weet nog niet wat ik ermee aan moet haha.
Kan wel 5 stuks parallel aan de twee reeds bestaande strings van 5 hangen eventueel.
Maar moet ze dan wel fysiek ergens weg hangen.
Ja een beetje, kan nog 5 kwijt op de carport bij de andere 10 alleen komen ze wel snel/vroeg in de schaduw, en kan er nog een 10 kwijt op noord dak.thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:30:
[...]
Heb je nog plek op je dak?
Kan wel 5 stuks parallel aan de twee reeds bestaande strings van 5 hangen eventueel.
Edit:
Ik kan natuurlijk ook nog een veranda maken op zuid, met dak van SF, weer 10 stuks.
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 26-06-2017 18:45 ]
Serie van acht kan ik wel kwijt als ze in de weg staan?thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:30:
[...]
Heb je nog plek op je dak?
Oh voor die andere vier heb ik nog steca dus zeg het maar hoor?
Voltage 80 volt? Is niet hoog
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 26-06-2017 18:52 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Voltage op SF is van heel laag naar snel heel hoog, ik meette binnen met gewoon daglicht 11V per paneel, ik zet hem buiten (gisteren zonder zon) en had 89V.reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:45:
[...]
Serie van acht kan ik wel kwijt als ze in de weg staan?
Voltage 80 volt? Is niet hoog
Met 5 in een string had ik 440V
Ze stonden zowat rechtop tegen de schutting en de zon scheen er schuin van boven op.
80V belast is dan prima lijkt me zo.
Vmpp onder STC is 84V, Bij NOCT 78.8V volgens de datasheet.
Nou alleen die steca nog waterdicht ingravenAUijtdehaag schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:44:
@thido
Je hebt niet meer dan 2 dakhaken nodig. (welk merk maakt niet uit)![]()
https://www.mupload.nl/img/9s0dwtg05r9ga.jpg
Maar nu kom ik 2-aderig met aardscherm en aardlitze tegen en 3-aderig met scherm en litze.
Is die eerste voldoende of is er een reden om voor 3-aderig met aardlitze te gaan? (volgens mij heb je dan een ader over)
Alvast bedankt!
Nieuwe units met betere efficientie zo te zien.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
3 met aardlitze rekenen ze die mee misschien? Je hebt kabel nodig met fase + nul en die aardlitze, dat sluit beter aan op de aarde aansluiting, daar zit een mantel omheen as achter de ymvk.KifArU schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:48:
Korte vraag: Voor de installatie waarover ik eerder heb gevraagd (2,5kw omvormer met 10x280wp) wil ik zelf vast de grondkabel leggen. Deze wordt 30m lang, dus daarom dacht ik aan 4mm2 kabel.
Maar nu kom ik 2-aderig met aardscherm en aardlitze tegen en 3-aderig met scherm en litze.
Is die eerste voldoende of is er een reden om voor 3-aderig met aardlitze te gaan? (volgens mij heb je dan een ader over)
Alvast bedankt!
Zoek op ymvk-as
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Die had ik ook gevonden, maar helaas niet op voorraad. (en duurder)Atomic2005 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:18:
[...]
https://grondkabels.nl/grondkabel/
hebben ze ook ruim keus, misschien zit daar wat tussen..
Weet je dat zeker? Ik heb sheet gezien met 86 volt. Wat staat er op paneel zelf?thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:54:
Ja, heel erg afhankelijk ook van hoe het zonnetje erop staat.
Ze stonden zowat rechtop tegen de schutting en de zon scheen er schuin van boven op.
80V belast is dan prima lijkt me zo.
Vmpp onder STC is 84V, Bij NOCT 78.8V volgens de datasheet.
Dan moet ik er negen gaan leggen anders komt niet uit....
1 PVoutput . Dongen NB
Het zijn 160'ers he, geen 170reneeke1970 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:56:
[...]
Weet je dat zeker? Ik heb sheet gezien met 86 volt. Wat staat er op paneel zelf?
Dan moet ik er negen gaan leggen anders komt niet uit....
Op het paneel zelf staat ook Vmpp 84V
Ik heb 165wp met 87/110 voltthido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:00:
[...]
Het zijn 160'ers he, geen 170
Op het paneel zelf staat ook Vmpp 84V
Oh nee sorry 85,ja dan klopt het wel
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 26-06-2017 22:07 ]
1 PVoutput . Dongen NB
20% goedkoper, maar wel anderhalf weekje wachten.KifArU schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:21:
[...]
Die had ik ook gevonden, maar helaas niet op voorraad. (en duurder)
Ik denk dat de reden is dat je dat niet veel tegen komt omdat de WAF wat laag is daarvoor...thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:18:
Zijn er hier tweakers die panelen aan hun schutting hebben hangen? Heb zo'n schtting met betonpalen en houtschermen ertussen. Kan wel 5 panelen ertegen schroeven maar osntoch 100kg wat er dan aanhangt. Ben benieuwd of hij dan volgend jaar nog rechtop staat :-). Via google weinig tot geen plaatjes, zal wel een reden hebben dan denk ik...
heb eens voorgesteld om een compleet kosteloos (niet duurder dan een PV installatie) en onderhoudsvrij balkonhek te maken... kwam een veto op...
Was mooi op zuiden redelijk schaduw vrij en vrij wel de enige plek voor PV.
[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 26-06-2017 23:28 ]
VMVK-as 2+as is goed.KifArU schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:48:
Korte vraag: Voor de installatie waarover ik eerder heb gevraagd (2,5kw omvormer met 10x280wp) wil ik zelf vast de grondkabel leggen. Deze wordt 30m lang, dus daarom dacht ik aan 4mm2 kabel.
Alvast bedankt!
Over de volle lengte ligt een litze (soepel vertind koper van dezelfde diameter als de aders) mee tegen de stalen mantel.
De buitenste mantel wat terug drukken de kabel op, dan pas aansnijden, dan de litze opzoeken deze tussen de staaldraden uit vissen, dan de staaldraden afknippen, dan de buiten mantel weer terug over de afgeknipte staaldraden schuiven.
Wat pleisters plakken,
dan de litze voorzien van groengele tape, of huls, en de litze met een adereindhuls / persschoentje netjes aansluiten. (hoe vaak ik die tegen kom gewoon om een schroefje gedraaid zonder zelfs een ring of beugeltje)
Kijk een goed waar je de kabel invoert, en waar het aarde punt zit, de aarde mag je niet verlengen met een losse kroonsteen in de MK of een lasklem.
Vaak kom je onderaan aan en moet de aarde helemaal naar boven.
Ik trap er ook nog wel eens in..
Bij die 3+as zal je zien dat de aders bruin, blauw en zwart zijn. en nooit groen+geel (aarde).
Die zwarte is dan om iets te schakelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 27-06-2017 00:13 ]
Helemaal helder. Dank voor de uitleg!Andre1973 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:24:
[...]
VMVK-as 2+as is goed.
Over de volle lengte ligt een litze (soepel vertind koper van dezelfde diameter als de aders) mee tegen de stalen mantel.
De buitenste mantel wat terug drukken de kabel op, dan pas aansnijden, dan de litze opzoeken deze tussen de staaldraden uit vissen, dan de staaldraden afknippen, dan de buiten mantel weer terug over de afgeknipte staaldraden schuiven.
Wat pleisters plakken,![]()
dan de litze voorzien van groengele tape, of huls, en de litze met een adereindhuls / persschoentje netjes aansluiten. (hoe vaak ik die tegen kom gewoon om een schroefje gedraaid zonder zelfs een ring of beugeltje)
Kijk een goed waar je de kabel invoert, en waar het aarde punt zit, de aarde mag je niet verlengen met een losse kroonsteen in de MK of een lasklem.
Bij die 3+as zal je zien dat de aders bruin, blauw en zwart zijn. en nooit groen+geel (aarde).
Dank voor de tip!PClop schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:11:
[...]
20% goedkoper, maar wel anderhalf weekje wachten.
Dan hoop ik wel dat die mensen geen overburen hadden, want ik denk dat die dan een aardige kans zouden hebben op een extra hoeveelheid gebundeld zonlicht in hun kamer.Andre1973 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat de reden is dat je dat niet veel tegen komt omdat de WAF wat laag is daarvoor...
heb eens voorgesteld om een compleet kosteloos (niet duurder dan een PV installatie) en onderhoudsvrij balkonhek te maken... kwam een veto op...
Was mooi op zuiden redelijk schaduw vrij en vrij wel de enige plek voor PV.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Als hij recht hangt verlicht hij de planten.....TFHfony schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:34:
[...]
Dan hoop ik wel dat die mensen geen overburen hadden, want ik denk dat die dan een aardige kans zouden hebben op een extra hoeveelheid gebundeld zonlicht in hun kamer.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt daar zouden weinig mensen last van hebben gehad, hooguit wat extra licht n de tuin en dat is oud waard in de binnenstad vaan Haarlem.TFHfony schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:34:
[...]
Dan hoop ik wel dat die mensen geen overburen hadden, want ik denk dat die dan een aardige kans zouden hebben op een extra hoeveelheid gebundeld zonlicht in hun kamer.
Deze opmerking heeft me weer eens aan het denken gezet.AUijtdehaag schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:51:
@Brutuss
Netjes...
Maar geen SB 5 1-av40 ?
Kun je nog eens wat paneeltjes ertegen aan leggen.
Die 16 kan dan 2x8 op mppt1
en die 8 nieuwe op noord op mppt 2 (hoeven niet eens dezelfde te zijn)
Eind deze week krijg ik de panelen geleverd, omvormer laat helaas nog even op zich wachten.
Je geeft hierboven aan dat ik 2x8 panelen op een mppt ingang kan zetten. Dat houd dus in dat ik 2x8 panelen in serie zet en deze vervolgens parallel op de omvormer laat binnen komen.
Voorlopig ga ik nog geen nieuwe panelen kopen aangezien ik er momenteel meer dan genoeg heb.
Maar wat is nu beter en wat is het verschil: 2x8 op een mppt of 1x8 op twee mppt's?
Nu komt de spanning per serie schakeling uit op 265Volt per string. Wat me niet erg veel lijkt aangezien de omvormer pas bij 175V aanspringt.
Foei foei aansnijden ? Beter knippen met de zijknip, snijden ga je snel door de isolatie van de ader, in vochtige plekken echt not done!Andre1973 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:24:
[...]
VMVK-as 2+as is goed.
Wat pleisters plakken,![]()
Sorry beroeps deformatie
Bij 16 panelen maak je twee strings van 8 (8 panelen in serie = 256 Vmpp)Brutuss schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:28:
[...]
Deze opmerking heeft me weer eens aan het denken gezet.
Eind deze week krijg ik de panelen geleverd, omvormer laat helaas nog even op zich wachten.
Je geeft hierboven aan dat ik 2x8 panelen op een mppt ingang kan zetten. Dat houd dus in dat ik 2x8 panelen in serie zet en deze vervolgens parallel op de omvormer laat binnen komen.
Voorlopig ga ik nog geen nieuwe panelen kopen aangezien ik er momenteel meer dan genoeg heb.
Maar wat is nu beter en wat is het verschil: 2x8 op een mppt of 1x8 op twee mppt's?
Nu komt de spanning per serie schakeling uit op 265Volt per string. Wat me niet erg veel lijkt aangezien de omvormer pas bij 175V aanspringt.
Bij 14 panelen zet je ze gewoon allemaal in 1 string (14 panelen in serie = 448 Vmpp)
Dus uitgaand van 16 panelen, kan je die string van 8, op 1 mppt ingang zetten en de andere 8 op de andere mppt ingang.
Zo heb je per string (per mppt) schaduwmanagement, mocht dat nodig zijn.
Wil je gaan uitbreiden, naar noord toe, zet je die 2x 8 gewoon op 1 mppt ingang en gebruik je de andere voor wat anders.
Kan allemaal. Een SMA is niet beperkt in vermogen op de ingangen, een Chinese omvormer is dat wel.
Of je maakt er in de toekomst een oost/west van en voegt nog meer panelen toe. (want je dak is nog lang niet vol)
Start spanning is volgens deze sheet 125 Vmpp.
http://www.mg-solar-shop....enblatt%20SB3_0-SB5_0.pdf
Maar die spanning heb je al wanneer het licht wordt. Het is de hoeveelheid licht die bepaalt of er een "stroom" gaat lopen. Dus die spanning is er altijd (als het licht is dan he?)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2017 12:31 ]
Volgens mij @Atomic2005mongkut schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:22:
Heeft er iemand ervaring met https://www.gebruiktezonnepanelen.com/ ?
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??