Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-06 21:10
HoppyF schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

Ik heb meer vertrouwen in een professionele reviewer als Vincent Teoh dan in alle forumleden op AVSforum bij elkaar. Soort zoekt soort zeg maar op dat forum.... :X

Verder kun je altijd wel iets vinden als je er naar op zoek bent.
Perfecte producten bestaan niet en als ze near perfect zijn is de prijs daar ook naar.

Pixeldefecten komen dus voor en bij oplichtende pixels of cluster defecten krijg je gewoon een nieuw paneel van LG.
Vincent Teoh is absoluut de beste TV reviewer die er momenteel is (grote fan hier). Dit neemt niet weg dat je niet weet op welke manier hij defecte pixels beoordeelt. Is dit vanop kijkafstand, vanop 1 meter, vanop 20cm en loodrecht starend naar elke pixel? Geen idee.

Desondanks hecht ik zeker wel waarde aan meerdere mensen (lees: AV-freaks die hun paneel zullen blijven wisselen tot ze één hebben met goede uniformiteit en een paar die echt heel veel weten over AV apparatuur, er zitten ook professionele calibrators tussen) die zo tot 8 of meer OLED panelen testen waarbij geen enkele pixel-issue vrij was (want, zij doen effectief aan pixel-peeping). Dit tegenover de andere populatie (99% van de mensen die zoiets koopt) die gewoon de TV uit de doos halen, deze opzetten en vanaf hun zetel te beginnen genieten van het beeld. Tuurlijk gaan die mensen geen problemen melden online, omdat ze deze ook niet zien en dus ontdekt hebben.

Desondanks blijft de conclusie hetzelfde. Heb je effectief last van de dode of stuck pixel en LG maakt er geen probleem van je paneel te vervangen, be my guest en doe dit. Ik vind het enkel jammer dat er ook mensen zijn die er helemaal geen last van hebben en zo een geheel paneel laten vervangen omwille van een defecte of stuck pixel die ze vanop kijkafstand in geen enkele omstandigheid kunnen zien.

Belangrijke edit en kwestie die ik nog niet vernoemd had: ik heb het voornamelijk over defecte sub-pixels, defecte full pixels vallen wel meer op. Deze laatste komen wel minder vaak voor.

[ Voor 17% gewijzigd door FlameDB op 19-08-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
ArthurMorgan schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:58:
Mijn vrouw is onderhand wel gewend dat ik gek ben :D

Ik moet zeggen dat ik laatst wel een keer moest lachen. Iemand had rare verkleuringen op zijn beeld.... eh ja, maak dat scherm eens schoon, gek.
Echt de vlekken die je soms ziet bij mensen die er prat opgaan het beste van het beste te kalibreren en dergelijke. Bizar. Ik ben echt elke week wel een keer bezig met het beeld weer helemaal kraakhelder te maken. Stoort me enorm als er een veeg of een spetter op zit.
Ik herken het, bij ons thuis mag niemand de TV aanraken. Achteraf gezien had ik hem beter wat hoger gehangen want kleine kinderen wijsmaken dat het niet mag is een andere kwestie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

FlameDB schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:51:
[...]

Ik herken het, bij ons thuis mag niemand de TV aanraken. Achteraf gezien had ik hem beter wat hoger gehangen want kleine kinderen wijsmaken dat het niet mag is een andere kwestie :).
Wees blij dat je geen katten hebt. Die van mij zijn gek op tennis en voetballen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:18
FlameDB schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:38:
[...]

Desondanks blijft de conclusie hetzelfde. Heb je effectief last van de dode of stuck pixel en LG maakt er geen probleem van je paneel te vervangen, be my guest en doe dit. Ik vind het enkel jammer dat er ook mensen zijn die er helemaal geen last van hebben en zo een geheel paneel laten vervangen omwille van een defecte of stuck pixel die ze vanop kijkafstand in geen enkele omstandigheid kunnen zien.
LG gaat echter geen monteur sturen op basis van een ingestuurde foto van een defecte pixel als deze met een microscoop is genomen :) Daarom vragen ze vaak een foto van het gehele beeld om het in perspectief te zien. Uiteraard kan een winkel er misschien een iets minder strenge selectie op nahouden en uit service wel een tv omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Anoniem: 1222698 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Wees blij dat je geen katten hebt. Die van mij zijn gek op tennis en voetballen... ;)
Staat dat scherm dan nog niet vol met (opvallende) krassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FlameDB schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Staat dat scherm dan nog niet vol met (opvallende) krassen?
Nope, voorwaarde is wel dat je het folie er af haalt... oOo

Wel vegen van de neus en pootjes uiteraard, doet een uitgeknepen microvezeldoekje met de resten van schoon afwaswater wonderen {Dreft}
Wren schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:29:
[...]

LG gaat echter geen monteur sturen op basis van een ingestuurde foto van een defecte pixel als deze met een microscoop is genomen :) Daarom vragen ze vaak een foto van het gehele beeld om het in perspectief te zien.
Exact, en ze nemen ook nog een foto ter plaatse van het scherm

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 19-08-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FWIW, n=1, YMMV, etc:

Hier is het scherm meermaals deel voor deel afgespeurd in een verduisterde kamer o.a. ivm uniformiteitscontrole en kalibratie. Géén stuck / oplichtende pixels gevonden op het volledig zwarte, niet oplichtende (want correct gekalibreerde) scherm. Ik weet echt zeker dat ik dit had geconstateerd mocht er eentje bij zitten.

Ook fullscreen wit / rood / groen / blauw / cyaan / magenta / geel schermen hebben veel airtime gehad op < 1m zonder constatering van dode pixels. Terwijl ik er bij elke kleur wel naar gezocht heb. Dit is dan uiteraard met iets minder zekerheid (in vergelijk met de oplichtende pixels op een zwart scherm) vanwege het stralende effect van de kleurenschermen waardoor natuurlijk een soort 'verblinding' zou kunnen optreden waarbij je een niet oplichtende pixel over het hoofd ziet... :) Maar goed, het feit dat het me na vele uren staren, kalibreren en tv kijken van dichtbij niet gelukt is om pixelproblemen te constateren zegt wellicht al genoeg over de grootte orde van het (mogelijke) defect. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 19-08-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1244482

Dit kan ook op een andere manier. Maak een TR aan als je het ergens niet mee eens bent in plaats van alleen olie op het vuur te gooien.

[ Voor 155% gewijzigd door FeaR op 19-08-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 1244482 blijkbaar toch wel want er zijn toch enkelen die erover discussiëren of die zelfs hun OLED ervoor hebben omgeruild. ;)

PS Ik zie dat je nieuw bent op Tweakers, dus zou je willen zeggen: wen er alvast maar aan. :X Op Tweakers worden veel (technische) details uitgebreid besproken, zeker op het forum. (y)

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 19-08-2019 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is ook gewoon relevant. Want het gaat over de kwaliteit van de schermen die LG levert.

Persoonlijk denk ik dat er niet zoveel aan de hand is en dat een enkele dode pixel ook weinig kwaad kan (op een 55" is een pixel slecht 0.3 bij 0,3 mm). Maar als er mensen zijn die daar keer op keer last van hebben en hun scherm steeds moeten ruilen is dat wel gewoon een issue dat hier besproken zou moeten kunnen worden aangezien het gaat over LG OLED schermen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1244482 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:23:
Is dat hier een pixel discussie of OLED discussie man man man...

Misschien moeten jullie een topic oprichten dat noemt dode pixel ervaringen. Want eerlijk gezegd boeit het niemand.
Het is een discussie forum in de 1ste plaats voor LG Oled en niet OLED in het algemeen. En ja, het is wel degelijk relevant.

Maar ik wacht in spanning op de hoogwaardige bijdrages van jou over LG Oled's in dit topic.

Welkom trouwens, en hoop dat je hiermede afdoende en voldoende bent geïnformeerd.

En verder

Mocht je een zichtbaar pixelprobleem hebben maak er wat duidelijke foto's van. Registreer je toestel bij LG en maak een reparatieverzoek aan. [Of bel 0900-1450 Stichting Korrelatie] LG zal dan contact met je opnemen en als zij de klacht ontvankelijk achten, dan zal er binnen de kortste keren een panelswitch worden uitgevoerd door CE Repair of de TD van LG zelf. Je hoef niet naar de verkoper dat is een onnodige tussenstap. Als ervaringsdeskundige kan ik alleen maar zeggen dat LG soepel is in deze. Zij vinden het namelijk ook niet acceptabel. Heb zelf een 3de panel waar er geen zichtbaar pixeldefect aanwezig is

Zoiets bv lijkt mij wel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/erl5k0.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 19-08-2019 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:01
HDTVtest 2019 UK TV Shootout Results:

Best Living Room TV: Panasonic GZ2000
Best Home Theater TV: Panasonic GZ2000
Best HDR TV: LG C9
Best Gaming TV: LG C9
Best Overall TV of 2019: LG C9

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brad Pitt schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:58:

Zal wel tegenvallen als Pannie fan.. ;)

De GZ2000-serie komt in een 65-inch en een 55-inch variant, met prijzen van respectievelijk 4.500 euro en 3.500 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
Nee hoor. Best Home Theater TV: Panasonic GZ2000. Gaming boeit mij nul komma nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brad Pitt schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:06:
[...]

Nee hoor. Best Home Theater TV: Panasonic GZ2000. Gaming boeit mij nul komma nul.
Ieder zijn feestje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
Brad Pitt schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:58:

Ach ja, bij dergelijke awards gaat het er nagenoeg altijd om welke fabrikant het meest betaald of welke fabrikant de beste relatie heeft met de ‘objectieve’ websites/reviewers.

Met een korreltje zout nemen zou ik het :) Tenzij het bij deze club écht anders zou zijn, geen idee. Hoe dan ook zullen het allemaal prima tv’s zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brad Pitt
remzor schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:50:
[...]
Ach ja, bij dergelijke awards gaat het er nagenoeg altijd om welke fabrikant het meest betaald of welke fabrikant de beste relatie heeft met de ‘objectieve’ websites/reviewers.
Er is "getest" door normale mensen, geen sites / reviewers / pros. Hetgeen de uitslag misschien verklaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee of dit waar is maar dit zou wel eens schokkend nieuws kunnen zijn voor zowel Samsung als LG.
Geheel tegenstrijdig met de filosofie van Samsung.
https://hdtvtest.co.uk/n/...splays-And-Switch-To-OLED

(toch maar even de Tweakers redactie getipt!) ;)

Edit:
Lijkt toch waar te zijn.
Nederlands artikel: https://www.homecinemamag...an-lcd-tvs-naar-oled-tvs/

[ Voor 29% gewijzigd door HoppyF op 19-08-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[message=59757326k,noline]Brad Pitt schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:58[/message]:

Lees hier de resultaten nog even.
Het is dus een nek aan nek race tussen de Panasonic en de LG C9.
Wat mij betreft is de winnaar dan de C9 gezien het grote prijsverschil met de GZ2000.
De kleine onderlinge verschillen kunnen een dergelijk groot prijsverschil niet rechtvaardigen.

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1566209962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HoppyF schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:02:
Geen idee of dit waar is maar dit zou wel eens schokkend nieuws kunnen zijn voor zowel Samsung als LG.

Edit:
Lijkt toch waar te zijn.
Mooi nieuws toch? Meer concurrentie, meer keuze, in the end altijd beter voor de consument :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rodie83 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:15:
[...]

Mooi nieuws toch? Meer concurrentie, meer keuze, in the end altijd beter voor de consument :)
Ja, dat wel.
Samsung kan en mag niet precies dezelfde OLED panelen maken dan LG vanwege het patent.
Maar goed, ze kunnen wel een eigen OLED ontwikkelen zoals ze in het verleden al eens hebben geprobeerd.
Dit betekent ook dat OLED als techniek nog lang niet dood is.
Microled is nog ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1244482

Anoniem: 1222698 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:43:
[...]

Het is een discussie forum in de 1ste plaats voor LG Oled en niet OLED in het algemeen. En ja, het is wel degelijk relevant.

Maar ik wacht in spanning op de hoogwaardige bijdrages van jou over LG Oled's in dit topic.

Welkom trouwens, en hoop dat je hiermede afdoende en voldoende bent geïnformeerd.

En verder

Mocht je een zichtbaar pixelprobleem hebben maak er wat duidelijke foto's van. Registreer je toestel bij LG en maak een reparatieverzoek aan. [Of bel 0900-1450 Stichting Korrelatie] LG zal dan contact met je opnemen en als zij de klacht ontvankelijk achten, dan zal er binnen de kortste keren een panelswitch worden uitgevoerd door CE Repair of de TD van LG zelf. Je hoef niet naar de verkoper dat is een onnodige tussenstap. Als ervaringsdeskundige kan ik alleen maar zeggen dat LG soepel is in deze. Zij vinden het namelijk ook niet acceptabel. Heb zelf een 3de panel waar er geen zichtbaar pixeldefect aanwezig is

Zoiets bv lijkt mij wel duidelijk:

[Afbeelding]
Er lijkt mij niks relevant aan LG OLED en dode pixels! Elke TV heeft namelijk kans op dode pixels.

en verder

Dat kan ook anders he.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Michael Knight op 21-08-2019 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustVodka
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 16:50
HoppyF schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:14:
[...]

Ja, dat wel.
Samsung kan en mag niet precies dezelfde OLED panelen maken dan LG vanwege het patent.
Maar goed, ze kunnen wel een eigen OLED ontwikkelen zoals ze in het verleden al eens hebben geprobeerd.
Dit betekent ook dat OLED als techniek nog lang niet dood is.
Microled is nog ver weg.
Wordt waarschijnlijk oled paneel met alleen blauwe pixels met daar een quantum dot filter ervoor voor de rode en groene pixels.
Dus betere kleuren en net zo’n goed contrast als normale oled maar vermoedelijk iets slechtere viewing angles vanwege extra filter laag.

Ben benieuwd naar verschil in lichtopbrengst tussen normale rgb pixels en blauwe pixels met qd filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 11:20
JustVodka schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:34:
[...]

Wordt waarschijnlijk oled paneel met alleen blauwe pixels met daar een quantum dot filter ervoor voor de rode en groene pixels.
Dus betere kleuren en net zo’n goed contrast als normale oled maar vermoedelijk iets slechtere viewing angles vanwege extra filter laag.

Ben benieuwd naar verschil in lichtopbrengst tussen normale rgb pixels en blauwe pixels met qd filter.
En/of ze nemen simpelweg een licentie op de LG OLED technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustVodka
KoffieAnanas schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:00:
[...]

Net zo min als Samsung royalties aan Dolby laboratories wil betalen zullen ze dat willen doen aan LG.

En waarom zouden ze? Een van de top mannen van Samsung gaf al een hint naar de blauwe oled plus qd filter, een techniek die beter beeld gaat opleveren en waarop ze zelf meerdere patenten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 13:06

westergas

rikkie_pc

Brad Pitt schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:06:
[...]

Dat.
Beetje bizarre msrp. Jammer. Zie ik voorlopig niet in de buurt komen van de LG's.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1244482 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:23:
[...]

Er lijkt mij niks relevant aan LG OLED en dode pixels! Elke TV heeft namelijk kans op dode pixels.
Wow..respect, je hebt er echt verstand van. Op naar je 2de hoogwaardige bijdrage.

En ja, ik ben ervaringsdeskundige. Zoals je had kunnen zien op de foto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Suomi76
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:14
Anoniem: 1244482 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:23:
[...]

en verder

Fijn voor je dat je ervaringsdeskundige bent in het omruilen van panelen. Is het dan 2 keer misgegaan of ruilde je voor de lol?
Is er echt een reden waarom je op deze manier je mengt in een discussie over zeer relevante zaken mbt Oled en LG Oled specifiek? En dan op zo'n toon je 2e reactie plaatst als je de eerste keer al door een mod een tik op de vinger heb gehad?

De discussies hier raken wel eens verhit, maar die gaan meestal nog steeds (al gaat het soms wel steeds weer over bepaalde dingen) over Oled en de ervanring ermee. Niet iedereen heeft goede ervaringen, vele wel.

En informatie over hoe en wat te doen als je een pixel issue hebt (hoeveelste keer maakt niet uit, wat het effect van een dode pixel, oplichtende pixel, of pixelcluster is), maar dat je gewoon met LG schakeld en niet via de leverancier.

Als je een pixel discussie al niet kan hebben, dan kan je de discussie in dit geheel welke vaker dieper gaat, denk ik ook niet hebben.

Ik zie je reactie al tegemoed als we over de volgende firmware met black crush of near black flashing gaan discussieren. Oh nee, eigenlijk niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoffieAnanas schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:00:
[...]

Dat doen ze dus niet want dat had men jaren geleden al kunnen doen.
Samsung vindt hun eigen OLED product blijkbaar beter dan die van LG.
We zullen het zien of ze dit gaan waarmaken.
Samsung blijft toch een vreemd bedrijf, geen licentiekosten willen betalen aan Dolby maar wel weer onderdelen verkopen aan concurrent Apple.
Ze meten met twee maten maar Samsung is nooit mijn favoriet geweest en zal het ook niet worden dat mag wel duidelijk zijn.

Betaalbare en goede OLED panelen maken is nog niet zo eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
HoppyF schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Dat doen ze dus niet want dat had men jaren geleden al kunnen doen.
Samsung vindt hun eigen OLED product blijkbaar beter dan die van LG.
We zullen het zien of ze dit gaan waarmaken.
Samsung blijft toch een vreemd bedrijf, geen licentiekosten willen betalen aan Dolby maar wel weer onderdelen verkopen aan concurrent Apple.
Ze meten met twee maten maar Samsung is nooit mijn favoriet geweest en zal het ook niet worden dat mag wel duidelijk zijn.

Betaalbare en goede OLED panelen maken is nog niet zo eenvoudig.
Samsung heeft wel een gigantisch research budget dus als ze een goed deel van hun aandacht aan de ontwikkeling van hun eigen OLED technologie gaan besteden kunnen er misschien interessante dingen gebeuren. LG heeft destijds goed gegokt en veel geïnvesteerd in OLED en daar hebben ze aardig de vruchten van geplukt. De concurentie komt eraan dus het lijkt mij aan LG om hun voorsprong te behouden en hun huidige techniek te verfijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wren schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Samsung heeft wel een gigantisch research budget dus als ze een goed deel van hun aandacht aan de ontwikkeling van hun eigen OLED technologie gaan besteden kunnen er misschien interessante dingen gebeuren. LG heeft destijds goed gegokt en veel geïnvesteerd in OLED en daar hebben ze aardig de vruchten van geplukt. De concurentie komt eraan dus het lijkt mij aan LG om hun voorsprong te behouden en hun huidige techniek te verfijnen :)
LG investeert zeker en nog steeds.
Ze zijn nu bezig met een nieuwe panelen fabriek voor grote en kleine panelen, 77 en 48 inch.
Men verwacht dus nog steeds een flinke groei en dat gaat ten koste van LCD’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:16
JustVodka schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:45:
En waarom zouden ze? Een van de top mannen van Samsung gaf al een hint naar de blauwe oled plus qd filter, een techniek die beter beeld gaat opleveren en waarop ze zelf meerdere patenten hebben.
LG heeft het patent op witte OLED pixels met rode, groene en blauwe kleurenfilters. Samsung heeft destijds geprobeerd om panelen met afzonderlijke Rode, Groene en Blauw OLED pixels te maken maar liep tegen het probleem aan dat die verschillende kleuren op verschillende snelheid helderheid verliezen. Dat was niet commercieel haalbaar. Omdat ze geen licentie wilden nemen op de techniek van hun aartsconcurrent stopten ze met de ontwikkeling van OLED en richtten ze zich volledig op LCD.

Blijkbaar kunnen ze nu met hun quantum dot filter techniek blauwe OLED pixels als uniforme pixel laag gebruiken en daarmee rode en groene pixels afleiden. En daar heeft LG geen patent op.

Ik ben benieuwd naar een onafhankelijke vergelijking met de LG OLED panelen wanneer Samsung z'n eerste TV's op deze techniek gebaseerd in de winkel heeft. Maar dat zal nog wel even duren. :P

Overigens... Nu de eerste unboxing van de B9 een feit is, zijn alle specificaties daarvan al bekend? Krijgt de B9 bijvoorbeeld ook HDMI 2.1 ?

[ Voor 5% gewijzigd door Haay op 20-08-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
HoppyF schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

LG investeert zeker en nog steeds.
Ze zijn nu bezig met een nieuwe panelen fabriek voor grote en kleine panelen, 77 en 48 inch.
Men verwacht dus nog steeds een flinke groei en dat gaat ten koste van LCD’s.
Dat was mijn punt :)

Goed voor de consumenten in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haay schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

Overigens... Nu de eerste unboxing van de B9 een feit is, zijn alle specificaties daarvan al bekend? Krijgt de B9 bijvoorbeeld ook HDMI 2.1 ?
Wat betreft HDMI 2.1, neen volgens een artikel op de FP

LG kondigde op de CES ook een nieuwe B9 aan. Dit model werd niet op de stand getoond en komt voorlopig ook niet naar de Benelux. De C9 is bij ons dus het instapmodel oledtelevisie van LG. De nieuwe modellen, met uitzondering van de B9, hebben allemaal de tweede generatie van LG's α9-beeldverwerkingschip aan boord. Dat betekent onder andere dat hdmi 2.1 volledig wordt ondersteund.

reviews: De nieuwe oled-tv's van LG - Groter, meer pixels en hdmi 2.1

Nog eens opnieuw gelezen maar nu goed..Thanks @HoppyF

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 20-08-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haay schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

LG heeft het patent op witte OLED pixels met rode, groene en blauwe kleurenfilters. Samsung heeft destijds geprobeerd om panelen met afzonderlijke Rode, Groene en Blauw OLED pixels te maken maar liep tegen het probleem aan dat die verschillende kleuren op verschillende snelheid helderheid verliezen. Dat was niet commercieel haalbaar. Omdat ze geen licentie wilden nemen op de techniek van hun aartsconcurrent stopten ze met de ontwikkeling van OLED en richtten ze zich volledig op LCD.

Blijkbaar kunnen ze nu met hun quantum dot filter techniek blauwe OLED pixels als uniforme pixel laag gebruiken en daarmee rode en groene pixels afleiden. En daar heeft LG geen patent op.

Ik ben benieuwd naar een onafhankelijke vergelijking met de LG OLED panelen wanneer Samsung z'n eerste TV's op deze techniek gebaseerd in de winkel heeft. Maar dat zal nog wel even duren. :P

Volgens de specs heeft de B9 gewoon HDMI 2.1 en eARC.
https://www.lg.com/uk/tvs/lg-OLED55B9PLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Kijk, daar word ik blij van. :) Volgens mij gaat de B9 later dit jaar (ff wachten op een leuke aanbieding of cash-back actie) mijn nieuwe TV worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de specs:
  • α7 Gen 2 proc vs α9 Gen 2 proc met dubbel zo grote 3D LUT voor nauwkeurigere kleurenweergave
  • single vs twin tuner
Uiteraard kunnen er nog meer verschillen in kwaliteit, materiaalgebruik etc zijn die niet naar voren komen in de lijst met specs. ;) Het OLED paneel zal zeer waarschijnlijk identiek zijn om de productiekosten te drukken, maar denk aan kleinere dingen als speakers, wifi, bluetooth, etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 20-08-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Cap schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:20:
Volgens de specs:
  • α7 Gen 2 proc vs α9 Gen 2 proc met dubbel zo grote 3D LUT voor nauwkeurigere kleurenweergave
  • single vs twin tuner
Uiteraard kunnen er nog meer verschillen in kwaliteit, materiaalgebruik etc zijn die niet naar voren komen in de lijst met specs. ;) Het OLED paneel zal zeer waarschijnlijk identiek zijn om de productiekosten te drukken, maar denk aan kleinere dingen als speakers, wifi, bluetooth, etc.
Natuurlijk is de C9 beter dan de B9, en als het prijsverschil minimaal blijkt dan is het 'dom' om voor de B9 te kiezen. Ik neem toch aan dat LG de B9 niet voor de prijs van de C9 in de markt zal zetten. :D

Als vergelijking zou ik eerder de B9 met de B8 van vorig jaar vergelijken. Dan is die B9 met HDMI 2.1 en WebOS 4.5 wel wat toekomst vaster. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De prijs heeft zeker invloed op de keuze. LG zet de verschillende modellen met beperkte technische verschillen natuurlijk met een beduidend verschillende adviesprijs in de markt, een standaard marketingtruuk ter optimalisatie van inkomsten versus productiekosten.

De geschiedenis leert echter dat het prijsverschil tussen een B, C en E model met regelmaat klein tot nihil is. Het hangt net af van wat voor aanbiedingen / cashback er op dat moment lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haay schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:55:
[...]

Natuurlijk is de C9 beter dan de B9, en als het prijsverschil minimaal blijkt dan is het 'dom' om voor de B9 te kiezen. Ik neem toch aan dat LG de B9 niet voor de prijs van de C9 in de markt zal zetten. :D

Als vergelijking zou ik eerder de B9 met de B8 van vorig jaar vergelijken. Dan is die B9 met HDMI 2.1 en WebOS 4.5 wel wat toekomst vaster. ;)
Belangrijkste verschil is de processor vergelijkbaar met de verschillen tussen de B8 en C8.
De “langzame” processor heeft alleen effect op de beeldverwerking.
De verschillen zijn echter gering en als je budget meetelt is de B9 een goede koop.

Het is niet zeker of de verschillen tussen de B en C dit jaar hetzelfde zijn dan vorig jaar.
Dat is dus nog een aanname die bevestigd moet worden.

Ik verwacht dat LG de B9 ook wel in de Benelux op de markt gaat brengen want er is zeker een doelgroep voor net als voorgaande jaren.
HoppyF schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:02:

Edit:
Lijkt toch waar te zijn.
Tweakers heeft een bericht geplaatst op de FP.
nieuws: Samsung werkt aan productie van oledpanelen met quantumdots voor tv's

[ Voor 28% gewijzigd door HoppyF op 21-08-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
@HoppyF ik zie je op dezelfde pagina 2x dubbelposten? misschien een optie om je bericht te wijzigen als je iets extra wilt vermelden?

[ Voor 14% gewijzigd door Farabi op 20-08-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 01:10
Ben in het bezit van de C9 en zag hier wat dingen over pixel defecten. Heb m'n scherm net gecheckt. Zag 3 afwijkende pixels in het blauwe scherm. Dit betekent dat ik 3 kapotte pixels heb neem ik aan? Of zijn er nog mogelijkheden om dit te fixen?

PSN: Mondaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet echt. Maak eens een fotootje van de pixels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er vanuitgaande dat het geen vuiltjes op het scherm zijn lijkt het inderdaad op dode subpixels. Maar zie je het vanaf 1 meter afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Topicreport is Go! Of nee, toch niet.. Als je mensen wilt aanspreken/corrigeren, doe dat dan op de juiste manier: maak een topicreport of kom gezellig solliciteren bij het moderatieteam! d:)b

[ Voor 75% gewijzigd door Michael Knight op 21-08-2019 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:34
Monda schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:16:
Ben in het bezit van de C9 en zag hier wat dingen over pixel defecten. Heb m'n scherm net gecheckt. Zag 3 afwijkende pixels in het blauwe scherm. Dit betekent dat ik 3 kapotte pixels heb neem ik aan? Of zijn er nog mogelijkheden om dit te fixen?
voor 3 van deze kapotte pixels ruilt/repareert LG wel,(of misschien de winkel,even bellen) je weet nu waar ze zitten en gaat er toch op letten,bederft een beetje het plezier van een nieuwe C9.is het scherm verder wel goed bij die blauwe en rode foto ? (eventueel grijs nog testten) color banding,vertical banding,uniformiteit.
doet de winkel er verder niets mee,foto's naar lg sturen
https://www.lg.com/nl/ondersteuning/contact/chat-email/email

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Zoals gevraagd. Zie je het op een normale kijkafstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamazaki schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:46:
[...]
Ja, gisteren rond 21.00 en vandaag.
Over de Samsung OLED geruchten?
Ik heb mijzelf gequote om mensen erop attent te maken dat de redactie vandaag hierover een bericht heeft geplaatst. De meesten zullen dit ondertussen wel gelezen hebben.
Ik had mijn reactie ook kunnen wijzigen maar dan was dit niet meer opgevallen omdat het een post van gisteren was.
Hoe dan ook las ik jouw reacties ook bij het artikel. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
Wren schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:57:
[...]

Zoals gevraagd. Zie je het op een normale kijkafstand?
Als ik normaal tv kijk zie ik het totaal niet.
Met de desbetreffende kleuren scherm aan zie ik het wel vanaf een meter, maar dan moet ik echt goed kijken. Vanaf de bank (3 meter) zie ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwh53
Monda schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:01:
[...]

Als ik normaal tv kijk zie ik het totaal niet.
Met de desbetreffende kleuren scherm aan zie ik het wel vanaf een meter, maar dan moet ik echt goed kijken. Vanaf de bank (3 meter) zie ik het niet.
als het scherm verder goed is,maak je mij nu aan het twijfelen haha.heb je geen vertical/color banding,slechte uniformiteit bv. bij een wit scherm aan de zijkanten een verkleuring (die vallen namelijk wel op),dan laat het zo,komen er nog meer pixels bij kun je altijd nog bellen,zolang heb je de tv nog niet.
aan de andere kant,was ik ook niet blij geweest met 3 dode pixels bij een nieuwe c9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
pwh53 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:10:
[...]

als het scherm verder goed is,maak je mij nu aan het twijfelen haha.heb je geen vertical/color banding,slechte uniformiteit bv. bij een wit scherm aan de zijkanten een verkleuring (die vallen namelijk wel op),dan laat het zo,komen er nog meer pixels bij kun je altijd nog bellen,zolang heb je de tv nog niet.
aan de andere kant,was ik ook niet blij geweest met 3 dode pixels bij een nieuwe c9.
Ik ga even wat YouTube filmjes opzoeken om te testen. Wat bedoel je met uniformiteit bij wit scherm? Is de kans op meer defecte pixels groter als je ze eenmaal hebt? Thnx voor 't meedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door Monda op 20-08-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 19:02
Ik heb zojuist een nieuwe lg c8 geïnstalleerd. Is dit nou banding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kroqzudJiKCTumNruURhe1ht/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwh53
Monda schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:47:
[...]

Ik ga even wat YouTube filmjes opzoeken om te testen. Wat bedoel je met uniformiteit bij wit scherm? Is de kans op meer defecte pixels groter als je ze eenmaal hebt? Thnx voor 't meedenken.
sommige hebben bij een volledig wit scherm een gele,roze of blauwe gloed aan de zijkant(en).weet niet of de kans groter is mbt. de pixels,gevoelsmatig wel, is verder nergens op gebaseerd.doe een paar testten,oledlampje op 100,felle kleuren,wit/grijs ,wel vanaf de positie waar je normaal zit en zoals je normaal kijkt.denk er een paar dagen over na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wren
Monda schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:47:
[...]

Ik raad je aan je niet helemaal kapot te testen, je maakt jezelf gek. Is het een goed beeld zonder gebruik van een microscoop= lekker genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 09:36
HoppyF schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

Over de Samsung OLED geruchten?
Ik heb mijzelf gequote om mensen erop attent te maken dat de redactie vandaag hierover een bericht heeft geplaatst. De meesten zullen dit ondertussen wel gelezen hebben.
Ik had mijn reactie ook kunnen wijzigen maar dan was dit niet meer opgevallen omdat het een post van gisteren was.
Hoe dan ook las ik jouw reacties ook bij het artikel. Prima.
Nee. Hij bedoelt dat je regelmatig iets nieuws post terwijl je al de laatste bent die iets heeft gepost. Dat mag niet, hiervoor kun je gewoon je eigen (en laatste) reactie in het topic editen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlameDB
DrNizeGuy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:05:

[Afbeelding]
Dit lijkt mij inderdaad een geval van extreme vertical banding. Het feit dat dit zo opvalt op foto en bij 20% grijswaardes én in blijkbaar een niet compleet verdonkerde ruimte, bevestigen dit.

Probeer eens voetbal te kijken. Zie je dit ook bij panning shots? Anyway, dit zal sowieso opvallen bij donkerdere scènes in films/series/etc.

Het is wel een nieuw scherm, dus ik zou sowieso wachten op enkele automatische refreshes (starten vanzelf bij uitschakelen tv en gecumuleerd 4 uur te kijken). Vooral in de eerste levensuren durft dit nogal eens te veranderen, zowel in positieve als negatieve zin (maar aangezien het niet veel erger kan bij dit paneel zou het eerder positief moeten veranderen).
Dit bedoel ik met defecte sub-pixels. Bespaar je zelf de moeite en indien je hier totaal geen last van hebt op normale kijkafstand (ik veronderstel dat dit een 65" scherm is, op 1 meter afstand zal dus niet je normale kijkafstand zijn) én je vertical banding en tinting is ok, hou je best dit scherm.

Kans is niet klein dat er weer zo'n miniscule pixels defect zijn op een nieuw paneel.

[ Voor 23% gewijzigd door FlameDB op 21-08-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwh53 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:10:
[...]

Het zijn geen compleet dode pixels maar dode subpixels: alleen bepaalde kleuren doen het niet.
DrNizeGuy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:05:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad duidelijk zichtbare banding over het hele scherm icm met donkerdere blobs aan de linkerzijde. Dit lijkt me een perfect voorbeeld van een niet uniform aangebrachte schermcoating. Welk 20% testscherm is het dat je gebruikt? Het is een of andere onverzadigde blauwtint of je camera maakt er iets blauws van :P, gebruikelijker is in ieder geval om grijze testschermen te nemen.

Inderdaad is testen met real life content het devies, voetbal doet het altijd goed en ook donkere films met panning shots van luchten. Ik heb sterk het vermoeden dat je snel uitgetest bent en dan zou ik een omruiling in gang zetten. Tip: bespaar jezelf teleurstelling en ga niet uit van hoopvolle berichten dat "het wel wegtrekt". Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat dit hier niet het geval is. (Blijkt het tegendeel, corrigeer me. Heb ik gelijk, bevestig me. :P)

[ Voor 70% gewijzigd door Cap op 21-08-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 19:02
Bedankt @FlameDB en @Cap voor de reacties.
Dit is een testfilmpje van YouTube om het duidelijk te laten zien. Tijdens de setup (grijze achtergronden) en in de menu's viel het mij al op. Bij gewoon tv kijken zie ik het ook en dan natuurlijk met name bij donkere scènes.

Helaas pindakaas, ik ga het niet afwachten, deze gaat retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Cap schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Het zijn geen compleet dode pixels maar dode subpixels: alleen bepaalde kleuren doen het niet.

[...]

Dat is inderdaad duidelijk zichtbare banding over het hele scherm icm met donkerdere blobs aan de linkerzijde. Dit lijkt me een perfect voorbeeld van een niet uniform aangebrachte schermcoating. Welk 20% testscherm is het dat je gebruikt? Het is een of andere onverzadigde blauwtint of je camera maakt er iets blauws van :P, gebruikelijker is in ieder geval om grijze testschermen te nemen.

Inderdaad is testen met real life content het devies, voetbal doet het altijd goed en ook donkere films met panning shots van luchten. Ik heb sterk het vermoeden dat je snel uitgetest bent en dan zou ik een omruiling in gang zetten. Tip: bespaar jezelf teleurstelling en ga niet uit van hoopvolle berichten dat "het wel wegtrekt". Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat dit hier niet het geval is. (Blijkt het tegendeel, corrigeer me. Heb ik gelijk, bevestig me. :P)
Komt vertical banding voort uit slecht aangebrachte schermcoating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
FlameDB schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:07:

Dit bedoel ik met defecte sub-pixels. Bespaar je zelf de moeite en indien je hier totaal geen last van hebt op normale kijkafstand (ik veronderstel dat dit een 65" scherm is, op 1 meter afstand zal dus niet je normale kijkafstand zijn) én je vertical banding en tinting is ok, hou je best dit scherm.

Kans is niet klein dat er weer zo'n miniscule pixels defect zijn op een nieuw paneel.
Scheelt dat het idd subpixels zijn. Zie het vanaf de bank sowieso niet. He tis trouwens een 55 inch scherm. Is tinting dat gebeuren met verkleuringen in wit wat hierboven genoemd werd? Banding al paar keer getest. Is zeker niet enorm aanwezig en ook niet bij normaal gebruik gezien, alleen bij test filmje twijfel ik. Zal straks een foto sturen.

[ Voor 25% gewijzigd door Monda op 21-08-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlameDB
Monda schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

Scheelt dat het idd subpixels zijn. Zie het vanaf de bank sowieso niet. He tis trouwens een 55 inch scherm. Is tinting dat gebeuren met verkleuringen in wit wat hierboven genoemd werd? Banding al paar keer getest. Is zeker niet enorm aanwezig en ook niet bij normaal gebruik gezien, alleen bij test filmje twijfel ik. Zal straks een foto sturen.
Klopt, tinting zie je vooral bij witte beelden en dan kleurverschillen in het beeld (kan groen, magenta, blauw, gelig zijn). Andere vorm van tinting is bij gele/oranje/lichtbruine kleuren zichtbaar.

Indien je hier niets storend terugvindt en de vertical banding dus ook geen probleem is, zou ik het paneel behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlameDB schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Komt vertical banding voort uit slecht aangebrachte schermcoating?
Het is in ieder geval een bekende oorzaak van uniformiteitsproblemen op beeldschermen.

Ik heb de afbeelding wat opgekrikt in helderheid/contrast om de boel nog duidelijker zichtbaar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Zmnp1Yz/715114.jpg

Voor het gemak van de discussie noem ik de donkere plekken de banden (je zou natuurlijk juist ook de lichte plekken de banden kunnen noemen), ik tel er 5. Linksboven wordt het duidelijk een donkere blob die de banden deels overlapt.

Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zijn?

Er is niet zoals bij LCD sprake van een backlight array, dus die mogelijkheid valt af.

Het is ook onwaarschijnlijk dat de electronische aansturing van de pixels een dergelijk patroon van verticale banden laat zien. De banden zijn niet gecentreerd over het scherm verdeeld, de verticale banden hebben soms strakke grenslijnen (linkerzijde meest rechter band, rechterzijde meest linker band) maar vaker onregelmatige vormen met een vervagende overgang.

Waar het wel naar uit ziet is alsof iemand met een niet helemaal egaal verzadigde verfroller (of niet egaal uitgeoefende druk op de roller) een muur is gaan schilderen. Het patroon is dus alsof je met een roller een laag hebt aangebracht of samengedrukt. Dan denk je aan het aanbrengen van een schermcoating of eventueel een onregelmatige laminering (samenplakken) van de verschillende lagen van het paneel.

In beide gevallen is het onwaarschijnlijk dat het gebruik van de tv deze onregelmatigheden wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 15:31
Oorzaak banding:
Een OLED scherm wordt (erg simpel gezien) gemaakt met een soort ink-jet printer. Door kleine afwijkingen in de geprinte structuren zie je verschil in lichtintensiteit.

Oorzaak verloop in tijd:
Net zoals een hoop andere electronica componenten (bv. transistoren en FET's) zie je een soort van burn-in in de eerste gebruiks uren. De performance van de LEDjes in het scherm veranderen dan iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Vroeger ging het upgraden veel makkelijker bij een LCD scherm hier. Nu durf ik niet snel meer te upgraden met mijn OLED, want ik heb nu een perfecte scherm zonder poespas. vooral als ik de problemen lees met 65inch schermen, want ik wil hierna naar een 65C9.

[ Voor 24% gewijzigd door Farabi op 21-08-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Hmm, dat is gek. Moeten die scherpe banden dan ook niet zichtbaar zijn bij heldere beelden?

Ik heb bij mijn eigen paneel ook de near black banding/blobbing zien veranderen na enkele automatische refreshes. Dat kan dan toch niet liggen aan iets "vast" op het scherm zoals de coating die je beschrijft? Enfin, we'll never know, enkel sommige LG engineers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
FlameDB schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:17:
Hmm, dat is gek. Moeten die scherpe banden dan ook niet zichtbaar zijn bij heldere beelden?
Nee, dat hoeft niet. Bij "bijna zwart" is een klein verchil in vermogensintensiteit goed te zien. Bij "bijna wit" is een klein verschil in vermogensintensiteit niet te zien.
Zie het al volgt: Als je met je auto 5km/u rijdt, is een verschil van 1km/u merkbaar.
Als je 100km/u rijdt, is een verschil van 1km/u veel minder merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-06 20:14
Hamazaki schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:36:
Vroeger ging het upgraden veel makkelijker bij een LCD scherm hier. Nu durf ik niet snel meer te upgraden met mijn OLED, want ik heb nu een perfecte scherm zonder poespas. vooral als ik de problemen lees met 65inch schermen, want ik wil hierna naar een 65C9.
Ken het gevoel, heb voorlopig een 55B8 waarvan ik hoop dat ze ooit macro blocking van oplossen maar vrees ervoor gezien het daar stil rond blijft voor de B series, voor de rest valt dit toestel reuze mee in uniformiteit, geen extreme banding of tinting aanwezig.

[ Voor 49% gewijzigd door Light21M op 21-08-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Light21M schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

Ken het gevoel, heb voorlopig een 55B8 waarvan ik hoop dat ze ooit macro blocking van oplossen maar vrees ervoor gezien het daar stil rond blijft voor de B series, voor de rest valt dit toestel reuze mee in uniformiteit, geen extreme banding of tinting aanwezig.
was macroblocking al niet verholpen? of hebben ze dat alleen gedaan vanaf de C8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-06 20:14
Hamazaki schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

was macroblocking al niet verholpen? of hebben ze dat alleen gedaan vanaf de C8?
Enkel bij de C8 modellen voorlopig, de B8 "nog" niet.
Zelfs niet met de laatste firmware.

[ Voor 6% gewijzigd door Light21M op 21-08-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zilvermeeuw gaat dit over vertical banding of welke vorm van banding ook, en bedoel je dat dit een oorzaak van banding is of de enige mogelijke oorzaak van banding? (Bron?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlameDB schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:17:

Ik heb bij mijn eigen paneel ook de near black banding/blobbing zien veranderen na enkele automatische refreshes. Dat kan dan toch niet liggen aan iets "vast" op het scherm zoals de coating die je beschrijft? Enfin, we'll never know, enkel sommige LG engineers :)
Ik heb zowel bij mijn vorige plasma's als mijn huidige OLED de vertical banding 0,0 zien veranderen. Ik heb daarbij foto's gemaakt van voor en na, om zeker te zijn dat ik me geen dingen verbeeld. :) Van banding is bij mijn OLED vrijwel geen sprake (niet zichtbaar in content), blobs daarentegen heb ik in de near black zone meer dan genoeg. Ook die zijn sinds aankoop 0,0 minder geworden. :)
Zilvermeeuw schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Nee, dat hoeft niet. Bij "bijna zwart" is een klein verchil in vermogensintensiteit goed te zien. Bij "bijna wit" is een klein verschil in vermogensintensiteit niet te zien.
Zie het al volgt: Als je met je auto 5km/u rijdt, is een verschil van 1km/u merkbaar.
Als je 100km/u rijdt, is een verschil van 1km/u veel minder merkbaar.
Exact! d:)b

Voor degenen die er aanstoot aan nemen: sorry voor de 2 posts achter elkaar. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 21-08-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 21:26
Ik ben recent verhuisd naar een nieuwe woning, waar ik mijn TV aan de muur ga hangen (8 jaar oude 37inch Samsung). Over een paar maanden wil ik een LG C8/C9 halen 55inch. Daarom wil ik de beugel alvast op de juiste hoogte daarvoor hangen. Ik heb een WALL 3205 beugel gehaald van Vogel.

Is er iemand die toevallig een zelfde beugel + TV combinatie heeft? Die voor mij de afstand tussen de beugel en de bovenkant van de TV kan meten?

Of iemand die de hoogte tussen de Vesa mount gaten en de bovenkant van het scherm wil meten?

[ Voor 12% gewijzigd door crepsly op 21-08-2019 19:53 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
Foutje, bericht kan weg.

[ Voor 93% gewijzigd door crepsly op 21-08-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
crepsly schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:49:
Ik ben recent verhuisd naar een nieuwe woning, waar ik mijn TV aan de muur ga hangen (8 jaar oude 37inch Samsung). Over een paar maanden wil ik een LG C8/C9 halen 55inch. Daarom wil ik de beugel alvast op de juiste hoogte daarvoor hangen. Ik heb een WALL 3205 beugel gehaald van Vogel.

Is er iemand die toevallig een zelfde beugel + TV combinatie heeft? Die voor mij de afstand tussen de beugel en de bovenkant van de TV kan meten?

Of iemand die de hoogte tussen de Vesa mount gaten en de bovenkant van het scherm wil meten?
Kies een beugel die beide scherm groottes ondersteund dan kan je de beugel verplaatsen zodat het altijd past. Zowel naar beneden als naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilvermeeuw
Cap schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:02:
@Zilvermeeuw gaat dit over vertical banding of welke vorm van banding ook, en bedoel je dat dit een oorzaak van banding is of de enige mogelijke oorzaak van banding? (Bron?).
Met het "ink-jet" principe is vertical banding te verklaren. De printer-kop zal heen en weer gaan over de kleinste afmetingen van het scherm. Voor een TV is dat in vertikale richting.

Er zijn ook wel meer factoren aan te geven, Als je bijvoorbeeld de specificatie van een losse LED bekijkt, zie je dat er een best grote marge zit op lichtopbrengst bij dezelfde stroom. Afhankelijk van de temperatuur bijvoorbeeld. Ook zal de stroomverdeling over een groot scherm best lastig zijn en kan een oorzaak zijn.

De bron van het ink-jet principe is mijn geheugen, die nog een opname heeft van zo'n printer van jaaaren geleden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 19:32

..Christiaan..

..zwll..

crepsly schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:49:

Ik heb de 3205 icm een 55" E9.
Ik wil vanavond wel ff kijken of ik het kan opmeten; ik haal de tv liever niet (weer) van de muur. De tie-wraps die je erbij krijgt; niet te kort afknippen; je moet er aan trekken om de beugels los te klikken. Ik kan er nu net wel/niet bij .....

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
..Christiaan.. schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:20:
[...]

Ik heb de 3205 icm een 55" E9.
Ik wil vanavond wel ff kijken of ik het kan opmeten; ik haal de tv liever niet (weer) van de muur. De tie-wraps die je erbij krijgt; niet te kort afknippen; je moet er aan trekken om de beugels los te klikken. Ik kan er nu net wel/niet bij .....
Je hoeft de tv niet van de muur te halen. Als je vanaf de grond de hoogte van de beugel en de hoogte van de tv meet weet ik voldoende

• Basjuuh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 09:54
Gisteren mijn LGB865 inch binnen gekregen.
Wat een genot dat HDR, ongekend.

Ik vraag mijzelf alleen wel 1 ding af; zijn die wifichips zo ongelofelijk ruk in die toestellen?
Mijn wifi (wordt later vervangen door bekabeld hoor) is zo haperig dat HDR 4k op YouTube niet echt lekker laadt.

Toegegeven; heb niet het allerbeste internet, maar heb ook een Philips 4k met HDR functionaliteit, die functioneert wel. Wifisnelheid ligt daar op zo'n 30 mbps. Op de LG zit ik op 10. Heb op Internet al wat 'oplossingen' gevonden, maar die blijken niet te werken.

Iemand ervaring hiermee? En een mogelijke oplossing. Los van dat het bekabeld wordt vind ik namelijk dat als je een dergelijk bedrag neerlegt voor een tv dat je toch wel wat mag verwachten?
Zilvermeeuw schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:07:
[...]

Met het "ink-jet" principe is vertical banding te verklaren. De printer-kop zal heen en weer gaan over de kleinste afmetingen van het scherm. Voor een TV is dat in vertikale richting.

Er zijn ook wel meer factoren aan te geven, Als je bijvoorbeeld de specificatie van een losse LED bekijkt, zie je dat er een best grote marge zit op lichtopbrengst bij dezelfde stroom. Afhankelijk van de temperatuur bijvoorbeeld. Ook zal de stroomverdeling over een groot scherm best lastig zijn en kan een oorzaak zijn.

De bron van het ink-jet principe is mijn geheugen, die nog een opname heeft van zo'n printer van jaaaren geleden,
Wellicht dat het resultaat van verticale banden + blobs een combinatie is van het effect van de OLED fabricage wat jij noemt + de AR coating die niet 100% is aangebracht.

Laat ik mijn tv als voorbeeld erbij pakken. Even wat 1%, 2%, tot 5% schermen voor maximaal horror effect. :) Ik kan op 5%-20% slechts met heel veel moeite iets wat op banding lijkt ontwaren maar de blobs zijn tot 10% duidelijk aanwezig.

Dit is duidelijk geen banding issue. Het scherm komt niet evenredig uit zwart, er is een soort langzaam naar links terugtrekkende blob te zien. Rechtsbovenin zit een blob die juist zichtbaarder wordt in de 5%-10% regio. Ik kan me voorstellen dat mensen dit aanzien voor het "inbranden" van een logo maar dat is het dus niet, de tv was pas een gering aantal uren oud in dit voorbeeld en had nauwelijks een logo voor zijn kiezen gehad. Ook de lichtere horizontale plek onderin zou men kunnen aanzien voor iets met ondertiteling, maar ook hier geldt hetzelfde. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sVNfYNX/1IRE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Br394cS/2IRE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xJcXB15/3IRE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6XkxBDh/4IRE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kDgKgjq/IMG-2396.jpg

@Basjuuh Bekend probleem, hier herhaaldelijk geconstateerd en besproken: wifi is niet het sterkste punt van deze tv's en de LAN is ook maar 100 Mbit. HIer 21 pagina's met zoekresultaat: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 22-08-2019 09:31 ]

• pwh53
Basjuuh schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:11:
Gisteren mijn LGB865 inch binnen gekregen.

Ik vraag mijzelf alleen wel 1 ding af; zijn die wifichips zo ongelofelijk ruk in die toestellen?
Mijn wifi (wordt later vervangen door bekabeld hoor) is zo haperig dat HDR 4k op YouTube niet echt lekker laadt.

Toegegeven; heb niet het allerbeste internet, maar heb ook een Philips 4k met HDR functionaliteit, die functioneert wel. Wifisnelheid ligt daar op zo'n 30 mbps. Op de LG zit ik op 10. Heb op Internet al wat 'oplossingen' gevonden, maar die blijken niet te werken.

Iemand ervaring hiermee? En een mogelijke oplossing. Los van dat het bekabeld wordt vind ik namelijk dat als je een dergelijk bedrag neerlegt voor een tv dat je toch wel wat mag verwachten?
quickstart uitgezet ?

• FlameDB
Cap schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Wellicht dat het resultaat van verticale banden + blobs een combinatie is van het effect van de OLED fabricage wat jij noemt + de AR coating die niet 100% is aangebracht.

Laat ik mijn tv als voorbeeld erbij pakken. Even wat 1%, 2%, tot 5% schermen voor maximaal horror effect. :) Ik kan op 5%-20% slechts met heel veel moeite iets wat op banding lijkt ontwaren maar de blobs zijn tot 10% duidelijk aanwezig.

Dit is duidelijk geen banding issue. Het scherm komt niet evenredig uit zwart, er is een soort langzaam naar links terugtrekkende blob te zien. Rechtsbovenin zit een blob die juist zichtbaarder wordt in de 5%-10% regio. Ik kan me voorstellen dat mensen dit aanzien voor het "inbranden" van een logo maar dat is het dus niet, de tv was pas een gering aantal uren oud in dit voorbeeld en had nauwelijks een logo voor zijn kiezen gehad. Ook de lichtere horizontale plek onderin zou men kunnen aanzien voor iets met ondertiteling, maar ook hier geldt hetzelfde. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@Basjuuh Bekend probleem, hier herhaaldelijk geconstateerd en besproken: wifi is niet het sterkste punt van deze tv's en de LAN is ook maar 100 Mbit. HIer 21 pagina's met zoekresultaat: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
Ik zou denken dat die blobs en verschil in lichtoutputintensiteit eerder verschillen zijn in voltage die elke pixel krijgt. Aangezien daarmee wordt gespeeld bij elke refresh cycle kan dit gedrag wijzigen, vooral in de eerste levensuren. Mijn allereerste OLED paneel was een echte horrorshow op 5% grey, allemaal donkere plekker links boven. Dit was compleet weg na 1 of 2 automatische cycles.
Je zou dat wellicht denken, maar dit is vanaf het begin en inmiddels al vele honderden uren -wat zeg ik, duizenden- uren zo incl vele pixel refreshes (zowel automatisch als geforceerd), en verandert geen ene mallemoer. ;) Het scherm is nog precies hetzelfde als in de eerste week (lang leve de foto's, mijn geheugen is immers bedrieglijk).

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 22-08-2019 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustVodka
Ik haal op m'n C9 in de Netflix app tussen de 140-160mbps via wifi. In de tv webbrowser verschilt het per test site maar ook daar haal ik regelmatig boven de 100.
Ik heb alleen nog niet op m'n Netgear Orbi gekeken of mijn tv via 2.4GHz of 5GHz connect.
Thuis heb ik een 400mbps verbinding en met andere devices haal ik vaak boven de 200/300.

De film "Billy Lynn's Long Halftime Walk" 4k 60fps HDR (79GB) speelt af zonder hikken via plex op de tv. En dit zonder re-encoding in de plex server op m'n synology die dit niet eens zou aankunnen.

Maar goed ik woon in een rustige woonwijk met niet al te gek veel andere accesspoints in de omgeving. Misschien is de wifi client in de tv erg gevoelig voor inteferentie van andere access points?
JustVodka schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:56:
[...]

Ik haal op m'n C9 in de Netflix app tussen de 140-160mbps via wifi. In de tv webbrowser verschilt het per test site maar ook daar haal ik regelmatig boven de 100.
Ik heb alleen nog niet op m'n Netgear Orbi gekeken of mijn tv via 2.4GHz of 5GHz connect.
Thuis heb ik een 400mbps verbinding en met andere devices haal ik vaak boven de 200/300.

De film "Billy Lynn's Long Halftime Walk" 4k 60fps HDR (79GB) speelt af zonder hikken via plex op de tv. En dit zonder re-encoding in de plex server op m'n synology die dit niet eens zou aankunnen.

Maar goed ik woon in een rustige woonwijk met niet al te gek veel andere accesspoints in de omgeving. Misschien is de wifi client in de tv erg gevoelig voor inteferentie van andere access points?
Ik denk dat @Basjuuh de tips opvolgt het probleem met de WiFi wel zal zijn opgelost.
WiFi is en blijft een lastig iets in huis.
Dit komt ook dan niemand dezelfde situatie heeft en vergelijken dus lastig is.
Met wat tunen en wijzigen kom je meestal een heel eind en is er een stabiele WiFi verbinding mogelijk.

• Farabi
  • Niet online
JustVodka schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:56:
[...]De film "Billy Lynn's Long Halftime Walk" 4k 60fps HDR (79GB) speelt af zonder hikken
Billy Lynn remux is inderdaad de film om je hardware/stream te testen. als ie deze film trekt, dan trekt ie ze allemaal :)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:22
Probeer even een ander kanaal, bij mij heeft dit het opgelost. :) (Ik heb een C8 trouwens)
SmiGueL in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Speedtests via WIFI zijn nu 250 Mb/s (want de max. van mijn Ziggo lijn) en bekabeld uiteraard max. 100 Mb/s.

Ik zal eens kijken of ik wat UHD demo's kan vinden met verschillende bitrates. Ben wel benieuwd hoe veel sneller streamen gaat via LAN. :) Edit: Dit lijkt erop. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 22-08-2019 13:17 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• midego
SmiGueL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:24:
[...]

Probeer even een ander kanaal, bij mij heeft dit het opgelost. :) (Ik heb een C8 trouwens)

Speedtests via WIFI zijn nu 250 Mb/s (want de max. van mijn Ziggo lijn) en bekabeld iets van 90 Mb/s.

Ik zal eens kijken of ik wat UHD demo's kan vinden met verschillende bitrates. Ben wel benieuwd hoe veel sneller streamen gaat via LAN. :) Edit: Dit lijkt erop. 8)
Je wifi is sneller dan je kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:22
midego schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:04:
[...]
Je wifi is sneller dan je kabel?
100%
Als ik een video stream en snel vooruit skip (dus content laadt die niet al gecashed is) dan laadt het via WIFI sneller als via UTP.
Ik heb zelf een fatsoenlijke router gekocht (sneller/stabieler dan de standaard meegeleverde zooi) dus ik zie echt geen reden om voor bekabeld te gaan. :P

*Iets wat ik jaren geleden nooit had durven zeggen... 'Normaal' gesproken zou ik bedraad altijd ook altijd prefereren boven draadloos.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• midego
HoppyF schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

Logisch toch?
WiFi is 802.11ac (maximaal 866 Mbit/s), LAN (vaste aansluiting) is 100 Mbit/s.

Echter, voor streaming zal je voorlopig niet snel boven 100 Mbit/s uitkomen.
Ik ging er eigenlijk van uit dat er intern een 1gbit netwerkpoort zat, dat zal mij ook logischer lijken.
Maar nu begrijp ik waarom het sneller is :)

• Basjuuh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 09:54
SmiGueL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:24:
[...]

Speedtests via WIFI zijn nu 250 Mb/s (want de max. van mijn Ziggo lijn) en bekabeld uiteraard max. 100 Mb/s.

Mhhhh, oke dan! Dus een aanpassing naar kanaal 52 is jouw oplossing. Ben benieuwd. Ga het straks proberen als ik thuis ben. Blijf het toch bijzonder vinden...
Hoeveel mbps heb je eigenlijk nodig, gemiddeld?
midego schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:29:
[...]
Ik ging er eigenlijk van uit dat er intern een 1gbit netwerkpoort zat, dat zal mij ook logischer lijken.
Maar nu begrijp ik waarom het sneller is :)
Nee dus!
Ja, klinkt raar maar er zit nog steeds een 100 Mbit/s poort op de LG TV’s.
LG gaat er blijkbaar vanuit dat dit voldoende is en heeft de noodzaak om er een 1Gbit van te maken laten schieten. Gelukkig is het WiFi wèl snel.

Er is in dit topic al vaker over gesproken. Er bestaat een USB lan stick als alternatief.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:59

Toegegeven; heb niet het allerbeste internet, maar heb ook een Philips 4k met HDR functionaliteit, die functioneert .
Welk type Philips precies, daar ik nog geen YT inclusief HDR op mijn OLED 873 draaiende heb kunnen krijgen, wel HDR bij zowel AMAZON PRIME en Netflix, net als HLG via sateliet ontvangst.
Pagina: 1 ... 213 ... 563 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.