Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Lego Topic - Deel 5 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 942.895 views

Onderwerpen

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Topicstarter

Het Grote Lego Topic - Deel 5

Deeltje 5 van "Het grote lego topic". Ben je op zoek naar de vorige delen? klik op het pijltje achter de topic titel.

Introductie

Wie is er niet groot mee geworden? Lego! Zoals de makers zelf zeggen: het is helemaal niet alleen voor kinderen, het is voor iedereen van 0-99 jaar!
De meeste mensen zullen weten dat Lego een Deense speelgoedfabrikant is, maar minder mensen weten dat het allemaal begon met houten speelgoed. Volgens de overlevering begon Ole Kirk Christiansen in 1932 met de productie, waarna het na 2 jaar Lego ging heten. Vijftien jaar na de start van het bedrijf begonnen ze al met het gebruik van plastic. Pas in 1958 werd het huidige design geïntroduceerd zoals we dat nu kennen. Inmiddels doet Lego veel meer dan plastic blokjes maken en bestaat er uitgebreide Lego merchandise, zijn er Lego Events, Lego Parken, Lego Kleding en een enorme Lego Fanbase. Er zijn nu ook fysieke Lego winkels, onder andere in Wijnegem, Belgie, Hamburg, Duitsland, Londen, UK en tientallen in Verenigde Staten (o.a. New York City, Los Angeles, Washington). Bekijk hier de volledige lijst.

History

Lego gaat inmiddels dus al heel wat jaartjes mee en heeft gedurende de jaren ook flinke stappen gemaakt.

Jaren 60
In de jaren 60 kwamen er nog lang niet zoveel setjes uit als nu en waren ze nog een stuk minder gedetailleerd. Er waren een stuk minder kleurtjes voor hand en ook het aantal verschillende onderdelen was een stuk beperkter. Veelal waren het sets met steentjes waar vervolgens zelf iets mee gebouwd kon worden.
Jaren 70
In de jaren 70 zien er meer thema's het licht waaronder een van de populairste, het politie thema wat tegenwoordig on lego city valt. Ook kwamen er treinen met rails (destijds nog blauw) en andere sets zoals een kasteel.
Jaren 75-89
Lego maakt flinke stappen. Er worden nieuwe thema's geïntroduceerd zoals piraten, ridders, space, technik en er kwamen verschillende nieuwe kleuren beschikbaar zoals rose. Het aantal sets neemt flink toe waar het in de jaren 70 nog maar tientallen waren zijn het er nu in de 100 per jaar.

Jaren 90
In de jaren 90 gaat Lego verder op het pad ingeslagen in de jaren daarvoor. Meer sets, meer details, en nieuwe kleuren. Het aantal unieke sets stijgt tot ver boven de 200, terwijl het aantal nieuwe onderdelen tegelijk meestijgt. Er wordt een nieuw treinensysteem geintroduceerd op basis van 9Volt. In 1998 brengt Lego Mindstorms uit waarmee geprogrammeerd kan worden, inmiddels zijn er al verschillende sensoren en sets verschenen. In de En in 1999 brengt Lego voor het eerst de zeer succesvolle Star Wars lijn uit.

Officiele Lego Channel

Jaren 00
Rond de eeuwwisseling ziet Lego steeds meer in het commerciele success van het combineren van bekende merken (Star Wars, Harry Potter, Formule 1, olieproducenten, Maersk) met lego sets. De sets op basis van films vloeien voort uit een deal met Disney (en Pixar), en bestaat tot de dag van vandaag. Een van de duurste set ooit, de 10179-1, de Ultimate Collector's Millenium Falcon is een van de grootste sets ooit uitgebracht. De Creator series - die eigenlijk al eind jaren 90 was begonnen wordt volwassen in de jaren 00, en ook het meer volwassen aandoende Architecture theme ziet het licht. In 2007 brengt Lego de eerste Lego Modular (de Cafe Corner) uit, en wordt in de jaren daarna gevolgd door 11 sets. Tesamen moeten ze een uitdaging vormen voor de doorgewinterde bouwers.

Jaren 10
In de afgelopen paar jaar kiest Lego voor actieve deelname van gebruikers. Ze kunnen zelf modellen ontwerpen, onderdelen kunnen per stuk worden gekocht in de Pick a Brick Shop en Lego Winkels schieten als paddestoelen uit de lucht. Thema's zoals Atlantis, Ninjago, en Alien Conquest zien het licht. Een aantal modellen worden gecreeerd zoals ze door users zijn bedacht en meer dan 10000 backers hebben gekregen Lego Ideas (eerder Cuusoo), zoals de Mars Curiosity Rover en de Back to the Future-Delorean Time Machine. Voor 2014 staan er ook weer interessante sets op stapel, te weten: Parisian Restaurant (Modular), Maersk Line Triple-E (Advanced Model) en Marina Bay Sands (Architecture).

Inmiddels nemen het aantal steentjes steeds meer toe en ook de verschillende minifiguurtjes worden meer en meer met in 2016 een lego baby minifiguurtje.

heden
Inmiddels is lego al veel meer dan alleen het plastic steentje, zo zijn er film gemaakt met lego mini figuren in de hoofdrol en games voor verschillende platformen. In 2017 is het 10 jarig bestaan van de modular serie wat gevierd werd met een extra groot gebouw, de Assembly-Square.

Officiele Lego Channel

Lego thema's

Een aantal Lego thema's:

Waar koop ik nu onder andere dat spul oOo

Lego is hot! Oudere en zeldzame sets en onderdelen gaan als warme broodjes over de toonbank. Er is dan ook een levendige handel in Lego online, zowel tweedehands als nieuw, als collectibles. Links naar een aantal aanbieders van Lego.

Websites

Hieronder een lijstje met een aantal websites:

Tot slot

Nog 2 video's :)

Officiele Lego Channel

Officiele Lego Channel

LEGO Aanbiedingen
Kijk hier voor de meest recente LEGO aanbiedingen

LEGO Chrome Extensie
LEGO chrome extensie
Deze extensie gemaakt door user Pin0

Bronnen
Wiki Lego Pagina
Lego Website
Brickset

Met dank aan Shaidar en Keida voor vorige Lego topics!

Voor aanvullingen, opmerkingen: DM!

Zeehond wijzigde deze reactie 05-11-2018 10:42 (208%)

Dark theme custom css select * from Fish;

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• Haay
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 14:41
LEGO Creator Expert 10264 Corner Garage aangekondigd

https://www.bouwsteentjes...rner-garage-aangekondigd/

Mooie set! Wel een sprong in de prijs t.o.v. voorgaande Modulars die in Duitsland telkens €150 waren. Deze krijgt een Duitse prijs van €180 (!) en in Frankrijk (waarschijnlijk dus ook in Nederland) een prijs van €190.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Kapoen
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Blijkbaar krijgen we komend jaar weer Seasonal brickheadz ipv vignettes.
bronartikel op brickset.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Topicstarter
Inmiddels is het overzicht met komende sets voor 2019 flink uitgebreid op https://www.bouwsteentjes...ht-lego-sets-winter-2019/. Zo te zien krijgen we alleen geen rotonde wegplaat. Het lijken gewoon dezelfde basisplaten te zijn alleen is de verkoop combinatie anders. Van de city sets voor komend jaar heb ik wel het idee dat de leeftijd van de doelgroep wat lager ligt kijkende naar de sets.

Lego heeft inmiddels ook een lading sets voor komend jaar op hun website geplaatst. Daarbij viel https://shop.lego.com/nl-NL/LEGO-Movie-Maker-70820 mij op. Een set waarmee zelf video's kunnen worden gemaakt.

"LEGO 80101 New Year’s Eve" en "LEGO 80102 Dragon Dance" vind ik wel erg interessant. https://www.brothers-bric...sia-pacific-markets-news/ edit, ze zijn helaas wel regio gebonden :/ (zie gelinkte artikel).

P.s. iemand interesses om mede TS te worden voor het bijhouden van interessante posts om te pinnen? :P. Actief dit topic volgen is daarbij natuurlijk wel handig :).

Zeehond wijzigde deze reactie 06-12-2018 10:31 (25%)

Dark theme custom css select * from Fish;

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Kapoen
Voor mensen die nog graag wat ideeën opdoen voor hun winter village layout:

En blijkbaar komt er weer een mini Lego store/fotoframe bij voor de verzamelaars:

Meer foto's in de link.

Deze set is duidelijk gebaseerd op de 40178 VIP mini winkel en de nog verkrijgbare 40305 Lego Brand Store. Ik vermoed dat de minifig gelijkaardig is aan die uit 5005358 Minifigure Factory, dus bedrukt met het Lego logo op de rug.

Acties:
  • +32Henk 'm!
  • Pinned

• Barthezz Brick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-07 18:14
Dit is de huidige status van mijn Venice Italy moc. Ik heb nog wel een aantal maanden werk te verzetten, maar helaas ligt de bouw nu wel even stil.

Ik ben namelijk bezig met een internationale 'lord of the rings' collab en dat bouwwerk dient feb/mrt 2019 af te zijn. Mijn focus ligt op dit moment dus bij dat project en wordt ook weer redelijk groot (100*70studs). Tevens is hetgeen wat ik aan het bouwen ben wat buiten mijn comfort zone, dus dat is altijd wel leuk.

Hopelijk kan ik snel een aankondiging delen voor de geïnteresseerden

(wip) Venice Italy by Barthezz Brick, on Flickr

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Haay

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

The Rexcelsior! (70839)

Denk dat menige van ons dit als kind geprobeerd hebben; lego hero fist bouwen

himlims_ wijzigde deze reactie 22-01-2019 17:35 (31%)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Kapoen
Dat Hidden Side thema wordt dus een kruising tussen Monster Fighters sets en Augmented Reality app?
*edit* meer info:
- pocket-lint.com artikel
- Tom's Hardware (meer foto's)

Kapoen wijzigde deze reactie 14-02-2019 17:28 (31%)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Haay
The Flintstones set officieel aangekondigd:
https://www.bouwsteentjes...go-ideas-the-flintstones/

Ik moet zeggen, nu ik de officiële foto's heb gezien ben ik er toch wat enthousiaster over!

Haay wijzigde deze reactie 16-02-2019 15:41 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• D75
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:00
Nieuwe ideas set zijn bekend...
De Steamboat Willy en Friends Central Perk zullen gaan verschijnen als LEGO Ideas sets. De set zullen dit najaar of begin 2020 in de schappen liggen.

https://www.bouwsteentjes...e-lego-ideas-review-2018/

"it's nice to be important, but it's more important to be nice"

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Haay
Nu officieel aangekondigd: https://www.bouwsteentjes...eator-10265-ford-mustang/

De Ford Mustang zal vanaf 1 maart te koop zijn en gaat in Nederland en Belgie €139,99 kosten. Voor dat geld haal je een set in huis die bestaat uit 1471 onderdelen en waar twee versies van gebouwd kunnen worden.

Die prijs valt me mee! Had minstens €150 verwacht. Mooi, op 1 maart direct bestellen!!!

Haay wijzigde deze reactie 22-02-2019 14:25 (12%)

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Haay
Voor de liefhebbers van de Creator Expert 1967 Ford Mustang hier de officiële Designer video:

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Haay
Aankomende LEGO 21317 Steamboat Willie foto gelekt!

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Haay
Oh yeah, must have!!! Disney CMF serie 2:

https://9to5toys.com/2019...tible-disney-minifigures/

Haay wijzigde deze reactie 20-03-2019 16:28 (6%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• chrisO
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18-10 14:36
keverjeroen schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:02:
[...]

O joh, volgens Google maps zou het 12 min lopen zijn. ;)

Dan weet ik in ieder geval welke 2 setjes mee naar huis gaan!

[...]

Je bedoelt zeker dit gebouw van de fabriek? https://goo.gl/maps/5pxjkiWuryYYSnmC9
Het oude huis heb ik ook gevonden, zet ik ook op ons bezoeklijstje!: https://goo.gl/maps/qYb8efKFfaKx25eM6
Bedankt voor de tips!
Deze dan misschien ook kopen (is nieuw in de LEGO House vanaf vandaag:

En indien je met het vliegtuig gaat, dan misschien deze ook nog even meenemen vanaf Billund Airport:

chrisO wijzigde deze reactie 17-04-2019 11:28 (7%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Kapotto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-10 12:29
Nieuwe city is ook uit met space thema

https://www.bouwsteentjes...ego-city-sets-zomer-2019/

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Kapoen
Er is een interessante belofte van Lego aan de fans verschenen, in verband met de beruchte regional exclusives.

Een relevant citaat uit het artikel:
*knip*
we have decided that regional exclusives launched after May 1, 2019 will become widely available via LEGO Brand Retail stores and LEGO Shop at Home after a limited period of time (3-6 months) of the initial launch.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Kapoen
Over franchises gesproken, er zijn weer nieuwe Harry Potter sets opgedoken. Eindelijk doet Lego ook eens iets anders met de adventkalenders. Ik ben geen HP fan, maar de kalender lijkt me wel leuk :P

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer.
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen verzameltopic.
Voor V&A zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor nepperds, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.

Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True