TBTL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Het zou ook kunnen dat de LED een schakelende dc-dc-omzetter heeft, die niet ontstoord is. Dat kan storing veroorzaken op de canbus en op je multimeter. In dat geval is de oplossing om een betere te LED-lamp zoeken.
Dat zou kunnen: maar mijn auto heeft geen Canbus, dus ik weet 99% zeker dat die LED lampjes bij mijn auto gewoon gaan werken. Maar de theorie is dat de huidige gloeilamp teveel stroom trekt, waardoor er droop optreedt.
Dat is een Engels begrip, voor het bijeffect dat zo'n gloeilamp veroorzaakt welke relatief veel stroom verbruikt. Als je er dan ook nog een aftakking maakt, om een achteruitrijcamera op aan te sluiten. Dan kan het dus zijn dat je storing in het beeld krijgt, omdat de voltage te laag is.
Volgens mij en verbeter mij als ik het fout heb? Schijnen auto verlichting ook feller, wanneer de motor draait. Dus dat verklaart wellicht waarom de voltage nog meer inzakt. Wat dan weer de storing in beeld verklaard, want tot ik die voltmeter eraan hing. Wist ik dit helemaal niet van de te lage voltage op die aftakking.
Ik zou dit simpel kunnen uittesten door het lampje eruit te halen, echter ik wacht liever tot ik dat LED lampje ook daadwerkelijk heb. Anders moet ik 2x die lamp loshalen en je moet daar in tegenstelling, tot de koplampen de gehele unit voor losschroeven.
Het lijkt mij trouwens ook niet wenselijk om er een LED lampje in te zetten, welke zodanig fel is dat het je achterliggers verblind. Dat goedkope lampje van € 1,30 zou 750lumen moeten hebben, maar ik zie al op dat plaatje dat het geen 360 graden licht geeft. Want je ziet gewoon schaduw....
Dan lijkt mij persoonlijk zo'n lampje, meer geschikt. Maar als je een bak licht wilt, dan zou natuurlijk kunnen gaan voor van die lampjes met tig LED's erop. Maar verder heb ik mij er niet in verdiept: ik weet wel, dat ook bij de LED koplampen. De beste setjes juist de lampen zijn, die in zekere mate de halogeenlampen proberen te imiteren.
Zodra ik dat achteruitrijlicht LED Lampje ingebouwd heb, zal ik wel mijn ervaring delen hier en
Het Android Autoradio Topic. Omdat het mij eigenlijk vooral gaat, om het oplossen van de storing in beeld van de achteruitrijcamera. Zonder een relais te gebruiken en een dc kabel, van voren in de auto helemaal naar achteren aan te leggen. Want dat is echt een pain in the ***.
Die 10.5v heb ik gemeten op de aftakking, terwijl het achteruitrijlicht dus ook aan stond. Het is niet direct op het achteruitrijlicht zelf gemeten en was ook puur toeval dat ik het kon meten, want die DC to DC step down converter heeft een ingebouwde voltmeter
Ik kon zelfs de spanning van een laptop oplader en router adapter meten, door een de plusdraad in de stekker te duwen en de mindraad gewoon om de buitenkant omheen draaien.
Maar natuurlijk het is verre van professioneel en eigenlijk zou je een relais er aan vast moeten maken, waarna je enkel het achteruitrijlicht als trigger gebruikt en de 12v ergens anders vandaan haalt: zoals ook gebruikelijk is wanneer je een dashcam wilt laten draaien, terwijl de auto geparkeerd staat.
Die relais schakelt dan de achteruitrijcamera aan, zodat hij niet 24/7 aan staat en langzaam je batterij leegt trekt. Het was juist bij een YouTube video over die relais, dat in de comments las over dat het gloeilampje juist de spanning omlaag trekt en dat voor problemen kan zorgen wanneer je er een achteruitcamera op aansluit.
[
Voor 18% gewijzigd door
Marco-Peters op 10-10-2022 17:25
]