Ik krijg niks voor deze post over de W7 of de dag bij Tweakers.net. Als ik positief ben, of negatief, dan is dat puur mijn mening of een weergave van de mening van mijn mede-Tweakers. Ik probeer zo goed mogelijk het verhaal van LG te interpreteren, net zoals ik zo eerlijk mogelijk de informatie die we van LG en Tweakers hebben gekregen, probeer weer te geven. Natuurlijk zou ik hier graag een W7 voor krijgen, maar die wordt helaas niet verloot.
Verslag van het LG-event bij Tweakers.net:
Afgelopen donderdag ben ik samen met 7 andere Tweakers op het Tweakers HQ in Amsterdam geweest, om daar op uitnodiging van Tweakers.net en LG de presentatie van de W7 bij te wonen. Aldaar stonden naast de W7 ook een C7 en E7 opgesteld, evenals een "gewone" LED 4k televisie. Hier hebben we veel informatie gekregen van 2 LG-medewerkers. Jeroen Peeters, productexpert bij LG, die over de OLED-televisies en de achterliggende techniek kon vertellen en een dame van LG Benelux die verantwoordelijk is voor de content op het smart-tv-platform. We hebben zeer uitgebreid met deze mensen kunnen spreken en er werd goed de tijd genomen om onze vragen te beantwoorden en alles te verduidelijken. Verder hebben we ook zelf met de televisies kunnen spelen. Er was een XBox op aangesloten; we konden beelden casten via Chromecast en Miracast en konden vrijelijk met Netflix aan de gang om bijv. Dolby Atmos- en Dolby Visionmateriaal te beluisteren/bekijken. Hierbij zijn ook filmbeelden gemaakt. Ik verwacht dan ook binnenkort hierover een filmitem op de FP te zien. Naast deze medewerkers van LG, kregen we ook een rondleiding op het kantoor van Tweakers, waar we o.a. bekende gezichten zoals forumcoördinator Frederik Zevenbergen (Zeef) en reviewers Paul Hulsebosch; Chris Broesder en Sim Kranenburg gezien en gesproken hebben. Allemaal gezellig en informatief. Daarvoor dank aan deze medewerkers natuurlijk. Het gesprek met Sim was natuurlijk ook van extra toegevoegde waarde, omdat hij binnen Tweakers alle tv-reviews doet. Naast een algemeen gesprek over de nieuwste televisies, hadden we de kans om ook met hem over OLED, LG en kalibratie van gedachten te wisselen.
De W7 zelf stond letterlijk en figuurlijk in het middelpunt van de kamer. Er was een glazen wand geplaatst en daarop was de W7 bevestigd. Nu ben ik zelf bekend met de C7 en kon ik dus mooi vergelijken tussen deze 2 modellen. En het is geen "grapje" dat deze televisie enkel uit een zeer dun scherm en een soundbar bestaat. Op 6 punten waren er zeer dunne plaatjes metaal aan de glazen wand bevestigd en daaraan was het scherm van de W7 magnetisch opgehangen. Er zit overigens een bepaalde mate van flexibiliteit in het scherm, want je kon de W7 zonder schade een stukje oplichten van zijn magnetische bevestiging. Via een dunne platte kabel (niet optisch, wel koper) was deze aan de soundbar bevestigd. LG heeft voor koper gekozen in plaats van een optische kabel, omdat er naast de tv-signalen voor beeld en geluid ook stroom doorheen moet. Het verschil met bijv. de one connect box van Samsung is dat LG alle aansluitingen in de soundbar geïntegreerd heeft. Deze soundbar heb je dus sowieso nodig. Aangezien hij best breed is, kan je die natuurlijk niet in of onder elk meubel wegwerken en zul je deze in de praktijk op je meubel hebben staan, of in een zeer breed open vak in het meubel. Wie een 5.1 set heeft, zit dus met een vrij "nutteloze" soundbar, die je perse nodig hebt voor alle aansluitingen.
Qua beeld is OLED natuurlijk ongeëvenaard en ook qua geluid stond de W7 zijn mannetje. Je hoorde zeer duidelijk het verschil met normale speakers en in de Dolby Atmos én Dolby Vision stand komt het 4k HDR-materiaal op Netflix erg goed tot zijn recht. De emulatie van ruimtelijk geluid door middel van gerichte speakers en reflecterende geluidssignalen uit de soundbar was behoorlijk goed. De Tweakers die thuis hun tv-geluid enkel via de speakers in de televisie afspelen, hoorden absoluut de pluspunten van de soundbar. De Tweakers die thuis gebruik maken van een dedicated 5.1 set merkten terecht op dat het verre van gelijk is aan een geluidsinstalltie met speakers op de juiste posities. Een soundbar blijft behelpen, maar is absoluut een upgrade ten opzichte van normale televisie speakers. Aangezien vrijwel alleen LG televisies geschikt zijn voor Dolby Atmos én Dolby Vision is dit dus zeker een unique selling point voor de W7. Dat samen met OLED en het megadunne scherm, maakt dat de W7 absoluut een premium televisie is.
Erg fijn om te horen en te zien is dat het beeld van de meegenomen C7 en E7 inderdaad geheel gelijk is aan de W7. Het gaat inderdaad zover dat LG over de gehele 2017-lijn dezelfde schermen, dezelfde SoC en mogelijkheden en hetzelfde smart-tv-platforum gebruikt. Met andere woorden: je kunt een LG-televisie kiezen op basis van zijn beeldkwaliteit en hoeft daarna enkel nog een keuze te maken op basis van geluid (wel of geen losse soundbar); soort voet; uiterlijk; en grootte. Je levert niks in op basis van zijn basisfunctie, het beeld. De content die we zagen kwam van een streamingapparaat met een HDMI-splitter, waardoor we de C7, E7 en de LED-tv direct naast elkaar zagen. En wat is er dan nog een groot verschil tussen gewoon LED en OLED. Allemaal 4k, maar het verschil was duidelijk zichtbaar in het voordeel van de OLED's. De kritiek op het forum over de slechte
WiFi was helaas ook aanwezig op de W7. Natuurlijk kan dit te maken hebben met de
WiFi-verbinding op het kantoor van Tweakers, want na het tot stand brengen van de
WiFi-verbinding en het starten van de streams, kregen we uiteindelijk wel erg mooi beeld van Netflix en YouTube. Dit startte vaak met ruis en een lagere resolutie, maar als er genoeg gebufferd was (wat niet heel lang duurde) was het beeld uiteindelijk wel 4k. Helaas lukte het niet om de blu-rayspeler aan de praat te krijgen, dus over het beeld van blu-rays kan ik niks vertellen. Er is gevraagd naar de mogelijkheid om ook televisies in andere beeldformaten te krijgen. LG gaf aan dat het het meest rendabel is om de schermen te maken met 4k-resolutie voor 55", 65" en 77". Dit is niet perse alleen een esthetische keuze, maar ook technisch het best haalbaar. Natuurlijk kan je een 55" televisie in 4-en knippen, maar dan krijg je 4 verschillende FHD-televisies en niet 4 kleinere 4k-televisies. De keuze om 3D te laten vallen, is voor veel mensen een domper. Twee van de mede-Tweakers gaven aan deze functie op hun eigen televisies zeer graag te gebruiken. LG snapt dat, maar gaf bij monde van de LG-meneer aan dat het niet de verwachting is dat deze functie weer snel zou terugkeren. In elk geval niet op de modellen voor volgend jaar. Ook dit heeft te maken met het productieproces van de schermen en de vraag bij klanten.
Voor wat betreft het updatebeleid was de heer van LG duidelijk: LG gaat uit van een levensduur van 6 tot 10 jaar voor een televisie en wil dat in die tijd de klantervaring zo goed mogelijk blijft. Daarom krijgen tv's uit 2012 nog steeds een jaarlijkse update en daarom zullen de 2016- en 2017-series de komende jaren van bugfixes, nieuwe features en upgrades voorzien worden. In principe mag je dus ervan uitgaan dat de beloofde HDR-functionaliteit op de 6-serie wordt uitgebreid met HLG en is er letterlijk beloofd dat Technicolor en HDR10+, HDMI 2.1 (mits softwarematig) zullen worden toegevoegd aan de 7's. Zover mogelijk heeft LG alle nu bekende benodigde hardware al in de televisies zitten, zodat het alleen nog softwarematig geactiveerd / gemaakt hoeft te worden.
Een veel gehoorde kritiek op smart-tv's over het harvesten van ons tv-gebruik/kijkgedrag en gerichte reclames kon door de mevrouw van LG ook ontkracht worden. LG verzamelt in de Benelux géén kijkgedrag en heeft geen plannen dit in de nabije toekomst te doen. Temeer omdat de Benelux een zeer kleine markt is en het daarom veel interessanter / rendabeler is om dit bijv. voor de Chinese of Amerikaanse markt te ontwikkelen. Wordt er dan helemaal niks gemonitord? Jawel, maar niet door LG, maar door Netflix. Dit is overigens niet uniek voor WebOS of LG-televisies, maar doet Netflix overal. Hierop worden jouw kijksuggesties gebaseerd. In het contentmenu zal er daarom hooguit een reclame komen om Netflix te nemen (voor wie dit nog niet heeft, biedt LG 3 maanden gratis) of "reclame" van Netflix voor een kijksuggestie van een "voor jou interessante film of serie". Er is niet gesproken over Amazon, Pathé of Videoland, maar ik kan me voorstellen dat dit hier ook te zien zal zijn. Dat is echter een aanname van mijn kant. Zover ik weet is alleen Netflix specifiek genoemd.
Zoals gezegd is een hoge klanttevredenheid voor LG heel belangrijk, dus er wordt zeker gekeken naar de kritiek op bepaalde aspecten. In principe mogen we naast nieuwe features dus ook bugfixes verwachten. Daar wordt in elk geval aangewerkt. Er is niet heel diep op tinting / banding ingegaan, maar wel dat LG deze klachten wil oplossen. Voor nu is geadviseerd om de ISF light modus te gebruiken als kleurmodus met de meest reële kleuren; om sport te bekijken op de game stand en om 1080i (en ander niet-p-materiaal) niet door je decoder/tuner/mediaspeler/receiver te laten oplossen, maar om dit direct door de tv te laten doen. Als reden gaf de LG-meneer aan dat het aangesloten apparaat niet weet welke tv er is aangesloten en dat de televisie van capabele software is voorzien om alles zo goed mogelijk weer te geven, te upscalen, enz. Dit staat overigens in contrast met de mening op HDTVtest (UK website / YouTube kanaal) die vinden dat je bepaald materiaal beter juist wel door het aangesloten apparaat kunt laten verwerken en niet op de televisie.
Vraag en antwoord:
Beeldinstellingen:
- Wat adviseert LG zelf als (basis-)instellingen voor een zo natuurgetrouw mogelijk beeld? @Jorgen
ISF light / lichte kamer. Enkel bij heel donkere kamers de ISF dark / donkere kamer modus - Wat zijn nu de beste instellingen voor (Dolby Vision) HDR-beelden? Verschilt dit per HDR-type? @Jorgen
zie hierboven bij vraag 1 - Is een one-setting-fits-all instelling mogelijk? @Jorgen
zie hierboven bij vraag 1; m.u.v. snelle beelden, zoals games en sport: game mode - Is Sharpness 10 eigenlijk 0, zoals meerdere mensen zeggen? @Raymon89
deze vraag is niet aan bod gekomen - Moeten we de tv bij 1080i bronnen nu gewoon anders instellen dan bij 720p / 1080p / 2160p bronnen? @Jorgen
In principe gewoon alles door de tv laten afhandelen. - Kunnen we de ABL in de toekomst ook geheel uitzetten of desnoods instellen? @Verwijderd
niet specifiek los aan bod gekomen, maar zie ook video van HDTV-test. Via OLED-light kan je de APL (ABL) instellen. Deze is in de 2017 serie zodanig verbeterd dat je hier weinig tot niks van zou moeten werken - Komt er een update voor de (HDR) game mode: Er zijn steeds meer games die HDR ondersteunen. De game mode is nu in de praktijk te donker. Er is nu een workaround met de in game brightness slider, maar games zonder die funtie blijven te donker. @devilsnight
niet specifiek aan bod gekomen; echter is LG bezig met het verbeteren van de huidige functies en het toevoegen van nieuwe HDR-functies - Waarom zijn er niet meerdere tone mapping modes? @ionn
niet specifiek gevraagd, wel zijdelings aan bod gekomen, kleurinstellingen en problemen zijn globaal genoemd en LG zegt de tv-toestellen uit de 7-serie de komende jaren te blijven ondersteunen en verbeteren / uit te breiden. - Waarom staat bij de game mode color gamut op wide en locked? @ionn
zie vraag 8 - Waarom heeft LG geen BFI? @ionn
zie vraag 8 - Komt er een handleiding voor motion interpolation en wordt deze nog verbeterd? @ionn
zie vraag 8
Problemen:
- Wat vindt LG van de kritiek op de verwerking van snelle beelden zoals bij voetbal en F1. Is dit met de huidige firmware goed in te stellen, of komt er een update?
Komt deels door de aangeleverde content, deels doordat de aangesloten bronapparaten niet weten welke televisie erop aangesloten is. Gebruik voor sport en snelle beelden de game mode (i.t.t. de ISF light die voor alle andere situaties wordt aangeraden) en laat de LG televisie zelf de beeldverwerking afhandelen. LG geeft aan in principe met verbeteringen (niet precies genoemd welke) bezig te zijn. Game mode is de way to go op dit moment @Jorgen - Waar komt de tinting (gele/paarse vlekken) bij witte schermen vandaan? (Bij puur witte schermen, alsook bij sneeuw, ijs, enz.) Is dit op te lossen?
dit heb ik natuurlijk genoemd. Zie antwoord 1: laat de televisie zelf alles afhandelen. Probeer zoveel mogelijk uit te zetten op de bronapparaten en zo mogelijk bronapparaten niet te gebruiken (bijv. kabeltv direct via de tuner van de LG en niet via losse tuner)@Light21M - Zijn de wifi-problemen van de C7 bij LG bekend? Is hiervoor een oplossing (gepland)? @Canifchaos
zichtbaar tijdens presentatie, alhoewel dit ook aan de WiFi van het kantoor waarin wij ons bevonden zelf kon liggen. Zelfde antwoord: LG werkt aan verbeteringen voor de televisie - TruMotion lijkt bij de 7-serie duidelijk minder te zijn dan bij Sony en Panasonic uit 2017. Komt hier een fix voor? @Raymon89
zie 1 en 2 - Hoe wordt banding opgelost bij grijze en zwarte tinten opgelost? @ionn
zie 1 en 2 - En hoe color banding? (Bijv. bij de game Titanfall).@Rerder
zie 1 en 2 - Wat valt er van bovengoemde problemen wél of niet de "specificaties" van een OLED-scherm mbt reparaties/garantie. Bijv. sommige mensen met overduidelijk gelige banen/vlekken op het scherm krijgen te horen dat het hoort en dat het geen defect is.@Fietsbel
In principe horen deze dingen niet bij de specificaties. Vandaar zoveel mogelijk door de processor van de tv laten afhandelen om alles uit te sluiten.
Nieuwe features:
- LG heeft eerder aangegeven alle HDR-formaten te ondersteunen. Wanneer mogen we bij de 7-serie / 2017-lijn Technicolor HDR verwachten? @Raymon89
Alle toekomstige HDR-formaten, dus ook Technicolor en HDR10+. Zelfs nieuwe nog niet aangekondigde formaten, mits softwarematig te realiseren - En wanneer HDR10+? @Raymon89
zie 1 - Komt de beloofde HLG update nog steeds naar de 6-serie? @TimoLimo
jazeker - Krijgt de 7-serie / 2017-lijn ook ondersteuning voor HDMI 2.1 in de toekomst? @RBN026
zolang dit softwarematig te realiseren is, ja - Verwachten ze met firmware eARC te kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld de 7-lijn voor Dolby TrueHD, en zo ja, op wat voor termijn? @Ph0en1x
zie 1 en 4. Termijn niet genoemd - Waarom is de Dolby Access app niet in Nederland beschikbaar? Juist hiermee kan je goed zien wat de tv allemaal kan. @wally21
niet bekend bij de meneer van LG - Welke andere nieuwe functies, fixes of apps kunnen we nog verwachten? (Bijv. KIJK van SBS) @Jorgen
beantwoord door de mevrouw van LG Benelux: In principe is het WebOS platform open voor elke contentaanbieder mits deze zich aan de richtlijnen houdt. LG blokkeert geen content. KIJK van SBS of bijv. Kodi waren eerder wel geschikt en hoeven dus in principe door de app-aanbieders enkel in de juiste vorm aangeleverd te worden. Andere fixes/apps/functies: zie antwoorden hierboven - Is firmware ook weer te downgraden? @devilsnight
niet genoemd - Komt er een manier om de instellingen van de tv, bijv. bij het colour management, etc naar alle inputs te kopiëren? @Jorgen
niet genoemd, maar ISF light + game modus zouden voldoende moeten zijn voor alle situaties
Algemeen:
- Hoe hangt die W7 precies aan de muur? @Jorgen
6 bevestigingspunten met magnetische plaatjes. Daaraan wordt de televisie "geplakt". - Zijn er mogelijk toch display/soc verschillen met bijv de C7? @Jorgen
Nee, geen enkel verschil. SoC, smart-tv-platform én display zijn technisch gelijk en hebben dezelfde mogelijkheden over de gehele 7-serie. Enige verschil in displays is de grootte. 55", 65" en 77"-schermen zijn technisch geheel gelijk, maar worden uit andere platen met OLED-displays gesneden. - Wanneer mogen we een prijs onder de € 5000 verwachten voor de 77" modellen? @Major_ton
niet specifiek besproken.
Gesprek met en mening van Sim Kranenburg (tv-reviewer van Tweakers):
De LG 7-serie tv's zijn gewoon heel goede televisies en omdat dit OLED-televisies zijn, zijn er geen andere technieken op de markt die beter zijn. Kijken we naar de duurdere OLED's van bijv. Panasonic dan is er eigenlijk maar 1 usp bij Panasonic en dat is de veel uitgebreidere kalibratiemogelijkheid. Dit is echter enkel van belang voor professionele gebruikers, zoals voor beeld-en-videobewerking, bij presentaties of voor "televisie-fielen" (net als audiofielen dus). Voor de gewone consument, inclusief de filmfan en gemiddelde Tweaker is dit eigenlijk overkill. Hetzelfde geldt voor een professionele ISF-kalibratie voor de LG 7-serie zelf. De standaard beeldmodi zijn eigenlijk zo goed (en op het oog zelf in te stellen) dat een ISF-kalibratie voor de meeste mensen volledig overbodig zal zijn. Deels omdat je dit dus zelf ook kan door lijstjes van Tweakers, of bijv. Rtings over te nemen, deels omdat de verbetering zeer klein zal zijn. In principe is de C7 out of the box al een heel goede televisie die af-fabriek dus al goed zal presteren. Sims mening over de W7 met soundbar en enkele kabel is positief. De W7 en G7 hebben vanwege de kleine verschillen t.o.v. de rest van de 7-serie natuurlijk vooral een patsfactor.
Rondleiding en etentje:
Na afloop van de presentatie hebben we een rondleiding gehad door het Tweakers hoofdkwartier waar we naast Zeef (die ons welkom heette bij LG en Tweakers) dus ook Paul, Sim en Chris gesproken hebben. Dat was wat mij betreft erg leuk. Zeker omdat iedereen genegen was om even met ons te praten en te laten zien waar ze mee bezig waren. Zo was Chris druk achter de computer (ik kon helaas niet zien welke review eraan komt

) en had Sim naast een heleboel dozen ook een heel grote (normale) televisie in de testruimte staan. Paul was bezig met een item over 3d-printers. Verrassend hoe stevig het spul is wat daar uiteindelijk uitkomt en hoe (relatief) stil die printers kunnen werken. Leuk ook om te zien dat er geen toner/cartridge/inktpatroon in zit, maar letterlijk kunstof-aan-de-rol. Na de rondleiding en nog een drankje zijn verschillende Tweakers nog op de film gezet voor het item op de FP. Wie dus interesse heeft in de W7 en 7-serie raad ik aan om dat item te gaan bekijken. Extra leuk momentje: we hebben ook de presentatiestudio van binnen gezien en konden foto's nemen achter de welbekende desk.
Na afloop zijn we in Amsterdam bij Pllek gaan eten. Een gezellig restaurant dat van buiten uit zeecontainers bestaat. Op dat moment heb je de tijd om even met de andere mensen na te praten en te genieten van een drankje en lekker eten. Erg leuk en ook zeer waardevol. Wat mij betreft een geslaagde afsluiting.
Mochten jullie n.a.v. bovenstaande nog vragen hebben, of verbeteringen willen aandragen, dan hoor ik dat graag. Mocht mij nog iets te binnen schieten, dan zal ik deze post de komende tijd nog even aanpassen. Aan de aanwezige mede-Tweakers wil ik vragen even te kijken of ik niks gemist heb, of verkeerd heb verwoord. Bedankt alvast!
@Tweakers.net of LG: Als ik iets vergeten ben in bovenstaande tekst, of jullie kunnen iets aanvullen, willen jullie dat dan laten weten?
Bij dezen wil ik LG en haar 2 medewerkers graag bedanken voor de uitnodiging van dit evenement. Doordat we met een klein groepje waren, was er erg veel tijd voor onze vragen en konden we alles zelf bekijken en uitproberen. Superleuk! Zeef en de andere dames en heren van het "promotieteam" van Tweakers: bedankt voor deze geslaagde dag. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en vond het erg leuk om erbij te zijn. Het was prima verzorgd. Dankjewel! Sim, Chris, Paul: bedankt voor de tijd die jullie voor ons namen om zeer vriendelijk onze vragen te beantwoorden.
Mijn mede-Tweakers wil ik bedanken voor de gezellige dag en de leuke sfeer. Samen moeten we toch deze dag tot een succes maken en dat is wat mij betreft meer dan goed gelukt. Ik heb helaas jullie namen / nicks niet allemaal paraat, dus ik kan je hier niet noemen, helaas. Bedankt dus!
[
Voor 25% gewijzigd door
Jorgen op 14-07-2017 13:02
]