Ik heb gisteren de Lego Boost set (17101) cadeau gedaan aan mijn dochter (

voor haar verjaardag.
Eerste indruk is erg goed. Voor een kind van 8 is de bouw erg goed te doen. (we zijn begonnen met Vernie de robot)
De basis bestaat uit een groot blok met daarin de batterijen (6x AAA), een motor en de electronica.
Aan de basis kunnen 2 modules gekoppeld worden; 1 met een motortje en 1 met een IR bewegingssensor en een RGB Led.
De bouw verloopt in stappen; met elke stap kun je de volgende 'unlocken'. leuk bedacht en het geeft kinderen motivatie om door te gaan.
De bouw instructies zitten dan ook in de (gratis) app. Er worden geen papieren instructies meegeleverd dus het is aan te raden
je tablet van tevoren helemaal op te laden ;-)
Na het bouwen kun je de module via bluetooth aan je tablet koppelen. Dat ging overigens zeer snel en probleemloos.
Daarna kun je opdrachten naar de robot sturen. Dit werkt door het achter elkaar plakken van opdrachten.
Je kunt de robot b.v. laten praten en een rondje draaien als je in je handen klapt.
De interactie is het enige dat mij een beetje tegen viel. Het robotje kan naar je luisteren maar doet daar verder niks mee.
Het praten en luisteren gaat trouwens via de app; niet via de module in de robot. Voor een kind een beetje verwarrend omdat
je logischerwijs tegen de robot gaat praten en niet naar je iPad.
Er zitten nog een paar kinderziektes in maar via de app is de firmaware te updaten dus ik ga ervan uit dat dit nog opgelost word.
(De robot weigerde opeens rondjes te draaien maar na even uit/aan schakelen werkte alles weer.)
Ik ben benieuwd of en hoe Lego verder gaat met Boost en of er b.v. uitbreidings modules komen die meer acties en interactie bieden.
Wat mij betreft heeft Lego in ieder geval een goed start gemaakt met dit idee.