Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:02:
@klump4u om de Raspberry IoT als host te gebruiken heb je een apart draaiend programmatje op de Raspberry nodig. Ik had er al eens naar gekeken, zal het even terug zoeken.

De app sourcecode is niet 1 op 1 een webpagina maar een mix. Je kan deze gebruiken als een webpagina maar geen gebruik maken van de telefoon functies. De DaL app gebruikt het wegschrijven van de instellingen op de telefoon maar deze instellingen kunnen evengoed in de code weg geschreven worden of in een javascript bestandje worden toegevoegd.
Ik kan het nu gewoon gebruiken op de iPhone of iPad, alleen zal hij de gesavede instellingen in de browser van de telefoon bewaren of op de host raspberry of hij laadt het telkens van de iot raspberry. Ik weet het ook niet maar als ik een dashboard bestand selecteer met het programma en dan saved dan laadt het programma gewoon de volgende keer het laatst gesavede dashboard.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Ik heb gisteren gezocht of er een panklare oplossing voorhanden is. Nee dus, dat zal geschreven moeten worden. Het is echter zo dat het data verkeer explosief toeneemt indien je de webpagina vanaf een server in je telefoon laadt. Dat in tegenstelling tot een geïnstalleerde app die geen data verbruikt. We moeten maar even kijken.

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:40:
Ik heb gisteren gezocht of er een panklare oplossing voorhanden is. Nee dus, dat zal geschreven moeten worden. Het is echter zo dat het data verkeer explosief toeneemt indien je de webpagina vanaf een server in je telefoon laadt. Dat in tegenstelling tot een geïnstalleerde app die geen data verbruikt. We moeten maar even kijken.
Heeft geen haast en niks moet, het was maar een idee.
Ik kan me helpen op de iphone met de webpagina.

klump4u schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:46:
[...]

Heeft geen haast en niks moet, het was maar een idee.
Ik kan me helpen op de iphone met de webpagina.
Misschien wel een leuk project om volgend jaar toe te voegen.
Dan wordt het DaL 2 in 1, de

[ip:GegevensPort/]NOW voor gegevens
[ip;HostPort] (index.csHTML) voor standaard webpagina OF [ip:port]{webpaginaNaam} voor een ander dashboard te hosten. (meerdere opgeslagen dashboards zijn mogelijk ivm display layout) Je kan dan een eigen domeinnaam laten registreren en zo DaL hosten via je Raspberry. Ben al een beetje aan het schrijven, eea icm ASP.NET

Wat zeker net zo interessant zijn de nieuwe STATIC geheugen variabelen, deze variabelen kan je ingeven in berekeningen maar ook gebruiken in je dashboard om bv je thermostaat respons temp te veranderen (nieuwe widget) en terug te koppelen in je Raspberry. Hiermee kan je dus een TOON thermostaat in zijn geheel namaken, om maar even een voorbeeld te noemen.
Diepe gedachte is einde saldering zonnepanelen, om zo de opwek overschot weg te stoken met airco waarbij mijn woning geklimatiseerd wordt icm met ds18b20 sensoren en 433MHz schakelingen.

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• CaptChaos
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09-12-2018
Beste Dal gebruikers,

Ik wilde ook overstappen op de raspberry versie, Echter ik krijg windows 10 IOT
niet geladen in mijn rasberry 3b + (laatste uitvoering )
Ik heb via IOT dash board de laatste IOT versie op een 16 GB Scandisk Ultra SDXC
gezet echter als ik de rasberry start gaat alleen de power led branden eb het scherm reageerd niet.
(alleen kleurenpatroon)

Volgens Microsoft moet ik custom een FCC versie laden echter die kan ik niet vinden op de ontwikkelsite
Kan iemand mij hiermee helpen.

Oja ik kan wel de rasberry software laden via de bijgeleverde Micro SD kaart met Noobs

echter ik wil die niet gebruiken om zo nog een back up heb .

Groetjes Cappie

• klump4u
  • Niet online
CaptChaos schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:28:
Beste Dal gebruikers,

Ik heb via IOT dash board de laatste IOT versie op een 16 GB Scandisk Ultra SDXC
gezet echter als ik de rasberry start gaat alleen de power led branden eb het scherm reageerd niet.
(alleen kleurenpatroon)

Volgens Microsoft moet ik custom een FCC versie laden echter die kan ik niet vinden op de ontwikkelsite

Oja ik kan wel de rasberry software laden via de bijgeleverde Micro SD kaart met Noobs

Groetjes Cappie
Ik heb ook problemen gehad toen ik hiermee begon, de oplossing bij mij was een nieuwe micro sd kaart gebruiken van Classic 10, een gebruikte micro sd kaart kreeg ik niet aan de praat en gaf ook alleen een kleurenpatroon bij 1e keer opstarten (wat overigens lang duurt).
Heb de micro sd kaartjes overigens gewoon bij de Action gekocht , Samsung EVO.

Allereerst is de HTML en javascript op de schop gegaan om de oude code compatible te maken met de laatste versie. Ook draait de code nu probleemloos onder alle courante browsers. Sterker nog, ik ben voor ontwikkelen overgestapt naar Chrome 8)

Nu worden de nieuwe widgets erin geprogrammeerd zodat je data op de Raspberry kunt veranderen vanaf je dashboard.

de Knob widget, uiteraard is alles aan te passen. De knob widget kan je draaien vanaf je scherm(pje), de waarden kan je wegschrijven naar je Rasp.

Zal ASAP een demo geven, ben nu de colored sliderWidget, inputWidget, timeWidget en colored bannerWidget, load en save buttonWidget erin aan het programmeren.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-12-2018 14:38 (15%)

Beste Dal gebruikers,

(alleen kleurenpatroon)

Groetjes Cappie
De Raspberry 3b+ werkt wel met de insider core , ik gebruik hem om te testen.

kijk hier maar.
Hackster download

Microsoft :

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsiot

https://docs.microsoft.co...ease-notes/insider/rpi3bp

Er waren nog een aantal issues te slechten, het wachten is op de release.

Voor de 3b+ heb ik een door microsoft goed bevonden sd kaart gekocht. Verder valt te melden dat de 3b+ supersnel is. Jammer dat er zoveel tijd overgaat voor een update online is.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 22-12-2018 10:12 (6%)

Nieuw in DaL de colored slider (het is maar een naam) :)

Ik heb maar even snel wat gehatseflatst om een idee te geven.

alles is in te stellen of het nu de schaduw is of de invoer waarde, niets is tegek:

kleuren zijn per slider te hatseflatsen zoveel je wil:

makkelijk instelbaar via menu's:

de draaiknop en slider zijn 2 precisie widgets om de inhoud van variabelen aan te passen zonder de gehele configuratie opnieuw te moeten uploaden. De veranderingen worden in de DaL Raspberry programma direct doorgevoerd.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 22-12-2018 10:14 (14%)

Nieuw in DaL de timeAdjust widget:

alles is aan te passen naar ieders smaak. De weergegeven klok is als instelhulp, echter niet noodzakelijk.:

Met deze widget is het mogelijk de schakeltijden van het TimeFilter te veranderen, deze::

Mutaties kunnen permanent in de opstart JSON of alleen in de ingelezen opstart data wat aanwezig is in de raspberry worden ingegeven. Mutaties worden direct doorgevoerd in de Raspberry.

kleine demo:

colored slider demo:
Hier is de achtergrond kleur aangezet, uiteraard instelbaar. :)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 02-01-2019 12:20 (12%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:34

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Beste Dal gebruikers,

(alleen kleurenpatroon)

Groetjes Cappie
Deze al gelezen?
https://computertotaal.nl...domoticz-en-raspberry-pi/?

Met DAL op de pi waar ook domoticz op staat is het dan mogelijk om de S0 gegevens naar domoticz te sturen?

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• klump4u
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:14:
[...]

Deze al gelezen?
https://computertotaal.nl...domoticz-en-raspberry-pi/?

Met DAL op de pi waar ook domoticz op staat is het dan mogelijk om de S0 gegevens naar domoticz te sturen?
Gaat niet werken, DAL draait op Windows10 IOT en Domoticz op Raspian (linux).

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:36:
[...]

Gaat niet werken, DAL draait op Windows10 IOT en Domoticz op Raspian (linux).
Ow, ja dan word het lastig. :)

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14-08 21:25
Bestaan de functies /requestData!allContentFields! en /requestData!allContentNames! nog ? in deze versie ?

MarFan wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:52 (7%)

Pana WC12H9E8 / 1000L

MarFan schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:51:
Bestaan de functies /requestData!allContentFields! en /requestData!allContentNames! nog ? in deze versie ?
nee.

het is al jaren een JSON, in index.html en livedata.html is een voorbeeld howto.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:07 (168%)

Alle geprogrammeerde widgets worden nu samen gebracht in het dashboard.

-

Time Adjust Options:

Willie Wortel wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:12 (255%)

In de Color Ranges in IEDERE widget die dit ondersteund is nu een optie Color Morphing.

Alles wat ik heb ingevuld staat in de range window. Je kan zo zonder veel moeite een rustige overgang creëren van de start kleur naar de eind kleur. Het oog wil ook wat zeg maar.

Ook wordt INSERT ondersteund. Tussenvoegen van nieuwe waarden.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:51 (13%)

Nieuw in DaL, Drag en Drop in de dashboard designer. De designer programma code is echt op de schop geweest.

Ben al een paar weken aardig wat aan het programmeren in DaL.

Het duurt nog wel even voor de nieuwe software online komt, wil er zeker van zijn dat alles erin geprogrammeerd is en ook juist werkt. Ben alles aan het nakijken/debuggen zeg maar.

De Straight BarGauge, vul de color ranges in of genereer ze met de color generator, verbind de gauge met
een stream en klaar. Zo simpel kan het leven zijn.

Hier te zien gekoppeld aan de random value generator.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 05-03-2019 11:17 (84%)

de nieuwe dashBoard designer is klaar, nieuw in Dal, de OX, hiermee is het mogelijk meerdere widgets te selecteren en verplaatsen. Dit omdat je in layers kan ontwerpen, dus meerdere widgets over elkaar waarbij de zIndex de tekenorde bepaalt, dit icm Opacity (doorschijnendheid)

Ook is er de rechtermuis toets aan een snelmenu verbonden.

hier een kleine demo in Chrome

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Rustig hier, gisteren na 155 dagen aan een stuk gedraaid te hebben heb ik de Pi2 stroomloos moeten maken omdat ik de groepenkast wilde ombouwen, binnenkort krijg ik 3-fasen aangelegd dus moet alles ombouwen.
Meteen een dinrail 3-fase kWh-meter geplaats zodat ik ook het bruto verbruik kan meten.
Inmiddels 4 kWh-meters, 2 watermeters, 6 DS18b20 onewires, P1 en een 4x20 display op de Pi 2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:08:
Rustig hier, gisteren na 155 dagen aan een stuk gedraaid te hebben heb ik de Pi2 stroomloos moeten maken omdat ik de groepenkast wilde ombouwen, binnenkort krijg ik 3-fasen aangelegd dus moet alles ombouwen.
Meteen een dinrail 3-fase kWh-meter geplaats zodat ik ook het bruto verbruik kan meten.
Inmiddels 4 kWh-meters, 2 watermeters, 6 DS18b20 onewires, P1 en een 4x20 display op de Pi 2.
Voor bruto verbruik had je dan toch ook de p1 met pv kunnen combineren? Dan heb je als het goed is ook bruto verbruik?
Al is een aparte meter mooier inderdaad. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:16:
[...]

Voor bruto verbruik had je dan toch ook de p1 met pv kunnen combineren? Dan heb je als het goed is ook bruto verbruik?
Al is een aparte meter mooier inderdaad. :)
Ja dat kan maar moest toch de kast ombouwen en dit vond ik wel leuk, alleen liggen te piekeren hoe de N aan te sluiten maar dat is goed nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Ja dat kan maar moest toch de kast ombouwen en dit vond ik wel leuk, alleen liggen te piekeren hoe de N aan te sluiten maar dat is goed nu.
Geen schande, ik heb hier ook 3x moeten denken hoe ik alle verbruik over de meter kreeg en 3x pv niet.
:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel ik werd door een gebruiker er op geattendeerd dat: via index.html heb je links "windows" dropdown met o.a. de link naar
wiki Nederlands -> wikiMainNL.htm en English -> wikiMainEN.htm
beide pagina's bestaan niet.

klump4u schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:43:
@Willie Wortel ik werd door een gebruiker er op geattendeerd dat: via index.html heb je links "windows" dropdown met o.a. de link naar
wiki Nederlands -> wikiMainNL.htm en English -> wikiMainEN.htm
beide pagina's bestaan niet.
De Engelse wiki bestaat niet meer. De index.html bestaat ook niet meer.
Alles is nu dashboard.html gemaakt met de dashboard designer. De old school index pagina en voorbeelden staan in de example map. De wiki is veranderd omdat alle tekst door de gebruiker met de JSON aanpasbaar is wordt deze tekst ook ingelezen door de wiki.
ASAP zal er een splinternieuwe DaL versie verschijnen (deze draait bij mij in het hoofd systeem zeg maar), er is zoveel toegevoegd en heb zoveel moeten tikken dat mijn wijsvingers een paar centimeter korter zijn geworden. Ik type nl met mijn wijsvingers. :) Maar de designer is echt mooi geworden, volwassen zeg maar.

Ik krijg ook met enige regelmaat vragen die over een heel vroege DaL gaan, dus nog van voor de JSON versie. Daar kan ik tweakers niet echt mee verder helpen, beste is de laatste versie te installeren.

• hennygl
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 03-08 13:02
Willie, bedankt voor de update. Het is heel mooie oplossing geworden. Ik heb een kanttekening. De documentatie staat her en der verspreid in dit forum en er wordt uitgegaan van nogal wat voorkennis. Als je de oplossing ook voor een breder publiek toegankelijker wilt hebben, dan ontbreekt er echt een simpel stappen plan.
hennygl schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:07:
Willie, bedankt voor de update. Het is heel mooie oplossing geworden. Ik heb een kanttekening. De documentatie staat her en der verspreid in dit forum en er wordt uitgegaan van nogal wat voorkennis. Als je de oplossing ook voor een breder publiek toegankelijker wilt hebben, dan ontbreekt er echt een simpel stappen plan.
Er is al meerdere malen een stappenplan geschreven hoe je de software installeert en hoe DaL werkt. Voor het aansluiten van de hardware op de Raspberry is een Wiki bijgeleverd.
Het meeste spreekt voor zich denk ik. Als er verbeter punten zijn dan horen wij dit graag.
Zal in ieder geval even nadenken over een installatie wiki.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kijk zo had ik dit ook bedoeld, DaL op elk device. Hier de telefoon als voorbeeld.

Ben bezig met de telefoon app te updaten, als dit klaar is gaat de code public.
Om programma foutjes eruit te halen is het beste om de webpagina's opnieuw te tekenen en dat ben ik nu aan het doen, dat is time consuming helaas.
De webpagina's worden nu gesorteerd weergegeven laagste ID eerst.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 05-06-2019 09:41 (29%)

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Ik heb sinds gisteren een 3-fasemeter, werkt goed in DAL maar er wordt nu iedere seconden een telegram opgevraagd, is dit nog in te stellen of kan dat geen kwaad?

Wel vaak deze error in de log en op de NOW pagina

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DateTime: Wednesday, 12 Jun 2019 - 13:30:25
Detail: error in P1 loop
Message: No mapping for the Unicode character exists in the target multi-byte code page.

No mapping for the Unicode character exists in the target multi-byte code page.

Stack:    at Windows.Storage.Streams.DataReader.ReadString(UInt32 codeUnitCount)
   at StartupDaL.ReadSerialP1poort.VB$StateMachine_5_readOutP1port.MoveNext()
Type: System.ArgumentOutOfRangeException

klump4u wijzigde deze reactie 12-06-2019 20:46 (58%)

Klump, ik ga niet meer in oude code zitten rommelen kost me te veel tijd, stuur je wel het laatste nieuwe.

klump4u schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:35:
@Willie Wortel
Ik heb sinds gisteren een 3-fasemeter, werkt goed in DAL maar er wordt nu iedere seconden een telegram opgevraagd, is dit nog in te stellen of kan dat geen kwaad?

Wel vaak deze error in de log en op de NOW pagina

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DateTime: Wednesday, 12 Jun 2019 - 13:30:25
Detail: error in P1 loop
Message: No mapping for the Unicode character exists in the target multi-byte code page.

No mapping for the Unicode character exists in the target multi-byte code page.

Stack:    at Windows.Storage.Streams.DataReader.ReadString(UInt32 codeUnitCount)
   at StartupDaL.ReadSerialP1poort.VB$StateMachine_5_readOutP1port.MoveNext()

Wat jij hebt had ik ook.
De foutmelding geeft een fout in het aansluiten van de hardware weer. Er komen onzin tekens binnen.

Je hebt een nieuwe slimme meter (3f) neem ik aan en die moet anders aangesloten worden voor een juiste werking.

Ik heb hem zo aangesloten:

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Ik heb inderdaad een 3 fase meter nu, het rare is dat het een uur of zo goed gaat met uitlezen en dat dan de fouten komen, ik heb het idee dat mijn Pi2 te langzaam is misschien omdat de slimme meter ieder seconden een telegram geeft. Is dit niet in te stellen naar 10 seconden of meer?
Ik heb een hex schmitt-trigger besteld dus dat ga ik misschien morgen eens proberen.
De versie die je me gestuurd hebt is de 2.1.0, die had ik al draaien maar ik heb de versie van jou erop gezet.

@klump4u
De slimme meter uitlezen is een loop. De slimme meter geeft zelf elke 10 seconden een telegram zolang er spanning op de draad staat.

Hoe zit dat met onze code:

ga naar de solution explorer rechts en klik :P1port...….

Dan zit je in de broncode van de slimme meter, dan zie je op regel 127 staan Task.Delay(1000).Wait() Hij wacht dus een seconde voordat DaL luistert naar nieuw signaal wat normaal elke 10 seconden wordt gegeven door de slimme meter. Die zou je mogen veranderen (iedere 1000 = 1 seconde) MAAR zal je niet verder helpen omdat je hardware niet juist is aangesloten.

Deze totale loop staat in een Try Catch fout afhandeling, Komt DaL een fout tegen dan wordt datgene tussen Catch en End Try uitgevoerd en begint alles van voren af aan opnieuw omdat alles in een eeuwige loop Do While True ….. Loop.is geschreven.

Het versie nummer is idd niet veranderd omdat dit nog niet de release is maar mijn persoonlijke code die ik normaal niet verspreid.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-06-2019 10:18 (6%)

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Ik heb bovenstaand schema op een printje gesoldeerd met de CD 40106BE, ook in de broncode de taskdelay naar 10000 (10seconden) gezet maar gemiddeld na 2 dagen komt er geen nieuw telegram meer binnen, mijn 3-fase meter geeft dus elke seconden een telegram en niet zoals bij jou iedere 10 seconden, is er nog iets anders wat ik kan testen?
Of zou het de Pi2 zijn die de beperking is?

Edit,
Nieuw printje gemaakt met alleen de CD40106BE erop, telegram blijft niet goed.
Voorbeeld van telegram:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Command Telegram: 6/27/2019 4:05:37 PM 

-0:96.1.1(453030/Ene5\T210-D ESMR5.0

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(190627160416S)
0-0:96.1.1(4530303438303030303332393637383139)
1-0:1.8.1(000073.374*kWh)
1-0:1.8.2(000021.879*kWh)
1-0:2.8.1(000079.532*kWh)
1-0:2.8.2(000222.791*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.002*kW)
1-0:2.7.0(03.209*kW)
0-0:96.7.21(00009)
0-0:96.7.9(00006)
1-0:99.97.0(1)(0-0:96.7.19)(190427075200S)(0000000466*s)
1-0:32.32.0(00002)
1-0:52.32.0(00002)
1-0:72.32.0(00002)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(235.0*V)
1-0:52.7.0(229.0*V)
1-0:72.7.0(232.0*V)
1-0:31.7.0(008*A)
1-0:51.7.0(005*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.002*kW)
1-0:22.7.0(02.032*kW)
1-0:42.7.0(01.176*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303539303033383035343338333138)
0-1:24.2.1(190627160000S)(00002.219*m3)
!6FA4
/Ene5\T210-D ESMR5.0

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(190627160417S)
0-0:96.1.1(4530303438303030303332393637383139)
1-0:1.8.

klump4u wijzigde deze reactie 27-06-2019 16:09 (59%)

• klump4u
  • Niet online
@hennygl
Hoe loopt bij jou de P1 meting tot nu toe en welke slimme meter heb jij?
Heb je een Pi 3 of Pi3+?

klump4u wijzigde deze reactie 28-06-2019 17:00 (13%)

@klump4u volgens mij had ik dat ook dat na een tijd ik geen telegram meer kreeg. De oplossing was als ik het goed onthouden heb om de weerstand tussen de vrijgave te verwijderen dus rechtstreeks op de 5v.

Ik heb toen het schema aangepast maar kan het zo 123 niet terugzien. Ik archiveer wel maar dan moet ik zoeken in de mappen wat ik morgen wel even kan doen om er zeker van te zijn.

Zelf heb ik een 3fase Landis gyr E350 met DSMR 4.2

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Ik heb een Sagemcom T210-D EMSR 5.0 3-fase meter
Deze spuugt ieder seconden een telegram uit.
Ik vandaag een RPI3B+ gekregen en daar nu alleen de P1 van de meter op aangesloten, was wel even zoeken met die insiders editie maar het draait nu.
Het telegram ziet er nu beter uit maar het einde is nog niet goed, ook de wijze waarop de gasstand wordt weergegeven is anders als bij jou meter versie volgens mij.

In de software heb ik het uitlezen van de P1 op 10000 milliseconden gezet,
Ik zal het eens proberen om die weerstand weg te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@klump4u Ik heb idd de 1k weerstand weggelaten bij mij op de vrijgave. Ik kan alleen dat aangepaste schema niet meer terugvinden. raar raar raar. Dat dit bij mij werkt hoeft niet zo te zijn dat het bij jou ook werkt maar denk het wel.

Als je meter elke seconde een telegram geeft (wat heb je aan al die info, het zorgt alleen dat de processor meer bezig is) en je wilt elke 10 secs een telegram dan moet je 10.000 - (1100 = de tijd van pinOnWrite delay) - 300 (de routine moet gereed om te ontvangen) dus zo een 8600 ingeven. De routine synchroniseert zichzelf.

Gas weet ik niet omdat ik geen gas meer heb, dus ook niet meer terug te lezen in het telegram. Maar je kan de pre en post van het inlezen veranderen in je instellingen.

Wat ik al knap vind is dat vrijwel ekle slimme meter is uit te lezen met DaL zonder al te grote aanpassingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:12:
@klump4u Ik heb idd de 1k weerstand weggelaten bij mij op de vrijgave. Ik kan alleen dat aangepaste schema niet meer terugvinden. raar raar raar. Dat dit bij mij werkt hoeft niet zo te zijn dat het bij jou ook werkt maar denk het wel.

Als je meter elke seconde een telegram geeft (wat heb je aan al die info, het zorgt alleen dat de processor meer bezig is) en je wilt elke 10 secs een telegram dan moet je 10.000 - (1100 = de tijd van pinOnWrite delay) - 300 (de routine moet gereed om te ontvangen) dus zo een 8600 ingeven. De routine synchroniseert zichzelf.

Gas weet ik niet omdat ik geen gas meer heb, dus ook niet meer terug te lezen in het telegram. Maar je kan de pre en post van het inlezen veranderen in je instellingen.

Wat ik al knap vind is dat vrijwel ekle slimme meter is uit te lezen met DaL zonder al te grote aanpassingen.
Ik ga het eens proberen met die 8600 milliseconden, weerstand weg laten heb ik al geprobeerd en gaf geen resultaat.
De vraag die ik alleen nog heb voorlopig, hoe ziet een goed telegram eruit als je in de browser -IP:poort/telegram - typt.
Het moet dan toch beginnen met een / teken en eindigen met de regel waar het ! teken instaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@klump4u Het inlezen van het telegram blijft actief totdat de signaal lijn sluit OF de buffer vol is.
In jou geval tot de buffer vol is, 1024 tekens. Na het gehele telegram had de verbinding inactief moeten worden, daar moet je nog aan sleutelen dmv je aansluiting te wijzigen.
Dat er meer tekens worden ingelezen heeft geen invloed op de te verwerken data omdat het verwerken als een carrousel werkt.

Werkt je 40106 IC nog wel naar behoren. Heb je al een nieuwe IC icm zonder weerstand geprobeert?

Je kan je telegram in het immediate window toveren door :

In je P1port programma code:

code:
1
2
3
4
5
6
If bytesRead > 0 Then

_strTelegram = dataReaderObject.ReadString(bytesRead)

'VOEG DIT TOE IN JE CODE:
    Debug.WriteLine(_strTelegram)

Iedere keer dat er een telegram gelezen wordt zie je dit verschijnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Ik heb de Pi2 vervangen voor de Pi3B+, ik heb de ic CD40106BE erop zitten met de 1 ohm weerstand naar de vrijgave, ik had hem ook zonder getest maar geen verschil.
Het telegram begint nu bij het / teken zoals het hoort afsluiting is niet bij de regel die begint met het ! teken maar enkele regels verder.
Ik zal het nu even laten draaien om te zien of het dan aan de beperking van de Pi2 ligt of niet.
Ik heb dan ook 6 S0, LCD, 6 onewires en dan nu de 3 fase meter i.pv. de 1 fase, was misschien net teveel voor de Pi2.
We gaan het zien.

Edit, blijft toch leuk dat klooien met metertjes en kabeltjes.

klump4u wijzigde deze reactie 30-06-2019 22:36 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-09 19:41

jmeinders

www.jmeinders.nl

Ik heb al jaar en dag de 74ls04p hex schmitt-trigger met een weerstand van 1k ohm aangesloten op pin 1 en pin 14 van de ic, en nooit problemen me gehad. deze werkt goed op 3 fase meter DSMR 4.2 , DSMR 5.0 en 1fase meter 2.xx zover ik weet. Is de kabel verbinding goed,soldeer goed?

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
jmeinders schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:38:
Ik heb al jaar en dag de 74ls04p hex schmitt-trigger met een weerstand van 1k ohm aangesloten op pin 1 en pin 14 van de ic, en nooit problemen me gehad. deze werkt goed op 3 fase meter DSMR 4.2 , DSMR 5.0 en 1fase meter 2.xx zover ik weet. Is de kabel verbinding goed,soldeer goed?
Die IC heb ik ook altijd erop gehad, ook nooit problemen gehad totdat ik de 3-fase meter kreeg, een paar post hierboven zie je een output van een telegram van de 3-fase meter, deze begint nu bij het / teken zoals het hoort, had ik de Pi2 eraan hangen dan zat er nog data voor het / teken, welke Pi draai jij dan?
Ik heb nu een Pi3B+ eraan hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

klump4u schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:30:
[...]

Welke Pi draai jij dan?
Ik heb nu een Pi3B+ eraan hangen.
Ik heb de PI3B met software 17763.557.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
jmeinders schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:47:
[...]

Ik heb de PI3B met software 17763.557.
Ik de insiders core 17763.1
We zullen het even afwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
En vannacht weer fout, P1 in een loop.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@klump4u heb je ook al geprobeerd om de datalijn een lagere weerstand te geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

@klump4u Ik denk ook mee, probeer weerstand 10k.
EMSR 5.0 baute rate 115200
data bits 8
parity none
stop bits 1

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:11:
@klump4u heb je ook al geprobeerd om de datalijn een lagere weerstand te geven?
Gaan we proberen.
@jmeinders ga ik ook proberen.

• klump4u
  • Niet online
Alles geprobeerd, hogere, lagere, geen weerstand, beide IC’ s uit de wiki. Andere schema’s van internet met een BC 547 transistor, allemaal hetzelfde resultaat. Geen telegram wat begint met een / teken en eindigt op de regel waar het ! staat.
Het probleem is volgens mij dat de meter iedere seconden een telegram uitspuugt en dat dit niet goed door de software wordt afgehandeld na verloop van tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@klump4u Ik begrijp dat je er moedeloos van wordt …...maar je telegram niet eindigt met een !, Je telegram eindigt met een ! + hex getal. Het belangrijkste is dat je meter periodiek je telegram blijft versturen en het ontvangen niet na verloop van tijd stopt, dat is mij ook overkomen.

Lijkt me trouwens stug dat de software de boosdoener is. De software kan 24/7 onafgebroken data ontvangen en zal nooit stoppen omdat het meer of sneller data ontvangt dus daar moet je het niet zoeken. Als je het niet vertrouwt kan je ook een externe UART aansluiten via USB. DEnk dat het eerder de IC is die de pijp aan maarten geeft, wordt de IC niet warm?

Wel zal ik kijken of ik een routine in C++ kan schrijven die het inverten vervangt zodat de meter direct op de Rasp aangesloten kan worden. Het is geen rocket sience, denk dat ik daar veel mensen blij mee maakt. Maaar uhhhh er ligt nog 12 kuub zand voor de deur dus ik ga nog een uurtje kruien.

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:31:
@klump4u Ik begrijp dat je er moedeloos van wordt …...maar je telegram niet eindigt met een !, Je telegram eindigt met een ! + hex getal. Het belangrijkste is dat je meter periodiek je telegram blijft versturen en het ontvangen niet na verloop van tijd stopt, dat is mij ook overkomen.

Lijkt me trouwens stug dat de software de boosdoener is. De software kan 24/7 onafgebroken data ontvangen en zal nooit stoppen omdat het meer of sneller data ontvangt dus daar moet je het niet zoeken. Als je het niet vertrouwt kan je ook een externe UART aansluiten via USB. DEnk dat het eerder de IC is die de pijp aan maarten geeft, wordt de IC niet warm?

Wel zal ik kijken of ik een routine in C++ kan schrijven die het inverten vervangt zodat de meter direct op de Rasp aangesloten kan worden. Het is geen rocket sience, denk dat ik daar veel mensen blij mee maakt. Maaar uhhhh er ligt nog 12 kuub zand voor de deur dus ik ga nog een uurtje kruien.
Zou zeker de IC kunnen zijn ware het niet dat ik er al 4 getest heb.
Het telegram eindigt met een regel die begint met een ! teken inderdaad maar bij mij krijg er weer enkele regels achteraan.
Het rare vindt ik dat hij het 1 of anderhalve dag doet en dan blijft de P1 loop error iedere 5 seconden lopen en komt er niks meer binnen, de rest zoal S0 of onewire loopt gewoon door. Ook de error data loopt dan snel op omdat er ieder 5 seconden een fout word weg geschreven.
Wat het is weet ik niet maar ik heb het op de Pi3B+ en op de Pi2.

Wat ga je maken met al dat zand?

• klump4u
  • Niet online
Vannacht weer de P1 in een loop, 6 dagen gelopen. Ik weet het niet meer.

• UTMachine
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:20
Willie Wortel schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:31:
Sorry als ik er middenin springt (en de plank misslaat), maar '! + hex' is een valide telegram. In DSMR 4/5 staat er achter de '!' altijd 4 characters, welke een CRC16 is. In het laatste plaatje van @klump4u is het telegram correct, alleen lijkt het einde niet goed gedecteerd te zijn.
klump4u schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:07:
Vannacht weer de P1 in een loop, 6 dagen gelopen. Ik weet het niet meer.
de data krijgt de software toch echt van de IC, als de data niet juist is wordt dit afgevangen door de fout afhandeling routine. Er is duidelijk iets wat niet goed samenwerkt tussen je slimme meter en de rest.

Maar 6 dagen is al meer dan de 1 a 2 dagen die je eerder meldde.

Zelf heb ik een splitter gekocht om ook mijn test omgeving van signaal te voorzien. Zal als ik weer tijd heb er dieper in duiken. Maar is moeilijk want bij mij functioneert alles.

Een telegram opent met een slash / en eindigt met een !+hex En de software verzint niks, krijgt alles aangeboden van de IC.

Klump het zand had ik nodig om de tuin op te hogen, bij mij zakt de tuin zo een centimeter per jaar.
Straks bezig met een extra kamer om te toveren tot inloopkast en dat is veel timmerwerk. Gisteren een nieuw meranti kozijn geplaatst met 2 openslaande en 1 vast raam, en volgende week de shutters voor de ramen. Dan is het vrouwtje helemaal heppie de peppie. :)

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Mijn telegram eindigt nooit op de !+ hex
Het zijn altijd enkele regels erna.
Er komt op een gegeven moment geen goed telegram binnen en dan geeft hij iedere 5 seconden de error P1 loop, lijkt me sterk dat het dan fout blijft gaan maar blijkbaar wel, doe ik een reboot dan is het weer goed

@klump4u ik heb voor jou een herschreven versie van de slimme meter uitlezen.

ik heb het bij mezelf getest en werkt naar behoren.
Getest met een 40106, 5v op de vrijgave zonder weerstand, 1k weerstand op de datadraad. Dus in totaal 1 weerstand. Ben benieuwd want het draait bij mij niet in mijn hoofd rasp.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 10-07-2019 20:42 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:24:
@klump4u ik heb voor jou een herschreven versie van de slimme meter uitlezen.

https://we.tl/t-qgnvtKT6c6

ik heb het bij mezelf getest en werkt naar behoren.
Getest met een 40106, 5v op de vrijgave zonder weerstand, 1k weerstand op de datadraad. Dus in totaal 1 weerstand. Ben benieuwd want het draait bij mij niet in mijn hoofd rasp.
Ga hem proberen, alvast bedankt.

edit

Telegram nog steeds hetzelfde.
Begint wel mooi bij de \, maar stopt niet bij de regel met de !+hex

klump4u wijzigde deze reactie 10-07-2019 19:38 (20%)

klump4u schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Ga hem proberen, alvast bedankt.

edit

Telegram nog steeds hetzelfde.
Begint wel mooi bij de \, maar stopt niet bij de regel met de !+hex

[Afbeelding]
Dat maakt niet uit, hij moet gewoon door blijven lopen zonder storing maar dat weet je nu nog niet.
Kijk ook even of het uitmaakt als je de Delay naar 400 msec terugbrengt ipv 1000 omdat jou telegram elke seconde komt.

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:21:
[...]

Dat maakt niet uit, hij moet gewoon door blijven lopen zonder storing maar dat weet je nu nog niet.
Kijk ook even of het uitmaakt als je de Delay naar 400 msec terugbrengt ipv 1000 omdat jou telegram elke seconde komt.
Welke Delay?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
               DaL.p1Now.ConsumptionNowFase1 = parceValue(DaL.p1Fix.consumptionNowFase1PreFix, DaL.p1Fix.consumptionNowFase1PostFix, DaL.p1Now.ConsumptionNowFase1)
                        DaL.p1Now.ConsumptionNowFase2 = parceValue(DaL.p1Fix.consumptionNowFase2PreFix, DaL.p1Fix.consumptionNowFase2PostFix, DaL.p1Now.ConsumptionNowFase2)
                        DaL.p1Now.ConsumptionNowFase3 = parceValue(DaL.p1Fix.consumptionNowFase3PreFix, DaL.p1Fix.consumptionNowFase3PostFix, DaL.p1Now.ConsumptionNowFase3)

End If

Task.Delay(100).Wait()

WritePin(DaL.P1config.pinOnWrite, False)

'* Every time the day will change, reset the historic vars  * 
                    '* and start the new day with daily totals on zero.         * 
                    isHistoric()

End If

Task.Delay(1000).Wait()

Catch ex As Exception

DaL.exeptions.storeExeption("error in P1 loop", ex)
                Task.Delay(5000).Wait()

End Try
        Loop

End Sub

de 1000 veranderen in 400 of nog sneller 300

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:41:
de 1000 veranderen in 400 of nog sneller 300
Maar dan leest hij iedere seconden een telegram toch?

ja, het is maar even om te testen.... maar dan weet je in ieder geval dat je een heel telegram binnen krijg, als dan iedere seconde de checksum veranderd dan weet je ook dat het telegram iedere seconde verstuurd wordt, ik heb dat niet terug kunnen lezen in de pdf van de meter.

• klump4u
  • Niet online
Oke, morgen verder, bedje roept.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Hij heeft 4 dagen en 8 uur gelopen zonder enige error in de log en dan houd hij op met de P1 uitlezen, ieder 5 seconden een error melding in de log, doe ik een reboot dan gaat hij gewoon weer verder met het uitlezen van de P1 en de rest.
Kan er in de P1port_SmartMeter.vb niet iets gezet worden dat als b.v. 10 keer achter elkaar een P1Error is de raspberry dan automatisch zichzelf reboot?
Ik test nog wel verder maar het is bijna vakantietijd en dan kan ik niet bij de Pi komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@klump4u De Raspberry krijgt zijn signaal van de IC, als de IC onzin geeft dan gaat de fout afhandeling werken. De fout zit echt bij de IC en slimme meter. Je vraag naar een reset bij 10x aaneengesloten een fout, ja dat kan ,

Zoek de volgende code in P1...….
schrijf : dim mustReset …… BOVEN do while …..

code:
1
2
3
Dim mustReset As Integer = 0

Do While True

schrijf :

schrijf in de catch …...

code:
1
2
3
4
5
Catch ex As Exception
                mustReset += 1
                If mustReset = 10 Then
                    Windows.System.ShutdownManager.BeginShutdown(Windows.System.ShutdownKind.Restart, TimeSpan.FromSeconds(1))
                End If

Willie Wortel wijzigde deze reactie 14-07-2019 18:56 (53%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel

Ik neem aan in P1port_SmartMeter.vb?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dim dataReaderObject As DataReader = New DataReader(_serialDevice.InputStream) With {
            .InputStreamOptions = InputStreamOptions.None
        }

Do While True

Try
                Const BUFFER As Integer = 1024
                Await dataReaderObject.LoadAsync(BUFFER).AsTask()

If dataReaderObject.UnconsumedBufferLength > 0 Then

Wordt dan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Dim dataReaderObject As DataReader = New DataReader(_serialDevice.InputStream) With {
        }

Dim mustReset As Integer = 0

Do While True

Try
                Const BUFFER As Integer = 1024
                Await dataReaderObject.LoadAsync(BUFFER).AsTask()

If dataReaderObject.UnconsumedBufferLength > 0 Then

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
                End If

Task.Delay(8600).Wait()

Catch ex As Exception

Task.Delay(5000).Wait()

End Try
        Loop

Wordt dan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
                End If

Task.Delay(8600).Wait()

Catch ex As Exception

mustReset += 1
                If mustReset = 10 Then
                    Windows.System.ShutdownManager.BeginShutdown(Windows.System.ShutdownKind.Restart, TimeSpan.FromSeconds(1))
                End If

Task.Delay(5000).Wait()

End Try
        Loop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Ga ik morgen proberen dan.
Ik wil niet zeuren maar heb vanavond op de oude pi2 raspi stretch gezet en op de seriële poort een 40106 IC aangesloten, deze aan de slimme meter gehangen en in Putty uitgelezen, iedere seconden een mooi telegram met / aan het begin en de !+hex op het eind, hoe ziet jullie telegram eruit @Willie Wortel en @jmeinders ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

@klump4u Deze is van mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Zo hoort hij dus te zijn, die van mij geeft dus altijd enkele regels extra, wat heb jij bij de prefix en Postfix in de optionspagina bij het gas?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

klump4u schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:00:
[...]

Zo hoort hij dus te zijn, die van mij geeft dus altijd enkele regels extra, wat heb jij bij de prefix en Postfix in de optionspagina bij het gas?
prefix = S)(
Postfix = *m3)
Alleen als het weer wintertijd wordt moet ik hem handmatig op W)( zetten :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
jmeinders schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:19:
[...]

prefix = S)(
Postfix = *m3)
Alleen als het weer wintertijd wordt moet ik hem handmatig op W)( zetten :-(
Dat heb ik ook bij pre en post.

bij mij komt ook het telegram naar behoren. Maak je routine eens sneller door een kortere delay, doordat je telegram elke seconde wordt gegeven, misschien biedt dat soelaas of een ander type IC, 74HC04 of een andere. Voorbeelden te over.

het veranderen in seizoenen gebeurd automatisch, de variabele was niet ingegeven welke veranderd moet worden. Is aangepast. Zelf heb ik geen gas.

code:
1
2
3
4
5
6
7
If DaL.p1Now.ConsumedGas <= 0 Then
   If DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.IndexOf("S") > -1 Then
      DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix = DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.Replace("S", "W")
   ElseIf DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.IndexOf("W") > -1 Then
      DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix = DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.Replace("W", "S")
   End If
End If

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-07-2019 09:59 (4%)

• klump4u
  • Niet online
Delay op 300 gezet en dit is het telegram:

Iedere seconden een andere !+hex
verschillende IC's ook al geprobeerd.

edit,
Delay terug naar 10000 gezet, code aangepast met de reboot optie van enkele post hierboven.

klump4u wijzigde deze reactie 15-07-2019 10:24 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@klump4u voorop gesteld dat dit een lokaal probleem is, …. de reset is natuurlijk geen oplossing, dan had je net zo goed een Netduino kunnen houden. :)

Er is nog een andere oplossing: bij het niet meer ontvangen van een goed signaal (daar gaan we vanuit) de gehele serial routine software matig de vuilnisbak in en alles opnieuw initialiseren/inlezen. Dat heb ik nu geschreven maar moet nu weg en kan het niet testen. Kom hier op terug.

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:01:
@klump4u voorop gesteld dat dit een lokaal probleem is, …. de reset is natuurlijk geen oplossing, dan had je net zo goed een Netduino kunnen houden. :)

Er is nog een andere oplossing: bij het niet meer ontvangen van een goed signaal (daar gaan we vanuit) de gehele serial routine software matig de vuilnisbak in en alles opnieuw initialiseren/inlezen. Dat heb ik nu geschreven maar moet nu weg en kan het niet testen. Kom hier op terug.
Ik wacht het af, heb nog geen reset gehad dus weet ook niet of dat werkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Vanmorgen een P1 loop, ik zie in de error log 11 meldingen en daarna heeft hij zichzelf gereset en loopt nu weer vrolijk. Heb ik die stress tenminste niet als ik op vakantie ben ;)

klump4u wijzigde deze reactie 17-07-2019 13:34 (17%)

@klump4u wanneer ga je op vakantie? Want als je nog genoeg tijd hebt kan jij de nieuwe code testen, ten slotte gaat het programma bij jou in de stress. Dan zet ik het voor je online.

Dan moet dit stukje code zijn werk doen. (ter inzage)

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
    Private Async Function initSerialDevice() As Task

If _serialDevice IsNot Nothing Then
            _serialDevice.Dispose()
        End If

If dataReaderObject IsNot Nothing Then
            dataReaderObject.Dispose()
        End If

Dim aqs As String = SerialDevice.GetDeviceSelector()
        Dim allCOMMdevices As DeviceInformationCollection = Await DeviceInformation.FindAllAsync(aqs)

Try
            Dim s As Integer = DaL.P1config.commPort.Split(" ")(1)
            _serialDevice = Await SerialDevice.FromIdAsync(allCOMMdevices(s).Id)
        Catch ex As Exception

Dim errTxt As String = "Er zit een fout in selectie communicatie port"
            appendToFile("Errors", "Startup ", errTxt & vbCrLf & ex.Message & vbCrLf & ex.StackTrace).Wait()
            DaL.exeptions.storeExeption(errTxt, ex)
            Exit Function
        End Try

For t As Integer = 0 To allCOMMdevices.Count - 1
            Debug.WriteLine(t & " -  " & allCOMMdevices(t).Id)
        Next

_serialDevice.ReadTimeout = TimeSpan.FromMilliseconds(1000)
        _serialDevice.BaudRate = DaL.P1config.Baudrate
        _serialDevice.Parity = DirectCast(DaL.P1config.parity, SerialParity)
        _serialDevice.StopBits = DirectCast(DaL.P1config.stopBits, SerialStopBitCount)
        _serialDevice.DataBits = CUShort(DaL.P1config.dataBits)
        _serialDevice.Handshake = SerialHandshake.None

dataReaderObject = New DataReader(_serialDevice.InputStream) With {
        }

End Function

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:28:
@klump4u wanneer ga je op vakantie? Want als je nog genoeg tijd hebt kan jij de nieuwe code testen, ten slotte gaat het programma bij jou in de stress. Dan zet ik het voor je online.

Dan moet dit stukje code zijn werk doen. (ter inzage)

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
    Private Async Function initSerialDevice() As Task

If _serialDevice IsNot Nothing Then
            _serialDevice.Dispose()
        End If

If dataReaderObject IsNot Nothing Then
            dataReaderObject.Dispose()
        End If

Dim aqs As String = SerialDevice.GetDeviceSelector()
        Dim allCOMMdevices As DeviceInformationCollection = Await DeviceInformation.FindAllAsync(aqs)

Try
            Dim s As Integer = DaL.P1config.commPort.Split(" ")(1)
            _serialDevice = Await SerialDevice.FromIdAsync(allCOMMdevices(s).Id)
        Catch ex As Exception

Dim errTxt As String = "Er zit een fout in selectie communicatie port"
            appendToFile("Errors", "Startup ", errTxt & vbCrLf & ex.Message & vbCrLf & ex.StackTrace).Wait()
            DaL.exeptions.storeExeption(errTxt, ex)
            Exit Function
        End Try

For t As Integer = 0 To allCOMMdevices.Count - 1
            Debug.WriteLine(t & " -  " & allCOMMdevices(t).Id)
        Next

_serialDevice.ReadTimeout = TimeSpan.FromMilliseconds(1000)
        _serialDevice.BaudRate = DaL.P1config.Baudrate
        _serialDevice.Parity = DirectCast(DaL.P1config.parity, SerialParity)
        _serialDevice.StopBits = DirectCast(DaL.P1config.stopBits, SerialStopBitCount)
        _serialDevice.DataBits = CUShort(DaL.P1config.dataBits)
        _serialDevice.Handshake = SerialHandshake.None

dataReaderObject = New DataReader(_serialDevice.InputStream) With {
        }

End Function

Laat je de reset erin of niet, ben tot dinsdag nog thuis.

@klump4u Ik heb het zo geschreven dat eerst tot 10 pogingen gedaan wordt om de serial device nieuw leven in te blazen en anders reboot. Kijk of het werkt en anders terug naar je huidige versie.

https://we.tl/t-qI6yXdHQLh

hier een stukje van de code:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Catch ex As Exception

'we hebben een fout ontdekt, we verhogen de mustReset met 1 en bij 10 rebooten we
                mustReset += 1
                If mustReset = 10 Then
                    DaL.exeptions.storeExeption("error in P1 loop, we gaan rebooten", ex)
                    Task.Delay(2000).Wait()
                End If

'er is een fout ontdekt, we gaan kijken of opnieuw initialiseren soelaas biedt, zo niet dan rebooten na 10 pogingen
                Task.Delay(2000).Wait()
                DaL.exeptions.storeExeption("error in P1 loop, we gaan de SerialDevice opnieuw initialiseren", ex)
                initSerialDevice().Wait()
                Task.Delay(2000).Wait()

End Try

Ik heb niet kunnen testen!

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:47:
@klump4u Ik heb het zo geschreven dat eerst tot 10 pogingen gedaan wordt om de serial device nieuw leven in te blazen en anders reboot. Kijk of het werkt en anders terug naar je huidige versie.

https://we.tl/t-qI6yXdHQLh

hier een stukje van de code:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Catch ex As Exception

'we hebben een fout ontdekt, we verhogen de mustReset met 1 en bij 10 rebooten we
                mustReset += 1
                If mustReset = 10 Then
                    Task.Delay(2000).Wait()
                End If

'er is een fout ontdekt, we gaan kijken of opnieuw initialiseren soelaas biedt, zo niet dan rebooten na 10 pogingen
                Task.Delay(2000).Wait()
                DaL.exeptions.storeExeption("error in P1 loop, we gaan de SerialDevice opnieuw initialiseren", ex)
                initSerialDevice().Wait()
                Task.Delay(2000).Wait()

End Try

Ik heb niet kunnen testen!
Ik heb hem erop gezet, hou je op de hoogte.
Wordt er wel telkens al er iets gebeurt naar de ERROR log geschreven?

@klump4u ja er wordt naar de log geschreven, zowel bij de reset alsook bij opnieuw initialiseren. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurd. Denk wel dat dit soelaas biedt.

bij reboot:

bij init:

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Hij doet nu niks bij een P1 loop.
De Pi loopt gewoon door, als ook DAL, er is geen reboot geweest maar de P1 wordt niet meer uitgelezen.
Er is maar een error melding in de log op de SD.

code:
1
2
3
4
5
DateTime: Sunday, 21 Jul 2019 - 22:58:33
Detail: error in P1 loop, we gaan de SerialDevice opnieuw initialiseren
Message: No mapping for the Unicode character exists in the target multi-byte code page. No mapping for the Unicode character exists in the target multi-byte code page. 
Stack: at Windows.Storage.Streams.DataReader.ReadString(UInt32 codeUnitCount) at StartupDaL.ReadSerialP1poort.VB$StateMachine_6_readOutP1port.MoveNext()

Laatste telegram is van 12 seconden voor de foutmelding

code:
1
2
3
Command Now on: 7/22/2019 4:50:06 PM

LastTimeReceivedTelegram: 7/21/2019 10:58:21 PM

@klump4u Je IC geeft niet meer de juiste data door aan je communicatie port. Je IC geeft zoals dat heet non-valid tekens door die niet leesbaar zijn, de tekens die doorgegeven worden komen niet voor in de uni-char tabel.
Waarom deze storing plaatsvind weet ik niet maar is bij jou begonnen toen er een nieuwe meter werd geïnstalleerd. Software matig zijn de oplossingen uitgeput.

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:39:
@klump4u Je IC geeft niet meer de juiste data door aan je communicatie port. Je IC geeft zoals dat heet non-valid tekens door die niet leesbaar zijn, de tekens die doorgegeven worden komen niet voor in de uni-char tabel.
Waarom deze storing plaatsvind weet ik niet maar is bij jou begonnen toen er een nieuwe meter werd geïnstalleerd. Software matig zijn de oplossingen uitgeput.
Tja is jammer, ik zet de vorige P1 met de software reboot erop en kijk na de vakantie wel verder wat ik ermee ga doen, bedankt voor het mee denken.

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
De satelite raspberry werk dat ook nog voor de P1 poort? Ik krijg het niet voor elkaar.

klump4u schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:43:
@Willie Wortel
De satelite raspberry werk dat ook nog voor de P1 poort? Ik krijg het niet voor elkaar.
Die optie stamt nog uit de tijd van de Netduino en is nooit meer wat mee gedaan. Zal eens kijken of het nog werkt.

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:14:
[...]

Die optie stamt nog uit de tijd van de Netduino en is nooit meer wat mee gedaan. Zal eens kijken of het nog werkt.
Is misschien handig om de P1 apart te loggen op een Pi maar wel de data te hebben op de andere ivm de LCD

klump4u schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:16:
[...]

Is misschien handig om de P1 apart te loggen op een Pi maar wel de data te hebben op de andere ivm de LCD
Ik heb even moeten zoeken waarom de P1 load data from raspberry niet meer werkte. Dit heeft te maken met aangescherpte beveiliging cross origin waar al eerder over geschreven was maar met "Access-Control-Allow-Origin: *" in de header is dit opgelost.
Wel is het zo dat in de oude code de 3fase code niet is herschreven, dat heb ik nu wel gedaan.

Ook is me opgevallen dat bij het opnieuw opstarten de oude waarden niet worden weergegeven. Heb ik nu herschreven voor de raspberry moet uitgetest worden.

Als ik nu tijd heb ga ik beginnen aan het (voor mij) DSMR 5.0 mysterie. Waarom krijg ik geen data als ik geen inverter IC gebruik, dus onzichtbaar voor het serial device. Daarvoor heb ik mijn oscilloscoop afgestoft.

Hiermee kan ik het signaal vangen in het moment zeg maar.

voor mezelf ben nl altijd mijn aantekeningen aan het zoeken:
dataRequest line 500 ohm (10 mA) bij 5v (max cc) range (4~5.5v)
dataLine pullUp 1000 ohm (1k) (5 mA) bij 5v (max cf)
gemeten high 4.81 ~ 4.88 v, low 0.02 ~ 0.07 v
pin1 P1 5.01v 0.01

specs:

met deze specs in de hand zijn er weinig geheimen.
onderzoek gebaseerd op dit netbeheernederlandPDF:

En idd :
The Metering System must send its data to the OSM device every single second and the transmission of the entire P1 telegram must be completed within 1s.

6.3 End of transmission The data transmission is complete after the data message has been transmitted by the Metering System. An acknowledgement signal is not provided for.

en zoek de verschillen in de slimme meters
- power supply in 4.2 = 100 mA in 5.0 = 250 mA
- interval send data over dataLine in 4.2 = 10secs in 5.0 = 1sec
- Instantaneous voltage per phase (mooi mooi mooi) wordt in de nieuwe versie DaL toegevoegd.

een cd401 IC mag de ongebruikte ingangen niet floating (ongebruikt) zijn en moeten verbonden zijn met GND. punt 11.1 in pdf

te vinden in DIT pdf

Willie Wortel wijzigde deze reactie 25-08-2019 10:04 (75%)

@klump4u weet jij nog welke versie oude meter je had en heb je de specs pdf daarvan.? Ik probeer achter de oorzaak van de storing te komen zonder in het blind met hagel te schieten zeg maar. Door onderzoek krijg je ook een beter onderbouwde oplossing. Ik bedoel. een computer verzint niets en een storing komt niet vanzelf.

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Mijn meter was een een-fase Kamstrup 162JxC met DSMR versie 2.2 van Enexis

@klump4u Zo staat het nu te draaien op mijn test Rasp:

pullUp van 3.3v

En het mysterie waarom ik geen data kreeg was omdat de baudrate verkeerd stond. 8)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 26-08-2019 10:41 (42%)

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:30:
@klump4u Zo staat het nu te draaien op mijn test Rasp:

[Afbeelding]

pullUp van 3.3v

En het mysterie waarom ik geen data kreeg was omdat de baudrate verkeerd stond. 8)
En wat is hier het voordeel van?
Werkt het bij jou?

klump4u schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

En wat is hier het voordeel van?
Werkt het bij jou?
tuurlijk werkt het bij mij. Heb het een dag laten draaien.
Zelf heb ik met de oude situatie geen problemen maar als ik een nieuw bordje soldeer dan is het volgens het laatste schema. Het voordeel is dat de meter de dataRequest voedt met zijn eigen stroom. Dat kan met meters vanaf de 4.2 versie. Daarnaast is op de dataline een 3.3v geplaatst wat meer aansluit op een Raspberry die niet goed tegen 5v op de gpio pins kan. Tenslotte is de comm poort ook een verbouwde gpio pin. En als laatste de GND op alle niet gebruikte converter ingangen wat het klapperen ondervangt zeg maar. Het is in ieder geval het meest doordachte schema. Probeer het zou ik zeggen en hopelijk dat dan je periodieke storingen voorbij zijn want als je non ascii code binnenkrijgt (waarop foutmelding volgt) dan wordt je signaal niet meer geïnverteerd door de IC.

in jou geval kan je natuurlijk ook de pin 1 naar pin 2 laten vervallen en pin 2 voeden via de Rasp.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 29-08-2019 08:47 (4%)

• klump4u
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:27:
[...]

tuurlijk werkt het bij mij. Heb het een dag laten draaien.
Zelf heb ik met de oude situatie geen problemen maar als ik een nieuw bordje soldeer dan is het volgens het laatste schema. Het voordeel is dat de meter de dataRequest voedt met zijn eigen stroom. Dat kan met meters vanaf de 4.2 versie. Daarnaast is op de dataline een 3.3v geplaatst wat meer aansluit op een Raspberry die niet goed tegen 5v op de gpio pins kan. Tenslotte is de comm poort ook een verbouwde gpio pin. En als laatste de GND op alle niet gebruikte converter ingangen wat het klapperen ondervangt zeg maar. Het is in ieder geval het meest doordachte schema. Probeer het zou ik zeggen en hopelijk dat dan je periodieke storingen voorbij zijn want als je non ascii code binnenkrijgt (waarop foutmelding volgt) dan wordt je signaal niet meer geïnverteerd door de IC.

in jou geval kan je natuurlijk ook de pin 1 naar pin 2 laten vervallen en pin 2 voeden via de Rasp.
Zal ik eens gaan proberen misschien dat dit help, heb je wel nog tijd gehad om naar de satelite raspberry te kijken voor de P1 poort?

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Nieuwe schema ook geprobeerd maar hetzelfde euvel, willekeurig een resetten van de pi en geen mooi telegram als ik ip:poort/telegram doe in de browser.
Ik ga de P1 van de Pi afhalen denk ik en ga deze dan maar via Domoticz of iets anders loggen naar Pvoutput en Mindergas, jammer maar het is niet anders.

Ha klump, ik ben niet in het land en heb beperkt internet. Je moet gewoon doen met loggen wat je het beste lijkt. Maakt niet uit met welk programma als je maar je data bi nnen krijg. Verder, je kan kijken of een extern uart USB soelaas biedt of en ander type ic zonder s trigger omdat die veel gevoeliger zijn. Daarnaast kan je de 5v van je slimme meter ook gebruiken voor je data lijn. En verder , haal de de delay eens uit je software zodat de sm elke seconde update.

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
die stappen heb ik al allemaal geprobeerd, net nog eens met een bc547, nieuwe smitt trigger, ik heb deze versies ook allemaal op de pi2 gedraaid maar dan met raspberry software en daar gaat het allemaal wel goed, d.w.z. ik krijg bij alle versie een mooi en volledig telegram.
het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is een Pi3, ik heb nu de pi3B+ draaien, een pi3 heb ik niet dus als ik een keer er een kan uithalen ergens dan probeer ik dat nog, voor nu maar de pi3B+ met willekeurige herstart.

Een mooi en volledig telegram is maar 1 regel toevoegen aan je code. Dat is niet het issue wat wel is waarom je RaspBerry er periodiek mee stopt. Er is niets zo moeilijk programmeren als iets wat je niet hebt. Je gaat naar je garage met een mankement en aldaar is niets te vinden. :) en je hebt ook een USB uart geprobeerd las ik..

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
USB uart heb ik niet geprobeerd nee, de rest wel allemaal, het is alleen bij mij ja, ik heb een dsmr 5.0 met 1 seconden update, dat heeft nog niemand anders getest of geprobeerd, jullie hebben allemaal een P1 die met 10 seconden een telegram geeft, ik neem aan dat je aan een mooi en volledig telegram kunt zien of het goed gaat of niet. He maakt niet uit welke ic ik ook erop zet op de PI3B+ of op de Pi2 de telegrammen zien er hetzelfde uit, hiervoor met de DSMR 2.2 versie meter liep de Pi 150 dagen aan een stuk. Ik kan er verder ook niks van maken of bedenken, ik zal een USB uart bestellen op Ebay en zal dan wel weer wat laten horen.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True