Toon posts:

LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:44
Die lijken wel veel op het Chinese setje wat ik al heb liggen, welke trouwens nog steeds werken :+ Maar deze Philips zijn tenminste legaal, maar dat sterretje zal wel betekenen dat ze enkel goedgekeurd zijn voor VAG auto's :X

Bij die Osram H7 LED was het namelijk zo, voor iedere auto moesten ze apart goedgekeurd worden. Wat krijg je dan? Een lijstje aan Duitse VAG auto's, maar een Fiat Panda zal daar dan niet tussen staan gok ik zo.

@DM89 ik heb dat setje op AliExpress gezocht, maar om heel eerlijk te zijn: voor € 20 kun je geen fatsoenlijke LED koplampen kopen. Alhoewel terwijl ik dit aan het schrijven ben, kom ik een interessant setje tegen voor H7 |:(

Mijn setje H4 heeft zo'n ballast eraan, deze is lekker compact. Of het wat is? Ik denk eerlijk gezegd dat er vooral een Chinees goed zijn best gedaan heeft om de advertentie vorm te geven. Maar in de basis vind ik het prima uit zien, want het geheim van goeie LED setjes is dat ze compacte CSP LED's gebruiken.

Dat setje wat jij gekocht heeft, die heeft veel te grote LED's: daar krijg je geen goed lichtbeeld mee. Philips en Osram doen het precies op dezelfde manier, als de Chinese setjes welke wel goed zijn. Alleen bij Philips en Osram heb je naast een hogere prijs, tenminste fatsoenlijke garantie.

Dus zelf ga ik eens kijken wat zo'n Philips setje kost: als ze legaal in Duitsland zijn, dan zijn ze dat ook in Nederland.

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 17:05
Marco-Peters schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:29:
De LED achteruitrijlicht is helaas nog niet binnen, maar in de tussentijd heb ik mij wat meer verdiept in de verschillende LED lampen. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat achterlicht/remlicht en knipperlichten, het niet de moeite en geld waard is. Al schijnt de test van Sergiu Gabor bij de achterlichten/remlichten niet goed uitgevoerd te zijn?

[YouTube: LED STOP Lights TESTED - OSRAM vs PHILIPS - Light output, Temperature management & Endurance tested]

Het is daarintegen wel een heel interessant YouTube kanaal: maar het schijnt dus zo te zijn, dat een Lux licht meter helemaal geen rood licht kan meten. Dan zou je namelijk altijd 0 lux meten. Hoe dan ook: je achterlichten/remlichten door LED vervangen, dat gaat niet zomaar.

Dit komt omdat de gloeilampjes die in je achterlicht zitten, niet op volle helderheid branden. Pas wanneer je remt branden ze op volle helderheid, zodat het overige verkeer duidelijk kan zien dat je aan het remmen bent. Dus de LED lampjes die ik als achteruitrijlicht besteld heb, zijn zeer waarschijnlijk ongeschikt als achterlicht/remlichten.
Interessant inderdaad. Ik heb wel degelijk LED lampen voor de achteruitverlichting en de normale achterlicht en remlicht (die laatste is gecombineerd, dat zijn van die P21/5W lampjes met 2 gloeidraadjes erin)

Ik had al uit diverse YouTube kanalen begrepen dat het meeste crap is dus ik heb redelijk veel geld neergelegd om degelijke lampjes te vinden. Bij achterlicht/remlicht combinatie is vrijwel altijd het probleem dat de lichtsterkte tussen gewone verlichting en remlicht niet goed genoeg is (te zwak en dus te onduidelijk). Ik ben toen uitgekomen bij deze lampjes (ik heb de voorlopers hiervan, die hadden het doorzichtig plastic kapje erop nog niet) zowel de rode variant voor gewone verlichting/remlicht als de witte voor de achteruitrij verlichting.

Ik zie dat je ze tegenwoordig gewoon in NL kunt bestellen; ik heb ze destijds ergens geïmporteerd.

https://www.bol.com/nl/nl...hGNQ.2_29.38.ProductImage

Bij deze lampjes is het verschil gewone verlichting / remlicht zeer duidelijk (zelfs beter dan de halogeen zou ik durven stellen) en de achteruitverlichting is ook gewoon goed. Daar zit qua lichtbeeld volgens mij geen APK eis aan. En de ledjes op deze lampen zitten op dezelfde plek als bij het halogeen peertje.

EDIT: ik zie nu dat deze witte in het voorbeeld hierboven ook een dubbele lamp is (dus een P21/5W lampje) De witte die ik heb is een enkele - een P21W dus.

[Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 20-10-2022 20:56]

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:10
Marco-Peters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Die lijken wel veel op het Chinese setje wat ik al heb liggen, welke trouwens nog steeds werken :+ Maar deze Philips zijn tenminste legaal, maar dat sterretje zal wel betekenen dat ze enkel goedgekeurd zijn voor VAG auto's :X

Bij die Osram H7 LED was het namelijk zo, voor iedere auto moesten ze apart goedgekeurd worden. Wat krijg je dan? Een lijstje aan Duitse VAG auto's, maar een Fiat Panda zal daar dan niet tussen staan gok ik zo.

@DM89 ik heb dat setje op AliExpress gezocht, maar om heel eerlijk te zijn: voor € 20 kun je geen fatsoenlijke LED koplampen kopen. Alhoewel terwijl ik dit aan het schrijven ben, kom ik een interessant setje tegen voor H7 |:(

[Afbeelding]

Mijn setje H4 heeft zo'n ballast eraan, deze is lekker compact. Of het wat is? Ik denk eerlijk gezegd dat er vooral een Chinees goed zijn best gedaan heeft om de advertentie vorm te geven. Maar in de basis vind ik het prima uit zien, want het geheim van goeie LED setjes is dat ze compacte CSP LED's gebruiken.

Dat setje wat jij gekocht heeft, die heeft veel te grote LED's: daar krijg je geen goed lichtbeeld mee. Philips en Osram doen het precies op dezelfde manier, als de Chinese setjes welke wel goed zijn. Alleen bij Philips en Osram heb je naast een hogere prijs, tenminste fatsoenlijke garantie.

Dus zelf ga ik eens kijken wat zo'n Philips setje kost: als ze legaal in Duitsland zijn, dan zijn ze dat ook in Nederland.
Het setje van Ali was maar om te proberen, wie weet was het wel wat 😂

Ik zal ook eens een setje van philips gaan proberen binnenkort, als dat ook niks is dan hou ik het echt bij halogeen helaas. Ga hiervoor geen projector koplampen kopen voor veel geld 😅

• Marco-Peters
Marco-Peters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Een lijstje aan Duitse VAG auto's, maar een Fiat Panda zal daar dan niet tussen staan gok ik zo.
@pinda powerrr de Fiat Panda staat er niet tussen :+ Ik heb die lijst opgezocht op de Duitse Philips website en het setje is voor heel veel auto's al goedgekeurd, maar de nodige modellen ontbreken nog.

Zie hier de lijst: nu weet ik alleen niet of ze wel echt legaal zijn, wanneer je auto er niet tussen staat. Maar de regelgeving in Duitsland is net iets strenger dan in Nederland.

In Nederland interesseert het de politie of de RDW in-principe niet zoveel, zolang het maar goed afgesteld staan. Er is namelijk zo'n politie forum waar dit onderwerp besproken werd :+

Hier bij Autobild kun je lezen hoe het in Duitsland gaat: als de lampen niet voor je auto goedgekeurd zijn, dan rij je in-principe nog steeds met illegale LED verlichting rond. Ik kon dit setje net trouwens al voor rond de € 100 vinden, dus dat valt nog wel redelijk mee: de adviesprijs in Duitsland is € 140 in ieder geval.

Voor € 90 gevonden op Amazon.de _/-\o_ Dit kan ik bijna niet weerstaan, een fatsoenlijk Chinees setje kost je tegenwoordig ook minimaal € 40 tot € 50 en ik kwam er net eentje tegen voor € 90 _O-

[Voor 26% gewijzigd door Marco-Peters op 20-10-2022 21:53]

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:29

pinda powerrr

Slow down...

@Marco-Peters kan zijn dat de Panda er niet tussen staat :P maar het gaat mij om het resultaat en dat is meer dan prima! Overigens ook nooit iemand gehad die aan het seinen was. En ondanks dat het gewoon reflectorlampen zijn, is de lijn erg scherp, dus weinig strooilicht.

Waiting on the world to change

• Marco-Peters
pinda powerrr schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:07:
@Marco-Peters kan zijn dat de Panda er niet tussen staat :P maar het gaat mij om het resultaat en dat is meer dan prima! Overigens ook nooit iemand gehad die aan het seinen was. En ondanks dat het gewoon reflectorlampen zijn, is de lijn erg scherp, dus weinig strooilicht.
Maakt voor Nederland waarschijnlijk ook niets uit: maar is het echt veel helderder dan een extra helder halogeen setje? Of weet je dit niet? Voor € 90 kan ik ze bestellen, dat is best een aardige prijs.

Wat mij wel tegen valt: Philips geeft een levensduur van 3000 uur op, bij Chinese setjes spreken ze al van een veel langere levensduur. Dat zou dan 125 dagen zijn. Dat is voor een LED setje eigenlijk relatief kort, of probeert Philips zich gewoon in te dekken? Online lees ik namelijk dat LED verlichting tot 30.000 uur zou mee gaan.

Ik ben niet geheel overtuigd hoor: heb zelf ook van die extra heldere H4 halogeenlampen in de auto, maar als ik deze video dan zie dan zijn deze LED Lampen van Philips helemaal niet zo extreem helder. Ze hebben wel uiteraard theoretische gezien een veel langere levensduur, al ga mijn extra heldere H4 halogeenlampen nu ook al een paar jaar mee :+

Na wat meer reviews gelezen te hebben, ben ik toch overtuigd en € 90 vind ik een hele scherpe prijs voor deze LED Lampen. Probleem met veel van de Chinese H4 LED Koplampen, is dat ze geen goed lichtbeeld geven. Deze van Philips doen dit wel en zijn in-principe toegestaan, om in te bouwen.

Moet eerlijk zeggen: de prijzen die Nederlandse webwinkels vragen, daarvoor zou ik ze nooit besteld hebben. Het is nu ook wel het juiste moment om te upgraden naar helderdere LED verlichting, want het wordt weer vroeg donker.

[Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 21-10-2022 00:22]

• DM89
Marco-Peters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

Maakt voor Nederland waarschijnlijk ook niets uit: maar is het echt veel helderder dan een extra helder halogeen setje? Of weet je dit niet? Voor € 90 kan ik ze bestellen, dat is best een aardige prijs.

Wat mij wel tegen valt: Philips geeft een levensduur van 3000 uur op, bij Chinese setjes spreken ze al van een veel langere levensduur. Dat zou dan 125 dagen zijn. Dat is voor een LED setje eigenlijk relatief kort, of probeert Philips zich gewoon in te dekken? Online lees ik namelijk dat LED verlichting tot 30.000 uur zou mee gaan.

[YouTube: Erste LEGALE H4 LED oder BESTE Halogen? (Philips Ultinon Pro6000 H4 LED vs OSRAM Night Breaker 200)]

Ik ben niet geheel overtuigd hoor: heb zelf ook van die extra heldere H4 halogeenlampen in de auto, maar als ik deze video dan zie dan zijn deze LED Lampen van Philips helemaal niet zo extreem helder. Ze hebben wel uiteraard theoretische gezien een veel langere levensduur, al ga mijn extra heldere H4 halogeenlampen nu ook al een paar jaar mee :+

Na wat meer reviews gelezen te hebben, ben ik toch overtuigd en € 90 vind ik een hele scherpe prijs voor deze LED Lampen. Probleem met veel van de Chinese H4 LED Koplampen, is dat ze geen goed lichtbeeld geven. Deze van Philips doen dit wel en zijn in-principe toegestaan, om in te bouwen.

Moet eerlijk zeggen: de prijzen die Nederlandse webwinkels vragen, daarvoor zou ik ze nooit besteld hebben. Het is nu ook wel het juiste moment om te upgraden naar helderdere LED verlichting, want het wordt weer vroeg donker.
Ik versta geen Duits, maar dit ziet er niet goed uit toch?

• Marco-Peters
DM89 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:07:
[...]

Ik versta geen Duits, maar dit ziet er niet goed uit toch?

[Afbeelding]
Daarom was of ben ik ook nog niet direct overtuigd: ik heb om middernacht de bestelling geplaatst, maar naast deze Duitse review. Ook nog andere video's en foto's op Amazon zelf bekeken. Deze review van de Duitse Autobild, is eigenlijk heel positief over de lampen.

Maar zelfs deze Philips LED Lampen hebben geen E-Keurmerk, dus zijn desondanks goedkeuring voor bepaalde auto's in Duitsland: niet goedgekeurd voor op de openbare weg in Nederland. De Duitse goedkeuring is namelijk via aparte wetgeving geregeld, niet via E-Keurmerk. In Oostenrijk hebben ze dat ook zo geregeld.

Echter in Nederland is er net als bijvoorbeeld de E-Steps nog steeds geen regelgeving voor het achteraf inbouwen van LED verlichting, bij je auto. Dus in feite is een Philips of Osram met toelating op Duitse wegennet voor in Duitsland geregistreerde auto's, in Nederland net zo illegaal als Chinese setjes van AliExpress.

Maar eigenlijk kraait daar geen haan naar: ik heb ze gisternacht besteld, net nog zitten twijfelen om te annuleren. Waarschijnlijk ben ik daar al te laat mee, als ze toch worden verzonden. Dan ga ik ze gewoon uitproberen, als het echt geen goed lichtbeeld geeft. Dan gaan ze gewoon retour.

Ik zie net dat er ook nog een H4 variant is van de Osram Night Breaker LED: moeilijk, moeilijk zeg. De Philips is een stuk goedkoper, namelijk € 90 vs € 129 en Philips is een Nederlands merk :)F

Sorry voor de Duitse video's: maar aangezien ze in Duitsland af officieel toegelaten zijn op de openbare weg. En ze dus ook gewoon verkocht worden in Duitsland, waar ze in Nederland enkel bij vage webwinkels verkrijgbaar zijn die dan tussen de € 140 en € 170 voor het Philips setje vragen. Op Amazon.nl kon ik ze namelijk niet vinden helaas.

En bij Bol.com is gewoon een externe verkoper en niet Bol.com zelf.

[Voor 33% gewijzigd door Marco-Peters op 21-10-2022 09:18]

• DM89
Marco-Peters schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:55:
[...]

Daarom was of ben ik ook nog niet direct overtuigd: ik heb om middernacht de bestelling geplaatst, maar naast deze Duitse review. Ook nog andere video's en foto's op Amazon zelf bekeken. Deze review van de Duitse Autobild, is eigenlijk heel positief over de lampen.

Maar zelfs deze Philips LED Lampen hebben geen E-Keurmerk, dus zijn desondanks goedkeuring voor bepaalde auto's in Duitsland: niet goedgekeurd voor op de openbare weg in Nederland. De Duitse goedkeuring is namelijk via aparte wetgeving geregeld, niet via E-Keurmerk. In Oostenrijk hebben ze dat ook zo geregeld.

Echter in Nederland is er net als bijvoorbeeld de E-Steps nog steeds geen regelgeving voor het achteraf inbouwen van LED verlichting, bij je auto. Dus in feite is een Philips of Osram met toelating op Duitse wegennet voor in Duitsland geregistreerde auto's, in Nederland net zo illegaal als Chinese setjes van AliExpress.

Maar eigenlijk kraait daar geen haan naar: ik heb ze gisternacht besteld, net nog zitten twijfelen om te annuleren. Waarschijnlijk ben ik daar al te laat mee, als ze toch worden verzonden. Dan ga ik ze gewoon uitproberen, als het echt geen goed lichtbeeld geeft. Dan gaan ze gewoon retour.

[YouTube: 💡 PHILIPS Ultinon PRO6000 vs OSRAM Night Breaker LED Testbericht Vergleichstest Helligkeit Messung]

Ik zie net dat er ook nog een H4 variant is van de Osram Night Breaker LED: moeilijk, moeilijk zeg. De Philips is een stuk goedkoper, namelijk € 90 vs € 129 en Philips is een Nederlands merk :)F

Sorry voor de Duitse video's: maar aangezien ze in Duitsland af officieel toegelaten zijn op de openbare weg. En ze dus ook gewoon verkocht worden in Duitsland, waar ze in Nederland enkel bij vage webwinkels verkrijgbaar zijn die dan tussen de € 140 en € 170 voor het Philips setje vragen. Op Amazon.nl kon ik ze namelijk niet vinden helaas.

En bij Bol.com is gewoon een externe verkoper en niet Bol.com zelf.
Je kan ze toch retourneren als het niks is 🤷🏼‍♂️

• Marco-Peters
DM89 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Je kan ze toch retourneren als het niks is 🤷🏼‍♂️
Ik heb een hekel aan retourneren, maar goed dat is wel het voordeel van bestellen op Amazon. Wanneer je op AliExpress besteld, dan kun je ze proberen te verkopen via Marktplaats bijvoorbeeld.

Als ik echter naar de prijs kijk, dan rechtvaardigt de € 40 meer voor Osram zich sowieso niet. Maar een paar jaar geleden had gewoon geen keuze uit semi-legale LED Koplampen, dat is nu gelukkig veranderd. Ik noem het semi-legaal omdat op de verpakking "Road legal LED" staat, dan hou ik mij gewoon van de domme en bewaar de verpakking op zijn minst.

Wanneer je in de grensstreek woont kom je al gauw in Duitsland en kun je dit soort producten kopen, welke geen officiële verkoopkanalen in Nederland hebben. Ik heb eens een auto stoelhoes in Duitsland gekocht, waar ook zo'n briefje bij zat dat je het bij de TüV ofzo moest laten registreren :+

Morgen worden ze al in Packstation bezorgd, nabij de Duitse Aldi waar wij toch regelmatig boodschappen doen. Dus ik kan ze in het weekend al inbouwen oOo Is eens wat anders dan weken ongeduldig op LED lampjes van AlliExpress wachten.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 19:00

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DM89 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:03:
Vandaag led h7 lampen geïnstalleerd, deze zouden hetzelfde lichtpunt hebben als de originele halogeen lampen ivm reflector koplampen. Vorige ledlampen hadden dit sowieso niet en was het lichtbeeld slecht.

Dit is het resultaat wat betreft lichtbeeld met de nieuwe lampen, niet best toch? 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je in zo'n Renault Twingo met wimpers boven de koplampen rondrijdt dan klopt het wel aardig! O-) :+
Marco-Peters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:07:
Zowel Philips en Osram hebben ook halogeenlampen, welke een stuk helderdere zijn.
Alleen dan lever je in op levensduur
IMHO zijn die rotzooi : Elke jaar of zelfs 6 maanden mocht ik er minimaal één vervangen! -O-
en als je veel in het donker rijdt, dan denk ik dat je ieder jaar je koplampen mag vervangen.
Dat dan weer niet! :)

Uiteindelijk destijds maar gewoon een Pilot Bi-Xenon setje erin geknald en dat werkte PERFECT! :Y)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• DM89
nero355 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

Als je in zo'n Renault Twingo met wimpers boven de koplampen rondrijdt dan klopt het wel aardig! O-) :+

[...]

IMHO zijn die rotzooi : Elke jaar of zelfs 6 maanden mocht ik er minimaal één vervangen! -O-

[...]

Dat dan weer niet! :)

Uiteindelijk destijds maar gewoon een Pilot Bi-Xenon setje erin geknald en dat werkte PERFECT! :Y)
Nee geen Twingo 😂 maar een Ford S-Max haha.

Die philips halogeen vision setjes heb ik ook gehad, gaan inderdaad snel kapot.

• Marco-Peters
nero355 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Ik heb sinds 2019 een setje Philips Racing Vision H4 in de auto zitten, ze zijn duidelijk helderder dan de standaard halogeenlampen. Maar het Chinese LED setje wat ik een tijdje gebruikt heb, was vele malen helderder. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn oude setje zelfs vele feller is dan wat je nu semi-legaal kan krijgen, in Duitsland.

Waar ik mij dus zorgen om maak, wat @DM89 gisteren al opmerkte en ik nu dus ook in een andere Duitse YouTube video gezien heb. De Philips LED H4, veroorzaken meer strooilicht dan de Osram Nightbreaker LED H4 en schijnbaar heeft dit maken met het design.

Fotootje van Google: originele H4 Halogeenlampen hebben dus zo'n hoedje, dat gaat strooilicht tegen? De Osram LED heeft dus wel zoiets en de Philips niet, waarbij toevalligerwijs het strooilicht bij de Philips erger is. Ik weet niet hoeveel strooilicht acceptabel is voor de APK?

Maar als je die Halo boven het lichtbeeld ziet, dat is overduidelijk strooilicht. Nu is strooilicht natuurlijk ook beter zichtbaar, wanneer je licht feller is. Dus dit blijf je in zekere zin houden. Echter bij de Philips lijkt het best erg: ik kan mij niet herinneren dit zodanig bij mijn Chinese setje gezien te hebben?

Misschien moet ik die gewoon weer inbouwen: gratis afspraak bij ATU maken voor Licht Test 2022 en als het niet goed is, dan hoor ik het wel. Zoiets zouden ze eigenlijk ook in Nederland moeten doen, dat komt ten goede voor de verkeersveiligheid.

Bij Bulbsfacts zijn ze juist wel erg te spreken over deze huidige generatie Philips LED lampen, waarbij ik denk dat de Pro 5000 gewoon de H7 variant is. Want hij ziet hetzelfde uit als de Pro 6000 namelijk, al scoort die Pro 5000 wel slechts 3.4 van de maximale 5 die hij kan halen in koplamp test.

Ondertussen ook de Philips LED H4 Lampen ontvangen, bedankt voor de tip @pinda powerrr :) Straks eventjes inbouwen in de auto, deze hebben tenminste niet zo'n ballast zoals het Chinese setje welke ik thuis heb liggen. Dus inbouwen zal waarschijnlijk net wat makkelijker gaan.

Enige wat mij wel oprecht is opgevallen: de Chinese setjes hebben gewoon vergelijkbare designs, ook wat betreft plaatsing van de LED's en het schildje bij H4. Waar ik wel een overduidelijk verschil in zie: de Lumileds zijn een stuk kleiner, dan de CSP LED chips die de Chinese setjes gebruiken. Wel grappig dat Lumileds in Aken zit, dat is echt dichtbij in de buurt _O-

En net in de auto ingebouwd: maar wat een gefriemel was dat toch! Eerst stofkap loshalen, daarna oude H4 lamp eruit en dan ringetje van de LED lamp afhalen. Erin zetten, stofkap terug en lamp schuin erin duwen. Dat laatste is het lastige... want je moet hem precies in de bajonetaansluiting induwen. Wat dus bij de eerste poging fout ging en toen moest ik die lamp weer los friemelen, waarna ik heb er wel goed in kreeg.

Je moet ook echt een beetje tegen het stofkapje duwen en als je dan naar de lamp kijkt, dan kun je zien dat hij ook echt goed zit. Daarna enkel kwestie van stekker aansluiten.

[Voor 33% gewijzigd door Marco-Peters op 22-10-2022 14:13]

• DM89
Marco-Peters schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:52:
[...]

Ik heb sinds 2019 een setje Philips Racing Vision H4 in de auto zitten, ze zijn duidelijk helderder dan de standaard halogeenlampen. Maar het Chinese LED setje wat ik een tijdje gebruikt heb, was vele malen helderder. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn oude setje zelfs vele feller is dan wat je nu semi-legaal kan krijgen, in Duitsland.

[Afbeelding]

Waar ik mij dus zorgen om maak, wat @DM89 gisteren al opmerkte en ik nu dus ook in een andere Duitse YouTube video gezien heb. De Philips LED H4, veroorzaken meer strooilicht dan de Osram Nightbreaker LED H4 en schijnbaar heeft dit maken met het design.

[Afbeelding]

Fotootje van Google: originele H4 Halogeenlampen hebben dus zo'n hoedje, dat gaat strooilicht tegen? De Osram LED heeft dus wel zoiets en de Philips niet, waarbij toevalligerwijs het strooilicht bij de Philips erger is. Ik weet niet hoeveel strooilicht acceptabel is voor de APK?

[Afbeelding]

Maar als je die Halo boven het lichtbeeld ziet, dat is overduidelijk strooilicht. Nu is strooilicht natuurlijk ook beter zichtbaar, wanneer je licht feller is. Dus dit blijf je in zekere zin houden. Echter bij de Philips lijkt het best erg: ik kan mij niet herinneren dit zodanig bij mijn Chinese setje gezien te hebben?

Misschien moet ik die gewoon weer inbouwen: gratis afspraak bij ATU maken voor Licht Test 2022 en als het niet goed is, dan hoor ik het wel. Zoiets zouden ze eigenlijk ook in Nederland moeten doen, dat komt ten goede voor de verkeersveiligheid.

Bij Bulbsfacts zijn ze juist wel erg te spreken over deze huidige generatie Philips LED lampen, waarbij ik denk dat de Pro 5000 gewoon de H7 variant is. Want hij ziet hetzelfde uit als de Pro 6000 namelijk, al scoort die Pro 5000 wel slechts 3.4 van de maximale 5 die hij kan halen in koplamp test.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ondertussen ook de Philips LED H4 Lampen ontvangen, bedankt voor de tip @pinda powerrr :) Straks eventjes inbouwen in de auto, deze hebben tenminste niet zo'n ballast zoals het Chinese setje welke ik thuis heb liggen. Dus inbouwen zal waarschijnlijk net wat makkelijker gaan.

Enige wat mij wel oprecht is opgevallen: de Chinese setjes hebben gewoon vergelijkbare designs, ook wat betreft plaatsing van de LED's en het schildje bij H4. Waar ik wel een overduidelijk verschil in zie: de Lumileds zijn een stuk kleiner, dan de CSP LED chips die de Chinese setjes gebruiken. Wel grappig dat Lumileds in Aken zit, dat is echt dichtbij in de buurt _O-

En net in de auto ingebouwd: maar wat een gefriemel was dat toch! Eerst stofkap loshalen, daarna oude H4 lamp eruit en dan ringetje van de LED lamp afhalen. Erin zetten, stofkap terug en lamp schuin erin duwen. Dat laatste is het lastige... want je moet hem precies in de bajonetaansluiting induwen. Wat dus bij de eerste poging fout ging en toen moest ik die lamp weer los friemelen, waarna ik heb er wel goed in kreeg.

Je moet ook echt een beetje tegen het stofkapje duwen en als je dan naar de lamp kijkt, dan kun je zien dat hij ook echt goed zit. Daarna enkel kwestie van stekker aansluiten.
Ben benieuwd naar het lichtbeeld 👍🏻

• Marco-Peters
DM89 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Ben benieuwd naar het lichtbeeld 👍🏻
Ik ook: maar kan dus geen muurtje vinden 1,2,3 :X Het was echt een gepruts om die lampen erin te krijgen, eventjes was ik bang dat ik ze al stuk aan het maken was. Echt een enorm gefriemel.... dat was met de Chinese setjes ook wel enigszins, alleen toen was ik nog geen vermoeide vader :O

Ook grappig, wist eigenlijk niet dat die lampen inclusief je reflector een stukkie scheef staan. Dat verklaart waarom je de Chinese setjes altijd nog aan de lamp zelf moest afstellen, want Philips heeft dit gewoon in 1x goed gedaan.

Retourneren daar gaat trouwens geen sprake van zijn: nadat gefriemel, heb je niet echt de behoefte om ze er weer uit te halen. Waarschijnlijk is dat met de levensduur van deze LED's ook niet nodig oOo

De H4 Halogeenlampen heb ik trouwens voor de zekerheid in de auto gelegd: in de verpakking van de Philips LED lampen, alleen ik denk niet dat ze in Nederland moeilijk gaan doen. Als het lichtbeeld voor de APK klopt, dan worden ze gewoon goedgekeurd. Strooilicht is zelfs in zekere mate toegestaan, want oude verweerde koplampen veroorzaken ja ook de nodige strooilicht.

[Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 22-10-2022 15:01]

• Marco-Peters

Dimlicht: je ziet op de groene auto wel duidelijk een deel van het lichtbeeld en het schijnt op de achterkant van de auto. Goedkope LED setjes, die verlichten in de regel het hele interieur van je voorganger :+

En groot licht: ik vind het zelf gewoon allemaal goed uit zien, denk niet dat een Chinees setje dit zou kunnen evenaren. Alleen wat betreft helderheid, maar Philips is gebonden aan wettelijke bepalingen.

Ik weet niet of er ook daadwerkelijk ergens geregeld is, hoe helder of fel dimlicht mag zijn? Maar wat ik wel begrepen heb, is dat je bij extreem fel licht ook meer strooilicht hebt. Nu nog wachten op de LED achteruitrijlicht, deze ligt nog steeds ergens bij PostNL en daar wacht ik enigszins ongeduldig op.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:41

13art

Moderator Mobile
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:44:

Maar wat ik wel begrepen heb, is dat je bij extreem fel licht ook meer strooilicht hebt.
Het is denk ik niet per definitie zo dat doordat het licht feller is er meer strooilicht is. Alles wordt versterkt dus ook strooilicht wordt veel duidelijker waarneembaar.

Wel is het zo dat led setjes de bron van het licht net even anders is dan de gloeidraad van een halogeenlamp en ja dan kan er dus wel daadwerkelijk meer strooilicht ontstaan.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je een pispot vol met potvispis

• Marco-Peters
13art schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Het is denk ik niet per definitie zo dat doordat het licht feller is er meer strooilicht is. Alles wordt versterkt dus ook strooilicht wordt veel duidelijker waarneembaar.

Wel is het zo dat led setjes de bron van het licht net even anders is dan de gloeidraad van een halogeenlamp en ja dan kan er dus wel daadwerkelijk meer strooilicht ontstaan.
Dat wat jij net schrijft: is precies wat die Duitse YouTuber in het Duits zei. Ik heb nu geen 1 op 1 vergelijking, met het oude licht en nu de Philips LED's. Omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb en al stiekem, naar buiten geglipt ben voor deze foto's _O- ( Mijn vrouw voert een schrikbewind :+ )

Maar ik zie wel, dat de Lumileds van Philips even groot zijn als de gloeidraadjes van de H4 halogeenlamp. Bij Chinese setjes zijn de LED's meestal net iets groter, soms worden er zelfs enorme COB chips gebruikt. En dan denk je: na al die jaren, zal het wel beter geworden zijn?

Ik heb een paar jaar geleden een setje uitgeprobeerd, welke best wel veel op dit Philips H4 setje lijkt qua design. Weet alleen niet meer zo goed hoe het setje precies heette :$ Echter op AliExpress kon ik veel vergelijkbare setjes vinden, alleen daar brand ik liever niet mijn handen meer aan.

Was mij trouwens nog aan het overleggen om in Duitsland een afspraak voor de Licht-Test 2022 te maken, alleen nu heb ik horror verhalen gelezen over ATU. Maar feitelijk doen alle Duitse Autobedrijven mee, dus het hoeft niet perse bij ATU te gebeuren.
DM89 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Denk dat ik toch nog maar een laatste poging ga doen en de Philips Pro6000 led nog ga bestellen om te proberen. Zou toch nog eens graag een foto van jou lichtbeeld op een muur willen zien als dat zou kunnen.
Dat kan helaas nog wel even duren: hier in de buurt zijn namelijk niet zoveel geschikte muurtjes, dus dan zou ik toevalligerwijs in het donker voor een muurtje geparkeerd staan. Of in een parkeergarage.

[Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 22-10-2022 22:16]

• DM89
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Dat wat jij net schrijft: is precies wat die Duitse YouTuber in het Duits zei. Ik heb nu geen 1 op 1 vergelijking, met het oude licht en nu de Philips LED's. Omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb en al stiekem, naar buiten geglipt ben voor deze foto's _O- ( Mijn vrouw voert een schrikbewind :+ )

Maar ik zie wel, dat de Lumileds van Philips even groot zijn als de gloeidraadjes van de H4 halogeenlamp. Bij Chinese setjes zijn de LED's meestal net iets groter, soms worden er zelfs enorme COB chips gebruikt. En dan denk je: na al die jaren, zal het wel beter geworden zijn?

Ik heb een paar jaar geleden een setje uitgeprobeerd, welke best wel veel op dit Philips H4 setje lijkt qua design. Weet alleen niet meer zo goed hoe het setje precies heette :$ Echter op AliExpress kon ik veel vergelijkbare setjes vinden, alleen daar brand ik liever niet mijn handen meer aan.

Was mij trouwens nog aan het overleggen om in Duitsland een afspraak voor de Licht-Test 2022 te maken, alleen nu heb ik horror verhalen gelezen over ATU. Maar feitelijk doen alle Duitse Autobedrijven mee, dus het hoeft niet perse bij ATU te gebeuren.
Denk dat ik toch nog maar een laatste poging ga doen en de Philips Pro6000 led nog ga bestellen om te proberen. Zou toch nog eens graag een foto van jou lichtbeeld op een muur willen zien als dat zou kunnen.

• nero355

nero355

Marco-Peters schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:52:
Strooilicht is zelfs in zekere mate toegestaan, want oude verweerde koplampen veroorzaken ja ook de nodige strooilicht.
Als ik sommige koplampen zie staan of zelfs rondrijden dan vraag ik me serieus af hoe sommige auto's door hun APK heen zijn gekomen ?!?! :X :| :F

Vooral omdat ik daar altijd echt heel erg mee bezig was i.c.m. aftermarket Xenon en ook in dit topic iedereen zo'n beetje hun best zie doen om het zo goed mogelijk te doen : Hoe is dat mogelijk :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Marco-Peters
nero355 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

Als ik sommige koplampen zie staan of zelfs rondrijden dan vraag ik me serieus af hoe sommige auto's door hun APK heen zijn gekomen ?!?! :X :| :F

Vooral omdat ik daar altijd echt heel erg mee bezig was i.c.m. aftermarket Xenon en ook in dit topic iedereen zo'n beetje hun best zie doen om het zo goed mogelijk te doen : Hoe is dat mogelijk :?
De APK heeft schijnbaar een behoorlijke tolerantie: want waar mijn koplampen nog in goede staat zijn, dus nauwelijks verweerd. Ondanks dat mijn auto volgend jaar zijn 8e verjaardag viert oOo

Zie ik vooral bij verwaarloosde auto's en oudere auto's, dat de koplampen behoorlijk verweerd zijn. Schijnbaar komen deze auto's gewoon door de APK, anders mogen ze ja niet de eerste openbare weg op. Maar ik zou in auto's waar de koplampen van verweerd zijn niet aanraden om daar LED lampen in te zetten, daarnaast is het ook echt wel nodig om regelmatig je koplampen schoon te maken.

@DM89 jij hebt toch H7 of niet? Ik zou eens de reviews van de H7 variant doorlezen, is toch net een iets andere halogeenlamp dan H4. De H4 is dimlicht en grootlicht in een, terwijl H7 in de regel enkel voor dimlicht gebruikt wordt. Het verschil zal niet groot of zeer minimaal zijn, maar toch iets om rekening mee te houden.

Mij is trouwens op gevallen: eigenaren van een VW (E)Up lijken voornamelijk wat over het lichtbeeld te klagen hebben, dat lees ik dan op Amazon zelf. Neem bijvoorbeeld deze VW T5, het lichtbeeld daarvan ziet gewoon perfect uit.

Links de halogeen en rechts Philips H4-LED, dat strooilicht wat je tegen het plafond ziet heeft de halogeen ook. Valt alleen minder op, omdat het niet zo helder is als de LED. Maar zodra ik de kans zie en toevallig voor een muur geparkeerd sta, dan zal ik foto's maken van het lichtbeeld dat de LED lampen in mijn auto geven.

• Marco-Peters

@DM89 dit is voorlopig het beste wat ik kan doen: het lukte mij niet de zon uit te zetten, maar stond op zijn minst voor een muur. Helaas wel een witte en ook nog redelijk dichtbij, want dit is gewoon vanaf de parkeerplaats. Of je er wat aan hebt weet ik niet? Maar je kunt wel het lichtbeeld enigszins zien.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:18
Heb aantal maanden geleden de OSRAM LEDriving HL H4 verlichting gekocht.
Maar tijdens het donker valt deze erg tegen. Hij schijnt minder ver met Halogeen heb ik een langere afstand. Heb geen bol in mij koplamp.

Heb er meer deze probleem?

• Marco-Peters
breaker.evert schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:29:
Heb aantal maanden geleden de OSRAM LEDriving HL H4 verlichting gekocht.
Maar tijdens het donker valt deze erg tegen. Hij schijnt minder ver met Halogeen heb ik een langere afstand. Heb geen bol in mij koplamp.

Heb er meer deze probleem?
Het is niet de Osram Nightbreaker LED of wel? Die is er namelijk ook in H4 en zowel de Philips en Osram, bieden veel licht dan de traditionele halogeenlampen. Ik heb diverse Duitse YouTube videos gezien, maar het zou echt dag en nacht verschil moeten zijn.

Wat wel zo is: de Osram Nightbreaker is echt puur wit licht, terwijl bij de Philips LED het licht wat warmer afgesteld is. Persoonlijk vind ik dat fijn, want mijn Chinese setje had ook puur wit licht en bij slechte weersomstandigheden zag ik juist minder.

Natuurlijk is het ook mogelijk, dat je gewoon bij de garage even de koplampen opnieuw moet af laten stellen. Het gefriemel met inbouwen van LED Lampen, kan ervoor zorgen dat de afstelling niet meer goed is.

• breaker.evert
Marco-Peters schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:39:
[...]

Het is niet de Osram Nightbreaker LED of wel? Die is er namelijk ook in H4 en zowel de Philips en Osram, bieden veel licht dan de traditionele halogeenlampen. Ik heb diverse Duitse YouTube videos gezien, maar het zou echt dag en nacht verschil moeten zijn.

Wat wel zo is: de Osram Nightbreaker is echt puur wit licht, terwijl bij de Philips LED het licht wat warmer afgesteld is. Persoonlijk vind ik dat fijn, want mijn Chinese setje had ook puur wit licht en bij slechte weersomstandigheden zag ik juist minder.

Natuurlijk is het ook mogelijk, dat je gewoon bij de garage even de koplampen opnieuw moet af laten stellen. Het gefriemel met inbouwen van LED Lampen, kan ervoor zorgen dat de afstelling niet meer goed is.
Het gaat om deze set https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1 en niet om de Nightbreaker

• Marco-Peters
Deze zou ik persoonlijk niet zo snel kopen: de Nightbreaker LED heeft op zijn minst in Duitsland toelating, voor op de openbare weg. Dit setje wat jij gekocht heb niet.... ik wil daarmee niet zeggen dat het setje slecht is.

Maar als het voor de openbare weg in Duitsland goedgekeurd was, dan zou het in-principe ook goed zijn. Want Duitsers zijn pietje precies hoor en die van Philips, zijn bijvoorbeeld al voor 160 auto's goedgekeurd.

Ik zou echter even naar de garage gaan, lichtbeeld controleren en als het niet goed is: dan stellen ze het wel bij. Bij de onderhoudsbeurt of APK is dit meestal gratis. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je LED setje wel degelijk minder licht geeft, dan je oorspronkelijke halogeenlampen.

Zal mij ook niets verbazen als die LED lampen van Osram nagemaakt worden, maar dat zal in dit geval wel niet zo zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 26-10-2022 23:13]

• breaker.evert
@Marco-Peters bedankt. Heb de Halogeen weer terug geplaatst maar de halogeen geeft meer licht.
Denk dat deze set gewoon niet is geschikt.

Heb net de Philips Ultinon Pro6000 H4-LED besteld op Amazon duitsland kijken of dit beter is.

• breaker.evert
Weet niet of deze lijst is gedeeld hier https://www.philips.de/c-...er/led-compatibility-list
compatibiliteitslijst voor de Philips led verlichting.

• Marco-Peters
breaker.evert schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:03:
Weet niet of deze lijst is gedeeld hier https://www.philips.de/c-...er/led-compatibility-list
compatibiliteitslijst voor de Philips led verlichting.
Ja heb ik al gedeeld: ik wist @pinda powerrr al te vertellen, dat zijn Panda er niet tussen staat :+ Maar dit lijstje is eigenlijk belangrijk voor als je in Duitsland woont en je auto ook in Duitsland geregistreerd, want stel je rijdt een Golfwagen Petjes Editie uit het jaar tabak.

Grote kans dat je auto er dan nooit tussen zal komen te staan, terwijl voor de Golfwagen Petjes Editie 2016 er zeker weten wel tussen staat. Maar een populaire auto zoals de Suzuki Swift heeft ook voor zowel de 5e en 6e generatie goedkeuring, echter je zult niet de Wagon R+ er tussen vinden :+

Die lijst zou regelmatig bijgewerkt moeten worden, maar eigenlijk is het voor de Duitsers vooral wachten tot ze gewoon voor alle auto's goedgekeurd zijn. Want dan mag je de lampen ook in een Suzuki Wagon R+ zetten bijvoorbeeld.

Ik vind het alleen heel stom dat het niet gewoon Europees geregeld wordt. Gelukkig kraait er in Nederland geen haan naar, wanneer jij een in Duitsland goedgekeurd setje in auto zet. Maar daarom heb ik ook letterlijk de verpakking in de auto liggen, want dat is beter dan een Chinees setje welke in geen enkel Europees land goedkeuring gekregen heeft.

Maar het blijft een grijs gebied: webwinkels in Nederland die het überhaupt durven, om deze LED lampen te verkopen. Zijn verplicht om erbij te zetten dat ze niet toegestaan zijn op de openbare weg, ook bij de setjes welke goedgekeurd zijn in Duitsland.

De E-Steps worden ja ook gewoon in Nederland verkocht, echter wel met vermelding niet geschikt voor de openbare weg. Meeste kopers schijnen dat niet dan niet te lezen, want ik zie kinderen van een jaar of 10 op die dingen op de openbare weg 7(8)7

• Marco-Peters
De LED achteruitrijlichten zijn ook eindelijk binnengekomen: ziet eigenlijk heel simpel uit, volgens mij heb ik dezelfde LED's zelfs als T10 besteld. Behalve deze zitten dan in een glazen of plastic bol, net zoals de originele gloeilamp.

Kwaliteitscontrole is in iedere geval slecht: ik weet niet of het veel uit maakt voor het lichtbeeld, als dat al belangrijk is bij achteruitrijlicht. Maar in het linkse lampje, zit de LED unit gewoon scheef in het lampje :+

Dus daarvoor zal ik dan maar een restitutie voor aanvragen op AliExpress denk ik: maar voor de rest ziet het wel prima uit. Op de LED na die in het lampje zit, zou je op een kleine afstand echt niet 1,2,3 zien dat het een LED lampje is en geen gloeilamp. Vanavond eventjes testen, dan sluit ik er 12v op aan voordat ik het ga inbouwen ;)

Mijn in elkaar geknutselde 12v aansluiting: is die DC to DC Step down converter toch nog ergens goed voor _O- Een oude laptop oplader, die de 220v uit het stopcontact naar 19v omzet en mijn DC to DC step down converter verlaagd dit weer naar 12v.

Straks wanneer mijn dochtertje naar bed is, ga ik met een Luxmeter meten hoeveel Lux deze lamp geeft. Zolang ik het lampje nog niet ingebouwd heb, blijft dit een ruwe meting. Ik heb namelijk al een luxmeting doorgevoerd van het huidige halogeenlampje.

Dat was namelijk 228lux, gemeten zonder noemenswaardige afstand te houden. Anders meet ik ook de straatverlichting..... dus ik meet direct vanaf de lichtbron. Er zit zo'n 2 a 3cm afstand van het lampje, tot het plastic van de behuizing. Waar ook een reflector in zit, dus zolang ik het lampje niet in de behuizing heb zitten. Blijft het een ruwe vergelijking, verre van professioneel.

De verlichting net in de woonkamer uitgedaan en een ruwe meting uitgevoerd, op circa 10cm van het lampje. Ik kon toch ruim 445 lux meten, dan is je achteruitrijverlichting grofweg 2x zo helder dan halogeen.

Dat is naar mijn mening niet te fel hoor, alleen de vraag is hoe betrouwbaar is zo'n lampje? Het scheelt dat achteruitrijverlichting maar kort hoeft te branden, dus dan is koeling van de LED's ook geen issue.

Ik zou zo'n LED lampje namelijk nooit als achterlicht/remlicht gebruiken, ookal zijn die wel beschikbaar. Als achterlicht/remlicht zou het namelijk problemen kunnen opleveren, of je achterlicht is veel te fel. Of je remlicht is niet goed zichtbaar, doordat het verschil in felheid te klein is?

Woensdag 02-11-2022

Lampje erin zetten was echt vele malen makkelijker dan ik verwacht had, enige wat mij wel opgevallen is. Wat ook op de foto te zien is, waar ik beide LED lampjes naast elkaar heb liggen. Die LED chip, zit schuin erin. Waar de gloeidraad er horizontaal in zit, zolang ik bij de andere lampjes kan zien. Zit de LED er dus schuin in, als je kleine wijzer van een klok op 8 uur zou zetten en de grote wijzer op 2 uur.

Zo zit de LED er dus in: schijnbaar is de positie totaal random, want het andere lampje heeft de LED Chip weer op een andere positie zitten. Het lijkt mij dat dit verder niet veel uitmaakt, maar aangezien het wisselen van het lampje 5 minuten werk is.

Kan ik wellicht ook nog zo'n Lampje van Nao uitproberen, dat is een AliExpress merk met een betere reputatie als het aankomt op LED verlichting voor in auto's. Kost wel bijna € 10 voor een setje, dus meer dan het dubbele dan de lampjes.

Deze scoorde goed in de test op YouTube, welke ik eerder al deelde. Maar ik denk dat de huidige lampjes ook gewoon voldoen, als ze blijven werken.

Lux meting in donker

Zojuist nog een luxmeting in het donker gedaan: net als bij de gloeilamp direct vanaf de lichtbron, alleen resultaat is veel beter dan ik verwacht had. Ik heb 1465lux gemeten 8)7 Dat kan ik eigenlijk niet geloven, aangezien dat meer dan 6x zoveel licht zou zijn als de gloeilamp.

Bij de gloeilamp heb ik namelijk 228lux gemeten, waarbij ik beide keren eigenlijk de hoogte van de bumper aanhield om te meten. Het is mij dus wel overduidelijk dat dit LED lampje vele malen meer licht geeft, alleen ik denk dat waarschijnlijk net iets dichterbij gemeten heb dan toen ik deze meting deed met de gloeilamp er nog in.

Net nog eens een keer een meting gedaan, iets meer afstand tot de lamp genomen en toen was het 639lux. Dat vind ik een stuk geloofwaardiger, al is het ook op de Achteruitrijcamera goed te zien dat het licht helderder is.

Ik heb het gloeilampje in de woonkamer ook nog getest: verassend genoeg, blijkt die toch helderdere te zijn, maar dat is niet zo vreemd. Aangezien het LED lampje alleen LED's heeft die zijdelings schijnen, dus toen ik van de zijkant ging meten kwam ik op vergelijkbare resultaten uit.

Ja ik heb nu een hele lap tekst in de afgelopen 24 uur geschreven: maar geheel overtuigd ben ik nog niet, dus waarschijnlijk ga ik nog verder opzoek.

Donderdag 03-12-2022

De meetresultaten vind ik namelijk een beetje tegenstrijdig, dus het is een beetje afhankelijk van de toepassing. In mijn achteruitrijlicht zit een reflector, dus ansich snap ik dan wel waarom ik meer lux kon meten in het donker met het lampje in de auto.

Terwijl het lampje rechtdoor slechts 1/5 van het licht geeft, omdat de gloeidraad in zo'n lampje horizontaal zit en bovenin het lampje. En dus gewoon rechtdoor schijnt, maar ook 360graden omdat het een gloeidraad is. De LED geeft dus juist rechtdoor weinig licht, dus dat is een minpunt van dit design.

Of het echt nadelig is? Dat weet ik niet, maar ik denk dat er betere al dan wel een stuk duurdere lampjes zijn. Als je weinig geld wilt uitgeven, is dit in-principe okay. Alleen verwacht niet veel meer licht, dan het gloeilampje. Ik denk dat het helderder is, alleen geeft het lampje dus geen 360 graden licht.

Vrijdag 04-11-2022

Ik had die filmpjes van Sergiu Gabor gezien: waarbij hij liet zien, dat veel van die lampjes slecht vastgelijmd waren. Dus ik wilde met mijn handen testen of het glazen bolletje los kon komen, dat ging dus helemaal mis :X

Het is dus echt glas en geen plastic, getuige de stukjes glas die ik uit mijn wijsvinger hebt gehaald. Dus het zit wel gewoon stevig vastgelijmd _O-

Als het dan toch al kapot is, kan ik net zo goed een kijkje binnenin nemen. Daar zit gewoon zo'n klein mainboard of hoe moet je het noemen? Het stelt in iedere geval niet zoveel voor en aangezien het nu toch 11.11 sale op AliExpress is, ga ik denk toch een andere LED achteruitrijlichten bestellen. Alleen jammer dat ze per paar verkocht worden, want als het goed is zouden deze LED lampjes een heel autoleven meegaan.

[Voor 101% gewijzigd door Marco-Peters op 04-11-2022 10:30. Reden: Lampje ingebouwd]

• Marco-Peters
Gisteravond op eBay LED lampjes besteld ter vervanging van de gloeilampen in de achterlichten/remlichten, dit n.a.v. de uitgebreide test van Sergiu Gabor. Ik val nu echt wel diep in het rabbit hole hoor _O- ( Linkje naar een van de vele Britse verkopers op eBay )( Net als op AliExpress, betaal je de invoerbelasting al via eBay)

Dit zouden volgens Sergiu Gabor samen met de Philips LED lampen, de enige LED lampjes zijn welke geschikt zijn om je achterlicht/remlicht combinatie te retrofitten. Verassend kost zo'n setje slechts € 20 en met de € 5 die PayPal momenteel gratis uitdeelt, kom je uit op € 15 B)

En als dat nog niet genoeg was, heb ik ook nog besloten om toch duurdere LED achteruitlichten te bestellen. Lampje S of eigenlijk MaxGTRS welke als score "Shut up and take my money" kreeg, dus dit moet een van beste LED lampjes zijn van een Chinees AliExpress merk. Alleen jammer dat ik ze per paar moet bestellen, als ze echt een autoleven mee gaan. Dan zit ik met een reserve lampje dat ik nooit nodig ga hebben :-(

Enige lampen welke ik dus absoluut niet ga retrofitten: de knipperlichten, er zijn wel LED lampjes die geen hyperflash geven. Maar die zijn gewoon veel te fel, om als knipperlichten te gebruiken. Leuk voor in Rusland.... deze zouden namelijk de beste zijn, volgens Sergiu Gabor.

Alleen vind ik de prijs te hoog voor een Chinees product, aangezien ik er 4 stuks nodig zou hebben. Dan zit je toch op bijna € 40 totaal en knipperlichten worden veelvuldig gebruikt, dan vertrouw ik toch niet zo op de Chinese kwaliteit. Al vind die lampjes van MaxGTRS wel goed uit zien :)

Ik zag dat die naam hier al vaker genoemd is: heb de afgelopen dagen ook dat andere LED lampje getest, waarbij ik zelfs pijn gedaan heb. Het is allemaal te lezen in het bovenstaande bericht, welke ik zeker 3x voorzien heb van nieuwe informatie. Vandaar dat ik nu ook gewoon weer een nieuw bericht maak, ondanks dat het lijkt alsof tegen mijzelf praat. Mijn excuses hiervoor :$

PS met de Philips H4 LED Lampen ben ik meer dan tevreden: de berm en ook verkeersborden rechts langs de weg, worden veel beter opgelicht dan voorheen met de halogeenlampen. Dit is echt een van mijn beste beslissingen geweest, i.p.v. goedkope LED koplampen op AliExpress bestellen. Goedkoop is toch duurkoop hoor, als het aankomt op hele goedkope LED lampen.

[Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 04-11-2022 17:55]

• nero355

nero355

Marco-Peters schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:35:
Enige lampen welke ik dus absoluut niet ga retrofitten: de knipperlichten, er zijn wel LED lampjes die geen hyperflash geven. Maar die zijn gewoon veel te fel, om als knipperlichten te gebruiken.
Als ik heel eerlijk ben dan zie ik weleens auto's rondrijden die overdag bij fel zonlicht best wel wat duidelijkere knipperlichten kunnen gebruiken! ;)
Vandaar dat ik nu ook gewoon weer een nieuw bericht maak, ondanks dat het lijkt alsof tegen mijzelf praat. Mijn excuses hiervoor :$
Ik vind je hele "onderzoek" best wel interessant dus ga zo door! d:)b

IMHO zitten ze propvol interessante informatie die sinds lange tijd hard nodig was in dit topic! :Y)

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:22:
De LED achteruitrijlichten zijn ook eindelijk binnengekomen: ziet eigenlijk heel simpel uit, volgens mij heb ik dezelfde LED's zelfs als T10 besteld. Behalve deze zitten dan in een glazen of plastic bol, net zoals de originele gloeilamp.

[Afbeelding]

Kwaliteitscontrole is in iedere geval slecht: ik weet niet of het veel uit maakt voor het lichtbeeld, als dat al belangrijk is bij achteruitrijlicht. Maar in het linkse lampje, zit de LED unit gewoon scheef in het lampje :+

[Afbeelding]

Dus daarvoor zal ik dan maar een restitutie voor aanvragen op AliExpress denk ik: maar voor de rest ziet het wel prima uit. Op de LED na die in het lampje zit, zou je op een kleine afstand echt niet 1,2,3 zien dat het een LED lampje is en geen gloeilamp. Vanavond eventjes testen, dan sluit ik er 12v op aan voordat ik het ga inbouwen ;)

[Afbeelding]

Mijn in elkaar geknutselde 12v aansluiting: is die DC to DC Step down converter toch nog ergens goed voor _O- Een oude laptop oplader, die de 220v uit het stopcontact naar 19v omzet en mijn DC to DC step down converter verlaagd dit weer naar 12v.

[Afbeelding]

Straks wanneer mijn dochtertje naar bed is, ga ik met een Luxmeter meten hoeveel Lux deze lamp geeft. Zolang ik het lampje nog niet ingebouwd heb, blijft dit een ruwe meting. Ik heb namelijk al een luxmeting doorgevoerd van het huidige halogeenlampje.

Dat was namelijk 228lux, gemeten zonder noemenswaardige afstand te houden. Anders meet ik ook de straatverlichting..... dus ik meet direct vanaf de lichtbron. Er zit zo'n 2 a 3cm afstand van het lampje, tot het plastic van de behuizing. Waar ook een reflector in zit, dus zolang ik het lampje niet in de behuizing heb zitten. Blijft het een ruwe vergelijking, verre van professioneel.

[Afbeelding]

De verlichting net in de woonkamer uitgedaan en een ruwe meting uitgevoerd, op circa 10cm van het lampje. Ik kon toch ruim 445 lux meten, dan is je achteruitrijverlichting grofweg 2x zo helder dan halogeen.

Dat is naar mijn mening niet te fel hoor, alleen de vraag is hoe betrouwbaar is zo'n lampje? Het scheelt dat achteruitrijverlichting maar kort hoeft te branden, dus dan is koeling van de LED's ook geen issue.

Ik zou zo'n LED lampje namelijk nooit als achterlicht/remlicht gebruiken, ookal zijn die wel beschikbaar. Als achterlicht/remlicht zou het namelijk problemen kunnen opleveren, of je achterlicht is veel te fel. Of je remlicht is niet goed zichtbaar, doordat het verschil in felheid te klein is?

Woensdag 02-11-2022

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lampje erin zetten was echt vele malen makkelijker dan ik verwacht had, enige wat mij wel opgevallen is. Wat ook op de foto te zien is, waar ik beide LED lampjes naast elkaar heb liggen. Die LED chip, zit schuin erin. Waar de gloeidraad er horizontaal in zit, zolang ik bij de andere lampjes kan zien. Zit de LED er dus schuin in, als je kleine wijzer van een klok op 8 uur zou zetten en de grote wijzer op 2 uur.

Zo zit de LED er dus in: schijnbaar is de positie totaal random, want het andere lampje heeft de LED Chip weer op een andere positie zitten. Het lijkt mij dat dit verder niet veel uitmaakt, maar aangezien het wisselen van het lampje 5 minuten werk is.

[Afbeelding]

Kan ik wellicht ook nog zo'n Lampje van Nao uitproberen, dat is een AliExpress merk met een betere reputatie als het aankomt op LED verlichting voor in auto's. Kost wel bijna € 10 voor een setje, dus meer dan het dubbele dan de lampjes.

[Afbeelding]

Deze scoorde goed in de test op YouTube, welke ik eerder al deelde. Maar ik denk dat de huidige lampjes ook gewoon voldoen, als ze blijven werken.

Lux meting in donker

Zojuist nog een luxmeting in het donker gedaan: net als bij de gloeilamp direct vanaf de lichtbron, alleen resultaat is veel beter dan ik verwacht had. Ik heb 1465lux gemeten 8)7 Dat kan ik eigenlijk niet geloven, aangezien dat meer dan 6x zoveel licht zou zijn als de gloeilamp.

Bij de gloeilamp heb ik namelijk 228lux gemeten, waarbij ik beide keren eigenlijk de hoogte van de bumper aanhield om te meten. Het is mij dus wel overduidelijk dat dit LED lampje vele malen meer licht geeft, alleen ik denk dat waarschijnlijk net iets dichterbij gemeten heb dan toen ik deze meting deed met de gloeilamp er nog in.

[Afbeelding]

Net nog eens een keer een meting gedaan, iets meer afstand tot de lamp genomen en toen was het 639lux. Dat vind ik een stuk geloofwaardiger, al is het ook op de Achteruitrijcamera goed te zien dat het licht helderder is.

Ik heb het gloeilampje in de woonkamer ook nog getest: verassend genoeg, blijkt die toch helderdere te zijn, maar dat is niet zo vreemd. Aangezien het LED lampje alleen LED's heeft die zijdelings schijnen, dus toen ik van de zijkant ging meten kwam ik op vergelijkbare resultaten uit.

Ja ik heb nu een hele lap tekst in de afgelopen 24 uur geschreven: maar geheel overtuigd ben ik nog niet, dus waarschijnlijk ga ik nog verder opzoek.

Donderdag 03-12-2022

De meetresultaten vind ik namelijk een beetje tegenstrijdig, dus het is een beetje afhankelijk van de toepassing. In mijn achteruitrijlicht zit een reflector, dus ansich snap ik dan wel waarom ik meer lux kon meten in het donker met het lampje in de auto.

[Afbeelding]

Terwijl het lampje rechtdoor slechts 1/5 van het licht geeft, omdat de gloeidraad in zo'n lampje horizontaal zit en bovenin het lampje. En dus gewoon rechtdoor schijnt, maar ook 360graden omdat het een gloeidraad is. De LED geeft dus juist rechtdoor weinig licht, dus dat is een minpunt van dit design.

Of het echt nadelig is? Dat weet ik niet, maar ik denk dat er betere al dan wel een stuk duurdere lampjes zijn. Als je weinig geld wilt uitgeven, is dit in-principe okay. Alleen verwacht niet veel meer licht, dan het gloeilampje. Ik denk dat het helderder is, alleen geeft het lampje dus geen 360 graden licht.

Vrijdag 04-11-2022

Ik had die filmpjes van Sergiu Gabor gezien: waarbij hij liet zien, dat veel van die lampjes slecht vastgelijmd waren. Dus ik wilde met mijn handen testen of het glazen bolletje los kon komen, dat ging dus helemaal mis :X

[Afbeelding]

Het is dus echt glas en geen plastic, getuige de stukjes glas die ik uit mijn wijsvinger hebt gehaald. Dus het zit wel gewoon stevig vastgelijmd _O-

[Afbeelding]

Als het dan toch al kapot is, kan ik net zo goed een kijkje binnenin nemen. Daar zit gewoon zo'n klein mainboard of hoe moet je het noemen? Het stelt in iedere geval niet zoveel voor en aangezien het nu toch 11.11 sale op AliExpress is, ga ik denk toch een andere LED achteruitrijlichten bestellen. Alleen jammer dat ze per paar verkocht worden, want als het goed is zouden deze LED lampjes een heel autoleven meegaan.
Dat van die foto met achtuitrijverlichting lijkt wel indrukwekkend.

Ik heb daar de w16w (=t15) lampen in zitten. Heb ze ook al eens vervangen door led maar is nog steeds voor verbetering vatbaar. Zou mooi zijn als zoiets er ook voor t15 is.
Bij 1 van de bestelde lampen moest ik zelfs een deel van de lampvoet afslijpen om hem in deze houder te krijgen.

• Marco-Peters
nokiaan958GB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:28:
[...]

Dat van die foto met achtuitrijverlichting lijkt wel indrukwekkend.

Ik heb daar de w16w (=t15) lampen in zitten. Heb ze ook al eens vervangen door led maar is nog steeds voor verbetering vatbaar. Zou mooi zijn als zoiets er ook voor t15 is.
Bij 1 van de bestelde lampen moest ik zelfs een deel van de lampvoet afslijpen om hem in deze houder te krijgen.[Afbeelding]
Ja dat zijn P21W BA15S: de lampjes zijn ansich niet verkeerd, maar ik heb mij er wel in vergist. Die goedkope zijn eigenlijk allemaal slechte kwaliteit, vele geven zelfs minder licht dan het originele gloeilampje. Zo ook dit lampje afhankelijk van als je een reflector hebt, of niet. Het licht de schijnt enkel zijwaarts, rechtdoor schijnt het lampje zeer weinig licht.

Maar T15 is toch vergelijkbaar met T5 ( W5W ) wellicht kun je een lampje vinden, welke als T10 getest is. Maar ook beschikbaar is als T15, wat meestal wel het geval is.

Dit is Lampje J in T15 bijvoorbeeld, die geeft goede resultaten en heeft een neutrale witte kleur. Je kunt ze alleen niet langdurig gebruiken, omdat ze te warm worden. Maar achteruitrijlicht brand maar kort, dus dan vormt dat geen probleem.

Ik zou hier dus eens naar kijken: je kunt het wiel wel opnieuw uitvinden. Echter als iemand als Sergiu Gabor zo'n uitgebreide tests uitvoert, dan vind ik dat een goed uitgangspunt. Een luxmeter kost geen drop op AliExpress... echter al die andere tests die hij doet, kun je moeilijk zelf doen.

Als het goed is zou dit lampje wel gewoon moeten passen: zelf twijfel ik nog of ik de T10 LED lampjes ga gebruiken, heb van die goedkope besteld. Vergelijkbaar met lampje dat ik nu in de achteruitrijverlichting heb, alleen ze zijn iets groter dan normale T10 lampjes. Dus weet niet zeker of het überhaupt gaat passen in de kentekenverlichting.

[Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 05-11-2022 08:22]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:01:
[...]

Ja dat zijn P21W BA15S: de lampjes zijn ansich niet verkeerd, maar ik heb mij er wel in vergist. Die goedkope zijn eigenlijk allemaal slechte kwaliteit, vele geven zelfs minder licht dan het originele gloeilampje. Zo ook dit lampje afhankelijk van als je een reflector hebt, of niet. Het licht de schijnt enkel zijwaarts, rechtdoor schijnt het lampje zeer weinig licht.

Maar T15 is toch vergelijkbaar met T5 ( W5W ) wellicht kun je een lampje vinden, welke als T10 getest is. Maar ook beschikbaar is als T15, wat meestal wel het geval is.

[Afbeelding]

Dit is Lampje J in T15 bijvoorbeeld, die geeft goede resultaten en heeft een neutrale witte kleur. Je kunt ze alleen niet langdurig gebruiken, omdat ze te warm worden. Maar achteruitrijlicht brand maar kort, dus dan vormt dat geen probleem.

Ik zou hier dus eens naar kijken: je kunt het wiel wel opnieuw uitvinden. Echter als iemand als Sergiu Gabor zo'n uitgebreide tests uitvoert, dan vind ik dat een goed uitgangspunt. Een luxmeter kost geen drop op AliExpress... echter al die andere tests die hij doet, kun je moeilijk zelf doen.

[Afbeelding]

Als het goed is zou dit lampje wel gewoon moeten passen: zelf twijfel ik nog of ik de T10 LED lampjes ga gebruiken, heb van die goedkope besteld. Vergelijkbaar met lampje dat ik nu in de achteruitrijverlichting heb, alleen ze zijn iets groter dan normale T10 lampjes. Dus weet niet zeker of het überhaupt gaat passen in de kentekenverlichting.
Bedankt voor je tip.

Ik heb destijds inderdaad 2 vrij goedkope lampjes uitgetest. Van de rechter moest ik de voetjes bijslijpen om helemaal in de fitting op de foto te krijgen.

• Marco-Peters
nokiaan958GB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:07:
[...]

Bedankt voor je tip.

Ik heb destijds inderdaad 2 vrij goedkope lampjes uitgetest. Van de rechter moest ik de voetjes bijslijpen om helemaal in de fitting op de foto te krijgen.
[Afbeelding]
Ik heb nu ook die fout gemaakt: dacht goedkope lampjes te kopen voor de kentekenverlichting, maar ze gaan zeker weten niet passen. Jammer want als ze wel gepast hadden, dan denk ik dat ze perfect voor de kentekenverlichting geweest waren.

Deze heb ik vandaag dus ontvangen: allemaal eventjes getest, om te zien of ze werken. Maar feitelijk zijn dit dezelfde soort lampjes, als die ik nu in de achteruitrijverlichting heb zitten. Behalve dan een andere fitting.

En de Festoon LED lampjes heb ik ook ontvangen: daar ben ik wel behoorlijk van onder de indruk, slechts € 0,63 per stuk en het ziet eigenlijk solide uit hoor. Ik heb ze wederom getest en in de auto had ik al een Luxmeting van het originele lampje uitgevoerd, door de luxmeter in het midden te leggen.

Origineel geeft interieurverlichting slechts 3lux aan verlichting, wat eigenlijk heel weinig is. Waarschijnlijk is dit LED lampje met zijn vele LED's naast elkaar geplaatst, ruim 4x zo helder of eigenlijk fel. Want wat geeft dit kleine lampje toch een bak licht, dat is echt ongelooflijk. Ben benieuwd hoe het dan is in de auto. Want het is wel echt koel wit licht, waar het originele lampje warm amber licht is.

Zo en bij daglicht het festoonlampje vervangen: het gloeilampje, moest ik draaien om eruit te krijgen. Maar dat wijst zich vanzelf en bij het LED lampje, moest ik juist het linker contactplaatje een beetje opzij duwen. Het is echter redelijk eenvoudig en toch wil ik graag een kanttekening erbij zetten!

Mijn auto is al bijna 8 jaar dus een krasje meer of minder in het plastic, maakt dan weinig uit. Ik heb dit proberen te vermijden door geen platte schroevendraaier te gebruiken, om het kapje los te halen. Maar helaas beschadigde de plastic verwijdertool die ik gebruikte ook lichtjes het plastic. Dus als je een hele nieuwe auto of leaseauto hebt, dan raadt ik het af. Want minimale beschadiging in het plastic, is bijna onvermijdelijk.

Het is net alsof de autofabrikant ervanuit gaat dat je dit lampje nooit zult hoeven te vervangen, wat wellicht ook zo is wanneer je de interieurverlichting weinig gebruikt.

Ben wel benieuwd hoelang zo'n LED lampje daadwerkelijk mee gaat: gisteren kwam een auto langs rijden, waarvan het linker kentekenlicht kapot was. En aangezien zijn Instagram naam op de auto stond, heb ik hem dat dus verteld en de tip gegeven ze door LED te vervangen. Dat was dus al LED vertelde hij mij, dus het vervangen van LED lampjes van de kentekenverlichting ben ik nog een beetje huiverig.

Meetresultaten in het donker

Ik heb zojuist gemeten: het geeft niet 4x meer licht, maar 2x keer. Minder dan ik verwacht had, nadat ik zoveel lux kon meten toen het lampje er nog niet in zat. Desalniettemin zeer tevreden ermee, wel even wennen aan het witte licht.

Ik was deze van NAO aan het overwegen: € 3,50 per paar, maar als je in de zeldzame toegevoegde informatie aan reviews gaat lezen. Dan kom je toch een paar verontrustende dingen tegen, met name dat het kapje van de zomaar in je behuizing zou kunnen vallen. Maar bij kentekenverlichting is dat niet zo'n ramp.

Al kunnen dat ook uitzonderingen zijn en zijn dit juist wel goede lampjes, aangezien je voor kentekenverlichting geen hele felle lampjes nodig hebt. Deze zouden al 38lux hebben, terwijl de gewone steeklampjes slechts 11lux hebben. Dus ik ga ze toch bestellen oOo

Hoelang ze dan mee gaan? Op AliExpress lees ik dat ze bij sommige 1.5 jaar of het zelfs nog steeds doen, terwijl sommige ook melden dat na een paar maanden al stuk gaan. Maar voor die paar euro wil ik de gok wel nemen.

Knipperlichten

Voor de knipperlichten heb ik nu ook een goedkoop setje gevonden: het lampje scoorde goed bij Sergiu Gabor, behalve dat het behoorlijk warm zou worden. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit vooral is vanwege de ingebouwde weerstanden, waardoor het lampje 21watt verbruikt en dat is de truc om geen hyperflash te veroorzaken.

Je betaald voor twee stuks van die lampjes € 6 inclusief gratis verzending, voor dit geld wil ik het wel uit gaan proberen. Knipperlichten branden in de regel niet erg lang, dus ik denk dat ze ondanks de hoge temperatuur toch goed als knipperlichten zouden kunnen functioneren.

Hier wat meer meetresultaten: de temperatuur, groen is schijnbaar nog acceptabel en rood is te heet. Maar dat is slecht 1 graden verschil tussen knipperende en gewoon branden, dus ik durf de gok wel aan. Heb wel slechts twee stukjes besteld, dus ga ze of voren of achteren uitproberen. Als ze in de voorlampunit zet, dan heb ik de gehele unit omgezet naar LED.

Dagrijverlichting is fabriekaf LED, en de koplampen heb ik recent van Philips H4-LED voorzien. Dus dan zijn enkel de knipperlichten nog gloeilampen. Als ze voldoen en ik tevreden ben, dan bestel ik wellicht nog wel een tweede setje.

[Voor 70% gewijzigd door Marco-Peters op 07-11-2022 09:48. Reden: LED's voor de knipperlichten gevonden]

• Marco-Peters
Zoals jullie weten, heb ik mij de afgelopen weken verdiept in de wondere wereld van het retrofitten. Oftewel de gloeilampen en halogeenlampen, te vervangen door LED. Voor de koplampen heb ik gekozen voor een setje van Philips en achterlichten/remlichten, een setje van Osram.

Verassend bij het setje van Osram is: ze worden in Italië gemaakt, een land dat ik vooral associeer met de bourgondische levensstijl. Al weet ik dankzij Amazon nu ook, dat er raketten ontwikkeld worden B)

De reden waarom ik juist bij de koplampen en achterlichten/remlichten, voor Philips of Osram kies: is omdat dit belangrijke lichten zijn. Het probleem met veel setjes van AliExpress, is dat de kans bestaat dat het niet goed zichtbaar is wanneer je remt.

Osram en ook Philips hebben dit opgelost door een LED lampje, met twee LED's te ontwikkelen. De bovenste is het remlicht, welke vele malen feller is dan het achterlicht welke er onder zit. Dat is juist belangrijk, omdat het achterliggers anders niet kunnen zien of je nou remt of gewoon je achterlicht aan hebt.

Omdat ik niet zo van verassingen hou: heb ik deze functionaliteit eventjes getest, voordat ik de lampjes ingebouwd heb. Het was wel overduidelijk: het remlicht is vele malen feller, terwijl het achterlicht gedimd is. Zo hoort het dus ook! Enige wat ik een beetje vreemd vind, het lijkt wel alsof er vuiligheid op de contacten van de lamp zit?

Ik heb geen flauw idee wat dit is? Een beetje groen zie ik ook, dat zal wel lijm of dergelijke zijn? Ze zaten nieuw zo in de dichte verpakking, beide lampjes hebben dit ( alsof ze al gebruikt zijn :? ). De verkoper heb ik al om uitleg gevraagd: maar misschien laat dit wel zien, waarom Philips niet zijn LED lampjes in Italië in elkaar laat zetten?

Of zou het daadwerkelijk een functie hebben? Alle Chinese lampjes die ik tot nu ontvangen hebt, vertonen dit soort vuiligheid in iedere geval niet. Ook de gloeilampjes die ik uit de auto gehaald hebt al is dit natuurlijk wel een LED lampje.

Dynamische Knipperlichten

Ik wilde dit al veel eerder met jullie delen: naast de LED knipperlichten, heb ik ook nog dynamische knipperlichten besteld op AliExpress. Deze zijn ter vervanging van de kleine knipperlichten, welke vlak onder de buitenspiegels zitten.

In tegenstelling tot alle andere LED lampjes, is dit een complete unit. Het heeft ook een E-Keurmerk en het is plug en play, weerstanden zijn dus niet nodig. Eigenlijk is dit van alle knipperlichten, de makkelijkste om in LED te veranderen.

Wanneer ik alle lampjes ingebouwd heb, zal ik mijn ervaring uiteraard delen. Alleen voor het achter mislicht heb ik nog geen LED lampje gevonden: al denk ik, dat ik die niet ga vervangen. Dat is ook P21 en theoretische gezien, zou het lampje van de achteruitrijverlichting daar ook inpassen.

Het retrofit avontuur wordt nog vervolgd....

• nero355

nero355

Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:01:
Enige wat ik een beetje vreemd vind, het lijkt wel alsof er vuiligheid op de contacten van de lamp zit?

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb geen flauw idee wat dit is? Een beetje groen zie ik ook, dat zal wel lijm of dergelijke zijn?
99,99% zeker weten lijmresten! :)

• Marco-Peters
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:01:
Het retrofit avontuur wordt nog vervolgd....
Vanmorgen de Osram LEDriving Achterlichten/Remlicht gemonteerd: rechts was piece of cake, links ging iets stroever. Aangezien die lampunit nog nooit los geweest was, ben ik voorzichtig te werk gegaan. Bij de auto van mijn vader brak er 1x een plastic bevestigingspunt af, toen ik een achterlicht verving bij zijn auto. Vooral bij oudere auto's, moet je er extra voorzichtig mee zijn.

Links kunnen jullie het achterlicht zien met gloeilamp nog erin, rechts het LED achterlicht. Duidelijk een stuk roder van kleur, aangezien er rode LED's in zitten. Waar de gloeilamp gewoon geel licht geeft, dus dat is minder rood.

Remlicht ( Mijn vader kon de camera niet still houden)

Deze lampjes en ook die van Philips, zijn enkel geschikt voor retrofitting wanneer je achterlichten reflectoren hebben. Wat waarschijnlijk bij de meeste auto's het geval is, op hele oude auto's na wellicht? De remlichten heb ik nog niet kunnen testen, maar twijfel er niet aan dat die zullen werken.

Bron

Hierboven een handig overzichtje de vele LED achterlichten/remlichten, die je kunt kopen. Dit overzicht geeft het verschil aan, tussen achterlicht en remlicht. Geen van de Chinese lampjes is echt geschikt..... bij lampje H is het dimlicht zelfs 8.5x zo fel 8)7

Osram LEDriving bij schemering.

De Osram is als dimlicht al 2x helderdere: ik heb het niet zelf getest deze keer, maar zie wel duidelijk dat het achterlicht een stuk heldere is dan de gloeilamp die erin zat.

Over een week of iets langer, hoop ik de rest van de LED lampjes te ontvangen. Ben alleen nog twijfelend of ik echt de dynamische knipperlichten, ook direct ga inbouwen. Misschien dat ik daar wellicht eventjes mee wacht. PS wie goed kijkt, ziet dat ook deze lampjes (bewust) scheef staan. De gloeilampjes staan namelijk ook scheef ;)

[Voor 25% gewijzigd door Marco-Peters op 16-11-2022 15:43]

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 17:05
Hm ik moet zeggen dat ik bij jouw foto's van de voetjes van de lampen wel denk: zijn die wel origineel? Ik vind die afwerking niet echt origineel - waardig....

• Marco-Peters
autoreverse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:19:
Hm ik moet zeggen dat ik bij jouw foto's van de voetjes van de lampen wel denk: zijn die wel origineel? Ik vind die afwerking niet echt origineel - waardig....
Daar twijfelde ik dus ook aan: maar op het filmpje van Sergiu Gabor, zie ik iets vergelijkbaars op het lampje zitten. Eerlijk gezegd zouden Chinezen nooit zo slordig produceren, want zoiets zie je bij geen een Chinees LED lampje hoe goedkoop ze ook zijn. Althans aan de buitenkant, want met de lijm zijn ze soms te zuinig.

Maar ik ben 100% zeker dat ze origineel zijn: dit is gewoon Italiaanse afwerking :X Ik vind het ook echt slordig en inderdaad, het komt niet professioneel over. Echter het zit niet op de contacten zelf en de lampjes, doen het ook gewoon perfect.

Dit zal wel de reden zijn waarom Philips zijn productie in China heeft: ook de Osram Nightbreaker LED wordt in Italië geproduceert, waarvan ik meer verhalen lees dat ze kapot gegaan zijn.

Alleen de lampjes van Osram, waren in dit geval gewoon goedkoper. Die van Philips zijn een stuk duurder voor de achterlichten/Remlichten. Ik heb ze trouwens van een Britse eBay verkoper gekocht: als die namaak zou verkopen, dan zou hij geen 100% positieve feedback hebben.

Het is definitief geen namaak hoor, zou natuurlijk wel kunnen dat het B waren zijn of dergelijke. Maar ik heb geen hoge pet op van Italië als automotive productieland: dus deze afwerking, zou weleens normaal kunnen zijn naar Italiaanse maatstaven.

In Nederland kun je ze bij deze webwinkel kopen, maar dat heb ik niet gedaan omdat er dan ook nog eens € 6 verzendkosten bij zouden komen.

[Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 16-11-2022 10:26]

• Marco-Peters
Wij zijn weer een paar daagjes verder en ik ben weer een stuk wijzer geworden: deze kennis wil ik graag delen met jullie :) Het gaat over het retrofitten van knipperlichten, dat blijft eigenlijk wel lastig.

Er zijn drie methodes: om hyperflashing te voorkomen.
  • LED Lampje met ingebouwde weerstanden
  • Zelf weerstanden achter de lamp plaatsen
  • Knipperlicht relais vervangen!
LED Lampje met ingebouwde weerstanden

Momenteel heb ik dus LED lampjes besteld met ingebouwde weerstanden: voordeel ze zijn goedkoop, geven veel licht en het is plug en play. Nadeel is dat dit geen energiebesparing oplevert, wat op zijn beurt het grootste voordeel van LED tenietdoet.

Zelf weerstanden achter de lamp plaatsen

Dit is een methode die ook weleens bij LED Koplampen toegepast wordt: je ziet weleens van die relatief zware kleine doosjes zitten, aan de kabels van die lampen. Dat is enerzijds vanwege Canbus, maar eigenlijk hou je de auto er gewoon mee voor de gek :Y

Als je bij auto's met canbus een LED lampje inbouwt, dan heb je al gauw fout meldingen: want zo'n lampje verbruikt 1/4 aan energie van de gloeilamp. Dus dan denkt de auto dat het lampje stuk is: hetzelfde gebeurt bij de knipperlichten.

Wanneer je een LED lampje erin doet van 5watt bijvoorbeeld, dan gaan je knipperlichten hyperflashen. Dat zie je ook op je dashboard en eigenlijk is dit bedoelt, om aan te geven dat een knipperlicht kapot is. Door weerstanden te plaatsen, wordt er dus gewoon 21watt verbruikte. De overige 16watt worden in-principe in warmte omgezet....

Vandaar waarschijnlijk ook dat die LED lampjes, met ingebouwde weerstanden zo warm worden.

Knipperlicht relais vervangen!

Deze optie heeft enkel zin wanneer je LED Lampjes zonder ingebouwde weerstanden koopt: hoe je weet of er ingebouwde weerstanden in zitten? Nou kijk maar eens op dit lijstje van Sergiu Gabor.

Veel LED knipperlichten hebben juist wel ingebouwde weerstanden, dus dat is iets wat je goed moet uitzoeken.

Knipperlicht relais vervangen is overigens heel makkelijk: je kunt ze op AliExpress bestellen en de relais, zit meestal in de zekeringenkast.

Welk lampje dan kiezen?

Ik heb zelf erg veel moeite om een geschikt lampje te kiezen, maar lampje M lijkt mij wellicht interessant. Kosten € 3 per stuk en de RAW Light output is net iets hoger, dan het gloeilampje.

Sergui Gabor gebruikt een koplamp van een Volkswagen Golf las ik in de reacties, waarvan ik niet weet of die gebruik maakt van spiegels om het licht te focussen? Dat maakt het kiezen van een LED knipperlicht zo extreem lastig.

De LED lampjes van Philips en Osram zijn juist ontwikkeld om in een reflector gebruikt te worden: achterlicht/remlicht werken ze dan ook perfect. Bij het gloeilampje dit de gloeidraad juist horizontaal bovenin het lampje, dus veel LED lampjes plaatsen gewoon rondom LED's en een paar bovenop.

Schijnbaar levert dat goede resultaten op: maar kijk eens voor de grap naar de RAW light output, van lampjes J welke ik besteld heb. Dat is 469lux totaal en dus meer dan 4x zoveel licht, daarom heb ik al zelf Luxmetingen gedaan van mijn knipperlichten.

Luxmeting en behuizing

Bij mijn gloeilamp knipperlichten kon ik dus 80lux meten op 1.5m afstand en op 1m, was het 50lux. Ik vind dit erg belangrijk, omdat ik alleen door te meten zal weten of een lampje te fel is. Of juist minder fel is.

Ik denk dus dat het erg afhankelijk is van de behuizing, hoe goed of slecht een lampje werkt. Het lampje wat ik in de interieurverlichting gezet heb, gaf namelijk raw ook 4x zoveel licht. Maar geïnstalleerd, bleek het nog maar 2x zo helder te zijn.

Zover ik op straat bij geparkeerde auto's heb kunnen zien, gebruiken de meeste auto's reflectoren in hun knipperlichten. Bij mij is het plastic ook 100% licht doorlatend, terwijl er ook auto's zijn waarbij je niet door het plastic kunt kijken. Wellicht is dit ook zo bij die VW Golf van Sergui Gabor?

Dat LED M dan weinig licht geeft, dat snap ik wel: want het wordt niet rechtdoor gericht: LED's richten hun licht, slechts een richting op. Terwijl gloeilampen omnidirectioneel zijn, waarbij het licht gewoon 360 graden is. Maar als het gereflecteerd wordt door de spiegels, in de behuizing. Dan zou het weleens een geschikt lampje kunnen zijn.

Wat kost zo'n grapje?

Ik vind € 3 per stuk namelijk nog acceptabel: in totaal heb je er vier nodig, dus dan zit je op € 12 ongeveer. Een LED knipperlicht relais, kost je € 3 en dan heb je nog 2x T10 Oranje LED lampjes nodig, als die van NAO goed werken in de kentekenverlichting. Dan durf ik ze ook wel als knipperlichten te gebruiken.

Alle knipperlichten door LED vervangen kost je dan ongeveer € 20 en een uurtje werk, maar dit wordt een projectje voor volgend jaar. Aangezien ik eind volgende week zelf een maand naar China ga: namelijk Hongkong 8)

Dus als eerst ga ik de knipperlichten met ingebouwde weerstanden uitproberen en de kentekenverlichting retrofitten. Na de vakantie ga ik dan wellicht verder, met de knipperlichten.

Knipperlicht J uit Sergui Gabor test

Gisteravond ontvangen en direct ingebouwd, ze doen niet hyperflashen. Maar zijn veel te fel voor knipperlichten: ik heb 130lux gemeten, terwijl mijn originele knipperlichten slechts 50lux waren. Dus daar ga ik niet mee rondrijden.

Dat leidt mij tot de conclusie, dat juist knipperlicht M: het meest interessant is. De meeste van die lampjes geven namelijk idioot veel licht voor knipperlichten.

[Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 22-11-2022 07:36]

• Marco-Peters
Ik ben nu volledig klaar met het retrofitten van bijna al mijn gloeilampen in de auto: helaas gaat dit niet lukken met de knipperlichten :-( Gisterenavond kwam ik namelijk tot de conclusie, dat mijn auto helemaal geen knipperlicht relais heeft. De BCM regelt dat....

Deze knipperlicht LED's zijn wel geschikt, want ze hebben ingebouwde weerstanden. Maar zoals ik al schreef: ze zijn 2.5x zo fel als de gloeilampen. Dus ik heb er geen meter mee gereden. Ik dacht dan ga na mijn vakantie wel andere lampjes uitproberen.....

Echter als ze bestuurd worden door de BCM, dan is de kans vrij groot dat ze zullen hyperflashen. Dus daar ga ik waarschijnlijk niet aan beginnen: het is wel leuk en aardig om uit te proberen, alleen uiteindelijk verspil ik ook geld ermee. Je kunt namelijk moeilijk voor iedere LED lamp die te fel, of juist te weinig licht geeft een geschil aan maken op AliExpress.

NAO T10 Steeklampjes

Als er een product wel echt zijn geld waard is: dan zijn het deze T10 steeklampjes van NAO. Ze kosten ongeveer € 3,50 voor twee stuks en zijn uitstekend geschikt, voor de kentekenplaat verlichting.

De vraag is natuurlijk hoelang deze lampjes het vol gaan houden: ik hoop lang, maar de tijd zal het leren. Ze verbruiken in ieder geval 1/10 aan stroom, welke de normale steeklampjes verbruiken. Dus je bespaart er theoretisch gezien benzine mee.

Deze wilde ik ook in de zij knipperlichten gaan installeren, maar dan amberkleurig. Alleen ik weet nu wel bijna zeker, dat ze zeer waarschijnlijk gaan hyperflashen. De auto denkt dan namelijk dat het lampje stuk is. Mijn project is nu dus ten einde: alle lampen, op de knipperlichten na heb ik nu geretrofit B)

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 07:45
Ik heb in mijn Megane (projectoren) een F6 setje zitten van ruim 2 jaar. Het is tijd voor wat nieuws.
Wat is op dit moment de way-to-go? Er is zoveel veranderd de afgelopen 2 jaar.

• Marco-Peters
dmstr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:09:
Ik heb in mijn Megane (projectoren) een F6 setje zitten van ruim 2 jaar. Het is tijd voor wat nieuws.
Wat is op dit moment de way-to-go? Er is zoveel veranderd de afgelopen 2 jaar.
Je zou voor de Philips Ultinon Pro6000 H7 LED, of de Osram Nightbreaker LED? Die hebben in Duitsland en Oostenrijk goedkeuring voor gebruik op de openbare weg, dus dat zijn ook lampen die je probleemloos in de auto kunt zetten.

Gisteren in de parkeergarage van zo'n enorm winkelcentrum in Aken, waar je rondjes moet rijden om in de parkeergarage te komen: kon ik goed zien, dat het lichtbeeld wel in orde is met het setje van Philips H4-LED.

Ik denk dat er Chinese setjes zijn die meer licht zullen geven, maar de Philips en Osram doen het gewoon veel beter wat betreft lichtbeeld. Een bak licht is leuk....

Maar kijk deze "Shut up and take my money" achteruitrijverlichting, net als die knipperlichten gewoon veel te fel. Deze was sowieso een beetje stuk: lampje zat niet goed in voetje. Kon ik gewoon wiebelen.... dus geschil aangemaakt op AliExpress en mijn volledige aankoopbedrag terug gekregen oOo

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-06 21:01
"dat het lichtbeeld wel in orde is met het setje van Philips H4-LED.

Ik denk dat er Chinese setjes zijn die meer licht zullen geven, maar de Philips en Osram doen het gewoon veel beter wat betreft lichtbeeld. Een bak licht is leuk...."

@Marco-Peters zo heel bijzonder is dit lichtbeeld wat je nu laat zien anders ook niet. Ik vind dat er de laatste tijd enorm negatief gedaan wordt over setjes uit Azië. Puur omdat er nu 1 setje gecertificeerd is, is dat ineens dé set die je moet hebben.

Voor kentekenverlichting heb ik trouwens deze lampjes: https://a.aliexpress.com/_ExF3Goh worden niet heel heet en zijn ongeveer even fel als halogeen wat ik eerst had.

Achterlicht (achteruitrij) heb ik deze (+- 8 maanden)
https://a.aliexpress.com/_Ew65rU9

Die zijn wel enorm fel en worden loeiheet. Toch blijven ze tot nu toe gewoon netjes heel. Ik heb voor knipperlichten ook vanalles geprobeerd, maar daar heb ik nog geen geschikt setje voor gevonden. Gingen allemaal kapot of hadden hyperflash.

[Voor 33% gewijzigd door -Bas op 27-11-2022 12:51]

• Marco-Peters
-Bas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:51:

Ik denk dat er Chinese setjes zijn die meer licht zullen geven, maar de Philips en Osram doen het gewoon veel beter wat betreft lichtbeeld. Een bak licht is leuk...."

@Marco-Peters zo heel bijzonder is dit lichtbeeld wat je nu laat zien anders ook niet. Ik vind dat er de laatste tijd enorm negatief gedaan wordt over setjes uit Azië. Puur omdat er nu 1 setje gecertificeerd is, is dat ineens dé set die je moet hebben.
Mijn foto geeft nogal een vertekend beeld, omdat het niet een rechte muur is. Maar mijn gezinnetje en met name mijn vrouw, die staat het mij niet toe om speciaal naar een geschikt muurtje te rijden :+

Maar ik weet niet of je Bulbsfacts kent? Zij vinden het lichtbeeld, van de Philips zelfs beter dan halogeen. De Chinese setjes komen zeker in de buurt, maar kunnen niet tippen aan de Philips.

Al heb je natuurlijk gelijk: de Chinese setjes verdienen ook hun liefde, zou F10 al op de markt zijn? Ik had een F4 setje, die ik laatst gevonden heb tussen alle rommel die ik op AliExpress gekocht heb :+

Wat betreft knipperlichten: ik wil proberen de zijknipperlichten te vervangen, dat zijn T10 lampjes. Dus ik heb dezelfde besteld als die ik in de kentekenverlichting geplaatst heb, maar dan in amberkleurig. Ik weet het niet 100% zeker: de zijknipperlichten, worden waarschijnlijk niet gecontroleerd door de auto of ze stuk zijn. Hyperflashing is eigenlijk bedoeld om aan te tonen, dat een knipperlicht stuk is.

Maar er zijn sowieso geen geschikte te lampjes voor de gewone knipperlichten: of het is veel te fel, of ze geven te weinig licht. Of ze gaan hyperflashen, omdat alleen de veel te felle knipperlichten ingebouwde weerstanden hebben. Dus ik ga mij verder niet meer bezig houden met die knipperlichten _O-

Mijn foto geeft nogal een vertekend beeld, omdat het niet een rechte muur is. Maar mijn gezinnetje en met name mijn vrouw, die staat het mij niet toe om speciaal naar een geschikt muurtje te rijden :+

Maar ik weet niet of je Bulbsfacts kent? Zij vinden het lichtbeeld, van de Philips zelfs beter dan halogeen. De Chinese setjes komen zeker in de buurt, maar kunnen niet tippen aan de Philips.

Al heb je natuurlijk gelijk: de Chinese setjes verdienen ook hun liefde, zou F10 al op de markt zijn? Ik had een F4 setje, die ik laatst gevonden heb tussen alle rommel die ik op AliExpress gekocht heb :+

Wat betreft knipperlichten: ik wil proberen de zijknipperlichten te vervangen, dat zijn T10 lampjes. Dus ik heb dezelfde besteld als die ik in de kentekenverlichting geplaatst heb, maar dan in amberkleurig. Ik weet het niet 100% zeker: de zijknipperlichten, worden waarschijnlijk niet gecontroleerd door de auto of ze stuk zijn. Hyperflashing is eigenlijk bedoeld om aan te tonen, dat een knipperlicht stuk is.

Maar er zijn sowieso geen geschikte te lampjes voor de gewone knipperlichten: of het is veel te fel, of ze geven te weinig licht. Of ze gaan hyperflashen, omdat alleen de veel te felle knipperlichten ingebouwde weerstanden hebben. Dus ik ga mij verder niet meer bezig houden met die knipperlichten _O-
Achterlicht heb ik deze (+- 8 maanden)
https://a.aliexpress.com/_Ew65rU9

Die zijn wel enorm fel en worden loeiheet. Toch blijven ze tot nu toe gewoon netjes heel. Ik heb voor knipperlichten ook vanalles geprobeerd, maar daar heb ik nog geen geschikt setje voor gevonden. Gingen allemaal kapot of hadden hyperflash.
Heb jij dan geen combinatie achterlicht/remlicht? Zelf heb ik die wel, dus heb bewust juist voor Osram LEDriving gekozen. Anders zit je al gauw met een achterlicht/remlicht combinatie, welke veel te fel is of niet duidelijk het verschil te zien is tussen remmen en het achterlicht.

Ook vind ik het best wel gevaarlijk als LED lampen enorm heet worden: ik moet zeggen, dat ik uiteindelijk de data van Sergiu Gabor het meest bruikbaar vind. Want zo weet je tenminste of zo'n lampje niet te heet wordt, of dat ze een beetje aardig licht geven.

Alleen bij de knipperlichten bleek uiteindelijk, dat de LED lampen die hij als goed beoordeelde. In werkelijkheid veel te fel zijn, eigenlijk alle setjes die niet hyperflashen. En welke je inbouwt in een knipperlicht behuizing, welke gebruikt maakt van spiegels om het licht te reflecteren.

[Voor 44% gewijzigd door Marco-Peters op 27-11-2022 07:47]

• Marco-Peters
Dat met die knipperlichten bezorgd mij echt nachtmerries/dromen: ik heb er gisteren nog eens op zitten zoeken, de oplossing is ansich heel simpel. Per knipperlicht dien je gewoon een weerstand te plaatsen, daar vind je zelfs plug en play oplossingen voor.

Deze sluit je dus aan op de originele socket en er zit een socket aan de weerstand, dus daar het lampje in en voila. Enige wat ik niet snap: waarom een 50w weerstand? Ik heb online op diverse forums gelezen, men raad een 25w of 50w weerstand aan: in beide gevallen is dat veel meer dan de 21w.

Dan heb je nog deze: ook redelijk plug en play, er zitten quick wire clips bij. Je hoeft dus niet zelf draden te splitsen, maar hoe je het ook bekijkt: je zult wel de bedrading beschadigen. Maar dit is eigenlijk al een van de beste oplossingen, wanneer je geen knipperlicht relais kunt vervangen.

Wat ik mij ook echt serieus afvraag en geen antwoord op kan vinden: vanaf welke hoeveel wattage, beginnen de knipperlichten te hyperflashen? Dat ze bij een LED lampje van Osram van 1,2w beginnen te hyperflashen vind ik wel logisch: maar zou dat ook nog het geval bij 10w zijn?

Ik vind het namelijk maar gek, dat je voor een 4w LED lampje, vervolgens een weerstand van 25w zou moeten toevoegen? Dan zou ik eerder aan 15w weerstand denken, maar die krijg je niet. Dus de vraag is: zou 10w weerstand genoeg zijn? Of gaat het al hyperflashen, bij een verschil van 6w?

Ander ding is: alle LED knipperlichten die ingebouwde weerstanden hebben, die zijn veel te fel en dat zoek ik juist niet. En sommige lampjes zijn juist niet als PY21 verkrijgbaar. Zeer waarschijnlijk laat ik gewoon de gloeilampen zitten, aangezien het de moeite en geld niet waard is.

Oh en in Hongkong kan ik al deze producten gewoon niet vinden: ondanks dat ik nu in China ben, is het goedkoper en praktischer om alles op AliExpress te bestellen en thuis te laten bezorgen....

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:43
Marco-Peters schreef op woensdag 30 november 2022 @ 02:24:
Deze sluit je dus aan op de originele socket en er zit een socket aan de weerstand, dus daar het lampje in en voila. Enige wat ik niet snap: waarom een 50w weerstand? Ik heb online op diverse forums gelezen, men raad een 25w of 50w weerstand aan: in beide gevallen is dat veel meer dan de 21w.
Misschien met de gedachte dat je zowel voor als achter vervangt door LED? Je heb dan maar 1 weerstand in het circuit nodig.

verder weet je het nooit met die chinezen, misschien konden ze gewoon goedkoop aan 25W weerstanden komen. En als de een dat doet, dan aapt de rest het na.
Voordeel is dat de weerstand wat minder heet zal worden. 25W is best veel om op te stoken in zo'n behuizing, ondanks het aluminium en de koelribben.

In ieder geval is die oplossing met de sockets een stuk acceptabeler dan die Scotchlocks. Dat is vragen om problemen,

• Marco-Peters
remmuz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:09:
[...]

Misschien met de gedachte dat je zowel voor als achter vervangt door LED? Je heb dan maar 1 weerstand in het circuit nodig.
Ja zoiets heb ik al gelezen: volgens mij heb je twee circuits? Ik vind het in iedere geval een beetje verwarrend allemaal hoor. Want echt logisch vind ik een weerstand van 50watt niet: wat ik online gelezen heb, moet je op ieder knipperlicht dan zo'n weerstand zetten.
verder weet je het nooit met die chinezen, misschien konden ze gewoon goedkoop aan 25W weerstanden komen. En als de een dat doet, dan aapt de rest het na.
Voordeel is dat de weerstand wat minder heet zal worden. 25W is best veel om op te stoken in zo'n behuizing, ondanks het aluminium en de koelribben.
Ja dat heb ik wel ergens gelezen: ondertussen tig forums en websites gelezen, waar sommige uitleggen waarom er voor 50w gekozen wordt.

Maar ik blijf het gek vinden: want de originele gloeilamp verbruikt slechts 21w, dus dan zou je met zo'n weerstand het dubbele verbruiken? Het verbruik van de LED is in deze verwaarloosbaar.
In ieder geval is die oplossing met de sockets een stuk acceptabeler dan die Scotchlocks. Dat is vragen om problemen,
Ja want je wilt het ook ongedaan kunnen maken: moet ik alleen wel de correcte bestellen, die ik liet zien is PY21W Ba15s de goede. Mijn socket is PY21W Bau15s. Maar weet even niet 100% zeker wat het verschil is. Nu wel :+

Ik heb ze nu ook gevonden met 25W weerstanden: mij lijkt dat meer als genoeg voor knipperlichten, welke 4w verbruiken. Als ik het fout heb dan hoor ik het graag: de LED knipperlichten, welke ik graag wil uitproberen. Die heb ik al gevonden :)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:43
Marco-Peters schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:28:

Ja want je wilt het ook ongedaan kunnen maken: moet ik alleen wel de correcte bestellen, die ik liet zien is PY21W Ba15s de goede. Mijn socket is PY21W Bau15s. Maar weet even niet 100% zeker wat het verschil is.
Het verschil zit in 'uitsteeksels'. Dat is om te voorkomen dat je een wit lampje plaatst waar eigenlijk een oranje zou moeten.
Bij BA15 staan ze recht tegenover elkaar (witte lamp). Bij BAU15 staat het uitsteeksel aan 1 kant onder een andere hoek. (oranje lampje).

• Marco-Peters
remmuz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:02:
[...]

Het verschil zit in 'uitsteeksels'. Dat is om te voorkomen dat je een wit lampje plaatst waar eigenlijk een oranje zou moeten.
Bij BA15 staan ze recht tegenover elkaar (witte lamp). Bij BAU15 staat het uitsteeksel aan 1 kant onder een andere hoek. (oranje lampje).
Bedankt: ik was er zelf ondertussen ook achtergekomen. Ook wel logisch, want het moet wel een beetje dummy proof zijn. De wetgever verwacht namelijk dat iedere automobilist zelf zijn lampjes kan vervangen: in dat opzicht is het retrofitten heel leerzaam, aangezien ik nu precies weet hoe ik iedere lamp in de auto kan vervangen _O-

Grappige met AliExpress: de lampjes worden gratis naar huis gestuurd, terwijl ik wel btw moet betalen. Als ik kies voor levering in Hongkong, dan hoef ik geen btw te betalen. Maar komen er verzendkosten bovenop, waardoor het alsnog goedkoper is ze naar Nederland te laten versturen.

Behalve die weerstanden zijn dus goedkoper om naar Hongkong te laten versturen: ik wil er een soort hittebestendige isolatie tape om die weerstanden heen doen, welke tot 150 graden hittebestendig is. Die weerstanden worden ja behoorlijk heet en met name, bij de achterknipperlichten kun je ze moeilijk aan het chassis vastmaken.

Het is toch allemaal wat gecompliceerder dan ik dacht: mijn auto gebruikt wel PY21w Bau15s knipperlichten, maar daarvoor heeft de fabrikant een ander socket voor ontwikkeld. Dus die wat ik gevonden heb, gaan helaas niet passen. Nevertheless de LED knipperlichten heb ik toch besteld, want ik ben eigenlijk wel benieuwd of het wat is. En ik was te laat met annuleren |:(

[Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 30-11-2022 14:24]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:03

-tom-562

Oliesjeik

Heeft iemand ervaring met dit soort LED\s:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=6KhvsXeFxvuj
LED vervanging voor af fabriek xenon (b.v. D2S/D2R)? Ik heb af fabriek xenon (D2R), in het verleden vervangen voor Osram CBI's, maar die waren na 2 jaar al stuk. Vorig jaar vervangen voor goedkope xenon-pitten van ome Ali, maar qua lichtopbrengst achteraf toch niet zo goed als die Osram's.
Nu kwam ik LED vervaningslampen tegen voor (o.a.) D2R, die je direct op de originele balast/starter aansluit. Heeft iemand zoiets al geprobeerd?

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
Marco-Peters schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:55:
[...]

[...]
Die is er wel degelijk! Er is één artikel wat schrijft: je mag geen lichtbronnen inbouwen waarvoor de koplampbehuizing niet geschikt is.
LED in een Halogeen only behuizing mag dus volgens de Nederlandse wetgeving niet.

• Marco-Peters
SniperGuy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:49:
[...]

Die is er wel degelijk! Er is één artikel wat schrijft: je mag geen lichtbronnen inbouwen waarvoor de koplampbehuizing niet geschikt is.
LED in een Halogeen only behuizing mag dus volgens de Nederlandse wetgeving niet.
Ja dat wetsartikel komt uit de jaren tabak: het is best grappig, dat een land als Duitsland wel al via wetgeving LED Koplampen gelegaliseerd heeft. Terwijl dat een land is waar je de DSL aanbieder, een fax moet sturen om duidelijk te maken dat je niet meer in Duitsland woont :X

Ik bedoelde dus, dat er in Nederland nog geen wetgeving voor is en tot die tijd geldt inderdaad nog de oude regelgeving. Maar Nederland is ook het land van de gedoogcultuur: als je buurman je vergast, omdat hij dagelijks een wietje rookt. Dan kun je niet de politie erop sturen, want het mag..... wordt ja gedoogd.

Ja het mag officieel niet je gloeilampen/halogeenlampen door LED vervangen, maar eigenlijk kraait daar geen hond naar. Zelfs bij de APK wordt er niet naar gekeken: zoek maar op het trefwoord APK, vele Tweakers zijn er in verleden gewoon mee door de APK gekomen :)

Voortgang retrofitten

Ik heb nu in ieder geval bijna al mijn gloeilampen in de auto geretrofit: gisteren kwam ik er bij toeval zelfs achter, dat mijn derde remlicht eenvoudig naar LED te retrofitten is. Paar bouten in de achterklep loshalen en je duwt zo het derde remlicht los. Vervolgens kun je dan de 5 T10 lampjes vervangen door LED T10 en die lampjes, kun je o.a ook voor T20 gebruiken aangezien ze hetzelfde voetje hebben.

Voor € 3,50 heb ik 10 van deze T10 LED lampjes in het rood besteld: vergelijkbaar met de vele malen duurdere Philips T10 LED Lampjes, natuurlijk wel met een paar tekortkomingen. Dit is LED A welke Sergiu Gabor getest heeft en voor het derde remlicht, lijken mij dit perfect.

Behalve wanneer je veelvuldig remt, want ik geloof niet direct dat deze lampjes een langere levensduur hebben dan klassieke T10 Lampjes. Als je dus een sportieve/agressieve bestuurder bent, dan zou ik de Philips lampjes kopen: kost je dan wel € 60 want in mijn geval heb ik er 5 nodig en de Philips kosten € 20 per paar, dus dan moet je 3 paar bestellen.

De tekortkomingen of eigenlijk welke test hij niet goed doorstond van Sergui Gabor, waren de hoge temperatuur test en flammability. Ik zou ze dus niet zo snel inzetten als kentekenverlichting, al betwijfel ik dat de hitte zo hoog oploopt wanneer je ze als kentekenverlichting gebruikt.

Als dagrijverlichting wel.... die zitten in redelijk grote plastic behuizing, daar zal de temperatuur in de zomer wel aardig in oplopen. En flammability: het plastic smelt inderdaad als je er een gasbrander op zet, maar ik denk niet dat die lampjes letterlijk in brand kunnen vliegen.

Ik vind sommige tests een beetje overdreven: en nogal dubbel op, de Philips en Osram daar gaan de kapjes enorm makkelijk vanaf. Maar alleen de Chinese lampjes krijgen daar minpunten voor 8)7

Dus ik kijk met name wat ik belangrijk vind en kies de lampjes uit, aan de hand van de toepassing. Voor mijn kentekenverlichting heb ik geen lampjes nodig die naar voren of achteren schijnen, terwijl die bij het derde remlicht wel de voorkeur genieten.

Alleen knipperlichten blijft moeilijk: dat ga ik nog wel testen, maar denk dat ik rond blijf rijden met veel gloeilampen in de knipperlichten. Het testen en uitproberen is wel leuk, maar als het niet goed werkt. Dan maak ik het gewoon de volgende dag ongedaan, zonder een meter gereden te hebben.

[Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 01-12-2022 09:33]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
Marco-Peters schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:16:
[...]

Ja dat wetsartikel komt uit de jaren tabak: het is best grappig, dat een land als Duitsland wel al via wetgeving LED Koplampen gelegaliseerd heeft. Terwijl dat een land is waar je de DSL aanbieder, een fax moet sturen om duidelijk te maken dat je niet meer in Duitsland woont :X

Ik bedoelde dus, dat er in Nederland nog geen wetgeving voor is en tot die tijd geldt inderdaad nog de oude regelgeving. Maar Nederland is ook het land van de gedoogcultuur: als je buurman je vergast, omdat hij dagelijks een wietje rookt. Dan kun je niet de politie erop sturen, want het mag..... wordt ja gedoogd.

Ja het mag officieel niet je gloeilampen/halogeenlampen door LED vervangen, maar eigenlijk kraait daar geen hond naar. Zelfs bij de APK wordt er niet naar gekeken: zoek maar op het trefwoord APK, vele Tweakers zijn er in verleden gewoon mee door de APK gekomen :)

Voortgang retrofitten

Ik heb nu in ieder geval bijna al mijn gloeilampen in de auto geretrofit: gisteren kwam ik er bij toeval zelfs achter, dat mijn derde remlicht eenvoudig naar LED te retrofitten is. Paar bouten in de achterklep loshalen en je duwt zo het derde remlicht los. Vervolgens kun je dan de 5 T10 lampjes vervangen door LED T10 en die lampjes, kun je o.a ook voor T20 gebruiken aangezien ze hetzelfde voetje hebben.

[Afbeelding]

Voor € 3,50 heb ik 10 van deze T10 LED lampjes in het rood besteld: vergelijkbaar met de vele malen duurdere Philips T10 LED Lampjes, natuurlijk wel met een paar tekortkomingen. Dit is LED A welke Sergiu Gabor getest heeft en voor het derde remlicht, lijken mij dit perfect.

De tekortkomingen of eigenlijk welke test hij niet goed doorstond van Sergui Gabor, waren de hoge temperatuur test en flammability. Ik zou ze dus niet zo snel inzetten als kentekenverlichting, al betwijfel ik dat de hitte zo hoog oploopt wanneer je ze als kentekenverlichting gebruikt.

Als dagrijverlichting wel.... die zitten in redelijk grote plastic behuizing, daar zal de temperatuur in de zomer wel aardig in oplopen. En flammability: het plastic smelt inderdaad als je er een gasbrander op zet, maar ik denk niet dat die lampjes letterlijk in brand kunnen vliegen.

Ik vind sommige tests een beetje overdreven: en nogal dubbel op, de Philips en Osram daar gaan de kapjes enorm makkelijk vanaf. Maar alleen de Chinese lampjes krijgen daar minpunten voor 8)7

Dus ik kijk met name wat ik belangrijk vind en kies de lampjes uit, aan de hand van de toepassing. Voor mijn kentekenverlichting heb ik geen lampjes nodig die naar voren of achteren schijnen, terwijl die bij het derde remlicht wel de voorkeur genieten.

Alleen knipperlichten blijft moeilijk: dat ga ik nog wel testen, maar denk dat ik rond blijf rijden met veel gloeilampen in de knipperlichten. Het testen en uitproberen is wel leuk, maar als het niet goed werkt. Dan maak ik het gewoon de volgende dag ongedaan, zonder een meter gereden te hebben.
Er is niet zoiets al oude of nieuwe wetgeving. Er is alleen geldende wetgeving en hoe oud die is doet er niet toe. Overigens is dat stuk wetgeving voor de koplampen en bijbehorende codes sinds 1 mei 2009 van kracht dus dat is niet eens zo heel oud :)
Het betreft overigens APK eisen, dus tussen de keuringen door kan je aanrommelen wat je wil. En mijn ervaring is dat zelfs tijdens de APK er niet naar gekeken wordt mits het lichtbeeld goed is :)

• Marco-Peters
SniperGuy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:30:
[...]
Het betreft overigens APK eisen, dus tussen de keuringen door kan je aanrommelen wat je wil.
Ja als de tijd en zin hebt: kun je jaarlijks je zichtbare gloeilampen terugzetten zetten, om na de APK keuring de LED lampen er weer in te zetten. Ik heb bewust zichtbaar dikgedrukt geschreven, want bij mijn kentekenverlichting en derde remlicht kun je zonder demontage echt niet zien of er gloeilampjes of LED lampjes in zitten.

Ik stoei het meest met retrofitten van de knipperlichten: dat ga ik wel nog op hoop van zegen nog een 2e keer uitproberen, maar ik geef het een zeer kleine kans dat ze niet gaan hyperflashen. Maar soms blijkt de informatie die ik op internet vindt, niet volledig correct te zijn. Tot nu toe werken alle lampjes namelijk en levert het geen enkele foutmelding op, bij mijn auto.

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-06 21:01
Hebben er hier nog mensen T10 W5W lampjes uitgeprobeerd die mooi 'wit' licht geven? Ik heb nu deze: https://a.aliexpress.com/_EuWckVz

Worden niet heel warm, alleen de kleur is echt wit/blauw. Moderne autos hebben nu allemaal led als interieurverlichting, maar vaak wel iets warmer dan deze.

Als ik op warm white zoek, dan vind ik niet zo veel soeps. Dat is echt geel ipv wit.

• Marco-Peters

@-Bas heb je hier iets aan? Overzicht van de lichtkleur wit, van alle T10 Lampjes die Sergui Gabor getest heeft. Ik heb S als kentekenverlichting geïnstalleerd, die geeft mooi licht bij die toepassing. Maar je kunt goed zien dat de meeste witte T10 LED lampjes, niet puur wit zijn.

Alleen de Mtech en Lampje K geven echt puur wit licht, de rest: zelfs Osram en Philips lijken wel een groene tint te hebben. Alleen ik herken mij daar persoonlijk totaal niet in, zal ook wel met de achtergrond/ondergrond/kapjes van kentekenverlichting te maken hebben. Bij mijn kentekenverlichting ziet het namelijk gewoon wit uit.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

SniperGuy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:30:
[...]

Er is niet zoiets al oude of nieuwe wetgeving. Er is alleen geldende wetgeving en hoe oud die is doet er niet toe. Overigens is dat stuk wetgeving voor de koplampen en bijbehorende codes sinds 1 mei 2009 van kracht dus dat is niet eens zo heel oud :)
Het betreft overigens APK eisen, dus tussen de keuringen door kan je aanrommelen wat je wil. En mijn ervaring is dat zelfs tijdens de APK er niet naar gekeken wordt mits het lichtbeeld goed is :)
De enige opmerking die ik in al die jaren (+10 jaar) dat ik met aftermarket xenon en/of LED verlichting heb gehad, is bij mijn huidige auto (Volvo S80). Daar zitten sidemarkers op (zoals je vaak ziet bij Amerikaanse auto's). Daar had ik witte LED's ingestopt. En dat mag dus blijkbaar niet. De APK heeft blijkbaar als eis dat sidemarkers oranje of amberkleurige lampen moeten hebben. Die hebben ze dus een keer voor de APK vervangen (sindsdien wissel ik ze zelf altijd voordat ik de auto wegbreng).
Voor de rest heb ik nog nooit problemen gehad met de APK o.i.d.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Marco-Peters
Ik heb iets gevonden, wat echt een mooie uitdaging zou zijn voor de diehard Tweaker: je BCM modden, zodat je geen weerstanden hoeft toe te voegen om hyperflash te voorkomen. Niet dat ik daar zelf aan ga beginnen 8)7

Wat ik vooral wilde weten: hoeveel tolerantie hanteert de BCM? Want dat is erg interessant, omdat je dan bijvoorbeeld zou kunnen besluiten om alleen een paar knipperlichten te retrofitten. Je hebt twee circuits, links en rechts en een circuit verbruikt 47watt totaal. Bij die MX5 is dat 53watt.

Wanneer de wattage onder de 40watt zakt, dan begint het hypetflashen pas. Dat is dan een tolerantie van 13watt per circuit in het geval van de MX5. Maar ik wil dit volgende jaar als ik terug uit Hongkong ben, in de praktijk gaan testen.

Ik heb nu een setje LED knipperlichten met ingebouwde weerstanden al uitgeprobeerd, die waren veel te fel. Waarschijnlijk geldt die voor zo'n beetje alle LED Knipperlichten, met ingebouwde weerstanden.... dus dat ga ik niet meer uitproberen.

Ik heb net nog een tweede setje bij S&D besteld, puur omdat deze dus 8.5watt zou verbruiken i.p.v. 4watt wat het andere setje verbruikt. En ik vind deze lampjes gewoon enorm fascinerend: daarom wil ik het ook zo graag testen _O-

In geval van die MX5: als je die lampjes in je achterknipperlichten zou plaatsen, dan heb 27+5+8.5 en zit je op 40.5watt totaal. Dus dan zouden ze niet hyperflashen. De knipperlichten voorin zijn namelijk 27w in die MX5, al weet ik zeker dat mijn auto 2x 21w en 1x 5w per circuit heeft.

[Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 04-12-2022 16:57]

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@Marco-Peters prachtig je onderzoek naar de leds!
Heb zelf deze zoektocht ergens in 2006 (!!!) ook gedaan, destijds voor de Alfa Romeo 156 Club. Heb toen nog voor $700 aan leds laten verzenden uit Amerika :+ en nul importkosten.

Avonden weerstanden zitten solderen voor een grote inkoopactie en de problemen met de knipperlichten waren ook bekend. Kwestie van een ander relais er in (van een motor, hadden toen al leds) en problemen opgelost.

Zal eens kijken of ik nog foto's kan vinden uit die tijd, er is namelijk behoorlijk wat veranderd (ten goede) in led land.

• Marco-Peters
@pinda powerrr de Amerikanen die verkopen gewoon super felle knipperlichten: ik had gekeken bij Headlight Revolution, of hoe die webshop ook heet. En die prijzen dan :X

Dankzij die goedkope, maar extreme felle knipperlichten met ingebouwde weerstanden: weet ik nu juist, dat ik moet shoppen voor lampjes die juist niet geprezen worden. Het is ja een knipperlicht en geen dimlicht, dus ik zoek een lampje met vergelijkbare helderheid als de gloeilampjes.

Waar heb je die weerstanden dan op gesoldeerd? De BCM's? Want ik had ook al in mijn gedachten, wat als je weerstanden in zo'n goedkoop lampje zet. Maar dat is natuurlijk vele malen ingewikkelder, dan gewoon weerstanden aan de socket vastmaken.

Alleen ik ben bang voor brandgevaar? Ik zie die Amerikanen gewoon hup vastzetten met schroeven, maar ik ga echt niet in het chassis boren. Wellicht is er een soort dubbelzijdige tape? Ik zag op een website, dat ze voor de 50w weerstanden dubbelzijdige tape konden meeleveren.

Het zou eigenlijk al voldoende zijn als je alleen weerstanden in de achterknipperlichten zet, alleen bijna alle websites zeggen je moet er een per LED lamp installeren. Vervangbare Knipperlicht relais heeft mijn auto helaas niet, dat zou anders het makkelijkste zijn geweest.

[Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 05-12-2022 01:59]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wat een gedoe met weerstandjes e.d., zijn er voor auto's geen lastonafhankelijke knipperlichtrelais :P? Die had ik dik 10 jaar geleden al op mijn motor namelijk (toen zelfs al voor nog geen 10 euro van ome Ali).

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

-tom-562 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:18:
Wat een gedoe met weerstandjes e.d., zijn er voor auto's geen lastonafhankelijke knipperlichtrelais :P? Die had ik dik 10 jaar geleden al op mijn motor namelijk (toen zelfs al voor nog geen 10 euro van ome Ali).
Ja, die bestaan gewoon, zie mijn bericht hier net iets boven. Dat was destijds een prima werkende oplossing. Maar je zit met twee dingen: Het relais moet wel een soort van toegankelijk zijn en moet passen en modernere auto's hebben geen ouderwets relais meer maar wordt alles aangestuurd door de boordcomputer.

• Marco-Peters
-tom-562 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:18:
Mijn auto wordt volgend jaar 8 jaar oud en een vervangbare knipperlicht relais, heeft deze dus helaas niet. Dan kan ik drie dingen doen: LED knipperlichten, met ingebouwde weerstanden kopen. Deze zijn veel te fel, aangezien ik het gemeten heb met een Luxmeter.

De enige optie die ik dus heb zijn weerstanden toevoegen, want de BCM modden dat gaat mijn petje te boven. Maar eerst moet ik überhaupt geschikte LED lampjes vinden voor de knipperlichten, want dat blijkt een behoorlijke uitdaging.

Ik wil namelijk ook niet rondrijden in een Johnny-bak, want zelfs de zogenaamde goede Amerikaanse webwinkels in aftermarket LED verlichting: verkopen alleen maar knipperlichten, welke het leven uit de ogen schijnt van andere Amerikanen :+

En dan denk ik wat gevonden te hebben op AliExpress: is het product niet op voorraad en wilt de verkoper, mijn knipperlichten opsturen waar ik totaal niet in geïnteresseerd ben :X Jammer want ik vond het een interessant lampje B)

• nero355

nero355

Marco-Peters schreef op maandag 5 december 2022 @ 01:58:
De Amerikanen die verkopen gewoon super felle knipperlichten: ik had gekeken bij Headlight Revolution, of hoe die webshop ook heet. En die prijzen dan :X

Dankzij die goedkope, maar extreme felle knipperlichten met ingebouwde weerstanden: weet ik nu juist, dat ik moet shoppen voor lampjes die juist niet geprezen worden. Het is ja een knipperlicht en geen dimlicht, dus ik zoek een lampje met vergelijkbare helderheid als de gloeilampjes.
Marco-Peters schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:56:
Ik wil namelijk ook niet rondrijden in een Johnny-bak, want zelfs de zogenaamde goede Amerikaanse webwinkels in aftermarket LED verlichting: verkopen alleen maar knipperlichten, welke het leven uit de ogen schijnt van andere Amerikanen :+
Hoewel ik de eerste ben die zal zeiken over te felle dan wel slecht afgestelde koplampen of achterlichten die mijn ogen uitsteken alleen omdat de bestuurder niet begrijpt dat je een auto ook in de N stand kan zetten :F vind ik knipperlichten toch wel een verhaal apart, want als de zon flink schijnt dan zijn er auto's waarbij je amper kan zien dat de knipperlicht actief is en gewoon gevaarlijke situaties oplevert! :/

• Marco-Peters
nero355 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:57:
[...]
Hoewel ik de eerste ben die zal zeiken over te felle dan wel slecht afgestelde koplampen of achterlichten die mijn ogen uitsteken alleen omdat de bestuurder niet begrijpt dat je een auto ook in de N stand kan zetten :F vind ik knipperlichten toch wel een verhaal apart, want als de zon flink schijnt dan zijn er auto's waarbij je amper kan zien dat de knipperlicht actief is en gewoon gevaarlijke situaties oplevert! :/
Het mag wel wat feller zijn, maar 2.5x helderdere dan een normaal knipperlicht. Dat is gewoon te veel van goede, vooral in het donker kun je dat goed zien.

Dit waren dus de LED knipperlichten met ingebouwde weerstanden: kosten € 6 voor een paar, dan heb je echt hele felle knipperlichten. Zelf weerstanden toevoegen, dat laat ik even voor wat het is. Gaat sowieso moeilijk: mijn auto staat in Frankfurt en ik zit in Hongkong _O-

Ik ga volgende jaar eerst gewoon eventjes testen, als een van die lampjes dan een goed resultaat geeft: niet te fel, niet te dim en als het kan iets helderdere dan het gloeilampje. Dan kan ik die weerstanden alsnog bestellen, mocht dat nodig zijn.

• nero355

nero355

Marco-Peters schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:45:
Het mag wel wat feller zijn, maar 2.5x helderdere dan een normaal knipperlicht. Dat is gewoon te veel van goede, vooral in het donker kun je dat goed zien.

[Afbeelding]
:o WOW!!! :D
Dit waren dus de LED knipperlichten met ingebouwde weerstanden: kosten € 6 voor een paar, dan heb je echt hele felle knipperlichten. Zelf weerstanden toevoegen, dat laat ik even voor wat het is. Gaat sowieso moeilijk: mijn auto staat in Frankfurt en ik zit in Hongkong _O-
Als je straks terug bent dan weet het vliegtuig waarin je zit in ieder geval waar die moet landen! _O- :+

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb afgelopen week een bestelling bij AliExpress gedaan, bij de Bull Vision store. Een paar D2R LED vervangingslamosn, een set wat goedkopere H7 lampen (ik heb origineel bi-xenon met extra H7 lampen als groot licht) en een paar H4 LED lampen (voor de auto van m'n vriendin).
Ik ben vooral benieuwd naar die D2R lampen. M'n zwager heeft dezelfde maar dan als D2S, en dat geeft echt een bult meer licht dan Osram CBI xenon lampen 8)

• nero355

nero355

-tom-562 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:13:
(ik heb origineel bi-xenon met extra H7 lampen als groot licht)
:o Nog nooit van gehoord! :>

"Tell me more please!" :)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:13:
[...]

Ik heb D1S met H1 extra als grootlicht. Was, of is een eis bij bepaalde configuraties van koplampen. Extra grootlicht die onafhankelijk van xenon kan opereren. Weet de details niet meer.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:13:
[...]

Volgens mij is dat niet zo heel gek?
Als ik mijn grootlicht aanzet, dan schiet de xenon verlichting omhoog en gaan er ook nog een paar H7 lampen branden

• nero355

nero355

pinda powerrr schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:31:
Ik heb D1S met H1 extra als grootlicht. Was, of is een eis bij bepaalde configuraties van koplampen. Extra grootlicht die onafhankelijk van xenon kan opereren. Weet de details niet meer.
-tom-562 schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:27:
Volgens mij is dat niet zo heel gek?
Als ik mijn grootlicht aanzet, dan schiet de xenon verlichting omhoog en gaan er ook nog een paar H7 lampen branden
Voor mij echt totaal nieuw... :$

Dacht altijd dat het of Xenon of Halogeen was en niet beiden die ook nog eens samenwerken...

Over welke auto's hebben we het eigenlijk ?! Grote Offroad gevaartes of zo :? :D

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:11:
[...]

[...]

Dacht altijd dat het of Xenon of Halogeen was en niet beiden die ook nog eens samenwerken...

Over welke auto's hebben we het eigenlijk ?! Grote Offroad gevaartes of zo :? :D
Nee, gewoon een Volvo (S80, maar een S60 en V70 hadden het ook) :P

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:11:
[...]

[...]

Fiat Bravo
Mijn vorige Alfa Romeo 156 had het ook zo, xenon en H1 naast elkaar. De Giulietta heeft het ook zo, de Giulia enz enz...
Kijk eens bij BMW's en Audi.

Eigenlijk heb je het alleen niet als je H4 hebt (want high en low beam in één), of tegenwoordig volledig led.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij had zo'n beetje iedere auto in de '00s/'10s met fabrieksaf xenon zo'n zelfde setup. Bij grootlicht ook nog H1/H7 halogeen lampen

• nero355

nero355

-tom-562 schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:57:
Volgens mij had zo'n beetje iedere auto in de '00s/'10s met fabrieksaf xenon zo'n zelfde setup. Bij grootlicht ook nog H1/H7 halogeen lampen.
Daar twijfel ik aan, want ik zou dat dus alleen verwachten als je geen Bi-Xenon hebt : Nog eens halogeen ernaast voor grootlicht alleen :)

• 13art

13art

Moderator Mobile
...nvm...

[Voor 187% gewijzigd door 13art op 20-12-2022 07:10]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

pinda powerrr schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:31:
[...]

Had primair met de seinfunctie te maken. Omdat xenon een opwarmtijd hebben, is een opstelling met een losse dimlicht en grootlicht unit ongeschikt om te seinen als ze beiden Xenon zijn. In eerdere koplampunits en bij goedkopere auto's werd er daarom vaak voor gekozen om xenon voor alleen dimlicht te gebruiken en halogeen voor grootlicht.
Bij duurdere auto's is vaak wel een shutter ingebouwd die weg klapt op het moment dat grootlicht ingeschakeld wordt, ter ondersteuning van de halogeenlamp. Maar dit is een vrij complexe en dure oplossing (dergelijke koplampunits kosten al snel €1000 of meer per stuk).

back on topic

Omdat kentekenverlichting altijd ellende blijft met lampjes die kapot gaan, wil ik die eigenlijk vangen door LED, maar loop eigenlijk tegen hetzelfde punt aan als @Marco-Peters met de knipperlichten, alle opties geven zoveel licht dat het lijkt alsof je een UFO binnen wil loodsen:

Wie weet er een shop die dergelijke lampen verkoopt die wel beschaafd licht geven?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Marco-Peters
deepbass909 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:05:
[...]
Omdat kentekenverlichting altijd ellende blijft met lampjes die kapot gaan, wil ik die eigenlijk vangen door LED, maar loop eigenlijk tegen hetzelfde punt aan als @Marco-Peters met de knipperlichten, alle opties geven zoveel licht dat het lijkt alsof je een UFO binnen wil loodsen:
[Afbeelding]

Wie weet er een shop die dergelijke lampen verkoopt die wel beschaafd licht geven?
Heb je T10 steeklampjes voor de kentekenverlichting of wat voor lampjes zijn het?

Ik heb dus nu deze van NAO ( Lampje S ) als kentekenverlichting, waarbij voor mij juist de als criteria was dat de LED's niet naar achteren deden schijnen. Maar zijwaarts: natuurlijk hoef ik het niet uit te leggen, maar LED's schijnen in de regel maar een richting uit.

Waar halogeenlampen/gloeilampen omnidirectionaal schijnen: oftewel 360 graden. En om dat te compenseren, denken de Chinezen dat het een goed idee is om tig LEDs om zo'n lampje te plaatsen 8)7

Maar ik denk dat Lampje A, waar je er 10 voor krijg voor € 3,60 het meest geschikt is voor je derde remlicht, omdat het simpelweg net als de Philips en Osram? gewoon een lampje is met 1 LED die naar voren/achter schijnt.

Alleen voor kentekenverlichting, is het misschien niet de beste keuze. Dus dan denk ik toch dat de NAO een betere keuze is, al is het afhankelijk hoe de lampjes in de kentekenverlichting steken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt? Je zou anders altijd voor Philips of Osram kunnen gaan, alleen die lampjes zijn nogal duur voor van die steeklampjes.

Overigens zag ik in Hongkong zelfs een politiewagen rondrijden, met kapotte verlichting _O

• deepbass909

deepbass909

Marco-Peters schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:05:
[...]

Heb je T10 steeklampjes voor de kentekenverlichting of wat voor lampjes zijn het?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb dus nu deze van NAO als kentekenverlichting, waarbij voor mij juist de als criteria was dat de LED's niet naar achteren deden schijnen. Maar zijwaarts: natuurlijk hoef ik het niet uit te leggen, maar LED's schijnen in de regel maar een richting uit.

Waar halogeenlampen/gloeilampen omnidirectionaal schijnen: oftewel 360 graden. En om dat te compenseren, denken de Chinezen dat het een goed idee is om tig LEDs om zo'n lampje te plaatsen 8)7

Maar ik denk dat Lampje A, waar je er 10 voor krijg voor € 3,60 het meest geschikt is voor je derde remlicht, omdat het simpelweg net als de Philips gewoon een lampje is met 1 LED die naar voren/achter schijnt.

Alleen voor kentekenverlichting, is het misschien niet de beste keuze. Dus dan denk ik toch dat de NAO een betere keuze is, al is het afhankelijk hoe de lampjes in de kentekenverlichting steken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt? Je zou anders altijd voor Philips of Osram kunnen gaan, alleen die lampjes zijn nogal duur voor van die steeklampjes.

Overigens zag ik in Hongkong zelfs een politiewagen rondrijden, met kapotte verlichting _O
M'n 3de remlicht heeft al led af-fabriek ;) Het gaat puur om kentekenverlichting. En die steeklampjes werken om de bekende redenen niet, namelijk dat kentekenverlichting zo belangrijk is, dat deze ook op de controle systemen voor defecte verlichting zit (in tegenstelling tot dimlichten, want hey, die zijn toch niet belangrijk 8)7 ). De afbeelding die ik deelde, is voor vervangende armatuurtjes die een extra weerstand gebruiken om aan de 5W te komen, zodat de boordcomputer niet getript wordt.

Maar die dingen zijn zo gruwelijk fel dat ik die niet ga gebruiken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Marco-Peters
deepbass909 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:09:
[...]

M'n 3de remlicht heeft al led af-fabriek ;) Het gaat puur om kentekenverlichting. En die steeklampjes werken om de bekende redenen niet, namelijk dat kentekenverlichting zo belangrijk is, dat deze ook op de controle systemen voor defecte verlichting zit (in tegenstelling tot dimlichten, want hey, die zijn toch niet belangrijk 8)7 ). De afbeelding die ik deelde, is voor vervangende armatuurtjes die een extra weerstand gebruiken om aan de 5W te komen, zodat de boordcomputer niet getript wordt.

Maar die dingen zijn zo gruwelijk fel dat ik die niet ga gebruiken.
Het bekende CANBUS probleem dus: dan zou je dus een weerstand moeten plaatsen, waardoor je in feite de auto fopt. Ik heb er op AliExpress al besteld voor de LED knipperlichten, waarbij ik uitgerekend heb hoeveel Ohm ik nodig had.

Maar als in heel eerlijk ben: als je ze niet netjes en uit de buurt van plastic onderdelen weggewerkt krijgt, dan zullen die weerstanden voor onnodig brandgevaar zorgen. Een weerstand van 5w zul je nodig hebben en om de Ohm uit te rekenen, dat is niet zo moeilijk. Weet zelf nog niet of ik ze ook daadwerkelijk ga installeren _O-

Ik dacht dat het simpelweg als volgt gaat: 5w - 0.5w = 4.5w/12v = 0,375

12/0,375 = 32 Ohm, dus je hebt een weerstand nodig van 5w met 32 Ohm ( R ). Die Philips en Osram zijn dus ook niet canbus proof, dus daar hoef je ook geld aan te verspillen.

Zoiets en dan 33R: het zijn niet van die weerstanden, zoals bij de knipperlichten. Misschien zou je deze dus op een andere manier weg kunnen werken? Ik heb cement weerstanden op AliExpress langs zien komen, die in rubber gewikkeld waren en bedoeld voor motorfietsen.

Maar reken het even na: ik had het online gevonden, hoe ik de weerstand moest uitrekenen. Ik denk wel dat het klopt hoor. Je dient overigens de Ohm altijd naar boven af te ronden. Dus dan zal het 33R zijn, want 32R is niet beschikbaar.

Die weerstanden hebben geen positief en grond, dus feitelijk zet je gewoon een kabel ( solderen of krimpkous) op de positief van de kentekenverlichting en de andere op de grondkabel. Je mag de grondkabel alleen niet aan de chassis vastmaken.

[Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 21-12-2022 12:35]

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

deepbass909 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:05:
[...]

Had primair met de seinfunctie te maken. Omdat xenon een opwarmtijd hebben, is een opstelling met een losse dimlicht en grootlicht unit ongeschikt om te seinen als ze beiden Xenon zijn. In eerdere koplampunits en bij goedkopere auto's werd er daarom vaak voor gekozen om xenon voor alleen dimlicht te gebruiken en halogeen voor grootlicht.
Bij duurdere auto's is vaak wel een shutter ingebouwd die weg klapt op het moment dat grootlicht ingeschakeld wordt, ter ondersteuning van de halogeenlamp. Maar dit is een vrij complexe en dure oplossing (dergelijke koplampunits kosten al snel €1000 of meer per stuk).

back on topic

[Afbeelding]

De shutterfunctie zit ook in de xenon versie van onze "goedkope" Fiat Bravo's ;) (af fabriek xenon bij mij)
De H1 lamp gaat mee aan bij grootlicht, maar werkt dus ook onafhankelijk als dimlicht uit staat.

@deepbass909

led in mistlicht is dan wel weer een mooie toevoeging.

In kentekenverlichting heb ik ook led zitten, heb wel eens een vliegtuig achter me aan zitten die denkt op de landingsbaan te zijn :+
Maar ik ben wél goed verlicht! B) :P

• deepbass909

deepbass909

pinda powerrr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:07:
[...]

De shutterfunctie zit ook in de xenon versie van onze "goedkope" Fiat Bravo's ;) (af fabriek xenon bij mij)
De H1 lamp gaat mee aan bij grootlicht, maar werkt dus ook onafhankelijk als dimlicht uit staat.

@deepbass909
[Afbeelding]

led in mistlicht is dan wel weer een mooie toevoeging.

In kentekenverlichting heb ik ook led zitten, heb wel eens een vliegtuig achter me aan zitten die denkt op de landingsbaan te zijn :+
Maar ik ben wél goed verlicht! B) :P
Vervang die mistlichten een joh, die bruine vlekken op de reflectoren zien er niet uit :+
Ik heb de units vorig jaar zomer vervangen, en dat scheelt behoorlijk:

(de linker was de betere van de 2, maar was lek). En zo duur zijn ze ook weer niet.

Wat die shutters betreft, de Bravo is al weer wat jonger. Xenon is in 1991 geïntroduceerd op de BMW E38 7 serie. De Bravo is toch al weer 16 jaar jonger. En, exact zoals ik al schreef, kost zo'n unit dik € 1000 :X

En vliegtuigen achter mij aan, lijkt me ook niet handig... Ik rij nog weleens langs Schiphol namelijk :+

• Marco-Peters
Kom je thuis van een maand vakantie in Hongkong: heb je een hele stapel bestellingen in de brievenbus liggen van AliExpress, waarvan ik ondertussen/momenteel eigenlijk niet meer zo'n zin heb in het prutsen met knipperlichten _O-

De LED knipperlichten, zowel de T10 van NAO en de lampjes van SD geven beide aardig wat licht. Alleen de vraag is dan met name: hoe ze het doen zodra ze geïnstalleerd zijn. En dat ga ik wellicht niet meer doen, want dan moet ik weerstanden gaan plaatsen.

offtopic:
Welke nog onderweg zijn...... ik verwacht de nodige vertraging uit China, door de enorme COVID-19 golf die de Chinese regering los gelaten heeft. Had ook niet anders gekund, want ze konden moeilijk nog langer het land op slot houden.

Ik heb alle lampjes even getest: waarbij de goedkope T10 lampjes, welke je niet verkeerd om in de lamphouder kan plaatsen. Want dan branden ze dus niet..... gelukkig werken ze wel alle 10 stuks. Want als je zulke goede LED lampjes in zo'n grote partij koopt, dan wil het wel eens voorkomen dat er een paar niet werken.

Installatie in het derde remlicht gaat dus lastig worden: want ik kan de remmen niet in trappen, tijdens het installeren van de LED lampjes. Waardoor de kans dus groot is dat de helft niet werkt, omdat ze verkeerd erin zitten. Dus ook het derde remlicht laat ik met rust _O-

En de lampjes voelen echt enorm goedkoop aan: de T10 lampjes van NAO, zijn weleens waar veel duurder. Maar ze voelen niet goedkoop en zijn dus uitermate geschikt, voor de kentekenverlichting.

Ja ik zit nu dan letterlijk met veel LED lampjes waar ik uiteindelijk toch niets mee ga doen, maar het was eerlijk gezegd best allemaal impulsief. Online alles uitdokteren: uitrekenen wat voor weerstanden je nodig hebt. Volgens mij vond ik dat stiekem gewoon het leukste :X

En ik verveelde mij waarschijnlijk enorm in Hongkong: want mijn schoonfamilie die versta ik niet en ondanks dat het een ex Britse Kolonie is, wordt er tegenwoordig best slecht Engels gesproken. Dus op AliExpress shoppen was een leuke bezigheid: ik moet daar echt mee stoppen |:(

[Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 31-12-2022 04:39]

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:45
Wie heeft ervaring met de Philips H4 led?
Het probleem wat ik ervaar met andere setjes is dat de radio-ontvangst een stuk minder wordt, helaas geen Dab radio.

Ik zie deze 2 setjes bij Amazon.nl:
- Philips Pro 5000
https://www.amazon.nl/Phi...h4%2Caps%2C85&sr=8-5&th=1
- Philips Essential
https://www.amazon.nl/Phi...lips+h4%2Caps%2C85&sr=8-6

Ik heb geen lamp controle systeem, dus zoek gewoon een setje met weinig strooilicht en geen storing op de radio ontvangst.

• Marco-Peters
madmaxf1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:44:
Het probleem wat ik ervaar met andere setjes is dat de radio-ontvangst een stuk minder wordt, helaas geen Dab radio.

Ik zie deze 2 setjes bij Amazon.nl:
- Philips Pro 5000
https://www.amazon.nl/Phi...h4%2Caps%2C85&sr=8-5&th=1
- Philips Essential
https://www.amazon.nl/Phi...lips+h4%2Caps%2C85&sr=8-6

Ik heb geen lamp controle systeem, dus zoek gewoon een setje met weinig strooilicht en geen storing op de radio ontvangst.
Ja lees eens de afgelopen tig pagina's door..... diverse gebruikers hebben zo'n setje al geplaatst in de auto, waar onder ik. Is in ieder geval goed en storingen van radio of wat dan ook, is niet aan de orde.

• madmaxf1
Bedankt voor je antwoord.
Geen storing is inderdaad wat ik zoek, verschillende Chinese lampjes geprobeerd, maar gaven allemaal storing.

Welke van de 2 zouden jullie adviseren?

• Marco-Peters
Natuurlijk ten alle tijden het setje van Philips of Osram, al is het maar omdat ze het beste lichtbeeld geven. Maar ik heb ook goede ervaring met achterlicht/remlicht LED lampjes van Osram, dat scheelt toch weer een druppel benzine _O-

En dan van die goedkope achteruitrij LED lampjes, welke op gewone lampjes lijken zijn ook wel aardig. Ik heb zo'n lampje er ook alweer bijna een half jaar inzitten.

• nero355

nero355

madmaxf1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:44:
DAB/DAB+ is zo gevoelig voor van alles dat je IMHO beter af bent door het niet te hebben! :)

• madmaxf1
Ok, dat wist ik niet. Bedankt.

Heb ondertussen de Philips 5000 besteld. Bedankt voor de reacties.

• Schuimpje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-06 16:27

Schuimpje

Couch Warrior

Aangezien 1 dimlicht kapot is van mijn Polo 6R, opzoek gegaan naar andere lampies.
Uiteindelijk bij deze uitgekomen en besteld:
https://www.xenonodijk.nl/h7-led-hyper-line.html

Ben benieuwd of ze makkelijk te monteren zijn.

Ik wil graag de dagrijverlichting die bij de mistlamp zit ook vervangen voor led, dit moet dan p21w led worden denk ik? Iemand tips voor goeie p21w led lampjes?

Sony PS5 | Sony XR55A84J | Steelseries Arctis 7P+ | PSN: Drukfout

Acties:
  • +1Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Schuimpje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:59:
Aangezien 1 dimlicht kapot is van mijn Polo 6R, opzoek gegaan naar andere lampies.
Dat is een enorme bak met licht, volgens die website 8000! lumen per lamp. Ik heb Philips Ultinon Pro5000, maar die zitten op 1200 lumen per lamp bij een wattage van 15W en zijn al behoorlijk feller dan gewone halogeen lampen.

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:23
Schuimpje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:59:

Ben benieuwd of ze makkelijk te monteren zijn.
En die zijn vrijgegeven voor gebruik op de openbare weg?

• 13art

13art

Moderator Mobile
trinity999 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:28:
[...]

Vaat niet, maar ik gok dat de meeste mensen die met een after market set rond rijden, geen goed gekeurd setje hebben. En aangezien daar niet op gecontroleerd wordt, is de noodzaak daarvan ook zeer beperkt.

• Marco-Peters
trinity999 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:28:
[...]

Nee natuurlijk niet: die komen van Ome AliExpress, waar de Nederlandse verkoper een aardige winstmarge op hanteert.

Eigenlijk is geen een setje vrijgegeven voor de openbare weg: maar het Nederlandse volkslied, gaat ja als volgt..... "Wilhelmus van Nassau, ben ik van Duits bloed" dus als ze in Duitsland vrijgegeven zijn. Dan doe ik net alsof mijn neus bloed en beschouw ik Nederland, als een Duitse deelstaat _O-

Philips en Osram setjes welke via Amazon.de verkocht worden, zijn dus vrijgegeven voor gebruik op de openbare weg in Duitsland en Oostenrijk. Maar dan wel specifiek voor bepaalde autos. Officieel gezien zijn ze niet voor alle autos vrijgegeven voor de openbare weg.

• Marco-Peters
13art schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Vaat niet, maar ik gok dat de meeste mensen die met een after market set rond rijden, geen goed gekeurd setje hebben. En aangezien daar niet op gecontroleerd wordt, is de noodzaak daarvan ook zeer beperkt.
Inderdaad: ik laat mijn LED verlichting wel gewoon bij de komende APK keuring erin zitten, want ik voorzie daar eigenlijk geen problemen mee. Als lichtbeeld in orde is, dan is het zeer waarschijnlijk gewoon goed keur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Marco-Peters schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:09:
Eigenlijk is geen een setje vrijgegeven voor de openbare weg: maar het Nederlandse volkslied, gaat ja als volgt..... "Wilhelmus van Nassau, ben ik van Duits bloed" dus als ze in Duitsland vrijgegeven zijn. Dan doe ik net alsof mijn neus bloed en beschouw ik Nederland, als een Duitse deelstaat _O-
offtopic:
Je zit niet eens heel erg ver weg van de waarheid vandaan... _O- :+

• Marco-Peters
Alle LED lampen zijn door de APK gekomen, inclusief de lampjes van AliExpress, welke ik gemonteerd heb in achteruitrijverlichting en kentekenplaat verlichting.

De dealer gaf zelfs aan: als er een steekproef komt, dan steken ze er gewoon even snel een paar gloeilampen in. Dus ze weten het wel dat het officieel niet mag, maar zolang het lichtbeeld goed is. Dan keuren ze het ook goed.

Dus het setje van Philips met goedkeuring voor op de openbare weg in Duitsland, komt in Nederland probleemloos door de APK keuring. Er is geen enkele reden om je daar zorgen om te maken.

Toen ik de auto afgaf, heb ik simpelweg aangegeven dat ik een aantal lampen vervangen had en als het niet goed was: de originele lampjes, die lagen in de kofferbak. Ze zeiden het komt wel in orde en ik vertelde niet eens, dat ik de lampen geretrofit had. Want ik wilde mij een beetje van de domme houden _O-

[Voor 21% gewijzigd door Marco-Peters op 29-03-2023 13:24]

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Let op:
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee