De LED achteruitrijlichten zijn ook eindelijk binnengekomen: ziet eigenlijk heel simpel uit, volgens mij heb ik dezelfde LED's zelfs als T10 besteld. Behalve deze zitten dan in een glazen of plastic bol, net zoals de originele gloeilamp.
Kwaliteitscontrole is in iedere geval slecht: ik weet niet of het veel uit maakt voor het lichtbeeld, als dat al belangrijk is bij achteruitrijlicht. Maar in het linkse lampje, zit de LED unit gewoon scheef in het lampje
Dus daarvoor zal ik dan maar een restitutie voor aanvragen op AliExpress denk ik: maar voor de rest ziet het wel prima uit. Op de LED na die in het lampje zit, zou je op een kleine afstand echt niet 1,2,3 zien dat het een LED lampje is en geen gloeilamp. Vanavond eventjes testen, dan sluit ik er 12v op aan voordat ik het ga inbouwen
Mijn in elkaar geknutselde 12v aansluiting: is die DC to DC Step down converter toch nog ergens goed voor

Een oude laptop oplader, die de 220v uit het stopcontact naar 19v omzet en mijn DC to DC step down converter verlaagd dit weer naar 12v.
Straks wanneer mijn dochtertje naar bed is, ga ik met een Luxmeter meten hoeveel Lux deze lamp geeft. Zolang ik het lampje nog niet ingebouwd heb, blijft dit een ruwe meting. Ik heb namelijk al een luxmeting doorgevoerd van het huidige halogeenlampje.
Dat was namelijk 228lux, gemeten zonder noemenswaardige afstand te houden. Anders meet ik ook de straatverlichting..... dus ik meet direct vanaf de lichtbron. Er zit zo'n 2 a 3cm afstand van het lampje, tot het plastic van de behuizing. Waar ook een reflector in zit, dus zolang ik het lampje niet in de behuizing heb zitten. Blijft het een ruwe vergelijking, verre van professioneel.
De verlichting net in de woonkamer uitgedaan en een ruwe meting uitgevoerd, op circa 10cm van het lampje. Ik kon toch ruim 445 lux meten, dan is je achteruitrijverlichting grofweg 2x zo helder dan halogeen.
Dat is naar mijn mening niet te fel hoor, alleen de vraag is hoe betrouwbaar is zo'n lampje? Het scheelt dat achteruitrijverlichting maar kort hoeft te branden, dus dan is koeling van de LED's ook geen issue.
Ik zou zo'n LED lampje namelijk nooit als achterlicht/remlicht gebruiken, ookal zijn die wel beschikbaar. Als achterlicht/remlicht zou het namelijk problemen kunnen opleveren, of je achterlicht is veel te fel. Of je remlicht is niet goed zichtbaar, doordat het verschil in felheid te klein is?
Woensdag 02-11-2022
Lampje erin zetten was echt vele malen makkelijker dan ik verwacht had, enige wat mij wel opgevallen is. Wat ook op de foto te zien is, waar ik beide LED lampjes naast elkaar heb liggen. Die LED chip, zit schuin erin. Waar de gloeidraad er horizontaal in zit, zolang ik bij de andere lampjes kan zien. Zit de LED er dus schuin in, als je kleine wijzer van een klok op 8 uur zou zetten en de grote wijzer op 2 uur.
Zo zit de LED er dus in: schijnbaar is de positie totaal random, want het andere lampje heeft de LED Chip weer op een andere positie zitten. Het lijkt mij dat dit verder niet veel uitmaakt, maar aangezien het wisselen van het lampje 5 minuten werk is.
Kan ik wellicht ook nog
zo'n Lampje van Nao uitproberen, dat is een AliExpress merk met een betere reputatie als het aankomt op LED verlichting voor in auto's. Kost wel bijna € 10 voor een setje, dus meer dan het dubbele dan de lampjes.
Deze scoorde goed in de test op YouTube, welke ik eerder al deelde. Maar ik denk dat de huidige lampjes ook gewoon voldoen, als ze blijven werken.
Lux meting in donker
Zojuist nog een luxmeting in het donker gedaan: net als bij de gloeilamp direct vanaf de lichtbron, alleen resultaat is veel beter dan ik verwacht had. Ik heb 1465lux gemeten

Dat kan ik eigenlijk niet geloven, aangezien dat meer dan 6x zoveel licht zou zijn als de gloeilamp.
Bij de gloeilamp heb ik namelijk 228lux gemeten, waarbij ik beide keren eigenlijk de hoogte van de bumper aanhield om te meten. Het is mij dus wel overduidelijk dat dit LED lampje vele malen meer licht geeft, alleen ik denk dat waarschijnlijk net iets dichterbij gemeten heb dan toen ik deze meting deed met de gloeilamp er nog in.
Net nog eens een keer een meting gedaan, iets meer afstand tot de lamp genomen en toen was het 639lux. Dat vind ik een stuk geloofwaardiger, al is het ook op de Achteruitrijcamera goed te zien dat het licht helderder is.
Ik heb het gloeilampje in de woonkamer ook nog getest: verassend genoeg, blijkt die toch helderdere te zijn, maar dat is niet zo vreemd. Aangezien het LED lampje alleen LED's heeft die zijdelings schijnen, dus toen ik van de zijkant ging meten kwam ik op vergelijkbare resultaten uit.
Ja ik heb nu een hele lap tekst in de afgelopen 24 uur geschreven: maar geheel overtuigd ben ik nog niet, dus waarschijnlijk ga ik nog verder opzoek.
Donderdag 03-12-2022
De meetresultaten vind ik namelijk een beetje tegenstrijdig, dus het is een beetje afhankelijk van de toepassing. In mijn achteruitrijlicht zit een reflector, dus ansich snap ik dan wel waarom ik meer lux kon meten in het donker met het lampje in de auto.
Terwijl het lampje rechtdoor slechts 1/5 van het licht geeft, omdat de gloeidraad in zo'n lampje horizontaal zit en bovenin het lampje. En dus gewoon rechtdoor schijnt, maar ook 360graden omdat het een gloeidraad is. De LED geeft dus juist rechtdoor weinig licht, dus dat is een minpunt van dit design.
Of het echt nadelig is? Dat weet ik niet, maar ik denk dat er betere al dan wel een stuk duurdere lampjes zijn. Als je weinig geld wilt uitgeven, is dit in-principe okay. Alleen verwacht niet veel meer licht, dan het gloeilampje. Ik denk dat het helderder is, alleen geeft het lampje dus geen 360 graden licht.
Vrijdag 04-11-2022
Ik had die filmpjes van Sergiu Gabor gezien: waarbij hij liet zien, dat veel van die lampjes slecht vastgelijmd waren. Dus ik wilde met mijn handen testen of het glazen bolletje los kon komen, dat ging dus helemaal mis
Het is dus echt glas en geen plastic, getuige de stukjes glas die ik uit mijn wijsvinger hebt gehaald. Dus het zit wel gewoon stevig vastgelijmd
Als het dan toch al kapot is, kan ik net zo goed een kijkje binnenin nemen. Daar zit gewoon zo'n klein mainboard of hoe moet je het noemen? Het stelt in iedere geval niet zoveel voor en aangezien het nu toch 11.11 sale op AliExpress is, ga ik denk toch een andere LED achteruitrijlichten bestellen. Alleen jammer dat ze per paar verkocht worden, want als het goed is zouden deze LED lampjes een heel autoleven meegaan.
[
Voor 101% gewijzigd door
Marco-Peters op 04-11-2022 10:30
. Reden: Lampje ingebouwd ]