Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:49
Mede-auteurs:
  • klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Willie Wortel

Topic wordt opgebouwd op dit moment. Als het klaar is zal deze tekst verwijderd worden.

Link naar de nieuwe website voor het downloaden van de software: http://ultimate-datalogging.nl/
Software is op dit moment alleen nog op verzoek verkrijgbaar. In dit stadium is brede verspreiding nog niet aan de orde.

In dit topic wordt de DaL software voor de Raspberry Pi besproken welke door @Willie Wortel is geschreven en geport naar de Raspberry Pi. Deze versie is gebouwd voor Windows IoT en zal andere mogelijkheden bevatten dan de vorige NetDuino versie. Zaken die over de NetDuino versie gaan graag bespreken in het betreffende topic en voor de Windows IoT op Raspberry Pi graag hier bespreken.

Een beknopte handleiding:

Installeer Visual studio 2017 community op je computer
https://www.visualstudio.com/downloads/
Installeer de SDK op je computer.
https://developer.microso.../downloads/windows-10-sdk

Installeer Windows 10 IoT Core op je Raspberry Pi2 of 3, dit kan met je IoT dashboard. https://developer.microsoft.com/en-us/windows/iot/downloads
Gebruik bij voorkeur een nieuwe 8 of 16 GB SD-kaart met class10, in het Win IoT Dasboard onder "Setup a new device" staan voorbeelden van ondersteunde SD-kaarten.
De eerste keer opstarten van de Raspberry met de nieuwe software kan even duren dus heb geduld.
Inloggen op je Raspberry via het IoT-dasboard: gebruikersnaam = minwinpc\Administrator en het wachtwoord wat je zelf hebt ingevuld tijdens installatie.

Download DaL-pakketje van de website. https://ultimate-datalogging.nl/
Uitpakken in een map b.v.: Dal 1.0.1
Je hebt nu 2 mappen te weten: Dal en Raspberry_Dal_Webpages.
In Dal staat de software die je via Visual Studio 2017 naar je raspberry moet deployen.
Klik op DaL op DaL.sln, als alles goed gaat start nu Visual studio op, dit duurt even.
Als alles geladen is (2 projecten) klik je links boven aan op Project en dan op Dal properties, vul bij Debug het IP-adres van je Raspberry in.
Zet je deploy op remote machine en ARM processor
Deploy de kale DaLsoftware d.m.v het groene driehoekje (midden bovenaan) naar je Raspberry, dit duurt even (in je immediate window zie je of het gelukt is)
Stop VS en start DaL op in je IoT dashboard in het tabblad Apps-Appsmanager.
Als alles goed is gegaan heb je nu een draaiende kale Dal.
Stop eventueel een USB-Stick geformateerd fat32 en naam DAL in je Raspberry Pi, dit voorkomt het vele schrijven naar je SD-kaart.
Verander nu in de map Raspberry_Dal_Webpages de RaspberryConfig (rechtermuisknop, openen met kladblok) je IP van de Raspberry en laat het poortnummer staan op 65444
code:
1
2
3
4
//Raspberry1
    RaspberryOnline[0] = "http://192.168.0.22";
    //Raspberry1 port
    RaspberryOnline[1] = 65444;

Even het bestand saven en sluiten.
Start de OPTIONS pagina in Dal 1.0.1/webpages/pages/OPTIONS.HTML
Stel de opties in via deze pagina(bovenaan staat een wikihelp) en save dit naar DaL op je Raspberry(wachtwoord is standaard "raspberry")
Start je Raspberry of Dal-software opnieuw op via de Windows Device portal.

Denk eraan dat je de Raspberry altijd uitzet in de Device Portal en nooit zo de spanning eraf halen, aanzetten is gewoon de spanning erop zetten.
Vragen kun je op dit forum :)

De topic start zal nog verder worden bijgewerkt gedurende de komende tijd. Hieronder staan vrijwel alle belangrijke posts uit het oude topic met betrekking tot de Raspberry Pi versie.

Bedankt voor jullie support zover!
quote:
klump4u schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:56:
[...]

Je bent dus met windows 10 bezig op de raspberry?
Ja DaL voor de Raspberry .... onder Windows 10 IOT...... (je maakt wat mee) ben ik mee bezig en al best ver mee. Er moet een nieuw draadje geopend worden zodat alle schema's, uitleg etc voorhanden zijn. De eerste versie, ....... ik moet eerst wachten tot ik de bestelde artikelen binnen heb zodat ik kan testen.

Laden van en wegschijven direct op een USB geheugen, extern device.
quote:
junr schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:38:

Maar geef de moed niet op Willie😉
[raspberry3]

Ik geef de moed niet op hoor.

Hier de programma code overgezet van Netduino naar Raspberry voor de sainsmart display. Rechts zie je de aangesloten raspberry 3 met een groot display op zijn kop liggen.
We proberen alles zo eenvoudig mogelijk te maken.

Alle timings zijn opnieuw uitgerekend, de Netduino heeft een andere verwerking snelheid.

[raspberry 3]

De Bosch BME280 temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid sensor wordt in de Raspberry geprogrammeerd, in plaats van de DHT22. De Bosch is super accuraat moet ik zeggen. Zo heb je met 1 sensor een compleet setje.

Ik zal deze sensor (als ik tijd heb) in de Neduino programma code ook nog meenemen.

https://www.bosch-sensort...ducts/all_products/bme280

InDepth waarom?

De raspberry 3 Windows 10 IoT kent geen gebufferde interrups (Queue) met de GPIO pins methode "ValueChanged" en geeft ook geen time argument mee waardoor je niet weet wanneer de "ValueChanged" is getriggerd. Hierdoor wordt het programmeren in C# of VB van sensoren als de DHT22 onmogelijk. De Netduino met netMF heeft dit alles wel aan boord.

[raspberry 3]

De oneWire DS18B20 temperatuur sensor in combinatie met een DS2482-100 I2C zit in de DaL Raspberry software geprogrammeerd.

software aanroep:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dim devices = oneWireDeviceHandler.OneWireDevices.GetDevices(Of Temperature.DS18B20.DS2482_100.IoT.OneWire.DS18B20)()

For Each oneWireItem In devices

Debug.WriteLine(oneWireItem.GetTemperature())
      Debug.WriteLine(oneWireItem.OneWireAddressString)

Next

De software wordt uiteraard bestuurd met de opstartstring uit de OPTIONS pagina en werkt identiek als de Netduino.

De library van de arduino is overgezet en ook delen van Rinsen (die ook de arduino lib heeft overgezet)
https://github.com/cyberg...e/blob/master/OneWire.cpp
https://github.com/Rinsen/OneWire

quote:
klump4u schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:06:
Je maakt het wel spannend Willie.
Ik ga maar eens sparen voor een pi3
[Raspberry 3]

Duurt nog wel zo een 2 maanden voordat de eerste versie voor de Raspberry 3 klaar is.
Kan wel tussentijds, indien gewenst, en testversie online zetten.

De windows 10 IoT is een jong besturingssysteem waardoor nog niet alle drivers voor sensors etc beschikbaar zijn zoals PWM voor de servo en OneWire voor de GPIO pins. Er moesten dus workarounds gehatseflatst worden.

Ik heb van de week de 2482-100 bridge voor de ds18b20 over I2C op een SO8 micro breakout boardje gesoldeerd, ondanks dat het miniatuur is en ik 3 brillen tegelijk moest gebruiken ging dat voorspoedig.

Volgende week eens testen hoe al dat I2C geweld met elkaar werkt, zoals de ds18b20 x5 + sainsmart display + luchtdruk sensor. Blijft het soepel lopen?, zit een en ander met elkaar in de weg? etc?

De slimme meter uitlezen icm de UART RX op de Raspberry werkt overigens uitstekend.

Voor DaL voor de Raspberry heb je Visual Studio (Community) 2017 nodig op je computer.
https://www.visualstudio.com/downloads/

DaL voor de Raspberry is trouwens een idee van Gé Brander en de hardware is ook door hem beschikbaar gesteld.

[raspberry 3]

@Cranberry ik vermoed dat de Windows 10 IoT ook op een Raspberry 2. draait, de DaL software is op win 10 iot gebaseerd. Als het er niet op werkt weet ik het ook niet, ik heb geen Raspberry 2.

@junr De P1 loggen kan, de display werkt ook, voor de ds18b20 heb je de eerder beschreven hardware nodig maar dat is maar een paar euro. ADD: de pulsemeter werkt ook, sterker nog, haast alle oude sensoren werken.

Wat je verder nodig hebt is een extern USB stick geheugen (hoe noem je zo een ding), daar gaat de opstart string op en wordt de data naar toe gelogd. In welk slot de USB zit maakt niet uit.

De software zal kijken of er een USB aanwezig is met het volume naam "DAL" of "DaL_startupString.txt"
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
Public Const DEFAULT_USB_VOLUME_NAME As String = "DaL"

Public Const CONFIGURATION_FILE As String = "DaL_startupString.txt"

Public Const MEMORY_FILE As String = "DaL_Memoryfile.txt"
Public Const DEFINITIONS_HISTORY As String = "DaL_Definitions.txt"

Is er geen USB of geen DAL volumenaam of geen opstart string aanwezig dan wordt de USB lezen schrijven uitgezet.

waarom extentie .txt ? omdat alle extenties in het pakket manifest moet worden aangemeld en de txt bestandjes kunnen met 1 klik worden geopend met wordpad.

[raspberry 3]
Voor het deployen van DaL moeten een paar instellingen worden veranderd aan het programma.

Selecteer TAB Project/DaL properties:
Tab DEBUG.

Als de instellingen niet zo staan selecteer dan target: REMOTE MACHINE en vul het IP adres in van je Raspberry.

Het IP adres haal je uit het IoT dashboard.

Het IP adres kan je veranderen door rechtermuis en optie OPen in Device Portal.

Je kan ook in je router een static adres aanmaken icm het MAC adres van je raspberry. (dit heb ik gedaan)

Het invoeren van de IP adres etc invoer in de Dal Options.html pagina is komen te vervallen. Hiervoor is het Windows 10 IoT dashboard in de plaats gekomen.

reset van de raspberry is ook ondersteund, dit was wel even uitvogelen how to.
Visual Basic:
1
Windows.System.ShutdownManager.BeginShutdown(Windows.System.ShutdownKind.Restart, TimeSpan.FromSeconds(10))

EN NU HET BELANGRIJKSTE:

Ga in het begin niet alles tegelijk aanzetten in de Options pagina. Begin sensor voor sensor. Zo kan je heel snel zien of er wat fout gaat en waar het fout gaat. Als alles tegelijk is gekozen dan is het zoeken naar een naald in een hooiberg.

Dus eerst de P1, testen. Dan x erbij, testen. etc....

Het overzenden van de opstart String naar de Raspberry werkt goed maar mijn voorkeur in het begin is hardcoded.

[raspbery 3]

De raspberry kent maar 1 UART, deze staat dus ook gelinkt met de P1

Later kunnen er externe UARTS toegevoegd worden.

De GPIO (General Purpose Input Output) die geselecteerd kunnen worden in de PulseMeters:

zijn gelijk aan deze:

Dus GPIO 25 = dPin 25 De UART0 = is de UART RX pin op de Raspberry

de P1 routine is totaal nieuw, hier een stukje:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
 Private Async Sub readOutP1port()

Dim aqs = SerialDevice.GetDeviceSelector(DaL.P1config.commPort)
        Dim allCOMMDevices As DeviceInformationCollection = Await DeviceInformation.FindAllAsync(aqs)

_serialDevice = Await SerialDevice.FromIdAsync(allCOMMDevices(0).Id)

_serialDevice.ReadTimeout = TimeSpan.FromMilliseconds(1000)
        _serialDevice.BaudRate = DaL.P1config.Baudrate
        _serialDevice.Parity = DirectCast(DaL.P1config.parity, SerialParity)
        _serialDevice.StopBits = DirectCast(DaL.P1config.stopBits, SerialStopBitCount)
        _serialDevice.DataBits = CUShort(DaL.P1config.dataBits)
        _serialDevice.Handshake = SerialHandshake.None

Dim dataReaderObject = New DataReader(_serialDevice.InputStream) With {
            .InputStreamOptions = InputStreamOptions.None
        }

Do While True

Het loggen naar de data providers UbiDots, PVOutput, ThingSpeak, GroveStreams, MinderGas en naar de sd kaart is vernieuwd en output is gelijk gebleven. De sdCard is uiteraard de USB stick geheugen uit mijn vorige uitleg.

En last but not least, er is een nieuw module GlobalFeatures:
quote:
klump4u schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:51:
De aansluitschema's van de P1 en S0 zijn hetzelfde gebleven met de weerstanden e.d.?
Er mag op de Raspberry alleen maar 3,3v worden gebruikt volgens mij.
[raspberry]
Ja, de aansluitschema's zijn dezelfde. Het verschil zit in het lezen bijvoorbeeld dPIN 3 = GPIO 3, dus lees voor dPIN GPIO. In de selectie dropdown is alles aangepast, je kan dus niet selecteren wat er niet is.

zoek maar pin 14, 15 .... :)

Nu kan ik dat wel in de options pagina veranderen maar dan moeten alle schema's aangepast worden, dat is een karwei.

------
De 5v,..... ik weet dat niet, ik zit hier alles aan te sluiten op de 5v uitgangen. De Sainsmart display werkt niet op 3.3v

https://www.sainsmart.com...-arduino-uno-mega-r3.html

------
Het beste is een nieuw draadje te openen voor dit projectje, een draadje wat de lading dekt, zoiets als " Log It Easy met DaL op de Raspberry. " :) ...... verzin maar.
quote:
klump4u schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:16:
Ik zeg het verkeerd, volgens mij mag er niet meer dan 3,3v op de gpio ingangen komen.
Goed dat je het opmerkt Klump.

Zou zomaar kunnen dat de GPIO input niet 5 volt tolerant zijn. Tot nu toe werkt alle geteste sensoren en de raspberry zoals het hoort. Geen vreemde dingen ontdekt.

Van de week sluit ik alle sensoren tegelijk aan tot een orkest zeg maar.

Zolang Microsoft geen native code voor de ds18b20 levert, zijn we tot de ds2482 veroordeeld:

Nu moeten er nog 2 zaken aangepakt worden en dan is alles overgezet.

1- de LDR resistor, omdat de raspberry geen ADC analog naar digitaal converter heeft moet dit gedaan worden door de ads1115, ik moet deze code nog overzetten.

2.- de sevensegments moet nog aangepakt worden.

------------------

aan het begin van de DAL programma code staat een klein hulp programmatje die kan helpen om je ds18b20 temperatuur sensoren te tunen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
'here your I2C_address 0x18 or 0x19 or 0x1A or 0x1B      replace 0x for &H 
Dim I2C_address As Byte = &H18

Dim oneWireDeviceHandler As OneWireDeviceHandler = New OneWireDeviceHandler(I2C_address)

Dim _collection = oneWireDeviceHandler.GetDevices(Of DS18B20)()

Do While True

For Each oneWireSensor In _collection

oneWireSensor.ReadTemperatureFromScratchpad()
      Debug.WriteLine(oneWireSensor.Celcius)
      Debug.WriteLine(oneWireSensor.OneWireAddressString)
      Debug.WriteLine(oneWireSensor.ID)
   Next

Task.Delay(3000).Wait()
Loop

Ik krijg de seven segments display zo 123 niet aan de praat op de Raspberry. Er licht zelfs niet eens een pixel op.

heb de code onder handen genomen, nu werkt ook de seven segments met een Raspberry.

Hier het testlab in beeld:

Hier als voorbeeld met 2x ds18b20 temperatuur sensoren.

aansluitschema:

Het 7 segment kan door gelust (cascade) worden tot 8 modules.

te koop op ebay.:
http://www.ebay.com/sch/i...+display+arduino&_sacat=0

In de Options pagina aangepast, er zijn 2 SPI bussen aanwezig op de Raspberry, dus je kan maximaal 16 modules van de 7 segments in cascade door lussen:

Kijk, ook de clock frequenties zijn op een Raspberry anders, heel wat uitzoekwerk:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Private Async Function setDevice() As Task

Try

'// Set clock to 10MHz 
            Dim settings = New SpiConnectionSettings(0) With {
                .ClockFrequency = 164000, ' 10000000 '164000 '  300000 '  1000000   '164000
                .Mode = SpiMode.Mode0,
                .SharingMode = SpiSharingMode.Shared
            }

'// Get a selector string that will return our wanted SPI controller
            Dim aqs As String = SpiDevice.GetDeviceSelector(_SPIbus)

'// Find the SPI bus controller devices with our selector string
            Dim dis = Await DeviceInformation.FindAllAsync(aqs)

_device = Await SpiDevice.FromIdAsync(dis(0).Id, settings)

Catch ex As Exception
            DaL.exeptions.storeExeption("trouble with SPI device", ex)

End Try

End Function

Nieuw in DaL voor de Raspberry (dus niet voor de Netduino)

De Bosch BME280 Luchtdruk, Temperatuur en luchtvochtigheid sensor.

Pas Op, BME280 en BMP280.....zitten beide in DaL voor de raspberry,.... het is maar 1 lettertje maar andere sensoren. Je moet natuurlijk voor de BME280 gaan, daar zit ook een luchtvochtigheid uitlees in.

de pulldown menu's

en in livedata:

Wat niet terug komt in DaL voor Raspberry:

de display met buttons.
de display van Digole.
de grafische display van Digole.

Dus alleen de sainsmart display over I2C blijft ondersteund.
quote:
klump4u schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:29:
@Willie Wortel
Moet het een echte sainsmart display zijn of werken de 20x4 met I2C ook? (of gewoon proberen natuurlijk)
2 dagen gekloot om Windows 10 ioT op een Pi2 te krijgen, soms lukte het en vaker niet.
Er moet blijkbaar een goede SD-kaart in anders werkt het voor geen meter bij mij.
Ga maar eens kijken voor een goed kaartje.
Klump, met welk display werk je nu dan mee.?

Sainsmart heeft een bepaalt protocol wat onze software aanroept/gebruikt. Ik weet niet of een ander display daar ook mee werkt, dat is te proberen. Kijk de diepe gedachte is om de raspberry eigen pagina's te laten hosten en de data direct vanaf de usb in te lezen. Zo krijg je een mini pvoutput. :) Maar dat kost ook geheugen......dus ballast verwijderen om teleurstelling te voorkomen.

De sd kaart,... ja ik weet het niet, ik heb de IoT er opgezet niet meer aangekomen, het draait goed moet ik zeggen. Ik werk wel met een raspberry 3 wifi, werkt ook super moet ik zeggen.
quote:
klump4u schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:52:
Ik heb nu de button lcd op een Netduino en op de andere een 20x4 van Ebay.
Ik denk dat ik binnenkort een Rp3 ga bestellen dan is me misschien een hoop ellende al bespaard.
Als ik er een heb laat ik je het wel weten.
Wifi zit al op de Rp3 geloof ik.
Als ik het goed heb dan werk ik met deze:
https://www.sossolutions....OaW6q_NsNQCFcoaGwod8BgJoQ

Er is een dropdown menu in de pulsemeter menu:

Het standaard password = "raspberry"

het standaard port nummer = 65444

TESTING.......de nieuwe NOW op de raspberry:

je ziet hier 2 ds18b20 temperatuur sensoren met de BME280 over I2C

in livedata:

Nu moet (voorlopig) nog de LDR erin geprogrammeerd worden en dan kan DaL voor de Raspberry getest worden.

Je kan dus ook alle tekst aanduiding in de source code naar believen veranderen : oa in de JSON builder.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
'dit niet veranderen
Case "BME280sensor"

For p As Integer = 0 To DaL.BME280sensors.Length - 1

'de rode tekst mag veranderd worden.
      z &= (If(p = 0, """bme280sensor"":[", ",") & "{ ""ID"":""" & DaL.BME280sensors(p).ID & """" &
                             ",""temperature"":" & DaL.BME280sensors(p).Celcius.ToString("F1") &
                             ",""airPressure"":" & DaL.BME280sensors(p).Airpressure.ToString("F1") &
                             ",""Humidity"":" & DaL.BME280sensors(p).Humidity.ToString("F1") &
                             ",""Dewpoint"":" & DaL.BME280sensors(p).DewPoint.ToString("F1") & "}")
   Next

Het is best wel veel werk want ook alle web pagina's moesten aangepast worden, één lettertje verkeerd en de boel loopt vast.

Ik heb veel tijd verloren waarom de MAX7219 in cascade wel werkt op een Netduino en waarom niet op een Raspberry.

Maar hij werkt het nu ook in cascade op een raspberry. ppffffff

in combinatie met de ds18b20 temp sensoren en de BME280 luchtdruk.

voor geïnteresseerden:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Public Sub Write(register As Byte, value As Byte, Optional ByVal cascadeDevice As Integer = 0)

Dim WriteRegister() As Byte = New Byte(1 + (cascadeDevice * 2)) {}

WriteRegister(0) = register
        WriteRegister(1) = value

For t As Integer = 1 To (cascadeDevice * 2) Step 1
            WriteRegister(t + 1) = &H0
        Next

_device.Write(WriteRegister)

Task.Delay(2).Wait()
        _device.Write(New Byte() {&H0, &H0, &H0, &H0, &H0, &H0, &H0, &H0})

End Sub

Om wat tijd te winnen zal ik de rest even laten voor wat het is een pakketje samenstellen voor de testers, dat drop ik in je PM postbakje.

Tweakers, even op herhaling:, hier haal je webpagina's de IP en Port nummer vandaan.
RaspberryConfig.js

Bij problemen, door in de solution explorer menu op "DAL (universal windows)" rechtermuistoets, kan je het project "clean" en "rebuild" te klikken.

misschien heb je de NUGET manager nodig want NetCore MOET geïnstalleerd zijn.

Het klinkt allemaal wat overweldigend maar is het niet.
Veel plezier ermee.

De link naar de testversie is niet openbaar omdat we het groepje testers niet te groot willen hebben. Na die test fase wordt de source code van DaL voor de raspberry gewoon op Tweakers of zo (Gé ? ) geplaatst.
quote:
klump4u schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:57:
@Willie Wortel
Kan ik de visual 2017 ook nog gebruiken voor de netduino?
kan ik alle oude van de pc verwijderen en dan alleen 2017 erop zetten
Nee, voor de Netduino zit je vast aan de versie VS 2013.

Je kan de verschillende Visual Studio versies naast elkaar gebruiken op 1 pc.

klump4u wijzigde deze reactie 30-07-2017 18:17 (229%)
Reden: Handleiding toegevoegd

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Update,
Ik krijg de software naar de Pi2 geschreven dankzij jullie tips.
Mijn pi2 draait met core versie 10.0.15063
Als ik in de webpagina van de Apps manager kijk zie ik het volgende.

Start ik deze via de pagina dan loopt hij heel even en stopt dan weer vanzelf.

Ik kom ook niet op de webpagina.

Edit,
Dit krijg 10 seconden in visual 2017 nadat hij naar de pi is geschreven.

klump4u wijzigde deze reactie 12-06-2017 10:42 (16%)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:28

Yucon

*broem*

Even een n00b vraag.. ik lees er misschien overheen, maar wat is DaL precies? Is het een afkorting?

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-03 23:06
Volgens mij is het afkomstig van Data Logging :)

Cranberry wijzigde deze reactie 15-06-2017 11:54 (26%)

• klump4u
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:36:
Vraagje
Wat voor bruikbare info kan je halen uit de p1 poort ?
Wat Gé al zei en je eventuele gasverbruik I.c.m. uploaden naar Mindergas.
Als je je echte realtime verbruik wilt zien en loggen kun je het beste een S0 aansluiten (of 3 als je driefases hebt)

Er is extra info toegevoegd in NOW:

Waar vanaf de startupString is ingeladen, USB device of hardcoded source code en aanmaak date time.

De DaL software version nummer wordt nu uit het manifest geladen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
Public Function ManifestVersion() As String
        Dim version As PackageVersion = Package.Current.Id.Version

Return String.Format("{0}.{1}.{2}", version.Major, version.Minor, version.Build)
    End Function

Bij de volgende testversie is de opstart string niet compatible met de 0.0.2 versie. Dit omdat ook de string voor de toekomst is gereedgemaakt. Met de nieuwe versie is bij iedere update de opstart string downwards compatible. Dus nooit meer overtikken.....nou hoe vind je dat... :)

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@klump4u

Als je de startup button van DaL in Windows IoT Device Portal aanvinkt dan zal DaL automatisch opstarten na stroomuitval.

---------------------------------
Met pijn in mijn hart moet ik voorzichtig toegeven dat DaL op de Raspberry soepel loopt en (wellicht) betrouwbaarder is dan DaL op een Netduino.

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gé Brander
Website online: http://ultimate-datalogging.nl/
Downloads nog niet vrij toegankelijk. Als @Willie Wortel denkt dat de software stabiel genoeg is voor bredere verspreiding dan wordt de publieke downloadpagina aangemaakt.

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Vandaag met de S0 instellingen in visual2017 gestoeid maar geen resultaat, de now waarde blijft hoger als die op mijn netduino, ik weet niet of anderen dit ook hebben met een pi en netduino naast elkaar. De totalen kloppen wel.
Ook de watermeter aangesloten en dit werkt op zich goed maar hetzelfde probleem als bij de TCRT5000 als de pin hoog blijft als het metalen driehoekje eronder zit dan wordt de software instabiel en reset zich dan vanzelf, ik zal dit nog testen met een capaciitor tussen de gnd en gpio pin. Willie je hoeft niet meteen naar de watermeter te kijken dat komt later wel.
Ik heb tot nu toe 2 S0, de P1, de 20x4 lcd, schrijven naar 3 pvoutputs accounts tegelijk en schrijven naar de USB getest, ook 4 ledjes die een puls geven bij iedere actie van de software draaien mee.
3 var.builders aangemaakt die de 2 S0 stapelen.
Ook het schrijven en lezen van de opstartstring via de webpagina heb ik veelvuldig gedaan
Mijn bevinding tot nu toe is zeer positief moet ik zeggen uitgezonderd de watermeter maar dat komt nog wel denk ik.
Ga nog even met de water meter stoeien en dan zien we morgen na het werk wel weer verder.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Zit nu in de help bestanden.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 27-06-2017 15:29 (207%)

• klump4u
  • Niet online
quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:54:
[...]

Het is mij ook gelukt met 3 brillen tegelijk op mijn neus oftewel +9 aan glas sterkte. :)
Ik had er vier besteld, drie verkloot en een hopelijk goed, wat een piele werk.
Morgen of zaterdag eens testen of het werkt, moet bij iedere temperatuur sensor een weerstand of kan ook een bij vier stuks( kan ik ook gewoon testen natuurlijk)

Edit,
Als de temperatuursensoren ook lopen gaat de netduino eraf, dan test ik de pi2 alleen op alle sensoren.

klump4u wijzigde deze reactie 22-06-2017 21:02 (11%)

• Cranberry
@Sateetje1, ik hoop dat je ook overstapt op de RPi en een mooi shield maakt. Ik maak dan graag gebruik van zijn werk! Mocht je je vervelen .... :)

Cranberry wijzigde deze reactie 22-06-2017 21:12 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Voor DaL release versie 1.0.0 Bij het deployen naar de Raspberry staat In het immediate window alle info die nodig is, geen ballast.

Acties:
  • +1Henk 'm!
In DaL versie 1.1 zit SQL ondersteuning. (die versie duurt nog wel even en wordt volop aan gebouwd), hier een preview.

selecteer DataProviders / SQLite

Geef de naam van de DataBase (indien niet aanwezig wordt deze aangemaakt)
Geeft de naam van de Tabel (indien niet aanwezig wordt deze aangemaakt)

Geef bij tab content de stream, veldnaam en inhoud:

Thats it, zo simpel kan het leven zijn.

Schematische opbouw DaL DataBase en tabellen.

Ben altijd al voorstander geweest om alles in eigen huis te houden.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 30-06-2017 20:56 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
PVoutput is down, eens kijken hoe de Pi dit afhandelt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Alles gesoldeerd.
Voor

Na

Loopt nu op een Raspberry Pi 2, nog steeds spookpulsen.
Zal hem even laten draaien en dan eens de Pi3 eraan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@klump4u
Denk niet dat ik niet naar de pulsemeter gekeken heb. Heb er een halve dag een testprog aangehangen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
 'pulsemeter test
            Dim pulsemeterTest As Task =
                New Task(Sub()
                             'pin nodig om pulse te verzenden (GPIO PIN D22 )
                             Dim sendPulsePinOnWrite As strcPinOnWrite = parsePinOnWrite("D22")

'wacht tijd volgende pulse willekeurig aangemaakt tussen 200 en 500 millisecs
                             Dim randomDelay As New Random()

'aantal verzonden pulsen teller
                             Dim sendPulseCounter As Integer

Do While True

'stop zenden pulse naar de pin 
                                 WritePin(sendPulsePinOnWrite, False)

Debug.WriteLine("pulses verzonden    : " & sendPulseCounter)
                                 Debug.WriteLine("pulses gedetecteerd : " & GetContent("Ptest_pulsemeterU", "F0") & vbLf)

'wachten verzenden volgende pulse
                                 Task.Delay(randomDelay.Next(200, 500)).Wait()

'teller 1 verhogen
                                 sendPulseCounter += 1

'zend pulse naar pin welke verbonden is met pulsemeter weerstand 500 ohm
                                 WritePin(sendPulsePinOnWrite, True)

'wacht 1 milliseconde
                                 Task.Delay(1).Wait()

Loop 'en opnieuw

End Sub)

pulsemeterTest.Start()

ik kom nog met de eind conclusie want ik ben nog niet klaar.

In de situatie waarbij zonder _GpioPin.DebounceTimeout = TimeSpan.FromMilliseconds(40) (dus gequote)
is de score 100%, geen pulse te weinig maar ook niet teveel.

Het is wel zo dat hoe hoger de spanning hoe hoger de weerstand. Het is niet zo dat de waarde van de weerstand die we voor de Netduino gebruikten 1 op 1 ook voor de raspberry zou gelden. Moet een juiste ballans zijn ook met de pulsemeter. Het heeft ook te maken waar de pulsemeter zich bevind tov de raspberry ivm kabelverlies en of interferentie. Weet ook helemaal niet of de rasp gevoeliger is dan de ND. Alles is nog zo pril en de weg die we gaan is nog onbegaan.

help adds:

Willie Wortel wijzigde deze reactie 05-07-2017 11:06 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Rol-Co schreef op zondag 9 juli 2017 @ 09:56:
[...]

Ja inderdaad
6 S0 pulse meters bijv, zijn er zoveel ingangen aanwezig? Is het mogelijk om bijv een 3 fase systeem per fase een pulse meter te loggen maar die toch samen te voegen (optellen) naar 1 voor pvoutput.
Eventueel die wel apart nog te zien in de webpage.
Ja Rolco dat is allemaal heel goed mogelijk. Je kan de data samenvoegen en of apart verwerken.
Het aantal ingangen die je kan gebruiken is 27.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Rol-Co

aanmaken:

hier variabele aanmaken en samenvoegen

hier verzenden:

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb het allemaal wat begrijpelijker gemaakt, {VAR}"1" zegt natuurlijk niks. Ik snapte er niks van. :)

variabele builder, kijk naar de ID, daar kan een omschrijving ingegeven worden:

zie je terug in de pulldown:

dit werkt natuurlijk in het gehele programma door.

ook in de dashboard designer:

Jullie Tweakers zitten gewoon vol van de goede ideeën :) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cranberry
Sorry @Willie Wortel en anderen: ik begin steeds meer aan mezelf te twijfelen. Sinds de upgrade naar de laatste firmware van de NetDuino en de 4.x versies van DaL werkt m'n display niet meer, ook niet met een nieuw aangeschaft display. Vol goede moed ben ik nu aan het testen met de RPi en weer krijg ik m'n SainSmart display niet aan de praat .... }:O

Config string:
code:
1
V:1.0.0_D:10-7-2017_T:13:36;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,1,D2,2000,0,,0,1,300,10000,0,0;-1,;-1,;0,00:00:00,23:59:59,0123456,1,10-07-2017,10-07-2017;-1,;0,0,0,0,Test,,0,3;-1,;0,1,2,4,20,,,0x38,10,1,1,,,,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,,,,,;-1,;-1,;0,UART0,2,7,2,0,,:1.8.2(,*kWh),:1.8.1(,*kWh),:2.8.1(,*kWh),:2.8.2(,*kWh),6.14.0(,),:2.7.0(,*kW),:1.7.0(,*kW),(m3)&(,);-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;,,25,,,,,,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;192.168.1.88,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;41658;556;

Plaatje van de config:

De pins van het display zijn als volgt aangesloten: SDA->Pin3/GPIO2, SCL->Pin5/GPIO3, VCC->Pin4, GND->Pin6

Volgens de verkoper heeft de aansturing van het display als adres 0x20 of 0x38. Beide waarden heb ik geprobeerd.

Hardware: RPi3 met Win10 10.0.15063.0. Naast display geen andere hardware aangesloten en/of geconfigureerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Omdat er in DaL voor de Raspberry veel met I2C gewerkt wordt is nu ook check op I2C adressen:

Je kan namelijk niet 2 verschillende sensoren aan 1 adres koppelen :)

DaL versie 1.0.1

toegevoegd:
- in miscellaneoustab: pinOnWrite als error case een bericht heeft.

veranderd:
- ID alfanummerieke ingave in VarBuilder mogelijk om leesbaarheid te vergroten.

Netwerk:
- De netwerkt command parser is geoptimaliseerd voor de Raspberry, daardoor is de response tijd verkort.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-03 17:51

jmeinders

www.jmeinders.nl

Alles netjes op een printje gesoldeerd omdat het dan minder snel storing geeft. Ben zeer tevreden met Raspberrypi3 samen met Dal UE.

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

• Cranberry
@jmeinders ziet er erg netjes uit!

Gisteren was de eerste dag dat DaL voor de Netduino (4.0.0.1) en RPi (1.0.0) beiden hebben gelogd.
Evenals o.a. @klump4u al aangeeft, komt het aantal pulsen op een dag exact overeen. Wel is er een verschil in de hoeveelheid Watts die berekend worden. Omdat dit relatief kleine verschillen zijn, houd ik het er op dat dat het gevolg is van kleine verschillen in de tijd tussen 2 pulsen die bepaald wordt. Naarmate het wattage hoger is, zie ik ook vaker verschillen. Daarnaast zie ik ook vaker verschillen bij de hoeveelheid opgewekte energie dan bij de verbruikte. Het feit dat m'n kWh-meter voor PV 2000 pulsen/kWh geeft en de verbruiksmeter 100 pulsen/kWh, speelt natuurlijk ook een rol.

Verder is het zo dat PVOutput van iedere 5 minuten waarden laat zien. Het kan dus zijn dat bijv. de ND nog net voor het 5-minuten-interval van PVoutput z'n data stuurt en dat de RPi dat kort daarna doet, waardoor de momentane waarden zullen verschillen.

Hopelijk heb ik m'n gedachten een beetje begrijpelijk overgebracht.
M'n conclusie (na 1 dag) is dus dat DaL prima werkt. Ik gebruik 2xS0, upload naar PVOutput en weergave op een 4x20 display (op I2C adres 0x38 ;))

Acties:
  • +1Henk 'm!
RGB LEDs in DaL.....

Vernieuwd, Zie een post iets verderop.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 22-07-2017 21:11 (111%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

Willie, is het ook mogelijk om de lcd Digole 4x20 i2c er nog bij in te programmeren. Ik heb er nog 2 liggen wat van mijn Netduino af komt.

https://tweakers.net/ext/f/NT6zAnNUp7llpNi8i5DKP5HN/full.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!
De Digole display over I2C wordt nu ook ondersteund in DaL:

@jmeinders ik zal je een update voor je maken, daarin zit ook RGB maar is (tijdelijk )afgezet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gé Brander
Snelle update vlak voor de vakantie: de nieuwste versie is te vinden op de website.

Gé Brander wijzigde deze reactie 19-07-2017 12:14 (21%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Display in het deurtje van de meterkast gemaakt, versie 1.0.1 van de website http://ultimate-datalogging.nl/ in de Pi2 geladen.
2 x S0, P1-poort, 4 x onewire en naar 6 accounts op Pvoutput loggen.
Pi3 maar even aan de kant gelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ben wat verder gegaan met de RGB LEDs:

de PCA9685 (aansluiten op I2C, makkelijker kan niet):

Kan devices toevoegen, kunnen in cascade of apart (maakt niet uit):

en nu komt het mooie:

Ik kan dus met 1 RGB ledje meerdere processen montoren.

De kleuren selecteer ik met de colorPicker, dus niet moeilijk doen:

En de pulldown keuze uit pinOnWrite:

Omdat een en ander nogal complex is en keuzes gemaakt moet worden uit eerdere invoer is alles met pulldown menus. Kan dat in ieder geval niet mis gaan. :)

eea is ook doorgetrokken in de RGB content menu:

als ik over een paar weken alles in elkaar heb gehatseflatst zal ik eens een filmpje online plaatsen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:10:
Ja (iemand) moet idd even een lijstje maken met howto installatie raspberry software etc... het staat wel in dit draadje maar een beetje verdeeld. Ik heb de komende? weken? weinig? tijd om al die software links op te zoeken etc..

installeer Visual studio 2017 community op je computer https://www.visualstudio.com/downloads/
installeer de SDK op je computer. https://developer.microso.../downloads/windows-10-sdk

installeer windows 10 op je raspberry dit kan met je IoT dashboard. https://developer.microsoft.com/en-us/windows/iot/downloads

download DaL van de website. https://ultimate-datalogging.nl/
klik op DaL/DaL.sln
ga naar dal/property tab en zet debug tab je IP adres van de rasp.
zet je deploy op remote machine en ARM processor
deploy de kale DaL naar je Raspberry
(in je immediate window zie je of het gelukt is)
stop VS en start DaL op in je IoT dashboard.
start de OPTIONS pagina in /webpages/pages/OPTIONS.HTML
stel de opties in en save dit naar DaL op je Raspberry
start je Raspberry opnieuw op.

De handleiding van howto met hardware staat in /webpages/pages/WikiOptionsNL.html

dit is een zeer summiere howto maar je kan onderweg.
Beknopte handleiding toegevoegd aan startpost.

RGB LEDs :

Als je nu net als ik RGB leds in je bouwsel wil hatseflatsen samen met een PCA9685 (een investering van 3 euro inclusief 20 RGBtjes) zit er nu een hele handige tool in DaL.

initialiseer je aangesloten PCA door de ID en I2C adres naar DaL te versturen...daarna opnieuw opstarten.

Ga daarna naar de tab pinonwrite (of andere tabs binnen RGB) , vul de PCA en section in (alles PullDown) en klik op de color button.
Vink "Send color to Raspberry" aan. Nu wordt iedere verandering direkt verzonden naar je raspberry en zal je "led on the fly" direkt de gekozen kleur van de colorpicker aannemen. Zo kan je heel gemakkelijk, A...controleren op juiste werking, B...de gewenste kleur bekijken/aanpassen. De veranderingen gaan zo snel dat dit niet te zien is met het oog.

Is dat eenvoudig en mooi....het leven is al gecompliceerd genoeg :)

voorbeeld van een toepassing:

content waarde (elektra verbruik) kleiner of gelijk dan 0 rood, anders groen (er zijn namelijk maar 2 waarden aangemaakt). Andere kan je zelf verzinnen.

Bij PinOnWrite: PVOuput provider verzenden kleur geel, SQL schrijven blauw, etc....

Het lijkt wat overweldigend maar is het niet, de gehele uitleg staat in de DAL wiki.

quote:
klump4u schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:31:
[...]

Dat is dus waar ik ook tegenaan liep enkele weken geleden, bij mij wordt Mindergas ook niet bij gewerkt.
Klump ik ga contact opnemen met mindergas, dit probleem ligt niet bij ons.

quote:
arnaudarduino schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:52:
Het wegschrijven zonder usb werkt bij mij niet.
Bij mij werkt het wegschrijven naar behoren op 2 verschillende Raspberry versie 3 . Iets wat ik niet kan reproduceren ga Ik van uit dat dit een lokaal probleem is. De programma code voor het wegschrijven is een eenvoudige routine waar weinig fout in kan gaan.

Je kan een nieuw dashboard string aanmaken met de dashboard builder. De string die kopieer je handmatig (rechtermuis copy) door op de "widget data container" te klikken , daarna start je dashboard.html en klik je op de rode stip linksboven, daar plak je de string in. Je kan dus de string VisaVersa gebruiken, DaL zal als je op "re-config" klink (en delete old data vinkt) alles opnieuw inlezen en dan kan je verder bouwen.

Als dat allemaal mooi werkt dan plak je de string in "dashBoardStartupString" functie van bestand "dashboard.js", daarna start je dashboard.html opnieuw op.

Het is in het begin nogal overweldigend maar met een beetje oefenen kan je de meest geavanceerde dashboards bouwen.

Gas:

Hier de oplossing voor het wisselen zomer en wintertijd.

Indien gasstand <= 0 is, indien een S in de prefix verander deze in W en omgedraaid.
Is de gasstand groter dan 0, doe niets. Deze routine wordt dus 1x per half jaar uitgevoerd. :)
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DaL.p1Now.ConsumedGas = parceValue(DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix, DaL.p1Fix.ConsumedGasPostFix, DaL.p1Now.ConsumedGas)

If DaL.p1Now.ConsumedGas <= 0 Then
   If DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.IndexOf("S") > -1 Then
      DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.Replace("S", "W")
   ElseIf DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.IndexOf("W") > -1 Then
      DaL.p1Fix.ConsumedGasPreFix.Replace("W", "S")
   End If
End If

• klump4u
  • Niet online
quote:
arnaudarduino schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:03:
Ja had ook 5v aangesloten. Uiteindelijk nog getest met weerstand en led en een adpter met 5v en 12v ,steeds geen pulsjes.
Ik ga voor andere kwh's . Deze worden niks. Jammer van 4 ingangen die heb ik denk ik verknalt.
Ik heb nog een rasp pi2b die de landisengyr uitleest, daar draait domotixz op ,deze leest ook gas verbruik, met verzending naar pvoutput . De rasp DAL kan niet tegelijk aangesloten worden toch? Want ze vragen allebei om een telegram toch?
DAL gaat straks 3 kwh en gas en waterverbruik loggen
P1 poort kan je prima splitten, je moet alleen zorgen dat je maar van een device de 5V aansluit, ik heb de P1 zelfs een tijdje naar 3 devices tegelijk laten loggen.

• Cranberry
Nee, je heb zeker geen diodes nodig. Het gaat erom dat de inputs 'hoog zijn' (3,3V). Op het moment dat de er een puls komt, verbindt de kWh meter de input met de nul (S0 is niets meer dan een schakelaartje dat even sluit). De spanning op de input zakt dus (neergaande flank) en dat wordt geregistreerd als een puls. Zodra de puls voorbij is, komt er weer 3,3V op de input te staan en wordt gewacht op een volgende puls.

'k Hoop dat ik het zo een beetje correct en begrijpelijk heb uitgelegd.

Cranberry wijzigde deze reactie 14-08-2017 22:18 (11%)

Test pulsemeter icm pcf8574:

hier aangesloten op de pcf8574

Het schema is nog simpeler dan gedacht, je hebt ook geen I2C aansluiting nodig voor de pcf.

de instelling is GpioPinDriveMode.InputPullUp, debounce = 20

je laat nu de pcf het werk doen zeg maar. De pullup weerstand is 4k7 ohm that's all. :)
en het werkt uitstekend in de test opstelling zeg maar. Morgen testen op ruis.

Er zijn te weinig UARTs (serial port) aanwezig op de Raspberry. Ben software aan het schrijven (extentie) om de USB als UART te ondersteunen.

deze bedoel ik:
https://www.ebay.com/sch/...rter+CP2102+STC+&_sacat=0

wachten tot de bestelling binnen is.
Gaat gewoon in de USB, zodoende zijn er tot 4 UARTS als uitbreiding. Deze kan je oa gebruiken om de P1 slimme meter uit te lezen. De Rx en Tx op het printje zijn dan dezelfde uit/ingangen als op je Raspberry, communicatie volgens DaL keuze pulldown menu.

De Netduino heeft 1MB geheugen, de Raspberry 1024x (1GB) zoveel.

Dan kan je leuke dingen uithalen,...een JSON als opstartstring :)

• Gé Brander
Dat is een hele mooie nieuwe aanwinst Willie! Dat maakt het controleren van de opstart string zoveel makkelijker.

@klump4u ik zal de LJ18A3-8-Z/BX NPN 3-wire Inductive Proximity Sensor Detection Switch DC10-30V inclusief tekening in de WIKI toevoegen.

ben er nog niet uit of de watermeters een aparte tab krijgen, ff kijken.

Wat wel veranderd is in DaL, .....er is geen opstart string meer aanwezig in de DaL source code.

Ben bij het hoofdstuk: "putting it all together".

Routine PulseMeters.
Er is me iets vreemds opgevallen bij het testen. (Kan ook door veranderingen in de nieuwe core versie van de Raspberry Win IoT zijn gekomen.)

De GPIO ValueChanged event detecteert de RisingEdge (hoog) en FallingEdge (laag) waar je alleen 1 van de 2 verwacht. (zag het aan de dubbele LED knipper met PinOnWrite) Dat mij dit niet eerder was opgevallen kan ook zijn doordat de pulse überhaupt wordt weg gefilterd door MaximumCapacity.

De onbruikbare pulse is af te vangen door de regel "If e.Edge = GpioPinEdge.FallingEdge Then Exit Sub" toe te voegen, blijft je systeem ook stabieler.

HIERZO:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Private Sub interrupt_soPulseMeter(sender As GpioPin, e As GpioPinValueChangedEventArgs)

' * To prevent stray voltage pulses                          *
        '' *******                                               ******
        '' * If your system has a higher standby power usage than 10W *
        '' * adjust the cnstMinWattageToDetect as needed              *
        Const cnstMinWattageToDetect As Integer = 10

'we only need the GpioPinEdge.RisingEdge so the rest in the bin.
        If e.Edge = GpioPinEdge.FallingEdge Then Exit Sub

Try

Ik heb mijn test boardje klaar, deze gaat de hoofd Netduino vervangen. Daarmee is het omzetten naar de Raspberry definitief een feit. Het testen en uitzoeken heeft aardig wat tijd gekost. Windows IOT op de Raspberry, er is zo weinig kennis omtrent dit onderwerp dat het hele project een grijs gebied was.

Uiteraard wordt mijn paneel nog een beetje netjes gehatseflatst zoals het verwijderen van het plastic breadbordje, ledjes aanpassen etc en een glasplaatje ervoor. Wat voorop moest staan is de betrouwbaarheid van de software en hardware. Maar alles gaat gelikt hoor, smoetlie zeg maar. :)

Hier de DaL JSON defs, deze omschrijvingen mogen aangepast worden (de rode tekst bv in nederlands) en zijn zichtbaar door het gehele programma. Deze JSON werkt met alle HTML pagina's en de Raspberries.
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
function DaL_JSON_Definitions() {

// alle property key omschrijvingen (in het rood gekleurd) mogen aangepast worden, NIET de property Keys zelf (de donkere tekst).

var P = {

pulsemeters: {
            name: "PulseMeters", id: "ID", operate: "Operate", pin: "dPin", pulses: "Pulses", unit: "Unit", pinonwrite: "pinOnWrite", starvalue: "startValue", reset: "reset To Start Value On Newday",
            delaytozero: "delayToZero", maximumcapacity: "maximum Capacity", sensortype: "sensorType", debounce: "debounce"
        },
          return P;
}

als je nu de omschrijving verander als voorbeeld:
JavaScript:
1
2
3
4
 pulsemeters: {
            name: "Willies soPulseMeters", id: "Omschrijving", operate: "Inlezen", pin: "digitale", pulses: "Pulses per kw", unit: "Unit", pinonwrite: "pinOnWrite", starvalue: "startValue", reset: "reset To Start Value On Newday",
            delaytozero: "Delay To 0 NOW in Seconds", maximumcapacity: "maximum Capacity", sensortype: "sensorType", debounce: "debounce time"
        },

dan wordt ook je Options pagina veranderd:

maar ook in je opstart JSON die naar je Raspberry wordt verzonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
"Willies soPulseMeters" : [
   {
      "Omschrijving"        : "0",
      "Inlezen"             : true,
      "digitale"            : "D2",
      "Pulses per kw"       : 2000,
      "Unit"                : "kwh ",
      "pinOnWrite"          : "",
      "startValue"          : 0,
      "reset To Start Value On Newday": true,
      "Delay To 0 NOW in Seconds": 300,
      "maximum Capacity"    : 10000,
      "sensorType"          : "PulseMeter",
      "debounce time"       : 20
   }],

maar ook in je Raspberry. Zo ben je dus erg flexibel om alles aan te passen. Zo simpel kan het leven zijn.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-02-2018 09:17 (102%)

naslag werk:

Alle JSONs worden nagekeken op syntax en dubbele naam omschrijvingen (Keys) Alleen de naam keys worden nagekeken, de rest maakt niet uit wat je ervan bakt.

Indien conflict:

Waarom conflict in dit voorbeeld?

Alleen chars ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz_0123456789 en space zijn geldig.
De omschrijvingen mogen ook niet beginnen met 0123456789 space of _
De omschrijvingen mogen ook niet eindigen met space of _

Dubbele omschrijvingen in de name key gelezen van RECHTS naar LINKS ! waarbij de kleinste omschrijving de zoek lengte bepaald.

deze is dus wel juist:

kijk maar de melding conflict in omschrijvingen is verdwenen, alleen de illegal char is nog aanwezig.

Indien er veranderingen aan de standaard JSON worden gemaakt moet de JSON naar je raspberry worden verzonden of in de directory worden gezet. De standaard JSON is aanwezig in de DaL core software maar er wordt bij het opstarten gekeken of een aangepaste JSON bestaat op de sd kaart.

Dan ben je dus enorm flexibel in het toekennen van benamingen en de kans op fouten aanzienlijk kleiner..

dan hebben we nog het euvel dubbelquote:

De opstartJSON alsook de PropertiesJSON kunnen in de DaL sourcecode geplakt worden. Nu wordt tekst in VB tussen dubbel quotes geplaatst echter JSONS gebruiken ook dubbelquotes in de JSON arrays. Om dit in VB ook te doen moeten er dubbele dubbelquotes worden gebruikt. Snappen jullie het nog? :)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 19-03-2018 12:37 (25%)

Acties:
  • +4Henk 'm!
De opstart JSON options pagina is klaar, hier kan je een DaL voorbeeld tekst opstart JSON downloaden. Heb even alle opties aangevinkt om output te creëren, dus zijn de meeste velden leeg.

de opstart JSON in tekst format.

Mocht je twijfelen of de JSON juist is, knip en plak de JSON HIER om te testen.

Alle numerieke invoer is alfa numeriek gemaakt zodat ook tekst ingevoerd kan worden. Alle tekst is aanpasbaar en staat niet meer hard in de code als tekst. Nu nog uittesten.

---

De JSON opmaak die gebruikt wordt in de DaL options.html pagina en op opmaak van je raspberry moeten identiek zijn. Als de opmaak niet identiek is kan DaL niet juist functioneren. Dus verander je wat aan de opmaak, dan MOET deze opmaak naar je raspberry worden verzonden.!
Het zit allemaal heel logisch in elkaar en maakt DaL betrouwbaarder.

Als je VALUES hebt veranderd moet de opmaak ook weggeschreven worden in je raspberryconfig.js bestand. Dus resumé mee, de opmaak moet zowel in je raspberryconfig alsook op de raspberry identiek zijn. Het lijkt overweldigend moeilijk maar is het niet. DaL is wel 10x zo krachtig geworden hiermee.!

En uiteraard worden alle JSONs zowel de opmaak json alsook de configuratie/opstart json gecontroleerd op syntax fouten, onjuiste invoer.

Alle XHR webpagina routines voor wegschrijven en inladen van bestanden op de Raspberry zijn herschreven. Bestanden worden nu in 1x geladen/wegeschreven in plaats van in stukken. Omdat het geheugen van de rasp vele malen groter is dan van een Netduino.

omdat eea nogal complex is zit er een uitgebreide error afhandeling in om het debuggen zo eenvoudig mogelijk te maken, in NOW:

met opzet fout in de opstart JSON: "Smart Meter Parameters", key: "baudrate"

https://tweakers.net/ext/f/CKTtTFVr6m2epgZLTo3i3Noq/full.jpg

goed in het externe bestand:

fout:

dit is trouwens de opstartJSON in de sourcecode.

het nieuwe inlezen ziet er zo uit:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
p = dalProps.GetNamedObject("pvoutputstreams")
name = p.GetNamedString("name")

If startupJSON.ContainsKey(name) Then

a = startupJSON.GetNamedArray(name)

For Each o In a
      s = New js(o.GetObject, p)
      If s.getBoolean("operate") Then
         With DaL.ProviderStreamsProperties(ct)
            .Stream = s.getString("stream")
            .APIKey = s.getString("apikey")
            .Feed_SystemID = s.getString("systemid")
            .Interval = CInt(s.getValue("interval"))
            .PinOnWrite = parsePinOnWrite(s.getString("pinonwrite"))
            .Task = EnumTasks.sendtoPVOutput
            .TimeFilterID = parseIntStr(s.getString("timerfilter"))
            .CompareFilterID = parseIntStr(s.getString("comparisonfilter"))
         End With
         ct += 1
      End If
   Next
End If

maar echt alles gaat op de schop:

Buiten een gloednieuwe motor zit er een krachtige foutafhandeling in geprogrammeerd zodat het zoeken naar fouten tot een minimum beperkt blijft. Als dit stabiel draait wil ik me gaan toeleggen op nieuwe uitdagingen zoals het touchscreen. Er is BTW een nieuwe Rasberry uit.

De foutmeldingen komen netjes in de errors map met de folder/file datum erin.

ik heb even een functie geschreven die alle JSON invoer nakijkt, vertrouwen is goed maar nakijken is beter. :)
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
Private Function checkDalJSONproperties() As Boolean

Dim errDT As String = "DateTime: " & Date.Now.ToString("dddd, d MMM yyyy - HH:mm:ss") & vbCrLf
   Dim errTxt As String = ""
   Dim err As Boolean = False
   Dim Pe As JsonObject = Nothing

Try
      If Not JsonObject.TryParse(_Props.Replace("'", """"), Pe) Then
         errTxt = errDT & "can not continue, DaL properties layout JSON is corrupt"
         err = True
         Debug.WriteLine(errTxt)
         appendToFile("Errors", "JSON ", errTxt).Wait()
         Throw New Exception(errTxt)
      End If

For Each element In Pe
         For Each Keys In element.Value.GetObject
            If Not dalProps.ContainsKey(element.Key) Then
               errTxt = errDT & "DaLpropertiesJSON element: '" & element.Key & "' not found"
               Debug.WriteLine(errTxt)
               err = True
            Else
               If Not dalProps(element.Key).GetObject.ContainsKey(Keys.Key) Then
                  errTxt = errDT & "DaLpropertiesJSON element: '" & element.Key & "' key: '" & Keys.Key & "' not found"
                  Debug.WriteLine(errTxt)
                  err = True
               Else
                  Dim oName = dalProps.GetNamedObject(element.Key).GetNamedString("name")
                  If startupJSON.ContainsKey(oName) Then
                     For Each o In startupJSON.GetNamedArray(oName)
                        If Keys.Key <> "name" Then
                           If Keys.Value.ValueType = JsonValueType.String Then
                              If Not o.GetObject.ContainsKey(dalProps.GetNamedObject(element.Key).GetNamedString(Keys.Key)) Then
                                 errTxt = errDT & "DaLstartupJSON element: '" & element.Key & "' name: '" & oName & "' element key: '" & Keys.Key & "' not found"
                                 Debug.WriteLine(errTxt)
                                 err = True
                              End If
                           End If
                        End If
                     Next
                  End If

If Keys.Value.ValueType = JsonValueType.Object Then
                     For Each h In Keys.Value.GetObject
                        If Not dalProps.GetNamedObject(element.Key).GetNamedObject(Keys.Key).ContainsKey(h.Key) Then
                           errTxt = errDT & "DaLpropertiesJSON element: '" & element.Key & "' key: '" & Keys.Key & "'  value: '" & h.Key & "' not found"
                           Debug.WriteLine(errTxt)
                           err = True
                        Else
                           If startupJSON.ContainsKey(oName) Then
                              Dim oZ = dalProps.GetNamedObject(element.Key).GetNamedObject(Keys.Key)
                              If startupJSON.GetNamedArray(oName)(0).GetObject.ContainsKey(oZ.GetNamedString("name")) Then
                                 If Not startupJSON.GetNamedArray(oName)(0).GetObject.GetNamedArray(oZ.GetNamedString("name"))(0).GetObject.ContainsKey(oZ.GetNamedString(h.Key)) Then
                                    If h.Key <> "name" Then
                                       errTxt = errDT & "DaLstartupJSON '" & oName & "' key '" & oZ.GetNamedString(h.Key) & "' not found"
                                       Debug.WriteLine(errTxt)
                                       err = True
                                    End If
                                 End If
                              Else
                                 errTxt = errDT & "DaLstartupJSON '" & oName & "' key '" & oZ.GetNamedString(h.Key) & "' not found"
                                 Debug.WriteLine(errTxt)
                                 err = True
                              End If
                           End If
                        End If
                     Next
                  End If
               End If
            End If
         Next
      Next

If err Then
         errTxt = "Error in JSON probs or startupJSON, can not continue, check your JSON error listfile in map 'Error' on your Raspberry"
         Throw New Exception(errTxt)
      End If

Catch ex As Exception
      DaL.exeptions.storeExeption("Error in JSON ", ex)
      Debug.WriteLine(errTxt)
   End Try

Return err

End Function

zo is de pagina uiteindelijk geworden. Met full na controle in de webpagina alsook in de raspberry om fouten te voorkomen.

Als je nu nog een fout maakt dan kom je in de krant. :)

Stay tuned to this channel for the release of DaL 2.0 Next Generation. *O*

Er is op bij de FlowMeter een extra optie toegevoegd, "flowPerHour", als deze optie ingevuld is wordt de COP berekend met de flowperhour invoer. De diepe gedachte hierachter dat mijn flow redelijk constant 830 liter per uur. Je hebt dan eigenlijk helemaal geen flowmeter nodig maar kan wel aardig de COP van een warmtepomp berekenen volgens de ingebouwde formule.
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
"FlowMeter" : [
   {
      "ID"                          : "Warmtepomp COP",
      "Operate"                     : true,
      "digital Pin"                 : "D12",
      "kfactor"                     : "",
      "waterFlow per hour"          : 830,
      "Water Temperature IN"        : "Temperatuur sensor DS18B20('WP WaterIN').celcius",
      "Water Temperature OUT"       : "Temperatuur sensor DS18B20('WP WaterUIT').celcius",
      "WP wattage NOW"              : "PulseMeter('WarmtePomp').watts",
      "Interval"                    : 30,
      "pinOnWrite"                  : "PCA9685 RGB pinOnWrite( 'LED' )( '1' )( 'WP flowMeter' )",
      "Timer Filter"                : "",
      "Comparison Filter"           : ""
   }],

Met het nakijken/uittesten van de code stofzuig ik ook alle foutafhandeling schoon. Nu met volledige check, het programma gaat niet verder bij onvolledige ingave, waar ook in het programma. NB: Alle tekst die zichtbaar is in de voorbeeld image kan aangepast worden in de JSON naar eigen wensen.

Je moet er absoluut vanuit kunnen gaan dat de Options webpagina 100% juist is anders kunnen we beter stoppen.

Heb eerst even de WIKI gemoderniseerd, die webpagina stamde nog uit de tijd dat we HTML aan het leren waren, we zijn nu gevorderd ... toch.

Als in de startupJSON een key wordt veranderd (om wat voor reden dan ook) kan deze niet meer worden gevonden. DaL zal dan een foutmelding geven. Aan de hand van de melding kan eenvoudig de fout worden opgelost:

Het is met DaL NG niet meer mogelijk foute invoer te verwerken naar de Raspberry.

Zo kopieer je de startupJSON in je DaL NG source code:

Zo kopieer je de properties en layout JSON in je DaL NG source code:

Je kan alle code uiteraard ook uploaden in een extern bestand.

voorbeeld van foute invoer in de opstartJSON:

zo pas je de eigenschappen aan in je Layout JSON.
Overal in het programma wordt alles aangepast, ook in de WIKI. Een gemuteerde layout JSON moet ook geupload worden naar je raspberry of hardcoded handmatig copy paste.

De DaL versie Next Generation draait vanaf vandaag in mijn Central "hoofd" Raspberry. (dan moet het wel goed zijn 8) )
Wat nu nog te doen,.? ... de dashboard designer aanpassen zodat deze ook de opstartJSON kan lezen.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 04-04-2018 11:57 (149%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Cranberry De panelen schitteren niet, de reflectie is minder dan 40% van normaal glas. Het glas wordt ook wel rookglas (donker getint) genoemd en zit in vele gebouwen verwerkt als zonwering. In ieder geval alleen positieve reacties van bewoners/bekijkers. De panelen komen bij MetDeZon vandaan.

@Rol-Co de omvormer is een goedkope ginlong 700 watt.

@olifanten2 neem even contact op met @Gé Brander of een andere tweaker voor een kopie. De nieuwe versie DaL NG wordt vrijgegeven als de dashboarddesigner geschikt is voor de nieuwe versie, het herschrijven is iets meer werk dan ik dacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gé Brander
@olifanten2 Je kan de software downloaden op: https://ultimate-datalogging.nl/
Als ik een nieuwe versie toegestuurd krijg dan zet ik deze er op. Dus die site in de gaten houden aub.

Het is tijd voor de eerste versie van DaL NG.

Er zijn 2 opties voor het installeren van DaL NG op de Raspberry:
1- via de source code (wat ik alleen zou doen als ik wat te programmeren had)
2- met het bijgeleverde package installer. Howto?:

start je Raspberry met WIndows 10 IOT (Internet Of Things) OPEN je DASHBOARD.
ga naar APPS\APP MANAGER klik o ADD

Dan zie je dit:

ga naar de map ..\DaL_JSON_Executable\DaL_2.0.0.0 en klik op je apppxbundle

NB: ALS je al een DaL hebt geïnstalleerd, De-installeer deze versie voordat je een nieuwe installeer.

DaL kan je programmeren vanuit de OPTIONS webpagina en staat in je DaL webpagina's map:
..\DaL_NG\Raspberry_DaL_WEBpages\DALwebpages\Pages\OPTIONS.html
Met de WiKi in dezelfde map kan je kennis opdoen.

Deze versie van DaL NG is met zorg geschreven en degradeert alle andere logging software tot kinderspeelgoed maar zorg indien je met een vorige versie van DaL werkt dat je van alles een backup hebt zodat je altijd naar de vorige versie terug kan.

De komende 2 mnd ben ik hier te vinden. 8)

• Gé Brander
@Willie Wortel weer hartelijk dank voor het mooie programmeerwerk! @Cranberry en anderen, de website is bijgewerkt met de nieuwe download.

Gé Brander wijzigde deze reactie 11-04-2018 10:20 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online
Heb de nieuwe geinstalleerd, USB-stick is eruit zoals door Willie eerder aangegeven, alles draait nu op de sd-kaart. het is even uitzoeken allemaal maar het werkt wel, voor mij geen verschil met de vorige versie (die 100 dagen aan een stuk heeft gelopen)maar voor anderen misschien wel. kreeg het niet voor elkaar om de software die als app geinstalleerd was aan de gang te krijgen d.m.v. een opstart string, dus heb maar via visual basic de sourcecode met opstartstring erin erop gezet en dat werkt. Had de pulsemeters een naam gegeven (ZW,ZZW en Water) echter als ik in de now pagina de waarden wilde veranderen lukte dit niet dus nu zijn ze weer 0,1 eb 2 genaamd en kan ik ze in de now pagina veranderen d.m.v. ip:poort/pulsemeter:0:waarde. nu maar eens kijken hoe het loopt en een dashboard maken.

Edit,
Volgens mij werken de pulsemeters ook weer gewoon, ik heb niet de '"average" maar gewoon watts naar Pvoutput en heb geen vreemde pieken gezien (nog niet)

klump4u wijzigde deze reactie 16-04-2018 13:22 (9%)

• olifanten2
  • Laatst online: 21-03 17:49
Als ik de pi wil benaderen krijg ik een lege pagina met de melding: Pass Needed. Hoe kan ik dit oplossen?

Edit: Ik dacht dat ik op mijn lokale pc moest kijken in de map Webpages. Maar dat werkt niet. Als ik het IP adres intyp http://[ip-adres]:65333/raspberry krijg ik nog steeds een lege pagina met de melding Pass Needed.

Edit 2: komt doordat ik het wachtwoord had veranderd.
Je moet inderdaad intypen: http://[ip-adres]:65333/[je wachtwoord] en daarna http://[ip-adres]:65333/now voor wat data. Het standaard wachtwoord is raspberry

Het dashboard heb ik nog niet aan de gang gekregen, dat wordt de volgende stap.

olifanten2 wijzigde deze reactie 19-04-2018 23:15 (104%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@klump4u kijk hier eens naar, speciaal voor jou:

Range, -30 tot +30 dagen

Nu hoef je niet meer in de sourcecode te rommelen. :)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-05-2018 09:43 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@jmeinders dat was maar een, niet geheel onbelangrijk, kleinigheidje.

Dat wordt in dit stukje code geregeld, de style top stond op 40pixels, waarom dat was, weet ik veel.
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<div style="position:absolute; top:100px; margin-left:52%;">
   <button type="button" id="ButtonLoadJSONfromRaspberry" onclick="thisdownloadJSONfromRaspberry()">load layout JSON from Raspberry</button>
   <script type="text/javascript">
      function thisdownloadJSONfromRaspberry() {
          thisURL = $("#inputURLloadProbs").val();
          thisPORT = $("#inputPORTloadProbs").val();
          downloadJSONfromRaspberry2($("#KeyLoadSaveJSON").val(), "DaL_layoutJSON.txt", null, "strDaLJSONproperties")
         $("#ButtonSaveJSONtoRaspberry,#ButtonCompareJSONWithMemory,#ButtonMakeProbsJSONForSourceCode").jqxButton({ disabled: false });
    };
    </script>
</div>

Het mooie van DaL NG is dat alles aanpasbaar is voor elke taal en er ruimte is voor een eigen look en feel beleving.

nog even terug te komen op het mysterie van de 7 van @klump4u en waarom ik het niet kon vinden. Bij Chrome een 7 als laatste karakter voor de content en bij MS een e als laatste karakter.

Deze lege string verzend Chrome vanaf de Options pagina naar de raspberry:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
POST /saveFile&raspberry&DaL_startupJSON.txt&0&&&=0.9072363763541156 HTTP/1.1
Host: 192.168.1.95:64444
Connection: keep-alive
Content-Length: 344
Origin: null
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/66.0.3359.181 Safari/537.36
Content-type: text/plain
Accept: */*
Accept-Encoding: gzip, deflate
Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-US;q=0.8,en;q=0.7

{
    "Miscellaneous": [
        {
            "Network Data server Port": 80,
            "Network Web server Port": 64444,
            "PinOnWrite ON Error": "",
            "Raspberry key": 41658,
            "DaL JSON Version": "1.0",
            "JSON Creation date": "18-5-2018",
            "JSON Creation time": "7:35"
        }
    ]
}

dit verzend MS explorer naar de raspberry:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
POST /saveFile&raspberry&DaL_startupJSON.txt&0&&&=0.062685694370399 HTTP/1.1
Accept: */*
Content-type: text/plain
Accept-Language: nl-NL
Accept-Encoding: gzip, deflate
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko
Host: 192.168.1.95:64444
Content-Length: 344
Connection: Keep-Alive
Cache-Control: no-cache

{
    "Miscellaneous": [
        {
            "Network Data server Port": 80,
            "Network Web server Port": 64444,
            "PinOnWrite ON Error": "",
            "Raspberry key": 41658,
            "DaL JSON Version": "1.0",
            "JSON Creation date": "18-5-2018",
            "JSON Creation time": "7:39"
        }
    ]
}

Willie Wortel wijzigde deze reactie 18-05-2018 07:44 (49%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
De "Access-Control-Allow-Origin:" wordt in de nieuwe versie overgenomen uit de verzonden header van de gebruikte webbrowser. Het is gebleken dat de verschillende webbrowsers (IE, Edge, Chrome) de afhandeling van de terug ontvangen data anders interpreteren. Dit om alles makkelijk te houden. 8)7
Ook dit moet getest worden want het kan bij mij wel goed gaan maar dat is geen garantie is gebleken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

@Willie Wortel Dal_2.07, werkt op de volgende web browsers wat getest is i.v.b.m. save en load, internet Explorer, Microsoft Edge, Firefox, Google Chrome, opera internet browser. . Time functie is verbeterd. Alles werkt zo als het moet werken. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!
Was alleen vergeten de dagen toe te voegen aan de JSON zodat dit is aan te passen:

in de json:

in Options.html:

Alles is aanpasbaar, dat wilden we toch....toch?
Heb de dagen standaard wel terug gezet naar engels Monday etc in RaspberryConfig.js:)

Verder zijn de opmaak en opstart JSON verplaatst naar eigen modules voor wat meer overzicht zeg maar.

De Layout JSON zijn de omschrijvingen die je zelf mag verzinnen of het Engels behouden. Indien je iets verandert aan de opmaak moet deze weggeschreven worden naar de Raspberry of in de sourcecode DaL LayoutJSON_properties module gekopieerd worden, de keuze is vrij. De startupJSON moet wel met de door jou nieuwe omschrijvingen gevuld zijn want deze fungeren dan als de nieuwe KEYS. Snap je het nog?

en wordt DaL direct aangeroepen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
''' <summary>
''' helper to stay alive in the background
''' </summary>
Public NotInheritable Class StartupDaL
    Implements IBackgroundTask

Private deferral As BackgroundTaskDeferral

Public Sub Run(taskInstance As IBackgroundTaskInstance) Implements IBackgroundTask.Run

deferral = taskInstance.GetDeferral()

'start DaL in the background.
        Call New DaL().Start()

End Sub
End Class

Dit wordt dus versie 2.0.8 en deze gaat dan online.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 07-06-2018 09:46 (83%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gé Brander
De laatste versie staat nu online: https://ultimate-datalogging.nl/downloads/

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Aegle het niet meer auto laten updaten van windows 10 IOT doe je met PowerShell

Het is voor mij belangrijk dat de Raspberry niet update, ik wil een stabiel systeem hebben en die updates geloof ik wel. Als ik zonodig wil updaten doe ik het wel met de hand. Kijk, als het niet goed gaat ben ik ook alle data kwijt, daarnaast als de Raspberry blijft hangen als ik op vakantie ben....

https://brosteins.com/201...s-10-iot-core-powershell/

hier wordt het beter uitgelegd:
https://concurrency.com/b...te-in-windows-10-iot-core

[Disable windows update]

# set the Windows Update service to "disabled"
sc.exe config wuauserv start=disabled

# display the status of the service
sc.exe query wuauserv

# stop the service, in case it is running
sc.exe stop wuauserv

# display the status again, because we're paranoid
sc.exe query wuauserv

# double check it's REALLY disabled - Start value should be 0x4
REG.exe QUERY HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\wuauserv /v Start

[/Disable windows update]

NOOT: weer zo een belachelijke hobbel, waarom niet gewoon AUTO UPDATE aan/uit in een menu?

Willie Wortel wijzigde deze reactie 13-06-2018 21:46 (45%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zit ik net een heel verhaal te tikken reageert Tweakers.net niet meer, kan ik weer overnieuw beginnen...pfff

Ik heb een nieuwe slimme meter, een Landis + Gyr E350
Om die draaiend te krijgen moet er een 1kOhm weerstand tussen de Vcc en RxD aangebracht worden in de bestaande schema's. Met dank aan @jmeinders

Heb ook gezien dat er meer uitleesmogelijkheden zijn, deze zal in een extentie geprogrammeerd worden.
Moet alleen uitvogelen wat het nieuwe betekend, het meeste is duidelijk. Hulp welkom, waar haal je de info vandaan? :*) .

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(xxx750S)
0-0:96.1.1(xxx)
1-0:1.8.1(000001.045*kWh)
1-0:1.8.2(000002.192*kWh)
1-0:2.8.1(000000.003*kWh)
1-0:2.8.2(000009.635*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(02.066*kW)
0-0:96.7.21(00002)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(010*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.124*kW)
1-0:22.7.0(02.191*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
!F0C3

EDIT: om alles compatibel te houden met eerdere versies zal DaL automatisch de aanpassingen doen bij een update, wel zal je oude opstartJSON door de nieuwe Options.html gehaald moeten worden. DaL kan zelf namelijk niks zelf verzinnen. 8)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 26-06-2018 12:25 (11%)

@jmeinders ik ben Android telefoon software aan het hatseflatsen voor output en in combinatie met de dashboard designer. Maar de displays komen zeker aan de beurt, heb de driver voor de sainsmart al verbeterd, zeker 100% sneller geworden.

• klump4u
  • Niet online
Vandaag een S0 kWh-meter geplaatst naast de warmtepompboiler, 20 meter cat5 kabel tussen de kWh-meter en de Raspberry en pulsjes worden netjes geteld, nu wachten op de inductie sensor van EBay en dan kan die op de watermeter naast de boiler het verbruik bijhouden, misschien ook nog wel een paar DS18b20 erbij om de temperaturen te logen, gewoon omdat het kan.

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
quote:
Willie Wortel schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:31:
Wat me opvalt is dat wij Netduino onder onze naam hebben staan terwijl we meer kennis hebben van Raspberry IOT dan de meeste ontwikkelaars. In dit topic hoort Raspberry te staan maar hoe kan ik dat veranderen? Ook bovenin staat Netduino.
Koppel onderwerp bovenaan klikken?

• arnaudarduino
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16-03 16:22

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

Uitleg over debug is zeker leerzaam.

Ik heb gewoon pech , rasp is dood.
https://goo.gl/images/qvHCSF deze temp sensor aangesloten.
Met deze extension board.
https://goo.gl/images/BE9h7k waarschijnlijk de flatcable verkeerd erop gehad.
3v3 gp04 gnd. Dan kloppen de pinnen niet meer. Dure leerschool.
Nu doet hij niet veel meer dan heet worden. :(

Nu wachten tot ik weer een rasp heb.
Ben net terug van vakantie en ben weer begonnen met het hobby project DaL dashboard phoneApp voor de Android en IOS apple. Moet nog een beetje aanpassen.

Nu zit ik te denken om de sourcecode vrij te geven zodat een ieder zelf met Visual Studio de app op de telefoon kan zetten of een beetje zelf hatseflatsen aan de app. Als ik een tutorial video maak howto deploy to your Phone moet dan voldoende zijn om het geheel draaiend te krijgen. Ik bedoel, het is geen rocket sience. 8)

eea kan wel even duren, de computer waar ik op schrijf is kapot,

edit2: de pc staat bij de reparateur, ik krijg hem niet meer aan de praat, en hij is splinternieuw, nou ja bijna.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 05-10-2018 09:10 (36%)

Ik zal hier de komende dagen de stappen die nodig zijn om je DaL dashboard die je zelf ontworpen hebt op je telefoon te displayen uitleggen. Het installeren van het DaL dashboard APP op je mobile telefoon is niet moeilijk.

Wat je nodig hebt is Visual Studio 2017, aangevinkt: Universal Windows Platform developmen (c# en VB)t.
Daarbij: Mobile development with javascript. Want we gebruiken uiteraard gewoon de internet browser van de telefoon, we gaan namelijk niet moeilijk doen.
Dat ziet er zo uit:

Nu ben je in staat om gewoon met javascript data binnen te halen vanaf je Raspberry (server) en op je telefoon (client) te laten zien. (je kan zelfs je eigen website laten draaien op je Rasp als host (ander klein progje))

Open je DaL javascript programma code:

NB: er staat Android (omdat ik dat hebt) maar draait ook onder iOS apple

Kies je platform waar je App op moet draaien:

klik op Simulate in Browser, met als resultaat, de Chrome browser wordt geopend:

klik op oranje stip:

Nu kan je de weggeschreven opstart string downloaden, die je eerder gemaakt hebt met de dashboard designer

Ter herinnering:

Dus alles wat je in de designer maakt:

kan je in de simulator kijken of alles naar wens is.

om het vervolgens op je telefoon te zetten.

dit is maar een klein voorbeeldje, je eigen inventiviteit is de enige limiet. 8) Maak zoveel pagina's als je wilt, het geheugen krijg je toch nooit vol en de app is niet performance remmend.

stap2:
Unlock je telefoon om APPs te kunnen installeren. (dit is een normale procedure, niks geheimzinnig)
Een ieder heeft een andere telefoon, ik heb een Huawei Android (goedkoop maar goed)
Hier de volgorde om je Huawei telefoon te unlocken.

Weet je niet howto unlock met een andere telefoon, laat het weten.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-10-2018 14:32 (54%)

Deze week komt een nieuwe versie van DaL uit, hier kan ook een 3fase meter mee worden uitgelezen.

Hoofdbreker in deze versie was het compatible maken van het dashboard op alle platforms.
De dashboard designer draait alleen soepel in Internet Explorer en Edge, daar was de designer ook voor geprogrammeerd. Voor het overzetten naar andere browsers zou de 3th party software moeten worden geupgrade maar dan moet er weer het een en ander herschreven worden omdat er teveel veranderd is in de 3th part.

Het dashboard, (en daar doen we het voor), daarentegen draait soepel op alle platforms, daar zorgt MS Cordova voor omdat het 100% javascript is.

Zonder de nieuwe core versie van DaL op de Raspberry is het niet mogelijk een connectie te maken tussen je telefoon en Raspberry.

De broncode van de telefoon applicatie wordt toegevoegd aan het download setje zodat een ieder naar eigen believen aan kan passen en of leren hoe zo een applicatie te maken.

De oude JSON opstart string moet door de Options.HTML pagina worden gehaald om een compatible string te genereren voor de nieuwe DaL.

Er is een nieuwe button toegevoegd aan de dashboard designer om snel te kunnen communiceren en overzenden van de dashboard string naar je Raspberry, de telefoon kan de string weer downloaden van je Raspberry.

wegschrijven:

deze worden geplaatst op je Raspberry in:

door op de stip te drukken krijg je een menu, vul de bestannaam in en voila…

in de map Examples staan vele voorbeelden van dashboards ook voor de telefoon. (het enige wat anders is voor de telefoon zijn de afmetingen van de widgets)

Edit: De sainsmart display heeft een driver update ondergaan en backlight moet nu weer op zwart gaan met een timefilter.

Als je DaL gaat uploaden naar je Raspberry kan je een certificaat probleem krijgen. Mijn certificaat is password protected.

Remedie:
open de manifest tab: klik op choose certificate:

create your own:

pas op, ga niet zomaar wat zitten rommelen aan het manifest zelf, je importeert zo een berg ellende.

Zo nu alle software opschonen en verzenden, even geduld aub.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 07-11-2018 10:55 (18%)

• klump4u
  • Niet online
jmeinders schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:29:
[...]
VS 2017 heeft 2100 bij mij wel in een keer geladen dal staat nu op mijn sd kaart. Ik heb wel update vs 2017 uitgevoerd.
Alleen kan ik dal niet benaderen met ip/poort/now of opstart string weg schrijven
Dan maar eens een update doen.

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

@Willie Wortel
Bij het saven naar de pi krijg ik dit. An error occurred while transferring the file.
Try again.
bij f12 ingedrukt krijg ik deze melding. Cross-Origin-aanvraag geblokkeerd: de Same Origin Policy staat het lezen van de externe bron op http://192.168.1.xxx:6xxxx/saveFile&raspberry&DaL_startupJSON.txt&0&&&=0.5657209604921982 niet toe. (Reden: CORS-aanvraag is niet gelukt).
p.s. div browsers geprobeerd.

• klump4u
  • Niet online
Yep, android is makkelijker en toegankelijker.
De hele morgen gezocht om het werkend te krijgen maar zonder Mac pc is het niet mogelijk de app op een iphone te krijgen, jammer maar het is niet anders.
Op de Huawei van mijn vrouw binnen 10 minuten aan de praat.

Even wat geprobeerd,

klump4u wijzigde deze reactie 10-11-2018 15:05 (25%)

• klump4u
  • Niet online
@Willie Wortel
Ik heb de inhoud van de map www uit het ''android" project op een ander raspberry pi (raspian) gezet in de map www.
Als ik nu in een willekeurige browser op mij iphone of ipad naar het ip adres van deze raspberry surf dan krijg de dashboard pagina in die browser te zien en kan dan gewoon allles doen zoals in de app op de Android telefoon.
Mijn vraag is: kan deze map(webpagina in feite) niet op de Win iot10 raspberry in een map geplaats worden en als je dan het ip adres van de raspberry intoetst je de telefoon app krijg?
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is anders probeer ik het wel met foto's duidelijk te maken.

edit,
hier heb ik de webpagina van de telefoon app in de Safaribrowser op de Iphone draaien,

klump4u wijzigde deze reactie 11-11-2018 12:57 (16%)

• jmeinders

jmeinders

www.jmeinders.nl

klump4u schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:02:
@jmeinders
Op dezelfde manier zoals je nu gedaan hebt alleen moet je dan bij Android, 'device' selecteren als je telefoon aan je pc of laptop hangt en dan deployen, het scherm van je telefoon moet wel aanstaan en niet gelocked zijn.
je moet in principe de software naar je telefoon deployen.
Bij mij nu ook gelukt, had bij optional android SDK setup en Java SE development niet aan gevinkt waardoor ik bij android geen device had staan. Nu een mooi dashboard designer maken :)

Edit: mijn sainSmart lcd display werkt nu ook met de timer, top!

jmeinders wijzigde deze reactie 11-11-2018 14:01 (4%)

Allereerst is de HTML en javascript op de schop gegaan om de oude code compatible te maken met de laatste versie. Ook draait de code nu probleemloos onder alle courante browsers. Sterker nog, ik ben voor ontwikkelen overgestapt naar Chrome 8)

Nu worden de nieuwe widgets erin geprogrammeerd zodat je data op de Raspberry kunt veranderen vanaf je dashboard.

de Knob widget, uiteraard is alles aan te passen. De knob widget kan je draaien vanaf je scherm(pje), de waarden kan je wegschrijven naar je Rasp.

Zal ASAP een demo geven, ben nu de colored sliderWidget, inputWidget, timeWidget en colored bannerWidget, load en save buttonWidget erin aan het programmeren.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-12-2018 14:38 (15%)

Nieuw in DaL de timeAdjust widget:

alles is aan te passen naar ieders smaak. De weergegeven klok is als instelhulp, echter niet noodzakelijk.:

Met deze widget is het mogelijk de schakeltijden van het TimeFilter te veranderen, deze::

Mutaties kunnen permanent in de opstart JSON of alleen in de ingelezen opstart data wat aanwezig is in de raspberry worden ingegeven. Mutaties worden direct doorgevoerd in de Raspberry.

kleine demo:

colored slider demo:
Hier is de achtergrond kleur aangezet, uiteraard instelbaar. :)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 02-01-2019 12:20 (12%)

Nieuw in DaL, Drag en Drop in de dashboard designer. De designer programma code is echt op de schop geweest.

Ben al een paar weken aardig wat aan het programmeren in DaL.

Het duurt nog wel even voor de nieuwe software online komt, wil er zeker van zijn dat alles erin geprogrammeerd is en ook juist werkt. Ben alles aan het nakijken/debuggen zeg maar.

De Straight BarGauge, vul de color ranges in of genereer ze met de color generator, verbind de gauge met
een stream en klaar. Zo simpel kan het leven zijn.

Hier te zien gekoppeld aan de random value generator.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 05-03-2019 11:17 (84%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True